Ronwiel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:28:
Vandaag bij Jan Bogert gaan kijken en ben wel echt geschrokken van de staat van de meeste auto's. Groene aanslag en niet gepoetst geloof ik wel. Maar Stuurwielen met afbladerend leer, krakende stoelen en portieren. En dat allemaal bij km-standen onder de 100k. Is dat omdat leasebakken allemaal afgeragd zijn of is dit het kwaliteitsniveau van Tesla?
Het is een combinatie van beide, waarbij afgeragd vanwege lease een groot aandeel is. Wanneer iets niet hun eigendom is, gaan mensen duidelijk minder netjes om met dingen.
In mijn ogen echt wel. Technisch (en qua electronica) zijn het echt super goede auto's. Maar dat de kwaliteit van materialen in o.a. het interieur wat minder is, dat is toch echt algemeen bekend. Met name van de eerste jaren bij de model 3 (anno 2026 is alles uiteraard behoorlijk verbeterd). Stuurwielen waarvan het 'leer' loslaat/kapot gaat is echt een zéér veel voorkomend issue bij de Model 3; zelf ook gezien in mijn zoektocht. Lekke achterlichten, beschadigde stoelen, loskomende interieurdelen aan zijkant onder bestuurderstoel, panel gaps, te snel versleten draagarmen, dunne lak, etc. Allemaal kwaliteit issues die bekend zijn (en niet per sé een probleem hoeven te vormen, als je er maar rekening mee houdt). Voor eigenlijk alle veel voorkomende problemen zijn goede fixes bekend (soms ook erg simpel/DIY), en niet elk bekend probleem treedt bij elk exemplaar op, maar wel opvallend vaak.
Toen ik de mijne zocht (januari 2025) was er een overvloed van aanbod dus heb veel exemplaren kunnen bekijken. Komend van 10 jaar oudere Lexus schrok ik toen ook best wel dat zoveel Model 3's in die korte 5 jaar er zó veel slechter aan toe zijn in het interieur. Het zijn in veel opzichten héél duidelijk veel lichter/goedkoper (voor de massa) gebouwde auto's dan in mijn geval een Lexus. Maar veel van de genoemde issues hebben te maken met de gigantische productie ramp-up die Tesla (als 'startup' in de autoindustrie) moest maken rond 2018/19.
Maar dat heb ik voor lief genomen, in meerdere opzichten is de Tesla namelijk echt een véél fijnere auto, zou niet meer terug willen! En als je er iets voorzichtiger mee omgaat, kun je er prima lang mee toe zonder alle problemen. Vanwege de gigantische ex-lease aanbod golf van duizenden Model 3's toen, heb ik een poos de tijd genomen om door te zoeken tot ik een exemplaar vond waarvan het interieur juist nog opvallend netjes was. Aan de buitenkant weinig panel gaps (puur toeval, verschilt enorm per exemplaar) maar wel wat gebruikssporen (hier en daar mini deukje) vanaf een meter afstand niet te zien. Voor mij acceptabel voor 5 jaar gebruik.
Dus gewoon zoeken en je zult vast nog voor jou goeie exemplaren tegenkomen, ook al is het occasion aanbod nu klener de prijs wat hoger geworden!