Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Indoubt schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:36:
@Grvy
Vrijwel overal houden ze wolven schuw door afschot. Alleen in Nederland denken we dat dat niet nodig is. En de Belgen natuurlijk maar die hebben maar 1 roedel.

In Denemarken hebben ze maar 30 wolven. De Deense regering heeft de weg al vrij gemaakt voor afschot.

Van de EU mag het volgens sommigen allemaal niet. Dat wordt inmiddels door zo ongeveer elk land genegeerd. Het is alleen moeilijker met veel burocratie.
Ik zou wel eens een "Follow the money" willen zien voor de wolven. DNA-onderzoek op drollen, "wolvenexperts" die elke keer hun "expert advies" moeten aanpassen, wolwering, rechters, politie, stichtingen... Er gaat enorm veel geld rond en de belangen bij dat gevaarlijke roofdier zijn enorm groot. Ik ben wel benieuwd of het om tientallen of honderden miljoenen euro's gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:44
The Reeferman schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:51:
Kunnen we niet een lijstje maken van legale hulpmiddelen om wolven te verjagen.
Een luchthoorn/toeter op een busje perslucht.
Een elektronische sirene vergelijkbaar met een auto/scooter alarm. Ook wel als bagage alarm toegepast.
En zoals ik hierboven al schreef een ratel. Kan je ook vrij makkelijk zelf maken.
En een klappertjes pistool zou ook kunnen werken al zou ik liever een iets hardere knal hebben als een standaard speelgoed klappertjes pistool. Maar wel flink zachter als een alarm pistool, anders moet je (als je iets om je oren geeft) eerst gehoor beschermende maatregelen nemen. En liever ook niet in de vorm van een pistool, onnodig groot, raar om bij te hebben.
Knalerwten, kan je er een paar tegelijk gooien richting de wolf. Bijkomend voordeel dat je niet zelf iets vast hebt om geluid te maken voor het geval dat het een averechts effect heeft. Al werken ze niet op een te zachte ondergrond.
Dit onderwerp wordt wel steeds vermakelijker 8)7

Wat denk je dat die wolf gaat doen? Massaal mensen aanvallen en opeten? Pas bij een beer wordt het een ander verhaal. Die zit sneller in de boom dan jij kan klimmen >:)
Zoals ik ergens eerder in dit topic las van iemand die beweerde dat wolven mensen opaten. Ik dacht dat ik in een lachstuip bleef |:(

De meerderheid van de mensen in het bos zijn lopen paaltjesroutes van 5 km of fietsen over fietspaden.
Op de gps wandelingen die ik loop kom ik op een route van 20km misschien 3 mensen tegen.
Ik zou graag een keer een wolf spotten. Tot nu toe alleen reeën en everzwijnen.
Gewoon er aan wennen dat de wolf eindelijk weer terug is in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Trichoglossus schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:10:
[...]
Ik hoef ze niet tegen te komen. Ooit 6 galopperende wilde paarden tegengekomen, die kwamen over het wandelpad op de Posbank, terwijl ik daar met 2 kleine kindjes achter een dun boompje stond met achter me een afgrond. Ik kan je vertellen dat dat geen leuke ervaring was. Het advies om 25 meter afstand te houden heb je weinig aan in zo'n geval.
Er is een reden dat we 150 jaar geleden de laatste wolf afschoten zodra we de kans hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:06
Heeft iemand inzicht in het percentage boeren die inmiddels afdoende maatregelen hebben genomen en/of daarmee bezig zijn? Ik kan daar niet echt iets over vinden en ben geinteresseerd hoe de beweging momenteel is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Trichoglossus
RemcoDelft schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Ik hoef ze niet tegen te komen. Ooit 6 galopperende wilde paarden tegengekomen, die kwamen over het wandelpad op de Posbank, terwijl ik daar met 2 kleine kindjes achter een dun boompje stond met achter me een afgrond. Ik kan je vertellen dat dat geen leuke ervaring was. Het advies om 25 meter afstand te houden heb je weinig aan in zo'n geval.
Er is een reden dat we 150 jaar geleden de laatste wolf afschoten zodra we de kans hadden.
Er staan borden welke "wilde dieren" er rondlopen. Dus als je met je kroost naar een natuurgebied gaat weet je dat er een kans bestaat dat je die tegenkomt. Wij kunnen wel lezen, maar die beesten weten dat natuurlijk niet van die 25m

Een afgrond op de Posbank :+
Ik kom er toch regelmatig, nooit opgevallen.
Door toedoen van landbouwers en jagende adel ontstond een gebrek aan prooidieren op het platteland en zag de wolf zich genoodzaakt vee en huisdieren aan zijn menu toe te voegen. Het imposante dier werd als gevolg hiervan als bedreiging of concurrent gezien. Het dier werd vervolgd, afgeschoten en uiteindelijk verdreven uit Nederland
https://www.ivn.nl/afdeling/amsterdam/welkom-wolf-deel-1/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:18
Trichoglossus schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Dit onderwerp wordt wel steeds vermakelijker 8)7

Wat denk je dat die wolf gaat doen? Massaal mensen aanvallen en opeten? Pas bij een beer wordt het een ander verhaal. Die zit sneller in de boom dan jij kan klimmen >:)
Zoals ik ergens eerder in dit topic las van iemand die beweerde dat wolven mensen opaten. Ik dacht dat ik in een lachstuip bleef |:(

De meerderheid van de mensen in het bos zijn lopen paaltjesroutes van 5 km of fietsen over fietspaden.
Op de gps wandelingen die ik loop kom ik op een route van 20km misschien 3 mensen tegen.
Leuk dat je het everzwijn noemt. Ook zo'n dier wat reeds lang tijd in nederland rondloopt. Niemand hoor je erover..... hoeft ook niet. Als je niet als een volleerd vlogger erachteraan gaat rennen met je mobiel is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

RemcoDelft schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

Ik zou wel eens een "Follow the money" willen zien voor de wolven. DNA-onderzoek op drollen, "wolvenexperts" die elke keer hun "expert advies" moeten aanpassen, wolwering, rechters, politie, stichtingen... Er gaat enorm veel geld rond en de belangen bij dat gevaarlijke roofdier zijn enorm groot. Ik ben wel benieuwd of het om tientallen of honderden miljoenen euro's gaat.
Ik vrees dat je daar niet vrolijk van zou worden maar een follow the money onderzoek lijkt me een prima plan.

Per wolf kost het nogal wat. De hele monitoring, wolfadviseurs, poeponderzoekers, gedood vee onderzoekers, DNA analyses en subsidie op rewilding programma's en allerlei maatregelen.

*knip*, graag eerst zoeken, dan posten.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 12-08-2024 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:05
jan390 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:17:
Heeft iemand inzicht in het percentage boeren die inmiddels afdoende maatregelen hebben genomen en/of daarmee bezig zijn? Ik kan daar niet echt iets over vinden en ben geinteresseerd hoe de beweging momenteel is
Van alle aanvallen is bij nog geen 2% sprake van wolf werende maatregelen. Waarbij bij twijfel die als wolfwerend wordt meegeteld

Cijfers Bij12

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:56
stylezzz schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Leuk dat je het everzwijn noemt. Ook zo'n dier wat reeds lang tijd in nederland rondloopt. Niemand hoor je erover..... hoeft ook niet. Als je niet als een volleerd vlogger erachteraan gaat rennen met je mobiel is er niks aan de hand.
Wat...? Zoals de meneer uit het onderstaande verhaal zeker? Die meneer liep vast te vloggen ja.

https://www.destentor.nl/...kan-bloeden-zeg~a40b5070/

Zwijnen kunnen hardstikke gevaarlijk zijn. Vooral als ze jongen hebben. En ze zijn ook zeker gevaarlijk voor honden. Hier in de buurt zitten er heel erg veel. Ze zijn ook gevaarlijk in het verkeer als ze ineens in een grote groep de weg op komen rennen. Ze zijn veel zwaarder dan een wolf, er zijn al behoorlijk wat heftige ongelukken geweest hier, vooral als het op de snelweg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
CrystalViriS schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

Wat...? Zoals de meneer uit het onderstaande verhaal zeker? Die meneer liep vast te vloggen ja.

Zwijnen kunnen hardstikke gevaarlijk zijn. Vooral als ze jongen hebben. En ze zijn ook zeker gevaarlijk voor honden. Hier in de buurt zitten er heel erg veel. Ze zijn ook gevaarlijk in het verkeer als ze ineens in een grote groep de weg op komen rennen. Ze zijn veel zwaarder dan een wolf, er zijn al behoorlijk wat heftige ongelukken geweest hier, vooral als het op de snelweg is.
Ik heb er geen idee van.... het verhaal zit achter een paywall. Maar de paar regels die ik kan lezen laten een verhaal zien van een bejaarde man die even van het bospad afging om een plaspauze te houden. Wellicht dat hij zo dichtbij een zwijntjesnest kwam? Ik vermoed niet dat de man het voorval met zijn mobiel heeft vastgelegd inderdaad.... ;)

Ik wilde ook niet beweren dat het everzwijnen ongevaarlijk zijn. Er zijn enkele voorvallen inderdaad.... toch is er geen nationale discussie gaande om de everzwijnen maar af te schieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Ik heb er geen idee van.... het verhaal zit achter een paywall. Maar de paar regels die ik kan lezen laten een verhaal zien van een bejaarde man die even van het bospad afging om een plaspauze te houden. Wellicht dat hij zo dichtbij een zwijntjesnest kwam? Ik vermoed niet dat de man het voorval met zijn mobiel heeft vastgelegd inderdaad.... ;)

Ik wilde ook niet beweren dat het everzwijnen ongevaarlijk zijn. Er zijn enkele voorvallen inderdaad.... toch is er geen nationale discussie gaande om de everzwijn maar af te schieten.
Er is grotendeels geen nationale discussie om everzwijnen af te schieten, omdat everzwijnen afgeschoten worden. Ik snap dus om eerlijk te zijn niet helemaal waar je heen wil met dit argument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dat is niet helemaal correct. Everzwijnen worden wel degelijk afgeschoten. Alleen niet omdat ze direct een gevaar zijn maar omdat het er teveel zijn.

de populatie everzwijnen kan heel hard groeien als het heel goede jaren zijn qua weer en qua voedselvoorraad. Zeker als er veel eikels, beukenootjes ed zijn en er een milde winter is dan overleeft bijna elk zwijn.

Op een gegeven moment waren het er iets van 10.000 in Nederland en dat waren er teveel en is men ze gaan beheren. Op de Veluwe zou een gezonde stand ergens tussen de 1000 en de 1500 zijn. Overigens komen ze ook in Limburg voor en een klein plukje in Brabant.

De wolf eet hoofdzakelijk de biggen, vooral grote zwijnen met slagtanden zijn ook voor een wolf gevaarlijk en die gaat ie liever uit de weg.

https://www.hartvannederl...de-veluwe-op-afschotlijst

Eigenlijk had men eerder op moeten treden in plaats van het op zijn beloop moeten laten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Sissors schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Er is grotendeels geen nationale discussie om everzwijnen af te schieten, omdat everzwijnen afgeschoten worden. Ik snap dus om eerlijk te zijn niet helemaal waar je heen wil met dit argument.
Goed, zoals hierboven al te lezen is worden ze afgeschoten. Echter niet met doel om ze uit te roeien, maar de populatie onder controle te houden. Ik gok daarbij dat er niet veel natuurlijke vijanden zijn van het everzwijn waardoor de populatie tot grote aantallen zou kunnen toenemen. Dan zouden we juist blij moeten zijn met de wolf... aangezien die een stukje zwijn op zijn tijd schijnbaar best lekker vind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:33

Grvy

Bot

Sissors schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Er is een nationale discussie of de wolf thuishoort in Nederland. Daarop zijn er voor/tegenstanders.
Of er afgeschoten mag worden etc zal geen discussie zijn maar het wordt (zoals altijd) weer zwart/wit gemaakt.

De wolf hoort in Nederland. Dat dat beheerd moet gebeuren dat klopt ook, net zoals met herten, zwijnen etc.
Maar men is in de discussie die speelt vooral op "nee, moet helemaal uitgemoord worden" uit en dat is fout. (in mijn mening).

Dit is een account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:43
CrystalViriS schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

De beste man heeft in ieder geval een fijn gevoel voor dramatiek. Een stukje "proza":
Oerinstinct
Wat er daarna gebeurt, kan hij alleen maar omschrijven als ‘primitief oerinstinct’. ,,Pure overlevingsdrang, zoals de soldaten in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog ook moeten hebben gevoeld toen ze de machinegeweren tegemoet liepen. Je schakelt alle emoties uit en handelt. Kortom: ik draai me half om en sla dat beest vol op zijn oog. Daarna ben ik razendsnel opgestaan en heb ik ’m nog een stomp verkocht. Toen was-ie weg.’’
Oprecht prachtig hoe hier die parralel met de loopgravenoorlog legt. Even los van het feit of dat een goede vergelijking is, toch mooi dat iemand dat zo omschrijft?

Waar het in mijn optiek in Nederland misgaat is dat we ons eigenlijk veel te weinig bewust zijn van de gevaren in onze (schaarse) natuur. Of het nou everzwijnen, teken of de teruggekeerde wolf. Hierdoor blijven er incidenten zijn en die zullen nooit volledig verdwijnen. Zie ook berengebied in de NP's in de VS. Daar wordt voor gewaarschuwd maar toch blijven er incidenten. De natuur is niet (volledig) voorspelbaar. Hoe graag we dat ook willen.

Wat betreft de discussie over de wolf, in zekere zin is het goed nieuws voor onze natuur/biodiversiteit dat die zich weer in Nederland heeft gevestigd. Zorgt het ook voor problemen? Jazeker en daar hebben we ons (beleid) weer op aan te passen. In vier provincies zijn er subsidies voor wolfwerende maatregelen. Uit de nieuwsberichten die ik erover vind, blijkt dat het maar heel beperkt gebruikt wordt. Ik trek voorzichtig de conclusie dat men liever voor een makkelijkere oplossing kiest waar men zelf geen inspanning voor hoeft te verlenen. Resulterende in flink terugdringen of laten verdwijnen van de wolf. Dan beland je dus in een patstelling.
Op dit moment krijgt ook elke melding van een wolf direct (landelijke) media-aandacht. Daar waar dat voor bijvoorbeeld de Everzwijnen veel minder het geval is. Er is dus ook absoluut sprake van framing.

Uiteindelijk moet de grens bepaald worden tot wanneer het gedrag van de wolf nog passend is in ons compacte land, voor zover dat Europees niet al is geregeld. Voor de rest vraag het m.i. een inspanning van iedereen om de juiste maatregelen te nemen. Of dat nou prive met schapen thuis of wandelend door het bos of zakelijk is. Aanpassen aan een nieuwe situatie, dat heeft ons als mensachtigen ver gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Grvy schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Er is een nationale discussie of de wolf thuishoort in Nederland. Daarop zijn er voor/tegenstanders.
Of er afgeschoten mag worden etc zal geen discussie zijn maar het wordt (zoals altijd) weer zwart/wit gemaakt.
Geen discussie? Zelfs met een paintball geweer schieten is onder druk van de milieuorganisaties verboden door een rechter. En je verwacht dat met een echt geweer op een wolf schieten geen discussie zal opleveren? Ik waardeer je optimisme, maar ik geloof het niet.

En volgens mij ben jij het nu vooral zwart-wit aan het maken. Ik denk dat we op zijn minst kunnen kijken of de wolf een plaats kan hebben in het Nederlandse landschap. Maar vanwege de bevolkingsdichtheid is het lastig. Ik wil niet per direct daarom zeggen dat er absoluut geen plaats is, maar wel de aantallen en zeker wolven die alles behalve schuw zijn problematisch zijn.
Maar men is in de discussie die speelt vooral op "nee, moet helemaal uitgemoord worden" uit en dat is fout.
De discussie die ik zit is vooral of alles moet wijken voor de wolf, of niet. En waarom afschieten? We hebben hier nog de argumenten gezien dat wolven toch zich alleen vestigen op plaatsen waar ze passen...

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 11-08-2024 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Sissors schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Geen discussie? Zelfs met een paintball geweer schieten is onder druk van de milieuorganisaties verboden door een rechter. En je verwacht dat met een echt geweer op een wolf schieten geen discussie zal opleveren? Ik waardeer je optimisme, maar ik geloof het niet.
Ik herinner me de boete voor het doodschieten van een vogeltje in een dominohal. Dat is 19 jaar geleden, het ministerie had er een mening over, stichting Faunabescherming, en het OM legde een boete op. De enorme inzet van bureaucratie voor zoiets onbenulligs, maar het zijn allemaal betaalde banen. Geen wonder dat er een tekort is aan arbeidskrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Sissors schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

En volgens mij ben jij het nu vooral zwart-wit aan het maken. Ik denk dat we op zijn minst kunnen kijken of de wolf een plaats kan hebben in het Nederlandse landschap. Maar vanwege de bevolkingsdichtheid is het lastig. Ik wil niet per direct daarom zeggen dat er absoluut geen plaats is, maar wel de aantallen en zeker wolven die alles behalve schuw zijn problematisch zijn.

[...]

De discussie die ik zit is vooral of alles moet wijken voor de wolf, of niet. En waarom afschieten? We hebben hier nog de argumenten gezien dat wolven toch zich alleen vestigen op plaatsen waar ze passen...
Met jou is op deze manier geen discussie te voeren. Heeft echt 0 nut. Je trekt continue van alles uit zijn verband om maar je punt te maken. En dat ga ik dus ook niet meer doen.

De discussie die nu speelt. Nu actief is; is of de wolf thuishoort. Dat is letterlijk de naam van dit topic. :)
RemcoDelft schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Ik herinner me de boete voor het doodschieten van een vogeltje in een dominohal. Dat is 19 jaar geleden, het ministerie had er een mening over, stichting Faunabescherming, en het OM legde een boete op. De enorme inzet van bureaucratie voor zoiets onbenulligs, maar het zijn allemaal betaalde banen. Geen wonder dat er een tekort is aan arbeidskrachten.
Het beschermen van natuur en dieren levens is compleet niet onbenullig. Ik vind het best ernstig dat er met zoveel disrespect gepraat wordt over dieren levens. Als blijkbaar het wetgevende orgaan vond dat die actie niet kon dan is alles wat daar gebeurd is terecht.

[ Voor 22% gewijzigd door Grvy op 11-08-2024 16:16 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Grvy schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:13:
[...]

Met jou is op deze manier geen discussie te voeren. Heeft echt 0 nut. Je trekt continue van alles uit zijn verband om maar je punt te maken. En dat ga ik dus ook niet meer doen.

De discussie die nu speelt. Nu actief is; is of de wolf thuishoort. Dat is letterlijk de naam van dit topic. :)
En dan mag mijn mening dus niet zijn dat we best kunnen kijken hoe het gaat, maar wel met pro-actief beheer? En zonder honderden vierkante kilometers af te zetten voor mensen? (Territorium van een stel wolven met welpjes).

Ik snap eerlijk gezegd niet wat ik uit zijn verband zou trekken. Er zijn nog wat opties tussen het zwart-witte in...

Edit: En titel van het topic is "de ruimte voor de wolf". Dat is ook een stukje grijzer.

Edit2: Ik heb het nog een keer terug gelezen, en echt, kan je mij erop wijzigen welk punt van mijn post je problematisch vindt? Want het begon met dat zwijnen niet zouden worden afgeschoten, wat ze natuurlijk wel worden. En het meest recente, jouw opmerking dat er geen discussie over zal zijn of de wolven afgeschoten mogen worden, ik kan het daar gewoon niet mee eens zijn, gebaseerd zowel op de huidige situatie, als dus zoals wat ik hieronder schreef over bijvoorbeeld de grote grazers. Waar enorme discussies en juridische gevechten over waren.
Het enige is dat niet alle zwijnen worden afgeschoten nee. Ik ben op dit moment ook geen voorstander van alle wolven afschieten. Maar het blijft ook een ander dier wat niet 1 op 1 te vergelijken is.
[...]

Of recenter de grote grazers, waarbij het toch overduidelijk moest zijn dat er veel teveel waren, en er geen eten was voor ze. En toch was het een langdurig juridisch gevecht voor eindelijk die populaties op normale waardes gebracht mochten worden. En dan ga ik echt niet bang zijn dat wolven tientallen mensen gaan oppeuzelen, maar wel dat als we zo'n overschot aan wolven krijgen die honger hebben, dat wat vervelender is dan een hert met honger.

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 11-08-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:43
[...]

Lekker makkelijk op de betaalde krachten die dat werk uitvoeren. Lees ff terug op wikipedia hoe de media-aandacht uiteindelijk resulteerde in boze Nederlanders en dierenrechtenorganisaties. Met name Dumpert had een chique rol daarin. Er werden aanklachten tegen de organisatie en de faunabeheerder ingediend. De betaalde krachten waar jij zo lekker op afgeeft moeten dan handelen en dat zorgvuldig doen. Aan wie ligt dat dan? Prima dat je naar bureaucratie wijst, daar kan ik inkomen maar verwijt het niet de krachten die er beroepsmatig mee bezig moeten. Die doen echt liever iets anders en worden juist overspoelt met dit soort onzin.

Ga maar eens zoeken op hoeveel uren er gestoken moeten worden in Woo-verzoeken waarvan een deel geen ander doel heeft dan processen dwarsbomen en ambtenaartje pesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Het beschermen van natuur en dieren levens is compleet niet onbenullig. Ik vind het best ernstig dat er met zoveel disrespect gepraat wordt over dieren levens. Als blijkbaar het wetgevende orgaan vond dat die actie niet kon dan is alles wat daar gebeurd is terecht.
*knip* zie topicwarning: het gaat over de wolf, niet over problemen die al dan niet worden veroorzaakt door andere dieren
Wat denk je van de duizenden schapen en andere dieren die worden doodgebeten door wolven?

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 12-08-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ja, soms verbaas ik me ook wel over de methoden en regels.

*knip* offtopic, zie topicregels

Met de wolven zijn we daar natuurlijk nog ver van weg. Ik denk wel dat het tijd wordt om na te denken wat er nu precies behapbaar is en wat er mogelijk is.

Er kan gekeken worden naar "gunstige staat van instant houding" maar of dat wat gaat opleveren is maar de vraag. Iedereen geeft daar een andere invulling aan. Voor de een zijn dat 10.000 wolven en voor de ander 10. Bovendien komt dan de vraag wanneer die is bereikt. Moet dat overal in Nederland zijn en geld voor het ene park hetzelfde als voor het andere park. In mijn ogen kun je park de hoge Veluwe en het Vondelpark niet vergelijken. Moet het per land of is het voldoende als grote landen met grote bossen er meer hebben en wij minder.

Bedreigd is de wolf allang niet meer, die is al jaren "least Concern" op de IUCN red list.

[ Voor 38% gewijzigd door polthemol op 12-08-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Graag de focus houden op het onderwerp: de wolf.

Beheer op ganzen, de impact van huiskatten op de vogelstand of incidentele ingrepen bij dieren zoals bij Domino d-day horen hier niet thuis en voegen niets toe aan de discussie over hoe om te gaan met de wolf

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:07
RemcoDelft schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:06:
[...]

[mbr]*knip* zie topicwarning: het gaat over de wolf, niet over problemen die al dan niet worden veroorzaakt door andere dieren[/mbr]
Wat denk je van de duizenden schapen en andere dieren die worden doodgebeten door wolven?
Liever een natuurlijke dood dan met zijn allen het slachthuis in waar ze ook mishandeld worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Sissors schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:17:

Of recenter de grote grazers, waarbij het toch overduidelijk moest zijn dat er veel teveel waren, en er geen eten was voor ze. En toch was het een langdurig juridisch gevecht voor eindelijk die populaties op normale waardes gebracht mochten worden. En dan ga ik echt niet bang zijn dat wolven tientallen mensen gaan oppeuzelen, maar wel dat als we zo'n overschot aan wolven krijgen die honger hebben, dat wat vervelender is dan een hert met honger.
Een wolf met honger vertrekt..... die wacht niet. En honger zullen ze niet snel hebben in Nederland. Wel zullen jagers minder te doen hebben in het wildbeheer, en uiteindelijk levert de wolf een veel gezondere wildstand op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Hoe zit dat met de dieren levens van het vee dan? Want de wolf heeft daar helemaal geen omkijken na. Oprecht benieuwd. Zie je het als collateral damage? Acceptabel want er wordt gecompenseerd?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:02

Fanta

FordPerformance™️

RemcoDelft schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Maar wat is nu je punt? Moeten we die paardjes dan ook maar afknallen?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
*knip* zie modbreak: het onderwerp is de wolf

[ Voor 99% gewijzigd door polthemol op 12-08-2024 13:57 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 16:50

The Zep Man

🏴‍☠️

Indoubt schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:45:
Dat is niet helemaal correct. Everzwijnen worden wel degelijk afgeschoten. Alleen niet omdat ze direct een gevaar zijn maar omdat het er teveel zijn.
Dus we erkennen dat er grenzen zijn aan het aantal beesten van een specifiek soort.

Wat is deze grens voor wolven?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
The Zep Man schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Dus we erkennen dat er grenzen zijn aan het aantal beesten van een specifiek soort.

253.4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koenoe
  • Nu online
The Zep Man schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Terechte vraag. Het enige antwoord hierop wat ik kan ontdekken is, dat de natuur dit zelf oplost. Als er geen eten meer is, dan trekt de wolf vanzelf weg. Wensdenken heet dit ook wel. Nog daargelaten dat de wolf dan zijn territorium heeft leeg gevreten. Ook aan die gevolgen voor de natuur wordt compleet voorbij gegaan.

Een hongerige wolf wordt natuurlijk steeds meer oppertune en zal dan steeds meer in conflict met de mens (en zijn vee) komen. Wolf werende hekken is dan de oplossing. Dan kan er een wolf werend hek om half Nederland (lees elke boerderij in Nederland). Ook niet realistisch. Als het al helpt.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HvdBent
Koenoe schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Terechte vraag. Het enige antwoord hierop wat ik kan ontdekken is, dat de natuur dit zelf oplost. Als er geen eten meer is, dan trekt de wolf vanzelf weg. Wensdenken heet dit ook wel. Nog daargelaten dat de wolf dan zijn territorium heeft leeg gevreten. Ook aan die gevolgen voor de natuur wordt compleet voorbij gegaan.

Een hongerige wolf wordt natuurlijk steeds meer oppertune en zal dan steeds meer in conflict met de mens (en zijn vee) komen. Wolf werende hekken is dan de oplossing. Dan kan er een wolf werend hek om half Nederland (lees elke boerderij in Nederland). Ook niet realistisch. Als het al helpt.
Wat weet jij veel van wolven en hun natuurlijk gedrag, roodkapje gelezen, of echt een wetenschappelijk rapport?
Hoe veel problemen met wolven zijn er? bijna geen, terwijl het aantal wolven de afgelopen jaren behoorlijk is toegenomen. Natuurlijk pakken juveniele wolven die nog geen territorium hebben vee (als dat voor het grijpen staat) Maar de Natuur gaat er juist enorm op vooruit, omdat dieren hun normale gedrag weer gaan vertonen. Toen ik nog dagelijks in den Treek kwam, stonden de reeën langs de grote weg te grazen, nu verstoppen ze zich weer zodat de natuurlijke aanwas (jonge bomen) weer de kans krijgen om te groeien, en niet allemaal kapotgeveegd worden. (want te hoge wildstand, dat willen pachtjagers graag, makkelijk schieten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Koenoe schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Een hongerige wolf wordt natuurlijk steeds meer oppertune en zal dan steeds meer in conflict met de mens (en zijn vee) komen.
Doe maar eens een bronnetje voor deze uitspraak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenoe
  • Nu online
Fanta schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Doe maar eens een bronnetje voor deze uitspraak.
https://wolf.org/wolf-inf...hunting-feeding-behavior/
As these prey are so well adapted to protecting themselves, wolves are often labeled as “opportunistic carnivores” feeding upon what offers the easiest opportunity, such as vulnerable individuals, including weak, sick, old, or young animals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Dat laatste woord..... animals.... *knip*, hou het bij de wolf graag.
https://www.natuurmonumen...s-gevaarlijk-voor-de-mens

[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 12-08-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Ik doelde vooral op het gedeelte over het meer in conflict komen met de mens door dit opportune gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Grappig. Uit jouw eigen bron:
Under normal circumstances, most wolves seem to fear humans. Wolves are shy animals by nature and tend to avoid human-inhabited areas. However, wolves can lose that fear by having frequent and increasingly closer contact with humans, and by receiving food rewards for their boldness.
Het voorbeeld gaat over een vrouw die een moeder wolf met welpen voerde.

https://y86aca.p3cdn1.sec...Too-Close-for-Comfort.pdf

M.a.w. als wij gewoon normaal doen (en dus geen wolven gaan voeren met hamburgers en frikandellen voor een paar extra duimpjes op het filmpje op Feesboek), hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn en blijft vriend wolf gewoon bij ons vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Nu online
Fanta schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Ik doelde vooral op het gedeelte over het meer in conflict komen met de mens door dit opportune gedrag.
Je vergeet in je gedachtegang het vee mee te nemen. Dat is een makkelijke prooi voor de wolf, maar levert ook weer een conflict met de mens op.

[ Voor 13% gewijzigd door Koenoe op 12-08-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Koenoe schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Je vergeet in je gedachtegang het vee mee te nemen.
Dat vergeet ik helemaal niet, daar bestaat namelijk geen twijfel over en daarom vroeg ik niet om opheldering over dat gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Nu online
Fanta schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Dat vergeet ik helemaal niet, daar bestaat namelijk geen twijfel over en daarom vroeg ik niet om opheldering over dat gedeelte.
Maar dan moet je toch begrijpen dat er een causaal verband is tussen oppertune zijn (makkelijke prooidieren, m.a.w. vee) en een conflict met de mens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
voor alle schapen die zijn doodgebeten is er pas een boer in het nauw gekomen omdat hij domme dingen deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Koenoe schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

Maar dan moet je toch begrijpen dat er een causaal verband is tussen oppertune zijn (makkelijke prooidieren, m.a.w. vee) en een conflict met de mens?
Vee hoeft helemaal niet makkelijk te zijn als boeren hun vee beschermen tegen de wolf op vele manieren.
Maarjah dat kost geld.. en boeren en verandering... tjah.. :+

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
  • Nu online
https://www.rtl.nl/nieuws...s-positiever-over-de-wolf
Bovendien is het lang geleden dat de wolf voor het laatst een dodelijk slachtoffer maakte in Europa. Daardoor denken mensen dat het dier geen probleem vormt."
"Wat je bij die gedachte niet moet vergeten", vervolgt hij, "is dat toen de wolf wegging uit Nederland, het land 6 miljoen inwoners telde. Tegenwoordig wonen er ongeveer 18 miljoen mensen in Nederland. Het land is vol en daardoor is de kans dat er in Nederland iets misgaat met de wolf groter dan in bijvoorbeeld Duitsland. Voor de wolf is het tamelijk zielig om hier te leven."
De quotes zijn van Jaap Dirkmaat. Hij is voorzitter van Das&Boom, een stichting die zich inzet om bedreigde diersoorten en hun leefomgeving te beschermen.

Op zich wel interessant om het verschil in mening te zien t.a.v. leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Koenoe schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:23:

[...]

[...]

De quotes zijn van Jaap Dirkmaat. Hij is voorzitter van Das&Boom, een stichting die zich inzet om bedreigde diersoorten en hun leefomgeving te beschermen.

Logisch.... ik denk dat een das een smakelijk maaltje is voor de wolf. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
stylezzz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

Logisch.... ik denk dat een das een smakelijk maaltje is voor de wolf. ;)
*knip*, dat soort labels hoeven niet.
Er is rond de Korenwolf ook zo'n netwerk, en de Vogelbescherming is beducht voor Vossen en andere dieren die vogels vangen. daarmee is het belang van balans in de natuur zoek. Die gedachte moet je altijd hebben bij het lezen van dat soort berichten. De Das heeft een aardige opmars gemaakt in Nederland, en doet het aardig goed, te goed volgens Prorail, en zo klagen de waterschappen over de bever....

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 13-08-2024 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Koenoe schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:23:

[...]

[...]

Dat is wel wat je eigenlijk zou verwachten zo'n beetje.

In andere landen zijn ook wel acceptatieonderzoeken gedaan op enige schaal.

Met name in Polen (Agnieka Oszanska, 1998, 2012) maar ook Duitsland (Kaczensky 2006) en Zwitserland (Hunziker 2001, 2005)

Helaas heb ik die acceptatie onderzoeken niet. Misschien ga ik er nog naar kijken. Kaczensky heeft ook verschillen onderzocht tussen stedelijk gebied (waard e wolf niet voorkomt) en landelijker gebied (waar de wolf wel voorkomt)

In Polen werd de jacht op wolven in 1998 verboden. De acceptatie van de wolf was in 1998 veel hoger dan in 2012. Wat me heeft verbaast is dat de acceptatie van de wolf onder jongeren daar lager was dan onder jagers. Dat had ik niet verwacht maar jagers schijnen minder last te hebben van de wolf als veehouders.

Dassen kunnen inderdaad wolven voer zijn maar dassen zijn echt "fearless". Het enige dier wat ik wel zie als er wolven in de buurt zijn is de das. In zweden zit er een dassenburcht op het terrein. Die komen gewoon s' nachts langs ook al zijn er wolven in de buurt. Vaak al na korte tijd nadat er een wolf is langsgekomen.

Ik heb die onderzoeken naar acceptaie niet maar er staat wel een hoofdstuk over in een van de boeken van Okarma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_vRK1laEJTd1KqZF6y3QuGxN6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0xpD1P7WqZSMFw8iOMQxItA.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: De studie van Kazcensky gevonden: https://www.wolf.sachsen....e_in_Deutschland_2006.pdf

Deze studie is openbaar. Dat zijn ze lang niet allemaal.
De studie is uit 2005, dat is bijna 20 jaar geleden. Toendertijd waren er nog niet veel wolven in Duitsland. Leuke aan de studie is dat ze een controlegebied hebben gevonden welke heel erg vergelijkbaar is met het gebied waar wolven voorkomen. Ook hebben ze dezelfde vragen gesteld in een grote stad.

Uiteraard is men positiever over wolven in de grote stad en in het controlegebied waar geen wolven voorkomen. Hoe verder weg de wolf, hoe positiever men is.

Ik zal nog kijken of er een nieuwere studie is die ongeveer vergelijkbaar is maar zo snel heb ik die niet kunnen vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Indoubt op 14-08-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://www.20min.ch/stor...irten-bewaffnen-103168758)

Het is natuurlijk geen Nederland maar Zwitserland heeft in principe wel dezelfde regels uit de 1979 Bern conventie.

Ondanks dat het aandeel civiele vuurwapens al erg hoog is (27,6 wapens per 100 inwoners, inclusief babies en bejaarden) wil men nu de herders gaan bewapenen met geweren zodat ze hun kuddes beter kunnen beschermen tegen aanvallen van de wolf.

Ik kan de situatie niet goed beoordelen maar het lijkt me een tikje overdreven. In Zwitserland heb je al staatsjagers en in 2 kantons zijn alle jagers (verplicht) opgeleid voor het bejagen van de wolf. Ik heb wel begrepen dat wolvenjacht heel moeilijk is. Niet de eerste paar wolven maar daarna schijnt het heel veel tijd en mankracht te kosten.

Toch blijf ik erbij dat ik dit liever niet in Nederland zou zien.

Edit: deze kwam ik ook nog tegen bij het AD https://www.ad.nl/binnenl...den-te-voorkomen~a05c0694

Die had ik niet zien aankomen eerlijk gezegd en al zeker niet uit deze hoek.

[ Voor 12% gewijzigd door Indoubt op 14-08-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
*knip* het onderwerp is de wolf, niet andere dieren en de eventuele schade die zij aanrichten

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 17-08-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:44:
Ik heb wel begrepen dat wolvenjacht heel moeilijk is. Niet de eerste paar wolven maar daarna schijnt het heel veel tijd en mankracht te kosten.
Ligt eraan wat je doel is. Als je doel is de algehele wolvenpopulatie te beperken, dan vast wel. Als je bedoeling is de interactie van wolven met mensen te beperken, dan zou jacht dus een effectieve methode zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Sissors schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Ligt eraan wat je doel is. Als je doel is de algehele wolvenpopulatie te beperken, dan vast wel. Als je bedoeling is de interactie van wolven met mensen te beperken, dan zou jacht dus een effectieve methode zijn.
Voor de jacht maakt dit geen verschil, het doden van een roedel kan zelfs makkelijker zijn omdat van de meeste roedels wel redelijk bekent zijn waar deze zitten.

Maar belangrijk is wat je onder interactie vind vallen. Een zichtmelding als je op hetzelfde bospad loopt of een wolf die de weg kwijt is en door een woonwijk snelt of wat anders.

Het laatste voorbeeld is meestal een zwervende wolf en die leggen km's per dag af. Zie dan maar terug te vinden.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Indoubt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:44:
Ik heb wel begrepen dat wolvenjacht heel moeilijk is. Niet de eerste paar wolven maar daarna schijnt het heel veel tijd en mankracht te kosten.
*knip* let s.v.p. op de topic warning:
• Geen uitspraken over het gedrag van de wolf zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.

[ Voor 45% gewijzigd door defiant op 17-08-2024 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip* s.v.p. geen rants en commentaar op andermans postgedrag.

[ Voor 93% gewijzigd door defiant op 17-08-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ik denk toch dat je nog een paar wetenschappelijke artikelen over dierengedrag (en dan specifiek over de wolf) zou moeten lezen. En hoe de mens meent boven de natuur te staan door haar stelselmatig uit te roeien terwijl het juist de natuur is die ons in leven houdt.

[ Voor 38% gewijzigd door defiant op 17-08-2024 15:58 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wij hebben nog wetten. De wolven moorden zonder wetten 😉

[ Voor 66% gewijzigd door defiant op 17-08-2024 15:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Roenie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:55:
[...]
Wij hebben nog wetten. De wolven moorden zonder wetten 😉
Welke wetten? De mens voelt zich boven de belangrijkste "wet" die van de natuur.

Daarnaast echt een dooddoener, de wolf doet natuurlijk gedrag, wat mensen doen is alles behalve natuurlijk gedrag dat is gewoon alles kapot maken omdat het ons in de weg zit.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
*knip* reactie op mbr'ed post.

[ Voor 77% gewijzigd door defiant op 17-08-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Grvy schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

wat mensen doen is alles behalve natuurlijk gedrag dat is gewoon alles kapot maken omdat het ons in de weg zit.
*knip* let s.v.p. op de topic warning:
• Reageer beargumenteerd en onderbouwd en zo nodig ondersteund met bronnen.

[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 17-08-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dat mag je even met ondersteunende bronnen uitleggen.
Voor zover ik weet is de wolf gratis en voor niks hier naar toe komen lopen.
Verder kost het beschermen van loslopend vee inderdaad geld, maar dat valt onder het goed beheren en beschermen door de eigenaar van de veestapel en is dus 'gewoon' geld wat uit die onderneming komt en niet uit de schatkist. Vee wat goed beschermd wordt wordt niet aangevallen door de wolf en derhalve hoeft er ook geen compensatie uitgekeerd te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 17-08-2024 16:03 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Om mijn woordkeuze, in de inmiddels verwijderde post, ‘karakter’, ‘gezin’, etc even wat te verduidelijken, zou ik graag even een klein uitstapje willen maken naar enkele andere dieren. Ik hoop dat dit mag van de mod, het is ter illustratie.

https://scientias.nl/zijn...slimmer-zijn-dan-gedacht/
Het spel
De onderzoekers bedachten een spel waarbij de paarden een stuk karton met hun neus moesten aanraken om een lekkernij te krijgen. Daarna maakten ze het spel steeds iets moeilijker. In een latere fase kregen de paarden bijvoorbeeld geen lekkernij als ze het karton aanraakten terwijl het licht aan was, maar alleen als het licht uit was.

Straf
Alle paarden bleken deze taak best lastig te vinden, zo ontdekten de onderzoekers. De paarden raakten het karton namelijk constant aan, ongeacht of het licht aan of uit was. In de laatste fase van het spel voegden de onderzoekers een straf toe voor het aanraken van het karton wanneer het ‘stop’-licht brandde. Paarden kregen daarbij een time-out van tien seconden, waarin ze het spel niet konden spelen of een beloning konden krijgen.

Fout
De onderzoekers ontdekten toen iets opvallends: het aantal fouten bij alle paarden nam plotseling sterk af. Ze begonnen het spel correct te spelen door het karton alleen op het juiste moment aan te raken om hun lekkernij te krijgen. “We hadden wel verwacht dat de prestaties van de paarden zouden verbeteren met de time-out, maar we waren verrast door hoe snel en sterk de verbetering was,” zegt onderzoeker Louise Evans. “Normaal gesproken hebben dieren meerdere herhalingen nodig om iets nieuws te leren. Maar onze paarden verbeterden direct toen we een straf voor fouten introduceerden. Dit suggereert dat de paarden de hele tijd al wisten wat de regels van het spel waren.”
Stel je dit even voor; een dier wat uit gemakzucht bewust! mensen voor de gek houdt. Uit ander onderzoek bij koeien is gebleken dat koeien vrienden maken en zodoende meer tijd met die specifieke koeien doorbrengen.

Dergelijk onderzoek suggereert dat de omvang van de hersenen van dieren niet noodzakelijk iets zegt over hoe slim of dom dieren zijn. Of hoe relatievorming bij dieren werkt. Derhalve dat ik een wolf & wolvin met welpen binnen een roedel als gezin beschouw. Uit onderzoek weten we namelijk ook dat dieren kunnen rouwen bij verlies.

Daarmee wil ik slechts aangeven dat dieren individuen zijn, met diverse karakters. Om daarvan een simpel voorbeeld te noemen; ik heb 2 katten uit hetzelfde nest maar qua doen en laten verschillen ze dag en nacht. Net als bij mensen.

Derhalve dat ik me erger aan mensen die dieren trachten te reduceren tot zielloze en willoze wezens. Ik heb soms weleens de indruk dat afstandelijk woordgebruik het makkelijker maakt voor mensen om om te gaan met dieren zoals we nu doen. Er is niet eens een overweging van het belang van het dier, wat ik ook eerder al heb aangegeven.

Wellicht als we meer onderzoek doen naar wolven dat we dan meer respect voor het afzonderlijke dier kunnen opbrengen. En misschien dat we dan inzien dat de natuur een wonderlijk iets is.

Dit topic gaat wel over de wolf maar is illustratief voor hoe we als mensen nog steeds tegen natuur en dier aankijken. Als resource en last.

En als dit moralistisch of boomknuffelig klinkt, so be it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Grvy schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:01:
[...]Welke wetten? De mens voelt zich boven de belangrijkste "wet" die van de natuur.

Daarnaast echt een dooddoener, de wolf doet natuurlijk gedrag, wat mensen doen is alles behalve natuurlijk gedrag dat is gewoon alles kapot maken omdat het ons in de weg zit.
De posting waarop ik reageer is verwijderd, dus dat eerste deel laat ik even voor wat het is.

Dat tweede ligt genuanceerder. De mens die een wolf dood wil hebben omdat hij-zij dat als gevaar ziet voor zichzelf of zijn-haar dierbaren is ook een vorm van natuurlijk gedrag. We beschermen simpelweg wat we liefhebben. Net zoals wolven hun kinderen beschermen doen mensen dat ook. Zelfs irrationale gedachten horen bij ons als mens en is in die zin natuurlijk.
dawg schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:19:
Om mijn woordkeuze, in de inmiddels verwijderde post, ‘karakter’, ‘gezin’, etc even wat te verduidelijken, zou ik graag even een klein uitstapje willen maken naar enkele andere dieren. Ik hoop dat dit mag van de mod, het is ter illustratie.

https://scientias.nl/zijn...slimmer-zijn-dan-gedacht/

[...]

Stel je dit even voor; een dier wat uit gemakzucht bewust! mensen voor de gek houdt. Uit ander onderzoek bij koeien is gebleken dat koeien vrienden maken en zodoende meer tijd met die specifieke koeien doorbrengen.

Dergelijk onderzoek suggereert dat de omvang van de hersenen van dieren niet noodzakelijk iets zegt over hoe slim of dom dieren zijn. Of hoe relatievorming bij dieren werkt. Derhalve dat ik een wolf & wolvin met welpen binnen een roedel als gezin beschouw. Uit onderzoek weten we namelijk ook dat dieren kunnen rouwen bij verlies.

Daarmee wil ik slechts aangeven dat dieren individuen zijn, met diverse karakters. Om daarvan een simpel voorbeeld te noemen; ik heb 2 katten uit hetzelfde nest maar qua doen en laten verschillen ze dag en nacht. Net als bij mensen.

Derhalve dat ik me erger aan mensen die dieren trachten te reduceren tot zielloze en willoze wezens. Ik heb soms weleens de indruk dat afstandelijk woordgebruik het makkelijker maakt voor mensen om om te gaan met dieren zoals we nu doen. Er is niet eens een overweging van het belang van het dier, wat ik ook eerder al heb aangegeven.

Wellicht als we meer onderzoek doen naar wolven dat we dan meer respect voor het afzonderlijke dier kunnen opbrengen. En misschien dat we dan inzien dat de natuur een wonderlijk iets is.

Dit topic gaat wel over de wolf maar is illustratief voor hoe we als mensen nog steeds tegen natuur en dier aankijken. Als resource en last.

En als dit moralistisch of boomknuffelig klinkt, so be it.
De natuur is zeker een wonderlijk iets en iedere diersoort heeft wel iets dat een ander niet kan. Als we gaan zwemmen dan leggen we het af tegen een dolfijn. Als we gaan rennen dan leggen we het af tegen een cheetah. Als we moeten vechten dan leggen we het af tegen een beer. Als we moeten tillen dan leggen we het af tegen een olifant. Alleen de mens heeft capaciteiten die andere dieren niet hebben.

Wij zijn verreweg superieur als het aankomt op het gebruik van onze hersens om onze 'zwakke' punten te compenseren. En als je kijkt naar wat wij in de ontwikkeling van de mens hebben bereikt dan is er geen enkel dier dat daar bij in de buurt komt. Één van die zaken is de uitvinding van wapens. Die stellen ons in staat om dieren te overheersen. Om te eten in plaats van gegeten te worden om het maar eens figuurlijk uit te drukken.

Al met al hangt het er van af hoe je de relatie dier-mens ziet. De één ziet die relatie als die van twee gelijken en voor de ander is de mens gewoon de baas. Dat is simpelweg een andere visie en beiden zijn voor de respectievelijke aanhanger daarvan wat zij als goed zien. Echter, dat maakt het andere niet per definitie fout, slechts anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ecology of fear
Er wordt veel aangehaald wat voor geweldige bijdrage de wolf is voor de ecologie. Vaak wordt er, onder andere, verwezen naar mediabijdragen uit de begintijd van de introductie van wolven in Yellowstone. Ook van ander Nationale parken in het Westen van de USA zijn er dergelijke bijdragen en ook studies die dezelfde conclusie hebben getrokken.

Onder wetenschappers waren deze claims altijd al discutabel. Ik refereerde eerder naar een studie die ruim 20 jaar heeft geduurd en die begin dit jaar is afgerond. Het bijzonder aan deze studie is dat er daadwerkelijk langdurig veldwerk is verricht met controle gebieden.
Veel andere studies baseren zich vaak op analyse van eerdere studies.

De studie waar het om gaat (uitgebreid abstract) : https://esajournals.onlin....com/doi/10.1002/ecm.1598

Quote:
However, it is difficult if not impossible to correct inaccurate claims promoted in the popular media (reviewed by Marris, 2017; Mech, 2012) that wrongly influence conservation management and policy, as well as the perceptions of the public.
Vooral David Mech geld een beetje als de godfather van wolfsonderzoek.
It has become clear that there is no credible evidence for behaviorally mediated, indirect effects of wolves on plants in Yellowstone (Creel & Christianson, 2009; Cusack et al., 2020; Kauffman et al., 2010; Kohl et al., 2018; Stahler & MacNulty, 2020), an empirical result well anticipated by theory (Schmitz, 2010). We conclude that the restoration of apex predators to Yellowstone should no longer be held up as evidence of a trophic cascade in riparian plant communities of small streams on the northern range.
The new York Times heft er ook een artikel aan gewijd in april van 2024: https://www.nytimes.com/2...bison-climate-change.html

Uiteraard zijn er ook nog studies die het tegendeel beweren zoals deze recent gepubliceerde uit juni 2024: https://academic.oup.com/bioscience/article/74/7/430/7687410
Echter is dit een literatuurstudie gebaseerd op (soms oudere) onderzoeken van 1950 tot 2021. Eigenlijk is dit slechts een analyse van oudere onderzoeken en geeft nauwelijks nieuwe inzichten.

De Term Ecology of Fear ben ik voor het eerst tegen gekomen bij Okarma. Of die het verzonnen heeft weet ik niet. Hij beschrijft wel dat de edelherten in gebieden met veel wolven meer oplettend en gestrest zijn. Hij laat zich er niet over uit of dat goed of slecht is. Het verbijten van jonge bomen lijkt echter geen vermindering te laten zien tenzij de hele hertenstand wordt uitgedunt. Op dit moment zijn ze in Duitsland bezig met het bezenderen van edelherten en kijken of ze wetenschappelijk kunnen vaststellen of het daadwerkelijk zo is dat er minder jonge aanplant wordt gegeten. Alle signalen tot nu toe lijken dat namelijk niet te bevestigen ook al wordt het graag door ecologen gebruikt.

Ook Okarma en Herzog schrijven ook nog iets over het verjagen van wolven. Daaruit blijkt dat dat zelfs rubber kogels slechts beperkt effect hebben wegens te lage energie en bovendien een zeer beperkte range (Börner en Springborn 2017). Harde kunststoffen zouden een beter effect kunnen hebben maar dit zou nader moeten worden onderzocht. Bovendien waarschuwt Okarma dat er een ongewenst leereffect zou kunnen optreden, wolven zouden niet minder weidedieren grijpen maar zouden niet meer terugkomen naar het kadaver. In Nederland en omringende landen gebeurt dat echter toch al weinig omdat de kadavers moeten worden opgeruimd.

Het LCIE (Large Carnivor Initiative for Europe) schrijft tevens
“Obwohl wir uns bewusst sind, dass die Jagd und Kontrolle durch Tötung der grossen Raubtier umstritten sind, ist die LCIE der Auffassung, sie in vielen, aber naturlich nicht allen Regionen und Situationen, mit Ihrer erhaltung vereinbar sein kann. Es ist wichtig daran zu erinnern, das Grossraubtierhaltung nicht notwendig strikten Schutz bedeutet“ (Linnel et al, 2008)
David Mech (1995) merkte op dat het aantal wolven waarschijnlijk overal beheerst moest worden waar de populatie van deze soort weer wordt opgebouwd. (p236)

Beide quotes komen uit het boek van Okarma (isbn 978-3-440-16433-4)

Ook in Italië zijn er wel wat uitdagingen. Dit bericht is van gisteren: Wolf attack: the disturbing event that happened during Ferragosto < LiguriaDay

Er word gesuggereerd dat op 14 augustus 2024 een brief zou zijn gegaan van het LCIE, onderschreven door de president Boitani, naar de staatssecretaris Rummenie. In principe is de hoofdlijn dat “Intervention is urgently called for” gezien de situatie in Nederland.
Voorlopig gooi ik deze onder het kopje bulls#!$t maar ik ga zeker kijken of ik bevestiging daarvan kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Er was gisteren een interessant item bij Eenvandaag aangaande de wolf, echter in Duitsland.
https://eenvandaag.avrotr...ossing-tegen-polarisatie/
Boeren kunnen van de provincie wel subsidie krijgen voor wolfwerende maatregelen, maar de aanleg ervan wordt niet vergoed en er is geen concrete hulp. In de Duitse deelstaat Nedersaksen is dat wel het geval: boeren krijgen daar hulp van natuurorganisatie Naturschutzbund Deutschland bij het bouwen van vaste of mobiele elektrische afrasteringen.

Peter Schutte is projectleider bij die organisatie en is sinds 2017 bezig met zijn project Herdenschutz Niedersachsen. Hij heeft drie betaalde krachten en vijftien vrijwilligers in dienst. In plaats van als natuurorganisatie tegenover de boeren te staan, helpen zij veehouderijen te beschermen tegen de wolf. "Wij bouwen de omheiningen samen met de diereigenaren", legt Schutte uit.

Samenwerken met boeren

"We overleggen met hen, bezoeken hen, en overtuigen hen dat zo'n hek zin heeft. We proberen samen oplossingen te vinden voor de veehouderij. Misschien is die samenwerking de sleutel tot een oplossing voor de bestaande polarisatie rond de wolf", concludeert Schutte.

In Nedersaksen kunnen eigenaren van schapen, geiten en gekooid wild alle materiaalkosten vergoed krijgen van de overheid. In andere deelstaten wordt het bouwen van de rasters en de tijd die dat kost niet gesubsidieerd. Daar komt het team van Schutte om de hoek kijken, die boeren gratis helpt. Hij wordt gesponsord door onder andere het Wereld Natuurfonds in Duitsland.
Schutte merkte dat de boeren in Duitsland aanvankelijk ook heel sceptisch stonden tegen de hekken. Maar door mond-tot-mondreclame en het feit dat de hekken bleken te werken schakelden boeren steeds vaker zijn hulp in, vertelt hij.

"Het is bewezen dat de afrastering een zeer goed beschermend effect heeft. Voorwaarde is wel dat het op de juiste manier is gebouwd, dat het goed geëlektrificeerd is, met veel vermogen en het gebruik van de juiste materialen."

Als de wolf toch nog aanvalt, komt dat volgens hem omdat het hek niet genoeg spanning heeft, de afstanden tussen de draden niet goed zijn of het hek niet vrijgehouden is van begroeiing. Wolvenrasters werken wel degelijk, benadrukt hij, maar alleen als je ze goed neerzet. "Voorkom dat de wolven leren om obstakels te overwinnen door hekken niet deugdelijk te bouwen en slecht te onderhouden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

dawg schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:54:
Er was gisteren een interessant item bij Eenvandaag aangaande de wolf, echter in Duitsland.
https://eenvandaag.avrotr...ossing-tegen-polarisatie/

[...]

[...]
Het is een leuke geste en het helpt zolang de buurman geen hek heeft. Een hek alleen is zelden een afdoende oplossing en zeker niet de hekhoogte die hier wordt gepropageerd.

De ervaren experts zoals Mech, Boitani en Okarma geven ook aan dat hekken alleen niet voldoende zijn en zelfs problematisch kunnen zijn. Andere wilde dieren verhangen zich in de hekken en raken verstrikt. Uiteindelijk sterven ze door elektrocutie, stress van teveel schokken, van de honger of alsnog door predatoren.

Bovendien zal een voldoende afschrikwekkende werking uit veel meer onderdelen moeten bestaan dan slechts 1,2 m hoge hekken. Daar horen gedegen kuddebeschermhonden bij en die kun je momenteel echt niet krijgen, en al zeker niet in de aantallen die er nodig zijn.

Bovendien geeft Dave Mech aan dat in een dergelijke situatie eigenlijk niet kan zonder enige bejaging.

+++++++++++++++++++

De brief van het LCIE aan de staatssecretaris blijk wel degelijk te bestaan. Nederland schijnt door het LCIE zeer kritisch te worden bekeken. Dit is blijkbaar de tweede brief van het LCIE.
Voor zover mij bekend is het nog nooit eerder voorgekomen dat het LCIE een dergelijke brief naar een land stuurt. Bij mij geeft het aan dat de LCIE verwacht dat we hier in Nederland als eerste significante problemen kunnen gaan zien en eigenlijk is dat precies wat ik verwacht en eerder heb beschreven.

Voor de liefhebbers is her de link naar de brief: https://lciepub.nina.no/p...bold_wolf_Netherlands.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Eerder was een post van mij geknipt. Die ging over artikel 28. Het gaat zelfs verder dan eigen terrein. Het origineel is in het Zweeds maar ik heb de quote even vertaald(door de website)

https://www.lrf.se/las-me...till%20l%C3%A4nsstyrelsen.
28 § If any of the predators bear, wolf, wolverine or lynx attacks domestic animals or if there is reasonable cause to fear such an attack, measures may be taken to scare the predator away.

Predators referred to in the first paragraph may be killed by the owner or caretaker of a domestic animal in order to protect the domestic animal

when the predator attacks and injures the domestic animal or if it is obvious that such an attack is imminent;
if there are reasonable grounds to fear an attack on the domestic animal and the killing takes place in immediate connection with the predator having attacked and injured or killed domestic animals, or
if the predator is in a fenced area intended for the care of the domestic animal and there are reasonable grounds to fear an attack there.
The predator may only be killed when it is not possible to scare the predator away or in some other suitable way interrupt or avert the attack. Measures pursuant to the second paragraph (3) may, in the case of lynxes, also be taken to protect game kept in game enclosures or similar facilities.

28 a § Measures pursuant to Section 28, second to fourth paragraphs, may also be taken by another person acting on behalf of the owner or caretaker to protect hunting dogs used in hunting teams, domestic animals that are in a fenced area intended for the care of the domestic animal or game kept in a game enclosure or similar facility pursuant to Section 41 a. The same applies when there is no assignment but the person taking the action has reasonable grounds to assume that such an assignment would have been given if there had been an opportunity to do so. Ordinance (2009:310).

28 b § Measures pursuant to Sections 28 and 28 a may be taken in another person's hunting area and notwithstanding the provisions of Section 9. However, such hunting is not allowed within national parks. Ordinance (2009:310).
Uiteraard ken ik deze sectie. Een linkje vinden wat presenteerbaar is, is soms lastig omdat ik veel informatie al jaren geleden heb uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:18:
[...]

+++++++++++++++++++

De brief van het LCIE aan de staatssecretaris blijk wel degelijk te bestaan. Nederland schijnt door het LCIE zeer kritisch te worden bekeken. Dit is blijkbaar de tweede brief van het LCIE.
Voor zover mij bekend is het nog nooit eerder voorgekomen dat het LCIE een dergelijke brief naar een land stuurt. Bij mij geeft het aan dat de LCIE verwacht dat we hier in Nederland als eerste significante problemen kunnen gaan zien en eigenlijk is dat precies wat ik verwacht en eerder heb beschreven.

Voor de liefhebbers is her de link naar de brief: https://lciepub.nina.no/p...bold_wolf_Netherlands.pdf
Heel goed deze brief, maar eigenlijk is het een open deur. In mijn ogen komt het er op neer dat het beleid (en dat is grotendeels in het wolvenplan opgenomen) uitgevoerd moet worden.

Een ander interessant punt dat er overal monitoring moet zijn en laat nou net in Leusden de grondeigenaar geen monitoring heeft toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
[...]

Het is een leuke geste en het helpt zolang de buurman geen hek heeft. Een hek alleen is zelden een afdoende oplossing en zeker niet de hekhoogte die hier wordt gepropageerd.
Zolang nog geen 2% van de aanvallen bij schapen binnen wolfwerend maatregelen plaatsvinden laten de cijfers zien dat de maatregelen op dit moment voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

Zolang nog geen 2% van de aanvallen bij schapen binnen wolfwerend maatregelen plaatsvinden laten de cijfers zien dat de maatregelen op dit moment voldoende zijn.
Tsja. Ik ben het met je eens dat dat veel beter zou kunnen maar zolang je geen 1,8m hoge hekken met 15kV mag neerzetten snap ik het wel. Een 1,2m hoog hek is niet echt zinvol.

Overigens is er weer een gebied afgesloten na een wolvenaanval op een hond maar nu in Nunspeet. https://www.hulzmedia.nl/...enbos-nunspeet-afgesloten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jeroen Blom schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:27:
[...]
Zolang meer dan 2% van de schapen binnen wolfwerende maatregelen staan klopt dat statistisch gezien.
Als er minder dan 2% van de schapen binnen wolfwerende maatregelen staat, zijn er juist meer wolvenaanvallen binnen de wolfwerende maatregelen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

Tsja. Ik ben het met je eens dat dat veel beter zou kunnen maar zolang je geen 1,8m hoge hekken met 15kV mag neerzetten snap ik het wel. Een 1,2m hoog hek is niet echt zinvol.

Overigens is er weer een gebied afgesloten na een wolvenaanval op een hond maar nu in Nunspeet. https://www.hulzmedia.nl/...enbos-nunspeet-afgesloten
Op alle camerabeelden die ik heb gezien is 1.20m voldoende. De onderste draad is belangrijker dan de hoogte. Een wolf gaat eerst met zijn neus op onderzoek uit en krijgt dan een stevig tik en dat is voldoende om niet zo snel meer terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Deze brief ontkracht ook wat sommigen in dit topic prediken: de wolf is niet intelligent genoeg om vanuit eigenbelang te weten waar die wel en niet het beste heen kan gaan. Daar is menselijke interventie voor nodig. Het liefste vroegtijdig om de impact op dier en mens zo klein mogelijk te houden.
Er wordt gesproken over een "losloop gebied [sic]". Of wolven moeten geweerd worden uit gebieden waar honden los mogen lopen, of de betreffende losloopgebieden moeten opgeheven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
The Zep Man schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Deze brief ontkracht ook wat sommigen in dit topic prediken: de wolf is niet intelligent genoeg om vanuit eigenbelang te weten waar die wel en niet het beste heen kan gaan. Daar is menselijke interventie voor nodig. Het liefste vroegtijdig om de impact op dier en mens zo klein mogelijk te houden.
Los van het mate van intelligentie bij een dier waar in de brief lees je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Jeroen Blom schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:02:
Los van het mate van intelligentie bij een dier waar in de brief lees je dit?
De brief geeft aan dat mensen acties moeten ondernemem om samen te kunnen leven met wolven, inclusief tracking en mogelijke "verwijdering uit de populatie" (verplaatsen of afschieten).

Als wolven intelligent genoeg zouden zijn, dan is dat niet nodig in gebieden waar wolven niet welkom zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 19-08-2024 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Blom
The Zep Man schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

De brief geeft aan dat mensen acties moeten ondernemem om samen te kunnen leven met wolven, inclusief tracking en mogelijke "verwijdering uit de populatie" (verplaatsen of afschieten).

Als wolven intelligent genoeg zouden zijn, dan is dat niet nodig in gebieden waar wolven niet welkom zijn.
Je concludeert iets wat niet in de brief staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Op alle camerabeelden die ik heb gezien is 1.20m voldoende. De onderste draad is belangrijker dan de hoogte. Een wolf gaat eerst met zijn neus op onderzoek uit en krijgt dan een stevig tik en dat is voldoende om niet zo snel meer terug te komen.
Dat kan natuurlijk. In Nederland hebben we best bijzondere wolven. Die springen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Dat kan natuurlijk. In Nederland hebben we best bijzondere wolven. Die springen niet.
Dat zeg ik niet, wolven geven daar niet de voorkeur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Jeroen Blom schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:15:
Je concludeert iets wat niet in de brief staat.
Dat actie vanuit mensen nodig is staat expliciet in de brief. De implicatie daarvan is voldoende om het genoemde te weerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
The Zep Man schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:35:{...]Dat actie vanuit mensen nodig is staat expliciet in de brief. De implicatie daarvan is voldoende om het genoemde te weerleggen.
Inderdaad, als eerste actie wordt genoemd dat mensen hun honden aan de lijn moeten houden in natuurgebieden zodat wolven geen interactie met ze kunnen hebben. Juist om die sensatieberichten in de media te voorkomen.
Verder een oproep aan de regering om sneller actie te ondernemen zodat bij de burgers een beter begrip ontstaat waarom een natuurgebied soms afgesloten wordt.
Nergens staat dat wolven in Nederland niet welkom zijn, sterker nog, ze adviseren maatregelen en procedures om te voorkomen dat er wolven afgeschoten moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Yaksa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:55:
Inderdaad, als eerste actie wordt genoemd dat mensen hun honden aan de lijn moeten houden in natuurgebieden zodat wolven geen interactie met ze kunnen hebben. Juist om die sensatieberichten in de media te voorkomen.
Je kan niet verwachten dat iedereen een hond aanlijnt in een expliciet losloopgebied. Niet omdat het onrealistisch is om dat te doen, maar omdat het onrealistisch is om iedere hondeneigenaar die boodschap te laten ontvangen. Of het losloopgebied moet verdwijnen, of de wolven daar moeten verdwijnen.
Verder een oproep aan de regering om sneller actie te ondernemen zodat bij de burgers een beter begrip ontstaat waarom een natuurgebied soms afgesloten wordt.
Ik denk nog steeds dat in Nederland kleinere natuurgebieden volledig afsluiten geen oplossing is om samen te leven met wolven. In grotere gebieden (eigenlijk alleen de Veluwe) hoeft er niets afgesloten te worden, want de kans dat wolven en mensen in aanraking met elkaar komen is klein. Verder hebben wij niet veel natuur in Nederland, behalve wat postzegels hier en daar. Die postzegels zijn te waardevol voor mensen om langdurig aan wolven te vergeven. Ik ben bang dat daar creatieve oplossingen voor gaan komen bij gebrek aan slagkracht bij de huidige regering.

Bij voldoende wolven in een klein afgesloten natuurgebied en sappige onbeschermde schapen daarnaast zullen wolven daar niet verdwijnen, en blijven Nederlanders de betreffende schapenboer (die weigert te investeren) subsidiëren voor elk gedood dier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Yaksa

Er staat natuurlijk meer in de brief maar dit staat er ook:
keep open the option of eventually removing a bold wolf from the population
Zowel Mech als Boitani Als Okarma als vele anderen zeggen dat er ook beheerd dient te worden en al helemaal als je niet schuwe wolven hebt. Ik heb in eerdere post al eens quotes met verwijzingen gegeven.

Ik verwacht dat het daar ook uit gaat komen, al zal het in Nederland moeilijker zijn dan in de meeste andere landen blijkbaar. Eerlijk gezegd snap ik niet dat we het in Nederland zo uit de hand laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
The Zep Man schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:04:[...]Je kan niet verwachten dat iedereen een hond aanlijnt in een expliciet losloopgebied. Niet omdat het onrealistisch is om dat te doen, maar omdat het onrealistisch is om iedere hondeneigenaar die boodschap te laten ontvangen. Of het losloopgebied moet verdwijnen, of de wolven daar moeten verdwijnen.
[...]
Waarom kun je dat niet verwachten? Kwestie van maatregel invoeren; boswachters die een bordje ophangen: "Tijdelijk aanlijngebod".
Ik denk nog steeds dat in Nederland kleinere natuurgebieden volledig afsluiten geen oplossing is om samen te leven met wolven. In grotere gebieden (eigenlijk alleen de Veluwe) hoeft er niets afgesloten te worden, want de kans dat wolven en mensen in aanraking met elkaar komen is klein. Verder hebben wij niet veel natuur in Nederland, behalve wat postzegels hier en daar. Die postzegels zijn te waardevol voor mensen om langdurig aan wolven te vergeven. Ik ben bang dat daar creatieve oplossingen voor gaan komen bij gebrek aan slagkracht bij de huidige regering.
Er wordt niks vergeven aan de wolf, de wolf ziet dat er plek voor hem is en zolang er voldoende voedsel op die plek is dan zal hij zich daar vestigen en dan hebben we dat maar te accepteren.
Bij voldoende wolven in een klein afgesloten natuurgebied en sappige onbeschermde schapen daarnaast zullen wolven daar niet verdwijnen, en blijven Nederlanders de betreffende schapenboer (die weigert te investeren) subsidiëren voor elk gedood dier.
Ja, dus? Elke zichzelf respecterende boer zorgt ervoor dat zijn levende have beschermd is voor invloeden van buitenaf. Of dat nou teveel zon is (afdakje in de wei bouwen) of het naar binnen doen van vee in de nacht als er een melding van een wolf is. Doet een eigenaar dat niet dan is het simpelweg bedrijfsrisico, want je had voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

The Zep Man schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

[...]

Er wordt gesproken over een "losloop gebied [sic]". Of wolven moeten geweerd worden uit gebieden waar honden los mogen lopen, of de betreffende losloopgebieden moeten opgeheven worden.
De wolf is een opportunist die zijn honger moet stillen. Meeste vlees met het minste risico en energie is daarbij altijd het criterium. Daar went de wolf zijn intelligentie voor aan, een wolf went zijn intelligentie niet aan om het ons naar de zin te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Indoubt schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:13:
@Yaksa Er staat natuurlijk meer in de brief maar dit staat er ook:
[...]
Zowel Mech als Boitani Als Okarma als vele anderen zeggen dat er ook beheerd dient te worden en al helemaal als je niet schuwe wolven hebt. Ik heb in eerdere post al eens quotes met verwijzingen gegeven.
Ik verwacht dat het daar ook uit gaat komen, al zal het in Nederland moeilijker zijn dan in de meeste andere landen blijkbaar. Eerlijk gezegd snap ik niet dat we het in Nederland zo uit de hand laten lopen.
Maar wat is dan uit de hand lopen?
Elke ontmoeting met een wolf wordt gigantisch opgeklopt door bepaalde media, mensen worden bang gemaakt, enz.
Die brief pleit ook voor meer voorlichting naar de burgers toe, zodat men beter begrijpt waarom de wolf deze kant op komt en dat dat ook mogelijk is, mits dat de burger er ook rekening mee houdt (en maatregelen neemt) en de wolf respecteert zoals 'tie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:13:
@Yaksa

Ik begrijp dit ook niet, zo moeilijk is het wolvenplan niet. Maar bij elk eventueel probleemsituatie lijkt het wel dat elke overheidsinstantie zelf het wiel wil uitvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Er is niets afgesloten toch? Alleen deze (amateur?) "journalist" meldt het. Hij weet ook al dat het een wolf is, terwijl dat nog niet bewezen is (wel waarschijnlijk).

https://www.gld.nl/nieuws...delijk-gegrepen-door-wolf is al een stuk betrouwbaarder en kwalitatief beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik begrijp de ophef niet zo goed.

De wolf woonde hier VEEL langer dan wij, maar wij als mens hebben de wolf weggedreven en ervoor gezorgd dat deze uit Nederland is verdwenen.

Nu komt de wolf terug naar zijn oorspronkelijke woongebied, wat het resultaat is van goed (bos)beheer van de mens, en men is boos dat de wolf terug komt?

Ho eens, volgens mij klopt dat niet helemaal…

We moeten als mens ermee leren leven dat er wolven in de natuur wonen en rondlopen. Dat doen ze in andere landen ook met beren, coyote’s, lynxen etc. Omarm het, het is juist positief dat de wolf terug komt! Maar nee, in Nederland willen we gelijk de wolf in de ban doen.

Ik zie daarnaast een win-win situatie met boeren die het doelwit zijn van aanvallen en niet willen investeren in maatregelen: lekker ermee stoppen. De veestapel moet toch krimpen. Heeft de wolf meer ruimte, en Nederland minder vee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Yaksa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:16:
[...]

Waarom kun je dat niet verwachten? Kwestie van maatregel invoeren; boswachters die een bordje ophangen: "Tijdelijk aanlijngebod".
Waardoor het geen expliciet losloopgebied meer is. Op zich een aardige maatregel, maar ik verwacht dat door de tijdelijke aard (onofficiële) ingangen worden vergeten, dat mensen niet regelmatig de borden lezen waar ze langslopen, etc. Maar dat is in ieder geval al beter dan niets.
Er wordt niks vergeven aan de wolf, de wolf ziet dat er plek voor hem is en zolang er voldoende voedsel op die plek is dan zal hij zich daar vestigen en dan hebben we dat maar te accepteren.
Of niet, zoals het huidige politieke klimaat en een luide, angstige groep roepen.

Ja, dus? Elke zichzelf respecterende boer[/quote]

Ik stop je zin hier, want hier gaat het al fout. Een boer is een bedrijf. Het doel van een bedrijf is winst maken.
Doet een eigenaar dat niet dan is het simpelweg bedrijfsrisico, want je had voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.
Dat is dus het probleem. Het is geen risico, maar een verdienmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:23
ZieMaar! schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Er is niets afgesloten toch? Alleen deze (amateur?) "journalist" meldt het. Hij weet ook al dat het een wolf is, terwijl dat nog niet bewezen is (wel waarschijnlijk).

https://www.gld.nl/nieuws...delijk-gegrepen-door-wolf is al een stuk betrouwbaarder en kwalitatief beter.
Uit het artikel wat je zelf deelt: "Boswachter Alex Plantinga van Staatsbosbeheer vertelt dat er gisteravond een melding binnenkwam van een bijtincident aan de Eperweg. De Van Petersom Ramringweg is daarna afgesloten. Vanochtend vroeg is deze binnenweg weer vrijgegeven."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Sito schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:27:

De wolf woonde hier VEEL langer dan wij, maar wij als mens hebben de wolf weggedreven en ervoor gezorgd dat deze uit Nederland is verdwenen.

Nu komt de wolf terug naar zijn oorspronkelijke woongebied,
Dit is niet het echte oorspronkelijke woongebied van wolven. De locatie wel, maar het landschap niet.
wat het resultaat is van goed (bos)beheer van de mens, en men is boos dat de wolf terug komt?
Van wat ik begrijp komen wolven naar Nederland omdat er voldoende wolven elders zijn, niet per se omdat het in Nederland zo gunstig voor hen is.
We moeten als mens ermee leren leven dat er wolven in de natuur wonen en rondlopen. Dat doen ze in andere landen ook met beren, coyote’s, lynxen etc. Omarm het, het is juist positief dat de wolf terug komt! Maar nee, in Nederland willen we gelijk de wolf in de ban doen.
De vergelijking met andere landen voor dieren wordt vaak gemaakt, maar vergeten wordt dat het Nederlandse landschap niet dat van andere landen is. Die zou je ook moeten vergelijken. Niet ieder ecosysteem is groot genoeg voor elk soort beest.
Ik zie daarnaast een win-win situatie met boeren die het doelwit zijn van aanvallen en niet willen investeren in maatregelen: lekker ermee stoppen. De veestapel moet toch krimpen. Heeft de wolf meer ruimte, en Nederland minder vee.
De boeren verdienen er juist aan. Wat je stelt is geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:21:
[...]

Maar wat is dan uit de hand lopen?
Elke ontmoeting met een wolf wordt gigantisch opgeklopt door bepaalde media, mensen worden bang gemaakt, enz.
Die brief pleit ook voor meer voorlichting naar de burgers toe, zodat men beter begrijpt waarom de wolf deze kant op komt en dat dat ook mogelijk is, mits dat de burger er ook rekening mee houdt (en maatregelen neemt) en de wolf respecteert zoals 'tie is.
Niet schuwe wolven zijn al een probleem op zich, daar hebben we inmiddels al heel wat van.

Nog nooit heeft het LCIE zich bemoeit met landen in de vorm van een brief naar de regering en Nederland heeft er al twee.

De Nederlandse "experts" hier bagatelliseren zo ongeveer elk incident. Dat deed bij mij al een tijd de wenkbrauwen fronsen en dan ben ik zeker geen expert. Tel daarbij op dat een overheid hebben die nauwelijks ergens op reageert en je hebt een prachtig recept voor een situatie die uit de hand loopt.

Een stukkie park tijdelijk afsluiten helpt daar niks bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
The Zep Man schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:27:[...]Waardoor het geen expliciet losloopgebied meer is. Op zich een aardige maatregel, maar ik verwacht dat door de tijdelijke aard (onofficiële) ingangen worden vergeten, dat mensen niet regelmatig de borden lezen waar ze langslopen, etc. Maar dat is in ieder geval al beter dan niets.[...]
Veel Nederlanders zijn inderdaad verrekte goed in het omzeilen van bekende maatregelen in hun eigen voordeel.
Of niet, zoals het huidige politieke klimaat en een luide, angstige groep roepen.
Ja, dus? Elke zichzelf respecterende boer[/quote]
Ik stop je zin hier, want hier gaat het al fout. Een boer is een bedrijf. Het doel van een bedrijf is winst maken.
Dat is dus het probleem. Het is geen risico, maar een verdienmodel.
Hiermee impliceer je dat een veeboer niks geeft om zijn dieren en de (broodnodige) aanwas van jonge dieren. Dat wil ik toch met klem tegenspreken, alle boeren die ik ken verzorgen hun dieren goed. Bovendien is de schadevergoeding die men ontvangt voor een gedood dier een schijntje en zeker geen verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
dehardstyler schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:28:
[...]

Uit het artikel wat je zelf deelt: "Boswachter Alex Plantinga van Staatsbosbeheer vertelt dat er gisteravond een melding binnenkwam van een bijtincident aan de Eperweg. De Van Petersom Ramringweg is daarna afgesloten. Vanochtend vroeg is deze binnenweg weer vrijgegeven."
Maar 't bos dus niet ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Sito schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:27:

Nu komt de wolf terug naar zijn oorspronkelijke woongebied, wat het resultaat is van goed (bos)beheer van de mens, en men is boos dat de wolf terug komt?

Ho eens, volgens mij klopt dat niet helemaal…

Omdat heel veel mensen het op macro-niveau bekijken. Ze overwegen vooral de lokale, vaak persoonlijke risico's / gevolgen. Mijn schapen v.s. een wolf. Mijn hond. Mijn wandeling. Mijn tuin. Mijn kippen. Het debat loopt tussen verschillende referentiekaders door.

Ik bekijk het landelijk danwel internationaal. Dieren zien geen landsgrenzen. Dieren afschieten is het laatste middel, en moet in mijn beleving zeker mogelijk zijn/blijven, maar je moet dan wel alle escalatieniveau's gehad hebben. Uiteindelijk moeten die roedels 'opgevoed' worden om bij mensen uit de buurt te blijven. Veehouders kunnen weer, zoals vanouds, waak en beschermhonden gaan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Yaksa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:16:
[...]

Ik loop vrij regelmatig in de bossen. Ook op stukken waar expliciet een aanlijngebod is. Zodra de hond uit het zicht van de openbare weg is, gaat de lijn er vaker wel af dan niet. Als je daar een opmerking over maakt dan krijg je of als antwoord: dat heb ik niet gezien, of je krijgt een grote bek.

Handhaving nihil natuurlijk.

De eigenaar maakt de keuze om in een bos zijn hond vrij los te laten lopen, dat je dan een wolf kan treffen tegenwoordig is een afweging die je moet maken. Een hond zal eerder willen spelen met een wolf, maar de wolf zal dat wellicht anders interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

HTT-Thalan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

Omdat heel veel mensen het op macro-niveau bekijken. Ze overwegen vooral de lokale, vaak persoonlijke risico's / gevolgen. Mijn schapen v.s. een wolf. Mijn hond. Mijn wandeling. Mijn tuin. Mijn kippen. Het debat loopt tussen verschillende referentiekaders door.

Ik bekijk het landelijk danwel internationaal. Dieren zien geen landsgrenzen. Dieren afschieten is het laatste middel, en moet in mijn beleving zeker mogelijk zijn/blijven, maar je moet dan wel alle escalatieniveau's gehad hebben. Uiteindelijk moeten die roedels 'opgevoed' worden om bij mensen uit de buurt te blijven. Veehouders kunnen weer, zoals vanouds, waak en beschermhonden gaan benutten.
Eens, Natuurlijk speelt het mee of je persoonlijk getroffen ben of niet. Dat blijkt ook uit de studie van Kazcensky die ik eerder aanhaalde.

De radicale uiteinden staan recht tegenover elkaar maar beide zijn niet goed. Zowel alle wolven uitroeien aan de ene zijde van het spectrum als wolven helemaal niets in de weg leggen aan de andere zijde van het spectrum zijn in mijn ogen geen oplossing. Daar tussen zit een groot gebied en ergens zal een punt moeten worden gevonden.

We hebben er niets aan als mensen het recht in eigen handen gaan nemen in mijn optiek maar dan zal er wel iets moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Een mooi verhaal bij de NOS waar beide kanten van de medaille belicht worden.
https://app.nos.nl/op3/wolf-in-nederland/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

HvdBent schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:42:
Een mooi verhaal bij de NOS waar beide kanten van de medaille belicht worden.
https://app.nos.nl/op3/wolf-in-nederland/
Even gekeken naar die link. Alhoewel ik het leuk vindt dat mainstream media er aandacht aan besteden op een andere manier dan slechts te reageren op incidenten heb ik niet de indruk dat dit bijdraagt voor een beter begrip. Met de keuze opties lijken eerder schijnbare tegenstellingen te worden uitvergroot waar er soms helemaal geen tegenstellingen zijn. Maar ja, dat ben ik en een ander kan dat anders zien.

+++++++++++++

Ik kwam een bericht tegen vanuit de US. Enkele dagen geleden hebben ze in Helena, Montana het jaarlijkse wolf afschotquote bepaalt en vastgesteld op 334 stuks. In Montana hebben ze iets van 1000 wolven. Het landoppervlakte is ook 12 keer zo groot als Nederland en er wonen een miljoen mensen met een bevolkingsdichtheid van 2,8 mensen per km^2. In de rurale gebieden is dat natuurlijk duidelijk minder.

Indien je de wetenschappelijke benadering kent is dit precies wat je mag verwachten. Het 30% afschot percentage had ik al eerder genoemd. Eigenlijk is het quota 313 stuks(dus dichter bij de 30%) alleen verleden jaar is het quota niet gehaald en daarvan komen er nog 21 bij.

Nu is het wel zo dat je landoppervlak niet zomaar kunt vergelijken. Hier in NL hebben we natuurlijk iets van 531 mensen per vierkante km landoppervlak en uitgestrekte bossen hebben we ook niet.

https://wolf.org/headline...ellowstone-national-park/

Overigens worden in Yellowstone ook wolven geschoten. In dit geval heb ik het over "niet schuwe wolven". De beste plek om daar wolven te zien is in de Lamar Valley omdat daar een weg langsloopt waarbij je de hele vallei kan overzien. Personen mogen de weg niet verlaten en er staan gewapende rangers bij. Als er niet schuwe wolven zijn wordt er eerst geprobeerd met geluid of rubber kogels maar als de wolven te dicht naderen worden ze afgeschoten. Het gebeurt gelukkig niet heel vaak maar het is wel gebeurt. (Aukenthaler and Schröder 2022, p111, ISBN 978-88-6839-569-8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:06
Trichoglossus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:51:
[...]
De eigenaar maakt de keuze om in een bos zijn hond vrij los te laten lopen, dat je dan een wolf kan treffen tegenwoordig is een afweging die je moet maken. Een hond zal eerder willen spelen met een wolf, maar de wolf zal dat wellicht anders interpreteren.
Ik blijf mij erover verbazen hoe beangstigend het voor sommige is dat er nu er weer een roofdier in Nederland is. Andere landen gaan daar veel makkelijker mee om en accepteren de aanwezigheid van potentiele gevaarlijke dieren. Deze foto van een speeltuin in Florida vond ik wel typerend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JHiPjuy4Ucp0Lgar2Ovh1WMa0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zCjDReeVT04mzwp3YRiZNY5z.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syfQlTv4H95Mw2H2T97FGdLAptc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bsE0K4Y5Cvk1tfLzx5KO4iuU.webp?f=user_large

Ik denk dat het een fundamentele discussie is: Alles moet wijken voor de mens vs hoe richten wij onze samenleving in dat andere dieren daar ook een plaats in hebben. Ik zie graag het tweede en zie ook dat dat mogelijk is andere landen.

Uitgaande van de negatieve gevolgen denk ik dat wij eventuele problemen tot een minimum moeten kunnen beperken met gedragsverandering en aanpassingen. Als ik hier lees dat slecht 2% van de boeren aanpassingen hebben gedaan, kan ik alleen maar concluderen dat zij het niet serieus nemen. Waarschijnlijk zijn zij ook meer bezig zijn met blauwtong (wat al vele malen meer schade en dode dieren heeft veroorzaakt dan de wolf). Daar hoor je dan weer niemand over.

Ik hoop dus dat Nederland over deze angst heen gaat komen en leert leven met dit soort veranderingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

We zijn in Nederland inderdaad weinig gewend.

Toch is de situatie niet vergelijkbaar. Ten eerste kun je de "Gator hotline" bellen en dan komen ze het beest verwijderen en ten tweede schieten ze daar zon 15.000 van die gators af per jaar. Iedereen boven de 18 mag een tag kopen en dat doen.

Dat zie ik hier in Nederland met de wolf nog niet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Indoubt schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:51:
We zijn in Nederland inderdaad weinig gewend.

Toch is de situatie niet vergelijkbaar. Ten eerste kun je de "Gator hotline" bellen en dan komen ze het beest verwijderen en ten tweede schieten ze daar zon 15.000 van die gators af per jaar. Iedereen boven de 18 mag een tag kopen en dat doen.

Dat zie ik hier in Nederland met de wolf nog niet gebeuren.
offtopic:
Tsja, er leven 1,3 miljoen gators in Florida, dat er dan ongeveer 1 procent (the nuisance ones) van wordt geschoten valt dan toch wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:12:
[...]

offtopic:
Tsja, er leven 1,3 miljoen gators in Florida, dat er dan ongeveer 1 procent (the nuisance ones) van wordt geschoten valt dan toch wel mee?
Dat is waar maar grote delen van Florida zijn onbewoonbaar moerasgebied sommige counties hebben minder dan 10 inwoners per vierkante mile. Daar vindt je de meeste aligators.
Pagina: 1 ... 9 ... 22 Laatste

Let op:
• Reageer beargumenteerd en onderbouwd en zo nodig ondersteund met bronnen.
• Vermijd reacties op basis van emotie, hou het professioneel.
• Het onderwerp is de wolf, vergelijkingen met andere problematiek zoals met huisdieren is offtopic.
• Vermeld bij aanval(len) van de wolf altijd de bron van het incident.
• Geen uitspraken over het gedrag van de wolf zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.