Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

The Zep Man schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Ik snap niet hoe deze reactie relateert tot mijn reactie. Mijn reactie gaat enkel over een hypothetische situatie waarin een wolvenpopulatie fysiek prima "in toom kan worden gehouden" (bijvoorbeeld door afschieten tot uitsterven). In mijn reactie geef ik verder aan dat wat ik schrijf los staat van de huidige problematiek in Nederland.

Als jij mijn hypothetische situatie wilt toepassen op/relateren aan de problematiek in Nederland, doe dat dan expliciet en niet enkel met een citaat. Nu ontbreekt de link.
Men kiest er nu bewust voor om dit juist niet in toom te houden en alles gewoon op zijn beloop te laten.

Er is hier op de dichtbevolkte "natuurgebieden" helemaal geen plaats voor een groot roofdier wat niet in toom te houden is. De afgelopen eeuw+ laten uitstekend zien dat jouw hypothetische situatie prima haalbaar is. De wolf is verdreven uit gebieden waar hij problematisch was en leefde alleen op plekken waar dat hanteerbaar was. Prima in toom.

Maar dat willen we blijkbaar niet meer. We willen nu koste wat kost een ontwrichtende situatie laten ontstaan. De overheid lijkt gewoon toe te kijken en te wachten tot "de stoute burgers" het voor haar op gaan lossen? Ik wacht op de eerste vondsten van vergiftigd vlees in het gebied. Kan me voorstellen dat mensen die nu hun inkomen kwijtraken of zien dalen tot een schamel niveau uit wanhoop zelf in actie gaan komen. Ze zullen niet het gevoel hebben dat overheid er echt voor hen was of is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroen Blom schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

*knip* reactie op geknipt bericht
*knip* reactie op geknipt bericht

[ Voor 73% gewijzigd door polthemol op 07-08-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jeroen Blom schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

Ter informatie bij de literatuurlijst die bij de fact finding study van Wolven in Nederland hoort zijn er 14 publicaties van Mech geraadpleegd. Er wordt daar echt breder gekeken dan hier regelmatig wordt verteld.

https://www.wolveninneder...nederland/literatuurlijst
Het kan zijn dat ze een correctie hebben toegepast natuurlijk. Bijvoorbeeld omdat er in Nederland onvoldoende voedsel is, dan worden de worpen kleiner. Waarom ze die correctie toepassen is mij niet duidelijk

Ik ga liever naar publicaties van Mech zelf.

In Spanje, waar wolven ook nooit zijn weggeweest is de worpgrootte vergelijkbaar 5,54-6. Ook daar is onderzoek naar gedaan.
Let op, het rapport kost 40€ maar de abstract kun je lezen: https://link.springer.com/article/10.1007/s10344-021-01473-7

Ook Okarma gebruikt dergelijke cijfers.

Waarom het in Nederland afwijkt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:07
Juist het feit dat er te veel zwijnen zijn is reden om de wolf te verwelkomen. De wolf herstelt het evenwicht in de natuur. En als er geen voedsel is vertrekt de wolf vanzelf. Dat is juist het kenmerk van wolven (en andere grote predatoren) Het feit dat ze ergens zitten betekent dat er voedsel is. Veel jagers die op reeën jagen zullen dat minder vinden (In de Treek bijvoorbeeld), maar voor de zwijnenpopulatie is het goed. Ook voor de edelherten op de Veluwe. Jammer voor de moeflons die daar ook liepen om de heide in stand te houden, maar dat waren ook dieren die hier niet van nature horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 21:46

The Zep Man

🏴‍☠️

Artikel is gratis te lezen via Sci-Hub. Zoek op de DOI van het artikel: 10.1007/s10344-021-01473-7

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

The Zep Man schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Artikel is gratis te lezen via Sci-Hub. Zoek op de DOI van het artikel: 10.1007/s10344-021-01473-7
Thanks maar ik had dat artikel al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Indoubt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:52:
Thanks maar ik had dat artikel al.
Anderen mogelijk nog niet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:03:
[...]Maar dat willen we blijkbaar niet meer. We willen nu koste wat kost een ontwrichtende situatie laten ontstaan. De overheid lijkt gewoon toe te kijken en te wachten tot "de stoute burgers" het voor haar op gaan lossen? Ik wacht op de eerste vondsten van vergiftigd vlees in het gebied. Kan me voorstellen dat mensen die nu hun inkomen kwijtraken of zien dalen tot een schamel niveau uit wanhoop zelf in actie gaan komen. Ze zullen niet het gevoel hebben dat overheid er echt voor hen was of is.
Ik dacht dat het aanzetten tot, aanmoedigen van en blijk geven van illegale activiteit nadrukkelijk verboden waren hier op Tweakers.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Weet dat er op diverse niveaus al lang overleg over de wolf plaatsvindt. Ook al voor de komst van de wolf.
Het probleem zit hem vooral in de onwetendheid in de politiek, gekoppeld aan het hoge aantal BBB statenleden momenteel die alle geitenpaadjes zoeken om de wolf weer weg te krijgen. Ik vond de uitlegvideo op Nu.nl wel verhelderend vandaag https://www.nu.nl/310407/...k-kan-schapen-redden.html Kortom je hoeft niet alles af te zetten, maar zorg dat je hier en daar een kraal hebt die goed beschermd is. Natuurlijk zal dat nooit alles voorkomen, maar het kan. De Roodkapje verhalen over kleine kinderen die gegepen worden zijn ook van korte duur hoop ik. Zo hier en daar zal tijdelijk een gebied afgezet moeten worden, omdat er of een roedel met jongen in de knel zit, of een probleemwolf (die we zelf veroorzaakt hebben zoals bij Ermelo door de dieren hamburgers en frikandellen te gaan voeren) Verder is er ruimte zat voor de wolf. Door de hoge dichtheid zal het voorkomen dat een wolf wordt aangereden, gebeurt ook met zwijnen, reeën en herten. Niets aan te doen (behalve normaal rijden, en niet jakkeren wat op de Veluwe veel gebeurt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Ik dacht dat het aanzetten tot, aanmoedigen van en blijk geven van illegale activiteit nadrukkelijk verboden waren hier op Tweakers.
Dit is toch geen aanzetten tot? Het is het bespreken van mogelijke gevolgen, net zoals dat in andere draadjes soms gebeurd. Tevens is het nogal een open deur. Alsof mensen die last hebben van de wolf daar niet zelf aan denken als mogelijke optie. Want hoewel sommige mensen dat misschien verafschuwen, het feit dat iets verboden is wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Laten we geen boter op ons hoofd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zijn ze dan in Oostenrijk een stuk pragmatischer m.b.t. de wolf?

Wolf im Bregenzerwald erschossen

Im Mellental im Bregenzerwald ist am Mittwochmorgen ein Wolf erlegt worden. Das teilte die Landespressestelle mit. Das Tier soll für mehrere Angriffe auf Kuhherden und Risse von Rindern verantwortlich sein.

https://vorarlberg.orf.at/stories/3268217/

Verantwoordelijk voor de aanval op een kudde koeien. Waarbij 2 jonge exemplaren gedood werden en een kalf gewond. Een andere koe was gevlucht en dodelijk gewond tijdens een val.

„Dieser Wolfsabschuss ist ein bedeutendes Signal. Eine funktionierende Alpwirtschaft und ein sicherer Tourismus sind mit dem Wolf nicht vereinbar“, betonte Landesrat Christian Gantner (ÖVP) und dankte der Jägerschaft für ihre Bereitschaft und ihr rasches Handeln. „Unsere Wolfsmanagementverordnung und insbesondere die Mithilfe der Jägerschaft hat dieses schnelle und konsequente Handeln ermöglicht. Wir sind auf dem richtigen Weg.“

M.a.w. ondanks de beschermde status handelt men best wel snel en rigoreus.
Ook hier waren toerisme en de veeteelt een belangrijk criterium.

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 07-08-2024 13:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ehtweak schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:13:

Im Mellental im Bregenzerwald ist am Mittwochmorgen ein Wolf erlegt worden. Das teilte die Landespressestelle mit. Das Tier soll für mehrere Angriffe auf Kuhherden und Risse von Rindern verantwortlich sein.

Verantwoordelijk voor de aanval op een kudde koeien. Waarbij 2 jonge exemplaren gedood werden en een kalf gewond. Een andere koe was gevlucht en dodelijk gewond tijdens een val.

„Dieser Wolfsabschuss ist ein bedeutendes Signal. Eine funktionierende Alpwirtschaft und ein sicherer Tourismus sind mit dem Wolf nicht vereinbar“, betonte Landesrat Christian Gantner (ÖVP) und dankte der Jägerschaft für ihre Bereitschaft und ihr rasches Handeln. „Unsere Wolfsmanagementverordnung und insbesondere die Mithilfe der Jägerschaft hat dieses schnelle und konsequente Handeln ermöglicht. Wir sind auf dem richtigen Weg.“

Oostenrijk is eigenlijk nogal terughoudend. In 2023 hebben ze 22 of 23 wolven afgeschoten. Dit jaar nog maar iets van 9.

Terughoudend in vergelijk met andere landen dan.

Ik weet niet hoeveel wolven ze hebben daar hebben nu. Ik kan alleen cijfers vinden over 2022 en ouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent

En wat voor partij is daar "aan de Macht?" de Övp is vergelijkbaar met de PVV dus een populistische volkspartij die niets op heeft met de natuur. Verbaast mij niets.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

HvdBent schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

En wat voor partij is daar "aan de Macht?" de Övp is vergelijkbaar met de PVV dus een populistische volkspartij die niets op heeft met de natuur. Verbaast mij niets.....
Dus omdat daar een populistische partij aan de macht is schieten ze weinig wolven af?

Heb je wel eens gekeken naar wat de rest van Europa doet?

Ik zou daar geen politiek verhaal van durven maken eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Indoubt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Dus omdat daar een populistische partij aan de macht is schieten ze weinig wolven af?

Heb je wel eens gekeken naar wat de rest van Europa doet?

Ik zou daar geen politiek verhaal van durven maken eigenlijk.
Ik ageerde vooral op het argument dat de wolf in gebieden met toeristen en veeboeren geen plek heeft, dat is een typisch populistische benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

HvdBent schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Ik ageerde vooral op het argument dat de wolf in gebieden met toeristen en veeboeren geen plek heeft, dat is een typisch populistische benadering.
Oh, dat zou kunnen, ik zou het eigenlijk niet weten.

Maar volgens mij is dat in Europa overal zo en is Oostenrijk niet echt een uitzondering. Vergeleken met de landen daarom heen lijken ze me nog erg voorzichtig. Frankrijk doet er meer dan 200 officieel en daar komt nog wat bij. Ik meen dat de boerenbond een beloning heeft uitgeloofd van 1000€ per dode wolf. Dat lijkt me nog veel onwenselijker eigenlijk. Ook Zwitserland en Italie schieten er meer af. Cijfers weet ik zo niet exact uit mijn hoofd maar ik meen dat Zwitserland er 100 wil afschieten, een deel daarvan is al gebeurt.

Of dat allemaal nou zo geweldig is weet ik niet maar in de meeste landen van Europa knalt het behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Al eerder in dit topic geweest. Oostenrijk hanteert dezelfde escalatieladder als in Nederland.

Er was hier sprake van meerdere aanvallen op vee. In Nederland zal een wolf die ondanks een aantoonbare wolf werende maatregelen (wolf werende rasters) geschoten worden. Alleen heeft dit in Nederland niet plaats gevonden.

Iets meer achtergrond informatie https://vorarlberg.orf.at/stories/3268031/

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Jeroen Blom Wat we vooral opvalt is dit:

Es sei untypisch, dass ein Wolf auch Großvieh angreift, sagt Wildbiologe Hubert Schatz.

M.a.w. zelfs in die landen waar men al wat meer ervaring heeft met wolvengedrag, is dit dus blijkbaar geen 'normaal' gedrag.

Gebrek aan makkelijke(re) prooi misschien?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ehtweak schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:32:
@Jeroen Blom Wat we vooral opvalt is dit:

Es sei untypisch, dass ein Wolf auch Großvieh angreift, sagt Wildbiologe Hubert Schatz.

M.a.w. zelfs in die landen waar men al wat meer ervaring heeft met wolvengedrag, is dit dus blijkbaar geen 'normaal' gedrag.

Gebrek aan makkelijke(re) prooi misschien?
De uitspraak dat dit geen normaal gedrag is verbaast me een beetje. Overal waar wolven voorkomen zijn dieren van de grootte van een rund prooidier. Een Bizon is vaak nog een stuk groter zelfs en in Yellowstone maken die Bizons iets van 1/5 uit van de aantallen prooien die door wolven worden gedood (aantallen, het gewichtspercentage is dan natuurlijk veel hoger). https://www.nps.gov/yell/.../2022-Web-Wolf-Report.pdf

Een schaap is makkelijker en die worden dus ook veel meer gedood maar runderen worden ook veel gedood. Natuurlijk als meeste de kalfjes maar ook volwassen dieren zijn prooi.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
HvdBent schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Vooral mensen die niet in die gebieden wonen vinden dat de wolf wel een plek heeft.
Ik ben dan weer heel benieuwd wat er gaat gebeuren als de wolf ook optrekt naar de randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Pat911 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Vooral mensen die niet in die gebieden wonen vinden dat de wolf wel een plek heeft.
Ik ben dan weer heel benieuwd wat er gaat gebeuren als de wolf ook optrekt naar de randstad.
Zal ik je wat verklappen? ik woon op de veluwe.... en nee niet bang voor de wolf. En als (opgeleid in) bos en natuurbeheer kom ik graag buiten natuurlijk. En ja door de opleiding wel wat verstand van hoe de natuur functioneert ;-) Sterker nog, veel van mijn opleidingsprojecten gedaan in de Treek, ik ken het gebied erg goed

[ Voor 8% gewijzigd door HvdBent op 07-08-2024 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
HvdBent schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

Zal ik je wat verklappen? ik woon op de veluwe.... en nee niet bang voor de wolf. En als (opgeleid in) bos en natuurbeheer kom ik graag buiten natuurlijk. En ja door de opleiding wel wat verstand van hoe de natuur functioneert ;-) Sterker nog, veel van mijn opleidingsprojecten gedaan in de Treek, ik ken het gebied erg goed
Dan zal ik ook wat verklappen, ik woon tegen de Veluwe aan, in de Gelderse vallei (of hoort dat nog net bij de Veluwe?) En voorheen woonde ik in de buurt van de Treek, vaak doorheen gefietst.
Ben ook niet bang voor de wolf, sterker nog, ik vind het een ontzettend interessant en mooi dier.
Maar ik zie ook bij vrienden/kennissen (en via hun hoor ik ook wat er speelt bij hun buurtgenoten) hoeveel beesten er worden doodgemaakt door de wolf.

En natuurlijk overdrijft elke kant het verhaal. De schapenhouders waarschuwen dat kinderen de volgende stap zijn. De randstedelingen zijn zo blij met de diversiteit in de natuur, hoewel ze natuurlijk wel in de stad willen blijven wonen, want ja, wie wil er nou in de provincie wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Pat911 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:21:
[...]Vooral mensen die niet in die gebieden wonen vinden dat de wolf wel een plek heeft.
Waarom denk je dat de wolf optrekt naar de randstad?
Dat is nou juist een gebied waar zowat niks te halen valt voor zo'n dier.
Een wolf zal een gebied eerst verkennen voordat 'ie zijn/haar territorium uitzet, is er geen vreten dan trekt 'ie daar weer weg, op zoek naar een betere plek.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Waarom denk je dat de wolf optrekt naar de randstad?
Dat is nou juist een gebied waar zowat niks te halen valt voor zo'n dier.
Een wolf zal een gebied eerst verkennen voordat 'ie zijn/haar territorium uitzet, is er geen vreten dan trekt 'ie daar weer weg, op zoek naar een betere plek.
Ik denk ook niet dat de wolf zo snel zal optrekken richting de randstad. Maar nu wordt veel publieke opinie pro-wolf gemaakt door mensen/bedrijven uit de grote steden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Pat911 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Ik denk ook niet dat de wolf zo snel zal optrekken richting de randstad. Maar nu wordt veel publieke opinie pro-wolf gemaakt door mensen/bedrijven uit de grote steden.
Waar haal je dat vandaan? de WUR zit in Wageningen, andere instituties/mensen die in werkgroepen zitten komen ook vanaf/op de veluwe. Ik zie nergens bewijs voor het idee dat we met bakfietsmoeders te maken hebben die de wolf promoten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://www.nu.nl/wolf/63...een-bijtwonden.html#nujij

Incidentje nummer 4

Edit: Lijkt inderdaad een futiel incident te zijn als het al zo genoemd mag worden. In andere media staat wel dat de hond is onderzocht door een dierenarts maar dat er geen bijtsporen zijn gevonden. Het lijkt wel wat meer dan alleen van een afstand naar elkaar kijken. Als een arts kijkt of die bijtsporen kan vinden lijkt me dat er contact geweest moet zijn. In de media is het vaagheid troef.

[ Voor 58% gewijzigd door Indoubt op 07-08-2024 19:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Waarom dit nou weer een incident noemen?
Er is een toevallige ontmoeting geweest tussen een hond en een wolf.
Er is verder niks gebeurd, om het dan een incident te noemen is typisch weer de sensatiejournalistiek van Nu.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:29:
[...]

Er is verder niks gebeurd, om het dan een incident te noemen is typisch weer de sensatiejournalistiek van Nu.nl
vreemd dat er geen dna onderzoek kan plaatsvinden. bijtsporen is daar geen vereiste voor. Zie het incident met de kleuter.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Indoubt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:40:
[...]

Ik denk dat je wel een punt hebt. Ja, ik denk wel dat de mens bovenaan de voedselketen staat en dat dat misschien niet altijd zo hoeft te zijn. Niet dat ik denk dat er in Nederland veel mensen ten prooi vallen aan de wolven. We zijn tegenwoordig veel te goed beschermd.

Als ik zelf ga hiken, en dan bedoel ik niet in Nederland, loop ik ook een risico. Wolven is dan mijn kleinste probleem. Een veel groter probleem is dat ik uitglij en mijn been breek terwijl ik geen telecom bereik heb. Nu heb ik wel een radio en ook iemand aan de andere kant maar na een km of vijf is dat bereik ook wel verdwenen. Dan moeten ze al actief gaan zoeken en rondrijden anders word het niets. In Nederland zijn we eigenlijk weinig gewend.

Die mytische aspecten spelen bij mij wat minder. Ik vindt het gewoon een mooi dier. Ok, liever niet up close en personal maar dat vindt ik van beren ook. Die bekijk ik toch ook liever van veraf.

Ik denk ook dat er plek is voor de wolf in Nederland, alleen niet overal waar die wil gaan.
Tja. Kwestie van perspectief. De gemiddelde mens weet niet hoe te overleven in de natuur. Dus mensen die beweren dat de mens bovenaan de voedselketen staat vind ik moeilijk serieus te nemen. Enigszins in de trant van “jagen” op the big five of andere indrukwekkende dieren, met een wapen. Ook niet echt serieus te nemen zijnde “jagers”.

Verder zou ik graag wat meer bronnen van u willen zien aangezien u een aantal specifieke uitspraken in uw posts doet zonder enige referentie of wat dan ook. Dat staat ook in de modbreak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 18:47

Punkrocker

Mostly harmless

Pat911 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

... hoeveel beesten er worden doodgemaakt door de wolf.
...
Als dat het criterium is om ze af te schieten....?
Er worden in 'n Nederland jaarlijks meer dat 700k schapen gedood door slagers. Gaan we die dan ook afschieten? Nee toch. :+

(bovendien krijgt de boer, die vaak geen maatregelen heeft getroffen, een schadevergoeding)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18
dawg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

Verder zou ik graag wat meer bronnen van u willen zien aangezien u een aantal specifieke uitspraken in uw posts doet zonder enige referentie of wat dan ook. Dat staat ook in de modbreak.
Indoubt is juist een van de weinigen in dit topic die met regelmaat bronnen plaatst.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Tja. Kwestie van perspectief. De gemiddelde mens weet niet hoe te overleven in de natuur. Dus mensen die beweren dat de mens bovenaan de voedselketen staat vind ik moeilijk serieus te nemen. Enigszins in de trant van “jagen” op the big five of andere indrukwekkende dieren, met een wapen. Ook niet echt serieus te nemen zijnde “jagers”.

Eens ja, de gemiddelde mens houd het niet lang uit in de natuur. Ik weet iets van eetbare planten maar die moet je maar net kunnen vinden en dan moet het nog maar genoeg zijn om te overleven. Als dat je criteria is dan heb je zeker gelijk.

In de wat wildere natuur zie je lang niet altijd dieren en als dan vaak verder weg. De kans dat je er eentje te pakken zou krijgen acht ik astronomisch klein. Ik heb wel eens een auerhen voor de auto gehad in de sneeuw die parmantig en langzaam voor de auto over de weg door de sneeuw stapte. Totaal niet bang. Alleen denk ik dat die wel weg is als je uitstapt. Nee, de kans dat je veel uit de natuur haalt is uitermate klein als je niet exorbitant getraind en voorbereid ben. Misschien een visje vangen als je een hengel hebt.

Ik zal mijn posts iets zorgvuldiger schrijven. Met name op specifieke uitspraken.

Het is wel zo dat ik ik in het verleden ook veel rapporten heb gelezen die helemaal niet openbaar zijn. Dan valt er niets te linken. Ook heb ik hier nogal wat boeken in de kast staan. De inhoud daarvan is ook niet op het internet te vinden of je moet de boeken kopen die ik hier ook heb staan.

Zoals eerder gezegd, mijn eerste wolfscontact was vele decennia geleden en vandaar uit is wel een fascinatie ontstaan voor de wolf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Wat is er niet serieus te nemen aan mens-bovenaan-voedselketen? Los van de wat ongelukkige formulering (een mens wordt niet door dieren gegeten in NL) lijkt me in de hiërarchie dat de mens bovenaan staat, al speelt je wereldbeeld dan een rol. Daarbij ga ik niet uit dat een mens een dier is. Ook speelt de mens geen rol (als lijdend voorwerp) in de voedselketen van een dier. Andersom wel een grote verantwoordelijkheid heeft naar medemens, dier en natuur.

Het noemen van de big-five in NL context is onzin, omdat we die big-five niet hebben, nog jagers met een soort trofee lijst thuiskomen (al is een jager wel trots op een goed schot). Jagers zijn voornamelijk faunabeheerder s, waar strenge regels en periodes zijn voor afschot, zeker voor bijv. reeën en zwijnen. Voor hazen, eenden, konijnen, fazanten in weide gebied ligt dit iets anders, zeker omdat de gebieden waar de wolf nu nieuws is, voornamelijk bos/heide is. Zie bijvoorbeeld wat de jagersvereniging zegt wie ze zijn: https://www.jagersvereniging.nl/vereniging/wie-zijn-wij
Eerlijk gezegd is dat een beetje flauw als je hierboven dingen beweert zonder zelf ook maar iets aan onderbouwing te geven. De onzin over big-five wilde ik daarom weerleggen. Samen met wat jeugdherinneringen over jagen in een weiland (waar jagers inderdaad na de jacht hun jagerslatijn, net als hobby vissers konden spuien onder genot van een borreltje). Voor een ander is dat de voetbalkantine na een wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:01
Pat911 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Oh, knap dat je dat weet te destilleren, waar kan je dat aan zien dan? Ik word altijd flauw van dit soort polariserende BS. Ja we zien veel nieuwsberichten over wolven de laatste tijd. En ja, behoorlijk wat van de commotie komt van schapenhouders of andere duidelijke tegenstanders van de aanwezigheid van wolven. Waar zijn die 'pro-wolf' positieve berichten van die mensen en bedrijven uit 'de stad' dan ?

Ik zie boeren die iets willen en een logische tegenreactie of zelfs nuancering van vooral biologen en andere ter zake deskundigen. De bakfietsmoeders /havermelkdrinkers kan ik niet vinden maar jii ziet ze wel blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@kdekker ik had het over de mens zijn positie in de voedselketen, het lijkt mij dan niet zinvol om dat in een context van enkel Nederland te doen natuurlijk.

Je kunt het van twee kanten bekijken wat mij betreft. Als we uitgaan van hersencapaciteit en zelfbewustzijn (bijvoorbeeld jezelf herkennen in een spiegel), dan heeft u samen met anderen gelijk. Van de andere kant bekeken en uitgaande van fysieke kracht en snelheid, instinct, zintuigen, dan zeer zeker niet.

Ik ga liever uit van die laatste, omdat het mij om overlevingskansen op korte termijn (een levensduur) gaat. Uitgaande van een gelijk uitgangspunt, het dier in de natuur. Toch net een andere nuance dan evolutionaire aspecten.

Derhalve dat ik jagen met wapens geen jagen kan noemen. Net zoals een mens geen kogel of pijl zomaar weet te ontwijken of überhaupt opmerken (wapens kunnen op grote afstand gebruikt worden), kan een leeuw dat ook niet. Ongelijke strijd en dus geen eerlijk/goed vergelijk.

Daarnaast kan ik niet zoveel met “faunabeheer” omdat dergelijke zaken gevolg zijn van onze verspreidings- dan wel groeidrang zijn. Het heeft niet zoveel te maken met het aanbrengen van balans binnen de natuur, het is puur iets menselijks en dus ook beredeneerd vanuit menselijk perspectief. En hoe belachelijk dit voor sommigen wellicht overkomt, dat probeer ik nu juist níet te doen, er zijn al genoeg mensen daarvoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@dawg : Dat geld natuurlijk met alles. Als de mens geen vuur had weten te maken en geen wapens had leren te maken en andere dingen dan hadden we lang geleden al uitgeroeid geweest. Het is juist dankzij deze dingen dat we uberhaupt bestaan. Dat kun je niet zomaar wegdenken.

Maar het is wel off-topic als het gaat om hoeveel ruimte de wolf in Nederland kan krijgen.

@kdekker Slechts 20.000 jagers op 18 miljoen inwoners vindt ik laag. In Frankrijk zijn er meer dan een miljoen jagers op 65 miljoen inwoners. Blijkbaar is jagen in Nederland niet zo populair

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:41:
@kdekker ik had het over de mens zijn positie in de voedselketen, het lijkt mij dan niet zinvol om dat in een context van enkel Nederland te doen natuurlijk.
Het gaat in dit topic over de wolf in NL. Dan lijkt me een uitstapje naar wat de wolf in andere landen in Europa doet prima, maar de plek van de mens in de voedselketen irrelevant. Of je moet in een dichtbevolkt land de wolf een zodanige positie geven, dat de mens pas op de plaats moet maken, waar zondermeer de wolf voorrang krijgt. Na meer dan 100 jaar afwezigheid van de wolf en een verviervoudiging van de bevolking in NL, lijkt me dat geen logisch uitgangspunt.
Je kunt het van twee kanten bekijken wat mij betreft. Als we uitgaan van hersencapaciteit en zelfbewustzijn (bijvoorbeeld jezelf herkennen in een spiegel), dan heeft u samen met anderen gelijk. Van de andere kant bekeken en uitgaande van fysieke kracht en snelheid, instinct, zintuigen, dan zeer zeker niet.
Lijkt me off-topic. Dat sommige dieren veel sterker zijn dan mensen, in sommige opzichten, dat klopt, maar niet relevant in deze discussie, anders dat de bijtkracht van een wolf angst aan jaagt cq kan jagen bij mensen. Maar dat doet een hond of wild zwijn ook. Daarmee is er geen koppeling met een positie of hiërarchie in dit verhaal of een of andere evolutionaire beschouwing in deze context. Die is m.i. beperkt tot: hoeveel ruimte kun je de wolf geven in een dichtbevolkt land met ook vele dieren(houders).
Ik ga liever uit van die laatste, omdat het mij om overlevingskansen op korte termijn (een levensduur) gaat. Uitgaande van een gelijk uitgangspunt, het dier in de natuur. Toch net een andere nuance dan evolutionaire aspecten.

Derhalve dat ik jagen met wapens geen jagen kan noemen. Net zoals een mens geen kogel of pijl zomaar weet te ontwijken of überhaupt opmerken (wapens kunnen op grote afstand gebruikt worden), kan een leeuw dat ook niet. Ongelijke strijd en dus geen eerlijk/goed vergelijk.
Wat wil je nu zeggen? We zitten in de 21e eeuw in NL, zonder letterlijke leeuwen (figuurlijk misschien wel). En de relatie met jagen in de door jouw genoemde context en de wolf in Zeist, Woudenberg of elders ook niet. Afschot is bewezen effectief, want midden 1800 was het exit van de wolf.
Daarnaast kan ik niet zoveel met “faunabeheer” omdat dergelijke zaken gevolg zijn van onze verspreidings- dan wel groeidrang zijn. Het heeft niet zoveel te maken met het aanbrengen van balans binnen de natuur, het is puur iets menselijks en dus ook beredeneerd vanuit menselijk perspectief. En hoe belachelijk dit voor sommigen wellicht overkomt, dat probeer ik nu juist níet te doen, er zijn al genoeg mensen daarvoor. :)
Ja ja, de mens is als een wolf voor een ander?
Sorry, ik volg je niet meer. Probeer on-topic een wat minder wollige bijdrage te geven, die dan wellicht beter te begrijpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:00:
...

@kdekker Slechts 20.000 jagers op 18 miljoen inwoners vindt ik laag. In Frankrijk zijn er meer dan een miljoen jagers op 65 miljoen inwoners. Blijkbaar is jagen in Nederland niet zo populair
Dat klopt wel met mijn beeld. Een paar oude heren op leeftijd die jaagden (en inmiddels een groot deel niet meer van leeft). De publieke opinie heeft ook niet zo heel positief beeld van jagen. Ook Staatsbosbeheer (bijv toentertijd met het afschieten van wild in Flevoland) moet denk ik soms ook op eieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

Exact dit. Het is wachten tot het moment dat iemand zijn duitse herder daar gaat uitlaten en er blinde paniek uitbreekt omdat iemand denkt dat het een wolf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@kdekker ik heb inmiddels meerdere posts gewijd aan wat ik vind. Bijvoorbeeld dawg in "De ruimte voor de wolf in Nederland" of dawg in "De ruimte voor de wolf in Nederland" Of nog verder terug in het topic.

:)

Keyword “aanpassen”. En laat dat nou net iets zijn wat mensen liever niet doen. Zeker niet als ze denken wat te moeten inleveren, ruimte bijvoorbeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door dawg op 07-08-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar we moeten ons wat "aanpassen" blijft natuurlijk vooral heel erg vaag. Wat voor een aanpassingen denk je dan aan? (En dat over dat de mens niet bovenaan de voedselketen staat, en dat een leeuw zonder zijn klauwen mens zonder wapens geen goede jager is, lijkt mij verder allemaal bijzonder irrelevant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

In de context van klimaatopwarming, biodiversiteitsverlies, de stikstofdeken, waterkwaliteit, luchtkwaliteit, ontkomen we er niet (o.a.) de veestapel te verkleinen. Een groot deel van de grond die dan vrijkomt toewijzen aan de natuur. Aangezien meer dan de helft van het landoppervlak toekomt aan de landbouw zal dat een behoorlijke hoeveelheid grond zijn. En dan is er voldoende ruimte voor de wolf.

Dat we dan wellicht tijdelijk natuurgebieden moeten mijden als wolven welpen hebben, het zij zo.

Daarnaast schapenhouders verplichten tot wolfwerende maatregelen als hekken of honden. Wat mij betreft hoeven schapenhouders dat niet zelf te bekostigen overigens. En mocht er toch een wolf wat schapen weten te pakken, ook niet (al is dat nu ook al geloof ik). Mits niet nalatig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

dawg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:18:
In de context van klimaatopwarming, biodiversiteitsverlies, de stikstofdeken, waterkwaliteit, luchtkwaliteit, ontkomen we er niet (o.a.) de veestapel te verkleinen. Een groot deel van de grond die dan vrijkomt toewijzen aan de natuur. Aangezien meer dan de helft van het landoppervlak zal dat een behoorlijke hoeveelheid grond zijn. En dan is er voldoende ruimte voor de wolf.

Dat we dan wellicht tijdelijk natuurgebieden moeten mijden als wolven welpen hebben, het zij zo.

Daarnaast schapenhouders verplichten tot wolfwerende maatregelen als hekken of honden. Wat mij betreft hoeven schapenhouders dat niet zelf te bekostigen overigens. En mocht er toch een wolf wat schapen weten te pakken, ook niet (al is dat nu ook al geloof ik).
Ik vrees dat dat wensdenken is.

Ik ben het eens dat er best wat aan de veestapel mag gebeuren, we hoeven niet giga te exporteren waar de uitstoot bij ons ligt.

Maar dan moeten we eerder van de megastallen af en moeten die dieren naar buiten. Dat zal veel extra ruimte kosten ook al hebben we minder dieren.

Zowel hekken als honden zijn lang geen oplossing voor alles. Zojuist nog bericht dat in Duitsland een wolf over een hek is gesprongen van 1,4 meter hoog welke net was geplaatst en 3 schapen heeft gedood en er 1 heeft meegenomen. De honden die geschikt zijn zijn er niet in de aantallen die er nodig zijn. Bovendien wordt het gevaar wat een dergelijke hoeveelheid Kangal's, Alibai's Patous, Tibetaanse Mastifs en Great pyrenees met zich meebrengen nog vele malen groter. We hebben 12300 schapenbedrijven. Dat staat nog los van geiten, runderen, paarden en andere dieren.

Alleen voor de schapen heb je al een onzinnig groot aantal van dit soort honden nodig.

Nergens in de westerse wereld zou men een situatie laten ontstaan zoals nu hier in Nederland is ontstaan. Andere landen hebben ook problemen maar reageren daar inmiddels veel fermer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja ik ben het niet oneens ermee dat veestapel verkleining onontkoombaar gaat zijn. Maar met stijgende bevolking, denk ik eerder dat die weilanden voor andere landbouw gebruikt zal worden. Zeker als we ook nog eens minder intensieve landbouw willen.

Maar daar ga je echt wel wat stikstof problemen mee kunnen oplossen en op bepaalde gebieden wat meer ruimte aan de natuur geven. Wat je niet gaat doen zijn ineens gigantische natuurgebieden creeeren waarbij wolven gewoon hun ding kunnen doen zonder mensen in de buurt te hebben, waardoor ze ook schuwer kunnen blijven. Wolven welpen blijven 2 jaar bij hun ouders. Territorium van een wolf is een 200km2. En tegen het einde van die twee jaar zal het vast minder problemen geven, maar we kunnen toch ook niet in Nederland 200km2 voor het publiek afzetten voor een half jaar, per wolf-koppel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja, we kunnen natuurlijk - zoals we al pakweg 30 jaar doen - deze problemen negeren en net doen alsof onze neus bloedt, maar juist dat zou ik typeren als wensdenken. Wij reageren àlles behalve ferm, inderdaad. Ik denk echter dat we niet op hetzelfde gebied doelen. :+

En u denkt een beetje in beperkingen, beste @Indoubt. :)

Dan maken we die hekken toch wat hoger? Graven wolven zich eronder door, dan plaatsen we de hekken dieper in de grond. Ik vermoed dat we met wat creativiteit een heel eind kunnen komen.

En we fokken jaarlijks honderdduizenden landbouwdieren. Dan kunnen we - mocht dat nodig zijn - ook wel wat meer honden fokken. En in het uiterste geval kunnen we de “schapenstapel” ook nog verkleinen tot een aantal wat past binnen Nederland.

@Sissors ik heb ook al eerder aangegeven dat ik, mocht de wolvenpopulatie onhoudbaar worden, voor verplaatsing ben. Pas in het allerlaatste geval, als alle andere mogelijkheden zijn uitgeput, zou ik afschot willen overwegen. Wat mij betreft is “schiet maar dood want ze lopen in de (onze) weg” echt veel te gemakkelijk en dat toont naast angst ook enkel dedain voor de natuur. Ik ben daar gewoon niet van. :)

[ Voor 21% gewijzigd door dawg op 07-08-2024 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

dawg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:39:
Tja, we kunnen natuurlijk - zoals we al pakweg 30 jaar doen - deze problemen negeren en net doen alsof onze neus bloedt, maar juist dat zou ik typeren als wensdenken. Wij reageren àlles behalve ferm, inderdaad. Ik denk echter dat we niet op hetzelfde gebied doelen. :+

En je denkt een beetje in beperkingen, beste @Indoubt. :)

Dan maken we die hekken toch wat hoger? Graven wolven zich eronder door, dan plaatsen we de hekken dieper in de grond. Ik vermoed dat we met wat creativiteit een heel eind kunnen komen.

En we fokken jaarlijks honderdduizenden landbouwdieren. Dan kunnen we - mocht dat nodig zijn - ook wel wat meer honden fokken. En in het uiterste geval kunnen we de “schapenstapel” ook nog verkleinen tot een aantal wat past binnen Nederland.
Doe eens een berekening van hoeveel km hekwerk we nodig hebben. En dan vergeten we nog even dat ander wild ook door die hekken wordt tegengehouden. Dus reeën herten, hazen, egels etc.

Dan kunnen we nog wel een staalfabriek bijbouwen. of een plasticfabriek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Indoubt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:42:
[...]

Doe eens een berekening van hoeveel km hekwerk we nodig hebben. En dan vergeten we nog even dat ander wild ook door die hekken wordt tegengehouden. Dus reeën herten, hazen, egels etc.

Dan kunnen we nog wel een staalfabriek bijbouwen. of een plasticfabriek
Ik begrijp wel wat u probeert te zeggen, ik sta er gewoon anders in.

De vraag is wat we ervoor over hebben om samen te leven met de wolf, dat is nog los van de onontkoombare zaken die ik al noemde. Ik persoonlijk heb er wel wat voor over als dat de natuur wat meer de ruimte geeft. Ook als ik me daarvoor moet aanpassen.

Nogmaals, dat staat verder los van de wal die het schip zal gaan keren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@dawg De natuur wat meer ruimte geven daar ben ik het helemaal mee eens. En vooral zorgen dat we beter gaan zorgen voor de weinige natuur die we hebben. Natuurlijk is in Nederland alles aangelgd maar dat betekend niet dat er geen wonderschone plekjes zijn waar het redelijk goed gaat en waar je wat kunt zien.

Met de wolf in Nederland heb ik er veel minder vertrouwen in . Te dichtbevolkt, geen grote oppervlakten die "bebouwing en mensenvrij" zijn, Te weinig wild en teveel vee. Nergens op de wereld is het zo dichtbevolkt met zo veel wolven op een klein oppervlak.

We hebben bijna net zo veel wolven als in heel Yellowstone.

Ik denk dat er een kans was geweest als ze vroeg hadden in gegrepen en de wolf hadden beperkt tot een paar locaties. Nu laat men het oplopen tot het kookpunt en daarna gaat er zwaar ingegrepen worden. Althans, dat is mijn verwachting.

Eigenlijk wordt ik daar een beetje verdrietig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Indoubt tja, uw laatste opmerking kan ik het helemaal mee eens zijn. Het gebrek aan een plan, een wat vooruitziende blik, een visie, als we dat nu eens wat vaker op diverse terreinen überhaupt eens deden zouden we als Nederland wat minder problemen hebben en ook veel flexibeler zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De wolf benaderde hier gewoon weer een mens. Die hond liep daar niet in zijn uppie met een dashcam. Dus ja, is een incident, want wolven benaderen geen mensen. Ze zijn echt heel schuw en zullen vluchten....

Deze dus niet.

En weer buiten het afgesloten gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:30:
[...]

De wolf benaderde hier gewoon weer een mens. Die hond liep daar niet in zijn uppie met een dashcam. Dus ja, is een incident, want wolven benaderen geen mensen. Ze zijn echt heel schuw en zullen vluchten....

Deze dus niet.

En weer buiten het afgesloten gebied.
De juiste term is volgens mij (potentieel) probleemsituatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

The Zep Man schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:00:
[...]

De juiste term is volgens mij (potentieel) probleemsituatie.
Nou, eigenlijk is het na enkele incidenten gewoon een "probleem" natuurlijk. Maar daarover zit men nog een beetje in de ontkenningsfase. Een incident duidt natuurlijk gewoon op een eenmalige gebeurtenis en dat is dit al niet meer.

Dat men nu voor de wolf daar wat sussende termen voor heeft bedacht... ja, zal wel.

En ik val een beetje in herhaling: dit is nog maar het begin. Met de maatregelen die we nu treffen (niks dus), gaat dit vanzelf heel groot worden. Laten we eerlijk zijn: die boot is gewoon al gemist. Die is vorig jaar al vertrokken. En voor de Utrechtse Heuvelrug is het volgend jaar qua recreatie en toerisme eigenlijk ook gewoon al klaar. Er zal nu echt heel zichtbaar iets gedaan moeten gaan worden en de overheid zal moeten gaan laten zien er echt werk van te maken om volgend jaar deze situatie te voorkomen (het "negatieve reisadvies" wat we nu hebben midden in het hoogseisoen). Anders wordt het volgend jaar voor de regio qua toerisme een heel zwart jaar.

Grappig eigenlijk: we hebben nu al zeker 3 gebieden waarvan men met klem afraadt om er heen te gaan:
- Israel
- Oekraine
- Utrechtse Heuvelrug

Voor sommigen hier in het "hoge noorden" goed nieuws overigens allemaal. De gemeente wil hier de komende jaren investeren in en ruimte geven aan groei van toerisme en recreatie. Dit biedt mogelijk wat extra potentieel om die plannen haalbaarder te maken.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

dawg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:49:
De vraag is wat we ervoor over hebben om samen te leven met de wolf, dat is nog los van de onontkoombare zaken die ik al noemde. Ik persoonlijk heb er wel wat voor over als dat de natuur wat meer de ruimte geeft. Ook als ik me daarvoor moet aanpassen.
Ik denk dat onder de juiste voorwaarden samenleven met wolven in een klein, dikbevolkt land prima gaat. Daar moeten wel harde grenzen aan gesteld worden:

• Vaststellen in welke gebieden wolven mogen voorkomen. Tekenen dat de wolven buiten deze gebieden zich nestelen? Verplaatsen naar gebieden waar de wolf wel mag voorkomen. Dezelfde wolven die buiten hun gebied blijven gaan? Afschieten.

• Per gebied waarin wolven mogen voorkomen vaststellen hoeveel wolven daar mogen voorkomen. Meer wolven dan toegestaan? Overweeg verplaatsing naar een ander gebied waar ze ook mogen voorkomen (werk ook eventueel samen met andere landen hiervoor). Dezelfde wolven die terug blijven gaan naar een gebied waar al een overschot is? Afschieten. Alle gebieden waar wolven voor mogen komen hebben een overschot waardoor verplaatsing niet mogelijk is? Afschieten.

Meer ruimte geven aan natuur vind ik best, maar er is zoveel meer natuur dan enkel wolven. Zet eerst maar in op een reductie van agrarisch land voor meer natuur. Daarmee komt vanzelf meer ruimte voor wolven.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 08-08-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
The Zep Man schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:19:
[...]

Ik denk dat onder de juiste voorwaarden samenleven met wolven in een klein, dikbevolkt land prima gaat. Daar moeten wel harde grenzen aan gesteld worden:

• Vaststellen in welke gebieden wolven mogen voorkomen. Tekenen dat de wolven buiten deze gebieden zich nestelen? Verplaatsen naar gebieden waar de wolf wel mag voorkomen. Dezelfde wolven die buiten hun gebied blijven gaan? Afschieten.
Sorry, maar zo werkt de natuur niet, wolven leggen gemakkelijk grote afstanden af, en hebben een groot leefgebied. Die laten zich niet in een hokje proppen. en als een soort veredelde dierentuindieren beheren. Moeten we ook niet willen, ik vind dat het recht van de wolf gelijkwaardig zou moeten zijn aan dat van de mens. Heb deze zomervakantie de boeken van Hariri gelezen (sapiens en homo deus) 90% van alle levende wezens op aarde (zoogdieren) zijn of mens of vee (gehouden dieren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HvdBent schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:31:
[...]
Sorry, maar zo werkt de natuur niet, wolven leggen gemakkelijk grote afstanden af, en hebben een groot leefgebied. Die laten zich niet in een hokje proppen. en als een soort veredelde dierentuindieren beheren. Moeten we ook niet willen,
Het afleggen van grote afstanden is een probleem voor de wolf als die ergens heengaat waar die niet voldoende leefgebied heeft.
ik vind dat het recht van de wolf gelijkwaardig zou moeten zijn aan dat van de mens.
Ik durf te wedden dat veel wolven zouden stemmen op PvdD. :+
Heb deze zomervakantie de boeken van Hariri gelezen (sapiens en homo deus) 90% van alle levende wezens op aarde (zoogdieren) zijn of mens of vee (gehouden dieren)
Ik denk dat het aantal insecten een stuk meer is, ook al loopt dat jaarlijks af. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
The Zep Man schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Het afleggen van grote afstanden is een probleem voor de wolf als die ergens heengaat waar die niet voldoende leefgebied heeft.
een wolf vestigt zich in een gebied van meerdere vierkante kilometers, niet op een hokje ergens, en is elke dag ergens anders, jouw redenatie volgend past de wolf uberhaupt niet in NL
[...]

Ik durf te wedden dat veel wolven zouden stemmen op PvdD. :+

[...]

Ik denk dat het aantal insecten een stuk meer is, ook al loopt dat jaarlijks af. :P
het woord zoogdieren niet gelezen??? (en gaat om massa in kilogrammen overigens) en niet om stuks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HvdBent schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:43:
[...]
een wolf vestigt zich in een gebied van meerdere vierkante kilometers, niet op een hokje ergens, en is elke dag ergens anders, jouw redenatie volgend past de wolf uberhaupt niet in NL
Als in heel Nederland geen gebied van voldoende vierkante kilometers geoormerkt kan worden als geschikt voor wolven, dan horen wolven inderdaad niet in Nederland.

Overigens denk ik dat dit niet waar is. De Veluwe is bijvoorbeeld een best wel groot gebied dat voor wolven geoormerkt zou kunnen worden.

Als de Veluwe niet groot genoeg is, dan zou je kunnen concluderen dat Nederland niet groot genoeg is voor wolven, want de rest zijn postzegels in verhouding.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 08-08-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
The Zep Man schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Als in heel Nederland geen gebied van voldoende vierkante kilometers geoormerkt kan worden als geschikt voor wolven, dan horen wolven inderdaad niet in Nederland.

Overigens denk ik dat dit niet waar is. De Veluwe is bijvoorbeeld een best wel groot gebied dat voor wolven geoormerkt zou kunnen worden.

Als de Veluwe niet groot genoeg is, dan zou je kunnen concluderen dat Nederland niet groot genoeg is voor wolven.
Maar dan nog laat een wolf zich niet in een gebied vangen. Bevers zijn ook al door heel Nederland verspreid. Als een wolf een geschikt gebied vind vestigt hij zich er, en als er te veel drukte is, of te weinig eten vertrekt de wolf weer. Daar kunnen wij zelf helemaal niet in sturen. Maaknatuur bestaat niet (en ik kan het weten ben opgeleid tot boswachter/natuurbeheerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HvdBent schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:57:
Maar dan nog laat een wolf zich niet in een gebied vangen. Bevers zijn ook al door heel Nederland verspreid. Als een wolf een geschikt gebied vind vestigt hij zich er, en als er te veel drukte is, of te weinig eten vertrekt de wolf weer. Daar kunnen wij zelf helemaal niet in sturen.
Je definieert niet "geschikt gebied". Wat geschikt is voor wolven kan ongeschikt zijn voor de mens en andere soorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
The Zep Man schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Je definieert niet "geschikt gebied". Wat geschikt is voor wolven kan ongeschikt zijn voor de mens en andere soorten.
..... laat maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:46

Fanta

FordPerformance™️

The Zep Man schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Je mist echt het punt volgens mij. Jij en ik bepalen niet wat geschikt gebied is voor een wolf. Dat doet hij helemaal zelf. Of er nou wel of geen wegen, fiets- of wandelpaden doorheen lopen, dat zal de wolf een grote rotzorg zijn. Alle 'postzegeltjes' bij elkaar vormen alsnog een groot gebied, met voldoende schuilplaatsen en voedsel voor de wolf, anders was hij er niet.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Fanta schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:30:
Je mist echt het punt volgens mij. Jij en ik bepalen niet wat geschikt gebied is voor een wolf. Dat doet hij helemaal zelf. Of er nou wel of geen wegen, fiets- of wandelpaden doorheen lopen, dat zal de wolf een grote rotzorg zijn. Alle 'postzegeltjes' bij elkaar vormen alsnog een groot gebied, met voldoende schuilplaatsen en voedsel voor de wolf, anders was hij er niet.
Dat noem ik een definitie, dus geen gemist punt. :)
Alle 'postzegeltjes' bij elkaar vormen alsnog een groot gebied, met voldoende schuilplaatsen en voedsel voor de wolf, anders was hij er niet.
Behalve dat die postzegeltjes wellicht toch niet voldoende zijn omdat mensen ook graag gebruik maken van die postzegels en wolven daardoor in het nauw kunnen komen. Zie de contacten tussen wolf en mens. In een enkel groter bosgebied zou hier dit minder een probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
The Zep Man schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

[...]

Behalve dat die postzegeltjes wellicht toch niet voldoende zijn omdat mensen ook graag gebruik maken van die postzegels en wolven daardoor in het nauw kunnen komen. Zie de contacten tussen wolf en mens. In een enkel groter bosgebied zou hier dit minder een probleem zijn.
Als die postzegeltjes niet voldoende zijn vertrekt de wolf vanzelf.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

The Zep Man schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

[...]

Nogmaals. Wij bepalen niet wat voldoende of onvoldoende is. Je kan er best wat van vinden, maar uiteindelijk bepaalt de wolf wat voldoende is voor hem. En als hij zoals jij schetst in het nauw gedreven wordt, is dat onze verantwoordelijkheid en niet die van de wolf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HvdBent schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:58:
Als die postzegeltjes niet voldoende zijn vertrekt de wolf vanzelf.....
Dan hoeven er geen delen natuur in Nederland afgesloten te worden tegen wolven. Immers vertrekken die vanzelf wel, toch? :)

Delen afsluiten kan dus contraproductief zijn, want daardoor kunnen wolven juist denken dat ze daar kunnen settlen. Je wilt ze niet teleurstellen, dus opengooien. Dan vertrekken ze dus vanzelf. Opgelost.

Verder dacht ik dat je klaar was met reageren? Fijn dat je alsnog deelneemt aan de discussie. :)
Fanta schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:59:
Nogmaals. Wij bepalen niet wat voldoende of onvoldoende is.
Zodra mensen het heft in eigen handen gaan nemen (zoals vaak genoeg gedaan is in de geschiedenis) bepalen mensen dat zeker wel.

Je kan niet van twee walletjes eten: of wolven hebben beschermd gebied nodig waar ze in aantallen worden beperkt en buiten worden geweerd, of wolven zijn slim genoeg om zich niet te wanen in gebieden waar ze niets te zoeken hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door The Zep Man op 08-08-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breaking :) Hond blijkt toch gebeten door wolf.

https://www.rtvutrecht.nl...ebeten-door-wolf-in-zeist

Helaas is een DNA afname niet meer mogelijk, omdat de verwondingen door de dierenarts behandeld zijn. Nou valt dit natuurlijk nog mee, 1 van de voorgangers is in zijn geheel verdwenen. Dierenartsen zijn geinstrueerd om voortaan eerst DNA af te nemen, voor ze gaan behandelen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2024 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://www.rtvutrecht.nl...ebeten-door-wolf-in-zeist

De hond gisteren is toch gebeten. Het was alleen niet ernstig. Wel een klein gaatje. DNA is niet afgenomen omdat de hond gelijk behandelt is.

Dat de wolf overal kan overleven is al veel langer duidelijk, dat kunnen ze in andere landen ook in de stad. Als je er niks aan doet kan die ook zich vestigen middenin een schapenfarm.

Dat wetenschappers hebben berekend dat er kweenie hoeveel wolven kunnen leven in Nederland is geen criteria. Wetenschappers hebben ook berekend hoeveel ruimte een rat nodig heeft bij voldoende voedselaanbod. Veel plezier met 660 miljard ratten in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]
Heb deze zomervakantie de boeken van Hariri gelezen (sapiens en homo deus) 90% van alle levende wezens op aarde (zoogdieren) zijn of mens of vee (gehouden dieren)
Dat lijkt mij apart om eerlijk te zijn. Qua vee zijn kippen natuurlijk veruit in merendeel, maar dat zijn geen zoogdieren. Dan hebben we het dus over koeien, varkens, schapen, etc. Daarvan zijn er een paar miljard: https://www.researchgate....-The-World_fig2_337783628. Dan hebben we nog richting de 8 miljard mensen ofzo, laten we zeggen bij elkaar 15 miljard.

Aantal ratten is niet heel veel duidelijkheid over, maar iedereen is het erover eens dat het er vele miljarden zijn: https://naturapestcontrol...u-have-rats-in-your-home/. Dus alleen daarmee zitten we al ruim boven de 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]
...ik vind dat het recht van de wolf gelijkwaardig zou moeten zijn aan dat van de mens...
Dit lijjkt mij de kern in de tegenstelling tussen groepen in deze draad en in het publieke debat. De één is het met je eens, terwijl de ander juist vindt dat de wolf, net als andere dieren, ondergeschikt is aan de mens. Die totaal verschillende uitgangspunten zorgt voor twee totaal verschillende oplossingsrichtingen. Als de achterliggende visie van deze groepen zo blijft, dan zal een draad als deze voornamelijk een herhaling van zetten blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Het lijkt mij wel slim om je hond in een natuurgebied aan de lijn te houden en zelf een flinke (wandel)stok mee te nemen. Mocht er dan toch een wolf in de buurt dreigen te komen, jaag 'm dan weg in plaats van selfie's te willen nemen met de wolf er op. En wanneer ie dan toch contact met de aangelijnde hond zoekt dan is een flinke mep met die stok voldoende om 'm weg te jagen. Ik krijg sterk de indruk dat deze ontmoetingen van honden met wolven ontstaan omdat de hond vrij rondloopt en het baasje staat te filmen in plaats van zijn hond onder controle te houden en de wolf gewoon proberen weg te jagen.
Misschien moeten we maar een verplicht natuurpaspoort invoeren voor bezoekers van natuurgebieden. 2 middagen natuureducatie onder leiding van een ervaren boswachter, een ochtend examen doen en wanneer je slaagt dan krijg je je paspoort en mag je de natuur in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Yaksa schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:50:
Misschien moeten we maar een verplicht natuurpaspoort invoeren voor bezoekers van natuurgebieden. 2 middagen natuureducatie onder leiding van een ervaren boswachter, een ochtend examen doen en wanneer je slaagt dan krijg je je paspoort en mag je de natuur in.
*knip*, graag mensen geen woorden in de mond leggen, ook niet als grap.

[ Voor 41% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 62% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Wat betreft het idee van Yaksa, dat gaat me wat ver. Maar het is echt maar een verdomd kleine moeite om je een klein beetje aan te passen als je een wandeling wilt maken in de natuur, zeker als je je kleuter of keffer mee neemt.

[ Voor 39% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:50:
...Mocht er dan toch een wolf in de buurt dreigen te komen, jaag 'm dan weg...
Is het zo simpel? Want in dat geval is dit toch een non-discussie?

Zorg dat je iets bij je hebt waarmee je goed kunt meppen en dat niet door de politie gezien kan worden als mogelijk wapen. Uiteraard is het dan wel van belang om je kinderen en huisdieren in de gaten te houden.
...Wat betreft het idee van Yaksa, dat gaat me wat ver. Maar het is echt maar een verdomd kleine moeite om je een klein beetje aan te passen als je een wandeling wilt maken in de natuur, zeker als je je kleuter of keffer mee neemt.
Als het effectief is en natuurgebieden weer open kunnen lijkt de oplossing van @Yaksa juist een zeer praktische oplossing. Sterker nog, het geeft aan de wolf duidelijk een grens aan. Als de wolf over die grens gaat, dan corrigeert de natuur in de vorm van de mens dat. Zolang de wolf niet te dichtbij met mensen met stokken komt heeft het niets te vrezen.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Sissors schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Dat lijkt mij apart om eerlijk te zijn. Qua vee zijn kippen natuurlijk veruit in merendeel, maar dat zijn geen zoogdieren. Dan hebben we het dus over koeien, varkens, schapen, etc. Daarvan zijn er een paar miljard: https://www.researchgate....-The-World_fig2_337783628. Dan hebben we nog richting de 8 miljard mensen ofzo, laten we zeggen bij elkaar 15 miljard.

Aantal ratten is niet heel veel duidelijkheid over, maar iedereen is het erover eens dat het er vele miljarden zijn: https://naturapestcontrol...u-have-rats-in-your-home/. Dus alleen daarmee zitten we al ruim boven de 10%.
*knip*, wil je in zo'n geval het argument ook kort in het topic maken in plaats van alleen verwijzen naar een boek?

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Zorg dat je iets bij je hebt waarmee je goed kunt meppen en dat niet door de politie gezien kan worden als mogelijk wapen. Uiteraard is het dan wel van belang om je kinderen en huisdieren in de gaten te houden.

[...]
*knip*

[...]
Als het effectief is en natuurgebieden weer open kunnen lijkt de oplossing van @Yaksa juist een zeer praktische oplossing. Sterker nog, het geeft aan de wolf duidelijk een grens aan. Als de wolf over die grens gaat, dan corrigeert de natuur in de vorm van de mens dat. Zolang de wolf niet te dichtbij met mensen met stokken komt heeft het niets te vrezen.
Doen ze in andere natuurgebieden ook gewoon, iets meenemen om zich te kunnen verdedigen tegen roofdieren. Mijn Zuid Afrikaanse collega's doen dat ook als ze weer eens een braai hebben in "de lodge". Maar da's gewoon een jachtgeweer natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online

[ Voor 39% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Doen ze in andere natuurgebieden ook gewoon, iets meenemen om zich te kunnen verdedigen tegen roofdieren. Mijn Zuid Afrikaanse collega's doen dat ook als ze weer eens een braai hebben in "de lodge". Maar da's gewoon een jachtgeweer natuurlijk.
Dat is wel in meer landen het geval.

In Nederland is dat ongebruikelijk en eigenlijk ook onwenselijk. Alhoewel dat natuurlijk wel komt omdat er ook eigenlijk geen risico was van grote predatoren. Misschien gaat dat nog veranderen.

Nederland is een van de landen met het laagste wapenbezit per capita. (legaal dan, illegaal draaien we inmiddels aardig mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[ Voor 51% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online

[ Voor 66% gewijzigd door NMH op 08-08-2024 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:26:
[...]

Dat is wel in meer landen het geval.

In Nederland is dat ongebruikelijk en eigenlijk ook onwenselijk. Alhoewel dat natuurlijk wel komt omdat er ook eigenlijk geen risico was van grote predatoren. Misschien gaat dat nog veranderen.

Nederland is een van de landen met het laagste wapenbezit per capita. (legaal dan, illegaal draaien we inmiddels aardig mee)
In NL heb je al een verklaring nodig om met een stukje hout over straat te gaan. Neem voor de gein maar eens een honkbalknuppel mee "om je te verdedigen tegen de wolf". Maar we kunnen natuurlijk met z'n allen gaan Nordic Walken, dan kun je zonder gezeur 2 stokken meenemen.

Ik zie "Ingrid" al met haar Nordic stokken op die wolf duiken als Fifi belaagd wordt. Niet realistisch en ik vraag me af of dat dan niet een "vecht"-reactie triggert bij die wolf in plaats van een "vlucht"-reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

In NL heb je al een verklaring nodig om met een stukje hout over straat te gaan. Neem voor de gein maar eens een honkbalknuppel mee "om je te verdedigen tegen de wolf". Maar we kunnen natuurlijk met z'n allen gaan Noridc Walken, dan kun je zonder gezeur 2 stokken meenemen.

Ik zie "Ingrid" al met haar Nordic stokken op die wolf duiken als Fifi belaagd wordt. Niet realistisch en ik vraag me af of dat dan niet een "vecht"-reactie triggert bij die wolf in plaats van een "vlucht"-reactie.
Daar durf ik wel een vermoeden over te hebben: https://nos.nl/artikel/24...s-dorp-dier-doodgeschoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Roenie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:12:
[...]
Met een hockeystick, een golfclub (een driver) of een kletsie (voor de Friezen) kun je aardig meppen hoor.
En anders pak je gewoon een van de boom afgevallen stevige tak die er toch al ligt bij de ingang van het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Met een hockeystick, een golfclub (een driver) of een kletsie (voor de Friezen) kun je aardig meppen hoor.
En anders pak je gewoon een van de boom afgevallen stevige tak die er toch al ligt bij de ingang van het bos.
Dat is aanzetten tot illegale activiteiten. En zelf doe je het echt, terwijl je mij daar eerder onterecht van beschuldigde. Ik gaf alleen aan daar voor te vrezen.