Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:23:
[...]
Mijn punt is dat die jagers hun tijd beter kunnen besteden aan het bestrijden van (door de mens uitgezette) invasieve diersoorten zoals de beverrat, wasbeer, muntjak en sommige soorten eekhoorns die hier van nature gewoon niet horen. In plaats van dat ze dieren moeten afschieten die door de wolf in beheer gehouden kunnen worden. Dan krijg je namelijk ook een natuurlijke (gezonde) wildstand, zonder ingrijpen van de mens.
De hoeveelheid wolven wordt bepaald door de hoeveelheid voedsel die ze makkelijk kunnen grijpen. Als wij zorgen dat het vee niet gegrepen kan worden dan moet de wolf het dus doen met hetgeen in de vrije natuur te vangen is. Wordt dat minder dan zal het aantal wolven ook afnemen. Zo werkt de natuur nou eenmaal.
Dat zou leuk zijn alleen doen wolven dat niet. Die pakken wat ze als makkelijkste pakken kunnen. Meeste vlees voor de laagste energieinvestering en laagste risico. Dat doet trouwens elk roofdier dus vreemd is het niet.
Dat sprookje van dat wolven oude en zieke dieren jagen berust op een zeer gelimiteerde situatie en is nauwelijks relevant. Ja, dat doen ze misschien wel maar hoeveel denk ja dat er van die oude en zieke dieren zijn? Ook voordat er wolven waren gingen die dieren dood, daar is geen wolf voor nodig. Nog meer voor de aaseters dus zonder wolven.
Hoe het in Nederland zit weet ik niet maar in Duitsland worden wasberen en beverrat ook gewoon bejaagd.
Muntjak zijn er ooit een handvol gezien in Nederland, die waren overgelopen uit een aantal ontsnapte Muntjaks uit Belgie en volgens mij zijn die er nu niet meer.
In Nederland mag je vrijwel niets zonder dat de overheid daar eerst een ontheffing of opdracht voor geeft. Volgens mij mag je zonder ontheffing of opdracht niet eens schieten op wasberen of eekhoorns ook al zijn het invasieve exoten.
Edit: @
Jeroen Blom Maar de veluwe is staatsbosbeheer als ik me niet vergis. Daar kun je hooguit door staatsbosbeheer worden uitgenodigd tegen betaling en dan legt staatsbosbeheer de regels op. Dus het beheer ligt bij staatsbosbeheer en dat die soms externe jagers gebruikt is aan hun.
Tenminste, zo heb ik het ooit begrepen, ik ben er eigenlijk niet heel zeker van of dat correct is. Ik kan even niet vinden of de gehele Veluwe onder Staatsbosbeheer valt.
Eigenlijk weet ik meer af van de situatie in Duitsland, Zweden en andere landen. Niet dat Nederland geen mooie plekjes heeft, die zijn er wel, alleen zijn die mij vaak te druk en niet ongerept genoeg.
[
Voor 14% gewijzigd door
Indoubt op 04-08-2024 13:44
]