Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Grvy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Wat een enorm naïeve gedachte. De argumentatie die soms gebruikt wordt gaat echt nergens over.
Je moet sommige dingen niet afdwingen maar hier als mens (de oppersoort) je verantwoordelijkheid innemen.

Een diersoort uitroeien omdat "de natuur zoekt het wel uit" is echt heel erg slecht.
Geef de natuur de ruimte. Leef met de natuur. Ga niet zitten afdwingen dat de natuur ingrijpt omdat wij als soort falen.
Hoezo naïef? Dat is hoe het werkt. Overigens hoef je niet een diersoort actief uit te roeien. Maar zodra bepaalde dieren gevaarlijk worden dan is het wat mij betreft zaak om daar iets aan te doen. De wolf heeft niet de ruimte in ons dichtbevolkte en gecultiveerde Nederland. Dat is precies mijn punt.

Wij falen dan ook niet als soort. Wij hebben de middelen om onze positie te verstevigen. Net zoals een bever een dam bouwt. Wij zijn juist heel succesvol als soort. Enkel, voor andere diersoorten pakken bepaalde zaken in meer of mindere mate negatief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

@Roenie wij falen als soort omdat wij het idee hebben dat wij de natuur een bepaalde kant op moeten dwingen.

De natuur is onze kant opgekomen (wolf is ook natuur) dat moeten we accepteren dan maar wat minder ruimte. (voor de mens that is, gun de wolf ruimte) aka dan maar niet naar dat natuurgebied gaan als mens. Jammer dan.

Leef met de natuur, niet tegen de natuur. Wat jij zegt is alles behalve MET de natuur leven maar er enorm tegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Grvy op 04-08-2024 12:03 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Je maakt een misrekening door te denken dat wanneer alle schapen door de wolf zijn opgevroten dat ze dan de steden in komen om mensen op te eten. Dat zijn Roodkapje gedachtes.
Wanneer de wolf in de natuur in Nederland steeds minder te eten heeft aan everzwijnen, herten of reeën dan zal deze in eerste instantie minder jonge wolven werpen (vanwege het verminderde voedselaanbod). Wanneer dat niet helpt dan zal de wolf wegtrekken naar een ander gebied (buiten Nederland) waar nog wel makkelijk voedsel te halen is. Mensen staan niet op het menu van de wolf, het liefst mijden ze de mens. Eigenlijk is het een kwestie van evenwicht in de natuur en wij mensen moeten (weer) leren leven met de natuur en ons aanpassen aan dat evenwicht. Wij zijn rentmeesters van de aarde en zijn aan ons nageslacht verplicht om deze minstens zo mooi en divers achter te laten als toen we geboren werden.
Laten we vanuit gaan dat de wolf vanuit Rusland westwaarts is gegaan om te "overleven" door prooien te zoeken. Immers als een wolf is geweest, dan is er veel "schade" aan de natuur. Dat is niet een kwestie van leven en overleven maar meer overleven. Als een wolf een lekker hapje ziet, dan is de wolf niet selectief en denkt, die slaan we over. Een wolf staat vrij hoog in de lijst van voedselketen.
Kennelijk is in Rusland niet voldoende voedsel, ook niet in Polen en ook niet in Duitsland vandaar naar Nederland. Vanuit Nederland kan een wolf niet meer verder richting west en het eerste wat de wolf dan gaat tegenkomen, is de stad straks. Lees dit artikel maar:
"Dichtbevolkte streken in Italie Kadavers en vleesresten op vuilnisbelten (voor 60% a 70%) en vee"
Bron: Link
Dus het zou mij niets verbazen als er straks wolven in de stad zijn en daarbij ook niet bang is voor mensen en vooral als je denkt aan een natuurgebied als bij Zandvoort, het zou echt zonde zijn als daar de natuur "uitgestorven" is.

Daarbij kan een wolf 9 kg eten in één keer en als dat zich voortplant, dat kan de natuur denk ik niet zo hebben en zal heel lang nodig hebben om weer het ecologisch systeem te herstellen. Daarom mijn mening dat het niet goed is dat de wolf hier is. We hebben ook het geregeld qua ecoloigsch systeem met dieren, of dat goed is, laat ik in het midden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Het is niet aan de mensen om dat te bepalen. Dat doet de wolf zelf veel beter. Wanneer er niks meer te halen is dan vertrekt ie vanzelf...
Jij vindt dat het niet aan ons is, maar ik vind juist van wel ;)
...Niks is uitgekauwd, of duidt op een dubbele moraal. Een (schapen)boer dient zijn levende have te beschermen tegen onheil van buitenaf. Doet ie dat niet dan kun je dat ook minachting naar de natuur noemen. Want dan stelt hij zijn dieren bewust bloot aan mogelijke gevaren van buitenaf....
Dus je bent ok met een boer die wolven die zijn schapen aanvalt verjaagd/tegenhoudt en indien nodig doodt? Dan zitten we op dat gebied op één lijn ;)
...De natuur zoekt inderdaad altijd naar een evenwicht, en op dit moment lijkt het er op dat de mens het onderspit gaat delven, we zijn hard bezig om alles in de vernieling te helpen. Klein voorbeeldje als het mag in dit wolventopic: Wanneer er geen insecten meer zijn is er geen bestuiving van bomen en planten meer. Dus ook geen appels, peren, kersen, pruimen en mispels. Om maar 'ns wat Hollands fruit te noemen.
Mocht er een link zijn met insecten en wolven dan past het hier toch? Ik ben benieuwd daarnaar.

Laten we het concreet maken. zijn de negatieve gevolgen voor ons als mens als de wolf uit Nederland verdwijnt (of in ieder geval sterk gereduceerd wordt)?
Grvy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:01:
@Roenie wij falen als soort omdat wij het idee hebben dat wij de natuur een bepaalde kant op moeten dwingen.

De natuur is onze kant opgekomen (wolf is ook natuur) dat moeten we accepteren dan maar wat minder ruimte. (voor de mens that is, gun de wolf ruimte) aka dan maar niet naar dat natuurgebied gaan als mens. Jammer dan.

Leef met de natuur, niet tegen de natuur. Wat jij zegt is alles behalve MET de natuur leven maar er enorm tegen.
Waarom is dat falen dan? Het is juist goed dat de mens als dier zichzelf beschermt. Als wij wolven toelaten om gevaarlijk voor mensen te zijn dan hebben wij gefaald. Meer ruimte voor de wolf is prima, maar dat is er niet in Nederland. Dat is er kennelijk niet eens in Duitsland.

Waarom een wolf in Nederland willen als die kennelijk al niet in gebieden die beter voor het dier zijn kan overleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

Roenie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:08:
[...]
Jij vindt dat het niet aan ons is, maar ik vind juist van wel ;)
Dan maakt de verdere discussie tussen ons ook niet meer uit, want dat is dus een fundamenteel verschil in inzicht en wat we vinden. Ik vind namelijk dat het niet aan de mens is om te bepalen. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:22
Roenie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:08:
Mocht er een link zijn met insecten en wolven dan past het hier toch? Ik ben benieuwd daarnaar.
Laten we het concreet maken. zijn de negatieve gevolgen voor ons als mens als de wolf uit Nederland verdwijnt (of in ieder geval sterk gereduceerd wordt)?
Negatieve gevolgen zijn er wel, namelijk dat we kapitalen uit blijven om (o.a.) zwakke herten, everzwijnen en reeën door jagers af te laten schieten. Alleen zien we dat nu nog niet meteen omdat de wolf pas kort weer is teruggekeerd(!) in Nederland.
En die link? In de natuur is alles met elkaar verbonden. Elke plant en elk dier heeft een functie in de natuur. En soms zijn ze in hoge mate van elkaar afhankelijk, vaak in verbanden die de meeste mensen helemaal niet zien.
Dus wanneer we als mensen daar ingrijpen voor eigen gewin dan verliest de natuur een deel van veerkracht en wanneer je dat maar vaak genoeg doet dan blijft er niet veel over. Mijn opa zei al: "De mensheid gaat aan zichzelf ten onder".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
itsalex schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:04:
[...]Laten we vanuit gaan dat de wolf vanuit Rusland westwaarts is gegaan om te "overleven" door prooien te zoeken.
Laten we er eerst maar 's van uit gaan dat de mens in grote delen van Europa in de vorige eeuw de wolf heeft uitgeroeid door ze af te schieten, met knuppels dood te slaan, met hun poten in een wolvenklem laten verhongeren of ze langzaam laten verstikken in een strik.
De wolf is niet vanzelf uit onze streken vertrokken.....

[ Voor 4% gewijzigd door Yaksa op 04-08-2024 12:24 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Grvy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:18:
[...]

Dan maakt de verdere discussie tussen ons ook niet meer uit, want dat is dus een fundamenteel verschil in inzicht en wat we vinden. Ik vind namelijk dat het niet aan de mens is om te bepalen. :)
Helemaal eens :)
Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Negatieve gevolgen zijn er wel, namelijk dat we kapitalen uit blijven om (o.a.) zwakke herten, everzwijnen en reeën door jagers af te laten schieten. Alleen zien we dat nu nog niet meteen omdat de wolf pas kort weer is teruggekeerd(!) in Nederland.
En die link? In de natuur is alles met elkaar verbonden. Elke plant en elk dier heeft een functie in de natuur. En soms zijn ze in hoge mate van elkaar afhankelijk, vaak in verbanden die de meeste mensen helemaal niet zien.
Dus wanneer we als mensen daar ingrijpen voor eigen gewin dan verliest de natuur een deel van veerkracht en wanneer je dat maar vaak genoeg doet dan blijft er niet veel over....
Maar wat is dan het gevolg voor de mens als de wolf uit Nederland verdwijnt? Wat bedoel je met kapitalen? Het geld dat boeren moeten betalen aan jagers? Zijn er jagers die dat uit hobby kunnen doen?
...Mijn opa zei al: "De mensheid gaat aan zichzelf ten onder".
Dat zou best eens kunnen. En dan komen er andere dieren die de overhand krijgen. Er komt wel weer een nieuw evenwicht. Het duurt alleen wel een flinke tijd.
Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Laten we er eerst maar 's van uit gaan dat de mens in grote delen van Europa in de vorige eeuw de wolf heeft uitgeroeid door ze af te schieten, met knuppels dood te slaan, met hun poten in een wolvenklem laten verhongeren of ze langzaam laten verstikken in een strik.
De wolf is niet vanzelf uit onze streken vertrokken.....
Hoe je het doet is een keuze. En wat mij betreft doen we dit zo pijnloos als mogelijk is. De mens heeft die keuze gelukkig. De wolven die schapen doodbijten niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Roenie op 04-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Dus wanneer we als mensen daar ingrijpen voor eigen gewin dan verliest de natuur een deel van veerkracht en wanneer je dat maar vaak genoeg doet dan blijft er niet veel over. Mijn opa zei al: "De mensheid gaat aan zichzelf ten onder".
Welke kapitalen geven we uit aan die jagers dan om die zwakke herten, everzwijnen en reeën te laten afschieten? Volgens mij is dat complete onzin.

Volgens mij moet een jager betalen voor de jachtpacht van een jachtgebied en draait ie ook nog eens voor de schade op aan gewassen of jonge aanplant als ie de wildstand niet onder controle houd. Tenminste is dat in het buitenland zo en volgens mij is het hier niet anders.

De enige jagers die we betalen zijn de overheids jagers van staatsbosbeheer. Volgens mij zijn dat er niet zoveel. We hebben maar iets van 5000 boswachters en maar een heel klein deel daarvan is ook staatsjager.

En inderdaad is in de natuur veel verbonden met elkaar. Heb je geen vossen in de duinen dan heb je daar veel grondbroeders, heb je veel vossen in de duinen dan zijn er geen grondbroeders. Zo gaat dat in andere gebieden op andere manieren.

Maar de wolf is ruim 200 jaar niet in Nederland geweest, op die laatste na die in 1851 is afgeschoten. Het is niet zo alsof het in Nederland slecht is gegaan in die 200 jaar en als dat wel zo is dan heeft het met de wolf niets te maken.

Dan nog vindt ik dat er best wolven mogen zijn in Nederland. Alleen niet zoveel en ook niet overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:36
Pat911 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Alleen doodt de wolf de schapen niet om te eten, hij lijkt alleen te doden. Als een wolf af en toe een schaap pakt, die opeet of in stukken meeneemt voor zijn welpen, vindt de boer het jammer, maar kan daar mee leven.
Absoluut onjuist. De wolf (en alle roofdieren) doet aan surplus killing. En dat is niets meer dan een voorraad aanleggen. Dat is natuurlijk gedrag om het dier later op te eten.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Indoubt schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:57:
[...]De enige jagers die we betalen zijn de overheids jagers van staatsbosbeheer. Volgens mij zijn dat er niet zoveel. We hebben maar iets van 5000 boswachters en maar een heel klein deel daarvan is ook staatsjager.

En inderdaad is in de natuur veel verbonden met elkaar. Heb je geen vossen in de duinen dan heb je daar veel grondbroeders, heb je veel vossen in de duinen dan zijn er geen grondbroeders. Zo gaat dat in andere gebieden op andere manieren.

Maar de wolf is ruim 200 jaar niet in Nederland geweest, op die laatste na die in 1851 is afgeschoten. Het is niet zo alsof het in Nederland slecht is gegaan in die 200 jaar en als dat wel zo is dan heeft het met de wolf niets te maken.

Dan nog vindt ik dat er best wolven mogen zijn in Nederland. Alleen niet zoveel en ook niet overal.
Mijn punt is dat die jagers hun tijd beter kunnen besteden aan het bestrijden van (door de mens uitgezette) invasieve diersoorten zoals de beverrat, wasbeer, muntjak en sommige soorten eekhoorns die hier van nature gewoon niet horen. In plaats van dat ze dieren moeten afschieten die door de wolf in beheer gehouden kunnen worden. Dan krijg je namelijk ook een natuurlijke (gezonde) wildstand, zonder ingrijpen van de mens.
De hoeveelheid wolven wordt bepaald door de hoeveelheid voedsel die ze makkelijk kunnen grijpen. Als wij zorgen dat het vee niet gegrepen kan worden dan moet de wolf het dus doen met hetgeen in de vrije natuur te vangen is. Wordt dat minder dan zal het aantal wolven ook afnemen. Zo werkt de natuur nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Welke kapitalen geven we uit aan die jagers dan om die zwakke herten, everzwijnen en reeën te laten afschieten? Volgens mij is dat complete onzin.

Volgens mij moet een jager betalen voor de jachtpacht van een jachtgebied en draait ie ook nog eens voor de schade op aan gewassen of jonge aanplant als ie de wildstand niet onder controle houd. Tenminste is dat in het buitenland zo en volgens mij is het hier niet anders.

De enige jagers die we betalen zijn de overheids jagers van staatsbosbeheer. Volgens mij zijn dat er niet zoveel. We hebben maar iets van 5000 boswachters en maar een heel klein deel daarvan is ook staatsjager.

De meeste jagers zijn inderdaad hobbyisten. Maar de meeste jagen echt niet voor het natuurbeheer. De meeste houden en financieel een klein beetje aan over maar belangrijker nog een volle koelkast. Niks mis mee maar wel in het juiste perspectief zetteb.

Om even mee te geven beheerplannen van jagers op de veluwe hebben de mooie titel "onder het genot van het schot".

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Mijn punt is dat die jagers hun tijd beter kunnen besteden aan het bestrijden van (door de mens uitgezette) invasieve diersoorten zoals de beverrat, wasbeer, muntjak en sommige soorten eekhoorns die hier van nature gewoon niet horen. In plaats van dat ze dieren moeten afschieten die door de wolf in beheer gehouden kunnen worden. Dan krijg je namelijk ook een natuurlijke (gezonde) wildstand, zonder ingrijpen van de mens.
De hoeveelheid wolven wordt bepaald door de hoeveelheid voedsel die ze makkelijk kunnen grijpen. Als wij zorgen dat het vee niet gegrepen kan worden dan moet de wolf het dus doen met hetgeen in de vrije natuur te vangen is. Wordt dat minder dan zal het aantal wolven ook afnemen. Zo werkt de natuur nou eenmaal.
Dat zou leuk zijn alleen doen wolven dat niet. Die pakken wat ze als makkelijkste pakken kunnen. Meeste vlees voor de laagste energieinvestering en laagste risico. Dat doet trouwens elk roofdier dus vreemd is het niet.

Dat sprookje van dat wolven oude en zieke dieren jagen berust op een zeer gelimiteerde situatie en is nauwelijks relevant. Ja, dat doen ze misschien wel maar hoeveel denk ja dat er van die oude en zieke dieren zijn? Ook voordat er wolven waren gingen die dieren dood, daar is geen wolf voor nodig. Nog meer voor de aaseters dus zonder wolven.

Hoe het in Nederland zit weet ik niet maar in Duitsland worden wasberen en beverrat ook gewoon bejaagd.

Muntjak zijn er ooit een handvol gezien in Nederland, die waren overgelopen uit een aantal ontsnapte Muntjaks uit Belgie en volgens mij zijn die er nu niet meer.

In Nederland mag je vrijwel niets zonder dat de overheid daar eerst een ontheffing of opdracht voor geeft. Volgens mij mag je zonder ontheffing of opdracht niet eens schieten op wasberen of eekhoorns ook al zijn het invasieve exoten.

Edit: @Jeroen Blom Maar de veluwe is staatsbosbeheer als ik me niet vergis. Daar kun je hooguit door staatsbosbeheer worden uitgenodigd tegen betaling en dan legt staatsbosbeheer de regels op. Dus het beheer ligt bij staatsbosbeheer en dat die soms externe jagers gebruikt is aan hun.

Tenminste, zo heb ik het ooit begrepen, ik ben er eigenlijk niet heel zeker van of dat correct is. Ik kan even niet vinden of de gehele Veluwe onder Staatsbosbeheer valt.

Eigenlijk weet ik meer af van de situatie in Duitsland, Zweden en andere landen. Niet dat Nederland geen mooie plekjes heeft, die zijn er wel, alleen zijn die mij vaak te druk en niet ongerept genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Indoubt op 04-08-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Indoubt schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:36:
[...]Dat zou leuk zijn alleen doen wolven dat niet. Die pakken wat ze als makkelijkste pakken kunnen. Meeste vlees voor de laagste energieinvestering en laagste risico. Dat doet trouwens elk roofdier dus vreemd is het niet.
Dan moeten de boeren er voor zorgdragen dat ze hun vee zodanig beschermen dat de wolven het niet makkelijk kunnen pakken. Dat deden we in de tijd dat de wolf hier nog algemeen voorkwam ook. Dat is ook de definitie van leven met de natuur. Maar ja, de mens heeft de natuur ondergeschikt gemaakt ten behoeve van geldelijk gewin en eigenbelang. Omdenken is voor menigeen heel lastig, maar zal noodzakelijk worden als ons nageslacht ook nog van de natuur wil genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Dan moeten de boeren er voor zorgdragen dat ze hun vee zodanig beschermen dat de wolven het niet makkelijk kunnen pakken. Dat deden we in de tijd dat de wolf hier nog algemeen voorkwam ook. Dat is ook de definitie van leven met de natuur. Maar ja, de mens heeft de natuur ondergeschikt gemaakt ten behoeve van geldelijk gewin en eigenbelang. Omdenken is voor menigeen heel lastig, maar zal noodzakelijk worden als ons nageslacht ook nog van de natuur wil genieten.
Ja, dat deden we ook in tijden dat de wolf hier vroeger nog algemeen voorkwam.

Stel je nu voor omdat weer te doen?

Wolfsangel, wolfsgrube, drijfjachten met netten, kruisbogen en vuurbuksen.

Onze natuur deed het ook zonder wolven voor iets meer dan 200 jaar. Een ongebreidelde expansie van wolven is daar echt niet voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

Indoubt schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Ja, dat deden we ook in tijden dat de wolf hier vroeger nog algemeen voorkwam.

Stel je nu voor omdat weer te doen?

Wolfsangel, wolfsgrube, drijfjachten met netten, kruisbogen en vuurbuksen.

Onze natuur deed het ook zonder wolven voor iets meer dan 200 jaar. Een ongebreidelde expansie van wolven is daar echt niet voor nodig.
De wolf is terug vanwege de natuur. Er is hier voedsel waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?
Kan Nederland zonder de wolf? Absoluut, niemand zegt ook van niet.

Moet Nederland de natuur (die terugkeert!) met rust laten? Ja! Het gaat niet om wat Nederland wilt het gaat erom dat de wolf terug is omdat hier een leefgebied voor ze is.

Een leefgebied wat mensen nu niet willen aanpakken (vee beter beschermen) maar wel de wolf aanpakken..
Dat is verkeerd om. Dat is volgens mij wat @Yaksa probeert te zeggen... maar men blijft maar zeggen "maar wat is het voordeel voor ons.." niks. nada. Daar gaat het helemaal niet om.

Dit is een account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Grvy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

De wolf is terug vanwege de natuur. Er is hier voedsel waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?

Moet Nederland de natuur (die terugkeert!) met rust laten? Ja! Het gaat niet om wat Nederland wilt het gaat erom dat de wolf terug is omdat hier een leefgebied voor ze is.

Een leefgebied wat mensen nu niet willen aanpakken (vee beter beschermen) maar wel de wolf aanpakken..
Dat is verkeerd om. Dat is volgens mij wat @Yaksa probeert te zeggen... maar men blijft maar zeggen "maar wat is het voordeel voor ons.." niks. nada. Daar gaat het helemaal niet om.
Nee,dat is verkeerd naar jou mening. Ik heb een andere mening.

Mijn mening is niet meer waard dan de jouwe en de jouwe niet dan de mijne. Dat is verder niet erg.

Dan nog ben ik voor wolven. Alleen niet overal. Zeker niet in ons dichtbevolkte land.

Als we een gebied hadden zo groot als Yellowstone met net zo weinig inwoners als Yellowstone dan mogen er daar ook net zoveel wolven zijn als in Yellowstone. Maar dat hebben we niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Grvy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:08:
[...]De wolf is terug vanwege de natuur. Er is hier voedsel waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?

Precies dit dus.
Uiteindelijk is een vitale, gezonde natuur met alle (roof)dieren die daar bij horen het beste voor iedereen.
Dan zal er wel het een en ander moeten veranderen, en verandering is soms niet leuk.
Maar wat zou het toch mooi zijn dat we in de toekomst een oud Verkade album met afbeeldingen van Jac. P. Thijsse konden pakken en zeggen: "Kijk, zo zag het er in het verleden óók uit en nu weer".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

We kunnen heus samen leven met wolven, als we dat willen. Vergt een paar kleine aanpassingen maar niets onoverkomelijk.

Dus waarom dan niet die dieren met rust laten en ons aanpassen? Er is tot nu toe niemand die mij kan uitleggen waarom niet.

“Land te klein”, “mens hoger dan wolf”, zijn geen argumenten. Vooral die laatste niet. Die laatste is juist het hele probleem van de mens in relatie tot natuur.

En als iemand dan geducht is voor het zogenoemde “gevaar” van de wolf, dan begrijp ik al helemaal niet waarom dezelfde lieden dan niet ook wekelijks ageren tegen de bio-industrie welke een écht gevaar oplevert. Ja ja, whataboutisme dit dat. Ik lees gewoon niet écht steekhoudende argumenten en het is ook nog eens erg selectief.

Het lijkt BBB wel. En dat is niet positief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
dawg schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:04:
Dus waarom dan niet die dieren met rust laten en ons aanpassen? Er is tot nu toe niemand die mij kan uitleggen waarom niet.
Waarschijnlijk omdat het er op lijkt dat dat in geen enkel andere (EU) regio werkt? Wat ik kan vinden is de wolf beschermd *mits* .... Echter lijkt men in Nederland oogkleppen op te willen houden en idd de dieren met rust te willen laten waardoor de wolven populatie te veel groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Edit: @Jeroen Blom Maar de veluwe is staatsbosbeheer als ik me niet vergis. Daar kun je hooguit door staatsbosbeheer worden uitgenodigd tegen betaling en dan legt staatsbosbeheer de regels op. Dus het beheer ligt bij staatsbosbeheer en dat die soms externe jagers gebruikt is aan hun.

Tenminste, zo heb ik het ooit begrepen, ik ben er eigenlijk niet heel zeker van of dat correct is. Ik kan even niet vinden of de gehele Veluwe onder Staatsbosbeheer valt.
Nee, Glk, Natuurmonumenten, kroondomenen, park hoge veluwe, landgoed den treek (ja die van de wolf in Leusden) en nog een aantal prive eigenaren (al dan niet bedrijven.
Een hele hoop verschillende partijen dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 08:27
Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

De meeste soorten daarvan zijn niet eetbaar en derhalve niet interessant voor de jagers.
Zelfs de ganzen die destijds massaal aanwezig waren waren niet echt in trek om veelvuldig af te schieten. De hoeveelheid vlees voor op het bord van de jager is vrij minimaal. Het afval vrij maximaal.

Hazen en reeën zijn/waren veel meer in trek om te schieten. Er moet natuurlijk wel regelmatig vlees op het bord komen, ter compensatie van de pacht die ze aan boeren/landeigenaren etc moeten betalen.
Ik vermoed dat het ook vaker zal voorkomen dat een wolf wordt afgeschoten door een jager.
Indoubt schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:44:
[...]
In Nederland hebben we inmiddels meer dan 130.000 vossen. Zelfs hier in de duinen lopen ze. Die zijn ooit uitgezet door het duinwaterleiding bedrijf om de konijnen in toom te houden. Alleen zijn er nu geen grondbroeders meer over in de duinen dus dat is ook weer zo'n succesproject. Ook in de grote steden lopen vossen. Wat mij betreft zouden vossen mogen bejaagd worden maar dat gebeurt hier niet in ieder geval.
Vossen hebben een territorium, het afschieten van de ene vos zorgt automatisch voor opvulling door een andere vos.
Het verhaal over vossen en de achteruitgang van grondbroeders is inmiddels achterhaald. Er spelen veel meer factoren mee dan de vos.
Het aantal zwerfkatten in Nederland is inmiddels gigantisch, ook die veroorzaken een extra slachting onder de grondbroeders. Het wordt tijd dat die ongenode gasten uit de natuur verdwijnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Trichoglossus op 04-08-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Precies dit dus.
Uiteindelijk is een vitale, gezonde natuur met alle (roof)dieren die daar bij horen het beste voor iedereen.
Dan zal er wel het een en ander moeten veranderen, en verandering is soms niet leuk.
Maar wat zou het toch mooi zijn dat we in de toekomst een oud Verkade album met afbeeldingen van Jac. P. Thijsse konden pakken en zeggen: "Kijk, zo zag het er in het verleden óók uit en nu weer".
Waarom is de wolf goed voor de mens dan?

Dat van dat album is emotioneel sentiment en dat lijkt mu niet het beste voorbeeld daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Roenie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:54:
[...]Waarom is de wolf goed voor de mens dan?
Dat van dat album is emotioneel sentiment en dat lijkt mu niet het beste voorbeeld daarvan.
Laat maar, je snapt niet hoe gezonde natuur werkt.
Lees eens het rapport van de Club van Rome uit 1972; 'Grenzen aan de groei', dan denk je er misschien anders over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:07
dawg schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:04:
We kunnen heus samen leven met wolven, als we dat willen. Vergt een paar kleine aanpassingen maar niets onoverkomelijk.

“Land te klein”, “mens hoger dan wolf”, zijn geen argumenten. Vooral die laatste niet. Die laatste is juist het hele probleem van de mens in relatie tot natuur.
Ik heb me lang afzijdig willen houden van dit beladen topic maar nu toch een punt op tafel. In Nederland hebben we een nogal versnipperd natuurgebied, enkele grotere gebieden en voor de rest een hele bonte verzameling met zeg maar postzegels. Het afgesloten gedeelte in Den Treek bijvoorbeeld is niet meer dan 3 x 3 km. Er komen of kwamen erg veel mensen in het weekeind. Doordeweeks en al helemaal in de winter nauwelijks nog, te merken aan overstekende reeën op het fietspad, altijd weer leuk :) . Hoe de wolven leren te leven met die sterk wisselende drukte, we gaan het zien.

Veel van die postzegels zijn met veel moeite en kosten onderling verbonden, het Natuurnetwerk Nederland, b.v. de ecoducten en faunapassages. Mooi voor herten, reeën enzo maar ook de wolf kan daardoor de lastige barrieres passeren. De wolven in Den Treek hebben een prachtig ecoduct om over de N227 én de hekken langs die weg de bossen bij Austerlitz te bereiken. Ik meen dat ze daar al eerder gesignaleerd waren, nog voor de incidenten in Den Treek.

Kortom, ook daar hangen inmiddels waarschuwings pamfletten, wat te doen als je een wolf ziet enzo. De wolf komt dus in steeds drukkere (Soesterberg, Zeist) en relatief kleine stukjes natuurgebied en de kans op gedoe zal daardoor toenemen.

Afsluiten van Den Treek was wat voor te zeggen, geen idee hoe lang dat nodig zal zijn.
Maar welke gebieden moet je straks nog meer gaan afsluiten? Kun je dat nog wel, praktisch? En wat voor incidenten zijn daarvoor nodig? Ik ben benieuwd waar het heen gaat.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Trichoglossus schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

De meeste soorten daarvan zijn niet eetbaar en derhalve niet interessant voor de jagers.
Zelfs de ganzen die destijds massaal aanwezig waren waren niet echt in trek om veelvuldig af te schieten. De hoeveelheid vlees voor op het bord van de jager is vrij minimaal. Het afval vrij maximaal.

Hazen en reeën zijn/waren veel meer in trek om te schieten. Er moet natuurlijk wel regelmatig vlees op het bord komen, ter compensatie van de pacht die ze aan boeren/landeigenaren etc moeten betalen.
Ik vermoed dat het ook vaker zal voorkomen dat een wolf wordt afgeschoten door een jager.

[...]

Vossen hebben een territorium, het afschieten van de ene vos zorgt automatisch voor opvulling door een andere vos.
Het verhaal over vossen en de achteruitgang van grondbroeders is inmiddels achterhaald. Er spelen veel meer factoren mee dan de vos.
Het aantal zwerfkatten in Nederland is inmiddels gigantisch, ook die veroorzaken een extra slachting onder de grondbroeders. Het wordt tijd dat die ongenode gasten uit de natuur verdwijnen.
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar dat lijkt niet erg te kloppen.

Als ik op de site van animal rights kijk dan worden er 330.000 ganzen geschoten en 20.000 vergast per jaar. Dat is verreweg de grootste groep en niet bij een kleine marge. Reeën staan redelijk onderaan met 16.000. Dat is nog niet eens genoeg om de aanwas binnen de perken te houden. Een vrouwelijk ree heeft meestal 2 jongen.

Nu kun je wat vinden van animal rights maar ze claimen zich te baseren op cijfers van de provincie en hebben die opgeteld. Dat is dus controleerbaar.

Dat jagers een wolf zouden schieten zou kunnen maar het zou me ook verbazen. Ze hebben niets te winnen daarbij en veel te verliezen. Dan verwacht ik eerder dat het uit de hoek van dierhouders komt, daar ligt dat beduidend anders. Als het ooit zo ver komt verwacht ik dat wolven door overheidsjagers worden geschoten. Net zoals de herten in de Oostvaardersplassen en in de AWL. Tot nu is dat in ieder geval de gebruikelijke procedure geweest in vergelijkbare gevallen.

Het klopt dat er altijd weer een vos opduikt in een territorium. Alleen kan dat een tijd duren tenzij je al een flink overschot heb. Het verhaal van grondbroeders en hun achteruitgang door vossen is helemaal niet achterhaald. Zelfs de SOVON geeft dat aan en dat is toch wel een authoriteit op het gebied van vogels. Marterachtigen hebben we hier niet in de duinen en de habitat is ook niet verandert dus hier ligt het zo ongeveer puur aan predatie van hoofdzakelijk vossen met af en toe een enkele buizerd. Zwerfkatten in de duinen zijn er maar heel weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 14:44
Jeroen Blom schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Absoluut onjuist. De wolf (en alle roofdieren) doet aan surplus killing. En dat is niets meer dan een voorraad aanleggen. Dat is natuurlijk gedrag om het dier later op te eten.
Van de zes schapen (1 van de gewonde was gisteren ook overleden) is er van slechts eentje wat aan het achterlijf geknabbeld. Vermoedelijk toch gestoord door een startende trekker 's morgens vroeg, of de stier die begon te loeien.
Maar dan zouden we dus die schapen aan de bosrand moeten leggen, zodat de wolf ze weer kan vinden. Want een boer ruimt zijn land op. Wel zo fris voor de overige dieren die er lopen.

En dan is het afwachten op de wolf die zich aanpast aan het feit dat zijn prooien telkens verdwijnen en dan nog maar 1 schaap per keer pakt.
De reetjes in Duitsland hebben zich al aangepast aan de lynx, want die lopen volgens biologen steeds vaker met hun hoofd omhoog. Kijken of er een lynx op een tak zit om aan te vallen. Want de natuur past zich zo snel aan, behalve dan de wolf blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:19

Fanta

FordPerformance™️

Pat911 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:30:
[...]

Maar dan zouden we dus die schapen aan de bosrand moeten leggen, zodat de wolf ze weer kan vinden. Want een boer ruimt zijn land op. Wel zo fris voor de overige dieren die er lopen.

En dan is het afwachten op de wolf die zich aanpast aan het feit dat zijn prooien telkens verdwijnen en dan nog maar 1 schaap per keer pakt.
Interessant. Gebeurt dit al, en zou het werken?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Fanta schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:44:
[...]

Interessant. Gebeurt dit al, en zou het werken?
Niet dat ik weet, vraag me ook af of het wel zou mogen met de regelgeving in Nederland.
In principe is het bijvoeren, en dat willen ze al niet doen met beesten die ze zelf achter een hek hebben gezet (Oostvaardersplassen). En bijvoeren is niet nodig, want de wolf doet het hartstikke goed in Nederland.

Nu liggen de schapen aan de kant van de weg, dus de wolf zou er bij hebben gekund. Vanochtend even langsgereden op weg naar werk, maar ze liggen er verder onaangetast bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mekkieboek schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Ik heb me lang afzijdig willen houden van dit beladen topic maar nu toch een punt op tafel. In Nederland hebben we een nogal versnipperd natuurgebied, enkele grotere gebieden en voor de rest een hele bonte verzameling met zeg maar postzegels. Het afgesloten gedeelte in Den Treek bijvoorbeeld is niet meer dan 3 x 3 km. Er komen of kwamen erg veel mensen in het weekeind. Doordeweeks en al helemaal in de winter nauwelijks nog, te merken aan overstekende reeën op het fietspad, altijd weer leuk :) . Hoe de wolven leren te leven met die sterk wisselende drukte, we gaan het zien.

Veel van die postzegels zijn met veel moeite en kosten onderling verbonden, het Natuurnetwerk Nederland, b.v. de ecoducten en faunapassages. Mooi voor herten, reeën enzo maar ook de wolf kan daardoor de lastige barrieres passeren. De wolven in Den Treek hebben een prachtig ecoduct om over de N227 én de hekken langs die weg de bossen bij Austerlitz te bereiken. Ik meen dat ze daar al eerder gesignaleerd waren, nog voor de incidenten in Den Treek.

Kortom, ook daar hangen inmiddels waarschuwings pamfletten, wat te doen als je een wolf ziet enzo. De wolf komt dus in steeds drukkere (Soesterberg, Zeist) en relatief kleine stukjes natuurgebied en de kans op gedoe zal daardoor toenemen.

Afsluiten van Den Treek was wat voor te zeggen, geen idee hoe lang dat nodig zal zijn.
Maar welke gebieden moet je straks nog meer gaan afsluiten? Kun je dat nog wel, praktisch? En wat voor incidenten zijn daarvoor nodig? Ik ben benieuwd waar het heen gaat.
Afsluiten kunnen ze nu al niet meer. Toen het groter werd dan dat stukje van Den Treek, is het de hele Utrechtse Heuvelrug als probleemgebied bestempeld en gaf men meteen aan niet te kunnen en gaan handhaven. Den Treek is al afgesloten, dus daar hoefden ze eigenlijk niets meer aan te doen dan "afgelosten laten". Gelukkig kan dat over anderhalve week weer open. :) (Reken er niet op.)

Er is voor onbepaalde tijd een dringend advies om in de hele Utrechtse Heuvelrug (en 1 of 2 aangrenzende plaatsen volgens mij) niet met kinderen de bossen in te gaan en bij voorkeur ook zonder kinderen de bossen te mijden.

Afsluiten van een postzegeltje van 3x3 km is niets voor te zeggen. Dat was al symboolpolitiek. Je ziet al dat die wolf zich totaal niet aan de regels hield (nouja, hij verliet zelf ook het afgesloten gebied). :)

Vakantiegangers die normaal graag naar de Utrechtse Heuvelrug gaan, doen er goed aan om voor hun gezin een andere bestemming te zoeken voor volgend jaar. De provincie kan de veiligheid niet garanderen en kan ook niet garanderen dat de trekpleisters bruikbaar zullen zijn volgend hoogseizoen (zie dit hoogseizoen voor het bewijs). Laat ik het zo zeggen: ik boek er zeker niets voorlopig. Eerst zien, dan misschien last minute. Ik wil eerst weten wat de provincie van plan is te gaan doen met het toerisme en hoe ze van plan is om te waarborgen dat haar toeristen niet teleurgesteld naar huis gaan en nooit meer terugkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Pat911 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:47:
[...]

Niet dat ik weet, vraag me ook af of het wel zou mogen met de regelgeving in Nederland.
In principe is het bijvoeren, en dat willen ze al niet doen met beesten die ze zelf achter een hek hebben gezet (Oostvaardersplassen). En bijvoeren is niet nodig, want de wolf doet het hartstikke goed in Nederland.

Nu liggen de schapen aan de kant van de weg, dus de wolf zou er bij hebben gekund. Vanochtend even langsgereden op weg naar werk, maar ze liggen er verder onaangetast bij.
Mag inderdaad niet volgens de wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Pat911 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:30:
[...]

Van de zes schapen (1 van de gewonde was gisteren ook overleden) is er van slechts eentje wat aan het achterlijf geknabbeld. Vermoedelijk toch gestoord door een startende trekker 's morgens vroeg, of de stier die begon te loeien.

De reetjes in Duitsland hebben zich al aangepast aan de lynx, want die lopen volgens biologen steeds vaker met hun hoofd omhoog. Kijken of er een lynx op een tak zit om aan te vallen. Want de natuur past zich zo snel aan, behalve dan de wolf blijkbaar.
In Zweden hebben ze 1500-1600 Lynxen. Die zitten ook in de gebieden waar ik kom. Je ziet ze echter zelden. Vreemd dat de reeën daar niet met hun hoofd omhoog lopen en bij de handvol lynxen in Duitsland wel. Eerlijk gezegd klinkt het als een broodje aap verhaal ook al komt het van een ecoloog. Dat een Lynx zich uit een boom laat vallen kan wel maar meestal gaan ze gewoon in ambusch over de grond. Net als een huiskat.. Overigens pakken ze soms ook wel vee zoals schapen alleen veel minder dan wolven. In Upsala zit er nu eentje die dicht bij de bebouwde kom komt en de laatste paar weken al een half dozijn huiskatten heeft gepakt.

Dode schapen moeten worden opgeruimd. Die worden opgehaald, ik meen door rendac. Vroeger werden die in een hoekje van een weiland gegooid, daaruit groeiden de zogenaamde pestbosjes waar antrax gevaar bestond. Volgens mij is dat al heel lang verboden. Ik weet wel dat er op de Veluwe valwild zoals reeën en zwijnen wel in de natuur worden gelegd. Of dat altijd gebeurt weet ik niet. Men spreekt wel over zogenaamde wolvenputjes.

In de Treek worden de jongen groot en zijn met de reu op jacht. Het zouden 4 welpen zijn heb ik van horen zeggen. Dat was gisteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Indoubt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:34:
[...]
Vreemd dat de reeën daar niet met hun hoofd omhoog lopen en bij de handvol lynxen in Duitsland wel. Eerlijk gezegd klinkt het als een broodje aap verhaal ook al komt het van een ecoloog.
Mijn opmerking was ook licht sarcastisch bedoeld >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:11
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:04:
[...]

Afsluiten kunnen ze nu al niet meer. Toen het groter werd dan dat stukje van Den Treek, is het de hele Utrechtse Heuvelrug als probleemgebied bestempeld en gaf men meteen aan niet te kunnen en gaan handhaven. Den Treek is al afgesloten, dus daar hoefden ze eigenlijk niets meer aan te doen dan "afgelosten laten". Gelukkig kan dat over anderhalve week weer open. :) (Reken er niet op.)

Er is voor onbepaalde tijd een dringend advies om in de hele Utrechtse Heuvelrug (en 1 of 2 aangrenzende plaatsen volgens mij) niet met kinderen de bossen in te gaan en bij voorkeur ook zonder kinderen de bossen te mijden.

Afsluiten van een postzegeltje van 3x3 km is niets voor te zeggen. Dat was al symboolpolitiek. Je ziet al dat die wolf zich totaal niet aan de regels hield (nouja, hij verliet zelf ook het afgesloten gebied). :)

Vakantiegangers die normaal graag naar de Utrechtse Heuvelrug gaan, doen er goed aan om voor hun gezin een andere bestemming te zoeken voor volgend jaar. De provincie kan de veiligheid niet garanderen en kan ook niet garanderen dat de trekpleisters bruikbaar zullen zijn volgend hoogseizoen (zie dit hoogseizoen voor het bewijs). Laat ik het zo zeggen: ik boek er zeker niets voorlopig. Eerst zien, dan misschien last minute. Ik wil eerst weten wat de provincie van plan is te gaan doen met het toerisme en hoe ze van plan is om te waarborgen dat haar toeristen niet teleurgesteld naar huis gaan en nooit meer terugkomen.
Lijkt mij wat overdreven, die wolf kan ook gewoon aan de wandel gaan en in pak hem beet Drenthe gaan zitten. Heb je daar geboekt zit hij daar ook gezellig. Of er komen er wat bij.

De campings zitten allemaal vol en de trekpleisters voor de meeste mensen zijn prima toegankelijk.

Ik heb nog altijd meer last van loslopende honden dan van wolven op mijn hardlooprondjes. Ik mijd de gebieden met wolf overigens wel 😉

Maar evengoed is het dier aan de wandel gegaan en kom ik hem tegen op een gebied waar hij nog niet gesignaleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Laat maar, je snapt niet hoe gezonde natuur werkt.
Lees eens het rapport van de Club van Rome uit 1972; 'Grenzen aan de groei', dan denk je er misschien anders over.
Als jij het snapt kun je vast uitleggen wat de wolf de mens te bieden heeft. Ik begrijp bijvoorbeeld best het belang van bijvoorbeeld bijen voor de rest van het ecosysteem en uiteindelijk de mens. Maar hoe zit dat met de wolf? En dan bedoel ik specifiek de wolf en niet wilde dieren in het algemeen.

[ Voor 7% gewijzigd door Roenie op 05-08-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Roenie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:57:
[...]
Als jij het snapt kun je vast uitleggen wat de wolf de mens te bieden heeft. Ik begrijp bijvoorbeeld best het belang van bijvoorbeeld bijen voor de rest van het ecosysteem en uiteindelijk de mens. Maar hoe zit dat met de wolf? En dan bedoel ik specifiek de wolf en niet wilde dieren in het algemeen.
https://archive.vn/5qt67 stukje leesvoer.
En waarom om de wolf de mens wat bieden?

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen Blom op 05-08-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Jeroen Blom schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

https://archive.vn/5qt67 stukje leesvoer.
En waarom om de wolf de mens wat bieden?
Omdat de wolf de mens ook veel kost. Dieren die een gevaar zijn voor mens of haar eigendommen moet je strak houden vind ik. En het 'nut' dat die dieren brengen maakt onderdeel uit van de overweging. Als de hoeveelheid leed en schade door wolven groter is dan wat het de natuur brengt dan lijkt mij dat een belangrijke overweging om mee te nemen. Prima om dieren hun leven te laten leven, maar niet als de 'prijs' (en dan bedoel ik niet enkel financieel) te hoog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Update van Wolven in Nederland over de situatie in Leusden.
Over de Wolven in Nederland, dit is een kennisbank die niet alleen gevuld is met natuurorganisaties. De jagersverenging is er ook onderdeel van,.
Over de drie incidenten met een wolf in de omgeving van Leusden en Austerlitz heeft iedereen in vele media berichten over kunnen lezen. De berichtgeving is helaas vaak niet nauwkeurig.
Vandaag geven we een korte update over wat er feitelijk gebeurd is.
Het gebied waar de wolven leven is vrij groot met ook een gigantisch rustgebied: het militaire domein. Doordat er nu veel oefeningen zijn ( Poetin) wijken de wolven vaker uit.
De regio kenmerkt zich door zeer beperkte prooidiergemeenschap (eigenlijk alleen ree en kleiner) met lage dichtheden.
1e incident (kleine hond) volgt na verhuizing van wolven en lijkt op predatie grenzend aan een rustgebied. Dader is vermoedelijk één van de ouderdieren van de roedel.
2e incident betrof een rendezvous plaats ( zo wordt de plek genoemd waar wolven/roedelleden samenkomen na een jacht bijvoorbeeld). In de Treek vind geen monitoring plaats, dat was niet toegestaan. We waren niet voldoende op de hoogte. Inmiddels zijn daar nu gesprekken over. Het kind benaderde de wolf en welpen, uiteraard onbedoeld. Wolf verdedigde kroost waarbij er DNA op kleding is aangetroffen, de verwondingen zijn onderzocht door verschillende experts: de conclusie is dat deze niet van een beet kunnen zijn. Contact kan hebben bestaan uit een duw of een stoot, waarna een kind is gevallen. Betrokken wolf is vermoedelijk één van de ouderdieren van de roedel. Inmiddels is een groter gebied van de Treek nu (tijdelijk) rustgebied.
3e incident betreft een wolf die op een loslopende hond loopt en daarbij een kind omver loopt. Dit is een andere (solitaire) wolf die in deze regio leeft en al een jaar lang interacties vertoont met loslopende honden.
Alle drie de casussen hebben een onfortuinlijke aanleiding, waarvan de eerste twee incidenten volgen op de onrust op het militair domein en het derde incident volgt op het nog steeds niet opschorten van loslaten lopen van honden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CornermanNL schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Lijkt mij wat overdreven, die wolf kan ook gewoon aan de wandel gaan en in pak hem beet Drenthe gaan zitten. Heb je daar geboekt zit hij daar ook gezellig. Of er komen er wat bij.

De campings zitten allemaal vol en de trekpleisters voor de meeste mensen zijn prima toegankelijk.

Ik heb nog altijd meer last van loslopende honden dan van wolven op mijn hardlooprondjes. Ik mijd de gebieden met wolf overigens wel 😉

Maar evengoed is het dier aan de wandel gegaan en kom ik hem tegen op een gebied waar hij nog niet gesignaleerd is.
De campings zitten natuurlijk vol, dit doet zich nu ook "ineens" voor tijdens dit hoogseizoen. Die boekingen zijn - op een enekel last-minute na - allemaal al veel eerder gedaan.

Ik zou nu niet een vakantie naar het bos boeken, in een gebied waar alle lokale en regionale overheden mij met klem afraden om met mijn gezin het bos in te gaan. Natuurlijk weet ik dat de kans heel klein is en snap ik dat mensen gewoon de adviezen negeren en "gewoon" van hun vakantie gaan genieten zoals ze dat van plan waren. Daar moeten heel veel mensen echt een heel jaar hard voor werken. Maarja, wat is dat klemmende advies dan goed voor? Als we vinden dat alles gewoon door kan gaan, dan moeten we als overheid ook gewoon zeggen "OK, die ene postzegel houden we dicht, verder is er niets aan de hand en we gaan gewoon door". En ja, bij het volgende incident ben je dan als overheid natuurlijk "de sjaak".

Misschien moet ik de vraag anders stellen: ik heb een vakantie met mijn gezin geboekt naar de Utrechtse Heuvelrug om eens even lekker van de bosgebieden te gaan genieten. Ik heb een peuter en een kleuter+1of2 jaar bij me en een ultra-tamme huishond van 11 kilo (middenkleine hond dus). Dan zou ik graag willen weten, wat ik WEL kan gaan doen daar in de bossen. Nu hoor ik alleen maar ze willen dat ik NIET doe. Voor mij leest het nu een beetje als: ja, sorry, beter van niet, veel plezier in de speeltuin van je vakantiepark. Ik zit niet in die situatie, maar dat zou voor mij toch wel een dingetje zijn... De Utrechtse Heuvelrug is geen "groot natuurgebied". Dat zijn wat leuke bosjes tussen dorpen/steden bij elkaar geraapt. Verdwalen kun je er niet, je komt vanzelf weer ergens bij een dorpskern of dorp uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Jeroen Blom schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:36:
Over de Wolven in Nederland, dit is een kennisbank die niet alleen gevuld is met natuurorganisaties. De jagersverenging is er ook onderdeel van,.

[...]
Goed dat er duidelijkheid is: er is dus geen kind gebeten. De communicatie was al wat vaag, maar nu weten we het. Dus zelfs als je richting een wolvennest loopt; word je niet gebeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]
Thanks,

Waar heb je die update gevonden? Op de site kom ik hem niet tegen.

"Wolven in Nederland" doet tenminste nog enige moeite om de feiten boven tafel te krijgen. Ik ben me ervan bewust dat ze erg pro wolf zijn maar dat doen ze in ieder geval gematigd.

Ik heb ter leering ende vermaeck het handboek wolf besteld. Die is van Prof Henryk Okarma en Prof Sven Herzog. Nu verwacht ik niet heel veel nieuws daarin te vinden wat ik niet al weet maar dit zijn naast Luigi Boitani, Dave Mech en Val Geist toch wel de meest gerenommeerde deskundigen die je op dit vlak kunt vinden met allemaal decennia van onderzoek op dit vlak.

Gewoon omdat ik het leuk vindt en in Scandinavië wel eens wat te maken heb met wolven. Draagt bij aan de hobby van het buiten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Thanks,

Waar heb je die update gevonden? Op de site kom ik hem niet tegen.
De facebook pagina.(https://www.facebook.com/WolvenInNederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 11:11
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

De campings zitten natuurlijk vol, dit doet zich nu ook "ineens" voor tijdens dit hoogseizoen. Die boekingen zijn - op een enekel last-minute na - allemaal al veel eerder gedaan.

Ik zou nu niet een vakantie naar het bos boeken, in een gebied waar alle lokale en regionale overheden mij met klem afraden om met mijn gezin het bos in te gaan. Natuurlijk weet ik dat de kans heel klein is en snap ik dat mensen gewoon de adviezen negeren en "gewoon" van hun vakantie gaan genieten zoals ze dat van plan waren. Daar moeten heel veel mensen echt een heel jaar hard voor werken. Maarja, wat is dat klemmende advies dan goed voor? Als we vinden dat alles gewoon door kan gaan, dan moeten we als overheid ook gewoon zeggen "OK, die ene postzegel houden we dicht, verder is er niets aan de hand en we gaan gewoon door". En ja, bij het volgende incident ben je dan als overheid natuurlijk "de sjaak".

Misschien moet ik de vraag anders stellen: ik heb een vakantie met mijn gezin geboekt naar de Utrechtse Heuvelrug om eens even lekker van de bosgebieden te gaan genieten. Ik heb een peuter en een kleuter+1of2 jaar bij me en een ultra-tamme huishond van 11 kilo (middenkleine hond dus). Dan zou ik graag willen weten, wat ik WEL kan gaan doen daar in de bossen. Nu hoor ik alleen maar ze willen dat ik NIET doe. Voor mij leest het nu een beetje als: ja, sorry, beter van niet, veel plezier in de speeltuin van je vakantiepark. Ik zit niet in die situatie, maar dat zou voor mij toch wel een dingetje zijn... De Utrechtse Heuvelrug is geen "groot natuurgebied". Dat zijn wat leuke bosjes tussen dorpen/steden bij elkaar geraapt. Verdwalen kun je er niet, je komt vanzelf weer ergens bij een dorpskern of dorp uit.
Ik heb het niet over adviezen negeren, maar voor de gemiddelde toerist is een wandeling in een bos al veel te veel in de richting van niet leuk. Die gaan lekker bij een recreatieplas liggen of lopen hooguit een klein rondje rond een bosrestaurant.

Als je echt veel wil gaan wandelen is het wellicht inderdaad niet zo geschikt. Maar ja waar ga je dan heen? Zo’n wolf is niet gebonden aan een gebied. Die kan net zo goed ergens anders opduiken. Daar waar jij bijvoorbeeld je alternatieve locatie in gedachten hebt.

En hoe doen ze dat elders dan? Daar heb je sighting reports per route die worden bijgehouden en tips & trucs bij de park autoriteiten. Maar die gebieden zijn groter. Dat is gewoon zo. Maar ook daar wandelen mensen gewoon met kinderen en honden in de natuur. Of de kans daar groter danwel kleiner is dan hier weet ik niet.

We zijn in Nederland gewoon veel te veel gewend geraakt aan allerlei papieren regels die een papieren veiligheid moeten geven, maar de natuur is de natuur. Je moet eigenlijk altijd voorzichtig blijven. Maar Nederland is een groot “Vondelpark” geweest de laatste decennia. We weten gewoon niet meer hoe we ermee om moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
CornermanNL schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:34:We zijn in Nederland gewoon veel te veel gewend geraakt aan allerlei papieren regels die een papieren veiligheid moeten geven, maar de natuur is de natuur. Je moet eigenlijk altijd voorzichtig blijven. Maar Nederland is een groot “Vondelpark” geweest de laatste decennia. We weten gewoon niet meer hoe we ermee om moeten gaan.
En dat terwijl de informatie over wat te doen wanneer je een wolf tegenkomt heel simpel te vinden is:
https://www.rijksoverheid...-als-ik-een-wolf-tegenkom.

Het is allemaal niet zo moeilijk (of gevaarlijk zoals de sensatiemedia berichten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:03
Yaksa schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:16:
[...]

En dat terwijl de informatie over wat te doen wanneer je een wolf tegenkomt heel simpel te vinden is:

Het is allemaal niet zo moeilijk (of gevaarlijk zoals de sensatiemedia berichten).
Ik zie de ironie wel dat je reageert op een post mbt een papieren schijnveiligheid met een link naar een stukje papier met instructies…

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dat is een fantastische instructie. Werkt vooral uitstekend op het strand van Zandvoort en Scheveningen en in het Haagse bos. Je kan ook de naam van de wolf uitbeelden in dans terwijl je "Kumbaja" zingt.

Natuurlijk helpt wolf ontlopen en herrie maken iets maar het is vooral gebrek aan beter.

In andere landen adviseren ze bearspray (of zelfs een vuurwapen) maar dat mag in Nederland niet. Dus dan maar een halfzacht schijnadvies. Zelfs in Yellowstone mag je een vuurwapen meenemen al verbieden ze in principe wel het schieten daarmee.

Nu denk ik niet dat er hier in Nederland veel mensen aangevallen gaan worden door wolven. Ik denk dat er op korte termijn maatregelen gaan komen om wolven weer schuw te maken, in welke vorm dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:33
Indoubt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:24:

Dat is een fantastische instructie. Werkt vooral uitstekend op het strand van Zandvoort en Scheveningen en in het Haagse bos. Je kan ook de naam van de wolf uitbeelden in dans terwijl je "Kumbaja" zingt.

Natuurlijk helpt wolf ontlopen en herrie maken iets maar het is vooral gebrek aan beter.

In andere landen adviseren ze bearspray (of zelfs een vuurwapen) maar dat mag in Nederland niet. Dus dan maar een halfzacht schijnadvies. Zelfs in Yellowstone mag je een vuurwapen meenemen al verbieden ze in principe wel het schieten daarmee.

Nu denk ik niet dat er hier in Nederland veel mensen aangevallen gaan worden door wolven. Ik denk dat er op korte termijn maatregelen gaan komen om wolven weer schuw te maken, in welke vorm dan ook.
*knip*, sneer.

Wandel zelf ook in een gebied waar wolven gezien zijn. Overdag als het wat drukker is kom ik er nog wel, maar de vroege ochtendwandelingen waar ik altijd zo van hield (uur of 6) en waarbij je niemand tegenkomt houd ik tegenwoordig voor gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 07-08-2024 14:00 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

alexbl69 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

*knip*

Wandel zelf ook in een gebied waar wolven gezien zijn. Overdag als het wat drukker is kom ik er nog wel, maar de vroege ochtendwandelingen waar ik altijd zo van hield (uur of 6) en waarbij je niemand tegenkomt houd ik tegenwoordig voor gezien.
Ik maak een uitzondering. De herrie van een Flaterfoon doet de wolven in de wijde omtrek verdwijnen.

[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 07-08-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:40

[...]
Mooi! De wolf doet dus niets en het gebied kan nu weer open! Of is de wolf nog steeds gevaarlijk?

Wel opmerkelijk dat de ouders en bso stellen dat er sprake was van een beet, maar die hebben er niet zoveel weet van (het zijn geen experts)

https://vrijlandamersfoort.nl/wolf/

[ Voor 5% gewijzigd door DeKever op 05-08-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

DeKever schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

Mooi! De wolf doet dus niets en het gebied kan nu weer open! Of is de wolf nog steeds gevaarlijk?

Wel opmerkelijk dat de ouders en bso stellen dat er sprake was van een beet, maar die hebben er niet zoveel weet van.
Precies, die waren er niet bij. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Indoubt schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:51:
[...]

Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar dat lijkt niet erg te kloppen.

Als ik op de site van animal rights kijk dan worden er 330.000 ganzen geschoten en 20.000 vergast per jaar. Dat is verreweg de grootste groep en niet bij een kleine marge. Reeën staan redelijk onderaan met 16.000. Dat is nog niet eens genoeg om de aanwas binnen de perken te houden. Een vrouwelijk ree heeft meestal 2 jongen.

Nu kun je wat vinden van animal rights maar ze claimen zich te baseren op cijfers van de provincie en hebben die opgeteld. Dat is dus controleerbaar.

Dat jagers een wolf zouden schieten zou kunnen maar het zou me ook verbazen. Ze hebben niets te winnen daarbij en veel te verliezen. Dan verwacht ik eerder dat het uit de hoek van dierhouders komt, daar ligt dat beduidend anders. Als het ooit zo ver komt verwacht ik dat wolven door overheidsjagers worden geschoten. Net zoals de herten in de Oostvaardersplassen en in de AWL. Tot nu is dat in ieder geval de gebruikelijke procedure geweest in vergelijkbare gevallen.

Het klopt dat er altijd weer een vos opduikt in een territorium. Alleen kan dat een tijd duren tenzij je al een flink overschot heb. Het verhaal van grondbroeders en hun achteruitgang door vossen is helemaal niet achterhaald. Zelfs de SOVON geeft dat aan en dat is toch wel een authoriteit op het gebied van vogels. Marterachtigen hebben we hier niet in de duinen en de habitat is ook niet verandert dus hier ligt het zo ongeveer puur aan predatie van hoofdzakelijk vossen met af en toe een enkele buizerd. Zwerfkatten in de duinen zijn er maar heel weinig.
De laatste cijfers van het aantal geschoten ganzen (en anderen dieren) dateren alweer van 2020.
https://www.animalrights.nl/afschot-van-wilde-dieren-cijfers
Ondertussen zijn er regels veranderd mbt het afschieten van soorten.

Ik kan niet vinden waar SOVON beweert dat vossen de grootste boosdoener zijn voor de achteruitgang van grondbroeders
Op sommige plaatsen in Nederland worden predatoren gevangen, of geschoten in de hoop dat hiermee minder weidevogels gegrepen worden. Overigens is dit alleen toegestaan bij de vos en de zwarte kraai, en in Friesland op proef met steenmarters. Het effect van vossenafschot lijkt beperkt te zijn. Een alternatief om legsels te beschermen is het afrasteren van gebieden. In broedgebieden waar een hek met schrikdraad omheen stond, ging slechts zeven procent van de legsels verloren door predatie, terwijl dit in controlegebieden 78 procent was.

In één gebied werden vossen voorafgaand aan, en tijdens het broedseizoen afgeschoten. Dit beperkte de predatieverliezen wel enigszins. Toch ging hier nog 63 procent van de legsels verloren.
https://www.sovon.nl/actu...vogels-vraagt-om-maatwerk

Op Texel zijn er bijvoorbeeld wel degelijk verwilderde katten in de duinen aanwezig.

https://www.boswachtersbl...n-in-de-duinen-van-texel/

Mensen denken tegenwoordig schijnbaar steeds meer dat wilde dieren een soort van troetelbeestjes zijn, die ze kunnen aaien, voeren, mee op de foto kunnen.

In Gelderland vertoonde een wolf zelfs bedelgedrag om voedsel, blijkbaar gewend geraakt aan door mensen verstrekt voedsel 8)7

Een kwestie van accepteren dat de wolf terug is in Nederland, en gewoon onderdeel is van de natuur.

In de middeleeuwen liepen hier ook bruine beren rond, die mogen wel wegblijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
DeKever schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:47:
[..]

Wel opmerkelijk dat de ouders en bso stellen dat er sprake was van een beet, maar die hebben er niet zoveel weet van.
Tja, wolven in nederland is beteokken bij het onderzoek en bassert zich op feiten. In deze in samenspraak met van oa politie en provincie. Zoals al eerder in deze draad aangegeven is wolven in nederland een betrouwbare die weet waar ze het over hebben.

Waarom de Bso iets anders zegt vind ik dan ook vreemd. Ik heb geen quotes van de ouders kunnen vinden.

Ter verduidelijking er was begin af aan toch redelijk twijfel of er daadwerkelijk gebeten was. Want daar heb je meer schade van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
alexbl69 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:37:
[...]*knip*

Waarom neem je niet een goede stevige wandelstok mee?
Kun je (als je geen wolf tegenkomt) altijd nog die loslopende herder die dreigde aan te vallen van je af slaan.
Mensen laten zich bang maken om niks en lezen alleen de sensatieverhalen en de 'verontrustende' reacties op feesboek. Al vaker gezegd: Wolven zijn bang voor mensen en wij staan niet op het menu.

[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 07-08-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
itsalex schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Dus het zou mij niets verbazen als er straks wolven in de stad zijn en daarbij ook niet bang is voor mensen en vooral als je denkt aan een natuurgebied als bij Zandvoort, het zou echt zonde zijn als daar de natuur "uitgestorven" is.
in deze situatie wordt de wolf direct afgeschoten. Deze situatie in duidelijk beeld in de escalatie ladder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Trichoglossus schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

De laatste cijfers van het aantal geschoten ganzen (en anderen dieren) dateren alweer van 2020.
https://www.animalrights.nl/afschot-van-wilde-dieren-cijfers
Ondertussen zijn er regels veranderd mbt het afschieten van soorten.

Ik kan niet vinden waar SOVON beweert dat vossen de grootste boosdoener zijn voor de achteruitgang van grondbroeders

[...]

https://www.sovon.nl/actu...vogels-vraagt-om-maatwerk

Op Texel zijn er bijvoorbeeld wel degelijk verwilderde katten in de duinen aanwezig.

https://www.boswachtersbl...n-in-de-duinen-van-texel/

Mensen denken tegenwoordig schijnbaar steeds meer dat wilde dieren een soort van troetelbeestjes zijn, die ze kunnen aaien, voeren, mee op de foto kunnen.

In Gelderland vertoonde een wolf zelfs bedelgedrag om voedsel, blijkbaar gewend geraakt aan door mensen verstrekt voedsel 8)7

Een kwestie van accepteren dat de wolf terug is in Nederland, en gewoon onderdeel is van de natuur.

In de middeleeuwen liepen hier ook bruine beren rond, die mogen wel wegblijven...
Je haalt een stukje aan over weidevogels, ik had het over grondbroeders. Bovendien had ik het hier over de duinen waar Dunea en AWL actief zijn en niet duinen op Texel. Ook in de weilanden kom ik wel eens daar waar weidevogelbroedgebied is. En ja, die is afgezet met laag schrikdraad om de vossen tegen te houden. Echter zodra de beheerder daar vossen ziet, en dat is al enkele malen gebeurt gaat er onmiddellijk een belletje naar de jagers of ze er wat aan kunnen doen.

Ik heb die informatie 1e hand, niet van horen zeggen.

En ik ken een ander gebied met weidevogels onder de rook van Amsterdam waar exact hetzelfde aan de hand is. Ook omgeven met stroomafzetting maar de vossen komen er alsnog door. De boer heeft daar zelfs terpjes aangelegd om te zorgen dat de weidevogelnesten niet verzuipen als het erg nat is. En ja, ook daar heb eerstehand informatie, ik stond er bij toen de beheerder en de boer dat met de lokale jager afspraken.

De EC begint een inbreukprocedure omdat Nederland zijn weidevogels niet goed genoeg beschermd. Dat besluit is vorige week genomen. Wat de consequenties zijn weet ik nog niet.

Stichting Sovon is in principe anti jacht en dat is hun goed recht. Echter zien enkele lokale afdelingen ook geen andere mogelijkheden meer om de weidevogels meer te beschermen. Dat wordt nog niet hardop gezegd misschien en misschien gebeurt dat ook wel nooit.

En wolf is inderdaad geen troetelbeestje. Ook als mens zijn we gewoon van vlees en bloed en dat is het enige dat telt. Gewoon zorgen dat die niet aan je kan komen.

Edit: nog een nabrander omdat ik wist dat ik dat ergens gelezen had. De universiteit van Groningen heeft samen met de Duitse deelstaat Niedersachsen een langlopend onderzoek van 8 jaar uitgevoerd. Dit betrof onder anderen de grutto.Het is een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek en is gepubliceerd door o.a de Nederlandse Ornitologische Unie. In het onderzoek is vastgesteld dat bij intensieve bejaging van grondpredatoren de kans van groot worden van een jong was gestegen van 0,09-0,18 jongen per jaar dat grootgebracht wordt zonder bejaging tot 0,97-1,12 jongen per jaar dat wordt grootgebracht met intensieve bejaging van grondpredatoren. Het verschil is nogal significant.

[ Voor 10% gewijzigd door Indoubt op 05-08-2024 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:33
Indoubt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Ik maak een uitzondering. De herrie van een Flaterfoon doet de wolven in de wijde omtrek verdwijnen.
Alleen zijn dan ook alle bomen hun bladeren kwijt :+

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:12:
[...]

Tja, wolven in nederland is beteokken bij het onderzoek en bassert zich op feiten. In deze in samenspraak met van oa politie en provincie. Zoals al eerder in deze draad aangegeven is wolven in nederland een betrouwbare die weet waar ze het over hebben.

Waarom de Bso iets anders zegt vind ik dan ook vreemd. Ik heb geen quotes van de ouders kunnen vinden.

Ter verduidelijking er was begin af aan toch redelijk twijfel of er daadwerkelijk gebeten was. Want daar heb je meer schade van.
Wolven in nederland bestaat uit 14 organisaties. Daarvan zijn er 12 zeer pro wolf, is er 1 de jagersvereniging en die houden hun mond wel want die hebben geen belang (voorlopig) en de Provincie Gelderland en die heeft nog te weinig/geen kennis.

De feiten van de pro wolf organisaties zij soms nogal "Biased". Nu kan het zijn dat ze in det geval de waarheid en niets dan de gehele waarheid hebben verteld maar in het verleden is dat vaak maar een halve waarheid geweest en dan het deel wat hun uitkwam.

Eigenlijk weten ze wel beter, ook die organisaties zijn gelieerd aan Large Carnivore initiative for Europe waar ook een Okarma, Herzog en Luigi Boitani deel van uitmaken. De laatste is zelfs voorzitter.

Waarom er in Nederland vaak een zeer eenzijdig verhaal en/of beperkt verhaal verteld wordt is me niet duidelijk.

Edit: Meer schade van een beet is niet direct noodzakelijk. Dat de kans groot is dat een wolf eerst aan kleren knabbelt of een kleine beet doet en dan snel weg is al decennia geleden beschreven door wetenschappers en was dus te verwachten als het zover zou komen. In feite is dit altijd wat eerst gebeurt. Een directe volle aanval volgt dan eventueel later, als het al gebeurt natuurlijk. Er zijn gevallen waarbij een uiteindelijke dodelijke aanval is voorafgegaan aan een proef aanval die is afgeslagen. Wolven leren snel.

[ Voor 15% gewijzigd door Indoubt op 05-08-2024 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
Hopelijk leren ze dan snel dat het doden van meerdere schapen geen nut heeft.

De tweede nacht nadat de wolf 5 schapen van een vriend had doodgebeten (inmiddels 7, want er zijn nog twee gewonde schapen overleden), heeft hij twee boerderijen verderop toegeslagen. Daar waren het er 4. Terwijl de eerder gedode schapen nog aan de rand van de weg lagen, want die waren nog niet opgehaald.
En 2 dorpen verderop zijn er in diezelfde nacht ook een aantal doodgebeten. Een wolf kan een flink stuk afleggen, maar het kunnen er natuurlijk ook 2 zijn die in de buurt rondlopen.

Zelf ben ik niet zo bang voor een wolf, heb ook wel eens lang hyena's gefietst. Dat vond ik een stuk minder veilig aanvoelen.
*knip* onderbouw s.v.p. dit soort claims met betrouwbare bronnen.

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 06-08-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Laatst online: 13-09 19:07
Pat911 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Hopelijk leren ze dan snel dat het doden van meerdere schapen geen nut heeft.

De tweede nacht nadat de wolf 5 schapen van een vriend had doodgebeten (inmiddels 7, want er zijn nog twee gewonde schapen overleden), heeft hij twee boerderijen verderop toegeslagen. Daar waren het er 4. Terwijl de eerder gedode schapen nog aan de rand van de weg lagen, want die waren nog niet opgehaald.
En 2 dorpen verderop zijn er in diezelfde nacht ook een aantal doodgebeten. Een wolf kan een flink stuk afleggen, maar het kunnen er natuurlijk ook 2 zijn die in de buurt rondlopen.

Zelf ben ik niet zo bang voor een wolf, heb ook wel eens lang hyena's gefietst. Dat vond ik een stuk minder veilig aanvoelen.
*knip*
Waarom zijn er dan zo weinig incidenten bekend in de rest van Europa/de VS? Wolven hebben meer dan genoeg alternatieven. Een predator kiest niet zo maar wat ze eten, daar zit een heleboel instinct aan vast. Net als een vos doet de wolf als deze nog niet gesetteld is aan het moorden van vee (geen kippen maar schapen), en ja dat is vervelend, maar met goede rasters is dat te voorkomen, en gedode schapen worden vergoed. (indien de boer afdoende maatregelen heeft genomen) We zullen er mee moeten leren leven. En bovendien zorgt de wolf voor een enorme verbetering van de natuurwaarden van het gebied waar hij leeft, omdat alle andere dieren ander gedrag gaan vertonen, anders gaan fourageren.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 06-08-2024 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
HvdBent schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Waarom zijn er dan zo weinig incidenten bekend in de rest van Europa/de VS?
Omdat ze daar veel meer ruimte hebben, en meer wild om van te leven.
Maar ook in Duitsland zijn er flink wat dode schapen te tellen.
https://www.agroberichten...m%20schapen%20en%20geiten.
https://www.nieuweoogst.n...e-wolven-bijna-verdubbeld
en gedode schapen worden vergoed. (indien de boer afdoende maatregelen heeft genomen) We zullen er mee moeten leren leven.
Afdoende maatregelen? Een boer krijgt ook een vergoeding als er een simpel hek staat. Zo graag wil bij12 dat de wolf in Nederland blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:06
Dat is simpelweg niet waar. Met deze logica zou een leeuw met genoeg honger ook een olifant aanvallen want vlees is vlees?

Dieren maken risico afweging, als de kans te groot is dat ze er met letsel uit komen (en daarna dus dood gaan omdat ze niet kunnen jagen) dan nemen ze het risico niet.

Wolven vallen in principe alleen aan wanneer je ze in het nauw drijft, wat elk dier incl. mens doet.

Het is juist de mens die moet leren de wolf met rust te laten en niet te voeren zodat ze niet leren dat dicht bijkomen mogelijk is, het zijn geen huisdieren..

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 06-08-2024 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
Nopheros schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:22:
[...]
Dat is simpelweg niet waar. Met deze logica zou een leeuw met genoeg honger ook een olifant aanvallen want vlees is vlees?

Dieren maken risico afweging, als de kans te groot is dat ze er met letsel uit komen (en daarna dus dood gaan omdat ze niet kunnen jagen) dan nemen ze het risico niet.

Wolven vallen in principe alleen aan wanneer je ze in het nauw drijft, wat elk dier incl. mens doet.

Het is juist de mens die moet leren de wolf met rust te laten en niet te voeren zodat ze niet leren dacht dichtbijkomen mogelijk is, het zijn geen huisdieren..
Er zijn zeker gevallen bekend waarin een leeuw (of groep) een kleine olifant aanviel. Ze pakken uiteraard de kleintjes of soitaire olifanten. De kracht van een kudde olifanten is precies dat, de kudde. De grote olifanten beschermen de kleintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:06
@Pat911 Een groep zou idd een achtergebleven jong kunnen aanvallen. Een leeuw geen volwassen olifant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Pat911 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Omdat ze daar veel meer ruimte hebben, en meer wild om van te leven.
Maar ook in Duitsland zijn er flink wat dode schapen te tellen.
https://www.agroberichten...m%20schapen%20en%20geiten.
https://www.nieuweoogst.n...e-wolven-bijna-verdubbeld

[...]

Afdoende maatregelen? Een boer krijgt ook een vergoeding als er een simpel hek staat. Zo graag wil bij12 dat de wolf in Nederland blijft.
Bij 12 heeft niets over het beleid te zeggen, ze zijn een uitvoeringinstantie die schade uitkeert aan boeren voor wolven, voor ganzen, en andere faunaschade. Zij willen niets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nu is alles niet zo zwart wit natuurlijk maar ik vindt de vergelijking dat leeuwen (vrijwel) geen olifanten eten wat apart.

Als een mens 5000kg zou wegen en een huid had van 3,5cm dik dan zouden we inderdaad ook geen prooi zijn van wolven. Wolven eten echter ook bizons van meer dan 1000kg en op sommige plekken is dat zelfs de hoofdprooi.

Dat er weinig gebeurt is zeker waar. In Zweden is de wapendichtheid onder de bevolking 23%. Dat is duidelijk minder in de steden en veel hoger op het platteland en in de rurale gebieden. In Finland en in Noorwegen is het nog hoger. Wolven hebben daar voldoende ruimte in uitgestrekte bossen met wild en als ze zich vergissen en zich aan vee vergrijpen dan worden ze afgeschoten. Meestal direct door de overheid. *knip* als je een wetsartikel noemt, dan ook s.v.p. graag een hyperlink.. Aanvullend dunnen ze jaarlijks het bestand uit om de aantallen te beperken. Ook daar gebeurt dus weinig, alleen is daar wel wat voor gedaan.

Dat klinkt gek in onze ogen maar in de meeste EU landen gebeurt wel iets dergelijks. Zelfs Noorwegen en Zwitserland volgen dezelfde regels. De Zwitsers zijn zelfs de host voor het verdrag van Bern geweest. Echter kunnen de staatsjachtopzieners het daar niet meer aan en twee kantons worden nu alle jagers (verplicht) opgeleid voor de jacht op wolven. Overigens is dat ook in Beieren het geval en ik meen in Nedersaksen ook al is het daar nu nog vrijwillig.

In Nederland zie ik dat niet gebeuren, ook niet in de toekomst.

Er zijn verschillende onderzoeken geweest dat als je 30% van de wolven afschiet maar de oudere wolven laat leven (cruciaal!) dat de wolven dan schuw worden en het vee (en mensen) met rust laten. De oudere wolven moeten dan wel getuige zijn van het afschot. Dit zijn cijfers uit de VS maar in Bosnie Herzegovina, Macedonie, Kroatie en Tsjechie hebben ze soortgelijke ervaringen.

In Nederland is de wapendichtheid heel erg laag en het lijkt me eigenlijk verstandig om dat zo te houden. Echter moet dan de overheid wel de veiligheid kunnen blijven garanderen

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 06-08-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Indoubt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:16:
Nu is alles niet zo zwart wit natuurlijk maar ik vindt de vergelijking dat leeuwen (vrijwel) geen olifanten eten wat apart.

Als een mens 5000kg zou wegen en een huid had van 3,5cm dik dan zouden we inderdaad ook geen prooi zijn van wolven. Wolven eten echter ook bizons van meer dan 1000kg en op sommige plekken is dat zelfs de hoofdprooi.

Dat er weinig gebeurt is zeker waar. In Zweden is de wapendichtheid onder de bevolking 23%. Dat is duidelijk minder in de steden en veel hoger op het platteland en in de rurale gebieden. In Finland en in Noorwegen is het nog hoger. Wolven hebben daar voldoende ruimte in uitgestrekte bossen met wild en als ze zich vergissen en zich aan vee vergrijpen dan worden ze afgeschoten. Meestal direct door de overheid. *knip* Aanvullend dunnen ze jaarlijks het bestand uit om de aantallen te beperken. Ook daar gebeurt dus weinig, alleen is daar wel wat voor gedaan.

Dat klinkt gek in onze ogen maar in de meeste EU landen gebeurt wel iets dergelijks. Zelfs Noorwegen en Zwitserland volgen dezelfde regels. De Zwitsers zijn zelfs de host voor het verdrag van Bern geweest. Echter kunnen de staatsjachtopzieners het daar niet meer aan en twee kantons worden nu alle jagers (verplicht) opgeleid voor de jacht op wolven. Overigens is dat ook in Beieren het geval en ik meen in Nedersaksen ook al is het daar nu nog vrijwillig.

In Nederland zie ik dat niet gebeuren, ook niet in de toekomst.

Er zijn verschillende onderzoeken geweest dat als je 30% van de wolven afschiet maar de oudere wolven laat leven (cruciaal!) dat de wolven dan schuw worden en het vee (en mensen) met rust laten. De oudere wolven moeten dan wel getuige zijn van het afschot. Dit zijn cijfers uit de VS maar in Bosnie Herzegovina, Macedonie, Kroatie en Tsjechie hebben ze soortgelijke ervaringen.

In Nederland is de wapendichtheid heel erg laag en het lijkt me eigenlijk verstandig om dat zo te houden. Echter moet dan de overheid wel de veiligheid kunnen blijven garanderen
Sorry maar hier klopt werkelijk niets van, een wolf is een beschermde diersoort, en mag niet geschoten worden als deze op jouw land loopt en zich aan vee vergrijpt. Ook in Zweden (en de andere EU landen) niet.
Wel is het zo dat in die landen de regering (soms tegen de EU regels in) afschotvergunningen geeft. In Nederland mogen boeren ook dingen die door de EU niet toegestaan worden, en als dat te veel wordt grijpt de EU in (zoals nu met de waterkwaliteit dat de maatregel om te veel mest uit te mogen rijden geschrapt wordt)

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 06-08-2024 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

HvdBent schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Sorry maar hier klopt werkelijk niets van, een wolf is een beschermde diersoort, en mag niet geschoten worden als deze op jouw land loopt en zich aan vee vergrijpt. Ook in Zweden (en de andere EU landen) niet.
Wel is het zo dat in die landen de regering (soms tegen de EU regels in) afschotvergunningen geeft. In Nederland mogen boeren ook dingen die door de EU niet toegestaan worden, en als dat te veel wordt grijpt de EU in (zoals nu met de waterkwaliteit dat de maatregel om te veel mest uit te mogen rijden geschrapt wordt)
*knip* s.v.p. niet de bewijslast omdraaien, wie beweert moet bewijzen.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 06-08-2024 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 15:27
Nou kom maar door met het linkje dan. Meerdere van je berichten zijn doordrenkt van meningen dus kan mij goed voorstellen dat iemand je niet meteen geloofd. Greep uit wat je deze pagina hebt gezegd zonder onderbouwing
  • Wolven in nederland 1: Club met zeker 12 "zeer pro wolf" partijen. Laten we er 1 uit pakken. Waaruit blijkt dat De Postcode loterij "Zeer pro wolf" is? Als een club niet voor uitroeiing is van de wolf in Nederland dan lijken ze bij jouw al "zeer pro wolf"
  • wolven in nederland 2: Wolven in nederland betichten dat ze feiten verdraaien of achterhouden zonder voorbeelden
  • Niet gebeten bij incidenten: Jij als buitenstaander weet schijnbaar dat er best wel gebeten kan zijn. Experts met toegang tot bewijzen weten er natuurlijk niets vanaf. Geen bron maar meer een onderbuik gevoel lijkt mij.
  • Info over boedvogels: Je komt met een soort specifieke informatie uit 1ste hand met als bron trust me bro.
Nogmaals wil je wel het voordeel van de twijfel geven maar er lijkt nooit een bron te zijn of het lijkt een soort blend van mening en feiten te worden waarbij de scheidingslijn lastig te onderscheiden is voor mij (wat bewust aanvoelt voor mij).

Ik kan hier een soort sfeer impressie vinden van hoe de jacht er in Zweden uit ziet. Precies 1 minuut na middernacht met 150 man achter 2 wolven aan in de middle of nowhere om een gebied te ontdoen van alle wolven onder het mom van dat 100 wolven wel genoeg is voor Zweden. Niets geen oudere dieren of zieken dieren of vervelende dieren afschieten gewoon gebieden ontdoen van een diersoort die daar misschien best wel passen en niet direct een gevaar voor mensen opleveren.

https://www.thelocal.se/2...f-hunt-in-swedish-history

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 06-08-2024 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:19

Fanta

FordPerformance™️

Utoka schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

Nou kom maar door met het linkje dan. Meerdere van je berichten zijn doordrenkt van meningen dus kan mij goed voorstellen dat iemand je niet meteen geloofd. Greep uit wat je deze pagina hebt gezegd zonder onderbouwing
  • Wolven in nederland 1: Club met zeker 12 "zeer pro wolf" partijen. Laten we er 1 uit pakken. Waaruit blijkt dat De Postcode loterij "Zeer pro wolf" is? Als een club niet voor uitroeiing is van de wolf in Nederland dan lijken ze bij jouw al "zeer pro wolf"
  • wolven in nederland 2: Wolven in nederland betichten dat ze feiten verdraaien of achterhouden zonder voorbeelden
  • Niet gebeten bij incidenten: Jij als buitenstaander weet schijnbaar dat er best wel gebeten kan zijn. Experts met toegang tot bewijzen weten er natuurlijk niets vanaf. Geen bron maar meer een onderbuik gevoel lijkt mij.
  • Info over boedvogels: Je komt met een soort specifieke informatie uit 1ste hand met als bron trust me bro.
Nogmaals wil je wel het voordeel van de twijfel geven maar er lijkt nooit een bron te zijn of het lijkt een soort blend van mening en feiten te worden waarbij de scheidingslijn lastig te onderscheiden is voor mij (wat bewust aanvoelt voor mij).

Ik kan hier een soort sfeer impressie vinden van hoe de jacht er in Zweden uit ziet. Precies 1 minuut na middernacht met 150 man achter 2 wolven aan in de middle of nowhere om een gebied te ontdoen van alle wolven onder het mom van dat 100 wolven wel genoeg is voor Zweden. Niets geen oudere dieren of zieken dieren of vervelende dieren afschieten gewoon gebieden ontdoen van een diersoort die daar misschien best wel passen en niet direct een gevaar voor mensen opleveren.

Grappig, jouw linkje lijkt juist het verhaal van @Indoubt te bevestigen.. Welk punt probeer je dan eigenlijk te maken?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Utoka schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

De postcodeloterij heeft ark rewilding gesponsord met miljoenen voor hun welkom wolf project. Je kunt het natuurlijk ook anders uitleggen.

*knip* maak het s.vp. niet persoonlijk.

Of er gebeten is weet ik niet want ik was er niet persoonlijk bij maar dat er in het verleden als zat gebeten is door wolven is een feit en daar zijn ook tal van rapportages van. Ook van de wijze waarop wolven te werk gaan bij nieuwe prooien.

Met betrekking tot weidevogels: Ik verwijs ook naar een onderzoek met notabene de instantie die het onderzoek gepubliceerd heeft. Als je dan te lui bent om het op te zoeken dan ga ik niet jouw huiswerk doen.

*knip* maak het s.vp. niet persoonlijk.

Ik heb mijn eigen huiswerk, die komt zo met de post en is 320 pagina's dik.

Edit: Er was nogal verbazing over dat een wolf een hond grijpt. Doet ie anders nooit! I nog nooit voorgekomen in Nederland. En dat klopte, tenminste niet de afgelopen 150-200 jaar.

Maar als je over de grens kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeVI5l_4rVRvOuJJoDdWUu2UIHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLgGboUwMX98uTxtc8ckz6tw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn honden gedood door wolven. Uiteraard alleen de formeel geregistreerde gevallen.

*knip* dit voegt niets toe.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 06-08-2024 21:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Indoubt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:16:

Als een mens 5000kg zou wegen en een huid had van 3,5cm dik dan zouden we inderdaad ook geen prooi zijn van wolven.
Is dit niet stiekem het grootste euvel? Wij achten onszelf slim en gecultiveerd, derhalve staan wij bovenaan de voedselketen, aldus sommigen.

De wolf confronteert ons echter met het feit dat dat onzin is. Wij kunnen prooi zijn, bejaagd worden, i.p.v. jager en toppredator (denken te) zijn. Oog in oog met een wolf, dan leggen wij het gewoon af. En vandaag de dag beseffen wij veel te weinig dat wij ecologisch zeer kwetsbaar zijn. Het spat er gewoon aan alle kanten vanaf, het dedain van de mens t.o.v. de natuur. Waar steeds verdergaande klimaatontwrichting, verlies van biodiversiteit, verlies van gezonde leefomgeving ons helaas nog altijd niet doet inzien dat wij onderdeel zijn van de natuur en niet erboven staan, doet de wolf dat wel.

Dat we dat bij wolven sterker ervaren dan met andere roofdieren, is omdat de wolf een mythisch dier is. Of door ons mythisch gemaakt. Denk bijvoorbeeld maar aan weerwolven (geen weerleeuwen of weerpanters), de grote boze wolf in sprookjes als Roodkapje, alwaar de wolf zowel oma als het meisje verorbert. Psychologisch heeft de wolf een bijzondere plek in ons hoofd die andere dieren niet hebben.

Zoals ik al eerder zei, met wat aanpassingen - die sowieso onontkoombaar zijn - is er ook plek voor de wolf in ons land. Echter wordt er dus vooral op emotie gebankierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Wolven in nederland bestaat uit 14 organisaties. Daarvan zijn er 12 zeer pro wolf, is er 1 de jagersvereniging en die houden hun mond wel want die hebben geen belang (voorlopig) en de Provincie Gelderland en die heeft nog te weinig/geen kennis.
Mag ik concluderen dat jij alle natuurorganisatie als pro wolf bestempelt?
De feiten van de pro wolf organisaties zij soms nogal "Biased". Nu kan het zijn dat ze in det geval de waarheid en niets dan de gehele waarheid hebben verteld maar in het verleden is dat vaak maar een halve waarheid geweest en dan het deel wat hun uitkwam.
Kan jij deze stelling onderbouwen? Wolven in Nederland heeft namelijk een genuanceerd verhaal en maakt rectificaties wanneer ze iets verkeerd hebben gecommuniceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 15:27
Indoubt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

De postcodeloterij heeft ark rewilding gesponsord met miljoenen voor hun welkom wolf project. Je kunt het natuurlijk ook anders uitleggen.
Ze sponsoren de organisatie Ark rewilding die zich inzet voor de natuur. Alle projecten die Postcode loterij heeft ondersteund voor Ark rewilding staat op hun website. Staat niets over de wolf in
https://www.postcodeloterij.nl/goede-doelen/overzicht/ark

Maar jij weet schijnbaar meer. Ik zal mijn huiswerk niet goed doen
Als je ook maar een beetje had opgelet dan kun je zelf zo zelf heel wat voorbeelden verzinnen die niet correct zijn gebleken. EN anders zijn ze heel eenvoudig op te zoeken. Ik ben er niet om jouw huiswerk te doen.
Ik heb alles gelezen maar lees vooral dat iedereen tegen/voor wolf de dingen leest zoals ze willen lezen. Jij hebt het over feiten van "wolven in Nederland" en suggereert dat het dus geen feiten zijn. Wie eist bewijst lijkt mij maar snap dat je ongeveer om de 3 berichten reageert maar dit teveel werk is.
En dan graag ook wat verder kijken als the Local met een stukje geschreven door een stagiair.
Denk dat het goed de kortzichtigheid in het zweeds beleid weergeeft en heb het denk ik ook voldoende als "sfeer" artikel neergezet. Jij brengt het als jacht die nodig is om problemen op te lossen ik zie het als uitroeiing met geen ander hoger doel erachter dan gewoon lekker knallen. Voor de duidelijkheid er zaten 2 wolven in een gebied van 300km2 er wordt nergens gezegd dat deze 2 wolven problemen gaven. Zweden had ook liever gewoon alle dieren afgeschoten maar dat had hun zeker weten problemen gegeven bij de EU dus hebben ze akkoord gegeven om 75 neer te schieten. Expert zegt dat politiek het doet om zieltjes te winnen (waar het bij ons waarschijnlijk ook wel naartoe gaat) en de jager zegt ja is gewoon cultuur (staan letterlijk quotes in het artikel). Of heeft de stagiair de quotes ook verzonnen?

Ik vind het ook wel makkelijk scoren. Je komt met een onderzoek van de universiteit van Groningen (in samenwerking met ...). Ach wat studenten die even ergens in de natuur hebben rondgelopen om wat studiepunten te halen. Dit is denk ik ook heel het punt dat het selectief is wat je gelooft en vertrouwd en als je dat niet doet dan worden ze inboven of ondertoon in diskrediet gebracht zonder direct bewijs daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Utoka schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Ze sponsoren de organisatie Ark rewilding die zich inzet voor de natuur. Alle projecten die Postcode loterij heeft ondersteund voor Ark rewilding staat op hun website. Staat niets over de wolf in
https://www.postcodeloterij.nl/goede-doelen/overzicht/ark

Maar jij weet schijnbaar meer. Ik zal mijn huiswerk niet goed doen

[...]

Ik heb alles gelezen maar lees vooral dat iedereen tegen/voor wolf de dingen leest zoals ze willen lezen. Jij hebt het over feiten van "wolven in Nederland" en suggereert dat het dus geen feiten zijn. Wie eist bewijst lijkt mij maar snap dat je ongeveer om de 3 berichten reageert maar dit teveel werk is.

[...]

Denk dat het goed de kortzichtigheid in het zweeds beleid weergeeft en heb het denk ik ook voldoende als "sfeer" artikel neergezet. Jij brengt het als jacht die nodig is om problemen op te lossen ik zie het als uitroeiing met geen ander hoger doel erachter dan gewoon lekker knallen. Voor de duidelijkheid er zaten 2 wolven in een gebied van 300km2 er wordt nergens gezegd dat deze 2 wolven problemen gaven. Zweden had ook liever gewoon alle dieren afgeschoten maar dat had hun zeker weten problemen gegeven bij de EU dus hebben ze akkoord gegeven om 75 neer te schieten. Expert zegt dat politiek het doet om zieltjes te winnen (waar het bij ons waarschijnlijk ook wel naartoe gaat) en de jager zegt ja is gewoon cultuur (staan letterlijk quotes in het artikel). Of heeft de stagiair de quotes ook verzonnen?

Ik vind het ook wel makkelijk scoren. Je komt met een onderzoek van de universiteit van Groningen (in samenwerking met ...). Ach wat studenten die even ergens in de natuur hebben rondgelopen om wat studiepunten te halen. Dit is denk ik ook heel het punt dat het selectief is wat je gelooft en vertrouwd en als je dat niet doet dan worden ze inboven of ondertoon in diskrediet gebracht zonder direct bewijs daarvan.
*knip* op de man.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 06-08-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Mag ik concluderen dat jij alle natuurorganisatie als pro wolf bestempelt?

Misschien niet allemaal maar de meeste wel ja. Volgens mij geven ze dat ook aan op hun individuele homepagina's en in de inteviews die af en toe zijn gegeven.

Dat is overigens geen probleem want ik ben ook pro-wolf maar heb bedenkingen bij de aantallen en gebieden waar ze voor komen in Nederland.

[...]

Kan jij deze stelling onderbouwen? Wolven in Nederland heeft namelijk een genuanceerd verhaal en maakt rectificaties wanneer ze iets verkeerd hebben gecommuniceerd.
Daar moet ik je wel gelijk in geven. Ze brengen nog het meest genuanceerde verhaal en als het even kan zonder al teveel poespas en rompslomp. Van de individuele aangesloten natuurorganisaties hoor je wel meer. Eigenlijk had ik dat duidelijk moeten maken want het is niet zozeer de site van "wolven in Nederland"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

dawg schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

Is dit niet stiekem het grootste euvel? Wij achten onszelf slim en gecultiveerd, derhalve staan wij bovenaan de voedselketen, aldus sommigen.

De wolf confronteert ons echter met het feit dat dat onzin is. Wij kunnen prooi zijn, bejaagd worden, i.p.v. jager en toppredator (denken te) zijn. Oog in oog met een wolf, dan leggen wij het gewoon af. En vandaag de dag beseffen wij veel te weinig dat wij ecologisch zeer kwetsbaar zijn. Het spat er gewoon aan alle kanten vanaf, het dedain van de mens t.o.v. de natuur. Waar steeds verdergaande klimaatontwrichting, verlies van biodiversiteit, verlies van gezonde leefomgeving ons helaas nog altijd niet doet inzien dat wij onderdeel zijn van de natuur en niet erboven staan, doet de wolf dat wel.

Dat we dat bij wolven sterker ervaren dan met andere roofdieren, is omdat de wolf een mythisch dier is. Of door ons mythisch gemaakt. Denk bijvoorbeeld maar aan weerwolven (geen weerleeuwen of weerpanters), de grote boze wolf in sprookjes als Roodkapje, alwaar de wolf zowel oma als het meisje verorbert. Psychologisch heeft de wolf een bijzondere plek in ons hoofd die andere dieren niet hebben.

Zoals ik al eerder zei, met wat aanpassingen - die sowieso onontkoombaar zijn - is er ook plek voor de wolf in ons land. Echter wordt er dus vooral op emotie gebankierd.
Ik denk dat je wel een punt hebt. Ja, ik denk wel dat de mens bovenaan de voedselketen staat en dat dat misschien niet altijd zo hoeft te zijn. Niet dat ik denk dat er in Nederland veel mensen ten prooi vallen aan de wolven. We zijn tegenwoordig veel te goed beschermd.

Als ik zelf ga hiken, en dan bedoel ik niet in Nederland, loop ik ook een risico. Wolven is dan mijn kleinste probleem. Een veel groter probleem is dat ik uitglij en mijn been breek terwijl ik geen telecom bereik heb. Nu heb ik wel een radio en ook iemand aan de andere kant maar na een km of vijf is dat bereik ook wel verdwenen. Dan moeten ze al actief gaan zoeken en rondrijden anders word het niets. In Nederland zijn we eigenlijk weinig gewend.

Die mytische aspecten spelen bij mij wat minder. Ik vindt het gewoon een mooi dier. Ok, liever niet up close en personal maar dat vindt ik van beren ook. Die bekijk ik toch ook liever van veraf.

Ik denk ook dat er plek is voor de wolf in Nederland, alleen niet overal waar die wil gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.rtvutrecht.nl...ompensatie-op-zijn-plaats

En het is begonnen. Maar als ik lees over pannenkoekenrestaurants met "bijna leeg" (al zal dat waarschijnlijk wat aangedikt zijn) terras, dan is 't ook niet heel best. "Normaal" heb je in dit seizoen op drukke dagen een wachtrij van gezelschappen die wachten op een vrije tafel. Dan draaien ze maximaal, nu kunnen ze hun personeel niet eens het normale aantal uren bieden voor dit seizoen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2024 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat de provincie het allemaal wat amateuristisch aanpakt, daar zijn we het wel over eens :).

Maar dat mensen nu niet meer met hun kinderen naar de speeltuin gaan, dat getuigt van weinig realiteitsbesef van de mijders. Ook weer typisch een regionaal dagblad dat niet even een echte expert aan het woord laat over het wel of niet veilig zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:39:
Dat de provincie het allemaal wat amateuristisch aanpakt, daar zijn we het wel over eens :).

Maar dat mensen nu niet meer met hun kinderen naar de speeltuin gaan, dat getuigt van weinig realiteitsbesef van de mijders. Ook weer typisch een regionaal dagblad dat niet even een echte expert aan het woord laat over het wel of niet veilig zijn…
Het gaat niet om die speeltuin. Die speeltuin ligt in een bosgebied waar men graag even wilde gaan wandelen, de kinderen met een speeltuin en een pannenkoek in het vooruitzicht, zodat die ook nog een beetje vooruit willen als je geen te lange route pakt.

De recreatie daar in de regio leunt enorm op die bosgebieden. De overheid zegt nu: "vaders, houdt je dochters binnen!" en dat doet iedereen nu dus ook. :) Dat is toch niet zo heel onverwacht? Natuurlijk kunnen ze best naar die speeltuin, maar daar ging het niet om. Speeltuinen heb je overal, nog wel mooiere ook.

Ik vraag je me overigens af hoe andere provincies zich hier dan op voorbereid hebben. Was het niet een organisatie van de landelijke overhied (defensie), die dit grotendeels getriggerd heeft met een legeroefening te dicht bij de welpjes? Is er bij het verlenen van de toestemming op die oefening op die plaats uit te voeren wel voldoende rekening gehouden met de blijkbaar evidente risico's die dit qua wolven met zich mee zou brengen? En zonee, in hoeverre is dat dan de provincie Utrecht aan te rekenen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2024 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:13:
[...]

Het gaat niet om die speeltuin. Die speeltuin ligt in een bosgebied waar men graag even wilde gaan wandelen, de kinderen met een speeltuin en een pannenkoek in het vooruitzicht, zodat die ook nog een beetje vooruit willen als je geen te lange route pakt.

De recreatie daar in de regio leunt enorm op die bosgebieden. De overheid zegt nu: "vaders, houdt je dochters binnen!" en dat doet iedereen nu dus ook. :) Dat is toch niet zo heel onverwacht? Natuurlijk kunnen ze best naar die speeltuin, maar daar ging het niet om. Speeltuinen heb je overal, nog wel mooiere ook.
Volgens dat artikel gaat het ook om de speeltuin, wat een attractie op zich lijkt. De boodschap is overigens “kom in een paar gemeenten niet met kleine kinderen naar t bos”. Wat klein is weet ik niet maar het gaat dus niet om alle mensen of alle kinderen.

Het lijkt erop alsof mensen zich snel angst laten aanjagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Volgens dat artikel gaat het ook om de speeltuin, wat een attractie op zich lijkt. De boodschap is overigens “kom in een paar gemeenten niet met kleine kinderen naar t bos”. Wat klein is weet ik niet maar het gaat dus niet om alle mensen of alle kinderen.

Het lijkt erop alsof mensen zich snel angst laten aanjagen.
Waar staat wat er geen probleem is en gewoon kan? Er is alleen een "negatieve boodschap". En ja, het is een hele vage, eens. Nou mijn 2 centen: mijn dochtertje van 7 is een klein kind.

Even van grote afstand heb ik 3 vragen eigenlijk:
- wat was het plan?
- wat ging er mis?
- wat is het plan nu?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:37

Roozzz

Plus ultra

Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:31:

En het is begonnen. Maar als ik lees over pannenkoekenrestaurants met "bijna leeg" (al zal dat waarschijnlijk wat aangedikt zijn) terras, dan is 't ook niet heel best. "Normaal" heb je in dit seizoen op drukke dagen een wachtrij van gezelschappen die wachten op een vrije tafel. Dan draaien ze maximaal, nu kunnen ze hun personeel niet eens het normale aantal uren bieden voor dit seizoen.
Mijn n=2 geeft toch wel een ander beeld. Het was meer dan gezellig druk met de lunch bij een restaurant midden in het bos afgelopen zondag. Er liepen ook aan alle kanten peuters en kleuters rond te struinen. Ook eerder in de week was het even verderop ook niet bepaald leeg rond 3en.

Ik snap dat bergzicht misschien wat extremer is, het ligt namelijk tegen den Treek, maar een korreltje zout lijkt me op zijn plaats. Ik zou voorzichtig zijn met hier conclusies op baseren

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Roozzz schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Mijn n=2 geeft toch wel een ander beeld. Het was meer dan gezellig druk met de lunch bij een restaurant midden in het bos afgelopen zondag. Er liepen ook aan alle kanten peuters en kleuters rond te struinen. Ook eerder in de week was het even verderop ook niet bepaald leeg rond 3en.

Ik snap dat bergzicht misschien wat extremer is, het ligt namelijk tegen den Treek, maar een korreltje zout lijkt me op zijn plaats. Ik zou voorzichtig zijn met hier conclusies op baseren
Ik heb RTV Utercht toch redelijk hoog zitten. Die zijn kritisch en doen ook daadwerkelijk onderzoek. Sterk (gedeputeerde Utrecht) erkent ook dat er zorgen zijn over het toerisme. Als men nu een omzetverlies van 33% procent schat op bepaalde plaatsen en aan begint te geven dat de wolf erger is dan Corona (de andere vergelijking noem ik hier niet).... dan zegt dat genoeg over de beeldvorming die nu plaats aan het vinden is.

Eerlijk gezegd, denk ik dat we de wolf beter beschermd hadden door hem even ietsje in toom te houden. Nu begint het weer een "sitting duck" te worden als het ze doorgaat.

We hebben nog een 4,5 week hoogseizoen over. Wat gaan we doen? Trekken we het negatief reisadvies (wat blijkbaar dus mensen toch gewoon negeren als je gelijk hebt en er geen of nauwelijks impact is) weer in, of verlengen we het juist en plakken we ook nog 2 weekjes extra aan de sluiting van Den Treek vast? Volgens Sterk was dat een besluit wat, ondanks alle zorgen, genomen is (en zeker niet lichtbaardig).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2024 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 10:43

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Graag even de aandacht voor het volgende:
  • Als je aanvallen wilt benoemen van wolven, dan altijd graag een link naar de bron ervan. Anders is het niet verifieerbaar.
  • Bij het benoemen van het gedrag van de wolf dit s.v.p. altijd onderbouwen met betrouwbare bronnen. Het is een kleine moeite om zulke informatie en onderzoek op te zoeken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:40:
[...]

Ik heb RTV Utercht toch redelijk hoog zitten. Die zijn kritisch en doen ook daadwerkelijk onderzoek. Sterk (gedeputeerde Utrecht) erkent ook dat er zorgen zijn over het toerisme. Als men nu een omzetverlies van 33% procent schat op bepaalde plaatsen en aan begint te geven dat de wolf erger is dan Corona (de andere vergelijking noem ik hier niet).... dan zegt dat genoeg over de beeldvorming die nu plaats aan het vinden is.

Eerlijk gezegd, denk ik dat we de wolf beter beschermd hadden door hem even ietsje in toom te houden. Nu begint het weer een "sitting duck" te worden als het ze doorgaat.

We hebben nog een 4,5 week hoogseizoen over. Wat gaan we doen? Trekken we het negatief reisadvies (wat blijkbaar dus mensen toch gewoon negeren als je gelijk hebt en er geen of nauwelijks impact is) weer in, of verlengen we het juist en plakken we ook nog 2 weekjes extra aan de sluiting van Den Treek vast? Volgens Sterk was dat een besluit want, ondanks alle zorgen, genomen is (en zeker niet lichtbaardig).
Volgens mij is het al vaker gezegd maar de wolf is niet in toom te houden, kent geen grenzen en sommige jonge wolven die dit seizoen in Duitsland zijn grootgebracht gaan op zoek naar een nieuw territorium. Dan kun je deze wolf wel 'verjagen' of 'verplaatsen' of 'afschieten' maar dat is geen oplossing. Volgend jaar loopt er weer een andere. Misschien moet die speeltuin met restaurant maar verplaatst worden, uiteindelijk is dat gewoon bedrijfsrisico als je je tent in the middle of nowhere neerzet, dat kan ook aan de rand van het natuurgebied. Geeft de wolven die nog komen ook iets meer rust.
En voor de mensen die in bossen willen wandelen, er zijn er nog genoeg in die omgeving waar geen wolven lopen. En ook horeca genoeg in die omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Indoubt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:58:
[...]
Edit: nog een nabrander omdat ik wist dat ik dat ergens gelezen had. De universiteit van Groningen heeft samen met de Duitse deelstaat Niedersachsen een langlopend onderzoek van 8 jaar uitgevoerd. Dit betrof onder anderen de grutto.Het is een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek en is gepubliceerd door o.a de Nederlandse Ornitologische Unie. In het onderzoek is vastgesteld dat bij intensieve bejaging van grondpredatoren de kans van groot worden van een jong was gestegen van 0,09-0,18 jongen per jaar dat grootgebracht wordt zonder bejaging tot 0,97-1,12 jongen per jaar dat wordt grootgebracht met intensieve bejaging van grondpredatoren. Het verschil is nogal significant.
Je reageert op allerhande reacties van mij met "ik heb ergens gelezen dat", of "ik heb gehoord dat".
Kom maar met de sites waar je al die dingen hebt gelezen. Ik hoef jouw huiswerk niet te doen. Zonder bronnen is het niet verifieerbaar en nutteloos om er op door te gaan.
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:31:

Ik was laatst in de buurt van Arnhem bij een pannenkoekenrestaurant en ook daar was het bizar rustig in de middag. Meer tafels vrij dan bezet.

[ Voor 26% gewijzigd door Trichoglossus op 06-08-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Yaksa

Eens. Op dit moment is het wat het is en lopen er hier wolven rond. Inmiddels redelijk wat. Het officiële aantal van BIJ12 is beperkt, dat zijn slechts diegene die met DNA zijn nagewezen en de welpen van dit jaar zitten er ook nog niet bij.. Ik ben natuurlijk geen expert maar mijn inschatting zou zijn tussen de 80 en de 100.

Het afgesloten gebied bij de Treek is als ik het goed heb nog geen drie bij drie kilometer. Dat is een relatief klein gebied en waarschijnlijk gaat het binnenkort weer open. De jonge wolven zijn inmiddels behoorlijk gegroeid en gaan zelf ook op jacht al is dat nog onder begeleiding van een van de ouders. Ik heb begrepen dat het een relatief beperkte worp is geweest van 4 maar dat ze allemaal goed groeien

Ik denk wel dat het hier niet bij blijft. Wat dat betreft moeten overheden wel wat beter gaan nadenken en zich voorbereiden op nog meer wolven en mogelijk nog meer incidenten. Niet alleen de wolven die uit Duitsland komen omdat het daar vol is maar ook de aanwas van de roedels/wolvenparen die er al zijn.

Overigens zal het niet zo zijn dat er achter de schermen nu niets gebeurt bij overheden alleen is dat nog niet publiek of nog niet gereed. Vakantietijd heeft denk ik ook niet geholpen daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Trichoglossus schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:33:
[...]

Je reageert op allerhande reacties van mij met "ik heb ergens gelezen dat", of "ik heb gehoord dat".
Kom maar met de sites waar je al die dingen hebt gelezen. Ik hoef jouw huiswerk niet te doen. Zonder bronnen is het niet verifieerbaar en nutteloos om er op door te gaan.
Ga er dan ook niet op door, doe ermee wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Indoubt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:36:
[...]

Ga er dan ook niet op door, doe ermee wat je wil.
Zonder bronnen kan iedereen wat uit zijn dikke duim zuigen en hier neer zetten.
Hou de berichten voor je als je niet kan aantonen waar je het "gelezen" hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:35:
@Yaksa

Eens. Op dit moment is het wat het is en lopen er hier wolven rond. Inmiddels redelijk wat. Het officiële aantal van BIJ12 is beperkt, dat zijn slechts diegene die met DNA zijn nagewezen en de welpen van dit jaar zitten er ook nog niet bij.. Ik ben natuurlijk geen expert maar mijn inschatting zou zijn tussen de 80 en de 100.
Op basis van de laatste voortgangsrapportage zijn er op dit moment 49 levende wolven in Nederland. Daar zitten inderdaad niet alle wolven bij, maar door jou genoemde aantallen zijn te hoog.

(https://publicaties.bij12...erzicht-verspreiding-wolf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:35:
@Yaksa

Het afgesloten gebied bij de Treek is als ik het goed heb nog geen drie bij drie kilometer. Dat is een relatief klein gebied en waarschijnlijk gaat het binnenkort weer open. De jonge wolven zijn inmiddels behoorlijk gegroeid en gaan zelf ook op jacht al is dat nog onder begeleiding van een van de ouders. Ik heb begrepen dat het een relatief beperkte worp is geweest van 4 maar dat ze allemaal goed groeien
De gemidelde worp is 4-5 welpen. Hier is dus sprake van een normale worp en geen beperkte.
Bron: https://www.wolveninneder...matie-wolven#paragraph-21 en iets naar beneden scrollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Volgens mij is het al vaker gezegd maar de wolf is niet in toom te houden, kent geen grenzen en sommige jonge wolven die dit seizoen in Duitsland zijn grootgebracht gaan op zoek naar een nieuw territorium. Dan kun je deze wolf wel 'verjagen' of 'verplaatsen' of 'afschieten' maar dat is geen oplossing. Volgend jaar loopt er weer een andere. Misschien moet die speeltuin met restaurant maar verplaatst worden, uiteindelijk is dat gewoon bedrijfsrisico als je je tent in the middle of nowhere neerzet, dat kan ook aan de rand van het natuurgebied. Geeft de wolven die nog komen ook iets meer rust.
En voor de mensen die in bossen willen wandelen, er zijn er nog genoeg in die omgeving waar geen wolven lopen. En ook horeca genoeg in die omgeving.
Het zal mij benieuwen of NL inderdaad bereid is om een toeristisch gebied op te geven zonder ondernemers op andere plaatsen zekerheid te geven. Als je op plek A de Tweede Wereldoorlog en Corona overleeft en dan weg moet vanwege een wolf, die overal op kan duiken, dan zal de animo om op plek B iets op te gaan bouwen minimaal zijn. Te groot risico.

Ik vind de huidige uitvoering niets meer dan een enorme aanfluiting, eerlijk gezegd. Heb geen vertrouwen in zowel onze experts als in het beleid van onze overheden. Beiden zijn hierdoor totaal overvallen en daarom is er geen plan. Er is niets.

insinuerende aanhalingstekens omdat je geen vertrouwen hebt in de expertise van iemand zijn niet nodig. Onderbouw waarom een specifieke expert zijn expertise niet relevant is

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 07-08-2024 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 21:46

The Zep Man

🏴‍☠️

Yaksa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:04:
Volgens mij is het al vaker gezegd maar de wolf is niet in toom te houden, kent geen grenzen en sommige jonge wolven die dit seizoen in Duitsland zijn grootgebracht gaan op zoek naar een nieuw territorium. Dan kun je deze wolf wel 'verjagen' of 'verplaatsen' of 'afschieten' maar dat is geen oplossing.
Volgens mij is de reden dat de wolf nu beschermd is juist omdat de wolf ooit wel in toom werd gehouden, doordat ze verjaagd werden.

Niet dat ik zeg dat dat nu gedaan moet worden, maar zeg niet dat de mensheid een soort niet in toom kan houden. De natuur en het klimaat in het geheel kunnen wij niet in toom houden, maar zoogdieren zijn nooit een probleem geweest in de geschiedenis.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Als je mensen hun expertise in twijfel wil trekken, zul je dit moeten doen op basis van gedegen onderbouwingen. Met name als je het over experts als groep hebt

[ Voor 108% gewijzigd door polthemol op 07-08-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

*knip* reactie op geknipt bericht

[ Voor 64% gewijzigd door polthemol op 07-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Blom
*knip* reactie op geknipt bericht

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 07-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

De gemidelde worp is 4-5 welpen. Hier is dus sprake van een normale worp en geen beperkte.
Bron: https://www.wolveninneder...matie-wolven#paragraph-21 en iets naar beneden scrollen.
Ja, dat kan.

Ik hou liever de cijfers aan van David Mech. Die heeft wat meer ervaring met wolven en wat meer onderzoek gedaan dan de meesten.

Hij heeft er veel over gepubliceerd. Ik heb even een korte publicatie opgezocht van hem die je terug kunt vinden bij het international wolf center. Deze is slechts 6 pagina's text, op de laatste pagina meldt ie dat een gemiddelde groote van een worp 5,4 is. Vandaar dat ik zelf vaak met 5-6 rekening houdt
https://wolf.org/wp-conte...ontrolTheirOwnNumbers.pdf

48 wolven nog maar. Ik heb twee weken geleden nog gekeken bij BIJ12 en toen waren het er nog 50 (er staan 56 wolven op de lijst maar daarvan zijn er 6 gestorven) Volgens de laatste rapportage van mei 2024 is dat nog steeds zo

Wel geeft BIJ12 aan dat het erg lang kan duren voordat welpen op de lijst komen

Bij 12 geeft zelf aan :
"Ook worden er ieder jaar weer welpen geboren waarvan het soms enkele jaren duurt voordat daar DNA-gegevens van worden aangetroffen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

The Zep Man schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Volgens mij is de reden dat de wolf nu beschermd is juist omdat de wolf ooit wel in toom werd gehouden, doordat ze verjaagd werden.

Niet dat ik zeg dat dat nu gedaan moet worden, maar zeg niet dat de mensheid een soort niet in toom kan houden. De natuur en het klimaat in het geheel kunnen wij niet in toom houden, maar zoogdieren zijn nooit een probleem geweest in de geschiedenis.
Dat kan zeker maar dat wil niet zeggen dat het eenvoudig is. In Nederland hebben ze al moeite om de wilde zwijnen in toom te houden om het zo maar even te zeggen.

Nu zitten daar ook allerlei restricties op. Geen biggetjes, geen everzwijnen met biggetjes, niet te klein, niet te groot of wat dan ook. Een tijdje geleden stond er ergens dat ze 50 uur nodig hadden om één enkel everzwijn te schieten. Ja, dan gaat het natuurlijk ook niet snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Indoubt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:54:
Nu zitten daar ook allerlei restricties op. Geen biggetjes, geen everzwijnen met biggetjes, niet te klein, niet te groot of wat dan ook. Een tijdje geleden stond er ergens dat ze 50 uur nodig hadden om één enkel everzwijn te schieten. Ja, dan gaat het natuurlijk ook niet snel.
Let op dat mijn hypothetische situatie niet uitgaat van regels die het "in toom houden" tegenwerken. Andersom zou je ook regels kunnen introduceren die het doden van wolven beloont. Hetzelfde zou je kunnen doen met everzwijnen.

Nog steeds, dit is hypothetisch en enkel zo genoemd om aan te tonen dat het prima mogelijk is om een populatie "in toom te houden". Of het nu wolven of everzwijnen zijn, één ding staat vast: belast fokbedrijven extra*!

* Discworld referentie. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 07-08-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

Ja, dat kan.

Ik hou liever de cijfers aan van David Mech. Die heeft wat meer ervaring met wolven en wat meer onderzoek gedaan dan de meesten.
Ter informatie bij de literatuurlijst die bij de fact finding study van Wolven in Nederland hoort zijn er 14 publicaties van Mech geraadpleegd. Er wordt daar echt breder gekeken dan hier regelmatig wordt verteld.

https://www.wolveninneder...nederland/literatuurlijst

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen Blom op 07-08-2024 10:01 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste

Let op:
• Reageer beargumenteerd en onderbouwd en zo nodig ondersteund met bronnen.
• Vermijd reacties op basis van emotie, hou het professioneel.
• Het onderwerp is de wolf, vergelijkingen met andere problematiek zoals met huisdieren is offtopic.
• Vermeld bij aanval(len) van de wolf altijd de bron van het incident.
• Geen uitspraken over het gedrag van de wolf zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.