Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 16:45
Koenoe schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Met het gemak hoe de wolf er overheen sprong gaat 20cm, of 40cm extra echt niets helpen.

Het bewijs staart je recht in je gezicht en andere hebben dit al gezegd (dat zo'n hek de wolf niet tegenhoudt), maar alsnog het hek verdedigen. Het spijt mij hoor, maar dit is lachwekkend.
Waarom is het dan dat in Duitsland, waar sinds ongeveer 2000 de wolf terug is, hekken wél goed werken? Aanvallen op vee waar goedgekeurde, correct geplaatste en onderhouden hekken omheen staan is daar zeldzaam.

Dan doen wij hier in Nederland iets fout, toch? Het is altijd makkelijker om met de vinger te wijzen dan de fout bij onszelf zoeken.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:44
Fanta schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Dit is geen wolfwerend hek.. Ik weet niet wie bedacht heeft dat dit hek goedgekeurd is, maar dit nieuwsitem lijkt meer op een stukje stemmingmakerij als je het mij vraagt. Als je de bewegende beelden bekijkt zie je ook duidelijk dat de wolf de bovenste draden aanraakt. Uit het feit dat de wolf totaal niet reageert, kan je denk ik wel concluderen dat er geen stroom op staat.
dit is gewoon standaard mobiel schapengaas van alfa laval als ik het goed zie, hooguit 120 hoog (wat ik al betwijfel, standaard is 90. Het gaas heb ik niet maar de prikstokjes waarmee het plaatst zijn reuze handig voor de tomaten
Dit is hekwerk zoals het bij onze oosterburen gewoon is, daar kunnen nog extra draden boven, het hek is al 150 hoog
https://i.ebayimg.com/images/g/0fgAAOSwd0BV1E6F/s-l1600.webp

[ Voor 10% gewijzigd door HvdBent op 28-08-2025 12:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:09
HvdBent schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:47:
(wat ik al betwijfel, standaard is 90. Het gaas heb ik niet maar de prikstokjes waarmee het plaatst zijn reuze handig voor de tomaten
Als BIJ12 nou zegt dat het hekwerk voldoet aan de normen en dat er stroom op stond, waarom gaan we hier dan überhaupt dat in twijfel trekken?

Als je er nou naast hebt gestaan met een meetlat en je trekt die conclusie dan begrijp ik dat, maar toch niet op basis van deze ook niet heel goede beelden?

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 11:30
The Zep Man schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:43:
En met deze afbeelding kan de discussie over wolfwerende hekken afgesloten worden:
Met 18 posts en de hevige discussie die hier gaande is over deze ene foto, denk ik dat we wel kunnen vaststellen dat de discussie over wolfwerende hekken niet kon worden afgesloten met deze afbeelding -O-

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
Ik heb de beelden even goed bekeken, waar de claim vandaan komt dat dit hek voldoet aan de eisen van Bij12 zou ik even bij de provincie navragen, want de meeste afbeeldingen waar dit hek op lijkt zijn van 090 schapengaas, en de hoogste wordt verkocht als 112, al heb je altijd iets bodemvrijheid om te voorkomen dat je stroom weglekt, wat hier met het lange gras sowieso gebeurt....

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:34
HvdBent schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:57:
Ik heb de beelden even goed bekeken, waar de claim vandaan komt dat dit hek voldoet aan de eisen van Bij12 zou ik even bij de provincie navragen, want de meeste afbeeldingen waar dit hek op lijkt zijn van 090 schapengaas, en de hoogste wordt verkocht als 112, al heb je altijd iets bodemvrijheid om te voorkomen dat je stroom weglekt, wat hier met het lange gras sowieso gebeurt....
Er zijn ook netten van 120cm hoog, je kan geen conclusie op basis van de beelden maken.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

• HvdBent
Jeroen Blom schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Er zijn ook netten van 120cm hoog, je kan geen conclusie op basis van de beelden maken.
bij de hekken van 120 hoog zitten aan de bovenste gaten meer tussenruimte, deze lijken bovenin 10x10 en geen 10x20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13
Hek blijkt te laag. Wat doe je dan als schapenhouder, wachten tot er 60 schapen zijn gepakt en huilen bij de provincie dat ze die wolf moeten schieten of je maakt het hek breder en hoger zodat die wolf er niet meer overheen springt. Lastig dillema voor de Nederlandse boer weer 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 19:30

The Zep Man

🏴‍☠️

Helixes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Met 18 posts en de hevige discussie die hier gaande is over deze ene foto, denk ik dat we wel kunnen vaststellen dat de discussie over wolfwerende hekken niet kon worden afgesloten met deze afbeelding -O-
Ik was vergeten er een :+ smiley achter te plakken. Excuses! :P

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Jeroen Blom
Kojoottii schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:21:
Hek blijkt te laag. Wat doe je dan als schapenhouder, wachten tot er 60 schapen zijn gepakt en huilen bij de provincie dat ze die wolf moeten schieten of je maakt het hek hoger breder en hoger zodat die wolf er niet meer overheen springt. Lastige dillema voor de Nederlandse boer weer 🤣
Kan je verwijzen naar de bron die stelt dat hek te laag is. Tot op heden heb ik behalve quotes in nieuwsberichten geen verklaring van de provincie of BIJ12 zelf gezien.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Of gewoon, net zoals vroeger toen de wolven hier rondliepen, dieren 's nachts naar binnen doen. Schaapskooi, overdekt schuurtje, zoiets. Deurtje dicht en geen wolf die er meer bij komt.
Maar al die hobbyboertjes willen zo graag schaapjes en lammetjes, want dat staat zo leuk.
Nou, al vaker gezegd, dieren houden komt met een verplichting. Namelijk je dieren beschermen tegen gevaren van buitenaf. En daar is de wolf nu bijgekomen dus moet je je verantwoording nemen en zorgen dat jouw dieren niet aangevallen kunnen worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Hahaha, ik weet niet of het een kwestie van dominantie tonen is aan de wolf. Misschien kunnen we Tate de bossen insturen om te laten zien wie er precies de baas is.

Wolven zijn eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in mensen. Het wordt pas een probleem wanneer ze dat wel zijn. En, dat krijg je wanneer er menselijke interactie plaatsvindt. Minder mensen is dus meer beter.
Afgezien van je onnodig flauwe reactie, baseer je dit ook op feiten?

Want momenteel geven we hem de ruimte, die we vroeg of laat toch graag weer terug willen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kojoottii
Jeroen Blom schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Kan je verwijzen naar de bron die stelt dat hek te laag is. Tot op heden heb ik behalve quotes in nieuwsberichten geen verklaring van de provincie of BIJ12 zelf gezien.
Als je bedoelt of het aan de eisen van bij12 voldoet, geen idee. Gaat er mij meer om dat meneer de schapenhouder constateert dat een wolf over zijn hek springt en vervolgens zelf 0 actie onderneemt om het te voorkomen. Je zou verwachten dat als iemand iets om zijn beesten geeft hij niet gaat zitten wachten tot er 60 zijn gepakt en zelf het hek zou uitbreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Prima toch? Als ik gebeten word door een wolf, omdat ik achter hem aan ren met mijn fototoestelletje, dan is dat mijn eigen schuld en ga ik niet klagen bij de gemeente.
Mee eens, dan ben je zo ongeveer aan het uitlokken. Maar er zijn ook al slachtoffers die niks uitlokkerigs deden helaas

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:39
Ach, een maat van me heeft met begeleiding en subsidie van Bij12 een wolfwerend hek geplaatst. Resultaat na een week, 5 dode schapen in de wei.
Dus dat wolfwerende hek is niet voldoende. Misschien kan hij het overkappen, dan kan de wolf er niet meer bij.

• Jeroen Blom
Pat911 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:08:
Ach, een maat van me heeft met begeleiding en subsidie van Bij12 een wolfwerend hek geplaatst. Resultaat na een week, 5 dode schapen in de wei.
Dus dat wolfwerende hek is niet voldoende. Misschien kan hij het overkappen, dan kan de wolf er niet meer bij.
Bij12 geeft geen subsidie en plaats ook geen hekken / raster. Er is een standaard kit (richtlijnen) beschikbaar.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:39
Jeroen Blom schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Bij12 geeft geen subsidie en plaats ook geen hekken / raster. Er is een standaard kit (richtlijnen) beschikbaar.
In Gelderland wel: https://www.gelderland.nl...en-van-schade-door-wolven (of de subsidie echt van Bij12 komt of vanuit de provincie weet ik niet, mijn maat noemde dat Bij12 had geholpen met vanalles).
Jeroen Blom schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Maar je schrijft wat anders en dat klopt niet.
Ach, het precieze verhaal weet ik ook niet. Ik zal 'm even bellen om te vragen hoe het precies is gegaan.
Ik weet ook niet zeker of Bij12 de subsidie nou heeft betaald, of dat de provincie dat voor z'n rekening neemt.

1000 maal sorry dat ik het niet helemaal goed heb verteld, ik schaam me diep. /s

[ Voor 41% gewijzigd door Pat911 op 28-08-2025 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Pat911 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

In Gelderland wel: https://www.gelderland.nl...en-van-schade-door-wolven
Althans de subsidie, de begeleiding bestond uit wat advies en hulp bij de aanvraag.
Maar je schrijft wat anders en dat klopt niet.

• Jeroen Blom
Pat911 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

1000 maal sorry dat ik het niet helemaal goed heb verteld, ik schaam me diep. /s
Los van je /s wat een onzin om excuses aan te bieden. Eerst nagaan of iets klopt voordat je het post werkt beter.

In dit draadje is al heel vaak gebleken dat allerlei instantiates en bevoegdheden fout of bijvoorbeeld door elkaar heen wordt gehaald. Dat maakt het heel lastig om feitelijk een discussie te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:32

Fanta

FordPerformance™️

42erik schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Mee eens, dan ben je zo ongeveer aan het uitlokken. Maar er zijn ook al slachtoffers die niks uitlokkerigs deden helaas
Willens en wetens je kinderen of honden los laten lopen in een bosrand vind ik net zo uitlokkerig hoor, we weten inmiddels allemaal wat het risico zou kunnen zijn. Vooralsnog kan je nog niet eens echt spreken van slachtoffers als je het mij vraagt. Een schrammetje op je zij maakt je geen slachtoffer.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:35

Wokschotel

Op 6 wielen

Yaksa schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:25:
Of gewoon, net zoals vroeger toen de wolven hier rondliepen, dieren 's nachts naar binnen doen. Schaapskooi, overdekt schuurtje, zoiets. Deurtje dicht en geen wolf die er meer bij komt.
Maar al die hobbyboertjes willen zo graag schaapjes en lammetjes, want dat staat zo leuk.
Nou, al vaker gezegd, dieren houden komt met een verplichting. Namelijk je dieren beschermen tegen gevaren van buitenaf. En daar is de wolf nu bijgekomen dus moet je je verantwoording nemen en zorgen dat jouw dieren niet aangevallen kunnen worden.
Nee, je moet het nieuwe gevaar wegnemen dat er van buitenaf bij gekomen is.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Willens en wetens je kinderen of honden los laten lopen in een bosrand vind ik net zo uitlokkerig hoor, we weten inmiddels allemaal wat het risico zou kunnen zijn. Vooralsnog kan je nog niet eens echt spreken van slachtoffers als je het mij vraagt. Een schrammetje op je zij maakt je geen slachtoffer.
Ehm, misschien moet je de foto's van het slachtoffer van de piramide nog even bekijken...

Sowieso, om daar nu, 100m van de parkeerplaats/kermis/restaurant op 15m van ouder van uitlokkerig te spreken vind ik erg kort door de bocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Wokschotel schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:55:[...]
Nee, je moet het nieuwe gevaar wegnemen dat er van buitenaf bij gekomen is.
Hoe dan?
Dergelijke populistische opmerkingen getuigen gewoon van een onvermogen van het tot zich nemen en begrijpen van wetenschappelijk bewezen bronnen waarin duidelijk aangegeven wordt dat dit soort 'maatregelen' gewoonweg onmogelijk zijn.
Het enige wat hoeft te gebeuren is dat we weer (net zoals in het verleden) leren leven met een diersoort die hier van nature al honderdduizenden jaren voorkomt. En zo moeilijk is dat niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

42erik schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Ehm, misschien moet je de foto's van het slachtoffer van de piramide nog even bekijken...

Sowieso, om daar nu, 100m van de parkeerplaats/kermis/restaurant op 15m van ouder van uitlokkerig te spreken vind ik erg kort door de bocht
Ten tijde van dat incident werd je doodgegooid met die foto's, dus die heb ik wel degelijk gezien. Zag er heftiger uit dan het was, het waren echt alleen maar oppervlakkige schrammen, een wolf die aanvalt heeft VEEL meer in zijn mars dan dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Yaksa schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Hoe dan?
Dergelijke populistische opmerkingen getuigen gewoon van een onvermogen van het tot zich nemen en begrijpen van wetenschappelijk bewezen bronnen waarin duidelijk aangegeven wordt dat dit soort 'maatregelen' gewoonweg onmogelijk zijn.
Het enige wat hoeft te gebeuren is dat we weer (net zoals in het verleden) leren leven met een diersoort die hier van nature al honderdduizenden jaren voorkomt. En zo moeilijk is dat niet.
Het is minstens net zo populistisch om te stellen dat we moeten leren leven met een diersoort die een langere periode verdwenen was uit Nederland. Het getuigt van onvermogen om te zien dat het aantal mensen en de manier van leven in Nederland in die tijd dusdanig is veranderd, dat er geen plek is voor de wolf in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Wokschotel schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

Het is minstens net zo populistisch om te stellen dat we moeten leren leven met een diersoort die een langere periode verdwenen was uit Nederland. Het getuigt van onvermogen om te zien dat het aantal mensen en de manier van leven in Nederland in die tijd dusdanig is veranderd, dat er geen plek is voor de wolf in Nederland.
Na 81 pagina's denk ik dat wel kunnen concluderen dat de wolf uiteindelijk zelf bepaalt of er wel of geen plek voor hem is. Als er geen plek zou zijn, zou hij hier niet zijn. De vraag is hoe we er mee om willen gaan. Suggereren dat we hem moeten elimineren is zo'n beetje het meest populistische wat ik in dit hele topic voorbij heb zien komen, discussie voeren over meer realistische oplossingen lijkt me eerder realistisch dan populistisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

Ten tijde van dat incident werd je doodgegooid met die foto's, dus die heb ik wel degelijk gezien. Zag er heftiger uit dan het was, het waren echt alleen maar oppervlakkige schrammen, een wolf die aanvalt heeft VEEL meer in zijn mars dan dit.
Ambulance, verdoving, hechtingen... Dat kun je toch niet afdoen met "schrammetje" en "oppervlakkige schrammen"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Wokschotel schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:12:[...]Het getuigt van onvermogen om te zien dat het aantal mensen en de manier van leven in Nederland in die tijd dusdanig is veranderd, dat er geen plek is voor de wolf in Nederland.
Dat maak jij er van. De wolf 'denkt' daar heel anders over. En dat is zijn goed recht. Wolven zijn goed voor de biodiversiteit, als predator nemen ze veel zieke en zwakke dieren uit de populatie weg die anders door (dure) jagers afgeschoten hadden moeten worden.
Dat wij mensen het buitengebied vervolgens inrichten als haphoek voor de wolven door al die hobbydieren onbeschermd in weilandjes neer te zetten is gewoonweg vragen om aanvallen die je de wolf niet aan mag rekenen. Het is simpel, een wolf zal zich (met roedel) alleen vestigen in een gebied waar voldoende voedsel voor het hele roedel aanwezig is en waar het roedel zich (ver van de mens) veilig voelt.
Geen voedsel en teveel mensen = geen wolven.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

42erik schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Ambulance, verdoving, hechtingen... Dat kun je toch niet afdoen met "schrammetje" en "oppervlakkige schrammen"?
Niet zo overdrijven.. Hier nog een keer de foto. Voor de wat gevoelige mensen voor de zekerheid maar tussen spoilertags, maar als je goed kijkt zie je echt niet zoveel ernstigs.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c83RyRdZ_ykfP-L96gxE66iB0po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFrtEaAAhFhJf6HAoCbZzpYM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Fanta schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Niet zo overdrijven.. Hier nog een keer de foto. Voor de wat gevoelige mensen voor de zekerheid maar tussen spoilertags, maar als je goed kijkt zie je echt niet zoveel ernstigs.

spoiler:
Die foto is van vorig jaar.
Dit jaar zijn er wel degelijk hechtingen gezet, maar bij mijn weten zijn daar geen foto's van gedeeld.

Edit: Zie volgende post, foto wel degelijk van dit jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroen Blom op 28-08-2025 15:50 ]

• 42erik
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

spoiler:
Ik overdrijf niet, ik benoem feiten als verdoving en hechtingen.

Als je het niet erg vind ga ik liever af op het oordeel van de arts die verdoving en hechtingen nodig vond dan van iemand die adhv een foto het afdoet als schrammen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Jeroen Blom schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Dit jaar zijn er wel degelijk hechtingen gezet, maar bij mijn weten zijn daar geen foto's van gedeeld.
Het is wel een foto van de situatie bij de piramide maar dit:

Het jongetje gaat direct naar het ziekenhuis, waar zijn diepe wonden onder verdoving worden gehecht. In het ziekenhuis maakt Mike foto’s van de verwondingen. „In de ambulance is een verband aangebracht, dat zat op de grootste wond onder zijn oksel. Dat is niet zichtbaar op de foto’s”, legt hij uit.
https://www.ad.nl/woudenb...n-kindjes-leert~a00d6b00/

Oh, ik zie nu opeens ook die witte lap in de oksel. Blijkbaar was dat de grotere wond

[ Voor 9% gewijzigd door 42erik op 28-08-2025 15:49 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
Jeroen Blom schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Naar mijn weten is die van het jongetje... maar dit zijn alleen de schaafwondjes op de rug. Er waren meer wonden en die zie je niet op de foto.

https://nos.nl/artikel/25...ent-met-vermoedelijk-wolf
De jongen liep bijt- en schaafwonden op aan zijn rug en onder zijn oksel, vertelt zijn vader Mike. Het kind is naar het ziekenhuis in Utrecht gebracht en kreeg daar hechtingen. Nu is hij weer thuis.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

42erik schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Ik overdrijf niet, ik benoem feiten als verdoving en hechtingen.

Als je het niet erg vind ga ik liever af op het oordeel van de arts die verdoving en hechtingen nodig vond dan van iemand die adhv een foto het afdoet als schrammen
Prima hoor, maar volgens mij was jij degene die mij vroeg om nog een keer naar die foto te kijken. Dat heb ik gedaan en daar is niet zoveel te zien. Hoe ernstig de wond onder de oksel was zullen we niet weten. Dat doet er eigenlijk ook niet toe, het punt wat ik ermee probeerde te maken is dat we nog niet echt kunnen spreken van 'slachtoffers'. Een wolf die als doel heeft om jou aan te vallen, takelt jou echt wel erger toe, zeker als je een 6-jarig jochie bent. *knip* s.v.p. geen aannames.

Hier een filmpje wat aardig laat zien waar je ongeveer op kan rekenen als een wolf echt op jacht is. De kariboe in het filmpje zal minimaal het dubbele wegen van een 6-jarig kind en weet zich beter te verweren.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 29-08-2025 00:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mensen de schuld geven van het terugkeren van wolven in Nederland terwijl daar niet al te veel ruimte voor is, is redelijk populistisch. Wolven die zich niet natuurlijk gedragen door mensen op te zoeken zijn een gevaar voor de samenleving en moeten imo bejaagd worden.

En dan nog is de vraag of we echt zo graag de wolf terug willen in Nederland. Ik bezocht onlangs een schaapskooi met omliggend weiland en de hekken er omheen waren bijna manshoog met stroom er op en onder. Is dat echt wat "we" willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 21:25
synoniem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:19:
Mensen de schuld geven van het terugkeren van wolven in Nederland terwijl daar niet al te veel ruimte voor is, is redelijk populistisch. Wolven die zich niet natuurlijk gedragen door mensen op te zoeken zijn een gevaar voor de samenleving en moeten imo bejaagd worden.

En dan nog is de vraag of we echt zo graag de wolf terug willen in Nederland. Ik bezocht onlangs een schaapskooi met omliggend weiland en de hekken er omheen waren bijna manshoog met stroom er op en onder. Is dat echt wat "we" willen?
Alle wolven in Nederland maar afschieten? Ze zullen blijven komen uit omringende landen, op zoek naar een eigen territorium.
In Duitsland hebben ze al veel langer ervaring met wolven, en die blijven daar ook gewoon aanwezig.
Wie weet kunnen we in de toekomst ook nog wat lynxen verwelkomen hier, naast de wilde katten die al langzamerhand in Nederland worden waargenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
synoniem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:19:Mensen de schuld geven van het terugkeren van wolven in Nederland terwijl daar niet al te veel ruimte voor is, is redelijk populistisch. Wolven die zich niet natuurlijk gedragen door mensen op te zoeken zijn een gevaar voor de samenleving en moeten imo bejaagd worden.
Wolven zoeken geen mensen op, ze gaan het liefst mensen uit de weg.
Maar wanneer hun voedsel gaat bestaan uit makkelijk aangeboden prooidieren in de buurt van mensen dan worden de wolven minder bang voor de mensen en dat is iets wat we niet willen.
Overigens hebben we qua terugkeer van de wolf niks te willen, dat maakt de wolf zelf wel uit.
Prima schaapsherder trouwens, die draagt dus wel de verantwoordelijkheid voor zijn dieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
synoniem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:19:
Tsja, zoeken wolven mensen op of zoeken mensen wolven op? Natuurgebieden waar zeldzame en/of wilde dieren leven afsluiten voor mensen is misschien wel een oplossing. In Nederland worden beheerde natuurgebieden door een select groepje liefhebbers gebruikt als gratis recreatieterrein. De impact van afsluiting op de gehele bevolking is echter zeer klein. Misschien moeten we dat eens ter discussie stellen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
Naast het effect op de mens heeft de wolf een enorm positieve bijdrage in de natuur, dieren gaan weer natuurlijk gedrag vertonen, wat de ontwikkeling van gezonde bossen enorm stimuleert.
Dat de mens niet altijd overal alles kan is iets wat we maar moeten accepteren, en daarnaast zal in extreme gevallen ingegrepen moeten worden, maar dan heb je het over het afschieten van een enkel dier. Vaak gaan die dieren verkeerd gedrag vertonen door toedoen van de mens overigens, voerende fotograven, mensen die hun hond loslaten lopen, etc. etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

ari3 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

Tsja, zoeken wolven mensen op of zoeken mensen wolven op? Natuurgebieden waar zeldzame en/of wilde dieren leven afsluiten voor mensen is misschien wel een oplossing. In Nederland worden beheerde natuurgebieden door een select groepje liefhebbers gebruikt als gratis recreatieterrein. De impact van afsluiting op de gehele bevolking is echter zeer klein. Misschien moeten we dat eens ter discussie stellen.
En de mogelijkheden om van de natuur te genieten nog meer inperken, waardoor de druk op de overgebleven 'natuur' nog groter wordt? Lijkt me geen goed plan.

De mens staat boven de wolf.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 11:30
Ik denk dat de vraag die boven dit hele draadje hangt is of de mens boven de natuur in zijn algemeenheid staat - en, natuurlijk, de wolf in het bijzonder. Het feit dat de discussie nog niet is beslecht zegt me dat niet iedereen je opvatting deelt.

Het heeft iets hoogmoedigs om op voorhand te stellen dat de mens boven de wolf staat. Misschien is dat ook wel zo, misschien heb je gelijk. Maar misschien is de oplossing waartoe we komen voor het probleem-wolf ook wel een lakmoesproef.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
ari3 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

Als je kijkt hoe groot het territorium van een wolvenroedel is kan je dan vrijwel alle natuurgebieden in het centrum van het land wel afsluiten. De wolf moet concurreren met de mens om ruimte want die is schaars in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Wolven zoeken geen mensen op, ze gaan het liefst mensen uit de weg.
Maar wanneer hun voedsel gaat bestaan uit makkelijk aangeboden prooidieren in de buurt van mensen dan worden de wolven minder bang voor de mensen en dat is iets wat we niet willen.
Overigens hebben we qua terugkeer van de wolf niks te willen, dat maakt de wolf zelf wel uit.
Prima schaapsherder trouwens, die draagt dus wel de verantwoordelijkheid voor zijn dieren.
Ja normaal gedrag is zoals ik al zei dat ze mensen mijden. Als ze dat niet doen dan zijn ze een gevaar voor mensen en moeten ze bejaagd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
synoniem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Als je kijkt hoe groot het territorium van een wolvenroedel is kan je dan vrijwel alle natuurgebieden in het centrum van het land wel afsluiten. De wolf moet concurreren met de mens om ruimte want die is schaars in Nederland.
Waarom zouden ze moeten concurreren met de mens? Wolven kunnen zich prima in de bosgebieden ophouden zonder interactie met een mens. Zolang ze maar schuw genoeg blijven/worden gehouden.
Er leven duizenden wilde zwijnen in Nederland. Ik zie tijdens wandelingen op de Veluwe zeer sporadisch een zwijn.

• synoniem
  • Niet online
HvdBent schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:35:
Naast het effect op de mens heeft de wolf een enorm positieve bijdrage in de natuur, dieren gaan weer natuurlijk gedrag vertonen, wat de ontwikkeling van gezonde bossen enorm stimuleert.
Dat de mens niet altijd overal alles kan is iets wat we maar moeten accepteren, en daarnaast zal in extreme gevallen ingegrepen moeten worden, maar dan heb je het over het afschieten van een enkel dier. Vaak gaan die dieren verkeerd gedrag vertonen door toedoen van de mens overigens, voerende fotograven, mensen die hun hond loslaten lopen, etc. etc.
*knip* onderbouw dit statement s.v.p. met betrouwbare bronnen.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 29-08-2025 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
synoniem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:07:
[...]

Ja normaal gedrag is zoals ik al zei dat ze mensen mijden. Als ze dat niet doen dan zijn ze een gevaar voor mensen en moeten ze bejaagd worden.
Nou dan zijn we hier klaar want dit is al het beleid. Staat allemaal netjes in het wolvenplan beschreven.

• Yaksa
*knip* dit is ongewenst, maak in het vervolgd s.v.p. een topic report aan.

[ Voor 69% gewijzigd door defiant op 29-08-2025 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
*knip* reactie op mbr'ed post verwijderd.Bij het huidige aantal wolven blijft het probleem beperkt tot een enkel exemplaar. Dat wordt anders als de aantallen groter worden want het aantal prooidieren wordt niet groter..

[ Voor 49% gewijzigd door defiant op 29-08-2025 00:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroen Blom
synoniem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:41:
[...]

Bij het huidige aantal wolven blijft het probleem beperkt tot een enkel exemplaar. Dat wordt anders als de aantallen groter worden want het aantal prooidieren wordt niet groter..
De natuur kent geen onbeperkte groei, alles hangt af van het aanbod van voedsel. (Natuurlijk is dit de uitleg in een notendop)

Concreet de huidige groei van de wolven neemt al af. Zowel voor Nederland als in Duitsland, dus ook minder aanwas van zwervers.

De geschikte ruimte voor een territorium wordt steeds minder. Wolven doden elkaar steeds meer omdat de roedels te dicht bij elkaar komen.

Als gevolg minder grote roedels, minder aanwas en waarschijnlijk meer sterfte dan de huidige 50% dan nu het tweede levensjaar halen.

• 42erik
  • Niet online
*knip* maak hiervoor s.v.p. in het vervolgd een topic report aan.

[ Voor 49% gewijzigd door defiant op 29-08-2025 00:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
synoniem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:41:[...]*knip* Bij het huidige aantal wolven blijft het probleem beperkt tot een enkel exemplaar. Dat wordt anders als de aantallen groter worden want het aantal prooidieren wordt niet groter..
Mag ik je aanraden om het hele topic even door te nemen alvorens hier aannames te posten die gewoon niet kloppen? Dan kun je namelijk nalezen hoe het zit met voedselaanbod en daaraan gerelateerd de aantallen wolven. Ik kan het namelijk allemaal wel weer gaan herhalen, maar ik verwacht eigenlijk dat posters hier alle informatie die in dit topic staat tot zich genomen hebben en op basis daarvan een beter, gefundeerd standpunt in kunnen nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 29-08-2025 00:33 ]

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:11:
[...]

Waarom zouden ze moeten concurreren met de mens? Wolven kunnen zich prima in de bosgebieden ophouden zonder interactie met een mens. Zolang ze maar schuw genoeg blijven/worden gehouden.
Er leven duizenden wilde zwijnen in Nederland. Ik zie tijdens wandelingen op de Veluwe zeer sporadisch een zwijn.
Het zien van al het wild is sterk afhankelijk van seizoen, weer, tijd en locatie. Ik kom vaak in het bos, zie vrijwel nooit groot wild. Zeker niet in weekenden. Uitzondering is na zonsondergang.

De ene keer dat ik een wolf zag was op oudjaarsdag in de stromende regen.

• synoniem
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Mag ik je aanraden om het hele topic even door te nemen alvorens hier aannames te posten die gewoon niet kloppen? Dan kun je namelijk nalezen hoe het zit met voedselaanbod en daaraan gerelateerd de aantallen wolven. Ik kan het namelijk allemaal wel weer gaan herhalen, maar ik verwacht eigenlijk dat posters hier alle informatie die in dit topic staat tot zich genomen hebben en op basis daarvan een beter, gefundeerd standpunt in kunnen nemen.
Voedselaanbod in een gewone situatie maar de situatie in Nederland is niet gewoon. Het aantal natuurgebieden is beperkt, schapen en andere dieren worden steeds beter beschermd. Dus ja ze zullen elkaar aanvallen door territoriumdrift dus ze groeien ze minder hard in aantal. Maar het aantal wolven groeit nog wel, het aantal prooidieren niet. Daarmee is de kans op problemen reëel en is het zaak om de situatie goed te monitoren en als het niet anders ze actief te bejagen. *knip* onderbouw dit soort statements altijd met betrouwbare bronnen.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 29-08-2025 00:35 ]

• Yaksa
synoniem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:14:[...]Voedselaanbod in een gewone situatie maar de situatie in Nederland is niet gewoon. Het aantal natuurgebieden is beperkt, schapen en andere dieren worden steeds beter beschermd. Dus ja ze zullen elkaar aanvallen door territoriumdrift dus ze groeien ze minder hard in aantal. Maar het aantal wolven groeit nog wel, het aantal prooidieren niet. Daarmee is de kans op problemen reëel en is het zaak om de situatie goed te monitoren en als het niet anders ze actief te bejagen. *knip*.
Bij een verminderd aantal prooidieren zal er automatisch een vermindering in de voortplanting optreden, de wolvinnen krijgen minder welpen. Dat is hoe de natuur werkt en maar een van de vele dingen die je in dit topic al had kunnen lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 29-08-2025 00:35 ]

• Wippie1234
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:26:
[...]

Bij een verminderd aantal prooidieren zal er automatisch een vermindering in de voortplanting optreden, de wolvinnen krijgen minder welpen. Dat is hoe de natuur werkt en maar een van de vele dingen die je in dit topic al had kunnen lezen.
Dat is iets te kort door de bocht.

Bijvoorbeeld zwijnen worden al jaren bejaagd. Jaarlijks worden er afspraken gemaakt over wanneer en hoeveel dieren er afgeschoten mogen worden. Te veel zwijnen geeft overlast.

Hetzelfde principe geldt voor wolven, te veel dieren geeft overlast.

Overigens; het nemen van wolfwerende maatregelen ter bescherming van (klein-)vee heeft geen impact op het totaal aanbod van prooidieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Fanta schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Prima hoor, maar volgens mij was jij degene die mij vroeg om nog een keer naar die foto te kijken. Dat heb ik gedaan en daar is niet zoveel te zien. Hoe ernstig de wond onder de oksel was zullen we niet weten. Dat doet er eigenlijk ook niet toe, het punt wat ik ermee probeerde te maken is dat we nog niet echt kunnen spreken van 'slachtoffers'. Een wolf die als doel heeft om jou aan te vallen, takelt jou echt wel erger toe, zeker als je een 6-jarig jochie bent. [mbr]*knip* s.v.p. geen aannames.[/mbr]

Hier een filmpje wat aardig laat zien waar je ongeveer op kan rekenen als een wolf echt op jacht is. De kariboe in het filmpje zal minimaal het dubbele wegen van een 6-jarig kind en weet zich beter te verweren.

[YouTube: Wolf hunts caribou - Nature's Epic Journeys: Episode 2 Preview - BBC]
*knip* commentaar op moderatie mag in een DM + aannames zonder onderbouwing.

[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 29-08-2025 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
Wippie1234 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:50:
[...]

Dat is iets te kort door de bocht.

Bijvoorbeeld zwijnen worden al jaren bejaagd. Jaarlijks worden er afspraken gemaakt over wanneer en hoeveel dieren er afgeschoten mogen worden. Te veel zwijnen geeft overlast.

Hetzelfde principe geldt voor wolven, te veel dieren geeft overlast.

Overigens; het nemen van wolfwerende maatregelen ter bescherming van (klein-)vee heeft geen impact op het totaal aanbod van prooidieren.
Everzwijnen passen hun voortplanting aan aan de hoeveelheid beschikbaar voedsel. Die kunnen dus prima gedijen in hun leefomgeving.
Dat wij mensen vinden dat het er teveel zijn is een ander hoofdstuk. De natuur houdt niet op aan de bosrand van Ermelo, het gazon van de huizen ertegenover bevat ook prima voedsel. Met als gevolg dat je gazon er uit ziet alsof er een tank doorheen is gereden :+
En het koningshuis jaagt graag, de Kroondomeinen zijn niet voor niets een deel van het jaar afgesloten voor de jacht op groot wild.

Wolven hebben een territorium, de jonge wolven gaan vanzelf op zoek naar andere leefgebieden, in welk land dan ook. Er komen geen 1000 wolven op de Veluwe, wel duizenden everzwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
*knip*, feedback over de moderatie mag via dm naar de betreffende moderator.

[ Voor 70% gewijzigd door NMH op 29-08-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Trichoglossus schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

Everzwijnen passen hun voortplanting aan aan de hoeveelheid beschikbaar voedsel. Die kunnen dus prima gedijen in hun leefomgeving.
Dat wij mensen vinden dat het er teveel zijn is een ander hoofdstuk. De natuur houdt niet op aan de bosrand van Ermelo, het gazon van de huizen ertegenover bevat ook prima voedsel. Met als gevolg dat je gazon er uit ziet alsof er een tank doorheen is gereden :+
En het koningshuis jaagt graag, de Kroondomeinen zijn niet voor niets een deel van het jaar afgesloten voor de jacht op groot wild.

Wolven hebben een territorium, de jonge wolven gaan vanzelf op zoek naar andere leefgebieden, in welk land dan ook. Er komen geen 1000 wolven op de Veluwe, wel duizenden everzwijnen.
Er zijn al jaren te veel zwijnen op de veluwe, mede omdat er geen top-predator was. Er werd in het verleden gestreefd naar een afschot van 6000 zwijnen op jaarbasis om de stand gezond te houden en de schade in de landbouw, tuinen en langs wegen te beperken. De komst van de wolf helpt hier om de populatie onder controle te brengen. Sinds de jacht op zwijnen niet meer met drijfjacht mocht is het afschot echt niet te halen gebleken (alleen vanaf hoogzit kan je niet genoeg schieten) Dus wat dat betreft heeft de wolf een goede invloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Even deze publicatie er bij gepakt.
Citaat bladzijde 68:
Ook uit het IPO-wolvenplan (2019) 61 blijkt: ‘Voor de wolf is relevant dat Nederland te klein is om
ook op de langere termijn een populatie wolven te huisvesten die op zichzelf groot genoeg is om
een Gunstige Staat van Instandhouding te bereiken. Dit gegeven is al geruime tijd geleden door
de Europese Commissie onderkend waarbij is aanbevolen dat lidstaten tot gezamenlijke
beschermings- en beheerplannen komen op het niveau van grensoverschrijdende
subpopulaties.
Waarbij het uiteraard goed is als we met onze buurlanden gaan samenwerken maar de conclusie dat Nederland te klein is voor een gezonde wolvenpopulatie blijft staan.

Dit is mijn laatste bijdrage in deze discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
synoniem schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:26:
Citaat bladzijde 68:

[...]

Waarbij het uiteraard goed is als we met onze buurlanden gaan samenwerken maar de conclusie dat Nederland te klein is voor een gezonde wolvenpopulatie blijft staan.

Daar staat volgens mij niet wat jij denkt.
Het "op zichzelf" is hierin belangrijk, als je inderdaad een hek om Nederland zou zetten en de wolven er niet meer uit of in zouden kunnen, dan is Nederland inderdaad te klein voor een gezonde populatie. Maar dit is uiteraard niet de situatie en is er gewoon verbinding met de populaties in Duitsland en vandaar dat ze sturen op gezamenlijke beschermings- en beheerplannen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen Blom
synoniem schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:26:
Citaat bladzijde 68:

[...]

Dat staat er helemaal niet.
Er staat, Nederland als land is te klein om in zijn eentje een levensvatbare wolvenpopulatie op te bouwen die voldoet aan de GSI criteria. Daarom moet het beheer altijd in internationaalverband worden gezien.

En niet dat het leefgebied in Nederland is te klein om überhaupt wolven te huisvesten.

Edit: Zie ook de post van Kojoottii hierboven,

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroen Blom op 29-08-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Jeroen Blom schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Dat staat er helemaal niet.
Er staat, Nederland als land is te klein om in zijn eentje een levensvatbare wolvenpopulatie op te bouwen die voldoet aan de GSI criteria. Daarom moet het beheer altijd in internationaalverband worden gezien.

En niet dat het leefgebied in Nederland is te klein om überhaupt wolven te huisvesten.

Edit: Zie ook de post van Kojoottii hierboven,
Ik zeg nergens dat het leefgebied te klein is om überhaupt wolven te huisvesten. Ik citeer dat er altijd beheer nodig zal zijn omdat Nederland te klein is om een gezonde populatie volgens GSI criteria te huisvesten. Wolven gewoon hun laten gaan op basis van voedselaanbod zit er niet in, die ruimte hebben we simpelweg niet. Nog afgezien van dat er altijd een delta is tussen het aantal en de reproductie van wolven en het aantal prooidieren.

En wat populariteit van wolven in Nederland betreft https://www.gelderlander....lf-in-nederland~a1e29b14/

Hopelijk wordt mijn vorige bijdrage zo beter begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Waarom haal je ineens dit erbij? We hebben het over ecologie en niet over meningen.
Ik zeg nergens dat het leefgebied te klein is om überhaupt wolven te huisvesten.
Er zijn meerdere personen in deze draad dit het anders lezen. Maar fijn dat je dit verduidelijkt.
Wolven gewoon hun laten gaan op basis van voedselaanbod zit er niet in, die ruimte hebben we simpelweg niet. Nog afgezien van dat er altijd een delta is tussen het aantal en de reproductie van wolven en het aantal prooidieren.
Dit is ecologisch onjuist.
Want de wolvenpopulaties reguleert zich wel sterk op basis van voedselaanbod. Dus minder prooi leidt tot hogere sterfte onder de wolven en ook tot lagere voortplanting.

Als we dit fundamentele ecologische principe niet delen, dan wordt verdere discussie lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Jeroen Blom schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

Waarom haal je ineens dit erbij? We hebben het over ecologie en niet over meningen.

[...]

Er zijn meerdere personen in deze draad dit het anders lezen. Maar fijn dat je dit verduidelijkt.

[...]

Dit is ecologisch onjuist.
Want de wolvenpopulaties reguleert zich wel sterk op basis van voedselaanbod. Dus minder prooi leidt tot hogere sterfte onder de wolven en ook toch lagere voortplanting.

Als we dit fundamentele ecologische principe niet delen, dan wordt verdere discussie lastig.
Punt van discussie is welk voedselaanbod. Huisdieren en (klein)vee kunnen ecologisch gezien prima deel uitmaken van het voedselaanbod voor de wolf maar daarmee is het nog niet wenselijk.
Minder prooiaanbod zal uiteindelijk tot hogere sterfte leiden maar voor dat gebeurt, heb je wel een paar hongerige wolven rondlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
synoniem schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Punt van discussie is welk voedselaanbod. Huisdieren en (klein)vee kunnen ecologisch gezien prima deel uitmaken van het voedselaanbod voor de wolf maar daarmee is het nog niet wenselijk.
Minder prooiaanbod zal uiteindelijk tot hogere sterfte leiden maar voor dat gebeurt, heb je wel een paar hongerige wolven rondlopen.
Ecologisch gezien is het principe helder: wolvenpopulaties reguleren zich via voedselaanbod en territoria. Als je dat steeds negeert, heeft discussie weinig zin. Ik laat het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Jeroen Blom schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Ecologisch gezien is het principe helder: wolvenpopulaties reguleren zich via voedselaanbod en territoria. Als je dat steeds negeert, heeft discussie weinig zin. Ik laat het hierbij.
Als je steeds blijft negeren dat er huisdieren en kleinvee in die territoria voorkomen heeft discussie inderdaad weinig zin.

Gelukkig heeft Europa de beschermde status van de wolf inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
synoniem schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:46:
[...]

Als je steeds blijft negeren dat er huisdieren en kleinvee in die territoria voorkomen heeft discussie inderdaad weinig zin.

Gelukkig heeft Europa de beschermde status van de wolf inmiddels aangepast.
Dat kan nog wel even duren voordat het zover is. En de wolf blijft gewoon aanwezig.
Daarom heeft de Commissie begin dit jaar het voorstel gedaan om de status van wolven onder de Conventie van Bern van ‘strikt beschermd’ te veranderen in ‘beschermd’

Het Permanente Comité van de Conventie van Bern heeft met het voorstel van de Commissie ingestemd op 3 december 2024. Dit betekent dat op 7 maart 2025 de beschermingsstatus van de wolf in de Conventie van Bern verlaagd wordt. Vanaf deze datum kan de Commissie ook de Annex van de Habitatrichtlijn aanpassen. Deze wijziging van de Richtlijn kan echter een tijd op zich laten wachten, want het Europees Parlement en de Raad moeten ermee instemmen. Dat kan nog minstens een jaar duren.

Wanneer de wolf een beschermde status krijgt, verdient de diersoort nog steeds bescherming, maar mogen lidstaten maatregelen treffen voor het beheer van de diersoort zolang deze niet de levensvatbaarheid van de populatie aantasten.
https://europadecentraal....r-naar-extra-maatregelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Terug van buitenspelen. Geen wolven gezien dit keer maar wel lynxen en elanden.

Dat er zoveel ophef is over een wolf die over een hek springt snap ik niet. Elke wolf kan flink hoog springen al zal niet elke wolf dat doen bij een schapenhek zolang er genoeg ander voedsel is.

Hier eentje uit Duitsland van vorig jaar juli en een 1,5m hoog hek met 9000 volt. YouTube: Wolf überspringt ohne Schwierigkeiten Zaun von 140 cm mit Strom

Mooi met thermische camera opgenomen. Die zijn peperduur dus dat zal niet iedereen kunnen betalen. De eerste filmpjes op youtube van wolven die over wolfwerende hekken springen dateren van veel langer geleden, ik meen van een jaar of 5-6 geleden of nog langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
Indoubt schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:35:
Terug van buitenspelen. Geen wolven gezien dit keer maar wel lynxen en elanden.

Dat er zoveel ophef is over een wolf die over een hek springt snap ik niet. Elke wolf kan flink hoog springen al zal niet elke wolf dat doen bij een schapenhek zolang er genoeg ander voedsel is.

Hier eentje uit Duitsland van vorig jaar juli en een 1,5m hoog hek met 9000 volt. YouTube: Wolf überspringt ohne Schwierigkeiten Zaun von 140 cm mit Strom

Mooi met thermische camera opgenomen. Die zijn peperduur dus dat zal niet iedereen kunnen betalen. De eerste filmpjes op youtube van wolven die over wolfwerende hekken springen dateren van veel langer geleden, ik meen van een jaar of 5-6 geleden of nog langer.
Mijn broer heeft wolfshonden gehad (Tsjechen). De fokkers zeiden destijds: mocht je de hond kwijt zijn, kijk dan eens op de schuur/garage.

Het atletisch vermogen van wolfshonden (en in het verlengde daarvan; wolven) is echt wat anders dan van de huis tuin en keuken duitse herder of labrador.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ja, wolven zijn echte atleten in die zin. Deze zomer niet maar vorige zomer en de zomer daarvoor heb ik ze wel gezien. In de winter/vroege voorjaar maak je wel meer kans maar blijkbaar zijn ze in de zomer ook wel vaker in de buurt. Misschien dat de wolven de lynx uit de weg gaan. Een kennis van mij een paar km verderop had ook al een lynx op de camera en dat was een andere met een heel andere tekening.

Tsjechische wolfhonden zijn ook acrobatisch maar halen het niet bij pure wolven. Die moeten ook wel, want hun overleven hangt er van af en de omgeving waar ik kom is heel wat ruiger dan hier in Nederland met weinig vee en heel veel bos. Dit jaar was er wel een weide met schaapjes op een paar km afstand maar meestal zijn het alleen stieren die er staan.

Die hekjes in Nederland mogen heel wat hoger wil het enigzins werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 1 september 2025 @ 00:07:.

Die hekjes in Nederland mogen heel wat hoger wil het enigzins werken.
Eens. Hier op de Veluwe zijn er veel mensen met grote percelen die hobbymatig geitjes, pony’s/paarden, kippen en schapen houden. Zelfs al worden wolfwerende maatregelen gratis verstrekt, dan is het nog geen gezicht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Staat een goed artikel in de gelderlander vandaag, viel mij op dat in 98% van de aanvallen geen afdoende raster aanwezig is, dus ehh nog genoeg te doen. Ook zou er ge-experimenteerd kunnen worden met een speciale kraag voor schapen die een schok afgeven bij een wolvenbeet, of het neerleggen van schapenkadavers met een slechte geur om wolven het schaap te leren mijden.
krant was analoog dus citaten zijn van horen lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Bedoelde je dit artikel of een andere?
https://www.gelderlander....er-nog-ziek-van~ab26cbc8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:57

Vliegvlug

Flight Simple

Ik snap dat je daar als eigenaar van de alpaca’s enorm gefrustreerd van raakt, doe je alles voor je gevoel goed en houd je je geliefde dieren maandenlang ergens anders tot een wolfwerend hek is geplaatst en kom je paar dagen later in je wei om 2 van je dieren opengereten aan te treffen. :'(

Vraag me hierdoor wel af hoe dergelijke hekken verkocht worden.
Twee quotes uit het artikel:
  • ”Het 1,20 meter hoge hek staat onder stroom en is zo ontworpen dat er geen wolf langs zou moeten kunnen komen.”
  • “Van Miltenburg was zich bewust van de dreiging van wolven. Daarom verbleven zijn alpaca’s maandenlang bij zijn zoon, totdat het raster geplaatst kon worden. „Daar stonden ze veilig toen het hek werd geplaatst”, zegt hij. „Ik vertrouwde erop dat het raster, dat door een gecertificeerd bedrijf is geplaatst en aan alle regels voldoet, mijn dieren zou beveiligen. Daarom heb ik ze vorige week teruggehaald naar de Tolnegenweg, maar dat is helemaal verkeerd gelopen.”
Uit de eerdere discussie over hekken hier blijkt 120cm bij lange na niet hoog genoeg, stroom of niet, dus hoe kan zo’n eigenaar er van overtuigd zijn dat het veilig genoeg zou zijn.
Daar gaat toch iets goed fout in de communicatie of het feit dat er waarschijnlijk geen of niet de goede normen zijn voor een wolfwerend hek.
Met als gevolg dat er nu weer een negatieve ervaring met de wolf is en waarschijnlijk een nieuwe tegenstander erbij die dit in zijn omgeving zal uitdragen.

En daarbovenop leidt dit tot een extra verzoek tot afschieten van een wolf:
Uit het artikel: “De provincie Gelderland heeft daarom aangekondigd dat zij wil overgaan tot het afschieten van de wolf.”

En onderstaand artikel gaat daar nog verder op in:
Wolf springt meerdere keren over wolfwerend raster in Gelderland, provincie wil dier doden

„Over het algemeen werken die hekken goed”, zegt een woordvoerder van de provincie over de rasters waar stroom op staat. „Dan komen wolven in aanraking met de stroom en snappen ze dat het niet de bedoeling is ze hekken aan te raken. Maar deze wolf heeft het trucje door en maakt een aardige sprong.”
Dus hoog springende wolven die het lukt regelmatig over een hek te gaan zijn blijkbaar vogelvrij.

Animal Rights zegt bezwaar te gaan maken tegen de afschotvergunning op basis van het feit dat de betreffende hekken blijkbaar van flexibele paaltjes zijn gemaakt. Vraag me af of dat ook voor het hek bij de alpaca’s het geval is, want anders wordt het bezwaar snel verworpen als het dezelfde wolf blijk te zijn ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 03-09-2025 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:57

Vliegvlug

Flight Simple

Er moet denk ik wel een discussie gevoerd worden tot hoever (hobby)boeren moeten gaan om hun dieren te beschermen en welk hek daar dan bij hoort.
Dat als het voldoet aan de normen de eigenaren dan gecompenseerd worden en als het door gaat de betreffende wolf kan worden afgeschoten.

Waarbij naar mijn menig ook het aanzicht van de omgeving mee moet worden genomen. Want je kan uiteraard 4m hoge hekken om het vee gaan zetten waar wolven echt niet overheen kunnen en ze doortrekken in de bodem zodat ondergraven ook niet kan maar dat is afgezien van de kosten geen gezicht. Alsof overal gevangenisterreinen zijn ipv weides. :X

Zolang er voor de gemiddelde persoon nog overheen te kijken is lijkt me dat voor het aangezicht het maximale, zeg absolute max 160cm in sommige situaties maar liever 140cm max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
nee het was een ander stuk waarin meer ingegaan werd op hoogte van hekken, en andere maatregelen.
Het was een papieren krant uit de regio Arnhem (helaas horen Harderwijk en Ermelo niet bij gelderland, anders had ik de Gelderlander gelezen, de Stentor is mij te veel AD)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Vliegvlug schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:26:Er moet denk ik wel een discussie gevoerd worden tot hoever (hobby)boeren moeten gaan om hun dieren te beschermen en welk hek daar dan bij hoort.
Ik denk eerder dat er een discussie gevoerd moet worden of (hobby) boeren die hun dieren houden in een wolventerritorium hun dieren 's avonds niet beter in een schuur, stal of schapenkooi zouden moeten doen. Dat is zorg dragen voor je dieren en je dieren beschermen tegen gevaar van buitenaf. Het overgrote deel van de incidenten van wolven met (hobby)dieren vind in de schemer en 's nachts plaats. Wanneer de dieren opgeborgen zitten dan vinden die incidenten in ieder geval niet meer plaats.
Mensen die in het buitengebied wonen en kippen houden doen die kippen 's avonds ook in het hok. Omdat ze anders het risico lopen dat hun kippen door vossen of marters gedood/opgegeten worden. Dus dan kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:32:
[...]

Ik denk eerder dat er een discussie gevoerd moet worden of (hobby) boeren die hun dieren houden in een wolventerritorium hun dieren 's avonds niet beter in een schuur, stal of schapenkooi zouden moeten doen. Dat is zorg dragen voor je dieren en je dieren beschermen tegen gevaar van buitenaf. Het overgrote deel van de incidenten van wolven met (hobby)dieren vind in de schemer en 's nachts plaats. Wanneer de dieren opgeborgen zitten dan vinden die incidenten in ieder geval niet meer plaats.
Mensen die in het buitengebied wonen en kippen houden doen die kippen 's avonds ook in het hok. Omdat ze anders het risico lopen dat hun kippen door vossen of marters gedood/opgegeten worden. Dus dan kan het wel.
Die discusie wordt alleen gevoerd in een klein deel van de overheden en van de bevolking. En dan met name in Nederland.

Even ter vergelijk een berichtje van gisteren uit het land waar de Bern conventie zijn oorsprong vindt:
https://www.srf.ch/news/s...zehn-gesuche-gutgeheissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Indoubt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:03:
[...]Die discusie wordt alleen gevoerd in een klein deel van de overheden en van de bevolking. En dan met name in Nederland.
Even ter vergelijk een berichtje van gisteren uit het land waar de Bern conventie zijn oorsprong vindt:
https://www.srf.ch/news/s...zehn-gesuche-gutgeheissen
Tsja, da's Zwitserland hè, waar zowat iedereen een jachtgeweer heeft en waar jaarlijks duizenden dieren onnodig worden afgeschoten.
Lees dan deze link ook ff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:09
https://www.demorgen.be/m...ocial&utm_source=whatsapp

De wolf houdt de mens een spiegel voor.

De mens slacht miljoenen dieren per dag af (en ook nog heel wat eigen soortgenoten). De wolf gemiddeld minder dan 1 per dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
Ik begreep dat 1 van de honden van de Schaapskooi Heerde/Epe vanochtend aangevallen is door een wolf.

Bron: https://www.destentor.nl/...3A%2F%2Fm.facebook.com%2F

[ Voor 58% gewijzigd door Wippie1234 op 03-09-2025 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Blom
@Indoubt het hek was niet op alle plekken wolfwerend. Het is wachten op de data van Bij12 (dat duurt even) en dan wordt dit ook zo geregistreerd.

Helaas is dus nog wachten op de bronvermelding, maar om de discussie zuiver te houden meld ik alvast. Ik hoop dan mijn trackrecord voldoende is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
*knip*, linkdrop.

En in Austerlitz adviseren ze mensen het bos niet in te gaan... Waar hun huis middenin staat... Tja...

[ Voor 53% gewijzigd door NMH op 04-09-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Wippie1234 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:47:
Ik begreep dat 1 van de honden van de Schaapskooi Heerde/Epe vanochtend aangevallen is door een wolf.

Bron: https://www.destentor.nl/...3A%2F%2Fm.facebook.com%2F
Op de beelden is te zien dat de wolf in de verte een hond ziet nadat hij bij de hardlopers is weggelopen. Dat blijkt een van de honden van schaapherder Lammert Niesing te zijn, die in de buurt van de kudde loopt.

„We zagen al snel dat het mis was. We zijn ernaartoe gerend en ik probeerde zoveel mogelijk lawaai te maken door te schreeuwen en op mijn vingers te fluiten. De schaapherder vertelde dat hij naar het huilen van zijn hond was gekomen.”

Terwijl de omstanders gefocust zijn op het roofdier, heeft de viervoeter van Niesing de benen genomen. Niesing meldt aan het begin van de woensdagmiddag dat hij nog op zoek is naar zijn hond.

Tweede incident voor Niesing
Voor Niesing is het de tweede keer in nog geen maand dat een van zijn honden is aangevallen. De schaapherder schoot op dinsdagochtend 13 augustus een vrouw en haar hond te hulp toen zij een wolf zagen. Kort daarna werd zijn eigen bordercollie gegrepen door de wolf.
Een bordercollie is geen partij voor een wolf lijkt me qua afmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
Wel interessant dat het vrijwel altijd solitaire dieren zijn die problemen veroorzaken, roedels komen niet tot zelden in het nieuws

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Wippie1234 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:04:
Wel interessant dat het vrijwel altijd solitaire dieren zijn die problemen veroorzaken, roedels komen niet tot zelden in het nieuws
Dat komt omdat solitaire wolven, die veelal geen territorium hebben zoals een roedel, ook in hun voedsel moeten voorzien terwijl ze een eigen territorium aan het zoeken zijn.
Dan blijkt, in de ogen van de wolf, dat de mens hier en daar haphoeken voor de wolf heeft ingericht waar hij naar believen kan dineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:13:
[...]

Dat komt omdat solitaire wolven, die veelal geen territorium hebben zoals een roedel, ook in hun voedsel moeten voorzien terwijl ze een eigen territorium aan het zoeken zijn.
Dan blijkt, in de ogen van de wolf, dat de mens hier en daar haphoeken voor de wolf heeft ingericht waar hij naar believen kan dineren.
En waarom zouden die "haphoeken" niet ook voor roedels interessant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
42erik schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:42:
[...]En waarom zouden die "haphoeken" niet ook voor roedels interessant zijn?
Omdat roedels over het algemeen in gebieden verblijven waar hun voedsel bestaat uit 'wilde' prooidieren zoals herten, reeën en wilde zwijnen. Tevens ligt dat territorium over het algemeen in een gebied waar maar weinig mensen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:13:
[...]

@Indoubt het hek was niet op alle plekken wolfwerend. Het is wachten op de data van Bij12 (dat duurt even) en dan wordt dit ook zo geregistreerd.

Helaas is dus nog wachten op de bronvermelding, maar om de discussie zuiver te houden meld ik alvast. Ik hoop dan mijn trackrecord voldoende is.
Je hebt wel wat creditpunten :)

Wel sneu voor de eigenaar die net voor veel geld een hek heeft laten zetten door een professioneel bedrijf. Dan zou je eigenlijk mogen verwachten dat het goed is.

Iets anders wat je mogelijk interesseert:: Ik kreeg een tijdje geleden een vooraankondiging van een studie uitgevoerd in Duitsland over een gebiedje waar veel wolven zijn en waar men de vraatschade aan jonge aanplant heeft bestudeert. In dit geval bleek er daadwerkelijk ook minder vraatschade te zijn. Dat is compleet anders als in een eerdere studie in Meckelenburg vorpommern werd vastgesteld. Daar maakte het geen verschil maar in dit andere gebied dus wel. De studie zou voldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn. Ik heb de studie nog niet opgezocht maar het is van zeer recent. Als ik hem vindt plaats ik wel even een link (mits vrij beschikbaar)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:31:
[...]

Tsja, da's Zwitserland hè, waar zowat iedereen een jachtgeweer heeft en waar jaarlijks duizenden dieren onnodig worden afgeschoten.
Lees dan deze link ook ff.
Net als in vrijwel alle andere landen van Europa. Alleen in Nederland weten we het beter

Ik linkte naar een gewone nieuwspagina in Zwitserland.

Als je meent dat te moeten pareren met linkjes naar dergelijke radicale sites die ook nog eens niet zijn onderbouwd dan neem ik dat niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:57:
[...]

Omdat roedels over het algemeen in gebieden verblijven waar hun voedsel bestaat uit 'wilde' prooidieren zoals herten, reeën en wilde zwijnen. Tevens ligt dat territorium over het algemeen in een gebied waar maar weinig mensen komen.
dus het gaat eigenlijk vooral om de lokatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kojoottii
Indoubt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:04:
[...]

Net als in vrijwel alle andere landen van Europa. Alleen in Nederland weten we het beter

Ik linkte naar een gewone nieuwspagina in Zwitserland.

Als je meent dat te moeten pareren met linkjes naar dergelijke radicale sites die ook nog eens niet zijn onderbouwd dan neem ik dat niet serieus.
Er staan gewoon links naar de studies die het onderbouwen hoor. Maar als je kritiek op jacht als radicaal ziet, tja... Hoe serieus moeten we jou dan nemen.

• 42erik
  • Niet online
42erik schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:33:
[mbr]*knip*, linkdrop.[/]

En in Austerlitz adviseren ze mensen het bos niet in te gaan... Waar hun huis middenin staat... Tja...
Hoezo is informatie van hoe de "locals" hier mee om moeten gaan niet nuttig?

• Wippie1234
  • Niet online
42erik schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:11:
[...]

Hoezo is informatie van hoe de "locals" hier mee om moeten gaan niet nuttig?
In Heerde is het verplicht om de hond aan te lijnen, ook in de losloopgebieden. Het incident van gisteren vond plaats in een losloopgebied.

https://www.destentor.nl/...cident-met-wolf~a264a170/

• Trichoglossus
dehardstyler schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Ik heb zelf nooit geprobeerd om terwijl ik over een hek spring ook het schrikdraad aan te raken, maar ik denk dat je ook de grond moet aanraken, terwijl je het hek raakt. In dit geval is die dus niet afgegaan. BIJ12 bevestigde dat er wel stroom op stond.
Dat zit ik mij ook af te vragen. Hoe werkt zo'n hek eigenlijk? Als zo'n wolf bovenop een hek springt, dan zal ie niets voelen?
Je ziet immers ook vogels op hoogspanningskabels zitten, geen probleem.
Als je in zo'n mast klimt en een kabel vastpakt, dan heb je wel een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:28:
[...]

Dat zit ik mij ook af te vragen. Hoe werkt zo'n hek eigenlijk? Als zo'n wolf bovenop een hek springt, dan zal ie niets voelen?
Spanning an sich doet niks, spanningsverschil wel. Die vogel voelt dezelfde spanning tussen zijn 2 poten en geen issue. Als hij 2 verschillende kabels pakt, of de zuil aanreikt is het verhaal anders.

Dus op de stroomdraad zitten kan, al zie ik dat qua gewicht en balans nog wel lastig worden

Afbeeldingslocatie: https://i.regiogroei.cloud/2952bff6-d114-3112-8916-d2ace85abf2a.jpg?width=1104&height=620&aspect_ratio=1104:620&cb=897475958e31a78cd938bc30a16950b7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:08

inhico

pw

Zolang je alleen het raster aanraakt en niets anders gebeurt er niets. Als de wolf op/tegen het raster springt zonder tegelijkertijd de grond te raken heeft ie er geen last van.
Een belangrijk deel van de werking zit erin dat een beest in de buurt komt van het raster, het aanraakt, een schok krijgt en voortaan uit de buurt van het raster blijft. Maar dat werkt niet altijd zo.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Trichoglossus schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:28:
[...]
.

Een wolf test een raster altijd op de zwakke plekken. De volgorde is.

1. Eerst onderdoor kruipen
2. Graven als de onderkant te laag is
3.Doorheen wurmen bij gaten in het raster
4. Springen als laatste optie

Daarom is de onderste draad de belangrijkste: die moet laag bij de grond zitten en direct een tik geven. Dat schrikt af en voorkomt dat de wolf verder zoekt. De overige draden zorgen voor extra zekerheid en voldoende hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 19:30

The Zep Man

🏴‍☠️

Jeroen Blom schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:32:
Daarom is de onderste draad de belangrijkste: die moet laag bij de grond zitten en direct een tik geven. Dat schrikt af en voorkomt dat de wolf verder zoekt.
Deze uitspraak zet gedrag van de wolf neer als feit. Bron?

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 05-09-2025 07:57 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
• Reageer beargumenteerd en onderbouwd en zo nodig ondersteund met bronnen.
• Vermijd reacties op basis van emotie, hou het professioneel.
• Het onderwerp is de wolf, vergelijkingen met andere problematiek zoals met huisdieren is offtopic.
• Vermeld bij aanval(len) van de wolf altijd de bron van het incident.
• Geen uitspraken over het gedrag van de wolf zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.