Ik snap dat je daar als eigenaar van de alpaca’s enorm gefrustreerd van raakt, doe je alles voor je gevoel goed en houd je je geliefde dieren maandenlang ergens anders tot een wolfwerend hek is geplaatst en kom je paar dagen later in je wei om 2 van je dieren opengereten aan te treffen.
Vraag me hierdoor wel af hoe dergelijke hekken verkocht worden.
Twee quotes uit het artikel:
- ”Het 1,20 meter hoge hek staat onder stroom en is zo ontworpen dat er geen wolf langs zou moeten kunnen komen.”
- “Van Miltenburg was zich bewust van de dreiging van wolven. Daarom verbleven zijn alpaca’s maandenlang bij zijn zoon, totdat het raster geplaatst kon worden. „Daar stonden ze veilig toen het hek werd geplaatst”, zegt hij. „Ik vertrouwde erop dat het raster, dat door een gecertificeerd bedrijf is geplaatst en aan alle regels voldoet, mijn dieren zou beveiligen. Daarom heb ik ze vorige week teruggehaald naar de Tolnegenweg, maar dat is helemaal verkeerd gelopen.”
Uit de eerdere discussie over hekken hier blijkt 120cm bij lange na niet hoog genoeg, stroom of niet, dus hoe kan zo’n eigenaar er van overtuigd zijn dat het veilig genoeg zou zijn.
Daar gaat toch iets goed fout in de communicatie of het feit dat er waarschijnlijk geen of niet de goede normen zijn voor een wolfwerend hek.
Met als gevolg dat er nu weer een negatieve ervaring met de wolf is en waarschijnlijk een nieuwe tegenstander erbij die dit in zijn omgeving zal uitdragen.
En daarbovenop leidt dit tot een extra verzoek tot afschieten van een wolf:
Uit het artikel:
“De provincie Gelderland heeft daarom aangekondigd dat zij wil overgaan tot het afschieten van de wolf.”
En onderstaand artikel gaat daar nog verder op in:
Wolf springt meerdere keren over wolfwerend raster in Gelderland, provincie wil dier doden
„Over het algemeen werken die hekken goed”, zegt een woordvoerder van de provincie over de rasters waar stroom op staat. „Dan komen wolven in aanraking met de stroom en snappen ze dat het niet de bedoeling is ze hekken aan te raken. Maar deze wolf heeft het trucje door en maakt een aardige sprong.”
Dus hoog springende wolven die het lukt regelmatig over een hek te gaan zijn blijkbaar vogelvrij.
Animal Rights zegt bezwaar te gaan maken tegen de afschotvergunning op basis van het feit dat de betreffende hekken blijkbaar van flexibele paaltjes zijn gemaakt. Vraag me af of dat ook voor het hek bij de alpaca’s het geval is, want anders wordt het bezwaar snel verworpen als het dezelfde wolf blijk te zijn
[
Voor 11% gewijzigd door
Vliegvlug op 03-09-2025 09:25
]