Helixes schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:01:
[...]
Het smaldeel van de nieuwsgaring dat uit clicks hun winstmodel hebben gemaakt hebben ontdekt dat wolven het goed doen bij hun publiek. Sowieso is het bericht nogal man-bijt-hond, zeker zonder bijtincidenten. De nieuwswaarde van een wolf die dáár loopt is uiterst gering.
Maar clicks, hè.
Dat ben ik totaal niet met je eens.
Vind het erg interessant om te zien om zelf een beeld te kunnen vormen.
Ik kom niet vaak in die regio en had echt nog het idee dat wolven zich nooit laten zien op die paar probleemwolven na die continue in het nieuws zijn.
Maar uit dit filmpje blijkt dat dit toch anders is dus voor mij is het zeker nieuwswaardig.
Maar jij vind dus dat er alleen nog maar berichten en beelden mogen worden getoond als het daadwerkelijk over een incident met een wolf gaat? En de rest is enkel voor de clicks en heeft geen nieuwswaarde
Ik vind dit juist een prima filmpje van nu.nl, geen clickbait titel, geen sensationele teksten of suggesties, maar gewoon super neutraal beschrijven wat er gebeurt is.
Jouw suggestie om dit soort beelden niet meer te plaatsen vind ik juist kwalijk. Voelt mij een beetje als zaken achterhouden omdat het een negatief beeld van de wolf zou schetsen en niet in lijn is met wat je steeds hoort:
“de wolf is bang voor de mens en mijdt ze daarom”
En breder gezien kan een dergelijk bericht juist ook positief bij dragen want als je enkel bericht over en beelden laat zien van incidenten ontstaat juist het beeld dat wanneer er een wolf in de buurt is die richting mensen loopt je je dan beter schrap kan zetten want het is een bloeddorstig monster dat elk moment kan gaan aanvallen en je je leven niet zeker bent.
Deze beelden tonen duidelijk aan dat dat niet het geval is en daarom vooral nuttig voor de meerderheid van de mensen die niet al strak in het voor of tegen kamp zit.
De vraag die ik nu vooral heb na het zien van deze beelden is of het beeld dat wolven daadwerkelijk altijd mensen zullen mijden wel klopt en of dergelijke gedrag dan dus de eerste kleine stap naar een probleemwolf is.
Of dat het genuanceerder ligt, wat ik zelf wel vermoed, dat niet elke wolf die zo rustig tussen mensen doorloopt een probleemwolf gaat worden maar gewoon een risico inschatting heeft gemaakt om toch door te lopen omdat hij nu eenmaal die kant op wil.
Maar dat laatste zou onderzocht moeten worden en er moet vooral duidelijk over gecommuniceerd worden richten de mensen.
Want het matra “de wolf is bang voor en mijdt de mens” lijkt gewoon niet te kloppen.
En dan kan men het wel gooien op dat we de communicatie simpel moeten houden omdat de bevolking het anders niet snapt of weet ik veel wat maar naar mijn idee leidt dat juist tot het omgekeerde; wantrouwen in de overheid en instanties omdat de uitgedragen boodschap haaks staat op dergelijke beelden.
Geef juist zo duidelijk mogelijke voorlichting en belicht alle facetten, ‘het volk’ is echt niet zo dom dat ze het niet snappen, het gaat vooral om transparante en consistente voorlichting en niet een verhaal wat steeds draait en aangepast wordt al naar gelang de situatie en het doel wat op dat moment bereikt lijkt te moeten worden.
offtopic:
Dat is naar mijn idee ook wat het slechte beeld van de politiek veroorzaakt heeft, enquetes en peilingen bepalen het partijstandpunt ipv andersom: dat een partij ergens voor staat gedurende een langere tijd en de manier van communiceren aanpast om de boodschap beter over te brengen als uit metingen blijkt dat dat niet goed lukt ipv de boodschap zelf aan te passen.