Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 23:59
Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:22:
[...]

Maar stond er ook (voldoende) stroom op het hek? Want daar schrikken ze echt van en leren ze dat ze hekken moeten mijden.
'k Las recent in de krant een verhaal van een wolf die gewoon door een hek ging waar 6kV op stond.
Ik heb inmiddels al meer dan genoeg berichten in de media gelezen, die mij de overtuiging geven dat die zgn. wolfwerende hekken en afrasteringen gewoon niet werken. Ik ben behoorlijk kritisch op dat wat 'experts' verkondigen.

Ons land is naar mijn mening gewoon te dichtbevolkt voor de wolf. We leven met 18 miljoen mensen hier en als dan een natuurgebied als de Treek dichtgaat vanwege het gedrag van wolven, dan vind ik dat we andere keuzes moeten maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:58

Fanta

FordPerformance™️

Cranberry schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:36:
[...]
als dan een natuurgebied als de Treek dichtgaat vanwege het gedrag van wolven, dan vind ik dat we andere keuzes moeten maken.
Eens. Gewoon open houden bijvoorbeeld. Dan maar wat beter om je heen kijken, wetende dat er wilde dieren rondlopen. Net als dat je tijdens een boswandeling uitkijkt voor brandnetels, berenklauwen, eikenprocessierupsen, spinnenwebben, etc. Wat mij betreft mag er zelfs een bordje 'wandelen op eigen risico' neergezet worden.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Yaksa Bij de controle de dag ervoor stond er nog ruim 5 kVolt op maar of dat ook zo was op het moment van de aanval weet ik natuurlijk niet.

Er werd door de Nederlandse experts aangegeven dat wolven niet over hekken springen. Vanuit het buitenland weet ik dat dat niet waar is maar misschien zijn de Nederlandse wolven anders.

Ik denk dat er nooit een hek zal zijn waar niet iets gevonden kan worden wat niet goed is. Tenzij je vaste hekken neemt die zijn ingegraven in beton, 3 meter hoog zijn en waar 10kV op staat met een back-up generator en een monitoringssysteem.

Wolven zijn uitermate intelligent en inventief. Bovendien kunnen ze behoorlijk goed samenwerken. Er is bijna geen dier wat zo goed kan samenwerken als een roedel wolven waarbij er zelfs taakverdelingen zijn. Chimpansees, leeuwen en goudjakhals komen misschien nog in aanmerking maar naar mijn mening zijn wolven daarin vrij uniek.

Eigenlijk kan ik daar alleen maar respect voor hebben.

Ik heb in Zweden een wolf een eland zien aanvallen (succesvol) en die eland was zo ongeveer 10 keer zwaarder dan de wolf. Dat is voor de wolf natuurlijk ook een risico want een volwassen eland kan zich prima verdedigen maar wolven zijn uiterst snel en behendig en vooral doorzetters. Het was wel op afstand, circa 500 meter, en op een bevroren meer. Overigens behoorlijk onherbergzaam gebied, daar zijn geen huizen, wegen of gebouwen in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:57
Toevallig nu weer een artikel in de Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/...gd-op-utrechtse-heuvelrug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
[...]'k Las recent in de krant een verhaal van een wolf die gewoon door een hek ging waar 6kV op stond.
Ik heb inmiddels al meer dan genoeg berichten in de media gelezen, die mij de overtuiging geven dat die zgn. wolfwerende hekken en afrasteringen gewoon niet werken. Ik ben behoorlijk kritisch op dat wat 'experts' verkondigen.

Ons land is naar mijn mening gewoon te dichtbevolkt voor de wolf. We leven met 18 miljoen mensen hier en als dan een natuurgebied als de Treek dichtgaat vanwege het gedrag van wolven, dan vind ik dat we andere keuzes moeten maken.
Stond er daadwerkelijk 6kV op? Heb je dat gemeten? Want wanneer er veel onkruid, struiken, gras tegen de stroomdraden groeien en het is vochtig of regenachtig weer dan daalt de spanning op de draad zodanig dat deze ver onder de 4,5kV kan dalen waardoor een wolf er inderdaad door heen zou kunnen. Daarom wordt er ook geadviseerd om installaties te plaatsen die meer dan 6kV door de draden sturen, dit om evt. verlies te compenseren. Ook is er apparatuur te koop waarop je kunt zien of de spanning op de draden terugloopt zodat je kunt voorkomen dat de spanning te laag word. (Kost weer geld natuurlijk zo'n apparaat), maar ja, een maatregel nemen die (door slecht onderhoud) niet goed werkt kost ook geld).
Overigens is dat gebied niet dichtgegaan vanwege het gedrag van wolven, maar eerder om verdere confrontatie van de mens met wolven te voorkomen en om de wolven rust te geven.
En we doen wel vaker natuurgebieden dicht, in het broedseizoen bijvoorbeeld zijn sommige vogelreservaten ook verboden voor mensen evenals dat in het voortplantingsseizoen sommige natuurgebieden dicht zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Het punt is dat wanneer jij met je aangelijnde hond op een wandelpad door een gebied loopt waar ook wel 'ns een wolf loopt dan wordt je helemaal niet als een bedreiging gezien. Sterker nog, je zult de wolf ook niet zien want die houdt afstand. Pas wanneer je je hond los laat lopen (buiten de paden) en die hond gaat een wolf in het nauw drijven en jij loopt er ook nog 's achteraan dan zou het kunnen (wanneer de wolf welpjes vlakbij heeft liggen bijvoorbeeld) dat de wolf haar jongen gaat verdedigen. Zou jij ook doen wanneer iemand jouw kind in de wandelwagen 'stoort'.
Verder, een ronddartelende 5 jarige....... Tja, daar komen de Roodkapje trauma's weer bovendrijven. Een wolf eet geen mensen, ze zien ons niet als prooi. Hoe vaak moet dat nou nog verteld worden? Dan kun je zwijnen er bij halen, maar dat zijn geen wolven. Overigens, zwijnen vallen ook alleen maar aan wanneer ze jongen hebben. En héél soms dat een keiler zijn territorium verdedigd tegen de mens, maar dat zie je bijna nooit. Die hoge kans op contact met wolven is er ook bijna niet, een van de prioriteiten van de wolf is zich verschuilen en contact met mensen vermijden.
De hond die op 6 juli in Den Treek werd "gestolen" door een wolf was gewoon aangelijnd.
Verder denk ik dat je met je Roodkapje uitspraken gewoon keihard de plank misslaat. Als je terugkijkt in de geschiedenis, zijn er wel degelijk problemen met wolven geweest. Maar dan hebben we het niet over de afgelopen 2 eeuwen ofzo en zit daar waarschijnlijk een verband met de effecten van oorlogen in het verre verleden. Daarnaast heeft de wolf ook in de Kerk in het verleden een geduchte tegenstander gehad, omdat die de wolf als "bedorven" bloeddorstig beest neerzette.

De omstandigheden zijn nu natuurlijk heel anders, waardoor de wolf inderdaad geen mens meer op het menu heeft staan. Maar als die ronddartelende 5-jarige toevallig zonder toezicht (en daarom gebeurt het natuurlijk eigenlijk nooit) een oude zwakke wolf tegenkomt, dan steek ik mijn hand er niet voor in 't vuur.

We gaan het vanzelf zien. De wolf is eigenlijk pas "net" terug en door zijn ultra-beschermde status gaat die nu gewoon een populatie opbouwen. Geen idee wat er gaat gebeuren als we er niet 20 maar 500 hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
Fanta schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Eens. Gewoon open houden bijvoorbeeld. Dan maar wat beter om je heen kijken, wetende dat er wilde dieren rondlopen. Net als dat je tijdens een boswandeling uitkijkt voor brandnetels, berenklauwen, eikenprocessierupsen, spinnenwebben, etc. Wat mij betreft mag er zelfs een bordje 'wandelen op eigen risico' neergezet worden.
Precies. En dan zijn er ook nog veel andere dieren om voorzichtig mee om te gaan. Is een wolf zoveel gevaarlijker dan een Schotse hooglander, tauros of een wisent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-06 20:15
[...]

Ons land is naar mijn mening gewoon te dichtbevolkt voor de wolf.
Ik lees deze mening heel veel maar snap niet zo goed wat dan het alternatief zou zijn? Ik mis een beetje de oplossingen. Snap dat het een mooie klinkt en goed valt bij sommige mensen maar lijkt mij totaal niet haalbaar. Je kan deze wolf vangen of afschieten maar de kans dat de plek dan wordt ingenomen door een andere wolf is zeer aanwezig lijkt mij. Zelfs als we weer zoals 2 eeuw geleden alle wolven zouden uitroeien in Nederland dan is het denk ik een kwestie van 1 week, misschien enkele weken, dat er weer een wolf in Nederland is. Denk dat er eigenlijk niets anders op zit dan leren om samen te leven. Er zijn genoeg landen waar je als je de natuur in gaat je moet voorbereiden op wilde dieren (denk aan beer spray). Of is het voorstel om echt een hek te bouwen om Nederland (en de wolven er zelf voor te laten betalen :+ )? Of een soort pretpark voor jagers dat ze hier ongestoord wolven kunnen afknallen als ze een poot de grens over zetten (ook heel onrealistisch maar goed)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Joris748 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Precies. En dan zijn er ook nog veel andere dieren om voorzichtig mee om te gaan. Is een wolf zoveel gevaarlijker dan een Schotse hooglander, tauros of een wisent?
Wisenten zijn niet van die lieverdjes. Daar moet je met een boogje omheen en die dat boogjemag niet te klein zijn. In Nederland zijn er niet veel wisenten, iets van 70 stuks of zo.

Schotse hooglanders zijn er meer en die zijn wat makker dan wisenten maar ook daar is wel eens een dodelijk ongeluk mee gebeurt. Volgens mij ook een keer in Nederland. Dat was deels ook niet handig van de desbetreffende mevrouw om een selfie te willen maken van Schotse hooglander met kalf. Een Wisent is eigenlijk per definitie een wild dier, een schotse hooglander is eigenlijk vee. Ik heb ze hier vlak bij staan. Je kunt er gerust langslopen als je maar niet te dicht bij komt en rustig aan doet. Zelfs met de hond gaat dat goed. Midden door de kudde lopen doe ik in ieder geval niet. Als ze links en rechts van het pad liggen draai ik om en neem een andere route. Ik ben niet bang uitgevallen of zo en kom ook in echt wilde natuur maar hecht nog wel aan het leven.

Wolven vindt ik wel een ander verhaal. Niet dat die snel mensen zullen aanvallen maar het kan wel en dan ook uit predatie overwegingen en niet alleen ter verdediging van hun jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Als het waar is dan zou dat wel een volgens stapje zijn. Ze mogen daar wel een beetje beter opletten. Het gebied wat is afgesloten is veel te klein voor een wolf, die heeft een 30 keer groter jachtgebied dan dat. Er zit ook nog eens veel horeca en campings.

Niet dat ik het ermee eens ben dat het gebied is afgesloten maar dat staat er los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 22:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Het kind zou daarbij zijn „omver gelopen of omver geduwd"
Klinkt eerder als een run-in met een fatbike :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Utoka schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:06:
[...]
... Zelfs als we weer zoals 2 eeuw geleden alle wolven zouden uitroeien in Nederland dan is het denk ik een kwestie van 1 week, misschien enkele weken, dat er weer een wolf in Nederland is. Denk dat er eigenlijk niets anders op zit dan leren om samen te leven. ...
Maar dat is toch juist wel een oplossing, 1 wolf die zich Nederland vestigt en een roedel sticht is een ander verhaal dan meerder roedels verdeeld over Nederland. Ja, je zal bezig blijven een overschot aan wolven af te schieten / te verwijderen, wat dan ook, maar een oplossing is het wel, alleen het dient herhaald te worden.

Anyway, jaren terug was mijn reactie op de wolf ook "leuk, wolf in Nederland" en het is nog steeds leuk, echter als het daadwerkelijk omslaat naar dat grote natuurgebieden niet meer toegankelijk zullen zijn voor mensen ivm de wolf (eerste stap lijkt gezet, niet te vergelijken met broedseizoen, dat zijn veelal kleine toch al afgezonderde locaties), en grote maatregelen nodig om nog vee te kunnen houden (lijkt nu nog niet nodig), dan is er imho geen plaats voor (meer van) die wolf. Een aspect van mens en natuur en samenleven is dat er een balans is, en ruim baan voor de wolf doet de balans toch omslaan van samenleven met de wolf naar ruim baan voor de wolf ten kosten van die mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Indoubt schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Als het waar is dan zou dat wel een volgens stapje zijn. Ze mogen daar wel een beetje beter opletten. Het gebied wat is afgesloten is veel te klein voor een wolf, die heeft een 30 keer groter jachtgebied dan dat. Er zit ook nog eens veel horeca en campings.

Niet dat ik het ermee eens ben dat het gebied is afgesloten maar dat staat er los van.
Hele Utrechtse Heuvelrug afsluiten voor de wolf gaat wel wat duur worden hoor. Al die recreatie- en horecaondernemers moeten natuurlijk wel gecompenseerd gaan worden dan.

Ik heb aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug gewoond in het verleden en het is nog net niet 1 groot "recreatiepark", zeker in het hoogseizoen. Mensen komen daar voor de bossen. Er liggen daar werkelijk overal kilometers en kiometers aan wandel-, fiets-, ATB- en ruiterpaden en de hele toeristische sector draait daar voor een groot deel op. Voor hen is dit echt foute boel.

Ga jij morgen met je kinderen nog even wandelen bij de Pyramide van Austerlitz en dan aansluitend nog even een pannenkoekje eten daar? Ik denk, dat veel mensen daar na het lezen over een derde incident in de regio deze maand even geen zin meer in hebben. Heb ik even geluk dat ik de Utrechtse Heuvelrug heb ingeruild voor de duinen en de Noordzee. :) Al zijn die meeuwen soms ook wel lastig hoor.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-07-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Norjee schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:32:
[...] Een aspect van mens en natuur en samenleven is dat er een balans is, en ruim baan voor de wolf doet de balans toch omslaan van samenleven met de wolf naar ruim baan voor de wolf ten kosten van die mensen.
Ten koste van welke mensen? Er worden toch geen mensen opgevroten?
Ja, het kost geld om vee te beschermen tegen wolven, maar daar zijn ook subsidies voor.
En elk stuks vee wat door een wolf om het leven wordt gebracht wordt ook financieel gecompenseerd (mits aangetoond kan worden dat het een wolf was). En soms wordt een gebiedje afgesloten om de dieren even rust te geven, dan ga je toch gewoon ergens anders recreëren, een beetje natuurliefhebber heeft dat er wel voor over.
Sjonge, er zijn ook landen (zoals Italië) waar zelfs beren gewoon kunnen leven. Kwestie van mee om leren gaan. (It does matter if you choose left or right.....)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:35:
[...]Mensen komen daar voor de bossen.
Maar de wolven komen hier niet voor de mensen hoor......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:37

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

TutanRamon schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:02:
Ik denk de oplossing voor een groot deel in onderwijs/informatie-voorziening ligt. Mensen moeten leren wat de wolf is, en wat hij niet is. Er wordt nu een beeld geschetst van een bloeddorstig monster die kinderen en schapen aanvalt en opeet. Ik vind het prachtig dat zo'n dier weer in Nederland te vinden is.
Prachtig inderdaad zo'n wolf! Totdat het tòch een keer echt misgaat en er een kindje doodgebeten wordt. Ik weet niet of je kinderen hebt maar hoop dat je dan ook zo kunt reageren :)

En nee, ik hoef geen verhalen van "ja maar honden maken veel meer slachtoffers" want honden zijn er ook in veelvouden meer dan wolven. Dus dan is het logisch dat honden meer slachtoffers maken.

In Nederland is gewoonweg geen plaats voor wolven. Die horen te leven in uitgestrekte wouden en bossen en die hebben we hier niet. Dus weg met die beesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

"vroeger" leefden hier ook bruine beren, zullen we die anders ook weer terughalen?

[ Voor 59% gewijzigd door Shadow_Agent op 31-07-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Maar de wolven komen hier niet voor de mensen hoor......
Nee, da's wel duidelijk. Die mensen mogen daar nu niet meer komen, omdat de wolven er zenuwachtig van worden. :) En dat is dan ook precies de basis voor dit "conflict". Natuurlijk zijn er altijd bepaalde risico's geweest in bossen (het zwijnen voorbeeld weer), maar nu zijn de risico's blijkbaar dermate groot dat het bos op slot moet. En daar hebben veel mensen (vooral die daar hun brood verdienen of daar van hun vakantie wilden gaan genieten) natuurlijk wel wat problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:04:
[...]Nee, da's wel duidelijk. Die mensen mogen daar nu niet meer komen, omdat de wolven er zenuwachtig van worden. :) En dat is dan ook precies de basis voor dit "conflict". Natuurlijk zijn er altijd bepaalde risico's geweest in bossen (het zwijnen voorbeeld weer), maar nu zijn de risico's blijkbaar dermate groot dat het bos op slot moet. En daar hebben veel mensen (vooral die daar hun brood verdienen of daar van hun vakantie wilden gaan genieten) natuurlijk wel wat problemen mee.
Er is maar een klein deel van het hele Landgoed afgesloten en in het afgesloten gebied zitten geen pannenkoekrestaurants of zo. Kamperen mag je er sowieso al niet en wandelaars lopen er gewoon omheen.
Blijkbaar heb je mijn reactie over het sluiten van natuurgebieden (wat veel vaker gebeurt i.v.m. broedseizoen of voortplantingsseizoen en waar nooit moeilijk over gedaan wordt) niet gelezen. Overigens gaat het gebied over 2 weken weer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Fanta schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:13:
[...]

A. Dit is niet de realiteit. Het ging namelijk over Nederland.
A. Nog niet. Maar daar dachten ze in de Alpenlanden een aantal jaren geleden ook anders over...
Dit lijkt me namelijk iets wat we niet willen, toch? Dus het is zeker van toepassing op (een toekomstig) Nederland.
B. Ik vind het plaatsen van schokkende plaatjes om je punt te maken een zwaktebod.
B. Ten eerste vind ik het helemaal niet schokkend. Hooguit confronterend realistisch. Of mag dat tegenwoordig ook al niet meer? :|

C. We hoeven toch niet weg te kijken van de realiteit?
BTW: er worden alleen al in NL, iedere (!) dag > een miljoen beesten gedood ten faveure van onze consumptie.
En ja, ik eet nog steeds vlees, al is het met mate.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:48

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat “wacht maar tot er een kind opgegeten wordt” argument: is daar enige onderbouwing voor? Kent dat enige grond, anders dan inspelen op emotie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Shadow_Agent schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:01:
"vroeger" leefden hier ook bruine beren, zullen we die anders ook weer terughalen?
Ten eerste, de wolf is niet teruggehaald, maar teruggekomen. Ten tweede, het dichtstbijzijnde leefgebied van bruine beren is hier zover vandaan, dat je punt niet relevant is voor de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, die bruine beer komt anders ook steeds dichterbij.
De wolf kwam via onze Oosterburen hierheen.

De bruine beer zit inmiddels al in het grensgebied tussen Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Kwestie van tijd lijkt me...

En een hoog hek houdt de wolf ook niet tegen:

BTW: koeien kunnen ook best gevaarlijk zijn! Regelmatig zijn er meldingen uit Oostenrijk van slachtoffers (al dan niet dodelijk). 'Gewoon' wandelaars.

Vaak is de aanleiding het feit dat ze een hond bij zich hebben en moederkoe haar kalfje wil beschermen. Maar soms ook, zonder enige aantoonbare aanleiding.
Afgelopen week nog:
https://tirol.orf.at/stories/3266889/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
ZieMaar! schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:26:
Dat “wacht maar tot er een kind opgegeten wordt” argument: is daar enige onderbouwing voor? Kent dat enige grond, anders dan inspelen op emotie?
Er is geen onderbouwing voor, want het komt in Europa niet voor dat wolven kinderen opeten.
Bron: Je kunt doorklikken naar het daadwerkelijke onderzoek (PDF)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:39:
[...]

Er is geen onderbouwing voor, want het komt in Europa niet voor dat wolven kinderen opeten.
Bron: Je kunt doorklikken naar het daadwerkelijke onderzoek (PDF)
Een rapport van een pro-wolf organisatie over een periode dat er vrijwel geen wolven waren in Europa.

Ja dat is een geweldige bron.

Lees eens iets van Dave Mech of Val Geist of Henryk Okarma of zo. Dat geeft een wat genuanceerder beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:40
Shadow_Agent schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Prachtig inderdaad zo'n wolf! Totdat het tòch een keer echt misgaat en er een kindje doodgebeten wordt. Ik weet niet of je kinderen hebt maar hoop dat je dan ook zo kunt reageren :)

En nee, ik hoef geen verhalen van "ja maar honden maken veel meer slachtoffers" want honden zijn er ook in veelvouden meer dan wolven. Dus dan is het logisch dat honden meer slachtoffers maken.

In Nederland is gewoonweg geen plaats voor wolven. Die horen te leven in uitgestrekte wouden en bossen en die hebben we hier niet. Dus weg met die beesten.
Dan moet je als ouder maar wat beter oppassen. Daarnaast zijn mensen helemaal geen voedselbron voor wolven.

Als de wolf hier niet past dan zullen ze vanzelf verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Nopheros schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:46:
[...]

Dan moet je als ouder maar wat beter oppassen. Daarnaast zijn mensen helemaal geen voedselbron voor wolven.

Maar: als alle boeren hun dieren goed beschermen, wat gaat dan de voedselbron worden voor de wolven? Gaan ze dan afval doorzoeken? Of misschien toch maar voor huisdieren of kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Shadow_Agent schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:01:
Uuh...yes please, waar kan ik tekenen?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
President schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:48:
[...]

Maar: als alle boeren hun dieren goed beschermen, wat gaat dan de voedselbron worden voor de wolven? Gaan ze dan afval doorzoeken? Of misschien toch maar voor huisdieren of kinderen?
Als er geen voedselbron is (wat natuurlijk niet alleen schapen etc zijn dus dit gaat niet op) dan zullen de wolven vanzelf verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Maar: als alle boeren hun dieren goed beschermen, wat gaat dan de voedselbron worden voor de wolven? Gaan ze dan afval doorzoeken? Of misschien toch maar voor huisdieren of kinderen?
Nee, eerst zijn de zwerfkatten aan de beurt en daarna de katten van eigenaren die hun beestjes 's nachts buiten laten lopen. Zijn we daar ook vanaf >:)
Maar ff serieus, wolven zijn roofdieren die met zo min mogelijk moeite de zwakke dieren uit een populatie halen, zijn die er niet dan trekken ze naar streken waar ze dat gedrag wel kunnen uitoefenen. In die situatie worden er ook minder welpjes geboren, want het voedselaanbod is dan te laag om veel welpjes te kunnen voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Nopheros schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Als er geen voedselbron is (wat natuurlijk niet alleen schapen etc zijn dus dit gaat niet op) dan zullen de wolven vanzelf verhuizen.
Er loopt inderdaad genoeg wild rond. Ik had laatst nog bijna ruzie met een familie wilde zwijnen.
Ook niet ongevaarlijk*, maar een kwestie van je gedrag aanpassen.

*Ik denk gevaarlijker dan wolven eerlijk gezegd.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

DirtyBird schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Uuh...yes please, waar kan ik tekenen?
Je kunt er eentje gratis afhalen in Roemenie. Die wil er minimaal 500 kwijt.

Je moet hem alleen wel in huis of in de tuin houden. En voldoende potten honing inslaan dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Joris748 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:33:
[...]

Ten eerste, de wolf is niet teruggehaald, maar teruggekomen. Ten tweede, het dichtstbijzijnde leefgebied van bruine beren is hier zover vandaan, dat je punt niet relevant is voor de discussie.
Ten eerste, lees "teruggekomen" ik mijn post en het komt op hetzelfde neer. Ten tweede als de wolf het gelukt is zou dat de beer ook prima moeten kunnen lukken. Dus jouw punten zijn net zo niet relevant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Gewoon wild, zoals je dat in Nederland best heel veel hebt. Zoals zwijnen en herten. Landbouwdieren vormen maar een klein gedeelte van hun dieet. Kinderen staan niet op het dieet.

https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/ecologie/

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 31-07-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
DirtyBird schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Er loopt inderdaad genoeg wild rond. Ik had laatst nog bijna ruzie met een familie wilde zwijnen.
Ook niet ongevaarlijk*, maar een kwestie van je gedrag aanpassen.

*Ik denk gevaarlijker dan wolven eerlijk gezegd.
Goed punt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ZieMaar! schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:00:
[...]

Gewoon wild, zoals je dat in Nederland best heel veel hebt. Zoals zwijnen en herten. Landbouwdieren vormen maar een klein gedeelte van hun dieet. Kinderen staan niet op het dieet.

https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/ecologie/
Ik snap het cos/konijn verhaal zoals dat in de duinen ook is. Veel konijnen -> veel vossen -> minder konijnen -> minder vossen

Maar een wolf is toch meer een hond en wilde honden in het buitenland komen ook gewoon naar de bewoonde gebieden om daar voedsel vandaan te halen. Lijkt mij ook dat wolven eerder aan mensen gewend zijn dan vossen. Maar ik weet te weinig over de wolf en de aanwezigheid van voedsel voor wolven om een goede mening te vormen, dus ik lees wel gewoon wat de experts zeggen om een mening te vormen (en dus niet zo een popi jopi 'mogelijk' verhaal, al is dat meisje van de bso dus dan technisch bewezen door een wolf 'aangevallen')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nopheros schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:46:
[...]

Wij gaan binnenkort enkele weken in een gebied verblijven waar ook wolven elanden en beren rondlopen, met onze kids. In een houten hut in een natuurgebied.

Maar ik heb wel een felle waakhond bij. Die wint het van een wolf of beer ook niet, maar dan kunnen wij wel wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:55:
[...]

Nee, eerst zijn de zwerfkatten aan de beurt en daarna de katten van eigenaren die hun beestjes 's nachts buiten laten lopen. Zijn we daar ook vanaf >:)
Maar ff serieus, wolven zijn roofdieren die met zo min mogelijk moeite de zwakke dieren uit een populatie halen, zijn die er niet dan trekken ze naar streken waar ze dat gedrag wel kunnen uitoefenen. In die situatie worden er ook minder welpjes geboren, want het voedselaanbod is dan te laag om veel welpjes te kunnen voeden.
Dat klopt wel, zowel van de katten als van de grootte van de worpen van wolven. In Nederland zijn de worpen relatief groot eigenlijk. Dat betekend dat er voor de wolven voldoende voedsel is.

Ik had mijn twijfels over Drenthe omdat daar geen herten en everzwijnen zijn. Slechts reeën vindt je daar en een ree is eigenlijk te klein en te snel om als stapelvoedsel te kunnen dienen. Ja het gebeurt wel, in sommige gebieden en dan hoofdzakelijk als er veel reekalfjes geboren zijn. Die zijn eenvoudig te pakken voor een wolf. Als ze jong zijn zijn ze vaak nog behoorlijk dom om het voorzichtig uit te drukken. Herten zijn makkelijker want dat zijn roedeldieren. Reeën zijn solitair behalve de wintersprongen en dis zijn zeer beperkt van grootte. Een volwassen ree is relatief snel en wendbaar en kost veel energie om te vangen voor een beperkt aantal kilo's vlees. Ik denk dat de roedels in Drenthe een relatief groot aandeel aan schaap en andere weide dieren eten.

Recent is er een wolvin met 8 al wat grotere welpen gezien. Gemiddeld zal een worp kleiner zijn, iets van 5-6 stuks. 10 zie je eigenlijk nooit. Dan moet de wolvin al bijzonder goed gevoed zijn en er in de directe omgeving een overvloed aan voedsel zijn. Normaal overleven niet alle pups en worden er misschien maar 3-4 volwassen maar dat geld eigenlijk voor gebieden waar ze ook beren hebben dus of dat in Nederland ook zo is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
President schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:08:
[...]Ik snap het cos/konijn verhaal zoals dat in de duinen ook is. Veel konijnen -> veel vossen -> minder konijnen -> minder vossen
Maar een wolf is toch meer een hond en wilde honden in het buitenland komen ook gewoon naar de bewoonde gebieden om daar voedsel vandaan te halen. Lijkt mij ook dat wolven eerder aan mensen gewend zijn dan vossen. Maar ik weet te weinig over de wolf en de aanwezigheid van voedsel voor wolven om een goede mening te vormen, dus ik lees wel gewoon wat de experts zeggen om een mening te vormen (en dus niet zo een popi jopi 'mogelijk' verhaal, al is dat meisje van de bso dus dan technisch bewezen door een wolf 'aangevallen')
Alle honden die hier rondlopen zijn (in beginsel) gedomesticeerde wolven. Weliswaar is dat duizenden jaren geleden gebeurd, maar het roofdier-instinct is toen als het ware er uit gefokt. (Jonge) Wolven kunnen wennen aan mensen als ze telkenmale eten van mensen aangeboden krijgen, maar dat is dus iets wat je nooit moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
HTT-Thalan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:11:
[...]

Wij gaan binnenkort enkele weken in een gebied verblijven waar ook wolven elanden en beren rondlopen, met onze kids. In een houten hut in een natuurgebied.

Maar ik heb wel een felle waakhond bij. Die wint het van een wolf of beer ook niet, maar dan kunnen wij wel wegkomen.
Geweldig toch, wil ik zelf ook nog graag een keer doen. Eten goed verpakken, niet door dichte struiken lopen en voldoende lawaai maken zodat er geen dieren opeens 2 meter voor je staan en van je schrikken d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 31-07-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:11:
[...]

Ik kom vaak in gebieden met wolven, elanden en beren.

Beren heb ik nog nooit gezien daar maar wel sporen en berenpoep gevonden dus ze zijn er wel. Wolven en elanden wel. Ik weet niet welk land het is maar Als het Zweden, Noorwegen of Finland is dan zijn de wolven daar veel schuwer als in Nederland. Bovendien heb je daar minder wolven per vierkante km als in Nederland.

Niet dat ze bang zijn, ze zijn top predator en dat weten ze maar veelal gaan ze je uit de weg. Bovendien worden ze daar bejaagd en zullen ze daarom mensen zo veel mogelijk mijden. Je moet wel oppassen voor je hond, elk jaar worden er een redelijk aantal honden gedood en opgegeten door wolven. Het is wel een goede "bliksemafleider" inderdaad. Liever een hond dan een kind om het maar eens cru te zeggen.

Elanden niet te dicht bij komen, vooral niet als een moederdier een kalf heeft. Ze kunnen formidabel trappen. De kans dat je ze ziet is wel redelijk aanwezig, afhankelijk van waar je zit. Avondschemering een rondje rijden door de rustige wegen in de omgeving geeft vaak kans om er 1 te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Indoubt schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:28:
[...]

Ik kom vaak in gebieden met wolven, elanden en beren.

Beren heb ik nog nooit gezien daar maar wel sporen en berenpoep gevonden dus ze zijn er wel. Wolven en elanden wel. Ik weet niet welk land het is maar Als het Zweden, Noorwegen of Finland is dan zijn de wolven daar veel schuwer als in Nederland. Bovendien heb je daar minder wolven per vierkante km als in Nederland.

Niet dat ze bang zijn, ze zijn top predator en dat weten ze maar veelal gaan ze je uit de weg. Bovendien worden ze daar bejaagd en zullen ze daarom mensen zo veel mogelijk mijden. Je moet wel oppassen voor je hond, elk jaar worden er een redelijk aantal honden gedood en opgegeten door wolven. Het is wel een goede "bliksemafleider" inderdaad. Liever een hond dan een kind om het maar eens cru te zeggen.

Elanden niet te dicht bij komen, vooral niet als een moederdier een kalf heeft. Ze kunnen formidabel trappen. De kans dat je ze ziet is wel redelijk aanwezig, afhankelijk van waar je zit. Avondschemering een rondje rijden door de rustige wegen in de omgeving geeft vaak kans om er 1 te zien.
Goed geraden ;). Bij schemer gaan we niet meer de bossen in maar heb wel een nachtkijker bij om vanuit de hut te kunnen gluren. En inderdaad, ik hou heel veel van m'n hond, maar meer van m'n gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
HTT-Thalan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:38:
[...]Goed geraden ;). Bij schemer gaan we niet meer de bossen in maar heb wel een nachtkijker bij om vanuit de hut te kunnen gluren. En inderdaad, ik hou heel veel van m'n hond, maar meer van m'n gezin.
Plus dat de kinderen aan die vakantie een geweldige ervaring overhouden.
Wie wil er als kind bij terugkomst op school nou niet kunnen vertellen: "We zaten midden tussen de wilde dieren, ik heb elanden, beren en wolven gezien. Een eland kwam zelfs bij onze hut staan".
Da's altijd beter dan: "We hebben de hele vakantie aan het strand gelegen en het was bloedheet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@HTT-Thalan In de zomer zie ik veel minder wolven dan in de winter of najaar/voorjaar. Ze zijn er wel en worden ook wel eens gezien maar zitten dieper in het bos.

In de winter, als er sneeuw ligt, wordt het voor alle dieren lastiger. De welpen zijn groot en jagen ook en de reeën en herten en elanden zoeken de nabijheid van de huizen op om aan de wolven te ontkomen. Dat werkt maar beperkt omdat de wolven dan ook volgen. Ik heb ze tot op 10 meter van de veranda gehad, maar we hadden dan ook reeën door de tuin en af en toe elanden. Ik zeg tuin maar dat moet je ruim zien.

Overigens is dat wel echt ongemakkelijk, zo dichtbij. In die periode staat er een grote staf op de veranda en een flink mes op tafel maar dat is tot nu toe nog nooit nodig geweest. De ellende is dat je 1 wolf ziet die het spoor volgt maar de rest van de roedel net tussen de bomen meeloopt, onzichtbaar voor het oog in het donker. We hebben de beelden destijds doorgestuurd naar een lokale jager en die is inderdaad even komen kijken of er meer sporen waren en of er geen verwonde maar nog levende prooidieren waren. Het klinkt misschien naar maar die worden dan even de regenboogbrug over geholpen. Ook in het wild doen wolven soms aan surplus killing of verwonden er meer dan dat er worden gegeten. Zelfs in tijden van schaarste kan dat soms voorkomen alhoewel het veel vaker voor komt dat ze niets overlaten behalve de kop en de botten

Edit: ik ga ook in de schemer naar buiten en we zitten soms tot na middernacht rond het kampvuur. en ja, ook in de winter als het al om 4 uur zowat donker is doe ik dat. Wel mes aan de riem en stok dichtbij. Dat is nog nooit nodig geweest maar dat is ingesleten standard practice. Net als dat de bug-out rugzak altijd meegaat in de auto als we "back country gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 31-07-2024 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:45:
[...]

Plus dat de kinderen aan die vakantie een geweldige ervaring overhouden.
Wie wil er als kind bij terugkomst op school nou niet kunnen vertellen: "We zaten midden tussen de wilde dieren, ik heb elanden, beren en wolven gezien. Een eland kwam zelfs bij onze hut staan".
Da's altijd beter dan: "We hebben de hele vakantie aan het strand gelegen en het was bloedheet".
Dat kan in Nederland ook gewoon van af je terrasje of vanuit de auto..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHSxS30JV1bPhqH9XHuGd9jOh8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHU6StgreuPVVEVOzZGVC2FD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jOCd4XTLGRF6YDlV6e_sY3ffvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Eqxm7c6B8S1D2QdJwxmx17F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zQ1GgFEnJRozUTU3XjqorWfQ14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiClOwy4LaviKXhdBLQK4EAS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZlHOWgR6rXSdX7Ke7nOxY_SNUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJpMzvtlf6swWD4TxTJwaddW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj1lXe8J3_8ktDtHDXYp7fNXnvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWDtQYmseKuJsPIGsTCR1qpM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyxhDzkPb-kLcu_j8XP-D59PmT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JKweY5fyPNUfZOZ1wvif6We.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcnUUUVXMpQbYL_hYRC1F8Vf9M8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSsrngsUNpMoMZe9e97qrfEo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UyBydgYmSEtvedXV4pUfuEcAJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqIBFpQsl4stMnK1OamOLomT.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso leuker dan een strandvakantie.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:31
Kojoottii schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:18:
[...]

Zoals ZieMaar al terecht opmerkte gaat het om de druk op de samenleving. De kans dat je een wolf uberhaupt tegenkomt in Nederland is al erg klein, laat staan dat je er door 1 wordt aangevallen. De kans dat je een koe tegenkomt is enorm groot en daardoor is de kans dat je een keer wordt aangevallen door een koe daarmee ook meteen vele malen groter. Als er maar 1 koe en 1 wolf in Nederland zou zijn dan was het plaatje uiteraard anders geweest.

Waarom is de wolf dan de druppel wat betreft een gebied afzetten voor jou, die volg ik niet. Je vind het voor andere dieren schijnbaar geen probleem, vanwaar dan wel een probleem als het voor een wolf wordt gedaan?
De vergelijking met de koe werkt eerlijk gezegd een beetje op mijn lachspieren. Die grote grazers zorgen blijkbaar ook voor ongelukken. Prima.

Ik snap het punt wel. Waarom hoor ik niemand over de koe? Whatabout de koe?! Ik vind het wat goedkoop om het daarbij te laten, al vinden velen dat dit statement het einde van de discussie mag zijn.

De koe is veel voorspelbaarder en makkelijker te ontwijken. Een wolf duikt opeens op, de koe niet. De wolf bestrijkt een veel groter gebied dan de koe. Tot slot is de koe te controleren en de wolf niet. En daarnaast zit er een hoop emotie bij de wolf, dat is ontegenzeggelijk waar, maar dat komt erbij en is niet het enige.

De wolf heeft het voorelkaar gekregen om een druk recreatiegebied af te laten sluiten een voor een nog groter recreatiegebied een oproep om het te mijden. Het zal best dat dit komt omdat mensen niet met wolven kunnen omgaan. Het is wel een gegeven.

Geven we die ruimte aan de wolf of niet? Dat heeft niets met koeien of honden te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:34

Grvy

Bot

DeKever schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:20:
[...]
De wolf heeft het voorelkaar gekregen om een druk recreatiegebied af te laten sluiten een voor een nog groter recreatiegebied een oproep om het te mijden. Het zal best dat dit komt omdat mensen niet met wolven kunnen omgaan. Het is wel een gegeven.

Geven we die ruimte aan de wolf of niet? Dat heeft niets met koeien of honden te maken.
De wolf heeft zijn gebied teruggekregen en de mens moet even een stapje terug doen. W for nature zoals het hoort dus.

Geven we de natuur de ruimte? Nee, helaas niet. Zou dat wel moeten? Ja, absoluut.

En even, lekker belangrijk dat mensen even niet in een recreatiegebied -natuurgebied- kunnen komen.
Ga lekker naar 1 van de 100 andere gebieden waar je dat wel kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Grvy op 31-07-2024 19:24 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
[...]De vergelijking met de koe werkt eerlijk gezegd een beetje op mijn lachspieren. Die grote grazers zorgen blijkbaar ook voor ongelukken. Prima.

Ik snap het punt wel. Waarom hoor ik niemand over de koe? Whatabout de koe?! Ik vind het wat goedkoop om het daarbij te laten, al vinden velen dat dit statement het einde van de discussie mag zijn.

De koe is veel voorspelbaarder en makkelijker te ontwijken. Een wolf duikt opeens op, de koe niet. De wolf bestrijkt een veel groter gebied dan de koe. Tot slot is de koe te controleren en de wolf niet. En daarnaast zit er een hoop emotie bij de wolf, dat is ontegenzeggelijk waar, maar dat komt erbij en is niet het enige.

Euhm, wel eens in een natuurgebied met grote grazers (Galloway, Schotse hooglanders of Heckrunderen) geweest als ze kalfjes hebben? Een koe die haar kalf wil beschermen kan op topsnelheid 40 km/h halen. En is niet te controleren. Dan kun je zo hard rennen als je wilt, maar die koe (of stier) werkt je tegen de grond. En geloof me, zelfs bij vleesrunderen die in de wei hun kalfjes krijgen moet je oppassen om niet tussen kalf en moederkoe te komen, en die zijn verzorgers gewend.
Mensen moeten gewoon weer leren met de natuur te leven. Daar wordt iedereen op den duur heel gelukkig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Yaksa Veel dieren zijn inderdaad gevaarlijker dan ze lijken. Ik zie Schotse hooglanders wel eens rennen en dan verbaast het me hoe ongelooflijk snel ze zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKever
Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Euhm, wel eens in een natuurgebied met grote grazers (Galloway, Schotse hooglanders of Heckrunderen) geweest als ze kalfjes hebben? Een koe die haar kalf wil beschermen kan op topsnelheid 40 km/h halen. En is niet te controleren. Dan kun je zo hard rennen als je wilt, maar die koe (of stier) werkt je tegen de grond. En geloof me, zelfs bij vleesrunderen die in de wei hun kalfjes krijgen moet je oppassen om niet tussen kalf en moederkoe te komen, en die zijn verzorgers gewend.
Indrukwekkend, maar niet overtuigend. Zo'n koe bevindt zich in een veelal klein en in ieder geval begrenst gebied waar je makkelijk kan waarschuwen en waar je de situatie kan controleren. Eigenlijk herhaal ik wat ik net zei
Mensen moeten gewoon weer leren met de natuur te leven. Daar wordt iedereen op den duur heel gelukkig van.
Hoe stel je je dat voor? Als een kind omvergeduwt wordt gaat het park al dicht. Geen gemeente wil het op zijn geweten hebben dat er een ongeluk gebeurd. De rauwe(re) natuur heeft geen plaats in Nederland en met onze bange instelling gaat dat nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
DeKever schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:34:
[...]Indrukwekkend, maar niet overtuigend. Zo'n koe bevindt zich in een veelal klein en in ieder geval begrenst gebied waar je makkelijk kan waarschuwen en waar je de situatie kan controleren. Eigenlijk herhaal ik wat ik net zei[...]
En met koeien (en kalveren) in een wei heb je ook nog nooit gewerkt lees ik al.
Wanneer je er geen sjoege van hebt probeer dan niet met de verkeerde argumenten het tegendeel te bewijzen. Vorig jaar nog meegemaakt dat iemand die over een hek was geklommen en door een koe werd aangevallen daarna met de ambu naar het ziekenhuis afgevoerd kon worden. Kop kapot, ribben gebroken en gekneusd, wond in de lies, wonden aan z'n armen en nog wat bulten en schrammen. Kon zich ternauwernood redden door onder het prikkeldraad door te rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

De rauwe(re) natuur heeft geen plaats in Nederland en met onze bange instelling gaat dat nooit gebeuren.
Sorry, maar wat een ongelofelijke onzin.

Een wolf, koe, zwaan, noem het maar op is natuur en dat hoort bij het leven op aarde. Niet alleen Nederland.

Als je dan het voorbeeld van de koe niet serieus wilt nemen want "begrensd.." (yeah, right.. die laat zich echt niet tegenhouden door een hekje hoor..)

Maargoed; als je die dus niet serieus neemt, neem dan een zwaan, een zwaan met jongen moet je ook niet mee dollen. Die loopt op je af en kan je ook aardig wat pijn doen.

En die lopen wel wild rond, bij elke sloot bijna.

[ Voor 3% gewijzigd door Grvy op 31-07-2024 20:51 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-06 11:16
[...]

De vergelijking met de koe werkt eerlijk gezegd een beetje op mijn lachspieren. Die grote grazers zorgen blijkbaar ook voor ongelukken. Prima.

Tja je hebt gelijk dat een koe niet heel eng is. Een wolf is statistisch gezien nog veel minder gevaarlijk. Hoe lachwekkend is het dan dat hier constant als argument wordt aangedragen dat wolven echt vet gevaarlijk zijn en het wachten is tot ze kinderen gaan oppeuzelen. Beetje triest vind ik het eerlijk gezegd ook, volwassenen die Roodkapje als zoete koek slikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Indrukwekkend, maar niet overtuigend. Zo'n koe bevindt zich in een veelal klein en in ieder geval begrenst gebied waar je makkelijk kan waarschuwen en waar je de situatie kan controleren. Eigenlijk herhaal ik wat ik net zei

[...]

Hoe stel je je dat voor? Als een kind omvergeduwt wordt gaat het park al dicht. Geen gemeente wil het op zijn geweten hebben dat er een ongeluk gebeurd. De rauwe(re) natuur heeft geen plaats in Nederland en met onze bange instelling gaat dat nooit gebeuren.
Waren we maar banger voor wilde dieren. Hoe vaak ik hier in de Maashorst mensen domme dingen zie doen met Schotse hooglanders, taurossen en konikpaarden.
Laatst nog een vader gezien met klein kindje die het een goed idee vond om een groep konikpaarden tot op een paar meter te benaderen.

En zelf een tijdje geleden op de mountainbikeroute van Herperduin een taurosstier tegengekomen. Die dreigde een charge in te zetten, terwijl ik nog zeker 25 meter van hem verwijderd was. Ben maar snel omgedraaid.

Het is een wonder dat er niet vaker ongelukken gebeuren. Mensen zien de reële gevaren niet, maar laten zich wel bang maken voor minder reële gevaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:24
Grvy schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:48:
[...]

Sorry, maar wat een ongelofelijke onzin.

Een wolf, koe, zwaan, noem het maar op is natuur en dat hoort bij het leven op aarde. Niet alleen Nederland.

Als je dan het voorbeeld van de koe niet serieus wilt nemen want "begrensd.." (yeah, right.. die laat zich echt niet tegenhouden door een hekje hoor..)

Maargoed; als je die dus niet serieus neemt, neem dan een zwaan, een zwaan met jongen moet je ook niet mee dollen. Die loopt op je af en kan je ook aardig wat pijn doen.

En die lopen wel wild rond, bij elke sloot bijna.
Over onzin gesproken. Een wolf is echt iets anders dan, een koe, of een zwaan. Zeker als je je bedenkt dat ze gezamenlijk in een roedel leven.

Het Nederlandse landschap is niet bedoeld voor de wolf. Als je uit de stad komt, klinkt het misschien heel cool dat we in Nederland weer wolven hebben. De mensen die er mee te maken hebben, hebben daar vaak een heel andere kijk op. Ook voor de fauna in de natuur gebieden, gaat dit een dramatisch effect hebben.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Koenoe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Over onzin gesproken. Een wolf is echt iets anders dan, een koe, of een zwaan. Zeker als je je bedenkt dat ze gezamenlijk in een roedel leven.

Het Nederlandse landschap is niet bedoeld voor de wolf. Als je uit de stad komt, klinkt het misschien heel cool dat we in Nederland weer wolven hebben. De mensen die er mee te maken hebben, hebben daar vaak een heel andere kijk op. Ook voor de fauna in de natuur gebieden, gaat dit een dramatisch effect hebben.
En waarom is dat anders dan? Omdat de mens bepaald heeft dat het niet hoort? Je komt met 0 argumenten waarom het onzin is. Maar niet begrijpen dat je ook door ander wild wat wel gewoon hier leeft en dichter op de mens zelfs "benadeeld" kan worden dat gaat er niet in.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
[...]

Oh, maar de wolf is hier zelf naartoe gekomen en die vind de natuur hier toch echt prima schijnbaar. Maar ik ben wel heel benieuwd eigenlijk waar volgens jou onze natuur dan wel voor bedoeld is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Het Nederlandse landschap is niet bedoeld voor de wolf. Als je uit de stad komt, klinkt het misschien heel cool dat we in Nederland weer wolven hebben. De mensen die er mee te maken hebben, hebben daar vaak een heel andere kijk op. Ook voor de fauna in de natuur gebieden, gaat dit een dramatisch effect hebben.
Als het Nederlands landschap niet interessant is voor wolven dan komen ze niet.
Ik woon op het platteland en ben elke dag in de natuur bezig.
Het is juist goed dat de wolf er komt, al was het maar om de overpopulatie aan edelherten, wilde zwijnen en reeën in toom te houden. Dan hoeven we die niet af te schieten, maar laten we de natuur z'n werk doen.
Maar dit begint een herhaling van zetten te worden, ik krijg de indruk dat niet alle pagina's door iedereen gelezen worden, of begrepen worden. Dat laatste lijkt me eigenlijk waarschijnlijker want de meeste mensen staan veel te ver van de natuur af en weten nauwelijks hoe de natuur eigenlijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Kojoottii schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Oh, maar de wolf is hier zelf naartoe gekomen en die vind de natuur hier toch echt prima schijnbaar. Maar ik ben wel heel benieuwd eigenlijk waar volgens jou onze natuur dan wel voor bedoeld is.
Het hele Nederlandse (natuur) landschap is ingericht voor veeteelt en akkerbouw. Daarbij zijn we een van de dichtstbevolkte gebieden van Nederland.

Dat hij hier naar toe komt, kan allerlei redenen hebben. Jonge mannetjes gaan zwerven als ze geen leefgebied kunnen vinden.

Kort gezegd, in Nederland is geen ruimte voor een groot roofdier dat dan ook nog eens in roedels leeft.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

B-Real schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:47:
Ik ben er niet bang voor dat de wolf een mens aanvalt, daarvoor zijn ze echt te schuw lijkt mij. Zodra dat veranderd moeten er (drastische) acties ondernomen worden.
Dit gebeurd al. Nog niet in erg grote mate gelukkig, maar dat het al gebeurd lijkt mij voldoende reden om elk geval te kijken naar opties. Zie ook https://www.nu.nl/wolf/63...rd-gebeten-door-wolf.html
Wat mij verder opvalt, want ik hoor/lees hier in de omgeving ook wel wat (ookal houd ik mij er verre van) is dat mensen die anti-wolf zijn echt 0,0 te maken hebben met de wolf. Is puur een principe dingetje. Uiteraard hebben ook die mensen recht op een mening, maar toch....
Tja, als je alleen de mensen zou laten praten die wel te maken hebben gehad met de wolf hebben dan wellicht juist een polariserende mening en dat is dan ook eentje die niet positief zal zijn voor het dier.
HTT-Thalan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:39:
Mag ik hieruit opmaken dan Nederland gewoon een compleet andere visie danwel beleid ten aanzien van natuur nodig heeft? Wat doen we eraan als er plots een tweede roofdier bij komt, b.v. bepaalde invasieve insecten of reptielen? En is het alleen op macroniveau (korte tijd) een probleem of willen we dat voor de komende 500 jaar nog buiten houden?
Een invasie is het nog niet, gelukkig, maar kwamen er een poos geleden niet ook berichten uit over een of andere bij of wesp, die hier eigenlijk zijn roots niet heeft, maar hier langzaam in steeds grotere getalen wel naartoe komt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Het zou kunnen maar tot op heden blijkt er weinig van dat de wolven de reeën herten en zwijnen in toom houden.

Vooral in Drenthe zou dat goed te merken moeten zijn omdat daar geen herten en wilde zwijnen zijn. Er zijn slechts reeën. Omdat een ree niet veel weegt zouden de wolven er heel veel moeten eten.

De wolven zitten daar al een aantal jaar en het effect van de wolven op de reeënstand is er niet. De stand is hetzelfde en de jagers schieten hetzelfde als voorheen.

Nu worden in Drenthe wel veel weidedieren gedood door wolven en een deel daarvan wordt ook gegeten. Het is nu eenmaal een makkelijkere prooi, zelfs achter een wolfwerend hek dan een ree en wolven zijn uiterst efficiënte jagers. Die verspillen geen energie aan een moeilijke jacht die weinig kilos vlees oplevert.

De cijfers kun je zo inzien bij de provinice Drenthe. Als er een dringende behoefte is wil ik de cijfers wel opzoeken maar ik heb dat in het verleden als eens nagekeken.

Edit: in andere gebieden zou dat anders kunnen zijn natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Indoubt op 31-07-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
Koenoe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:21:
[...]

Het hele Nederlandse (natuur) landschap is ingericht voor veeteelt en akkerbouw. Daarbij zijn we een van de dichtstbevolkte gebieden van Nederland.

Dat hij hier naar toe komt, kan allerlei redenen hebben. Jonge mannetjes gaan zwerven als ze geen leefgebied kunnen vinden.

Kort gezegd, in Nederland is geen ruimte voor een groot roofdier dat dan ook nog eens in roedels leeft.
Een te groot deel is inderdaad ingericht voor veeteelt en akkerbouw. Maar ook hele delen helemaal niet. De wolf heeft het duidelijk naar zijn zin in de natuur die er over is anders waren die zwervende beesten echt wel doorgelopen. Je zou denken dat een wolf het zelf het beste weet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Koenoe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:21:
[...]Dat hij hier naar toe komt, kan allerlei redenen hebben. Jonge mannetjes gaan zwerven als ze geen leefgebied kunnen vinden.
Maar als ze zich hier vestigen EN voortplanten is dat een sterk signaal dat het leefgebied waar ze hun territorium hebben geschikt voor ze is. Anders gingen ze wel weg. Het is toch hardstikke simpel; geen vreten, geen wolven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
Kojoottii schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:29:
[...]

Een te groot deel is inderdaad ingericht voor veeteelt en akkerbouw. Maar ook hele delen helemaal niet. De wolf heeft het duidelijk naar zijn zin in de natuur die er over is anders waren die zwervende beesten echt wel doorgelopen. Je zou denken dat een wolf het zelf het beste weet toch?
De "natuur" in Nederland zijn in feite veredelde parken. Alleen de Veluwe kan je eigenlijk als serieus natuurgebied beschouwen. Zeker in vergelijking met wat onze buurlanden hebben.

De wolf denkt niet, die doet. Er is een reden waarom deze jarenlang afwezig is geweest.
Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:38:
[...]

Maar als ze zich hier vestigen EN voortplanten is dat een sterk signaal dat het leefgebied waar ze hun territorium hebben geschikt voor ze is. Anders gingen ze wel weg. Het is toch hardstikke simpel; geen vreten, geen wolven.
Nee, zoals aan aangegeven gaat dat problemen opleveren met zijn omgeving. De fauna in de natuurgebieden gaat aangetast worden en daarbij levert het een hoop overlast voor de mens en (huis)dier in de omgeving op.

Dit doet het nu al trouwens.

[ Voor 30% gewijzigd door Koenoe op 31-07-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:38:
[...]

Dat klopt wel. Zolang er voldoende weidedieren zijn is het hier een tafeltje dekje voor de wolf. Een soort makkelijke shoarma takeway en vooral: niemand die je iets mag doen.

Wat zou jij doen als wolf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
Koenoe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:38:
[...]

De "natuur" in Nederland zijn in feite veredelde parken. Alleen de Veluwe kan je eigenlijk als serieus natuurgebied beschouwen. Zeker in vergelijking met wat onze buurlanden hebben.

De wolf denkt niet, die doet. Er is een reden waarom deze jarenlang afwezig is geweest.
Uh ja, uitroeiing door jagers was de reden... Wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Kojoottii schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:42:
[...]

Uh ja, uitroeiing door jagers was de reden... Wat is je punt?
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk en beargumenteerd.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 31-07-2024 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Koenoe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:38:
[...]

De wolf was begin 1900 praktisch uitgeroeid in West-Europa. Pas nadat ze een beschermde status kregen, konden ze weer langzaam oprukken vanuit Oost-Europa.

https://www.natgeojunior.nl/de-terugkeer-van-de-wolf/
Aan het begin van vorige eeuw was er in heel West-Europa geen wolf meer te vinden. In 1979 spraken de meeste Europese landen daarom af dat de wolf officieel werd uitgeroepen tot een beschermd diersoort. Sindsdien is het verboden om wolven te verjagen, laat staan neer te schieten. Toch zou het nog meer dan 35 jaar duren voordat de wolf vanuit het oosten van Europa zou terugkeren naar ons land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:46:
[...]

En met koeien (en kalveren) in een wei heb je ook nog nooit gewerkt lees ik al.
Wanneer je er geen sjoege van hebt probeer dan niet met de verkeerde argumenten het tegendeel te bewijzen. Vorig jaar nog meegemaakt dat iemand die over een hek was geklommen en door een koe werd aangevallen daarna met de ambu naar het ziekenhuis afgevoerd kon worden. Kop kapot, ribben gebroken en gekneusd, wond in de lies, wonden aan z'n armen en nog wat bulten en schrammen. Kon zich ternauwernood redden door onder het prikkeldraad door te rollen.
Zullen we t gezellig houden?

Mijn punt is dus dat je bij koeien over een hek moet klimmen/wildrooster over moet. Niet dat de koe niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

*knip* reactie op mbr'ed post.

[ Voor 41% gewijzigd door defiant op 31-07-2024 23:12 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Laat maar, zo is er geen discussie mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 31-07-2024 23:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenoe
Nee hoor. Ik ben van mening dat de wolf geen plaats heeft in het Nederlandse landschap.

Die wolf is "verjaagd" om een reden.

Edit: Als de rat het goed doet in je omgeving, laat je die dan daar ook zijn gang gaan? Is ook natuur.

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 31-07-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Koenoe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Nee hoor. Ik ben van mening dat de wolf geen plaats heeft in het Nederlandse landschap.

Die wolf is "verjaagd" om een reden.

Edit: Als de rat het goed doet in je omgeving, laat je die dan daar ook zijn gang gaan? Is ook natuur.
Bij mijn weten wonen er vrijelijk ratten in Nederland, geen enkele issue. Behalve in de keuken en dergelijke omgevingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:01:
[...]

Bij mijn weten wonen er vrijelijk ratten in Nederland, geen enkele issue. Behalve in de keuken en dergelijke omgevingen.
Dan ben je duidelijk niet op de hoogte aangezien musketratten bijvoorbeeld zeer veel schade aan o.a. dijken aanrichten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:01:
[...]

Hangt van de ratten af.

Bisam en muskusratten worden zeer actief bestreden en dat heeft een bepaalde reden. We hebben er zelfs een overheidsorgaan voor opgericht en de rattenvangers mogen overal komen.

Overigens zijn de bruine rat en de zwarte rat de enigste niet beschermde diersoorten in Nederland, al mep je ze met de schep.

Nu ging het hier over wolven dus we dwalen wel flink af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:03:
[...]

Dan ben je duidelijk niet op de hoogte aangezien musketratten bijvoorbeeld zeer veel schade aan o.a. dijken aanrichten .
Die mag je dan ook gewoon uitroeien. Kuch.. beheren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
Koenoe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:44:
[...]

Dat is het punt. Weg ermee.
Kan je ook nog zeggen waarom of is dit werkelijk alles wat je hebt toe te voegen? Moet weg, want dat deden we 200 jaar geleden ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

https://www.nu.nl/binnenl...ug-te-mijden-om-wolf.html
De provincie houdt er ernstig rekening mee dat het om dezelfde wolf gaat die eerder betrokken was bij incidenten in Leusden", schrijft de provincie in een bericht. Daarom heeft de provincie besloten om een afschotvergunning voor te bereiden. De provincie heeft daar instemming voor gevraagd bij het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en de betrokken gemeenten.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-07-2024 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
Kojoottii schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:09:
[...]

Kan je ook nog zeggen waarom of is dit werkelijk alles wat je hebt toe te voegen? Moet weg, want dat deden we 200 jaar geleden ook?
Heb ik (en anderen) hiervoor al aangegeven. Past niet in het Nederlandse landschap (veetelt en akkerbouw). Schade aan fauna in de natuurgebieden en mens en (huis)dier.

Het is een groot roofdier die in groepen leeft en jaagt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Mischien is de oostvaardersplassen wel een mooi plekje voor een roedel wolven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Net is er een artikel bij de NOS geplaatst

https://nos.nl/artikel/25...n-het-bos-in-vanwege-wolf

Ik vind dit toch wel erg ver gaan. Op de hele Utrechtse heuvelrug geen kinderen meer in de bossen.Dit begint wel redelijk uit de klauw te lopen.

Afschotvergunning is aangevraagd staat in het artikel. Dat zal wel weer een hoop ophef geven.

Overigens doen de meeste landen van de EU dat in meer of mindere mate. Ik weet dat er in Frankrijk bijvoorbeeld meer dan 200 wolven per jaar worden afgeschoten. Heeft dus allemaal niets met EU regels te maken waar men in Nederland zo graag naar verwijst.

Enfin we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ronald.42 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:18:
Mischien is de oostvaardersplassen wel een mooi plekje voor een roedel wolven.
Dat is misschien eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee. Wordt een win-win situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Koenoe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:14:
[...]

Heb ik (en anderen) hiervoor al aangegeven. Past niet in het Nederlandse landschap (veetelt en akkerbouw). Schade aan fauna in de natuurgebieden en mens en (huis)dier.

Het is een groot roofdier die in groepen leeft en jaagt.
Veeteelt en akkerbouw hebben misschien ook een iets te grote broek aangetrokken. Schade aan fauna kan ik niet direct beoordelen, maar misschien dat de jagers in de wolf een te grote concurrent zien? Zolang de schade aan mens en (huis)dier te mitigeren is (voorlichting aan mensen en afschrikken, weren en aanpakken van wolven die problematisch gedrag vertonen) lijkt me verjagen van de complete populatie twee bruggen te ver.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als een wolf om wat reden dan ook onnatuurlijk en voor mensen gevaarlijk gedrag vertoont, lijkt me afschieten prima. Wel even met wat checks and balances, maar daar zullen weinig mensen op tegen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:10
Joris748 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:28:
[...]

Scade aan fauna kan ik niet direct beoordelen, maar misschien dat de jagers in de wolf een te grote concurrent zien?
Is hier op de veluwe geen issue. Een roedel heeft gemiddeld elke 2 a 3 dagen een nieuwe prooi nodig. Die aantallen hebben geen impact op het afschot.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
ZieMaar! schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:41:
Als een wolf om wat reden dan ook onnatuurlijk en voor mensen gevaarlijk gedrag vertoont, lijkt me afschieten prima. Wel even met wat checks and balances, maar daar zullen weinig mensen op tegen zijn.
sterker nog dat is al jaren het advies, met name vanuit de natuurorganisaties.

Misschien dat de faunabescherming tegen is maar dat zijn dan ook niet een partij die realitisch denkt.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:44:
[...]

Is hier op de veluwe geen issue. Een roedel heeft gemiddeld elke 2 a 3 dagen een nieuwe prooi nodig. Die aantallen hebben geen impact op het afschot.
Hangt van de grootte van de prooi af. Een wolf heeft elke dag een kilo of 4 vlees nodig. Hij kan ook dagen zonder en dan in een keer een kilo of 10-11 vlees naar binnen werken.

Op de veluwe was,en is er misschien nog steeds, een overschot aan everzwijnen. Nu zullen wolven wel eerst de jong everzwijntjes opeten want grote everzwijnen kunnen zich goed verweren. Echter tegen een roedel begint ook een everzwijn niets. Als je al ziet dat 2 wolven een bizon aan kunnen dan moet een everzwijn ook wel lukken.

Hoe de toestand op de veluwe nu is weet ik niet maar een paar jaar terug hadden ze er 6000 teveel en hadden ze moeite om die 6000 af te schieten. De situatie kan nu anders zijn.

Of die wolven dat ook gaan doen weet ik niet want ook op de veluwe worden veel weidedieren gedood door wolven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cranberry
Indoubt schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Of die wolven dat ook gaan doen weet ik niet want ook op de veluwe worden veel weidedieren gedood door wolven.
Helaas wel ja. Juist vorige week zijn er in Ede 41 schapen gedood en moesten er 5 door een dierenarts uit hun lijden verlost worden als gevolg van vermoedelijk een wolvenaanval.

Dergelijke gebeurtenissen - en dat zijn geen incidenten! - zorgen ervoor dat velen van mening zijn dat een wolf hier gewoon niet òf niet in deze aantallen thuishoort. Daarbij komt dat er experts feiten zijn gepresenteerd, die achteraf onjuist zijn gebleken (zoals: er is genoeg wild, dus vee en mensen worden niet aangevallen; een wolfwerend hek voorkomt problemen; wolven zijn schuw en zullen nooit mensen benaderen).
Al deze zaken bij elkaar zijn voor mij reden om te denken: voorkomen is beter dan genezen / better safe than sorry.
Ik word gesterkt in deze mening door - en helaas kan ik de bron niet terugvinden - door een wolvendeskundige die van mening is dat we in Nederland veel te naïef zijn (geweest) m.b.t. de wolf.

Ik hoop van harte dat het bij de huidige incidenten blijft en dat er geen dodelijke slachtoffers vallen, maar ik ben er niet gerust op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Op de veluwe was,en is er misschien nog steeds, een overschot aan everzwijnen. Nu zullen wolven wel eerst de jong everzwijntjes opeten want grote everzwijnen kunnen zich goed verweren. Echter tegen een roedel begint ook een everzwijn niets. Als je al ziet dat 2 wolven een bizon aan kunnen dan moet een everzwijn ook wel lukken.
Een gezonde volwassen everzwijn pakt een wolf niet. Veel te gevaarlijk voor de wolf. Als er van een kadaver wordt gegeten wacht de wolf netjes tot de zwijnen klaar zijn.

Biggen pakken ze inderdaad wel. Maar vergeet dat maar 10% van de biggen ouder dan drie jaar wordt. En ook daar heeft de wolf weinig impact op.
Hoe de toestand op de veluwe nu is weet ik niet maar een paar jaar terug hadden ze er 6000 teveel en hadden ze moeite om die 6000 af te schieten. De situatie kan nu anders zijn.
Afschot wordt big steeds niet gehaald.
Veel is een perceptie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07
Cranberry schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:13:
[...]

Ik hoop van harte dat het bij de huidige incidenten blijft en dat er geen dodelijke slachtoffers vallen, maar ik ben er niet gerust op.
Blijkbaar hebben we vervelende incidenten nodig om in te zien dat die beesten niet wenselijk zijn in Nederland. Als het kalf verdronken is enzo…
Joris748 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:28:
[...]

Veeteelt en akkerbouw hebben misschien ook een iets te grote broek aangetrokken. Schade aan fauna kan ik niet direct beoordelen, maar misschien dat de jagers in de wolf een te grote concurrent zien? Zolang de schade aan mens en (huis)dier te mitigeren is (voorlichting aan mensen en afschrikken, weren en aanpakken van wolven die problematisch gedrag vertonen) lijkt me verjagen van de complete populatie twee bruggen te ver.
Die te grote broek maakt dat ze dan “niet moeten zeuren”? Wie bepaald of mitigeren voldoende is? Beleidsbepalers die alleen het Haagse bos als “natuurgebied” kennen?

[ Voor 47% gewijzigd door ephymerous op 31-07-2024 23:23 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Helaas wel ja. Juist vorige week zijn er in Ede 41 schapen gedood en moesten er 5 door een dierenarts uit hun lijden verlost worden als gevolg van vermoedelijk een wolvenaanval.

Dergelijke gebeurtenissen - en dat zijn geen incidenten! - zorgen ervoor dat velen van mening zijn dat een wolf hier gewoon niet òf niet in deze aantallen thuishoort. Daarbij komt dat er experts feiten zijn gepresenteerd, die achteraf onjuist zijn gebleken (zoals: er is genoeg wild, dus vee en mensen worden niet aangevallen; een wolfwerend hek voorkomt problemen; wolven zijn schuw en zullen nooit mensen benaderen).
Al deze zaken bij elkaar zijn voor mij reden om te denken: voorkomen is beter dan genezen / better safe than sorry.
Ik word gesterkt in deze mening door - en helaas kan ik de bron niet terugvinden - door een wolvendeskundige die van mening is dat we in Nederland veel te naïef zijn (geweest) m.b.t. de wolf.

Nou, dat kan ik je wel vertellen.Dat zijn Dave Mech en Val Geist geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
[...]

een wolfwerend hek voorkomt problemen;
En dat is ook bewezen, van alle aanvallen waren er minder dan 10 (exacte aantal is lager) waar er sprake was van een wolf werende raster. Daarvan is er maar 1 van geweest waar niet aangetoond is dat het raster juist geplaatst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Nou, dat kan ik je wel vertellen.Dat zijn Dave Mech en Val Geist geweest.
Ik denk dat hij Erwin van Maanen bedoelt, die heeft afgelopen week in DPG publicaties gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:14:
[...]

Een gezonde volwassen everzwijn pakt een wolf niet. Veel te gevaarlijk voor de wolf. Als er van een kadaver wordt gegeten wacht de wolf netjes tot de zwijnen klaar zijn.

Biggen pakken ze inderdaad wel. Maar vergeet dat maar 10% van de biggen ouder dan drie jaar wordt. En ook daar heeft de wolf weinig impact op.

[...]

Afschot wordt big steeds niet gehaald.

[...]

Veel is een perceptie.
Ja, tegen een grote keiler begint een wolf ook niets. Een roedel zou het kunnen misschien maar het is een risico en daarom zullen ze het misschien laten zolang ze nog iets anders kunnen krijgen.

Dat de wolven netjes wachten totdat de zwijnen klaar zijn is nieuw voor me maar eigenlijk verbaast het me niet echt.

Dat afschot niet gehaald wordt is eigenlijk niet goed. Ik weet dat ze ooit een doelstand hadden berekend, er staat me bij dat dat iets van 1500 was, maar dat is al even geleden. Dat zwijnen niet alleen voor de wolf maar ook voor jagers moeilijk zijn wist ik wel. Volgens mij ergens gelezen dat een jager gemiddeld 50 uur moet jagen om 1 zwijn te schieten. Dat was een onderzoek van de Meinweg, Limburg. Dat lijkt me een flinke tijdsinvestering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:26:
[...]

Ik denk dat hij Erwin van Maanen bedoelt, die heeft afgelopen week in DPG publicaties gestaan.
Ok, dat zou kunnen. Ik zal het even opzoeken.

De andere heren hebben dat namelijk ook gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Graag even de aandacht voor het volgende:
  • Allereerst, let s.v.p. op de AWM regels voor onderbouwing en argumentatie, zo onderstaat er een kwalitatieve discussie, vermijd o.a. oneliners.
  • Aangezien het onderwerp wat los maakt, hou het professioneel en laat reageren vanuit de emotie s.v.p. buiten beschouwing.
  • Hou de discussie s.v.p. bij de wolf, vergelijkingen met andere problematiek zoals met huisdieren is offtopic.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Jeroen Blom schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:26:
[...]

Naam kan ik niet meer herinneren, maar ik las het enkele maanden geleden. Omdat het volgens mij een buitenlandse deskundige was, vermoed ik niet dat het iemand met een dergelijke nederlandse naam is ;)
Zou idd. heel goed één van degenen die @Indoubt noemt, geweest kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:27:
[...]

Dat afschot niet gehaald wordt is eigenlijk niet goed. Ik weet dat ze ooit een doelstand hadden berekend, er staat me bij dat dat iets van 1500 was, maar dat is al even geleden. Dat zwijnen niet alleen voor de wolf maar ook voor jagers moeilijk zijn wist ik wel. Volgens mij ergens gelezen dat een jager gemiddeld 50 uur moet jagen om 1 zwijn te schieten. Dat was een onderzoek van de Meinweg, Limburg. Dat lijkt me een flinke tijdsinvestering.
Nog minder, vorig jaar 1.100. zie nieuwbericht https://www.nojg.nl/veel-...-geschoten-in-gelderland/

De FBE loopt helaas achter, dat is een fijnere bron.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen Blom op 31-07-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
*knip* let s.v.p. op de modbreak en topic warning, reageer beargumenteerd en geen vergelijkingen met andere (huis)dieren.

[ Voor 78% gewijzigd door defiant op 31-07-2024 23:45 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:34:
[...]

Nog minder, vorig jaar 1.100. zie nieuwbericht https://www.nojg.nl/veel-...-geschoten-in-gelderland/

De FBE loopt helaas achter, dat is een fijnere bron.
Nog minder dus.

En op de Veluwe zitten al jarenlang flink wat roedels wolven dus die helpen helemaal niet bij het kort houden van het wilde zwijnen bestand.

Weet je toevallig of die doelstand verband houd met de angst voor Afrikaanse varkenspest? Ik weet dat er nu in de buurt van Mainz en Frankfurt (Hessen) een uitbraak is en men daar alles doet om het in toom te houden.
Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste

Let op:
• Reageer beargumenteerd en onderbouwd en zo nodig ondersteund met bronnen.
• Vermijd reacties op basis van emotie, hou het professioneel.
• Het onderwerp is de wolf, vergelijkingen met andere problematiek zoals met huisdieren is offtopic.
• Vermeld bij aanval(len) van de wolf altijd de bron van het incident.
• Geen uitspraken over het gedrag van de wolf zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.