ZieMaar! schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:08:
...En dat is jammer, want er is een redelijk midden, waar we elkaar heus wel vinden (probleemwolven aanpakken, boeren wat meer maatregelen laten nemen, wellicht de grootte van de populatie wat beheersen).
Dit dus. Zodra wolven een gevaar beginnen te vormen voor mens en zijn-haar eigendommen: afschieten. Zo niet: lekker gecontroleerd hun eigen ding laten doen.
Fanta schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:13:
[...]...Ik vind het plaatsen van schokkende plaatjes om je punt te maken een zwaktebod. Het geeft aan dat je iemand met woorden niet meer kan overtuigen. Dat hoeft niet aan de ontvanger te liggen, misschien is je argument gewoon te zwak.
Dat ligt ook aan wat een persoon aan kan. Ik vind die foto bijvoorbeeld helemaal niet schokkend.
HTT-Thalan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Dat is gewoon een manier om voor jezelf te vergoeilijken wat je doet. Je weet dondersgoed dat de planeet niet over 100 jaar klaar is en het menselijk ras ook niet, dus je wil gewoon geen verandering aanbrengen in je gedrag omdat je denkt te mogen claimen dat het toch allemaal niet (meer) uitmaakt...
Ik denk inderdaad dat het in het grote plaatje niet uit maakt. De mens is enerzijds in staat om zaken te veranderen, maar aan de andere kant zijn we niet in staat om vrede en dergelijke op aard ter brengen. We zijn superintelligent en sluiten overeenkomsten af, produceren vernuftige machines, bouwen huizen om orkanen te weerstaan en schepen om in elke storm te varen. Het wil alleen nog niet zo lukken om de vrede te bewaren en misdrijven te voorkomen. We bouwen en breken af op hetzelfde moment. Dat gaat er niet in een paar honderd jaar uit. Zeker niet gezien verschillende delen van de wereld een hele andere kijk op het leven en de toekomst hebben.
Het ironische is dat mensen met een fanatieke religieuze agenda zich aan hun 'schepper' overlevert. Ik doe hetzelfde, maar dan niet naar een 'schepper', maar aan de natuur.
De mens heeft meer intelligentie dan alle andere dieren, zeker waar. Maar 'with great power comes great responsibility". Dat we slim zijn geeft ons niet het 'recht' de rest te onderwerpen, het geeft ons de plicht extra goed voor de rest te zorgen.
Rechten en plichten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als jij aanhaalt dat je het recht op leven hebt, brengt dat voor mij de plicht met zich mee dat leven niet te bedreigen / afbreken. Met andere woorden, het is ons aller plicht om elkaars recht op leven te respecteren door elkaar niet te vermoorden of in levensgevaar te brengen.
Dat wij de mogelijkheid hebben om met een haal aan de trekker een leven te beeindigen of een druk op een knop een heel land uit te moorden betekent dat we inherent de plicht hebben geerfd extra verantwoordelijk om te gaan met die middelen. Jouw redenatie is dat we mogen neerschieten wie we willen omdat we zo slim waren om wapens uit te vinden voor de dieren dat deden.
Die plichten zie ik niet. Als dier wil ik overleven en als dat betekent dat een ander dier daarvoor moet sterven, soit. Als ik oog in oog sta met een leeuw dan dis het doden of gedood worden. Helemaal prima als dieren langs elkaar heen kunnen leven in een gecontroleerde opzet, maar als het mens tegen dier wordt dan ben ik vrij rigoureus daarin. Het recht van de sterkste telt dan.
En dit gaat ook op naar mensen onderling. Het lijkt mij geweldig om in een wereld te leven waarin mensen elkaar respecteren en vreedzaam samenleven. Maar dat is een utopie. Er zijn mensen die goede dingen doen en mensen die slechte dingen doen. En die laatste groep moet beteugeld worden. Zonder wetten, politie en rechtspraak zou er in onze maatschappij onder mensen ook het recht van de sterkste zijn. Overigens is die er nu ook andersom: degenen met het meeste geld heeft de meeste macht. Jouw posting onderschrijf ik dus eerder in deze situatie en niet als het om dieren gaat.
[
Voor 63% gewijzigd door
Roenie op 31-07-2024 13:55
]