Als iemand die ook dagelijkse in de bossen van de Veluwe te vinden is kijk ik voornamelijk voor de teek uit.Wippie1234 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:15:
[...]
Ik woon kort boven Apeldoorn en kan je melden dat ik tijdens wandelingen met de hond in het bos meer schrik hen voor zwijnen dan wolven
De Indische wolf is niet te vergelijken de grijze wolf zoals wij die kennen. Daarom gaat elke vergelijk met de situatie in India mank.Glashelder schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:48:
[...]
En jij denkt dat dat in het huidige politieke landschap zo gaat lopen?
Het is veel aannemelijker dat politieke partijen gaan aansturen op bestrijding, zeker als er (met enige regelmaat) kinderen aangevallen zouden worden. Nederland is gewoon een te klein land. Genoeg mensen leven praktisch in het bos met hun kinderen.
Als de experts gelijk hebben en mensen worden echt sporadisch aangevallen dan geloof ik er wel in dat het goed gaat. Als de wolven populatie groter wordt en het bos wordt echt onveilig (beetje zoals in India) dan zie ik echt geen andere optie dan bestrijden. Dan zal de druk vanuit burgers te groot worden. En terecht wat mij betreft. Als jij jaren veilig in je huis aan een bosrand kon wonen met je kinderen dan slaat het nergens op om niet aan bestrijding te doen omdat de mensen op de Amsterdamse grachtengordel die wolven wel zo schattig vind en ze graag alle ruimte willen geven.
En de experts hebben gelijk, alles staat van a tm/ z beschreven in bijvoorbeeld de wolvenplannen. Daarnaast doe je de rest van Nederland tekort met het typerende Amsterdamse grachtengordel, de grootste tegenstanders van de wolf komt uit de agrische hoek. Maar dat is niet echt nieuw.
"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko