Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
42erik schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:07:
[...]

Het is wat grootschaliger. Het is niet alleen van de piramide wegblijven, het hele gebied tussen de a12 en a28 wordt momenteel afgeraden. Dat is een enorm gebied waardoor heel wat bewoners uit die gemeenten geen bos of natuurgebied meer kunnen bezoeken.
Er wonen ook gewoon mensen in dat gebied. En wolven komen mensen wel geregeld tegen, ook in meer bebouwd gebied.

Ook veel campings, vakantie huizen enzovoorts. Dus ja dit is niet echt iets waar je als inwoner iets mee kan. Je kan moeilijk je eigen woning mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CornermanNL schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:11:
[...]

Er wonen ook gewoon mensen in dat gebied. En wolven komen mensen wel geregeld tegen, ook in meer bebouwd gebied.

Ook veel campings, vakantie huizen enzovoorts. Dus ja dit is niet echt iets waar je als inwoner iets mee kan. Je kan moeilijk je eigen woning mijden.
Ik bedoel natuurlijk de bossen en natuurgebieden tussen die snelwegen in. Daar gaat het advies nu over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
42erik schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Ik bedoel natuurlijk de bossen en natuurgebieden tussen die snelwegen in. Daar gaat het advies nu over
Maar ook in die bossen wonen mensen, en in die bossen liggen ook campings. Dus het advies is om niet naar je huis te gaan of in ieder geval niet meer in je tuin te zitten. En de campings kunnen ook wel dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:15
Pat911 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:02:
[...]

Maar ook in die bossen wonen mensen, en in die bossen liggen ook campings. Dus het advies is om niet naar je huis te gaan of in ieder geval niet meer in je tuin te zitten. En de campings kunnen ook wel dicht.
Ik woon (en ben nu) op de Utrechtse Heuvelrug. Ik had jullie graag een bloedstollend verhaal verteld over roedels wolven die door mijn dorpje zwerven en zich tegoed doen aan nietsvermoedende bewoners. Maar helaas, dat zit er niet in. Voor zover er wolven worden gesignaleerd is dat buiten de bebouwde kom en ver van iedere menselijke activiteit. Dus ook niet in de buurt van campings en bungalowparken. De enige keer dat men een wolf ín het dorp dacht te zien, een jaar of langer geleden, bleek dit een saarlooswolfhond te zijn.

En ja, ook deze probleemwolf zal 'uit de populatie verwijderd' moeten worden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
The Zep Man schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:56:

[...]

Volgens mij is afval dumpen gewoon strafrechtelijk te vervolgen. De wet (impact) is niet het probleem. De handhaving (kans) is het probleem.
En op het moment dat de straf voor het dumpen van etensresten in wolvengebied een 'wolvenbonus' wordt gezet, waarbij er niet alleen een boete, maar liefst ook werk- of vrijheidsstraf gegeven kán worden, omdat de dader het risico neemt dat door zijn gedrag andere mensen gevaar lopen, heeft dat misschien een meer afschrikkende werking. En dat helpt bij gedragsverandering.

Het lijkt me daarnaast wél heel belangrijk dat plekken als parkeerplaatsen, dagcampings etc.. worden voorzien van voldoende afvalbakken die niet door een dier geopend kunnen worden én dat deze terreinen omheind worden met wolfwerende hekken of dat er andere wolfwerende maatregelen genomen worden. Ik denk dat op het moment dat een wolf geen eten, waar een mensengeur omheen hangt meer vindt, hij de mens ook niet met een makkelijke maaltijd gaat associëren.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:02

The Zep Man

🏴‍☠️

Bernard0343 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:29:
En op het moment dat de straf voor het dumpen van etensresten in wolvengebied een 'wolvenbonus' wordt gezet, waarbij er niet alleen een boete, maar liefst ook werk- of vrijheidsstraf gegeven kán worden, omdat de dader het risico neemt dat door zijn gedrag andere mensen gevaar lopen, heeft dat misschien een meer afschrikkende werking. En dat helpt bij gedragsverandering.
Zwaarder straffen (de impact verhogen) heeft geen noemenswaardig effect op afschrikking wanneer handhaving (de kans) ontbreekt.
Het lijkt me daarnaast wél heel belangrijk dat plekken als parkeerplaatsen, dagcampings etc.. worden voorzien van voldoende afvalbakken die niet door een dier geopend kunnen worden
Niet alleen dat. Leeg die bakken op tijd. Sommige openbare bakken... :r

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
The Zep Man schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

Zwaarder straffen (de impact verhogen) heeft geen noemenswaardig effect op afschrikking wanneer handhaving (de kans) ontbreekt.

[...]

Niet alleen dat. Leeg die bakken op tijd. Sommige openbare bakken... :r
Tuurlijk moet dat ook. En misschien, nu er een economisch belang begint mee te spelen, wordt de bestuurlijke bereidheid hiervoor ook groter.

Ik hoop dat de maatschappelijke norm wordt dat menselijk gedrag waarmee een wolf geprovoceerd kan worden, maatschappelijk niet meer geaccepteerd wordt. En veel van dat gedrag, vinden we, in een iets andere context onacceptabel. Je afval in andermans tuin gooien? Geen hek om je schapenwei zetten, zodat ze de weg op kunnen lopen? Je hond los laten lopen in een natuurgebied? Ik ga er van uit dat de meesten onder ons dat gedrag afkeuren.

[ Voor 31% gewijzigd door Bernard0343 op 04-08-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Handhaven op gedrag is heel lastig, dat is een van de lessen van Covid. Een alles of niets oplossing is veel beter te handhaven zoals alle menselijke aanwezigheid, permament of bezoek, in de wolvengebieden te verbieden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Handhaving moet niet "ook", maar "eerst". Het is zonde om veel tijd en energie te steken in nieuwe wet- en regelgeving wanneer het bestaande adequaat blijkt.
IJzerlijm schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:31:
Handhaven op gedrag is heel lastig, dat is een van de lessen van Covid. Een alles of niets oplossing is veel beter te handhaven zoals alle menselijke aanwezigheid, permament of bezoek, in de wolvengebieden te verbieden.
Dus de hele Veluwe, Utrechtse Heuvelrug en andere groenstroken in Nederland? Inclusief bewoners die hun woningen niet meer kunnen bereiken?

Dat gaat niet gebeuren.

Handhaven op gedrag is makkelijk. Hoe vaak zie je mensen zonder gordel rondrijden?

Het probleem is niet gemak. Het probleem is (overheids)geld.

[ Voor 53% gewijzigd door The Zep Man op 04-08-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
[...]

Ik woon (en ben nu) op de Utrechtse Heuvelrug. Ik had jullie graag een bloedstollend verhaal verteld over roedels wolven die door mijn dorpje zwerven en zich tegoed doen aan nietsvermoedende bewoners. Maar helaas, dat zit er niet in. Voor zover er wolven worden gesignaleerd is dat buiten de bebouwde kom en ver van iedere menselijke activiteit. Dus ook niet in de buurt van campings en bungalowparken. De enige keer dat men een wolf ín het dorp dacht te zien, een jaar of langer geleden, bleek dit een saarlooswolfhond te zijn.
Ik woon op/tegen de Veluwe en heb wel bloedstollende verhalen over doodgebeten schapen. En kennissen waarbij ze een wolf op de camping hebben zien rondlopen, en een vriend waarbij 2 wolven door de tuin aan het snuffelen waren. Die tuin is dan net buiten de bebouwde kom, en hemelsbreed nog geen 400 meter bij mij vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Pat911 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Ik woon op/tegen de Veluwe en heb wel bloedstollende verhalen over doodgebeten schapen. En kennissen waarbij ze een wolf op de camping hebben zien rondlopen, en een vriend waarbij 2 wolven door de tuin aan het snuffelen waren. Die tuin is dan net buiten de bebouwde kom, en hemelsbreed nog geen 400 meter bij mij vandaan.
Zonder lomp te willen zijn, maar stonden deze schapen achter een wolfwerende hek?

En wannéér wandelden deze wolven door de tuin van die vriend? Terwijl hij buiten was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Bernard0343 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Zonder lomp te willen zijn, maar stonden deze schapen achter een wolfwerende hek?

En wannéér wandelden deze wolven door de tuin van die vriend? Terwijl hij buiten was?
Bij sommige wel, bij sommige nog geen wolfwerend hek.
Maar zoals een vriend van me zei: bij controle van ontlasting en zo, blijkt dat de wolf bijna helemaal geen schaap eet. Dus het probleem was niet zo groot.... die snapte ik niet, want de wolf doodt ze blijkbaar wel.

Die wolven lopen over de camping en door de tuin in het ochtendgloren, dus op de momenten dat hij naar zijn werk wilde. Waren trouwens niet echt onder de indruk van beweging en geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
@Bernard0343 de Utrechtse Heuvelrug is een vrij groot gebied. Uiteraard ziet lang niet iedereen een wolf. Het is wel een gebied waar veel mensen in de natuurgebieden wonen.

Tuinen lopen over in bos enzovoort. Dat jij wellicht eenvoudig aan het mijden kan de natuurgebieden en landgoederen kan doen maakt niet dat het voor iedereen geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

The Zep Man schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Handhaving moet niet "ook", maar "eerst". Het is zonde om veel tijd en energie te steken in nieuwe wet- en regelgeving wanneer het bestaande adequaat blijkt.

[...]

Dus de hele Veluwe, Utrechtse Heuvelrug en andere groenstroken in Nederland? Inclusief bewoners die hun woningen niet meer kunnen bereiken?

Dat gaat niet gebeuren.
Als het uitgangspunt is dat de mens alle schuld draagt voor de problemen en dus alle verantwoordelijkheid heeft voor het oplossen daarvan kan dit een uiteindelijke uitkomst zijn. We zijn in 6 jaar van de eerste bevestigd aanwezige wolf in Nederland naar tussen de 100 en 125 exemplaren gegaan en dat zal alleen maar door groeien.
https://publicaties.bij12...ptember-2024/samenvatting
Handhaven op gedrag is makkelijk. Hoe vaak zie je mensen zonder gordel rondrijden?

Het probleem is niet gemak. Het probleem is (overheids)geld.
Rond de 95% van de mensen draagt een gordel. Daar zijn wel decennia overheen gegaan en in tegenstelling tot een halve Big Mac in de bosjes gooien is het dragen van een gordel eenvoudig te controleren en op heterdaad te betrappen. Ook met een 95% opvolging van regels op afval achterlaten zal er nog een hoop troep komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Pat911 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Bij sommige wel, bij sommige nog geen wolfwerend hek.
Maar zoals een vriend van me zei: bij controle van ontlasting en zo, blijkt dat de wolf bijna helemaal geen schaap eet. Dus het probleem was niet zo groot.... die snapte ik niet, want de wolf doodt ze blijkbaar wel.

Die wolven lopen over de camping en door de tuin in het ochtendgloren, dus op de momenten dat hij naar zijn werk wilde. Waren trouwens niet echt onder de indruk van beweging en geluid.
Ik ga er van uit dat hij dit aan Bij12 heeft gemeld. Had deze club nog een goed idee? Overigens ik vraag me af wat er was beurt als die vriend van je veel lawaai had gemaakt.
CornermanNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:30:
@Bernard0343 de Utrechtse Heuvelrug is een vrij groot gebied. Uiteraard ziet lang niet iedereen een wolf. Het is wel een gebied waar veel mensen in de natuurgebieden wonen.

Tuinen lopen over in bos enzovoort. Dat jij wellicht eenvoudig aan het mijden kan de natuurgebieden en landgoederen kan doen maakt niet dat het voor iedereen geldt.
Euuhhh ik woon aan de rand van het dorp/bos. Als een wolf het dorp inwandelt, komt 'ie langs mijn huis.
IJzerlijm schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Als het uitgangspunt is dat de mens alle schuld draagt voor de problemen en dus alle verantwoordelijkheid heeft voor het oplossen daarvan kan dit een uiteindelijke uitkomst zijn. We zijn in 6 jaar van de eerste bevestigd aanwezige wolf in Nederland naar tussen de 100 en 125 exemplaren gegaan en dat zal alleen maar door groeien.
https://publicaties.bij12...ptember-2024/samenvatting

[...]
Ik denk dat 'de mens' inderdaad de verantwoordelijkheid moet nemen om dit probleem op te lossen. De wolf is een dier, die zal daar niet de cognitieve vermogens voor hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Bernard0343 op 04-08-2025 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:34
CornermanNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:30:

De échte vraag is dus: Hoe gaan we komen tot cohabitatie met wolven?

In de praktijk gaan die mensen nergens heen. En die wolven ook niet. Dat betekent dat ze zich opnieuw tot elkaar moeten gaan verhouden, wat dat dan ook maar moge betekenen. Hoe kunnen we deze gedeelde ruimte op zo'n manier inrichten dat ze veilig zijn voor zowel mens als wolf? Het is een interessante vraag, die ik maar weinig mensen - buiten het geklaag om - hoor stellen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:56

Fanta

FordPerformance™️

Helixes schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

In de praktijk gaan die mensen nergens heen. En die wolven ook niet. Dat betekent dat ze zich opnieuw tot elkaar moeten gaan verhouden, wat dat dan ook maar moge betekenen. Hoe kunnen we deze gedeelde ruimte op zo'n manier inrichten dat ze veilig zijn voor zowel mens als wolf? Het is een interessante vraag, die ik maar weinig mensen - buiten het geklaag om - hoor stellen.
Zo sta ik er dus ook in. Het moet toch veel makkelijker zijn om ons gedrag aan te passen aan de aanwezigheid van de wolf. Die paar aanvallen op mensen zijn incidenten, die bovendien enorm onder een vergrootglas liggen. Het werkelijke probleem is volgens mij niet zo groot.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Deze wolf zal worden omgelegd helaas.

*knip*, whataboutisme.

Iemand ook het interview gezien met de moeder wiens kind gebeten zou zijn?
Consequent de wolf niet benoemen maar naar hem refereren als “Het Beest”…

[ Voor 57% gewijzigd door NMH op 04-08-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

IJzerlijm schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:42:
Als het uitgangspunt is dat de mens alle schuld draagt voor de problemen en dus alle verantwoordelijkheid heeft voor het oplossen daarvan kan dit een uiteindelijke uitkomst zijn.
Het lijkt mij ietwat onwaarschijnlijk dat wolven ervoor gaan zorgen dat mensen (tijdelijk) niet meer in hun woningen mogen wonen. Wolven hebben rechten, maar mensen ook. Ga maar proberen "zo maar even" in Nederland mensen uit hun woning te zetten. Dat lukt je niet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 80% gewijzigd door NMH op 04-08-2025 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Deruxian schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:59:

*knip*

[ Voor 32% gewijzigd door NMH op 04-08-2025 16:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Deruxian schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:59:

*knip*

[ Voor 49% gewijzigd door NMH op 04-08-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]
Maar helaas, dat zit er niet in. Voor zover er wolven worden gesignaleerd is dat buiten de bebouwde kom en ver van iedere menselijke activiteit. Dus ook niet in de buurt van campings en bungalowparken.
De piramide van Austerlitz is anders een best druk bezocht terrein

Nu kan dat komen doordat Bram gewoon "doorgedraaid" is... Dus een normale wolf is misschien prima te hebben in nl. Deze specifieke.. Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[ Voor 90% gewijzigd door NMH op 04-08-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[ Voor 89% gewijzigd door NMH op 04-08-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Helixes schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Exact, dus afsluiten of adviseren te mijden van hele gebieden is niet zo nuttig, sowieso zijn het allemaal nogal kleine afzonderlijke stukjes, het is niet zoals elders dat er hele grote gebieden zijn waarin mens & wolf minder snel in elkaars vaarwater zitten. Hier heb je om de zoveel vierkante kilometer wel een huis, dorp

Hier is dat wat sneller het geval, puur omdat de natuurgebieden als zodanig stukken kleiner zijn. Een wolf zit zo 70 km verderop mocht het eten op zijn. Moeten we dan steeds gebieden afsluiten?

En nu wordt het gedrag gezien als afwijkend, stel de welpen nemen dat gedrag over? (geen idee of dat kan) moeten die dan ook afgemaakt worden? Natuurlijke vijanden hebben ze behoudens de mens niet. Dus ja. Als ze leren dat je daar niets van te vrezen hebt. Is het einde zoek natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Bernard0343 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:44:

Euuhhh ik woon aan de rand van het dorp/bos. Als een wolf het dorp inwandelt, komt 'ie langs mijn huis.
Precies dus wat heeft de afsluiting voor zin? Ga jij nu niet meer even het bos in om een rondje te wandelen? Pak je de auto (als je de mazzel hebt er een te hebben) om ergens anders heen te gaan?

Het advies is het mijden van het bos. Jij woont er, hoe ga je dat mijden? Dat was mijn hele punt.
Gaan mensen nu allemaal omfietsen langs grote N wegen om de fietspaden door het bos te mijden? Voor veel woon werk verkeer niet echt ideaal. Niet iedereen is gezegend met een auto.

Nu zal het vast wel meevallen, dat ben ik met je eens, maar het advies is mijden. Ik denk dat dat gewoon niet echt praktisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

CornermanNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Precies dus wat heeft de afsluiting voor zin? Ga jij nu niet meer even het bos in om een rondje te wandelen? Pak je de auto (als je de mazzel hebt er een te hebben) om ergens anders heen te gaan?

Het advies is het mijden van het bos. Jij woont er, hoe ga je dat mijden? Dat was mijn hele punt.
Gaan mensen nu allemaal omfietsen langs grote N wegen om de fietspaden door het bos te mijden? Voor veel woon werk verkeer niet echt ideaal. Niet iedereen is gezegend met een auto.

Nu zal het vast wel meevallen, dat ben ik met je eens, maar het advies is mijden. Ik denk dat dat gewoon niet echt praktisch is.
Je hebt mijden, en je hebt mijden. Het hoeft allemaal niet zo zwart-wit te zijn. Als volwassene op een fiets ben je waarschijnlijk helemaal niet interessant voor een wolf. Een loslopende koter of keffer is dat wellicht wel. Eerstgenoemde hoeft het gebied als het aan mij ligt niet te mijden (maar mag best op zijn hoede zijn). Het tweede geval is een ander verhaal. Echt ingewikkeld hoeft het volgens mij niet te zijn, gewoon een kwestie van je gezonde verstand even gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
@CornermanNL Ik zie de adviezen gebieden te mijden vooral als juridisch: We kunnen het je niet verbieden hier naar binnen te gaan, maar we garanderen niks als je het wél doet. Kortom: Betreden op eigen risico. Lijkt me prima. Als je het over mensen hebt, dan denk ik dat iedereen dus, per situatie, een eigen risicoweging moet doen.

In de praktijk moet je zoeken naar een modus die in bijna alle gevallen werkt. Graag onderstreep ik wel dat risico's nooit 100% zijn uit te sluiten - iets met de wet van de grote getalen en zo.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Is dit niet zoals altijd een kwestie van verantwoordelijkheid? Als er wat gebeurd kan de gemeente altijd zeggen dat ze je nog zo hebben geadviseerd om weg te blijven..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
[...]

Als ik het over afsluiten heb, bedoel ik dat parkeerplaatsen en dagcampings, omheind worden met wolfwerende hekken met daarin doorgangen voor mensen. Zodat een wolf niet 'went' aan de combinatie van eten en de geur van mensen. Die associatie zorgt voor problemen. Zolang 'de wolf' ons ziet voor wat we zijn, tweepotige weirdo's waar je beter niets mee te maken kunt hebben, zal dat beter voor mens én wolf zijn.
42erik schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

De piramide van Austerlitz is anders een best druk bezocht terrein

Nu kan dat komen doordat Bram gewoon "doorgedraaid" is... Dus een normale wolf is misschien prima te hebben in nl. Deze specifieke.. Nope
En veel figuren laten hun troep op deze parkeerplaats achter. Dus er valt iets voor hem te halen.
Overigens, dat deze wolf afgeschoten mag worden, daar lig ik niet wakker van.

[ Voor 7% gewijzigd door Bernard0343 op 04-08-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@Helixes & @Glashelder Als het puur juridisch is snap ik het zeker wel, maar dan doe je verder niets aan het probleem. In dit geval wel, want ze gaan proberen de probleemwolf af te schieten. Maar een waarschuwing en de toepasbaarheid in de praktijk is wat anders.

Mij gaat het vooral om de praktische kant. Het zijn maar kleine gebieden (relatief) en ze zitten vol met dorpjes, verspreide huizen en bedrijvigheid. Moet een inwoner nu alleen van de voordeur naar de auto en snel weer naar binnen? (gechargeerd natuurlijk)

Het lijkt nu vooral op het toerisme en recreatie gericht te zijn. Ga niet het bos in. Ok maar als je dan in dat bos woont? Hoe ga je het dan mijden? En hoever moet je daarin gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:32
@CornermanNL
"Het lijkt ons verstandig om het bos te mijden met kleine kinderen en honden, maar maak vooral zelf een risico-afweging. Alsje in de omgeving woont of een dringende reden hebt om in het bos of in de buurt van het bos te zijn, zullen wij je niet tegenhouden. " was wat lang voor de borden, dus ze hebben er maar "mijd bos Utrechtse Heuvelrug" van gemaakt. :+

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
MisterMailman schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:38:
@CornermanNL
"Het lijkt ons verstandig om het bos te mijden met kleine kinderen en honden, maar maak vooral zelf een risico-afweging. Alsje in de omgeving woont of een dringende reden hebt om in het bos of in de buurt van het bos te zijn, zullen wij je niet tegenhouden. " was wat lang voor de borden, dus ze hebben er maar "mijd bos Utrechtse Heuvelrug" van gemaakt. :+
Kortom, zoek het zelf maar uit, beste burger ;) Het lijkt er inderdaad sterk op dat het een juridische afdekking is. Merci :) Ik was een beetje te lui om te zoeken.
We gaan het zien wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

CornermanNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Kortom, zoek het zelf maar uit, beste burger ;) Het lijkt er inderdaad sterk op dat het een juridische afdekking is. Merci :) Ik was een beetje te lui om te zoeken.
We gaan het zien wat er gaat gebeuren.
Niet alles bij de overheid neerleggen.

Jij weet nu dat er een wolf rondloopt bij Austerlitz. Als jij nu toch met een loslopende hond of kind daar gaat rondbanjeren, dan vraag je er toch gewoon om?

Dit is volgens mij wat momenteel gaande is in Nederland. Iedereen weet dat er wolven rondlopen, iedereen weet dat een confrontatie met een kind of een hond risico's kent, maar we steken onze kop in het zand totdat de overheid ons handje vastpakt en het probleem voor ons oplost, want waar moeten we anders in het weekend met de kindjes naar toe? |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Fanta schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:53:
Jij weet nu dat er een wolf rondloopt bij Austerlitz. Als jij nu toch met een loslopende hond of kind daar gaat rondbanjeren, dan vraag je er toch gewoon om?
"Jij weet dat er een verkrachter rondloopt in die buurt. Als jij daar loopt (in een kort rokje) dan vraag je er toch gewoon om?"

In de gebieden waar waarschuwingen worden gegeven zijn ook woningen.

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 04-08-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
CornermanNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:34:
@Helixes & @Glashelder Als het puur juridisch is snap ik het zeker wel, maar dan doe je verder niets aan het probleem. In dit geval wel, want ze gaan proberen de probleemwolf af te schieten. Maar een waarschuwing en de toepasbaarheid in de praktijk is wat anders.

Mij gaat het vooral om de praktische kant. Het zijn maar kleine gebieden (relatief) en ze zitten vol met dorpjes, verspreide huizen en bedrijvigheid. Moet een inwoner nu alleen van de voordeur naar de auto en snel weer naar binnen? (gechargeerd natuurlijk)

Het lijkt nu vooral op het toerisme en recreatie gericht te zijn. Ga niet het bos in. Ok maar als je dan in dat bos woont? Hoe ga je het dan mijden? En hoever moet je daarin gaan?
Ik begon met te stellen dat de feiten zijn dat er wolven zijn. En mensen. Beide lopen soms in elkaars vaarwater, en beide lopen daarmee, soms, een risico. Daar zullen we een vorm aan moeten geven. Ik vermoed dat die zullen bestaan uit gedragswijzigingen; gewenning; acceptatie; berusting; maar wellicht ook persoonlijke beschermingsmiddelen.

Die cohabitatie is trouwens ook niet nieuw. Van al het wild denk ik dat zwijnen op dit moment voor de meeste gedragswijzigingen zorgen. In sommige gebieden betekent dat inderdaad bijvoorbeeld: 's Avonds niet naar buiten, zeker in de lente. In de grote lijst der problemen van Nederland zie ik die aanpassing niet zo gek hoog staan. Leven zo dicht op de natuur vraagt om de aanpassingen die cohabitatie toestaan - nu, in het verleden, en in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 04-08-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
The Zep Man schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

"Jij weet dat er een verkrachter rondloopt in die buurt. Als jij daar loopt (in een kort rokje) dan vraag je er toch gewoon om?"

In de gebieden waar waarschuwingen worden gegeven zijn ook woningen.
Sinds wanneer zijn wolven óók nog verkrachters? Ik denk dat het goed is om ons te blijven realiseren dat een wolf een dier is. Een wolf is dus geen mens. Een verkrachter is een mens.

En oh ja, ik woon in dat gebied, aan de rand van het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

The Zep Man schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

Zijn we nu op het niveau aanbeland dat we een wild dier gaan vergelijken met een verkrachter?

Maar om er toch serieus op in te gaan: Tsja. Als de overheid waarschuwt dat er op de parkeerplaats bij Austerlitz een verkrachter is gesignaleerd, dan vind ik de vrouw die daar met een kort rokje op af gaat een domme gans. Tot zover wat mij betreft deze kansloze vergelijking, zullen we het gewoon over wolven hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Fanta schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

Niet alles bij de overheid neerleggen.

Dit is volgens mij wat momenteel gaande is in Nederland. Iedereen weet dat er wolven rondlopen, iedereen weet dat een confrontatie met een kind of een hond risico's kent, maar we steken onze kop in het zand totdat de overheid ons handje vastpakt en het probleem voor ons oplost, want waar moeten we anders in het weekend met de kindjes naar toe? |:(
Ik ga het allemaal ook niet opzoeken. Maar ik vroeg mij gewoon af wat de uitvoerbaarheid is voor mensen die er wonen. Dat is alles. Ik ken het gebied best aardig en er wonen gewoon nogal wat mensen in de natuurgebieden of er tegenaan. Het is geen zwarte woud qua omvang.

En in hoeverre heeft het zin? De afstanden zijn gewoon klein. Morgen kan de beste wolf best weer een stuk opgeschoven zijn, naar een gebied waar we nog niet wisten dat hij zat. Nu zullen ze best in het eigen territorium willen blijven zo lang er voedsel is, maar ze zijn zo weer een eind weg. Gaan we dan ook weer adviseren om de bossen te mijden zodra we die informatie hebben?

Vorig jaar was den Treek afgesloten met hekken, zodat mensen het wat serieuzer namen wellicht. Maar de Wolf laat zich niet tegenhouden, zo van wij blijven hier en jij daar. Afgesproken? Die gaat gewoon aan de wandel. Dus het is een beetje een maatregel die geen maatregel is. Zo dicht als alles op elkaar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:54
CornermanNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:25:
[...]Ik ga het allemaal ook niet opzoeken. Maar ik vroeg mij gewoon af wat de uitvoerbaarheid is voor mensen die er wonen. Dat is alles. Ik ken het gebied best aardig en er wonen gewoon nogal wat mensen in de natuurgebieden of er tegenaan. Het is geen zwarte woud qua omvang.
En in hoeverre heeft het zin? De afstanden zijn gewoon klein. Morgen kan de beste wolf best weer een stuk opgeschoven zijn, naar een gebied waar we nog niet wisten dat hij zat. Nu zullen ze best in het eigen territorium willen blijven zo lang er voedsel is, maar ze zijn zo weer een eind weg. Gaan we dan ook weer adviseren om de bossen te mijden zodra we die informatie hebben?
Vorig jaar was den Treek afgesloten met hekken, zodat mensen het wat serieuzer namen wellicht. Maar de Wolf laat zich niet tegenhouden, zo van wij blijven hier en jij daar. Afgesproken? Die gaat gewoon aan de wandel. Dus het is een beetje een maatregel die geen maatregel is. Zo dicht als alles op elkaar ligt.
Maar wat wil je dan? Dat terreinbeheerders continue monitoren waar de wolven zich bevinden en dan bordjes gaan (ver)plaatsen met de tekst: "In dit gebied lopen wolven".
Mijns inziens dient elk redelijk denkend mens bij het betreden van voor hem onbekend terrein, strand, heideveld of bos, op zijn hoede te zijn voor onverwachte situaties.
En of het nou wolven, wilde zwijnen, processierupsen, zwanen, galloways, hoornaars of teken zijn, de natuur is nou eenmaal niet (altijd) aaibaar, nee, soms zelfs gewoon gevaarlijk en daar dien je gewoon rekening mee te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Yaksa schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Maar wat wil je dan? Dat terreinbeheerders continue monitoren waar de wolven zich bevinden en dan bordjes gaan (ver)plaatsen met de tekst: "In dit gebied lopen wolven".
Mijns inziens dient elk redelijk denkend mens bij het betreden van voor hem onbekend terrein, strand, heideveld of bos, op zijn hoede te zijn voor onverwachte situaties.
En of het nou wolven, wilde zwijnen, processierupsen, zwanen, galloways, hoornaars of teken zijn, de natuur is nou eenmaal niet (altijd) aaibaar, nee, soms zelfs gewoon gevaarlijk en daar dien je gewoon rekening mee te houden.
Exact, dus die waarschuwing is overbodig, want weinig realistisch dat mensen, zeker bewoners er echt weg (kunnen en/of willen) blijven. Of zouden moeten, want aan de andere kant Nederland is geen groot land, dus het lijkt allemaal erg toegankelijk en ongevaarlijk.

Immers een dorp of stad is altijd relatief dichtbij. We hebben geen grote onherbergzame gebieden zoals in andere landen. Waar er een soort natuurlijk ontzag is als je er alleen voor staat.

Bovendien de kennis over en van de natuur is ver te zoeken. Ik ben ook zeker geen expert.

Ik weet wel dat je sommige dingen zeker niet moet doen. Nu is het dus beter om even uit die gebieden te blijven. Maar helemaal wegblijven tot in den verre toekomst is geen optie. Daarvoor is het allemaal veel te veel op elkaar gepropt.

Bovendien, wat als dit geen apart gedrag is van de beste wolf maar een evolutie. Dat de soort zich realiseert dat de moderne mens geen bedreiging vormt.

Het is zoals met alles op risico gebied. Het risico wordt aangepast nadat het ergste heeft plaatsgevonden waarvan men nog niet wist dat het kon voorkomen. Dat is dan de nieuwe grens. Maar is dat het daadwerkelijke risico? Meestal niet.

Het is een voor Nederland geheel nieuwe situatie, waarmee we omgaan als met zoveel zaken, papieren werkelijkheden creëren en er het beste van hopen. In dit geval wat borden langs N wegen neerzetten en hopen dat mensen wegblijven. Totdat deze ene gevaarlijke wolf is afgeschoten. En dan lijkt het risico weer weg.

Dat is dan wel weer vervelend voor alle vakantie bedrijven, horeca enzovoorts die het van deze maanden moet hebben. Maar goed dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:01
President schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

[mbr]*knip*, dingen in het absurde trekken helpt de discussie niet verder.[/mbr]
Toch was het niet zo absurd; eerst werd er alleen geadviseerd om kinderen niet alleen te laten en nu wordt er geadviseerd het hele gebied te mijden:
https://www.ad.nl/leusden...lf-mijd-het-bos~a5065401/

Nu was het inderdaad niet 'eerst kinderen, dan geen mensen met dwerggroei, dan geen mensen met een klein en tenger postuur, etc' misschien stapsgewijs maar deze recente oproep slaat direct alle tussenstappen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Bernard0343 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:09:
[...]
En oh ja, ik woon in dat gebied, aan de rand van het bos.
Nou, zou jouw kind of kleinkind vanuit jouw huis nog zelfstandig naar school mogen lopen om 7.30u in de ochtend als er niemand buiten ks? Of zie je daar geen enkel risico in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat ik me nou eigenlijk afvraag: is men nou concreet op zoek naar dat beest om het af te schieten en zo ja, met hoeveel man wordt daar aan gewerkt dan? Is daar iets over bekend? Wat doet men nu concreet aan deze situatie?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
CornermanNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:17:
[...]
Totdat deze ene gevaarlijke wolf is afgeschoten. En dan lijkt het risico weer weg.
Tot een volgende wolf opduikt die ook gewoon op zoek is naar een prooi.. want ja: een prooi zoeken en pakken is natuurlijk gedrag? Of de wolf en de mens in zijn geheel van elkaar scheiden met hekken.

Of gewoon accepteren dat er af en toe een mensenleven zal eindigen door een wolf, zoals er in andere landen soms een mensenleven wordt geëindigd door een leeuw of door een haai :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
President schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

Nou, zou jouw kind of kleinkind vanuit jouw huis nog zelfstandig naar school mogen lopen om 7.30u in de ochtend als er niemand buiten ks? Of zie je daar geen enkel risico in?
ik maak me meer zorgen over de vrachtwagens, trekkers en forenzen die rond die tijd als idioten door het dorp scheuren.

Maar vooral... Waarom zou een kind al om half acht 's ochtends die vijf minuten naar school lopen als deze om half negen begint? Zo gezellig zijn de speelpleinen hier niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Glashelder schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:11:
Wat ik me nou eigenlijk afvraag: is men nou concreet op zoek naar dat beest om het af te schieten en zo ja, met hoeveel man wordt daar aan gewerkt dan? Is daar iets over bekend? Wat doet men nu concreet aan deze situatie?
Ik las net https://www.nrc.nl/nieuws...t-zijn-de-regels-a4901997
De schutters zullen het dier „niet zichtbaar en hoorbaar” benaderen en mogen daarbij „geen voer- of lokmiddelen” inzetten.

Zo mogelijk, aldus de aanvraag, „zal aanvullend gebruik worden gemaakt van een geluiddemper”.
Geen idee waarom er bijvoorbeeld geen lokmiddel mag worden gebruikt, dat maakt het toch wel veel makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Bernard0343 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

ik maak me meer zorgen over de vrachtwagens, trekkers en forenzen die rond die tijd als idioten door het dorp scheuren.

Maar vooral... Waarom zou een kind al om half acht 's ochtends die vijf minuten naar school lopen als deze om half negen begint? Zo gezellig zijn de speelpleinen hier niet hoor.
Omdat de BSO om 7.30u begint zodat pappa en mamma naar werk kunnen.. maar even dit soort details achterwegen laten; voelen de mensen op < bij wijze van 100 meter vanaf het bos zich gewoon nog helemaal veilig? Het is voor mij makkelijk praten want die wolf komt echt niet hier in Leiden op bezoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
President schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:16:
[...]Geen idee waarom er bijvoorbeeld geen lokmiddel mag worden gebruikt, dat maakt het toch wel veel makkelijker?
Om dezelfde reden dat je ook geen frikadellen mag voeren.
Je weet namelijk nooit zeker of het de specifieke wolf die afgeschoten moet worden is die op het lokvoer af komt.
Kan ook een andere wolf zijn die dan weer gewend raakt, afgeschoten moet worden, enzovoort.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
President schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Omdat de BSO om 7.30u begint zodat pappa en mamma naar werk kunnen.. maar even dit soort details achterwegen laten; voelen de mensen op < bij wijze van 100 meter vanaf het bos zich gewoon nog helemaal veilig? Het is voor mij makkelijk praten want die wolf komt echt niet hier in Leiden op bezoek
Mijn buren, van alle leeftijdsgroepen en ik voelen ons niet meer of minder veilig doordat er in het bos verderop een roedel wolven woont. Ons gevoel van onveiligheid heeft vooral met verkeer te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bernard0343 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

Idd, dat is hier hetzelfde.
De jeugd hier wel iets ouder inmiddels 9 en 12 gaat ook vissen en door het bos hier in de buurt.
Ik acht de kans vooralsnog groter dat ze door de idioten in het verkeer iets overkomt dan door de wolf.

Omgeving Oranjewoud Katlijk Mildam Langezwaag.
Vorige jaar zagen buren zelfs hier één over de streek rennen.

Volgens de nu gaande theorie moeten we dus de kinderen maar binnen houden :z

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

President schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

Ik las net https://www.nrc.nl/nieuws...t-zijn-de-regels-a4901997

[...]

Geen idee waarom er bijvoorbeeld geen lokmiddel mag worden gebruikt, dat maakt het toch wel veel makkelijker?
2 a 3 man dus.

Weten we dat ook weer, er wordt nauwelijks iets aan gedaan. En dan moeten ze ook nog 1000% zeker weten dat het de juiste is voor de trekker wordt overgehaald anders heb je vast weer wat rechtszaken aan je broek als jager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Glashelder schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:23:
[...]

2 a 3 man dus.

Weten we dat ook weer, er wordt nauwelijks iets aan gedaan. En dan moeten ze ook nog 1000% zeker weten dat het de juiste is voor de trekker wordt overgehaald anders heb je vast weer wat rechtszaken aan je broek als jager.
Ik ga er van uit dat jij graag herhaling van de Emu-war ziet. Het afschieten van deze wolf is een ingewikkelde klus. Als de jagers overdag bezig gaan, is de kans dat ze bij een gemist schot een nietsvermoedende toerist raken is zeker aanwezig. En dát lijkt me helemaal niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bernard0343 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:44:
[...]

Ik ga er van uit dat jij graag herhaling van de Emu-war ziet. Het afschieten van deze wolf is een ingewikkelde klus. Als de jagers overdag bezig gaan, is de kans dat ze bij een gemist schot een nietsvermoedende toerist raken is zeker aanwezig. En dát lijkt me helemaal niet de bedoeling.
Dat lijkt me wat overdreven maar met twee a drie man zo’n gebied uitkammen.. de kans dat je die wolf vind is toch nagenoeg 0 ? Daar kunnen jaren overheen gaan lijkt mij.

Kunnen daar niet wat meer groepjes op gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Glashelder schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

Dat lijkt me wat overdreven maar met twee a drie man zo’n gebied uitkammen.. de kans dat je die wolf vind is toch nagenoeg 0 ? Daar kunnen jaren overheen gaan lijkt mij.

Gôh, in TL is er een topic voor / over jagende Tweakers. Misschien daar eens kijken. Anders, bel de KNJV, misschien krijg je voor deze suggestie wel een jachtakte als beloning.

We kunnen er ook van uit gaan dat deze mensen weten wát ze doen en waaróm ze dit zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Glashelder schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:16:[...]
[Sarcasme] Je kunt natuurlijk ook zelf proberen om de gehele beroepsbevolking van Leusden op de been te brengen voor een ouderwetsche Wolvenjacht, compleet met wolfsangels, wolfsklemmen en wolfskuilen.
Misschien hebben de lokale slagers nog wel wat overrijp lokaas liggen om de wolfsangels in te verbergen en om de klemmen te beazen. Zelf kun je alvast beginnen met het graven van de kuilen.
Maar of dit alles een succes gaat worden? [/Sarcasme]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Stelt iemand een serieuze en legitieme vraag over het aantal ingezette mensen, ik ben zelf eigenlijk ook best benieuwd naar het antwoord, worden er alleen maar sarcastische antwoorden gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Heb een NRC abbo en had het artikel ook gelezen. Aan de ene kant verbaast het me wel dat er maar 3 man op word gezet. Ik had eigenlijk meer verwacht. Nu is het gebiedje niet zo groot dus misschien gaan ze elkaar anders in de weg lopen. Het zullen voor een dergelijke taak ook niet de eerste de beste zijn. Als die wolf alleen maar in dat kleine gebiedje mag worden geschoten dan kan ik me voorstellen dat het alleen maar een klein team is.

Wat me nog meer verbaast is dat het overdag moet. Dan lopen er veel meer mensen in het gebied. Ik zou eigenlijk juist 's nachts verwachten omdat er dan minder mensen in het terrein zijn. Volgens mij mag je daar als gewone sterveling ook niet komen na zonsondergang. Ik meen dat ze wilde zwijnen ook s' nachts bejagen. In ieder geval op de Meinweg in Limburg en ik dacht ook op de veluwe maar daar ben ik niet zeker van.

Dat er geen voerplek gemaakt mag worden snap ik wel want je wilt niet hele roedels aantrekken door een flinke voerplek te maken. Dat zou de problemen in het gebied alleen maar vergroten. Overigens worden er wel voerplekken gemaakt op de Veluwe. Veel van het aangereden wild wordt daar neergelegd voor wolven en soms geschoten wild ook. De zwijnen eten er ook van trouwens. Het idee was dat de wolven dan minder naar de weidedieren in de omgeving trokken voor een makkelijke buit maar het schijnt niet zo goed te werken. Of het nu nog gebeurt weet ik niet maar in het verleden wel.

Slechts twee à drie man, alleen overdag, niet voeren. Een hoop hindernissen/beperkingen voor diegene die het moeten uitvoeren. Ik denk dat het nog wel eens een tijd zou kunnen duren voordat er daadwerkelijk een schot valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:23:
[...]

2 a 3 man dus.

Wolven, en vrijwel alle dieren in het bos, zijn vrij makkelijk te vinden als je weet wat de patronen zijn en waar je moet zoeken. Biedt geen enkele garantie natuurlijk, maar de kans is eerder vrij groot dan nihil.

Wolven hebben uiterlijke kenmerken om ze te identificeren, met name vacht, maar ook groepssamenstelling, leefgebied en littekens bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Wippie1234 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:34:
[...]

Wolven, en vrijwel alle dieren in het bos, zijn vrij makkelijk te vinden als je weet wat de patronen zijn en waar je moet zoeken. Biedt geen enkele garantie natuurlijk, maar de kans is eerder vrij groot dan nihil.

Wolven hebben uiterlijke kenmerken om ze te identificeren, met name vacht, maar ook groepssamenstelling, leefgebied en littekens bijvoorbeeld
Misschien. Misschien hier op de treek. Misschien juist omdat het een niet schuwe wolf is.

Ik kom nog wel eens in rurale wolvengebieden in het buitenland en het is helemaal niet zo gemakkelijk om ze te vinden of te spotten. Ik zie ze soms op de camera bij het hutje dus ze durven wel dichtbij te komen maar niet als ik buiten ben, wandel, hike, of wat dan ook. Ik zie ze wel maar niet veel en nooit heel dichtbij en meestal hebben ze mij veel eerder in de gaten als ik hen.

Omdat wolven zulke enorme territoria hebben zal je niet snel een wolven wissel kunnen vinden. Die zijn zo weer dichtgegroeid met de afstanden die ze afleggen. Tenzij de structuur (bergen bv) ze door een pass of een vallei dwingt. Ze volgen soms wel de wissels van het reewild of van de elanden. Als je weet waar die zijn maak je de meeste kans. Maar voor hetzelfde geld is de wolf dagenlang/wekenlang aan de andere kant van z'n territorium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Maar eens wat lichters, speciaal voor jullie uit de krant geknipt. In de VS worden drones ingezet om wolven te 'leren' dat mensen geen leuke dieren zijn.

Mocht dit werken, is het een heel creatieve manier om wolven uit onze buurt te houden. Ik wens de Nederlandse bosbeheerders eenzelfde creativiteit toe :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Creatief. Het zou kunnen werken met drones.Thunderstruck van AC/DC en een ruziende Scarlet Johansson uit de luidspreker.

Het vergt wel een groot team voor 1 boerderij en ik vraag me af hoe ze dat gaan doen met 24/7 bewaking en 20 minuten vliegtijd. Wie weet wat automatisering(en autopilot) ons brengt in de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:23:
[...]

Idd, dat is hier hetzelfde.
De jeugd hier wel iets ouder inmiddels 9 en 12 gaat ook vissen en door het bos hier in de buurt.
Ik acht de kans vooralsnog groter dat ze door de idioten in het verkeer iets overkomt dan door de wolf.

Omgeving Oranjewoud Katlijk Mildam Langezwaag.
Vorige jaar zagen buren zelfs hier één over de streek rennen.

Volgens de nu gaande theorie moeten we dus de kinderen maar binnen houden :z
Begin vorig jaar ben ik er 2 tegengekomen op de delleboerster heide in Oldeberkoop. Pas na het naderen tot op ongeveer 100m, schoten ze weg.

Die zelfde dag meerdere meldingen van een groep van van 5, rondtrekkend vanuit Elsloo, Appelscha.
Ook in Jonkersland en Hoornsterzwaag, veel doodgebeten schapen.
Het wolven probleem, is echt niet beperkt tot de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug.
De bos/heide percelen in mijn regio zijn niet groter dan een vierkante kilometer. En toch regelmatig meldingen.

Er is totaal geen grip op dit probleem. Alleen maar de "hoop" dat het niet teveel aandacht krijgt. Dan hoeft er ook niks aan gedaan te worden.

"Ruimte voor de wolf in Nederland" is er in mijn ogen dan ook niet. Het is wachten op grotere incidenten.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:04
kendo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:52:
[...]

De bos/heide percelen in mijn regio zijn niet groter dan een vierkante kilometer. En toch regelmatig meldingen.
Als je met regio Oldeberkoop bedoelt dan is in de buurt sowieso Nationaal Park Drents-Friese Wold en op 5km daarvan Nationaal Park Dwingelderveld en Doldersummerveld wat echt wel aanzienlijke stukken bos/heide/gras zijn. Dit valt zeker binnen een territorium (regio) van een wolf (gemiddeld 200km2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Utoka schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Als je met regio Oldeberkoop bedoelt dan is in de buurt sowieso Nationaal Park Drents-Friese Wold en op 5km daarvan Nationaal Park Dwingelderveld en Doldersummerveld wat echt wel aanzienlijke stukken bos/heide/gras zijn. Dit valt zeker binnen een territorium (regio) van een wolf (gemiddeld 200km2).
Op wat voor omgeving is die 200km2 gebaseerd? Als dat een uitgestrekt bos in Finland is waarin een wolf dan 200km2 claimt is dat anders dan een land als Nederland met 200km2 natuur versnipperd over een veel groter gebied met landbouwgrond, wegen en bewoonde delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
kendo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:52:
Begin vorig jaar ben ik er 2 tegengekomen op de delleboerster heide in Oldeberkoop. Pas na het naderen tot op ongeveer 100m, schoten ze weg.
Best tof!

Een privacy-zone van 100 meter schijnt trouwens vrij gemiddeld te zijn voor een wolf.
Die zelfde dag meerdere meldingen van een groep van van 5, rondtrekkend vanuit Elsloo, Appelscha.
Ook in Jonkersland en Hoornsterzwaag, veel doodgebeten schapen.
Het wolven probleem, is echt niet beperkt tot de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug.

Er is totaal geen grip op dit probleem. Alleen maar de "hoop" dat het niet teveel aandacht krijgt. Dan hoeft er ook niks aan gedaan te worden.

"Ruimte voor de wolf in Nederland" is er in mijn ogen dan ook niet. Het is wachten op grotere incidenten.
Okee, maar kun je omschrijven wat "dit probleem" voor jouw precies is? Ik zie dat veel mensen de probleemstelling rond wolven anders beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Helixes schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Best tof!

Een privacy-zone van 100 meter schijnt trouwens vrij gemiddeld te zijn voor een wolf.

[...]

Okee, maar kun je omschrijven wat "dit probleem" voor jouw precies is? Ik zie dat veel mensen de probleemstelling rond wolven anders beschouwen.
Ik denk dat het eigenlijk 2 problemen zijn. Enerzijds de confrontaties tussen wolf en mens op de Veluwe en Utrechtse heuvelrug, anderzijds de aanvallen op schapen in met name Friesland. Het ene probleem is makkelijker op te lossen dan het andere. Ik kan er persoonlijk prima mee leven als wij in recreatie- of natuurgebieden rekening gaan houden met de aanwezigheid van de wolf. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat de schapenhouders in Friesland niet van de een op de andere dag een andere baan gaan zoeken (want wolfwerende rasters plaatsen in die regio is geen optie, omdat de schapen steeds op een ander stukje grond staan te grazen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Fanta schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:41:
Ik denk dat het eigenlijk 2 problemen zijn. Enerzijds de confrontaties tussen wolf en mens op de Veluwe en Utrechtse heuvelrug, anderzijds de aanvallen op schapen in met name Friesland. Het ene probleem is makkelijker op te lossen dan het andere. Ik kan er persoonlijk prima mee leven als wij in recreatie- of natuurgebieden rekening gaan houden met de aanwezigheid van de wolf.
Dat ben ik met je eens.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat de schapenhouders in Friesland niet van de een op de andere dag een andere baan gaan zoeken (want wolfwerende rasters plaatsen in die regio is geen optie, omdat de schapen steeds op een ander stukje grond staan te grazen).
Nu hoeden wij in Nederland inderdaad schapen op twee manieren - commercieel en als natuurbeheer. In het eerste geval wijzen andere landen uit dat wolfwerende rasters wel degelijk een belangrijk effect kunnen hebben.

In het tweede geval wil ik je toch meenemen in het idee dat er eerder wolven waren in Nederland - en Europa - dan schaapsherders. Feitelijk is het hiaat van pak 'm beet 150 jaar de uitzondering geweest, en niet de regel. Wat is er precies verandert in die 150 jaar dat we niet langer in staat zijn om schapen te houden omdat er weer wolven zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 06-08-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:37
IJzerlijm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Op wat voor omgeving is die 200km2 gebaseerd? Als dat een uitgestrekt bos in Finland is waarin een wolf dan 200km2 claimt is dat anders dan een land als Nederland met 200km2 natuur versnipperd over een veel groter gebied met landbouwgrond, wegen en bewoonde delen
De grote 200km2 is gebaseerd op de gemiddelde grote van territorium in Europa. In Nederland heeft de wolf een kleiner territorium nodig, ongeveer 120km2. Dit komt omdat het voedselaanbod per km2 in Nederland veel hoger ligt dan bijvoorbeeld Zweden.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Over territoria grootte van wolven: Die zijn niet zo vast als soms word gedacht. Een territorium kan ook veel groter zijn indien er minder prooidieren zijn. In het drents friese wold zijn geen herten en geen zwijnen. Daar zouden de wolven het met reeën moeten doen. Op de veluwe zijn wel herten en zwijnen dus kan een territorium kleiner zijn.

Overigens liggen van de roedels op de veluwe flinke delen van hun territorium buiten de veluwe zodat ze alsnog een flink territorium hebben. Daar is wel onderzoek naar gedaan, ik meen iets van 2 jaar geleden. Als er behoefte is wil ik wel kijken of ik het desbetreffende onderzoek kan terugvinden.

In scandinavie zijn de territoria groter. In ieder geval daar waar ik vaak kom. 450-500km^2+ is eerder regel dan uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jeroen Blom schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

De grote 200km2 is gebaseerd op de gemiddelde grote van territorium in Europa. In Nederland heeft de wolf een kleiner territorium nodig, ongeveer 120km2. Dit komt omdat het voedselaanbod per km2 in Nederland veel hoger ligt dan bijvoorbeeld Zweden.
120 vierkante kilometer is 0,34% van het landoppervlak van Nederland. Dat loopt al heel erg snel vol met een onbeperkte groei van het aantal wolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

IJzerlijm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:22:
[...]

120 vierkante kilometer is 0,34% van het landoppervlak van Nederland. Dat loopt al heel erg snel vol met een onbeperkte groei van het aantal wolven.
Waar baseer je op dat die groei onbeperkt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
IJzerlijm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:22:
[...]

Kom op zeg, zo werkt het natuurlijk niet. Niet heel Nederland is geschikt als territorium en geen enkel dier plant onbeperkt voort.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Fanta schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Waar baseer je op dat die groei onbeperkt is?
Van de eerste naar 100 tot 125 in 6 jaar is best wel hard. Natuurlijk zullen er geen biljoen wolven komen maar met de huidige stand zou met dat aantal al 12 duizend vierkante kilometer terrirorium hebben. Of is dat oppervlak per roedel? Dan heb je het met 11 roedels over ongeveer de provincie Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

IJzerlijm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Van de eerste naar 100 tot 125 in 6 jaar is best wel hard. Natuurlijk zullen er geen biljoen wolven komen maar met de huidige stand zou met dat aantal al 12 duizend vierkante kilometer terrirorium hebben. Of is dat oppervlak per roedel? Dan heb je het met 11 roedels over ongeveer de provincie Utrecht.
Als er niets meer te eten is, stopt een roedel met voortplanten en gaan oudere/zwakkere dieren dood. Het aantal wolven in Nederland zal dus niet in hetzelfde tempo blijven stijgen (tenzij we ze lekker bij blijven voeren).

De natuur heeft het beter voor elkaar dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Fanta schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat het eigenlijk 2 problemen zijn. Enerzijds de confrontaties tussen wolf en mens op de Veluwe en Utrechtse heuvelrug, anderzijds de aanvallen op schapen in met name Friesland. Het ene probleem is makkelijker op te lossen dan het andere. Ik kan er persoonlijk prima mee leven als wij in recreatie- of natuurgebieden rekening gaan houden met de aanwezigheid van de wolf. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat de schapenhouders in Friesland niet van de een op de andere dag een andere baan gaan zoeken (want wolfwerende rasters plaatsen in die regio is geen optie, omdat de schapen steeds op een ander stukje grond staan te grazen).
Volgens dit boekje (pdf-alert) zijn ook voor schaapskuddes allerlei oplossingen beschikbaar. Bijvoorbeeld tijdelijke afrasteringen, fladder linten, herdershonden of schapen laten forenzen tussen de schaapskooi en het gebied dat ze begrazen. Dus ook dit probleem kan verkleind worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Bernard0343 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

Volgens dit boekje (pdf-alert) zijn ook voor schaapskuddes allerlei oplossingen beschikbaar. Bijvoorbeeld tijdelijke afrasteringen, fladder linten, herdershonden of schapen laten forenzen tussen de schaapskooi en het gebied dat ze begrazen. Dus ook dit probleem kan verkleind worden.
En op https://www.nu.nl/goed-ni...herming-tegen-wolven.html kunnen we ook de ervaringen met mobiele rasters lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Helixes schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:50:
In het tweede geval wil ik je toch meenemen in het idee dat er eerder wolven waren in Nederland - en Europa - dan schaapsherders. Feitelijk is het hiaat van pak 'm beet 150 jaar de uitzondering geweest, en niet de regel. Wat is er precies verandert in die 150 jaar dat we niet langer in staat zijn om schapen te houden omdat er weer wolven zijn?
Ken uw geschiedenis; 3.500 - 3000 jaar voor Christus werden er al schapen gehouden in Nederland. En toen liepen er ook wolven rond. Daar is archeologisch bewijs voor gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Best tof!

[...]

Achteraf wel bijzonder om mee te maken idd. Op dat moment niet zo ;)
Er lag die week veel sneeuw, dus ze waren wel goed te sporen op de paden. Ze zijn daar ook niet lang blijven hangen. Ik heb mijn wandeling dus ook gewoon afgemaakt.
Ik wandel daar wekelijks, maar heb ze sindsdien niet weer gezien.

De stelling dat er "maar" 150 jaar geen wolven zijn geweest, gaat niet helemaal op. In die 150 jaar, is zowat het hele landschap in Nederland, in meer of mindere mate door de mens aangepast. Er is bijna geen plek waar de wolf niet in aanraking kan komen met de mens.
We gaan nu weer allemaal, al dan niet ingrijpende oplossingen bedenken voor een probleem dat er helemaal niet hoeft te zijn.
En voor wie eigenlijk, ik ken in mijn omgeving werkelijk niemand die er echt positief in staat dat de wolf weer in Nederland rondloopt.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
Gemeente Epe op Socials:
De zomervakantie is begonnen: We trekken eropuit om te wandelen of te sporten in de natuur. In het bos loop je de kans om een wolf tegen te komen. 🐺 Weet wat je dan moet doen!

👉 Blijf op de paden. Wolven zijn schuw en mijden mensen. Maar als je van het pad afgaat, kun je een wolf verrassen. Dat kan gevaarlijk zijn. Blijf daarom altijd op de paden.

👉 Wat doe je dan als een wolf ziet? Blijf rustig en volg deze regels:
• Houd afstand – blijf bij voorkeur 100 meter van de wolf vandaan.
• Komt de wolf dichterbij? – praat luid en maak grote gebaren.
• Loop niet achter de wolf aan – ga langzaam achteruit.
• Houd je hond kort aangelijnd – een wolf ziet een hond als partner of vijand. Vermijd contact.
• Voer de wolf nooit – Het voorkomt dat de wolf voedsel gaat associëren met mensen.

Heb je een wolf gezien of schade door de wolf? Meld dit dan op wolvenmeldpunt van Bij12. Meer tips voor ruiters, bij een aanrijding met een wolf en over jonge wolven? Kijk op 👉 www.epe.nl/de-wolf
Educatie is key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
kendo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:01:
[...]Er is bijna geen plek waar de wolf niet in aanraking kan komen met de mens.
Wanneer dat zo was dan liepen er nu geen wolven. Wolven hebben een hekel aan mensen.
En voor wie eigenlijk, ik ken in mijn omgeving werkelijk niemand die er echt positief in staat dat de wolf weer in Nederland rondloopt.
N=1. Plus dat niemand weet hoe groot jouw netwerk is.
Voor mij geldt precies het tegenovergestelde, iedereen die ik ken vindt het helemaal prima dat de wolf er weer is. Ik denk dat het vooral educatief beter aangepakt moet worden zodat er niet zo'n hype ontstaat en dat mensen weer leren dat de natuur niet altijd aaibaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 18:45
[...]
Ik ken er genoeg die er wel positief over zijn. Ik hoop er ooit ook nog eens eentje te spotten.
Daarentegen ben ik weer minder gecharmeerd van everzwijnen, zeker op de kroondomeinen bij Apeldoorn stikt het van die beesten, en kom je vaak meerdere keren zo'n beest tegen tijdens gps-wandelingen. Al dan niet vergezeld met 10 jonkies :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
Trichoglossus schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Ik ken er genoeg die er wel positief over zijn. Ik hoop er ooit ook nog eens eentje te spotten.
Daarentegen ben ik weer minder gecharmeerd van everzwijnen, zeker op de kroondomeinen bij Apeldoorn stikt het van die beesten, en kom je vaak meerdere keren zo'n beest tegen tijdens gps-wandelingen. Al dan niet vergezeld met 10 jonkies :o
Ik woon kort boven Apeldoorn en kan je melden dat ik tijdens wandelingen met de hond in het bos meer schrik hen voor zwijnen dan wolven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Yaksa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:04:
N=1. Plus dat niemand weet hoe groot jouw netwerk is.
Voor mij geldt precies het tegenovergestelde, iedereen die ik ken vindt het helemaal prima dat de wolf er weer is. Ik denk dat het vooral educatief beter aangepakt moet worden zodat er niet zo'n hype ontstaat en dat mensen weer leren dat de natuur niet altijd aaibaar is.
Er speelt nog een andere factor mee dan netwerk: geografische locatie. Een nuchter iemand in hartje Rotterdam zal niet snel iets tegen wolven hebben, noch diens omgeving. Een nuchter iemand die in een gebied woont waarvoor waarschuwingen gegeven worden met alle gevolgen die daarbij horen (beperken persoonlijke vrijheden, beperken economische kansen) zal sneller geneigd zijn om tegen wolven te zijn, samen met diens omgeving. Educatie gaat hier niet tegen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:04
[...]

.
We gaan nu weer allemaal, al dan niet ingrijpende oplossingen bedenken voor een probleem dat er helemaal niet hoeft te zijn.
Dit komt al vanaf het begin van het topic terug maar volgens mij denken mensen dat je maar zo even de hele wolven populatie in Nederland kan afschieten. Je ziet al hoeveel moeite ze nu al hebben met 1 probleem wolf die niet eens al te schuw is. En stel dit zou lukken. Je schiet elke wolf in Nederland af. Dan is het een kwestie van tijd dat er weer een nieuwe de grens over komt en zal je weer opnieuw moeten beginnen. En die is nog lastiger af te schieten want die zal eerst rondzwerven. Of wil je een muur bouwen om heel Nederland? Of soort wolven killer drones? Vergif, maar wat gaat er dan naast de wolven ook nog mee dood? Het is naar mijn idee gewoon niet realistisch om te gaan verwachten dat de wolven maar weg gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nou, N=1 is het zeker niet. Van de week was er een pol in de telegraaf.

Nu kunnen we van alles vinden van Telegraaf lezers maar de kans dat dat representatiever is voor de Nederlandse bevolking is als de lezers van Tweakers is natuurlijk wel aanwezig. Vaak is het niveau op tweakers toch net wat beter.

Maar het geeft wel aan hoe de grote bulk er over denkt. En met 12.130 deelnemers bestaat ook nog de kans dat het representatief is.

85% wil bestrijding toestaan.

https://www.telegraaf.nl/...oor-de-wolf/64501685.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Indoubt schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:37:
Nou, N=1 is het zeker niet. Van de week was er een pol in de telegraaf.

Nu kunnen we van alles vinden van Telegraaf lezers maar de kans dat dat representatiever is voor de Nederlandse bevolking is als de lezers van Tweakers is natuurlijk wel aanwezig. Vaak is het niveau op tweakers toch net wat beter.

Maar het geeft wel aan hoe de grote bulk er over denkt. En met 12.130 deelnemers bestaat ook nog de kans dat het representatief is.

85% wil bestrijding toestaan.

https://www.telegraaf.nl/...oor-de-wolf/64501685.html
Hoeveel van die mensen hebben er ook maar een greintje verstand van?
En ook interessant: hoeveel van die mensen hebben daadwerkelijk last van de aanwezigheid van de wolf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Fanta schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:44:
Hoeveel van die mensen hebben er ook maar een greintje verstand van?
Als verstand een aspect was bij polls en stemmen, dan zag het land er heel anders uit.
En ook interessant: hoeveel van die mensen hebben daadwerkelijk last van de aanwezigheid van de wolf?
Hoeveel van de mensen hebben daadwerkelijk last van asielzoekers? Toch is dat altijd het hoofdonderwerp in de Nederlandse politiek. Er is nu eenmaal een grote boze... wolf nodig om het gepeupel af te leiden van de zaken die hun levenskwaliteit direct negatief beïnvloeden.

Dit soort polls zijn goed om de publieke opinie te peilen. Daar kan beter op ingespeeld worden (meer educatie zoals eerder besproken, bijvoorbeeld). Helaas kunnen bad faith actors hier ook op inspelen d.m.v. populisme om een eigen agenda door te drukken die los staat van de wolf.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 07-08-2025 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:44

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ze hebben er allemaal verstand van, dat is nou juist het probleem. Ik vind de wolvendiscussie nogal vrij veel lijken op de immigratiediscussie (eigenlijk is de wolf ook een immigrant nu), er zijn meer meningen dan onderbouwingen helaas.

Dat betekent ook dat je wat mij betreft de beleidsvoering niet over kunt laten aan de politiek, maar aan de daadwerkelijk betrokken deskundigen. Helaas zijn die al net zo verdeeld.

Het probleem is vooral de extrapolatie, op basis van een paar schrammen en een omver gelopen hardloper an sich ga je niks verbieden, dat gebeurt dagelijks door honden, voetbalsupporters of autos. Echter zit hem de vrees vooral in wat een wolf kan doen, zeker als we er langer mee door moeten.

Daarom ben ik zelf meer voor beperkte regulatie, en niet meteen alles nu al uit de kast trekken als preventie.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

FreezeXJ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:56:
Dat betekent ook dat je wat mij betreft de beleidsvoering niet over kunt laten aan de politiek, maar aan de daadwerkelijk betrokken deskundigen. Helaas zijn die al net zo verdeeld.
Jij en ik bepalen niet wie de beleidsvoering doet. Degenen die dat wel doen hebben er een belang bij om het niet over te laten aan experts.
Daarom ben ik zelf meer voor beperkte regulatie, en niet meteen alles nu al uit de kast trekken als preventie.
Ook ik ben voor een gematigde reactie. Wel erken ik het probleem van grote gebieden in een klein land als Nederland die effectief worden afgesloten voor een deel van de bevolking. Dat deel ga je niet tevreden stellen met "wolf heeft voorrang, sucks to be you". Die ontevredenheid gaat broeden, waar anderen weer misbruik van kunnen maken m.b.v. overreacties.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 07-08-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-09 22:13
The Zep Man schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Als verstand een aspect was bij polls en stemmen, dan zag het land er heel anders uit.

[...]

Hoeveel van de mensen hebben daadwerkelijk last van asielzoekers? Toch is dat altijd het hoofdonderwerp in de Nederlandse politiek. Er is nu eenmaal een grote boze... wolf nodig om het gepeupel af te leiden van de zaken die hun levenskwaliteit direct negatief beïnvloeden.

Dit soort polls zijn goed om de publieke opinie te peilen. Daar kan beter op ingespeeld worden (meer educatie zoals eerder besproken, bijvoorbeeld). Helaas kunnen bad faith actors hier ook op inspelen d.m.v. populisme om een eigen agenda door te drukken die los staat van de wolf.
Het sprookje van de grote boze wolf is al eeuwen oud en komt nog steeds uit dezelfde hoek als een paar honderd jaar geleden, boeren en jagers die zich moeten aanpassen. Boeren die geen moeite willen doen om hun vee te beschermen en jagers die "hun" wild niet willen delen met een wolf. Dat zijn de enige bad faith actors hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Drs. P met zijn Dodenrit zou je ook als bad actor kunnen beschouwen :-)
https://songteksten.net/l...09681/drs-p/dodenrit.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

The Zep Man schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:07:

Wel erken ik het probleem van grote gebieden in een klein land als Nederland die effectief worden afgesloten voor een deel van de bevolking. Dat deel ga je niet tevreden stellen met "wolf heeft voorrang, sucks to be you".
Maar het is toch droevig dat dit nodig blijkt te zijn, omdat mensen zich weigeren aan te passen?

Ik hoop dat we over een paar jaar klaar zijn met deze discussie en we ons er gewoon bewust van zijn dat er in het bos wolven lopen, punt. Gewoon lekker zelf weten of je er gaat wandelen, eigen verantwoordelijkheid. Als er genoeg loslopende hondjes of kindjes in aanraking komen met een wolf, passen mensen zich vanzelf wel een keer aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
De stelling dat er "maar" 150 jaar geen wolven zijn geweest, gaat niet helemaal op. In die 150 jaar, is zowat het hele landschap in Nederland, in meer of mindere mate door de mens aangepast. Er is bijna geen plek waar de wolf niet in aanraking kan komen met de mens.
Voor wie kan ik wel beantwoorden - voor de wolf. De wolf is een inheemse soort, en heeft in beginsel dus plaats in dit land. Misschien is er de fundamentelere vraag of dat het land er is om ons te dienen, of misschien andersom. Ik heb dat eerder onderzocht in dit draadje - en ik denk dat het antwoord is dat dat eerste in ieder geval niet geldig voor hetgeen wij de natuur noemen.

Ik ben met je eens dat er veel is gebeurd in 150 jaar. Maar, de periode die er aan vooraf is gegaan laat zien dat mens en wolf wel degelijk naast elkaar kunnen bestaan. Als ons, dat wil zeggen de mens, niet lukt, dan denk ik dat we vooral ook moeten bevragen waarom dat ons niet lukt. In plaats van te projecteren op de wolf, kunnen we het net zo goed eerst op onszelf betrekken.

Maar misschien is het toch goed antwoord te zoeken op wat "het probleem" nu precies is. Wat gaat er fout nu er plots weet wolven opduiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Helixes schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:37:
Ik ben met je eens dat er veel is gebeurd in 150 jaar. Maar, de periode die er aan vooraf is gegaan laat zien dat mens en wolf wel degelijk naast elkaar kunnen bestaan.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, zeker niet als de situatie van toen en nu veel anders is.
Als ons, dat wil zeggen de mens, niet lukt, dan denk ik dat we vooral ook moeten bevragen waarom dat ons niet lukt. In plaats van te projecteren op de wolf, kunnen we het net zo goed eerst op onszelf betrekken.
Op onszelf betrekken is niet zo moeilijk: hogere bevolkingsdichtheid in een klein land. De kans op confrontaties neemt daarom toe. De impact van confrontaties worden breder uitgemeten dan vroeger. Hogere kans + hogere impact = hoger risico.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Fanta schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Maar het is toch droevig dat dit nodig blijkt te zijn, omdat mensen zich weigeren aan te passen?

Ik hoop dat we over een paar jaar klaar zijn met deze discussie en we ons er gewoon bewust van zijn dat er in het bos wolven lopen, punt. Gewoon lekker zelf weten of je er gaat wandelen, eigen verantwoordelijkheid. Als er genoeg loslopende hondjes of kindjes in aanraking komen met een wolf, passen mensen zich vanzelf wel een keer aan.
En jij denkt dat dat in het huidige politieke landschap zo gaat lopen?

Het is veel aannemelijker dat politieke partijen gaan aansturen op bestrijding, zeker als er (met enige regelmaat) kinderen aangevallen zouden worden. Nederland is gewoon een te klein land. Genoeg mensen leven praktisch in het bos met hun kinderen.

Als de experts gelijk hebben en mensen worden echt sporadisch aangevallen dan geloof ik er wel in dat het goed gaat. Als de wolven populatie groter wordt en het bos wordt echt onveilig (beetje zoals in India) dan zie ik echt geen andere optie dan bestrijden. Dan zal de druk vanuit burgers te groot worden. En terecht wat mij betreft. Als jij jaren veilig in je huis aan een bosrand kon wonen met je kinderen dan slaat het nergens op om niet aan bestrijding te doen omdat de mensen op de Amsterdamse grachtengordel die wolven wel zo schattig vind en ze graag alle ruimte willen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Helixes schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Maar misschien is het toch goed antwoord te zoeken op wat "het probleem" nu precies is. Wat gaat er fout nu er plots weet wolven opduiken?
Social media. Facebook. Fake news, clickbait artikelen, etc.

Uit interesse voor het onderwerp heb ik na de 'aanval' (het waren echt maar een paar schrammen) op de 6-jarige kleuter bij Austerlitz wat Facebook berichten gelezen. Vervolgens word ik een week lang doodgegooid met het ene na het andere 'nieuwsbericht' met allerlei sensationele clickbait titels. Mensen lopen elkaar op te stoken, het lijkt een wedstrijdje te zijn geworden wie het meest debiel kan reageren in de reacties.

Volgens mij was de mens intelligenter toen social media nog niet bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
The Zep Man schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:44:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, zeker niet als de situatie van toen en nu veel anders is.
En andere platitudes.

Traditioneel gehouden schapenkuddes zijn een stuk zeldzamer dan 150 jaar geleden. Ik begrijp dat jij die niet als probleem benoemt. Uitstekend.
Op onszelf betrekken is niet zo moeilijk: hogere bevolkingsdichtheid in een klein land. De kans op confrontaties neemt daarom toe. De impact van confrontaties worden breder uitgemeten dan vroeger. Hogere kans + hogere impact = hoger risico.
Je benoemt de confrontatie tussen mens en wolf. Laat ik daarin voorop stellen dat we al 150 jaar leven zonder wolven, en dat het gedrag dat behoort bij zulke confrontaties inmiddels wel is uitgewassen. Dat kunnen we onszelf natuurlijk best weer aanleren, geen probleem.

De meeste wolven zorgen niet voor problemen in de confrontatie met de mens. Het vermoeden is dat de probleemwolven mogelijk door te enthousiaste mensen zijn benaderd in het verleden; en dat ze daarmee hun schuwheid zijn verloren. Ik denk niet dat we dat 150 jaar geleden zo hadden gedaan. Misschien zijn ze zelfs bijgevoerd voor het ideale kiekje, wie weet. Het is in ieder geval atypisch gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Glashelder schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

En jij denkt dat dat in het huidige politieke landschap zo gaat lopen?

Het is veel aannemelijker dat politieke partijen gaan aansturen op bestrijding, zeker als er (met enige regelmaat) kinderen aangevallen zouden worden. Nederland is gewoon een te klein land. Genoeg mensen leven praktisch in het bos met hun kinderen.

Als de experts gelijk hebben en mensen worden echt sporadisch aangevallen dan geloof ik er wel in dat het goed gaat. Als de wolven populatie groter wordt en het bos wordt echt onveilig (beetje zoals in India) dan zie ik echt geen andere optie dan bestrijden. Dan zal de druk vanuit burgers te groot worden. En terecht wat mij betreft. Als jij jaren veilig in je huis aan een bosrand kon wonen met je kinderen dan slaat het nergens op om niet aan bestrijding te doen omdat de mensen op de Amsterdamse grachtengordel die wolven wel zo schattig vind en ze graag alle ruimte willen geven.
Als genoeg mensen inzien dat bestrijding niet gaat werken, hoop ik inderdaad dat het zo gaat lopen.

P.S. Dat cliché voorbeeld over de Amsterdamse grachtengordel die wolven wil knuffelen wordt echt een beetje vermoeiend.

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste

Let op:
• Reageer beargumenteerd en onderbouwd en zo nodig ondersteund met bronnen.
• Vermijd reacties op basis van emotie, hou het professioneel.
• Het onderwerp is de wolf, vergelijkingen met andere problematiek zoals met huisdieren is offtopic.
• Vermeld bij aanval(len) van de wolf altijd de bron van het incident.
• Geen uitspraken over het gedrag van de wolf zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.