Het zal verschillen per locatie, maar wat de Volkskrant als titel heeft (paywal) herken ik wel:
De Veluwe: een weliswaar groot, maar nogal armzalig en versnipperd natuurgebied
En Trouw merkt op:
"De samenhang ontbreekt omdat de Veluwe beheersmatig versnipperd is." (komt uit
dit artikel, eveneens achter paywal).
Wij hebben op loopafstand percelen van Gelders Landschap, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Bosgroep Midden Veluwe, BoerenNatuur Veluwe en veel particuliere eigenaren, zoals de schaapskooi.
De percelen zijn ook onlogisch klein. Je moet niet de Veluwe in 500 delen verdelen en iedere instantie dan 9 percelen geven, maar het zou denk ik handiger zijn om veel grotere percelen te gebruiken, en dan maar minder per instantie.
Overigens ken ik wel een stukje Noord Veluwe -bij Kootwijk- en daar vind ik de versnippering ook vervelend aanwezig. Beloof je kids niet als je met ze gaat wandelen een euro voor elk wildrooster dat ze passeren, want ze verdienen al gauw 20 euro per wandeling.
Maar goed, terug naar de wolf. De percelen zijn imho juist de oorzaak waarom de wolf zich hier thuisvoelt.
En het rare is dat de veel boswachters als argument voor de wolf juist opvoeren dat het ecologisch verrijkt. Met name het feit dat reeën en herten nu meer teruggetrokken moeten fourageren zorgt ervoor dat hun voedsel op grote open vlaktes minder gegeten wordt. Ook dit was op te lossen geweest als de dieren in grotere percelen/meer vrijheid hadden rond kunnen lopen. De kaalvraat los je niet op met een wolf, maar stoppen met percelen. Het andere argument van aaseters (wolven doden vaak zonder op te eten) snap ik niet zo goed. Als er 1000 dieren in een perceel leven zonder wolven, gaan ze allemaal een keer dood: voer voor aaseters. Als er wolven komen, is er kortstondig een overschot aan kadavers, waarna het er aanzienlijk minder worden. Ook wordt gezegd dat ze de jonge en zwakke dieren pakken, waardoor kuddes gezond blijven. Maar volgens de jagers die ik gesproken heb doden ze veel te veel: ze pakken alles binnen een perceel aan, want het kan geen kant op.
Daarnaast zijn vorig jaar op de Hoge Veluwe problemen geweest met wolven: Volgens boswachters neemt de populatie wild drastisch af onder zwijnen, reeën, herten en moeflons. (65% minder jongen) Vandaar dat het bosbeheer aldaar gepoogd heeft de wolven te gaan weren. En dit is dan nog een mega-perceel.
Naar mijn menig hoort de wolf in de natuur. Dus niet in Nederland. Onze natuur is een soort Burgers Forest (bestaat nog niet, komt misschien als de wolf het teveel verpest), en in een dierentuin laat je ook geen wolven los bij de konijntjes omdat "dat goed is om de zwakke dieren uit te selecteren, of om de aaseters ook iets te doen te geven".
Overigens hoeven de wolvenliefhebbers zich geen zorgen te maken: ambtelijke molens draaien zo langzaam dat de grootste kostenpost die de wolf veroorzaakt de vergaderdrift van ambtenaren is. En face the fact: als de populatie op de Veluwe door de wolven geminimaliseerd wordt: het zijn geen zeldzame beesten. We zetten gewoon anderen uit. De komende jaren gebeuren er steeds wat meer ongelukken met wolven, en die zullen wat tot nu toe gebeurd is een beetje doen verbleken. Misschien krijgen we een probleem zodra de wolven het voor zichzelf verpest hebben: teveel gedood, te weinig gegeten, en dan is er bijna geen eten meer voor ze..... Dan komen ze dichter naar de woonwijken.
Het zou mij niets verbazen als uiteindelijk (over een halve omwenteling van de ambtelijke molen, weet niet goed hoe lang dat duurt) men tot de conclusie komt dat verdoven, vangen en uitzetten op plekken waar ze van nature voorkomen (Oost Europa?) de enige optie is die overblijft. Alleen dan zal iemand zeggen: dat hadden we tien jaar eerder moeten doen: dat had veel schade gescheeld.