Ik heb er niet veel verstand van, dat geef ik grif toe. Wolvendeskundigen weten het overigens ook niet allemaal precies.Yaksa schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:12:
[...]
Sorry, maar dan begrijp je niet helemaal hoe de natuur werkt. Wat jij voorstelt (de wolf opsluiten) werkt niet vanwege de habitatrichtljnen, hekken zetten kan niet omdat je dan ook andere dieren weerhoudt om naar andere natuurgebieden te trekken. Bovendien, wat ga je doen wanneer de wolven in dat gebiedje jongen krijgen? Een deel van die jonge wolven zal een eigen territorium willen hebben. Wolven hebben een groot leefgebied (territorium) van gemiddeld 200 vierkante kilometer. De exacte omvang wordt onder andere bepaald door het voedselaanbod, beschikbare dagrustplaatsen en onderlinge concurrentie. Wanneer er geen voedselaanbod, rustplaatsen en veel concurrentie is dan zullen de wolven doortrekken naar een gebied waar ze die noden wel vinden.
Overigens zijn er over de hele wereld nog genoeg mensen die zich wel aangepast hebben aan wolven. Meestal gebruiken ze 'aanpassingen' die hier 200 jaar geleden ook gebruikt werden, dus zo moeilijk is het allemaal niet. Kwestie van zelf wat dichter bij de natuur gaan staan en kinderen leren hoe de natuur werkt.
Ik geef zelf al aan dat confrontaties niet te vermijden zijn. Waarschijnlijk ook niet met de acties die ik noem. Dat hoef je mij niet te vertellen. Wat mij niet zint is de passieve houding die we onszelf juridisch opleggen. Geen poging mag ondernomen worden om de wolf zelfs maar schuw te maken.
Ik ben niet tegen een beetje aanpassen en leren hoe de natuur werkt. Maar een beetje beheer op de natuur, dat is ook belangrijk.