• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:19
Mijn Groepenkast is uitgemeten op 3x25A, dat is ook wat ik van Liander krijg.
daar zou ik idd nog boven kunnen gaan maar zie geen noodzaak. Laadpaal wil ik via AC-OUT apart doen. Kabels van huis naar schuur en terug (17 meter) zijn 6mm2 meterkast is 4mm2.

Maar de vraag is, is de 300ma vertraagd ook echt nodig op in en uit?

En hoewel ik verwacht niet veel in eiland mode te draaien. moet het er wel op zijn gebouwd.
Laadpaal op AC-OUT2? Dan kan je Victron al aardig wat doen met peak shaving als de rest van het huis op AC-OUT1 zit, ook als het achter een 25A automaat is.

Bij een groepenkast met 4mm2 moet je even goed kijken of er nog zonnepanelen bij zitten? Met 25A van Liander of je Victron en bijvoorbeeld 16A van de zonnepanelen er bij zit je al boven de 40A. Er is hier recent wat extra aandacht voor geweest van de brandweer want dit zorgt steeds vaker voor problemen.

Let ook op de situatie dat je met de omschakelaar je Victron bypassed, maar wel AC-IN verbonden laat. De kans is groot dat je op dat moment 25A van Liander plus ca 20A van je Victron plus nog je zonnepanelen als input naar de groepenkast hebt. Dat is niet veilig met 4mm2.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:15
agraaff schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:00:.
Op ac-out zeker, anders valt je potentieel je hele huis uit als er ergens een lekstroom ontstaat. De regel is dst er minstens 2 aardlekken (30mA) richting huisgeoepn naast elkaar staan zodat niet je hele huis in het donker komt te zitten. Als je dan een enkele niet selectieve aardlek achter die 2 zet, dan voldoe je daar niet aan.

Op de netaansluiting voor de.kabel naar ac-in zou je daar nog over kunnen discussieren, als er een aardfout ontstaat in huis valt dan misschien je netaansluiting weg en zit je op noodstroom, maar niet geheel in het donker. Ik zou hier zeggen wel gewoon doen, het zijn de kosten niet.

Overigens vind ik de C25A voor de netaansluitingskabel compleet overbodig en zou ik daar alleen een 300mA S inbouwen voor 121 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 28-07-2026 15:18 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• agraaff
C25 op AC-in is voor de overstroom beveiliging vanaf de meterkast tot aan de ac-in van de victron, die is zowiezo verplicht. heb die aan beide kanten.
De C25 op AC-out beschermt de retourkabel, niet de Victron zelf

[ Voor 18% gewijzigd door agraaff op 28-07-2026 15:28 ]

• P5ycho
Als je C25 hoofdautomaten van je netbeheerder vervullen dezelfde functie als de C25 die jij plaatst, met als verschil dat hij meteen alle fases spanningsloos schakelt, als hij al schakelt. Geen selectiviteit, dus geen garanties.

Op ac-out moet wel een overstroombeveiliging inderdaad, welke eventueel ook als remautomaat kan dienen.

[ Voor 18% gewijzigd door P5ycho op 28-07-2026 15:34 ]

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:48
agraaff schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:00:
ALS je een aardlek toepast dan ja, hier hebben @NTS en @pvr al meerdere verhandelingen in dit topic over gedaan ;) , ff zoeken in de laatste maanden... Je MOET namelijk onderling selectief zijn met meerdere aardlek in serie (NEN 1010: 2020), en dat gaat je op een andere manier niet lukken. Dit is iets anders dan selectiviteit op vermogen (C25A -> B16A)!

De vraag is dan OF je überhaupt een aardlek zou moeten toepassen, voor interpretatie vatbaar, maar ik heb begrepen dat ook hier de NEN 1010: 2020 voor specifieke apparaten een aardlek voorschrijft. Ik heb de NEN 1010: 2020 niet voorhanden, maar de vorige wijzigde bv. de verplichting voor PV inverters (mocht vroeger nl. zonder aardlek). Wellicht dat ze in de huidige versie ook iets over batterij systemen zeggen, dus daar zul je je definitieve antwoord moeten vinden.
P5ycho schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Overigens vind ik de C25A voor de netaansluitingskabel compleet overbodig en zou ik daar alleen een 300mA S inbouwen voor 121 euro.
Technisch gezien heb je gelijk een C25 achter een C25 voegt weinig toe, maar met een Inverter wordt de opbouw van de groepenkast uiteraard een beetje anders dan normaal...

Ik heb begrepen dat je kortsluit fouten niet mag "delegeren" naar het domein van de netbeheerder. Dus die C25's van de netbeheerder zijn er niet om kortsluit fouten tussen jouw HS en AC-IN op te lossen (of ze in de praktijk nu trippen of niet). Ik heb het nog niet luid en duidelijk op schrift, maar net als ongeïsoleerd eilandbedrijf zijn de boetes niet mals als dit klopt.

• agraaff
klopt, de hoofdzekering (automaat) van 40A en de 3 C25 zitten voor de meter en zijn officieel van de netbeheerder. De meter gaat naar een hoofdschakelaar toe die van mij is en alles daarachter wil ik netjes regelen zonder afhankelijk te zijn van die van de netbeheerder.
Vroeger kon je daar niet eens bij, dan moest je ze bellen als die er uit gingen :)

• P5ycho
@DoMoFo Ja, ik snap wel waar het vandaan komt. Technisch blijft het overbodig, en het kost weer 4 modulebreedtes aan ruimte. Zonde. De meesten van ons zullen wel krap zitten, zelfs met een nieuwe nog in te richten ABB A28 wordt het hier een beetje puzzelen.

• DoMoFo
P5ycho schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:56:
@DoMoFo Ja, ik snap wel waar het vandaan komt. Technisch blijft het overbodig, en het kost weer 4 modulebreedtes aan ruimte. Zonde. De meesten van ons zullen wel krap zitten, zelfs met een nieuwe nog in te richten ABB A28 wordt het hier een beetje puzzelen.
I hear you. Technisch en qua ruimte :)

Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en een selectieve alamat gekozen, ff door de zure appel heen... Maar met een prognose van >10jaar, 24/7, belangrijkste bezit (gezin/huis) moet je wat mij betreft verder niet te veel janken :+ over een paar euro. Als dat de overweging zou zijn moet je in het geheel geen EOS aanschaffen... Safety First!

• P5ycho
Ik ben net de laatste zure appel (Meter verplaatsen binnen meterkast: 610 euro) te boven, geef me nog even :+.

Zonder gekheid, ik ga die C25A ook wel plaatsen dan.

• agraaff
AC-in: Liander 3×C25 → hoofdschakelaar → 300mA S ( meterkast) → YMvK → S203-C25NA (lokale 4-polige werkschakelaar/isolatie, Mistral65, geen selectiviteit met bovenliggende, ook niet nodig) → Victron AC-in

AC-out: Victron AC-out → C25 + 300mA S (Mistral65, kabelbeveiliging + eiland-vangnet, conditioneel aan ground relay) → YMvK retour → SFT440 (4-polig) → huis, 30mA per groep (persoonsbeveiliging, ongewijzigd)

In eilandmodus doet de C25 niet op de AC-out maar de aarlek wel als het mis gaat.
Bij harde kortsluiting zal de victon zelf uitschakelen door inwendige overspanning beveiliging.
En waarschijnlijk ook wel de aardlek trippen.

maar dan nu.... de ABB, Duur of de goedkopere, die ook Kema keur en CE is.
Je hebt er 2 nodig, is 400 euro verschil totaal.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Nu is dit het design topic en daar ben ik ook mee bezig.

Heb nu dit geselecteerd:
  1. Victron Energy EM24 Energiemeter - Ethernet
  2. Battery Switch ON/OFF 275A
  3. Victron Lynx DC Distributor
  4. Cerbo GX mk2 controller
  5. Multi RS Solar 48/6000
  6. Voltsmile muurbevestiging voor 2 accus
  7. 2x Voltsmile V10 Classic 51.2V, 5.12kwh
  8. 5x 720WP bificial PV panelen van JA Solar (JAM66D46-715/LB)
De switch is voor tussen de accu's en de Lynx ik zie hem namelijk op de manual van de RS staan en het lijkt mij ook wel zinnig om de DC kant uit te kunnen zetten. De Lynx staat echter niet op de manual maar vervangt het hele fuse groepje.

Daarnaast zoek ik nog iets om de PV panelen te kunnen uitschakelen of zoals de manual het noemt de PV BREAKER ISOLATOR. Ik las dat Hager iets had maar is een Eaton PV werkschakelaar ook bruikbaar, normaliter zit er toch niets tussen PV panelen en omvormer?

Dit komt allemaal in de berging te staan die ca 40m verderop staat.

In de meterkast komen 2 werkschakelaars voor de 2 kabels die naar de RS lopen:
  1. 5x10mm2 kabel op de AC in (3 aders maar gebruikt) met in de meterkast een werkschakelaar van ABB en een aardlekautomaat van 25a;
  2. 5x6mm2 kabel op de AC out 1 (preferent) met in de meterkast een ABB werkschakelaar en aardlekautomaat van 25a, dit is om 2 groepen in island modus van stroom te voorzien;
  3. Een energiemeter die of via een rechtstreekse ethernetkabel of via het netwerk moet communiceren met de Cerbo. Ik heb daarvoor 2 cat7 kabels beschikbaar.
Kabels zijn al getrokken maar de vraag is nu of dit gaat werken zoals ik het wil.

Zover ik zie mis ik nog:
  1. Iets om de PV stroom te onderbreken;
  2. De kant en klare bekabeling.
Ik kan dit ook ongeveer als complete set hier kopen en ben dan maar een paar €100 duurder uit. Zelf lijkt mij dat het makkelijkste maar ik weet niet welke meter ze gebruiken. Is dit aan te raden?

https://offgridpowerstation.nl/product/ess-victron-voltsmile-6kva-10kwh-1-fase/

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• DoMoFo
agraaff schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:23:
maar dan nu.... de ABB, Duur of de goedkopere, die ook Kema keur en CE is.
Je hebt er 2 nodig, is 400 euro verschil totaal.
[disclaimer] Ik heb een ABB fetish [/disclaimer], maar zoek even in Duitsland rond, daar zijn de ABB selectieve alamats voor rond de 200 te scoren, dus 400 totaal, niet verschil.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DoMoFo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:31:
[...]

[disclaimer] Ik heb een ABB fetish [/disclaimer], maar zoek even in Duitsland rond, daar zijn de ABB selectieve alamats voor rond de 200 te scoren, dus 400 totaal, niet verschil.
ABB? Waar? :p

Alleen de overspanningsbeveiling, victron netmeter, verdeler (verstopt), de kast en de noodknop is niet van ABB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgSTlL1ZB5uBzBT9kGImtX003pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJhW9HAFfb5YEMfGXVXzQUO6.jpg?f=fotoalbum_large

• P5ycho
Ik heb nog een vraag over de hoofdschakelaar en noodstroomvoorziening.
Ik heb als ontwerpdoel het vanuit de meterkast met 1 handeling afschakelen van net, van ac-out van de gebruikers, en het uitschakelen van de victron multi's via de aux1 van de master.

Ik heb de multi-opstelling gepland in de garage, waar ook al een onderverdeelkast met gebruikers (wp, ev, zp) zit, daarna met een 5G10 naar de meterkast.

Mijn idee was om zowel net als invoer vanuit ac-out1 te schakelen met een 8polige ABB OT40F8 load switch met NO hulpcontact. Daarmee is met 1 handeling het huis afgekoppeld, en met het hulpcontact worden de victrons uitgeschakeld.
De gebruikers in de garage gaan pas plat als de multi aux1 veiligheidsassistent geschakeld wordt.

Ik heb 2 vragen:
1. Iets aan te merken op deze oplossing?
2. Ga ik hier problemen krijgen met een zwevende nul? De load switch heeft vziw geen vertraagde nul namelijk, maar dat heeft een normale hoofdschakelaar ook niet?

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 28-07-2026 16:56 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:41
Zijn er Tweakers die de multiplussen op een 18mm hardhouten bord hebben gemonteerd ? Of door het houten bord heen ivm gewicht ?

Ik wil voor de 4k5 gaan welke 19kg per stuk wegen. Zou dat goed gaan als je het bord met dikke bouten aan de muur bevestigd ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• DoMoFo
P5ycho schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:45:

Eh, sla je niet een beetje door... :D

En om eerlijk te zijn, die ABB OTxx schakelaar is meer voor een machine paneel dan voor thuis in de meterkast. Ik heb de OT40F4C, maar er zijn veel handigere/betere omschakelaars op de markt...
2. Ga ik hier problemen krijgen met een zwevende nul? De load switch heeft vziw geen vertraagde nul namelijk, maar dat heeft een normale hoofdschakelaar ook niet?
Omschakelen zou je sowieso "spanningsloos" moeten doen, als je echt wil klussen kun je de schakelaar zelf bouwen en deze "losse" nul gebruiken (deze is 40A, maar ze zijn er in heul veul varianten):

https://new.abb.com/products/nl/1SCA105717R1001/otpl40fp (edit: linkje gewijzigd)

Maar IMHO volstrekt overbodig... 8)

[ Voor 3% gewijzigd door DoMoFo op 28-07-2026 18:26 ]

• DoMoFo
Possible schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:59:
Zijn er Tweakers die de multiplussen op een 18mm hardhouten bord hebben gemonteerd ? Of door het houten bord heen ivm gewicht ?

Ik wil voor de 4k5 gaan welke 19kg per stuk wegen. Zou dat goed gaan als je het bord met dikke bouten aan de muur bevestigd ?
Zolang de plug goed in de achterliggende muur zit (en draagt) mag dat geen probleem zijn.
P5ycho schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:45:
Eens met @DoMoFo dit is complexer dan nodig. Simpel is vaak duidelijker/veiliger. Waarom wil je alles met één schakelaar doen?

Je kan een ABB OT40F8 inderdaad onder last schakelen, daar is die voor gemaakt. Maar algemeen is het minder zwaar voor je apparatuur om niet onder hoge belastingen te schakelen. Dus in één klap omzetten wil je eigenlijk meestal niet als ontwerp doel.

Als je van net naar noodstroom wilt is de beste route om apparatuur zo veel mogelijk uit te zetten. Daarna de groepen allemaal uit. Dan de omschakelaar om. Dan de groepen omstebeurt weer inschakelen. Daarna de apparatuur weer inschakelen. Zo hou je de pieken en belastingen zo beperkt mogelijk. En als je naar noodstroom schakelt wil je waarschijnlijk niet alles weer inschakelen want dan is je batterij zo leeg.

• P5ycho
Ik overengineer dingen wel vaker dus deze reactie was te verwachten O-).

Ik ben niet van plan deze hoofdschakelaar vaak te gebruiken. De hoofdschakelaar is vooral bedoeld voor noodgevallen, dwz de brandweer moet de toko in 1x spanningsloos kunnen maken. Dit voldoet daaraan en leek me een mooie oplossing. Ook niet echt duur, de OT40F8 kost me 63 euro en een hulpcontact is een tientje.

Ik heb een net/noodstroom schakeling in de garage gepland met een sontheimer voor servicemomenten of defecten.

Hoe anders in 1 handeling de tent afschakelen vanuit de meterkast? Of hebben jullie speciale instructies hangen voor de brandweer?

• Vorkie
  • Niet online
P5ycho schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:06:
Ik overengineer dingen wel vaker dus deze reactie was te verwachten O-).

Ik ben niet van plan deze hoofdschakelaar vaak te gebruiken. De hoofdschakelaar is vooral bedoeld voor noodgevallen, dwz de brandweer moet de toko in 1x spanningsloos kunnen maken. Dit voldoet daaraan en leek me een mooie oplossing. Ook niet echt duur, de OT40F8 kost me 63 euro en een hulpcontact is een tientje.

Ik heb een net/noodstroom schakeling in de garage gepland met een sontheimer voor servicemomenten of defecten.

Hoe anders in 1 handeling de tent afschakelen vanuit de meterkast? Of hebben jullie speciale instructies hangen voor de brandweer?
Zie je die knop op mijn foto?

Als ik die indruk schieten de 3 6k5s in noodstop en is het gelijk heerlijk stil. Behalve als ik dat nu doe, dan schreeuwen de kids iets.

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 28-07-2026 19:14 ]

• DoMoFo
Vorkie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:13:
[...]

Zie je die knop op mijn foto?

Als ik die indruk schieten de 3 6k5s in noodstop en is het gelijk heerlijk stil. Behalve als ik dat nu doe, dan schreeuwen de kids iets.
:)

Heb jij btw een asje op die knop van de omschakelaar, of zit ie direct ?
Gezien de huidige ontwikkelingen heb je potentieel 4 voedingsbronnen in je groepenkast: Net, Batterij, PV en EV (V2G). Mede hierdoor geeft de NEN1010:2020 geen verplichting meer voor het in één beweging afschakelen van de installatie.

Wat je dus moet doen is een korte, duidelijke instructie op de groepenkast plaatsen met daarop een mededeling (liefst nog meertalig :)) dat ALLE voedingsbronnen uitgeschakeld dienen te worden om veilig / spanningsloos te werken. Die voedingsbronnen dien je dan ook weer ondubbelzinnig te markeren!

Zo'n noodknop als Vorkie is om je EOS (AC/DC) in een klap plat te leggen, dat is additioneel bovenop de VERPLICHTE alinea hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door DoMoFo op 28-07-2026 19:26 ]

• P5ycho
Blijkbaar doe ik iets wat niet perse hoeft on deze situatie, maar ik vind het toch prettig dat de boel in geval van nood snel uit te schakelen is zonder complexe instucties. Als het kan, waarom niet.

@Vorkie zo'n noodknop lijkt me ook wel wat ja, die komt dan in de garage in serie met het hulpcontact in de meterkast.
Blijkbaar ben jij thuis in ABB spul?
Weet jij toevallig of ik in een ABB Comfortline A28 met stalen deur een knop kan maken op de deur met een as die in de OT schakelaar grijpt als duidelijke 'emergency off'?

Of hebben jullie speciale instructies hangen voor de brandweer?
Ik heb een rode hoofdschakelaar voor de netstroom en een rode hoofdschakelaar voor de batterij stroom. Standaard ABB hoofdschakelaars, herkenbaar voor iedereen die wel eens een groepenkast gezien heeft.

De batterij, PV en laadpaal groepen hebben zo'n standaard ABB waarschuwingssticker. En om het geheel duidelijk te maken een grote sticker in het midden van de kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OwDlHmngkttz28K61WpzlIYLq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/soEukHmVZVmFRIl3feSIxjsD.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de kleuren ook zo gekozen dat je met de kast dicht zou moeten snappen waar welke stroom vandaan komt. Tegen de deur van de kast zit aan de binnenkant ook het schema van de groepenkast en het schema van het huis. Voor als er een monteur aan de slag moet zonder input van mij. Stedin heeft er bij een inspectie naar gekeken, die waren hier wel blij mee.

[ Voor 3% gewijzigd door NTS op 28-07-2026 19:42 ]

• Vorkie
  • Niet online
DoMoFo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:24:
[...]

:)

Heb jij btw een asje op die knop van de omschakelaar, of zit ie direct ?

[...]

Gezien de huidige ontwikkelingen heb je potentieel 4 voedingsbronnen in je groepenkast: Net, Batterij, PV en EV (V2G). Mede hierdoor geeft de NEN1010:2020 geen verplichting meer voor het in één beweging afschakelen van de installatie.

Wat je dus moet doen is een korte, duidelijke instructie op de groepenkast plaatsen met daarop een mededeling (liefst nog meertalig :)) dat ALLE voedingsbronnen uitgeschakeld dienen te worden om veilig / spanningsloos te werken. Die voedingsbronnen dien je dan ook weer ondubbelzinnig te markeren!

Zo'n noodknop als Vorkie is om je EOS (AC/DC) in een klap plat te leggen, dat is additioneel bovenop de VERPLICHTE alinea hierboven.
Ik moet er niet tegenaan stoten inderdaad, dan klikt ie in.

Twist om terug in bedrijf te gaan.

@P5ycho zo diep zit ik niet in de ABB, maar deze ABB omschakelaar had een circa 10cm lang staafje die op maat gemaakt is voor deze kast.

• DoMoFo
P5ycho schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:39:
Blijkbaar doe ik iets wat niet perse hoeft on deze situatie, maar ik vind het toch prettig dat de boel in geval van nood snel uit te schakelen is zonder complexe instucties. Als het kan, waarom niet.
Het is niet fout :) .

Maar zeker als het om veiligheid gaat moet je vaak even een stapje terug doen. Als jij jouw installatie straks af hebt, en je staat daar met een harde pla.... te kijken hoe je alles zo mooi in elkaar hebt gezet, moet je ook beseffen dat jij aan ieder snoertje, automaatje, eindhuls etc. hebt zitten fröbelen.

Stel je nu jouw schoonmoeder voor, die tijdens jouw vakantie de plantjes komt water geven en wat geknetter en gevonk uit de meterkast hoort... Het eerste wat er vaak gebeurt is paniek en daarmee het onvermogen tot logisch nadenken. Simpele en duidelijke instructies helpen vaak in zo'n situatie, zeker visueel (niet voor niets wordt rood en geel veel toegepast in waarschuwingen).

Technisch gezien zou ik mijn batterij voeding kunnen uitschakelen in de groepenkast door de omschakelaar op 0 / Off te zetten. Toch heb ik expliciet gekozen om er een ABB model "hoofdschakelaar" naast te zetten, exact gelijk aan mijn echte hoofdschakelaar (netvoeding), beide met opvallende rode hendels. Nu zitten er uiterst links & rechts in het distributie deel twee exact dezelfde opvallende rode schakelaars (met net en batterij markering), een schoonmoeder of brandweerman zou zelfs zonder te lezen intuïtief die "rode hendels" naar beneden zetten bij gevaar.

Getest op mijn vrouw: Naar de groepenkast en wijs de schakelaars aan die uit moeten bij calamiteiten. (Ze is geslaagd :D , n=1).

• P5ycho
Dat is precies wat ik ook wil bereiken, brandweer en oma proven.

De ABB OHRS9 hendel kan daarbij helpen denk ik. Rood, en een grote hefboom voor de vast wat zwaarder lopende schakelaar.

Allen bedankt voor zover! Ik ga verder tekenen.

• P5ycho
NTS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Ik heb een rode hoofdschakelaar voor de netstroom en een rode hoofdschakelaar voor de batterij stroom. Standaard ABB hoofdschakelaars, herkenbaar voor iedereen die wel eens een groepenkast gezien heeft.

De batterij, PV en laadpaal groepen hebben zo'n standaard ABB waarschuwingssticker. En om het geheel duidelijk te maken een grote sticker in het midden van de kast:

~[Afbeelding]

Ik heb de kleuren ook zo gekozen dat je met de kast dicht zou moeten snappen waar welke stroom vandaan komt. Tegen de deur van de kast zit aan de binnenkant ook het schema van de groepenkast en het schema van het huis. Voor als er een monteur aan de slag moet zonder input van mij. Stedin heeft er bij een inspectie naar gekeken, die waren hier wel blij mee.
Dat is heel netjes zo.
Mag je de stickers ook verdelen over meerdere groepenkasten? (Pv en ev zitten in de ovk in de garage)

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:26

Japie.G

Colour Classic

Hier ook. Hoofdschakelaar die ac-out naar huis afschakelt en een hoofdschakelaar die grid afschakelt. Als je het huis in 1 handeling wilt afschakelen kan dat ook door de hager sf440 naar de middenpositie te schakelen, maar dat ding is niet voor iedereen herkenbaar als hoofdschakelaar. Dus maar dubbel uitgevoerd.

Instructiekaart met tekening en waarschuwingsstickers zijn wel aanwezig maar nog niet op deze foto (toen nog work in progress😉)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xuOa6dYyrblF7T-lgI1iP9VGBs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fVjsbqGbOb170zbmyAiu7Bfl.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Japie.G op 30-07-2026 10:55 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Vorkie
  • Niet online
Als aanvulling op mijn kast;
De onderste rode is hoofdschakelaar van het net.

De bovenste rode is de hoofdschakelaar van het huis, als in, alle alamats die je rechts ziet.

In de deur zit een kaartje met wat alle groepen doen en daarnaast een korte instructie.
P5ycho schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:18:
[...]
Dat is heel netjes zo.
Mag je de stickers ook verdelen over meerdere groepenkasten? (Pv en ev zitten in de ovk in de garage)
Ja hoewel ik dan twee sets stickers zou pakken. Zowel in de hoofd meterkast als in de onderverdeler. In de hoofd kast bij de automaat die de kabel naar de garage doet zou ik dan beide van toepassing zijnde stickers plakken, net zoals daar bij mij nu een batterij sticker zit. Want in mijn geval is die automaat de voeding naar de onderverdeler in de garage waar de batterij op zit.

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:41

De meningen en ervaringen over trillingsgeluiden lopen erg uiteen. Van ik hoor niks, tot ik wordt er knettergek van. Ik ben bang dat het paneel als een klankkast gaat werken en je dus gaat versterken.

Omdat het een woningscheidende muur is begrijp ik de zorg wel en zou het daarom monteren met die speciale pluggen met kraag. Geen paneel maar direct gemonteerd op de muur. Die dempen behoorlijk en in jouw geval met de 4k5 zou ik kijken naar de 10mm variant. Die dempen namelijk beter dan de 12mm.

Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar die route sla ik wel in als bij mij het geluid/trillen een issue wordt.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• agraaff

hang de plank dan meteen op met trillingsvrije pluggen. en doe een viltje onder de plekken waar de Victron de plank raakt, scheelt een hoop gebrom.

P.s. de Victron hangt op de beugel die met 3 schroeven vast zit, maar onderaan als je het inlaat rooster er af haal voor de kabel bevestigingen zitten nog 2 punten waar je een schroef in kan stoppen. heb je totaal 5 schroeven.

[ Voor 18% gewijzigd door agraaff op 29-07-2026 09:13 ]

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Heb op de 10mm rubber pluggen afstandhouders van 15mm en tussen de houten plaat en de muur armaflex[19mm dik].

Geen brommen aan de andere kant van de muur,woonkamer

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:26

Japie.G

Colour Classic

Ja, plank met trillingsdempende pluggen aan de muur. Multiplussen (de veel zwaardere) 48/5k aan die plank. Dat gaat echt geen kant op hoor🤪 5 schroeven per mp inderdaad.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Vorkie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:33:
[...]

Ik heb een frame gemaakt met multiplex en houten balken, daarin nog dikke isolatie voor geluid. In mijn geval was het de garage met een houten dak maar dikke betonnen vloer.

Op de plaat multiplex zit weer fermacel en de 6k5s hangen in die speciale rubberen bouten.

Dit zit zeg maar tegen de stenen muur aan vast en aan het plafond.
[Afbeelding]

En dan uiteindelijk is het zo geworden, waarbij dit nog niet helemaal af is, de MPs hangen door de rubberen bouten stuk naar voren en kunnen netjes hun warmte kwijt.

Qua afwerken heb ik nog de ventilator geplaatst aan de linkerzijde bij het plafond en moet ik nog wat afwerken qua schilderen en opruimen.

[Afbeelding]
Heb jij gewoon de Victron draaiknoppen gebruikt om ook de PV af te kunnen schakelen?

Want dan zijn de vragen uit mijn vorige post pook beantwoord. Je hebt daar geen mcb's meer tussen zitten tussen pv en omvormer?

• Vorkie
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:41:
[...]

Heb jij gewoon de Victron draaiknoppen gebruikt om ook de PV af te kunnen schakelen?

Want dan zijn de vragen uit mijn vorige post pook beantwoord. Je hebt daar geen mcb's meer tussen zitten tussen pv en omvormer?
Mijn 2 kleine MPPTs zit de knop inderdaad aan de zonnepanelen zijde, maar dat zijn welgeteld 2 en 3 panelen, niet zo hoog qua spanning.
De grote mppt zit ie aan de batterij zijde.

Ik ben nog niet helemaal eens met deze kant, maar heb nog geen tijd gehad.

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Vorkie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:04:
[...]

Mijn 2 kleine MPPTs zit de knop inderdaad aan de zonnepanelen zijde, maar dat zijn welgeteld 2 en 3 panelen, niet zo hoog qua spanning.
De grote mppt zit ie aan de batterij zijde.

Ik ben nog niet helemaal eens met deze kant, maar heb nog geen tijd gehad.
Hoe zou je het dan doen? Toch de Eaton?

• Jazsie
  • Nu online
Vorkie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:45:
[...]

ABB? Waar? :p

Alleen de overspanningsbeveiling, victron netmeter, verdeler (verstopt), de kast en de noodknop is niet van ABB.

[Afbeelding]
Netjes gedaan ! Waar heb jij die Victron noodsticker vandaan? :D

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Impossibl3 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Ik zou de Pylontech vervangen voor een NKON 16 kWh batterij (ja de cellen liggen horizontaal maar met het aantal cycli op basis van het verbruik ben je al zo veel jaar verder 10+ dat ik mij daar geen zorgen over zou maken). Dit maakt het mogelijk dat je de batterij direct op de MP aansluit. Scheelt je weer een Lynx Distributor. Je kan ook voor een MP met GX geïntegreerd gaan. Scheelt weer een kastje aan de muur. Je kan nog wel kijken naar de smartshunt omdat de bms van iedere accu toch slechter meet over de tijd. Deze schijnt nauwkeuriger ter zijn.

Verder zou ik de accu op fase 2 zetten want daar zit je PV ook op. Dan gaat het meeste direct naar je accu ipv dat de netmeter intern saldeerd. Let wel op dat je niet boven het amperage gaat waar je meterkast op gedimensioneerd is zodat je kabels niet smelten. Als je dat niet goed regeld kan het amperage van je PV + Victron systeem + 25 ampere van het net over fase 2 lopen. Maar met je huidige verbruik (zonder auto) van 1,5 kWh piek loopt dat wel los.

Omdat je geen noodstroom wil hebben is 1 fase direct op de meterkast aangesloten prima. Als het kan zou je nog je enphase installatie op je AC-out 1 kunnen zetten. Dan heb je met stroom uitval nog opwek van je PV richting de accu. Maar dan moet je wel kijken of je aan de 1:1 regel voldoet.
Ik ben nu zelf bezig en wilde 2 Voltsmiles verbinden via een Lynx.

Nu lees ik dit en zie dat ze 2 opties hebben:
  1. https://www.nkon.nl/nkon-ess-eco-s-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html Vierkant blok
  2. https://www.nkon.nl/nkon-ess-pro-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html Toren model
Nu de Lynx niet meer nodig is moet ik iets anders hebben om een zekering tussen te plaatsen of is dat uberhaupt niet meer nodig bij een all in oplossing/

Bij nummer 2 staat expliciet bij dat hij geschikt is voor victron bij nummer 1 niet. Iemand er ervaring mee?

We zijn weer wat verder ik twijfel nu tussen variant A en B. Liefst heb ik alles in 1 accu en dan heb ik ook geen knoppen en zekeringen meer nodig tussen accu en RS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YovMsAunvNLwzwb1sc9DZGdv3Ss=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cGMr0d4aJeuGJQSp9N90ynbY.png?f=fotoalbum_medium

Daarnaast de vraag of ik in mijn meterkast de preferente groepen ook fysiek moet scheiden van niet preferent. Ofwel moet ik dat in een losse kast plaatsen? En gaat dat met de omschakelaar werken of is er kans dat ik dan de outpoort van de RS ga voeden?

Alle opmerkingen zijn welkom.

[ Voor 14% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-07-2026 14:46 ]

• Vorkie
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:39:
[...]

Hoe zou je het dan doen? Toch de Eaton?
Ik denk inderdaad eraan om rechtsbovenin nog een DC kastje te maken waar ik de zonnepanelen invoer overheen laat gaan.
Jazsie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Netjes gedaan ! Waar heb jij die Victron noodsticker vandaan? :D
Thx

Die sticker heeft Gemini voor mij verzonnen en heb ik zelf gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vi1V1jBU9sfwCWMi3Smlx3RVlvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAOhWREvmMl38V5ztmgm9gao.jpg?f=fotoalbum_large

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:17
icecreamfarmer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Ik ben nu zelf bezig en wilde 2 Voltsmiles verbinden via een Lynx.

Nu lees ik dit en zie dat ze 2 opties hebben:
  1. https://www.nkon.nl/nkon-ess-eco-s-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html Vierkant blok
  2. https://www.nkon.nl/nkon-ess-pro-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html Toren model
Nu de Lynx niet meer nodig is moet ik iets anders hebben om een zekering tussen te plaatsen of is dat uberhaupt niet meer nodig bij een all in oplossing/

Bij nummer 2 staat expliciet bij dat hij geschikt is voor victron bij nummer 1 niet. Iemand er ervaring mee?

We zijn weer wat verder ik twijfel nu tussen variant A en B. Liefst heb ik alles in 1 accu en dan heb ik ook geen knoppen en zekeringen meer nodig tussen accu en RS.

[Afbeelding]

Daarnaast de vraag of ik in mijn meterkast de preferente groepen ook fysiek moet scheiden van niet preferent. Ofwel moet ik dat in een losse kast plaatsen? En gaat dat met de omschakelaar werken of is er kans dat ik dan de outpoort van de RS ga voeden?

Alle opmerkingen zijn welkom.
Beide hebben een Seplos BMS. Zou niet weten waarom de ene wel voor Victeon is en de andere niet. Selpos zou gewoon moeten werken.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• DoMoFo
Vorkie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:46:
[...]

Die sticker heeft Gemini voor mij verzonnen en heb ik zelf gemaakt.

[Afbeelding]
Mooi plaatje :)

@Vorkie wbt jouw noodstop, is die in de groepenkast de enige ? Of staat ie in serie met een ander bij de Victron installatie ?

En waar ik ook nieuwsgierig naar ben of je alle drie de MP'en aan 1 NC contact hebt verbonden, of ieder individueel aan een NC ?

• Vorkie
  • Niet online
DoMoFo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:45:
[...]

Mooi plaatje :)

@Vorkie wbt jouw noodstop, is die in de groepenkast de enige ? Of staat ie in serie met een ander bij de Victron installatie ?

En waar ik ook nieuwsgierig naar ben of je alle drie de MP'en aan 1 NC contact hebt verbonden, of ieder individueel aan een NC ?
Er zit nu 1 noodknop in de meterkast in het huis.

Met een echte noodstop wil je eigenlijk niet in de ruimte zijn, zou eventueel nog 1 kunnen plaatsen daar.

Gezien de 3-fase opstelling is deze noodknop gekoppeld aan de master, fase 1. Als die wegvalt, met de noodknop of andere manier, gaat de rest toch uit.

• DoMoFo
Vorkie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:11:
[...]

Met een echte noodstop wil je eigenlijk niet in de ruimte zijn, zou eventueel nog 1 kunnen plaatsen daar.
Tenzij je _in_ de ruimte bent en de situatie vraagt om een druk op de noodstop ;). Maar strategische plaatsing is handig idd, zeker in de ruimte zelf.
Gezien de 3-fase opstelling is deze noodknop gekoppeld aan de master, fase 1. Als die wegvalt, met de noodknop of andere manier, gaat de rest toch uit.
Ik wil er dan ook twee in serie (in technische ruimte en in groepenkast), maar wil _alle_ NC contacten daadwerkelijk verbreken, dus ook van _alle_ slaves. In combinatie met nog wat andere NC contacten (3 extra) moeten de twee in serie geschakelde noodstop knoppen dus in totaal 6 NC contacten openen.

Aangezien dat veels te veel kabels en dito NC schakelaars worden zit ik nog te zoeken naar een mooie simpele oplossing hiervoor, zonder actieve componenten.

Naast de fysieke (hard shutdown) noodknop ben ik bezig met een alternatieve, wat meer gecontroleerde softwarematige shutdown procedure mbv de Safety Agent op de aux2 van de L1 Master en een aantal NodeRed flows. Eea geïnspireerd op het NodeRed werk van @MJ de Bruijn in het andere Victron automatisering topic.

• Vorkie
  • Niet online
DoMoFo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Tenzij je _in_ de ruimte bent en de situatie vraagt om een druk op de noodstop ;). Maar strategische plaatsing is handig idd, zeker in de ruimte zelf.

[...]

Ik wil er dan ook twee in serie (in technische ruimte en in groepenkast), maar wil _alle_ NC contacten daadwerkelijk verbreken, dus ook van _alle_ slaves. In combinatie met nog wat andere NC contacten (3 extra) moeten de twee in serie geschakelde noodstop knoppen dus in totaal 6 NC contacten openen.

Aangezien dat veels te veel kabels en dito NC schakelaars worden zit ik nog te zoeken naar een mooie simpele oplossing hiervoor, zonder actieve componenten.

Naast de fysieke (hard shutdown) noodknop ben ik bezig met een alternatieve, wat meer gecontroleerde softwarematige shutdown procedure mbv de Safety Agent op de aux2 van de L1 Master en een aantal NodeRed flows. Eea geïnspireerd op het NodeRed werk van @MJ de Bruijn in het andere Victron automatisering topic.
Ja volg je helemaal :)

Alles kan altijd wel iets beter.

Hoe ga je om als de stroom wordt afgesneden met de software oplossing?

• DoMoFo
Vorkie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:20:
[...]

Hoe ga je om als de stroom wordt afgesneden met de software oplossing?
Je moet andersom denken... 8) Zolang er stroom en connectiviteit is (GX) _kan_ er gekozen worden voor een "vriendelijke" softwarematige shutdown. In alle andere situaties moet de mechanische noodstop toegepast worden.

• Vorkie
  • Niet online
DoMoFo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:52:
[...]

Je moet andersom denken... 8) Zolang er stroom en connectiviteit is (GX) _kan_ er gekozen worden voor een "vriendelijke" shutdown. In alle andere situaties moet de mechanische noodstop toegepast worden.
Ja zou het niet snel op die manier gebruiken. Met name omdat ik eerst alle groepen en hoofdschakelaar uit zou willen zetten om de belasting eraf te halen. Zodra die 0 is kan ik die noodknop gebruiken voor de shutdown.

In noodsituaties natuurlijk anders.

de GX zit op de Lynx, zolang de batterijen aan staan krijgt die stroom.

Je zou zelfs iets op de Lynx kunnen koppelen aan de 48V zijde qua voeding voor een Pi of iets?

• DoMoFo
Vorkie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:58:
[...]

Ja zou het niet snel op die manier gebruiken. Met name omdat ik eerst alle groepen en hoofdschakelaar uit zou willen zetten om de belasting eraf te halen. Zodra die 0 is kan ik die noodknop gebruiken voor de shutdown.

In noodsituaties natuurlijk anders.
Daar zit natuurlijk een beetje de uitdaging, die noodstop is voor, eh nood :). Maar de vraag is natuurlijk hoe alle apparatuur het na een incident heeft overleeft, zeker als alles vol staat te (ont)laden op het moment van drukken op de knop.

Dat is waar de softwarematige oplossing wat voordeel kan bieden, door met (uitgestelde) timers de diverse componenten stuk voor stuk af te schakelen: Eerst de MPPT load, daarna de DC converter, dan de inverters en dan pas de batterij van de busbar, of elke andere willekeurige volgorde. De safety agent koppelt bijvoorbeeld de AC van de MP'en af, dat hoef je dan niet fysiek te schakelen.

Met een noodstop / NC contacten kun je met time relais gaan werken etc. maar die moeten vaak weer 24V gevoed worden en uiteindelijk wordt het een hele complexe bedoening met allerlei afhankelijkheden (extra 24V noodbatterij, etc).
de GX zit op de Lynx, zolang de batterijen aan staan krijgt die stroom.

Je zou zelfs iets op de Lynx kunnen koppelen aan de 48V zijde qua voeding voor een Pi of iets?
Ik gebruik een Lynx SmartBMS (voor alles behalve de BMS) waar de GX aan is gekoppeld, wanneer de batterij ontkoppeld is van de busbar ijlt de GX nog even na. Genoeg tijd om wat acties te ondernemen ieg, uitgaande dat verder alle logica en relais uitsluitend en alleen op en van de GX afhankelijk zijn (NodeRed & GX interne + IO-150 bv.).

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:24

pvg

Ik laat de JK BMS(-en) via de potentiaal vrije contacten op de BMS de MP uitschakelen via de safety assistent op aux2. (Voor het geval de mosfets in de BMS fried zijn of de CAN bus zich vergist...)
Weet iemand of je de JK BMS ook zo kunt instellen dat deze NC is als er geen error is en opent als er wel een error is? Dat zou het nog net iets veiliger maken tegen een kabelbreuk.

[ Voor 3% gewijzigd door pvg op 29-07-2026 21:07 ]

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste