Dit is een voorbeeld van het laden met zonne-overschot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6ty0HcJQ0F4A-bcyfOnZ7PEyj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmUcz0qF89qYzzaAkKjitZWt.jpg?f=fotoalbum_large
De 'dip' tussen 11.00 en 14.00 uur was het laden van mijn thuis-batterij.

Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:26
MJ de Bruijn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:04:
[...]

Ik heb een Victron laadstation. Voor het omschakelen heb ik gekozen voor een hand-schakelaar. Reden is dat ik geen enkel risico wil lopen dat de omschakeling gebeurt terwijl de auto is ingeplugd.
Ik gebruik nu de 1-fase stand in combinatie met een Node Red algoritme om uitsluitend met het zonne-overschot de auto te laden.
De schakelaar is een 40 Ampère werkschakelaar waarin ik twee fasen onderbreek. Nul, aarde en fase-1 zijn doorgelust.
[Afbeelding]
Dank, dat is een soort van workaround. Maar hopelijk komt Victron toch met een oplossing die automatisch heen en weer kan schakelen. Mijn huidige SMA lader doet dat ook en pauzeert dan tijdelijk de laadsessie om problemen te voorkomen.
Die zou ik, mocht ik voor een Victron ESS gaan, voorlopig ook nog kunnen blijven gebruikten. Alleen moet ik dan de SMA Home Manager ook laten zitten.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:49

pvg

@Franciesco Misschien even wachten… de huidige Victron laders hebben ook geen MID-meter en dan kun je dus geen ERE certificaten verkopen. Dat lijkt op dit moment >10ct/kWh op te leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door pvg op 03-08-2026 19:41 ]

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:44
pvg schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:40:
@Franciesco Misschien even wachten… de huidige Victron laders hebben ook geen MID-meter en dan kun je dus geen ERE certificaten verkopen.
Is al meer bekend wanneer de nieuwe Victron lader uitkomt? En is al bekend of deze zelf kan schakelen tussen 1 of 3 fase laden?
Franciesco schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:32:
Maar hopelijk komt Victron toch met een oplossing die automatisch heen en weer kan schakelen.
Ik heb 'Versie 1'.
Victron heeft recent 'Versie 2' uitgebracht. Die heeft nog geen omschakeling.
Ik heb niets kunnen vinden of en wanneer er een versie komt met omschakel-mogelijkheid.
Maar... zó vaak verandert de gewenste instelling niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 03-08-2026 19:44 ]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:32
Red devil schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:40:
[...]

Is al meer bekend wanneer de nieuwe Victron lader uitkomt? En is al bekend of deze zelf kan schakelen tussen 1 of 3 fase laden?
"Q3 2026" - dat is nu dus ongeveer. Maar hij is al een paar keer uitgesteld - volgens mij de laatste keer om er een ingebouwde MID meter in te zetten - of misschien was het om een anti-tampering systeem in te bouwen (ivm vaste ethernet verbinding buitenshuis - dat creeert een mogelijke toegang tot je netwerk.)

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:26
Toch eens ff wat rondgekeken en onderstaande recente video gevonden.
Vanaf 33:02 gaat het over de Wallbox V2.
O.a. faseomschakeling en een MID kWh meter zouden er in moeten zitten.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:35
sjtefke schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

echter als dan grid wegvalt doet de meter het dus niet meer.
Klopt, je gaat dan thuis op de AC-out draaien en vergeet de hele AC-in. Er hoeft dan ook geen stroom gemeten te worden (er is dan ook geen stroom).

Een Victron ET340 heeft geen CT's, die meet intern (shunt denk ik) die zal ook uitvallen als het net wegvalt.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12

icecreamfarmer

en het is

Ik zit met een probleem.

Gisteren is mijn Multi RS Solar 48/6000/100 binnen gekomen en nu ging ik eens wat verder in de spec sheet kijken en nog een keer de mptt tool van Victron maar zie nu dat het met mijn panelen niet gaat werken.

https://mppt.victronenergy.com#7VZE7CoAwEEQvk2oZYSfuJpEcwINoIwiC9y9cY2Ux5WN-kZPxC9Wp3S2Uk6f1Ou5z8PuHdyo7YrICB9hKBeqs2EYxxMwNU3bYYvpvKy6U11fCV6hiKg8

https://www.jasolar.eu/fileadmin/data/4.0/JAM66D46_LB/JAM66D46_715-740_LB_Global_EN_20250709C.pdf

Volgens Victron zijn dit de belangrijkste specs om rekening mee te houden:
  1. The Maximum PV open circuit voltage (Voc at STC)
  2. The Maximum PV short circuit current (Isc at STC)
De limieten zijn dan als volgt:
  1. Rs 450V en 5 panelen in serie max 247V doe ik daar nog een correctie van 10% boven op dan kom ik op 271V uit. Dat gaat dus goed.
  2. Rs 16A en de panelen 18,63A. Dat gaat dus fout.
Hoe ga ik dit oplossen? Ik kan de inverter nog terugsturen en ik kan nog andere panelen kopen want die komen pas over 3 weken. Winkel zal niet blij zijn maar dat is dan zo. En het liefst heb ik de all in one oplossing.

Of kan ik ze toch gewoon aansluiten omdat het waarden zijn bij 1000 W/m2 en de panelen komen niet pal zuid maar op ca 126 graden te liggen. Bij 800 W/m2 blijven ze namelijk binnen de specs.

Punt 2 is of ik voor de Cerbo gx moet gaan of de Nucleo GX. Qua batterij ga ik er een Dyness powerbrick plus of powerbox g2 plaatsen. Uit chatgpt komt niet echt naar voren of ik de Cerbo wel nodig heb.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• stefdej
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:18:
Ik zit met een probleem.

Gisteren is mijn Multi RS Solar 48/6000/100 binnen gekomen en nu ging ik eens wat verder in de spec sheet kijken en nog een keer de mptt tool van Victron maar zie nu dat het met mijn panelen niet gaat werken.

https://mppt.victronenergy.com#7VZE7CoAwEEQvk2oZYSfuJpEcwINoIwiC9y9cY2Ux5WN-kZPxC9Wp3S2Uk6f1Ou5z8PuHdyo7YrICB9hKBeqs2EYxxMwNU3bYYvpvKy6U11fCV6hiKg8

https://www.jasolar.eu/fileadmin/data/4.0/JAM66D46_LB/JAM66D46_715-740_LB_Global_EN_20250709C.pdf

Volgens Victron zijn dit de belangrijkste specs om rekening mee te houden:
  1. The Maximum PV open circuit voltage (Voc at STC)
  2. The Maximum PV short circuit current (Isc at STC)
De limieten zijn dan als volgt:
  1. Rs 450V en 5 panelen in serie max 247V doe ik daar nog een correctie van 10% boven op dan kom ik op 271V uit. Dat gaat dus goed.
  2. Rs 16A en de panelen 18,63A. Dat gaat dus fout.
Hoe ga ik dit oplossen? Ik kan de inverter nog terugsturen en ik kan nog andere panelen kopen want die komen pas over 3 weken. Winkel zal niet blij zijn maar dat is dan zo. En het liefst heb ik de all in one oplossing.

Of kan ik ze toch gewoon aansluiten omdat het waarden zijn bij 1000 W/m2 en de panelen komen niet pal zuid maar op ca 126 graden te liggen. Bij 800 W/m2 blijven ze namelijk binnen de specs.

Punt 2 is of ik voor de Cerbo gx moet gaan of de Nucleo GX. Qua batterij ga ik er een Dyness powerbrick plus of powerbox g2 plaatsen. Uit chatgpt komt niet echt naar voren of ik de Cerbo wel nodig heb.
Max. PV operational input current 16 A per tracker

Max. PV short circuit current (2) 20 A per tracker

Dit lijk ik in de datasheet te vinden. Dus dan gaat het goed met 20A
edit:
excuus deze data kwam uit de datasheet van de smartsolar MPPT RS die volgde uit jouw mppt calculator link. De multi-rs-solar heeft inderdaad een max kortsluitstroom van 16A

[ Voor 4% gewijzigd door stefdej op 04-08-2026 10:01 ]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:40

RvV

Uit het hoofd dacht ik dat de Multi RS solar maar iets van 12 of 13A kon hebben. Geen idee wat er gaat gebeuren als je er meer aan hangt. Zekeringen die ploffen?
Ik ben wel benieuwd waar je die paneeltjes hebt besteld? Voor mijn eigen Multi RS solars ben ik ook nog op zoek naar een stringetje met grote panelen. :) (die moeten op Noord-Oost, dus dan zou ik het wel aandurven)

Y'24

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

stefdej schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:54:
[...]

Max. PV operational input current 16 A per tracker

Max. PV short circuit current (2) 20 A per tracker

Dit lijk ik in de datasheet te vinden. Dus dan gaat het goed met 20A
Waar vindt jij dat dan? Want ik zie dit staan in de spec sheet van de multi RS solar:
  • Maximum open circuit PV array voltage (4) 450 V
  • Start-up voltage 120 V MPPT operating voltage range 65 – 450 V
  • Maximum operational PV input current limit 12 A
  • Maximum PV conversion power 6 kW total – 3 kW per tracker
  • Maximum PV short circuit current 16 A
  • Earth leakage trip level 30 mA
  • Isolation fail level (detection before start-up) 100 kΩ
Punt is ook nog dat ze bifacial zijn en dan zijn de specs van de panelen als volgt:
  • Rated Max Power(Pmax) [W] 788
  • Open Circuit Voltage(Voc) [V] 49,4
  • Max Power Voltage(Vmp) [V] 41,58
  • Short Circuit Current(lsc) [A] 20,16
  • Max Power Current(lmp) [A] 18,96
  • Irradiation Ratio (rear/front) 10%
Met deze waarden is geen enkel Victron systeem geschikt. Ik denk dat ik andere panelen moet selecteren. Ik denk dan maar aan deze:

https://www.jasolar.com/uploadfile/fujian/2024/1120/50da37384838dbe.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-08-2026 10:10 ]

• stefdej
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Waar vindt jij dat dan? Want ik zie dit staan in de spec sheet van de multi RS solar:
  • Maximum open circuit PV array voltage (4) 450 V
  • Start-up voltage 120 V MPPT operating voltage range 65 – 450 V
  • Maximum operational PV input current limit 12 A
  • Maximum PV conversion power 6 kW total – 3 kW per tracker
  • Maximum PV short circuit current 16 A
  • Earth leakage trip level 30 mA
  • Isolation fail level (detection before start-up) 100 kΩ
Ik heb mijn reactie al aangepast. Die data kwam uit de smartsolar datasheet, die volgde uit de mppt calculator link van @icecreamfarmer

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RvV schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:57:
Uit het hoofd dacht ik dat de Multi RS solar maar iets van 12 of 13A kon hebben. Geen idee wat er gaat gebeuren als je er meer aan hangt. Zekeringen die ploffen?
Ik ben wel benieuwd waar je die paneeltjes hebt besteld? Voor mijn eigen Multi RS solars ben ik ook nog op zoek naar een stringetje met grote panelen. :) (die moeten op Noord-Oost, dus dan zou ik het wel aandurven)
16A. Kom er nu achter dat dat niet heel veel is.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:26
16A max short current, 12A operational limit. Het is dus nog iets minder rooskleurig. De MPPT zal niet meer dan 12A toestaan.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

P5ycho schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:18:
16A max short current, 12A operational limit. Het is dus nog iets minder rooskleurig. De MPPT zal niet meer dan 12A toestaan.
Ja dat is wat mij betreft prima. Zolang de omvormer maar niet doorbrand.

Nu worden het denk ik 8 van deze op NZ opstelling: JA Solar JAM54D40-460/LB . Dan rijst weer de vraag moet ik noord en zuid op aparte MPTT's zetten of gewoon op 1 houden?

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:38
icecreamfarmer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Ja dat is wat mij betreft prima. Zolang de omvormer maar niet doorbrand.

Nu worden het denk ik 8 van deze op NZ opstelling: JA Solar JAM54D40-460/LB . Dan rijst weer de vraag moet ik noord en zuid op aparte MPTT's zetten of gewoon op 1 houden?
Ik zou zeggen dat noord en zuid wegens het verschil in instraling sowieso idealiter op losse MPTTs gezet moeten worden

• P5ycho
Ik heb zelf deze panelen in 465wp variant ook liggen, volgens victron click & design is stringlengte van 9 stuks de max.
Als je de MPPTs toch hebt dan zou ik ze ook gebruiken iig.

[ Voor 84% gewijzigd door P5ycho op 04-08-2026 10:41 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

P5ycho schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:37:
Ik heb zelf deze panelen in 465wp variant ook liggen, volgens victron click & design is stringlengte van 9 stuks de max.
Als je de MPPTs toch hebt dan zou ik ze ook gebruiken iig.
Klopt maar langere strings zijn in principe toch gunstiger omdat hij dan eerder opstart.

Heb trouwens bij klik en design gekeken en dat werkt fijn kan echter niet 2 verschillende orientaties kiezen zonder ook 2 trackers te kiezen.

Het rare is dat als ik daar de grote panelen invul ik gene foutmelding krijg?

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-08-2026 11:30 ]

• stefdej
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Klopt maar langere strings zijn in principe toch gunstiger omdat hij dan eerder opstart.

Heb trouwens bij klik en design gekeken en dat werkt fijn kan echter niet 2 verschillende orientaties kiezen zonder ook 2 trackers te kiezen.

Alle panelen in een string voeren de stroom van het paneel met de laagste opbrengst. Dat betekent dat je panelen op zuid constant beperkt worden door je panelen op noord. daarom verstandig om noord en zuid op aparte MPPT's te zetten.

• P5ycho
Er is idd ook een minimum stringlengte, maar als je noord en zuid gaat leggen dan ga ik maar meteen uit van minimaal 8 per kant. Dan is beide MPPTs gebruiken logisch, anders werkt het niet.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

P5ycho schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
Er is idd ook een minimum stringlengte, maar als je noord en zuid gaat leggen dan ga ik maar meteen uit van minimaal 8 per kant. Dan is beide MPPTs gebruiken logisch, anders werkt het niet.
Ja ik kan er maar 4 per kant leggen geen 8.

Totaal zijn het 8 panelen.

• P5ycho
Geen plek voor meer? Volknallen die handel :).

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

P5ycho schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:46:
Geen plek voor meer? Volknallen die handel :).
Nee dan ligt het dak van de berging al vol.

Daarom waren die grote panelen een uitkomst.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:01
P5ycho schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:18:
Exact, de MPPT gaat niet meer dan 12 à 13A trekken; ik heb dezelfde setup met Aiko panelen van 485Wp en Imp / Isc van 13.90 / 14.41A.

Die stroom van 18.63A is dus enkel gevaarlijk als je de zonnepanelen omgekeerd aansluit, de reverse voltage protection brandt dan door (mits de zon hard genoeg schijnt) en bye bye omvormer.

In praktijk behaal je deze hoge stromen enkel op een kleine percent van de tijd en dan nog is dit waarschijnlijk overproductie. Ik heb mijn panelen gekozen op basis van efficiëntie voor de winterperiode om de lagere opbrengst dan te maximaliseren in functie van beschikbare dakoppervlakte.

Ik heb 3x MultiRS en mijn 6 rijen panelen (oost/west/zuid opstelling) zitten elk op een andere string, per string hebben alle panelen dezelfde oriëntatie. Enige nadeel is kost van de kabels en optionele lastscheider en/of overspanningsbeveiliging.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Gunther.S schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:12:
[...]

Exact, de MPPT gaat niet meer dan 12 à 13A trekken; ik heb dezelfde setup met Aiko panelen van 485Wp en Imp / Isc van 13.90 / 14.41A.

Die stroom van 18.63A is dus enkel gevaarlijk als je de zonnepanelen omgekeerd aansluit, de reverse voltage protection brandt dan door (mits de zon hard genoeg schijnt) en bye bye omvormer.

In praktijk behaal je deze hoge stromen enkel op een kleine percent van de tijd en dan nog is dit waarschijnlijk overproductie. Ik heb mijn panelen gekozen op basis van efficiëntie voor de winterperiode om de lagere opbrengst dan te maximaliseren in functie van beschikbare dakoppervlakte.

Ik heb 3x MultiRS en mijn 6 rijen panelen (oost/west/zuid opstelling) zitten elk op een andere string, per string hebben alle panelen dezelfde oriëntatie. Enige nadeel is kost van de kabels en optionele lastscheider en/of overspanningsbeveiliging.
Maar dit is toch een harde eis? Althans als ik de blog van Victron zelf moet geloven mag ik daar nooit overheen gaan. Nu zal er wle wat marge zitten maar dat zal geen kwart zijn.

Of geldt dat alleen wanneer ik ze verkeerd om aan sluit? Want waarom zou je dat uberhaupt doen plus en min is toch gelabeld en uberhaupt niet mogelijk want de een is male en de ander female qua stekkers.

Maximum PV short circuit current 16 A

En ik doe het ook met name voor de winter in de zomer wek ik sowieso te veel op.

• P5ycho
Als ik kijk naar het formaat van je eerste keus JAM66 panelen, 2384x1303mm. Uitgaande van 4 stuks portraitopstelling(?) kun je prima 6 stuks in landscape van de JAM54's kwijt a ~1762*1134.
Ik denk dat je stiekem blij mag zijn met die JAM54's, die JAM66 zijn ook nog eens 38kg vs 22, dat is echt geen grappige klus.

• Gunther.S
icecreamfarmer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

Maar dit is toch een harde eis? Althans als ik de blog van Victron zelf moet geloven mag ik daar nooit overheen gaan. Nu zal er wle wat marge zitten maar dat zal geen kwart zijn.
Het is niet echt een eis, eerder een eigenschap van die MPPT, zoiets als je broodrooster, die zal maximaal 8A trekken ofzo, zoniet is ie stuk.
Of geldt dat alleen wanneer ik ze verkeerd om aan sluit? Want waarom zou je dat uberhaupt doen plus en min is toch gelabeld
Het is inderdaad wél een harde eis bij een verkeerde aansluiting. Een fout is snel gemaakt als je de kabels moet verlengen van de panelen tot de omvormers met dingen ertussen. Ik heb zo al eens een led lamp verkeerd aangesloten op de CC driver, heeft het helaas niet overleefd.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

P5ycho schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:17:
Als ik kijk naar het formaat van je eerste keus JAM66 panelen, 2384x1303mm. Uitgaande van 4 stuks portraitopstelling(?) kun je prima 6 stuks in landscape van de JAM54's kwijt a ~1762*1134.
Ik denk dat je stiekem blij mag zijn met die JAM54's, die JAM66 zijn ook nog eens 38kg vs 22, dat is echt geen grappige klus.
Het zouden er 5x JAM66 730Wp portrait is 3650WP worden (diepte 2,5m, breedte 5x1,35=6,75m).

Alternatief zijn 6x JAM54 455Wp portrait is 2730WP worden (1,8m, 6x1,2=7,2m) Dat wordt passen en meten met een stuk ontluchtingspijp maar dat krijg ik wel diagonaal over mijn dak.

Of (en dat bedacht ik mij een kwartier geleden) een schans opstelling van 2x4 JAM54 455 in landscape is 3640WP. (2x1,2=2,4m , 4x1,8=7,2m) .

Mijn dak is 2,4m diep tot aan ontluchtingspijp en 2,85 zonder pijp. En 6,95m lang tot aan pijp en 7,4m zonder pijp.

Doel is zoveel mogelijk WP op dat dakje te krijgen. De schans lijkt nu ondanks een duurder frame de beste optie te worden. Totale opbouw is ook lager dan met de megapanelen.

Dit zou nog mooier zijn maar die zijn net te breed en kan ik dus geen 4 naast elkaar kwijt https://www.jasolar.com/uploadfile/fujian/2025/0718/25822fb37363c32.pdf

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Gunther.S schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:28:
[...]

Het is niet echt een eis, eerder een eigenschap van die MPPT, zoiets als je broodrooster, die zal maximaal 8A trekken ofzo, zoniet is ie stuk.

[...]

Het is inderdaad wél een harde eis bij een verkeerde aansluiting. Een fout is snel gemaakt als je de kabels moet verlengen van de panelen tot de omvormers met dingen ertussen. Ik heb zo al eens een led lamp verkeerd aangesloten op de CC driver, heeft het helaas niet overleefd.
Ja dan brandt hij door en is de omvormer kapot dat heb ik dus liever niet :+ .

Ook als alles gestekkerd is? Ik krijg daar namelijk niet veel info van gevonden hoe het nu echt zit.

[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-08-2026 12:34 ]

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Goedemiddag, wat vinden jullie van mijn ontwerp? Een simpele 1fase opstelling met als doel nul op de meter. Witte vakjes zijn het bestaande systeem. Groen is nieuw. Ben benieuwd naar jullie commentaar, bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIxnzZICQ7ztuBOBb1447yM6XMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QiDY365aOgXoH97Rf5OjRwFq.png?f=fotoalbum_large
[...]
Meestal mag je er van de fabrikant zo'n 30% overheen. Bij Multi RS het verschil tussen de maximum 12A operational en maximum 16A short circuit ongeveer 30%.

Bij de Inverter RS SmartSolar staat apart max 16A reverse polarity protection EN max 16A PV short circuit current. Dus het lijkt er wel op of Victron nog andere redenen heeft om die 16A aan te houden?

• Gunther.S
NTS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Meestal mag je er van de fabrikant zo'n 30% overheen. Bij Multi RS het verschil tussen de maximum 12A operational en maximum 16A short circuit ongeveer 30%.

Bij de Inverter RS SmartSolar staat apart max 16A reverse polarity protection EN max 16A PV short circuit current. Dus het lijkt er wel op of Victron nog andere redenen heeft om die 16A aan te houden?
Het is toch compleet de inverter die bepaalt hoeveel stroom hij trekt van de panelen?? Dus die MPPT bepaalt toch perfect zelf hoeveel stroom er loopt en kan dit toch perfect limiteren?

Al hang je daar panelen aan die 100A kunnen leveren, die MPPT gaat niet meer trekken. Mijn aansluiting op het net kan 40A leveren, maar mijn broodrooster trekt er alsnog maar 8 van.

De MPPT moet niet noodzakelijk zijn Maximum Power Point blijven Tracken, hij kan perfect ook clippen op een gechoket setpoint.

De PV-spanning is wél een harde limiet waar je niet over mag gaan.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:27:
[...] Klopt maar langere strings zijn in principe toch gunstiger omdat hij dan eerder opstart.

Nou nee, opstarten hangt niet echt van spanning af, maar van stroom. Een beetje licht en de spanning is er. Daarna is de stroom, en dus het vermogen, evenredig met de licht sterkte.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
@icecreamfarmer en anderen; waar kan ik -nu- een 700+ W paneel vandaan halen? Deze week.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:14:
[...]

Nou nee, opstarten hangt niet echt van spanning af, maar van stroom. Een beetje licht en de spanning is er. Daarna is de stroom, en dus het vermogen, evenredig met de licht sterkte.
Toch wel? Een string omvormer heeft een minimale opstartspanning nodig en daarvoor moet je dus genoeg panelen in serie hangen om 'm te laten starten, om er vermogen uit te krijgen moet je ampères krijgen (door lichtinstraling), maar het begint toch met de juiste startspanning halen.

• onetime
  • Niet online
@HyperBart Nee, je hebt een minimum aantal panelen nodig, ja. Maar daardoor start een omvormer niet -EERDER- op.

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Gunther.S schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Het is toch compleet de inverter die bepaalt hoeveel stroom hij trekt van de panelen?? Dus die MPPT bepaalt toch perfect zelf hoeveel stroom er loopt en kan dit toch perfect limiteren?

Al hang je daar panelen aan die 100A kunnen leveren, die MPPT gaat niet meer trekken. Mijn aansluiting op het net kan 40A leveren, maar mijn broodrooster trekt er alsnog maar 8 van.

De MPPT moet niet noodzakelijk zijn Maximum Power Point blijven Tracken, hij kan perfect ook clippen op een gechoket setpoint.

De PV-spanning is wél een harde limiet waar je niet over mag gaan.
Als de MPPT stuk gaat omdat er een interne kortsluiting is, bijv een schakel-FET in de ingangstrap slaat door, dan bepaalt hij niet meer hoeveel stroom hij trekt en krijg je de short circuit current mogelijk, dit kan brand veroorzaken of schade aan de victron. Dus in een failure scenario loop je nog wel risico.

Het gaat dus niet om alleen het geval van verkeerd aansluiten.

Een ander failure-scenario is als de MPPT zijn periodieke I/V sweep doet om het maximum power point te vinden. Dan kan ie dus ook over zijn max heen komen. Naast dat dit mogelijk niet goed is voor de MPPT, is dit iets wat softwarematig ook vast wel gerapporteerd zou kunnen worden(!).

Ik zou me echt aan de spec houden vanuit Victron en op die manier ook gelijk de garantie behouden.

Wbt je broodrooster: die trekt ook veel meer dan 8 ampere bij kortsluiting, alleen heb je daarvoor een installatieautomaat zitten die dan veilig uitslaat. De zonnepanelen gaan in het bovengenoemde geval gewoon door met leveren.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:40

RvV

onetime schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:55:
@HyperBart Nee, je hebt een minimum aantal panelen nodig, ja. Maar daardoor start een omvormer niet -EERDER- op.
Bij mijn Victrons niet nee. Die staan altijd al aan. :)

Bij de Growatts die ik eerst had, was dat wel het geval. Als je dan 4 paneeltjes eraan had zitten, dan kreeg hij vroeg in de ochtend wel voldoende spanning maar is er nog niet genoeg stroom om het apparaat zelf wakker te houden en terug te leveren. Met een stuk of 14 panelen extra heb je dan een veel hogere spanning, maar elk paneel geeft ook net wat extra stroom aan de omvormer waardoor hij wel wakker blijft en ook eerder gaat terug leveren. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Maakt dat heel veel uit? Nee... want of je nu 10 watt terug levert of niets, dat boeit ook niet zo veel.

Y'24

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@icecreamfarmer MPPT maxima: Gunther heeft gelijk.

Het is voor vele complex, maar is het eigenlijk niet. Ik heb er een artikel over geschreven. Zoek op welkekiezen mppt maxima

De kern:
  • De Uoc (openklemspanning) van je panelen is een absoluut on-onderhalbaar maximum, kom daar nooit boven! (en hou rekening met de temperatuur die invloed heeft op de PV-spanning, bij -10°C leveren je panelen flink meer op dan bij 25°C (gebruik de MPPT calculator van Victron).
  • De Isc (PV kortsluitstroom) moet je in principe los zien van de maximale PV input current (van de Multi RS). Die input current limit vertelt je alleen hoeveel de MPPT zal "trekken" (12A in dit geval), dat de panelen wellicht 3000A kunnen leveren (even extreem) is niet relevant (de MPPT blijft maximaal 12A trekken/gebruiken). Zo kan je gerust een veel hogere Isc krijgen als/omdat je de zonnepanelen overdimensioneerd (meerdere strings parallel schakelt) vanwege de "donkere maanden" (om in die periode toch wat zonne-energie te krijgen). Je accepteert dan dat de Isc (van de twee parallel geschakelde strings) 2x20,16A=40,32A is, dus in de zomer je enorm veel overschot hebt die je niet gebruikt (want de Multi RS neemt max 12A af), maar in de donkere maanden ben je blij als je het maximum van 12A haalt. Andersom is wel relevant: als je panelen maar 10A kunnen leveren (Isc) dan zal de Multi RS maar 10A kunnen gebruiken en je niet het onderste uit de kan kan halen (12A).
  • De Isc van de panelen en de max PV short circuit current van de MRS, hebben wel een relatie. Maar alleen als je zo onhandig bent om de plus en min van de PV verkeerd aan te sluiten (altijd meten). De MPPT heeft een reverse polarity protection (iets van een diode met zekering of zo) en bij 16A brand die zekering door. Als je de plus en min goed aansluit dan mag de Isc zo groot zijn als je wil, geen probleem, hij trekt toch max 12A.
  • De max PV conversion power is geen limiet voor de hoeveelheid Wp van de panelen. Die mag véél hoger zijn (overdimensioneren van panelen zoals hiervoor beschreven), het zegt alleen maar dat het vermogen dat de MPPT kan leveren beperkt is tot, in dit geval, 3 kW per MPPT.
NB1: wat vele vergeten: bij de Multi RS Solar mag de Uoc niet hoger zijn dan 8 keer de floatspanning. Wil je een floatspanning van 3,35V (dus 53,6V) dan moet de Uoc niet hoger worden dan 8x53,6=428,8V (denk aan de wintermaanden!)

NB2: als je drie of meer strings parallel schakelt (alleen dan) moet je per string een zekering gebruiken. Waarom? zoek op: welkekiezen zijn zekeringen noodzakelijk bij gebruik van zonnepanelen

NB3: "flink" overdimensioneren van zonnepanelen is fijn voor de donkere dagen, maar zorg dat in de zomer de MPPT niet continue op zijn tenen loopt, dat vinden de elco's in de MPPT niet fijn, het wordt dan ook flink warm en dat heeft grote invloed op de levensduur van de elco's (het lijken net accu's :P). Bij "normale" MPPT's kan je (dan) de te leveren stroom beperken maar bij de MRS zover ik weet niet. Schakel dan parallel strings in de zomer uit.

NB4: MC4 connectoren zijn niet altijd compatible met elkaar (hoewel je dat wel verwacht). Daarom wordt dringend geadviseerd om geen twee merken bij één verbinding te combineren (mogelijke grotere overgangsweerstand dan gewenst of nog erger). Dat de (gelijke) panelen onderling verbonden zijn met merk X is okay, maar zorg dat de MC4 connectors bij het eerste en laatste paneel, inclusief verlengkabels naar de MRS van het merk Staubli zijn (die Victron ook gebruikt). Die dus afknippen en nieuwe aanzetten.
Het is inderdaad wél een harde eis bij een verkeerde aansluiting. Een fout is snel gemaakt als je de kabels moet verlengen van de panelen tot de omvormers met dingen ertussen.
Nog even een aandachtspunt. Bij de stekkers voor PV kabels moet je goed opletten wat mannetjes en vrouwtjes zijn. Het metaal is bepalend, niet de plastic vorm.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:55:
OK, dan volg ik je, in je bericht had je alleen die "eerder" niet benoemd. We zijn het eens.

• onetime
  • Niet online
RvV schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:17:
[...] Bij mijn Victrons niet nee. Die staan altijd al aan. :)

Bij de Growatts die ik eerst had, was dat wel het geval. Als je dan 4 paneeltjes eraan had zitten, dan kreeg hij vroeg in de ochtend wel voldoende spanning maar is er nog niet genoeg stroom om het apparaat zelf wakker te houden en terug te leveren. Met een stuk of 14 panelen extra heb je dan een veel hogere spanning, maar elk paneel geeft ook net wat extra stroom aan de omvormer waardoor hij wel wakker blijft en ook eerder gaat terug leveren. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Maakt dat heel veel uit? Nee... want of je nu 10 watt terug levert of niets, dat boeit ook niet zo veel.
Als er al een buck-converter genoeg vermogen heeft om van de extra spanning toch voldoende stroom te maken dan wel. Maar het aantal panelen bepaald de spanning, en die veranderd niet significant door meer licht. De spanning blijft namelijk nagenoeg constant. Kijk maar naar de vermogens grafieken van panelen.
Meer panelen in de string geeft niet meer stroom. Wel meer spanning en dus vermogen.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:47
Ik ben mijn te bouwen thuisbatterij systeem aan het uitwerken. Hiervoor heb ik de DC en AC bedrading uitgewerkt in onderstaande tekening. De bedrading voor de Cerbo moet ik nog naar kijken.

Zouden jullie eens willen kijken of je beginnersfouten ziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ir0resrNusLingxwDu5Q5iEU9fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pyDA6mKYkySk9az49e4t2cNH.png?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking, de PV panelen zitten in groepen over de drie fasen verdeeld. Het maximum per fase blijft onder de 3,5 kW. Hiermee voldoe ik volgens mij aan de 1.0 regel?

Verder vroeg ik mij af of de aardlekschakelaars -van en naar- de omvormer van het B-type moeten zijn i.v.m. de gelijkspanning die hier aanwezig is?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53
Fleighe schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:51:
Goedemiddag, wat vinden jullie van mijn ontwerp? Een simpele 1fase opstelling met als doel nul op de meter. Witte vakjes zijn het bestaande systeem. Groen is nieuw. Ben benieuwd naar jullie commentaar, bedankt![Afbeelding]
Ik vind je plaatje niet heel duidelijk maar ik vermoed dat je CT klemmen op je hoofd aansluiting zitten en daarna de rest van je kast. Let er dan op dat je de CT fase 1 op fase 3 zet. Anders kan je de victron niet op fase 3 aansluiten. In een 1 fase installatie op 3 fase aansluiting verwacht victron dat die op fase 1 zit.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste