verwijderd
[ Voor 88% gewijzigd door Hermarcel op 17-12-2025 13:22 ]
[ Voor 88% gewijzigd door Hermarcel op 17-12-2025 13:22 ]
Ligt er aan waar je je meetspoel hebt. Als je dat ding op de nul van je Victron hebt, meet het maar de individuele stroom van 1 fase. Dat weet ik niet hoe je dat hebt gedaan. Vandaar mijn vraag.Hermarcel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:22:
@GJzon De meter meet de nulstroom met een eigen klem. Is geen berekening.
Weten doe ik dat niet, ik denk dat hij dat al doet. Mijn redenering is als volgt:GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:16:
[...]
Kan ie dat ook voor totale nulstroom aangeven? Dus L1, L2 en L3 vectorieel opgeteld?
Ik had mijn post al verwijderd. De nul wordt niet gemeten, maar berekend. My bad.GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:27:
[...]
Ligt er aan waar je je meetspoel hebt. Als je dat ding op de nul van je Victron hebt, meet het maar de individuele stroom van 1 fase. Dat weet ik niet hoe je dat hebt gedaan. Vandaar mijn vraag.
Ok, duidelijk. Berekenen is ook goed. Scheelt weer een stroomspoel en bedrading.Hermarcel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:33:
[...]
Weten doe ik dat niet, ik denk dat hij dat al doet. Mijn redenering is als volgt:
Als ik mijn accu's 's nachts (geen PV) oplaad vanaf de grid met een vermogen dat veel groter is dan de rest van mijn huis op dat moment afneemt. Oftewel de grid wordt dan belast met vrijwel gelijke belastingen per fase. De nulstroom weergegeven op de meter nadert dan de 0A. Voor mij duidt dat erop dat er rekening wordt gehouden met de fase-verschuiving.
Nou nee, niet altijd. Ook de aarde heeft een weerstand tussen het aardpunt van de trafo en waar je verder gaat meten. Dus de spanning daar hangt ook af van de belasting (van de aarde) op dat moment.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:00:
De nul-leiding hangt aan aarde (in je meterkast, of in het trafostation). De aarde heeft een spanning van 0V. Afgezien van de weerstand over de nulleiding, heeft de andere kant van de nulleiding dus ook een spanning van 0V. De stroom die door de nulleiding loopt heeft dus praktisch geen spanning en geen vermogen. [...]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
[ Voor 17% gewijzigd door pegagus op 17-12-2025 13:53 ]
Dit is 't plaatje bij 3, 7 en 12A. Door de nul gaat dan 7,8A.GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:30:
[...]
36 A volgens de formule. Zie ook de grafiek.
Verhaal maakt wel duidelijk dat we niet te lichtvaardig moeten denken over teruglevering via slechts 1 fase.
@blb4 Zou je een plaatje kunnen genereren met ongelijke belastingen en zonder teruglevering? Om het verschil visueel te maken. Thx.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dank je.blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:21:
[...]
Dit is 't plaatje bij 3, 7 en 12A. Door de nul gaat dan 7,8A.
[Afbeelding]
Tot die conclusie kwam ik inderdaad ook, de hoge nulstroom treedt op in de groepenkast waar de verschillende nuldraden samenkomen. Althans, dat zegt mijn redenatie, maar zekerheid heb ik nog niet op dit thema 😊pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:52:
En wat ik zelf even vergeten was, is dat het voor de nulleiding een optelling is van de drie fasen, dat je dan sowieso in de meterkast zit en dat daar de bedrading 6 of 10 mm2 is. Dus een hogere stroom door de nulleiding, daar is feitelijk in voorzien. Het zelfde geldt voor de fases, die zowel van het net als van PV of accu gevoed kunnen worden.
De datasheet van EVE heb ik aangehouden. En met node-red wat zitten knutselen om te limiteren als de temperatuur echt te laag zou worden. Met de koudere nachten zat ik ook rond de 12 graden maar dat is nog geen ramp omdat er in totaal 64kWh aan hangt. Dan is het vermogen per cel nog steeds niet zo hoog als er 10 of 15kW richting de accu gaat.blaaspijp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:16:
Ik merk naar de winter periode toe toch dat mijn accu temperatuur aanzienlijk daalt. Recent rond de 12 celcius gezeten.
Wat houden jullie aan als veilige gebruiks temperatuur en wat doen jullie er aan om dat te bewerkstelligen?
Y'24
Het plaatje is gegenereerd middels wat noest Excel werk met sinus en 120 graden verschuiving. De nul is dan de optelling van L1, L2 en L3. De waarde voor N bereken ik idd met die formule.GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:34:
[...]
Dank je.
Moooooi plaatje. Die 7,81 krijg je (ook) als de formule gebruikt. Of heb je die gebruikt om je grafiek te maken? Met excel of een ander programma??
Maakt het wel heel inzichtelijk.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
AI is your friend.blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:10:
[...]
Het plaatje is gegenereerd middels wat noest Excel werk met sinus en 120 graden verschuiving. De nul is dan de optelling van L1, L2 en L3. De waarde voor N bereken ik idd met die formule.
Zodra de temperatuur onder de 11° C komt, moet je de laadstroom maximeren volgens EVE datasheet.blaaspijp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:16:
Ik merk naar de winter periode toe toch dat mijn accu temperatuur aanzienlijk daalt. Recent rond de 12 celcius gezeten.
Wat houden jullie aan als veilige gebruiks temperatuur en wat doen jullie er aan om dat te bewerkstelligen?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Sorry dat mijn vraag zo’n discussie genereerde, en dank voor de overduidelijke uitleg. Ik had de 120 graden calculatie gisteren bij schatting benaderd, de plaatjes maken het meer inzichtelijk.blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:21:
[...]
Dit is 't plaatje bij 3, 7 en 12A. Door de nul gaat dan 7,8A.
[Afbeelding]
[ Voor 50% gewijzigd door pvg op 17-12-2025 22:20 ]
En zo komt het toch nog goed.pvg schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:19:
Ja, sorry voor het triggeren van de discussie 😉
Maar goed, weer een boel mensen wat geleerd en het risico op foute ontwerpen/installaties verkleind.
Ik heb nogmaals mijn gebrekkige tekening wat verbeterd. Bij nader inzien kan ik de hele L1 achter de AC out zetten zoals jij ook zei. Dan blijft de warmtepompboiler, laadpaal, schuur met gereedschap, ovens en wat lampen en stopcontacten op de L2 en L3. Daarnaast laat ik de krachtgroepen (PV, warmtepomp en inductie) zoals ze zijn.Pim57 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:15:
@Dracoplasm
Ik snap je schema niet helemaal. Maar je kunt net als ik bijna je hele groepenkast op 1 fase draaien. Met de power assist functie van de MP kun je 40 A leveren, dus prima voor alle kamers/tv/internet/koelkast/vriezer/verlichting/etc.
Je huis kan dan op de ac-out en alleen de laadpaal/fornuis hou je aan de ac-in.
En als je een slimme meter hebt met dsmr 5, heb je genoeg aan een P1 meter.
Zie mijn voorbeeld schema
/f/image/SIH2hjzErxT6BgNWBDjRfo68.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Dracoplasm op 18-12-2025 13:19 ]
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120
Ja, ziet er al een stuk beter uit. Voor de sft225 kun je beter de sft240 nemen ivm de 40A die uit de AC-out kan komen.Dracoplasm schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:16:
[...]
Ik heb nogmaals mijn gebrekkige tekening wat verbeterd. Bij nader inzien kan ik de hele L1 achter de AC out zetten zoals jij ook zei. Dan blijft de warmtepompboiler, laadpaal, schuur met gereedschap, ovens en wat lampen en stopcontacten op de L2 en L3. Daarnaast laat ik de krachtgroepen (PV, warmtepomp en inductie) zoals ze zijn.
Ik zou dan vanaf de hoofdschakelaar naar een B25 30/300mA gaan, schakelaar bij MP II, AC in, dan AC out1 schakelaar, splits naar aardlekautomaat met extra 2 zonnepanelen / 2g6m2 terug naar de meterkast, omschakelaar, dan weer op de bestaande L1 groep op de aardlekschakelaar.
Klopt mijn verhaal zo? Hij kan de accu voeden middels AC out en AC in denk ik? Ik had dit idee omdat de panelen toch vlakbij de plek liggen waar de victron komt en op de AC out bij uitval alsnog een beetje stroom blijft leveren. Dat mijn 9.000w systeem dan uitvalt is niet anders (ook niet anders op te lossen nu).
[Afbeelding]
Een tweede punt is de aansluitng van mijn thuisbatterij. Ik sta op het punt een EEL v6 aan te schaffen. Deze heeft intern een t-class zekering en daarna een MCB zekering. Deze laatste lijkt niet zo goed te zijn gezien de youtube filmpjes. Aangezien ik de kabel ook zeker met een Adler EF3 150A sla ik in feite de 'DC breaker' over en is dit in principe een gezekerde 'aan en uit schakelaar', klopt dit idee? Of sla ik de plank helemaal mis.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik heb de SFT240 al liggen, foutje in de tekening. Aangezien de MCB naar het schijnt heel slecht is wilde ik voor de zekerheid de Adler er tussen zetten, dat vind ik wel de moeite waard. Mijn vraag blijft een beetje of de 2 paneeltjes op de AC out kan/moet zetten. Waarom ik daar over twijfel weet ik eigenlijk niet.Pim57 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:26:
[...]
Ja, ziet er al een stuk beter uit. Voor de sft225 kun je beter de sft240 nemen ivm de 40A die uit de AC-out kan komen.
En je kunt wat lampen en stopcontacten verhuizen van L2/L3 naar L1 voor de noodstroom functie.
Die Adler EF3 kun je weglaten, want je hebt al een t-class zekering. En de MCB kun je inderdaad als aan/uit schakelaar gebruiken. In de praktijk schakel je altijd aan/uit met de bms.
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120
En ik mis nog een lijntje naar de omschakelaar..Dracoplasm schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:50:
[...]
Ik heb de SFT240 al liggen, foutje in de tekening. Aangezien de MCB naar het schijnt heel slecht is wilde ik voor de zekerheid de Adler er tussen zetten, dat vind ik wel de moeite waard. Mijn vraag blijft een beetje of de 2 paneeltjes op de AC out kan/moet zetten. Waarom ik daar over twijfel weet ik eigenlijk niet.
Ook lees ik overal over remautomaten. Alles zit achter aardlekschakelaars of automaten, Moeten daar dan nog weer remautomaten bij, mij lijkt van niet. Voordat ik op termijn alles aan zet zoek ik nog een elektricien om alles te controleren, maar liever in 1 keer goed.
[ Voor 8% gewijzigd door GJzon op 18-12-2025 14:14 ]
Hoeveel -stroom- gebruikt de koelkast als hij aan is? Is dat minder dan 0,5A? Wat is dan het effect van een 10Ω 10W weerstand in serie met de koelkast?LEX63 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:42:
Vraagje.
Ik heb een Victron multiplus 24/1200 25-16
Mijn omvormer heeft geen probleem met de koelkast. Als ik accu wilt laden met mijn aggregaat 1500W dan gaat het mis, de aggregaat kan de stroompiek van de koelkast niet aan en slaat af.
Zodra de Multiplus stroom krijgt geeft deze het direct door aan het stroomnet dus ook aan de koelkast.
De vraag kan de omvormer en de acculader in de instellingen van elkaar gescheiden worden?
Al vast bedenkt voor het meedenken.
Lex
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
60 tot 90 watt het gaat om die opstart piek die op kan lopen tot 1400 watt. Als de koelkast draait zakt het verbruik snel. de koelkast draai gemiddeld 15 minuten per uur.onetime schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:47:
[...]
Hoeveel -stroom- gebruikt de koelkast als hij aan is? Is dat minder dan 0,5A? Wat is dan het effect van een 10Ω 10W weerstand in serie met de koelkast?
Een truc die vaak wordt gebruikt om inschakelstromen te beperken, is het gebruik van een NTC.LEX63 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:02:
[...]
60 tot 90 watt het gaat om die opstart piek die op kan lopen tot 1400 watt. Als de koelkast draait zakt het verbruik snel. de koelkast draai gemiddeld 15 minuten per uur.
Nu gebruik ik losse acculader.
[ Voor 36% gewijzigd door GJzon op 18-12-2025 21:48 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Bedankt ik ga een H-tronic scl-3680 bestellen.GJzon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:20:
[...]
Een truc die vaak wordt gebruikt om inschakelstromen te beperken, is het gebruik van een NTC.
In het begin heeft ie een grote weerstand (dus die ca. 10 Ohm en als ie warm wordt, zakt de weerstand.
Een 10 Ohm is vaak wel OK. Kwestie van uitproberen. Kosten niet zoveel. Wel minimaal 5W nemen schat ik zo in.
Bijvoorbeeld B57364S0100M0 (o.a. bij Reichelt / Mouser / Digikey).
Datablad: https://cdn-reichelt.de/d...0/B57364SO-MO_ENG_TDS.pdf
Let op: een NTC kan wel warm worden, afhankelijk van het stroomverbruik. Even uittesten allemaal.
Aanvulling: als je niet wilt knutselen, dan zou dit een optie zijn: https://www.conrad.nl/nl/...enzers&categoryId=0809073
Een koelkast is inductief (vanwege de motor).
En anders zoeken op: inschakelstroombegrenzer.
MeanWell heeft een DIN-rail uitvoering waar je op het schema ziet dat er een weerstand in zit die na een bepaalde tijd (ca. 300 ms) overbrugd wordt met een relaiscontact.
https://cdn-reichelt.de/d...400/ICL_16R_16L_DB-EN.pdf
Bedankt.pegagus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:49:
@LEX63 een Victron omvormer (over het algemeen, wellicht uitzonderingen), maar één transformator. Het is dus of laden of ontladen. Maar er bestaan wel inschakelstroombegrenzers. Als de koelkast op een gewone 230V draait, zijn er daar genoeg van te vinden.
Ik heb wat metingen gedaan m.b.t. de schakeltijden. Het inschakelen (T-on: van de middenpositie 0 naar positie 1 of 2) gaat binnen 1 milliseconden. Het inschakelen (T-off: van positie 1 of 2 naar positie 0) duurt aanzienlijk langer, maar altijd wel binnen 1 periode (17mS).Plead schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:45:
[...]
Ga van het weekend een tijdsmeting doen aan de Hager sft440. Ik wil weten over hoeveel milliseconden we het hebben. [Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iADKctY7ixIOQHLcNfN9Sn8N.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hxg84R6lwudhCH0TWQeG8uG9.jpg?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Plead op 20-12-2025 11:56 ]
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Bedankt, mooi om de beelden te zien!Plead schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:44:
Bij deze 4-polige schakelaar zijn alle polen identiek. De nul heeft geen voorschakeling.
Mijn conclusie: het is en blijft een risico om life om te schakelen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Als het huis donker is maakt het niet uit toch, dan kan je ook geen spanningspieken krijgen uit het net.Conrado schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:13:
[...]
Bedankt, mooi om de beelden te zien!
Het is dus een schakelaar die bij gebruik aandacht vraagt. Probleem zijn dan noodsituaties; de Victrons vallen opeens uit en het huis wordt donker. Dat is vaak niet het moment dat je de juiste stappen in acht neemt om te schakelen.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Juist wel met het aanschakelen en ook uitschakelen.V_ger schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:20:
[...]
Als het huis donker is maakt het niet uit toch, dan kan je ook geen spanningspieken krijgen uit het net.
Ik heb besloten om deze schakelaar maar voor 1 fase, waar kritische verbruikers op zitten, te gebruiken.Beer070 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:48:
[...]
Juist wel met het aanschakelen en ook uitschakelen.
De 400V spanning loopt dan bijvoorbeeld van L1 naar gedeelde nul naar L2.
Overigens denk ik de 1ms en ook 17ms in vrijwel geen enkel geval de tijd en vermogen leveren om iets stuk te maken.
Maar dat is mijn bescheiden amateur mening.
Als dat zou werken betekent dit dat je bij aanschakelen aan de rechter kant moet duwen om de nul eerder contact te laten maken en bij uitschakelen juist weer de linkerkant moet terugduwen om de nul later af te schakelen. Lijkt mij geen werkbare oplossing.Pim57 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:36:
@Plead
Mooie test! Nou bestaat die hager uit 4 schakelaars waarvan de hendels gekoppeld zijn.
Kun je nog een test doen waarbij je schakelt met je vingers uit het midden?
Ben benieuwd of je op die manier de nul (stel dat ie rechts zit) eerder/later kunt laten schakelen met de positie van je vingers.
Een 2f setup is mogelijk, maar kost je een extra Cerbo en accu. Je maakt dan 2x een 1fase systeem. Qua beheer minder prettig. Bijvoorbeeld NOM kan alleen per fase.MarcoVogie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:42:
Ik volg dit topic al een tijdje, maar ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die een 3f aansluiting hebben, en toch maar 2 Multiplussen gebruiken elk op een eigen fase (die dan icm een kwh meter) samenwerken?
Is dit mogelijk met het Victron systeem? en waarom zie ik deze opstelling eigenlijk niet voorbijkomen?
In de Victron documentatie lees ik ook alleen maar over 1fase of 3fase ESS.
Gezien het formaat van mijn pv installatie heb ik namelijk zat aan 2x een 5000mp2 omvormer.
Qua laden in de winter als er weinig pv opbrengst is, heb ik hoogstens 20kwh nodig in 24uur.
Dit verbruik heb ik overigens alleen op die paar zonloze dagen onder de 0 graden waarbij de WPU dus vaker aanslaat als normaal, dus dit kan ik op de goedkopere uren best wel bijladen lijkt me. De aanschaf van een 3de MP is dan wellicht niet zo zinvol tenzij ik (sneller) wil handelen met mijn volle accu's?
Ik hoor graag van jullie.
Volgens mij zijn de keuzes 120 en 240 graden split phase ook beschikbaar… dus als 1 systeem met 1 cerbo.Pim57 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:25:
[...]
Een 2f setup is mogelijk, maar kost je een extra Cerbo en accu. Je maakt dan 2x een 1fase systeem. Qua beheer minder prettig. Bijvoorbeeld NOM kan alleen per fase.
Een betere oplossing is dan 1fase setup met een enkele maar grotere Multiplus of een dubbele parallel opstelling.
Zoals je al ontdekt had, kent Victron het 1fase en 3fase systeem, plus het Noord Amerikaanse split fase (180°) 2fase systeem (120/240V).
Afstand rondom de omvormers is niet volgens voorschrift.Conrado schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:20:
Toby heeft een nieuwe video on-line, dit keer over de benodigde veiligheidsmaatregelen volgens de PGS37-richtlijn.
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
ik ben er nog even ingedroken en kon er zelf alleen dit over vinden:pvg schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:46:
[...]
Volgens mij zijn de keuzes 120 en 240 graden split phase ook beschikbaar… dus als 1 systeem met 1 cerbo.
/f/image/6fx9Wud1cN1lgEXbZHzJhUSc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FlqqNF2KxIlmGkASyDj6kReo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door master1104 op 21-12-2025 16:37 ]
Hier iets soortgelijks. Ik wil 3 groepen in islandmode op 1 multiplus of Multi 6000 RS Solar aansluiten maar volgens mij loop ik dan tegen allerlei beperkingen aan als ik dat wil realiseren.MarcoVogie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:42:
Ik volg dit topic al een tijdje, maar ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die een 3f aansluiting hebben, en toch maar 2 Multiplussen gebruiken elk op een eigen fase (die dan icm een kwh meter) samenwerken?
Is dit mogelijk met het Victron systeem? en waarom zie ik deze opstelling eigenlijk niet voorbijkomen?
In de Victron documentatie lees ik ook alleen maar over 1fase of 3fase ESS.
Gezien het formaat van mijn pv installatie heb ik namelijk zat aan 2x een 5000mp2 omvormer.
Qua laden in de winter als er weinig pv opbrengst is, heb ik hoogstens 20kwh nodig in 24uur.
Dit verbruik heb ik overigens alleen op die paar zonloze dagen onder de 0 graden waarbij de WPU dus vaker aanslaat als normaal, dus dit kan ik op de goedkopere uren best wel bijladen lijkt me. De aanschaf van een 3de MP is dan wellicht niet zo zinvol tenzij ik (sneller) wil handelen met mijn volle accu's?
Ik hoor graag van jullie.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Dat resulteert in een grid-lost en dus eilandbedrijf, als je dat hebt.master1104 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:33:
Weet iemand hier hoe een 3 fase Victron multiplus setup reageert als er slechts 1 fase uitvalt? Ik had laatst de hoofdautomaat van L1 eruit liggen, maar omdat ik nog geen 3 fase setup heb was er geen invloed op de Victron.
EV6 Plus
Is dit een probleem bij die Victrons dat je een paar x per jaar uitval hebt?Q schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:23:
[...]
Ik ben benieuwd waarom jou dat niet zou verbazen? Dat zou mij - Victron kennende - enorm verbazen. Op een positieve manier, absoluut, maar ik heb nul geloof in onze droom van een compacte 3-fase omvormer van Victron.
Vergeet niet, die RS is ook al jaren op de markt en heeft nog steeds beperkingen die de 'oude' Multiplus lijn niet heeft. Notabene Harrold Halewijn was beta tester en heeft zijn huis meerdere keren donker gehad begin dit jaar door firmware bugs.
120 en 240 slaat op de spanningen, niet op de faseverschuivingen. 120V single phase en 240V splitphase worden vnl in de USA gebruikt. De twee fasen bij een split phase systeem zijn in tegenfase oftewel 180 graden verschuiving dus.pvg schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:46:
[...]
Volgens mij zijn de keuzes 120 en 240 graden split phase ook beschikbaar… dus als 1 systeem met 1 cerbo.
Ik zeg niet dat je het wel via ac moet doen, maar hier geen enkel probleem. Ook de b25 vloog er niet uit. Al eerder discussie over gevoerd. Waren er meerderen die gewoon starten via AC zonder problemen.master1104 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:33:
[…]
Overigens goed om nog een keer benoemen dat je een multiplus dus absoluut niet aan de netspanning moet zetten zonder accu. De condensatoren op de DC ingang zijn dan ontladen en zodra de multiplus start met inverteren geeft het laden van deze condensatoren een enorme opstartpiek. Deze is minstens 125A op AC-in, gezien de C25 zekering er direct uitlag. En ja in de handleiding staat dat je eerst alles moet aansluiten, maar ik dacht dat ik hem eerst moest configureren voordat ik een accu kon aansluiten om te hoge laad/ontlaadstroom bij de eerste inbedrijfstelling te voorkomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 21-12-2025 22:19 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Nope. 120 en 240 degrees (en 180).Hermarcel schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:11:
[...]
120 en 240 slaat op de spanningen, niet op de faseverschuivingen. 120V single phase en 240V splitphase worden vnl in de USA gebruikt. De twee fasen bij een split phase systeem zijn in tegenfase oftewel 180 graden verschuiving dus.
Ik zat aan een cabinet te denken.blaaspijp schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:50:
Harold heeft veel beta firmware gedraaid en test veel zaken.
Als je stabiele firmware hebt zou ik niet weten waarom de stroom uit zou moeten vallen.
De multi RS heeft ook een mooie doorvoer modus waardoor je geen gedoe hebt tijdens een firmware update.
Die reacties op trustpilot zeggen niets, nul-komma-nul over het product (ja, een mp bromt, maar dat weet ‘iedereen’), maar veel meer over de kundigheid van de gebruiker. Deze producten zijn voor kundige installateurs of slimme (en verstandige) tweakers. 😉kitesurfer2 schreef op maandag 22 december 2025 @ 01:40:
[...]
Ik zat aan een cabinet te denken.
https://smartwatt.nl/prod...-cabinet-9kva-tot-30-kwh/
Maar na het bericht dat er veel uitval was en de reviews op trustpilot moest ik ff slikken.
Zal wel komen dat ik geen zin heb in problemen met deze installatie voor dat geld.
https://nl.trustpilot.com/review/victronenergy.com?stars=1
Voor 1-1-2027 wil ik toch graag een mooi werkend batterijsetje hebben.
Deze ALL-IN-ONE voltsmile of de sigenergy 3f met gateway.
Er zijn begin 2025 inderdaad wat firmware bugs geweest die ervoor zorgden dat mijn systeem zich soms afschakelde. Maar dat is verleden tijd. Het enige issue dat nu nog speelt is dat de omvormers afschakelen bij een firmware update. Voor het overige zijn de MultiRS versies zeer stabiele omvormers waarvan wij al tientallen sets hebben geleverd dit jaar. Wat wel aandacht verdiend is eventuele isolatie fouten in de PV. Dit kan ervoor zorgen dat omvormers off-grid schakelen of zelfs uitschakelen.Q schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:23:
[...]
Vergeet niet, die RS is ook al jaren op de markt en heeft nog steeds beperkingen die de 'oude' Multiplus lijn niet heeft. Notabene Harold Halewijn was beta tester en heeft zijn huis meerdere keren donker gehad begin dit jaar door firmware bugs.
Daarom vind ik het vreemd dat de RS, die geen trafo heeft, nog een flink stuk breder is.pegagus schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:16:
De trafo heeft nu eenmaal een bepaalde omvang bij een bepaald vermogen. 3-fase is 3x die trafo. Fysiek gaat het niet kleiner worden.
Die multi rs19 van victron waar je op doelt volgens mij is niet geschikt voor LV batterijen. Moet minimaal 650v aan accuvoltage hebben en dus een heel ander apparaat. https://www.youtube.com/watch?v=0wVDts8zRtA (laatste deel gaat over de multi rs19.Conrado schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:19:
[...]
Daarom vind ik het vreemd dat de RS, die geen trafo heeft, nog een flink stuk breder is.
Met de RS19 - 3x RS in 19" - laten ze zien dat het best compact kan, toch?
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Een van de belangrijkste redenen is toch dat een RS een stuk efficienter kan omvormen? Misschien zijn er hier wel mensen die ze allebei hebben gehad die dat kunnen bevestigen of ontkrachten.Razor109 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:42:
[...]
Nog iets wat ik over het hoofd zie dat ik toch beter voor de RS kan gaan?
Y'24
Ik zie in de datasheets van de mp2 6k5 96% Max efficiency. En bij RS 96,5% bij 1kw en 94% bij 5kw.RvV schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:19:
[...]
Een van de belangrijkste redenen is toch dat een RS een stuk efficienter kan omvormen? Misschien zijn er hier wel mensen die ze allebei hebben gehad die dat kunnen bevestigen of ontkrachten.
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Ja precies.Razor109 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:01:
[...]
Ik zie in de datasheets van de mp2 6k5 96% Max efficiency. En bij RS 96,5% bij 1kw en 94% bij 5kw.
Niet goed te vergelijken zo maar lijkt op eerste oog niet veel te verschillen.
Y'24
Nee, dat is de HS19Razor109 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:42:
Die multi rs19 van victron waar je op doelt volgens mij is niet geschikt voor LV batterijen. Moet minimaal 650v aan accuvoltage hebben en dus een heel ander apparaat.
Nou, de RS is veel stiller, een stuk, lichter èn genereert minder warmte. Geen idee of daarbij iets zit wat voor jou belangrijk is.Razor109 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:42:
Enige voordeel dat ik zie is evt extra MPPT van de Multi RS echter daar ga ik ws geen gebruik van maken meer. Evt uitbreiding van solar zal met micro omvormers worden. Nog iets wat ik over het hoofd zie dat ik toch beter voor de RS kan gaan?
Deze heb ik ook gezien en is voor mij actueel want ik moet nu bedenken (ik zit nog in de ontwerp fase van een nieuw huis), waar ik de omvormers en accupakketten moet laten.Conrado schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:20:
Toby heeft een nieuwe video on-line, dit keer over de benodigde veiligheidsmaatregelen volgens de PGS37-richtlijn.

[ Voor 0% gewijzigd door RobboNL op 22-12-2025 16:28 . Reden: typefout ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq