S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Ongebruikte capaciteit omdat het te koud is is nog slechter. Zijn gewoon van die sheets tussen de batterijen, wel COP 1, maar in ieder geval relatief weining warmteverlies wat niet de batterij in gaat.macbelly schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:54:
[...]
Hier gaat het hart echt langzamer van kloppen bij aanhangers van verduurzaming. Ik gok op een spiraalkacheltje met COP van 1.
Binnen zetten is natuurlijk beter, mits dat veilig kan.
Veiligheid>Duurzaamheid.
[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 07-09-2026 11:04 ]
EVE cellen en de 6 jaar garantie trokken me over de streep inderdaad.Eriko schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:47:
[...]
Waarom neem je geen Dyness PowerBrick Plus - 51.2V 16.07kWh Thuisbatterij bij Nkon? Het is een stukje goedkoper en het kan buiten onder een dakje geplaatst worden dankzij een ingebouwde verwarmingselement.
Op de ESS PRO met EVE zit ook een CE keurmerk in de bijlage, dat zag ik niet bij de Dyness.
Zal ongetwijfeld ook in orde zijn.
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Ik zag dat je eerder de vraag stelde of iemand wat meer kon vertellen over de geluidsproductie van de 4k5 Multiplus.rbrt schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:38:
[...]
Bedankt voor de tip, ik heb de bestelling zojuist geplaatst voor een 4k5 met de 16kWh ESS Pro van NKON in de EVE variant (dat lijken althans de meesten te doen).
Mooie van dit plan is dat we altijd nog 2x 4k5 erbij kunnen hangen als het toch gaat jeuken.
Volgens NKON was de site nog niet bijgewerkt maar de 16kWh variant was op voorraad, ben benieuwd.
Ik heb nu bijna 2 maanden mijn set met 3x deze omvormer hangen in de garage aangrenzend aan onze keuken. Zolang de deur dicht blijft horen wij de omvormers helemaal niet. De fans springen eigenlijk pas aan als hij 7000+ watt moet gaan omvormen, dus eigenlijk voor ons alleen alswe de auto laden. Tot die grens heb je wel dat bijvoorbeelkd bij 4000 watt de "brom" iets harder hoorbaar is, maar dat is alleen te merken als je in de garage staat.
Ik heb wel van die trillingsvrije pluggen in de muur gebruikt bij de ophangpunten van de multiplussen. Ik kan niet beoordelen of deze helpen, want ik heb de omvormers dus nog nooit gehoord zonder deze pluggen
Maar goed, je gaat het wel merken als je de jouwe aan de praat hebt. Ik ben er wel content mee hoor, is voor ons krachtig genoeg. Ik zie veel mensen die kiezen voor de 6k5 variant ipv deze omdat ze bang zijn dat de 4k5 tegen limieten aanloopt, maar tot dusver ben ik er niet tegenaan gelopen. Dump savonds gewoon paar uur achter elkaar 11kw vanuit de batterij in de auto plus nog een extra kw wat het huis gebruikt. Accu laden aan 55A is voor ons ook voldoende.
Er zijn een tijdje terug een aantal berichten geplaatst over de gebruikte 70mm2 accubekabeling. Hierin werden door diverse mensen 200ºC siliconenkabels genoemd, maar ik heb deze nog niet als kabel op rol kunnen vinden. Heeft iemand nog tips voor flexibele en kwalitatief hoogwaardige kabel?
Inhakend hierop omdat ik zelf ook bezig ben met een Victron systeem: de Dyness Powerbrick Plus heeft inderdaad ook CE, dat is te zien in de handleiding.rbrt schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:28:
[...]
EVE cellen en de 6 jaar garantie trokken me over de streep inderdaad.
Op de ESS PRO met EVE zit ook een CE keurmerk in de bijlage, dat zag ik niet bij de Dyness.
Zal ongetwijfeld ook in orde zijn.
En voor mijn begrip: wat is er zo speciaal aan de 6 jaar garantie op de NKON? De Powerbrick heeft 10 jaar garantie bij 70% SOH zag ik. Maar wellicht zijn er bepaalde voorwaarden significant anders tussen de twee?
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik ben helaas niet zo blij met de herrie die er vanaf komt.
Het systeem hangt in mijn garage. De garage is aanpandig aan mijn huis, maar wel met een geïsoleerde spouwmuur (dus dubbele muur) er tussen. En het systeem hangt niet eens aan de dragende muur (niet tegen mijn huis), maar aan een niet-dragende tussenmuur (die ook niet op mijn fundering staat). Toch voel en hoor ik de resonantie van het systeem op de eerste verdieping in mijn slaapkamer. En in de woonkamer is het ook hinderlijk aanwezig.
Als het systeem hard aan het werk is wordt het erger, maar ik lijk meer last te hebben van de transformator resonantie (trillingen/ coil wine) dan de fans (lucht verplaatsing).
Om het ventilator geluid te verminderen ga ik sowieso voor een fan-mod en zal ik 2 x 80mm fans per omvormer in het onderste rooster plaatsen, maar voor de trillingen zelf zit ik met een uitdaging.
Het geluid is dusdanig dat een simpel rubber ringetje niet gaat helpen. Ik denk echt dat ik compleet van de starre verbinding met de muur af moet en hem geisoleerd moet gaan ophangen.
Ik wil echter geen houten plaat tegen de muur ivm brandveiligheid. Ik zoek dus het liefst naar een beter alternatief. Maar ik heb ook weer een serieus probleem als de omvormer ineens 4 cm van de muur af gaat komen. Dan ben ik bang dat mijn DC kabels niet meer gaan passen, en dat ik dan daarnaast ook nieuwe kabelgoten moet gaan monteren.
Dus iemand hier nog een goede oplossing om het beter trillingsvrij te monteren zonder ineens heel erg van de muur af te komen?
Het grootste probleem qua lawaai is resonantie van de transformator. Door de MP op rubber te monteren en in rubber vast te schroeven zodat er nergens een directe verbinding is met de muur kun je die trilling goed dempen. Dat zou ik eerst doen en die ventilator even laten voor wat het is. Eén ding tegelijk aanpassen.nils_vdg schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:17:
Ik heb afgelopen weekend mijn Victron systeem in bedrijf genomen.
[Afbeelding]
Het systeem hangt in mijn garage. De garage is aanpandig aan mijn huis, maar wel met een geïsoleerde spouwmuur (dus dubbele muur) er tussen. En het systeem hangt niet eens aan de dragende muur (niet tegen mijn huis), maar aan een niet-dragende tussenmuur (die ook niet op mijn fundering staat). Toch voel en hoor ik de resonantie van het systeem op de eerste verdieping in mijn slaapkamer. En in de woonkamer is het ook hinderlijk aanwezig.
Als het systeem hard aan het werk is wordt het erger, maar ik lijk meer last te hebben van de transformator resonantie (trillingen/ coil wine) dan de fans (lucht verplaatsing).
Om het ventilator geluid te verminderen ga ik sowieso voor een fan-mod en zal ik 2 x 80mm fans per omvormer in het onderste rooster plaatsen, maar voor de trillingen zelf zit ik met een uitdaging.
Het geluid is dusdanig dat een simpel rubber ringetje niet gaat helpen. Ik denk echt dat ik compleet van de starre verbinding met de muur af moet en hem geisoleerd moet gaan ophangen.
Ik wil echter geen houten plaat tegen de muur ivm brandveiligheid. Ik zoek dus het liefst naar een beter alternatief. Maar ik heb ook weer een serieus probleem als de omvormer ineens 4 cm van de muur af gaat komen. Dan ben ik bang dat mijn DC kabels niet meer gaan passen, en dat ik dan daarnaast ook nieuwe kabelgoten moet gaan monteren.
Dus iemand hier nog een goede oplossing om het beter trillingsvrij te monteren zonder ineens heel erg van de muur af te komen?
mijn antwoord is dus nee, boel moet van de muur om rubber te plaatsen.
Dit soort trillingsdempers werken niet met een verticale last.
Zit er nu aan te denken om een aluminium hoekprofiel van 25x25x3 tegen de muur en omvormer aan te schroeven, en dan dit soort trillingsdempers er tussen te doen. Twijfel alleen nog even of ik het aandurf om 90 kg aan een aluminium hoekprofiel te hangen.. Totaal zal dan zo'n 30 mm van de muur af komen, wat al kritisch wordt met de DC kabels..
Deze aanpak kost je niet veel ruimte en hoef je niets om te bouwen verder. Het moeilijke is om de multiplus in rubber op te hangen zonder direct contact met de muur. Misschien hebben andere mensen hier ervaring mee. Volgens mij was de multiplus van een vriend op houten plaat gemonteerd, dus daar groot rond gat in gemaakt en dat weer opgevuld met rubber en daar dan multiplus in opgehangen of zoiets zodat het vlak blijft
[ Voor 17% gewijzigd door Q op 07-09-2026 23:55 ]
Werkt bij mij goed bij een WTW kast
Er is ook een variant met kurk ertussen. Staat onderaan die pagina.
Ik zag ergens op een Youtube dat je beter geen montage plaatje moet toepassen. Gewoon MP2 openmaken en dan de schroeven door 4 plastic gaten vastschroeven. Het zal iets beter helpen.
Misschien heb je een te lange schroef gebruikt waardoor de puntje toch een verbinding maakt op de muur. Daardoor kan er wat trillingen voortplanten op de muur.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Helemaal niet gerelateerd aan je vraag, maar heb je die laatste module zelf geprint om de overblijvende Lynx contacten te verbergen? Mag ik misschien vragen welk model je hiervoor gebruikt hebt?nils_vdg schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:17:
[Afbeelding]
Ik heb deze gebruikt op de 5 ophangpunten van de multiplussen en ik hoor het minimaal.nils_vdg schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:17:
[Afbeelding]

Ik heb wel de 4k5 bakken en die staan bekend dat de resonantie minder hoorbaar is. Verder is onze situatie vergelijkbaar als bij jou, dus garage aangrenzend aan keuken, . Multiplussen hangen zelfs tegen de muur (geïsoleerd met spouwmuur) waar de keuken aan grenst. De deur tussen keuken en garage is wel zo'n zware brandwerende deur.
Als ik buiten de garage ben hoor ik niets meer van de resonantie, alleen lichtjes wanneer ik meer dan 7kw omvorm, dan springen de fans aan.
Ik wou eigenlijk zo'n trillingdempers gaan gebruiken. Hoe weet je dat dit niet werkt (ervaring van andere gebruikers?)? Bedoel je dat het niet werkt vanwege mechanische krachten, of vanwege demping trillingen? Misschien niet bedoeld voor verticale last, maar met 5 ophangpunten durf ik dat denk ik wel aan.nils_vdg schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:39:
Iets van de muur af is geen probleem. Max 25 mm bijvoorbeeld. Maar wat voor oplossingen zijn hiervoor?
Dit soort trillingsdempers werken niet met een verticale last.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Gurk2 op 08-09-2026 10:33 ]
55.605 Wattpiek zonnepanelen, 64 kWh thuisaccu, Nibe F2120-16, Home assistant
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Ik zal eens kijken. Een “alsjeblieft” wordt overigens ook bij diverse webshops aangeboden. 😉Eriko schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:01:
Waar haal je zulke rubberen bus met schroef vandaan? Geef mij een link.
hoppakee: https://www.amazon.nl/10-...ale-breedte/dp/B07W5FRJ9F
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden, en voor alle andere mensen die een Victron systeem overwegen wil ik adviseren om bij een ingebruik zijnde installatie te kijken. En dan ook vragen te stellen aan de eigenaar hoe geluidsproblemen zijn opgelost.
Indien je twijfelt kan je ook voor de MultiRS gaan mits dat past binnen je wensen.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
https://qpool24.com/nl/10-stuks-geluidsisolatiedeuvel-nominaal-breedte-10-met-kraag-boorgat-10-x-40-mmEriko schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:01:
Waar haal je zulke rubberen bus met schroef vandaan? Geef mij een link.
10,- goedkoper ( niet gekeken naar verzendkosten) maar momenteel niet op voorraad waarschijnlijk vanwege hun magazijn verhuizing.
Heb ze hier zelf week of 3 geleden besteld voor een 6k5 gx.
Hangt aan een betonblokken muur tussen garage en keuken.
Hoor niks in huis tenzij ik in de garage sta dan hoor ik de fans en de blauwe deksel die wat resoneert. Toon en geluidsniveau veranderd als ik mijn hand tegen de blauwe deksel houdt
mooie vondst, maar verzendkosten zijn €9.96bgrr schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:07:
[...]
10,- goedkoper ( niet gekeken naar verzendkosten) maar momenteel niet op voorraad waarschijnlijk vanwege hun magazijn verhuizing.
Trillingsvrije pluggen 14 x 50 set 4 stuks | Benem
Die kan je hier vinden: https://makerworld.com/nl/models/159941-victron-lynx-bus-powerinpmaene schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:49:
[...]
Helemaal niet gerelateerd aan je vraag, maar heb je die laatste module zelf geprint om de overblijvende Lynx contacten te verbergen? Mag ik misschien vragen welk model je hiervoor gebruikt hebt?
Nu ben ik nog niet helemaal klaar maar mocht iemand uit de buurt van nijmegen/arnhem naar de 6k5s willen luisteren, waarom niet.blaaspijp schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:42:
Ik denk wel dat we mensen hier beter moeten wijzen op zelfonderzoek wat het geluid betreft. Veel mensen hebben het hier al aangegeven dat het lawaai maakt maar dat kan voor iedereen anders zijn.
Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden, en voor alle andere mensen die een Victron systeem overwegen wil ik adviseren om bij een ingebruik zijnde installatie te kijken. En dan ook vragen te stellen aan de eigenaar hoe geluidsproblemen zijn opgelost.
Indien je twijfelt kan je ook voor de MultiRS gaan mits dat past binnen je wensen.
Zoals gezegd ze zijn still, maar heb wel e.e.a. voorbereid.
![]() | ![]() |
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
1) Deze rubbers werken pas als je ze een beetje indrukt, en ze functioneren dus niet waar ze voor ontworpen zijn als je ze verticaal gebruikt en op trek belast.Gurk2 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:32:
[...]
Ik wou eigenlijk zo'n trillingdempers gaan gebruiken. Hoe weet je dat dit niet werkt (ervaring van andere gebruikers?)? Bedoel je dat het niet werkt vanwege mechanische krachten, of vanwege demping trillingen? Misschien niet bedoeld voor verticale last, maar met 5 ophangpunten durf ik dat denk ik wel aan.
2) De draadeinden van deze rubbers zijn maar 20 mm lang. Dat is wel heel erg kort icm een spreidplug. Spreidplussen en draadeinden moet je goed op elkaar afstemmen om te zorgen dat de boel niet de muur uit komt zetten.
3) Deze dempers hebben geen beveiliging. Als ze na verloop van tijd door vermoeing gaan scheuren komt je omvormer van de muur.
Enige manier hoe deze dempers wel kunnen werken is als je een frame bouwt, en zorgt dat de voornamelijk verticaal belast worden.
Kijk, dit is een interessante optie, zeker omdat het weinig extra diepte geeft. Aanzienlijke kans dat ik dit eerst is ga proberen.Bohjaaaa schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:21:
[...]
Ik heb deze gebruikt op de 5 ophangpunten van de multiplussen en ik hoor het minimaal.
[Afbeelding]
Ik heb wel de 4k5 bakken en die staan bekend dat de resonantie minder hoorbaar is. Verder is onze situatie vergelijkbaar als bij jou, dus garage aangrenzend aan keuken, . Multiplussen hangen zelfs tegen de muur (geïsoleerd met spouwmuur) waar de keuken aan grenst. De deur tussen keuken en garage is wel zo'n zware brandwerende deur.
Als ik buiten de garage ben hoor ik niets meer van de resonantie, alleen lichtjes wanneer ik meer dan 7kw omvorm, dan springen de fans aan.
Voor wat betreft de adviezen over dempingsmatten. Je wil hem geïsoleerd ophangen. Als je vervolgens met schroeven door een rubber mat de muur in gaat, is het effect van zo'n mat minimaal omdat je nog steeds een starre verbinding hebt tussen de omvormer en de muur.
[ Voor 3% gewijzigd door nils_vdg op 08-09-2026 20:29 ]
3 x MP2 5000VA kost 1875 euroP5ycho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:11:
Al dat geld voor extra demping kun je bijna wel het prijsverschil met de RS'en mee afdekken...
3 x Multi RS kost 3270 euro
Voor dat prijsverschil bouw ik een vrijstaande schuur in mijn tuin..
1600 tot 2100 euro meer per 3. Zijn dat puur gouden bouten.P5ycho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:11:
Al dat geld voor extra demping kun je bijna wel het prijsverschil met de RS'en mee afdekken...
Die bouten zijn ook de kosten niet, zou zelf bij een garage of ruimte aan het huis ook wel gaan voor de MultiRS, maar hoe dan ook moet je de ruimte voorbereiden met brandvertraging, of je nou multiRS, MultiplusII of een plugin set van partij X neemt.
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
:strip_exif()/f/image/ZAlmIQUkYs34ImKmZBxyGc0K.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hjKRBmYxhnLj2NL9nAikTCCS.jpg?f=fotoalbum_tile)