Het net kan PV sturen met maximaal voltage. Dit is vrij gebruikelijk in wijken waar veel PV ligt en op zonnige dagen meer wordt opgewekt dan afgenomen kan worden, daar laat de netbeheerder het voltage naar 251V oplopen zodat de PV uitgeschakeld wordtblaaspijp schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:28:
Ik zit zelf nog na te denken om als nood een bestuurbare schakelaar te monteren tussen mijn pv groepen en de omvormer. Zodat deze altijd uitgaat als de de accu 90%+ is en er geen net verbinding is.
Daarmee kan je voorkomen dat de frequentie shift niet werkt.
De frequentie shift werkt overigens alleen de net verbinding is verbroken . Indien de net verbinding aanwezig is zal altijd de frequentie van het net gebruikt worden.
En de opmerking van @Jongfeli was dan @Jong ook: 3000VA is niet 3000W (en dan is er nog de derating boven 25C), dus 3000W solar inverter voldoet niet aan 1:1. Verder is het een leuke discussie over hoe/wat van de omvormer en hoe die dan de grid volgen (voltage, phase, frequentie en pf). Maar die 1000W te veel zou er in de eerste plaats al niet moeten zijn.Beer070 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat @X21r gelijk heeft dat de frequentie modulatie werkt door de nul doorgang met een extra puls naar voren te trekken. De PV omvormer circuits testen in sommige gevallen wel een minuut de 50hz voordat ze beginnen met leveren, en als er een paar sinussen missen dan gaan ze er gelijk uit. De vraag die ik door @pvg beantwoord denk te hebben is wat er gebeurt als er geen afname is van die 1000W extra vermogen. Dan gaat het voltage omhoog. Mijn beperkte wiskunde suggereert dat je binnen één of twee sinusgolven al richting (3kw leveren / 2kw gebruik) 3/2 x 240V = 360V zit, en dan zal de PV hard uitschakelen. Die 360V heeft ook een sterk effect op de DC spanning naar de accu, en als die wordt opgevangen door meer chemische capaciteit ( laten we het de @Ersus oplossing noemen) dan is er niks aan de hand. Bij een kleinere accu zou dit heftige effecten kunnen hebben van oververhitting en blow-out gevaar. Bij direct geschakelde mppt zal de omvormer zelf sneller afschakelen en de 50v dc beschermen. Op de grotere capaciteit van de MP2 en MultiRS AC-DC circuits kan ik me voorstellen dat dit langer duurt.
Overigens, deze hele discussie is waarom ik dacht "laat maar" ik doe wel een DC mppt. Mja, misschien dat ik mijn Growatt SPA10000 op een of andere manier kan hergebruiken als booster voor de victron, dan komt het hele microgrid verhaal in beeld.
ThanksBeer070 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat @X21r gelijk heeft dat de frequentie modulatie werkt door de nul doorgang met een extra puls naar voren te trekken. De PV omvormer circuits testen in sommige gevallen wel een minuut de 50hz voordat ze beginnen met leveren, en als er een paar sinussen missen dan gaan ze er gelijk uit.
Dat "extra/ te veel " vermogen gaat nergens heen en zal niets slopen ( normaal gesproken)en gaat zeker niet zo maar de accu in. want dat vermogen is er namelijk NIET .De vraag die ik door @pvg beantwoord denk te hebben is wat er gebeurt als er geen afname is van die 1000W extra vermogen. Dan gaat het voltage omhoog. Mijn beperkte wiskunde suggereert dat je binnen één of twee sinusgolven al richting (3kw leveren / 2kw gebruik) 3/2 x 240V = 360V zit, en dan zal de PV hard uitschakelen. Die 360V heeft ook een sterk effect op de DC spanning naar de accu, en als die wordt opgevangen door meer chemische capaciteit ( laten we het de @Ersus oplossing noemen) dan is er niks aan de hand. Bij een kleinere accu zou dit heftige effecten kunnen hebben van oververhitting en blow-out gevaar. Bij direct geschakelde mppt zal de omvormer zelf sneller afschakelen en de 50v dc beschermen. Op de grotere capaciteit van de MP2 en MultiRS AC-DC circuits kan ik me voorstellen dat dit langer duurt.
Het word niet zo maar afgegeven door de zon omvormer die regelt alles op een freq van 20kHz.
En van 230v AC naar 50v DC moet via aan Een PFC (Power Factor Correction) is ook niet snel.
Maar genoeg hier over geloof ik.
Er staan geen “pulsen” op de victron uitgang: daar staat gewoon een sinus. De victron verandert de frequentie van de sinus. De PV omvormer kan daarop synchroniseren (meestal mbv een Phased Lock Loop op nuldoorgang). En de PV omvormer zal ook gewoon een sinus spanning maken.Beer070 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat @X21r gelijk heeft dat de frequentie modulatie werkt door de nul doorgang met een extra puls naar voren te trekken. De PV omvormer circuits testen in sommige gevallen wel een minuut de 50hz voordat ze beginnen met leveren, en als er een paar sinussen missen dan gaan ze er gelijk uit. De vraag die ik door @pvg beantwoord denk te hebben is wat er gebeurt als er geen afname is van die 1000W extra vermogen. Dan gaat het voltage omhoog. Mijn beperkte wiskunde suggereert dat je binnen één of twee sinusgolven al richting (3kw leveren / 2kw gebruik) 3/2 x 240V = 360V zit, en dan zal de PV hard uitschakelen. Die 360V heeft ook een sterk effect op de DC spanning naar de accu, en als die wordt opgevangen door meer chemische capaciteit ( laten we het de @Ersus oplossing noemen) dan is er niks aan de hand. Bij een kleinere accu zou dit heftige effecten kunnen hebben van oververhitting en blow-out gevaar. Bij direct geschakelde mppt zal de omvormer zelf sneller afschakelen en de 50v dc beschermen. Op de grotere capaciteit van de MP2 en MultiRS AC-DC circuits kan ik me voorstellen dat dit langer duurt.
(Ja, intern in de victron en PV omvormer worden de sinus spanningen gemaakt door pulsbreedte modulatie. Die pulsen worden weer een mooie vloeiende sinus door laagdoorlaatfilters en/of scheidingstrafo.)