Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:59

HRV

Ik snap dat het beveiliging op beveiliging is.

Als er een accucel af staat te gassen, dan neem ik aan dat dat komt doordat de BMS in de accu defect is (even uitgesloten externe invloed door botsen, stoten, vallen).

Als die interne BMS daar dus niet op reageert, is het dan voldoende om enkel te detecteren en bijvoorbeeld een ventilator te starten en de Multiplussen zelf af te schakelen?

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:38
Gunther.S schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Enige situatie waar het dan lastig is, als je geen (vaste) PE hebt, bv. in een mobiele situatie zoals camper of boot. Victron heeft er zelf ook een heel hoofdstuk aan besteed.
Dat was dus mijn punt: in sommige gevallen krijg je je PE meegeleverd vanuit het trafo station. Als dan de stroomstoring ontstaat door graafschade en de PE-leiding ook kapot getrokken wordt, dan heb het dus geen PE meer. Aardlek beschermt weliswaar tegen stroomstoten door aanraking, maar met een 3-fase victronsysteem hangt de Nul ook niet meer effectief aan PE. In een camper heb je geen 3-fase systeem, dus daar speelt het fenomeen zwevende nul niet . Grote schepen hebben wel weer 3-fase. Maar daar is het stalen schip de "aarde" .

Dus wil je een 3-fase Victron systeem, dan moet je een eigen aarde hebben enkel vanuit het oogpunt van die zwevende nul. Bij een 1-fase systeem is het zeer wenselijk vanuit het oogpunt van aanraakveiligheid.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:39
pegagus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:03:
[...]
Dus wil je een 3-fase Victron systeem, dan moet je een eigen aarde hebben enkel vanuit het oogpunt van die zwevende nul.
Ik denk het net niet, maw de PE heeft weinig van doen met al dan niet zwevende nul: als je de 3F setup gaat aarden (N aan PE), zorg je gewoon dat de N vastligt tov de aarde. Verder verandert er niets wat betreft zwevende spanningen. Het is de inverter die de spanning tussen F en N bepaalt, ofwel als uitgang van 2 uiteindes van een trafo (MPII), ofwel door vermogenelektronica (MultiRS). Zolang die N blijft aangesloten lijkt er mij per fase alvast geen probleem. Voor 3F loads, moeten de Neuters van de 3 inverters aan mekaar hangen, want anders kunnen die gaan zweven tov van elkaar en/of is er geen pad voor de F-F stroom.

Ik bezie het een beetje als dat je 2 AA batterijen in serie zet (fase verschil en AC/DC even negeren) en de neuter in het midden aftakt; het is de batterij die ±1.5V maakt tussen de uiterste polen F1 en F2 en de middelste pool N. Zwevende nul zou dan zijn dat je weerstanden die je aansluit enkel op F1 en F2 aansluit en de centrale "N" van de weerstanden niet aansluit aan de "N" van de batterijen --> zwevend nulpunt en spanningsdeler over je weerstanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRPfL_G2DrY_Kul5VDzyxtEXCpQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FVYNa3n8419ON6i8lrejY14L.png?f=user_large

Zolang de N van de generator aangesloten blijft, kan je geen zwevend nulpunt hebben.

De PE-N koppeling is belangrijk voor aardlekbeveiliging. Bij normale TT netwerk, gebeurt dit in de wijkcabine, bij Victron-off grid gebeurt dit best door de aardrelais van de Victron.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:52
blaaspijp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:11:
Gisteren update gedaan naar MultiRS versie 1.27 sindsdien veel problemen.
Zodra het is opgelost zal ik het wel melden.
Er is inmiddels een nieuwe versie 1.28 die de eerdere problemen verhelpt.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:38
@Gunther.Skun je onderbouwen de Victron zo werkt? Technisch is het wel mogelijk denk ik, maar ik heb nergens kunnen ontdekken dat dit zonder meer werkt met een Victron. Het enige wat ik weet is dat je de koppeling van PE en N kunt uitschakelen in eilandbedrijf maar dat Victron waarschuwt dat je dan heel goed moet weten wat je doet.

Mijn praktijkervaring van afgelopen week is nu net dat een generator met 3 fase en nul die zwevende nul veroorzaakt waardoor 1 fase 50V krijgt en 2e fase 400V met een doorgebrande printplaat als gevolg. En dat omdat men de netaansluiting had losgemaakt om de generator aan te sluiten en daarmee de verbinding van de N met de PE. De reden dat N en PE worden verbonden en dat een aardpen vele meters diep wordt geslagen, is om zo ten alle tijden 0V te hebben op de N. Dit systeem is veel ouder dan de aardlekbeveiliging. In mijn ouderlijk huis uit de jaren 60 is die er achteraf bijgeplaatst.

[ Voor 16% gewijzigd door pegagus op 30-01-2026 20:38 ]

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
@pegagus Het is precies andersom. De PE is met de nul verbonden in het transformatorhuisje, en je hebt een diepe aardpen om een zo laag mogelijke weerstand te hebben naar de aardpen in het transformatorhuisje en dus uiteindelijk de nul. Dit zodat eventuele lekstroom weg kan via de aarde en daarop spreekt vervolgens je aardlekschakelaar aan, vroeger was het dan de bedoeling dat de zekering zou doorbranden.

Dit hele systeem is er puur voor de veiligheid. Zie ook dit artikel van Victron zelf: https://www.victronenergy...nd-electrical-safety.html
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste