WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 13:39
als er dan toch niks gebeurt is er ook niks aan de hand :P

• GvdBr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-05 22:25
agraaff schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:32:
als er dan toch niks gebeurt is er ook niks aan de hand :P
Dat is precies het risico van een zwevend DC-IT-net: de eerste fout doet niks, dus je merkt hem niet op. Pas bij een tweede fout krijg je ineens een harde kortsluiting of boogfout. “Er gebeurt niks” is dus niet hetzelfde als “het is veilig”.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:53
GvdBr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:18:
[...]
Pas bij een tweede fout krijg je ineens een harde kortsluiting of boogfout. “Er gebeurt niks” is dus niet hetzelfde als “het is veilig”.
De foutstromen bij die 2e fout zijn in IT ook groter dan de foutstroom bij TT (typisch in België), omdat het PE pad heel kort is (lokale massa die het huis niet verlaat en niet via de bodem en PE van de wijkcabine moet gaan). Bij TN(-C) is het vergelijkbaar als bij IT.

Een isolatiebewaker met relais op de DC bus (bv. Lynx BMS) is dan een prima oplossing (maar wel heel dure). Het ding is dat áls je 2 isolatiefouten hebt, het wel heel erg kan zijn en de boel best kan uitbranden als de fouten dicht bij mekaar zitten (dus vóór er een zekering tussen zit), daarom dus om bij IT de eerste fout te detecteren en er op in te spelen dmv verwittiging en/of automatische uitschakeling.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 15:41

Nhz

agraaff schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:42:
E-TECH C25 300mA 3P+N | 3 Fase aardlekautomaat | 4-Polige automaat — E-TECH Groepenkasten B.V.
CE, IEC/EN 61009-1 gecertificeerd.
en maar 56 euro. dat is de moeite voor net dat beetje nachtrust.
Is niet de beste maar voldoet wel.
Niet de juiste volgens mij. Deze schakelt bij een hoger amperage af, maar is niet selectief.

Groetjes

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-06 21:20
Ik ben druk bezig met mijn meterkast ontwerp voor een Victron installatie en zit nog met twee vragen mbt het afzekeren van AC-IN en het plaatsen van een aardlek op AC-OUT-1 & AC-OUT-2. Ik heb de posities met mijn onnavolgbare paint draw skills gevisualiseerd :+ .

De Victron komt voor een ABB Hafonorm, voor het gemak even standaard uitganspunt van een 3x aardlek (40A,30mA) + 12 eindgroepen (B16) genomen, want mijn vraag gaat niet over de meterkast zelf, maar de Victron distributie daarvoor. De wens is om alle groepen achter AC-OUT-1 te zetten, alleen de 3-fase EV charger gaat achter AC-OUT-2, in een off-grid situatie kan er indien nodig altijd 1-fase geladen (achter AC-OUT-1) worden mocht die noodzaak er zijn.

Ik had al een 300mA selectieve aardlek VOOR de AC-IN voorzien (ABB F204S-40/0.3), en 2x drie B32 automaten (ABB SN201-B32) ACHTER zowel AC-OUT-1 als AC-OUT-2. Ik twijfel op dit moment nog wat de juiste keuze is om in de rode vakjes in het plaatje te stoppen, ?1? & ?2?.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I9wSwyoYfffvx0McAq1GP1jLLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9kvOpbTUFhTBWmeBgYiI5V5.jpg?f=fotoalbum_large

?1? :

De AC-IN kortsluit beveiliging ligt nu bij de C25 automaten van de netbeheerder, ook al kan ik die zelf schakelen, ik wil kortsluit fouten ACHTER de hoofdschakelaar opgelost hebben. Hoewel niet selectief (maar in deze (Victron / Inverter) opzet niet meer of minder veilig) wil ik hier 3 B25 automaten plaatsen, de Victron is verder uitstekend in te stellen dat deze 25A in normaal bedrijf niet overschreden wordt. Deze kunnen dan trippen bij eventuele kortsluit fouten ipv de automaten van de netbeheerder.

Zie ik hier nog iets over het hoofd ?

?2? :

Ik vertrouwde in eerste instantie op de reguliere (40A,30mA) aardlekschakelaar van de eindgroepen in de meterkast, maar de recente discussie in dit topic doen mij zaken toch weer heroverwegen... Is het verstandig om achter de AC-OUT-1 & 2 een selectieve 300mA aardlek te zetten, gelijk aan die voor de AC-IN staat ? In mijn hoofd heb ik de lijntjes nog niet verbonden hoe dit de installatie veiliger maakt, dus hier worstel ik op dit moment nog mee...

@NTS Ik tag jou hier even voor aandacht 8-) , aangezien ik hier en op het grote interweb de meest funky elektrische configuraties voorbij zie komen... Gezien het feit dat jij een "ABB Man" lijkt te zijn, wel verstandige dingen zegt en doet "zoals 't heurt", ben ik erg benieuwd naar jouw mening over bovenstaande punten.

• pvg
  • Laatst online: 14:24

pvg

DoMoFo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:00:
Ik ben druk bezig met mijn meterkast ontwerp voor een Victron installatie en zit nog met twee vragen mbt het afzekeren van AC-IN en het plaatsen van een aardlek op AC-OUT-1 & AC-OUT-2. Ik heb de posities met mijn onnavolgbare paint draw skills gevisualiseerd :+ .

De Victron komt voor een ABB Hafonorm, voor het gemak even standaard uitganspunt van een 3x aardlek (40A,30mA) + 12 eindgroepen (B16) genomen, want mijn vraag gaat niet over de meterkast zelf, maar de Victron distributie daarvoor. De wens is om alle groepen achter AC-OUT-1 te zetten, alleen de 3-fase EV charger gaat achter AC-OUT-2, in een off-grid situatie kan er indien nodig altijd 1-fase geladen (achter AC-OUT-1) worden mocht die noodzaak er zijn.

Ik had al een 300mA selectieve aardlek VOOR de AC-IN voorzien (ABB F204S-40/0.3), en 2x drie B32 automaten ACHTER zowel AC-OUT-1 als AC-OUT-2 (ABB SN201-B32). Ik twijfel op dit moment nog wat de juiste keuze is om in de rode vakjes in het plaatje te stoppen, ?1? & ?2?.

[Afbeelding]

?1? :

De AC-IN kortsluit beveiliging ligt nu bij de C25 automaten van de netbeheerder, ook al kan ik die zelf schakelen, ik wil kortsluit fouten ACHTER de hoofdschakelaar opgelost hebben. Hoewel niet selectief (maar in deze (Victron / Inverter) opzet niet meer of minder veilig) wil ik hier 3 B25 automaten plaatsen, de Victron is verder uitstekend in te stellen dat deze 25A in normaal bedrijf niet overschreden wordt. Deze kunnen dan trippen bij eventuele kortsluit fouten ipv de automaten van de netbeheerder.

?2? :

Ik vertrouwde in eerste instantie op de reguliere (40A,30mA) aardlekschakelaar van de eindgroepen in de meterkast, maar de recente discussie in dit topic doen mij zaken toch weer heroverwegen... Is het verstandig om achter de AC-OUT-1 & 2 een selectieve 300mA aardlek te zetten, gelijk aan die voor de AC-IN staat ? In mijn hoofd heb ik de lijntjes nog niet verbonden hoe dit de installatie veiliger maakt, dus hier worstel ik op dit moment nog mee...

@NTS Ik tag jou hier even voor aandacht 8-) , aangezien ik hier en op het grote interweb de meest funky elektrische configuraties voorbij zie komen... Gezien het feit dat jij een "ABB Man" lijkt te zijn, wel verstandige dingen zegt en doet "zoals 't heurt", ben ik erg benieuwd naar jouw mening over bovenstaande punten.
Hoe lang zijn de kabels van/naar multiplussen? 1m of 50m door de tuin? En hoe dik zijn ze?
Je rode blokken gaan nl vnl over kabel beveiliging.

• DoMoFo
pvg schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:12:
[...]

Hoe lang zijn de kabels van/naar multiplussen? 1m of 50m door de tuin?
De drie MP 4k5 staan op zolder loodrecht boven de meterkast BG, ruwe schatting 5-6 meter van meterkast -> aangrenzende stijggoot -> technische ruimte zolder.

Distributie in meterkast met 10mm2 kammetjes (Hoofdschakelaar, OVR-T2, Selectieve Aardlek 300mA, Omschakelaar), kabels ymvk 10mm2. vanaf de B32 automaten is alles 6mm2 in de meterkast.

[ Voor 20% gewijzigd door DoMoFo op 29-05-2026 06:23 ]

• pvg

pvg

DoMoFo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:15:
[...]

De drie MP 4k5 staan op zolder loodrecht boven de meterkast BG, ruwe schatting 5-6 meter van meterkast -> aangrenzende stijggoot -> technische ruimte zolder.

Distributie in meterkast met 10mm2 kammetjes (Hoofdschakelaar, OVR-T2, Selectieve Aardlek 300mA, Omschakelaar), kabels ymvk 10mm2. vanaf de B32 automaten is alles 6mm2 in de meterkast.
Bij ?1?:
- Technisch gezien is je kabel veilig door de hoofdzekeringen, maar ik weet niet of er nog juridische redenen zijn om een extra automaat na de hoofdschakelaar te hebben. Je geeft zelf aan dat je dat wel wilt (3x 25A). Het meest logische is dan om die in de meterkast te plaatsen.
- De multiplussen vereisen een zekering om de interne relais/bekabeling te beveiligen. 3x 25A is prima (mag 40 of 50A zijn, staat in specs).
- Nabij de multiplussen moet een werkschakelaar aanwezig zijn.

Bij ?2?:
Ik zou de uitgaande kabels beveiligen met een selectieve 300mA aardlek (voor als je een keer door de kabel schroeft) en ook de B32 remautomaten bij de multiplussen zetten zodat ze ook de kabels beschermen. Merk op dat de aardlek aan AC-in niet functioneert in eilandbedrijf en je daarom ook op AC-out aardleks moet hebben (ja, dat wordt prijzig). Let op: je moet hier niet denken “gaat alleen om eilandbedrijf”, want: 2 selectieve 300mA in serie zijn NIET selectief tov elkaar. Dus als je na de multiplussen een aardlek zou veroorzaken in grid bedrijf, kan de aardlek voor de multiplus uitschakelen. Daarna zit je meteen in eilandbedrijf…

Je stelt losse automaten per fase voor, maar ik zou voor het gemak 3P+N of 4P nemen. De toegevoegde waarde van losse automaten is zeer beperkt: in de praktijk komt een aardlek veel vaker voor dan een harde kortsluiting tussen L en N. Dus meestal gaan toch alle 3 de fases uit.

[ Voor 14% gewijzigd door pvg op 29-05-2026 07:11 ]

• agraaff
Nhz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 02:05:
[...]

Niet de juiste volgens mij. Deze schakelt bij een hoger amperage af, maar is niet selectief.
er is ook een 32A 300mA variant, of is dat niet wat je bedoelt.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 22:36

Ik had al een 300mA selectieve aardlek VOOR de AC-IN voorzien (ABB F204S-40/0.3), en 2x drie B32 automaten (ABB SN201-B32) ACHTER zowel AC-OUT-1 als AC-OUT-2. Ik twijfel op dit moment nog wat de juiste keuze is om in de rode vakjes in het plaatje te stoppen, ?1? & ?2?.

[Afbeelding]

?1? :

?2? :

Ofwel je plaatje is incompleet ofwel je hebt geen bypass om de victron heen.
Daarnaast is onduidelijk welke victron je gebruikt. waarschijnlijk een 6k5
Je kan dus 25A uit het net halen en er maximaal 6wk = 26A aan toevoegen.
Je zekeringen zullen derhalve pas aangesproken worden als je Victron al overbelast is.

Je achterliggende woning is uitgelegd op 25A, immers je hoofdaansluiting bood niet meer als dat.
Indien je extra vermogen wilt zou ik dat uit de ACOUT2 halen en beide afzekeren op 25A

Vanuit de het net 3x25A gaat er dan een verbinding richting je bypass.
En vanuit ACout1 komt er ook weer een verbinding richting de bypass.

Vanuit de 40A alamat gaat de kabel richting de victron, de victron kan echter niet meer vragen als 25A dus waarom kies je voor een 40A?

Op locatie 1 zou ik een 3F automaat zetten met 25A
Op locatie 2 zou ik niks zetten want dat kan niet.
Op ACout1 alamat 25A 3F
Op ACout2 alamat 25A 3F

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
GvdBr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Scherpe analyse! Alleen de Claude-samenvatting die je deelt, maakt helaas een flinke elektrotechnische denkfout als het gaat om het TN-C-S stelsel.
Dat zie je best vaak. Dit onderwerp is niet heel AI-geschikt, want hij roept dan heel stellig iets wat helemaal niet zo werkt.

• NTS
  • Niet online
agraaff schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:33:
[...]
er is ook een 32A 300mA variant, of is dat niet wat je bedoelt.
Nee, je stapt er al een paar posts lang overheen :) wat je moet hebben is een type S van 300mA niet een gewone type A van 300mA.

Dit is een betaalbare van een redelijk merk: https://www.superflink.nl...a-40ms-vertraagd-vde-10ka

• NTS
  • Niet online
Ja die ABB F204S-40/0.3 is exact dezelfde als die ik voor m'n AC-IN heb. Ik heb die gecombineerd met een 3-fase B25 automaat, niet met 3 losse automaten. Ik neem aan dat je een 5G4 of 5G6 kabel naar AC-IN hebt? Dan is een 3-fase automaat een logische oplossing, want je hebt maar één nul draad. Als je 3x een losse B25 neemt en de nullen combineert zou je theoretisch teveel stroom door de nul draad van je 5-aderige kabel kunnen trekken zonder dat een automaat uitschakelt.

Dan over het rechter rode vakje: Aan de AC-OUT kant van de Victron hoort een aardlekschakelaar en een automaat, de eerste om een fase-PE kortsluiting af te schakelen (denk aan: schep door de kabel) en de tweede om overbelasting van de kabel te voorkomen. Kies hier voor een 3-fase aardlekschakelaar, 3x 1-fase gaat mis als je er een 3-fase belasting op aansluit zoals een EV lader of kookplaat.

Volgens NEN1010 mag je overigens overbelasting ook voorkomen door uit te rekenen dat de voeding niet boven de maximale stroom van de kabel kan komen, dat zou ik alleen in een Victron setup niet doen omdat je door Peakshaving / PowerAssist vrijwel altijd stevige stromen kunt laten lopen.
Zie hierboven ik zou 1x een B25 3-fase in plaats van 3x B25 1-fase automaten nemen. Tenzij je naar elke omvormer volledig gescheiden kabels hebt liggen met elk een eigen nul (lijkt me niet?)
Ik heb dat inderdaad gedaan. Het helpt met de veiligheid van de AC-OUT kabel, bij mij is dat een grondkabel van 10 meter dus daar zou een graafmachine of tuinman met schep doorheen kunnen gaan. Voor de veiligheid van je eindgroepen maakt het niet uit.

Als je het doet moet je inderdaad wel een type-S 300mA (of 100mA maar die zijn in NL niet verkrijgbaar) nemen, een gewone zou bij een aardfout in één groep kunnen uitschakelen en je hele huis in het donker zetten door één fout gourmetstel ;)
Danku! (y)

• agraaff
NTS schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:21:
[...]

Dat zie je best vaak. Dit onderwerp is niet heel AI-geschikt, want hij roept dan heel stellig iets wat helemaal niet zo werkt.
Ik gebruik AI in combinatie met verstand en google en Tweakers. Ik vertrouw voor dit soort zaken zeker niet op AI.
Hoewel de analyses van AI met Claude een stuk beter zijn dan die met ChatGPT Chat verzint echt constant zaken die er niet zijn. Claude heeft daar veel minder last van.

• DoMoFo
pvg schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:02:
[...]

Bij ?1?:
- Technisch gezien is je kabel veilig door de hoofdzekeringen, maar ik weet niet of er nog juridische redenen zijn om een extra automaat na de hoofdschakelaar te hebben. Je geeft zelf aan dat je dat wel wilt (3x 25A). Het meest logische is dan om die in de meterkast te plaatsen.
- De multiplussen vereisen een zekering om de interne relais/bekabeling te beveiligen. 3x 25A is prima (mag 40 of 50A zijn, staat in specs).
- Nabij de multiplussen moet een werkschakelaar aanwezig zijn.
Ok, tnx! 25A lijkt mij genoeg, dat is ook hoe ik de MP "software" matig cap.
Bij ?2?:
Ik zou de uitgaande kabels beveiligen met een selectieve 300mA aardlek (voor als je een keer door de kabel schroeft) en ook de B32 remautomaten bij de multiplussen zetten zodat ze ook de kabels beschermen. Merk op dat de aardlek aan AC-in niet functioneert in eilandbedrijf en je daarom ook op AC-out aardleks moet hebben (ja, dat wordt prijzig). Let op: je moet hier niet denken “gaat alleen om eilandbedrijf”, want: 2 selectieve 300mA in serie zijn NIET selectief tov elkaar. Dus als je na de multiplussen een aardlek zou veroorzaken in grid bedrijf, kan de aardlek voor de multiplus uitschakelen. Daarna zit je meteen in eilandbedrijf…

Je stelt losse automaten per fase voor, maar ik zou voor het gemak 3P+N of 4P nemen. De toegevoegde waarde van losse automaten is zeer beperkt: in de praktijk komt een aardlek veel vaker voor dan een harde kortsluiting tussen L en N. Dus meestal gaan toch alle 3 de fases uit.
Dank voor de uitleg, het kwartje valt! Dit gaat om veiligheid van mij, mijn gezin en huis, daar ga ik niet op besparen, die twee selectieve aardleks komen er.

Voor wat betreft de "losse" automaten, dat is om ruimte, zes ipv acht eenheden, ik heb al een behoorlijke aantal (5) Hafonorm in de meterkast kast hangen die vol zit met deze config (3x 24 en 2x 12) :) . Als ik de ruimte zou hebben zou ik idd een vaste automaat kiezen, maar scherp!

• DoMoFo
blaaspijp schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Ofwel je plaatje is incompleet ofwel je hebt geen bypass om de victron heen.
Daarnaast is onduidelijk welke victron je gebruikt. waarschijnlijk een 6k5
Je kan dus 25A uit het net halen en er maximaal 6wk = 26A aan toevoegen.
Je zekeringen zullen derhalve pas aangesproken worden als je Victron al overbelast is.

Je achterliggende woning is uitgelegd op 25A, immers je hoofdaansluiting bood niet meer als dat.
Indien je extra vermogen wilt zou ik dat uit de ACOUT2 halen en beide afzekeren op 25A

Vanuit de het net 3x25A gaat er dan een verbinding richting je bypass.
En vanuit ACout1 komt er ook weer een verbinding richting de bypass.

Vanuit de 40A alamat gaat de kabel richting de victron, de victron kan echter niet meer vragen als 25A dus waarom kies je voor een 40A?

Op locatie 1 zou ik een 3F automaat zetten met 25A
Op locatie 2 zou ik niks zetten want dat kan niet.
Op ACout1 alamat 25A 3F
Op ACout2 alamat 25A 3F
Plaatje is incompleet, wilde de focus op mijn probleem houden ;) . Er zit een omschakelaar op AC-OUT-1, in NET/GRID stand hebben mijn AC-IN en dus ook AC-OUT-2 nog spanning, alleen AC-OUT-1 wordt (om)geschakeld (naast uiteraard de hoofdschakelaar).

Het zijn 3 MP 4k5's (zie ook eerdere reactie), ik heb het nergens over 40A in het direct afzekeren van de MP, maar 25A (AC-IN) of 32A (AC-OUT-1 & 2). Dit is de max van de 4k5 (dus 25A uit net met al dan niet 7A uit batterij, of alle 32A uit de batterij). Samen met de AC PV die _MAX_ 5.2A per fase levert in de "huis" meterkast blijft de aanvoer dus netjes onder de 40A, en daar is de standaard Hafonorm meterkast voor gemaakt (40A, 30mA aardleks met B16 automaten).

Voor wat betreft de aardlek voor AC-IN, dat is de al eerder besproken ABB F204S-40/0.3 en is standaard een 40A variant, vandaar 40A (nominaal vermogen aardlek, _geen_ automaat), niet perse een bewuste keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door DoMoFo op 29-05-2026 16:12 ]

• DoMoFo
NTS schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Ja die ABB F204S-40/0.3 is exact dezelfde als die ik voor m'n AC-IN heb. Ik heb die gecombineerd met een 3-fase B25 automaat, niet met 3 losse automaten. Ik neem aan dat je een 5G4 of 5G6 kabel naar AC-IN hebt? Dan is een 3-fase automaat een logische oplossing, want je hebt maar één nul draad. Als je 3x een losse B25 neemt en de nullen combineert zou je theoretisch teveel stroom door de nul draad van je 5-aderige kabel kunnen trekken zonder dat een automaat uitschakelt.

Dan over het rechter rode vakje: Aan de AC-OUT kant van de Victron hoort een aardlekschakelaar en een automaat, de eerste om een fase-PE kortsluiting af te schakelen (denk aan: schep door de kabel) en de tweede om overbelasting van de kabel te voorkomen. Kies hier voor een 3-fase aardlekschakelaar, 3x 1-fase gaat mis als je er een 3-fase belasting op aansluit zoals een EV lader of kookplaat.

Volgens NEN1010 mag je overigens overbelasting ook voorkomen door uit te rekenen dat de voeding niet boven de maximale stroom van de kabel kan komen, dat zou ik alleen in een Victron setup niet doen omdat je door Peakshaving / PowerAssist vrijwel altijd stevige stromen kunt laten lopen.

[...]

Zie hierboven ik zou 1x een B25 3-fase in plaats van 3x B25 1-fase automaten nemen. Tenzij je naar elke omvormer volledig gescheiden kabels hebt liggen met elk een eigen nul (lijkt me niet?)

[...]

Ik heb dat inderdaad gedaan. Het helpt met de veiligheid van de AC-OUT kabel, bij mij is dat een grondkabel van 10 meter dus daar zou een graafmachine of tuinman met schep doorheen kunnen gaan. Voor de veiligheid van je eindgroepen maakt het niet uit.

Als je het doet moet je inderdaad wel een type-S 300mA (of 100mA maar die zijn in NL niet verkrijgbaar) nemen, een gewone zou bij een aardfout in één groep kunnen uitschakelen en je hele huis in het donker zetten door één fout gourmetstel ;)
Tnx! Helemaal duidelijk, met de uitleg van @pvg erbij is het kwartje gevallen. Moet alleen wel ernstig gaan schuiven, want die losse automaten waren uit nood geboren (ruimte), maar daar kom ik waarschijnlijk wel uit...
Kies hier voor een 3-fase aardlekschakelaar, 3x 1-fase gaat mis als je er een 3-fase belasting op aansluit zoals een EV lader of kookplaat.
Toch niet met de officiële ABB hack, waarbij je drie losse automaten fysiek verbind met palletje (zodat ze alle drie tegelijkertijd mechanisch afslaan) en de bijgeleverde nul steekjes aan de onderkant doorlust ? Uiteraard is een vast module beter / netter, maar ik zou zo een correcte krachtgroep met losse automaten kunnen maken...

* kuch * :/ Zo doe ik dat nl. al in de "huis" meterkast, naast normale 3-fase alamats. Dit vloeit weer voort uit de aansluiting van mijn fornuis (2 losse 16A inductie platen, die krijgen ieder een eigen fase (niet gekoppeld oid) maar de kabel naar fornuis zit in 1 leiding, dus ik wilde ze EN tegelijkertijd laten afslaan EN over twee fase verbinden maar wel achter 1 aardlek. Dit kan niet achter de "standaard" 2-polige aardleks, want als ik beide eigen fase geef zitten ze ook beide achter een andere/verschillende aardlek. Dus ook daar zit een ABB "palletje" op, dit dan voor twee automaten en de nul is daar NIET onderling doorverbonden.

Ik weet dat 1-fase automaten (al dan niet creatief gecombineerd) achter een 4-polige aardlek nou niet "Standard Operating Procedure" is :+ , maar het _MAG_ wel...

Ergo, ik heb een 3-fase (krachtgroep) EN 2x 1-fase (fornuis) op basis van flexomaten op een 3-fase hafonorm busboard, beide met ABB "palletjes" achter een 4-polige 40A/30mA aardlek 8)

[ Voor 22% gewijzigd door DoMoFo op 29-05-2026 16:10 ]

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 09:50
Gunther.S schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:36:
[...]

De foutstromen bij die 2e fout zijn in IT ook groter dan de foutstroom bij TT (typisch in België), omdat het PE pad heel kort is (lokale massa die het huis niet verlaat en niet via de bodem en PE van de wijkcabine moet gaan). Bij TN(-C) is het vergelijkbaar als bij IT.

Een isolatiebewaker met relais op de DC bus (bv. Lynx BMS) is dan een prima oplossing (maar wel heel dure). Het ding is dat áls je 2 isolatiefouten hebt, het wel heel erg kan zijn en de boel best kan uitbranden als de fouten dicht bij mekaar zitten (dus vóór er een zekering tussen zit), daarom dus om bij IT de eerste fout te detecteren en er op in te spelen dmv verwittiging en/of automatische uitschakeling.
Wat moet ik dan doen om het veilig volgens de NEN1010 regels te doen?

Ik heb de DC- niet geaard. Moet ik het wel aarden? En dan met 70mm2 kabel? Waar moet dit dan naartoe?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic heeft tracking data gekregen van Frenchman, volgende week geleverd hopelijk :D

@DmC1982 je Victron zal de DC- aarden als ie geen net meer ziet, dat staat ergens in je handleiding. Dit om geen aardfouten te maken en grotere problemen maken.

Edit: FAAAAAAAAK mislezen dus thx @Rimco

[ Voor 56% gewijzigd door Damic op 29-05-2026 17:46 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:45

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Damic nee, Victron hangt de AC nul aan de aarde, tenzij je dat uitzet. DC blijft altijd geïsoleerd tov de aarde tenzij je daar zelf iets mee doet.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:06

HRV

Toch schrijft Victron in de MultiRS documentatie dat iedere unit afzonderlijk gezekerd moet zijn aan zowel de AC als DC zijde. Voor de MultiPlus niet nagekeken, maar lijkt me hetzelfde?

Each unit needs to be fused individually on the AC and DC side. Make sure to use the same type of fuse on each unit.

• HRV

HRV

@NTS Een tijdje geleden reageerde jij op een vraag over een Sontheimer omschakelaar als hoofdschakelaar.
NTS schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:13:
[...]
Ik zou het niet doen, duidelijkheid is ook belangrijk. Meer gangbaar is twee hoofdschakelaars die elk een kant van je omschakelaar voeden. En dan zo'n sticker duidelijk op de kast: https://helionenergie.nl/...roepenkast-thuisbatterij/
Er is wel een duidelijk verschil tussen een Hager SFT440, waarbij je als je naar NUL wil schakelen niet te ver door moet drukken. De NUL is ook niet te zien totdat je de schakelaar omzet.

De Sontheimer heeft echter een echte knop die je in de verticale stand op nul zet en in horizontale kant op grid of op noodstroom zet. Staat ook duidelijk op de behuizing gedrukt in tegenstelling tot de Hager. Met die Sontheimer is het mijns inziens duidelijker dankzij die knop.

Ik neig dus toch naar het vervangen van mijn hoofdschakelaar door de Sontheimer. Zouden er nog verdere redenen zijn om het niet te doen?

• NTS
  • Niet online
HRV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Toch schrijft Victron in de MultiRS documentatie dat iedere unit afzonderlijk gezekerd moet zijn aan zowel de AC als DC zijde. Voor de MultiPlus niet nagekeken, maar lijkt me hetzelfde?
Dat werkt alleen bij een alamat niet. Er staat een paar maanden geleden een post hier van iemand die drie aparte alamats had op de output, die schakelden direct uit bij een 3 fase belasting.
HRV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:12:
Er is wel een duidelijk verschil tussen een Hager SFT440, waarbij je als je naar NUL wil schakelen niet te ver door moet drukken. De NUL is ook niet te zien totdat je de schakelaar omzet.
Ik heb zo'n SFT440, die druk je niet per ongeluk van 1 naar 2 in één beweging. Maar met een hoofdschakelaar voor elke voeding (net en batterij) maakt het ook niet uit hoe de omschakelaar staat, hoofdschakelaars uit = uit.
Ik neig dus toch naar het vervangen van mijn hoofdschakelaar door de Sontheimer. Zouden er nog verdere redenen zijn om het niet te doen?
Nee technisch is het prima. Je moet alleen dan zelf iets van een duidelijke sticker/uitleg regelen. Als je niet thuis bent en iemand wordt gebeld om een probleem op te lossen moet het wel direct duidelijk zijn hoe de spanning uitgeschakeld wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door NTS op 30-05-2026 21:42 ]

• kitesurfer2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:56
De knoop is doorgehakt.
2027 komt eraan en dus kiezen of de panelen van het dak of een batterij.

Toch voor een batterij gegaan. Het is de ESS Victron Voltsmile kast geworden 15kVA 20KWh

Ik zie in de tekening alleen andere schakelaars in deze Victron/Voltsmile ESS kast als dat onze beroemde Toby op zijn site heeft staan?

Iemand deze kast ook al in het bezit?
Kloppen deze schakelaars of moet ik de ESS kast nog aanpassen?

De 5800WP panelen aangesloten op een omvormer van Solaredge SE5K (kan tot 6700WP invoeden) wil ik meenemen zoals getekend in het AC1 out circuit (noodstroomcircuit). Dan heb ik er ook nog wat aan als de stroom uitvalt en ik de batterij volgeladen wil hebben.
Nu maar hopen dat de victron deze omvormer goed afschakelt als de batterijen vol zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7XHxvh1V-qWZAB6WmzYK866C3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TYESirS4UbeciAbXLosMdEF.jpg?f=fotoalbum_large

In de kast zit alleen een wisselschakelaar.
Verder 2x een D32A automaat. Is het verstandig deze te wisselen?
Ik wil m'n hoofdzekeringen zeker beveiligd hebben. Anders ben ik ik bij overbelasting steeds geld kwijt om Liander er een nieuwe zekering in te laten zetten. ;)
kitesurfer2 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 01:57:
De knoop is doorgehakt.

Toch voor een batterij gegaan. Het is de ESS Victron Voltsmile kast geworden 15kVA 20KWh

Ik zie in de tekening alleen andere schakelaars in deze Victron/Voltsmile ESS kast als dat onze beroemde Toby op zijn site heeft staan?

Iemand deze kast ook al in het bezit?
Kloppen deze schakelaars of moet ik de ESS kast nog aanpassen?

De 5800WP panelen aangesloten op een omvormer van Solaredge SE5K (kan tot 6700WP invoeden) wil ik meenemen zoals getekend in het AC1 out circuit (noodstroomcircuit). Dan heb ik er ook nog wat aan als de stroom uitvalt en ik de batterij volgeladen wil hebben.
Nu maar hopen dat de victron deze omvormer goed afschakelt als de batterijen vol zijn.

[Afbeelding]

Ik wil m'n hoofdzekeringen zeker beveiligd hebben. Anders ben ik ik bij overbelasting steeds geld kwijt om Liander er een nieuwe zekering in te laten zetten. ;)
Ik heb mijn spulletjes bij Toby gekocht en het lijkt op deze tekening. Ik ben wel bezig de hager omschakelaar te vervangen door een sontheim, omdat die de nul ‘beter’ schakelt. Maar dat is een beetje een kwestie van smaak.

• HRV

HRV

kitesurfer2 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 01:57:
De knoop is doorgehakt.
Ook zonder accu hoeven ze echt niet van het dak hoor. De energie die ze leveren is nog steeds gratis en je kunt ook wel wat regelen om je solaredge niet terug te laten leveren om een terugleverboete te voorkomen.

Die D32 snap ik niet. Jouw netbeheerder heeft een C-karakteristiek in jouw hoofdaansluiting. Een setje automaten, of ouderwetse smeltzekeringen. Dus als je er een D achter gaat zetten dan zal je hoofdzekering altijd als eerste gaan lijkt me.

32A snap ik wel als je aan peakshaving wilt gaan doen. Maar er zal dan geen 32A teruggaan naar het net... dus dan snap ik die tweede D32 niet...
Heb je wellicht een plaatje van die Voltsmile set-up? Wel handig om te weten hoe alles is aangesloten. De tekening die je plaatst is van Toby en geen idee of het bij jou op eenzelfde manier is aangesloten.

• blaaspijp
Beer070 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:49:
[...]

Ik heb mijn spulletjes bij Toby gekocht en het lijkt op deze tekening. Ik ben wel bezig de hager omschakelaar te vervangen door een sontheim, omdat die de nul ‘beter’ schakelt. Maar dat is een beetje een kwestie van smaak.
Je kan je afvragen hoe vaak je de hager gebruikt.

Ik misschien een paar keer per jaar als een update gedaan moet worden. Of als er iets mis gaat. Dan kan je ook je voorlopende zekeringen uitzetten voordat je de hager gebruikt. Scheelt een hoop geld voor een kleine extra handeling.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• HRV

HRV

Ik heb een vraagje over een overbelasting van de hoofdzekering in mijn huidige situatie in combinatie met mijn toekomstige Victron installatie.

Af en toe meldt mijn Tibber Pulse een overbelasting van de hoofdzekering. Meestal is het niet veel, enkel een paar Ampere voor een paar seconden ivm laadpaal, koken, WP, etc. De Tibber pulse geeft altijd aan dat dat 10 seconden is, maar ik heb het idee dat hij niet vaker logt en dat het dus waarschijnlijk korter is dan 10 seconden.

Af en toe echter, zit ik boven de 50A. Laatst kortstondig 84A op fase 3. Dit heeft te maken met het inschakelen van een grote afzuiger en een zaagtafel. De afzuiger (Laguna P-flux) is hierbij de boosdoener. Die zit ook op een C-groep ivm de grote opstartstromen.

Mijn hoofdzekering (smeltzekeringen) kan dit prima verwerken. Daar heb ik dus geen probleem mee.
Ik ben echter bang dat dit met mijn Victron systeem wel een uitdaging gaat worden. De Multi-RS kan kortstondig (9 seconden) 40A leveren en ik begreep dat hij boven de 50A hoe dan ook meteen de beveiliging in schiet, dus dat zou met een forse opstartstroom al meteen gebeuren.

Het zou jammer zijn als ik de garage op moet delen en een deel van de apparatuur voor de Victrons moet plaatsen.

Iemand hier ervaring mee?
blaaspijp schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Je kan je afvragen hoe vaak je de hager gebruikt.

Ik misschien een paar keer per jaar als een update gedaan moet worden. Of als er iets mis gaat. Dan kan je ook je voorlopende zekeringen uitzetten voordat je de hager gebruikt. Scheelt een hoop geld voor een kleine extra handeling.
als je nieuw moet aanschaffen is de Hager vrijwel net zo duur als de Sontheim.

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:33
HRV schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:40:
Ik heb een vraagje over een overbelasting van de hoofdzekering in mijn huidige situatie in combinatie met mijn toekomstige Victron installatie.

Af en toe meldt mijn Tibber Pulse een overbelasting van de hoofdzekering. Meestal is het niet veel, enkel een paar Ampere voor een paar seconden ivm laadpaal, koken, WP, etc. De Tibber pulse geeft altijd aan dat dat 10 seconden is, maar ik heb het idee dat hij niet vaker logt en dat het dus waarschijnlijk korter is dan 10 seconden.

Af en toe echter, zit ik boven de 50A. Laatst kortstondig 84A op fase 3. Dit heeft te maken met het inschakelen van een grote afzuiger en een zaagtafel. De afzuiger (Laguna P-flux) is hierbij de boosdoener. Die zit ook op een C-groep ivm de grote opstartstromen.

Mijn hoofdzekering (smeltzekeringen) kan dit prima verwerken. Daar heb ik dus geen probleem mee.
Ik ben echter bang dat dit met mijn Victron systeem wel een uitdaging gaat worden. De Multi-RS kan kortstondig (9 seconden) 40A leveren en ik begreep dat hij boven de 50A hoe dan ook meteen de beveiliging in schiet, dus dat zou met een forse opstartstroom al meteen gebeuren.

Het zou jammer zijn als ik de garage op moet delen en een deel van de apparatuur voor de Victrons moet plaatsen.

Als deze installatie na de victron komt en je stelt max van het net juist af. Lost/verminderd victron juist dit probleem op. Let wel dat je deze specifieke groep niet op eiland bedrijf moet plaatsen. Doe je dat wel dan verwacht ik wel dat jou scenario realistisch gaat worden.

Hier ongeveer het zelfde verhaal alleen dan met 9kw backup element van de warmtepomp. Op alleen net bedrijf gaat het goed, kortstondig absorbeert het net dit prima. Alleen gaat dit op eiland bedrijf waarschijnlijk fout.

Nu heb ik in de hoofdmeterkast een dubbele medusa hangen en ga op de klein utiliteit manier een scheiding maken tussen preferente groepen en niet preferente groepen. Naargelang wat voor mijn basisbehoeften aan minimaal bedrijf door moet gaan.

Aansluiting betreft een 3x25 met een 15 kVa victron setup met 3x 16kWh basengreen accu. Met een victron 400-100 pv waar 18x450w pv achter komt. Ook hier bewust gekozen om clipping en hoger rendement bij minder perfect weer.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
[...]

[...]

[...]

Ik

[...]
Hoe kom je tot dit verhaal? De nul wordt alleen in een 4 polige automaat beveiligd. Dus het maakt helemaal niet uit of je 3x1 fase gebruikt of 1x3 fase, de nul wordt niet bemeten.

• NTS
  • Niet online
Klopt, je moet de S204 hebben om ze allemaal te beveiligen. Met een S203 (3F+N) is de nul alleen een schakelaar.

• kitesurfer2
Bij deze de foto van de kast met de automaten erin.
Aangezien Toby ook best goed in deze materie is, is het misschien beter om zijn tekening aan te houden.
Deze kast is kant en klaar geleverd via Voltsmile uit Duitsland.

Foto gemaakt op de solarbeurs in Vijfhuizen onlangs....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_QOgB5QqY6LQTDj2-Or7SIsZ0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeY68QYHty9OISSP19UNbqrB.jpg?f=fotoalbum_large

....en het standaard schema 1 & 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQkStg8qKV5mMpxpA8K3oErV23Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNeUbI5mvJ5KWzcZTM8jiAHY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EkfkgGoJ4TZmfamZIKUyokAqiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mS3AqgYLjnW34J5DYGpzJbQ7.jpg?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@HRV Er zijn soft start apparaten te koop.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• pvg

pvg

HRV schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:40:

Ga je tijdens eilandbedrijf de machines gebruiken? Normaal hangt alles aan het grid en is het niet anders dan zonder victrons, sterker nog: tijdens grid bedrijf kunnen de victrons bij springen.
Ik zie alleen een risico als je de machines bij eilandbedrijf wilt gebruiken.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:11
Op de website van Toby zie ik dat 'ie nu sets aanbiedt met de Multi RS - dus zonder Solar - vanaf half juni. De Multi RS komt dus eindelijk beschikbaar. Scheelt zo'n € 150 per Multi RS als je de solar niet nodig hebt.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• onetime
  • Niet online
Wie is die Toby en wat is zijn website?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:36

Japie.G

Colour Classic

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• blaaspijp
Conrado schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:35:
Op de website van Toby zie ik dat 'ie nu sets aanbiedt met de Multi RS - dus zonder Solar - vanaf half juni. De Multi RS komt dus eindelijk beschikbaar. Scheelt zo'n € 150 per Multi RS als je de solar niet nodig hebt.
Volgens mij zie ik toch echt dat de Solar versie goedkoper is omdat daar de BTW van vervalt omdat het een solar product is.

De niet solar is alleen goedkoper als jij zelf de btw daarop kan terug vragen.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
blaaspijp schreef op maandag 1 juni 2026 @ 04:48:
[...]

Volgens mij zie ik toch echt dat de Solar versie goedkoper is omdat daar de BTW van vervalt omdat het een solar product is.

De niet solar is alleen goedkoper als jij zelf de btw daarop kan terug vragen.
Dat kan toch met de kor regeling en een dynamisch contract uitgaande dat je geen zzp'er bent.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• NTS
  • Niet online
kitesurfer2 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:44:
Aangezien Toby ook best goed in deze materie is, is het misschien beter om zijn tekening aan te houden.
Deze kast is kant en klaar geleverd via Voltsmile uit Duitsland.
Ik snap niet helemaal wat er mis is of waarom je iets wilt aanpassen?

• HRV

HRV

kitesurfer2 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:44:

[Afbeelding]
Hun aansluitschema zou wel prettig zijn. Echter is dit mijns inziens niet het beste ontwerp dankzij automaten die op hun rug liggen.
Kijk naar die zwarte kabel die al bijna de testknop indrukt van wat denk ik een aardlek of alamat is.
Het is ook veels te makkelijk om de werking te beperken als er iets op gelegd is en de schakelaar blokkeert. Moet je niet doen natuurlijk, maar ja....

Het zou mijn voorkeur niet hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door HRV op 01-06-2026 08:43 ]

• HRV

HRV

pvg schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Ga je tijdens eilandbedrijf de machines gebruiken? Normaal hangt alles aan het grid en is het niet anders dan zonder victrons, sterker nog: tijdens grid bedrijf kunnen de victrons bij springen.
Ik zie alleen een risico als je de machines bij eilandbedrijf wilt gebruiken.
Nee, dat is niet de bedoeling.
Dus kortstondig die 80A leveren is geen probleem? Ik dacht dat de MultiRS tot 50A gaat, ook als het grid aanwezig is kan er niet meer dan 50A door de MultiRS lopen. Vandaar mijn onzekerheid.

• HRV

HRV

onetime schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:49:
@HRV Er zijn soft start apparaten te koop.
Er zit al een softstart in, alleen is de opstartstroom nog steeds erg groot.

• HRV

HRV

Conrado schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:35:
Het scheelt slechts 123 Euro. Dat is te verwaarlozen voor de ingebouwde MPPT's...
Ik had eigenlijk minstens het dubbele verwacht.

Heb ik misschien voor niets zitten wachten :+

• onetime
  • Niet online
Ik heb alleen naar de multi-plussen gekeken, maar die zijn bij NKON toch een stuk goedkoper?

• Jazsie
  • Laatst online: 13:52
NKON is inderdaad een stuk goedkoper mbt de MultiPlus-II omvormers.

Maar ook de Multi RS 48/6000 is goedkoper bij NKON.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• HRV

HRV

Toby is inderdaad zeker niet de goedkoopste.

• kitesurfer2
NTS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:22:
[...]

Ik snap niet helemaal wat er mis is of waarom je iets wilt aanpassen?
Het verschil met het schema van Toby Doorn zijn de waardes van de installatieautomaten.
Misschien doet dit wat af aan het gebruik van het systeem?

• NTS
  • Niet online
Ik zou vooral checken welke kabels je achter welke automaat hebt zitten en of dat conform NEN1010 is.

Toby is geen expert in normen, hij heeft wat video's waar hij de plank m.b.t. NEN1010 aardig mis slaat. Als je het geheel bij hem koopt zou ik zeker zijn schema en aanwijzingen volgen. Maar ik zou niet een andere installatie beoordelen op "is dit hetzelfde" want het zou zomaar kunnen dat die andere installatie net zo goed of beter aan de normen voldoet.

• agraaff
YouTube: How to Crimp Large Cable Lugs For Offgrid Solar or Marine Electrical

Vond hem wel interessant.

Conclusie, gebruik goede pluggen. En zaag er 1 open als test om te kijken of je aliexpress krimper goed werkt

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:01
Ook ik ben mij volop aan het inlezen m.b.t. een thuisbatterij i.c.m. een Victron setup.

Situatie thuis nu:

3x25A aansluiting
3x SMA op Oost/Zuid/West -> 3600wp / 3260wp / 5100 WP
1x SMARTEVSE EV Charger welke 3x16A kan laden. (Aardlekautomaat zit direct op de fases aangesloten)

Het gaat om 2x SMA 2.5 omvormers en een 5.0 omvormer. Oost en Zuid worden dus redelijk ondergedimensioneerd. Heb ik totaal 34 panelen.

Nu wil ik beginnen met 1x een Multiplus 5000 icm een 16KWh batterij pack. Zijn er tweakers die dit al in gebruik hebben en wat zijn de ervaringen? De multiplussen zijn behoorlijk aan de prijs, vandaar dat ik gewoon met 1 wil beginnen.

Daarnaast: Als ik deze Multiplus op 1 fase aansluit voor noodstroom waar mijn verlichting, koelkast etc op zit, is dat dan toegestaan?

Ook zag ik dat "Robbert DYI Project" ook zijn setup voorbijkomen waar hij veel uitleg in geeft. 1 van de dingen die hij juist niet heeft, is een energiemeter. Die is blijkbaar niet nodig om te zien hoeveel stroom er wordt gebruikt. Ik dacht dat dit icm met Victron juist wel verplicht was? Dat P1 meting niet kon/voldoende was.

[ Voor 23% gewijzigd door Possible op 02-06-2026 09:59 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:05
agraaff schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:38:
YouTube: How to Crimp Large Cable Lugs For Offgrid Solar or Marine Electrical

Vond hem wel interessant.

Conclusie, gebruik goede pluggen. En zaag er 1 open als test om te kijken of je aliexpress krimper goed werkt
Ja of huur gewoon een kwalitatieve perstang zoals Klauke met Klauke kabelschoenen, dan weet je vrijwel zeker dat het goed zit.

Je zou zelfs je kabels precies op maat kunnen maken en met het materiaal naar een lokaal elektrotechnisch bedrijf kunnen gaan om daar de kabelschoenen er op te laten zetten. Maar slechte verbindingen met slecht gereedschap kunnen echt problemen geven.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:00

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Possible schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:44:
Ook ik ben mij volop aan het inlezen m.b.t. een thuisbatterij i.c.m. een Victron setup.

Daarnaast: Als ik deze Multiplus op 1 fase aansluit voor noodstroom waar mijn verlichting, koelkast etc op zit, is dat dan toegestaan?
Als je een 1-fase setup kiest dan moet die multiplus altijd op de 1e fase aangesloten worden. Zitten je koelkast en verlichting op groepen die op andere fasen zitten, dan zou je wat groepen moeten gaan omwisselen.
Ook zag ik dat "Robbert DYI Project" ook zijn setup voorbijkomen waar hij veel uitleg in geeft. 1 van de dingen die hij juist niet heeft, is een energiemeter. Die is blijkbaar niet nodig om te zien hoeveel stroom er wordt gebruikt. Ik dacht dat dit icm met Victron juist wel verplicht was? Dat P1 meting niet kon/voldoende was.
Met een 1-fase setup heb je gewoon een energie meter nodig in de meterkast die de 3 fasen meet en communiceert aan de cerbo gx. Je kunt ook zelf iets knutselen denk ik met P1 data, hoe goed dat werkt mogen andere mensen vertellen. Zou zelf gewoon een energie meter (laten) plaatsen in de meterkast.

Als je naar een 3-fase setup wilt met noodstroom, dus huis achter ac-out1 dan heb je geen meter meer nodig. Alles heeft een prijs.

Voor mij geldt eigenlijk een belangrijke regel betreffende een (D)ESS: het moet super stabiel en betrouwbaar zijn en dat kost meestal geld.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 02-06-2026 11:22 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:10

Sosabowski

nerd

altijd op de 1e fase
Wat is volgens jou de eerste fase in een woning met drie fasen aansluiting?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Q

Q

Sosabowski schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:43:
[...]

Wat is volgens jou de eerste fase in een woning met drie fasen aansluiting?
L1 in je huis. De multiplus handleiding is hier helder over. De getallen kloppen niet meer in je cerbo GX display / app als je een enkele MP op L2/L3 aansluit. Zijn meerdere mensen zelf achter gekomen.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:04
Iemand die mooie aanbieding weet of kan geven voor aanschaf van 3x Victron Multiplus-II 48/6k5/100-50 als vervanging voor mijn huidige setup met 3x Victron Multiplus-II 48/3k/35-32 ?

Alle tips zijn welkom!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:14

Ersus

Zuid-Limburg

grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:43:
Iemand die mooie aanbieding weet of kan geven voor aanschaf van 3x Victron Multiplus-II 48/6k5/100-50 als vervanging voor mijn huidige setup met 3x Victron Multiplus-II 48/3k/35-32 ?

Alle tips zijn welkom!
Gewoon je huidige setup te koop zetten en als je de centen hebt de nieuwe setup aanschaffen en bouwen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:04
Ersus schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:56:
[...]

Gewoon je huidige setup te koop zetten en als je de centen hebt de nieuwe setup aanschaffen en bouwen.
Dat snap ik, de vraag is heeft iemand een tip waar de nieuwe victrons aan te schaffen

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 12:10
Ik ben bezig met de planning van de victon installatie voor mijn nieuwbouw woning (België). Hiervoor heb ik een schema uitgetekend, en alle feedback hierover is welkom.

Ik ga de installatie volledig zelf uitvoeren (de levering van de zonnepanelen en racking werk ik samen met een firma), voor alle andere onderdelen zal ik zelf zorgen,

De installatie bestaat uit een kleine zekeringkast, direct achter de meter, die de ondersteuning zal bieden van de victron installatie en het net. (En in de afwerkingsfase zal gebruikt worden als tijdelijke werfkast tot de grote zekeringkast operationeel is) De grote zekeringkast die later geplaatst wordt zal alle zaken in het huis voeden, verbonden met de kleine zekeringkast.

Het is best wel een degelijke complexe installatie, en veiligheid vind ik belangrijk, ook als ik er aan zou werken. Maar ik wil zeker toekomst gerichte uitbreidingen niet in de weg staan. En het huis is volledig electrisch (2-8kw warmtepomp, inductiekookplaat, airco, servers en netwerk, electrische wagen, ...), en ik wil ook in de winter hopelijk wat stroom zelf voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/di3c0wvBoA0JClj3YjjCrzrWyhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JPoo6ViUxRknKXk0Qbv1hGk.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor alle feedback

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Dat snap ik, de vraag is heeft iemand een tip waar de nieuwe victrons aan te schaffen
Nkon?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

ghost616 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:24:
Ik ben bezig met de planning van de victon installatie voor mijn nieuwbouw woning (België). Hiervoor heb ik een schema uitgetekend, en alle feedback hierover is welkom.

Ik ga de installatie volledig zelf uitvoeren (de levering van de zonnepanelen en racking werk ik samen met een firma), voor alle andere onderdelen zal ik zelf zorgen,

De installatie bestaat uit een kleine zekeringkast, direct achter de meter, die de ondersteuning zal bieden van de victron installatie en het net. (En in de afwerkingsfase zal gebruikt worden als tijdelijke werfkast tot de grote zekeringkast operationeel is) De grote zekeringkast die later geplaatst wordt zal alle zaken in het huis voeden, verbonden met de kleine zekeringkast.

Het is best wel een degelijke complexe installatie, en veiligheid vind ik belangrijk, ook als ik er aan zou werken. Maar ik wil zeker toekomst gerichte uitbreidingen niet in de weg staan. En het huis is volledig electrisch (2-8kw warmtepomp, inductiekookplaat, airco, servers en netwerk, electrische wagen, ...), en ik wil ook in de winter hopelijk wat stroom zelf voorzien.

[Afbeelding]

In België is toch die AREI keuring nodig?
Ik zou dan het design met een AREI bureau doornemen dan zit je wel zeker wat betreft een goedkeuring. Alhoewel dat vaak afhankelijk is van de keurder op locatie of het een zeikerd is.

De PowerIn van beide batterij banken zou ik direct koppelen en die schakelaar ertussen uit laten en iedere bank voorzien van een eigen T class of NH zekering.

[Afbeelding]

Kostentechnisch kan je wat besparen met 3 stuks multi rs solar, maar dan zak je naar 18kva in plaats van 24kva.

Ik snap de 20A zekeringen op de PV niet. Die gaan voor bliksemschade niet helpen, en de mppt’s kunnen meer aan toch? 35A per string dacht ik. Ik heb zelf geen schakelaars onder het dak, maar heb wel zitten kijken naar OBO bliksem bescherming.

Met 40kwh aan accu’s is het wel belangrijk om ze veilig te plaatsen, liefst waar ze buitenhuis kunnen ventileren.

• Marlinc
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:04
Ik ben zelf ook een 3 fase Victron 3 fase systeem thuisbatterij aan het uitwerken, voor nu op basis van een 16 kWh batterij waarbij ik deze later mogelijk uitbreid naar 32 kWh maar voor nu houd ik het bij 16, ook omdat ik een ING opstalverzekering heb en ze maximaal 20 kWh aan capaciteit toestaan.

Nu zit ik wel te denken of het misschien handig zou zijn om een kleine tweedehands MultiPlus II 3000 (mogelijk met ingebouwde GX) op de kop te tikken om hier alvast in het klein wat ervaring mee op te doen.

• DoMoFo
Ik heb het AC design voor mijn 3-fase Victron installatie zo goed als af en ben nu bezig met de DC zijde. Ook hier zijn mij de "best-practices" niet altijd volledig duidelijk. Veel Victron schema's in combinatie met het Lynx busbar systeem zijn vaak gebaseerd op een enkelvoudige inverter/charger met een enkelvoudige batterij(bank).

Als ik dan het bekende "Wiring Unlimited" raadpleeg, specifiek hoofdstuk 4.9 + 4.10, vraag ik mij af of een Lynx busbar überhaupt verstandig is wanneer je een goed gebalanceerde configuratie wil bouwen met meerdere inverters.

Mijn installatie wordt opgebouwd uit 3x een MP-II 4k5, 2x een MPTT 250/70 en initieel 1x een 16kWh pre-fab batterij. Een eventuele tweede 16kWh batterij is nog in overweging, dit in de eerste plaats voor het gewicht (batterij moet naar zolder worden getild, met een enkelvoudig 32kWh batterij ondoenlijk) en ten tweede heb ik bij een mogelijk defect van een van de batterijen nog altijd een werkend ESS systeem tijdens de garantie afhandeling. Door de mogelijkheid beide individueel te ontladen heb ik ook iets meer DC vermogen beschikbaar.

Voor de busbar heb ik initieel 2x een Lynx Distributor en 1x een Lynx T-Class voor de batterijen opgenomen. Ik moet nog kiezen welk pre-fab batterij ik kies, ik heb drie opties die in principe in de basis allemaal op soortgelijke wijze plug&play zijn, inclusief BMS & ingebouwde zekering. Geen van alle bevat een T-Class zekering (althans niet als zodanig gespecificeerd) en gaan er in principe van uit dat de interne zekering/BMS alle fouten oppakt. Ik ga uit van een "total disaster" scenario waarbij de batterij BMS ook faalt, vandaar de extra T-Class.

Verder denk ik er ook nog aan om de Lynx Smart BMS tussen de Lynx Distributors & T-Class te stoppen, voornamelijk voor de ingebouwde DC Contactor die ik kan gebruiken voor een "Emergency" procedure en de ingebouwde pre-charge functie, zodat ik me geen zorgen (of vergeten) hoef te maken over de "inrush current". De BMS functie zelf is dan voornamelijk spielerij en een extra check bovenop de ingebouwde BMS van de batterij(en) zelf, Andy van "Off-Grid Garage" heeft hier een leuk item over: de "Aggregated Smart Shunt" plugin.

Maar terug naar de kern, mijn beoogde (gebalanceerde) setup op basis van de Lynx busbar zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAYVlc_X3DXK-bU46fk8wplykSw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SDwxOBZ7mgfzZmIOZ5PBBfCy.png?f=user_large

Maar dat heeft niet veel overeenkomsten met het plaatje uit "Wiring Unlimited" in hoofdstuk 4.10:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-a2w8qYaF1JZPER2OCDjMuGLP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kw4PlNZFgOqtU9dpaExguEg2.png?f=fotoalbum_large

Een 16kWh pack doet zo'n 150A, met 3x een MP4k5 die zo'n 50A (=150A) doen blijft het met max .5C laad/ontlaad vermogen allemaal ruim binnen de marges. Met een tweede 16kWh batterij moeten de MP's worst case goed aan de bak, maar daar zijn ze voor ;-). Als er zon is kunnen de twee MPTT's ieder zo'n 30A toevoegen (=60A totaal).

Is er ergens waar ik mij zorgen over moet maken mbt de "onbalans" die ontstaat bij het gebruik van de Lynx busbar in deze installatie ? Uiteraard is andere kritiek of tips ook welkom!

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:53
Met dat vermogen zit je net onder de grens van Fluvius voor netstudie, en zeer ruim boven de grens voor de Fiscus voor btw aangifte. Kan je hier ons informeren hoe je hier mee overweg gaat?
Ik ga de installatie volledig zelf uitvoeren (de levering van de zonnepanelen en racking werk ik samen met een firma
Als het voor plat dak is, kan je dit prima zelf uitvogelen, bv. esdec heeft een online tool voor hun flatfix fusion systeem. Handleiding is soms 2x lezen voor bepaalde details, maar het belangrijkste gedeelte is supersimpel. Bespaart je weer wat centen, maar aan de grootte van de installatie te zien, boeit dat misschien niet echt. Die PV overspanningsbeveiliging is ook heel duur, maar dat wist je vast wel.

Verder mag dat CEE 32A stopcontact op een werfkast, maar niet in definitieve installatie owv geen kinderbeveiliging. Wat wel mag zijn vergrendelbare CEE 32A stopcontacten (bestaan ook goedkopere alternatieven van).

Blijf je met 6 panelen onder de 250VDC ? Ook in koude omstandigheden? (correctie toepassen op basis van Voc coëfficiënt, zie datasheet panelen).

Als je T-class fuses extern steekt (niet in Lynx), kan je de explosieveilige fuse holders van Blue Sea Systems overwegen. Elke extra verbinding is echter wel een potentieel point of failure, dus less is more. Die hoofdschakelaar per groep batterijen is leuk, maar er zit ook een knop op elke batterij.

Ik zou ook andere batterijen kiezen. Pylontech is 15 cells, dus lagere spanning en incompatibel met de meeste andere batterijen (16S). Dyness Power Brick bijvoorbeeld. After-sales van Pylontech lees je ook veel slechte feedback van. Zelf geen ervaring mee.

Laatste safety focus punt: hebben de Pylontechs zelf een zekering aan boord? Wat gebeurt er als er één in kortsluiting gaat, (of je doet verkeerde handeling)? Dan duwen de 3 anderen al hun stroom daardoor. Voor absolute veiligheid kan je hiertegen nog een T-class per batterij zetten, zo dicht mogelijk tegen de aansluiting, nog liever ingebouwd in de batterij zelf.

Side note: heb je ook Beckhoff bekeken voor domotica ipv Wago? Heb ik namelijk en werkt super nice, development in visual studio, makkelijk om version control op toe te passen. Wago heb ik enkel ervaring met de modbus remote io en dat is natuurlijk 20 jaar terug in de tijd. Ik hoop dat Wago PLC wat makkelijker werkt..

• pvg

pvg

DoMoFo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 01:02:

Een 16kWh pack doet zo'n 150A, met 3x een MP4k5 die zo'n 50A (=150A) doen blijft het met max .5C laad/ontlaad vermogen allemaal ruim binnen de marges. Met een tweede 16kWh batterij moeten de MP's worst case goed aan de bak, maar daar zijn ze voor ;-). Als er zon is kunnen de twee MPTT's ieder zo'n 30A toevoegen (=60A totaal).
Al vaker besproken: 0.5C is vaak de max spec van de cellen, maar dat is in de praktijk zeker niet “ruim binnen de marges”. Een 16kWh pack warmt ca 10 graden Celsius op bij laden op 0.2C (dus van 30-35 graden naar 40-45 graden, wat ongeveer de max aanvevolen temperatuur is).
Merk op dat de dissipatie in de cellen kwadratisch gaat met de laad/ontlaadstroom.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Marlinc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:22:
Ik ben zelf ook een 3 fase Victron 3 fase systeem thuisbatterij aan het uitwerken, voor nu op basis van een 16 kWh batterij waarbij ik deze later mogelijk uitbreid naar 32 kWh maar voor nu houd ik het bij 16, ook omdat ik een ING opstalverzekering heb en ze maximaal 20 kWh aan capaciteit toestaan.

Nu zit ik wel te denken of het misschien handig zou zijn om een kleine tweedehands MultiPlus II 3000 (mogelijk met ingebouwde GX) op de kop te tikken om hier alvast in het klein wat ervaring mee op te doen.
@grotegok

• ghost616
Beer070 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Kostentechnisch kan je wat besparen met 3 stuks multi rs solar, maar dan zak je naar 18kva in plaats van 24kva.

Ik snap de 20A zekeringen op de PV niet. Die gaan voor bliksemschade niet helpen, en de mppt’s kunnen meer aan toch? 35A per string dacht ik. Ik heb zelf geen schakelaars onder het dak, maar heb wel zitten kijken naar OBO bliksem bescherming.

Met 40kwh aan accu’s is het wel belangrijk om ze veilig te plaatsen, liefst waar ze buitenhuis kunnen ventileren.
Ja ik dacht 20A zekeringen te verzien voor iedere set van 6 panelen in serie. (Effectief 16A). En dan 2 sets van 6 in parallel op de 40A zekering.

Maar als de set van 20A zekeringen niet nodig zou zijn, laat ik deze weg natuurlijk. Het moet veilig zijn, zonder natuurlijk te overdrijven.

• ghost616
Ersus schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:40:
[...]

In België is toch die AREI keuring nodig?
Ik zou dan het design met een AREI bureau doornemen dan zit je wel zeker wat betreft een goedkeuring. Alhoewel dat vaak afhankelijk is van de keurder op locatie of het een zeikerd is.

De PowerIn van beide batterij banken zou ik direct koppelen en die schakelaar ertussen uit laten en iedere bank voorzien van een eigen T class of NH zekering.
Bedankt voor de tip, ik ga eens luisteren bij een keurings bureau. Eens zien of ze dit willen nakijken voor het plaatsen en de keuring.

De batterijen komen bij mij met een korte kabel (+-5m) gescheiden van het victron systeem, dus dacht ik een disconnect per bank is misschien wel handig als eraan gewerkt moet worden? (Altans kan ik ook alle batterijen appart uitschakelijk eigenlijk)

Ik ging hier zoiezo een class T of mega fuse tussenzetten

• ghost616
Gunther.S schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 01:04:
[...]

Met dat vermogen zit je net onder de grens van Fluvius voor netstudie, en zeer ruim boven de grens voor de Fiscus voor btw aangifte. Kan je hier ons informeren hoe je hier mee overweg gaat?
Ik was op de hoogte van de BTW aangifte, maar ik ga de link eens grondig doornemen voor de details (ik ben al zelfstandige dus ik ging het ook eens met de boekhouder bekijken.
[...]

Als het voor plat dak is, kan je dit prima zelf uitvogelen, bv. esdec heeft een online tool voor hun flatfix fusion systeem. Handleiding is soms 2x lezen voor bepaalde details, maar het belangrijkste gedeelte is supersimpel. Bespaart je weer wat centen, maar aan de grootte van de installatie te zien, boeit dat misschien niet echt. Die PV overspanningsbeveiliging is ook heel duur, maar dat wist je vast wel.
Ja ik werk samen met een firma die voor mij het systeem uitvogeld. Waarschijnlijk is daar een kost aan verbonden, maar ik vond de offerte zeer goed geprijst ten opzichte van volledig geplaatste offertes. Ik ken zelf minder van de zonnepanelen zelf, dus ik wou hun ook eens laten checken of de kringen zonnepanelen wel kloppen (zij doen geen victron maar ik hoop dat zij dit willen checken aan de hand van de voltage en ampere specs die ik hen doorgeef)
Verder mag dat CEE 32A stopcontact op een werfkast, maar niet in definitieve installatie owv geen kinderbeveiliging. Wat wel mag zijn vergrendelbare CEE 32A stopcontacten (bestaan ook goedkopere alternatieven van).
Ja ik ben me hiervan op de hoogte, maar goed dat je het nog eens herhaalt, ik ga het aanpassen in mijn schema :)
Blijf je met 6 panelen onder de 250VDC ? Ook in koude omstandigheden? (correctie toepassen op basis van Voc coëfficiënt, zie datasheet panelen).
Ik ga het nog eens dubbel checken, maar zo ver ik kon zien bleef ik onder de voltage en amperage, ook in koude omstandig heden. En ik had normaal ook nog wat marge.
Als je T-class fuses extern steekt (niet in Lynx), kan je de explosieveilige fuse holders van Blue Sea Systems overwegen. Elke extra verbinding is echter wel een potentieel point of failure, dus less is more. Die hoofdschakelaar per groep batterijen is leuk, maar er zit ook een knop op elke batterij.
Ok ik ga die van Blue Sea Systems eens bekijken. Ja inderdaad, je hebt een punt, dus ik ga de hoofdschakelaar gewoon weglaten dan.
Ik zou ook andere batterijen kiezen. Pylontech is 15 cells, dus lagere spanning en incompatibel met de meeste andere batterijen (16S). Dyness Power Brick bijvoorbeeld. After-sales van Pylontech lees je ook veel slechte feedback van. Zelf geen ervaring mee.

Laatste safety focus punt: hebben de Pylontechs zelf een zekering aan boord? Wat gebeurt er als er één in kortsluiting gaat, (of je doet verkeerde handeling)? Dan duwen de 3 anderen al hun stroom daardoor. Voor absolute veiligheid kan je hiertegen nog een T-class per batterij zetten, zo dicht mogelijk tegen de aansluiting, nog liever ingebouwd in de batterij zelf.
Voorlopig had ik voor pylontech gekozen omdat ik daar wel goede dingen over had gehoord, en ze zijn ook niet overdreven prijzig. Nu andere opties zijn zeker te overwegen als daar voordelen aan zijn!

Ja zo ver ik weet hebben die een zekering aan boord. Een class T per batterij is mogelijk, maar als ze het ingebouwd hebben is het volgens mij niet nodig?
Side note: heb je ook Beckhoff bekeken voor domotica ipv Wago? Heb ik namelijk en werkt super nice, development in visual studio, makkelijk om version control op toe te passen. Wago heb ik enkel ervaring met de modbus remote io en dat is natuurlijk 20 jaar terug in de tijd. Ik hoop dat Wago PLC wat makkelijker werkt..
Ja ik ben op de wago trein gesprongen door collega's op het werk. (zelf software programmeur) Nu is mijn doel om weinig tot geen PLC code te schrijven. Dus vandaar plaats ik ook een Wago remote IO met modbus TCP. Alle logica gaat op een minipc draaien in node-red (waar ook homeassistant en MQTT zal op draaien), zodat dit makkelijker beheerbaar is. En dus de minipc zal via modbus met de beide PLC remote IO's praten beneden en boven (ik heb hier al een test setup voor draaien thuis)

• ghost616
DoMoFo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 01:02:
Verder denk ik er ook nog aan om de Lynx Smart BMS tussen de Lynx Distributors & T-Class te stoppen, voornamelijk voor de ingebouwde DC Contactor die ik kan gebruiken voor een "Emergency" procedure en de ingebouwde pre-charge functie, zodat ik me geen zorgen (of vergeten) hoef te maken over de "inrush current". De BMS functie zelf is dan voornamelijk spielerij en een extra check bovenop de ingebouwde BMS van de batterij(en) zelf, Andy van "Off-Grid Garage" heeft hier een leuk item over: de "Aggregated Smart Shunt" plugin.
Ik heb dezelfde overweging liggen maken, vooral voor de emergency shut off, nu hebben bijvoorbeeld de pylontechs (maar vermoedelijk ook vele andere batterijen) een emergency shut off contact. Waardoor ik deze dus heb weggelaten.

Maar ik ga de video over Aggregated Smart Shunt" plugin zeker eens bekijken om te kijken of er nog andere meerwaardes zijn.

De inrush current is toch enkel bij de eerste opstart? Of heb ik dat misbegrepen? Want als dat enkel eenmalig is, dan werkt een lamp of resistor met 2 draadjes evengoed. Je kan dit ook kopen bij victron: Pre charge cable

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Zijn er hier ook mensen die de batterijen naast de garage, in een geïsoleerde/geventileerde ombouw, hebben staan? Sommige batterijen, zoals de Dyness PowerBrick, hebben een IP65-rating en zou je buiten kunnen plaatsen. Ik zat te denken om ze naast de garage te plaatsen en dan een ombouw te (laten) maken, zodat ze beschermd zijn tegen regen en kou. De muren van de garage zijn vrij hoog; er komt dus niet veel direct zonlicht bij.
En dan gaten boren in de muur voor de bekabeling en de omvormers aan de andere kant plaatsen.

• DoMoFo
pvg schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 05:41:
[...]

Al vaker besproken: 0.5C is vaak de max spec van de cellen, maar dat is in de praktijk zeker niet “ruim binnen de marges”. Een 16kWh pack warmt ca 10 graden Celsius op bij laden op 0.2C (dus van 30-35 graden naar 40-45 graden, wat ongeveer de max aanvevolen temperatuur is).
Merk op dat de dissipatie in de cellen kwadratisch gaat met de laad/ontlaadstroom.
Het is niet de eerste keer dat jij mij iets duidelijk maakt ;) , maar de batterij keuzes die ik heb zijn allemaal gespecificeerd op max. 150A, bij 0.5C is dit dan toch 75A (MAX!)? Met zo'n 40A AC-PV op Zuid-West (direct AC verbruik al afgetrokken) en 2x 30A DC-PV (2x MPPT) op Noord-West denk ik op het hoogtepunt van de allerbeste (zonnige) dag gecombineerd 60A PV laadvermogen aan de batterij(en) aan te bieden, dus als ik kies voor 2x wordt dat 30A per batterij en zit ik op 0.2C (bij 1x _worst-case_ 0.4C).

De batterijkast (0.25m3) heeft dedicated ventilatie (max. 150m3 per uur), dus ik kan de omstandigheden nog een beetje manipuleren 8) .

• Jazsie
grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:21:
[...]

nkon.nl is het goedkoopste en service is prima in orde zover mijn ervaring rijkt.
Red devil schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:15:
Zijn er hier ook mensen die de batterijen naast de garage, in een geïsoleerde/geventileerde ombouw, hebben staan? Sommige batterijen, zoals de Dyness PowerBrick, hebben een IP65-rating en zou je buiten kunnen plaatsen. Ik zat te denken om ze naast de garage te plaatsen en dan een ombouw te (laten) maken, zodat ze beschermd zijn tegen regen en kou. De muren van de garage zijn vrij hoog; er komt dus niet veel direct zonlicht bij.
En dan gaten boren in de muur voor de bekabeling en de omvormers aan de andere kant plaatsen.
Dit ben ik van plan om te doen.

Naast de garage komt een stenen ombouw, deze ga ik isoleren/ventileren en er komt airco/verwarming in.
De Victron's komen aan de andere kant van de muur in de garage.

Er zijn foto's te vinden van mede-tweakers die dit hebben in het Thuisaccu: al interessant (voor mij)? topic.

• DoMoFo
ghost616 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:53:
[...]

Ik heb dezelfde overweging liggen maken, vooral voor de emergency shut off, nu hebben bijvoorbeeld de pylontechs (maar vermoedelijk ook vele andere batterijen) een emergency shut off contact. Waardoor ik deze dus heb weggelaten.
Mijn keuze gaat waarschijnlijk een iets minder "sophisticated" batterijpack zijn, aangezien ik de batterij als grootste (veiligheids) risico zie wil/moet ik de batterij _fysiek_ kunnen ontkoppelen, dus dat is of met de Lynx of met een externe RBS (Remote Battery Switch). Dan vind ik de Lynx wel een prettige geïntegreerde optie en blijf ik in het Victron ecosysteem.
Maar ik ga de video over Aggregated Smart Shunt" plugin zeker eens bekijken om te kijken of er nog andere meerwaardes zijn.
De extra battery monitoring die de Lynx BMS biedt is in mijn situatie (die is iets anders dan die van Andy 8) ) niet noodzakelijk cq. ietwat overdreven, maar een extra data punt vanuit de busbar is altijd handig voor extra controle.
De inrush current is toch enkel bij de eerste opstart? Of heb ik dat misbegrepen? Want als dat enkel eenmalig is, dan werkt een lamp of resistor met 2 draadjes evengoed. Je kan dit ook kopen bij victron: Pre charge cable
Klopt, ook dit is in principe wat overdreven, jouw suggestie werkt prima. Maar mijn ervaring met noodsituaties is dat het verstandelijk vermogen van de mens soms ietwat tekort schiet (inclusief mijzelf :*)), dus deze oplossing zorgt ervoor dat ik het niet _kan_ vergeten na onderhoud of een recovery.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Jazsie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:27:
Dit ben ik van plan om te doen.

Naast de garage komt een stenen ombouw, deze ga ik isoleren/ventileren en er komt airco/verwarming in.
De Victron's komen aan de andere kant van de muur in de garage.

Er zijn foto's te vinden van mede-tweakers die dit hebben in het Thuisaccu: al interessant (voor mij)? topic.
Nice, een stenen ombouw met AC, dat is wel next level. Ik denk dat ik wel eerst voor houten ombouw ga, wie weet moet ik eens iets groots door het gangetje naast de garage rijden (klein kraantje voor toekomstige verbouwing?) , dan lijkt het me wel handig om het demontabel te maken, thuisbatterijen "even" afkopppelen en tijdelijk wegrijden.

Had jij al specifieke batterijen in gedachten?

• NTS
  • Niet online
DoMoFo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:08:
[...] de batterij keuzes die ik heb zijn allemaal gespecificeerd op max. 150A, bij 0.5C is dit dan toch 75A (MAX!)?
De 0.5C is ten opzichte van de capaciteit. Dus een 16 kWh accu met bijvoorbeeld 0.25C laden is 4 kW laadstroom. Die 4 kW is ongeveer 4000 / 52 = 77A. Het verandert een klein beetje met oplopend voltage als de batterij voller is, maar zeg rond de 75A is dus 0.25C bij een 16 kWh batterij.

Voor opladen is dat prima, laden met 0.5C (ca. 150A bij jouw batterij) mag van de fabrikant wel maar dat is dus het maximum. Slijtage is dan hoger en het levert een stuk meer warmte op.

Met 2x 16 kWh heb je een maximum van 300A totaal en een aanbevolen ongeveer 150A dus dan zit je eigenlijk altijd goed omdat je omvormers toch niet veel harder kunnen.

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 05-06 12:54
Ik heb 3x25A en sta voor de aanschaf van een 1-fase thuisaccu. Ik twijfel of ik voor een 20A of 25A automaat moet gaan. De 3-fase pv omvormer wekt bij piek 30A op (10A per fase). Het liefst meet ik de thuisaccu af op het maximale dat de omvormer kan leveren, zonder voor een dure 3-fase omvormer te hoeven gaan (ik heb nog 2 EV's die op de andere fases kunnen bijspringen).

Stel ik trek 25A naar de 1-fase thuisaccu. 10A komt van de pv, 15A van het net. Gelijktijdig op dezelfde fase gaat de kookplaat aan (16A), en er schuift een wolk voor de zon. De smart meter levert binnen 1s de data aan, maar de thuisaccu heeft 10s nodig om te reageren. Er wordt dus 10s 41A van het net getrokken.

Realistisch gezien, klapt de hoofdzekering eruit? :?

[ Voor 14% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-06-2026 19:22 ]

fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:20:
Ik heb 3x25A en sta voor de aanschaf van een 1-fase thuisaccu. Ik twijfel of ik voor een 20A of 25A automaat moet gaan. De 3-fase pv omvormer wekt bij piek 30A op (10A per fase). Het liefst meet ik de thuisaccu af op het maximale dat de omvormer kan leveren, zonder voor een dure 3-fase omvormer te hoeven gaan (ik heb nog 2 EV's die op de andere fases kunnen bijspringen).

Stel ik trek 25A naar de 1-fase thuisaccu. 10A komt van de pv, 15A van het net. Gelijktijdig op dezelfde fase gaat de kookplaat aan (16A), en er schuift een wolk voor de zon. De smart meter levert binnen 1s de data aan, maar de thuisaccu heeft 10s nodig om te reageren. Er wordt dus 10s 41A van het net getrokken.

Realistisch gezien, klapt de hoofdzekering eruit? :?
Korte antwoord: nee

• NTS
  • Niet online
Let wel op dat een Multiplus een maximum laadstroom heeft die lager is dan de maximale output. Een 6k5 kan met 100A laden aan de DC kant, dat is aan de AC kant rond de 25A. Een 5000 of een 4k5 zitten daar ruim onder.

En dan voor je automaat: Als je een 6k5 plaatst zou je ook een 32A automaat kunnen nemen (zolang de kabels het kunnen hebben), want hij kan wel meer dan 32A terugleveren. Stel dat je huis 15A gebruikt op die fase maar je wilt ook 20A terugleveren aan het net, dan moet de Multiplus dus 35A kunnen leveren. Dat kan een 6k5 model voor ongeveer een uur gewoon doen. Maar dan moet je er dus geen 25A automaat voor zetten :)

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 05-06 12:54
NTS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:21:
Let wel op dat een Multiplus een maximum laadstroom heeft die lager is dan de maximale output. Een 6k5 kan met 100A laden aan de DC kant, dat is aan de AC kant rond de 25A. Een 5000 of een 4k5 zitten daar ruim onder.

En dan voor je automaat: Als je een 6k5 plaatst zou je ook een 32A automaat kunnen nemen (zolang de kabels het kunnen hebben), want hij kan wel meer dan 32A terugleveren. Stel dat je huis 15A gebruikt op die fase maar je wilt ook 20A terugleveren aan het net, dan moet de Multiplus dus 35A kunnen leveren. Dat kan een 6k5 model voor ongeveer een uur gewoon doen. Maar dan moet je er dus geen 25A automaat voor zetten :)
Ik ga niet terugleveren, alleen PV laden.
Twijfel over Victron omdat hij in de aanpandige garage komt (direct daarnaast is onze eetkamer, weliswaar niet dezelfde wand). Ik heb gehoord dat ze nogal herrie maken. Ben erg gecharmeerd van Victron, maar misschien wordt het een Deye als ik dat hier mag zeggen. :X

[ Voor 14% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-06-2026 20:36 ]

fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:34:
[...]

Twijfel over Victron omdat hij in de aanpandige garage komt (direct daarnaast is onze eetkamer, weliswaar niet dezelfde wand). Ik heb gehoord dat ze nogal herrie maken. Ben erg gecharmeerd van Victron, maar misschien wordt het een Deye als ik dat hier mag zeggen. :X
Dat mag je hier zeggen. Deye.

Mijn buurman verderop heeft een Deye buiten hangen achter de schuur. Had recent een vraag aan mij of ik kon helpen om een geluidsisolerende kast te bouwen omdat de eetkamer en tuin zo’n last hadden van de herrie.

Ik heb zelf multi RS solar in de gangkast hangen, en met de deur dicht hoor ik die drie niet in de eetkamer, maar ik ga ze binnenkort toch naar de schuur verhuizen vanwege PGS-37

• NTS
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:34:
[...]
Dan is vooral de maximale laadstroom relevant. Als je PV 3 x 10A x 240V = 7200W doet gaat een Multiplus 6k5 dat niet halen. De vraag is of je veel uren per dag op dat maximum zit en of je huis verbruik of auto de rest niet kunnen wegwerken, anders zou een 6k5 nog steeds prima zijn. Een 4k5 of een 5000 wordt wel erg krap denk ik.
Ik heb er 3 naast elkaar in de garage hangen, bij vol gebruik (wat jij niet zo vaak gaat doen als je alleen PV wilt laden) maken de koelers en airflow aardig geluid. Maar dat hoor je echt niet door een garagemuur heen.

De stofzuiger-test wordt hier vaak genoemd, dat is best een goeie want een stofzuiger maakt een beetje dezelfde frequentie geluid. Relatief hoog, niet door muren heen dreunend. Maar mijn stofzuiger moet ik op halve kracht zetten om het volume een beetje gelijk te krijgen aan 3x multiplus op maximale koeling. Dat komt niet door de garagedeur of muur heen.

• Jazsie
Red devil schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Nice, een stenen ombouw met AC, dat is wel next level. Ik denk dat ik wel eerst voor houten ombouw ga, wie weet moet ik eens iets groots door het gangetje naast de garage rijden (klein kraantje voor toekomstige verbouwing?) , dan lijkt het me wel handig om het demontabel te maken, thuisbatterijen "even" afkopppelen en tijdelijk wegrijden.

Had jij al specifieke batterijen in gedachten?
Nog niet, ivm keuring (BE) ben ik genoodzaakt om voor kant en klaar te gaan.

• DoMoFo
Ik heb nog een vraag / graag een second opinion over fuses icm Lynx busbar. Heb al een hoop gevonden mbt de traditionele Mega fuses voor Lithium/LiFePo installaties, als in not recommended. Ik ben tot de volgende setup gekomen en benieuwd of ik nog wat over het hoofd zie of erger de verkeerde keuzes heb gemaakt (sta op het punt mijn winkelmandje te verzenden):

3x MP 4k5 (max 55A) -> Lynx Distributor -> 175A EF3

2x MPPT 250/70 (max 30A) -> Lynx Distributor -> 60A MEGA

1x Battery (16kWh - 150A Nom/ 200A Max) -> Lynx T -> 250A T Fuse (BMS zelf is al gezekerd met 250A, maar dat is een non-T, dus dit is extra protectie voor total disaster van de BMS zelf).

Alle DC bekabeling is max. +- 1 meter, voor de battery (op wielen) wellicht 1.5/2 meter om wat bewegingsruimte te hebben, volgens mij met 50mm2 op het randje van wat zou kunnen of zou 70mm2 toch slimmer zijn ?

[ Voor 7% gewijzigd door DoMoFo op 05-06-2026 10:58 ]

• Q

Q

DoMoFo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:55:
Ik heb nog een vraag / graag een second opinion over fuses icm Lynx busbar. Heb al een hoop gevonden mbt de traditionele Mega fuses voor Lithium/LiFePo installaties, als in not recommended. Ik ben tot de volgende setup gekomen en benieuwd of ik nog wat over het hoofd zie of erger de verkeerde keuzes heb gemaakt (sta op het punt mijn winkelmandje te verzenden):

3x MP 4k5 (max 55A) -> Lynx Distributor -> 175A EF3

2x MPPT 250/70 (max 30A) -> Lynx Distributor -> 60A MEGA

1x Battery (16kWh - 150A Nom/ 200A Max) -> Lynx T -> 250A T Fuse (BMS zelf is al gezekerd met 250A, maar dat is een non-T, dus dit is extra protectie voor total disaster van de BMS zelf).

Alle DC bekabeling is max. +- 1 meter, voor de battery (op wielen) wellicht 1.5/2 meter om wat bewegingsruimte te hebben, volgens mij met 50mm2 op het randje van wat zou kunnen of zou 70mm2 toch slimmer zijn ?
  • De multiplussen kunnen gewoon met een megafuse worden afgezekerd, dus allemaal lekker standaard en mogelijk goedkoper
  • Alleen de batterij hoef je af te zekeren met een Class-T fuse
  • Ik heb zelf voor mijn hobby setup geleerd dat je beter niet kunt bezuinigen op de diameter van de kabel. Voor de multiplussen zou ik de door victron aangeraden diameter gebruiken, waarschijnlijk 70mm2. Je wilt met kabels voor die paar tientjes extra nooit op het randje gaan zitten.

• DoMoFo
Q schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:04:
[...]
  • De multiplussen kunnen gewoon met een megafuse worden afgezekerd, dus allemaal lekker standaard en mogelijk goedkoper
Ok, die EF3's hebben _daar_ dus niet veel meerwaarde ? (Behalve meer weerstand & hitte ;-) )
  • Alleen de batterij hoef je af te zekeren met een Class-T fuse
Check.
  • Ik heb zelf voor mijn hobby setup geleerd dat je beter niet kunt bezuinigen op de diameter van de kabel. Voor de multiplussen zou ik de door victron aangeraden diameter gebruiken, waarschijnlijk 70mm2. Je wilt met kabels voor die paar tientjes extra nooit op het randje gaan zitten.
Ja, ik twijfelde al een beetje, maar ik ben toch wel geschrokken van het eindtotaal met alle (losse) componenten in en om het systeem (meterkast, accessoires, etc), om nu nog op bekabeling te bezuinigen zou mijn ware Hollandsche Aard tonen :+ - Ik ga voor 70mm2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj2xyKOdxxMAII9hwvKqCTxID9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0frSzW3k3hdgqQr61tQY7yP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door DoMoFo op 05-06-2026 12:49 ]

• Q

Q

DoMoFo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Ok, die EF3's hebben _daar_ dus niet veel meerwaarde ? (Behalve meer weerstand & hitte ;-) )
Correct
Ja, ik twijfelde al een beetje, maar ik ben toch wel geschrokken van het eindtotaal met alle (losse) componenten in en om het systeem (meterkast, accesoires, etc), om nu nog op bekabeling te bezuinigen zou mijn ware Hollandsche Aard tonen :+ - Ik ga voor 70mm2
Top. Nu is ook het moment voor jezelf om te accepteren dat je nu gewoon met een leuk hobby project bezig bent en niet teveel naar de centen kijken :D :+

Edit: ik zie het schema wat je net post, ik ben de 5K en 6.5K gewend, als die 4.5K op 50mm2 mag van victron dan is het prima gegeven de lengte.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 05-06-2026 12:49 ]

• DoMoFo
Q schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:48:

Top. Nu is ook het moment voor jezelf om te accepteren dat je nu gewoon met een leuk hobby project bezig bent en niet teveel naar de centen kijken :D :+
Ik heb even overwogen om gewoon te gaan terugleveren in 2027 en een mandje bitcoins te bestellen, maar lekker prutsen met 150A DC is veel leuker dan te F5'en op een koersgrafiek :+
Edit: ik zie het schema wat je net post, ik ben de 5K en 6.5K gewend, als die 4.5K op 50mm2 mag van victron dan is het prima gegeven de lengte.
Ik had jouw zetje even nodig, 70mm2 it is... (Misschien dat ik er ooit nog 16kWh bijkwak).

Tnx!

• rube
  • Laatst online: 14:29
Zo'n "all-in-one" oplossing lijkt mij wel handig (alles overzichtelijk en praktisch bijelkaar) en mooi (waf) voor in de garage: https://helionenergie.nl/...n&filter_soort=all-in-one

Maar als ik hier naar kijk, dan lijkt dat een stuk duurder dan de "losse" sets. Ik begrijp dat zo'n kast extra geld kost, maar als je het zelf in een kast in elkaar zou zetten zou dat toch niet zo'n groot verschil moeten uitmaken, of mis ik iets?
Zijn er mensen die hier ook naar gekeken hebben?

• DoMoFo
rube schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:32:
Zo'n "all-in-one" oplossing lijkt mij wel handig (alles overzichtelijk en praktisch bijelkaar) en mooi (waf) voor in de garage: https://helionenergie.nl/...n&filter_soort=all-in-one

Maar als ik hier naar kijk, dan lijkt dat een stuk duurder dan de "losse" sets.
Realiseer je dat, los van een beetje marge op de spullen, je ook ervaring en expertise erbij koopt, en wellicht nog wat nazorg & support. De spullenboel technisch opbouwen is een, er moet ook nog eea worden geconfigureerd voor zaken zoals (D)ESS. Hoewel er veel te vinden is op het Internet, the devil is in the details...

Dus zeker als het je eerste/enige installatie is gaan er heeeeeeeeul wat uurtjes voorbereiding inzitten, daarna moet je maar hopen dat je meekunt komen met de veranderingen in de markt, software updates etc. Dus een "all-in-one" oplossing is initieel wellicht duurder, maar als je het niet van een prutser koopt zou er veel waarde in de ervaring & support moeten zitten.

Daarbij werk je met zeer gevaarlijke voltages/vermogen, als ik soms installaties voorbij zie komen denk ik "OMFG".... En ik ben slechts een amateur prutser...

[ Voor 6% gewijzigd door DoMoFo op 05-06-2026 14:53 ]

DoMoFo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Realiseer je dat, los van een beetje marge op de spullen, je ook ervaring en expertise erbij koopt, en wellicht nog wat nazorg & support. De spullenboel technisch opbouwen is een, er moet ook nog eea worden geconfigureerd voor zaken zoals (D)ESS. Hoewel er veel te vinden is op het Internet, the devil is in the details...

Dus zeker als het je eerste/enige installatie is gaan er heeeeeeeeul wat uurtjes voorbereiding inzitten, daarna moet je maar hopen dat je meekunt komen met de veranderingen in de markt, software updates etc. Dus een "all-in-one" oplossing is initieel wellicht duurder, maar als je het niet van een prutser koopt zou er veel waarde in de ervaring & support moeten zitten.

Daarbij werk je met zeer gevaarlijke voltages/vermogen, als ik soms installaties voorbij zie komen denk ik "OMFG".... En ik ben slechts een amateur prutser...
Ik heb mijn installatie een jaar geleden daar ook gekocht. Ben hardstikke blij met de dienstverlening, en blij dat ik daar wat extra heb betaald.

Om eerlijk te zijn heb ik de laatste 4 accu boxen daar niet gekocht omdat het ruim 800 euro per box scheelde, en in de benodigde expertise na een jaar ervaring icm tweaker addict is wellicht iets minder

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:19
Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een Victron-systeem. Mijn voorkeur ging oorspronkelijk uit naar de Multi RS (Solar)-reeks, maar omdat mijn netbeheerder daar moeilijk over doet, zal ik waarschijnlijk moeten kiezen voor 2 × (3-fase) MultiPlus II 5 kVA.

Momenteel twijfel ik nog over de keuze en capaciteit van de batterijen. Dagelijks zou ik ongeveer 25 à 30 kWh uit de batterijen willen gebruiken. De verwachte zonneproductie ligt op een goede dag rond de 40 à 45 kWh.

Aanvankelijk dacht ik dat een batterij van 32 kWh voldoende zou zijn. Anderzijds lijkt het mij beter om de batterijen niet dagelijks volledig op te laden en te ontladen, om de levensduur te maximaliseren. Daarom overweeg ik om 3 batterijen van 16 kWh te plaatsen, goed voor een totale opslagcapaciteit van 48 kWh. Op die manier hoef ik de batterijen niet elke dag volledig te laden en te ontladen. En kan ik deze tussen 20 en 80% soc kan houden.

Wat denken jullie hiervan? Is 48 kWh een verstandige keuze in deze situatie, of is dat eerder overgedimensioneerd?

• DoMoFo
Stefferke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:01:
Wat denken jullie hiervan? Is 48 kWh een verstandige keuze in deze situatie, of is dat eerder overgedimensioneerd?
Assumptions are the...

Heb je je al aangemeld op de Victron site en jouw beoogde setup in https://click-and-design.victronenergy.com gestopt ? Dat zou een eerste "educated guess" mbt de capaciteit van jouw setup kunnen zijn, je kunt daar nog een beetje tweaken en schuiven met verschillende modellen/types om tot een initieel design te komen. Kun je daarna bepalen of extra capaciteit nodig is voor bv extra ruimte in off-grid situaties wanneer dat een afweging zou zijn.

• NTS
  • Niet online
DoMoFo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:
[...]
Ik had jouw zetje even nodig, 70mm2 it is... (Misschien dat ik er ooit nog 16kWh bijkwak)
50mm2 is echt genoeg naar de multiplus, met een 180A mega zekering zoals Victron het in de handleiding heeft staan.

Naar je accu wel 70mm2 als je een 225 of 250A class-t gebruikt. Dat is namelijk te hoog voor 50mm2.

Let op dat Victron ook aangeeft dat je kabels een geleider temperatuur van 90 graden moeten kunnen hebben. De meeste PVC accu kabels die je online kunt bestellen zijn maar tot 70 graden.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Stefferke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:01:
Aanvankelijk dacht ik dat een batterij van 32 kWh voldoende zou zijn. Anderzijds lijkt het mij beter om de batterijen niet dagelijks volledig op te laden en te ontladen, om de levensduur te maximaliseren. Daarom overweeg ik om 3 batterijen van 16 kWh te plaatsen, goed voor een totale opslagcapaciteit van 48 kWh. Op die manier hoef ik de batterijen niet elke dag volledig te laden en te ontladen. En kan ik deze tussen 20 en 80% soc kan houden.

Dat 20%-80% verhaal blijft maar terugkomen, maar hoort bij een andere chemie. LFP kun je zonder problemen van 0-100% gebruiken. En over het aantal cycles hoef je je geen zorgen te maken bij 250 cycles/jaar (mijn ervaring met DESS).

Met DESS en dynamische elektriciteit prijzen, wil je de helft van een zomerdag opwek op kunnen slaan in je batterij. De ochtend- en avond opwek kun je direct op net verkopen of zelf gebruiken. De rest gebruik/verkoop je later uit je batterij.32 kWh is dan voldoende.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Keneo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:34
Pim57 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Dat 20%-80% verhaal blijft maar terugkomen, maar hoort bij een andere chemie. LFP kun je zonder problemen van 0-100% gebruiken. En over het aantal cycles hoef je je geen zorgen te maken bij 250 cycles/jaar (mijn ervaring met DESS).

Met DESS en dynamische elektriciteit prijzen, wil je de helft van een zomerdag opwek op kunnen slaan in je batterij. De ochtend- en avond opwek kun je direct op net verkopen of zelf gebruiken. De rest gebruik/verkoop je later uit je batterij.32 kWh is dan voldoende.
ik zou eerder voor 20-100% opteren, de meeste fabrikanten geven enkel garantie bij DoD tot 20%, en extra voordeel van 20% overschot te houden is dat je altijd een marge hebt bij stroomuitval, of wanneer er onveracht een piek afgeschoren moet worden (je kan peak shaving aanzetten op always zodat ie dan wel onder de 20% soc limiet gaat)

En om stefferke te beantwoorden: ik heb nog geen situaties gezien waar mensen achteraf dachten: ik heb teveel batterij, het omgekeerde wel... met 30kW aan omvormer vermogen lijkt 48kWh me niet te veel.

@DoMoFo de click en design houd toch nog geen rekening met DESS? Of ik zie die knop toch niet, voor ESS is het mogelijks overkil, maar vanaf je naar trade mode gaat in DESS kan je hoop meer batterij nuttig gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Keneo op 06-06-2026 14:34 ]

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste