Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 17 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Slux schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:13:
[...]

Let op, er zit een hoop verschil in cellen, er worden tegenwoordig 280K cellen verkocht als 314 maar dat zijn niet de MB31 cellen, dat zij dus de LF280K versies.
Voor die prijs die jij noemt vermoed ik dat het dus ook geen MB31 cellen zijn.
Wel als je van alibaba haalt.
Heb de shop van offgid-garage op youtube.
Kosten $67 per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
agraaff schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:56:
[...]

Wel als je van alibaba haalt.
Heb de shop van offgid-garage op youtube.
Kosten $67 per stuk
Denk dat je Qishou bedoeld ?

Shenzhen Qishou 8000 Time Cycle 314Ah/Mb31 Brand New Grade A 3.2 V Lf314 314 Ah 314Ah Lifopo4 3.2V Lithium Lifepo4 Battery Cells 32.00 USD 84.0000 USD 2,688.00

Dat betaalde ik een klein jaartje terug daar voor 32 stuks DDP

[ Voor 7% gewijzigd door Slux op 20-05-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:37
Technician- schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:43:
[...]
Is er geen echt E-plan schema met officiële symbolen?
Het is volgens de keuring en NEN1010 echt wel adviseren om deze te hebben voor de installatie.
Mocht iemand dit schema beschikbaar hebben dan hou ik mij ook aanbevolen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
V_ger schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:14:
[...]

Als het aantal cellen en de chemistry maar hetzelfde is moet het wel lukken. Vwb communicatie, zowel met als zonder is mogelijk. Je zal in het geval van verschillende bmsen zelf moeten zorgen dat alle data geagregeerd wordt. Of dat handig en betrouwbaar is, is een andere vraag.
dus stel je koop een 3 tal pepaald merk kant en klare accu met bms erin kan je die 1 van vervangen later dan moet je alle 3 vervangen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:49

MrFish

Untitled

Maxwp schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:30:
[...]
dus stel je koop een 3 tal pepaald merk kant en klare accu met bms erin kan je die 1 van vervangen later dan moet je alle 3 vervangen.?
Als je een smartshunt plaatst ben je flexibeler, maar de accuchemie moet nog steeds hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:34
Maxwp schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:30:
[...]
In principe mix en match. Andy van the off grid garage heeft ook van alles in 1 systeem. 100Ah, 280Ah, 300Ah. JK, Seplos, whatever. Alleen bij verschillende bmsen neemt het hobby gehalte wel snel toe. Kans is dat je met extra software en wellicht zelfs hardware moet gaan werken om alles uit te lezen. Ik weet niet hoe exotisch je het wil maken. Vergis je niet dat sommige merken niet duidelijk zijn in wat er in zit. Je wil wel alleen 16S LFP met 16S LFP combineren. Een ander type zal niet goed gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 20-05-2025 22:38 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MrFish schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:35:
[...]

Als je een smartshunt plaatst ben je flexibeler, maar de accuchemie moet nog steeds hetzelfde zijn.
Ben niet z'n fan van zelf een accu in elkaar zetten dus als ik dan naar de volgende koste eff accu kijk is dat bijvoorbeeld de dyness 5ld of g2
Maar wat zit daar in en zijn die cell spanningen redelijk standaard of wijken die af.
Je moet natuurlijk 1 max en min spanning instellen in de victron
Dus als 1 dyness 57volt geladen heeft en de andere merk x 56.5 is dat neem ik aan een probleem

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:32
Technician- schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:06:
Heeft iemand het AC installatie schema voor een 3 fasen Victron met backup functie en bypass schakelaar, met de toegepaste automaten?
Waarschijnlijk niet helemaal wat je zoekt - maar ik heb deze getekend - met alle kabels zodat ik ze 1 voor 1 weg kon strepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RH87cHAJo_Bw-DB2ZGkwWpTTk50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRdBlkYAaVs7epBEngE7PPYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij staat de installatie in de schuur - dit stuk is op schaal zodat je ook een idee hebt van leidinglengtes etc.

AC is nu bedraad - en heb toch gekozen om de busbars voor de batterijen om te wisselen (kwam beter uit in de verbindingen met de batterijen) - in 1e instantie 2x15kWh - evt makkelijk uit te breiden tot 4x:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5Bvd8m3Pew1me6qxAOsMeAFTTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmkf4Q3gluTyIO8C2j7yZGHa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door JBtL op 21-05-2025 00:19 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
JBtL schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 00:12:
[...]

Waarschijnlijk niet helemaal wat je zoekt - maar ik heb deze getekend - met alle kabels zodat ik ze 1 voor 1 weg kon strepen:

[Afbeelding]

Bij mij staat de installatie in de schuur - dit stuk is op schaal zodat je ook een idee hebt van leidinglengtes etc.

AC is nu bedraad - en heb toch gekozen om de busbars voor de batterijen om te wisselen (kwam beter uit in de verbindingen met de batterijen) - in 1e instantie 2x15kWh - evt makkelijk uit te breiden tot 4x:[Afbeelding]
Prachtig! Alleen wel benieuwd hoe het er straks met al die 70mm2 bekabeling uit gaat zien. Mijn ervaringen met zulke smalle goten zijn niet super zeg maar.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Nu online
Strak hoor, hoop dat ik de mijne ook zo strak krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Nu online
Slux schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:11:
[...]

Denk dat je Qishou bedoeld ?

Shenzhen Qishou 8000 Time Cycle 314Ah/Mb31 Brand New Grade A 3.2 V Lf314 314 Ah 314Ah Lifopo4 3.2V Lithium Lifepo4 Battery Cells 32.00 USD 84.0000 USD 2,688.00

Dat betaalde ik een klein jaartje terug daar voor 32 stuks DDP
Wat was toen de $ € koers? die is nu 0.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Heeft iemand al eens geprobeerd de kabels die de Pylontech-modules met elkaar verbinden te vervangen door 70mm-kabels? Hoe maak je ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:00
Technician- schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:06:
Heeft iemand het AC installatie schema voor een 3 fasen Victron met backup functie en bypass schakelaar, met de toegepaste automaten?
Ik vind dit een heel mooi schema (en precies mijn situatie, behalve dat mijn ESS op zolder komt)
ADE1970 in "Het grote Victron aansturing topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:38
ger356 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Ik vind dit een heel mooi schema (en precies mijn situatie, behalve dat mijn ESS op zolder komt)
ADE1970 in "Het grote Victron aansturing topic"
Ja!
Top, 1 lijnig en duidelijk, hier kan ik wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

[...]

[Afbeelding]

AC is nu bedraad - en heb toch gekozen om de busbars voor de batterijen om te wisselen (kwam beter uit in de verbindingen met de batterijen) - in 1e instantie 2x15kWh - evt makkelijk uit te breiden tot 4x:[Afbeelding]
Ziet er goed uit d:)b
Heb je ook rekening gehouden met even AC lange kabels naar je inverters? zie namelijk geen overlengtes op je foto terug.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Moet de aardlek trouwens niet onmiddelijk na de hoofdschakelaar zitten ? (nu heeft de woning namelijk geen aardlek schakelaar in bypass mode).

En wat is het nut van 3x een monofasige automaat op de AC In ? (ipv. een 3F automaat)

Wat is het nut van de hoofdschakelaar naast de 3F automaat ? (maakt toch niet uit welke je uitzet ?)

[ Voor 13% gewijzigd door r2504 op 21-05-2025 21:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:34
luigi87 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:10:
[...]

Ziet er goed uit d:)b
Heb je ook rekening gehouden met even AC lange kabels naar je inverters? zie namelijk geen overlengtes op je foto terug.
Dat is alleen relevant bij parallele systemen. Als je gewoon een 3 fase systeem hebt mag de ene kabel echt wel langer zijn dan de andere. Of denk jij dat alle drie de fases in de rest van je huis 100% identiek zijn en belast worden?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

V_ger schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:02:
[...]

Dat is alleen relevant bij parallele systemen. Als je gewoon een 3 fase systeem hebt mag de ene kabel echt wel langer zijn dan de andere. Of denk jij dat alle drie de fases in de rest van je huis 100% identiek zijn en belast worden?
Ah ik was in de veronderstelling ook bij 3 fase systemen. (Heb het zelf wel gedaan).
Ja inderdaad dat denk/ weet ik wel zeker. Alles is namelijk uit gevoerd met kabel en die knip ik altijd op dezelfde lengtes af (minus of plus een cm ;) ).
Qua belasting weet ik het wel zeker van niet ;)

Maar dank voor de correctie, wist ik nog niet :F

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
r2504 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:46:
[...]
Moet de aardlek trouwens niet onmiddelijk na de hoofdschakelaar zitten ? (nu heeft de woning namelijk geen aardlek schakelaar in bypass mode).
De bestaande meterkast inclusief aanwezige aardlekschakelaars komt op de AC OUT1 van de MP's.
En wat is het nut van 3x een monofasige automaat op de AC In ? (ipv. een 3F automaat)
Ergens in de documentatie van Victron staat dat elke MP unit afzonderlijk gezekerd moet zijn. De 3 MP's komen echter in een 3F opstelling plus een 1P+N B25 is lastiger aan te komen en daardoor ook prijziger. Dit is in de praktijk dus gewoon een 3F automaat geworden.
Wat is het nut van de hoofdschakelaar naast de 3F automaat ? (maakt toch niet uit welke je uitzet ?)
De automaten hangen in de berging (een verdieping lager), de hoofdschakelaars in de meterkast. Ben je in de meterkast aan het werk dan kan de hoofdschakelaar omgehaald worden om de gehele Victron installatie te ontkoppelen van de meterkast. De Hager SFT440 mag alleen onbelast omgehaald worden. Door het toepassen van de hoofdschakelaars in de meterkast kan dit bewerkstelligt worden zonder naar de berging te moeten lopen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:31
Nog een vraag aangaande de Victron Multi RS Solar...

Klopt het dat een dedicated anti-islanding device zoals de Ziehl UFR1001E (vrij duur component) noodzakelijk is om deze omvormer in Nederland officieel te mogen installeren? Deze omvormer heeft ingebouwde anti-islanding, maar ik vind 'm niet terug op de lijst met "Goedgekeurde omvormers type A" op de site van Netbeheer Nederland.

Op de site van Victron is een certificaat te vinden voor de EN 50549-1, echter dit document is Franstalig (https://www.victronenergy...lti-RS-Solar-(France).pdf), dus dat zal wel niet gelden in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Rene2322 op 22-05-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:07
Volgens mij is de multi RS afgelopen december goedgekeurd voor de NL markt. Daarom zijn de ESS profielen nu ook vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:53
Aan alle Multi RS gebruikers en geïnteresseerden....

Dit is een nieuw apparaat. Ik weet er zelf niet veel van, maar voor diegenen die onderzoek hebben gedaan, kunnen jullie relevante verwijzingen en sites noemen?
Dan kan ik deze opnemen in de start-post (mag in een persoonlijk bericht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafkaw
  • Laatst online: 13:35
Nou, ik ben onbedoeld ook een soortvan slachtoffer geworden van dit topic. Ik heb een Reva G-Wiz gekocht met een kapot batterijpakket. Nu is het een ouder voertuig, dus de electronica is redelijk te overzien. Wat gaan we doen, en vooral, wat doe je in dit topic:

Nou we gaan de Reva ombouwen naar LiFePo4!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs0x1w_ONxjVVui4dE0A-CS4-m0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y3nghN8JMP8OHL8jKtVp5Z27.jpg?f=user_large

Gelukkig is dat al een aantal keer gedaan door andere mensen op het internet, dus hoe moeilijk kan het zijn.

Boodschappenlijstje:Verder nog wat materiaal om de boel op gang te krijgen:De cellen en BMS komen dan aan boord, de rest in de schuur. Gekoppeld aan elkaar met de Anderson connectors.

Goh, waarom gebruik je een Multiplus II als 48v LiFePo4 lader? Nou omdat een deftige 70A lader minimaal hetzelfde kost en ik deze nog heb liggen. En dan kan ik ooit misschien nog eens gaan denken over V2G-achtig iets als mijn hersenen dat kunnen omvatten.

Vragen:
Victron zegt in hun handleiding:
De AC-ingang moet worden beschermd door een zekering of magnetische stroomonderbreker met een waarde van 32A (voor het 3 kVA model), 50 A (voor het 5 kVA model) en 100 A (voor het 8 kVA en het 10 kVA model) of minder, en de kabeldoorsnede moet geschikt zijn voor de waarde.
Nu ben ik benieuwd waar die 50A vandaan komt. Is dat omdat het twee-weg-verkeer qua stroom is/kan of heeft dat een andere reden? Ik wil er namelijk een Installatieautomaat 63A 1P+N B-kar voor plaatsen. Verder wil ik dit naar de meterkast trekken (ongeveer 30 meter) dus het geheel maar voorzien van 16mm2 kabel aan de AC zijde. Is dat voldoende?

Ik wil de DC-DC schakelaar gebruiken als on-off switch zodat het inpluggen van de auto niet onder spanning gebeurd. Is dat een goed idee of onnodig?

Mis ik verder nog dingen in de boodschappenlijst?

[ Voor 3% gewijzigd door tafkaw op 23-05-2025 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Himalaya schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Prachtig! Alleen wel benieuwd hoe het er straks met al die 70mm2 bekabeling uit gaat zien. Mijn ervaringen met zulke smalle goten zijn niet super zeg maar.
Ik snap wel wat je bedoelt - maar het ging er nog net in. Vooral de korte 120mm2 kabels tussen de batterijen en de lynx was even puzzelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tlvaY9KuLrbXoPFbJ21WsUFtuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgPn0M1vAQVGXjNmdqUikWUK.jpg?f=fotoalbum_large

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Jesaul schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:52:
Heeft iemand al eens geprobeerd de kabels die de Pylontech-modules met elkaar verbinden te vervangen door 70mm-kabels? Hoe maak je ze?
Nee want je connect de modules per stuk over een t-class op de distributor zoals de Victron handleiding aangeeft. Dus 70mm2 kabels is beetje, ja, doe je ding. Ze heten Amphenol connectors en opzich wel in 50m2 te krijgen. Zelfde dat 70mm2 kabels op de Victrons tegenwoordig aangepast zijn naar 35mm2 < 3m.

[ Voor 6% gewijzigd door graceful op 23-05-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:11
tafkaw schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:45:

Nu ben ik benieuwd waar die 50A vandaan komt. Is dat omdat het twee-weg-verkeer qua stroom is/kan of heeft dat een andere reden? Ik wil er namelijk een Installatieautomaat 63A 1P+N B-kar voor plaatsen. Verder wil ik dit naar de meterkast trekken (ongeveer 30 meter) dus het geheel maar voorzien van 16mm2 kabel aan de AC zijde. Is dat voldoende?

....
De Multiplus II 48/5000/70 kan maximaal 50 A vanaf de grid aan de ACout leveren. Neem aan dat Victron een relais met een rating van 50A gebruikt. Een andere reden om die Multiplus wat lager af te zekeren is als je 'm ooit als omvormer wilt gebruiken. Als je nu bv afzekert op 50A dan moet je de ACout installatie op 50+20 = 70 A dimensioneren of in het ACout circuit een remautomaat opnemen.

Als je een 63A Alamat gebruikt is bij deze lengte 16mm2 het minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:04

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

[Afbeelding]

Enkel geïsoleerde arders in een kabelgoot was volgens mij niet volgens de voorschriften, al heb ik het stiekem ook een stukje tussen 2 verdelers.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
Rimco schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:11:
[...]

Enkel geïsoleerde arders in een kabelgoot was volgens mij niet volgens de voorschriften, al heb ik het stiekem ook een stukje tussen 2 verdelers.
Ik doe er nog wel een krimpkous omheen.

Hier nog het naakte eindresultaat. Draait ondertussen mooi nul op de meter om te testen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOlzoE368n4kq4zwhLcpf41vQqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZ2p9Cpsz5W0Bccff0ttzGEk.jpg?f=fotoalbum_large
Ben wel blij met het automatische relais wat na de batterijen zit. Die schakelt zonder problemen onder last - in principe tot 10.000 keer. Wel een stuk duurder dan de 'standaard' schakelaars maar gaat hopelijk lang mee en geeft nauwelijks weerstand in het systeem. En hij is bestuurbaar vanuit de Cerbo (nu bij brand/ontgassen en d.m.v. de noodstop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Even samenvattend de vraag en antwoorden op het relatieve kleine thuis accu verhaal maar dan zonder de speciale functies zoals de ups en iets meer plug and play ( lees minder componenten )

Als je de victron mp 2 ( gx ? dan geen cerbo nodig ) alleen op de ac ingang aansluit kan je zowel laden van de grid als ontladen net als een simpele plug and play thuis accu. ( buiten dan natuurlijk wat meer bewerkelijk met wat kabels aansluiten) of moet je de ac uitgang ook aansluiten?

Dit op 1 fase . ( als voorbeeld )

En als je de gx pakt ben je ook nog vrij simpel klaar want er is dan niet meer nodig dan de gx en een accu ( die samenwerkt met victron ) want een shunt eh cerbo is dan niet nodig, de communicatie met het bms is voldoende informatie.
Alleen is er in de meterkast een modbus ( 75 ) victron meter nodig op de in mijn geval 3 fase om deze te meten zodat NOM mogelijk is.

de GX heeft verder bleutooth en is moderner te configureren dan met de windows software en de usb dongle die bij oudere MP nog nodig is

dat wat je dan nodig hebt is
victron 48/5000 GX
een accu zeg pylon/seplos/dyness van 5.12 of meer ( minder zou ik niet doen denk ik )
en een Victron Energy VM-3P75CT
nog wat kabels etc ( dyness zitten die er al bij zowel accu kabels als communicatie )
en dan ben je klaar voor een terug leverende en NOM draaiende thuis accu

later kan je dan de ups functie nog toevoegen als je de ac uitgang op het huis aansluit.

Is dat zo redelijk correct ?

[ Voor 44% gewijzigd door Maxwp op 26-05-2025 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
Ik heb een pallet met 40 magnesiumoxideplaten gekocht en ga een brandwerende kooi maken met ventilatie en thermische isolatie in de garage. Als je plezier wilt hebben, moet je er ook volop van genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:10
@Maxwp Je slaat de spijker op zijn kop. Dat is de meest economische optie met een back-up optie om op 1 van de fases nog wat stroom te gebruiken als het grid eruit ligt. Bijvoorbeeld door op de AC-out een simpele wandcontactdoos te zetten waar je in geval van nood een verlengsnoer in prikt. Let nog wel even op dat je een zekering plaatst tussen je MP en accu.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:29
@Maxwp @Impossibl3 op die manier heb ik het exact gedaan, met die nuance dat bij mij de Cerbo apart zit om naar de toekomst toe vrijer te zijn qua keuze maar de economische realiteit leert me dat dit niet rendabel is.

Ik heb 2 stopcontactjes met een aparte aardlek en automaat en die kan ik in uiterste nood aanwenden om wat spullen door te laten draaien.

Bij langdurige uitval ga ik mijn kast moeten herwerken maar in dat scenario denk ik dat er grotere problemen zijn, lees: dan denk ik dat je hier niet meer wil zijn en moet vluchten.

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 26-05-2025 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:41:
Alleen is er in de meterkast een modbus ( 75 ) victron meter nodig op de in mijn geval 3 fase om deze te meten zodat NOM mogelijk is.
Als je gebruiker bent van Enphase PV met een metered gateway met CT klemmen dan heb je geen aparte meter nodig om je consumptie te meten. Via Modbus kan de Enphase Gateway communiceren met de Victron GX! Nog eenvoudiger dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@sandergar gaat dat ook snel genoeg om NOM te draaien? Ik merk dat de reguliere envoy te traag is mbt updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Impossibl3 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:48:
@sandergar gaat dat ook snel genoeg om NOM te draaien? Ik merk dat de reguliere envoy te traag is mbt updates.
De Modbus TCP communicatie (alleen op eigen netwerk) is wat anders dan de Enphase updates naar de cloud.

De Envoy-S Metered stuurt realtime data van o.a. productie, verbruik, netstroom, spanning en stroom per fase. De updatefrequentie ligt in de praktijk rond de 1 seconde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Ah mooi. Zelf zit ik te kijken naar de MultiRS Solar want ik heb ook nog wat panelen op het dak waarbij de omvormer binnenkort vervangen moet worden. Voor de RS Solar wordt de nieuwste meter aanbevolen. Maar ik zou ook nog iets willen hebben om op dynamische prijzen de panelen te willen knijpen op basis van accu niveau. Als de meterd dat regelt met victron (dus niet knijpen als de stroom negatief is maar de accu nog niet vol zit) is het helemaal top en ga ik niet kloten met eigen oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Impossibl3 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:20:
Ah mooi. Zelf zit ik te kijken naar de MultiRS Solar want ik heb ook nog wat panelen op het dak waarbij de omvormer binnenkort vervangen moet worden. Voor de RS Solar wordt de nieuwste meter aanbevolen. Maar ik zou ook nog iets willen hebben om op dynamische prijzen de panelen te willen knijpen op basis van accu niveau. Als de meterd dat regelt met victron (dus niet knijpen als de stroom negatief is maar de accu nog niet vol zit) is het helemaal top en ga ik niet kloten met eigen oplossingen.
De Modbus TCP van Enphase is alleen read only communicatie vanuit Enphase. Op basis van deze info kan Victron wel de frequentie aanpassen waardoor Enphase aangestuurd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Ja als alles achter de victron hangt (maar dan heb ik die meterd ook niet nodig). De victron (1 fase) kan dus niet zeggen tegen enphase (3 fase) ga maar knijpen. Wat de enphase wel doet bij een meterd en negatieve stroomprijs. Dan gaat de enphase proberen om NOM te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Impossibl3 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:26:
Ja als alles achter de victron hangt (maar dan heb ik die meterd ook niet nodig). De victron (1 fase) kan dus niet zeggen tegen enphase (3 fase) ga maar knijpen. Wat de enphase wel doet bij een meterd en negatieve stroomprijs. Dan gaat de enphase proberen om NOM te draaien.
Klopt! Enphase staat nu toe dat je de PV alleen via hun grid profiel aangestuurd wordt. Bij off-grid kan dit middels fase verschuiving.

Dankzij de Modbus TCP bereik je dus alleen dat je geen losse Victron meter nodig hebt om je consumptie te meten.

Persoonlijk overweeg ik daarom om relais op te nemen in de fase naar de Enphase installatie. Kan ik de fasen schakelen en hiermee de PV aan of uit zetten of op 33% of 66% laten produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
Beste allen,

Binnenkort wordt mijn digitale meter geinstalleerd, en zie door het bos de bomen niet meer aan "oplossingen". ik probeer even te schetsen:

Huidige situatie:
netbeheerder: Fluvius WEST
NET: 3x 400V+N
energieleverancier: ecopower
elektrische sturing: volledig domotica (loxone, homeassistant, enz ...)
Er wordt voorlopig weinig tot niks van elektrische verbruikers gestuurd/gemeten.
Zonnepanelen:
1x oude (2009) sma sunnyboy 1 fase 3KWp met GSC
1x oude (2018) sma sunnyboy 1 fase 6KWp

Momenteel een netto verbruik van 9000kwh op jaarbasis met terugdraaiende teller, met een opbrengst van de zonnepanelen van ook een 9000kwh, is dat dus 18000kwh verbruik en 90000kwh opbrengst. Wat mijn netto dagverbruik is, is zeer moeilijk te zeggen en zeer afhankelijk van het weer. Maar op dagen met zon zonder al te veel bewolking kom ik op ongeveer een 0 operatie.

grootverbruikers:

- geothermische WP (merk:ecoforest), voor airco, verw en ww, momenteel nog niet intelligent, volledig vraaggestuurd. er bestaat een "intelligente" thermostaat voor (https://www.eplucon.nl/merken-overzicht ... /th-touch/) maar die houd uiteraard geen rekening met de rest.
- EV (100kwh batterij) met oude niet intelligente lader die max aan 4kwh laad.
- inductie kookvuur 8kwh
- zwembad WP (3kwh max elektrische afname)
- zwembad pomp (1kw ongeveer)

Wat zijn mijn wensen?

Ik wens vooral niet voor een voldongen feit te staan als mijn elektrische meter wordt geplaatst, ik bedoel hiermee, dat er momenteel niet gekeken wordt wanneer de EV oplaad. de zwembad WP en pomp draaien 24/7, we wassen en koken wanneer we willen. Het is geen probleem om mijn gedrag aan te passen, bvb zwembad WP en pomp tussen 9 en 18 (zonuren) doen draaien. of de EV 's nachts opladen.

Anderzijds wil ik ook vermijden dat ik moet "bang" zijn om water te doen koken om 17u30 en de vrees te hebben van een grote maandpiek, wat ik zeker elke maand zal/zou hebben.

Kortom, ik wil zeker mijn gedrag aanpassen, maar als er bvb 6kwh verbruikt wordt en er komt een wolk aan, dat ik moet naar binnen lopen om het vuur af te leggen om geen te grote maandpiek te hebben, is voor mij een brug te ver, om maar even te overdrijven.

Ik had hiervoor gedacht om een batterij te plaatsen van een 10 a 15kwh, Om mijn verbruik af te vlakken als hoofdreden en anderzijds om ook een UPS te hebben voor de belangrijkste verbruikers. Anderzijds zou ik de batterij, als er geen zon is, altijd laten opladen aan 2,5kw als de wagen bvb dan niet oplaad. Het is voorlopig NIET de bedoeling om dynamisch te gaan werken, al zou ik die mogelijkheid willen in de toekomst. Mijn EV kan jammergenoeg nog niet terugleveren aan de woning want dat had het ideale geweest.

Ik lees echter veel dat het sop de kolen nog niet waard is en de batterijen tov de opbrengsten nog niet opwegen. Velen onder jullie raden aan om 1j te meten, maar ik vrees dat als ik nu alles 1 jaar laat draaien, het een dure leerschool zal zijn en ik al een halve batterij zal betaald hebben op deze manier, of zie ik het te zwart en met ik gewoon 4 a 600€ capaciteitstarief erbij nemen (prosumententarief valt ook weg uiteraard) ?

Als ik dus wil beginnen om "groener te leven" zal ik dus moeten beginnen met meten en sturen. Het probleem is dat ecoforest maar met 1 bepaald merk/type batterij kan werken die rekening houdt met het weer/actueel verbruik, die dan ook maar weer zal werken met 1 bepaald type hybride omvormer. Als ik dan een gestuurde laadpaal zou willen installeren (bvb smappee) zal die daar dan weer niet mee communiceren en zal die zijn eigen sturing hebben, zelfde met de zwembad WP, enz ...

Kortom, in een ideale wereld ben ik op zoek naar een systeem die nu (of in de toekomst) eenvoudig (geen 5 api's met elkaar laten spreken) AL je grootverbruikers kan sturen. Als dit eenvoudig in home assistant te maken is, is dat zeker ook een oplossing.

Ik denk hierbij zelf aan een Victron systeem omdat dit, naar wat ik lees, zeer flexibel kan uitgebreid worden. Echter weet ik zelf niet wat ik nodig heb om dit alles in 1 plaatje te gieten?

ik had gedacht aan:

1x Vicrtron RS 48/6000 (eerst om de 6KWH omvormer te vervangen, later om de 3KWh ook te vervangen als de GSC's verlopen zijn), of beter direct 3x kopen?
- de 3KW omvormer zou ik aan een andere fase hangen.
- 2 of 3x pylontech US5000 rack mountable batterijen (om 10 of 15kwh te krijgen)
- EV Charging Station NS – 22 kW

welke andere zaken heb ik nog nodig om dit direct "correct" aan te sturen?

VM-3P75CT om het grid te meten? kan victon niet direct de P1 uitmeten?
Victron Energy Cerbo GX MK2 ?
GX Touchscreen, of kan ik dat ook alles via de app zien?

hoe dit alles te sturen?

Hoe de victron sturen? regelt die alles zelf volgend de gewenste "batterij" modus of moet deze ook aan homewizard gekoppeld worden, of leest deze direct de P1 poort uit?
Hoe de ecoforest (geothermische WP) te sturen, ook aan homeassistant hangen?
Hoe de rest (lees: zwembadpomp, zwembad warmtepomp)te meten? met shelly's die ook aan homeassistant hangen?

ik noem hier bewust geen budget, omdat ik graag jullie suggesties en feedback wil horen, het is uiteraard de bedoeling dat het sop de kolen waard is. Het is niet de bedoeling een batterij van 12000€ aan te kopen die 10j meegaat en ik dan maar 120€ per jaar bespaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:53:

De Envoy-S Metered stuurt realtime data van o.a. productie, verbruik, netstroom, spanning en stroom per fase. De updatefrequentie ligt in de praktijk rond de 1 seconde.
Dat is heel erg weinig. De oven kan binnen enkele seconden worden aangezet en tot 1500W worden verwarmd.
Victron VM-3P75CT heeft een vernieuwingsfrequentie van 100 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:44:
Binnenkort wordt mijn digitale meter geinstalleerd, en zie door het bos de bomen niet meer aan "oplossingen".
Je beschrijft een situatie die op zich duidelijk en concreet is, maar aan de andere kant een enorm aantal variabelen heeft waardoor er niet 'zo maar' een advies uit komt rollen.

Wat je wilt kan met Victron. Maar, omdat je al 'andere' eco-systemen hebt zal er moeten worden samengewerkt. Waarschijnlijk kan dat ook allemaal met Victron. Maar het moet wel gaan passen. Een verkeerde keuze is snel gemaakt.

Wat jij nodig hebt is een 'consultant' waarmee je twee tot drie uur praat. Dit los je niet binnen een uur op. Dan kun je waarschijnlijk een eerste plan maken. Dat moet je dan ook nog eens doorspreken. Pas daarna weet je wat voor jouw situatie het beste is en in welke prijsklasse je moet denken.

Wie weet is er op dit forum iemand uit je omgeving die dit wil doen.

Voor wat betreft de aansturing om het piek-tarief te vermijden: Dit moet kunnen met Victron en Node Red, maar dat krijg je alleen voor elkaar als je voldoende technisch inzicht hebt en programmeer-ervaring.

Denk hier eens over na en formuleer dan een vraag waarmee je verder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
MJ de Bruijn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Je beschrijft een situatie die op zich duidelijk en concreet is, maar aan de andere kant een enorm aantal variabelen heeft waardoor er niet 'zo maar' een advies uit komt rollen.

Wat je wilt kan met Victron. Maar, omdat je al 'andere' eco-systemen hebt zal er moeten worden samengewerkt. Waarschijnlijk kan dat ook allemaal met Victron. Maar het moet wel gaan passen. Een verkeerde keuze is snel gemaakt.

Wat jij nodig hebt is een 'consultant' waarmee je twee tot drie uur praat. Dit los je niet binnen een uur op. Dan kun je waarschijnlijk een eerste plan maken. Dat moet je dan ook nog eens doorspreken. Pas daarna weet je wat voor jouw situatie het beste is en in welke prijsklasse je moet denken.

Wie weet is er op dit forum iemand uit je omgeving die dit wil doen.

Voor wat betreft de aansturing om het piek-tarief te vermijden: Dit moet kunnen met Victron en Node Red, maar dat krijg je alleen voor elkaar als je voldoende technisch inzicht hebt en programmeer-ervaring.

Denk hier eens over na en formuleer dan een vraag waarmee je verder kunt.
ok dankjewel, hopelijk is er inderdaad iemand op dit forum ...

mbt tot het piektarief, is er geen mogelijkheid om dit "native" te doen vanuit victron (peak shaving?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jesaul schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Dat is heel erg weinig. De oven kan binnen enkele seconden worden aangezet en tot 1500W worden verwarmd.
En dus? Grootste risico is dat de Multiplex iets later compenseert om NOM te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:18:

En dus? Grootste risico is dat de Multiplex iets later compenseert om NOM te hebben.
het verschil is dat ik de teruglevering zoveel mogelijk wil beperken. De Victron VM-3P75CT biedt perfectionisten meer controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jesaul schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:22:
[...]

het verschil is dat ik de teruglevering zoveel mogelijk wil beperken. De Victron VM-3P75CT biedt perfectionisten meer controle.
De Victron VM-3P75CT kost minimaal 150,- plus extra ruimte in je meterkast. Hoe vaak moet je je 1.500 Watt oven in schakelen om deze investering terug te verdienen om eventuele "NOM-schade" te voorkomen?

"Beter is slechter dan goed genoeg"

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 26-05-2025 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:29:

De Victron VM-3P75CT kost minimaal 150,- plus extra ruimte in je meterkast. Hoe vaak moet je je 1.500 Watt oven in schakelen om deze investering terug te verdienen om eventuele "NOM-schade" te voorkomen?

"Beter is slechter dan goed genoeg"
Ik kook altijd in de oven. Ja, en ik wil alles zo nauwkeurig mogelijk doen. Er is ruimte in de meterkast na installatie van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jesaul schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Ik kook altijd in de oven. Ja, en ik wil alles zo nauwkeurig mogelijk doen. Er is ruimte in de meterkast na installatie van de zonnepanelen.
Ik neem aan dat jouw oven dan niet op de AC OUT van je Multiplus staat maar op de AC IN, dus voor de Multiplus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:01:
Via Modbus kan de Enphase Gateway communiceren met de Victron GX! Nog eenvoudiger dus.
Is dat iets heel specifieks, of kan elk HEMS dat via Modbus (TCP) doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jesaul schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Maar de Victron besturing schaalt 'maar' 500 Watt per stap op en doet zo'n stap elke 3 seconden, als ik me goed herinner?

(Wat voor oven eigenlijk? Ik ben van een oven op voluit voorverwarmen gewend dat hij de 16A (bijna) vol trekt, oftewel ca. 3680W.)

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 26-05-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Gwaihir schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Is dat iets heel specifieks, of kan elk HEMS dat via Modbus (TCP) doen?
Zie https://enphase.com/en-gb...g-modbus-tcpip-tech-brief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@sandergar Dank. Noemt de specifieke registers helaas niet, maar dat doet Victron vermoedelijk wel ergens.

Wat me wel opvalt is dat de Victron kennelijk leest uit de Enphase. Ik zou dat in principe andersom willen doen: mijn HEMS schrijft de waarden naar Victron, Ik geloof niet dat mijn systeem dat andersom kan, dus hopelijk kan Victron dat wel. (Er valt vast iets tussen te zetten, maar dat komt de robuustheid niet ten goede.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:09:
ok dankjewel, hopelijk is er inderdaad iemand op dit forum ...
Als je naar west Nederland wilt reizen ben je welkom.
mbt tot het piektarief, is er geen mogelijkheid om dit "native" te doen vanuit victron (peak shaving?)?
Peak shaving gaat op seconde-basis.
Voor jouw (Belgische) situatie moet dit over het totaal van een kwartier (geloof ik). Dat is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:03:
[...]

Maar de Victron besturing schaalt 'maar' 500 Watt per stap op en doet zo'n stap elke 3 seconden, als ik me goed herinner?

(Wat voor oven eigenlijk? Ik ben van een oven op voluit voorverwarmen gewend dat hij de 16A (bijna) vol trekt, oftewel ca. 3680W.)
Ik weet het niet. Het lijkt erop dat de boostfactor afhankelijk is van het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

Wacht er word elke 100ms gemeet en bij geregeld maar ervolgens maar in stappen van 500 watt .? Dat zal toch wel een grapje zijn
Als ik een lamp bij schakel van 50 of 100 wat bekeurd er dus niks totdat de volgende 500 watt word bereikt ? 500 watt stappen zijn nogal groot vind ik .
Daar krijg je geen NOM mee althans dat kan veel beter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
MJ de Bruijn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:13:

[...]

Peak shaving gaat op seconde-basis.
Voor jouw (Belgische) situatie moet dit over het totaal van een kwartier (geloof ik). Dat is iets anders.
klopt, de piek "per kwartier" wordt bekeken maar het dient dus ook per seconde te shaven om geen grote kwartierpiek te hebben.
[...]

Als je naar west Nederland wilt reizen ben je welkom.
ik wil gerust naar nederland reizen, echter vrees ik dat de belgische wetgeving en oplossingen nogal schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
@MJ de Bruijn
Is het wellicht een idee om veel gebruikte / best practice materiaal overzicht te maken?
Dus AC / DC automaten, zekeringen, P1 meter. Een soort van boodschappenlijst idee maar kan ook een hoop schelen in het zoeken naar de juiste benaming van een artikel.
Zoiets lijkt mij wel een goede toevoeging aan de openingspost

In theorie dan ook zelfs nog onderscheid mogelijk in, voor MP2 48v 3000va heb je "minimaal" .. nodig om het correct af te zekeren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online

Samsung NV7B44305CS Да, я уже увидел, что она может потреблять 3650 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Wacht er word elke 100ms gemeet en bij geregeld maar ervolgens maar in stappen van 500 watt .? Dat zal toch wel een grapje zijn
Als ik een lamp bij schakel van 50 of 100 wat bekeurd er dus niks totdat de volgende 500 watt word bereikt ? 500 watt stappen zijn nogal groot vind ik .
@Gwaihir spreekt vanuit een herinnering he! De onderbouwing ontbreekt (nog). De MP schakelt zeer efficient maar een overshoot en undershoot blijft mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:50

swat!

computeraar

Om de (niet bewuste) misinformatie van de laatste posts bij te stellen:

"Bij teruglevering naar het net mag het actieve vermogen niet sneller toenemen dan met stappen van 200 400W per seconde."

En ik zou het moeten opzoeken maar volgens mij is dit per fase, dus bij 3 fase max 600W/s.
[...]

Die 200watt zijn niet de stappen, maar is het maximale. Als jij een lamp van 50 watt schakelt, dan zal de MP zodra deze info bekend is dat bijvoeden.

En daar kan je prima NOM mee krijgen, zeker als je geschakelde loads niet te groot zijn 🙃

EV6 Plus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:32:
[...]

klopt, de piek "per kwartier" wordt bekeken maar het dient dus ook per seconde te shaven om geen grote kwartierpiek te hebben.

[...]

ik wil gerust naar nederland reizen, echter vrees ik dat de belgische wetgeving en oplossingen nogal schelen :)
Hier omgeving Eindhoven. Je bent welkom. Peak-shaving gebruik ik ook maar om andere redenen. @Tanuki is ook al eens komen kijken. :)
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:36:
[...]

@Gwaihir spreekt vanuit een herinnering he! De onderbouwing ontbreekt (nog). De MP schakelt zeer efficient maar een overshoot en undershoot blijft mogelijk.
Hier is sprake van een misverstand. Per multiplus wordt elke seconde met maximaal 400 W bijgeregeld (bij een 3-fase systeem 3x 400 W =1.200 W) voor belastingen op de AC-in zijde. Schakelt er een belasting van 2500 W in, dan duurt het dus een paar seconden voordat dit volledig wordt bijgeregeld. Maar het gaat dus niet in stappen van 400 W; voor een verbruiker van 250 W zal netjes 250 W worden gecompenseerd.
De VM-3P75CT leest inderdaad elke 0.1 s uit.

Als alle belastingen op AC-out zitten is dit niet van toepassing.

@swat! het is 400 W ipv 200 W, zie https://www.victronenergy...onse_times_and_ramp_speed

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 26-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
MrFish schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:06:
Dit dus .... Een VM-3P75CT en AC-IN belasting. Bij AC-OUT belasting meet de MP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:44:
Beste allen,

Binnenkort wordt mijn digitale meter geinstalleerd, en zie door het bos de bomen niet meer aan "oplossingen". ik probeer even te schetsen:

Huidige situatie:
netbeheerder: Fluvius WEST
NET: 3x 400V+N
energieleverancier: ecopower
elektrische sturing: volledig domotica (loxone, homeassistant, enz ...)
Er wordt voorlopig weinig tot niks van elektrische verbruikers gestuurd/gemeten.
Zonnepanelen:
1x oude (2009) sma sunnyboy 1 fase 3KWp met GSC
1x oude (2018) sma sunnyboy 1 fase 6KWp

Momenteel een netto verbruik van 9000kwh op jaarbasis met terugdraaiende teller, met een opbrengst van de zonnepanelen van ook een 9000kwh, is dat dus 18000kwh verbruik en 90000kwh opbrengst. Wat mijn netto dagverbruik is, is zeer moeilijk te zeggen en zeer afhankelijk van het weer. Maar op dagen met zon zonder al te veel bewolking kom ik op ongeveer een 0 operatie.

grootverbruikers:

- geothermische WP (merk:ecoforest), voor airco, verw en ww, momenteel nog niet intelligent, volledig vraaggestuurd. er bestaat een "intelligente" thermostaat voor (https://www.eplucon.nl/merken-overzicht ... /th-touch/) maar die houd uiteraard geen rekening met de rest.
- EV (100kwh batterij) met oude niet intelligente lader die max aan 4kwh laad.
- inductie kookvuur 8kwh
- zwembad WP (3kwh max elektrische afname)
- zwembad pomp (1kw ongeveer)

Wat zijn mijn wensen?

Ik wens vooral niet voor een voldongen feit te staan als mijn elektrische meter wordt geplaatst, ik bedoel hiermee, dat er momenteel niet gekeken wordt wanneer de EV oplaad. de zwembad WP en pomp draaien 24/7, we wassen en koken wanneer we willen. Het is geen probleem om mijn gedrag aan te passen, bvb zwembad WP en pomp tussen 9 en 18 (zonuren) doen draaien. of de EV 's nachts opladen.

Anderzijds wil ik ook vermijden dat ik moet "bang" zijn om water te doen koken om 17u30 en de vrees te hebben van een grote maandpiek, wat ik zeker elke maand zal/zou hebben.

Kortom, ik wil zeker mijn gedrag aanpassen, maar als er bvb 6kwh verbruikt wordt en er komt een wolk aan, dat ik moet naar binnen lopen om het vuur af te leggen om geen te grote maandpiek te hebben, is voor mij een brug te ver, om maar even te overdrijven.

Ik had hiervoor gedacht om een batterij te plaatsen van een 10 a 15kwh, Om mijn verbruik af te vlakken als hoofdreden en anderzijds om ook een UPS te hebben voor de belangrijkste verbruikers. Anderzijds zou ik de batterij, als er geen zon is, altijd laten opladen aan 2,5kw als de wagen bvb dan niet oplaad. Het is voorlopig NIET de bedoeling om dynamisch te gaan werken, al zou ik die mogelijkheid willen in de toekomst. Mijn EV kan jammergenoeg nog niet terugleveren aan de woning want dat had het ideale geweest.

Ik lees echter veel dat het sop de kolen nog niet waard is en de batterijen tov de opbrengsten nog niet opwegen. Velen onder jullie raden aan om 1j te meten, maar ik vrees dat als ik nu alles 1 jaar laat draaien, het een dure leerschool zal zijn en ik al een halve batterij zal betaald hebben op deze manier, of zie ik het te zwart en met ik gewoon 4 a 600€ capaciteitstarief erbij nemen (prosumententarief valt ook weg uiteraard) ?

Als ik dus wil beginnen om "groener te leven" zal ik dus moeten beginnen met meten en sturen. Het probleem is dat ecoforest maar met 1 bepaald merk/type batterij kan werken die rekening houdt met het weer/actueel verbruik, die dan ook maar weer zal werken met 1 bepaald type hybride omvormer. Als ik dan een gestuurde laadpaal zou willen installeren (bvb smappee) zal die daar dan weer niet mee communiceren en zal die zijn eigen sturing hebben, zelfde met de zwembad WP, enz ...

Kortom, in een ideale wereld ben ik op zoek naar een systeem die nu (of in de toekomst) eenvoudig (geen 5 api's met elkaar laten spreken) AL je grootverbruikers kan sturen. Als dit eenvoudig in home assistant te maken is, is dat zeker ook een oplossing.
Dat bestaat vandaag de dag nog niet.
Men/we/ze zijn hier met een aantal naar aan het kijken, je spreekt dan eigenlijk over een HEMS en je zit met veel te veel eilandjes die dan aan mekaar moeten geknoopt worden en een edge-usecase (capaciteitstarief) wat in andere landen niet of veel minder speelt.
Zelfs in NL waar het erger gesteld is met het net zijn ze niet aan het captar begonnen, terwijl het daar net wel beter in gebruik zou genomen worden.

Als je je wagen al onder controle houdt en je verplaatst je "long load verbruikers" zoals je zwembad naar periodes waar je zelf geen loads creeert (denk aan koken of inductievuur en droogkast tesamen) dan ben je al goed bezig.

Alles wat warmte maakt is funest voor captar.

Klassieke nonWP droogkast aan en inductiekoken? Piek van 6 à 7kW
Oven er ergens bij ipv droogkast == zelfde piek.

Datgene wat het dichtst bij een HEMS in de buurt komt is op dit moment EVCC en ik ben daar extreem van te spreken.
Daar kan je met wat extra integraties je zwembad mee integreren of je warmtepompboiler.
Die zal dan ook je laadpaal uitschakelen als er niet genoeg vermogen is.

Je gaat er in jouw geval volgens mij al mee moeten leven dat in de koude maanden je met een piek van 5 à 7kW geconfronteerd zal worden.
Als je WP van het zwembad aanstaat en je zet er nog iets bij aan dan zit je snel aan die vermogens.
Als tegelijk dan ook nog eens de WP van het huis aanstaat dan is het nog sneller.
Ik denk hierbij zelf aan een Victron systeem omdat dit, naar wat ik lees, zeer flexibel kan uitgebreid worden. Echter weet ik zelf niet wat ik nodig heb om dit alles in 1 plaatje te gieten?

ik had gedacht aan:

1x Vicrtron RS 48/6000 (eerst om de 6KWH omvormer te vervangen, later om de 3KWh ook te vervangen als de GSC's verlopen zijn), of beter direct 3x kopen?
- de 3KW omvormer zou ik aan een andere fase hangen.
- 2 of 3x pylontech US5000 rack mountable batterijen (om 10 of 15kwh te krijgen)
- EV Charging Station NS – 22 kW

welke andere zaken heb ik nog nodig om dit direct "correct" aan te sturen?

VM-3P75CT om het grid te meten? kan victon niet direct de P1 uitmeten?
Victron Energy Cerbo GX MK2 ?
GX Touchscreen, of kan ik dat ook alles via de app zien?

hoe dit alles te sturen?

Hoe de victron sturen? regelt die alles zelf volgend de gewenste "batterij" modus of moet deze ook aan homewizard gekoppeld worden, of leest deze direct de P1 poort uit?
Hoe de ecoforest (geothermische WP) te sturen, ook aan homeassistant hangen?
Hoe de rest (lees: zwembadpomp, zwembad warmtepomp)te meten? met shelly's die ook aan homeassistant hangen?

ik noem hier bewust geen budget, omdat ik graag jullie suggesties en feedback wil horen, het is uiteraard de bedoeling dat het sop de kolen waard is. Het is niet de bedoeling een batterij van 12000€ aan te kopen die 10j meegaat en ik dan maar 120€ per jaar bespaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

Hier omgeving Eindhoven. Je bent welkom. Peak-shaving gebruik ik ook maar om andere redenen. @Tanuki is ook al eens komen kijken. :)

[...]

Hier is sprake van een misverstand. Per multiplus wordt elke seconde met maximaal 400 W bijgeregeld (bij een 3-fase systeem 3x 400 W =1.200 W) voor belastingen op de AC-in zijde. Schakelt er een belasting van 2500 W in, dan duurt het dus een paar seconden voordat dit volledig wordt bijgeregeld. Maar het gaat dus niet in stappen van 400 W; voor een verbruiker van 250 W zal netjes 250 W worden gecompenseerd.
De VM-3P75CT leest inderdaad elke 0.1 s uit.

@swat! het is 400 W ipv 200 W, zie https://www.victronenergy...onse_times_and_ramp_speed
A zo
Dus als er 250 watt moet worden bijgeregeld word dat gewoon gedaan ook bij 400watt
Maar als er 500 watt moet worden bijgeregeld zal die resterende 100 watt 1 seconden later pas worden bijgevoed
En 2500 watt zou dan een seconden of 6 duren
Dus de waterkoker van 2000 watt word pas na 5 seconden volledig NOM

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 26-05-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
The-Source schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:33:
@MJ de Bruijn
Is het wellicht een idee om veel gebruikte / best practice materiaal overzicht te maken?

Ik vind het prima maar ik heb niet de kennis of kunde om zoiets te maken.
Als iemand ergens zo'n overzicht maakt zal ik graag een link maken.

Aan de andere kant denk ik dat hier heel veel meningen over zouden kunnen bestaan. Dus een overzicht zou veel alternatieven (met argumenten) moeten bevatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nee, hij reageert z.s.m. maar voert z'n output uit accu in stappen op, dacht ik. Dat zeg ik, zoals @sandergar opmerkt vanuit herinnering, op basis van wat eerder in dit topic werd gepost.

De details van 200W per seconde per fase waar @swat! over spreekt zullen dus vast accurater zijn. En @Jesaul geeft me onwillekeurig het gevoel dat het wellicht nog configureerbaar is ook.

Onzin(nig) lijkt het me in elk geval niet: het lijkt me bedoeld voor een stabiel regelgedrag, zodat de regelloop(s) niet per ongeluk voortdurend het eigen handelen gaan staan corrigeren, i.p.v. een gedraging in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:41:
Dat bestaat vandaag de dag nog niet. Men/we/ze zijn hier met een aantal naar aan het kijken, je spreekt dan eigenlijk over een HEMS en je zit met veel te veel eilandjes die dan aan mekaar moeten geknoopt worden
Jawel hoor, @mathiasc , dat lukt al heel aardig. Kan inderdaad met Home Assistant. Ik koos omwille van iets meer robuustheid voor Loxone. Stuurt o.a. zo'n EcoForest WP aan hier. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij daar niet naar grijpt, als je het zelfs al in huis hebt. (HomeWizard: geen idee.)

Die piek is hier in NL niet direct 'n ding, maar hoog eigen verbruik is wel de sport. En 'eilandjes' inderdaad de grote frustratie van hoe de markt momenteel beweegt.

Ik heb niet de indruk dat Victron zelf in de nabije toekomst een smarthome systeem wil of kan worden op die manier. Vandaar eerder vandaag ook mijn vraag in hoeverre Victron aangestuurd zou kunnen worden door Loxone als HEMS. (Ik verwacht dat dat prima gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
Jawel hoor, @mathiasc , dat lukt al heel aardig. Kan inderdaad met Home Assistant. Ik koos omwille van iets meer robuustheid voor Loxone. Stuurt o.a. zo'n EcoForest WP aan hier. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij daar niet naar grijpt, als je het zelfs al in huis hebt. (HomeWizard: geen idee.)
ik heb alles op Loxone (gen1) op heden, ism native knx en ism homeassistant. Loxone is het centrum van alles om via de app te sturen.
Die piek is hier in NL niet direct 'n ding, maar hoog eigen verbruik is wel de sport. En 'eilandjes' inderdaad de grote frustratie van hoe de markt momenteel beweegt.
Dat is inderdaad een grote frustratie, er zou moeten 1 overkoepelend "protocol" bestaan waar alle apparaten mee kunnen praten en niet, zigbee, KNX, modbus, CAN, matter, ... en dan zou nog de software moeten bestaan om dat alles met elkaar te laten praten, of heb ik nu net node-red omschreven? :)
Ik heb niet de indruk dat Victron zelf in de nabije toekomst een smarthome systeem wil of kan worden op die manier. Vandaar eerder vandaag ook mijn vraag in hoeverre Victron aangestuurd zou kunnen worden door Loxone als HEMS. (Ik verwacht dat dat prima gaat.)
ik vermoed ook wel dat je met API het nodige zal kunnen binnenlezen op de "energiebouwsteen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:20:
Dat is inderdaad een grote frustratie, er zou moeten 1 overkoepelend "protocol" bestaan waar alle apparaten mee kunnen praten en niet, zigbee, KNX, modbus, CAN, matter, ... en dan zou nog de software moeten bestaan om dat alles met elkaar te laten praten, of heb ik nu net node-red omschreven? :)
Protocol is m.i. overkomelijk. De neiging van fabrikanten om alles gesloten te houden, uitsluitend te koppelen aan de eigen app en (via) de eigen cloud, dat is het echte probleem.

Modbus is een stabiel en bewezen protocol voor dit type communicatie en Loxone kan er goed mee overweg. Victron lijkt nog wat gewend zelf (ook) 'aan het hoofd van' te staan, maar e.e.a. oogt van een afstandje goed geregeld en koppelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Exact mijn punt dus, het is allemaal of zelf samen te knopen met HA of het is gesloten of er is rondomheen gewerkt.

Beetje dat verhaal van XKCD met die 16 standaarden en die 17de die alles ging oplossen.

Ik heb zelf ook een KNX systeem, achteraf gezien vind ik het relatief duur en complex als ik zie hoeveel nu via retrofit nog mogelijk is.

Ik droom van een systeem waarbij

En weersinformatie voor PV opwek geplot wordt over een dag
En alle huishoudapparaten (wasmachine, droogkast, boiler, inductievuur, oven, ventilatie) hun status meegeven en de mogelijkheid hebben om volgens prio en planning hun energieverbruik te spreiden
En de batterij
En de laadpaal hierop inspelen

Voorlopig is EVCC hierin heer en meester, met name die 2 laatste en het kunnen plannen van warmte apparaten. Al de rest zoals de huishoud apparaten zijn helaas nog te dom/gesloten/oud/jong of in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@HyperBart Waarom is het 'aan elkaar knopen' fout / volstaat het niet? Zo lang / zodra dat kan is het prima, toch?

Dat gaat inderdaad langzaam. Maar toch, grootverbruiker warmtepomp wordt hier al aangestuurd op basis van de weersvoorspelling. Ventilatie is in ontwerp en zal doen wat je noemt. Oven en inductieplaat aansturen snap ik niet direct; die toch wel graag om etenstijd ;). Het verbruik dient wel als input voor andere zaken. Dat verbruik is dus inmiddels in behoorlijk detail te zien (actueel en historisch), zodat optimale aansturing van vaatwasser en boilertje weldra kunnen volgen.

Meer on topic ben ik nog even in gevecht met een Marstek Jupiter PV-accu waarvan de aanstuurbaarheid achterloopt op de beloftes en ondertussen in afwachting van wat een 3-fase Multi RS kan brengen - want ach, nu is er toch nog (wat) saldering. Licht en audio leiden dan eerst stevig af ;).

[Die inflatie op XKCD ken ik nog niet trouwens. Bedoel je deze niet?]

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 26-05-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Impossibl3 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:24:
@Maxwp Je slaat de spijker op zijn kop. Dat is de meest economische optie met een back-up optie om op 1 van de fases nog wat stroom te gebruiken als het grid eruit ligt. Bijvoorbeeld door op de AC-out een simpele wandcontactdoos te zetten waar je in geval van nood een verlengsnoer in prikt. Let nog wel even op dat je een zekering plaatst tussen je MP en accu.
en als je een accu behuizing koopt waar een ingebouwde zekering ( automaat ) zit heb je die externe zekering niet meer nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Idem voor een schakelaar ? (want ik zie bijna overal een switch op de plus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

@mathiasc En het is nog gezellig ook! :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
The-Source schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:33:
@MJ de Bruijn
Dus AC / DC automaten, zekeringen, P1 meter. Een soort van boodschappenlijst idee maar kan ook een hoop schelen in het zoeken naar de juiste benaming van een artikel.
Dit is iets wat ik heel erg op prijs zou stellen! Ik ben al een tijdje wat aan het googelen en video's aan het kijken enz. En ik probeer voor mezelf om in mijn hoofd een boodschappenlijstje te creëren / een setup voor ogen te hebben.

Maar het lukt me nog niet echt om iets te pinpointen;
• 3x MultiRS (evt beginnen met 1x MultiRS voor 1 fase) (of multiplus)
• 1x Cerbo GX
• 1x Lynx

... En dan houdt het al snel op. :p Wellicht staat er een hoop in de manual van de Multiplus / MultiRS...
Ik zie iig op de filmpjes altijd wel de kabels enz. Maar hoe heet dat distributieblokje waar de DC kabels op komen, enz.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Tanuki schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:16:
[Maar hoe heet dat distributieblokje waar de DC kabels op komen, enz.
Busbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:17:
[...]

en als je een accu behuizing koopt waar een ingebouwde zekering ( automaat ) zit heb je die externe zekering niet meer nodig toch?
Dat ligt aan de type zekering die er in zit en dan vooral de kortsluitstroom. De zekering moet met de kortsluitstroom overweg kunnen. Anders smelt je zekering als nog aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
Gwaihir schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Protocol is m.i. overkomelijk. De neiging van fabrikanten om alles gesloten te houden, uitsluitend te koppelen aan de eigen app en (via) de eigen cloud, dat is het echte probleem.

Modbus is een stabiel en bewezen protocol voor dit type communicatie en Loxone kan er goed mee overweg. Victron lijkt nog wat gewend zelf (ook) 'aan het hoofd van' te staan, maar e.e.a. oogt van een afstandje goed geregeld en koppelbaar.
inderdaad, die ecoforest werkt ook via modbus intern, maar het wordt niet vrijgegeven hoe het werkt, je moet die (dure) thermostaat kopen en dan nog is het niet zeker dat wat ik wil aansturen, ik kan aansturen.

Aan de andere kan is SMA dan weer open via modbus ...

Zelfde met de zwembadWP, fairland, zit een ESP86 in, maar is met firmware van de Tuya, allemaal te omzeilen met tuyalocal of met de tuya API enz, maar het zou toch makkelijker zijn mocht het bvb allemaal met tasmota werken. Dat kan ook wel maar dan moet de pomp open, moet ik de sturing flashen met 0 zekerheid dat het werkt en ik moet nergens gaan klagen als ik het up fuck ...

ik kan de zwembad pomp sturen met contactjes (aan/uit + snelheid) en als ik ze afleg wordt de WP automatisch afgelegd omdat er te weinig flow is, maar proper is anders natuurlijk.

Het zou gewoon gemakkelijk zijn mocht elke leverancier een (tcp/udp) api hebben om (lokaal) alles aan te sturen, maar ik begrijp dat voor 99% van de zwembadWPeigenaars het hen geen fuck boeit dat China met alle data gaat gaan lopen die zich op hun thuisnetwerk bevind, als het maar allemaal makkelijk in een appje zit :)

Maar nu best weer OT :)

weet iemand wat er gebeurd als ik bvb:

L1 10KWh verbruik 50 KWh injecteer
L2 30 KWh injecteer en 10 KWh verbruik
L3 60KWh verbruik

is dat dan:

L1 -40KWh
L2 20KWh
L3 60KWh
totaal 40KWh?

[ Voor 2% gewijzigd door mathiasc op 26-05-2025 19:41 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:38:
inderdaad, die ecoforest werkt ook via modbus intern, maar het wordt niet vrijgegeven hoe het werkt
Zeker wel. Er is een officiële lijst, een officiële aansluitwijze, en we hebben hier op tweakers met z'n allen nog flink wat extra registers gevonden ook. Zie het W/W WP topic. Prima aanstuurbaar.

(Ik heb geen enkele temperatuursensor of woonkamerunit in gebruik van / behorend bij EcoForest. Er hangt één sensor aan omdat het ding dat eist, maar die meet niet eens de buitentemperatuur. Is wellicht wat extreem - heeft specifieke redenen - maar het kan dus prima.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Impossibl3 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Dat ligt aan de type zekering die er in zit en dan vooral de kortsluitstroom. De zekering moet met de kortsluitstroom overweg kunnen. Anders smelt je zekering als nog aan elkaar.
mag hopen dat als de zekering automaat er bij geleverd word deze wel de juiste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:44
[...]

L3 60KWh verbruik

is dat dan:

L1 -40KWh
L2 20KWh
L3 60KWh
totaal 40KWh?
Klopt*! Over de fases wordt gesaldeerd, ook na 2027. *Met de kanttekening dat je moet kijken naar vermogen. Dus stel je zou zeggen

L1: -5A (1150W)
L2: +2A (460W)
L3: +2A (460W)

Dan "ziet" de energieleverancier/netbeheerder dat je op dat moment 1A (230W) terug levert.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@kevineppo Hij is Belg he.. weet je dat zeker, t.a.v. hun capaciteitstarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:44
Ah, nee. Wat ik noemde is NL regelgeving inderdaad! Van België durf ik het niet te zeggen

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:28:
[...]

mag hopen dat als de zekering automaat er bij geleverd word deze wel de juiste is
Je mag altijd hopen, maar ik zou er maar niet op rekenen. Het is Chinees spul en de prijs is belangrijker dan functie of veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ger356 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Je mag altijd hopen, maar ik zou er maar niet op rekenen. Het is Chinees spul en de prijs is belangrijker dan functie of veiligheid.
ja helaas
en eigenlijk alles is chinees wat dit spul aan gaat ( accus en zo )
en is dat nu net het geen wat veilig moet zijn :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:51:
[...]

ja helaas
en eigenlijk alles is chinees wat dit spul aan gaat ( accus en zo )
en is dat nu net het geen wat veilig moet zijn :|
Daarom: zorg altijd voor degelijke externe (smelt)zekering, T-class of gelijkwaardig. Vertrouw niet alleen op een twijfelachtige interne breaker, tenzij deze van een gerenomeerd merk is en de specificaties duidelijk en afdoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MrFish schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Daarom: zorg altijd voor degelijke externe (smelt)zekering, T-class of gelijkwaardig. Vertrouw niet alleen op een twijfelachtige interne breaker, tenzij deze van een gerenomeerd merk is en de specificaties duidelijk en afdoende zijn.
Stomme is natuurlijk wel dat we die seplos kasten ( als voorbeeld) of andere niet vertrouwen qua zekerings automaten maar de accu cellen nemen we dan voor lief.
Wat is een gerenommeerd accu cellen bedrijf .?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:57:
[...]

Stomme is natuurlijk wel dat we die seplos kasten ( als voorbeeld) of andere niet vertrouwen qua zekerings automaten maar de accu cellen nemen we dan voor lief.
Wat is een gerenommeerd accu cellen bedrijf .?
Dat is natuurlijk al veelvuldig in dit topic aan bod gekomen. Veel hier kiezen voor cellen van Eve; dat is gewoon een grote producent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

inderdaad, die ecoforest werkt ook via modbus intern, maar het wordt niet vrijgegeven hoe het werkt, je moet die (dure) thermostaat kopen en dan nog is het niet zeker dat wat ik wil aansturen, ik kan aansturen.

Aan de andere kan is SMA dan weer open via modbus ...

Zelfde met de zwembadWP, fairland, zit een ESP86 in, maar is met firmware van de Tuya, allemaal te omzeilen met tuyalocal of met de tuya API enz, maar het zou toch makkelijker zijn mocht het bvb allemaal met tasmota werken. Dat kan ook wel maar dan moet de pomp open, moet ik de sturing flashen met 0 zekerheid dat het werkt en ik moet nergens gaan klagen als ik het up fuck ...

ik kan de zwembad pomp sturen met contactjes (aan/uit + snelheid) en als ik ze afleg wordt de WP automatisch afgelegd omdat er te weinig flow is, maar proper is anders natuurlijk.

Het zou gewoon gemakkelijk zijn mocht elke leverancier een (tcp/udp) api hebben om (lokaal) alles aan te sturen, maar ik begrijp dat voor 99% van de zwembadWPeigenaars het hen geen fuck boeit dat China met alle data gaat gaan lopen die zich op hun thuisnetwerk bevind, als het maar allemaal makkelijk in een appje zit :)

Maar nu best weer OT :)

L3 60KWh verbruik

is dat dan:

L1 -40KWh
L2 20KWh
L3 60KWh
totaal 40KWh?
Buiten dat je wat eenheden door elkaar gooit (kWh vs kW) klopt het wel wat je zegt, ook voor België.
Hier voor de NL'ers noemen ze dat "salderen over de fases".
Belangrijkste is dat het gelijktijd is, je hebt nu kWh gezegd en dat impliceert dat je over een periode kijkt.
Het is zo dat als je op L1 5kW aan PV opwekt en op L2 gelijktijdig 5kW verbruikt dat de meter dit tegen elkaar afstreept.

Jan met de pet in België stelde die vraag nog niet eens want als ze ook zouden schrappen is het kot te klein in België. Dan breekt er hier een volksrevolte uit :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Gwaihir schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Voor de apparaten die stuurbaar zijn doe ik het, zijnde de Victron batterij en de laadpaal icm PV.
Te meer door een gebrek aan loads die nog niet aanstuurbaar zijn (denk wasmachine, droogkast, vaatwasser) en omdat die iet wat grilliger zijn qua nood op een dag heb ik dit opgelost met de batterij.
Ik verwarm nog niet elektrisch, gelukkig.

Het gaat ook over een driehoek van noodzaak/comfort/planning. Als je heel eenvoudig met een tabletje tegen de muur kon zeggen "ik ga een wasje doen maar daarna moet het drogen" en ik wil op deze tijdstippen het klaar hebben, dan zit je met meer gedoe qua planning dan dat je zegt "allez, ik gooi het nu gewoon in de wasmachine, laat maar draaien en de batterij vult de gaten op tussen PV en verbruik".

Vaak moet het in het dagelijks leven ook gewoon "effe vooruit gaan", profiel 2 werkende ouders en kleinere kinderen. Het kost al genoeg energie :+ om de gezinsplanning rustig voor iedereen te laten verlopen, de huishoudapparaten daar zelf in gaan passen is hier een brugje te ver, zodoende de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eens hoor, @HyperBart; het gaat niet makkelijk. En het kost tijd, moeite, en geld om te realiseren (of (blijven) doen), wat allemaal schaars is en moet concurreren met andere belangen in het (gezins)leven.

Maar da's voor mij allemaal al wel een stapje positiever dan:
HyperBart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:41:
Dat bestaat vandaag de dag nog niet.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben nu enige tijd bezig ( en blijf voolopig nog wel even bezig) met het bouwen van een powerwall bestaande uit:
- 3 x multiplus II 5000/48/70
- GX cerbo
- 3 x vm-3p75ct

Nu heb ik het momenteel geintegreerd in Home Assistant via de Modbus TCP Hass addon.
https://github.com/sfstar/hass-victron

Makkelijk instelbaar, maar ja het is het toch niet helemaal, dus ik wil over gaan naar MQTT
MQTT dat komt al netjes binnen op de broker ( via deze guide de bridge in kunnen stellen https://www.imval.tech/in...tron-mqtt-server-bridging)

Maar heeft iemand toevallig een zelfde achtige opstelling en wilt de MQTT device config files met mij delen?
Kom er wel een aantal tegen op het web, maar deze is dan weer in duits of single fase waardoor ik nog veel moet/ mag aanpassen en weer niet goed begrijp hoe ik het 3 phase deel beet pak.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Wat is het voordeel van een Lynx distributor versus een gewone zekeringhouder. Beide van Victron, maar de Lynx is € 100,-- duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ger356 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:43:
Wat is het voordeel van een Lynx distributor versus een gewone zekeringhouder. Beide van Victron, maar de Lynx is € 100,-- duurder.
Het ziet er beter uit, aansluiten is makkelijker en netter. en er passen ook betere zekeringen in dan de Mega (kan die krengen alleen ff niet vinden).
Je hebt bij de duurdere variant ook zekering detectie dmv led erop.

En toch heb ik ook de simpelere uitvoering :)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
ger356 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:43:
Wat is, in deze, de gewone zekeringhouder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:49:
[...]

Het ziet er beter uit, aansluiten is makkelijker en netter. en er passen ook betere zekeringen in dan de Mega (kan die krengen alleen ff niet vinden).
Je hebt bij de duurdere variant ook zekering detectie dmv led erop.

En toch heb ik ook de simpelere uitvoering :)
zekering detectie ? Dus dat de zekering door is gebrand en je systeem dus niet werkt ?
Alsof dat nietval zal zijn opgevallen ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:16:
Ik ben nu enige tijd bezig ( en blijf voolopig nog wel even bezig) met het bouwen van een powerwall bestaande uit:
- 3 x multiplus II 5000/48/70
- GX cerbo
- 3 x vm-3p75ct

Nu heb ik het momenteel geintegreerd in Home Assistant via de Modbus TCP Hass addon.
https://github.com/sfstar/hass-victron

Makkelijk instelbaar, maar ja het is het toch niet helemaal, dus ik wil over gaan naar MQTT
MQTT dat komt al netjes binnen op de broker ( via deze guide de bridge in kunnen stellen https://www.imval.tech/in...tron-mqtt-server-bridging)

Maar heeft iemand toevallig een zelfde achtige opstelling en wilt de MQTT device config files met mij delen?
Kom er wel een aantal tegen op het web, maar deze is dan weer in duits of single fase waardoor ik nog veel moet/ mag aanpassen en weer niet goed begrijp hoe ik het 3 phase deel beet pak.
3x die dure 75 meter .?
1 in de meterkast is voldoende waarom 3 .?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:42:
[...]
zekering detectie ? Dus dat de zekering door is gebrand en je systeem dus niet werkt ?
Alsof dat nietval zal zijn opgevallen ? :+
Ja daarom is het dus ook niet echt noodzakelijk. En vondt ik het ook de prijs niet rechtvaardigen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:42:
[...]

3x die dure 75 meter .?
1 in de meterkast is voldoende waarom 3 .?
Ja die duurdere omdat die met CTs werkt en een vastloper geen probleem dan is.
1 voor de grid kant
1 voor mijn 10 x 435 wpenphase zonnepanelen
En 1 voor mijn oudere saj inverter met 24 x 280wp panelen

Zo kan ik mijn systeem zelfstandig laten draaien en robuust maken

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:51:
[...]

Ja die duurdere omdat die met CTs werkt en een vastloper geen probleem dan is.
1 voor de grid kant
1 voor mijn 10 x 435 wpenphase zonnepanelen
En 1 voor mijn oudere saj inverter met 24 x 280wp panelen

Zo kan ik mijn systeem zelfstandig laten draaien en robuust maken
Ok maar het terug leveren etc word al door de 75 in de meterkast gemeten
Je wilde gewoon voor de leuk met nog een 75 die solar appart registeren.? Want heeft verder geen waarde om bijvoorbeeld nom te draaien
Pagina: 1 ... 17 ... 32 Laatste