Beste allen,
Binnenkort wordt mijn digitale meter geinstalleerd, en zie door het bos de bomen niet meer aan "oplossingen". ik probeer even te schetsen:
Huidige situatie:
netbeheerder: Fluvius WEST
NET: 3x 400V+N
energieleverancier: ecopower
elektrische sturing: volledig domotica (loxone, homeassistant, enz ...)
Er wordt voorlopig weinig tot niks van elektrische verbruikers gestuurd/gemeten.
Zonnepanelen:
1x oude (2009) sma sunnyboy 1 fase 3KWp met GSC
1x oude (2018) sma sunnyboy 1 fase 6KWp
Momenteel een netto verbruik van 9000kwh op jaarbasis met terugdraaiende teller, met een opbrengst van de zonnepanelen van ook een 9000kwh, is dat dus 18000kwh verbruik en 90000kwh opbrengst. Wat mijn netto dagverbruik is, is zeer moeilijk te zeggen en zeer afhankelijk van het weer. Maar op dagen met zon zonder al te veel bewolking kom ik op ongeveer een 0 operatie.
grootverbruikers:
- geothermische WP (merk:ecoforest), voor airco, verw en ww, momenteel nog niet intelligent, volledig vraaggestuurd. er bestaat een "intelligente" thermostaat voor (
https://www.eplucon.nl/merken-overzicht ... /th-touch/) maar die houd uiteraard geen rekening met de rest.
- EV (100kwh batterij) met oude niet intelligente lader die max aan 4kwh laad.
- inductie kookvuur 8kwh
- zwembad WP (3kwh max elektrische afname)
- zwembad pomp (1kw ongeveer)
Wat zijn mijn wensen?
Ik wens vooral niet voor een voldongen feit te staan als mijn elektrische meter wordt geplaatst, ik bedoel hiermee, dat er momenteel niet gekeken wordt wanneer de EV oplaad. de zwembad WP en pomp draaien 24/7, we wassen en koken wanneer we willen. Het is geen probleem om mijn gedrag aan te passen, bvb zwembad WP en pomp tussen 9 en 18 (zonuren) doen draaien. of de EV 's nachts opladen.
Anderzijds wil ik ook vermijden dat ik moet "bang" zijn om water te doen koken om 17u30 en de vrees te hebben van een grote maandpiek, wat ik zeker elke maand zal/zou hebben.
Kortom, ik wil zeker mijn gedrag aanpassen, maar als er bvb 6kwh verbruikt wordt en er komt een wolk aan, dat ik moet naar binnen lopen om het vuur af te leggen om geen te grote maandpiek te hebben, is voor mij een brug te ver, om maar even te overdrijven.
Ik had hiervoor gedacht om een batterij te plaatsen van een 10 a 15kwh, Om mijn verbruik af te vlakken als hoofdreden en anderzijds om ook een UPS te hebben voor de belangrijkste verbruikers. Anderzijds zou ik de batterij, als er geen zon is, altijd laten opladen aan 2,5kw als de wagen bvb dan niet oplaad. Het is voorlopig NIET de bedoeling om dynamisch te gaan werken, al zou ik die mogelijkheid willen in de toekomst. Mijn EV kan jammergenoeg nog niet terugleveren aan de woning want dat had het ideale geweest.
Ik lees echter veel dat het sop de kolen nog niet waard is en de batterijen tov de opbrengsten nog niet opwegen. Velen onder jullie raden aan om 1j te meten, maar ik vrees dat als ik nu alles 1 jaar laat draaien, het een dure leerschool zal zijn en ik al een halve batterij zal betaald hebben op deze manier, of zie ik het te zwart en met ik gewoon 4 a 600€ capaciteitstarief erbij nemen (prosumententarief valt ook weg uiteraard) ?
Als ik dus wil beginnen om "groener te leven" zal ik dus moeten beginnen met meten en sturen. Het probleem is dat ecoforest maar met 1 bepaald merk/type batterij kan werken die rekening houdt met het weer/actueel verbruik, die dan ook maar weer zal werken met 1 bepaald type hybride omvormer. Als ik dan een gestuurde laadpaal zou willen installeren (bvb smappee) zal die daar dan weer niet mee communiceren en zal die zijn eigen sturing hebben, zelfde met de zwembad WP, enz ...
Kortom, in een ideale wereld ben ik op zoek naar een systeem die nu (of in de toekomst) eenvoudig (geen 5 api's met elkaar laten spreken) AL je grootverbruikers kan sturen. Als dit eenvoudig in home assistant te maken is, is dat zeker ook een oplossing.
Ik denk hierbij zelf aan een Victron systeem omdat dit, naar wat ik lees, zeer flexibel kan uitgebreid worden. Echter weet ik zelf niet wat ik nodig heb om dit alles in 1 plaatje te gieten?
ik had gedacht aan:
1x Vicrtron RS 48/6000 (eerst om de 6KWH omvormer te vervangen, later om de 3KWh ook te vervangen als de GSC's verlopen zijn), of beter direct 3x kopen?
- de 3KW omvormer zou ik aan een andere fase hangen.
- 2 of 3x pylontech US5000 rack mountable batterijen (om 10 of 15kwh te krijgen)
- EV Charging Station NS – 22 kW
welke andere zaken heb ik nog nodig om dit direct "correct" aan te sturen?
VM-3P75CT om het grid te meten? kan victon niet direct de P1 uitmeten?
Victron Energy Cerbo GX MK2 ?
GX Touchscreen, of kan ik dat ook alles via de app zien?
hoe dit alles te sturen?
Hoe de victron sturen? regelt die alles zelf volgend de gewenste "batterij" modus of moet deze ook aan homewizard gekoppeld worden, of leest deze direct de P1 poort uit?
Hoe de ecoforest (geothermische WP) te sturen, ook aan homeassistant hangen?
Hoe de rest (lees: zwembadpomp, zwembad warmtepomp)te meten? met shelly's die ook aan homeassistant hangen?
ik noem hier bewust geen budget, omdat ik graag jullie suggesties en feedback wil horen, het is uiteraard de bedoeling dat het sop de kolen waard is. Het is niet de bedoeling een batterij van 12000€ aan te kopen die 10j meegaat en ik dan maar 120€ per jaar bespaar