Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Tja dat is een beetje het nadeel van consumentenrecht bij de energie leverancier.Gabr1e7 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:47:
[...]
Er is letterlijk 0,000 gas verbruikt. De meter stond bij de overdracht in september op 2283.374m3 en gister stond hij nog steeds op 2283.374m3.
Zie onderstaande twee afbeeldingen, een screenshot uit de overdracht en een foto van gisteren:
***members only***
Ik heb gisteren Liander nogmaals gebeld en weer hetzelfde verteld, dat ik voor de einddatum een nieuw contract heb aangevraagd en de tekendatum ook voor de einddatum is en toen werd er opeens verteld "oh meneer maar dan zou het geen probleem moeten zijn, u moet het echter wel uitzoeken met het incassobureau" zij geven aan dat ze het traject zelf niet meer kunnen stoppenIk heb zelf ook met dit soort bedrijven gewerkt, dit is gewoon onzin. Lijkt mij ook niet dat dat bureau die 120 euro volledig ontvangt maar er gewoon een deel (of alles) weer terug bij Liander komt... het zal wel.
Hierna een e-mail gestuurd naar het incassobureau met alle informatie, foto's, e-mails en bevestiging pdf'jes. Hopelijk kunnen ze er wat mee, ik heb geen zin in al dat gerompslomp...
Ik bedacht mij: Het hele kromme hiervan is als ik bij Liander zelf of mijnaansluiting of wat dan ook gas helemaal had opgezegd dan was het waarschijnlijk sneller geregistreerd bij ze en was ik "op tijd" geweest, maar omdat ik toch nog een gas afnemer besloot te blijven en een contract heb afgesloten word er moeilijk gedaan met vervelende incassobureaus die je behandelen alsof je een of andere pannekoek bent.
Je contract gaat pas na 2 weken in ivm de wettelijke bedenktijd. Eigenlijk had je een spoed aanvraag moeten doen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Vergeet niet ook wat zij hebben gezecht terug te sturen, gespreks verslag.Hippe Lip schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:56:
[...]
@Gabr1e7
[...]
Verder het dringende advies alles schriftelijk (mail is prima) te doen om zodoende bewijs te hebben.
Het telefonische contact dat je gister met Liander had kun je het beste nu ook nog eens schriftelijk doen. Gewoon hetzelfde melden als je telefonisch deed en zeggen dat dit een bevestiging is van wat je gisteren telefonisch doorgaf.
Zonder tegenspraak staat dat dan ook.
@Gabr1e7
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Of het is niet goed weergegeven, maar het verweer komt niet optimaal op me over.phicoh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:07:
[...] Dit is in tegenspraak met een gerechtelijke uitspraak. Die uitspraak stelt twee dingen: als er geen contract is dan mag de netbheerder geld in rekening brengen ook al heeft de netbeheerder verder niets gedaan. En twee, de netbeheerder mag een 'gebruikelijk' bedrag verzinnen en dat in rekening brengen. Het is een rare uitspraak, maar hij staat wel.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:3676
"Het leegstandstarief dat Rendo op haar Tarievenblad vermeldt is weliswaar niet tussen partijen overeengekomen, maar kan worden aangemerkt als gebruikelijk 'loon' in de zin van artikel 7:405 BW, welk artikel de kantonrechter in dit geval toepast. [gedaagde] voert althans niet (gemotiveerd) aan dat dit anders is. De kantonrechter zal het door Rendo gevorderde bedrag daarom toewijzen."
Als ik het goed lees dan zit de crux in dit verhaal in het feit dat de eigenaar van het pand er wel degelijk belang bij heeft dat de aansluiting bleef bestaan (net als @Gabr1e7 overigens).phicoh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:45:
[...]
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:3676
"Het leegstandstarief dat Rendo op haar Tarievenblad vermeldt is weliswaar niet tussen partijen overeengekomen, maar kan worden aangemerkt als gebruikelijk 'loon' in de zin van artikel 7:405 BW, welk artikel de kantonrechter in dit geval toepast. [gedaagde] voert althans niet (gemotiveerd) aan dat dit anders is. De kantonrechter zal het door Rendo gevorderde bedrag daarom toewijzen."
De kantonrechter oordeelt dat er inderdaad geen overeenkomst is (artikel 4.2) en dat Rendo zich niet kan beroepen op de ATO of algemene voorwaarden, maar het feit dat de eigenaar dus belang had bij het instandhouden van de aansluiting maakt dat deze wel gehouden is aan het betalen van de kosten.
Bij het stoppen van de gaslevering en het afkoppelen van de gasleiding (waar het in dit topic over gaat), heeft de eigenaar geen belang bij het instandhouden van die aansluiting, maar in dit geval en ook in het geval van eventueel later heraansluiten wel en dan volgen de kosten volgens artikel 4.4 van deze uitspraak dus uit de wet (niet uit de ATO).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dossier pentaw1nz
Netbeheerder: EnexisLeverancier: united consumers
Gas opgezegd op: 11-10-2024
Einddatum overeenkomst: 30-11-2024
Tijdlijn
#1 | 11-10-2024 | Gascontract + ATO opgezegd leverancier United Consumers. |
#2 | 11-10-2024 | Leverancier vraagt om kopie aanvraag MijnAansluiting |
#3 | 31-07-2024 | Reactie op [jump=anchor3]#3[jump] naar UC: Ik ben niet verplicht om een melding te maken op MijnAansluiting. Zeg mijn ATO op. |
#4 | 16-10-2024 | Reactie UC op #3: We hebben je contract en ATO opgezegd. |
#5 | 16-10-2024 | Zelf proactief Enexis gemaild. Ik heb geen contract, geen ATO, ik zal meewerken bij verwijdering maar geef zelf geen opdracht. |
#6 | 23-10-2024 | Reactie Enexis op #5: Aanvraag indienen via MijnAansluiting anders gaan we straks kosten in rekening brengen. En je kunt je ATO helemaal niet opzeggen. |
#7 | 23-10-2024 | Reactie pentaw1nz op #6: Ik ben nergens toe verplicht. Laten we dit normaal en proactief oplossen, of we gaan maandenlang heen en weer schrijven waarbij Enexis aan kortste eind trekt. En de ATO is al opgezegd. |
#8 | 24-10-2024 | Reactie Enexis op #7: Wij komen alleen als u melding maakt bij MijnAansluiting, anders worden er kosten in rekening gebracht |
#9 | 12-12-2024 | Brief Enexis: Sluit een contract of we we moeten afsluitingsproces opstarten. |
#10 | 12-12-2024 | Reactie pentaw1nz op #9: Ik ben nergens toe verplicht. Ik gebruik geen gas meer, en heb dit 2 maanden geleden al netjes gemeld + Voorbeeldbrief 1a |
#11 | 18-12-2024 | Reactie Enexis op mijn melding via enexis.nl/statusenergie. Sluit een contract of vraag verwijdering aan. |
#12 | 18-12-2024 | Reactie pentaw1nz op deze mail van Enexis en doorgestuurd naar klachtenafdeling. |
#13 | 19-12-2024 | Reactie Enexis: We gaan niet meer reageren en nemen je toekomstige berichten ter kennisgeving aan + wat onwaarheden en verkeerde geïnterpreteerde bepalingen. |
#14 | 19-12-2024 | Toch een reactie van mij, hoewel ze me zeggen te negeren. Neemt Enexis 100% verantwoordelijkheid bij eventuele schade? Dat is namelijk mijn grootste struikelblok. |
#15 | 20-12-2024 | Enexis reageert wel, omdat ik een opening bied voor de MijnAansluiting route. Plots lijkt mijn grootste bezwaar (punt 11.4 in de MijnAansluiting voorwaarden) te worden weggenomen? |
#16 | 20-12-2024 | Melding einde gebruik bij MijnAansluiting. Hierbij wel een voorwaarde gesteld o.b.v. laatste toezegging Enexis. |
#17 | 20-12-2024 | Reactie Enexis over AV Dienstverlening en waarom de voorwaarden op MijnAansluiting iets anders zeggen dan Enexis daadwerkelijk hanteert. |
Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#5 | 16-10-2024 | Zelf proactief Enexis gemaild
| ||
#6 | 23-10-24 | Reactie Enexis
| ||
#7 | 23-10-2024 | Reactie op Enexis
| ||
#8 | 24-10-2024 | Enexis wil niet meer verder praten, bevestigt nogmaals de onjuiste misleidende informatie en blijft hierbij.
| ||
#9 | 12-12-2024 | Eerste brief Enexis. Sluit een contract af of we moeten afsluitingsproces in gang zetten!
| ||
#10 | 12-12-2024 | Reacie op Enexis
| ||
#11 | 18-12-2024 | Reacie Enexis op mijn bericht via enexis.nl/statusenergie
| ||
#12 | 18-12-2024 | Reacie op Enexis
| ||
#13 | 19-12-2024 | Reacie Enexis
| ||
#14 | 19-12-2024 | Reacie Enexis
| ||
#15 | 20-12-2024 | Reacie Enexis. Enexis houdt zich niet aan de voorwaarden van MijnAansluiting, ze nemen 100% aansprakelijkheid op zich?
| ||
#16 | 20-12-2024 | Melding einde gebruik gedaan via MijnAansluiting. Daarbij onderstaand bericht als extra bijlage toegevoegd en hier tevens nog eens extra naar verwezen in het opmerkingenveld.
| ||
#17 | 20-12-2024 | Reacie Enexis waarin ze verwijzen naar AV Dienstverlening 2013 op MijnAansluiting waarvan ze hebben toegezegd dat deze niet van kracht is bij verwijdering. Dit heb ik zwart op wit in de mail (zie eerdere berichten in dossier). Ze leggen ook uit waarom MijnAansluiting afwijkt. En NOGMAALS!
|
[ Voor 255% gewijzigd door pentaw1nz op 04-02-2025 15:48 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
<John O`Mill>
Klinkt herkenbaar.pentaw1nz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:14:
Dossier pentaw1nz
Netbeheerder: Enexis
Leverancier: united consumers
Gas opgezegd op: 11-10-2024
Einddatum overeenkomst: 30-11-2024
Tijdlijn
#1 11-10-2024 Gascontract + ATO opgezegd leverancier United Consumers. #2 11-10-2024 Leverancier vraagt om kopie aanvraag MijnAansluiting #3 31-07-2024 Reactie op [jump=anchor3]#3[jump] naar UC: Ik ben niet verplicht om een melding te maken op MijnAansluiting. Zeg mijn ATO op. #4 16-10-2024 Reactie UC op #13: We hebben je contract en ATO opgezegd. #5 16-10-2024 Zelf proactief Enexis gemaild. Ik heb geen contract, geen ATO, ik zal meewerken bij verwijdering maar geef zelf geen opdracht. #6 23-10-2024 Reactie Enexis op #5: Aanvraag indienen via MijnAansluiting anders gaan we straks kosten in rekening brengen. En je kunt je ATO helemaal niet opzeggen. [jump=anchor7]#[/7jump] 23-10-2024 Reactie pentaw1nz op #6: Ik ben nergens toe verplicht. Laten we dit normaal en proactief oplossen, of we gaan maandenlang heen en weer schrijven waarbij Enexis aan kortste eind trekt. En de ATO is al opgezegd. [jump=anchor8]#[/8jump] 24-10-2024 Reactie Enexis op #7: Wij komen alleen als u melding maakt bij MijnAansluiting, anders worden er kosten in rekening gebracht [jump=anchor9]#[/9jump] 12-12-2024 Brief Enexis: Sluit een contract of we we moeten afsluitingsproces opstarten. [jump=anchor10]#[/10jump] 12-12-2024 Reactie pentaw1nz op #9: Ik ben nergens toe verplicht. Ik gebruik geen gas meer, en heb dit 2 maanden geleden al netjes gemeld + Voorbeeldbrief 1a
Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#5 16-10-2024
Zelf proactief Enexis gemaild
[...]
#6 23-10-24
Reactie Enexis
[...]
#7 23-10-2024
Reactie op Enexis
[...]
#8 24-10-2024
Enexis wil niet meer verder praten, bevestigt nogmaals de onjuiste misleidende informatie en blijft hierbij.
[...]
#9 12-12-2024
Eerste brief Enexis. Sluit een contract af of we moeten afsluitingsproces in gang zetten!
[Afbeelding] [Afbeelding]
#10 12-12-2024
Reacie op Enexis
[...]
Ik heb dezelfde brieven gehad. Iemand is langsgekomen voor het slotje. Vervolgens een brief met dat ze aan mijn verzoek hebben voldaan en kosten hebben voldaan.
Een pittige mail terug met daarin een verzoek tot rectificatie van de inhoud. Ze hebben alles op eigen initiatief gedaan en in opdracht van Enexis zelf.
Enexis lijkt de hardnekkigste beheerder, of heb ik het mis?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Nog reactie gehad sinds het slotje?maomanna schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:54:
[...]
Klinkt herkenbaar.
Ik heb dezelfde brieven gehad. Iemand is langsgekomen voor het slotje. Vervolgens een brief met dat ze aan mijn verzoek hebben voldaan en kosten hebben voldaan.
Een pittige mail terug met daarin een verzoek tot rectificatie van de inhoud. Ze hebben alles op eigen initiatief gedaan en in opdracht van Enexis zelf.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Die brief. Zal straks een foto toevoegen
Maar geen factuur, incasso, of ander vervolg daarop?maomanna schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:48:
[...]
Die brief. Zal straks een foto toevoegen
Nee, maar ze bestempelen mij als opdrachtgever, terwijl dat niet zo is.pentaw1nz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:54:
[...]
Maar geen factuur, incasso, of ander vervolg daarop?
:strip_exif()/f/image/ZhIoUY88m2px107gN2JeD8eo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door maomanna op 14-12-2024 10:00 ]
Ze schrijven dat dit max 12 maand mag blijven zitten. In de praktijk zie je dat het anders loopt, maar dan nog.
Je hebt dan toch nog iets van een risico dat Enexis na verloop van tijd de hele riedel weer aanzwengelt.
En wie heeft de glazenbol om te weten of de tweakers route over een paar jaar ook nog stand houdt? Wat als facturen met kosten voor verwijdering (bijv. Door wijziging wetgeven/voorwaarden?) Wel rechtsgeldig worden verklaard?
Er moet wel héél veel wetgeving wijzigen voordat een onderneming kosten in rekening mag brengen voor werkzaamheden die zij volledig op eigen initiatief aan hun eigen eigendommen uitvoeren.pentaw1nz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:13:
Wat ik het nadeel vindt van de slotjes:
Ze schrijven dat dit max 12 maand mag blijven zitten. In de praktijk zie je dat het anders loopt, maar dan nog.
Je hebt dan toch nog iets van een risico dat Enexis na verloop van tijd de hele riedel weer aanzwengelt.
En wie heeft de glazenbol om te weten of de tweakers route over een paar jaar ook nog stand houdt? Wat als facturen met kosten voor verwijdering (bijv. Door wijziging wetgeven/voorwaarden?) Wel rechtsgeldig worden verklaard?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Nee, ik denk het niet. En de netbeheerder met het grootste ego. Het nutsbedrijf, dat het algemeen belang dient, spreekt zijn klanten onderdanen toe hoor.maomanna schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:54:
[...]

Overigens, de monteurs zijn hele geschikte mensen voor een gelijkwaardig gesprek. Toevallig deze weken er een paar ontmoet. Dat wil ik ook benoemen.
[ Voor 9% gewijzigd door bladebla op 14-12-2024 11:35 ]
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Heb vooral het idee dat er bij de klachtenafdeling een paar met de beentjes over elkaar achter het bureau zitten. Die vanuit hun eigen bubbel met volle ijverigheid de mensen de les willen lezen.bladebla schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:31:
[...]
Nee, ik denk het niet. En de netbeheerder met het grootste ego. Het nutsbedrijf, dat het algemeen belang dient, spreekt zijn klanten onderdanen toe hoor.Ongelooflijk welke toon die standaardbrieven bevat. De klachtenafdeling volgt deze lijn van huisstijl keurig op tezamen met feitelijke slordigheden, onzin of oud knip en plakwerk. Ik bedoel, je kan zeker van mening verschillen over zaken maar als je zo communiceert met je klanten vanuit een afdeling met deze hoofdtaak en eigenlijk niet goed weet wat je opschrijft. Ik zou het niet willen doen.
Overigens, de monteurs zijn hele geschikte mensen voor een gelijkwaardig gesprek. Toevallig deze weken er een paar ontmoet. Dat wil ik ook benoemen.
Het is dat je met de armen over elkaar niet kunt typen, anders had dat de houding compleet gemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 14-12-2024 14:08 ]
Er zijn tegenwoordig toch van die programma's, die gesproken tekst om kunnen zetten naar een documentpentaw1nz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:07:
[...]
Heb vooral het idee dat er bij de klachtenafdeling een paar met de beentjes over elkaar achter het bureau zitten. Die vanuit hun eigen bubbel met volle ijverigheid de mensen de les willen lezen.
Het is dat je met de armen over elkaar niet kunt typen, anders had dat de houding compleet gemaakt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
@Ivow85Ivow85 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:21:
[...]
Er moet wel héél veel wetgeving wijzigen voordat een onderneming kosten in rekening mag brengen voor werkzaamheden die zij volledig op eigen initiatief aan hun eigen eigendommen uitvoeren.
Nee, daar hoeft niet zoveel voor te veranderen. Als er een kleine wijziging doorgevoerd wordt dat jij als pandeigenaar verantwoordelijk bent voor (de onderhoudskosten van) de uitloper van het gasnet dat ten behoeve van dat pand (ooit) is aangelegd, dan ben je de klos. Wil je die uitloper laten verwijderen, dan zul je daartoe opdracht moeten geven. En zonder verwijdering betaal je ervoor.
Als de regelgeving zodanig wijzigt dat het hebben (dus niet het gebruiken) van een aansluiting je al verplicht tot het betalen van een zekere vergoeding, dan is het dus al zover. En da’s maar een kleine wijziging.
<John O`Mill>
[ Voor 9% gewijzigd door Ecowoman op 14-12-2024 17:48 ]
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
De keerzijde van die wijziging is dat je daarna zelf die aansluiting mag (laten) verwijderen. En die uitloper sluit je dan dus op de erfgrens af omdat je niet in gemeentegrond mag graven.Hippe Lip schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:04:
[...]
@Ivow85
Nee, daar hoeft niet zoveel voor te veranderen. Als er een kleine wijziging doorgevoerd wordt dat jij als pandeigenaar verantwoordelijk bent voor (de onderhoudskosten van) de uitloper van het gasnet dat ten behoeve van dat pand (ooit) is aangelegd, dan ben je de klos. Wil je die uitloper laten verwijderen, dan zul je daartoe opdracht moeten geven. En zonder verwijdering betaal je ervoor.
Als de regelgeving zodanig wijzigt dat het hebben (dus niet het gebruiken) van een aansluiting je al verplicht tot het betalen van een zekere vergoeding, dan is het dus al zover. En da’s maar een kleine wijziging.
Die wijziging komt er dus niet door zolang de netbeheerder eigenaar is en blijft van de hele aansluiting tot en met de meter.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
@Freee!!Freee!! schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:47:
[...]
De keerzijde van die wijziging is dat je daarna zelf die aansluiting mag (laten) verwijderen. En die uitloper sluit je dan dus op de erfgrens af omdat je niet in gemeentegrond mag graven.
Die wijziging komt er dus niet door zolang de netbeheerder eigenaar is en blijft van de hele aansluiting tot en met de meter.
Ik ben bang dat ik het niet duidelijk genoeg heb verwoord.
Ja, je mag die aansluiting zelf laten verwijderen. Door de eigenaar van die aansluiting, de netbeheerder dus. En daar hadden we het over.
Het hebben van (in de zin van het aanwezig zijn van) de aansluiting zou je dan verplichten tot het betalen van een vergoeding voor die aansluiting.Hippe Lip schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:04:
[...]
@Ivow85
[…]
Dat klinkt niet eens zo onlogisch. De netbeheerder is als eigenaar immers verantwoordelijk voor die aansluiting, zal die moeten onderhouden waar nodig en moet blijven controleren op eventuele lekken.
(Let op hoe ik het formuleer)
<John O`Mill>
Ook door een ander, zolang die gekwalificeerd is, er is nog een klein puntje belangenverstrengeling. Het zal mogelijk een keer tot Europa voor de rechter uitgevochten moeten worden, maar door die belangenverstrengeling gaat het in tegen Europees consumentrecht.Hippe Lip schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:58:
[...]
@Freee!!
Ik ben bang dat ik het niet duidelijk genoeg heb verwoord.
Ja, je mag die aansluiting zelf laten verwijderen. Door de eigenaar van die aansluiting, de netbeheerder dus. En daar hadden we het over.
Zoiets dus. En daarom dat ik er zelf niet helemaal gerust om zou zijn als mijn traject uitmondt in een slotje dat volgens Enexis 12 maand mag blijven zitten zonder vervolgactie.Hippe Lip schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:04:
[...]
@Ivow85
Wie weet hoe de vlag er bij hangt over 12 maand?
En ook als er geen wijziging van wet- en regelgeving plaatsvindt, kunnen ze na een jaar wel weer het hele riedeltje opnieuw gaan aanzwengelen waar ik geen zin in heb.
Vandaar ook dat ik proactief heb gemeld bij Enexis dat ik gasloos ben en dat ze op eigen initiatief het spul wel mogen halen . Maar goed, dan krijg je alleen betweterige en onjuiste reacties terug over dat ik verplicht ben een contract te nemen en de ATO niet zomaar kan opzeggen bla bla bla
Waarom wel voor gas maar niet voor andere private zaken die naar je huis zijn aangelegd?Hippe Lip schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:04:
[...]
@Ivow85
Wordt nog kostbaar met die telefoonlijn en diverse glasvezelkabels die daar liggen. Want laten we eerlijk zijn, juridisch gezien is het allemaal privaat eigendom. Het is juridisch dan nogal wat om daar verplicht voor te moeten gaan betalen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik zie dat de meter ook gratis verwijderd kan worden, echter worden dit dan ingepland op een moment dat dit voor de netbeheerder uitkomt. Maar de vaste kosten vervallen al vanaf de datum die je aangeeft geen gas meer te verbruiken.
Mijn vraag is dan wat het voordeel van deze route nu nog is? Is dat alleen dat de schade die veroorzaakt word slechts 50% betreft? Of zijn er nog meer dingen om rekening mee te houden?
Schade maakte ik me geen zorgen om, wij gaan volgend jaar onze hele voortuin opnieuw aanleggen.
Maar ik verdom het om opdrachtgever te zijn, terwijl die leiding niet van mij. En na het lezen van dit topic ook afkeer van het hele mijnaansluiting-proces en de houding van de netbeheerders.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je geen zin in gedoe hebt. Ik heb ook getwijfeld.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Geen reactie op de mail gehad, had ze maar gebeld:
Goedemiddag met Gabr1e7
- hallo met medewerker
Hebben jullie mijn e-mail ontvangen?
- ja, ik zie dat hij is binnen gekomen. Er is nog niet gereageerd.
Oke bedankt dat is alles
Daarna opgehangen. Ik wacht dus nog!
Bedankt voor je antwoord. Ik heb geen zin om in juridisch geneuzel te belanden (geen rechtsbijstand), dus denk dat ik dan toch voor de "officiële weg" ga kiezen.MisterMailman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:24:
@Baldeagle voor mij was het een principeding.
Schade maakte ik me geen zorgen om, wij gaan volgend jaar onze hele voortuin opnieuw aanleggen.
Maar ik verdom het om opdrachtgever te zijn, terwijl die leiding niet van mij. En na het lezen van dit topic ook afkeer van het hele mijnaansluiting-proces en de houding van de netbeheerders.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je geen zin in gedoe hebt. Ik heb ook getwijfeld.
Weet iemand hoe het dan gaat met het opzeggen van het gascontract? Ik kan dat nergens echt vinden.
Word gas automatisch opgezegd? Of zelf opzeggen?
EDIT:
Ik zie het volgende op Mijnaansluiting:
- Maak een account aan op mijnaansluiting.nl. Heeft u al een account? Log dan in.
- Nadat u bent ingelogd kiest u voor Start een aanvraag.
- Volg de stappen in het aanvraagformulier en verzendt de aanvraag. De aanvraag komt automatisch bij de betreffende netbeheerder(s) terecht.
- Zeg direct daarna uw leveringscontract voor gas op bij uw energieleverancier
- De netbeheerder of aannemer neemt contact met u op om de werkzaamheden in te plannen en verwijdert de gasaansluiting.
EDIT 2:
Blijkbaar zeg je dus op na de opdracht. Oftewel je betaald zowiso nog een maandje extra gaskosten.
[ Voor 33% gewijzigd door Baldeagle op 14-12-2024 20:05 ]
(Heb je een of twee energie contracten? E&G samen of apart? Hangt van leverancier af. Zonnepanelen? ivm salderen)
Edit: dat is dus een voorbeeld van de foute voorlichting van de netbeheerders, waar we hier zo een hekel aan hebben.
II: vast contract? Variabel? Zie topic start…
[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 14-12-2024 20:54 ]
De opzegboete is ongeveer 360 euro. Dat loont dus niet echt.
Is er nog iets anders dat ze kunnen doen? Of moeten ze tot einde contract zowel de vaste leveringskosten als de netbeheerders kosten blijven betalen?
2 jaar vastrecht is net zo duur.pentaw1nz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:01:
Mijn schoonouders zijn sinds deze week ook gasloos. Ze hebben helaas een vast contract day nog tot september 2026 loopt
Is er nog iets anders dat ze kunnen doen? Of moeten ze tot einde contract zowel de vaste leveringskosten als de netbeheerders kosten blijven betalen?
Daarbij verdwijnen de vaste leveringskosten ook, dus onder de streep goedkoper
[ Voor 7% gewijzigd door maomanna op 14-12-2024 23:27 ]
Gewoon die opzegboete betalen, een contract is om je aan te houden.pentaw1nz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:01:
Mijn schoonouders zijn sinds deze week ook gasloos. Ze hebben helaas een vast contract day nog tot september 2026 loopt
Maar die boete is onder aan de streep vergelijkbaar met de kosten voor uitzingen tot sept 2026Prisma16 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:30:
[...]
Gewoon die opzegboete betalen, een contract is om je aan te houden.
Hier kan een voordeel zitten aan de "mijnaansluiting.nl route" Het contract is nm voor een bepaalde prijs, niet voor een hoeveelheid. En is eigenlijk om overstapschade bij leveranciers te vergoeden, maar als dat niet het geval is... en netbeheerkosten horen dan te vervallen in ieder geval.
Maar de netbeheerderskosten zijn weer gekoppeld aan een ATO ,toch? Welke pas wordt gestopt bij beëindigen contractonetime schreef op zondag 15 december 2024 @ 01:55:
@pentaw1nz En vraag eens aan die energie leverancier wat ze doen als de gasaansluiting er niet meer is?
Hier kan een voordeel zitten aan de "mijnaansluiting.nl route" Het contract is nm voor een bepaalde prijs, niet voor een hoeveelheid. En is eigenlijk om overstapschade bij leveranciers te vergoeden, maar als dat niet het geval is... en netbeheerkosten horen dan te vervallen in ieder geval.
Wat zijn de vaste kosten per jaar nu eigenlijk? Dus de kosten die je betaald voordat je überhaupt gas afneemt? Vastrecht + leveringskosten?maomanna schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:23:
[...]
2 jaar vastrecht is net zo duur.
Daarbij verdwijnen de vaste leveringskosten ook, dus onder de streep goedkoper
Daar kan je natuurlijk ook al aardig wat kWh van betalen denk ik..
EDIT:
Mijn vorige jaarrekening:
:strip_exif()/f/image/9RVkywSDADZwj7I1oWQxEzqI.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar kan ik al bijna 850 kWh voor afnemen a 0,30 ct..
[ Voor 43% gewijzigd door Baldeagle op 15-12-2024 09:34 ]
Dus direct gebeld en ato opgezegd, 8 dec eindafrekening van gas, heb een vast contract tot juni 2027 en er werdt niets gezegd dat het niet kon of terugleverboetes, dacht dat dat ook niet mocht. Kreeg zelfs geld terug.
9 dec mail gehad van mijnaansluiting dat het in behandeling wordt genomen, en 11 dec mail gehad van de aannemer die het gaat verwijderen dat opdracht is ontvangen en dat ze het in gaan plannen.
En in dat licht is het nog veel verbazingwekkender dat het zoveel moeite kost wanneer je gewoon per mail en telefonisch aangeeft dat je (waarschijnlijk) nooit meer gebruik zult maken van de gasaansluiting.Compuchip87 schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:34:
Het blijft toch verbazingwekkend hoe soepel het proces gaat als je bereid bent het vinkje te zetten.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Als je daar over inzit zeg je die ook expliciet rechtstreeks bij de netbeheerder op. Is apart contract met netbeheerder. Zonder gasleiding heb je die echt niet nodig. Ik stel me, omdat het twee aparte contracten zijn, IANAL, op het standpunt dat je ze ook apart kunt opzeggen, met Cc: aan leverancier. (Natuurlijk wel de -melding einde gebruik- dan doen, zodat ze de leiding weg kunnen halen wanneer het ze uitkomt.) Dan mogen energieleveranciers ze dus ook niet meer innen. Als hun systemen dat niet aankunnen corrigeren ze maar handmatig.pentaw1nz schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:22:
[...] Maar de netbeheerderskosten zijn weer gekoppeld aan een ATO ,toch? Welke pas wordt gestopt bij beëindigen contract
En geen gas meer gebruiken, liefst bij de meter afdoppen.
Dan kan je kijken wat dan het goedkoopst is, uitzitten of opzeggen. Zonder boete is dan het beste...
Maar eerder lieten energie leveranciers bij aanvraag verwijdering het contract zonder boete eindigen.
Vraag dat na. Zoek voor hun leverancier eens in deze topicreeks hoe ze dat eerder deden.
Jouw redenering gaat alleen op als dus het eigendom van de gasleiding vanaf de perceelsgrens wordt overgedragen aan de perceel-eigenaar. Wil je dat voor elkaar krijgen dan moet de hele gaswet ingrijpend worden herzien en moeten netbeheerders dus een deel van hun eigendommen afstaan. Waarborgen van de veiligheid wordt dan een enorm breekpunt, want er zit bij de erfgrens geen afsluiter die dichtgedraaid kan worden wanneer de veiligheid aan de particuliere kant niet in orde is.Hippe Lip schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:04:
[...]
@Ivow85
En als het eigendom is overgedragen aan de perceel-eigenaar, dan bepaalt die perceel-eigenaar zelf wel wat hij met de aansluiting doet en ook door wie dat wordt uitgevoerd (als de monteur maar de juiste certificaten heeft) Dan kom je op hetzelfde punt als waar we nu staan: De netbeheerder kan op het overname-punt de verbinding verbreken als zij daar behoefte aan heeft (bijvoorbeeld om misbruik te voorkomen). Maar niet gebruiken en geen contract hebben is geen reden om periodieke of eenmalige kosten in rekening te brengen. Om die kosten in rekening te kunnen brengen moet er vanuit Europees recht simpelweg een overeenkomst zijn.
In Zuid Europa zie je nog wel regelmatig dat de energie-en watermeters langs de erfgrens gemonteerd zijn, al dan niet in een kastje of put en daar is de gasleiding op het perceel de verantwoordelijkheid van de perceel eigenaar.
Je loopt te hard van stapel. Ik had het over een wetswijziging waarbij je verplicht bent te betalen voor het hebben van de aansluiting. Een gebruiksrecht dus. Ongeacht of je daar wel of niet gebruik van maakt. Dat zal om een klein bedrag gaan.
<John O`Mill>
Jammer dat je niet gevraagd hebt wanneer je een (schriftelijke) reactie kunt verwachten. Nu heb je nog steeds geen bewijs, tenzij je je gesprek opgenomen hebt.Gabr1e7 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:26:
[...]
Geen reactie op de mail gehad, had ze maar gebeld:
Goedemiddag met Gabr1e7
- hallo met medewerker
Hebben jullie mijn e-mail ontvangen?
- ja, ik zie dat hij is binnen gekomen. Er is nog niet gereageerd.
Oke bedankt dat is alles
Daarna opgehangen. Ik wacht dus nog!
<John O`Mill>
Er ontstaat dan een probleem als je de netbeheerder de opdracht geeft om de aansluiting te verwijderen, maar die kan daar door gebrek aan personeel geen gehoor aan geven.Hippe Lip schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:48:
@Ivow85
Je loopt te hard van stapel. Ik had het over een wetswijziging waarbij je verplicht bent te betalen voor het hebben van de aansluiting. Een gebruiksrecht dus. Ongeacht of je daar wel of niet gebruik van maakt. Dat zal om een klein bedrag gaan.
Maar goed, zelfs in Den Haag zullen ze snappen dat als je wil dat mensen geen gas meer gebruiken, het niet handig als die mensen een rekening krijgen van 1000 euro om een gasaansluiting te laten verwijderen dan wel te blijven betalen voor een ongebruikte aansluiting.
Nee hoor. Jij hebt het over het hebben van een gasaansluiting. Maar geen enkele consument heeft een gasaansluiting. Alleen netbeheerders hebben gasaansluitingen in hun bezit.Hippe Lip schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:48:
@Ivow85
Er ligt een gasaansluiting op het perceel en de gebruiker van het perceel kan een overeenkomst sluiten zodat er een gebruiksrecht ontstaat. Zonder overeenkomst is er geen gebruiksrecht. En zonder overeenkomst hoeft er dus ook niets te worden betaald (ervan uitgaande dat er geen sprake is van onrechtmatig gebruik). Om betaling voor het gebruiksrecht af te kunnen dwingen zonder dat daar een overeenkomst aan ten grondslag ligt, moeten er echt héél veel wetten en regels worden aangepast.
Want let even op: het gaat hier dan om betalingen tussen twee private partijen (ondanks dat de aandelen van de netbeheerders in bezit zijn van overheden).
Dat valt wel mee. De rechter vindt dat er nu al op basis van de wet een overeenkomst totstand komt tussen de netbeheerder en de eigenaar of gebruiker van een pand.Ivow85 schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:04:
Zonder overeenkomst is er geen gebruiksrecht. En zonder overeenkomst hoeft er dus ook niets te worden betaald (ervan uitgaande dat er geen sprake is van onrechtmatig gebruik). Om betaling voor het gebruiksrecht af te kunnen dwingen zonder dat daar een overeenkomst aan ten grondslag ligt, moeten er echt héél veel wetten en regels worden aangepast.
Het enig verschil is dat nu de rechter kijkt naar het belang dat de 'afnemer' heeft bij het instandhouden van de aansluiting. Een simpele wetwijziging in de gaswet kan dat veranderen.
Er is inmiddels blijkbaar een nieuwe Energiewet.phicoh schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:09:
[...]
Dat valt wel mee. De rechter vindt dat er nu al op basis van de wet een overeenkomst totstand komt tussen de netbeheerder en de eigenaar of gebruiker van een pand.
Het enig verschil is dat nu de rechter kijkt naar het belang dat de 'afnemer' heeft bij het instandhouden van de aansluiting. Een simpele wetwijziging in de gaswet kan dat veranderen.
Met dit wetsvoorstel worden de huidige Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ingetrokken en samengevoegd in één nieuwe wet: de Energiewet.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36378_energiewetDe Eerste Kamer heeft het voorstel op 10 december 2024 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
Ja, dan heeft het aanpassen van de gaswet weinig zin meer. Ook lastig als je jurisprudentie probeert te volgen.Trichoglossus schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:35:
Er is inmiddels blijkbaar een nieuwe Energiewet.
@Ivow85Ivow85 schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:04:
[...]
Nee hoor. Jij hebt het over het hebben van een gasaansluiting. Maar geen enkele consument heeft een gasaansluiting. Alleen netbeheerders hebben gasaansluitingen in hun bezit.
[…]
Jeetje, ga nu nu voor de letter en doe je geen enkele moeite om te proberen te begrijpen waar ik het over heb?
Met het hebben van een aansluiting bedoel ik het in huis aanwezig zijn ervan, zodat je er gebruik van kan maken. Niet het fysieke eigendom.
Pffft.
<John O`Mill>
Eenvoudig te verhelpen door de fee voor dat gebruiksrecht een X tijd te laten vervallen na het opzeggen ervan, net zoals een abonnement of een energiecontract.phicoh schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:59:
[...]
Er ontstaat dan een probleem als je de netbeheerder de opdracht geeft om de aansluiting te verwijderen, maar die kan daar door gebrek aan personeel geen gehoor aan geven.
Dat is een heel andere discussie.Maar goed, zelfs in Den Haag zullen ze snappen dat als je wil dat mensen geen gas meer gebruiken, het niet handig als die mensen een rekening krijgen van 1000 euro om een gasaansluiting te laten verwijderen dan wel te blijven betalen voor een ongebruikte aansluiting.
<John O`Mill>
Dan zitten we gewoon nog in de huidige situatie, behalve dat X nu nul is. Maar als netbeheerders aansluitingen snel weghalen dan kunnen ze de tijd tussen het opzeggen van levering en het weghalen van de aansluiting zo klein maken als ze zelf willen.Hippe Lip schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:55:
Eenvoudig te verhelpen door de fee voor dat gebruiksrecht een X tijd te laten vervallen na het opzeggen ervan, net zoals een abonnement of een energiecontract.
Het enige wat uitmaakt is als je moet betalen voor het weghalen van een aansluiting, ook als je geen opdracht geeft. Maar als dan de kosten na X tijd vervallen, dan geeft natuurlijk niemand meer opdracht, dus dat schiet ook niet op.
Nu nog ergens een blik monteurs opentrekken. Zowel de netbeheerders als de aannemers hebben een zeer stevig tekort aan monteurs. De vergrijzing neemt ook in deze sector aardig toe.phicoh schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:05:
[...]
Dan zitten we gewoon nog in de huidige situatie, behalve dat X nu nul is. Maar als netbeheerders aansluitingen snel weghalen dan kunnen ze de tijd tussen het opzeggen van levering en het weghalen van de aansluiting zo klein maken als ze zelf willen.
Beginnende monteurs mogen dat werk niet uitvoeren, want niet de juiste aanwijzing in de VIAG.
Aansluitingen snel weghalen kan je dus wel vergeten. Als een netbeheerder aan een aannemer een opdracht geeft voor het vervangen van 1 aansluitleiding, kan het zomaar 6 maanden duren voordat het wordt uitgevoerd.
Het verplicht saneren van de grijs gietijzeren hoofdleidingen (voor 2032), en ook een aantal oudere soorten kunststof hoofdleidingen, kost veel tijd en mankracht.
Maar dat volgen van de letter is juist het grote juridisch verschil.Hippe Lip schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:51:
[...]
@Ivow85
Jeetje, ga nu nu voor de letter en doe je geen enkele moeite om te proberen te begrijpen waar ik het over heb?
Met het hebben van een aansluiting bedoel ik het in huis aanwezig zijn ervan, zodat je er gebruik van kan maken. Niet het fysieke eigendom.
Pffft.
Het aanwezig zijn van andermans eigendom (in dit geval een gasaansluiting) maakt iemand nog niet verantwoordelijk voor dat eigendom van een ander. Het is immers simpelweg niet van jou en jij hebt er geen zeggenschap over.
Pas wanneer je andermans eigendom daadwerkelijk in gebruik neemt of een opdracht geeft om aanpassingen aan die eigendommen te doen (aanvraag verwijderen), kun je (mede)-verantwoordelijk worden gehouden. Een kleine wijziging in de gaswet gaat dat niet veranderen, want dat principe is gebaseerd op veel hogere consumenten-wetgeving.
Die grens zijn we helemaal al over. Het is niet dat je een gasaansluiting moet gedogen, ook als je een tijdje geen gas gebruikt, dan moet je toch betalen voor de aansluiting.Ivow85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:45:
Het aanwezig zijn van andermans eigendom (in dit geval een gasaansluiting) maakt iemand nog niet verantwoordelijk voor dat eigendom van een ander. Het is immers simpelweg niet van jou en jij hebt er geen zeggenschap over.
Pas wanneer je andermans eigendom daadwerkelijk in gebruik neemt of een opdracht geeft om aanpassingen aan die eigendommen te doen (aanvraag verwijderen), kun je (mede)-verantwoordelijk worden gehouden. Een kleine wijziging in de gaswet gaat dat niet veranderen, want dat principe is gebaseerd op veel hogere consumenten-wetgeving.
De eigenaar van een huurpand maakt geen gebruik van een gasaansluiting, dat doen de huurders. Maar de eigenaar moet wel betalen voor de aanwezigheid van de aansluiting als er een tijdje geen huurder is.
Ik heb het vinkje maar gewoon gezet op mijnaansluiting.nl op 20 november 2024Compuchip87 schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:34:
Het blijft toch verbazingwekkend hoe soepel het proces gaat als je bereid bent het vinkje te zetten.
Binnen een paar dagen belde Enexis al op dat ze het op de planning gaan zetten om de gasaansluiting te verwijderen. Dit kon echter wel tot 9 maanden duren voordat er een afspraak zou worden gemaakt aangezien de aanvraag niet veel prioriteit had. Tot mijn verbazing belde een paar dagen later alweer grondwerkersbedrijf Siers om een afspraak te maken voor 10 december.
Op 10 december stonden er dan ook een paar man voor de deur en is alles netjes verwijderd zonder een rekening te ontvangen.
Ook lijkt Greenchoice niet moeilijk te doen, ze hebben een eindnota gemaakt tot 1 december en vanaf 1 december heb ik alleen nog het contract voor elektrisch. Er zat geen opzeg boete of iets dergelijks op. Mijn elektrisch contract loopt nog door tot augustus 2026.
Ik ben nog geen juridische tekst aan het schrijven maar ik probeerde een situatie te omschrijven.Ivow85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:45:
[...]
Maar dat volgen van de letter is juist het grote juridisch verschil.
Bij een juridische tekst gaat het idd om de letter, bij een normale discussie hier, bij een omschrijving gaat het erom (te pogen) te begrijpen wat er bedoeld wordt.
Voor sommigen is dat verschil mss wat lastig in te zien?
<zucht>
[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 16-12-2024 10:50 ]
<John O`Mill>
Ik een vergelijkbare prima ervaring met het verwijderen van de gasaansluiting via Liander/Greenchoice. Binnen een maand de aansluiting verwijderd en geen opzegboete.BulMi schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:18:
[...]
Ik heb het vinkje maar gewoon gezet op mijnaansluiting.nl op 20 november 2024
Binnen een paar dagen belde Enexis al op dat ze het op de planning gaan zetten om de gasaansluiting te verwijderen. Dit kon echter wel tot 9 maanden duren voordat er een afspraak zou worden gemaakt aangezien de aanvraag niet veel prioriteit had. Tot mijn verbazing belde een paar dagen later alweer grondwerkersbedrijf Siers om een afspraak te maken voor 10 december.
Op 10 december stonden er dan ook een paar man voor de deur en is alles netjes verwijderd zonder een rekening te ontvangen.
Ook lijkt Greenchoice niet moeilijk te doen, ze hebben een eindnota gemaakt tot 1 december en vanaf 1 december heb ik alleen nog het contract voor elektrisch. Er zat geen opzeg boete of iets dergelijks op. Mijn elektrisch contract loopt nog door tot augustus 2026.
Dit vond ik ook zo typerend, toen ik verwees naar dit topic in 1 van mijn mails:pentaw1nz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:07:
[...]
Heb vooral het idee dat er bij de klachtenafdeling een paar met de beentjes over elkaar achter het bureau zitten. Die vanuit hun eigen bubbel met volle ijverigheid de mensen de les willen lezen.
Hoe arrogant en kortzichtig kun je zijn?U benoemd op de hoogte te zijn van eerdere casussen over dit onderwerp. Wij zijn daar ook op de hoogte van en dat heeft niet geleid tot een nieuw beleid van afhandelen. Wij blijven dus bij dit antwoord ongeacht met welke standaardantwoorden u komt.
Ik vertrouw er op dat ik u voldoende heb geïnformeerd over uw klacht. Ik wens u een fijne dag.
Inclusief taalfout.
Hoe was het spreekwoord ook alweer? "Only an idiot keeps trying the same thing expecting a different result".
Juist als je langere tijd geen gas gebruikt, hoef je in beginsel niets te betalen. Ook de verhuurder niet.phicoh schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:57:
[...]
Die grens zijn we helemaal al over. Het is niet dat je een gasaansluiting moet gedogen, ook als je een tijdje geen gas gebruikt, dan moet je toch betalen voor de aansluiting.
De eigenaar van een huurpand maakt geen gebruik van een gasaansluiting, dat doen de huurders. Maar de eigenaar moet wel betalen voor de aanwezigheid van de aansluiting als er een tijdje geen huurder is.
Tenzij je belang hebt bij het behoud van de gasaansluiting en wilt voorkomen dat de netbeheerder zijn eigendommen verwijderd.
Dat staat haaks op de uitspraak die ik hier recent gelinkt heb. Er is ook in het verleden iemand geweest die een tijdje de tweakersroute volgde, toen toch maar een contract afsloot, en die is ook in het ongelijk gesteld.Ivow85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:30:
Juist als je langere tijd geen gas gebruikt, hoef je in beginsel niets te betalen. Ook de verhuurder niet.
Tenzij je belang hebt bij het behoud van de gasaansluiting en wilt voorkomen dat de netbeheerder zijn eigendommen verwijderd.
Daarop kun je reageren dat het zeer kwalijk is dat hun beleid ondanks dat ze bekend zijn met de jurisprudentie niet voldoet aan de regelgeving en dat het nog kwalijker is dat er binnen Enexis kennelijk niemand zich er druk om maakt dat zij het geldende consumentenrecht niet respecteren.pentaw1nz schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:28:
[...]
Dit vond ik ook zo typerend, toen ik verwees naar dit topic in 1 van mijn mails:
[...]
Hoe arrogant en kortzichtig kun je zijn?
Inclusief taalfout.
Het is natuurlijk wel een mooi punt waar een rechter ze mee om de oren kan slaan als jij ooit gedaagd wordt door Enexis.
[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 16-12-2024 17:20 ]
Die casus is gevoerd door iemand die (als ik me niet vergis) later weer gas is gaan gebruiken. Daar kan de redenatie en argumentatie geweest zijn dat de consument dus belang had bij het behoud van die gasaansluiting. Als dat door de netbeheerder als argument heeft aangevoerd en er tegen dat specifieke argument geen uitgebreid gemotiveerde tegenspraak is geweest, kan ik me voorstellen dat in die zaak de rechter mee is gegaan met de motivatie van de netbeheerder op dit punt, in die zaak.phicoh schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:39:
[...]
Dat staat haaks op de uitspraak die ik hier recent gelinkt heb. Er is ook in het verleden iemand geweest die een tijdje de tweakersroute volgde, toen toch maar een contract afsloot, en die is ook in het ongelijk gesteld.
In elk geval in één van de Dingspiel-zaken en ook door de geschillencommissie is echter geconcludeerd dat de plicht tot het betalen van vastrecht uit de ATO volgt. En dat wanneer je te goeder trouw geen ATO (meer) hebt, er ook geen vastrecht verschuldigd is.
Dan hebben we dus twee rechtzaken waarbij betalen wel een plicht was, ook als je een tijdje geen gas gebruikt en 1 uitspraak van de geschillencommissie waarbij het niet zo is.Ivow85 schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:25:
Die casus is gevoerd door iemand die (als ik me niet vergis) later weer gas is gaan gebruiken. Daar kan de redenatie en argumentatie geweest zijn dat de consument dus belang had bij het behoud van die gasaansluiting. Als dat door de netbeheerder als argument heeft aangevoerd en er tegen dat specifieke argument geen uitgebreid gemotiveerde tegenspraak is geweest, kan ik me voorstellen dat in die zaak de rechter mee is gegaan met de motivatie van de netbeheerder op dit punt, in die zaak.
In elk geval in één van de Dingspiel-zaken en ook door de geschillencommissie is echter geconcludeerd dat de plicht tot het betalen van vastrecht uit de ATO volgt. En dat wanneer je te goeder trouw geen ATO (meer) hebt, er ook geen vastrecht verschuldigd is.
Er spelen twee zaken: kan iemand verplicht worden om te betalen voor verwijdering, indien die persoon geen opdracht geeft. Jurisprudentie (dingspiel1 en 2) stellen volmondig 'nee'.phicoh schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:05:
[...]
Dan hebben we dus twee rechtzaken waarbij betalen wel een plicht was, ook als je een tijdje geen gas gebruikt en 1 uitspraak van de geschillencommissie waarbij het niet zo is.
Wat jij nu aanhaalt is of iemand verplicht kan worden vastrecht te betalen indien die geen gascontract heeft. De geldende redenatie is tot nu toe ook 'nee'. Een van de twee dingspiel rechtszaken haalde dit ook aan.
In jouw aangehaalde situatie is er echter een andere situatie. Namelijk de situatie waar een huurder vertrekt en de verhuurder niets deed en ook niet reageerde op diverse brieven. En de rechtszaak geeft aan dat dit een jarenlange kwestie was. Ofwel dus niet een enkele brief gemist maar moedwillig structureel negeren. Vandaar ook dat wij hier altijd met klem aangeven altijd te reageren.
Extra complicerend is dat er een na twee maanden een nieuwe huurder kwam die een nieuw contract sloot en gas ging gebruiken. Ofwel er was een actieve aansluiting die ook nog eens gebruikt werd, behalve voor een periode van een twee maanden. Wat niet letterlijk gesteld wordt in de uitspraak maar wel afgeleid kan worden is dat de verhuurder niet wilde dat de gasaansluiting weggehaald werd. Dat laatste is uiteraard cruciaal en verschilt van de Tweakers route.
De Tweakers route vereist expliciet dat je geen belang meer hebt bij instandhouding, en dat je dat ook zo meldt.
Desalniettemin, is de casus wel interessant omdat de netbeheerder kennelijk niet besefte (of het domweg negeerde) dat het geschil over slechts een tweetal maanden ging en er al jaren geleden een nieuw contract was afgesloten. De rechter spreekt zich ook vernietigend uit over dit aspect.
Moraal is dus inderdaad altijd blijven communiceren omdat de voorkant niet altijd weet wat de achterkant doet.
Dreigbrief 1:
![]() | ![]() |
Dreigbrief 2:
![]() | ![]() |
De genoemde monteur (hoe kunnen ze een brief op de dag afleveren dat de monteur voor een dichte deur staat??) is nooit langs geweest, we waren toen de hele dag thuis.
Na de 2e dreigbrief maar standaardbrief 1a teruggestuurd met onderstaand als reactie;
Iemand nog een mooie suggestie als antwoord op deze mail?Geachte bbbrumbrum
Hartelijk dank voor uw bericht en het delen van uw informatie. U geeft aan dat u per xx-08-2024 zowel uw contract met Greenchoice als de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) heeft opgezegd. Graag informeer ik u over de relevante regelgeving en onze procedure met betrekking tot de beëindiging van de gasaansluiting.
Volgens Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers kan de ATO door de leverancier namens de klant worden opgezegd. Echter, zoals vermeld in Artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, betekent de opzegging van de ATO niet automatisch dat de fysieke gasaansluiting wordt verwijderd.
Zolang de gasaansluiting fysiek aanwezig is in het pand, bent u verplicht een contract te hebben met een energieleverancier. Het is enkel mogelijk het contract volledig op te zeggen nadat de gasaansluiting is verwijderd/u een melding gedaan heeft van einde gebruik..
Om de gasaansluiting te laten verwijderen, kunt u een melding einde gebruik doen. Vanaf het moment dat deze melding is verwerkt, kunt u uw contract en ATO zonder verdere verplichtingen beëindigen.
Hieronder vind u een stappenplan voor het kosteloos verwijderen van uw gasaansluiting.
Aanvragen verwijdering gasaansluiting
U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen op mijnaansluiting.nl. Op de website logt u in of maakt u een account aan als u die nog niet heeft. Zodra u bent ingelogd, start u een nieuwe aanvraag. U kiest bij gas voor verwijderen. Vervolgens krijgt u een kosteloze en een betaalde optie.
Kosten verwijdering gasaansluiting
Kosteloos: U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord te geven. U wacht vervolgens onze planning af.
Niet kosteloos: U vraagt verwijdering aan op een voor uzelf gunstig moment, bijvoorbeeld vanwege een verbouwing. U kiest in de aanvraag voor ‘Gas aansluiting – Verwijderen’. In dit geval krijgt u binnen 10 werkdagen een offerte die 90 dagen geldig is. De eenmalige kosten voor de verwijdering vindt u op onze website. Wanneer u de offerte heeft goedgekeurd, sturen wij de opdracht naar 1 van onze aannemers. De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Zij zijn vanaf dat moment uw 1e aanspreekpunt als het gaat om de werkzaamheden en de planning.
Proces verwijderen gasaansluiting
Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe en de gasaansluiting in zijn geheel weggehaald. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, bijvoorbeeld als u in een appartement woont, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op deze manier is de gastoevoer ook geblokkeerd. In beide gevallen hoeft u na de werkzaamheden geen netwerkkosten meer te betalen.
Straatwerk
Indien er graafwerkzaamheden nodig zijn, leggen wij het straatwerk op de openbare weg weer terug. Ook nemen we de open bestrating op uw eigen terrein voor onze rekening. Denkt u hierbij aan klinkers of tegels. Gesloten bestrating, zoals asfalt of beton, is voor eigen rekening.
Opzeggen energiecontract
Nadat u een verwijdering heeft aangevraagd mag u wat ons betreft uw energiecontract voor gas beëindigen bij uw energieleverancier. En u vraagt uw energieleverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Zodra de werkzaamheden zijn uitgevoerd, registreren wij dit in een landelijke database. Uw energieleverancier is daarmee meteen op de hoogte van de wijziging. Let op, heeft u gekozen voor de betaalde optie, dan dient u eerst akkoord te gaan met de offerte alvorens uw contract en ATO op te zeggen.
Ik verzoek u dan ook vriendelijk om de verwijdering van de gasaansluiting aan te vragen via mijnaansluiting.nl. Indien u hierover nog vragen heeft of verdere toelichting wenst, staan wij uiteraard voor u klaar.
Ik wens u nog een fijne dag.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
- liegen dat een contract verplicht is als er een aansluiting ligt.
- monteurs langssturen maar principieel zonder poging tot afspraak.
Nietemin, waarom niet de "melding einde gebruik" doen? Lijkt mij dat dat in feite exact is wat de Tweakers route ook doet? Het is natuurlijk strict genomen juridisch niet nodig omdat jij dat al via andere route hebt gedaan, maar soms moet je de bureaucratie wellicht niet te hard bevechten?

Immers, dit onderstaande is toch wat jij wilt?
Kosteloos: U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord te geven. U wacht vervolgens onze planning af.
Ik heb net even mijnaansluiting.nl doorlopen voor Emexis, en ook dat je geen akkoord hoeft te geven is een leugenArmin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:20:
Ik zie dat er na al die jaren nog weinig verandert is:
Nietemin, waarom niet de "melding einde gebruik" doen? Lijkt mij dat dat in feite exact is wat de Tweakers route ook doet? Het is natuurlijk strict genomen juridisch niet nodig omdat jij dat al via andere route hebt gedaan, maar soms moet je de bureaucratie wellicht niet te hard bevechten?![]()
[...]
:strip_exif()/f/image/gUe0TPFph3BdkuxV88LHtmx8.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een link naar deze voorwaarden: https://www.enexis.nl/algemene-voorwaarden
En aan het eind zet je wel degelijk een vinkje dat je akkoord gaat met de voorwaarden.
[ Voor 3% gewijzigd door Compuchip87 op 17-12-2024 08:24 ]
Als je een melding kan doen zonder algemene voorwaarden of akkoord moeten geven op iets, dan lijkt dat sterk op de Tweakers-route.Armin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:20:
Ik zie dat er na al die jaren nog weinig verandert is:
Nietemin, waarom niet de "melding einde gebruik" doen? Lijkt mij dat dat in feite exact is wat de Tweakers route ook doet? Het is natuurlijk strict genomen juridisch niet nodig omdat jij dat al via andere route hebt gedaan, maar soms moet je de bureaucratie wellicht niet te hard bevechten?![]()
[...]
Echter moet je, zo goed als, overal akkoord gaan met algemene voorwaarden en ben je nog steeds de opdrachtgever, al dan wel voor een bedrag van 0 euro. Dus het "en hoeft dus geen akkoord te geven" in jouw quote klopt zeker in bijna alle gevallen niet.
Daarnaast is het voornamelijk een principe kwestie, waarbij de netbeheerders blijven liegen en volhouden dat een (gas)contract verplicht is, waarbij zij al meerdere malen op hun onjuistheden zijn gewezen.
Edit: voor mij was het ook deze principe kwestie, maar ik ben helaas gezwicht voor 3000 euro de gasmeter zo snel mogelijk te laten verwijderen.
Voor alle mensen in Hilversum: er bestaat een Hilversum Isolatie Programma (HIP), waar je maximaal 4000 euro kan krijgen van de gemeente als je jouw huis aardgasvrij laat maken.
[ Voor 11% gewijzigd door Xerox op 17-12-2024 08:56 ]
PSN: Redrafted
Je kan een beetje shoppen in brief 2a. Verder is het aan jou of je er hard in wil gaan (je kan ze beschuldigen van het willens en wetens verkondigen van onjuistheden) of dat je heel vriendelijk en zakelijk wil blijven. Ik zou zelf voor zoiets gaan, denk ik (tekst tussen haakjes is optioneel).bbbrumbrum schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:02:
Iemand hier nog recente ervaring met de Tweakers route bij Enexis?
Dreigbrief 1:
Dreigbrief 2:
De genoemde monteur (hoe kunnen ze een brief op de dag afleveren dat de monteur voor een dichte deur staat??) is nooit langs geweest, we waren toen de hele dag thuis.
Na de 2e dreigbrief maar standaardbrief 1a teruggestuurd met onderstaand als reactie;
[...]
Iemand nog een mooie suggestie als antwoord op deze mail?
<blabla aanhef, dank voor uw reactie van ##-##-20## n.a.v. mijn <<email/brief>> van ##-##-20##>
(Helaas staan er nog steeds, al dan niet bewust, enkele onwaarheden in waar ik u even op moet wijzen).
U stelt dat ik verplicht ben een contract te hebben met een energieleverancier, zolang de gasaansluiting fysiek aanwezig is in het pand. Als dat zo is, kunt u mij hopelijk aanwijzen in welke toepasselijke wet- of regelgeving (dit) aangegeven is (dat een consument verplicht is een overeenkomst aan te gaan voor een dienst die hij niet wenst af te nemen).
In de Aansluit- en Overeenkomst is geen bepaling die stelt dat de overeenkomst pas opzegbaar is als de gasaansluiting is verwijderd(, dat zou een wissel van energieleverancier of verhuizing zeer interessant maken). Er staat alleen in dat ik u binnen de opzegtermijn in de gelegenheid moet stellen voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, Dat heb ik gedaan, en daarmee is de overeenkomst geëindigd op ##-##-20##. U stelt dat de andere mogelijkheid is een melding te doen van einde gebruik. Dit heb ik al gedaan in mijn vorige brief, mocht u dit niet zo opgevat hebben, bij dezen: ik gebruik geen gas meer en ben niet van plan dat nog te gaan doen. Uw gasleiding en -meter zitten mij niet in de weg, maar mocht u vanuit uw beheerstaak besluiten deze te willen verwijderen dan is dat uiteraard uw goed recht.
U biedt aan de melding (ten overvloede) nogmaals te doen op mijnaansluiting.nl en geeft aan dat ik geen offerte krijg en "dus" geen akkoord hoef te geven. Ik heb speciaal hiervoor een account gemaakt maar kan niet vinden hoe ik deze vrijblijvende melding kan doen. Ik kan wel een "aanvraag" starten, waar verwezen wordt naar de algemene voorwaarden op https://www.enexis.nl/algemene-voorwaarden. Aan het einde van de "aanvraag" moet ik wel degelijk een vinkje zetten om akkoord te gaan met de voorwaarden. Dit wil ik niet, daarom hou ik het bij de melding in deze en mijn vorige brief.
Mocht u besluiten dat u werkzaamheden wilt verrichten aan uw eigendommen op mijn perceel, bent u uiteraard van harte welkom. Ik stel het op prijs als u hiervoor 5 werkdagen van tevoren een afspraak wilt maken, zoals de wet voorschrijft, zodat ik kan zorgen dat ik thuis ben. (En dan mogen de monteurs gerust aanbellen en niet slechts voor de deur blijven staan, zoals in uw brief dd ##-##-20## aangegeven).
<blabla vriendelijke afsluiting>
Het lijkt me dat bij tijdelijk geen gas gebruiken de eigenaar/gebruiker altijd belang heeft bij de instandhouding van de aansluiting. Anders is het niet tijdelijk. Het recente voorbeeld hier van iemand die de gasaansluiting en CV-installatie wil laten zitten na overgang op een WP voor het geval er een extreem strenge winter komt.Armin schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:03:
Wat niet letterlijk gesteld wordt in de uitspraak maar wel afgeleid kan worden is dat de verhuurder niet wilde dat de gasaansluiting weggehaald werd. Dat laatste is uiteraard cruciaal en verschilt van de Tweakers route.
De Tweakers route vereist expliciet dat je geen belang meer hebt bij instandhouding, en dat je dat ook zo meldt.
Het wordt pas interessant als het tijdelijk niet gebruiken van de aansluiting zo lang duurt dat slopen en weer opnieuw aanleggen goedkoper zou zijn dan de netbeheerkosten. Maar dat heeft zich nog niet voor gedaan. In de meeste gavallen zou dat ook niet praktisch zijn. Want zelfs als je al een nieuwe aansluiting zou kunnen krijgen dan gaan er vele maanden overheen voordat die gerealiseerd is.
Deze brieven heb ik ook gehad. Zoek even in dit topic naar mijn reacties.bbbrumbrum schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:02:
Iemand hier nog recente ervaring met de Tweakers route bij Enexis?
Dreigbrief 1:
Dreigbrief 2:
[...]
Iemand nog een mooie suggestie als antwoord op deze mail?
Het blijft een getouwtrek, hier is inmiddels een slotje geplaatst.
Ik heb mijn dossier aangevuld: MisterMailman in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Enexis schrijft:
Hoe verzinnen ze dit?Kosten verwijdering gasaansluiting
Echt weer een uiterst triest voorbeeld van een werknemer die niet weer hoe het binnen zijn/haar eigen organisatie is geregeld.
Wanneer je de mijnaansluiting-route volgt moet je altijd akkoord geven op de voorwaarden en ontvang je altijd een offerte. Er kan €0,- op die offerte staan, maar dat neemt niet weg dat jij er akkoord op moet geven.
En dan de verplichting tot contract. Sorry maar die is ook heel triest. Wil je dat even melden bij de ACM? Gewoon een leugen. Je hebt opgezegd volgens 3.6 en daarmee is het contract beëindigd en bestaat dus niet meer. En er is ook geen enkele verplichting om een contract te hebben. Dat riedeltje is 8 jaar geleden al volledig uitgekauwd.
De schrijver van deze tekst weet er vast meer van dan ik. Maar toen onze gasaansluiting (N=1) werd verwijderd was er niet meer dan een email van de netbeheerder, "we gaan er aan beginnen" en een paar telefoontjes van een aannemer. Alles was zo gefixed. Dus "altijd" moet zijn "altijd -1¨Ivow85 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:54:
@bbbrumbrum
Enexis schrijft:
[...]
.... en ontvang je altijd een offerte. Er kan €0,- op die offerte staan, maar dat neemt niet weg dat jij er akkoord op moet geven.
....
[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 17-12-2024 13:10 ]
En heb je via mijaansluiting.nl een aanvraag gedaan?
ja, toen mail van liander en telefoon/sms van aannemer en klaarIvow85 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:20:
[...]
En heb je via mijaansluiting.nl een aanvraag gedaan?
Vreemd!Prisma16 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:28:
[...]
ja, toen mail van liander en telefoon/sms van aannemer en klaar
Op 23 mei 2024 zag ik dit in mijnaansluiting.nl voor een een gasaansluiting van Liander:
/f/image/RGxUcrbGuokTHg303lmyYyhP.png?f=fotoalbum_large)
De teksten spreken voor zich qua te accepteren voorwaarden: je gaat akkoord met de voorwaarden, je gaat een betalingsverplichting aan en je bent opdrachtgever.
En jij bent niet de enige die aangeeft dat je tijdens het proces ook bij Liander gedwongen wordt om voorwaarden te accepteren. Daarnaast komt er toch ook gewoon een prijsopgave (= offerte) uit van nul euro? Dus wel degelijk een kwestie van aanbod en aanvaarding, ofwel een overeenkomst.mikepapot schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:49:
[...]
Vreemd!
Op 23 mei 2024 zag ik dit in mijnaansluiting.nl voor een een gasaansluiting van Liander:
[Afbeelding]
De teksten spreken voor zich qua te accepteren voorwaarden: je gaat akkoord met de voorwaarden, je gaat een betalingsverplichting aan en je bent opdrachtgever.
De gasmeter + de gasleiding is weggehaald. Netjes afgedopt buiten mijn voortuin.
Ik heb hier geen rekening van gekregen.
Is er dan nog een probleem? Of heb ik hetzelfde eindresultaat, als dat behaald zou zijn via de tweakers route?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Oke. Fair enough, had ik nog niet aan gedacht.onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:55:
@Tanuki Als je geen schade hebt is er geen probleem. Met opdrachtgeverschap, wat dat vinkje bij de voorwaarden je mee opzadelt, ga er mee akkoord dat ze maximaal vergoeden wat jij hebt betaald, 0, en jij aansprakelijk bent voor schade. Vandaar de nog steeds gewenste tweakers route.
Ik dacht dat het voornaamste argument zou zijn dat, indien om wat voor reden dan ook, er ooit weer gas gewenst zou zijn, de netbeheerder tegen je kan zeggen: jij hebt dit weg laten halen, dus jij moet nu betalen om het weer terug te krijgen.
Met de tweakers route heb je overal aangegeven dat de aansluiting en de leiding niet weg hoefden, dus ze zijn aantoonbaar op eigen initiatief van de netbeheerder weggehaald. En je zou dus de case kunnen maken dat je ze weer nodig hebt (omdat je een gas contract hebt afgesloten weer bijvoorbeeld).
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Als jij het -weg wilt hebben-, op een bepaalde datum, dan verleent de netbeheerder je een dienst waar je voor moet betalen, als je meldt dat je het niet meer gebruikt moet de netbeheerder als gevolg van zijn beheertaak gratis verwijderen wanneer het hem uitkomt.
Voordat je een gascontract kunt afsluiten moet je eerst een werkende aansluiting hebben.
De vorm van die melding die nu nog via mijnaansluiting.nl meestal een ~gratis opdracht~ is heeft risico's op schade voor de opdracht gever. Daarom via antwoorden op briefen de melding doen.
In eerste instantie was mijn plan om via mijnaansluiting.nl de melding einde gebruik te doen, echter zoals velen in dit topic moest ik ook daarvoor de voorwaarde accepteren. Ik las dat enexis geen aansprakelijkheid wil nemen voor de te voeren werkzaamheden. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice om die aansprakelijkheid situatie op te helderen. Daarvoor is een klacht aangemaakt waar ik nog geen antwoord heb gekregen.
Na een paar weken volgde de eerste brief van Enexis die aangaf dat er een gas contract op het adres actief moest zijn. Daarop heb ik op basis van de standaardbrieven het volgende terug gestuurd per brief:
Met recent de volgende reactie:Geachte Enexis, heer/mevrouw,
Ik ontving op 27-11-2024 een brief van u op mijn adres (kenmerk: X), waarin u de ‘gebruikers van energie’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 15-11-2024 opgezegd bij ANWB energie. Tegelijkertijd met die opzegging heb ANWB energie gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
In eerste instantie was ik voornemens om via mijnaansluiting.nl het bericht “einde gebruik” aan te melden om zonder kosten de afsluiting/verwijdering te regelen zoals door Enexis gewenst is en beschreven is op deze website. Echter constateerde ik dat ik wordt gevraagd akkoord te gaan met de algemene voorwaarden van Enexis (voorwaarden bij het uitvoeren van werkzaamheden, 2013) doorgaan zonder acceptatie is niet mogelijk. In deze voorwaarden staat dat Enexis niet aansprakelijkheid is voor de door Enexis gewenste en ook door Enexis uit te voeren werkzaamheden. Zie artikel 11 en specifiek artikel 11 lid 4 daarvoor. De vastgestelde prijs zoals in de overeenkomst is 0 euro en daarmee is de aansprakelijkheid 50% van 0 euro, is 0 euro. Gezien dat bij ons huis de gasleiding onder meer onder de garage, onder de bestrate oprit loopt, langs de waterleiding, het riool, de regenwater afvoer, en de werkzaamheden betrekking hebben tot een gevaarlijk gas acht ik het niet ondenkbaar dat er schade zou kunnen ontstaan. Om die reden heb ik op XX-11-2024 omstreeks XX:XX telefonisch contact gehad met mevrouw XX van de klantenservice/klachtenpunt om opheldering te krijgen over de aansprakelijkheid van de werkzaamheden zoals hierboven beschreven. Zij gaf aan dat Enexis/de uitvoerende partij voor Enexis het achterlaat zoals de situatie is aangetroffen. Uitsluitsel over de aansprakelijkheid kon zij op dat moment niet geven. Zodoende heeft mevrouw XX een klacht gedocumenteerd om dat wel te kunnen geven. Daarover heb ik tot op heden nog geen reactie ontvangen.
Ik zou graag de melding einde gebruik willen doen, echter acht ik het accepteren van de aansprakelijkheid over de uit te voeren werkzaamheden zoals gewenst door Enexis waarover ik o.a. geen controle uitoefen, geen expertise heb en het niet ondenkbaar is dat er schade zou kunnen ontstaan, niet redelijk nog billijk. Om die reden zie ik op dit moment af van het melden van einde gebruik via mijnaansluiting.nl. Mocht de bovenstaande lezing niet correct zijn dan hoor ik dat graag van u.
Ik geef u echter alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, dien verstande dat Enexis daarvoor dan de aansprakelijkheid in het geval van schade draagt. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Het vernoemde artikel 5.3 van de algemene voorwaarden is:Beste meneer X,
U heeft ons een brief gestuurd over X. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
U zult een keuze moeten maken of u een verwijdering aanvraagt (dit kan kosteloos) of dat wij de aansluiting moeten gaan afsluiten (hieraan zitten kosten verbonden). Wanneer wij geen toegang krijgen om de aansluiting binnen af te sluiten, gaan wij buiten afsluiten. De kosten hiervoor zijn voor uw rekening en bedragen binnen: €168,67 (stijgt in 2025 naar €174,75) en buiten: €829,30 (stijgt in 2025 naar €859,15). In artikel 5.3 van de Algemene Voorwaarden staat dit ook vermeld. U bent hier mee akkoord gegaan. Een afsluiting van gas mag voor maximaal 12 maanden in verband met de veiligheid. Na deze termijn moet u kiezen voor een heraansluiting of een verwijdering van de aansluiting.
Wat betreft de klacht die er is ingediend bij Enexis Netbeheer B.V. wil ik u vragen om geduld.
Ik wens u nog een fijne dag.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Dit ter info voor iedereen die benieuwd is hoe het nu gaat met Enexis. Nu dus voor mij zaak om een mooi antwoord te formuleren, Enexis gaat volledig voorbij aan de vraag of Enexis of ik als opdrachtgever via de website de aansprakelijkheid draagt (onder andere).Onverminderd het elders in of krachtens
deze algemene voorwaarden bepaalde,
zijn het onderhoud en de controle van de
aansluiting en de meetinrichting voor
rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen,
verplaatsen, deactiveren en wegnemen van
de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk
geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of
nalaten of het gevolg is van
omstandigheden die hem redelijkerwijs
zijn toe te rekenen.
Ik zag wat mooie brieven van @ZuinigeRijder voorbij komen specifiek op artikel 5.3. Daar gaan we nu wat moois van maken.
Mocht iemand nog suggesties hebben, altijd welkom!
Van hierboven:
Ik hoop dat je hiermee verder kunt?De vorm van die melding die nu nog via mijnaansluiting.nl meestal een ~gratis opdracht~ is heeft risico's op schade voor de opdracht gever. Daarom via antwoorden op briefen de melding doen.
Wil je je quotes (brieven en eventueel andere aanhalingen) tussen [quote] en [/quote] zetten?
Dat bevordert de leesbaarheid enorm.
Je tekst hierboven graag daarmee aanpassen.
Alternatieve methode is om de brieftekst te selecteren en dan op de grote ‘quote-tekens’ boven het editvak tikken.
Dank je.
<John O`Mill>
Je triggert wat.onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:26:
@Tanuki Bij eerste aanleg of bij heraanleg moet je daar voor betalen.
De werking van het opzeggen van de ato heeft als gevolg de afsluiting, dit vanuit beheer en veiligheid.
Als er geen ato en gasaansluiting is, en je sluit bij een energiemaatschappij een gascontract en dus ato af, dan ontstaat er een verplichting tot aansluiting/levering. Zijn ze dan niet verplicht om je dan kosteloos aan te sluiten?
De tweakers route omgekeerd dus.
Done!Hippe Lip schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:54:
@Jojo3847
Wil je je quotes (brieven en eventueel andere aanhalingen) tussen [quote] en [/quote] zetten?
Dat bevordert de leesbaarheid enorm.
Je tekst hierboven graag daarmee aanpassen.
Alternatieve methode is om de brieftekst te selecteren en dan op de grote ‘quote-tekens’ boven het editvak tikken.
Dank je.
Je bedoelt om specifiek melding einde gebruik via de brieven te doen?onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:51:
@Jojo3847 Je bent goed op weg maar hebt hem nog niet helemaal door.
Van hierboven:
[...]
Ik hoop dat je hiermee verder kunt?
onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:26:
Voordat je een gascontract kunt afsluiten moet je eerst een werkende aansluiting hebben.
Als het goed is kan je geen gascontract afsluiten als je geen (werkende) aansluiting hebt. (Er moet een EAN code zijn)maomanna schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:57:
[...]
Je triggert wat.
De werking van het opzeggen van de ato heeft als gevolg de afsluiting, dit vanuit beheer en veiligheid.
Als er geen ato en gasaansluiting is, en je sluit bij een energiemaatschappij een gascontract en dus ato af, dan ontstaat er een verplichting tot aansluiting/levering. Zijn ze dan niet verplicht om je dan kosteloos aan te sluiten?
De tweakers route omgekeerd dus.
Bij enkele vergelijkingssite's is dat ook al verwerkt. Op zoek naar een nieuw electra contract kwam er gelijk de melding dat gas niet beschikbaar was op mijn adres.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Je hebt de overeenkomst inmiddels beëindigd, waarmee de algemene voorwaarden waarnaar verwezen wordt simpelweg niet meer van toepassing zijn. Het is dus zaak om primair te wijzen op het niet meer van toepassing zijn van de algemene voorwaarden op zaken die Enexis nu nog eventueel wenst uit te voeren.Jojo3847 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:30:
Na een flinke tijd meelezen met dit topic en de andere over warmtepompen is er bij ons recent een WeHeat Blackbird geplaatst. Daarmee was de laatste gasverbruiker weg en volgde de stap om het gas contract op te zeggen bij ANWB energie. Dat liep soepel en zonder problemen.
In eerste instantie was mijn plan om via mijnaansluiting.nl de melding einde gebruik te doen, echter zoals velen in dit topic moest ik ook daarvoor de voorwaarde accepteren. Ik las dat enexis geen aansprakelijkheid wil nemen voor de te voeren werkzaamheden. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice om die aansprakelijkheid situatie op te helderen. Daarvoor is een klacht aangemaakt waar ik nog geen antwoord heb gekregen.
Na een paar weken volgde de eerste brief van Enexis die aangaf dat er een gas contract op het adres actief moest zijn. Daarop heb ik op basis van de standaardbrieven het volgende terug gestuurd per brief:
[...]
Met recent de volgende reactie:
[...]
Het vernoemde artikel 5.3 van de algemene voorwaarden is:
[...]
Dit ter info voor iedereen die benieuwd is hoe het nu gaat met Enexis. Nu dus voor mij zaak om een mooi antwoord te formuleren, Enexis gaat volledig voorbij aan de vraag of Enexis of ik als opdrachtgever via de website de aansprakelijkheid draagt (onder andere).
Ik zag wat mooie brieven van @ZuinigeRijder voorbij komen specifiek op artikel 5.3. Daar gaan we nu wat moois van maken.
Mocht iemand nog suggesties hebben, altijd welkom!
Verder blijft natuurlijk staan dat 5.3 optie A niet van toepassing is, je doet geen verzoek
En optie B is ook niet van toepassing, het rechtmatig opzeggen van een contract conform het elders in de voorwaarden bepaalde artikel daaromtrent is geen "omstandigheid" die je aangerekend kan worden (het is niet verwijtbaar) maar een doodnormale handeling.
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic