• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:35
EN12102 is niet Lwa Max. Gezien het gewicht, Altherma 4? Die heeft een verrassend hoge lwa max…

Je moet rekenen met max, niet de nominale waarde in het label.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:20

copykat

Good copy isn't bad

@True nu is t idee op anti sound blokken op de grond. ( de hangende versie zou boven een puntdak vd gang met steunen op de dakbalken en ankers in de muur met een gelaste bock.( aan de voorzijde gevel tussen badcel raam en slaapkamer raam ) omdat ik daar erfgrens afstand heb maar 160kg is inclusief bedrijfstrilling vermoedelijk garantie voor bromgeluid in de gang en gevel plus risico op dak(constructie) of gevel schade.)

We hebben geen plekken die ruim van erfgrens staan. Dus vlak tegen een scheidings muurtje los op blokken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:23:
@True nu is t idee op anti sound blokken op de grond. ( de hangende versie zou boven een puntdak vd gang met steunen op de dakbalken en ankers in de muur met een gelaste bock.( aan de voorzijde gevel tussen badcel raam en slaapkamer raam ) omdat ik daar erfgrens afstand heb maar 160kg is inclusief bedrijfstrilling vermoedelijk garantie voor bromgeluid in de gang en gevel plus risico op dak(constructie) of gevel schade.)

We hebben geen plekken die ruim van erfgrens staan. Dus vlak tegen een scheidings muurtje los op blokken.

***members only***
Mogelijk dat je muurtje wel voldoet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7o3aPDwHzaXknIvnVHYeTvV8bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1So0qCp76gslo0ZGrl0JsYhG.png?f=fotoalbum_large

Maar let op dat je mogelijk nog wel een rechte verbinding van de geluidsbron naar een raam van de achterkant v.d. woning van de buren hebt dan gaat dit niet op.

PS je verhaal is uiterst warrig, voor jou wellicht goed te volgen, maar ik weet niet hoe je huis er uit ziet dus die verwijzing naar die kamers is voor mij abracadabra.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MDT12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:28:
edit:
@True wijzigt deze info nog iets aan de plaatsing? Ik heb het idee dat met plaatsing ruim 5m van de erfgrens links, er een goede match is. Daar staat de buitenunit voor mijn werkkamer, onze slaapkamer is de kamer links naast de airco (linkerdeur balkon).
Ik verwacht zeker door de dikte van de muur tussen de balkons dat geluid in een berekening geen probleem zal zijn op die plek.

Wel moet je echt rekening houden met je eigen ervaring van geluid hierin. Zie ook het topic: Trillingen airco of warmtepomp dempen

Door je betonnen balkon vind ik dat nog niet eens zo'n slechte plek ik verwacht* dat je dan minder last gaat krijgen van trillingen dan bij een gevel plaatsing.
*maar wie ben ik, ik heb de mijne tegen de gevel aan omdat ik anders op een houten dak van de garage moest plaatsen wat ik niet wilde, elk huis is anders, elke ervaring is anders. Lees je hierover in en maak er eventueel vooraf afspraken over met je installateur. Informeer bijv. naar de kosten wanneer de airco van een gevelplaatsing over moet op big foots op je balkon, wellicht kun je met een klein beetje marge (10 centimeter) zonder loskoppelen wel van de ene naar de andere montage over mocht de gekozen optie niet prettig zijn.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09
Ik ben ook bezig met een airco, situatie is een hoekappartement op de bovenste verdieping. Het reglement van de VvE schrijft voor dat er een buitenunit mag worden geplaatst op de bodem van het balkon (op tril/geluidswerende balken/doppen), zover mogelijk uit het zicht (dus niet op de gevel o.i.d.).

Buiten de wettelijke vereisten qua geluid stelt het reglement nog dat de geluidsdruk niet meer dan 40 db mag bedragen, gemeten op de gevel van andere appartementen. Kijkende naar mijn situatie, dan zit mijn balkon "ingeklemd" (met een plafond), in een soort "inham". Naast mijn balkon zitten mijn twee slaapkamers, en de buurman zit dus, inclusief muren, zo'n 5+ meter van mijn balkon af. Aan de andere kant heb ik (uiteraard) geen buurman.

Ik zat te kijken naar een Daikin 2MXM40A9, en dat lijkt me een comfortable marge met deze buurman. Voor wat betreft de buren beneden ben ik wat minder comfortabel. Het lijkt mij dat het geluid hier minder een rol speelt, maar dat de vibraties met name een probleem kunnen zijn? Het is geen houten balkon, en ik zou de buitenunit op speciale doppen zetten om de vibraties te beperken. Maar ik toch benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Doordat het balkon meer naar achteren ligt (met plafond) ben ik me er ook van bewust dat de omgeving als een soort klankkast kan gaan fungeren, dus dat wil ik ook vermijden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sineplex schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:01:
Ik ben ook bezig met een airco, situatie is een hoekappartement op de bovenste verdieping. Het reglement van de VvE schrijft voor dat er een buitenunit mag worden geplaatst op de bodem van het balkon (op tril/geluidswerende balken/doppen), zover mogelijk uit het zicht (dus niet op de gevel o.i.d.).

Buiten de wettelijke vereisten qua geluid stelt het reglement nog dat de geluidsdruk niet meer dan 40 db mag bedragen, gemeten op de gevel van andere appartementen. Kijkende naar mijn situatie, dan zit mijn balkon "ingeklemd" (met een plafond), in een soort "inham". Naast mijn balkon zitten mijn twee slaapkamers, en de buurman zit dus, inclusief muren, zo'n 5+ meter van mijn balkon af. Aan de andere kant heb ik (uiteraard) geen buurman.

Ik zat te kijken naar een Daikin 2MXM40A9, en dat lijkt me een comfortable marge met deze buurman. Voor wat betreft de buren beneden ben ik wat minder comfortabel. Het lijkt mij dat het geluid hier minder een rol speelt, maar dat de vibraties met name een probleem kunnen zijn? Het is geen houten balkon, en ik zou de buitenunit op speciale doppen zetten om de vibraties te beperken. Maar ik toch benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Doordat het balkon meer naar achteren ligt (met plafond) ben ik me er ook van bewust dat de omgeving als een soort klankkast kan gaan fungeren, dus dat wil ik ook vermijden.
"Kijkende naar mijn situatie, dan zit mijn balkon "ingeklemd" (met een plafond), in een soort "inham". Naast mijn balkon zitten mijn twee slaapkamers, en de buurman zit dus, inclusief muren, zo'n 5+ meter van mijn balkon af. Aan de andere kant heb ik (uiteraard) geen buurman."
Heb je hier een schets, plattegrond of foto's van?
Bij voorkeur met afmetingen hierin getekend.

• Sineplex
True schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:12:
[...]

"Kijkende naar mijn situatie, dan zit mijn balkon "ingeklemd" (met een plafond), in een soort "inham". Naast mijn balkon zitten mijn twee slaapkamers, en de buurman zit dus, inclusief muren, zo'n 5+ meter van mijn balkon af. Aan de andere kant heb ik (uiteraard) geen buurman."
Heb je hier een schets, plattegrond of foto's van?
Bij voorkeur met afmetingen hierin getekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-fciglXMMtQCgoECPfhqUh5wNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUZ6D8TdDHyI9yjJfXVZTUb7.jpg?f=fotoalbum_large

Ja hoor. Je ziet dat het balkon eigenlijk aan de leefruimte grenst, met daar twee slaapkamers tussenin. Tricky is ook dat de AC zo min mogelijk zichtbaar zou moeten zijn vanaf de straat. Dus dan kom je automatisch toch uit op een AC aan de linkerkant van het balkon.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sineplex schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]

Ja hoor. Je ziet dat het balkon eigenlijk aan de leefruimte grenst, met daar twee slaapkamers tussenin. Tricky is ook dat de AC zo min mogelijk zichtbaar zou moeten zijn vanaf de straat. Dus dan kom je automatisch toch uit op een AC aan de linkerkant van het balkon.
Kun je uitzoomen en intekenen welke ruimtes van jou zijn en waar de buren beginnen?

• Sineplex
True schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Kun je uitzoomen en intekenen welke ruimtes van jou zijn en waar de buren beginnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL8_LQbtoS_1FFs4uFTCQfZrq6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nv7EYY0392c3HyfRfYpMzKnx.jpg?f=fotoalbum_large Dit is een kopie van de gehele plattegrond. Rechts zitten geen buren, je ziet onderaan de hal en entree. Mijn buren zitten pal links naast slaapkamer 1, de facto begint hun balkon een metertje naast slaapkamer 1. Balkon van de onderburen zit pal onder mijn balkon.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sineplex schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding] Dit is een kopie van de gehele plattegrond. Rechts zitten geen buren, je ziet onderaan de hal en entree. Mijn buren zitten pal links naast slaapkamer 1, de facto begint hun balkon een metertje naast slaapkamer 1. Balkon van de onderburen zit pal onder mijn balkon.
Ik denk liggend aan het model/type en het geluidsvermogen daarvan dat je qua geluid inderdaad best wat marge hebt met de buren links. Trillingen zijn een andere vak van sport en zijn ook wel te mitigeren, maar daardoor wordt de opstelling meestal wel wat groter (heeft wat meer oppervlak nodig) zie ook voorbeelden hier: Trillingen airco of warmtepomp dempen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:35
Links en rechts is er zo te zien ruim voldoende afstand.... De onderburen echter...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sineplex
True schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Ik denk liggend aan het model/type en het geluidsvermogen daarvan dat je qua geluid inderdaad best wat marge hebt met de buren links. Trillingen zijn een andere vak van sport en zijn ook wel te mitigeren, maar daardoor wordt de opstelling meestal wel wat groter (heeft wat meer oppervlak nodig) zie ook voorbeelden hier: Trillingen airco of warmtepomp dempen
Dank! Lijkt er vooral op dat er genoeg tegengewicht moet zijn, lijkt me te doen maar ik ga me verdiepen in de juiste constructie. Helpt zo’n omkasting significant? Daar zijn gemixte recensies over en je zit ook met afvoer….

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sineplex schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:08:
[...]

Dank! Lijkt er vooral op dat er genoeg tegengewicht moet zijn, lijkt me te doen maar ik ga me verdiepen in de juiste constructie. Helpt zo’n omkasting significant? Daar zijn gemixte recensies over en je zit ook met afvoer….
Een goede omkasting die daadwerkelijk geluid reduceert kosten minimaal duizend euro, meestal ergens 2 tot 3 duizend. Een omkasting werk voor geluid, niet voor trillingen. Dat is niet wat je nodig hebt voor je beneden buren als we het over trillingen hebben.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:29
Wij zitten ook met een ‘geluidsprobleem’.

Doordat we ‘m in een hoekje willen plaatsen zou dit meer geluidsdruk opleveren bij de erfgrens volgens de tool. Overschrijding volgens de tool is 0.7 db. en dit is met een Vaillant Plus…

Heb ook geen goede andere plek voor de pomp. Links van het raam zou het net geschikt maken volgens de installateur, maar dan staat ie precies tussen twee raampjes in in plaats van mooi rechts. Tegenoverliggend onder afdak is steen, daarnaast begroeide schutting.

wat zijn de ervaringen met plaatsing onder zo’n afdak in de praktijk?

Beoogde plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkxQ54nLzHPJA7aoie2aq3V-LM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ2BwBfBXexOve0AgqKPrPbq.jpg?f=fotoalbum_large

ingevulde tool:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJKQQSR5sklinWCJZYRkjn_2N8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZFGRwpUPKF9IduGpqX5b8X6.png?f=fotoalbum_large
edit:
weerspiegeling weggehaald

[ Voor 9% gewijzigd door Pepper92 op 28-08-2026 15:30 ]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:55
nefit Bosch compress 5800 is nog stiller. Die zou er kunnen passen. Of een omkasting.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:29
@Pepper92 of toch gewoon tussen die twee raampjes, is dat echt zo bezwaarlijk? Dan kan je gewoon de Vaillant laten plaatsen door de installateur die je hebt gevonden.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:46
Pepper92 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:24:

Doordat we ‘m in een hoekje willen plaatsen zou dit meer geluidsdruk opleveren bij de erfgrens volgens de tool. Overschrijding volgens de tool is 0.7 db. en dit is met een Vaillant Plus…

Heb ook geen goede andere plek voor de pomp. Links van het raam zou het net geschikt maken volgens de installateur, maar dan staat ie precies tussen twee raampjes in in plaats van mooi rechts. Tegenoverliggend onder afdak is steen, daarnaast begroeide schutting.

Beoogde plek.

[Afbeelding]

ingevulde tool:

[Afbeelding]
Als je hem zo plaats kan hij de lucht niet vergenoeg weg blazen.
Dus lager COP en bij defrost weer kans op problemen.
Wp blaast max ~2 a 3000m3 per uur dus moet weg blazen naar de straat( links onder op de plattegrond.
Dus 90 graden draaien ..( onder het afdak) of een schuin scherm er voor zodat de lucht naar de straat word afgeblazen . en dat is gelijk een geluids scherm voor naar de erfgrens..

• marvel27
Pepper92 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:24:

Beoogde plek.

[Afbeelding]

ingevulde tool:

[Afbeelding]
Hoe staat je marge ingesteld in die berekening?

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:29
marvel27 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:10:
[...]

Hoe staat je marge ingesteld in die berekening?
Wat bedoel je met marge? Afstand tov de muur?

@X21r het pad is zo’n 2,5 meter breed. Misschien onder het afdakje dan te weinig luchtstroom, maar als ik m wel tussen de twee ramen inzet, zou toch genoeg moeten zijn? Als ik m zou draaien komt ie rechtstreeks in het wandelpad en ik denk zelfs voor de deur naar de garage uit.

@SebastiaanPs

Moet de afstand tussen de twee raampjes nog even opmeten, maar denk dat ik daar nog op uit ga komen.

Zal nog even kijken naar de Nefit Bosch

[ Voor 54% gewijzigd door Pepper92 op 28-08-2026 13:35 ]

• marvel27
Pepper92 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Wat bedoel je met marge? Afstand tov de muur?

@X21r het pad is zo’n 2,5 meter breed. Misschien onder het afdakje dan te weinig luchtstroom, maar als ik m wel tussen de twee ramen inzet, zou toch genoeg moeten zijn? Als ik m zou draaien komt ie rechtstreeks in het wandelpad en ik denk zelfs voor de deur naar de garage uit.

@SebastiaanPs

Moet de afstand tussen de twee raampjes nog even opmeten, maar denk dat ik daar nog op uit ga komen.

Zal nog even kijken naar de Nefit Bosch
Nee, in de WPAC tool en de software van Geluidslabel wordt er met een marge van 3dB(A) gerekend. Verschillende fabrikanten geven aan dat je voor hun modellen maar met 2 of zelfs 1dB(A) marge mag rekenen. Weet niet hoe het zit met Vaillant, maar daar kun je nog even naar kijken. Als je van 3 naar 2 kan gaan dan is je probleem in principe opgelost.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:14

Carboy54

Duurzaamheid coach

marvel27 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:02:
[...]

Nee, in de WPAC tool en de software van Geluidslabel wordt er met een marge van 3dB(A) gerekend. Verschillende fabrikanten geven aan dat je voor hun modellen maar met 2 of zelfs 1dB(A) marge mag rekenen. Weet niet hoe het zit met Vaillant, maar daar kun je nog even naar kijken. Als je van 3 naar 2 kan gaan dan is je probleem in principe opgelost.
Vaillant rekent met de Plus met 1.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:48
marvel27 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:02:
[...]Nee, in de WPAC tool en de software van Geluidslabel wordt er met een marge van 3dB(A) gerekend. Verschillende fabrikanten geven aan dat je voor hun modellen maar met 2 of zelfs 1dB(A) marge mag rekenen. Weet niet hoe het zit met Vaillant, maar daar kun je nog even naar kijken. Als je van 3 naar 2 kan gaan dan is je probleem in principe opgelost.
Het 'probleem' is pas opgelost wanneer de installateur een officiële verklaring heeft ondertekend waarin hij aangeeft dat de door hem geplaatste buitenunit voldoet aan de wettelijk vastgestelde regels. De installateur blijft ook een aardig tijdje aansprakelijk, mocht de installatie toch teveel kabaal maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yaksa schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Het 'probleem' is pas opgelost wanneer de installateur een officiële verklaring heeft ondertekend waarin hij aangeeft dat de door hem geplaatste buitenunit voldoet aan de wettelijk vastgestelde regels. De installateur blijft ook een aardig tijdje aansprakelijk, mocht de installatie toch teveel kabaal maken.
Of hij sluit zijn verantwoordelijkheid uit. Risico klant.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Yaksa
Carboy54 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:26:
[...]Of hij sluit zijn verantwoordelijkheid uit. Risico klant.
Ik zou dat als klant niet willen.
Kijk, het kan best dat de huidige buren het niet zo erg vinden dat er een overschrijding van 1dB van de wettelijke norm is. Maar goed, die buren verhuizen misschien over 5 jaar en de nieuwe buren zouden dan wel (terecht) bezwaar kunnen maken. Kun je alsnog de hele installatie afbreken en draai je zelf op voor de kosten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yaksa schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

Ik zou dat als klant niet willen.
Kijk, het kan best dat de huidige buren het niet zo erg vinden dat er een overschrijding van 1dB van de wettelijke norm is. Maar goed, die buren verhuizen misschien over 5 jaar en de nieuwe buren zouden dan wel (terecht) bezwaar kunnen maken. Kun je alsnog de hele installatie afbreken en draai je zelf op voor de kosten.
Dat is de keuze van de klant of een andere oplossing.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-09 16:12
Yaksa schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Waar kan ik zo'n verklaring downloaden? Ik teken de offerte pas als de installateur ook de verklaring ondertekent. En ik neem aan dat de verklaring dan gaat boven de kleine lettertjes van het contract met de installateur.

• Yaksa
mv_ak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:11:
[...]

Waar kan ik zo'n verklaring downloaden? Ik teken de offerte pas als de installateur ook de verklaring ondertekent. En ik neem aan dat de verklaring dan gaat boven de kleine lettertjes van het contract met de installateur.
Het is niks meer of minder dan de officiële geluidsberekening waar de installateur de gegevens van de unit invult, samen met de exacte afstanden tot de erfgrens.
Hier vind je wat meer info. De rekentool zelf vind je hier.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-09 16:12
Yaksa schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Het is niks meer of minder dan de officiële geluidsberekening waar de installateur de gegevens van de unit invult, samen met de exacte afstanden tot de erfgrens.
Hier vind je wat meer info. De rekentool zelf vind je hier.
Kijk daar hebben we wat aan. Ik ga nu met een gerust hart een airco oplossing zoeken zonder mij zorgen te hoeven maken over overlast voor de buren.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:36
mv_ak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:34:
[...]

Kijk daar hebben we wat aan. Ik ga nu met een gerust hart een airco oplossing zoeken zonder mij zorgen te hoeven maken over overlast voor de buren.
er zijn nog wel een paar dingen om op te letten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:16
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 30-08-2026 18:32 . Reden: Mo tags toegevoegd ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SyS_ErroR schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:29:
Members only:
Lwa max die moet je nemen dus 65 dB dat is behoorlijk veel.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 30-08-2026 18:33 . Reden: quote aangepast ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-09 17:30
65 dB ga je op 3,2 meter niet redden denk ik.
Een haag isoleert geluid volgens mij nauwelijks. Je wilt een dichte schutting of nog beter: stenen muur.
Simuleer het zelf eens in de geluidsberekeningtool van de rvo.

Met twee of drie lichtere buitenunits zou je het wel kunnen redden misschien, kijk eens naar daikin multisplits 4kW volgens mij hebben die ook een gecertificeerde stille modus die je dan voor de nacht kunt gebruiken. Zoiets: 3MXM40N + 2x FDXM-F3

Edit: typenummer daikin

[ Voor 5% gewijzigd door GudZ op 30-08-2026 22:36 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GudZ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

65 dB ga je op 3,2 meter niet redden denk ik.
Een haag isoleert geluid volgens mij nauwelijks. Je wilt een dichte schutting of nog beter: stenen muur.
Simuleer het zelf eens in de geluidsberekeningtool van de rvo.

Met twee of drie lichtere buitenunits zou je het wel kunnen redden misschien, kijk eens naar daikin multisplits 4kW volgens mij hebben die ook een gecertificeerde stille modus die je dan voor de nacht kunt gebruiken. Zoiets: 3MXM40N + 2x FDXM-F3

Edit: typenummer daikin
Die 3,2m is niet waar, @SyS_ErroR moet deze gaan uitrekenen:
Vanuit perspectief van de achtertuin rode stip.
Wat is de afstand tot 1,5m hoogt in de tuin óf tot een raam/deur bij de buren in de tuin. Dat is de afstand waarop gemeten wordt.

Schema is niet op schaal. :>
Stuur een DM als de foto verwijderd moet worden.
Let bij uitrekenen op dat je de buitenunit op bigfoots of aan de gevel wilt en deze dus wat hoger komt.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door True op 31-08-2026 00:00 ]

• marvel27
Voor de berekening maakt uitblaasrichting niet uit. In de praktijk wellicht wel wat. Heb je WPAC al gebruikt?

• SyS_ErroR
Dank voor alle reacties! De carport zelf is 2,96 hoog. De unit heeft een hoogte van 79,6 cm. Ik hou rekening met 20 cm speling tussen onderkant unit en bovenkant carport. Daarmee hangt de bovenkant van de unit 4,0 meter boven de grond.

Daarmee kom ik uit op een afstand van 4,7 meter op 1,5 meter hoogte. Er is dan nog voldoende afstand naar de gevel van de buren; dus dat is geen issue. Red ik het dan qua geluidseisen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SyS_ErroR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:29:
Dank voor alle reacties! De carport zelf is 2,96 hoog. De unit heeft een hoogte van 79,6 cm. Ik hou rekening met 20 cm speling tussen onderkant unit en bovenkant carport. Daarmee hangt de bovenkant van de unit 4,0 meter boven de grond.

Daarmee kom ik uit op een afstand van 4,7 meter op 1,5 meter hoogte. Er is dan nog voldoende afstand naar de gevel van de buren; dus dat is geen issue. Red ik het dan qua geluidseisen?
WPAC invullen :9 , trouwens je mist nog afstand tussen unit buren (aan beide kanten mind you).

• SyS_ErroR
Wat bedoel je met de afstand tussen unit buren? Ik weet even niet wat je bedoelt.

Ik ga met WPAC aan de slag!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SyS_ErroR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:58:
Wat bedoel je met de afstand tussen unit buren? Ik weet even niet wat je bedoelt.

Ik ga met WPAC aan de slag!
Woordje 'en' was weggevallen, je geeft nu de volgende afstanden:
Members only:
Maar je wilt ook buiten unit tot buren (tekening rechts): eerste raam of deur óf 1,5m boven de grond in de tuin -> welke van die twee eerder komt.
Je hebt te maken met reflectie geluid van je eigen gevel en het feit dat je de unit boven je overkapping/uitbouw hebt.

En mijn tekening is voor locatie #1, je hebt niet aangegeven voor welke locatie jij die afstande hebt gedeeld.

• SyS_ErroR
Ah zo. Deze afstanden zijn voor optie 3, vandaar dat de afstand naar de andere buren niet relevant is.

• BarryH
Waar slaat deze meneer nu weer de plank mis over de 40db overdag en in de nacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOzJgG3bbscOTJWOwHTMw8GG4Vk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wy5dDgLBT6AimoSGVrtaI1ed.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Da3YbCSyy1H9JM2asPNjGZpTM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lIm6a19btswRfmrppxj2RG8n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvxkGZaO8XjtfxtPtw-JjS0lEqQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/plD0MWIomyTvmpUN0wsdgJcM.png?f=user_large

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:48
BarryH schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:32:
Waar slaat deze meneer nu weer de plank mis over de 40db overdag en in de nacht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas zit ik er niet zo heel diep in, maar was het niet zo dat er inderdaad 40 dB(A) geldt 24/7, tenzij de warmtepomp een aantoonbare "stille stand" heeft die ook gekeurd gemeten is (volgens de juiste norm NEN-..., etc.). In dat geval is de limiet overdag 45 dB(A) en 's nachts 40 dB(A).

Ik dacht dat dat het geval was, maar zeker weten doe ik het helaas niet.

• marvel27
Klopt inderdaad, hij houdt geen rekening met de extra 5dB(A) ruimte als je een stille modus hebt. Waarom niet: geen idee.

• BarryH
marvel27 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:33:
Klopt inderdaad, hij houdt geen rekening met de extra 5dB(A) ruimte als je een stille modus hebt. Waarom niet: geen idee.
Tja, er zijn wel vaker publicaties van mensen die niet alle details kennen (en toch deskundig denken te zijn)

• marvel27
Hij zou wel een expert zijn, eigenaar van een leidend akoestisch bureau, dat o.a. consultancy en geluidsmetingen doet.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:48
Ohja zo was het, heel krom gedefinieerd naar mijn idee, maar er staat (in sectie 3):
Als een installatie een afzonderlijke instelling heeft voor de avond- en nachtperiode (19:00 – 7:00 uur), dan wordt het gemeten geluidsniveau in de dagperiode (7:00 – 19:00 uur) gecorrigeerd met –5 dB.
Oftewel, als er een afzonderlijke stille modus is, dan mag je 5 dB van de normale modus afhalen, om daarmee onder 40 te blijven. Oftewel de normale modus moet dan onder 45 blijven.

Krom, maar technisch hetzelfde.

• marvel27
Wel grappig dat de modus er alleen moet zijn. Ze hoeft niet aan te staan.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste