Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:13
Bij mijn deur kon ik die rozet om de cilinder eenvoudig weg halen. (zat met dubbelzijdig tape vast). Daardoor zit de U200 nu strak op de deur. Vind het persoonlijk echt super lelijk als dat ding zo aan de cilinder bungelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:36
LAD93 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:44:
[...]

Het probleem is dat hij geplakt zit en dus geen schroefjes gebruikt. Zelfs als ik hem los calibreer, dus niet op de cilinder, beweegt de motor niet bij ontgrendelen… snap er niks van.
Handmatige kalibratie ook al een keer geprobeerd?
Anders misschien een gevalletje DOA….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
ralphkeb schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:44:
[...]

Handmatige kalibratie ook al een keer geprobeerd?
Anders misschien een gevalletje DOA….
Ja al genoeg - ik merk wel dat als ik de latch functie aan zet hij ineens wel opent, maar na twee keer draaien volledig de kalibratie kwijt is. Ik ga er morgen nog eens goed voor zitten.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:33
LAD93 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:50:
[...]

Ik begrijp hieruit dat het officieel óf plakken óf schroeven is en niet beiden.
Ik heb wel beide gedaan, je zou het kunnen proberen

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:15:
Keypad geeft hier binnen 2 maanden al aan dat de batterijen bijna leeg zijn met de meegeleverde batterijen. Best snel naar mijn idee. Accu van slot zelf geeft 95% aan.
Vorige maand Eneloops (oplaadbare) erin gedaan en vorig week weer een melding dat de batterijen bijna leeg waren van de keypad. Het kan zijn dat deze batterijen niet meer goed zijn, aangezien ik ze al een lange tijd geleden heb gekocht. Ik ga dan hierna andere oplaadbare batterijen proberen.

Andere mensen geen last van dat de batterijen van de keypad snel leeg gaan? Batterijen van de slot zelf gaan wel lekker lang mee (volgens mij nog ruim boven de 80%, na 3 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Oplaadbare batterijen hebben een bronspanning van 1,2 Volt terwijl normale batterijen 1,5 Volt hebben. Dan kan dan ook een reden zijn dat die sneller meldt dat die leeg is ten opzichte van gewone batterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
@blueman85 @ralphkeb de problemen zijn eindelijk opgelost. Ik las ergens op Reddit dat de v65 firmware redelijk gevoelig is voor een moeizame cilinder dus vanmorgen de hele boel uit elkaar gehaald en ongeveer alle onderdelen met WD40 ingespoten. Daarna een volledige reset en de U200 draait nu als een zonnetje! Bedankt voor het meedenken :)

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:27:
Oplaadbare batterijen hebben een bronspanning van 1,2 Volt terwijl normale batterijen 1,5 Volt hebben. Dan kan dan ook een reden zijn dat die sneller meldt dat die leeg is ten opzichte van gewone batterijen.
Met de meegeleverde batterijen had ik een melding van bijna lege batterijen na ongeveer 2 maanden. Is dit wel normaal? Leek mij namelijk vrij snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
@LAD93 WD40 is juist niet goed voor sloten, daar is speciale slotenspray voor. WD40 is voor je fiets. Hoop dat het lang goed blijft gaan voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:22:
@LAD93 WD40 is juist niet goed voor sloten, daar is speciale slotenspray voor. WD40 is voor je fiets. Hoop dat het lang goed blijft gaan voor je.
Goed punt - ga ik van de week even scoren.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:36
LAD93 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:01:
@blueman85 @ralphkeb de problemen zijn eindelijk opgelost. Ik las ergens op Reddit dat de v65 firmware redelijk gevoelig is voor een moeizame cilinder dus vanmorgen de hele boel uit elkaar gehaald en ongeveer alle onderdelen met WD40 ingespoten. Daarna een volledige reset en de U200 draait nu als een zonnetje! Bedankt voor het meedenken :)
En de FW updaten naar de laatste Beta, daar zijn ook al heel wat verbeteringen geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
ralphkeb schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:58:
[...]

En de FW updaten naar de laatste Beta, daar zijn ook al heel wat verbeteringen geïmplementeerd.
Ook een goeie.

Algemene vraag - ik heb een voordeur met aan de buitenkant geen draaibare deurkruk maar gewoon zo’n vaste. Daarom gebruik ik nu de pull spring feature, die de schoot ook intrekt als de deur van het slot gehaald wordt. Echter, dit wil ik vaak niet als ik de deur handmatig van binnenuit open. Is er een manier om dit uit te zetten bij het handmatig open doen (via auto-turn lock)?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

remmuz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:24:
Schaamteloos gekopieerd en vertaald, de laatste update van het U200 developers team:
1. Probleem met de functie Ontgrendelen (deur openen):
Sommige gebruikers hebben gemeld dat de vergrendeling niet volledig vastklikt bij het ontgrendelen. We vermoeden dat dit komt door de sleutelbeveiliging die is toegevoegd in versie v65. Om sleutelbreuk te voorkomen, hebben we het koppel tijdens het ontgrendelen aangepast. In de komende update van december verhogen we het koppel om dit probleem aan te pakken. Daarnaast ontwikkelen we een nieuw algoritme waarmee het slimme slot U200 automatisch het vereiste koppel kan aanpassen op basis van het gebruik. Naar verwachting wordt dit in het eerste kwartaal van 2025 gelanceerd.
2. Problemen bij het kalibreren van het slot:
We hebben ontdekt dat het Two-Turn Bolt EU-insteekslot het meest stabiel is voor kalibratie. Bij het vergrendelen met een sleutel, wordt de grendel twee keer omgedraaid terwijl u de sleutel draait. We hebben twee soorten sloten geïdentificeerd die vaak problemen ondervinden tijdens de kalibratie, en hier zijn de oplossingen:
A) Slot met één of drie slagen (bijv. Fuhr multisafe, M-Lock LP-STARK-A)
Als de grendel volledig uitschuift na één keer draaien van de sleutel of meerdere keren moet worden omgedraaid (bijv. drie keer), schakel dan de "Trekveerfunctie" in de Aqara Home-app in (Instellingen > Slotconfiguratie > Trekveerfunctie).B) Handvatliftslot (bijv. Yale UK Multipoint)
Bij sommige UK-sloten moet de grendel worden opgetild om het slot te activeren. Volg bij het kalibreren in de Aqara Home-app (Instellingen > Slotconfiguratie > UK-slot) de instructies om de kalibratie te voltooien. * Dec Beta-update vereist* We nemen het probleem van slotkalibratie zeer serieus, maar het is voor ons team een ​​uitdaging om de omstandigheden van de deuren van gebruikers te analyseren. Als u een van de bovenstaande slottypen hebt, nodigen wij u uit om ons het model van uw insteekslot te geven, en wij zullen het kopen om te testen.
3. De batterij van het toetsenbord raakt snel leeg:
Als reactie op de feedback van sommige gebruikers over het snel leeglopen van de batterij van het toetsenbord, hebben we enkele toetsenborden opgehaald voor analyse en zijn we van plan om het probleem van de NFC-chip die niet goed slaapt, op te lossen in de update van december. Ondertussen raden we aan om het toetsenbord niet aan metalen oppervlakken te bevestigen om de kans te verkleinen dat NFC ten onrechte wordt geactiveerd.
4. Abnormaal stroomverbruik gemeld door HA-gebruikers:
We integreren de U200 in de ecosystemen van HA, Aqara en Apple om de oorzaak van het abnormale stroomverbruik te onderzoeken. We hebben echter geen snel leeglopen van de batterij waargenomen in de sloten die we hebben getest en we zullen ons onderzoek voortzetten.
5. Langzame hulprotatiefunctie:
We hebben feedback van gebruikers opgemerkt over de trage reactie van de hulprotatiefunctie, die een aanzienlijke impact heeft op de gebruikerservaring. Daarom optimaliseren we deze functie in de update van december, zodat deze binnen 0,7 seconden reageert op vergrendelen of ontgrendelen nadat de gebruiker aan de knop draait.
6. Ondersteuning voor de Open Door (Unlatch)-functie van Matter:
De U200 ondersteunt de Open Door (unlatch)-functie na de update van december. Hoewel Apple/Alexa/Google-ecosystemen momenteel geen plannen hebben voor deze functie, hebben we met HA gecommuniceerd en verwachten we dat de U200 deze functie in maart 2025 op HA zal implementeren.
7. Aqara Home & Apple Home-app OTA-updateplan:
We verwachten medio december een bèta-update in Aqara Home te leveren en de firmware ter test naar Apple & Matter te sturen. Vanwege de feestdagen kan de test van Apple worden uitgesteld tot januari. Zodra de test is voltooid, kan de U200 worden geüpdatet op Apple Home. P.S. Omdat de U200 een samenwerkingsproject van Apple is, moeten we hun tests doorstaan ​​voordat we de firmware-update officieel vrijgeven.

Edit, voor de volledigheid; dit zit nog niet in de .71 firmware die sinds gisteren beschikbaar is.
toon volledige bericht
Heb je ook een link naar de originele bron voor mensen die dat liever direct lezen ipv een computervertaling :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:46
ralphkeb schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:58:
[...]

Is dat zo? Ik heb nog geen verbeteringen opgemerkt in versie 71 (kwam van 70), maar kon de changelog voor deze versie ook nog niet vinden.

Vooralsnog ervaar ik alleen een verslechtering: bij mij werkt de auto-turn lock functie nu niet meer. Als ik een kleine draai geef aan de knop, dan piept ie een seconden later, en krijg ik in Homekit de melding dat de deur is ontgrendeld. Maar de motor heeft helemaal niet gedraaid.
Heb het voor nu maar even uitgezet, aangezien het ding moeizamer draait als dit aanstaat...

Heb vanmiddag ook het slot opnieuw gekalibreerd (had de sluitkomen van de deur vervangen), dus zou ook nog daar aan kunnen liggen. Al gaat het ver- en ontgrendelen via de andere mogelijkheden nog steeds prima.

Nog twee andere issues:
Ik zag dat de batterij van de keypad al half leeg is. Heb het ding misschien net een maand hangen... en meestal ontgrendel ik buiten de keypad om. Zoals hierboven is te lezen, zou dit een bug zijn. Een week gelden stond dit echter nog gewoon op 100%.

Heb de action knop van mijn Apple watch ultra (gen 1) aan een opdracht in de Apple opdrachten app gekoppeld, waarlangs d.m.v. Home Assistant de deur wordt ontgrendeld. In de opdrachten app zitten nog wat voorwaarden, zoals dat ik verbonden moet zijn met de thuis WiFi, of als de locatie thuis is, en bepaalde focus standen niet aan staan (bijv. slaap).
Valt mij op dat er soms een flinke vertraging is voordat het slot reageert, al ligt dat vermoedelijk aan de Apple Watch, als ik de opdracht via de iPhone start, gaat dit namelijk wel consistent direct.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blueman85
LAD93 schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:30:
[...]

Ook een goeie.

Algemene vraag - ik heb een voordeur met aan de buitenkant geen draaibare deurkruk maar gewoon zo’n vaste. Daarom gebruik ik nu de pull spring feature, die de schoot ook intrekt als de deur van het slot gehaald wordt. Echter, dit wil ik vaak niet als ik de deur handmatig van binnenuit open. Is er een manier om dit uit te zetten bij het handmatig open doen (via auto-turn lock)?
Goedemorgen!

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Aqara bezig is om dit bij een volgende versie uit te rollen. Ik heb namelijk net als jij ook een vaste deurknop en ik wil soms ook dat alleen m'n deur van het slot af gaat maar niet helemaal ontgrendelt, anders staat deze op een kier.

Dus daar moeten we nog even geduld voor hebben.

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
fsfikke schreef op maandag 2 december 2024 @ 00:20:
[...]

Heb je ook een link naar de originele bron voor mensen die dat liever direct lezen ipv een computervertaling :p
nee helaas niet. Dit staat op een afgeschermd deel van de U200 groep op Slack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

remmuz schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:44:
[...]

nee helaas niet. Dit staat op een afgeschermd deel van de U200 groep op Slack.
Maar wel in het Engels :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Voor degenen die geen keypad bij de deur willen hebben en ook Ubiquiti spul in huis hebben:
via de Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Pro (en Home Assistant) kun je ook het U200 slot bedienen. Sinds kort is de NFC en fingerprint beschikbaar gekomen waardoor je het nu zonder keypad kunt doen.

[ Voor 40% gewijzigd door robertwebbe op 05-12-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09
https://gadget-freakz.com...sistant-a-complete-guide/
robertwebbe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:06:
Voor degenen die geen keypad bij de deur willen hebben en ook Ubiquiti spul in huis hebben:
via de Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Pro (en Home Assistant) kun je ook het U200 slot bedienen. Sinds kort is de NFC en fingerprint beschikbaar gekomen waardoor je het nu zonder keypad kunt doen.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Gijs007 schreef op maandag 2 december 2024 @ 00:55:
[...]

Is dat zo? Ik heb nog geen verbeteringen opgemerkt in versie 71 (kwam van 70), maar kon de changelog voor deze versie ook nog niet vinden.
In versie 71 zit alleen een fix voor het probleem dat soms de HomeKeys verdwijnen na een tijdje.
De grote wijzigingen zitten in versie 75 maar vanwege de feestdagen wordt die pas volgend jaar verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
robertwebbe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:06:
Dat is wel een elegante oplossing, helaas lees ik in de reviews dat het ding niet goed tegen UV licht kan.
Hij zou bij mij pal op het zuid westen hangen, en dus het grootste deel van de dag in de zon hangen. Dus helaas hier geen optie.

Daarnaast is G4 ook wel een prijzige video deurbel, heb met blackfriday een Reolink deurbell gekocht, die 1/3 van de prijs is.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Laatst online: 22:17
LAD93 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:55:
Zijn er hier veel mensen die de U200 gebruiken zonder cilinder met paniekfunctie?

Er staat bij ons een nieuwe voordeur op de planning de komende maanden, dus ik wil de cilinder van de huidige deur niet zomaar vervangen en toch ook wel de U200 kopen met de BF deals die ik nu zie...
Ik heb hem onlangs geïnstalleerd op een slot zonder paniekfunctie. Wist in eerste instantie niet eens dat dat kon, dom van mij natuurlijk, maar las het ergens in een reactie op een aanbieding. Slot gelijk gehaald toen. Geen spijt van tot op heden, veeeeeel eerder moeten doen.
Ik kan echter in het ergste geval nog met sleutel via de achterdeur naar binnen.

Enige wat ik wel een beetje raar vind is dat je via de keypad het slot kan vergrendelen met een simpele druk op 1 knop. Doorgaans hebben wij de deur niet op slot, overdag sowieso niet, maar elke grapjas kan je deur even op slot gooien en als dan de pakketbezorger voor je deur staat ben je verrast dat je de deur niet gelijk kunt opentrekken!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
blueman85 schreef op maandag 2 december 2024 @ 06:31:
[...]

Goedemorgen!

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Aqara bezig is om dit bij een volgende versie uit te rollen. Ik heb namelijk net als jij ook een vaste deurknop en ik wil soms ook dat alleen m'n deur van het slot af gaat maar niet helemaal ontgrendelt, anders staat deze op een kier.

Dus daar moeten we nog even geduld voor hebben.
Hier kijk ik ook naar uit. Zit in dezelfde situatie. Middels automation gaat mijn deur ‘s avonds in het slot en ik zou willen dat ie in de ochtend weer van slot gaat, zonder dat gelijk de deur opengaat 😂😂. Dus van slot halen doen we nu maar handmatig, de eerste die naar buiten moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik verwacht de ontgrendelfunctie pas eind 1e kwartaal 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-06 14:46
Heeft er hier iemand hier de U200 in HA gekoppeld zonder de Aqara hub ?

HA ziet het slot (als ik een matter apparaat wil toevoegen en klik op andere methode dan scannen van de QR code) maar ik krijg met geen mogelijkheid het slot toegevoegd. Ik heb een AppleTV 4K (gen) waarbij het dus mogelijk zou moeten zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
Dezjay schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:13:

HA ziet het slot (als ik een matter apparaat wil toevoegen en klik op andere methode dan scannen van de QR code) maar ik krijg met geen mogelijkheid het slot toegevoegd. Ik heb een AppleTV 4K (gen) waarbij het dus mogelijk zou moeten zijn..
-edited- Ik heb geen hub en heb het slot in HA Homekit, ook met enkel mijn AppleTV 4K.

Tevens een Aqara G4 deurbel. Beide werken perfect.

[ Voor 6% gewijzigd door Bulligan op 09-12-2024 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 13:56
Dezjay schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:13:

mij is het ook nog niet gelukt via Google Home naar HA, maar in principe is jou Apple TV de Matter Hub, dus je dient hem daar in toe te voegen.
Vanuit Apple Home kan je dan naar het slot gaan en kiezen dat je een toegangsleutel/api
Deze moet je gebruiken in HA om hem toe te voegen via Add Matter device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ook hier problemen om het slot toe te voegen in Apple Home (ik heb een AppleTV 4K / TBR).

Ik heb geen Aqara Hub, maar wens het slot via Matter aan Apple Home en HA te koppelen, maar dat wil nog niet lukken.

Als ik het slot in "set"-modus zet, knippert de witte LED. Via Apple Home op m'n iPhone krijg ik het slot dan te zien en hij wil ook wel connecten, maar bij "setting up" failed ie altijd na een paar minuten. Hoe vaak ik ook probeer...

De overduidelijke dingen al gecontroleerd, zoals ipv6. Het frustrerende is dat er geen enkele vorm van feedback is over wat er nu exact fout gaat. Dat blijft dus gissen.

Ter info heb ik het slot nog niet gemonteerd op mijn deur (hij is dus nog niet gekalibreerd). Voor wat ik heb gelezen zou dat niet uit moeten maken.

Iemand nog tips? Frustrerend proces tot dusverre... :(

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiloSierra
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-06 12:34
Ik had precies hetzelfde. Heb je al een update gedaan van de firmware, dat was bij mij de oplossing om het slot zichtbaar te maken in Apple Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Same here - een hoop issues waren bij mij opgelost na een update en het volledig opladen van de accu.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
Zal van de week eens verder gaan prutsen. Heb een volledig unifi netwerk met diverse vlans. En ook nog eigen dns (pihole)

Hij knippert bij mij rood als ik set indruk, dat is volgens de handleiding dat ie al is gekoppeld. Zal ook een een volledige reset proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@KiloSierra en @LAD93, blij te lezen dat ik niet de enige ben.

Ik heb het slot al geüpdatet naar de laatste (beta) firmware, maar dat heeft nog geen succes gebracht. Ik zal de batterij eens volledig opladen dan. Als dat de oplossing is... 8)7

@Dezjay Hier dezelfde set-up... Maar ik heb momenteel geen verkeer geblokt tussen vlans en naar het internet etc. Om dat in ieder geval uit te sluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door JanHenk op 11-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27
@Dezjay Ik kreeg het slot niet toegevoegd in HomeKit via het scannen. Echter ... handmatig toevoegen dmv de code die op de matter sticker staat werkte direct. (gebruik een Homepod met firmware v65)

[ Voor 10% gewijzigd door Svennos1 op 11-12-2024 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het is mij gisteravond toch gelukt. Ik heb mijn telefoon op een Wifi netwerk gezet dat alleen op 2.4 GHz werkt en tevens in hetzelfde vlan zit als mijn Apple TV. Ik weet niet welke van die twee het hem deed. Ik vermoed de vlan.

Daarna pakte ie hem in één keer. :)

• Dezjay
Hmm ok en dan via de app QR gescand en op set gedrukt ?

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:34
Ik heb hem ook via de AppleTV als hub werkend, en zonder problemen aan de praat gekregen. Ik heb wat twijfelachtigere devices wel in een aparte VLAN hangen, maar de AppleTV's hangen bij mij gewoon in mijn normale VLAN tussen de computers en telefoons.

Matter maakt volgens mij gebruik van mDNS en IPv6. Hier weet ik zelf niet heel veel van af, maar het zou daar mee te maken kunnen hebben.

• Dezjay
Ok het is mij ook gelukt !

IPv6 aangezet in Unifi (had ik al)
mDNS staat al aan, en ook mn Pihole DNS was gewoon actief.

Slot gereset en toen toegevoegd in Homekit dat werkte wonderbaarlijk alleen was mn slot natuurlijk niet meer gecalibreerd. Slot toen toegevoegd aan de Aqara app en gekalibreerd en nu werkt het naar behoren.

Nu even verder met HomeAssistant en koppelen van de fingerprint reader van de Unifi Doorbell Pro.

Ik denk dat de 2.4 Ghz de truuk is aangezien ik echt al van alles heb lopen proberen. Dat het enige wat ik zojuist heb veranderd.

**Edit**

Ik heb mn HAOS VM verplaatst naar Private Vlan.
Alles even weer op 2.4 gezet en kon toen zonder problemen mn slot importeren vanuit Homekit naar HAOS.

Ik denk dat voor de gemiddelde gebruiker dit prima te doen is alleen "wij" maken het ons allemaal zo moeilijk met meerdere vlans etc etc ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Dezjay op 12-12-2024 11:11 ]

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
Dezjay schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:20:
**Edit**

Ik heb mn HAOS VM verplaatst naar Private Vlan.
Alles even weer op 2.4 gezet en kon toen zonder problemen mn slot importeren vanuit Homekit naar HAOS.

Ik denk dat voor de gemiddelde gebruiker dit prima te doen is alleen "wij" maken het ons allemaal zo moeilijk met meerdere vlans etc etc ;)
Dat weet ik heel zeker. >:) Hier geen problemen gehad met het toevoegen van het slot via een HomePod. Aangezien hier geen Aqara m2 of m3 hub is. Enkel de G3 maar volgens mij doet die niks met het slot. (Wordt graag gecorrigeerd hierop indien dat wel zo is). Draai wel UniFi maar momenteel geen aparte vlans erop.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 15:48
Kan dit slot geplaatst worden op z'n slot? De installatie instructies op de site zeggen niets over het model hier onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIkXURi5K1mOd5DxVBWlCmYjSAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrSiZwEkfqvy7ntXKxMDjlzb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
ReTechNL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:57:
Kan dit slot geplaatst worden op z'n slot? De installatie instructies op de site zeggen niets over het model hier onder.
[Afbeelding]
Nee.
Zie onderstaande reactie in dit topic. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79578286

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 15:48
Ah super! Helaas dat het niet functioneerd. Weet iemand of dit slot/deur omgebouwd kan worden naar een recent compatibel model?

• TheKerremenke
ReTechNL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:24:
[...]

Ah super! Helaas dat het niet functioneerd. Weet iemand of dit slot/deur omgebouwd kan worden naar een recent compatibel model?
Ongetwijfeld kan dat. Indien je een nieuw slot uitsparing eruit freest evenals in het kozijn. Maar in dat geval zou ik ruimte maken voor een level lock pro+. Een veel nettere oplossing dan de u200.

Maar misschien is de deur (laten) vervangen voor een nieuwe net zo gemakkelijk. Heb je tevens keuze voor een nieuw slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
alex3305 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:05:
Ik zal het slot voornamelijk via Matter over Thread gebruiken met de Nest Hub 2 als Thread Border Router.
Zojuist ook met Nest Hub 2 eens aangesloten en de U200 gekoppeld via Thread.

Ik verbaas mij toch over een aantal dingen. Het is nu veel te makkelijk om bv per ongeluk de deur te openen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jECjnX4Ucy79FbstVfXjxQpR2n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq3pSQGdymcO5cIBvw6K4S7Y.jpg?f=fotoalbum_large
Ik hoef maar 1x in de Google Home app op de U200 te tikken en de deur gaat open. Hij trekt een paar seconden de latch in, maar door beetje tocht/wind gaat mijn deur al ver genoeg open. Hij probeert wel vanzelf weer op slot te doen als je deur niet wagenwijd open hebt, maar dat lukt dus niet meer, omdat deur net te ver open is.

Als je op de homescreen U200 lang ingedrukt houdt dan krijg je het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8cz11lNCdUcxLsh8dk9ir41rFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENNblYInlsvWkUxRLM5fcxjn.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij je dus de knop ingedrukt moet houden om te ontgrendelen. Dit is wel gewenster, zodat ik dit niet per ongeluk kan doen als ik niet thuis ben.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Op deze manier tik je namelijk wel heel erg makkelijk je slot open, terwijl je bv het licht thuis uit wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:37
Ik heb in Home Assistant een bevestigingsscherm ingebouwd tegen het per ongeluk openen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uaRsnExbjZOx4zdWXPHzG_6fGY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X7jkCHlWCDPkSOPtf6qOI0q7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
dennistd schreef op zondag 22 december 2024 @ 02:41:
Ik heb in Home Assistant een bevestigingsscherm ingebouwd tegen het per ongeluk openen:

[Afbeelding]
Ja had zoiets ook graag in Google Home gezien, maar ik ben bang dat ik afhankelijk ben of Google dit aan gaat passen. Of ligt dit bij Aqara?

Mocht iemand een workaround hebben, dan hoor ik dat ook graag. Dit voelt toch niet helemaal veilig en is het met de eenmalige wachtwoorden uit de Aqara app, misschien nog beter. Maar daarvoor heb ik de Nest Hub 2 niet gekocht ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
@xileS Ik ben uiteindelijk voor een ander smart lock gegaan. Die heb ik niet aan mijn Nest Hub gekoppeld, maar ik loop wel tegen hetzelfde probleem aan via Home Assistant. De oplossing van @dennistd is wel aardig, maar ik zou eigenlijk graag een geo-lock of een code-lock willen hebben op het openen van het slot of de deur vanuit de UI. Maar dat lijkt er standaard niet in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
alex3305 schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:01:
@xileS Ik ben uiteindelijk voor een ander smart lock gegaan. Die heb ik niet aan mijn Nest Hub gekoppeld, maar ik loop wel tegen hetzelfde probleem aan via Home Assistant. De oplossing van @dennistd is wel aardig, maar ik zou eigenlijk graag een geo-lock of een code-lock willen hebben op het openen van het slot of de deur vanuit de UI. Maar dat lijkt er standaard niet in te zitten.
unlocken via een tijdelijke code, kan dus al standaard met de Aqara U200 zonder hubs. Dit werkt ook gewoon als je niet thuis bent en niet met BT verbonden bent. Tijdelijke code, is wel maar max een kwartier ofzo geldig en zou je weer een nieuwe moeten aanmaken.

Ik heb dus speciaal een Nest Hub 2 aangeschaft voor de Thread Matter support en dat hij dan in Google Home te bedienen is, maar nu krijg ik daar een beetje gek gevoel bij, dat slot te gemakkelijk open gaat op afstand. Je zou maar op vakantie zijn en er per ongeluk op klikken en je deur is thuis wagenwijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
xileS schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:17:
[...]

unlocken via een tijdelijke code, kan dus al standaard met de Aqara U200 zonder hubs. Dit werkt ook gewoon als je niet thuis bent en niet met BT verbonden bent. Tijdelijke code, is wel maar max een kwartier ofzo geldig en zou je weer een nieuwe moeten aanmaken.

Ik heb dus speciaal een Nest Hub 2 aangeschaft voor de Thread Matter support en dat hij dan in Google Home te bedienen is, maar nu krijg ik daar een beetje gek gevoel bij, dat slot te gemakkelijk open gaat op afstand. Je zou maar op vakantie zijn en er per ongeluk op klikken en je deur is thuis wagenwijd open.
Ben bang dat dit wel een Google dingetje is en niet Aqara. Aangezien je met Apple HomeKit wel eerst de tegel moet openen alvorens te ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TheKerremenke schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:17:
[...]

Ben bang dat dit wel een Google dingetje is en niet Aqara. Aangezien je met Apple HomeKit wel eerst de tegel moet openen alvorens te ontgrendelen.
En staat Google ergens open voor suggesties/veranderingen/bugs? Vind het altijd zo moeilijk melden bij zulke partijen en dan nog afwachten of ze het aan gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
xileS schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:25:
[...]

En staat Google ergens open voor suggesties/veranderingen/bugs? Vind het altijd zo moeilijk melden bij zulke partijen en dan nog afwachten of ze het aan gaan passen.
Geen idee. Draai geen Google Home, maar Apple Home. Dus daar kan ik niets over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TheKerremenke schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:26:
[...]

Geen idee. Draai geen Google Home, maar Apple Home. Dus daar kan ik niets over zeggen.
Ik heb via de Google Home app feedback in kunnen dienen. En nu hopen dat dit binnenkort veranderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RobertLikesTwea schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:01:
Ik heb Behoorlijk wat moeite gehad om mijn Aqara U200 Smart Lock in Home Assistant te krijgen. Mijn HASS draait op een VM met ProxMox. En Matter / Thread doe ik door middel van een SkyConnect.

Wat ik heb geleerd mede door dit en andere forums:
  • In ProxMox moest ik de USB-poort waarop de SkyConnect was aangesloten "forwarden" naar de VM waarop HASS draaide (Proxmox -> [Betreffende VM] -> Hardware -> USB Device -> Edit)
  • Op mijn Unifi router moest ik IPV6 op de gedefinieerde netwerken aanzetten (Unifi -> Settings -> Networks -> [Desbetreffende netwerk selecteren] -> IPv6 -> Interface Type op Prefix Delegation).
  • Om vanuit Home Assistant een Matter device toe te kunnen voegen moet je telefoon op een 2.4 GHZ wifi netwerk zitten, waar ook je Home Assistant op je zit.
  • En de belangrijkste (die me ook het meeste tijd heeft gekost): Het slot werd nog steeds niet gevonden. Totdat ik deze link vond waarin de tip werd gegeven dat ik mijn telefoon (Android) moest syncen met de credentials van het Thread netwerk (Home Assistant App openen -> Instellingen -> Companion App -> Probleemoplossen -> Synchroniseer de Thread organisatie).
En toen werkte het eindelijk als een zonnetje d:)b

Hoop dat iemand er wat aan heeft.
toon volledige bericht
Ik ben aan het kiezen tussen een Matter hub, of dus deze stick (die een stuk goedkoper is). Wat mij niet echt duideijk wordt is welke features je 'unlocked' (pun intended) als je een matter hub toevoegt. Idealiter wil ik het geheel via Homeassistant ook kunnen aansturen om bijv in de avond de deur automatisch op nachtslot te zetten, maar ook om incidenteel buitenshuis iemand binnen te kunnen laten. Nice to have zou zijn om bepaalde users te kunnen enablen/disablen via mijn HA automations (werkster, kids, familie).

Er wordt erg veel geschreven over het slot maar het blijft lastig om te achterhalen wat er nou precies wel en niet kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertLikesTwea
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-04 13:20
Zover ik het kan zien kan je via Matter alleen het slot sluiten en ontsluiten en de status van de batterij bekijken.

Dit is wat ik zie in Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sKFk_lq2jSjsGquitNBHZtFCu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Id1UhP4Js1a390jPqqXz2AA.png?f=fotoalbum_large
Sander schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:57:
[...]

Ik ben aan het kiezen tussen een Matter hub, of dus deze stick (die een stuk goedkoper is). Wat mij niet echt duideijk wordt is welke features je 'unlocked' (pun intended) als je een matter hub toevoegt. Idealiter wil ik het geheel via Homeassistant ook kunnen aansturen om bijv in de avond de deur automatisch op nachtslot te zetten, maar ook om incidenteel buitenshuis iemand binnen te kunnen laten. Nice to have zou zijn om bepaalde users te kunnen enablen/disablen via mijn HA automations (werkster, kids, familie).

Er wordt erg veel geschreven over het slot maar het blijft lastig om te achterhalen wat er nou precies wel en niet kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
Sinds dit weekend werkt plots de nfc niet meer. Zowel de tags, als de Apple homekeys, geen reactie. Lijkt wel of het hele nfc gedeelte is uitgeschakeld of dat de unit (nu al) stuk is. Iemand nog suggesties, of weet of dat eventueel handmatig aan en uit gezet kan worden? Kan er niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
Beste allemaal,

Ik merkte sinds gisteren toen ik m'n keypad gebruikte om de voordeur open te doen dat het geluid van de speaker in de keypad heel laag was. Ik heb niet aan de instellingen gezeten ,deze staat nog steeds op volume high.... Heeft iemand dit ook eens gehad?

Nu regende het gisteren non stop en staat mijn voordeur ook behoorlijk in de wind en valt de regen er op want heb geen afdak boven m'n voordeur..... Zou dat het kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vato9394
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-06 12:39
@blueman85 Dit is "normaal" als er inderdaad water in het speakertje komt. Als het enkele uren droog is komt het geluid vanzelf terug (zoals je waarschijnlijk zelf al gemerkt hebt).

Heeft iemand nog een update ivm "open latch" feature in Home assistant?

@remmuz misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door vato9394 op 13-01-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
vato9394 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:06:
@blueman85 Dit is "normaal" als er inderdaad water in het speakertje komt. Als het enkele uren droog is komt het geluid vanzelf terug (zoals je waarschijnlijk zelf al gemerkt hebt).

Heeft iemand nog een update ivm "open latch" feature in Home assistant?

@remmuz misschien?
Firmware 3.0.0_0076 is een paar dagen geleden uitgebracht. kan een tijdje duren voordat die bij iedereen zichtbaar is.
Heb hem zelf nog niet en er is geen changelog

[ Voor 4% gewijzigd door remmuz op 13-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:20
blueman85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 05:11:
Beste allemaal,

Ik merkte sinds gisteren toen ik m'n keypad gebruikte om de voordeur open te doen dat het geluid van de speaker in de keypad heel laag was. Ik heb niet aan de instellingen gezeten ,deze staat nog steeds op volume high.... Heeft iemand dit ook eens gehad?

Nu regende het gisteren non stop en staat mijn voordeur ook behoorlijk in de wind en valt de regen er op want heb geen afdak boven m'n voordeur..... Zou dat het kunnen zijn?
DIt had ik de afgelopen dagen inderdaad ook. Inmiddels klinkt ie weer als vanouds :)
remmuz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Firmware 3.0.0_0076 is een paar dagen geleden uitgebracht. kan een tijdje duren voordat die bij iedereen zichtbaar is.
Heb hem zelf nog niet en er is geen changelog
Ik hoop inderdaad dat binnenkort de open latch functie in HA komt. Die mis ik toch wel echt..

Edit: zojuist even wezen spelen en het lijkt erop dat:
code:
1
2
3
4
5
6
ap_action:
          action: perform-action
          perform_action: lock.unlock
          target:
            entity_id: lock.aqara_smart_lock_u200_slot
        entity: lock.aqara_smart_lock_u200_slot

De latch ook opent wanneer het slot al “unlocked” is
Uiteraard van locked naar unlocked gaat de deur ook direct open. Maar voor mijn doeleind ben ik iig weer een stukje blijer :+

[ Voor 40% gewijzigd door QempZoR op 13-01-2025 20:07 ]

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-06 10:20

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

TheKerremenke schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:17:
[...]

Niet helemaal. In de Woning/Home app van apple heeft het tegeltje ook een icoontje waar je op kan klikken. Dat triggert meteen het slot.

Als bij mij de deur dicht is, maar het slot niet vergrendeld is en ik klik op het icoontje die in de tegel staat, dan gaat de deur helemaal op slot. Druk ik daarna nog een keer op het icoontje op de tegel, dan ontgrendeld de deur en via de Aqara app heb ik ingesteld dat dan ook de latch voor 1 seconde moet worden ingetrokken. De deur gaat dan dus ook open en kan iedereen naar binnen.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
MRE-Inc schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Niet helemaal. In de Woning/Home app van apple heeft het tegeltje ook een icoontje waar je op kan klikken. Dat triggert meteen het slot.

Als bij mij de deur dicht is, maar het slot niet vergrendeld is en ik klik op het icoontje die in de tegel staat, dan gaat de deur helemaal op slot. Druk ik daarna nog een keer op het icoontje op de tegel, dan ontgrendeld de deur en via de Aqara app heb ik ingesteld dat dan ook de latch voor 1 seconde moet worden ingetrokken. De deur gaat dan dus ook open en kan iedereen naar binnen.
Klopt inderdaad. d:)b :Y

Op het icoontje drukken ontgrendeld/vergrendeld direct. Rechts langs het icoontje drukken dan opent de tegel eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:03
Er is via HomeKit geen mogelijkheid om het slot te openen als de deur alleen dicht, maar niet op slot is toch? Dat alleen de latch ingetrokken wordt zeg maar

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:03
QempZoR schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:22:
[...]

DIt had ik de afgelopen dagen inderdaad ook. Inmiddels klinkt ie weer als vanouds :)

[...]

Ik hoop inderdaad dat binnenkort de open latch functie in HA komt. Die mis ik toch wel echt..

Edit: zojuist even wezen spelen en het lijkt erop dat:
code:
1
2
3
4
5
6
ap_action:
          target:

De latch ook opent wanneer het slot al “unlocked” is
Uiteraard van locked naar unlocked gaat de deur ook direct open. Maar voor mijn doeleind ben ik iig weer een stukje blijer :+
toon volledige bericht
Hoe heb je dit nu precies gedaan? een dummy entity aangemaakt en dit als automation gemaakt?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

Zo te lezen, functioneert het in de Apple Home app precies hetzelfde.

M.a.w. als je slot/deur vergrendeld is en je bent niet thuis en drukt eenmaal op de U200 tegel op de homescreen in je Home app en je deur staat open en iedereen is welkom.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Wellicht toch een foutje aan de kant van Aqara?

Als je de tegel in Google Home inhoudt, krijg je al een iets meer gewenstere optie, je dient dan een knop in te houden ipv alleen even aan te tikken. Het beste zou bv een extra passcode zijn, want zo gemakkelijk wil je ook weer niet je deur (per ongeluk) openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

makooy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:07:
Er is via HomeKit geen mogelijkheid om het slot te openen als de deur alleen dicht, maar niet op slot is toch? Dat alleen de latch ingetrokken wordt zeg maar
Klopt, daarvoor moet je echt in de Aqara app zelf zijn en binnen bluetooth range of het moet kunnen via de aqara M3 hub. In de app zit een knop genaamd: retract latch. Daarop drukken en de latch wordt ingetrokken waardoor de deur open gaat vergelijkbaar met het naar beneden duwen van een normale deurkruk.
xileS schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Zo te lezen, functioneert het in de Apple Home app precies hetzelfde.

M.a.w. als je slot/deur vergrendeld is en je bent niet thuis en drukt eenmaal op de U200 tegel op de homescreen in je Home app en je deur staat open en iedereen is welkom.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Wellicht toch een foutje aan de kant van Aqara?

Als je de tegel in Google Home inhoudt, krijg je al een iets meer gewenstere optie, je dient dan een knop in te houden ipv alleen even aan te tikken. Het beste zou bv een extra passcode zijn, want zo gemakkelijk wil je ook weer niet je deur (per ongeluk) openen.
Bijna. Als je drukt op de tegel, dan krijg je een schuifknop te zien die ja naar beneden moet sliden om de deur te openen. In de tegel, staat ook een icoon. Als je op het icoon drukt die in de tegel staat, dan gaat idd de deur open en kan iedereen binnenkomen als je in de Aqara app hebt ingesteld. Dat zit bij Lock Configuration waar je ook kan instellen of je een EU Lock of US Lock hebt. Onderaan staat de Pull Spring Feature. Die staat bij mij aan, maar kun je ook uitzetten. Echter heeft mijn voordeur geen deurkruk aan de buitenkant dus als ik de Pull Spring Feature uitschakel dan kan ik bv met mijn Apple Watch alleen de deur van het slot halen/ontgrendelen, maar de deur gaat niet open. Dan moet ik alsnog de sleutel in het sleutelgat steken en draaien om de latch in te trekken zodat de deur alsnog open gaat.

Ik zal eens kijken of het mogelijk is in de Woning app om de kamer waarin het slot hang, te verbergen en het slot uit de favorieten te halen. In principe is het bij ons thuis set and forget. Ik heb een automatisering die elke avond de deur automatisch op slot draait en als ik de volgende ochtend weg wil en de deur zit nog op slot, dan geef ik een kleine draai aan de knop op het slot zodat die alsnog open gaat. Daarvoor ga ik niet mijn telefoon uit mijn broekzak halen, de woning app openen en dan op het slot icoontje drukken.

Edit: deze 2 opties uitschakelen en je kan niet per ongeluk tijdens het scrollen in de woning app op het slot icoon drukken omdat het slot nu niet meer op het homescherm van de woning app (dus in het overzicht van al je apparaten etc.) zichtbaar is. Je moet dan echt een specifieke kamer selecteren middels de 3 puntjes rechtsboven in en dan de kamer selecteren waarin het slot zit. Dat is voor mij al een extra beveiliging al is het niet de meest gewenste situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4_KQOJB-j_CuCUw6ZsFQf_vFMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5PhpZyZ9m3gAoquk3kmjo5Ar.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MRE-Inc op 14-01-2025 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:20
makooy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:07:
Dat klopt.
makooy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Hoe heb je dit nu precies gedaan? een dummy entity aangemaakt en dit als automation gemaakt?
VIa HomeAssistant op het dashboard de volgende button gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
show_name: true
show_icon: true
type: button
tap_action:
  target:

Als ik vervolgens de button indruk, gaat de deur open (latch intrekken) en wanneer de deur op slot zit gaat ie helemaal open (ook latch intrekken).

[ Voor 13% gewijzigd door QempZoR op 14-01-2025 17:37 ]

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
MRE-Inc schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Bijna. Als je drukt op de tegel, dan krijg je een schuifknop te zien die ja naar beneden moet sliden om de deur te openen. In de tegel, staat ook een icoon. Als je op het icoon drukt die in de tegel staat, dan gaat idd de deur open en kan iedereen binnenkomen als je in de Aqara app hebt ingesteld.
Ik volg je denk ik niet helemaal, dus kan je wel/niet met 1 druk op de knop vanuit beginscherm in je home App, de deur openen?

Met Google Home kan dit dus wel met 1 klik. Inhouden kan ook, dan krijg ik ook een extra venster. Ik had bv liever gehad dat die standaard een extra venster opent ipv gelijk te slot te lock/inlocken met 1 druk op de tegel.
Dat zit bij Lock Configuration waar je ook kan instellen of je een EU Lock of US Lock hebt. Onderaan staat de Pull Spring Feature. Die staat bij mij aan, maar kun je ook uitzetten. Echter heeft mijn voordeur geen deurkruk aan de buitenkant dus als ik de Pull Spring Feature uitschakel dan kan ik bv met mijn Apple Watch alleen de deur van het slot halen/ontgrendelen, maar de deur gaat niet open. Dan moet ik alsnog de sleutel in het sleutelgat steken en draaien om de latch in te trekken zodat de deur alsnog open gaat.
Zelfde situatie hier. Ik heb ook geen deurhendel buiten en de latch wordt daarom een paar seconden ingetrokken om de deur te openen bij het ontgrendelen.
Ik zal eens kijken of het mogelijk is in de Woning app om de kamer waarin het slot hang, te verbergen en het slot uit de favorieten te halen. In principe is het bij ons thuis set and forget. Ik heb een automatisering die elke avond de deur automatisch op slot draait en als ik de volgende ochtend weg wil en de deur zit nog op slot, dan geef ik een kleine draai aan de knop op het slot zodat die alsnog open gaat. Daarvoor ga ik niet mijn telefoon uit mijn broekzak halen, de woning app openen en dan op het slot icoontje drukken.
Ik heb eventjes de automatisch op slot functie geprobeerd, maar merkte dat die ook op de lock ging als de deur expres open is gelaten. Sindsdien heb ik die uit en draai ik uit gewoonte even aan de knob, waardoor die verder op slot draait. En er speelt een klein alarmpje af als deur niet binnen een minuut op slot is.
Ik gebruik de Aqara of Google home app ook niet om de slot te bedienen op normale basis. Het op afstand kunnen unlocken wou ik meer als optie voor het geval ik wel mijn deur moet openen voor iemand als ik niet thuis ben.
Edit: deze 2 opties uitschakelen en je kan niet per ongeluk tijdens het scrollen in de woning app op het slot icoon drukken omdat het slot nu niet meer op het homescherm van de woning app (dus in het overzicht van al je apparaten etc.) zichtbaar is. Je moet dan echt een specifieke kamer selecteren middels de 3 puntjes rechtsboven in en dan de kamer selecteren waarin het slot zit. Dat is voor mij al een extra beveiliging al is het niet de meest gewenste situatie.

[Afbeelding]
Helaas zie ik in de Google Home app geen optie om een ruimte te verbergen. Normaal gebruikte ik de favorieten tabblad niet (die stond leeg) en gebruikte gewoon de tabblad waar alle apparaten staan.

Nu als workaround toch maar de favorieten tabblad ingedeeld, zodat ik deze gewoon veilig kan gebruiken zonder makkelijk per ongeluk mijn deur open doe.

Ik vind nog steeds dat Aqara/Google een extra beveiliging moet hebben om de latch in te trekken op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

xileS schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:25:
[...]

Ik volg je denk ik niet helemaal, dus kan je wel/niet met 1 druk op de knop vanuit beginscherm in je home App, de deur openen?
Ok ter verduidelijking:

Ik heb het alleen over het Apple gedeelte. Dus de Woning app op de iPhone/iPad.

De situatie die ik beschrijf is:

1. Voordeur dicht en slot ontgrendeld
2. Voordeur dicht en slot vergrendeld

Wanneer punt 2 geldt, dus onze voordeur is dicht en het slot is vergrendeld, dan kan je in de Woning app op het groene rondje met slotje klikken die op de tegel staat. Dan wordt het slot ontgrendeld en wordt de latch ingetrokken en staat de voordeur dus op een kier open en kan iedereen naar binnen.

Wanneer punt 1 geldt, dus onze voordeur is dicht en het slot is niet vergrendeld, eigenlijk de normale situatie overdag, dan kan je ook op het groende rondje met slotje klikken die op de tegel staat. Het enige wat er dan gebeurd, is dat het slot vergrendeld en je situatie 1 krijgt, dus voordeur dicht en slot vergrendeld.

Met andere woorden, als er niemand thuis is, stel ik zit bij mijn schoonouders 130km verderop en de deur is dicht en het slot is vergrendeld en ik druk op het groene rondje met slotje, dan heb ik een probleem want dat staat de deur minimaal 1,5 uur open (de tijd dat ik nodig heb om thuis te komen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PB5cU8fTaN8nmR5lWhdIstXvVDU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/da4vQFHEcRZpos7phpugV3k5.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door MRE-Inc op 15-01-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
MRE-Inc schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Ok ter verduidelijking:

Ik heb het alleen over het Apple gedeelte. Dus de Woning app op de iPhone/iPad.

De situatie die ik beschrijf is:

1. Voordeur dicht en slot ontgrendeld
2. Voordeur dicht en slot vergrendeld

Wanneer punt 2 geldt, dus onze voordeur is dicht en het slot is vergrendeld, dan kan je in de Woning app op het groene rondje met slotje klikken die op de tegel staat. Dan wordt het slot ontgrendeld en wordt de latch ingetrokken en staat de voordeur dus op een kier open en kan iedereen naar binnen.

Wanneer punt 1 geldt, dus onze voordeur is dicht en het slot is niet vergrendeld, eigenlijk de normale situatie overdag, dan kan je ook op het groende rondje met slotje klikken die op de tegel staat. Het enige wat er dan gebeurd, is dat het slot vergrendeld en je situatie 1 2 krijgt, dus voordeur dicht en slot vergrendeld.

Met andere woorden, als er niemand thuis is, stel ik zit bij mijn schoonouders 130km verderop en de deur is dicht en het slot is vergrendeld en ik druk op het groene rondje met slotje, dan heb ik een probleem want dat staat de deur minimaal 1,5 uur open (de tijd dat ik nodig heb om thuis te komen).

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ja, dit is dan redelijk vergelijkbaar met de Google Home app. Alleen daar zie je geen groen slotje (als extra button) in een tegel, maar is de hele tegel dus een knop om instant de deur te openen.

Hier stoor ik mij dus aan, want het is niet heel raar dat je soms tijdens het scrollen iets per ongeluk 1x aantikt. Gek dat hier niet meerdere klachten over zijn. Denk dat ik binnenkort een mailtje naar support van Aqara waag en even kijk wat zij zeggen.

Voor nu heb ik idd ook een workaround, door gebruik te maken van de favorieten tabblad en de tabblad waar de slot staat helemaal niet te openen (vooral als ik niet thuis ben). Thanks voor je verduidelijking dat bij Apple Home hetzelfde probleem speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:34:
[...]

Met de meegeleverde batterijen had ik een melding van bijna lege batterijen na ongeveer 2 maanden. Is dit wel normaal? Leek mij namelijk vrij snel.
Ik heb een setje nieuwe oplaadbare batterijen (van Amazon) erin gedaan vorige week en nu alweer een melding dat ze bijna leeg zijn. Zo leeg waren ze geloof ik niet, want ze waren in no time weer volgeladen.

Heb ik een key pad die veel energie slurpt of zal het echt aan mijn batterijen liggen? Na bijna 5 maanden de slot gebruikt te hebben, heeft de slot zelf nog meer dan 60%. Keypad denk ik inmiddels 5x batterij moeten vervangen/opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
@xileS Oplaadbare batterijen hebben een lagere spanning dan gewone, 1,2 Volt in plaats van 1,5 Volt. Sommige fabrikanten bieden een optie in de instellingen zodat hier rekening mee wordt gehouden. Maar aangezien die er niet is in de app, geeft die daarom mogelijk zo snel aan dat die leeg is. En kou helpt ook niet mee, daar zakt de spanning ook nog eens van. Ik heb er zelf gewone batterijen in zitten en tot nu toe heb ik ze nog maar 1x hoeven te vervangen. Ik heb het slot vanaf het moment dat ze op de markt kwamen, juli 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:24:
@xileS Oplaadbare batterijen hebben een lagere spanning dan gewone, 1,2 Volt in plaats van 1,5 Volt. Sommige fabrikanten bieden een optie in de instellingen zodat hier rekening mee wordt gehouden. Maar aangezien die er niet is in de app, geeft die daarom mogelijk zo snel aan dat die leeg is. En kou helpt ook niet mee, daar zakt de spanning ook nog eens van. Ik heb er zelf gewone batterijen in zitten en tot nu toe heb ik ze nog maar 1x hoeven te vervangen. Ik heb het slot vanaf het moment dat ze op de markt kwamen, juli 2024.
Ik zou dan idd nog gewone batterijen kunnen gebruiken, maar met de meegeleverde batterijen kreeg ik ook binnen 2 maanden een melding.

Maar als ik het goed begrijp, klopt de melding gewoon niet en zijn de oplaadbare batterijen helemaal nog niet leeg, ondanks de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

robertwebbe schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:24:
Hier vanaf 11 juli 2024. Denk 2 dagen later opgehangen en 1x de accu van het slot zelf opgeladen, maar die stond ergens half november nog op 44%. De batterijen van de keypad nog nooit vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
MRE-Inc schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Hier vanaf 11 juli 2024. Denk 2 dagen later opgehangen en 1x de accu van het slot zelf opgeladen, maar die stond ergens half november nog op 44%. De batterijen van de keypad nog nooit vervangen.
Ja dat bedoel ik. Mijn meegeleverde normale batterijen waren ook al in 2 maanden leeg (toen kwam stemmetje Battery low, vervang ze). Terwijl slot nog boven 60% zit na ongeveer 5 maanden.

Binnenkort even andere normalle batterijen erin doen om uit te sluiten dat de vorige batterijen niet goed waren. Anders slurpt mijn Keypad op 1 of andere manier veel meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

We will forward your feedback to our team and review your comments with our product team to use your input to improve our products.
Heb ik als reactie gehad. Ik had een vraag ingediend via de site, maar zie nu dat het ook in de Aqara app kan.

Wellicht handig dat meerdere mensen dit even aankaarten. Kans is dan groter dat ze er iets aan gaan doen. Het probleem zal denk ik bij Aqara opgelost moeten worden, aangezien in Google en Apple Home hetzelfde speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:31
Iemand ervaring hier met een zwaardere 3punts deur, waarbij de deur echt in de rubber trekt zeg maar? Ik heb de nokken in het kozijn al op maximaal soepel/los ingesteld.

Heb nu een good old Nemef Entr, en dat gaat OK (maar dat ding kan gewoon weinig). Gister vervangen door een Nuki Ultra, wat een drama. Nuki is10x meer lawaai en krijgt de deur maar voor 25% in het slot en roept al motor geblokkeerd. Support ticket aangemaakt bij Nuki.

En hoe is het geluid U200 vs Nuki Ultra?
( en de Switchbot lock pro + Yale Linus L2)

Ik moet iets met vingerprint en remote control... :+

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 19-01-2025 21:49 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
xileS schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:32:
[...]

Ik heb een setje nieuwe oplaadbare batterijen (van Amazon) erin gedaan vorige week en nu alweer een melding dat ze bijna leeg zijn. Zo leeg waren ze geloof ik niet, want ze waren in no time weer volgeladen.

Heb ik een key pad die veel energie slurpt of zal het echt aan mijn batterijen liggen? Na bijna 5 maanden de slot gebruikt te hebben, heeft de slot zelf nog meer dan 60%. Keypad denk ik inmiddels 5x batterij moeten vervangen/opladen.
Aqara werkt aan een probleem met de keypads. Soms gaat de NFC chip niet in slaapstand waardoor de batterijen snel leeg raken. In sommige gevallen bleek dit te komen doordat het keypad op een metalen kozijn gemonteerd was of dat de chip door andere invloeden geactiveerd werd.
Dit zou in de .76 firmware opgelost moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

PCJR schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:10:
Iemand ervaring hier met een zwaardere 3punts deur, waarbij de deur echt in de rubber trekt zeg maar? Ik heb de nokken in het kozijn al op maximaal soepel/los ingesteld.

Heb nu een good old Nemef Entr, en dat gaat OK (maar dat ding kan gewoon weinig). Gister vervangen door een Nuki Ultra, wat een drama. Nuki is10x meer lawaai en krijgt de deur maar voor 25% in het slot en roept al motor geblokkeerd. Support ticket aangemaakt bij Nuki.

En hoe is het geluid U200 vs Nuki Ultra?
( en de Switchbot lock pro + Yale Linus L2)

Ik moet iets met vingerprint en remote control... :+
Ik zat de kijken naar de Nuki Ultra ter vervanging van mijn Aqara U200, maar door gebrek aan Homekit ondersteuning toch maar niet.

De U200 geeft in deze koude dagen bijna elke avond wel een melding dat de deur klem zit met bijbehorende foutcode in een piepvorm. Ik heb ook een 3 punts sluiting die nu best wel stroef gaat. Bij wat hogere temperaturen nergens last van. De U200 is dus ook niet heilig. Oplossing voor mij hier is om de deur aan te drukken bij het op slot doen van de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpIVNnrj9O_xXiOnFkmt2NGHKzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCJ1uoDL4DiWxpb6D1vQSwzC.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Video toegevoegd. De knop blijft ook staan op driekwart en zou op 12 uur moeten staan en geeft 3 korte piepjes. Ook het kleine lampje knippert even rood onderaan het slot.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Aqara U200 not fully closing in cold weather

[ Voor 20% gewijzigd door MRE-Inc op 21-01-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
MRE-Inc schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Ik zat de kijken naar de Nuki Ultra ter vervanging van mijn Aqara U200, maar door gebrek aan Homekit ondersteuning toch maar niet.

De U200 geeft in deze koude dagen bijna elke avond wel een melding dat de deur klem zit met bijbehorende foutcode in een piepvorm. Ik heb ook een 3 punts sluiting die nu best wel stroef gaat. Bij wat hogere temperaturen nergens last van. De U200 is dus ook niet heilig. Oplossing voor mij hier is om de deur aan te drukken bij het op slot doen van de deur.

[Afbeelding]

Edit: Video toegevoegd. De knop blijft ook staan op driekwart en zou op 12 uur moeten staan en geeft 3 korte piepjes. Ook het kleine lampje knippert even rood onderaan het slot.

[Video: Aqara U200 not fully closing in cold weather]
toon volledige bericht
Van een Aqara tech:

We suspect this might be due to the key protection added in version v65. To prevent key breakage, we adjusted the torque during unlocking. In the upcoming December update, we will increase the torque to address this issue. Additionally, we are developing a new algorithm that will allow the U200 smart lock to automatically adjust the required torque based on usage, expected to be launched in Q1 of 2025.

Hij noemt hier unlocking, maar ik verwacht dat dit ook geldt voor locking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

remmuz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Van een Aqara tech:

We suspect this might be due to the key protection added in version v65. To prevent key breakage, we adjusted the torque during unlocking. In the upcoming December update, we will increase the torque to address this issue. Additionally, we are developing a new algorithm that will allow the U200 smart lock to automatically adjust the required torque based on usage, expected to be launched in Q1 of 2025.

Hij noemt hier unlocking, maar ik verwacht dat dit ook geldt voor locking.
v65 is 3.0.0_0065 neem ik aan ? Dat is de versie die ik nu zie. En wat is die December update dan ? Is die uitgesteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:09
Gijs007 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:28:
Zojuist ook even gekeken of het ding op de knopcilinder van mijn voordeur past. Helaas passen de meegeleverde opzet stukjes niet. De draaiknop is 13mm, terwijl het grootste ronde opzetstukje 12mm binnenmaat heeft, dat wil dus net niet lukken.
Hebben jullie toevallig ook een push draaiknop? Ik moet eerst de knop indrukken en dan draaien. Snapt Aqara dit of zou je hem gewoon ingedrukt kunnen monteren?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Morpheusk schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:12:
[...]

[...]

Hebben jullie toevallig ook een push draaiknop? Ik moet eerst de knop indrukken en dan draaien. Snapt Aqara dit of zou je hem gewoon ingedrukt kunnen monteren?
Heb geen push draaiknop, de Aqara voert ook alleen maar een draai actie uit. Dus je zult hem ingedrukt moeten monteren.

Denk dat het handig is als je de knop even verwijdert, en nagaat of het push mechanisme in de knop zelf zit, of dat je echt druk moet uitoefenen op het cilindermechaniek waar de knop aan vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
@MRE-Inc Tot voor kort had ik ook nergens last van maar sinds de aanhoudende kou krijg ik af en tor ‘The deadbolt is abnormal’ foutmeldingen. Soms hoor ik ook geratel aan de binnenkant en dan draait de knop ook niet. Hoop niet dat de tandwieltjes door de kracht nu aan het slijten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
MRE-Inc schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:16:
[...]

v65 is 3.0.0_0065 neem ik aan ? Dat is de versie die ik nu zie. En wat is die December update dan ? Is die uitgesteld ?
December update is 3.0.0_0076 (beta). Maar die moest eerst door de molen bij Apple (vanwege Homekit) en dat liep vertraging op door de feestdagen. En de updates worden gefaseerd uitgerold. In de UK is 76 al beschikbaar.
Heb je beta updates aanstaan? Naar mijn ervaring zijn de beta's minstens even stabiel als de reguliere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

robertwebbe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:11:
@MRE-Inc Tot voor kort had ik ook nergens last van maar sinds de aanhoudende kou krijg ik af en tor ‘The deadbolt is abnormal’ foutmeldingen. Soms hoor ik ook geratel aan de binnenkant en dan draait de knop ook niet. Hoop niet dat de tandwieltjes door de kracht nu aan het slijten zijn.
Denk dat daar wel rekening mee gehouden is. In mijn filmpje zie je duidelijk dat het slot langzamer gaat draaien. Was deze op dezelfde snelheid gebleven dat had er idd wel iets van slijtage kunnen zijn. Ik hoor ook geen gek geratel van die tandwielen. In principe klinkt alles vrij normaal.
remmuz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:42:
[...]

December update is 3.0.0_0076 (beta). Maar die moest eerst door de molen bij Apple (vanwege Homekit) en dat liep vertraging op door de feestdagen. En de updates worden gefaseerd uitgerold. In de UK is 76 al beschikbaar.
Heb je beta updates aanstaan? Naar mijn ervaring zijn de beta's minstens even stabiel als de reguliere versies.
Ah duidelijk. Ga ik het eens in de gaten houden. Nee, heb geen beta updates aanstaan en voel daar ook vrij weinig voor ondanks dat het blijkbaar redelijk stabiel draait. Slot zit hier in de voordeur en mijn vrouw heeft er nog wel wat moeite mee. Die wil maar niet begrijpen dat ze met haar Apple Watch en iPhone dat slot kan unlocken en gebruikt stug de vingerafdruk sensor, die bij nat en koud weer, wel eens wil haperen. Vervolgens krijg ik weer de schuld met: " ij altijd met al dat tech gedoe" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
MRE-Inc schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:39:
[...]
Vervolgens krijg ik weer de schuld met: "Jij altijd met al dat tech gedoe" :D
De oplossing is om een cilinderslot met paniekfunctie te gebruiken, dan kan je partner gewoon een ouderwetse sleutel blijven gebruiken. Iedereen blij.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 22-01-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

robertwebbe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:36:
[...]

De oplossing is om een cilinderslot met paniekfunctie te gebruiken, dan kan je partner gewoon een ouderwetse sleutel blijven gebruiken. Iedereen blij.
Ja die heb ik in juli 2024 speciaal nog gekocht omdat ons oude slot die paniek functie niet had. Ik wilde er zeker van zijn dat ik ook nog een sleutel kon gebruiken in geval van nood.

Als je de sleutel van ons oude slot heel iets uit het slot trok, dan kon je wel van de buitenkant de sleutel er in steken en omdraaien, maar dan moet de sleutel aan de binnenkant precies recht omhoog staan, dus niet iets gedraaid zijn. De binnenkant van de U200 heeft een soort veer systeem die tegen de sleutel aan drukt, dus het had waarschijnlijk ook kunnen werken met ons oude slot, maar wilde toch dat risico niet nemen.

Maar ik heb haar maandag avond weer laten zien hoe veel makkelijker het is om de U200 via je iPhone of Apple Watch te ontgrendelen. Heb de express modus ook ingeschakeld op onze watches en iphones zodat ze niet nog een extra stap moet doen via face id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Morpheusk schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:12:
[...]

[...]

Nope en ik denk dat Aqara dat niet snapt en je idd een geschikt adapter erop moet doen, die de knop al standaard indrukt. Je komt het er snelst achter door de knop te demonteren en de meegeleverde adapters te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
MRE-Inc schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Maar ik heb haar maandag avond weer laten zien hoe veel makkelijker het is om de U200 via je iPhone of Apple Watch te ontgrendelen. Heb de express modus ook ingeschakeld op onze watches en iphones zodat ze niet nog een extra stap moet doen via face id.
Mijn vrouw heeft ook een iPhone, maar voor ons is juist de vingerafdrukscanner op de keypad makkelijker, scheelt telefoon uit je broekzak/tas halen. Ik had soms toch nog wel wat problemen met de scanner dat hij mijn vingers niet herkende, maar na 6x ofzo opnieuw instellen als dit gebeurde, lijkt het nu eindelijk iets van 90% in 1x te werken.

Thuis heb ik alleen een Google Thread Border router (Nest Hub 2nd gen), dus HomeKey zal bij ons denk ik niet eens werken (zonder eerst een Apple product aan te schaffen).

Wel heb ik voor mijn Android toestel een NFC sticker gekocht en aan binnenkant van hoesje geplakt. Daarmee werkt unlocken ook op de keypad. Wel moet ik het op een specifiek manier ervoor houden, omdat het aan binnenkant van hoesje is geplakt en anders niet goed herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
xileS schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:23:
[...]
Thuis heb ik alleen een Google Thread Border router (Nest Hub 2nd gen), dus HomeKey zal bij ons denk ik niet eens werken (zonder eerst een Apple product aan te schaffen).
Dit werkt wel, ik heb exact zelfde setup, een Nest Hub 2nd gen en de rest zijn allemaal apple apparaten.

Ik heb via de Woning app de U200 toegevoegd en daarna de Homekey aan mijn iphone kunnen toevoegen!
werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

xileS schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Mijn vrouw heeft ook een iPhone, maar voor ons is juist de vingerafdrukscanner op de keypad makkelijker, scheelt telefoon uit je broekzak/tas halen. Ik had soms toch nog wel wat problemen met de scanner dat hij mijn vingers niet herkende, maar na 6x ofzo opnieuw instellen als dit gebeurde, lijkt het nu eindelijk iets van 90% in 1x te werken.

Wel heb ik voor mijn Android toestel een NFC sticker gekocht en aan binnenkant van hoesje geplakt. Daarmee werkt unlocken ook op de keypad. Wel moet ik het op een specifiek manier ervoor houden, omdat het aan binnenkant van hoesje is geplakt en anders niet goed herkend.
Wij hebben beide onze Apple Watches on de linker pols. De keypad hangt ook links van de deur, dus voor ons is het alleen maar even de pols voor de keypad houden en de deur gaat open. Met een iPhone is het idd dat je die eerst uit je zak moet halen maar vaak heb ik die toch al in mn hand als ik de auto uitstap.

Ik weet niet op Apple Homekey werkt zonder een Apple woning hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

bjoran123 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Dit werkt wel, ik heb exact zelfde setup, een Nest Hub 2nd gen en de rest zijn allemaal apple apparaten.

Ik heb via de Woning app de U200 toegevoegd en daarna de Homekey aan mijn iphone kunnen toevoegen!
werkt top.
Ah overheen gelezen. Dat werkt dus. Ik vind Apple Homekey echt fijn werken. Eigenlijk hetzelfde gemak als met contactloos betalen met je telefoon of watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
robertwebbe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:36:
[...]

Todat die sleutel kwijt is (en ja dat soort types, vrouwen, zijn er veel kan ik zeggen) en dan mag jij de slotenmaker gaan regelen etc. voor nieuwe cilinders :+

ps: de U200 kan die ook werken via Samsung Smartthings? Ik kreeg een melding op mijn gsm, Android. Ik heb niks van Apple of Matter ofzo zo ver ik weet. Wel 2x Google Home Mini (klein bolletje).

Is die Google Home Mini al genoeg om de U200 op remote locatie te kunnen bedienen? Ik ben deze week de Ultra + U200 + Linus L2 aan eht testen thuis. Ook ben ik erachter dat toch de deur/kozijn combi weer aangepast ofja afgesteld meot worden. 3punts haken dichtdoen gaat met teveel weerstand.

[ Voor 31% gewijzigd door PCJR op 22-01-2025 14:06 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
bjoran123 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:03:
[...]

werkt top.
Ik las eigenlijk meerdere berichten dat je voor HomeKey specifiek een Apple thread border router nodig had. Je hebt dus geen enkele Home product van Apple (bv een oude Apple TV)? Ik las zelfs berichten dat een iPad als een border router kon/kan functioneren.

Ik heb thuis ook nog een iPad liggen, dus ik zou het uit nieuwsgierigheid kunnen proberen, maar mijn vrouw (enige met een iPhone) is al tevreden met de vingerafdruk functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
xileS schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Ik las eigenlijk meerdere berichten dat je voor HomeKey specifiek een Apple thread border router nodig had. Je hebt dus geen enkele Home product van Apple (bv een oude Apple TV)? Ik las zelfs berichten dat een iPad als een border router kon/kan functioneren.

Ik heb thuis ook nog een iPad liggen, dus ik zou het uit nieuwsgierigheid kunnen proberen, maar mijn vrouw (enige met een iPhone) is al tevreden met de vingerafdruk functie.
Ipad als router gebruiken werkt niet meer.
Je kunt een apple homepod(mini) gebruiken of apple TV (bepaalde generatie) gebruiken om die thread border te kunnen opzetten.

Echter is het mij gewoon gelukt om het slot toe te voegen aan Woning app en vanuit daar kon ik gewoon de homekey toevoegen aan mijn wallet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
U200 werkt. Maar. Hoe kun je de deur openen van het dagschot?

Je hebt op slot doen, vergrendelen.
Je hebt ontgrendelen.
Je hebt deur openen, dagschot intrekken.

Dit laatste support de U200 niet? Doet ie iig niet bij mij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLBGvI4C2Rn6XoHuOvpC99L9Qc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ciq0vCLw6sQmFwYunBA1Hswt.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe krijg ik deze beveiliging eruit? Word er gek van, de hele tijd naar buiten om even een knopje op de keypad in te moeten drukken 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door PCJR op 22-01-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
bjoran123 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Ipad als router gebruiken werkt niet meer.
Je kunt een apple homepod(mini) gebruiken of apple TV (bepaalde generatie) gebruiken om die thread border te kunnen opzetten.

Echter is het mij gewoon gelukt om het slot toe te voegen aan Woning app en vanuit daar kon ik gewoon de homekey toevoegen aan mijn wallet.
Van de homepod en Apple TV enzo ben ik op de hoogte, dat die kunnen functioneren als een Apple thread border router.

Alleen nu zeg je eigenlijk dat jij net als ik geen 1 Apple home product in het netwerk hebt hangen? Dan zou dit ook in mijn situatie moeten lukken met mijn Nest Hub 2nd gen. Ik ga het testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjoran123
xileS schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Van de homepod en Apple TV enzo ben ik op de hoogte, dat die kunnen functioneren als een Apple thread border router.

Alleen nu zeg je eigenlijk dat jij net als ik geen 1 Apple home product in het netwerk hebt hangen? Dan zou dit ook in mijn situatie moeten lukken met mijn Nest Hub 2nd gen. Ik ga het testen.
Klopt, zo lijkt het voor mij te functioneren :D Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PCJR schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:33:
U200 werkt. Maar. Hoe kun je de deur openen van het dagschot?

Je hebt op slot doen, vergrendelen.
Je hebt ontgrendelen.
Je hebt deur openen, dagschot intrekken.

Dit laatste support de U200 niet? Doet ie iig niet bij mij...

[Afbeelding]

En hoe krijg ik deze beveiliging eruit? Word er gek van, de hele tijd naar buiten om even een knopje op de keypad in te moeten drukken 8)7
Latch kan je gewoon laten intrekken bij ontgrendelen. Je moet even zoeken in de app, daar kan je instellen hoeveel seconden die ingetrokken moet zijn. Ik kan het nu niet aanwijzen omdat ik helemaal niks met de instellingen kan, omdat ik niet thuis ben ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
xileS schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Latch kan je gewoon laten intrekken bij ontgrendelen. Je moet even zoeken in de app, daar kan je instellen hoeveel seconden die ingetrokken moet zijn. Ik kan het nu niet aanwijzen omdat ik helemaal niks met de instellingen kan, omdat ik niet thuis ben ;p.
Ok ga ik even zoeken. Overigens de benaming en vertaling is wel te triest voor woorden, voor dit dure apparaat...

Edit2. Voor remote control moet ik dus toch de hub m3 aanschaffen. Als ik de u200 zou houden. Nu eens de Linus testen. Vingerprint op de Ultra werkt wel top en snel.

[ Voor 14% gewijzigd door PCJR op 22-01-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

xileS schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Dat klopt niet helemaal, je hebt een Thread Border Router nodig, maar deze hoeft niet perse van Apple te zijn. Bij mij werkt het bijv uitstekend met een uitvoering: Tado Bridge X (Of voor €30)

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 22-01-2025 16:15 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste