Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31

Gisteren heb ik een Aqara U200 Smart Lock en Aqara Hub M3 aangeschaft en geïnstalleerd. Ik zal hier binnenkort een nette openingspost van maken, laat ik eerst even starten met een korte indruk om op gang te komen. Ik hoop dat meerdere Tweakers hier hun ervaringen willen delen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Eerste indrukken:
- Apple Home Key is geweldig! _/-\o_
- de motor is vrij stil (t.o.v. mijn vorige LOQED slot)
- de motor kan moeiteloos mijn meerpuntsslot openen
- de bouwkwaliteit is goed maar oogt minder robuust dan bijvoorbeeld de LOQED
- de installatie vond ik nogal een puzzel. Om bepaalde dingen mogelijk te maken heb je de laatste update nodig maar er is ook een bepaalde volgordelijkheid om alles te laten werken. Mogelijk komt dat ik omdat het slot en de M3 hub bij Amazon heb besteld, dat blijken net iets andere versies te zijn dan de Nederlandse webshops nu verkopen. Waarschijnlijk hebben de Amazon versies oudere firmware.
- Om Apple Home Key en bediening buitenshuis te kunnen gebruiken heb je een bridge nodig welke Thread Border Router ondersteunt (bijv. Apple TV of HomePod). Zelf heb ik de Aqara Hub M3 erbij aangeschaft. Daarnaast had ik al een Apple TV4.

Productbeschrijving:

● Apple home keys & Various Unlocking Methods: The U200 offers a variety hadiety of convenient unlocking methods, including Apple Home Keys (requires Apple 2-in-1 Matter controller & Border Router), fingerprint**, password, NFC *, and more. You can control the door lock using the app, either through integrated Bluetooth or via Thread for remote access. Additionally, it supports temporary passwords, such as one-time and periodic passwords, for easy sharing with others. The device also accommodates mechanical keys for emergencies.

● Advanced Software Control: The U200 enhances home entry with Quiet Unlock Mode, automatic alerts, and hands-free unlocking, ensuring security and peace of mind through features like the Activity Log, automatic locking, and Anti-peep Pin Code Protection****. It offers flexibility with Passage Mode, temporary passwords including offline passwords (One-Time Passwords), and periodic passwords*** available in the Aqara Home App, along with Do Not Disturb Mode.

● Native Matter Support over Thread: The U200's Matter over Thread support ensures it seamlessly integrates with top smart home systems like Apple Home and Google Home, enhancing user convenience through extended battery life and efficient remote management.*****

● Rechargeable Battery & Multi-Power Options: The U200’s advanced engineering includes IPX5 waterproofing, an operational range from -15°C to 66°C, and multiple power sources: rechargeable Li-Ion for the door lock(up to 6 months******), AAA batteries for the keypad*******, and hard-wired capability. This ensures durable, reliable performance and adaptability to various environmental challenges.

● Easy Installation & Wide Compatibility: Easily upgrade your home security with the U200's hassle-free installation, which fits over your existing door lock without any drilling or modifications. This straightforward solution enhances security with minimal effort, compatible with Euro profiles and select Scandi cylinders.********

● Enhanced Security Features: The U200 uses the AES encryption algorithm and fingerprint module encryption binding, ensuring top-level security for your personal data and access points, making it a reliable and trustworthy choice for home security.

Disclaimers:
* NFC cards will only be available in certain models (Smart Lock U200 Kit).
** Can be configured locally on the lock itself by pressing the confirm button for 3 seconds using the Admin's password.
*** Settings can only be adjusted via direct Bluetooth connection.
**** Anti-peep pin code protection is also supported for the safety. Any digits can be input before and after the actual code.
***** Upon release, U200 will support integration with Apple Home, Google Home, and Amazon Alexa Matter controllers. Compatibility with Samsung SmartThings controllers is planned to be introduced shortly thereafter.
****** Performance based on up to 8 daily unlocking and locking actions via fingerprint/NFC.
******* AAA batteries are not rechargeable, and a hardwired setup requires a 12V-24V AC or DC power supply.
******** A locking cylinder equipped with this feature enables it to be unlocked from the outside using a key, even if another key is already inserted on the inside. The U200 is specifically designed for compatibility with cylinders that offer this capability.

Er zijn 2 versies van de U200 te koop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDgUXBHsKdhsAjrHVNBUo8rVvZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOmhUeeL6BoQBwOAo8aUujJd.jpg?f=fotoalbum_large

Extra's bij de kit versie: een NFC card, een batterijhouder en een extra face plate met hout look.
Het lijkt erop dat de meeste Nederlandse winkels de U200 kit versie verkopen en de standaard versie wordt bij Amazon verkocht. Op dit moment is de standaard versie €257,66 en de kit versie €279.

Tweakers nieuwsitem:
nieuws: Aqara brengt Smart Lock U200-slot met Matter-over-Thread uit

YouTube:
YouTube: Aqara Smart Lock U200 Kit uitpakken en installeren
YouTube: Aqara Smart Lock U200 met App en HomeKit Home Key instellen

Reviews:
YouTube: Eerste slimme slot met Apple Home Key!
https://www.iculture.nl/r...-homekit-deurslot-review/

Installatiehandleiding en veel gestelde vragen:
https://www.aqara.com/en/u200-installation-methods/

[ Voor 123% gewijzigd door robertwebbe op 15-01-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42
Ik kon met de kortingscode die ik zag de aanbieding niet laten liggen eigenlijk :P Als het goed is wordt hij zometeen bezorgd dus ben benieuwd!

Heb ook even naar de Nuki gekeken maar die was incl keypad een heel stuk duurder dan is de Aqara toch interessanter voor me aangezien die gewoon compleet is en gelijk homekey ondersteund.

en voor Thread maar eens de Homepod mini besteld gelijk ander spele dingetje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robertwebbe
Eerste tips die ik voor je heb:

- bij dat plaatje wat je over de slot moet bevestigen, daar moet je 3 imbusschroefjes aandraaien. Die gaan de eerste paar slagen heel moeizaam en ze moeten best ver voordat ze uberhaupt contact kunnen maken. Ik adviseer je om deze vanuit de losse hand verder erin te draaien voodat je hem over het slot doet. Het imbussleuteltje moet je ook in een bepaalde hoek houden, dan kun je direct even goed zien wat de optimale hoek is.

- Installeer / activeer / registreer / update eerst de hub (met Thread Border Router support). Als er geen updates meer zijn, toch nog even van de spanning af voor een verse start, dan pas aan de installatie van het slot beginnen.

- Update eerst de U200 voordat je met Homekit integratie begint. Voor mijn slot waren er meerdere (incremental) updates, het gaat niet in één keer.

- Als je ergens een foutmelding krijgt in Homekit en er lijkt niets mis te zijn, verwijder dan je huis in Homekit, dan worden alle koppelingen gewist. Ik heb ruim een uur lopen pielen en zoeken waarom het bij mij mis ging. Pas na het opnieuw aanmaken van een huis en opnieuw toevoegen van het slot ging het goed.

En ik heb nog een setje van 4 NFC cards besteld op Alie voor de minder technisch begaafden hier in huis. Ik had verwacht dat er 1 in de doos zou zitten maar blijkbaar niet in de versie die op Amazon wordt verkocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9sIop3SysU9sjWn__cRdgOJKxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UsjK3E1UcihPzyYQf9GyGQI7.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door robertwebbe op 14-07-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Zojuist met succes de U200 in Home Assistant gekregen. Eigenlijk heel simpel:
Ga naar de Aqara app > selecteer de U200 Door lock > 3 puntjes rechts bovenin > Matter >
Matter Paring code > onthoud de code, inclusief streepjes (copy werkt niet, verkeerd format).

Ga naar Home Assistant > Menu > Settings > Devices & Services > + Add integration >
Add Matter device > Yes, it's already in use > Other controllers > Tik hier de pairing code > Add device.

Het kan een halve minuut duren maar dan is die toegevoegd. Ook duurt het nog een 20 seconden voordat de de data binnen komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKQ0stsSBN5VRcIvoVH9BTcYEkI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oRmAzK54AYFr5cf6BGkZ8lCb.png?f=fotoalbum_large

Jammer is wel dat er maar 2 toestanden mogelijk zijn om in te stellen: locked en unlocked. Als je nu van locked naar unlocked gaat, dan trekt die ook direct de schoot in en gaat de deur openen. Bij LOQED was unlocked alleen van het nachtslot halen, de deur bleef dan dicht. Als je deur wel open wilde, dan koos je voor open. Hopelijk wordt deze nog toegevoegd. En ik mis ook (nog) een diagnostic voor de thread signaalsterkte van de hub koppeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXpKpL4EXAJav5yWdmPfrtaFKuU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rfuTSEZvouLNMk3VHsMseMlU.png?f=fotoalbum_large

En je kunt hem natuurlijk op een dashboard zetten, in onderstaand voorbeeld samen met de P2 door sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5RhfYeZfTfiBSehGV3UY-oju1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMxKK282M6gdsU80c3mFVaVS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 98% gewijzigd door robertwebbe op 13-07-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
robertwebbe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:43:
Eerste tips die ik voor je heb:

- bij dat plaatje wat je over de slot moet bevestigen, daar moet je 3 imbusschroefjes aandraaien. Die gaan de eerste paar slagen heel moeizaam en ze moeten best ver voordat ze uberhaupt contact kunnen maken. Ik adviseer je om deze vanuit de losse hand verder erin te draaien voodat je hem over het slot doet. Het imbussleuteltje moet je ook in een bepaalde hoek houden, dan kun je direct even goed zien wat de optimale hoek is.

- Installeer / activeer / registreer / update eerst je Matter capable hub. Als er geen updates meer zijn, toch nog even van de spanning af voor een verse start, dan pas aan de installatie van het slot beginnen.

- Update eerst de U200 voordat je met Homekit integratie begint. Voor mijn slot waren er meerdere (incremental) updates, het gaat niet in één keer.

- Als je ergens een foutmelding krijgt in Homekit en er lijkt niets mis te zijn, verwijder dan je huis in Homekit, dan worden alle koppelingen gewist. Ik heb ruim een uur lopen pielen en zoeken waarom het bij mis ging. Pas na het opnieuw aanmaken van een huis en opnieuw toevoegen van het slot ging het goed.

Ik heb trouwens de G4 doorbell weer ingepakt en teruggestuurd. Het product had geen toegevoegde waarde ten opzichte van mijn huidige Ubiquiti G4 Pro doorbell. De P2 doorsensor heb ik wel gehouden maar die ligt nu te drogen (heb hem in dezelfde kleur gespoten als het kozijn).

En ik heb nog een setje van 4 NFC cards besteld op Alie voor de minder technisch begaafden hier in huis. Ik had verwacht dat er 1 in de doos zou zitten maar blijkbaar niet in de versie die op Amazon wordt verkocht.

[Afbeelding]
Ik heb dat plaatje helemaal niet nodig gehad :P paste gewoon direct netjes op mijn slot moest alleen de spacer foam erop zetten. Of nouja... ik moest eerst de plaklaag erop zetten en daarna de spacer dus moest die er weer afpulken om dat goed te doen :) Zal straks nog even een foto schieten.

De eerste installatie gedaan en merkte dat het slot wel open/dicht gaat maar eigenlijk niet goed met mijn deur hij bleef iets uitsteken waardoor bij het per ongeluk te ver dichtdoen dus vast ging zitten dat was met handmatig instellen wel beter.

Wat echter vervelender is ik heb een deur met 5 punts automatisch slot die gewoon goed dichtgetrokken moet worden en dan dus ook eigenlijk niet meer op slot gezet hoeft te worden (dat is meer een nachtslot mode waarmee je de hendel vast zet). Wist dat er een firmware update was met latch mode dus dat eerst maar even afwachten.

Update was klaar dus even de latch mode aan en dat is echt perfect! De deur kan/gaat nu automatisch open en na 2 seconden laat hij het slot los waardoor bij het dichttrekken de deur gewoon normaal/goed op slot gaat :)

Homekit integratie ga ik morgen naar kijken. Ik heb per ongeluk een witte minipod besteld dus even omruilen voor een zwarte.

Thanks trouwens voor de link van de NFC tags! ik heb er ook gelijk 4 besteld toch handig voor erbij. Was inderdaad jammer dat ze niet die kit ook verkochten op Amazon maargoed het is prima zo waarschijnlijk was dat duurder geweest dan deze 4 tags los bestellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vandaag het slot ook geïnstalleerd en alles verliep eigenlijk vlekkeloos.
Zowel het configureren via Bluetooth in de Aqara app, en later toevoegen aan HomeKit ging erg makkelijk.
Ik ben tot nu toe zeer tevreden! maar mis nog 1 optie (waarschijnlijk omdat ik geen Aqara hub heb, maar HomeKit?)

Ik zou graag mijn slot in de ochtend (op basis van tijd) automatisch van het nachtslot willen halen zoals ik dit altijd instelde op mijn Nuki, zodat ik de deur direct kan openen als ik naar werk ga.
Maar als ik nu mijn slot met de app of via HomeKit open, trekt deze ook gelijk de deur open, en dat is niet altijd de bedoeling (ik wil in de ochtend alleen het nachtslot eraf, niet de deur gelijk open).

Nuki had altijd deur op slot, deur van slot en deur openen. Nu is het alleen deur op slot en deur openen. Het uitschakelen van de pull latch optie wil ik niet, want het moet op elk ander moment van de dag wel de deur helemaal openen (geen deurklink buiten)

Mocht iemand wel al een oplossing hebben hoor ik het graag!

[ Voor 13% gewijzigd door ndjong op 12-07-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• provista30
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-03 23:13
Ik had hem wel binnen, maar ik heb hem terug gestuurd, wij hebben alle deuren met Bold en de rest binnen het huishouden hadden niet zo zin in nog een app (ja homekey, heb ik ook uitgelegd) dus blijft gewoon de Bold erin. Wel lekker makkelijk moet ik zeggen, bij welke deur ik ben 1 druk op de knop en hij pakt automatisch de dichtbijzijnde deur en activeert die de draaiknop en draaien en de deur is open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypressGTX
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-12-2024
Wie kan mij helpen matter over thread in combinatie met HomeKit en Aqara te begrijpen?

Alles bij mij thuis is via HomeKit ingeregeld, onlangs heb ik 2 Aqara U200 + M3Hub aangeschaft dit is ook mijn eerst matter device.

Dit heb ik als volgt ingesteld:

De Aqara M3 hub heb ik ingesteld met de Aqara App, vervolgens aan de hub de 2 U200 sloten gekoppeld. Nadat de sloten gekalibreerd waren en goed ingesteld heb ik ze via de Matter QR op het slot verbonden met HomeKit dmv een accessoire toe te voegen.

Nu heb ik als test mijn M3 hub uitgezet maar ook dan worden mijn sloten onbereikbaar in HomeKit, dit zou toch dan moeten gaan via de thread over de HomePod mini en Apple TV’s?
Waar snap ik het nu even niet, kan ik ook ergens zien of er een Apple thread netwerk is?

Alvast bedankt!!

Ik dacht, de sloten zijn gekoppeld aan de M3 via matter en aan de Apple thread via matter, ofwel 2 wegen naar Rome dus “redundant” als het ware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CypressGTX
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-12-2024
ndjong schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:11:

Ik zou graag mijn slot in de ochtend (op basis van tijd) automatisch van het nachtslot willen halen zoals ik dit altijd instelde op mijn Nuki, zodat ik de deur direct kan openen als ik naar werk ga.
Maar als ik nu mijn slot met de app of via HomeKit open, trekt deze ook gelijk de deur open, en dat is niet altijd de bedoeling (ik wil in de ochtend alleen het nachtslot eraf, niet de deur gelijk open).
Deze vraag had ik ook en stelde ik in Reddit, ze gaven aan dat deze optie wel in Matter 1.2 zit, dit heeft de nieuwe Nuki wel al maar de U200 heeft nog geen Matter 1.2.

Hoe heb je jouw lock gekoppeld aan HomeKit zonder bridge? Via matter dus? Kun je dan via de Aqara app enkel verbinden via Bluetooth en via HomeKit “wereldwijd”?

En hoe zie je welk thread netwerk hij pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@CypressGTX Je U200 sloten zijn gepaird met je M3 hub en dat is je koppelvlak met het internet en de cloud diensten. Hoe moet HomeKit anders te weten komen wat er bij thuis gebeurd?

Je HomePod mini is ook een hub maar dat is dus een ander Thread netwerk. Apparaten kunnen wel met elkaar communiceren maar dat gaat via de hubs. Als je een hub verwijderd, dan werkt dat niet meer.

Je kunt natuurlijk ook je U200 sloten aanmelden op je HomePod. Dan zul je de M3 uit moeten zetten en je sloten opnieuw aanmelden. Maar mogelijk heb je dan weer beperkingen in functionaliteit, denk bijvoorbeeld aan het kunnen updaten van de sloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kchIyvxOplrWmfTL4Zub9lKPl-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyuqF7XBODW9RQPRh9H7qncL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door robertwebbe op 13-07-2024 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
Zo hangt hij er hier bij nu :) met alleen dus plakplaat aan de achterkant en hij zit stevig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGJ_FasxYaf5J92PiaujKICAG2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kh34jamQjNr5uFAvB31MRLhb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FZGXgjEFiJat6oG_4yA_mM656Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGhhgsbOi6DIBlTqtf4z757g.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog even kijken waar ik de keypad buiten ga ophangen want dit is mijn deur dus ik denk maar gewoon op het frame naast de deurbel of misschien erboven... zometeen als het eens stopt met regenen even goed kijken maar :) Moet ook even kijken hoe waterdicht is de keypad eigenlijk? want er valt hier altijd genoeg water en het is niet echt overdekt hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFR1q_ZtSqhdyKyKnB9EZ5lKq08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRiAJp3pv4K6QMeVolkw0TlN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Zojuist geprobeerd om de U200 en M3 via HomeKit toe te voegen aan Home Asistant, in de hoop dan meer Sensors, Controls en Diagnostics te zien. Ik krijg alleen telkens onderstaande foutmelding, ben er nog niet uit wat nu het probleem is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkI2rIoe6HyACNDzgsW3tfmisms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Swt6UxKFRjqwGqImiQb6OlJN.png?f=user_large

Komt dit omdat ik hem nu al via HomeKit gekoppeld had aan mijn huis?

Edit: Ben er al uit, in HomeKit kan een apparaat maar 1 instance gekoppeld worden. Het slot is al gekoppeld aan Homekit dus kan ik hem niet ook nog koppelen aan Home Assistant.

[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 13-07-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Gebruik geen HA hier dus zou het je niet kunnen zeggen :)

Hier net de homepod geinstalleerd en eerst het riedeltje van updates en apple config laten doen daarna via de telefoon de doorlock toevoegen.

Ging de eerste keer mis met een communicatie fout, bleek mijn fout te zijn want na het scannen van de matter code moet je 1 keer op set drukken op de lock. Daarna ging de setup super soepeltjes door.

Homekey aangemaakt en zowel telefoon als watch kunnen nu unlocken. Ging iets te makkelijk zowat :P

Enig nadeel van de lock met homekit bedienen is dat deze niet de latch functie kent/ziet en alleen maar de optie closed/open kent. Terwijl ik soms vanaf de bank gewoon alleen een open commando zou willen geven. Eens kijken wat iOS18 straks aan nieuwigheid brengt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-04 14:49
robertwebbe schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:26:
Edit: Ben er al uit, in HomeKit kan een apparaat maar 1 instance gekoppeld worden. Het slot is al gekoppeld aan Homekit dus kan ik hem niet ook nog koppelen aan Home Assistant.
Weet je dat zeker?
Ik heb het slot kunnen koppelen aan HomeKit, Google Home en Home Assistant en deze werkt vanuit alle systemen. Gebruik geen Agara M3 Hub, wel een Homepod Mini en Google Nest Hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@menaze Is die dan bij jou niet gekoppeld via Matter? Want dat kan wel. Dat had ik ook al voor elkaar maar vond hetgeen dat in Home Assistent verscheen nogal mager. Ik hoopte dat als ik het via HomeKit zou koppelen dat ik meer sensors, controls en diagnostics te zien zou krijgen.

[ Voor 58% gewijzigd door robertwebbe op 13-07-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:48

johanm3

Het kan altijd slechter

Klopt het dat je de Aqara hub niet nodig hebt voor installatie?

Ik wil mijn Apple TV als woninghub gebruiken hiervoor, scheelt behoorlijk als ik er geen hub bij hoef te kopen namelijk ;)

En als het mogelijk is om geen Aqara hub te gebruiken, klopt het dan dat ik als enige functie mis het van buitenhuis bereiken van het slot. Dus niet op afstand kunnen openen en sluiten.

Werkt dan bijvoorbeeld wel dat ik op afstand een tijdelijke pincode kan instellen mocht er onverwacht bezoek voor de deur staan die je naar binnen wilt laten?

Heb best wat reviews gelezen en bekeken, maar sommige spreken elkaar een beetje tegen. Hopelijk kunnen de tweakers hier wat licht op deze vraag werpen 😅

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:47
robertwebbe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:21:
Zojuist met succes de U200 in Home Assistant gekregen. Eigenlijk heel simpel:
Ga naar de Aqara app > selecteer de U200 Door lock > 3 puntjes rechts bovenin > Matter >
Matter Paring code > onthoud de code, inclusief streepjes (copy werkt niet, verkeerd format).

Ga naar Home Assistant > Menu > Settings > Devices & Services > + Add integration >
Add Matter device > Yes, it's already in use > Other controllers > Tik hier de pairing code > Add device.

Het kan een halve minuut duren maar dan is die toegevoegd. Ook duurt het nog een 20 seconden voordat de de data binnen komt.

[Afbeelding]

Jammer is wel dat er maar 2 toestanden mogelijk zijn om in te stellen: locked en unlocked. Als je nu van locked naar unlocked gaat, dan trekt die ook direct de schoot in en gaat de deur openen. Bij LOQED was unlocked alleen van het nachtslot halen, de deur bleef dan dicht. Als je deur wel open wilde, dan koos je voor open. Hopelijk wordt deze nog toegevoegd. En ik mis ook (nog) een diagnostic voor de thread signaalsterkte van de hub koppeling.

[Afbeelding]

En je kunt hem natuurlijk op een dashboard zetten, in onderstaand voorbeeld samen met de P2 door sensor:

[Afbeelding]
Gebruik je hiervoor in Home Assistant nog een Matter/Thread dongle oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Net nog even de keypad opgehangen, hangt nu gebroederlijk naast de deurbell. Valt daar toch minder op dan als zwarte puist op een witte deurframe :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKtaYEAICQi6awpeUQmKmC439UI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QztDpRMFeNo0aPa8oVbCevzA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
robertwebbe schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:00:
@menaze Is die dan bij jou niet gekoppeld via Matter? Want dat kan wel. Dat had ik ook al voor elkaar maar vond hetgeen dat in Home Assistent verscheen nogal mager. Ik hoopte dat als ik het via HomeKit zou koppelen dat ik meer sensors, controls en diagnostics te zien zou krijgen.
Sorry niet goed gelezen.
Ik zie de Home App en HomeKit altijd als één, maar nu met Matter is dat niet meer het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
johanm3 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:03:

Ik wil mijn Apple TV als woninghub gebruiken hiervoor, scheelt behoorlijk als ik er geen hub bij hoef te kopen namelijk ;)

En als het mogelijk is om geen Aqara hub te gebruiken, klopt het dan dat ik als enige functie mis het van buitenhuis bereiken van het slot. Dus niet op afstand kunnen openen en sluiten.

Werkt dan bijvoorbeeld wel dat ik op afstand een tijdelijke pincode kan instellen mocht er onverwacht bezoek voor de deur staan die je naar binnen wilt laten?

Heb best wat reviews gelezen en bekeken, maar sommige spreken elkaar een beetje tegen. Hopelijk kunnen de tweakers hier wat licht op deze vraag werpen 😅
Zover ik tot nu toe begrepen heb kun je ook een andere hub gebruiken welke werkt als Thread border router. Op Reddit las ik dat alleen Apple en Google spul goed werkte, de rest niet of gaf ellende. Op de Aqara website tonen deze apparaten als geschikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaP6CEL9EcJd7CIrgoWIz1Ha-ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b1fcZFRIsymIjn5XGYI4w0V2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menaze
johanm3 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:03:

De Aqara Hub is idd niet nodig.
Je hebt dan wel de Apple TV 4K gen2 of Apple TV 4K gen3 met ethernet nodig, de gen3 versie zonder ethernet heeft geen Thread 8)7
Via Apple Home is het slot vanaf buitenhuis te bedienen.
Ja, in de Home App kun je een pincode aanmaken voor een gast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
De allereerste keer dat ik het slot installeerde, had ik nog een keuze voor hoeveel geluid het slot produceerde. Ik kon kiezen voor zacht geluid, dan draaide het slot langzaam. Of harder geluid, dan draaide het slot snel.
Echter kan ik deze instelling nergens meer vinden in de Aqara Home app. In het installatie proces heeft het slot wel updates gehad, mogelijk dat ze dat nu eruit gehaald hebben. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menaze
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:04:
De allereerste keer dat ik het slot installeerde, had ik nog een keuze voor hoeveel geluid het slot produceerde. Ik kon kiezen voor zacht geluid, dan draaide het slot langzaam. Of harder geluid, dan draaide het slot snel.
Echter kan ik deze instelling nergens meer vinden in de Aqara Home app. In het installatie proces heeft het slot wel updates gehad, mogelijk dat ze dat nu eruit gehaald hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
Staat bij mij onder Volume settings (in het menu onder de 3 puntjes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C0qH3IdSaMWxsBpHpyCs-V-wyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YO2BQ0ihoAgCttUwZdbiiPlB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@menaze Ah, toch niet goed gekeken dus, dankjewel.

Het zou mooi zijn als dit op basis van tijd ingesteld zou kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Ik zou graag willen dat het slot om bijvoorbeeld 8 uur in de ochtend elke dag van het nachtslot gaat, maar niet open.

Omdat de deur wel open moet als ik vanuit buiten kom (geen kruk buitenkant deur) heb ik de “pull latch” optie aan staan. Maar als ik nu via HomeKit de deur laat openen op een tijdstip gaat de hele deur open. Ik wil alleen het nachtslot er af hebben.

Is er een optie in de Aqara app om dit te realiseren? HomeKit lijkt het in ieder geval niet te kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door ndjong op 14-07-2024 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
@ndjong Nog niet. Heeft te maken met de Matter versie die het slot nu ondersteunt, die kent alleen lock en unlock. Vanaf versie 1.2 komt daar ook open bij. Unlock wordt dan alleen van slot halen (zoals jij nu wenst) en open wordt van slot halen en deur openen.

[ Voor 25% gewijzigd door robertwebbe op 14-07-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:24:
@ndjong Nog niet. Heeft te maken met de Matter versie die het slot nu ondersteunt, die kent alleen lock en unlock. Vanaf versie 1.2 komt daar ook open bij. Unlock wordt dan alleen van slot halen (zoals jij nu wenst) en open wordt van slot halen en deur openen.
Die optie gaat dan toegevoegd worden aan HomeKit? Want de optie zit ook nog niet in de awara app?

Is er al iets bekend over wanneer dit zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@ndjong Ik ben geen developer bij Aqara dus kan je dit niet zeggen. Dit is slechts wat ik heb gelezen op Reddit.

[ Voor 31% gewijzigd door robertwebbe op 14-07-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:26:
@ndjong Ik ben geen developer bij Aqara dus kan je dit niet zeggen. Dit is slechts wat ik heb gelezen op Reddit.
Maar het lijkt ook niet aanwezig op de Aqara app, dus weet je zeker dat dit met matter te maken heeft of heb je dat gelezen ergens op Reddit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@ndjong Ook de Aqara Home app biedt deze functie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:28:
@ndjong Ook de Aqara Home app biedt deze functie niet.
Ja en die werkt niet via matter, dus heeft niets met matter te maken zoals je zei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@ndjong Het slot communiceert via Matter met een bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:30:
@ndjong Het slot communiceert via Matter met een bridge.
Je kunt ook gebruik maken van het slot zonder bridge en instellingen zoals “pull latch” aanpassen, dus die link zie ik niet.

Maar goed we wachten het af…

[ Voor 3% gewijzigd door ndjong op 14-07-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@ndjong Dan gebruikt die bluetooth en heb je de Aqara Home app nodig.
Maar zoals ik al zei, die optie zit er nog niet in.

Edit: er zit een Aqara ontwikkelaar op Reddit die inmiddels al aardig wat heeft gedeeld over de U200. Ik heb hem via chat gevraagd of hij al meer weet over de Matter 1.2 update en de ondersteuning voor lock/unlock/open. Als ik hier antwoord op krijg, zal ik het hier posten.

[ Voor 60% gewijzigd door robertwebbe op 14-07-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:42:
@ndjong Dan gebruikt die bluetooth en heb je de Aqara Home app nodig.
Maar zoals ik al zei, die optie zit er nog niet in.

Edit: er zit een Aqara ontwikkelaar op Reddit die inmiddels al aardig wat heeft gedeeld over de U200. Ik heb hem via chat gevraagd of hij al meer weet over de Matter 1.2 update en de ondersteuning voor lock/unlock/open. Als ik hier antwoord op krijg, zal ik het hier posten.
Top, ik ben zeer benieuwd! Scheelt voor ons weer wat “gedoe” aangezien we deze functies ook hadden op onze Nuki 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Zie hier een bekendmaking over de Matter 1.2 update voor Nuki gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:58:
Zie hier een bekendmaking over de Matter 1.2 update voor Nuki gebruikers.
Nuki kon dit via de eigen app al jaren, jaren voor matter 1.2.

Ik had dus gehoopt dat Aqara dit ook kon via de eigen app.

[ Voor 11% gewijzigd door ndjong op 14-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Heeft iemand de U200 gekoppeld met een geschikte AppleTV of HomePod en deze als Matter device in Home Assiant toegevoegd?

Ik ben benieuwd of je dan meer sensors, controls en diagnostics te zien dan als je hem via de Aqara M3 hub hebt gekoppeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIVvF5y90GNZuFKK0iw51oOkLlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pYsaIIV6f8wEdxHYFCwAYUOf.png?f=user_large

Waarschijnlijk niet, omdat de U200 niets meer rapporteert over Matter, maar wil het toch graag even zeker weten.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 14-07-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:24:
Heeft iemand de U200 gekoppeld met een geschikte AppleTV of HomePod en deze als Matter device in Home Assiant toegevoegd?

Ik ben benieuwd of je dan meer sensors, controls en diagnostics te zien dan als je hem via de Aqara M3 hub hebt gekoppeld:

[Afbeelding]

Waarschijnlijk niet, omdat de U200 niets meer rapporteert over Matter, maar wil het toch graag even zeker weten.
Denk dat in dit geval de vraag stellen hem ook beantwoorden is. Waarom zou iemand de Aqara app gebruiken puur voor dit slot als het geen voordelen geeft. Als in; extra functies, extra sensor data, enz.

In ieder geval wel interessant voor de mogelijkheid van het aansluiten van het keypad op stroom ipv batterijen.

[ Voor 6% gewijzigd door TheKerremenke op 14-07-2024 16:49 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menaze
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:24:

[Afbeelding]

Ik zie ook alleen deze sensoren.
Slot gekoppeld aan een HomePod Mini en daarna als matter device toegevoegd aan HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-04 23:36
Hoe zien jullie de use case voor homekey naast vingerafdrukscanner? Is het laatste niet veel praktischer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
menaze schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Ik zie ook alleen deze sensoren.
Slot gekoppeld aan een HomePod Mini en daarna als matter device toegevoegd aan HA.
Heb je hiervoor nog een matter usb stick oid in je home assistant nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Ik zit bij caiway en heb al zo'n 20+jaar glasvezel.
Nou blijkt dat als je alles wil gebruiken van het slot dan moet dat via de m3 hub gaan. Dan gaat de comm ook over matter. Matter vereist ipv6 en dat heeft caiway in die versie van het glasvezel pakket wat ik gebruik niet. Ik moet dus mijn abonnement omzetten naar een pon versie waar ipv6 in zit. Daarmee vervalt mijn coax kabel tv abonnement.
Meer mensen moeite gehad met ipv6 vereiste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40
Ook al regelmatig zitten kijken naar diverse smartlocks waaronder deze. Maar blijf altijd met de vraag zitten hoe veilig zoiets is.

Wanneer je niks aan de buitenkant hebt, numerieke pad of vingerafdruk, valt het in ieder geval niet op en heb je ook weinig om fysiek aan te klungelen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
stefjuh schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:36:
Hoe zien jullie de use case voor homekey naast vingerafdrukscanner? Is het laatste niet veel praktischer?
Vaak is het laatste inderdaad praktischer.
Echter wanneer je je handen vol hebt of bijvoorbeeld vieze of natte handen hebt, is het prettig de mogelijkheid te hebben even met je horloge langs het keypad te gaan 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
Kleine aanvulling voor de topic start. Installatie manual en veelgestelde vragen.

https://www.aqara.com/en/u200-installation-methods/

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
MichaelReitsma schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:04:
Nou blijkt dat als je alles wil gebruiken van het slot dan moet dat via de m3 hub gaan. Dan gaat de comm ook over matter. Matter vereist ipv6 en dat heeft caiway in die versie van het glasvezel pakket wat ik gebruik niet. Ik moet dus mijn abonnement omzetten naar een pon versie waar ipv6 in zit. Daarmee vervalt mijn coax kabel tv abonnement.
Ik ben geen expert op dat gebied maar is het niet al voldoende om IPv6 intern aan de LAN kant aan te hebben? Zonder dat je een WAN IPv6 krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
ndjong schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:50:
[...]

Vaak is het laatste inderdaad praktischer.
Echter wanneer je je handen vol hebt of bijvoorbeeld vieze of natte handen hebt, is het prettig de mogelijkheid te hebben even met je horloge langs het keypad te gaan 😀
Bedankt! Ik was in de veronderstelling dat je net zoals voor bijvoorbeeld een bankpas je twee keer op die knop moest drukken. Dat is dus niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
stefjuh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:52:
[...]

Bedankt! Ik was in de veronderstelling dat je net zoals voor bijvoorbeeld een bankpas je twee keer op die knop moest drukken. Dat is dus niet nodig?
Dat klopt, er zijn 2 opties te configureren waarbij optie 1 standaard aan staat (Express-modus):

Express-modus: Haal de deur van het slot door je iPhone of Apple Watch bij het slot te houden.

Face ID of toegangscode vereist: Houd je apparaat bij het slot en ontgrendel het vervolgens met Face ID of Touch ID.

2 keer drukken zoals bij betalingen is nooit nodig, je houdt gewoon je telefoon of Apple Watch tegen het keypad en binnen een seconde zal de deur worden geopend.

[ Voor 11% gewijzigd door ndjong op 15-07-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menaze
ralphkeb schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:03:
[...]
Heb je hiervoor nog een matter usb stick oid in je home assistant nodig?
Nee, je kan gebruik maken van een bestaand Thread netwerk en deze ook als preferred network selecteren zodat je ook via Home Assistant Matter devices kan toevoegen aan je netwerk.

Hievoor moet je wel eerst de Matter Server add-on toevoegen in HA.

Bij mij vormen de HomePod Mini en Google Nest Heb samen een Thread mesh netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyhvTiceUmKM76wwkUhEA7aJ-MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COVWmtAHP3YkXmObboDjtTgV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
stefjuh schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:36:
Ik gebruik eigenlijk ook alleen de vingerafdrukscanner.
Apple Watch zou optie 2 zijn maar elke keer je telefoon uit je boekzak halen is niet echt veel sneller dan openen met een fysieke sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
Top bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
menaze schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Nee, je kan gebruik maken van een bestaand Thread netwerk en deze ook als preferred network selecteren zodat je ook via Home Assistant Matter devices kan toevoegen aan je netwerk.

Hievoor moet je wel eerst de Matter Server add-on toevoegen in HA.

Bij mij vormen de HomePod Mini en Google Nest Heb samen een Thread mesh netwerk.

[Afbeelding]
Thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 23:51

Saninl

Hier ook wat problemen met het installeren helaas. Opzich werkt het slot na wat moeite zowel via de Aqara app als via de Home app, echter: in de Aqara app bij het tabblad “matter” wordt aangegeven dat ik eerst een Aqara hub moet aanschaffen. Blijft dit bij anderen ook staan met het gebruik van een HomePod of ATV?

Daarnaast vind ik het keypad vrij veel ogen alsof ik in een Airbnb gebouw woon. Het is vrij fors. Is er een andere oplossing te bedenken met bv een NFC tag om toch de deur van buiten te kunnen openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:19
Ik meld mij hier ook als nieuwe bezitter van de U200 :) De Amazon-aanbieding kwam vrij plots voor mij dus ben nu nog even aan het wachten op een nieuwe (paniek)cilinder.

Ik heb het slot wel al even geinstalleerd op mijn bestaande cilinder om de upgrades en koppeling uit te voeren en dat is prima gelukt. Gekoppeld via ATV aan Apple Home (tevens Homekey aangemaakt) en via die route ook aan Home Assistant gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menaze
Saninl schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:39:
Hier ook wat problemen met het installeren helaas. Opzich werkt het slot na wat moeite zowel via de Aqara app als via de Home app, echter: in de Aqara app bij het tabblad “matter” wordt aangegeven dat ik eerst een Aqara hub moet aanschaffen. Blijft dit bij anderen ook staan met het gebruik van een HomePod of ATV?
Is inderdaad verwarrend en is alleen van toepassing als je een Aqara Hub gebruikt.
Ik neem aan dat je hier informatie kan vinden van het gebruikte Thread netwerk.
Daarnaast vind ik het keypad vrij veel ogen alsof ik in een Airbnb gebouw woon. Het is vrij fors. Is er een andere oplossing te bedenken met bv een NFC tag om toch de deur van buiten te kunnen openen?
Keypad niet buiten ophangen en je telefoon gebruiken om het slot te openen/sluiten.
Of een automation maken op basis van geofencing.

En een stuk complexer, via Home Assistant. Dan kan je zelf de boel aan elkaar knopen met devices die wat minder lomp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
davasch schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:01:
Ik meld mij hier ook als nieuwe bezitter van de U200 :) De Amazon-aanbieding kwam vrij plots voor mij dus ben nu nog even aan het wachten op een nieuwe (paniek)cilinder.

Ik heb het slot wel al even geinstalleerd op mijn bestaande cilinder om de upgrades en koppeling uit te voeren en dat is prima gelukt. Gekoppeld via ATV aan Apple Home (tevens Homekey aangemaakt) en via die route ook aan Home Assistant gekoppeld.
Indien houten kozijnen of huis, infrezen en dan verdiept monteren. Zou vlak kunnen uitkomen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-04 23:43

pposthoorn

Constructeur

Saninl schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:39:

Als je niet helemaal de app op je telefoon wil hoeven openen zou je wellicht een NFC tag bij de deur kunnen hangen en die scannen met je telefoon om een Shortcut uit te voeren die het slot opent. Zo heb ik het eens ingesteld voor iemand met een oudere Nuki, werkt prima en super veilig want zo'n NFC tag is enkel een nummertje wat je op specifiek jou mobiel instelt als trigger voor een actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
pposthoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Als je niet helemaal de app op je telefoon wil hoeven openen zou je wellicht een NFC tag bij de deur kunnen hangen en die scannen met je telefoon om een Shortcut uit te voeren die het slot opent. Zo heb ik het eens ingesteld voor iemand met een oudere Nuki, werkt prima en super veilig want zo'n NFC tag is enkel een nummertje wat je op specifiek jou mobiel instelt als trigger voor een actie.
Ik geloof dat dit niet gaat werken via Shortcut en de Home App.
Apple is vrij strikt met wat je mag doen met smart locks.

Ik had een automation gemaakt in de Home App die de deur op slot deed op basis van locatie.
Moest dan alsnog elke keer achteraf toestemming geven om het slot te activeren.
Je krijgt een notification op je iPhone / Apple Watch waar je dan akkoord op moet geven, niet handig tijdens het fietsen.

Bij het openen van het slot snap ik het wel, maar bij sluiten een beetje overbodig.

*edit*
Ging over het niet te hoeven openen van een app en dat is niet het geval bij een notificatie.
NFC tag + Shortcuts zou idd een mooie oplossing zijn.
En deur sluiten dan met dezelfde NFC tag?

[ Voor 8% gewijzigd door menaze op 15-07-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
menaze schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:10:
[...]

Ik geloof dat dit niet gaat werken via Shortcut en de Home App.
Apple is vrij strikt met wat je mag doen met smart locks.

Ik had een automation gemaakt in de Home App die de deur op slot deed op basis van locatie.
Moest dan alsnog elke keer achteraf toestemming geven om het slot te activeren.
Je krijgt een notification op je iPhone / Apple Watch waar je dan akkoord op moet geven, niet handig tijdens het fietsen.

Bij het openen van het slot snap ik het wel, maar bij sluiten een beetje overbodig.

*edit*
Ging over het niet te hoeven openen van een app en dat is niet het geval bij een notificatie.
NFC tag + Shortcuts zou idd een mooie oplossing zijn.
En deur sluiten dan met dezelfde NFC tag?
Volgens mij moet je het openen en sluiten koppelen aan een schakelaar. Bijvoorbeeld een slimme stroom stekker die verder niet gebruikt wordt. Zo zou je die extra beveiligingsstap kunnen omzeilen. Let wel op eigen risico. Er is een reden dat dit extra ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl

Saninl

menaze schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Is inderdaad verwarrend en is alleen van toepassing als je een Aqara Hub gebruikt.
Ik neem aan dat je hier informatie kan vinden van het gebruikte Thread netwerk.

[...]
Dank voor je reactie, betekent dit dat het normaal is als ik de Aqara app open, het slot op 'not connected' staat en het enkel met bluetooth wordt verbonden op dit moment?

Terwijl ik dus wel via Homekit het slot kan openen, ook buiten bereik van bluetooth?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menaze
Saninl schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:56:
[...]
Dank voor je reactie, betekent dit dat het normaal is als ik de Aqara app open, het slot op 'not connected' staat en het enkel met bluetooth wordt verbonden op dit moment?

Terwijl ik dus wel via Homekit het slot kan openen, ook buiten bereik van bluetooth?
Correct.

Ze hebben gewoon graag dat je ook nog de Hub aanschaft :)
Maar overbodig als je de Home App gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door menaze op 15-07-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
MichaelReitsma schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:04:
Matter vereist alleen een intern ipv6 netwerk.
Je zou even kunnen checken of je modem/router ipv6 ondersteund.
Omzetten van je abbo is sowieso niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
menaze schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:20:
[...]

Matter vereist alleen een intern ipv6 netwerk.
Je zou even kunnen checken of je modem/router ipv6 ondersteund.
Omzetten van je abbo is sowieso niet nodig.
Ja mijn router staat al op ipv6, alleen intern heeft het niet zoiets als een eigen dhcp server.
Abo wissel is al aangevraagd, gelijk ook rtv eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
MichaelReitsma schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:54:
[...]

Ja mijn router staat al op ipv6, alleen intern heeft het niet zoiets als een eigen dhcp server.
Abo wissel is al aangevraagd, gelijk ook rtv eruit.
Ik heb ook geen dhcp server voor ipv6 (KPN Box), is in de meeste gevallen ook niet nodig omdat ipv6 van zich zelf al autoconfiguration is.

Heb je het slot al in bezit en getest met je huidige router?
Misschien is de abbo wissel helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
menaze schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Ik heb ook geen dhcp server voor ipv6 (KPN Box), is in de meeste gevallen ook niet nodig omdat ipv6 van zich zelf al autoconfiguration is.

Heb je het slot al in bezit en getest met je huidige router?
Misschien is de abbo wissel helemaal niet nodig.
Ja ik heb het helemaal doorgetest.
Matter vereist ipv6. Mijn router doet ipv6 doorgeven maar krijgt geen ipv6 adres vanuit caiway omdat ik op een oud glasvezel netwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
MichaelReitsma schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:29:
[...]

Ja ik heb het helemaal doorgetest.
Matter vereist ipv6. Mijn router doet ipv6 doorgeven maar krijgt geen ipv6 adres vanuit caiway omdat ik op een oud glasvezel netwerk zit.
Ah jammer.

Zoals ik al eerder vermelde is ipv6 alleen lokaal nodig, je had ook kunnen kijken naar een andere router als graag je oude abbo had willen behouden.

Hopelijk lost het nieuwe abbo het probleem voor je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
menaze schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Ah jammer.

Zoals ik al eerder vermelde is ipv6 alleen lokaal nodig, je had ook kunnen kijken naar een andere router als graag je oude abbo had willen behouden.

Hopelijk lost het nieuwe abbo het probleem voor je op.
Ach nieuwe abo is stuk goedkoper, ik hoorde vandaag(kan altijd marketing zijn) dat dit coax stuk op de lijst staat om uitgezet te worden. Nu heb ik er nog wat korting uitgesleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Het lijkt er wel op dat 3punts sluitingen maar matig ondersteunt worden.
Dat gaat mis bij handmatige calibratie. Automatische calibratie heb ik wel tig keer opnieuw moeten doen.
Auto lock via knop heb ik uitgezet. Dat draait het slot te ver op slot zodat ik een error kreeg.
Nu nog wachten op mijn ipv6 abo.
Wat wel mooi is is de vingerafdruk lezer. Dat miste ik wel enorm bij mijn loqed.

Ben benieuwd of ik op de een of andere manier mijn flic knoppen kan koppelen.
Bij loqed gebruikte ik de api en kon dus vanuit mijn werk kamer de voordeur openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saninl

Saninl

Hier nog wat info voor mede-tweakers aangezien ik mijn Aqara helaas terug ga sturen...

1. met een opzetslot werkt de Aqara niet

Afbeeldingslocatie: https://www.veiligheids-sloten.nl/image/catalog/Oplegsloten%20Blog/oplegslot-yale.png

Het installeren en instellen werkt allemaal prima en ook kan je de sleutel laten draaien. Echter, je kan enkel vanaf de buitenkant met de sleutel ook het "trekketje" overhalen om de deur helemaal te openen (nadat Aqara het slot naar binnen heeft gehaald). Vanaf de binnenkant is dit met de sleutel niet mogelijk en moet je het "trekkertje" met de hand openen (nadat Aqara het slot naar binnen heeft gehaald).

2. let op of je voldoende ruimte hebt en de Aqara het kozijn niet raakt

Na de teleurstelling van bovenstaande heb ik nog geprobeerd om de Aqara op een andere deur te zetten. Helaas blijkt dat er te weinig ruimte zit naast het sleutelgat. Hierdoor raakt de binnenunit van Aqara het kozijn bij het openen en kan de deur dus niet meer open...

spoiler:
Als iemand voor het weekend het slot wil overnemen tegen de bekende kortingsprijs, stuur gerust een dm. Ophalen in het zuiden des lands. Anders gaat het na het weekend retour afzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Draait iemand de iOS 18 beta al in combinatie met de U200? Op Reddit zag ik dat dit nog werd afgeraden. Maar met een week of 8 wordt die gereleased en gaan we allemaal massaal over. Zou vervelend zijn als ons nieuwe slot dan niet meer te bedienen is. Ik hoop dat dit inmiddels gefixt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
robertwebbe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:19:
Draait iemand de iOS 18 beta al in combinatie met de U200? Op Reddit zag ik dat dit nog werd afgeraden. Maar met een week of 8 wordt die gereleased en gaan we allemaal massaal over. Zou vervelend zijn als ons nieuwe slot dan niet meer te bedienen is. Ik hoop dat dit inmiddels gefixt is.
Gewoon niet meteen updaten naar iOS 18. :)
Binnen een paar dagen kun je vast wel ergens lezen of het wel of niet werkt.

Of maak een backup zodat je weer terug kan naar 17.

[ Voor 4% gewijzigd door menaze op 16-07-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
In het geval je de deur ook wilt kunnen openen via een sleutel en je eigen cilinder ondersteunt dit niet, dan kun je ook deze aanschaffen:

https://www.amazon.nl/NUK...arenfunctie/dp/B0B1VGY3KX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19
Voor wie het nog niet gezien had of voor wie de introductiekorting gemist had: hij is nu ook in de Amazon Prime Day in de aanbieding voor dezelfde prijs als de introductieprijs.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Krediet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Sinds de firmware-update van twee dagen geleden heb ik een probleem met de Pull Spring Feature. Het slot gaat niet ver genoeg open, waardoor de deur niet meer in het slot valt. Zie ook dat er geen instellingen zijn voor de Pull Spring feature om in te stellen hoe ver het slot terug draait, wanneer het slot volledig geopend is. Ook al opnieuw een manual kalibratie gedaan, maar helaas.

Toevallig nog meer mensen last van? Heeft namelijk gewoon prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-04 16:17
Is er iemand die de U200 goed heeft werken met een driepunts vergrendeling op de deur? Ik lees dat veel mensen calibratie errors krijgen met deze setup. Zou dit uiteindelijk opgelost worden door een firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje: ik heb al een Aqara G4 videodeurbel, hardwired op 12V, er zit een EMET transformator achter die 1.0A doet op 12V.

Kan ik de stroomtoevoer die nu naar de videodeurbel loopt splitsen (met bijv. wago klemmetjes) en dan zowel de deurbel als keypad van de U200 van stroom voorzien?

De G4 heeft 0.5A nodig en de U200 keypad volgens de specs ook, dus met de 1.0A zou ik in dat opzicht goed moeten zitten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kan de U200 nu eigenlijk overweg met deuren waarbij je de deurklink omhoog moet doen om hem daarna op slot te doen en omlaag om daarna de laatste draai met de sleutel eraan te geven om de deur te openen?

Ik lees wel iets daarover, maar dan gaat het over UK Lift Lever Locks, wat exact klinkt als wat bij nieuwbouwwoningen in NL ook gedaan wordt. Daarvoor moet je dan de "Pull Spring" functie activeren. Iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Piet Krediet schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:26:
Sinds de firmware-update van twee dagen geleden heb ik een probleem met de Pull Spring Feature. Het slot gaat niet ver genoeg open, waardoor de deur niet meer in het slot valt. Zie ook dat er geen instellingen zijn voor de Pull Spring feature om in te stellen hoe ver het slot terug draait, wanneer het slot volledig geopend is. Ook al opnieuw een manual kalibratie gedaan, maar helaas.

Toevallig nog meer mensen last van? Heeft namelijk gewoon prima gewerkt.
Bij mij werkt die nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Svennos1 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:22:
Is er iemand die de U200 goed heeft werken met een driepunts vergrendeling op de deur? Ik lees dat veel mensen calibratie errors krijgen met deze setup. Zou dit uiteindelijk opgelost worden door een firmware update?
Ja, ik. Op mijn voordeur zit er een meerpuntsvergrendeling welke werkt via de sleutel. Het slot heeft best wel wat kracht om het geheel goed op slot te krijgen.
Op de achterdeur heb ik een meerpuntsvergrendeling waarbij ik de klink eerst zelf omhoog moet trekken voordat die op slot kan. Die handeling zul je moeten blijven doen, dat kan het slot zelf niet.
@MooDyBLueS Dit beantwoordt ook jouw vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 17-07-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
MooDyBLueS schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:13:
Vraagje: ik heb al een Aqara G4 videodeurbel, hardwired op 12V, er zit een EMET transformator achter die 1.0A doet op 12V.

Kan ik de stroomtoevoer die nu naar de videodeurbel loopt splitsen (met bijv. wago klemmetjes) en dan zowel de deurbel als keypad van de U200 van stroom voorzien?

De G4 heeft 0.5A nodig en de U200 keypad volgens de specs ook, dus met de 1.0A zou ik in dat opzicht goed moeten zitten, toch?
Technisch klopt je verhaal. Volgens mij is het zelfs zo gemaakt dat je de draadjes van het ding buiten kunt doorlussen naar het keypad. Je moet dan nog wel batterijen gebruiken trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-04 10:49
Is er ergens een overzicht welke functionaliteiten je hebt met wel/geen bridge?

Ik heb nog geen smarthomeplatform, en mijn huidige insteek is om gebruik te maken van HomeAssistent. De functionaliteit voor entry met AppleWatch/Apple Wallet lijkt me wel interessant. Kan ik hier gebruik van maken zonder dat ik Apple HomeKit heb? Of ben ik gebonden aan App openen, en hier volgens aangeven dat hij open moet zonder HomeKit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Omniferious Als je geen Apple HomeKit hebt of wilt, kun je je slot nog steeds in Home Assistant krijgen en bedienen. Je hebt dan natuurlijk nog wel een hub nodig die Thread Border Router heeft, bijvoorbeeld de Hub M3. Je laadt het slot dan in als Matter device, zie robertwebbe in "Aqara U200 Smart Lock"

Maar als je je iPhone en of Apple Watch wilt gebruiken als Home Key, dan moet je hem wel toevoegen aan HomeKit. Pas dan verschijnt die in je Wallet als Home Key.

[ Voor 41% gewijzigd door robertwebbe op 17-07-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik ben toch maar voor de bijl gegaan en heb hem bij Amazon besteld. Hij is bedoeld voor mijn in januari op te leveren woning. De grote vraag is nu: ga ik hem in de verpakking laten zitten tot die tijd? Of ga ik nu mijn Nuki nog vervangen? De vraag achter de vraag: hoe netjes zijn het slot en het keypad te verplaatsen?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Het slot zal geen spoor achterlaten, zolang je niet hoeft te plakken. En als je het keypad op een houten kozijn kunt schroeven, blijven daar slechts 2 gaatjes achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04 11:00
robertwebbe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:19:
Werkt hier probleemloos met Developer beta 2 en inmiddels met Developer beta 3 (die identiek is aan Public beta 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-04 15:58
Ook maar besteld tijdens Amazon prime day deal, mooi prijsje. Al jaren naar soortgelijke oplossingen aan het kijken, maar o.a. Homeykey ondersteuning maakt dat ik deze ga proberen.

Ga hem plaatsen op kruk bediende deur (van bewust dat deze handmatig om hoog moet, maar dat is al een patroon). Nadat genoemde deur van slot is gedraaid, moet normaal de sleutel nog halve slag draaien om de deur daadwerkelijk te (kunnen) openen. Las dat de U200 hiermee overweg moet kunnen, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
MooDyBLueS schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:17:
Kan de U200 nu eigenlijk overweg met deuren waarbij je de deurklink omhoog moet doen om hem daarna op slot te doen en omlaag om daarna de laatste draai met de sleutel eraan te geven om de deur te openen?

Ik lees wel iets daarover, maar dan gaat het over UK Lift Lever Locks, wat exact klinkt als wat bij nieuwbouwwoningen in NL ook gedaan wordt. Daarvoor moet je dan de "Pull Spring" functie activeren. Iemand ervaring daarmee?
Zelfde usecase hier, las dat dit inderdaad kan. Zojuist besteld, ga het meemaken. Zal je op de hoogte houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jaguar645 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:36:
Zo hangt hij er hier bij nu :) met alleen dus plakplaat aan de achterkant en hij zit stevig.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu alleen nog even kijken waar ik de keypad buiten ga ophangen want dit is mijn deur dus ik denk maar gewoon op het frame naast de deurbel of misschien erboven... zometeen als het eens stopt met regenen even goed kijken maar :) Moet ook even kijken hoe waterdicht is de keypad eigenlijk? want er valt hier altijd genoeg water en het is niet echt overdekt hier
[Afbeelding]
Die van jou lijkt zwarter dan op de product foto's. Ik denk dat ik zelf voor de zilveren versie ga icm met mijn zilveren deur beslag. Valt die denk ik minder op dan zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Zover ik tot nu toe begrepen heb kun je ook een andere hub gebruiken welke werkt als Thread border router. Op Reddit las ik dat alleen Apple en Google spul goed werkte, de rest niet of gaf ellende. Op de Aqara website tonen deze apparaten als geschikt:

[Afbeelding]
Op plaatje zie ik dat Home Mini en Nest Mini er niet tussen staat. Ik dacht eigenlijk dat deze ook als Matter hubs zouden werken. Ik heb ook nog wel een oude Hub (1e gen) liggen, maar ook die valt er buiten zo te zien :').

Ik heb dan dus specifiek de apparaten bij Thread-Border Router nodig voor als ik de slot op afstand wil bedienen?

Ik dacht in 1e instantie dus dat ik de Aqara op afstand kon bedienen via mijn huidige Google producten (Home/Nest Mini), maar wat mis ik nu allemaal dan als ik geen overige hubs aanschaf? Want ik weet niet of ik de M3 hub of een ander product nou nodig heb.

Aqara app bedienen en codes instellen moet denk ik allemaal op locatie lukken? Het liefst had ik ook op afstand de lock willen kunnen openen, maar als work around kan ik dan vooraf een code instellen die ik dan kan doorgeven.

Of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik stond op het punt om een setje NFC-tags te bestellen, maar ik bedacht me net: kun je eigenlijk elke willekeurige NFC-tag instellen voor gebruik met de U200? Of moet het perse een tag van Aqara zijn? Anders zijn er wel tags met een handigere form-factor voor aan een sleutelbos te vinden denk ik.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-04 20:47
Axel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:15:
[...]

Zelfde usecase hier, las dat dit inderdaad kan. Zojuist besteld, ga het meemaken. Zal je op de hoogte houden :)
Ik ben ook heel benieuwd. Zowel voor- als achterdeur zijn driepuntsluiting waarbij altijd de klink omhooggedraaid moet worden. Anders valt de sleutel überhaupt niet eens om te draaien.

Juist de autolock sprak mij aan, perfecte aansluiting bij een vrouw en kinderen die weleens weggaan zonder de boel even op slot te doen. Zeker als tzt iets mogelijk is met geofencing!

Dat zou me tweemaal zo’n slot waard zijn maar autolock is dus een uitdaging lees ik al.

Verder wel ontzettend tof ding, ook qua design, slank en niet zo “plopperig”!

[ Voor 3% gewijzigd door Lucifertje op 17-07-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz10
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-04 12:55
Hoi allemaal, ik heb het slot en de m3 hub vandaag besteld. Ik wil ook Homekey gaan gebruiken. Als ik het goed heb begrepen kan dat ook alleen werken met de M3 hub? Of heb ik echt bijv. een Homepod nodig? Zo ja, heeft de M3 hub nog een toegevoegde waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
posttoast schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:29:
Ik stond op het punt om een setje NFC-tags te bestellen, maar ik bedacht me net: kun je eigenlijk elke willekeurige NFC-tag instellen voor gebruik met de U200? Of moet het perse een tag van Aqara zijn? Anders zijn er wel tags met een handigere form-factor voor aan een sleutelbos te vinden denk ik.
Mifare nfc en 13.56 MHz kwam ik op reddit tegen, dus hoeft waarschijnlijk niet perse van Aqara te zijn.

Zegt mij verder weinig. Ik kom dan ook stickers tegen als ik even snel zoek, maar die werken denk ik niet.

Het liefst gebruik ik nfc van mijn Android toestel, maar dat is ook (nog) geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
Chrisz10 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 00:10:
Hoi allemaal, ik heb het slot en de m3 hub vandaag besteld. Ik wil ook Homekey gaan gebruiken. Als ik het goed heb begrepen kan dat ook alleen werken met de M3 hub? Of heb ik echt bijv. een Homepod nodig? Zo ja, heeft de M3 hub nog een toegevoegde waarde?
Homekey werkt enkel en alleen met Thread border router van Apple zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Chrisz10 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 00:10:
Homekey is een uniek systeem van Apple en werkt dus alleen met Apple hubs (tweede generatie HomePod, de HomePod mini, de Apple TV 4K uit 2021 en de Apple TV 4K 2022 Wi-Fi + Ethernet.)

De M3 hub heeft niet echt toegevoegde waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door remmuz op 18-07-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
xileS schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Op plaatje zie ik dat Home Mini en Nest Mini er niet tussen staat. Ik dacht eigenlijk dat deze ook als Matter hubs zouden werken. Ik heb ook nog wel een oude Hub (1e gen) liggen, maar ook die valt er buiten zo te zien :').
Je hebt een Thread border router nodig om de U200 aan te koppelen. van Google zijn dat de Nest Hub (2e generatie), Nest Hub Max, Nest Wifi Pro (wifi 6E), Nest Wifi.

Ik heb dan dus specifiek de apparaten bij Thread-Border Router nodig voor als ik de slot op afstand wil bedienen?
Dat klopt inderdaad.

Ik dacht in 1e instantie dus dat ik de Aqara op afstand kon bedienen via mijn huidige Google producten (Home/Nest Mini), maar wat mis ik nu allemaal dan als ik geen overige hubs aanschaf? Want ik weet niet of ik de M3 hub of een ander product nou nodig heb.
Aqara app bedienen en codes instellen moet denk ik allemaal op locatie lukken? Het liefst had ik ook op afstand de lock willen kunnen openen, maar als work around kan ik dan vooraf een code instellen die ik dan kan doorgeven.
Als je geen hub hebt kun je het slot niet op afstand bedienen. Verder mis je niet zo veel.
Je kunt nog steeds de deur open maken met pincode of vingerafdruk, personen toevoegen, enz.
(maar dus niet als je niet thuis bent)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
Axel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 00:43:
[...]

Homekey werkt enkel en alleen met Thread border router van Apple zelf.
remmuz schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:07:
[...]

Homekey is een uniek systeem van Apple en werkt dus alleen met Apple hubs (tweede generatie HomePod, de HomePod mini, de Apple TV 4K uit 2021 en de Apple TV 4K 2022 Wi-Fi + Ethernet.)

De M3 hub heeft niet echt toegevoegde waarde.
Dat is niet waar. Ik heb Home Key draaien via de M3 hub.

[ Voor 42% gewijzigd door robertwebbe op 18-07-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
robertwebbe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:38:
[...]

[...]

Dat is niet waar. Ik heb Home Key draaien via de M3 hub.
Bijzonder. Ik ben echt heel verbaasd dat het kan.
Ik had wat calibratie problemen en heb uiteindelijk het slot maar gereset maar nu krijg ik het op geen enkele manier meer toegevoegd aan Homekit dus ik kan het niet zelf testen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@remmuz Van het weekend heb ik ook wat geëxperimenteerd en het slot gereset. Daarna lukte het ook niet meer om hem aangemeld te krijgen. Uiteindelijk heb ik alles weer gereset, in Homekit mijn huis verwijderd en het proces opnieuw gestart. In de Aqara Home app heb ik toen 'aanmelden via Apple' gebruikt, zodat er een nieuwe user ID aangemaakt zou worden, en kreeg ik alles weer vlekkeloos werkend. Ik kon Homekit weer toevoegen en daarmee kreeg ik Home Key weer goed.

Op Reddit zie ik veel users dit probleem ervaren. Er zitten blijkbaar nog wat kinderziektes in het proces als je je slot reset.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste