Mobiel betalen (NFC) zonder Google Pay, welke bank?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16

Dido

heforshe

DappereDodo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Sinds een paar maanden moet je elke keer "verify it is you" doen, https://support.google.co...-sometimes-and-not-others. Kan niet uitgezet worden, dus hoe jij dat voor elkaar krijgt... hoor het graag :) .
Dat is voor mij de belangrijkste reden om een bank te hebben die een eigen app gebruikt (zoals de Rabo wallet, vroeger).
Zal dan liggen aan
If you’ve verified it’s you on your device in the past few minutes, you may not be required to verify for another transaction. Once the verification has timed out, you must verify again for your next transaction.
Als ik loop te shoppen bij Appie unlock ik telkens met mijn vinger om artikelen te scannen, en ook voordat ik bij de zelfscan afreken. Kennelijk vertrouwt Google me dan genoeg om niet in Google Pay nog een keer extra om een vinger te vragen...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DappereDodo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Sinds een paar maanden moet je elke keer "verify it is you" doen, https://support.google.co...-sometimes-and-not-others. Kan niet uitgezet worden, dus hoe jij dat voor elkaar krijgt... hoor het graag :) .
Dat is voor mij de belangrijkste reden om een bank te hebben die een eigen app gebruikt (zoals de Rabo wallet, vroeger).
Wellicht helpt dit: rob_erwt in "Google Wallet in Nederland".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Zo te lezen zet je daarmee de hele verificatie uit, zelfs als je telefoon vergrendeld is. Dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Maar goed, een bank die tegenwoordig nog een eigen payment app heeft, ik ken r helaas geen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:34:
[...]

Je rijbewijs moet je ook meenemen als je met de auto gaat, je id kaart ook om je te kunnen legitimeren,
Als je je rijbewijs bij je hebt is een ID kaart onnodig binnen NL.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

SmurfLink schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:59:
Als je je rijbewijs bij je hebt is een ID kaart onnodig binnen NL.
offtopic:
Ik heb geen rijbewijs, maar ik ben dan wel weer zo'n boefje dat ik best vaak zonder ID-kaart ga winkelen bij de AH.

Ik ben van een bouwjaar dat ik me nooit heb hoeven te legitimeren voor de aankoop van drank of tabak, dus zolang ik niet ga lopen jatten is de kans dat iemand met een legitieme reden mijn ID wil zien erg klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grandpubaa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 13:32
Oon schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Het maakt niks uit of het Google, Apple, Revolut, of de Rabobank is. Ze mogen onder de AVG allemaal even weinig (niks) met deze persoonsgegevens.

Deden ze dat wel dan zouden ze hier echt wel flink voor op de vingers getikt worden, en dat is nog niet gebeurd. Het echte probleem is dat je je blijkbaar veilig waant bij je bank. Helemaal absurd dat dit topic ook nog eens over fintech bedrijven staan die over het algemeen veel losser omgaan met gevoelige gegevens dan grote organisaties als Google of Apple.
probleem is dat in de voorwaarden van Google gewoon staat dat ze wel deze gegevens gebruiken, en aangezien je deze voorwaarden moet accepteren voor het gebruik van Google Pay, hebben ze daarmee de AVG afgekaart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
@nlboy vanavond lees ik dit artikel:
nieuws: Belgische bank begint met Europese betaalapp Wero, release Nederland ...

Misschien wordt dat een oplossing voor je?

In de comments staat o.a.:
Aanvankelijk zal Wero vergelijkbaar werken als iDeal: je gebruikt de dienst om online betalingen te doen. Daarnaast krijgt Wero meer functies om te concurreren met onder andere Tikkie en Google Wallet.
Het wordt mogelijk om personen te betalen en in de fysieke winkel met de app af te rekenen.

Met dank aan @wildhagen in deze reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
Waar staat dat mobiel betalen via de eigen app bij ING binnenkort niet meer mogelijk is? Op de gellinkte pagina staat het niet, en ik kon er op Google ook geen bericht over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57
alson schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:09:
Waar staat dat mobiel betalen via de eigen app bij ING binnenkort niet meer mogelijk is? Op de gellinkte pagina staat het niet, en ik kon er op Google ook geen bericht over vinden.
Dat stond hier, maar is nu weggehaald. Bij mobiel betalen stonden ook de vinkjes zoals die bij de andere betaalmethoden staan. Nu staat er helemaal niks meer onder
https://www.ing.nl/particulier/betalen/betalen-met-je-mobiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
Jimster schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:16:
[...]

Dat stond hier, maar is nu weggehaald. Bij mobiel betalen stonden ook de vinkjes zoals die bij de andere betaalmethoden staan. Nu staat er helemaal niks meer onder
https://www.ing.nl/particulier/betalen/betalen-met-je-mobiel
Dus wie weet staat die beslissing over stoppen intern ter discussie. Mijn moeder (die ING gebruikt) heeft in de app ook geen bericht gezien dat ze gaan stoppen. Dus lijkt niet op heel korte termijn zoals bij Volksbank het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:59
Heel curieus. Ik heb afgelopen weekend de ING chat om bevestiging gevraagd over het stoppen van ING mobiel betalen. Ik kreeg toen een bevestiging.

Maar uit het Mastercard stopt met Maestro topic weten we onderhand ook dat het supportteam niet van alles op de hoogte is.

Hopelijk hebben ze zich bedacht of was het een foutje.

[ Voor 7% gewijzigd door japie06 op 03-07-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:50

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Inmiddels een reactie van Curve ontvangen (zij hebben Curve Pay voor o.a. Huawei):
Just to let you know, Curve Pay is only available to customers with Huawei devices or Android customers from Iceland (due to Google Pay not being available in this region). If you do not fit the criteria stated, we recommend using your device's default digital wallet for your mobile payments.

Since your device is not a Huawei device, Curve Pay is not applicable, as it was designed specifically for Huawei customers. Moreover, with the availability of Google Pay support in Netherland, Curve Pay is no longer an option.
Helaas ook niet mogelijk bij Curve. Mijn onderbuik gevoel zegt dat Google dit lijkt te forceren? Want waarom biedt bijvoorbeeld Curve niet beide aan als ze toch Curve Pay al hebben gebouwd?

fyi @Wiley99

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0s7y
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 11:35
japie06 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:14:
Heel curieus. Ik heb afgelopen weekend de ING chat om bevestiging gevraagd over het stoppen van ING mobiel betalen. Ik kreeg toen een bevestiging.

Maar uit het Mastercard stopt met Maestro topic weten we onderhand ook dat het supportteam niet van alles op de hoogte is.

Hopelijk hebben ze zich bedacht of was het een foutje.
Ik hoop het ja. Heb ook nog geen bericht hiervan gekregen of gezien dat dit gaat gebeuren. Het bericht wat eerder genoemd was zie ik ook niet terug.

Ik ga een klacht sturen naar de ASN Bank dat ze dit hebben besloten ondanks hun "minder Google" commitment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

nlboy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:47:
Helaas ook niet mogelijk bij Curve. Mijn onderbuik gevoel zegt dat Google dit lijkt te forceren? Want waarom biedt bijvoorbeeld Curve niet beide aan als ze toch Curve Pay al hebben gebouwd?
Misschien omdat dit niet het soort app is dat je 1 keer bouwt, uitrolt en nooit meer naar kijkt?

Als ze die app breed blijven ondersteunen, moeten ze dus breed ondersteuning bieden. IJsland heeft een kleine 400.000 inwoners. Die zullen heel veel minder vragen stellen dan de rest van Europa (onderhand een kleine 750 miljoen!).

Daarnaast moet zo'n app up-to-date gehouden worden wat betreft beveiliging(sissues). Ook dat is beter te behappen als je je alleen op een markt kan focussen met maximaal 400.000 potientiele klanten.

Ik denk niet dat Google aan het pushen is, maar meer dat elke bank veel liever de verantwoordelijkheid (met name voor de beveiliging!) uit handen geeft aan Google dan dat ze zelf de expertise paraat moeten houden en extra risico lopen.

Curve geeft in feite gewoon aan dat ze alles aan Google overlaten, behalve waar GooglePay nog niet beschikbaar is. En ik kan dat heel goed begrijpen, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ralph075 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:16:
@nlboy vanavond lees ik dit artikel:
nieuws: Belgische bank begint met Europese betaalapp Wero, release Nederland ...

Misschien wordt dat een oplossing voor je?

In de comments staat o.a.:
Aanvankelijk zal Wero vergelijkbaar werken als iDeal: je gebruikt de dienst om online betalingen te doen. Daarnaast krijgt Wero meer functies om te concurreren met onder andere Tikkie en Google Wallet.
Het wordt mogelijk om personen te betalen en in de fysieke winkel met de app af te rekenen.

Met dank aan @wildhagen in deze reactie.
Ik ben heel benieuwd wat dat Wero precies gaat worden. Het lijkt erop dat je je telefoonnummer aan 1 rekening kunt koppelen, en dat je vervolgens met je telefoonnnummer betaalt. Dat klinkt als minder veilig dan nu - en voor de privacygevoeligen onder ons is dat ook niet extreem handig. GooglePay weet veel, maar momenteel niet mijn telefoonnummer.

Maar goed, dat past beter in het Wero topic: iDEAL wordt Wero

[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 03-07-2024 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
Dido schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat dat Wero precies gaat worden. Het lijkt erop dat je je telefoonnummer aan 1 rekening kunt koppelen, en dat je vervolgens met je telefoonnnummer betaalt. Dat klinkt als minder veilig dan nu - en voor de privacygevoeligen onder ons is dat ook niet extreem handig. GooglePay weet veel, maar momenteel niet mijn telefoonnummer.

Maar goed, dat past beter in het Wero topic: iDEAL wordt Wero
Als ik deze website mag geloven, is dat niet hoe het gaat werken.

Als je betaald naar een andere persoon zou je dat via een QR-code of je telefoonnummer kunnen doen. De betaling gaat direct via SEPA naar je bank.

Als je in een webshop betaald, gaat dat direct via eigen bank -> Wero->SEPA ipv Mastercard/VISA of Google Pay/Apple Pay. Het zou dus juist veiliger en meer privacy bestendig moeten zijn,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
nlboy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:13:
[...]
Klopt, ik zie op hun website terug dat het binnenkort niet meer te gebruiken is. ;(
Het staat nu ook op FP: nieuws: ING stopt in september ondersteuning contactloos betalen via eigen An...

Vond dit topic toevallig eerder vandaag. Ik zie hem nog niet in de TS, maar helaas is de Rabobank ook tijden terug al gestopt met hun eigen app. Ben daarom maar weer de pinpas gaan gebruiken. Ik wil geen pasje in mijn telefoonhoesje zonder RFID/NFC bescherming, en met moet ik ze er weer uit halen. Ben uiteindelijk maar met een Secrid gegaan, is iig kleiner dan mijn telefoon en makkelijk mee te nemen. Kan zelfs nog wat cash bij in. Wel weer ff wennen om hem mee te moeten nemen maar so be it.

Vond mobiel betalen wel ideaal, gezien telefoon toch altijd al mee is. Alleen niet ten kosten van het moeten gebruiken van Google spul (of andere Big Tech als Apple). Dus ik volg het topic lekker mee.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-09 22:00
nlboy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:50:
Hi allemaal,

Helaas heeft ASN Bank besloten om te gaan stoppen met hun Mobiel Betalen app (heel grappig dat hun aandeelhouders 'nee Google' aangeven).

Nu ben ik op zoek naar een (fintech) bank die mobiel betalen (NFC) wel ondersteund met hun eigen app en niet via Google Pay.

(Samsung Pay is helaas nog niet beschikbaar in Nederland).

Mijn bevindingen tot nu toe zijn:
BANKNFCOPMERKING
ABN AmroGoogle Pay
bunqGoogle Pay
Curve Google PayCurve Pay alleen mogelijk met Huawei.
ING BankGoogle Pay / ING Mobiel betalenING Mobiel betalen per 17 september niet mogelijk.
KnabGoogle Pay
N26Google Pay
OpenBankGoogle Pay / OpenBank PayMogelijk uitgefaseerd?
RabobankGoogle Pay
RevolutGoogle Pay
Trade RepublicGoogle Pay
Triodos Bank Niet mogelijkMeer info
Volksbank (ASN & SNS)Google PayPer 1 juli '24 alleen Google Pay

Wat zijn jullie ervaringen? Welke bank biedt wel draadloos betalen aan zonder Google Pay?
Ik heb niet alles gelezen, maar één alternatief is Garmin Pay (bijv via Rabo). Ja, ook daar is het geen app van de bank zelf, maar Garmin weet toch net iets minder van mij dan Google. Je hebt dan natuurlijk wel een Garmin horloge nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thelink2thepast
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 06:48
Ik ben ook benieuwd naar Garmin Pay. Het heeft ook voordelen om gebruik te maken van een derde partij. Zeker als die zich wat beter weten op te stellen richting survailance kapitalism of simpelweg daar onvoldoende marktmacht voor hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
thelink2thepast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:19:
Ik ben ook benieuwd naar Garmin Pay. Het heeft ook voordelen om gebruik te maken van een derde partij. Zeker als die zich wat beter weten op te stellen richting survailance kapitalism of simpelweg daar onvoldoende marktmacht voor hebben.
Iig een aantal banken die het ondersteunen: https://www.garmin.com/nl-NL/garminpay/banks/
ABN AMRO Bank N.V.: MASTERCARD
ABN AMRO: MAESTRO
Adyen: MASTERCARD
Cooperative Rabobank U.A.: MASTERCARD
Curve: MASTERCARD
Genome: VISA
ICS: MASTERCARD
ICS: VISA
ING Bank N.V.: MASTERCARD
Openbank: MASTERCARD
Rabobank: MAESTRO
Revolut: MASTERCARD
Revolut: VISA
Wise: MASTERCARD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelink2thepast
Gelukkig ben ik overgestapt naar de juiste bank. Hoe zijn de ervaringen van Garmin Pay in combinatie met non-google android ( /e/ calyx lineage )?

Vrij veel marketing gehad voor GPay van ICS trouwens. Die zijn nog niet heel lang geleden gestart daarmee. Maar goed, die hadden al geen eigen pay app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Over een tijdje zullen iPhones iig open gaan voor 3rd party:
Apple has yielded to pressure by European regulators to give rivals access to the contactless payments technology on iPhones, meaning that their users will no longer be limited to the Apple Pay mobile wallet.

The development on the tap-to-pay technology underscores mounting regulatory scrutiny of Apple (AAPL) in the European Union, where it is also facing a potential huge fine for allegedly breaching the bloc’s landmark Digital Markets Act.
https://edition.cnn.com/2...mobile-wallets/index.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:37:
Over een tijdje zullen iPhones iig open gaan voor 3rd party:

[...]
https://edition.cnn.com/2...mobile-wallets/index.html
Ik vermoed dat het weinig zin heeft zie nu de ontwikkelingen bij de banken die hun eigen bouwsel stoppen en gebruik maken van Google Pay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chad Jippity
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-09-2024
thelink2thepast schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:06:
Gelukkig ben ik overgestapt naar de juiste bank. Hoe zijn de ervaringen van Garmin Pay in combinatie met non-google android ( /e/ calyx lineage )?

Vrij veel marketing gehad voor GPay van ICS trouwens. Die zijn nog niet heel lang geleden gestart daarmee. Maar goed, die hadden al geen eigen pay app.
Op een Pixel 6a met Graphene nooit problemen gehad met bankiersapps. Garminpay via de ING app opzetten ging ook zonder problemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:32
Er zijn kamervragen gesteld, zie hier het kamerstuk of dit bericht van Security.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Hier ook ING en moet over op Google pay.

Nu wel ontdekt dat Google hun eigen systeem niet vertrouwd.
Bij eigen betalingen worden uit de wallet de twee ING pin passen niet getoond.
Wel een Visa debitcard van een andere bank.

Bij alternative betaling zou je creditcard of pinpassen kunnen kiezen.
Je kan echter alleen gegevens van creditcard kwijt.

Ben in een chat met ING hierover. (Wel een verschrikkelijke manier van communiceren trouwens.)
Mocht Google pay die ING pinpassen niet toestaan gebruikt te worden dat weet ik nog niet wat ik dan doe.
Misschien wel terug naar de pinpas.

Google pay maar weer uitgezet.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
KroontjesPen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:53:
Nu wel ontdekt dat Google hun eigen systeem niet vertrouwd.
Bij eigen betalingen worden uit de wallet de twee ING pin passen niet getoond.
Wel een Visa debitcard van een andere bank.
Ik neem aan dat je met pinpassen Maestro of V-pay debitcards bedoelt? Het PIN logo bestaat allang niet meer.

Hoe heb je de passen toegevoegd aan Google Wallet? Volgens mij moest je dit vanuit de ING app initiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

alson schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Ik neem aan dat je met pinpassen Maestro of V-pay debitcards bedoelt? Het PIN logo bestaat allang niet meer.

Hoe heb je de passen toegevoegd aan Google Wallet? Volgens mij moest je dit vanuit de ING app initiëren.
Google Pay heb nu pas door wat ING aan het doen is.
Google heeft het ook nog over Creditcards en pinpassen.

In mijn Wallet zijn zichtbaar 2 ING betaalpassen, via de ING-app er in gezet, en 1 Visa debitcard.
Bij Google "Betaling en abonnementen" is uit mijn Wallet alleen de Visa debitcard zichtbaar.
Naast mijn bestaande creditcard daar. Die kan niet in de Wallet want ICS heeft nog geen Google Pay.

Dan neemt Google zelf Google Pay niet serieus? Wij moeten nu wel en zij doen het niet.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Boudewijn schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:22:
Ik ga Google denk ik niet vertrouwen met mijn betaaldata. Weer een reden erbij om eens na te gaan denken over banken en telefoonleveranciers. Stiekem toch maar eens naar een iPhone kijken. Apple is zeker niet heilig, maar is in ieder geval geen advertentieboer.
Toch kan Apple je nog wel indexeren en voor campagnes jouw profiel matchen ergens bij om jou alsnog gericht te contacteren voor eea.

Ik ben zelf ook overgestapt naar Apple dit jaar, maar dat betekend niet dat men bovenstaande niet doet. Sterker nog, toen ik net mijn iPhone had, kreeg ik ook vrij snel of ik geen iCloud wilde of dat ik gratis diensten van hun kan gaan gebruiken (maar wel eerst even mijn Credit Card nog even koppelen...)

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 16-07-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
KroontjesPen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:17:
In mijn Wallet zijn zichtbaar 2 ING betaalpassen, via de ING-app er in gezet, en 1 Visa debitcard.
Bij Google "Betaling en abonnementen" is uit mijn Wallet alleen de Visa debitcard zichtbaar.
Naast mijn bestaande creditcard daar. Die kan niet in de Wallet want ICS heeft nog geen Google Pay.
Sommige Google Wallet passen werken alleen voor NFC payments (waar dit topic over gaat), en sommige passen werken ook online. En volgens mij kun je ook passen toevoegen die alleen online gebruikt kunnen worden maar niet via NFC. Ik kan me voorstellen dat Maestro / V-pay passen niet online / voor abonnementen werken aangezien de Nederlandse banken dat nooit hebben ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door alson op 16-07-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

alson schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:09:
[...]

Sommige Google Wallet passen werken alleen voor NFC payments (waar dit topic over gaat), en sommige passen werken ook online. En volgens mij kun je ook passen toevoegen die alleen online gebruikt kunnen worden maar niet via NFC. Ik kan me voorstellen dat Maestro / V-pay passen niet online / voor abonnementen werken aangezien de Nederlandse banken dat nooit hebben ondersteund.
Dit is de lijst met de mogelijke betalingen voor Google Play waar ook de apps met abonnementen in zitten.

Creditcards of pinpassen
Facturering via mobiele provider
Online bankieren
Google Play-saldo en Google Play-cadeaukaarten
PayPal

Waarom staat daar dan ook niet Google Pay in.
Banken moeten wel Google Pay vertrouwen maar Google Pa vertrouwt zelf de banken niet.

Dan valt toch ook het vertrouwen weg voor die "NFC payments".

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Umbrah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:01:
Ook Apple heeft niks met mijn financiën te maken, en heeft ook geen bewezen track record. Ik wil een open NFC verbinding, en een app van mijn bank.
Je gebruikt ook geen paypal dan? Of creditcard? of tikkies? Dat gaat ook allemaal niet via je eigen bank, tenzij abn amro je bank is dan dat laatste wel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 17-07-2024 09:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KroontjesPen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Dit is de lijst met de mogelijke betalingen voor Google Play waar ook de apps met abonnementen in zitten.

Creditcards of pinpassen
Facturering via mobiele provider
Online bankieren
Google Play-saldo en Google Play-cadeaukaarten
PayPal

Waarom staat daar dan ook niet Google Pay in.
Banken moeten wel Google Pay vertrouwen maar Google Pa vertrouwt zelf de banken niet.

Dan valt toch ook het vertrouwen weg voor die "NFC payments".
Hoe wil je dat doen met Google Pay? Google pay is alleen een wallet met betaalmethodes er in.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Marzman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Hoe wil je dat doen met Google Pay? Google pay is alleen een wallet met betaalmethodes er in.
Google betalen natuurlijk. ;)

Waarom is WEL de Visa debitcard en NIET mijn 2 ING betaalpassen die ook debit kaarten zijn.
Op de Visa staat normaal heel weinig geld.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KroontjesPen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:48:
[...]

Waarom is WEL de Visa debitcard en NIET mijn 2 ING betaalpassen die ook debit kaarten zijn.
Geen idee, het lukt me ook niet mijn Belfius kaart toe te voegen die een mastercard is, en wel mijn maaltijdcheque kaart. Ik snap dat ook niet helemaal. Draadloze betalingen staat gewoon aan voor de kaat.

Mijn ING (Debit en Credit) passen doen het wel :p

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 17-07-2024 09:59 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alson
KroontjesPen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:48:

Omdat, zoals ik al eerder schreef, de Nederlandse banken geen online betalingen toestaan met Maestro en V-pay passen, hoewel dit in het buitenland prima kan. Zou moeten veranderen als ING je later in het jaar je Maestro / V-pay pas vervangt door Visa/Mastercard debitkaarten (zie het topic over het stoppen van Maestro).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Interessant artikel over Google Pay en ING bank (achter betaalmuur, maar via omweg te lezen): https://www.parool.nl/ned...or-onze-privacy~b7ae4fa3/
“Bij Android is het probleem dat elke telefoon technisch net anders is. Op elk nieuw apparaat moeten we onze app opnieuw testen. Google heeft daarvoor veel meer kennis en mensen dan wij. Ze zitten zo dicht op hun besturingssysteem, daar kunnen wij niet aan tippen.”
Conclusie het kost te veel geld en geld om zelf te ontwikkelen. Google gebruikt de data en Apple niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• japie06
Bij ING melden zich al bezorgde klanten, erkent Overeem. “Er zijn mensen, dat aantal is niet heel erg groot, met zorgen over privacy. Natuurlijk hebben we zulke bezwaren meegewogen in ons besluit.”
Oftewel, daar hebben we dus lekker niks mee gedaan.

Het lijkt er op dat mobiel betalen of Android niet meer kan zonder in te boeten op privacy. Terug naar de bankpas is het beste alternatief denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37
thelink2thepast schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:06:
Garmin pay werkt zo ver ik weet alleen via een garmin watch. Ik heb een Fairphone 4 met LineageOs 21 (android 14) zonder Google (MicroG). Hier werkt de ING app en Garmin pay prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
nlboy schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:52:
Interessant artikel over Google Pay en ING bank (achter betaalmuur, maar via omweg te lezen): https://www.parool.nl/ned...or-onze-privacy~b7ae4fa3/

[...]

Conclusie het kost te veel geld en geld om zelf te ontwikkelen. Google gebruikt de data en Apple niet.
Weet iemand hoe dit zit bij Garmin Pay en het gebruiken van de data?

Ik ben recent al gestopt met betalen met de telefoon (SNS bank biedt op Android ook alleen nog maar Google Pay) maar gebruik nog wel Garmin Pay via Openbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 16:59
Voor zo ver ik weet en kan lezen gebruikt Garmin enkel alleen de data die nodig is om de transactie uit te voeren en slaat niet op waar jij je geld besteed. Daarom ben ik zelf ook volledig over op Garmin Pay (ING) omdat ik geen Google Pay wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 19:04
Newday schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Weet iemand hoe dit zit bij Garmin Pay en het gebruiken van de data?

Ik ben recent al gestopt met betalen met de telefoon (SNS bank biedt op Android ook alleen nog maar Google Pay) maar gebruik nog wel Garmin Pay via Openbank.
Geen idee, maar het gebruik van Garmin Pay heb ik wat moeite mee, aangezien ze gehacked zijn 2 jaar geleden. Ben blij dat ik daar niet met mijn financiele gegevens bij zat indertijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:19
S-1-5-7 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:08:
Er zijn kamervragen gesteld, zie hier het kamerstuk of dit bericht van Security.nl
De vragen zijn inmiddels beantwoord link

Mijn samenvatting:
  • Ja, we weten dat banken stoppen met contactloos betalen via de eigen apps
  • We hebben hierover geen contact met de banken
  • Klanten zijn beschermd door de AVG
  • Afhankelijkheid van Amerikaanse bedrijven is geen probleem
  • Er komen twee alternatieven: de digitale euro en het European Payments Initiative (EPI)
  • We zien geen noodzaak voor een algemeen contactloos betaalprotocol voor banken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:56
Albert_x schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:56:
[...]

We zien geen noodzaak voor een algemeen contactloos betaalprotocol voor banken.
Wat zou zo'n betaalprotocol überhaupt moeten inhouden? Contactloos betalen is al een generiek protocol dat iedere bank kan implementeren. Het ervaren probleem hier zit hem in de implementatie, niet in het protocol.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:32
Gisteren schreef de Consumentenbond hier nog een artikel over, zie hier.

Drie interessante stukken uit de tekst:
Verschillende banken suggereerden in de media dat ze goede afspraken met Google hebben gemaakt over de privacy van hun klanten. Maar toen de Consumentenbond naar die afspraken vroeg, bleken die er niet te zijn. De banken verwijzen vooral naar de voorwaarden van Google.
En Google doet van alles met die gegevens. In de privacy voorwaarden van Google Pay staat dat het bedrijf betaalgegevens zal verzamelen, analyseren en gebruiken voor andere diensten. Het bedrijf kan zo ruimte voor gepersonaliseerde advertenties aan derden aanbieden en daar miljarden mee verdienen.
De gegevens van consumenten die met een iPhone betalen, lijken beter beschermd. Die werken met Apple Pay en in het privacy beleid van Apple staat dat het bedrijf geen betaalgegevens bewaart.

[ Voor 11% gewijzigd door S-1-5-7 op 27-09-2024 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Albert_x schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:56:
[...]

De vragen zijn inmiddels beantwoord link

Mijn samenvatting:
  • Ja, we weten dat banken stoppen met contactloos betalen via de eigen apps
  • We hebben hierover geen contact met de banken
  • Klanten zijn beschermd door de AVG
  • Afhankelijkheid van Amerikaanse bedrijven is geen probleem
  • Er komen twee alternatieven: de digitale euro en het European Payments Initiative (EPI)
  • We zien geen noodzaak voor een algemeen contactloos betaalprotocol voor banken
Ik kwam buurten om te kijken of er al oplossingen en alternatieven zijn. Helaas nog niet.

Heb nu weer een kunststof pas. Werkt goed maar toch minder flexibel of snel als dat ik gewend was.

Ik ben wel benieuwd naar die EPI.
Begreep dat iDeal ook Europees uitgerold gaat worden en dat daar meer mogelijkheden in komen. Hoop misschien ook iets met NFC/draadloos betalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 12:46
Ook Openbank is gestopt met NFC mobiel betalen via de eigen app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaM-oAKohI1-lLC4nFXh690OzZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UqDyuJWTRb4znrDYEFizJXke.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thelink2thepast
jack2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:31:
Ook Openbank is gestopt met NFC mobiel betalen via de eigen app.

[Afbeelding]
Deze melding had ik ook, althans in het nederlands :)
Inmiddels is de melding ook weer weg en kon in mijn nieuwe betaalpas "gewoon" weer toevoegen en kan er ook gewoon mee betalen. In NL werkt Openbank Pay dus nog gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Laatst online: 17:47
thelink2thepast schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:10:
[...]

Deze melding had ik ook, althans in het nederlands :)
Inmiddels is de melding ook weer weg en kon in mijn nieuwe betaalpas "gewoon" weer toevoegen en kan er ook gewoon mee betalen. In NL werkt Openbank Pay dus nog gewoon.
Hey interessant, ik kan mijn bestaande pas ook opnieuw toevoegen en ik krijgt ook gewoon de verificatie binnen.
Dat was een tijdje geleden niet zo en kon ik ook niet betalen. Zal het straks eens proberen ergens.
Zou mooi zijn als ze het opnieuw aangezet hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Falco schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:35:
[...]

Hey interessant, ik kan mijn bestaande pas ook opnieuw toevoegen en ik krijgt ook gewoon de verificatie binnen.
Dat was een tijdje geleden niet zo en kon ik ook niet betalen. Zal het straks eens proberen ergens.
Zou mooi zijn als ze het opnieuw aangezet hebben!
Net even geprobeerd, openbank mobiel betalen zonder Google Pay werkt gewoon weer. Eens zien hoe lang het duurt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 21:55
Over openbank pay,

Ik zie op https://www.openbank.nl/ staan:
Mobiel betalen

...

Ondersteund door de belangrijke platforms voor mobiel betalen: Apple Pay, Google Pay, Openbank Pay, Fitbit Pay en Garmin Pay.
Als staat er bij "meer info" (https://www.openbank.nl/mobiel-betalen) niet Openbank Pay ertussen.

Maar wellicht toch goed nieuws. Ik ga dan zeker overwegen om over te stappen.

Update: ik heb ze zojuist gemaild hierover.

[ Voor 5% gewijzigd door apokalypse op 23-11-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 21:55
apokalypse schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:17:
Update: ik heb ze zojuist gemaild hierover.
Ik kreeg al snel een mail hierover terug van Openbank:
Op dit moment bieden wij geen Openbank Pay aan.

De mogelijkheden voor mobiel betalen zijn op dit moment Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay en Fitbit Pay. Voor meer informatie zie: https://www.openbank.nl/mobiel-betalen

We nemen jouw wens zeker mee voor toekomstige uitbreiding van onze producten en diensten. Wanneer dit mogelijk is zullen we dit per e-mail en op onze website communiceren aan onze klanten.

Mocht je verder nog vragen hebben, dan kan je bellen naar +31 (0) 70 7007 518. Wij staan 365 dagen per jaar van 08.00 tot 22.00 uur voor je klaar.

Nog een fijne dag!

OPENBANK
Dus helaas en verwarrend :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
apokalypse schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:01:
[...]

Ik kreeg al snel een mail hierover terug van Openbank:

[...]

Dus helaas en verwarrend :|
Hmm, helaas en heel verwarrend inderdaad, want gisteren werkte het dus gewoon.

Maar dat zal niet heel betrouwbaar blijven werken vrees ik dan... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelink2thepast
Op dit moment werkt Openbank Pay . En om eerlijk te zijn, ook de Big-Tech heeft niet altijd uitgeblonken in de betrouwbaarheid. Niet voor niets dat ik graag van ze weg wil bewegen. Wie weet is er dan een andere mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 19:04
Rekening geopend bij openbank op aanraden van een vriend en inderdaad het werkt: ik kan gewoon betalen met NFC in een winkel.

Best blij mee :) , ik ga hier niet weg, zolang men dit blijft aanbieden en het een beetje betrouwbaar blijkt te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Curve heeft hier inmiddels ook een optie voor:

TexMex in "Ervaringen met Curve (Mastercard Debit)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Geprobeerd, maar helaas pakken de meeste betaalautomaten (Albert Heijn, wasstraat, tankstation) de Curve Pay nog niet. Enige keer dat het lukte was de kantine van mijn werk. Nog niet achter gekomen waardoor ie wel of niet pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:56
nlboy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:02:
[...]
Geprobeerd, maar helaas pakken de meeste betaalautomaten (Albert Heijn, wasstraat, tankstation) de Curve Pay nog niet. Enige keer dat het lukte was de kantine van mijn werk. Nog niet achter gekomen waardoor ie wel of niet pakt.
Staat haaks op mijn ervaring: ik heb het geactiveerd zodra ik kon en sindsdien heb ik er overal zonder problemen mee kunnen betalen, in binnen- en buitenland (Italië en Cyprus). Binnen Nederland in vele filialen van Albert Heijn, Jumbo en Lidl, maar ook bijvoorbeeld de glaszetter die het liefst meteen betaald wilde worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
wian_gn schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:44:
[...]

Staat haaks op mijn ervaring: ik heb het geactiveerd zodra ik kon en sindsdien heb ik er overal zonder problemen mee kunnen betalen, in binnen- en buitenland (Italië en Cyprus). Binnen Nederland in vele filialen van Albert Heijn, Jumbo en Lidl, maar ook bijvoorbeeld de glaszetter die het liefst meteen betaald wilde worden.
Dank voor het delen. Het lijkt er op dat de laatste paar dagen Cuve Pay een stuk beter werkt zoals diverse supermarkten en tankstations. Ik ben benieuwd naar andere die ook Curve Pay als alternatief voor Google Pay gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Europese online betaalmethode ‘Wero’ is een eerste stap in de strijd tegen de Amerikaanse dominantie
....
NFC-chip

Een tweede optie is nog in onderzoek: betalingen door gebruikmaking van de NFC-chip in smartphones. Daarmee kunnen consumenten nu al betalen, via Apple Pay en Google Pay (die daarna ook via Visa en Mastercard hun betalingen afhandelen). Mocht EPI met Wero erin slagen NFC-betalingen voor alle smartphones werkend te krijgen – de moeilijkheid daarmee was de reden dat alle bankapps zijn overgestapt naar Google en Apple – dan heeft Wero kans van slagen om dé betaalmethode te worden in Europa. Als er in heel Europa althans genoeg banken Wero gaan ondersteunen.

Als dat niet lukt, wordt Wero vooral een van de vele logo’s om uit te kiezen bij het afrekenen van de nieuwe sneakers, slippers of laarzen. Naast de vele andere betaalmethodes waar consumenten nu uit kunnen kiezen: creditcards, Paypal of buy now, pay later-methodes.
https://www.nrc.nl/nieuws...aanse-dominantie-a4890789

Er is hoop dat er een Europees alternatief aankomt .... helaas gaat het wel even duren.

[ Voor 5% gewijzigd door nlboy op 23-04-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:05
Ter info: over Wero is ook een topic aangemaakt
iDEAL wordt Wero

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

Qwerty-273

Meukposter

nlboy schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:29:
Er is hoop dat er een Europees alternatief aankomt .... helaas gaat het wel even duren.
Mwa er zijn al nu verschillende Europese alternatieven. Het is nog steeds een zaak dat men pan-Europees gaat samenwerken. Ook de EPI is niet pan-Europees (grote banken uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Spanje en een enkele andere verdwaalde bank), al zal je dat in de NLse media haast niet benoemd worden want hier is de toekomst Wero. EPI Company, waar de afkorting staat voor European Payments Initiative klinkt heel pan-Europees maar is dat niet. Vergelijkbaar met EPI zijn er tal van andere collectieve samenwerkingen in de regio's van Europa om aan één standaard te werken.

Om een recent plaatje van tal van huidige Europese betaalmogelijkheden te tonen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toteeM9IB8Zr0a_1acqvpolPrNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KGcdvzTFhO9icCzXNfq3KHRT.webp?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
Er is overigens in Zuid-Europa een vergelijkbaar project gaande op basis van het Spaanse Bizum. Wordt momenteel geïntegreerd met het Portugese MBWay en Italiaanse Bancomat.

https://thepaypers.com/ex...interoperability--1267582

[ Voor 24% gewijzigd door Elandenmelk op 23-04-2025 18:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:44
Via de nieuwe NN Betaalrekening kan je op Android nu ook zonder Google Pay betalen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:54
Nu sinds kort NFC met mobiel via curve.
Nog best wisselend of het werken wil.
Paar keer op pin apparaat dat maar 1 kaart aangeboden moet worden.
Nog gekeken bij instellingen, maar alleen curve staat er voor betalen. Goegel pay niet geïnstalleerd.

Staan nog wel paar apps op die NFC kunnen gebruiken, maar ik dacht alleen als die app actief is. Zal nog eens zoeken welke dat zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
jwbokx schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:49:
Nu sinds kort NFC met mobiel via curve.
Nog best wisselend of het werken wil.
Paar keer op pin apparaat dat maar 1 kaart aangeboden moet worden.
Nog gekeken bij instellingen, maar alleen curve staat er voor betalen. Goegel pay niet geïnstalleerd.

Staan nog wel paar apps op die NFC kunnen gebruiken, maar ik dacht alleen als die app actief is. Zal nog eens zoeken welke dat zijn
Vreemd, ik heb dat niet. De app lijkt steeds beter te werken. Wat wel vaak helpt is het scherm aan te hebben (unlock hoeft niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:54
Ik blijf het proberem.
Nu in het begin open ik de app altijd bij betalen.
Ook om te kijken welke kaart geselecterd staat.
Zelfs nu de wyse kaart eruit is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:29
Ik heb Curve nu ook geinstalleerd op mijn Xiaomi 14 Ultra (unlocked en rooted).
Google Wallet maakt daar nu een groot probleem van dus nu maar eens deze oplossing proberen.
Morgen ff bij de supermarkt testen.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• snah001
Vandaag met Curve betaald bij/in:
- tankstation in Duitsland
- dierenspeciaalzaak in Duitsland
- Kruidvat NL
- Plus supermarkt
- apotheek
Allemaal zonder enig probleem, gewoon toestel unlocked en gaan.
Kreeg ook direct van N26 bank de afschrijvingen te zien.
M.a.w. werkt hier gewoon perfect.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glinkedie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-07 13:11
snah001 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:02:
Vandaag met Curve betaald bij/in:
- tankstation in Duitsland
- dierenspeciaalzaak in Duitsland
- Kruidvat NL
- Plus supermarkt
- apotheek
Allemaal zonder enig probleem, gewoon toestel unlocked en gaan.
Kreeg ook direct van N26 bank de afschrijvingen te zien.
M.a.w. werkt hier gewoon perfect.
Maar Curve werkt alleen met credit cards en dergelijke als ik het goed begrijp? Niet met een gewone betaalpas die we in Nederland hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hunhur
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-07 00:01
Google is geen vriendelijk bedrijf. Niet gebruiken zeg ik. Daarbuiten meeste bankkaarten hebben gewoon een chip waarmee je zonder pin kan betalen net als NFC. Wat is eigenlijk het punt van Google Pay? En wil je echt dat google aan je bank gegevens kan? Ik denk het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glinkedie
hunhur schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:16:
Google is geen vriendelijk bedrijf. Niet gebruiken zeg ik. Daarbuiten meeste bankkaarten hebben gewoon een chip waarmee je zonder pin kan betalen net als NFC. Wat is eigenlijk het punt van Google Pay? En wil je echt dat google aan je bank gegevens kan? Ik denk het niet.
Ik geef toe dat het wel verdomt handig is hoor. Mijn pasjes vergeet ik namelijk wel vaker maar mijn telefoon nooit. Het liefst helemaal geen derde partij tussen mijn bank en de verkoper, maar als de banken die functionaliteit niet zelf willen bouwen, dan hoop ik maar dat er snel een europees alternatief komt. Liever een Europees bedrijf laten verdienen aan mijn data dan onze Amerikaanse overlords.

Ik wil ook wel zo'n kaart houder voor mijn telefoon overwegen maarja dan zit je weer met zo'n lompe telefoon en die irritante random pincode.

[ Voor 8% gewijzigd door Glinkedie op 16-07-2025 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 15:21
Glinkedie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:13:
[...]

Maar Curve werkt alleen met credit cards en dergelijke als ik het goed begrijp? Niet met een gewone betaalpas die we in Nederland hebben?
Curve werkt niet met de betaalpassen die we gewend waren (Maestro & V-Pay) maar juist wel met de vervangers daarvan (MasterCard Debit & Credit en VISA Debit & Credit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
hunhur schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:16:
Daarbuiten meeste bankkaarten hebben gewoon een chip waarmee je zonder pin kan betalen net als NFC.
Alle betaalkaarten hebben al jaren een chip.

Betalen met een fysieke pas zul je vroeg of laat wel een pincode moeten intoetsen. In ieder geval bij contactloze betalingen boven een bepaald bedrag en/of na een x aantal betalingen en/of een bepaalde totale waarde van de transacties opgeteld.
De andere uitzondering is betaling bij tolwegen en voor parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glinkedie
ditto4076 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 05:34:
[...]

Curve werkt niet met de betaalpassen die we gewend waren (Maestro & V-Pay) maar juist wel met de vervangers daarvan (MasterCard Debit & Credit en VISA Debit & Credit).
Oh interessant, ik wist nog niet dat die vervangen worden. Dan was ik waarschijnlijk één van de laatste die van ABN een nieuwe "oude" pas kreeg, want die van mij is geldig tot 2029...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Glinkedie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Oh interessant, ik wist nog niet dat die vervangen worden. Dan was ik waarschijnlijk één van de laatste die van ABN een nieuwe "oude" pas kreeg, want die van mij is geldig tot 2029...
Ik begrijp uit bijdragen in de thread 'Mastercard stopt met Maestro', dat ABN AMRO is gestart met MasterCard Debit passen uit te geven bij het vervangen van passen met vervaldatum vanaf 1 juli 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Glinkedie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Alle banken gaan over naar een pas die in feite een debit card is, ligt er maar aan bij welke bank je zit.
KNAB heeft hem al bijna 1 jaar.
Gebruik je dan Curve i.p.v. G-wallet dan ben je i.i.g. veilig voor Google.

Uit een artikel:

Waarom komen er nieuwe betaalpassen?
Het vervangen van de betaalpassen maakt deel uit van het Project DCA (Debit Card Acceptance), waar u op de website van Betaalvereniging Nederland meer over kunt lezen. Zoals de Engelstalige naam doet vermoeden, is de overstap naar de nieuwe betaalpassen vooral gericht op de internationale markt. De huidige betaalpassen van Maestro en V-Pay werken vaak niet in internetwinkels of in landen buiten Europa. Maar met Visa Debit en Debit Mastercard is dit wel mogelijk. Daarnaast hebben deze nieuwe kaarten eigentijdsere beveiligingstechnologie, om uw gegevens beter te kunnen beschermen.

Welke banken doen al mee? En welke nog niet?
Mastercard is al gestopt met de uitgifte van Maestro-passen, al kunt u hier binnen Europa nog steeds mee betalen (mits de kaart nog geldig is). Wanneer u de nieuwe betaalpas ontvangt, is voor iedereen anders. De grootste banken van Nederland, ING, ABN Amro en Rabobank beginnen naar verwachting in de loop van 2024 met de introductie van de nieuwe passen. Klanten van kleinere banken, bijvoorbeeld Knab en Triodos, kunnen al wel betalen met Master Debitcard en Visa Debit. Let op: het gaat om vernieuwde betaalpassen, niet om creditcards. Zorg dus dat u voldoende saldo op uw betaalrekening heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glinkedie
snah001 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Alle banken gaan over naar een pas die in feite een debit card is, ligt er maar aan bij welke bank je zit.
KNAB heeft hem al bijna 1 jaar.
Gebruik je dan Curve i.p.v. G-wallet dan ben je i.i.g. veilig voor Google.

Uit een artikel:

Waarom komen er nieuwe betaalpassen?
Het vervangen van de betaalpassen maakt deel uit van het Project DCA (Debit Card Acceptance), waar u op de website van Betaalvereniging Nederland meer over kunt lezen. Zoals de Engelstalige naam doet vermoeden, is de overstap naar de nieuwe betaalpassen vooral gericht op de internationale markt. De huidige betaalpassen van Maestro en V-Pay werken vaak niet in internetwinkels of in landen buiten Europa. Maar met Visa Debit en Debit Mastercard is dit wel mogelijk. Daarnaast hebben deze nieuwe kaarten eigentijdsere beveiligingstechnologie, om uw gegevens beter te kunnen beschermen.

Welke banken doen al mee? En welke nog niet?
Mastercard is al gestopt met de uitgifte van Maestro-passen, al kunt u hier binnen Europa nog steeds mee betalen (mits de kaart nog geldig is). Wanneer u de nieuwe betaalpas ontvangt, is voor iedereen anders. De grootste banken van Nederland, ING, ABN Amro en Rabobank beginnen naar verwachting in de loop van 2024 met de introductie van de nieuwe passen. Klanten van kleinere banken, bijvoorbeeld Knab en Triodos, kunnen al wel betalen met Master Debitcard en Visa Debit. Let op: het gaat om vernieuwde betaalpassen, niet om creditcards. Zorg dus dat u voldoende saldo op uw betaalrekening heeft staan.
Ik zat al een tijdje te overwegen om over te stappen op Triodos. Nu is dit misschien het perfecte moment. Heb alleen vandaag hun klantenservice gevraagd of ze Curve pay ondertseunen en het antwoord was nee. heel verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
snah001 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:14:
[...]

De Maestro (of V-Pay) is natuurlijk ook al een debit card. Alleen het kaartschema veranderd. Het kan voor sommigen verwarrend zijn, omdat men met MasterCard en VISA al snel de associatie met creditcards heeft, terwijl onder die kaartschema's dus al jaren ook debit cards worden uitgegeven.

Overigens geeft MasterCard geen nieuwe Maestro-kaarten meer uit, maar kunnen banken nog oude voorraden hebben en die nog opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Laatst online: 09:26
Ik lees op de website van Curve dat er wel een transaction fee is van 2.5% per betaling, ik vind dat best een groot bedrag als ik even wil pinnen bij de appie, is dat ook echt zo of lees ik dit gewoon verkeerd?

bron; https://help.curve.com/en...ith-using-curve-HkkKBu2Lu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:07
Tovenaar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:00:
Ik lees op de website van Curve dat er wel een transaction fee is van 2.5% per betaling, ik vind dat best een groot bedrag als ik even wil pinnen bij de appie, is dat ook echt zo of lees ik dit gewoon verkeerd?

Is dat niet alleen met een creditcard? Ik vraag me dan wel weer af wat een 'weekend fee' is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online

De 2,5% is alleen voor betalingen naar bepaalde instanties die geen betaling met een betaalkaart/creditcard accepteren. Dit heet Frontend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076

Waar op de pagina die je linkt, zie je dat?

De tekst op de pagina begint met "Curve won't apply any fees when spending in the currency your underlying payment card is set to!". In de 3de alinea staat: "For purchases and ATM withdrawals made abroad with Curve, we do the currency exchange for you at a wholesale rate and don't add any additional fees." Daarna staat in de tabellen over geldopnamen bij geldautomaten een paar keer 2% bij "Fee outside of fee-free spending or withdrawal limit" Dus alleen als je zo meer geld opneemt dan gratis is inbegrepen bij je account.

Alleen bij Curve Fromted, wat een speciale dienst is, zie ik 2,5% vermeld worden. Maak jij ooit geld over naar UK "government agencies such as HMRC"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Aziraphale schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Is dat niet alleen met een creditcard? Ik vraag me dan wel weer af wat een 'weekend fee' is.
Dat gaat over uitgaven in vreemde valuta. In het weekend geldt een koersopslag, omdat Curve op dat moment niet 'realtime' kan wisselen ivm gesloten geldmarkt. De weekendfee dekt de risico's voor Curve ivm koersschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
Check, helemaal duidelijk, iets te snel overheen gelezen, dank voor de verduidelijking allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
Nou, de nieuwe pas van de Rabo binnen met Mastercard ipv Maestro. (Daarna verplicht pinnen in de nieuwe kaart te activeren) En zonder gedoe toe kunnen voegen aan curve.
Helaas gaf curve vervolgens bij een betaling aan dat de bank de transactie weigert, vandaag maar eens met de Rabo bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Glinkedie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Ik zat al een tijdje te overwegen om over te stappen op Triodos. Nu is dit misschien het perfecte moment. Heb alleen vandaag hun klantenservice gevraagd of ze Curve pay ondertseunen en het antwoord was nee. heel verwarrend.
Ik heb een Triodos rekening en heb mijn kaart zonder problemen toe kunnen voegen aan curve. Betalingen werken ook helemaal prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 08:38

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Is het nog steeds mogelijk om direct via de NN app te betalen met een NN betaalrekening zonder Google Pay op Android? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik maak gebruik van GrapheneOS en zoek een goed alternatief zodat ik als nog kan betalen met mijn telefoon. Op mijn smartwatch kan ik al gebruik maken van Garmin pay, echter is het handig om ook de mogelijkheid te hebben om via m'n mobiel te betalen.

Onlangs is deze post voorbij gekomen. Vroeg me af of dit nog steeds zo is dus:
Sirhc_95 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:31:
Via de nieuwe NN Betaalrekening kan je op Android nu ook zonder Google Pay betalen :)

[ Voor 25% gewijzigd door haagsepracht op 29-07-2025 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sirhc_95
haagsepracht schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:55:
Is het nog steeds mogelijk om direct via de NN app te betalen met een NN betaalrekening zonder Google Pay op Android? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik maak gebruik van GrapheneOS en zoek een goed alternatief zodat ik als nog kan betalen met mijn telefoon. Op mijn smartwatch kan ik al gebruik maken van Garmin pay, echter is het handig om ook de mogelijkheid te hebben om via m'n mobiel te betalen.

Onlangs is deze post voorbij gekomen. Vroeg me af of dit nog steeds zo is dus:

[...]
Er wordt inderdaad nog steeds gebruik gemaakt van de eigen app implementatie voor NFC betalingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Tovenaar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:30:
Nou, de nieuwe pas van de Rabo binnen met Mastercard ipv Maestro. (Daarna verplicht pinnen in de nieuwe kaart te activeren) En zonder gedoe toe kunnen voegen aan curve.
Helaas gaf curve vervolgens bij een betaling aan dat de bank de transactie weigert, vandaag maar eens met de Rabo bellen...
Heb je ook de test betaling gedaan van €0,00?
Als je de juiste stappen hebt doorlopen incl. genoemde dan zou het moeten werken.
Kan het zijn dat je met de nieuwe kaart eerst 1 betaling moet doen bij een betaalterminal niet contactloos dus gewoon in de gleuf en pin ingeven?
Meestal bij debit kaarten is dat een must om deze dan vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
haagsepracht schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:55:
Ik maak gebruik van GrapheneOS en zoek een goed alternatief zodat ik als nog kan betalen met mijn telefoon.
Ik gebruik ook GrapheneOS en ik kan contactloze betalingen selecteren van ActivoBank, Curve Pay, GoPay en Openbank. Overigens heb ik er maar weinig ervaring mee, omdat ik een Laks betaalring gekoppeld heb aan Curve Pay en daarmee alle contactloze betalingen doe.

[ Voor 17% gewijzigd door ditto4076 op 29-07-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

ditto4076 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Ik gebruik ook GrapheneOS en ik kan contactloze betalingen selecteren van ActivoBank, Curve Pay, GoPay en Openbank.
Goed om te weten!

Heb je een bepaalde voorkeur voor een van de partijen? Ik zie dat je bij Openbank een gratis betaalrekening kunt openen. Bij NN kost dit je zo'n €3 per maand. Ik wil zo af en toe eens betalingen kunnen doen met mijn telefoon en vind het denk ik de 3 euro per maand niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
haagsepracht schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:27:
Heb je een bepaalde voorkeur voor een van de partijen?
Ik zou zeggen, dat Curve Pay de meest interessante partij zou kunnen zijn voor jou. Zoek ze maar eens op (links kunnen hier verkeerd opgevat worden). Er is ook een Tweakers thread voor Curve..

Curve Pay wordt ook vermeld in deze thread

[ Voor 11% gewijzigd door ditto4076 op 29-07-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

ditto4076 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Ik zou zeggen, dat Curve Pay de meest interessante partij zou kunnen zijn voor jou. Zoek ze maar eens op (links kunnen hier verkeerd opgevat worden). Er is ook een Tweakers thread voor Curve..

Curve Pay wordt ook vermeld in deze thread
Ik ga eens een kijkje nemen. Thanks voor je advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditto4076
haagsepracht schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:53:
Ik ga eens een kijkje nemen. Thanks voor je advies.
N.B.: Curve is geen bank, maar biedt meer dan alleen contactloos betalen via Curve Pay (Google Pay & Apple Pay). Je kan wearables koppelen. Wisselkoersopslag bij kaartbetalingen in vreemde valuta van andere passen verminderen/vermijden en nog veel meer. Voor mij is het een aangename aanvulling op mijn arsenaal aan betalingsverkeeropties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
haagsepracht schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:27:
[...]

Goed om te weten!

Heb je een bepaalde voorkeur voor een van de partijen? Ik zie dat je bij Openbank een gratis betaalrekening kunt openen. Bij NN kost dit je zo'n €3 per maand. Ik wil zo af en toe eens betalingen kunnen doen met mijn telefoon en vind het denk ik de 3 euro per maand niet waard.
Ik heb zowel een Openbank als NN rekening. Het voordeel aan NN vind ik de iDeal ondersteuning en optie om via Tikkie betaalverzoeken te versturen, Openbank biedt dan natuurlijk weer de spaarrekening met hogere actierente en de Garmin Pay ondersteuning. NN is nu wel het eerste jaar gratis, dus wellicht een idee om het gewoon eens allebei uit te proberen :)
Met Curve heb ik verder geen ervaring moet ik zeggen, ik zie op dit moment niet de toegevoegde waarde voor mijn use cases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Inmiddels heb ik een Openbank account geopend en wat geld er naartoe gestuurd. Het valt met op dat het niet gelijk binnen is. Het betreft een Spaans bankrekeningnummer dat je krijgt. Zal morgen vast wel binnenkomen. Daarna eens testen hoe het werkt in de praktijk het betalen via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:05
@haagsepracht Ja dat bijschrijven van een overboeking gebeurt niet altijd gelijk, hangt af van de bank vanwaar je de overboeking doet en het tijdstip. Het kan wel instant.
Ik zou zeker even zoeken in het Openbank topic voor de details: Openbank.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

musicfreak schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:24:
@haagsepracht Ja dat bijschrijven van een overboeking gebeurt niet altijd gelijk, hangt af van de bank vanwaar je de overboeking doet en het tijdstip. Het kan wel instant.
Ik zou zeker even zoeken in het Openbank topic voor de details: Openbank.NL
Vanochtend kwam het bedrag al aan. Zal het topic er eens op naslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
snah001 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Heb je ook de test betaling gedaan van €0,00?
Als je de juiste stappen hebt doorlopen incl. genoemde dan zou het moeten werken.
Kan het zijn dat je met de nieuwe kaart eerst 1 betaling moet doen bij een betaalterminal niet contactloos dus gewoon in de gleuf en pin ingeven?
Meestal bij debit kaarten is dat een must om deze dan vrij te geven.
Yes, deze heb ik allemaal inderdaad gedaan, zelfs het ouderwets pinnen met de pas in de gleuf (dat was een tijd geleden :-D)...
Met twee verschillende rekeningen gedaan, Google Pay gaat goed, Curve helaas niet, lijkt aan de Rabo de liggen, zag in het andere topic wat hier vernoemd werd ook iemand die er last van heeft...
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82760036

Ik ga vanmiddag ook maar eens met de Rabobank bellen...
Pagina: 1 2 Laatste