Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:39

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Ik op zoek naar een (fintech) bank die mobiel betalen (NFC) wel ondersteund met hun eigen app en niet via Google Pay.

Voor nu is er Curve Pay als alternatief! Of bijvoorbeeld je smartwacht zoals Garmin Pay.

Mijn bevindingen tot nu toe zijn:
BANKNFCOPMERKING
ABN AmroGoogle Pay
bunqGoogle Pay
Curve Curve pay & Google PayCurve Pay sinds half maart '25 beschikbaar.
ING BankGoogle Pay
KnabGoogle Pay
N26Google Pay
OpenBankGoogle PayUitgefaseerd.
RabobankGoogle Pay
RevolutGoogle Pay
Trade RepublicGoogle Pay
Triodos Bank Google Pay
Volksbank (ASN & SNS)Google Pay

SMARWATCHNFCOPMERKING
GarminGarmin Pay
OnePlusGoogle Pay
SamsungSamsung Wallet?Werkt dit?

Laatste update: 23 april 2025

Wat zijn jullie ervaringen? Welke bank biedt wel draadloos betalen aan zonder Google Pay?

[ Voor 82% gewijzigd door nlboy op 23-04-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

ING biedt dat al jaren, en heeft nog maar net Google Pay. Ik sluit niet uit dat ze op termijn hun eigen implementatie uitfaseren, maar vooralsnog zou je daarmee gewoon kunnen betalen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
MsG schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:53:
ING biedt dat al jaren, en heeft nog maar net Google Pay. Ik sluit niet uit dat ze op termijn hun eigen implementatie uitfaseren, maar vooralsnog zou je daarmee gewoon kunnen betalen.
Klopt, ik zie op hun website terug dat het binnenkort niet meer te gebruiken is. ;(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb aanvaard dat in Nederland helaas geen enkele bank zelf meer het app-development team wil onderhouden om het zelf te doen, en naar de tech giganten is gestapt.

Ik heb na tijden mijn pinpas/code maar weer eens opgezocht, en ben van mobiel betalen afgestapt. Het voelt als een enorme downgrade, maar het is niet anders. Ik heb al reeds gecommuniceerd (want op een forum klagen heeft weinig zin, daar zit je bank niet) dat ik er niet blij mee ben.

Ik vindt het ironisch juist nu Apple gedwongen wordt om NFC "vrij" te maken zodat je juist zonder tech giganten kan werken en je vertrouwensrelatie exclusief met je bank kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-02 02:03
Ik zie in de OpenBank app voor Android nog steeds de optie voor mobiel betalen via de eigen app staan. Het is gratis, dus waarom niet aanvragen en dan blijven gebruiken tot het niet meer werkt? Je hebt voor de eerste 6 maanden ook een mooie spaarrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:25
Umbrah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:19:
Ik vindt het ironisch juist nu Apple gedwongen wordt om NFC "vrij" te maken zodat je juist zonder tech giganten kan werken en je vertrouwensrelatie exclusief met je bank kan hebben.
Tja, maar de ervaring is vaak een stuk minder. Ik zou niet een Rabobank app willen hebben die dat doet, Apple Pay werkt perfect en 'seamless' met alle apparaten.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

SgtElPotato schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Tja, maar de ervaring is vaak een stuk minder. Ik zou niet een Rabobank app willen hebben die dat doet, Apple Pay werkt perfect en 'seamless' met alle apparaten.
Dat hoeft dus niet zo te zijn. De ASN app was geweldig, want:

- Kon zich in Android als "Default Payment Handler" registreren, dus het was "automatisch" (wel even vingerafdruk als je boven een bepaald bedrag kwam), en werkte het perfect met de unlock mechanismes.
- Je kon enorm veel instellen zelfs los van het default gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik vind het ook echt zwaar k** dat bijna iedere bank het via GooglePay wilt laten verlopen.
Daarom gebruik ik mijn bankpas, maar heb ook Openbank die heeft hun eigen betaaldienst en gaat (nog) niet via GooglePay.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-05 17:24
Het Google Pay vs Apple Pay is mocht een bank nu zeggen ik ga mijn eigen implementatie maken loos van Google helemaal toppie en geen probleem, bij Apple heeft dat nooit gewerkt.

Het andere probleem is je moet alleen zien dat je gebruikers het gaan gebruiken wat een probleem is als je 2 banken hebt bijvoorbeeld je normale bank en revolut of andere bank of als bijvoorbeeld je CC niet via bank uitgegeven word maar door ICS of de Bijenkorf ofzo hoe zou je die kaart dan kunnen toevoegen. Je kan maar 1 default payment app instellen, en en je gaat niet constant switchen tussen die apps.

Dus voor de foreseeable future, zullen alle app betalingen via ApplePay/GooglePay/SamsungPay gaan vanwege een 1 simpele reden kosten voor de bank. Waarom X aantal nationale implementaties bouwen beveiligen/onderhouden als je ook 3 globale implementaties hoeft te doen, die je ook nog eens afneemt en niet zelf hoeft te bouwen en te beveiligen/onderhouden.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
alson schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:56:
Ik zie in de OpenBank app voor Android nog steeds de optie voor mobiel betalen via de eigen app staan. Het is gratis, dus waarom niet aanvragen en dan blijven gebruiken tot het niet meer werkt? Je hebt voor de eerste 6 maanden ook een mooie spaarrente.
Klopt, maar zoals aangeven lijkt het er op dat ze het niet meer actief te promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Umbrah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:22:
[...]

Dat hoeft dus niet zo te zijn. De ASN app was geweldig, want:

- Kon zich in Android als "Default Payment Handler" registreren, dus het was "automatisch" (wel even vingerafdruk als je boven een bepaald bedrag kwam), en werkte het perfect met de unlock mechanismes.
- Je kon enorm veel instellen zelfs los van het default gedrag.
Klopt, daarom ga ik ze enorm missen. Ik snap nog steeds niet waarom ze er mee gestopt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
aegis schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:56:
Het Google Pay vs Apple Pay is mocht een bank nu zeggen ik ga mijn eigen implementatie maken loos van Google helemaal toppie en geen probleem, bij Apple heeft dat nooit gewerkt.

Het andere probleem is je moet alleen zien dat je gebruikers het gaan gebruiken wat een probleem is als je 2 banken hebt bijvoorbeeld je normale bank en revolut of andere bank of als bijvoorbeeld je CC niet via bank uitgegeven word maar door ICS of de Bijenkorf ofzo hoe zou je die kaart dan kunnen toevoegen. Je kan maar 1 default payment app instellen, en en je gaat niet constant switchen tussen die apps.

Dus voor de foreseeable future, zullen alle app betalingen via ApplePay/GooglePay/SamsungPay gaan vanwege een 1 simpele reden kosten voor de bank. Waarom X aantal nationale implementaties bouwen beveiligen/onderhouden als je ook 3 globale implementaties hoeft te doen, die je ook nog eens afneemt en niet zelf hoeft te bouwen en te beveiligen/onderhouden.
Tja, ik ben geen fan dat al mijn betalingen ook door Google in de gaten wordt gehouden. Ik snap de overweging van de banken, maar klantvriendelijk is het niet. Ondersteun dat je als klant keuze hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:16
nlboy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:16:
[...]

Tja, ik ben geen fan dat al mijn betalingen ook door Google in de gaten wordt gehouden. Ik snap de overweging van de banken, maar klantvriendelijk is het niet. Ondersteun dat je als klant keuze hebt.
Tja, in plaats van 0,10 elke maand voor het hebben van een betaalrekening waarbij ik via Google Pay kan betalen mogen ze wat mij betreft voor het groepje wil-geen-google best 100,- per maand gaan rekenen per gebruiker... Voor al deze honderden betalende gebruikers kunnen ze dan een app ontwikkelen en up-to-date houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:06
Misschien off-topic, wat is er mis met Google Pay/Google Wallet? Je weet niet wat er gebeurt met je data en privacy?

[ Voor 6% gewijzigd door Messje op 28-06-2024 21:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nee, andersom, je weet precies wat er gebeurd met je data. Want dat staat in het Google Privacy beleid... daarnaast is geldverkeer tussen jou, je bank, en de winkel. Niet ook een tech bedrijf wat letterlijk in de ToS heeft staan: ze hebben toegang tot de data, en gebruiken het om een profiel te bouwen en beter advertenties te verkopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Umbrah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:47:
Nee, andersom, je weet precies wat er gebeurd met je data. Want dat staat in het Google Privacy beleid... daarnaast is geldverkeer tussen jou, je bank, en de winkel. Niet ook een tech bedrijf wat letterlijk in de ToS heeft staan: ze hebben toegang tot de data, en gebruiken het om een profiel te bouwen en beter advertenties te verkopen.
Maar dat weet je toch als je een Android apparaat neemt? Wil je privacy, dan Apple; wil je goedkoop, dan Google.

🌞🍃

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ook Apple heeft niks met mijn financiën te maken, en heeft ook geen bewezen track record. Ik wil een open NFC verbinding, en een app van mijn bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Anyhow iedereen zijn of haar vrijheid om wel of geen gebruik te maken van Google Pay of Apple Pay.

Ik ben dus op zoek naar een dienst/bank die draadloze betalingen ondersteunt zonder tussenkomst van deze twee. Anders overweeg ik, helaas, een telefoonhoes waarbij je een pas op de achterkant kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

President schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:19:
[...]

Tja, in plaats van 0,10 elke maand voor het hebben van een betaalrekening waarbij ik via Google Pay kan betalen mogen ze wat mij betreft voor het groepje wil-geen-google best 100,- per maand gaan rekenen per gebruiker... Voor al deze honderden betalende gebruikers kunnen ze dan een app ontwikkelen en up-to-date houden?
Gezien de kleine hoeveelheden mensen met dit soort wensen zal dat eerder 1000/3000eu/maand moeten worden doorberekend gok ik zo.

Het zal voor banken iig niet rendabel zijn, zal ongetwijfeld ook de reden zijn dat ze het niet (meer) aanbieden.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 29-06-2024 10:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Umbrah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:47:
Daarbij is het (althans in Nederland) een stuk makkelijker een bank op de vingers te tikken wanneer ze iets te 'vrij' omgaan met jouw betaaldata door de betreffende instanties dan een Google aan te pakken. ING probeerde dit recent en kreeg al snel aardige backlash, andere banken zijn (vooralsnog) redelijk open wat ze wel/niet doen, AP was er ook snel bij.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:18
nlboy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:13:
[...]
Klopt, ik zie op hun website terug dat het binnenkort niet meer te gebruiken is. ;(
Wat een vervelende verrassing. Ik had gehoopt dat ze hun eigen implementatie zouden blijven gebruiken. Ik heb hier nog geen nieuwsbericht over gezien. Weet jeof het ergens is aangekondigd?

Google Pay is absoluut een achteruitgang op het gebied van privacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga Google denk ik niet vertrouwen met mijn betaaldata. Weer een reden erbij om eens na te gaan denken over banken en telefoonleveranciers. Stiekem toch maar eens naar een iPhone kijken. Apple is zeker niet heilig, maar is in ieder geval geen advertentieboer.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Umbrah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:19:
Ik heb aanvaard dat in Nederland helaas geen enkele bank zelf meer het app-development team wil onderhouden om het zelf te doen, en naar de tech giganten is gestapt.

Ik heb na tijden mijn pinpas/code maar weer eens opgezocht, en ben van mobiel betalen afgestapt. Het voelt als een enorme downgrade, maar het is niet anders. Ik heb al reeds gecommuniceerd (want op een forum klagen heeft weinig zin, daar zit je bank niet) dat ik er niet blij mee ben.
Ik ben hier helemaal niet mee bezig dus misschien stel ik een domme vraag, maar wat is er anders aan je pinpas tegen een pinapparaat houden of je telefoon pakken en die tegen datzelfde apparaat houden?
Wat is de 'downgrade' ?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

No Hands schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Ik ben hier helemaal niet mee bezig dus misschien stel ik een domme vraag, maar wat is er anders aan je pinpas tegen een pinapparaat houden of je telefoon pakken en die tegen datzelfde apparaat houden?
Wat is de 'downgrade' ?
Met de pinpas moet je boven de 50eu je pincode intoetsen dacht ik.
En random soms bij bepaalde thresholds.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 29-06-2024 15:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

President schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:19:
[...]

De kosten daarvan steken ver uit boven wat ze ermee verdienen zelfs als ze 100 euro per maand zouden rekenen.

Het is gewoon weer dezelfde discussie als mensen die geen slimme stroommeter willen; ja in theorie kan Google of Apple je betaalverkeer zien, maar nee daar mogen ze niks mee zonder jouw toestemming (in Europa).

Ik vraag me dan ook wel af welke mensen zo absurd veel pinnen dat hier iets nuttigs uit te herleiden is, want dan heb je het echt over meerdere transacties via pin per dag. Bij mij is dat toch echt beperkt tot een keer naar de WC bij een tankstation of een keer een broodje halen ergens, en verder zullen ze alleen zien dat er bij de AH of Jumbo wordt afgerekend voor de gewone boodschappen. Dat zijn nou niet echt privacygevoelige gegevens, maar volgens de AVG wel gewoon persoonsgegevens, dus toch beschermd daaronder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja het geeft prima weer waar je woont en werkt, wat je patroon is qua tijden, of je graag de mac donalds/kroeg/hoeren bezoekt, om maar even wat te noemen.

Waarom zou Google die informatie mogen hebben? Ze weten al zo verdomd veel van je, dit is gewoon weer een puzzlestukje dat ze hebben om de legpuzzel te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

google heeft google pay helemaal niet nodig om jouw profiel te maken.. dat doen ze al op veel meer punten en aspecten.
Wil je privacy dan is dit je beste antwoord...
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/troostoverleven.nl/wp-content/uploads/2013/11/mobiele-telefoon-1995.jpg?fit=207%2C216&ssl=1

ben ik het er mee eens? Nee maar is er een echt privacy vrij alternatief volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57

Dido

heforshe

No Hands schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:30:
Wat is de 'downgrade' ?
Simpelweg dat je die pinpas bij je moet hebben. Negen van de tien keer dat ik ergens betaal heb ik geen pinpassen bij me, maar mijn telefoon wel. Sterker nog, 1 van de 2 passen die ik regelmatig gebruik bestaat alleen maar in electronische vorm ondertussen.

Naast mijn telefoon dus altijd pinpassen mee moeten nemen, is in mijn ogen een downgrade.

(En ja, ik gebruik "gewoon" Google Pay. Ik ga ervan uit dat Google alles al van me weet dat ze willen weten. En als ik naar de hoeren wil kan ik daar nog steeds heel ouderwets met cash afrekenen - dan weet Google alleen dat ik ergens anders geld uit d emuur getrokken heb).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:17

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Is het eigenlijk bekend wat Google, Apple, Samsung, Garmin etc. met die data doen? Mogen ze die zomaar inzien, opslaan en/of verwerken? Is de een privacyvriendelijker dan de ander?

[ Voor 6% gewijzigd door Mog op 29-06-2024 16:37 ]

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:25:
google heeft google pay helemaal niet nodig om jouw profiel te maken.. dat doen ze al op veel meer punten en aspecten.
Wil je privacy dan is dit je beste antwoord...
[Afbeelding]

ben ik het er mee eens? Nee maar is er een echt privacy vrij alternatief volgens mij niet.
ah ja omdat ze al veel van je weten moeten ze de rest maar cadeau krijgen.

Tsja daar doe ik niet aan mee. Moet ieder voor zich weten, maar mijn gevoel van privacy is niet compatibel met Google.

Je kunt je overigens ook afvragen waarom het banken grof geld kost deze dienst te verlenen en waarom Google het gratis aanbiedt. Vast niet uit goedheid ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Mog schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:36:
Is het eigenlijk bekend wat Google, Apple, Samsung, Garmin etc. met die data doen? Mogen ze die zomaar inzien, opslaan en/of verwerken? Is de een privacyvriendelijker dan de ander?
Van Apple Pay wordt dit vrij duidelijk uitgelegd op de volgende pagina: https://support.apple.com/nl-nl/101554

Bottom line is dat Apple geen inzicht heeft in je transacties. Dus dan kan die data niet worden misbruikt. Google weet ik niet.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Boudewijn schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:49:
[...]
ah ja omdat ze al veel van je weten moeten ze de rest maar cadeau krijgen.

Tsja daar doe ik niet aan mee. Moet ieder voor zich weten, maar mijn gevoel van privacy is niet compatibel met Google.

Je kunt je overigens ook afvragen waarom het banken grof geld kost deze dienst te verlenen en waarom Google het gratis aanbiedt. Vast niet uit goedheid ;)
Het maakt niks uit of het Google, Apple, Revolut, of de Rabobank is. Ze mogen onder de AVG allemaal even weinig (niks) met deze persoonsgegevens.

Deden ze dat wel dan zouden ze hier echt wel flink voor op de vingers getikt worden, en dat is nog niet gebeurd. Het echte probleem is dat je je blijkbaar veilig waant bij je bank. Helemaal absurd dat dit topic ook nog eens over fintech bedrijven staan die over het algemeen veel losser omgaan met gevoelige gegevens dan grote organisaties als Google of Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Dido schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:33:
[...]

Simpelweg dat je die pinpas bij je moet hebben. Negen van de tien keer dat ik ergens betaal heb ik geen pinpassen bij me, maar mijn telefoon wel. Sterker nog, 1 van de 2 passen die ik regelmatig gebruik bestaat alleen maar in electronische vorm ondertussen.

Naast mijn telefoon dus altijd pinpassen mee moeten nemen, is in mijn ogen een downgrade.

(En ja, ik gebruik "gewoon" Google Pay. Ik ga ervan uit dat Google alles al van me weet dat ze willen weten. En als ik naar de hoeren wil kan ik daar nog steeds heel ouderwets met cash afrekenen - dan weet Google alleen dat ik ergens anders geld uit d emuur getrokken heb).
Je rijbewijs moet je ook meenemen als je met de auto gaat, je id kaart ook om je te kunnen legitimeren, je pinpas kan in het hoesje van je telefoon. Als je accu leeg is kun je niks meer dus sowieso handig om een alternatief bij he te hebben, etc. zouden mijn punten zijn om jouw downgrade te weerleggen.
Maar dat is hoe ik het zie, jij ziet het dus anders.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:05
Oon schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:49:
[...]

(...)

Het is gewoon weer dezelfde discussie als mensen die geen slimme stroommeter willen; ja in theorie kan Google of Apple je betaalverkeer zien, maar nee daar mogen ze niks mee zonder jouw toestemming (in Europa).

(...)
Dat is wel een beetje appels met peren vergelijken. De slimme meter is van de netbeheerder, een entiteit die daarvoor ook al de domme meter beheerde (en technisch gezien al deze informatie ook had kunnen verkrijgen door elk uur een monteur langs te sturen om de meterstand af te lezen >:) ).

Anders dan het leveren van het besturingssysteem van de telefoon is Google geen essentiële partij in het mobiele betaalproces.

Verder denk ik dat als Google slimme meters zou gaan leveren dit ook geen goede ontwikkeling zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 06:25
Sinds Google Pay om een pincode vraagt bij elke transactie is m'n pinpas de upgrade, niet m'n telefoon :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

DappereDodo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:59:
Sinds Google Pay om een pincode vraagt bij elke transactie is m'n pinpas de upgrade, niet m'n telefoon :( .
offtopic:
Dat ligt dan aan jouw instellingen in Google Pay, denk ik, want ik hoef nooit een pin of vingerafdruk te geven om te betalen. Ok, mijn telefoon moet wel unlocked zijn. Misschien bedoel je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
Dido schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:12:
[...]

offtopic:
Dat ligt dan aan jouw instellingen in Google Pay, denk ik, want ik hoef nooit een pin of vingerafdruk te geven om te betalen. Ok, mijn telefoon moet wel unlocked zijn. Misschien bedoel je dat?
Sinds een paar maanden moet je elke keer "verify it is you" doen, https://support.google.co...-sometimes-and-not-others. Kan niet uitgezet worden, dus hoe jij dat voor elkaar krijgt... hoor het graag :) .
Dat is voor mij de belangrijkste reden om een bank te hebben die een eigen app gebruikt (zoals de Rabo wallet, vroeger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

DappereDodo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Sinds een paar maanden moet je elke keer "verify it is you" doen, https://support.google.co...-sometimes-and-not-others. Kan niet uitgezet worden, dus hoe jij dat voor elkaar krijgt... hoor het graag :) .
Dat is voor mij de belangrijkste reden om een bank te hebben die een eigen app gebruikt (zoals de Rabo wallet, vroeger).
Zal dan liggen aan
If you’ve verified it’s you on your device in the past few minutes, you may not be required to verify for another transaction. Once the verification has timed out, you must verify again for your next transaction.
Als ik loop te shoppen bij Appie unlock ik telkens met mijn vinger om artikelen te scannen, en ook voordat ik bij de zelfscan afreken. Kennelijk vertrouwt Google me dan genoeg om niet in Google Pay nog een keer extra om een vinger te vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
DappereDodo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Wellicht helpt dit: rob_erwt in "Google Wallet in Nederland".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Zo te lezen zet je daarmee de hele verificatie uit, zelfs als je telefoon vergrendeld is. Dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Maar goed, een bank die tegenwoordig nog een eigen payment app heeft, ik ken r helaas geen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:34:
[...]

Je rijbewijs moet je ook meenemen als je met de auto gaat, je id kaart ook om je te kunnen legitimeren,
Als je je rijbewijs bij je hebt is een ID kaart onnodig binnen NL.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

SmurfLink schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:59:
Als je je rijbewijs bij je hebt is een ID kaart onnodig binnen NL.
offtopic:
Ik heb geen rijbewijs, maar ik ben dan wel weer zo'n boefje dat ik best vaak zonder ID-kaart ga winkelen bij de AH.

Ik ben van een bouwjaar dat ik me nooit heb hoeven te legitimeren voor de aankoop van drank of tabak, dus zolang ik niet ga lopen jatten is de kans dat iemand met een legitieme reden mijn ID wil zien erg klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grandpubaa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 13:32
Oon schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Het maakt niks uit of het Google, Apple, Revolut, of de Rabobank is. Ze mogen onder de AVG allemaal even weinig (niks) met deze persoonsgegevens.

Deden ze dat wel dan zouden ze hier echt wel flink voor op de vingers getikt worden, en dat is nog niet gebeurd. Het echte probleem is dat je je blijkbaar veilig waant bij je bank. Helemaal absurd dat dit topic ook nog eens over fintech bedrijven staan die over het algemeen veel losser omgaan met gevoelige gegevens dan grote organisaties als Google of Apple.
probleem is dat in de voorwaarden van Google gewoon staat dat ze wel deze gegevens gebruiken, en aangezien je deze voorwaarden moet accepteren voor het gebruik van Google Pay, hebben ze daarmee de AVG afgekaart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
@nlboy vanavond lees ik dit artikel:
nieuws: Belgische bank begint met Europese betaalapp Wero, release Nederland ...

Misschien wordt dat een oplossing voor je?

In de comments staat o.a.:
Aanvankelijk zal Wero vergelijkbaar werken als iDeal: je gebruikt de dienst om online betalingen te doen. Daarnaast krijgt Wero meer functies om te concurreren met onder andere Tikkie en Google Wallet.
Het wordt mogelijk om personen te betalen en in de fysieke winkel met de app af te rekenen.

Met dank aan @wildhagen in deze reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
Waar staat dat mobiel betalen via de eigen app bij ING binnenkort niet meer mogelijk is? Op de gellinkte pagina staat het niet, en ik kon er op Google ook geen bericht over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10
alson schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:09:
Waar staat dat mobiel betalen via de eigen app bij ING binnenkort niet meer mogelijk is? Op de gellinkte pagina staat het niet, en ik kon er op Google ook geen bericht over vinden.
Dat stond hier, maar is nu weggehaald. Bij mobiel betalen stonden ook de vinkjes zoals die bij de andere betaalmethoden staan. Nu staat er helemaal niks meer onder
https://www.ing.nl/particulier/betalen/betalen-met-je-mobiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
Jimster schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:16:
[...]

Dat stond hier, maar is nu weggehaald. Bij mobiel betalen stonden ook de vinkjes zoals die bij de andere betaalmethoden staan. Nu staat er helemaal niks meer onder
https://www.ing.nl/particulier/betalen/betalen-met-je-mobiel
Dus wie weet staat die beslissing over stoppen intern ter discussie. Mijn moeder (die ING gebruikt) heeft in de app ook geen bericht gezien dat ze gaan stoppen. Dus lijkt niet op heel korte termijn zoals bij Volksbank het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
Heel curieus. Ik heb afgelopen weekend de ING chat om bevestiging gevraagd over het stoppen van ING mobiel betalen. Ik kreeg toen een bevestiging.

Maar uit het Mastercard stopt met Maestro topic weten we onderhand ook dat het supportteam niet van alles op de hoogte is.

Hopelijk hebben ze zich bedacht of was het een foutje.

[ Voor 7% gewijzigd door japie06 op 03-07-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Inmiddels een reactie van Curve ontvangen (zij hebben Curve Pay voor o.a. Huawei):
Just to let you know, Curve Pay is only available to customers with Huawei devices or Android customers from Iceland (due to Google Pay not being available in this region). If you do not fit the criteria stated, we recommend using your device's default digital wallet for your mobile payments.

Since your device is not a Huawei device, Curve Pay is not applicable, as it was designed specifically for Huawei customers. Moreover, with the availability of Google Pay support in Netherland, Curve Pay is no longer an option.
Helaas ook niet mogelijk bij Curve. Mijn onderbuik gevoel zegt dat Google dit lijkt te forceren? Want waarom biedt bijvoorbeeld Curve niet beide aan als ze toch Curve Pay al hebben gebouwd?

fyi @Wiley99

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0s7y
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:04
japie06 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:14:
Heel curieus. Ik heb afgelopen weekend de ING chat om bevestiging gevraagd over het stoppen van ING mobiel betalen. Ik kreeg toen een bevestiging.

Maar uit het Mastercard stopt met Maestro topic weten we onderhand ook dat het supportteam niet van alles op de hoogte is.

Hopelijk hebben ze zich bedacht of was het een foutje.
Ik hoop het ja. Heb ook nog geen bericht hiervan gekregen of gezien dat dit gaat gebeuren. Het bericht wat eerder genoemd was zie ik ook niet terug.

Ik ga een klacht sturen naar de ASN Bank dat ze dit hebben besloten ondanks hun "minder Google" commitment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

nlboy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:47:
Helaas ook niet mogelijk bij Curve. Mijn onderbuik gevoel zegt dat Google dit lijkt te forceren? Want waarom biedt bijvoorbeeld Curve niet beide aan als ze toch Curve Pay al hebben gebouwd?
Misschien omdat dit niet het soort app is dat je 1 keer bouwt, uitrolt en nooit meer naar kijkt?

Als ze die app breed blijven ondersteunen, moeten ze dus breed ondersteuning bieden. IJsland heeft een kleine 400.000 inwoners. Die zullen heel veel minder vragen stellen dan de rest van Europa (onderhand een kleine 750 miljoen!).

Daarnaast moet zo'n app up-to-date gehouden worden wat betreft beveiliging(sissues). Ook dat is beter te behappen als je je alleen op een markt kan focussen met maximaal 400.000 potientiele klanten.

Ik denk niet dat Google aan het pushen is, maar meer dat elke bank veel liever de verantwoordelijkheid (met name voor de beveiliging!) uit handen geeft aan Google dan dat ze zelf de expertise paraat moeten houden en extra risico lopen.

Curve geeft in feite gewoon aan dat ze alles aan Google overlaten, behalve waar GooglePay nog niet beschikbaar is. En ik kan dat heel goed begrijpen, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ralph075 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:16:
@nlboy vanavond lees ik dit artikel:
nieuws: Belgische bank begint met Europese betaalapp Wero, release Nederland ...

Misschien wordt dat een oplossing voor je?

In de comments staat o.a.:
Aanvankelijk zal Wero vergelijkbaar werken als iDeal: je gebruikt de dienst om online betalingen te doen. Daarnaast krijgt Wero meer functies om te concurreren met onder andere Tikkie en Google Wallet.
Het wordt mogelijk om personen te betalen en in de fysieke winkel met de app af te rekenen.

Met dank aan @wildhagen in deze reactie.
Ik ben heel benieuwd wat dat Wero precies gaat worden. Het lijkt erop dat je je telefoonnummer aan 1 rekening kunt koppelen, en dat je vervolgens met je telefoonnnummer betaalt. Dat klinkt als minder veilig dan nu - en voor de privacygevoeligen onder ons is dat ook niet extreem handig. GooglePay weet veel, maar momenteel niet mijn telefoonnummer.

Maar goed, dat past beter in het Wero topic: iDEAL wordt Wero

[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 03-07-2024 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
Dido schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat dat Wero precies gaat worden. Het lijkt erop dat je je telefoonnummer aan 1 rekening kunt koppelen, en dat je vervolgens met je telefoonnnummer betaalt. Dat klinkt als minder veilig dan nu - en voor de privacygevoeligen onder ons is dat ook niet extreem handig. GooglePay weet veel, maar momenteel niet mijn telefoonnummer.

Maar goed, dat past beter in het Wero topic: iDEAL wordt Wero
Als ik deze website mag geloven, is dat niet hoe het gaat werken.

Als je betaald naar een andere persoon zou je dat via een QR-code of je telefoonnummer kunnen doen. De betaling gaat direct via SEPA naar je bank.

Als je in een webshop betaald, gaat dat direct via eigen bank -> Wero->SEPA ipv Mastercard/VISA of Google Pay/Apple Pay. Het zou dus juist veiliger en meer privacy bestendig moeten zijn,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
nlboy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:13:
[...]
Het staat nu ook op FP: nieuws: ING stopt in september ondersteuning contactloos betalen via eigen An...

Vond dit topic toevallig eerder vandaag. Ik zie hem nog niet in de TS, maar helaas is de Rabobank ook tijden terug al gestopt met hun eigen app. Ben daarom maar weer de pinpas gaan gebruiken. Ik wil geen pasje in mijn telefoonhoesje zonder RFID/NFC bescherming, en met moet ik ze er weer uit halen. Ben uiteindelijk maar met een Secrid gegaan, is iig kleiner dan mijn telefoon en makkelijk mee te nemen. Kan zelfs nog wat cash bij in. Wel weer ff wennen om hem mee te moeten nemen maar so be it.

Vond mobiel betalen wel ideaal, gezien telefoon toch altijd al mee is. Alleen niet ten kosten van het moeten gebruiken van Google spul (of andere Big Tech als Apple). Dus ik volg het topic lekker mee.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:53
nlboy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:50:
Hi allemaal,

Helaas heeft ASN Bank besloten om te gaan stoppen met hun Mobiel Betalen app (heel grappig dat hun aandeelhouders 'nee Google' aangeven).

Nu ben ik op zoek naar een (fintech) bank die mobiel betalen (NFC) wel ondersteund met hun eigen app en niet via Google Pay.

(Samsung Pay is helaas nog niet beschikbaar in Nederland).

Mijn bevindingen tot nu toe zijn:
BANKNFCOPMERKING
ABN AmroGoogle Pay
bunqGoogle Pay
Curve Google PayCurve Pay alleen mogelijk met Huawei.
ING BankGoogle Pay / ING Mobiel betalenING Mobiel betalen per 17 september niet mogelijk.
KnabGoogle Pay
N26Google Pay
OpenBankGoogle Pay / OpenBank PayMogelijk uitgefaseerd?
RabobankGoogle Pay
RevolutGoogle Pay
Trade RepublicGoogle Pay
Triodos Bank Niet mogelijkMeer info
Volksbank (ASN & SNS)Google PayPer 1 juli '24 alleen Google Pay

Wat zijn jullie ervaringen? Welke bank biedt wel draadloos betalen aan zonder Google Pay?
toon volledige bericht
Ik heb niet alles gelezen, maar één alternatief is Garmin Pay (bijv via Rabo). Ja, ook daar is het geen app van de bank zelf, maar Garmin weet toch net iets minder van mij dan Google. Je hebt dan natuurlijk wel een Garmin horloge nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thelink2thepast
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-05 21:46
Ik ben ook benieuwd naar Garmin Pay. Het heeft ook voordelen om gebruik te maken van een derde partij. Zeker als die zich wat beter weten op te stellen richting survailance kapitalism of simpelweg daar onvoldoende marktmacht voor hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
thelink2thepast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:19:
Ik ben ook benieuwd naar Garmin Pay. Het heeft ook voordelen om gebruik te maken van een derde partij. Zeker als die zich wat beter weten op te stellen richting survailance kapitalism of simpelweg daar onvoldoende marktmacht voor hebben.
Iig een aantal banken die het ondersteunen: https://www.garmin.com/nl-NL/garminpay/banks/
ABN AMRO Bank N.V.: MASTERCARD
ABN AMRO: MAESTRO
Adyen: MASTERCARD
Cooperative Rabobank U.A.: MASTERCARD
Curve: MASTERCARD
Genome: VISA
ICS: MASTERCARD
ICS: VISA
ING Bank N.V.: MASTERCARD
Openbank: MASTERCARD
Rabobank: MAESTRO
Revolut: MASTERCARD
Revolut: VISA
Wise: MASTERCARD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelink2thepast
Gelukkig ben ik overgestapt naar de juiste bank. Hoe zijn de ervaringen van Garmin Pay in combinatie met non-google android ( /e/ calyx lineage )?

Vrij veel marketing gehad voor GPay van ICS trouwens. Die zijn nog niet heel lang geleden gestart daarmee. Maar goed, die hadden al geen eigen pay app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Over een tijdje zullen iPhones iig open gaan voor 3rd party:
Apple has yielded to pressure by European regulators to give rivals access to the contactless payments technology on iPhones, meaning that their users will no longer be limited to the Apple Pay mobile wallet.

The development on the tap-to-pay technology underscores mounting regulatory scrutiny of Apple (AAPL) in the European Union, where it is also facing a potential huge fine for allegedly breaching the bloc’s landmark Digital Markets Act.
https://edition.cnn.com/2...mobile-wallets/index.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:37:
Over een tijdje zullen iPhones iig open gaan voor 3rd party:

[...]
https://edition.cnn.com/2...mobile-wallets/index.html
Ik vermoed dat het weinig zin heeft zie nu de ontwikkelingen bij de banken die hun eigen bouwsel stoppen en gebruik maken van Google Pay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chad Jippity
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-09-2024
thelink2thepast schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:06:
Gelukkig ben ik overgestapt naar de juiste bank. Hoe zijn de ervaringen van Garmin Pay in combinatie met non-google android ( /e/ calyx lineage )?

Vrij veel marketing gehad voor GPay van ICS trouwens. Die zijn nog niet heel lang geleden gestart daarmee. Maar goed, die hadden al geen eigen pay app.
Op een Pixel 6a met Graphene nooit problemen gehad met bankiersapps. Garminpay via de ING app opzetten ging ook zonder problemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 16:34
Er zijn kamervragen gesteld, zie hier het kamerstuk of dit bericht van Security.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Laatst online: 21:59

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Hier ook ING en moet over op Google pay.

Nu wel ontdekt dat Google hun eigen systeem niet vertrouwd.
Bij eigen betalingen worden uit de wallet de twee ING pin passen niet getoond.
Wel een Visa debitcard van een andere bank.

Bij alternative betaling zou je creditcard of pinpassen kunnen kiezen.
Je kan echter alleen gegevens van creditcard kwijt.

Ben in een chat met ING hierover. (Wel een verschrikkelijke manier van communiceren trouwens.)
Mocht Google pay die ING pinpassen niet toestaan gebruikt te worden dat weet ik nog niet wat ik dan doe.
Misschien wel terug naar de pinpas.

Google pay maar weer uitgezet.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
KroontjesPen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:53:
Nu wel ontdekt dat Google hun eigen systeem niet vertrouwd.
Bij eigen betalingen worden uit de wallet de twee ING pin passen niet getoond.
Wel een Visa debitcard van een andere bank.
Ik neem aan dat je met pinpassen Maestro of V-pay debitcards bedoelt? Het PIN logo bestaat allang niet meer.

Hoe heb je de passen toegevoegd aan Google Wallet? Volgens mij moest je dit vanuit de ING app initiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

alson schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Ik neem aan dat je met pinpassen Maestro of V-pay debitcards bedoelt? Het PIN logo bestaat allang niet meer.

Hoe heb je de passen toegevoegd aan Google Wallet? Volgens mij moest je dit vanuit de ING app initiëren.
Google Pay heb nu pas door wat ING aan het doen is.
Google heeft het ook nog over Creditcards en pinpassen.

In mijn Wallet zijn zichtbaar 2 ING betaalpassen, via de ING-app er in gezet, en 1 Visa debitcard.
Bij Google "Betaling en abonnementen" is uit mijn Wallet alleen de Visa debitcard zichtbaar.
Naast mijn bestaande creditcard daar. Die kan niet in de Wallet want ICS heeft nog geen Google Pay.

Dan neemt Google zelf Google Pay niet serieus? Wij moeten nu wel en zij doen het niet.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Boudewijn schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:22:
Ik ga Google denk ik niet vertrouwen met mijn betaaldata. Weer een reden erbij om eens na te gaan denken over banken en telefoonleveranciers. Stiekem toch maar eens naar een iPhone kijken. Apple is zeker niet heilig, maar is in ieder geval geen advertentieboer.
Toch kan Apple je nog wel indexeren en voor campagnes jouw profiel matchen ergens bij om jou alsnog gericht te contacteren voor eea.

Ik ben zelf ook overgestapt naar Apple dit jaar, maar dat betekend niet dat men bovenstaande niet doet. Sterker nog, toen ik net mijn iPhone had, kreeg ik ook vrij snel of ik geen iCloud wilde of dat ik gratis diensten van hun kan gaan gebruiken (maar wel eerst even mijn Credit Card nog even koppelen...)

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 16-07-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
KroontjesPen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:17:
In mijn Wallet zijn zichtbaar 2 ING betaalpassen, via de ING-app er in gezet, en 1 Visa debitcard.
Bij Google "Betaling en abonnementen" is uit mijn Wallet alleen de Visa debitcard zichtbaar.
Naast mijn bestaande creditcard daar. Die kan niet in de Wallet want ICS heeft nog geen Google Pay.
Sommige Google Wallet passen werken alleen voor NFC payments (waar dit topic over gaat), en sommige passen werken ook online. En volgens mij kun je ook passen toevoegen die alleen online gebruikt kunnen worden maar niet via NFC. Ik kan me voorstellen dat Maestro / V-pay passen niet online / voor abonnementen werken aangezien de Nederlandse banken dat nooit hebben ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door alson op 16-07-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

alson schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:09:
[...]

Sommige Google Wallet passen werken alleen voor NFC payments (waar dit topic over gaat), en sommige passen werken ook online. En volgens mij kun je ook passen toevoegen die alleen online gebruikt kunnen worden maar niet via NFC. Ik kan me voorstellen dat Maestro / V-pay passen niet online / voor abonnementen werken aangezien de Nederlandse banken dat nooit hebben ondersteund.
Dit is de lijst met de mogelijke betalingen voor Google Play waar ook de apps met abonnementen in zitten.

Creditcards of pinpassen
Facturering via mobiele provider
Online bankieren
Google Play-saldo en Google Play-cadeaukaarten
PayPal

Waarom staat daar dan ook niet Google Pay in.
Banken moeten wel Google Pay vertrouwen maar Google Pa vertrouwt zelf de banken niet.

Dan valt toch ook het vertrouwen weg voor die "NFC payments".

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Umbrah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:01:
Ook Apple heeft niks met mijn financiën te maken, en heeft ook geen bewezen track record. Ik wil een open NFC verbinding, en een app van mijn bank.
Je gebruikt ook geen paypal dan? Of creditcard? of tikkies? Dat gaat ook allemaal niet via je eigen bank, tenzij abn amro je bank is dan dat laatste wel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 17-07-2024 09:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KroontjesPen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Dit is de lijst met de mogelijke betalingen voor Google Play waar ook de apps met abonnementen in zitten.

Creditcards of pinpassen
Facturering via mobiele provider
Online bankieren
Google Play-saldo en Google Play-cadeaukaarten
PayPal

Waarom staat daar dan ook niet Google Pay in.
Banken moeten wel Google Pay vertrouwen maar Google Pa vertrouwt zelf de banken niet.

Dan valt toch ook het vertrouwen weg voor die "NFC payments".
Hoe wil je dat doen met Google Pay? Google pay is alleen een wallet met betaalmethodes er in.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Marzman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Hoe wil je dat doen met Google Pay? Google pay is alleen een wallet met betaalmethodes er in.
Google betalen natuurlijk. ;)

Waarom is WEL de Visa debitcard en NIET mijn 2 ING betaalpassen die ook debit kaarten zijn.
Op de Visa staat normaal heel weinig geld.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KroontjesPen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:48:
[...]

Waarom is WEL de Visa debitcard en NIET mijn 2 ING betaalpassen die ook debit kaarten zijn.
Geen idee, het lukt me ook niet mijn Belfius kaart toe te voegen die een mastercard is, en wel mijn maaltijdcheque kaart. Ik snap dat ook niet helemaal. Draadloze betalingen staat gewoon aan voor de kaat.

Mijn ING (Debit en Credit) passen doen het wel :p

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 17-07-2024 09:59 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alson
KroontjesPen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:48:

Omdat, zoals ik al eerder schreef, de Nederlandse banken geen online betalingen toestaan met Maestro en V-pay passen, hoewel dit in het buitenland prima kan. Zou moeten veranderen als ING je later in het jaar je Maestro / V-pay pas vervangt door Visa/Mastercard debitkaarten (zie het topic over het stoppen van Maestro).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Interessant artikel over Google Pay en ING bank (achter betaalmuur, maar via omweg te lezen): https://www.parool.nl/ned...or-onze-privacy~b7ae4fa3/
“Bij Android is het probleem dat elke telefoon technisch net anders is. Op elk nieuw apparaat moeten we onze app opnieuw testen. Google heeft daarvoor veel meer kennis en mensen dan wij. Ze zitten zo dicht op hun besturingssysteem, daar kunnen wij niet aan tippen.”
Conclusie het kost te veel geld en geld om zelf te ontwikkelen. Google gebruikt de data en Apple niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• japie06
Bij ING melden zich al bezorgde klanten, erkent Overeem. “Er zijn mensen, dat aantal is niet heel erg groot, met zorgen over privacy. Natuurlijk hebben we zulke bezwaren meegewogen in ons besluit.”
Oftewel, daar hebben we dus lekker niks mee gedaan.

Het lijkt er op dat mobiel betalen of Android niet meer kan zonder in te boeten op privacy. Terug naar de bankpas is het beste alternatief denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 17:37
thelink2thepast schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:06:
Garmin pay werkt zo ver ik weet alleen via een garmin watch. Ik heb een Fairphone 4 met LineageOs 21 (android 14) zonder Google (MicroG). Hier werkt de ING app en Garmin pay prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-05 10:12
nlboy schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:52:
Interessant artikel over Google Pay en ING bank (achter betaalmuur, maar via omweg te lezen): https://www.parool.nl/ned...or-onze-privacy~b7ae4fa3/

[...]

Conclusie het kost te veel geld en geld om zelf te ontwikkelen. Google gebruikt de data en Apple niet.
Weet iemand hoe dit zit bij Garmin Pay en het gebruiken van de data?

Ik ben recent al gestopt met betalen met de telefoon (SNS bank biedt op Android ook alleen nog maar Google Pay) maar gebruik nog wel Garmin Pay via Openbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 10:15
Voor zo ver ik weet en kan lezen gebruikt Garmin enkel alleen de data die nodig is om de transactie uit te voeren en slaat niet op waar jij je geld besteed. Daarom ben ik zelf ook volledig over op Garmin Pay (ING) omdat ik geen Google Pay wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 20:07
Newday schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Weet iemand hoe dit zit bij Garmin Pay en het gebruiken van de data?

Ik ben recent al gestopt met betalen met de telefoon (SNS bank biedt op Android ook alleen nog maar Google Pay) maar gebruik nog wel Garmin Pay via Openbank.
Geen idee, maar het gebruik van Garmin Pay heb ik wat moeite mee, aangezien ze gehacked zijn 2 jaar geleden. Ben blij dat ik daar niet met mijn financiele gegevens bij zat indertijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:56
S-1-5-7 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:08:
Er zijn kamervragen gesteld, zie hier het kamerstuk of dit bericht van Security.nl
De vragen zijn inmiddels beantwoord link

Mijn samenvatting:
  • Ja, we weten dat banken stoppen met contactloos betalen via de eigen apps
  • We hebben hierover geen contact met de banken
  • Klanten zijn beschermd door de AVG
  • Afhankelijkheid van Amerikaanse bedrijven is geen probleem
  • Er komen twee alternatieven: de digitale euro en het European Payments Initiative (EPI)
  • We zien geen noodzaak voor een algemeen contactloos betaalprotocol voor banken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:27
Albert_x schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:56:
[...]

We zien geen noodzaak voor een algemeen contactloos betaalprotocol voor banken.
Wat zou zo'n betaalprotocol überhaupt moeten inhouden? Contactloos betalen is al een generiek protocol dat iedere bank kan implementeren. Het ervaren probleem hier zit hem in de implementatie, niet in het protocol.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 16:34
Gisteren schreef de Consumentenbond hier nog een artikel over, zie hier.

Drie interessante stukken uit de tekst:
Verschillende banken suggereerden in de media dat ze goede afspraken met Google hebben gemaakt over de privacy van hun klanten. Maar toen de Consumentenbond naar die afspraken vroeg, bleken die er niet te zijn. De banken verwijzen vooral naar de voorwaarden van Google.
En Google doet van alles met die gegevens. In de privacy voorwaarden van Google Pay staat dat het bedrijf betaalgegevens zal verzamelen, analyseren en gebruiken voor andere diensten. Het bedrijf kan zo ruimte voor gepersonaliseerde advertenties aan derden aanbieden en daar miljarden mee verdienen.
De gegevens van consumenten die met een iPhone betalen, lijken beter beschermd. Die werken met Apple Pay en in het privacy beleid van Apple staat dat het bedrijf geen betaalgegevens bewaart.

[ Voor 11% gewijzigd door S-1-5-7 op 27-09-2024 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:32
Albert_x schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:56:
[...]

De vragen zijn inmiddels beantwoord link

Mijn samenvatting:
  • Ja, we weten dat banken stoppen met contactloos betalen via de eigen apps
  • We hebben hierover geen contact met de banken
  • Klanten zijn beschermd door de AVG
  • Afhankelijkheid van Amerikaanse bedrijven is geen probleem
  • Er komen twee alternatieven: de digitale euro en het European Payments Initiative (EPI)
  • We zien geen noodzaak voor een algemeen contactloos betaalprotocol voor banken
Ik kwam buurten om te kijken of er al oplossingen en alternatieven zijn. Helaas nog niet.

Heb nu weer een kunststof pas. Werkt goed maar toch minder flexibel of snel als dat ik gewend was.

Ik ben wel benieuwd naar die EPI.
Begreep dat iDeal ook Europees uitgerold gaat worden en dat daar meer mogelijkheden in komen. Hoop misschien ook iets met NFC/draadloos betalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:31
Ook Openbank is gestopt met NFC mobiel betalen via de eigen app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaM-oAKohI1-lLC4nFXh690OzZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UqDyuJWTRb4znrDYEFizJXke.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thelink2thepast
jack2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:31:
Ook Openbank is gestopt met NFC mobiel betalen via de eigen app.

[Afbeelding]
Deze melding had ik ook, althans in het nederlands :)
Inmiddels is de melding ook weer weg en kon in mijn nieuwe betaalpas "gewoon" weer toevoegen en kan er ook gewoon mee betalen. In NL werkt Openbank Pay dus nog gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Laatst online: 20:00
thelink2thepast schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:10:
[...]

Deze melding had ik ook, althans in het nederlands :)
Inmiddels is de melding ook weer weg en kon in mijn nieuwe betaalpas "gewoon" weer toevoegen en kan er ook gewoon mee betalen. In NL werkt Openbank Pay dus nog gewoon.
Hey interessant, ik kan mijn bestaande pas ook opnieuw toevoegen en ik krijgt ook gewoon de verificatie binnen.
Dat was een tijdje geleden niet zo en kon ik ook niet betalen. Zal het straks eens proberen ergens.
Zou mooi zijn als ze het opnieuw aangezet hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Falco schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:35:
[...]

Hey interessant, ik kan mijn bestaande pas ook opnieuw toevoegen en ik krijgt ook gewoon de verificatie binnen.
Dat was een tijdje geleden niet zo en kon ik ook niet betalen. Zal het straks eens proberen ergens.
Zou mooi zijn als ze het opnieuw aangezet hebben!
Net even geprobeerd, openbank mobiel betalen zonder Google Pay werkt gewoon weer. Eens zien hoe lang het duurt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:04
Over openbank pay,

Ik zie op https://www.openbank.nl/ staan:
Mobiel betalen

...

Ondersteund door de belangrijke platforms voor mobiel betalen: Apple Pay, Google Pay, Openbank Pay, Fitbit Pay en Garmin Pay.
Als staat er bij "meer info" (https://www.openbank.nl/mobiel-betalen) niet Openbank Pay ertussen.

Maar wellicht toch goed nieuws. Ik ga dan zeker overwegen om over te stappen.

Update: ik heb ze zojuist gemaild hierover.

[ Voor 5% gewijzigd door apokalypse op 23-11-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:04
apokalypse schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:17:
Update: ik heb ze zojuist gemaild hierover.
Ik kreeg al snel een mail hierover terug van Openbank:
Op dit moment bieden wij geen Openbank Pay aan.

De mogelijkheden voor mobiel betalen zijn op dit moment Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay en Fitbit Pay. Voor meer informatie zie: https://www.openbank.nl/mobiel-betalen

We nemen jouw wens zeker mee voor toekomstige uitbreiding van onze producten en diensten. Wanneer dit mogelijk is zullen we dit per e-mail en op onze website communiceren aan onze klanten.

Mocht je verder nog vragen hebben, dan kan je bellen naar +31 (0) 70 7007 518. Wij staan 365 dagen per jaar van 08.00 tot 22.00 uur voor je klaar.

Nog een fijne dag!

OPENBANK
Dus helaas en verwarrend :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
apokalypse schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:01:
[...]

Ik kreeg al snel een mail hierover terug van Openbank:

[...]

Dus helaas en verwarrend :|
Hmm, helaas en heel verwarrend inderdaad, want gisteren werkte het dus gewoon.

Maar dat zal niet heel betrouwbaar blijven werken vrees ik dan... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelink2thepast
Op dit moment werkt Openbank Pay . En om eerlijk te zijn, ook de Big-Tech heeft niet altijd uitgeblonken in de betrouwbaarheid. Niet voor niets dat ik graag van ze weg wil bewegen. Wie weet is er dan een andere mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 20:07
Rekening geopend bij openbank op aanraden van een vriend en inderdaad het werkt: ik kan gewoon betalen met NFC in een winkel.

Best blij mee :) , ik ga hier niet weg, zolang men dit blijft aanbieden en het een beetje betrouwbaar blijkt te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Curve heeft hier inmiddels ook een optie voor:

TexMex in "Ervaringen met Curve (Mastercard Debit)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Geprobeerd, maar helaas pakken de meeste betaalautomaten (Albert Heijn, wasstraat, tankstation) de Curve Pay nog niet. Enige keer dat het lukte was de kantine van mijn werk. Nog niet achter gekomen waardoor ie wel of niet pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-05 16:44
nlboy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:02:
[...]
Geprobeerd, maar helaas pakken de meeste betaalautomaten (Albert Heijn, wasstraat, tankstation) de Curve Pay nog niet. Enige keer dat het lukte was de kantine van mijn werk. Nog niet achter gekomen waardoor ie wel of niet pakt.
Staat haaks op mijn ervaring: ik heb het geactiveerd zodra ik kon en sindsdien heb ik er overal zonder problemen mee kunnen betalen, in binnen- en buitenland (Italië en Cyprus). Binnen Nederland in vele filialen van Albert Heijn, Jumbo en Lidl, maar ook bijvoorbeeld de glaszetter die het liefst meteen betaald wilde worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
wian_gn schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:44:
[...]

Staat haaks op mijn ervaring: ik heb het geactiveerd zodra ik kon en sindsdien heb ik er overal zonder problemen mee kunnen betalen, in binnen- en buitenland (Italië en Cyprus). Binnen Nederland in vele filialen van Albert Heijn, Jumbo en Lidl, maar ook bijvoorbeeld de glaszetter die het liefst meteen betaald wilde worden.
Dank voor het delen. Het lijkt er op dat de laatste paar dagen Cuve Pay een stuk beter werkt zoals diverse supermarkten en tankstations. Ik ben benieuwd naar andere die ook Curve Pay als alternatief voor Google Pay gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Topicstarter
Europese online betaalmethode ‘Wero’ is een eerste stap in de strijd tegen de Amerikaanse dominantie
....
NFC-chip

Een tweede optie is nog in onderzoek: betalingen door gebruikmaking van de NFC-chip in smartphones. Daarmee kunnen consumenten nu al betalen, via Apple Pay en Google Pay (die daarna ook via Visa en Mastercard hun betalingen afhandelen). Mocht EPI met Wero erin slagen NFC-betalingen voor alle smartphones werkend te krijgen – de moeilijkheid daarmee was de reden dat alle bankapps zijn overgestapt naar Google en Apple – dan heeft Wero kans van slagen om dé betaalmethode te worden in Europa. Als er in heel Europa althans genoeg banken Wero gaan ondersteunen.

Als dat niet lukt, wordt Wero vooral een van de vele logo’s om uit te kiezen bij het afrekenen van de nieuwe sneakers, slippers of laarzen. Naast de vele andere betaalmethodes waar consumenten nu uit kunnen kiezen: creditcards, Paypal of buy now, pay later-methodes.
https://www.nrc.nl/nieuws...aanse-dominantie-a4890789

Er is hoop dat er een Europees alternatief aankomt .... helaas gaat het wel even duren.

[ Voor 5% gewijzigd door nlboy op 23-04-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:16
Ter info: over Wero is ook een topic aangemaakt
iDEAL wordt Wero

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:04

Qwerty-273

Meukposter

nlboy schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:29:
Er is hoop dat er een Europees alternatief aankomt .... helaas gaat het wel even duren.
Mwa er zijn al nu verschillende Europese alternatieven. Het is nog steeds een zaak dat men pan-Europees gaat samenwerken. Ook de EPI is niet pan-Europees (grote banken uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Spanje en een enkele andere verdwaalde bank), al zal je dat in de NLse media haast niet benoemd worden want hier is de toekomst Wero. EPI Company, waar de afkorting staat voor European Payments Initiative klinkt heel pan-Europees maar is dat niet. Vergelijkbaar met EPI zijn er tal van andere collectieve samenwerkingen in de regio's van Europa om aan één standaard te werken.

Om een recent plaatje van tal van huidige Europese betaalmogelijkheden te tonen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toteeM9IB8Zr0a_1acqvpolPrNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KGcdvzTFhO9icCzXNfq3KHRT.webp?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-04 15:03
Er is overigens in Zuid-Europa een vergelijkbaar project gaande op basis van het Spaanse Bizum. Wordt momenteel geïntegreerd met het Portugese MBWay en Italiaanse Bancomat.

https://thepaypers.com/ex...interoperability--1267582

[ Voor 24% gewijzigd door Elandenmelk op 23-04-2025 18:15 ]

Pagina: 1