Baritee schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:50:
[...]
Misschien iets te conservatief? Ik haal nu in de lente 75% van de WLTP met een mix van 75% autosnelweg en 25% onder 90 km/u (zonder warmtepomp). Ik hoop op de zomer er nog een paar procenten bij te doen.
Beetje flauw hoor, maar weet jij gebaseerd op deze post:
TimB. in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" wat voor wegen hij regelmatig rijdt, hoe hij rijdt en wat voor velgen/banden hij mee rijdt?
Ik zit in de koude Nederlandse winter op zo'n 400 km range met de Pro S met 19" en niet bijzonder sportief rijgedrag (WLTP op kenteken is 670) ik heb de range ook wel eens op 375 km gezien. Als je een beetje doortrapt en regelmatig snelweg rijdt met 130km/u dan zakt dat nog wel een stukje verder. In mijn geval 59% tot 56% van WLTP.
En de afgelopen zomer heb ik met 18,7 kWh/100km gereden dat is zo'n 460 km uit de accu en dat maakt t.o.v. de WLTP 69%.
Mijn inschatting is wellicht wat conservatief - dat geef ik ook aan. Maar ik denk dat jij met je 75% WLTP mogelijk helemaal aan de andere kant van het spectrum zit terwijl er onder mij ook nog berijders zitten die nog minder uit hun accu halen. M.i. is het veel vervelender om het idee te hebben dat je in de winter je woon-werk rit op één accu haalt maar achteraf blijkt dat degene die dat postte online altijd met 90 km/u achter vrachtwagens hangt
Al met al blijf ik van menig dat 50% WLTP winter en 66% WLTP zomer best wel redelijk overeenkomt met een realistisch beeld - uitzonderingen daar gelaten.
Edit: als ik puur kijk naar mijn gemiddeldes:
True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" dan is het 60,2% WLTP eerste winter op winterbanden, 73,7% WLTP in de zomer met zomerbanden en 56% WLTP afgelopen winter met winterbanden.
[
Voor 7% gewijzigd door
True op 12-04-2026 19:23
]