• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:02
Phrenesis schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:44:
[...]

Dit is bij mij nooit betrouwbaar geweest. De afstand waarop de afstandsbediening werkt is ook erg herkenbaar.
Ik blijf toch een binnenste buiten versie hebben.
Alleen wanneer ik meerdere keren wegloop -> iets vergeet -> weer terug dan raakt hij soms in de war. Maar in mijn geval werkt het prima.

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Voor het slecht vergrendelen, waarschijnlijk helpt het als je de batterij van de sleutel vervangt. Ik had het laatst ook een weekje of wat, maar daarna zeurde de auto over een lege sleutel. Daarna geen last meer van.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:34
Ik heb de auto nog geen jaar, hij heeft al sinds het begin een wisselende reactie mbt sluiten op weglopen.
Lijkt me niet dat de sleutels met lege batterij geleverd worden toch?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:34
Ik heb op 1 specifieke in het dorp dat op slot gaan gewoon nooit werkt. Ontgrendelen werkt dan weer perfect. Verder probleemloos. Op die ene plek zal vast teveel storing zijn van het een of ander. :)

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:43
Nou vanochtend de auto opgehaald en bij het aanmelden en registreren van de auto in de vw app, gelijk problemen. Gelukkig na het verwijderen van de app en de auto terug gezet naar de fabrieksinstellingen, alles opnieuw geprobeerd en lukte het wel.

Gelijk doorgereden naar Gelderland voor een familie bezoek, fantastische auto want hij rijdt heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eRJrKua2d6WKgC_iwBcNqIrk-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOihsRMXgiWjLV04PkrmbpKD.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
ptjuh89 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:23:
Nou vanochtend de auto opgehaald en bij het aanmelden en registreren van de auto in de vw app, gelijk problemen. Gelukkig na het verwijderen van de app en de auto terug gezet naar de fabrieksinstellingen, alles opnieuw geprobeerd en lukte het wel.

Gelijk doorgereden naar Gelderland voor een familie bezoek, fantastische auto want hij rijdt heerlijk!

[Afbeelding]
Die Trondheim velgen zijn op de echte foto's echt zo veel mooier dan die gegenereerde content van VW zelf zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzbNsvRuU5a8v5yvFlKyYYgECmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ycA8LfA3sPaRRv0R5owT7sH.png?f=fotoalbum_large

Als ik dat in '24 had geweten had ik ze wellicht aangeklikt })

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Mathieu75
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:03
Ik heb ze ook, voor de winterset. Nu de Montreal als zomerset. Maar ik blijf het raar vinden dat er vier gelijke velgen zijn. Rechterkant lijkt dan verkeerd om erop te zitten. Bij Trondheim valt dat wat minder op...

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:57
True schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:26:
[...]
Als ik dat in '24 had geweten had ik ze wellicht aangeklikt })
In ‘24 waren ze er alleen nog als accessoire.

• Flieger
Mathieu75 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:33:
Ik heb ze ook, voor de winterset. Nu de Montreal als zomerset. Maar ik blijf het raar vinden dat er vier gelijke velgen zijn. Rechterkant lijkt dan verkeerd om erop te zitten. Bij Trondheim valt dat wat minder op...
Die tic heb ik ook :'(

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 06:23

Oceria

I've been in between....

RandomNick schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:00:
Vraagje mbt tot de rolhoes in de Tourer. Ik heb regelmatig dat deze na een rit op half 7 hangt, uit de geleiding geschoten. Soms gebeurt het per ongeluk als iemand hem bedient, maar soms schiet hij opeens los tijdens het rijden. Hebben meer mensen hier last van, of zit er bij mij wellicht iets niet goed? Bij vorige auto's gebeurde dit me in 5 jaar rijden misschien 2 of 3 keer, maar bij deze heb ik het in 5 maanden nu al zeker 10-15x gehad.
Heb ik ook een paar keer gehad. Hij klapt dan met een knal op de bodem. Bij mij kwam het omdat een van de twee glijders links of rechts niet goed in het slot zat

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 13:00
Badeen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:06:
[...]

Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt, maar als ik in D rij met rijmodus op eco, dan wordt er voor mijn gevoel niet gerecupereerd maar rolt ie gewoon door. Is dat de situatie waarin jij aangeeft dat ie wel 5kw recupereert? (Even voor de volledigheid: bedoel je dan ook midden op de snelweg gas los en doorrollen of bedoel je dan wanneer je op een verkeerslicht oid af rijdt en dan willen doorrollen?)

Wat ik daarin zou kunnen bedenken: alle instellingen die te maken hebben met trajectverloop, snelheidswijzigingen ed uitzetten. Of het het gewenste effect heeft zou ik niet weten :P .
Bij mij regenereert hij licht. Je kunt dit zien op het balkje, dat hij niet in het midden staat. En je ziet het dus bij de actuele verbruiksmeter, bij de ritinformatie.
BBx92 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:22:
[...]
D met Eco Assistent is wel adaptief zover ik dat merk. D.w.z. dat hij de navigatie uitleest en op basis daarvan de regeneratie bepaalt. Als ik dus ruim op tijd gas los om lang uit te rollen, dan merk ik in het begin geen regeneratie. Hij voert de regeneratie dan wel op naarmate ik dichter bij de afslag kom.

Al rij ik zelden zonder navi, dus durf niet te zeggen hoe het zonder gaat.
Ik ga eens met de eco assistent experimenteren, Dankjewel!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:03

resusaapje

h less

RudyO schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:07:
Sinds een tijdje heb ik dat bijna in de helft van de gevallen de wegloopvergrendeling van mijn auto het niet doet. Krijg dan via de app een melding, erg irritant. Hebben meer mensen hier last van of moet ik ermee langs een dealer?

Sowieso is de afstandsbediening altijd erg slecht geweest. Meter of vijf is echt de maximale afstand dat ik deze kan gebruiken.
Laatste tijd moet ook ik continu controleren of hij er zin in heeft.
Vandaag echter bij het weglopen achterom gekeken, auto was op slot. Desondanks van de app een halfuur later de melding dat hij niet op slot is. App geopend, auto is op slot.

Verward nu...

Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
resusaapje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:58:
[...]

Laatste tijd moet ook ik continu controleren of hij er zin in heeft.
Vandaag echter bij het weglopen achterom gekeken, auto was op slot. Desondanks van de app een halfuur de melding dat hij niet op slot is. App geopend, auto is op slot.

Verward nu...
Schrödinger's car

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:26
Mijn ID7 wordt in juni geleverd. Zit ik dan met MY26 of MY27?

[ Voor 36% gewijzigd door Oggy op 10-04-2026 15:52 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Oggy schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:37:
Mijn ID7 wordt in juni geleverd. Zit ik dan met MY26 of MY27?
99% zeker MY27.

• gare pc
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:57
Bij mij deze week ook de juiste velgen gemonteerd. :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sx9-ehx6qCTCSdf-ABpoXJ084E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSkYCozYZ0Q7m3RxJWHSDySQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind ze persoonlijk erg goed staan, beter dan op de website van VW. In het echt had ik ze nog niet gezien 😄.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:58
Surfroy01 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:17:
Even een ergenis(je) en design fout. Randje tussen de stoel en dorpel is met geen stofzuiger tool tussen te komen. Het wordt daar (bij mij) wel heul erg vies.
Ik heb een oude Philips-stofzuiger, en met het standaard 'smalle snuit'-opzetstuk (plintenzuiger) krijg ik het goed schoon. Stoel even naar voren als ik achterin bezig ben en andersom en dan kom ik er goed tussen. De dorpel is ook nog enigszins flexibel, dus je kan die wat indrukken / aan de kant drukken.

[ Voor 4% gewijzigd door RandomNick op 10-04-2026 18:31 ]

• RandomNick
gare pc schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:08:
[Afbeelding]

Ik vind ze persoonlijk erg goed staan, beter dan op de website van VW. In het echt had ik ze nog niet gezien 😄.
Mooi hoor! Probeer ze krasvrij te houden :-)

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

Crusader

Arc Nature

gare pc schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:08:
[Afbeelding]

Ik heb dezelfde wielen en het viel mij laatst op toen mijn vrouw voor mij reed en een bocht in draaide dat de wielen een heel mooi soort van spiraaleffect hebben tijdens het rijden, bijna hypnotiserend :)

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 18:12

Lancer

What the......

Iemand al eens geprobeerd die lelijke airbag stickers eraf te halen? In mijn vorige auto (Volvo XC40) heeft de dealer het onderdeelnummer van een engelse (RHD) zonneklep achterhaald en besteld, maar ik zie niet zo snel gebeuren dat de VW dealer dezelfde service verleent. Ebay geeft op dit moment ook geen resultaat (of onderdeelnummer).

Voor nu maar even zwart sticker vinyl eroverheen geplakt. Ik zie door het vinyl geen zelfs nog de symbolen van de sticker. Dit doet mij geloven dat ik de sticker er nooit af ga krijgen (met de gewenste kwaliteit).

Overigens voor diegenen die twijfelen om wel of niet het panoramadak te nemen; in standje mat heb je absoluut geen last van de zon. Ook de zon op de auto lijkt geen extra warmte in de auto te geven. Het interieur wordt er wel een stuk lichter van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDPsE9thc46T_n7hvbDJc0R4OAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drT0SmRymxd5ps1ZBiRkvthA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1Ql8MBmgTIH9lcLbrdvtSviFsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0uFHwun6iJzqJVGbkOZEYP9.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• sunshinos
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20-04 18:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAO35WFfkIBer5TLjddojJ3HKvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCkhI255Uxhjlo8IiNoRRzxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNzzaGyJ5m5YeVP5KOLHcJX_a-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0DRnLzg9yxgkGQxwC8jliZj.jpg?f=fotoalbum_large
Een Duitser heeft zijn Tourer Pro naast mijn Non Pro geparkeerd. Zo zie je de verschillen in 1 oogopslag.

• MaxDlius
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-05 15:55

MaxDlius

Buiten De Zone

Nog mensen last van de 'elleboogdeuk’? Ik rij sinds eind september met mijn id7 tourer en leg mijn elleboog precies niet op de voorziene plaats...🙃Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kFwA5VikDMm_WHHs4gS5tiZplE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrVap5TCQRpjxryvxJVY7pv5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBrHQaQRYZHQUWs7AFI7RbvbRQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjEekYh3OiZEOWyisMDwdaDW.jpg?f=fotoalbum_large

Steam/Battle.net ID: MaxDlius

• RandomNick
sunshinos schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een Duitser heeft zijn Tourer Pro naast mijn Non Pro geparkeerd. Zo zie je de verschillen in 1 oogopslag.
Voor het mooie had je hem nog wel even mogen draaien voor de foto :-)

In Duitsland werken de uitrustingsniveaus overigens anders dan in NL.
De Pro en Non-Pro kennen ze daar niet zoals die hier in NL zijn samengesteld. De basis is altijd een Pro, maar de luxere verlichting is er altijd optioneel en onderdeel van een pakket, zo ook bij de Pro S(behalve bij een GTX).

• Inter18
MaxDlius schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:42:
Nog mensen last van de 'elleboogdeuk’? Ik rij sinds eind september met mijn id7 tourer en leg mijn elleboog precies niet op de voorziene plaats...🙃[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken gelukkig. Volgens mij kom ik helemaal niet in de buurt van het bovenste deel. Zal het eens in de gaten houden.
Het kan aan de hoek van de foto liggen maar je deur bekleding ziet er niet heel fraai uit.

• Inter18
Oeps
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8Y2RMyvMFAQqUUqBkP-HgKBFNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqqfv5PQ6NefvF1Dt045IEQm.jpg?f=fotoalbum_large

Het beste is er maar om lachen denk ik

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:20:
Oeps
[Afbeelding]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Of is die eraf getrild? ;w

• TimB.
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:17
Iemand een idee over het realistisch te verwachten bereik bij de 59kwh accu (liftback)?

• Flieger
TimB. schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:51:
Iemand een idee over het realistisch te verwachten bereik bij de 59kwh accu (liftback)?
474km WLTP voor de Limited Edition en 471km WLTP voor de Limited Edition Plus. Zie prijslijst.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:37
WLTP is nou niet echt realistisch :+

@TimB. Met een beetje gokken kom je een heel eind denk ik. Als je uitgaat van 75% van de 77kWh zal je niet naar je toerekenen, verwacht ik.

[ Voor 67% gewijzigd door Arjan90 op 12-04-2026 16:59 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Flieger
Arjan90 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:58:
Maar de enige informatie die er tot nu toe beschikbaar is. De eerste ID.7 met 59kWh moet nog gebouwd worden. Wat voor realistische inschatting verwacht je te krijgen? Haal er 100km van af. Dan zit je wel in de buurt.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:32
De 77 kWh doet volgens EV-database 475 echte km's gemiddeld. Reken dat grof om naar 59 kWh en je zit op 364 echte kilometers. Wagen is wat lichter, dus maak er 370 van. Dan zit je aardig in de buurt.

Je rechtervoet is verder behoorlijk van invloed. En bestel hem niet op 22".

[ Voor 9% gewijzigd door DaMenaz op 12-04-2026 17:04 ]

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Flieger schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:00:
[...]

Maar de enige informatie die er tot nu toe beschikbaar is. De eerste ID.7 met 59kWh moet nog gebouwd worden. Wat voor realistische inschatting verwacht je te krijgen? Haal er 100km van af. Dan zit je wel in de buurt.
50% voor winter, 66% voor zomer t.o.v. WLTP is een redelijke conservatieve vuistregel.

• Lancer

Lancer

What the......

Inter18 schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:20:
Oeps
[Afbeelding]

Is ie gebroken, of is hij er gewoon af (en terug te zetten). Gezien de openingen in het paneel zou ik verwachten dat je de hendel eraf zou moeten kunnen trekken.

Ik vond overigens dat de ARS24 sub een klein beetje wiebelig stond. Opgelost met een 3d geprinte bracket. Zit niet vast aan de sub, maar beperkt de bewegingsvrijheid voldoende op deze manier (met een paar parkertjes xou ik hem ook nog vast kunnen zetten). Meteen een oogje erin gezet om met een tie-wrap de kabel vast te zetten.

STL is hier te vinden: https://www.tinkercad.com/things/6fMTABoU1eX-ars24-bracket?sharecode=fCUF9i5iCUhNfP4CsdHlIJpN2CUkfqxTMtM802R_0TI

Hier is overigens ook de STL voor de bracket voor de iPhone 16 Pro, zodat deze niet gaat schuiven over de laadplaat: https://www.tinkercad.com/things/eu9LvEKumA0-id7-iphone-16-pro-bracket?sharecode=IumLWMivK-f0jxun4qkvr7VoY_070tEpwGwrKQCP6iY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atHqBQihqR8ngoREgW68LFGnVYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTYd8Xw6HmfRgIwdBullgOiu.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Arjan90 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:58:

@TimB. Met een beetje gokken kom je een heel eind denk ik. Als je uitgaat van 75% van de 77kWh zal je niet naar je toerekenen, verwacht ik.
Mwa, volgens mij zit VW wel redelijk goed met de WLTP hoor. Ik rij met de huidige temperaturen al de WLTP range met mijn ID4, 52kWh AP310 motor. Dat moet met een ID7 met nieuwer generatie motor al sneller op die WLTP range zit.
Wat ik tot nu toe zie is de real life range een stuk realistischer t.o.v. mijn vorige (chinese) EV :+

Vaak bu'j te bang!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
-tom-562 schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:05:
[...]

Mwa, volgens mij zit VW wel redelijk goed met de WLTP hoor. Ik rij met de huidige temperaturen al de WLTP range met mijn ID4, 52kWh AP310 motor. Dat moet met een ID7 met nieuwer generatie motor al sneller op die WLTP range zit.
Wat ik tot nu toe zie is de real life range een stuk realistischer t.o.v. mijn vorige (chinese) EV :+
De WLTP is altijd haalbaar liggend aan je rechtervoet, het verkeer en waar (hoe hard) je rijdt. Maar door de bank genomen heb je er gewoon niet zo heel veel aan zeker als vergelijking tussen auto's.
De ID.7 heeft door de relatief lage Cw-waarde en het relatief kleine frontale oppervlak best een goed verbruik ook op de wat hogere snelheden.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

True schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:17:
[...]

De WLTP is altijd haalbaar liggend aan je rechtervoet, het verkeer en waar (hoe hard) je rijdt. Maar door de bank genomen heb je er gewoon niet zo heel veel aan zeker als vergelijking tussen auto's.
De ID.7 heeft door de relatief lage Cw-waarde en het relatief kleine frontale oppervlak best een goed verbruik ook op de wat hogere snelheden.
Ja, dat snap ik en hoef je mij niet uit te leggen. Alleen t.o.v. mijn vorige EV heb ik wel het idee dat de WLTP range van VW STUKKEN realistischer is. Dus dan moet het met zo'n ID7 ook goed te doen zijn als je normaal rijdt

Vaak bu'j te bang!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
-tom-562 schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:23:
[...]

Ja, dat snap ik en hoef je mij niet uit te leggen. Alleen t.o.v. mijn vorige EV heb ik wel het idee dat de WLTP range van VW STUKKEN realistischer is. Dus dan moet het met zo'n ID7 ook goed te doen zijn als je normaal rijdt
Jouw ID4 heeft een andere Cw-waarde, ander frontaal oppervlak en een andere motor (overigens lijkt de APP310 ook de motor te zijn die in de 59 kWh ID7 komt).
Om nu gebaseerd op jouw rijgedrag en jouw ervaring (in de ID4) te stellen dat de 59 kWh ID7 een 1:1 WLTP moet kunnen halen is veel te kort door de bocht (zelfs met de draaicirkel van de ID7 ;)).

M.b.t. de ID7 zie ik in hier in de winter toch echt ranges voorbij komen van de Pro S van zo'n rond de 400 km. Dat zit toch echt ergens net boven die 50% die ik stelde.

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:18
True schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:02:
[...]
50% voor winter, 66% voor zomer t.o.v. WLTP is een redelijke conservatieve vuistregel.
Misschien iets te conservatief? Ik haal nu in de lente 75% van de WLTP met een mix van 75% autosnelweg en 25% onder 90 km/u (zonder warmtepomp). Ik hoop op de zomer er nog een paar procenten bij te doen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Baritee schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:50:
[...]

Misschien iets te conservatief? Ik haal nu in de lente 75% van de WLTP met een mix van 75% autosnelweg en 25% onder 90 km/u (zonder warmtepomp). Ik hoop op de zomer er nog een paar procenten bij te doen.
Beetje flauw hoor, maar weet jij gebaseerd op deze post: TimB. in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" wat voor wegen hij regelmatig rijdt, hoe hij rijdt en wat voor velgen/banden hij mee rijdt?

Ik zit in de koude Nederlandse winter op zo'n 400 km range met de Pro S met 19" en niet bijzonder sportief rijgedrag (WLTP op kenteken is 670) ik heb de range ook wel eens op 375 km gezien. Als je een beetje doortrapt en regelmatig snelweg rijdt met 130km/u dan zakt dat nog wel een stukje verder. In mijn geval 59% tot 56% van WLTP.
En de afgelopen zomer heb ik met 18,7 kWh/100km gereden dat is zo'n 460 km uit de accu en dat maakt t.o.v. de WLTP 69%.

Mijn inschatting is wellicht wat conservatief - dat geef ik ook aan. Maar ik denk dat jij met je 75% WLTP mogelijk helemaal aan de andere kant van het spectrum zit terwijl er onder mij ook nog berijders zitten die nog minder uit hun accu halen. M.i. is het veel vervelender om het idee te hebben dat je in de winter je woon-werk rit op één accu haalt maar achteraf blijkt dat degene die dat postte online altijd met 90 km/u achter vrachtwagens hangt :9

Al met al blijf ik van menig dat 50% WLTP winter en 66% WLTP zomer best wel redelijk overeenkomt met een realistisch beeld - uitzonderingen daar gelaten.

Edit: als ik puur kijk naar mijn gemiddeldes: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" dan is het 60,2% WLTP eerste winter op winterbanden, 73,7% WLTP in de zomer met zomerbanden en 56% WLTP afgelopen winter met winterbanden.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 12-04-2026 19:23 ]

• Inter18
True schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:39:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Of is die eraf getrild? ;w
I see what you did there ;)

Ik heb een frunk (en een gaslift om de kap open te houden). Daar ligt de 11Kw laadkabel. Bij het openen had ik de hendel in m'n handen.
Heb de kap open gekregen door de hendel terug te duwen, met 1 hand aangeduwd te houden en vervolgens de kap te openen. Hij klikt nergens achter vast.
Wat me verbaasde is de pen die uitsteekt, het lijkt een dopje maar kreeg het niet van zijn plek en het voelt metalig aan.
Ben nog wel langs een dealer gegaan om te zien of de hendel bij een andere wagen ook zo los zat maar daar was zonder gepast geweld geen beweging in te krijgen.

Ik heb nog meer om te lachen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuNWulhTGubal3z-XeoWe5h5Ub4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKP5C9i6apqWPHlZNS1yzW7M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H92hir4FKmgkW7BkhJjNR5RoG8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCvg5qBTboDDx2ZfJQbrSEnC.jpg?f=fotoalbum_large

Aan beide zijden van de achterschermen een dikke kitlaag die fabrieks overgespoten is.
Ook dit gecontroleerd bij meerdere autos, nieuw en oudere modellen, maar de kitlaag is niet aanwezig, Het loopt daar verticaal ipv zo'n kitrand.

Ik begin het kraken en rammelen inmiddels wel te begrjjpen.

Bij een 2ehands auto let ik wel op dit soort zaken maar bij een gloednieuwe verwacht je zulke afwerking niet 8)7

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:18:
[...]

I see what you did there ;)

Ik heb een frunk (en een gaslift om de kap open te houden). Daar ligt de 11Kw laadkabel. Bij het openen had ik de hendel in m'n handen.
Heb de kap open gekregen door de hendel terug te duwen, met 1 hand aangeduwd te houden en vervolgens de kap te openen. Hij klikt nergens achter vast.
Wat me verbaasde is de pen die uitsteekt, het lijkt een dopje maar kreeg het niet van zijn plek en het voelt metalig aan.
Ben nog wel langs een dealer gegaan om te zien of de hendel bij een andere wagen ook zo los zat maar daar was zonder gepast geweld geen beweging in te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan beide zijden van de achterschermen een dikke kitlaag die fabrieks overgespoten is.
Ook dit gecontroleerd bij meerdere autos, nieuw en oudere modellen, maar de kitlaag is niet aanwezig, Het loopt daar verticaal ipv zo'n kitrand.

Bij een 2ehands auto let ik wel op dit soort zaken maar bij een gloednieuwe verwacht je zulke afwerking niet 8)7
Wacht even, die van jouw is echt door een stagiair in elkaar geflanst?

• Lancer

Lancer

What the......

True schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:31:
[...]

Je zou bijna denken dat het een pre-serie auto is.

• Inter18
True schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:31:
[...]

Het heeft er alles van weg ja, laatste actie was deuren opnieuw afhangen. Wagen is 4mnd oud. Op het zicht ziet het er wat beter uit maar rechtsachter sluit niet goed en linksvoor klinkt als een Peugeot 205 uit de jaren 90.
Morgen weer met wagenpark beheer in conclaaf.
Ik denk niet dat de wagen te redden is, die moet helemaal uit elkaar en weer in elkaar.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ikzelf heb de 59kwh tourer besteld en ik ben van onderstaande uitgegaan:

Data uit EV-Database:

Realistische range Enyaq 77kwh app550: 455
Realistische range ID.7 77kwh app550: 470km (+15 km tegenover Enyaq)

Realistische range Enyaq 59kwh app310: 360km

Inschatting ID.7 59kwh app310 is range Enyaq met 59kwh en app310 + verschil Enyaq 77kwh en Id.7 77kwh = 375 km

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:42
50% in de winter is kul, ik rijd bijna alleen maar snelweg op 130 waar het kan. In de winter heb ik als slechtste bereik 380km gezien met een LE Tourer Pro 77kWh zonder wp op 20" winterbanden. Nu met zomerbanden gaat het richting de 450km, verwacht hartje zomer (heb hem sinds najaar) dat 500km ook moet lukken. Ga je echt rustig rijden dan kan het ver richting WLTP.

• janssenben
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 13:29
Surfroy01 schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:40:
50% in de winter is kul, ik rijd bijna alleen maar snelweg op 130 waar het kan. In de winter heb ik als slechtste bereik 380km gezien met een LE Tourer Pro 77kWh zonder wp op 20" winterbanden. Nu met zomerbanden gaat het richting de 450km, verwacht hartje zomer (heb hem sinds najaar) dat 500km ook moet lukken. Ga je echt rustig rijden dan kan het ver richting WLTP.
Tjsa, N=1 telt zowel voor jouw niet, alsook voor anderen. Ik merk zelf met een Pro S tourer; met klimaat op 20 graden, dat als ik van huis vertrek op 100% ik met snelweg 100/120/130 (snachts) op 300km toch echt een laadpaal moet opzoeken. dit is zowel gemeten op strekken richting het zuiden (Frankrijk/Duitse Eifel) alsook richting het noorden (Bremen/Hamburg) Ik wacht daarbij nog steeds op de eerste keer dit voorjaar dat ik pas voorbij Bremen hoef te laden.

Je hoort me verder niet klagen, want met 150kw+ gaat het laden best rap, en ik kan ervoor kiezen om langzamer te rijden, maar onder de streep gaat laden sneller dan tijdsverlies bij langzaam rijden.

Zover mijn n=1 ervaringen

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:35
Surfroy01 schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:40:
Dat wisselt in de winter echt heel erg op basis van je ritten. Bij mij gaat het ook echt ruim <60%. Maar ik rijdt veel korte ritten. Veel ritten = vaak cabine verwarmen. Dat is funest voor je rijbereik. Als jij in de winter één lange rit maakt dan valt het inderdaad stukken hoger uit.

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-05 19:52
Crusader schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:08:
[...]

Ik heb dezelfde wielen en het viel mij laatst op toen mijn vrouw voor mij reed en een bocht in draaide dat de wielen een heel mooi soort van spiraaleffect hebben tijdens het rijden, bijna hypnotiserend :)
@gare pc heb dezelfde, achteraf geen spijt dat de auto niet met de zwarte Bergen velgen geleverd is.
Je mist alleen nog de dynamische naafdoppen.
@Crusader dan wordt je helemaal flabbergasterd als je er naar kijkt :?

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

Crusader

Arc Nature

Drommels75 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:07:
[...]

@gare pc heb dezelfde, achteraf geen spijt dat de auto niet met de zwarte Bergen velgen geleverd is.
valt mee hoor, het is wel bijzonder :)

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Nano2009 schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:56:
[...]

Data uit EV-Database:

Inschatting ID.7 59kwh app310 is range Enyaq met 59kwh en app310 + verschil Enyaq 77kwh en Id.7 77kwh = 375 km
Let op dat https://ev-database.org/ theoretisch is en niet gebaseerd is op praktijkinformatie, overigens best wel erg accuraat dus het model erachter lijkt het wel goed te doen, maar het zijn geen gegevens gebaseerd op rijervaringen.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:24
janssenben schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:59:
Tjsa, N=1 telt zowel voor jouw niet, alsook voor anderen. Ik merk zelf met een Pro S tourer; met klimaat op 20 graden, dat als ik van huis vertrek op 100% ik met snelweg 100/120/130 (snachts) op 300km toch echt een laadpaal moet opzoeken. dit is zowel gemeten op strekken richting het zuiden (Frankrijk/Duitse Eifel) alsook richting het noorden (Bremen/Hamburg) Ik wacht daarbij nog steeds op de eerste keer dit voorjaar dat ik pas voorbij Bremen hoef te laden.
300km lijkt toch best weinig. Zaterdag een dagje naar Walibi Holland geweest, vanuit het noorden van België, zo'n 220km. In de heenreis netjes 100, in de terugreis 130 waar het mocht. We zijn gestopt om te eten, dus ook meteen even geladen, maar volgens de boordcomputer zou het ook gelukt moeten zijn zonder te laden.
In Walibi aangekomen met nog 56%, dit met een gewone berline pro business.

• Inter18
[...]

Je hoort me verder niet klagen, want met 150kw+ gaat het laden best rap, en ik kan ervoor kiezen om langzamer te rijden, maar onder de streep gaat laden sneller dan tijdsverlies bij langzaam rijden.

Zover mijn n=1 ervaringen
Ik heb ook een Pro S, maar bij 120+ in Frankrijk richting wintersport kom ik toch een stuk verder, meer richting 350-375km (van 85-7%), hij zakt bij 82% onder de 100kW/h.
Er zit toch wel verschil in de wagens want 400km bij 130km/u wringen uit een 77kWh accu, dat lukt me zeker niet.

Het snelladen was 1 van de redenen om de ID.7 te kiezen, het is de snelst ladende 400V wagen

• janssenben
Inter18 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:24:
[...]

Ik heb ook een Pro S, maar bij 120+ in Frankrijk richting wintersport kom ik toch een stuk verder, meer richting 350-375km (van 85-7%), hij zakt bij 82% onder de 100kW/h.
Er zit toch wel verschil in de wagens want 400km bij 130km/u wringen uit een 77kWh accu, dat lukt me zeker niet. Het was 1 van de redenen om de ID.7 te kiezen, het is de snelst ladende 400V wagen
Ter verduidelijking: dit is gemeten vanaf vertrek thuis, met 100% accu ,en geconditioneerd via de app middels vertrektijd. Ik krijg ook het idee dat de accu meer aankan na de 1ste keer snelladen (verwacht dat het snelladen zorgt voor een hogere temperatuur van de accu) echter heb ik hier te weinig gebruiksmomenten van om iets zinnigs over te zeggen. in Duitsland zijn mijn langste ritten 550km en dat red ik dan ook met maar 1x laden, en ga op het laatst vaak wat sneller dan 130 rijden O-)

en die ene keer dat we tot nu toe 1000km+ gingen rijden werd het na de 1ste keer laden drukker op de weg, waardoor snelheid wegzakte, en dat wat mij betreft niet echt relevante data meer opleverde. Nu weet ik weer waarom we de zaterdag als reisdag vermijden ;)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02
@Invictus66 Afgelopen wintersport kom ik niet heel veel verder dan 300km op een volle accu (ID.7 Tourer, 77kWh, all-seasons 19"). Niet zo vreemd, het gemiddelde verbruik ligt dan rond de 23kWh/100km, met vrieskou en 130km/h als kruissnelheid. Theoretisch zou je dan ongeveer 330km moeten rijden, in de praktijk wil je na 300km wel aan de lader hangen. Daarna is de range nog wat minder, want aan de snellader laadt je niet tot 100%. Concreet moet je elke twee uur even stoppen want voor mijn gebruik helemaal prima is. Zo vaak rij ik geen 1000km op een dag :)

Alles valt of staat met de omstandigheden en je rechtervoet. Vorig weekend retourtje Utrecht > Twente, op de heenreis 100km/h met wind in de rug: 14kWh/100km. Terug 130kWh en tegen dezelfde wind in: 22kWh/100km.

Plaatje naast mijn andere blauwe auto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yAjHmISSRYgF8T3M0C2NKtgCtM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XpsD6UBJFfBywzmY9TbAAhDO.jpg?f=user_large

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:35
Inter18 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kon het niet helemaal plaatsen en net even bij mij gekeken en daar is slechts een heel dun randje te zien.
Begrijp niet dat de dealer na alle problemen je niet verder helpt.

• Surfroy01
[...]

Apart want ik rij om de week 280km enkele reis vanuit randstad naar Groningen en in de winter om 5 uur vertrekken rijd ik >80% 130km/u kom ik met minimaal 100km bereik over op bestemming. Dat loopt nu verder op.

• Puppetmaster
Ik haalde afgelopen winter ook ruim 400km op de snelweg in D.
Over een paar dagen naar München, ik verwacht (ruim) eerder aan pauze toe te zijn dan de auto. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• JeroenJerome
  • Laatst online: 12-05 13:03
Surfroy01 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:57:
[...]

Apart want ik rij om de week 280km enkele reis vanuit randstad naar Groningen en in de winter om 5 uur vertrekken rijd ik >80% 130km/u kom ik met minimaal 100km bereik over op bestemming. Dat loopt nu verder op.
Hallo, even hier op in haken, interessante discussie om te lezen.. Wat zou ongeveer de invloed zijn op het bereik met dakkoffer? Ik heb zelf de Volkswagen ID.7 Tourer. 86kWh 210 Pr.S Li.Ed met 19 inch banden, en op zomervakantie met 4 volwassen personen waarvan 3 dames vrees ik dat de dakkoffer toch nodig zal zijn...

Greetz, Jeroen.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik ben helaas gebeld door onze wagenparkbeheerder met de mededeling dat bij mijn bestelling van een ID.7 Tourer met het Exterieur Pakket Plus inclusief panoramadak, de laatstgenoemde optie volledig in de eigen bijdrage valt. Waarom dat zo is, zal ik jullie besparen want persoonlijk vind ik het namelijk nergens op slaan. Maar goed, het is wat het is.

Nu sta ik voor de keuze of de opties in dit pakket (dimmende zijspiegels, extra geluidsisolatie, DCC en het panoramadak) het waard zijn om hier €50 per maand extra voor te betalen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze opties en kunnen aangeven of ze echt zoveel meerwaarde bieden dat dit bedrag te rechtvaardigen is? Op dit moment neig ik ernaar om het wel te doen, omdat ik verwacht dat:
  1. DCC het rijcomfort aanzienlijk verbetert
  2. het panoramadak het interieur een stuk lichter maakt (iets wat ik bij mijn proefrit in een ID.7 zonder panoramadak juist wat tegen vond vallen)
Alvast bedankt voor het meedenken!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:46
Nano2009 schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:10:
Ik ben helaas gebeld door onze wagenparkbeheerder met de mededeling dat bij mijn bestelling van een ID.7 Tourer met het Exterieur Pakket Plus inclusief panoramadak, de laatstgenoemde optie volledig in de eigen bijdrage valt. Waarom dat zo is, zal ik jullie besparen want persoonlijk vind ik het namelijk nergens op slaan. Maar goed, het is wat het is.

Nu sta ik voor de keuze of de opties in dit pakket (dimmende zijspiegels, extra geluidsisolatie, DCC en het panoramadak) het waard zijn om hier €50 per maand extra voor te betalen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze opties en kunnen aangeven of ze echt zoveel meerwaarde bieden dat dit bedrag te rechtvaardigen is? Op dit moment neig ik ernaar om het wel te doen, omdat ik verwacht dat:
  2. het panoramadak het interieur een stuk lichter maakt (iets wat ik bij mijn proefrit in een ID.7 zonder panoramadak juist wat tegen vond vallen)
De €50 meer dan waard. Gewoon aankruisen en van genieten.

En ik zou voor €50 extra ook het interieur plus pakket aankruisen ;)

Heb je voor €100 meer een auto met alles erop en er aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Blommie01 op 13-04-2026 20:19 ]

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 06:23

Oceria

I've been in between....

JeroenJerome schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:04:
[...]

Hallo, even hier op in haken, interessante discussie om te lezen.. Wat zou ongeveer de invloed zijn op het bereik met dakkoffer? Ik heb zelf de Volkswagen ID.7 Tourer. 86kWh 210 Pr.S Li.Ed met 19 inch banden, en op zomervakantie met 4 volwassen personen waarvan 3 dames vrees ik dat de dakkoffer toch nodig zal zijn...

Greetz, Jeroen.
Deze winter met een dakgrafkist naar Oostenrijk gereden. Met 110 op de cc behaalde ik een verbruik van 23,5 kWh/100km.
Zonder zat ik op 19 tot 21 kWh/100km. Zelfde configuratie als jij: tourer pro s le 19” op winterbandjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hccwpi8eggnctx9Z3l83Mx5huZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33rWy3ihwptBB92KmSLEWNPG.jpg?f=fotoalbum_large

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Drommels75
Nano2009 schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:56:
[...]

Data uit EV-Database:

Mensen maken zich mijn inziens veel te druk over laadstress. Heb het al eerder geschreven, hoe vaak rijden mensen 300km op een dag..........
Ik zelf geregeld trouwens en dan ook nog 90% op de duitse autostrada, maar maak me niet druk over een verbruik van 21kwh/100km. Na 3 uurtjes rijden wordt het sowieso tijd voor een pauze, plasje en nieuwe koffie. Even inpluggen en 10-15 minuutjes verder heb je er al weer heel wat kilometertjes bij. Wel even van te voren de batterij optimalisatie handmatig activeren als de navigatie de laadstop niet ingepland heeft ;) .

Oh en wat betreft de 59kwh batterij, het voordeel is dan ook weer dat je korter hoeft te laden als je van 10 naar 80 of 100% wilt laden 8)

• Drommels75

€50 per maand zijn €600 per jaar en €2400 over 4 jaar die je kwijt bent.
Dit komt nog eens bovenop de bijtelling, dus je zult voor jezelf moeten bepalen of je dit het waard vindt.

Persoonlijk betreffende DCC, heb het zelf en gebruik eigenlijk maar twee standen. Comfort en individueel welke altijd hetzelfde staat. Schakel alleen om als de weg behoorlijk hobbelig is. Moet wel zeggen dat ik zo goed als nooit met 4 volwassenen en volle bagage in de auto zit. Misschien dat ik dan een andere setting zou kiezen.
Panoramadak geeft voor mij een ruimtelijker gevoel, al zie je er als bestuurder zelf niets van. Zie ook niet echt een verschil in helderheid tussen zeg maar open en dicht. Misschien is dit in Juli/Augustus anders......

• Inter18

Lees mijn klaagzang van 4mnd. Ik zou er heel wat voor over hebben om dit pakket (ex pano) in mijn wagen te hebben.
50euro is nog voor belasting neem ik aan?

• Phrenesis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-05 14:27

Ik zou het waarschijnlijk al willen betalen voor de extra geluidsisolatie.

Ik heb al heel lang geen lease auto meer, maar toen ik 20+ jaar geleden eentje had, zat ik ook over mijn budget waardoor ik een eigen bijdrage had. Deze kon ik destijds wel weer verrekenen in de belastingaangifte. Aangezien de meeste in dit topic leasen gok ik erop dat er vast wel iemand is die kan vertellen of het nu nog zo werkt.

• JeroenJerome
  • Laatst online: 12-05 13:03
Oceria schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:06:
[...]

Deze winter met een dakgrafkist naar Oostenrijk gereden. Met 110 op de cc behaalde ik een verbruik van 23,5 kWh/100km.
Zonder zat ik op 19 tot 21 kWh/100km. Zelfde configuratie als jij: tourer pro s le 19” op winterbandjes

[Afbeelding]
Top, dank voor je antwoord! Het zal wel iets rustiger rijden worden (met mijn Passat reed ik altijd waar toegestaan 130 met dakkoffer), maar dat is geen straf met deze auto. ;)

Thanks, Jeroen.

• BBx92

Controleer even bij je wagenparkbeheerder of het gaat om "Eigen bijdrage voor duurdere auto" of "eigen bijdrage voor privégebebruik". In het geval van duurdere auto is het dan € 50 netto + bijtelling. In geval van privégebruik is het € 50 bruto te verrekenen met je bijtelling. Dat is nogal een verschil. € 25 netto is het sowieso waard. € 75 zou ik betwijfelen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Phrenesis schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:11:
[...]

Ik zou het waarschijnlijk al willen betalen voor de extra geluidsisolatie.

Ik heb al heel lang geen lease auto meer, maar toen ik 20+ jaar geleden eentje had, zat ik ook over mijn budget waardoor ik een eigen bijdrage had. Deze kon ik destijds wel weer verrekenen in de belastingaangifte. Aangezien de meeste in dit topic leasen gok ik erop dat er vast wel iemand is die kan vertellen of het nu nog zo werkt.
offtopic:
Dat "verrekenen in de belastingaangifte" kan sowieso niet, dit moet in de loonadministratie. Hier is ook een apart topic voor: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
In het kort: met de WG kun je afspreken dat je boven budget als 'eigen bijdrage privégebruik' óf 'eigen bijdrage boven norm' verrekent hierdoor kan de werkgever deze kosten bruto inhouden op je loonstrook. In het geval van 'eigen bijdrage privégebruik' mag je als dit ook schriftelijk is afgesproken de bruto kosten ook inhouden op de bruto bijtelling hierdoor zakt de bijtelling iets (in de hoogste schijf met zo'n 50%). In dat tweede geval mag dat niet. Verder wil ik graag verwijzen naar Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 want het wordt anders wel heel erg off topic.

• Knul
Mijn twee centen:

- Zonder DCC is de auto m.i. comfortabel genoeg. Heb de auto met en zonder proefgereden, voor mijn gebruik (95% snelweg en doorgaande N-wegen) vond ik het weinig toevoegen. Over drempels vond ik het verschil wel merkbaar, maar die heb ik niet in mijn woonwijk.
- Voorin vind ik het licht genoeg, zit nooit achterin, maar daar kan het wel een verschil maken :)
- Extra geluidsisolatie zou misschien een verschil maken, daar heb ik geen ervaring mee. Het bandengeluid is het hardste geluid in de auto en daar gaat extra glas niet per definitie iets aan doen. Zal wel helpen met windgeruis.

Imo is die €50 beter besteed aan het interieurpakket.

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:17

je kan ook exterieur pakket nemen zonder pano(is toch weer wat goedkoper.
Laat je werkgever een proforma loonstrook maken met en zonder ext pakket zodat je het daadwerkelijke verschil ziet

• Inter18
Blommie01 schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:18:
[...]

De €50 meer dan waard. Gewoon aankruisen en van genieten.

En ik zou voor €50 extra ook het interieur plus pakket aankruisen ;)

Heb je voor €100 meer een auto met alles erop en er aan.
Ik heb net nog even een rondje gemaakt in andere ID.7 zonder DCC. Alhoewel deze wagen met name aan de achterkant zachter is als de mijne blijft het verschil in mijn beleving met DCC aanzienlijk.
DCC = reiswagen
Zonder = sportief afgeveerd zonder sportieve rijeigenschappen

Wat overblijft is verbeterde geluidsisolatie en beter stuurgedrag door progressieve besturing.

Mijn advies, ga uitgebreid met beide versies rijden over diverse soorten wegdek en weeg voor jezelf of je het de extra kosten waard vindt.

Er zijn al diverse reacties geweest van bestuurders dat ze het standaard onderstel goed/prima vinden, ik baal als een volwassen stier dat ik het DCC pakket er niet op heb zitten.

• Flieger
Inter18 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:03:
[...]
Ik heb net nog even een rondje gemaakt in andere ID.7 zonder DCC. Alhoewel deze wagen met name aan de achterkant zachter is als de mijne blijft het verschil in mijn beleving met DCC aanzienlijk.
DCC = reiswagen
Zonder = sportief afgeveerd zonder sportieve rijeigenschappen
In welke stand noem je de auto met DCC een reiswagen?

Ik herken je bevindingen totaal niet. Ik heb meermaals back-to-back in ID.7's met en zonder DCC gereden en zonder komt de auto voor 90% overeen met DCC op stand 1 of 2 tikjes van het midden richting sportief, is mijn ervaring.

• BBx92
Flieger schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:15:
[...]

Ik herken je bevindingen totaal niet. Ik heb meermaals back-to-back in ID.7's met en zonder DCC gereden en zonder komt de auto voor 90% overeen met DCC op stand 1 of 2 tikjes van het midden richting sportief, is mijn ervaring.
Als je een auto met DCC gebruikt om een auto zonder DCC te simuleren heb je er inderdaad niet zo veel aan ;)

Het fijne van de DCC vind ik juist dat je hem kan tweaken naar behoefte. Stuk links van comfort als je op NLse wegen rustig 100, 105 rijdt. Stuk verder naar rechts als je flink doorrijdt.

[ Voor 15% gewijzigd door BBx92 op 14-04-2026 15:25 ]

• Flieger
BBx92 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:20:
[...]

Als je een auto met DCC gebruikt om een auto zonder DCC te simuleren heb je er inderdaad niet zo veel aan ;)
oOo Helemaal eens. Voor mijn eigen afweging in de keuze was het daarom ook makkelijk omdat ik dat met DCC al de instelling vond die ik als standaard zou selecteren en mijn ervaring met auto's met DCC (achtige systemen) is dat ik in de eerste weken in de praktijk dan nog wel eens de instelling wijzig, maar nadien eigenlijk altijd op de standaard instelling laat staan.

• Kpt Bierbuik
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-05 11:04
Hallo, even een vraag over de ID7 i.c.m. dakkoffer.
Ik zit dit waarschijnlijk te overdenken, graag jullie mening.
Ivm een kampeervakantie overweeg ik een dakkoffer op de ID7 tourer te plaatsen voor wat extra bagageruimte.
Nu maak ik me zorgen over de totale hoogte van de auto incl. dakkoffer voor parkeergarages, peage en ook sommige parkeerplaatsen in Frankrijk die van die vervelende maximale hoogtes hanteren om campers te weren. In mijn hoofd moet ik onder de 2m hoogte blijven.

De ID7 Tourer is 1551mm hoog, dus 1m55, dakkoffer is 37cm-45cm hoog wat maximaal 8cm speling overlaat voor de dakdragers.
Nu kan ik niet inschatten/vinden hoe veel hoogte de dakdragers bijdragen, websites/AI geven een bereik van ca. 4-11,5cm.
Met een lagere dakkoffer zou ik wat marge hebben en wellicht onder de 2m kunnen blijven (?).

Heeft iemand van jullie een idee
- Hoeveel cm de dakdragers ongeveer toevoegen?
- Of mijn =<2m voortuig hoogte wens, realistisch is/of dat ik hier te veel over nadenk?

Alvast bedankt!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04
snip: AI dump

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 14-04-2026 18:13 ]

• Lancer

Lancer

What the......

Kpt Bierbuik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:34:
Hallo, even een vraag over de ID7 i.c.m. dakkoffer.
Ik zit dit waarschijnlijk te overdenken, graag jullie mening.
Ivm een kampeervakantie overweeg ik een dakkoffer op de ID7 tourer te plaatsen voor wat extra bagageruimte.
Nu maak ik me zorgen over de totale hoogte van de auto incl. dakkoffer voor parkeergarages, peage en ook sommige parkeerplaatsen in Frankrijk die van die vervelende maximale hoogtes hanteren om campers te weren. In mijn hoofd moet ik onder de 2m hoogte blijven.

De ID7 Tourer is 1551mm hoog, dus 1m55, dakkoffer is 37cm-45cm hoog wat maximaal 8cm speling overlaat voor de dakdragers.
Nu kan ik niet inschatten/vinden hoe veel hoogte de dakdragers bijdragen, websites/AI geven een bereik van ca. 4-11,5cm.
Met een lagere dakkoffer zou ik wat marge hebben en wellicht onder de 2m kunnen blijven (?).

Heeft iemand van jullie een idee
- Hoeveel cm de dakdragers ongeveer toevoegen?
- Of mijn =<2m voortuig hoogte wens, realistisch is/of dat ik hier te veel over nadenk?

Alvast bedankt!
Als je een trekhaak hebt, een koffer op de trekhaak is beter voor een EV. Heeft minder impact op de range, produceert minder herrie en is lager.

• Puppetmaster
Drommels75 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:09:
[...]
Oh en wat betreft de 59kwh batterij, het voordeel is dan ook weer dat je korter hoeft te laden als je van 10 naar 80 of 100% wilt laden 8)
Waarschijnlijk valt dat tegen.
De 77 kWh versie laadt ook niet sneller van 10-80 dan de 86 kWh versie.

• gare pc
RandomNick schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:31:
[...]

Mooi hoor! Probeer ze krasvrij te houden :-)
Dat lukt wel, speciale bandjes met beschermende rand. En voorzichtig parkeren natuurlijk ;)

• gare pc
Drommels75 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:07:
[...]

Die naafdopjes worden nog geleverd. Schijnt niet helemaal goed te gaan in productie en levering door fabriek... Van Mossel lost dit gelukkig netjes op. Geldt ook voor de kofferbakmat.

• RandomNick
gare pc schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:15:
[...]

Dat lukt wel, speciale bandjes met beschermende rand. En voorzichtig parkeren natuurlijk ;)
Hoe werkt dat precies? Want ik heb er al wat lelijks op zitten 😢
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7I4VBOnKZP1VLb0uaRiR5qD0D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7ppZxtjEhdCeJC4w7UrLUa1.jpg?f=fotoalbum_large

• Inter18
RandomNick schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:10:
[...]

[Afbeelding]
Er zit een uit stekende rand op de band vlak boven de velg, waardoor de band het eerst de stoeprand raakt ipv de velg.
Banden met velgbeschermers redden je in een aantal gevallen, afhankelijk van hoe snel jezelf reageert op het schurende geluid. Het werkt zeker, maar verwacht geen wonderen.

• Surfroy01
Ik heb diverse VAG's gehad met DCC maar heb het op de ID.7 bewust niet gekozen. Meerwaarde vind ik echt nihil. Wie beweert dat een DCC versie een echte reisauto is een snob. De standaard is een hele fijne prima reisauto.

De auto waar ik DCC actief gebruikte was op een Golf GTI MK7 maar ook alleen als ik het circuit op ging dan veranderde ik de DCC voor de rest was dat ook nergens voor nodig.

• Surfroy01
Inter18 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:35:
[...]

Er zit een uit stekende rand op de band vlak boven de velg, waardoor de band het eerst de stoeprand raakt ipv de velg.
Banden met velgbeschermers redden je in een aantal gevallen, afhankelijk van hoe snel jezelf reageert op het schurende geluid. Het werkt zeker, maar verwacht geen wonderen.
Klopt er helpt weinig tegen velgschade. Rijd al lang met 20" op auto's en achteraan (met name rechts) bijna altijd schade. Op de ID.7 ging het eigenlijk best goed totdat het ging sneeuwen en ik ergens in een onbekende stad de stoeprand niet zag, velg rond beschadigd. Ach hoort erbij.

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:35
Surfroy01 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:12:
[...]

Klopt er helpt weinig tegen velgschade. Rijd al lang met 20" op auto's en achteraan (met name rechts) bijna altijd schade. Op de ID.7 ging het eigenlijk best goed totdat het ging sneeuwen en ik ergens in een onbekende stad de stoeprand niet zag, velg rond beschadigd. Ach hoort erbij.
Ik heb gekozen voor de 19 inch en de kans op velgschade wordt echt minder. Hiervoor had ik de 20 inch op de Enyaq en daar heb ik zelfs met grote voorzichtigheid kleine velgschades gemaakt. Nu nog helemaal geen schade. Van mij hoeven die velgen niet zo absurd groot te zijn.

• Lancer

Lancer

What the......

Surfroy01 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:10:
Ik heb diverse VAG's gehad met DCC maar heb het op de ID.7 bewust niet gekozen. Meerwaarde vind ik echt nihil. Wie beweert dat een DCC versie een echte reisauto is een snob. De standaard is een hele fijne prima reisauto.
Noem mij maar een snob dan (en bedankt!) Natuurlijk kun je de stijfheid van DCC instellen, maar wat ik vooral fijn vindt is dat hij de vering dynamisch bijregelt op basis van het wegdek. Bijvoorbeeld met slecht wegdek, of een heleboel drempels achter elkaar merk ik dat de auto zich aanpast in welke stand hij ook staat.

En ja, het is dat je ook de snelheidswaarschuwing uit moet zetten en dat je toch dingen aan het instellen bent dat ik hem iedere keer nog op individueel zet, maar anders had ik dat idd ook al lang niet meer gedaan.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:03

resusaapje

h less

BigGreen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:41:
[...]

Ik heb gekozen voor de 19 inch en de kans op velgschade wordt echt minder. Hiervoor had ik de 20 inch op de Enyaq en daar heb ik zelfs met grote voorzichtigheid kleine velgschades gemaakt. Nu nog helemaal geen schade. Van mij hoeven die velgen niet zo absurd groot te zijn.
21" hier en na twee jaar nog steeds geen velgschade (afkloppen!)
Zoals eerdere poster al zei, ook hier een beschermrand als deel van de band en dat heeft echt wel geholpen. Grootte van de velg helpt voor mij de hoogte van de wagen te verdoezelen. De ontwerpers hebben knap werk geleverd, maar als je naast een normale stationwagen staat, zie je duidelijk hoe hoog de kar is. Grotere velg, lagere illusie ;)
Hoe groot de velg is zie je trouwens wanneer je naast een Passat staat. Mon dieu, wat heeft die een kleine wieltjes...

Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:18
Flieger schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:15:
[...]

Je moet het wel in context lezen ;). Inter18 heeft een ID.7 die helaas niet goed lijkt te zijn en veel te stijf geveerd is.

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:18
Ik heb nu bijna een jaar de ID.7 en ben nog stééds even enthousiast om een rit te mogen maken en naderhand als in het begin. Wat een verschrikkelijke fijne reisgezel.

Ik heb overigens een trekhaakkoffer besteld voor onze kampeervakanties. Zodra deze binnen is zal ik eens een foto plaatsen van deze combinatie. Reden om hiervoor te kiezen zijn: Lager verbruik, geen last van lawaai en betere toegang in vergelijking tot een dakkoffer.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Afgelopen weekend een ID7 occasion gekocht. (zijn er toch best veel op voorraad, allen met 4000euro korting).

Betreft Connect Plus. Komend van een ID4 - en dus al een We Connect account -, krijg je bij een nieuwe hoofdgebruiker ook weer 3 jaar gratis Connect Plus?

Had dit bij aanschaf helemaal over het hoofd gezien dat hier mogelijk extra kosten verbonden zijn.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
BigGreen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:41:
[...]
Van mij hoeven die velgen niet zo absurd groot te zijn.
Van mij ook niet.
Hebben grotere velgen zelfs ook niet gewoon een rechtstreeks negatieve impact op verbruik en comfort?

• DaMenaz
RandomNick schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:10:
[...]

[Afbeelding]
Zonde hè. Bij mij hebben de zomerbanden wel een velgbeschermrand, maar de winterbanden niet. Ik heb dus ook al twee velgen met een lichte beschadiging (lang leve de sneeuw).

Wilde het laten maken tegen eigen risico, maar de leasemaatschappij gaf geen toestemming. Kwam wel met inleveren

Kras op de velg, deuk n m'n ego. ;(

Catch my drift?

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 20:53
ReseT schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:03:
Afgelopen weekend een ID7 occasion gekocht. (zijn er toch best veel op voorraad, allen met 4000euro korting).

Betreft Connect Plus. Komend van een ID4 - en dus al een We Connect account -, krijg je bij een nieuwe hoofdgebruiker ook weer 3 jaar gratis Connect Plus?

Had dit bij aanschaf helemaal over het hoofd gezien dat hier mogelijk extra kosten verbonden zijn.
Volgens mij heeft iedere auto (VIN, dus niet hoofdgebruiker) een periode van 2 jaar gratis Connect Plus vanaf het eerste moment van Plus activeren. VW rommelt wel heel veel met voorwaarden, toch gratis verlengen, etc. zodat ik het lastig vind om hier een eenduidig antwoord op te geven.

Als voorbeeld: ik nam de voormalige persauto die ik nu rij na ongeveer 10 maanden over, melde mezelf aan als hoofdgebruiker en de Connect Plus op deze auto liep vanaf dat moment nog 14 maanden door. Wat er aan het einde van die 14 maanden (en dus 24 maanden in totaal) gebeurt weet ik niet.

• janssenben
Hebben jullie nu ook wel eens 'last' van een zwevende witte stip (ong 1/1.5cm in diameter) op de voorruit vanuit het HUD? Ik krijg hier geen foto van gemaakt, tot nu toe. Het lijkt met name voor te komen als je een hoogstaande zon hebt, pal van achteren. Dus met name als je midden op de dag richting Noorden rijd. Kan nog niet vinden of hier iets tegen te doen is, en kon geen eerdere melding in dit forum vinden?

• DaMenaz
janssenben schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:16:
Hebben jullie nu ook wel eens 'last' van een zwevende witte stip (ong 1/1.5cm in diameter) op de voorruit vanuit het HUD? Ik krijg hier geen foto van gemaakt, tot nu toe. Het lijkt met name voor te komen als je een hoogstaande zon hebt, pal van achteren. Dus met name als je midden op de dag richting Noorden rijd. Kan nog niet vinden of hier iets tegen te doen is, en kon geen eerdere melding in dit forum vinden?
Waarschijnlijk inderdaad spiegeling van de zon in de kunststof afdekking van de HUD in het dashboard.
Oplossing is de andere kant oprijden.

Catch my drift?

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:24
janssenben schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:16:
ik heb het ook al enkele malen gezien. Ik heb nog niet kunnen vaststellen waar het precies vandaan komt, maar het is duidelijk een reflectie die verdwijnt als je van richting veranderd.

• Surfroy01
Lancer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:53:
[...]

Noem mij maar een snob dan (en bedankt!) Natuurlijk kun je de stijfheid van DCC instellen, maar wat ik vooral fijn vindt is dat hij de vering dynamisch bijregelt op basis van het wegdek. Bijvoorbeeld met slecht wegdek, of een heleboel drempels achter elkaar merk ik dat de auto zich aanpast in welke stand hij ook staat.

En ja, het is dat je ook de snelheidswaarschuwing uit moet zetten en dat je toch dingen aan het instellen bent dat ik hem iedere keer nog op individueel zet, maar anders had ik dat idd ook al lang niet meer gedaan.
Graag gedaan :) (al noem ik niemand bij naam). Maar als het zo'n fantastisch system is, waarom wordt het niet standaard geleverd, dat zou de meerwaarde meer dan waard zijn. Oke ik zal zelf het antwoord geven, de standaard vering en wegligging is gewoon al goed.

• DaMenaz
Surfroy01 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:25:
[...]Maar als het zo'n fantastisch system is, waarom wordt het niet standaard geleverd, dat zou de meerwaarde meer dan waard zijn.
Wat een grappige denkwijze. 😄 Als dat toch eens op alles van toepassing zou zijn.

Catch my drift?

• raised
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-05 20:32
Ik wist pas wat DCC was nádat ik proefgereden had en de opties bekeek (bij proefrijden was de LE er nog niet dus dacht ik dat ik alleen een Pro kaal kon leasen binnen mijn budget), maar in mijn vorige auto (e-niro) had ik het niet. Maar nadat ik had proefgereden in de id7 irriteerde ik me meteen aan de ruwe handling van de Kia. Het gevoel van controle over je afvering is wel echt fijn. Wat men hierboven ook zegt, wereld van verschil qua handling als je kan spelen met afvering afhankelijk van het type weg/land

Maw, toen ik niet wist wat het was, had ik er geen problemen mee. Nu ik het wel weet, wil ik niet meer zonder.

[ Voor 11% gewijzigd door raised op 15-04-2026 12:50 ]

ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen

• Knul
De ID.3 krijgt een facelift en gaat ID.3 Neo heten. Niet heel interessant voor dit topic, maar kijk even naar de interieurplaatjes:

https://www.autoweek.nl/a...-die-sfeer-en-fun-brengt/

Met name het grote instrumentarium voor je én de fysieke knoppen onder het infotainmentsysteem vind ik erg mooie toevoegingen. Wellicht dat deze nog naar de gefacelifte (MY28?) ID.7 komen.
Pagina: 1 ... 114 ... 119 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1