Interieur
- Stuurwiel met fysieke knoppen
Exterieur & Design
- Velgen Montreal aanpassing
- Automatische dimmende buitenspiegels (GTX en Exterieur Plus)
- Zijruiten vóór geluidsisolerend (GTX en Exterieur Plus)
- Exterieur Plus uitbreiding met automatische dimmende buitenspiegels
- Exterieur Plus m. panoramadak uitbreiding met zijruiten vóór geluidsisolerend en automatische dimmende buitenspiegels
Prestaties & Techniek
- GTX maximum snelheid 180 km/h naar 200 km/h
- Verbeterde warmtepomp
- Voorbereiding V2L bi-directioneel laden
Veiligheid & Assistentiesystemen
- Front Cross Traffic Alert
- Vermoeidheidsherkenning obv interieurcamera
- Assistance Pakket Plus uitbreiding met Mobile Device Key
Infotainment & Connectivity
- Infotainment nieuwe generatie OneInfotainment
- Connectivity 5G
Software & Functionaliteiten
- SW upgrades o.a.:
+ ID 6.0
+ Travel Assist
+ One Pedal Drive
Die interieurcamera hoeft van mij dan weer niet
"Zijruiten vóór geluidsisolerend". Hadden we al. En ook achter. Ze zijn dus weer terug?
"GTX maximum snelheid 180 km/h naar 200 km/h". Goh. Zo hé. Porsje hier ei kom.
Al met al een klein stapje vooruit.
Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]
Het is VW, dus kan mogelijk. Maar hell no dat we op 5.x iets gaan krijgenSpekkie99 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:28:
Kan one pedal drive ook naar de versie 5.x komen of is daar echt hardware die anders is voor nodig?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Is er een gebruiker panel of iets van communicatie tussen VW en de berijders, weet iemand dat?True schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Het is VW, dus kan mogelijk. Maar hell no dat we op 5.x iets gaan krijgen
Of gewoon gaan spammen met zijn allen?
Van wanneer is jou auto dan? Die van mij is van 2024 en die heeft geluidsisolatie in de zijruiten.SlushyCarpet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:54:
Mwah, ik moet eerlijk zeggen dat ik dit alles bij elkaar een mooie update vind voor een modeljaar update. Jammer dat ik software 6.0 niet zal krijgen en jammer dat geluidswerende zijruiten juist niet geleverd zijn bij mijn auto destijds. Achja, alles bij elkaar kan ik hier verder niet over klagen. De auto is nog altijd een genot.
Sound-insul. laminated safety glass for side windows;
Gaan van de zomer naar de UK heb wel 2 huizen geboekt laadpalen aan huis. maar zal toch ook onderweg moeten laden.
Je hebt het wel over Volkswagen natuurlijk.Spekkie99 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:02:
[...]
Is er een gebruiker panel of iets van communicatie tussen VW en de berijders, weet iemand dat?
Of gewoon gaan spammen met zijn allen?
Catch my drift?
Kleine toevoeging/correctie: de camera in het interieur is om in de gaten te houden of je de aandacht bij autorijden hebt. Dit wordt verplicht op alle auto’s.Send schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:34:
MY27 wijzigingen voor zover bekend (onder voorbehoud):
Interieur
Exterieur & Design
- Exterieur Plus m. panoramadak uitbreiding met zijruiten vóór geluidsisolerend en automatische dimmende buitenspiegels
Prestaties & Techniek
- Verbeterde warmtepomp
- Connectivity 5G
- SW upgrades o.a.:
+ ID 6.0
+ Travel Assist
+ One Pedal Drive
Valt me wel op dat de Nederlandse configurator nog steeds niet is aangepast.Send schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:34:
Interieur
Exterieur & Design
Prestaties & Techniek
- Verbeterde warmtepomp
- Connectivity 5G
- SW upgrades o.a.:
+ ID 6.0
+ Travel Assist
+ One Pedal Drive
De Duitste vorige week al.
Mijn auto is geleverd eind april 2025. Ik heb echt precies niet de sweet spot gehad eerlijk gezegd. Geluidswerende zijruiten waren eraf maar ik heb nog geen limited edition (en de prijsvoordelen daarvan). Is dat heel erg? Neuh maar een beetje baal ik natuurlijk wel als ik het nieuws allemaal blijf volgen.Phrenesis schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:08:
[...]
Van wanneer is jou auto dan? Die van mij is van 2024 en die heeft geluidsisolatie in de zijruiten.
Sound-insul. laminated safety glass for side windows;
Dat gezegd hebbende: De auto steekt wel goed in elkaar, veert heerlijk :-P en is kortgezegd de beste auto die ik ooit heb bereden.
Surfroy01 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:19:
Iemand ervaring met de ID.7 in de UK? Met name laadpalen in de software? Ben er 2 jaar geleden met een Megane EV geweest en er is een speciale UK laadpalen app (zap-map) om palen te zoeken omdat op de reguliere apps (en auto navi) veel niet staan.
Gaan van de zomer naar de UK heb wel 2 huizen geboekt laadpalen aan huis. maar zal toch ook onderweg moeten laden.
Dat hebben ze hier in ieder geval wel: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa al meerdere UK verslagen gelezen daar.
IDeeën buzzDaMenaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:50:
[...]
Je hebt het wel over Volkswagen natuurlijk.![]()
[Afbeelding]
Ik waardeer het enorm dat forumleden hun ervaring betreffende veercomfort melden.SlushyCarpet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:02:
[...]
Mijn auto is geleverd eind april 2025. Ik heb echt precies niet de sweet spot gehad eerlijk gezegd. Geluidswerende zijruiten waren eraf maar ik heb nog geen limited edition (en de prijsvoordelen daarvan). Is dat heel erg? Neuh maar een beetje baal ik natuurlijk wel als ik het nieuws allemaal blijf volgen.
Dat gezegd hebbende: De auto steekt wel goed in elkaar, veert heerlijk :-P en is kortgezegd de beste auto die ik ooit heb bereden.
Het helpt me in de 'product eigenschap' strijd met de dealer.
Gisteren deelde de wagen weer een dreun uit, alles kraakt en rammelt. Bij een snelheid van 30 a 50km/u.
Hetzelfde stuk terug, nu met een tandemasser erachter, niets aan de hand.
Ik zou naar een merkloze garage gaan voor een second opinion. Meningen zijn mooi, feiten zijn beter.Inter18 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:09:
[...]
Ik waardeer het enorm dat forumleden hun ervaring betreffende veercomfort melden.
Het helpt me in de 'product eigenschap' strijd met de dealer.
Gisteren deelde de wagen weer een dreun uit, alles kraakt en rammelt. Bij een snelheid van 30 a 50km/u.
Hetzelfde stuk terug, nu met een tandemasser erachter, niets aan de hand.
Ik zoek een ouderwetse schokdemper testbank.resusaapje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:26:
[...]
Ik zou naar een merkloze garage gaan voor een second opinion. Meningen zijn mooi, feiten zijn beter.
Er is er eentje in Houten maar die is nog steeds kaduuk.
Want zoals je zegt, data kunnen overhandigen neemt de discussie weg
Onderstaand het stuur met de fysieke knoppen..Send schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:34:
Interieur
If you’re in control, you’re not going fast enough.
Kleur Zwart
Trondheim 20' velgen
intereurpakket plus met zwarte stoelen
Exteriuerpakket plus met panoramdak
Trekhaak.
Ik heb de Spotify app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft het probleem absoluut niet opgelost.
Is dat doenbaar voor een leek om die zelf te vervangen? Indien ja, welke set raden jullie aan?
De bosch aerotwin, zoals reeds aangeraden in dit topic.The_one007 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:11:
Tweede (veelvoorkomend) probleem: De ruitenwissers vond ik de eerste maanden nog meevallen, maar de laatste maanden blijkt echt dat die van absurd slechte kwaliteit zijn. Zowel voor- als achteraan springen ze over de ruit (incl. hels lawaai) in plaats van mooi te glijden.
Is dat doenbaar voor een leek om die zelf te vervangen? Indien ja, welke set raden jullie aan?
Heb ze zelf op 2min vervangen en wissen als een zonnetje.
Wel even opletten dat je de clips nummer 4 gebruikt, heb nog het meest tijd verloren met de juiste clip er terug op te krijgen omdat ik het geduld niet had als van te voren even te lezen
Prima zelf te doen, Bosch aerotwins werken super, via winparts snel geleverd tegen een goede prijs.The_one007 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:11:
Tweede (veelvoorkomend) probleem: De ruitenwissers vond ik de eerste maanden nog meevallen, maar de laatste maanden blijkt echt dat die van absurd slechte kwaliteit zijn. Zowel voor- als achteraan springen ze over de ruit (incl. hels lawaai) in plaats van mooi te glijden.
Let op, houdt bij het vervangen de ruitenwisserarmen goed vast, laat ze onder geen beding los/rechtop staan, als ze op de ruit klappen heb je 100% een barst.
Gewoon gebruik maken van CarPlay werkt spotify vlekkeloos en heb je veel betere navigatie (namelijk welke app je ook maar wilt gebruiken)The_one007 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:09:
Heeft er iemand een work around voor de Spotify app? De eerste maanden werkte die app redelijk (af en toe laadde hij echter niet), maar de laatste maanden moet je dagelijks opnieuw inloggen (tot soms soms wel meermaals per dag als er een aantal uur tussen de ritten zit).
Ik heb de Spotify app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft het probleem absoluut niet opgelost.
De MY27 gaat vanaf week 19 van de band rollen.renedg73 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:46:
iemand enig idee in huidige levertijd (als het goed is een MY27 waarschijnlijk)?
De navi apps van carplay komen niet op je HU display, toch? Of is daar al iets voor gevonden?Wolksvagen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Gewoon gebruik maken van CarPlay werkt spotify vlekkeloos en heb je veel betere navigatie (namelijk welke app je ook maar wilt gebruiken)
Ik heb er 20Kkm mee gedaan in 5 maanden tijd nu laten vervangen door bosch aerotwins, als een zonnetje werken ze.The_one007 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:11:
Is al een hele tijd problematisch. Toevallig vandaag via de VW-app een melding over gestuurd met de vraag wanneer ze dit met een update gaan repareren.The_one007 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:09:
Heeft er iemand een work around voor de Spotify app? De eerste maanden werkte die app redelijk (af en toe laadde hij echter niet), maar de laatste maanden moet je dagelijks opnieuw inloggen (tot soms soms wel meermaals per dag als er een aantal uur tussen de ritten zit).
Catch my drift?
Jawel. Werkt gewoon op de HUD.VincentVisr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:48:
[...]
De navi apps van carplay komen niet op je HU display, toch? Of is daar al iets voor gevonden?
Catch my drift?
Vanaf versie 5 van de ID Software worden van bepaalde navi apps de instructies ook op de HUD getoond. Op iOS CarPlay zijn dat andere navi apps dan op Android Auto, ik gebruik AA en Google Maps en daar zie ik de instructie in de HUD. Versie 5.4.0 van de software. Voor iOS geldt dit volgens mij voor iig Apple Maps, maar dat weet ik niet zekerVincentVisr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:48:
[...]
De navi apps van carplay komen niet op je HU display, toch? Of is daar al iets voor gevonden?
Of good old bluetooth. Dan kan je de interne navigatie gebruiken, gezien de D stand dan beter werkt. Eventueel waze/maps/flitsmeister parralel draaien op je telefoon zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Works for me.VincentVisr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:48:
[...]
Hoe bedoel je, dan werkt de D-stand beter? Qua range optimalisatie?BBx92 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:05:
[...]
Of good old bluetooth. Dan kan je de interne navigatie gebruiken, gezien de D stand dan beter werkt. Eventueel waze/maps/flitsmeister parralel draaien op je telefoon zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Works for me.
Die wordt bij mij hoofdzakelijk door mij zelf beinvloedVincentVisr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:43:
[...]
Hoe bedoel je, dan werkt de D-stand beter? Qua range optimalisatie?
Ik heb die van mij (wel MY26 dan) besteld op 30 januari. Gisteren ben ik gebeld dat de auto bij de dealer was aangekomen en heb een afspraak ingepland om hem aanstaande maandag op te halen.renedg73 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:46:
iemand enig idee in huidige levertijd (als het goed is een MY27 waarschijnlijk)?
Klopt. De D stand remt en anticipeert beter bij gas los als hij de navi kan uitlezen. Rijdt wat minder lekker dan zelfstandig in de B/OPD, maar beter voor je range.VincentVisr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:43:
[...]
Hoe bedoel je, dan werkt de D-stand beter? Qua range optimalisatie?
Ik rij nooit op de ingebouwde navi en de D stand doet dat bij mij ook. Afremmen voor ronde punten, kruispunten, bochten, …BBx92 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:00:
[...]
Klopt. De D stand remt en anticipeert beter bij gas los als hij de navi kan uitlezen. Rijdt wat minder lekker dan zelfstandig in de B/OPD, maar beter voor je range.
Hier ook. Ik heb een non-pro zonder navi maar in D herkent hij gewoon bochten, rotondes en kruispunten en remt hiervoor af.stanny schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:29:
[...]
Ik rij nooit op de ingebouwde navi en de D stand doet dat bij mij ook. Afremmen voor ronde punten, kruispunten, bochten, …
stanny schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:29:
[...]
Ik rij nooit op de ingebouwde navi en de D stand doet dat bij mij ook. Afremmen voor ronde punten, kruispunten, bochten, …
Toverwoord: beterkoomen75 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:35:
[...]
Hier ook. Ik heb een non-pro zonder navi maar in D herkent hij gewoon bochten, rotondes en kruispunten en remt hiervoor af.
Denk aan een kruispunt waar je rechtdoor kan of afslaan. Zonder navigatieinstructie veronderstelt de auto: rechtdoor. Met navigatie weet de auto: rechtsaf. Dan krijg je ook een melding van je eco assistent en remt die meer af om de bocht te kunnen nemen.
[ Voor 31% gewijzigd door BBx92 op 19-03-2026 20:25 ]
Ok, op die manier.BBx92 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:22:
[...]
[...]
Toverwoord: beter
Denk aan een kruispunt waar je rechtdoor kan of afslaan. Zonder navigatieinstructie veronderstelt de auto: rechtdoor. Met navigatie weet de auto: rechtsaf. Dan krijg je ook een melding van je eco assistent en remt die meer af om de bocht te kunnen nemen.
Dan kan ik zeggen: als ik op Waze rij via CarPlay, remt ie gelijk ook gewoon af als ik ga moeten afslaan…
Of mis ik nog steeds iets?
Nee. Het zijn specifieke situaties waar ik merk dat de interne navigatie gedetailleerder is en meerdere stappen vooruit lijkt te denken. Bij Waze merk ik dat hij een rotonde ziet als "rechtsaf, stukje rechtdoor, weer rechtsaf". Interne navigatie snapt "dit is een rotonde, 2e afslag". Daar reageert de D voor mijn gevoel anders/beter. Ander voorbeeld is een afslag kort na een rotonde of andere afslag. Waze moet dan even processen voordat de 2e instructie is verwerkt en aan D is "doorgegeven", interne navi lijkt dat al te weten. Probeer eens zou ik zeggen, ben wel benieuwd hoe/of anderen dit ervaren.stanny schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:29:
[...]
Ok, op die manier.
Dan kan ik zeggen: als ik op Waze rij via CarPlay, remt ie gelijk ook gewoon af als ik ga moeten afslaan…
Apple maps aanwijzingen komen prima door, zelfs met ai pijltjes. Al moet ik zeggen dat het toch wat minder precies is en je mist de integratie met de batterij statussen je verbruik natuurlijkVincentVisr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:48:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door Oceria op 19-03-2026 21:37 ]
Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...
Goh, ik heb in het begin de interne navi een aantal keer geprobeerd, maar kan er niet aan wennen en is ook niet up to date qua kaartmateriaal, dus ik ben snel afgehaakt.BBx92 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:17:
[...]
Nee. Het zijn specifieke situaties waar ik merk dat de interne navigatie gedetailleerder is en meerdere stappen vooruit lijkt te denken. Bij Waze merk ik dat hij een rotonde ziet als "rechtsaf, stukje rechtdoor, weer rechtsaf". Interne navigatie snapt "dit is een rotonde, 2e afslag". Daar reageert de D voor mijn gevoel anders/beter. Ander voorbeeld is een afslag kort na een rotonde of andere afslag. Waze moet dan even processen voordat de 2e instructie is verwerkt en aan D is "doorgegeven", interne navi lijkt dat al te weten. Probeer eens zou ik zeggen, ben wel benieuwd hoe/of anderen dit ervaren.
Voor mij werken die proactieve ingrepen goed genoeg met apps als Waze om de mindere navi beleving er bij te nemen voor mogelijks nog betere ingrepen.
Ik wil je geloven, maar het weegt gewoon niet op voor mij
Afremmen voor rotondes ect. komt mede door rijprofiel. In bijv. sport heb je hier geen 'last' van.stanny schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:29:
[...]
Ok, op die manier.
Ik kan harder rijden maar krijg dan waarschuwingen.
Ik wist ook niet dat er een 80 km/u beperking is bij het gebruik van een aanhangwagen. Klopt dit?
Ik vergeet de rijstand elke keer weer aan te passen, dus ik rij altijd op comfort, rijdt ook gewoon goed zoBramji 117 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Afremmen voor rotondes ect. komt mede door rijprofiel. In bijv. sport heb je hier geen 'last' van.
Even uitzetten:Baritee schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:24:
Ik heb een inklapbare trekhaak, en als ik een fietsdrager op die haak zet krijg ik de melding dat ik maar 80 km/u mag rijden omdat die denkt dat er een aanhangwagen aan hangt.
Ik wist ook niet dat er een 80 km/u beperking is bij het gebruik van een aanhangwagen. Klopt dit?
Ik kan me die waarschuwingen niet herinneren met een fietsendrager op de trekhaak.Baritee schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:24:
Ik heb een inklapbare trekhaak, en als ik een fietsdrager op die haak zet krijg ik de melding dat ik maar 80 km/u mag rijden omdat die denkt dat er een aanhangwagen aan hangt.
Ik weet het nu niet vanbuiten, maar zou er niet ergens een instelling zijn die je kan uitschakelen die je daarvoor waarschuwt?
Heb hetzelfde gehad. Die snelheidsbeperking is aanpasbaar.Baritee schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:24:
Dit werd mij door de verkoper bij BMW ook benadrukt toen ik test reed met een iX1 en i4, zoveel mogelijk de interne navigatie gebruiken voor efficiëntie, ook omdat de batterij dan voorbereid wordt op snelladen bij naderen van een lader. Bij Volkswagen was het eigenlijk niet ter sprake gekomen en ik heb hier toch ook al zien passeren dat je de batterij manueel kunt laten opwarmen.BBx92 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:17:
[...]
Nee. Het zijn specifieke situaties waar ik merk dat de interne navigatie gedetailleerder is en meerdere stappen vooruit lijkt te denken. Bij Waze merk ik dat hij een rotonde ziet als "rechtsaf, stukje rechtdoor, weer rechtsaf". Interne navigatie snapt "dit is een rotonde, 2e afslag". Daar reageert de D voor mijn gevoel anders/beter. Ander voorbeeld is een afslag kort na een rotonde of andere afslag. Waze moet dan even processen voordat de 2e instructie is verwerkt en aan D is "doorgegeven", interne navi lijkt dat al te weten. Probeer eens zou ik zeggen, ben wel benieuwd hoe/of anderen dit ervaren.
Tijdens de testritten vond ik dit gedrag ook meer uitgesproken in de iX1 dan in de ID.7, misschien zat ik in de verkeerde stand (mijn ID.7 wordt geleverd over een paar weken). In de Cupra Born van mijn vrouw heb ik ook niet gemerkt dat de auto meer regenereert als ik de eigen navigatie gebruik ipv Google Maps in AA. Touchscreen van die auto is ook zo pijnlijk traag dat ik dat liever niet doe.
Moet wel bekennen dat het gedoe is in de marge. Heb de auto nu iets meer dan 3,5 maanden. Eerste 10.000km voornamelijk gereden in de B stand met Waze. Vind het dan een hele fijne auto, wat responsiever en betrokkener rijden. Laatste 5.000 km in de D met interne navi proberen heel zuinig te rijden. Doet de auto ook comfortabel en erg goed. Als ik kijk puur naar rijbeleving zou ik vaker rijden in B, dan voegt de interne navi niet zo veel toe. Ik doe dat voornamelijk op vakantie e.d. of stukken waar ik niet eerder ben geweest. Gezien ik nu de Randstad amper uit kom en toch alleen maar tergend saaie snelwegkilometers rijd moet ik het mezelf toch beetje leuk maken, dus maar een tijdje Eco proberenMacPoedel schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:17:
[...]
Dit werd mij door de verkoper bij BMW ook benadrukt toen ik test reed met een iX1 en i4, zoveel mogelijk de interne navigatie gebruiken voor efficiëntie, ook omdat de batterij dan voorbereid wordt op snelladen bij naderen van een lader. Bij Volkswagen was het eigenlijk niet ter sprake gekomen en ik heb hier toch ook al zien passeren dat je de batterij manueel kunt laten opwarmen.
Tijdens de testritten vond ik dit gedrag ook meer uitgesproken in de iX1 dan in de ID.7, misschien zat ik in de verkeerde stand (mijn ID.7 wordt geleverd over een paar weken). In de Cupra Born van mijn vrouw heb ik ook niet gemerkt dat de auto meer regenereert als ik de eigen navigatie gebruik ipv Google Maps in AA. Touchscreen van die auto is ook zo pijnlijk traag dat ik dat liever niet doe.
Dit was mijn record. Ruim 20 km met een gemiddeld verbruik van 0,0. Offtopic. maar wel grappig:
Catch my drift?
Dat is natuurkundig gezien onmogelijk, of je bent bovenop een berg begonnenDaMenaz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:59:
In mijn vorige EV had ik flippers achter het stuur voor regenereren. Van zeilen tot one pedal drive. Merk dat ik er toen wel meer mee bezig was, het regenereren. De ID.7 rijdt gewoon als een auto die toevallig elektrisch is. Bovendien is die zuiniger en komt die verder dan de vorige. Ben er dus niet echt meer mee bezig. De auto lost het prima zelf op.
Dit was mijn record. Ruim 20 km met een gemiddeld verbruik van 0,0. Offtopic. maar wel grappig:
[Afbeelding]
Vaak bu'j te bang!
In Nederland gaat dat niet lukken inderdaad.-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Dat is natuurkundig gezien onmogelijk, of je bent bovenop een berg begonnen
Dit was met een zijden voetje en anticiperend vanuit de Ardeche naar de lager gelegen Auvergne, bij een perfecte buitentemperatuur. De verbruikte kWh's werden die rit volledig goedgemaakt door regenereren. Bij zo'n 23 km gereden ging het verbruik langzaam in de plus.
[ Voor 19% gewijzigd door DaMenaz op 20-03-2026 12:16 ]
Catch my drift?
In is mij in Vaals wel gelukt met mijn vorige EV, toen we vertrokken bij het Drielandenpunt kwam ik met een hogere SOC aan dan bij vertrekDaMenaz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:14:
[...]
In Nederland gaat dat niet lukken inderdaad.![]()
Dit was met een zijden voetje en anticiperend vanuit de Ardeche naar de lager gelegen Auvergne.
Vaak bu'j te bang!
23 km?-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:15:
[...]
In is mij in Vaals wel gelukt met mijn vorige EV, toen we vertrokken bij het Drielandenpunt kwam ik met een hogere SOC aan dan bij vertrek
Zijn de verhalen om ICE-rijders gek mee te maken.
[ Voor 10% gewijzigd door DaMenaz op 20-03-2026 12:17 ]
Catch my drift?
Nee, dat zal hooguit 3 km ofzo zijn geweestDaMenaz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:16:
[...]
23 km?![]()
Zijn de verhalen om ICE-rijders gek mee te maken.
Vaak bu'j te bang!
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Met navigatie app ABRP kan je die app laten inloggen op je VW account om je batterij status uit te laten lezen en daarmee laadstops te plannen.Oceria schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:33:
[...]
Apple maps aanwijzingen komen prima door, zelfs met ai pijltjes. Al moet ik zeggen dat het toch wat minder precies is en je mist de integratie met de batterij statussen je verbruik natuurlijk
Nou, ze zijn niet de rapste in Duitsland, maar ze doen niet moeilijk. Net bericht dat de dakantenne, 12v accu en zijkappen van de achterspoiler onder garantie worden vervangen. Aangezien ik hem privé rijd is dat wel prettig zo tegen het einde van de garantie.The Legend schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:09:
Mijn ID7 gaat volgende week een paar dagen naar de dealer (in Duitsland net over de grens). Heb de auto privé gekocht en hij loopt deze zomer uit de 2 jaar garantie, dus ik laat hem nog maar ff checken op de 12v accu. In de winter regelmatig klachten, daarbuiten dan weer niet. Verder steekt er wat schuimrubber uit aan de zijkant van de dakspoiler. Voor het overige heb ik volgens mijn geen gekke dingen.
Problemen waren dat de auto met name bij koud weer regelmatig off-line was, kessy niet altijd werkte, en de park assist app ook weinig deed. En stukjes schuimrubber piepten onder de rand uit aan de zijkant van de achterspoiler
Ik ben toch malle pietje niet!
Afgelopen zomer ook in Noorwegen, boven op de hoogvlakte een kleine 15% in batterij en toen we beneden waren bijna 30%. Je weet dat dit kan, maar het was wel gek om het zo duidelijk mee te maken.-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:15:
[...]
In is mij in Vaals wel gelukt met mijn vorige EV, toen we vertrokken bij het Drielandenpunt kwam ik met een hogere SOC aan dan bij vertrek
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ook meegemaakt in Noorwegen idd. IN het begin zegt de navi dat je het makkelijk redt tot aan je bestemming. Ben je boven op de berg met geen laadpaal en de nabijheid met nog 15% in de accu en een "o jee" gevoel over hoe het verder moet en dan met strak 20% in de accu meer dan een half uur later bij het hotel aankomen.Wimhaw schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:37:
[...]
Afgelopen zomer ook in Noorwegen, boven op de hoogvlakte een kleine 15% in batterij en toen we beneden waren bijna 30%. Je weet dat dit kan, maar het was wel gek om het zo duidelijk mee te maken.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Kan met een benzine auto ook hoor. Jaren terug in Oostenrijk op een bergtop met bijna lege tank. Halfuur later beneden in de vlakte aangekomen bij een tankstation, zat opeens 15 liter in!Lancer schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:15:
[...]
Ook meegemaakt in Noorwegen idd. IN het begin zegt de navi dat je het makkelijk redt tot aan je bestemming. Ben je boven op de berg met geen laadpaal en de nabijheid met nog 15% in de accu en een "o jee" gevoel over hoe het verder moet en dan met strak 20% in de accu meer dan een half uur later bij het hotel aankomen.
Maar moet je daar niet een abonnement voor afsluiten? Dat zit ook al in het Connect abonnement van vw.Spekkie99 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Met navigatie app ABRP kan je die app laten inloggen op je VW account om je batterij status uit te laten lezen en daarmee laadstops te plannen.
Wij zijn dit voorjaar met wintersport naar Oostenrijk gereden op de ingebouwde navi en dat beviel eigenlijk uitstekend
Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...
Je hebt hierdoor altijd eigenlijk een tweede persoon nodig om dat tijdens de reis veilig te corrigeren.
In Frankrijk stuurde die me daardoor ook rustig naar 3 laadpalen die kapot waren door vandalisme.
De volgende tripjes ga ik ABRP uitproberen. Ik kreeg ook nog de Elton app als tip maar die lijkt het instellen van voorkeursnetwerken niet te ondersteunen.
Verder gebruik ik wel altijd de VW-navi. De eerste wagen waar ik dat bij doe sinds Carplay bestaat.
[ Voor 13% gewijzigd door DaMenaz op 21-03-2026 10:04 ]
Catch my drift?
Gebruik sinds het begin Google maps. Met Elton laadpalen heb ik slechte ervaringen mee in Noorwegen. Leverde regelmatig maar ook max 20kWh ipv 150kWh wat op de laadpaal stond. Was vaak de enige daar.Johnny E schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:44:
Ik ben afgelopen weken 2x met de VW naar Frankrijk (en terug) gereden en ik heb me groen en geel lopen ergeren aan de VW Navi. Via de app stuur je netjes de route naar de Navi incl de voorkeurs laadnetwerken en de VW Navi negeert het onderweg volkomen.
Je hebt hierdoor altijd eigenlijk een tweede persoon nodig om dat tijdens de reis veilig te corrigeren.
In Frankrijk stuurde die me daardoor ook rustig naar 3 laadpalen die kapot waren door vandalisme.
De volgende tripjes ga ik ABRP uitproberen. Ik kreeg ook nog de Elton app als tip maar die lijkt het instellen van voorkeursnetwerken niet te ondersteunen.
Planning van laadpalen doe ik zelf. Probeer Tesla /Ionity te vinden elke 250km, want dan pauzeer ik meestal een klein half uurtje.
Abo is voor ABRP zelf idd 5 euro per maand maar de app is zeker qua laad voorkeuren veel beter. Waze is nog steeds de beste qua integratie van actualiteiten als verkeer en flitsers.Oceria schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:44:
[...]
Maar moet je daar niet een abonnement voor afsluiten? Dat zit ook al in het Connect abonnement van vw.
Wij zijn dit voorjaar met wintersport naar Oostenrijk gereden op de ingebouwde navi en dat beviel eigenlijk uitstekend
Als je dan iig een lang (heen?)rit ermee rijdt onder vakantiecondities, dan weet je ongeveer wat je op zo’n rit kan verwachten qua verbruik.
Daarna heb je dan ABRP niet meer perse tijdens het rijden nodig.
Je kan het in de globale voorbereiding nog gebruiken om te zien waar je laadpunten op de route ongeveer komen.
Die punten voer je in als laadfavoriet, je maakt een lijstje en dan navigeer je met de navi van de auto van laadfavoriet naar laadfavoriet.
De optie om laadpunten toe te voegen moet je nog uitzetten in de auto-Navi en dan ben je klaar om te gaan!
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik snap dat je dit kan doen, maar het is zo omslachtig. Ik zou gewoon willen dat de VW Navi zich netjes houdt aan wat hij opgedragen krijgt vanuit de app. Dan heb je als bestuurder gewoon een top native ervaring zonder poespas.Puppetmaster schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:15:
Je kan ABRP met verbruik integratie gratis gebruiken in de 14d evaluatieperiode.
Als je dan iig een lang (heen?)rit ermee rijdt onder vakantiecondities, dan weet je ongeveer wat je op zo’n rit kan verwachten qua verbruik.
Daarna heb je dan ABRP niet meer perse tijdens het rijden nodig.
Je kan het in de globale voorbereiding nog gebruiken om te zien waar je laadpunten op de route ongeveer komen.
Die punten voer je in als laadfavoriet, je maakt een lijstje en dan navigeer je met de navi van de auto van laadfavoriet naar laadfavoriet.
De optie om laadpunten toe te voegen moet je nog uitzetten in de auto-Navi en dan ben je klaar om te gaan!
Ik hoop daarnaast dat de EV plan modi komt naar reguliere Navi apps zoals Waze, Apple kaarten en Google Maps op IOS zodat ik die dan met CarPlay kan gebruiken als de VW Navi niet door ontwikkeld.
Ik bedoel hier niets vervelends mee, maar het was toch al algemeen bekend dat de app van VW m.b.t. navigatiezaken doorsturen al ruim maand of 9 zeer slecht tot matig werkt?Johnny E schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:44:
Ik ben afgelopen weken 2x met de VW naar Frankrijk (en terug) gereden en ik heb me groen en geel lopen ergeren aan de VW Navi. Via de app stuur je netjes de route naar de Navi incl de voorkeurs laadnetwerken en de VW Navi negeert het onderweg volkomen.
Ik heb een laadpas van werk en volg de laadstops die de navi geeft. Soms sla ik er een over en pak ik de volgende.
Ik kan me voorstellen dat als je een abonnement bij een specifieke laadaanbieder hebt, het wel wenselijk is dat je daarop kan laten filteren.
Uiteraard! Ik ook!Johnny E schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:42:
[...]
Ik snap dat je dit kan doen, maar het is zo omslachtig. Ik zou gewoon willen dat de VW Navi zich netjes houdt aan wat hij opgedragen krijgt vanuit de app. Dan heb je als bestuurder gewoon een top native ervaring zonder poespas.
Ik hoop daarnaast dat de EV plan modi komt naar reguliere Navi apps zoals Waze, Apple kaarten en Google Maps op IOS zodat ik die dan met CarPlay kan gebruiken als de VW Navi niet door ontwikkeld.
Zeker komende van een Tesla is deze navi wel ff “wennen”…
Als de auto navi dezelfde laadpaalfilters had als de app EN zich daar vervolgens aan zou houden, dan was dat al prima.
Maarja. VW…
Ja, als je privé rijdt, wil je niet @random overal laden.Flieger schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:54:
Ik gebruik enkel de originele navigatie. Ik heb in 35.000km nog nooit gemerkt dat die niet up to date zou zijn. Bestemming(en) doorsturen vanuit de app werkt ook altijd. Een enkele keer ontving de auto ‘m 2x. Altijd de optimale laadsnelheid. En Flitsmeister meldingen komen via CarPlay dan ook gewoon binnen.
Ik heb een laadpas van werk en volg de laadstops die de navi geeft. Soms sla ik er een over en pak ik de volgende.
Ik kan me voorstellen dat als je een abonnement bij een specifieke laadaanbieder hebt, het wel wenselijk is dat je daarop kan laten filteren.
Dit vind ik best verrassend. Bij mij in de buurt is recent een zone autoluw gemaakt (enkel bewoners), maanden later had de navigatie dat nog steeds niet door.Flieger schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:54:
Ik gebruik enkel de originele navigatie. Ik heb in 35.000km nog nooit gemerkt dat die niet up to date zou zijn.
Valt nog mee…Invictus66 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:43:
[...]
Dit vind ik best verrassend. Bij mij in de buurt is recent een zone autoluw gemaakt (enkel bewoners), maanden later had de navigatie dat nog steeds niet door.
Een baan die ik regelmatig doe is sinds een jaar of 2 een zone 30. De interne navi geeft daar zone 90 aan
En zo zijn er nog een aantal plekken die gewoon mis zijn, niet alleen de snelheid, ook de rijrichting klopt niet. Dus dat maakt voor mij persoonlijk dat die niet betrouwbaar en correct genoeg is ivm andere apps
Mijn auto staat nu bij VW dealer, moeten er nog aan beginnen. Draait op versie 4.3 volgens mij en ik heb gevraagd of ze, wanneer de auto bij hun is voor storingen, meteen kunnen updaten, maar volgens de garage is de update niet vrijgegeven voor mijn auto.Johnny E schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:07:
[...]
Bij mij was dit schering en inslag tot afgelopen week de 12v accu vervangen is en de 5.6.3 update. Ik weet niet welke van de twee het probleem echt hebben opgelost, heb er iig geen last meer van.
"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"
Je kan op deze Belgische site je VIN invoeren en controleren of er een actie moet worden uitgevoerd op je voertuig.Kapitein187 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Mijn auto staat nu bij VW dealer, moeten er nog aan beginnen. Draait op versie 4.3 volgens mij en ik heb gevraagd of ze, wanneer de auto bij hun is voor storingen, meteen kunnen updaten, maar volgens de garage is de update niet vrijgegeven voor mijn auto.
https://www.dieteren.be/en/recall/
Werkt ook voor NL’se auto’s.
Weet iemand op basis van welke sensoriek/data de software oordeelt dat ik moe zou zijn?
Ik dacht dat het op tijd ging, maar 40 minuten is dan wel weer heel kort. Ik weet dat Volvo het op basis van stuurinput deed. Daar heb ik in 4 jaar een keer een waarschuwing gehad. Bij de VW is het steevast na 1:47 rijden. Wellicht telt de hoeveelheid input op het centrale scherm ook mee?marcelmg2 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 00:32:
Ik heb die vraag ook. Geen peil op te trekken. Ook een keer gehad terwijl ik aan het bellen was. Meestal ben ik dan wel vrij wakker. Soms al na 40 minuten. Soms pas bij 2h.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
[ Voor 20% gewijzigd door BBx92 op 23-03-2026 07:06 ]
Eén tijds gebaseerd, die gaat bij mij meestal af na ca. 2:45u
En als je teveel naar beneden kijkt geeft hij ook een alert, denk dus dat dat meer op hoofdbeweging gebaseerd is.
Ik kreeg hem ook regelmatig al binnen het uur. Volgens mij zijn o.a. (kleine) stuurcorrecties input hiervoor, maar een AI zal je er vast meer details over vertellen. Overigens kan je de gevoeligheid instellen in het infotainment, en ik heb dit nu op laag staan, en krijg minder meldingen.disco-stu schreef op maandag 23 maart 2026 @ 00:00:
Ik heb nu al een aantal keer (tijdens rijden op de autostrade) de melding gekregen Vermoeidheid gedetecteerd, pauze aanbevolen! (misschien niet exact die woorden, maar komt er op neer).
Weet iemand op basis van welke sensoriek/data de software oordeelt dat ik moe zou zijn?
Al heeft dit nog nooit een vermoeidheidswaarschuwing getriggert.
Dit is wat ik hierover heb gevonden.
The Driver Attention Monitor (or Driver Alert System) in the Volkswagen ID.7 is a standard safety feature designed to detect driver fatigue, distraction, or inattention during long, monotonous journeys. It works by continuously analyzing steering behavior, pedal usage, and lane positioning to identify erratic movements that deviate from the driver's normal driving style.
Volkswagen
Volkswagen
+2
Key Aspects of How the System Works:
Steering and Behavioral Analysis: The system continuously evaluates the driver's steering inputs using data from the electric power steering system and lane-keeping cameras. If it detects frequent, minor corrective steering (swerving) or a lack of input, it interprets this as potential fatigue.
Operational Conditions: The system typically activates at speeds above 60-65 km/h (approx. 37-40 mph).
Graduated Warnings: If the system determines that the driver's attention is decreasing, it provides a 4-level bar graph on the digital cockpit, decreasing the bars as attention drops.
Alerts and Warnings:
Visual/Acoustic Alert: When a low attention level is detected, the system displays a message (often a coffee cup icon) in the instrument cluster to prompt the driver to take a break.
Persistent Warnings: If the driver does not take a break within 15 minutes, the warning will be repeated.
Emergency Assist Integration: If the driver remains unresponsive and the system (specifically when Emergency Assist is active) detects no steering input, the car can initiate a sequence of warnings, brake jolts, and eventually bring the vehicle to a controlled stop in its lane.
Limitations: The system might be triggered erroneously in certain situations, such as when using active lane-keeping systems (LKAS) or on very long, monotonous drives. It is not a fully autonomous feature and relies on the driver to take over.
+8
The system is designed to be unobtrusive and works in conjunction with other IQ.DRIVE technologies like Lane Assist and Travel Assist to increase safety.
En bij negeren is de kans groter dat je beroemd wordt (openingsshot):It wasn't me.Wimhaw schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:40:
Wat ik een aantal keren heb meegemaakt is dat bij lange stukken rijden +2 uur je de melding krijgt om even (koffie)pauze te nemen. Is een advies.
Catch my drift?
Zonnetje schijnt, ID7 uit de stalling?
De kwik fit gaf aan dat de banden dan “na-gebalanceerd” moesten worden. Dit klinkt als de technische term voor het controleren wat de stagiair nou weer heeft gedaan?
Hopelijk is het wel opgelost vanmiddag.
Hebben ze niet per ongeluk voor/achter of de draairichting (indien van toepassing) gewisseld?mark322 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:46:
Vorige week m’n zomerbanden er onder laten zetten, maar sindsdien trillingen m’n vullingen er ongeveer uit.
De kwik fit gaf aan dat de banden dan “na-gebalanceerd” moesten worden. Dit klinkt als de technische term voor het controleren wat de stagiair nou weer heeft gedaan?
Hopelijk is het wel opgelost vanmiddag.
Geen idee, maar ik krijg die melding enkel op lange ritten (meer dan 2u). Op zich vind ik het niet verkeerd, wel jammer dat het geen rekening houdt met de navigatie. Als ik een geplande stop heb binnen 10km is de melding een beetje nutteloos.disco-stu schreef op maandag 23 maart 2026 @ 00:00:
Ik heb nu al een aantal keer (tijdens rijden op de autostrade) de melding gekregen Vermoeidheid gedetecteerd, pauze aanbevolen! (misschien niet exact die woorden, maar komt er op neer).
gelijk even gecontroleerd, maar dat lijkt goed gegaan.. Het zijn Pirelli Cinturato P7 banden, op elke band staat "outside" aan de buitenkant, en 235/50R19 voor, 255/45/R19 achter. . Dus dat lijkt te kloppen. Hopelijk helpt balanceren dan.True schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:26:
[...]
Hebben ze niet per ongeluk voor/achter of de draairichting (indien van toepassing) gewisseld?
Ja, idd. Dat laatste heb ik ook met de laadwaarschuwing als je bijv onder 10% komt terwijl je naar een laadplek navigeert.Invictus66 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:31:
[...]
Geen idee, maar ik krijg die melding enkel op lange ritten (meer dan 2u). Op zich vind ik het niet verkeerd, wel jammer dat het geen rekening houdt met de navigatie. Als ik een geplande stop heb binnen 10km is de melding een beetje nutteloos.
Hij wéét dat er een laadstop gepland staat binnen enkele km’s en toch biedt hij aan een lader te zoeken.
Jij hebt toch een rode, kwam ik (witte tourer zwarte velgen) je iets ten noorden van Castricum nou tegen?resusaapje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:00:
Afgelopen weekend ritje langs de kust gemaakt. Effe kopje koffie doen in Egmond. Man, nog nooit zoveel ID7s gezien. Minstens drie tourers en zelfs een limousine!
Zonnetje schijnt, ID7 uit de stalling?
Zaterdagmiddag? Een wit met zwarte kwam mij toen idd tegemoet, zag ik uit mijn ooghoek. Heereweg. Had het effe te druk met het verkeer in de gaten houden om te zwaaienSpekkie99 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:52:
[...]
Jij hebt toch een rode, kwam ik (witte tourer zwarte velgen) je iets ten noorden van Castricum nou tegen?
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
/f/image/fpPF9UYUKonwnkaPWswLj8ZA.png?f=fotoalbum_large)