Dat is idd nogal bijzonder bij een duurdere wagen als deze.deter83 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:59:
hmm slim, dat scheelt. Hoeveel bar waren ze met de klachten?
Irritant dat je de bandendruk niet kan uitlezen in de auto overigens, dat kan zelfs met m'n 2015 corsa...
De wagen bij aflevering: 2,7Bar
1e poging waren de aanbevolen 2,5Bar, dat bood weinig verbetering, was nog steeds, in mijn wagen, heel hard
laatst een melding bandenspanningsverlies links-achter hier.True schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Dat komt omdat de ID.7 geen bandendruksensoren gebruikt, maar verminderde druk opmerkt met de wielrotatie via de ABS-sensor.
Dan maar even langs een luchtpomp, ik kwam op bijna absurde startwaarden uit:
links-voor: 2.6bar
rechts-voor: 2.8bar
links-achter: 2.0bar
rechts-achter: 3.0bar
Ik vermoed dat ze het bij de bandenwissel niet zo nauw genomen hebben met de bandenspanning, maar dat is al weer van begin november.
Sindsdien heb ik ook geen aandacht geschonken aan mijn bandenspanning.
Dus dan rijst de vraag: werkt dat systeem wel goed? want buiten links-voor waren alle banden niet op een juiste spanning en toch wel met voldoende verschil, vooral voor-achter om al vroeger een melding te verwachten?
Kan ook niet bedenken vanaf hoeveel verschil en op hoeveel banden er ook daadwerkelijk een melding zou komen.
We zijn nu een 3-tal weken verder, ik had alle banden zoals voorgeschreven op 2.5bar gezet, zou eigenlijk eens moeten opnieuw gaan blazen om te zien of er ook echt weer een verschil op zit of niet...
hier nu dus met zekerheid op 2.5bar sinds een 3-tal weken, dwarsnaden voel ik wel als aanwezig, maar toch niet op het niveau storend of zorgwekkend.Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:57:
[...]
Dat is idd nogal bijzonder bij een duurdere wagen als deze.
De wagen bij aflevering: 2,7Bar
1e poging waren de aanbevolen 2,5Bar, dat bood weinig verbetering, was nog steeds, in mijn wagen, heel hard
geen DCC overigens
Ik heb me onlangs eens wat in dit systeem verdiept van bandenspanning via ABS, en qua nauwkeurigheid is het niet je van het. De meeste systemen gaan pas piepen bij >30% onderling verschil.stanny schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:10:
[...]
laatst een melding bandenspanningsverlies links-achter hier.
Ik vermoed dat ze het bij de bandenwissel niet zo nauw genomen hebben met de bandenspanning, maar dat is al weer van begin november.
Dus dan rijst de vraag: werkt dat systeem wel goed? want buiten links-voor waren alle banden niet op een juiste spanning en toch wel met voldoende verschil, vooral voor-achter om al vroeger een melding te verwachten?
Kan ook niet bedenken vanaf hoeveel verschil en op hoeveel banden er ook daadwerkelijk een melding zou komen.
We zijn nu een 3-tal weken verder, ik had alle banden zoals voorgeschreven op 2.5bar gezet, zou eigenlijk eens moeten opnieuw gaan blazen om te zien of er ook echt weer een verschil op zit of niet...
Zie het systeem echt als een vroege waarschuwing in geval je een leeglopende band hebt. Verder heeft het weinig nut.
dat is wel erg laag, ik rij hier nu op de winterset (19') met rondom 2.7 en nergens last van.Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Zijn we weer met een update, want opgeven kan eigenlijk niet met 4jaar10mnd te gaan.
Je probeert alle reacties/ervaringen te combineren en in je geheugen te graven.
Wat heeft de wagen?
- Knalharde vering, luid, soms galmend bandenprotest op overgangen
- Krakend dashboard (ok, en middenconsole en ergens rechtsachter)
En dan geen idee waarom, herinner je je ineens een te hard opgeblazen skippybal. Als je daar een klap tegen gaf dan galmde het ding dat het een lieve lust was. Zou ik dan toch eens proberen....?
Aldus m'n pauze opgeofferd, de banden op 2,1Bar gezet en op naar de Brienenoord, zolangzamerhand m'n referentiekader.
En jawel,
- ipv het galmen is daar de bom-bom als je over de tussenvlakken gaat.
- Snelheidsdrempels zijn een stuk aangenamer
- Een deel van het gekraak is weg
Het zal niet geweldig zijn voor verbruik of bandenslijtage maar wel veel beter voor mijn rust en welzijn in de wagen. Lager durf ik niet te gaan met 255 achter.
,
wellicht hier ook een gevalletje van een set banden met een productie probleem?
vergelijkbaar met die scorpions waar eerder in dit topic naar gerefereerd werd...
Wellicht optie om de dealer te vragen als test om die banden van de demo wagen eronder te leggen en dan te testen wat de auto doet??
Triestig, die besparingen bij VW.
Idd, de 10 jaar oude Corsa van mijn vriendin geeft de druk op 0.1bar nauwkeurig. Bij VW schakelen ze uit besparingen terug naar een 20j oud systeem.
Was ook zo bij mijn 2022 Audi A4 B9.5.
Ik ben in blijde verwachting om een ID7 Tourer 86kwh Business Pro met zonder opties te ontvangen. Gelukkig zijn ze al tamelijk compleet uitgerust.
Voorlopig in een facelift Enyaq 85 Corporate - auto voldoet eigenlijk volledig aan mijn behoefte, maar het design hebben ze bij de facelift flink verknoeid vind ik.
Idd, de 10 jaar oude Corsa van mijn vriendin geeft de druk op 0.1bar nauwkeurig. Bij VW schakelen ze uit besparingen terug naar een 20j oud systeem.
Was ook zo bij mijn 2022 Audi A4 B9.5.
Ik ben in blijde verwachting om een ID7 Tourer 86kwh Business Pro met zonder opties te ontvangen. Gelukkig zijn ze al tamelijk compleet uitgerust.
Voorlopig in een facelift Enyaq 85 Corporate - auto voldoet eigenlijk volledig aan mijn behoefte, maar het design hebben ze bij de facelift flink verknoeid vind ik.
Na banden wissel moet je ongetwijfeld dit aangeven in de software en dan slaat hij die waarde op, kijkt vervolgens alleen naar verschillen die ontstaan op basis van omwentelingen en dat kan op zich best precies hoor.stanny schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:10:
[...]
laatst een melding bandenspanningsverlies links-achter hier.
Inderdaad, maar als dat systeem via omwentelingen en zo werkt, zou zo een verschil toch al sneller moeten opvallen?Spekkie99 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:49:
[...]
Na banden wissel moet je ongetwijfeld dit aangeven in de software en dan slaat hij die waarde op, kijkt vervolgens alleen naar verschillen die ontstaan op basis van omwentelingen en dat kan op zich best precies hoor.
Niet als je bij die specifieke bandenspanningen op de set/reset knopt drukt lijkt mij. Dan is dat de basiswaardestanny schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:07:
[...]
Inderdaad, maar als dat systeem via omwentelingen en zo werkt, zou zo een verschil toch al sneller moeten opvallen?
Vaak bu'j te bang!
Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
:strip_exif()/f/image/VZCRgkjkaleLvmMMstq6lANw.jpg?f=fotoalbum_large)