Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 09:05
Ik zit met het volgende:

ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 75 woningen.
Start bouw verwacht najaar 2024. Mijn woning zal voorzien worden van zonnepanelen, warmtepomp en 200 liter boiler. En is geen douche WTW (DWTW) installatie voorzien. Deze wordt ook niet als optie aangeboden in een meerkeuze/meerwerk lijst.

Een douche-WTW levert zo'n 50% besparing op aan energie tijdens het douchen (gas of elektriciteit). Meer informatie.

Navraag bij de bouwer geeft dat een douche WTW wat de bouwer betreft geen optie is bij de realisatie van de woning. De bouwer staat er ook niet voor open om deze te realiseren. Terwijl het een technisch eenvoudig te installeren besparingsmogelijkheid is.

De bouwer staat inbouw van de douche-WTW installatie evenmin niet toe, tijdens de realisatie van de woning, door mijzelf of door een derde partij (door bijvoorbeeld nog in te schakelen installatie bedrijf, onderaannemer, etc).
Dit ivm verboden toegang tot het bouwterrein door onbevoegden en verzekering die komt te vervallen.

Uiteraard is het wel mogelijk om na oplevering van de woning, een douche WTW installatie in te (laten) bouwen, maar dat betekent dus weer muren slopen in een net gebouwd huis.
Behoorlijk inefficiënt natuurlijk.

Nu is mijn vraag:

Hoe kan ik de bouwer bewegen / overtuigen / met zachte hand dwingen een DWTW in te bouwen tijdens woningbouw, of in ieder geval als optie aan te bieden? Of (als zelfs dat niet mogelijk is), aansluit voorbereidingen te treffen? (zodat de DWTW later eenvoudiger is in te bouwen). Of alls zelf dat niet mogelijk is, in ieder geval toegang tot het bouwterrein toe te staan zodat er een installatiebedrijf kan komen voor inventarisatie en werkzaamheden (plaatsen van de douche WTW pijp).

Zijn er anderen die met hetzelfde (of een vergelijkbaar) probleem zitten? Of misschien al hebben opgelost?

Ideeën, tips en suggesties zijn welkom.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bouwers hebben slechte ervaring met douche wtw's.
Achteraf altijd gezeur met verstoppingen en weet ik wat nog meer.

Beste waar je op kan hopen is dat ze op jouw verzoek aansluit voorbereidingen treffen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Die bouwer is het contract om te bouwen 'gegund' en waarschijnlijk de laagste inschrijver qua bouwkosten.
Dan zit zo'n bouwer natuurlijk niet op kostenverhogende wensen van toekomstige bewoners te wachten.
Hij moet werken volgens het bestek, en wanneer daar niet in bepaalde voorzieningen is voorzien dan kan niemand hem verplichten die voorzieningen toch aan te brengen.
Tenzij je de gemeente (die toezicht moet houden op de bouw) zover kunt krijgen dat de wijk ecologisch naar een hoger plan getild moet worden en dat alle huizen tijdens de bouw van douche WTW's moeten worden voorzien, maar ik schat in dat dat een lastige weg wordt. Je zou nog met alle toekomstige bewoners een soort van 'actiegroep' kunnen beginnen en de lokale pers inschakelen, maar ook dat is, gezien het feit dat binnenkort al gestart wordt met de bouw, waarschijnlijk een doodlopende weg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-05 13:07

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

pastafan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:23:
Ik zit met het volgende:

ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 75 woningen.
Start bouw verwacht najaar 2024. Mijn woning zal voorzien worden van zonnepanelen, warmtepomp en 200 liter boiler. En is geen douche WTW (DWTW) installatie voorzien. Deze wordt ook niet als optie aangeboden in een meerkeuze/meerwerk lijst.

Een douche-WTW levert zo'n 50% besparing op aan energie tijdens het douchen (gas of elektriciteit). Meer informatie.

Navraag bij de bouwer geeft dat een douche WTW wat de bouwer betreft geen optie is bij de realisatie van de woning. De bouwer staat er ook niet voor open om deze te realiseren. Terwijl het een technisch eenvoudig te installeren besparingsmogelijkheid is.

De bouwer staat inbouw van de douche-WTW installatie evenmin niet toe, tijdens de realisatie van de woning, door mijzelf of door een derde partij (door bijvoorbeeld nog in te schakelen installatie bedrijf, onderaannemer, etc).
Dit ivm verboden toegang tot het bouwterrein door onbevoegden en verzekering die komt te vervallen.

Uiteraard is het wel mogelijk om na oplevering van de woning, een douche WTW installatie in te (laten) bouwen, maar dat betekent dus weer muren slopen in een net gebouwd huis.
Behoorlijk inefficiënt natuurlijk.

Nu is mijn vraag:

Hoe kan ik de bouwer bewegen / overtuigen / met zachte hand dwingen een DWTW in te bouwen tijdens woningbouw, of in ieder geval als optie aan te bieden? Of (als zelfs dat niet mogelijk is), aansluit voorbereidingen te treffen? (zodat de DWTW later eenvoudiger is in te bouwen). Of alls zelf dat niet mogelijk is, in ieder geval toegang tot het bouwterrein toe te staan zodat er een installatiebedrijf kan komen voor inventarisatie en werkzaamheden (plaatsen van de douche WTW pijp).

Zijn er anderen die met hetzelfde (of een vergelijkbaar) probleem zitten? Of misschien al hebben opgelost?

Ideeën, tips en suggesties zijn welkom.
Antwoord is niet.

Past niet binnen het project dus heb je pech.
Wellicht dat je je badkamer casco kan laten opleveren. Is vaak een optie in de optielijst. Krijg je waarschijnlijk zelfs wat geld voor terug, maar nooit dat wat het je gaat kosten om zelf later je badkamer te laten installeren.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De enige optie die je hebt is (als dit op de keuzelijst staat) de badkamer casco laten opleveren. Dan hoef je in ieder geval niet door een gloednieuwe tegellaag heen. Moet je daarna natuurlijk nog wel de badkamer laten afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40
m-vw schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:04:
[...]

Antwoord is niet.

Past niet binnen het project dus heb je pech.
Wellicht dat je je badkamer casco kan laten opleveren. Is vaak een optie in de optielijst. Krijg je waarschijnlijk zelfs wat geld voor terug, maar nooit dat wat het je gaat kosten om zelf later je badkamer te laten installeren.
Ik zou ook voor deze optie gaan. Inderdaad, het geld wat je terug krijgt is te verwaarlozen (voor ons was het een paar honderd Euro voor een basic, maar wel ingerichte badkamer) maar dan heb je daarna wel alles in de hand om het zelf te (laten) doen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:40
Badkamer casco en op zoek naar een installateur die met je meedenkt op dit vlak (of doe het helemaal zelf).
Mijn badkamer-ZZPer had er geen trek in; ik heb er nog steeds spijt van dat ik niet heb doorgedrukt dat hij het toch geen doen.
Ik moest overigens bijbetalen (180 euro) om de optie op casco badkamer te verkrijgen en nog moest ik nadrukkelijk eisen dat casco in mijn geval betekende zónder dekvloer en vloerverwarming...

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Let ook even op het volgende:
"Een douche-WTW levert zo'n 50% besparing op aan energie tijdens het douchen"

Stel (ik ga even uit van dat je het huis alleen koopt, omdat je overal mijn schrijft) je gebruikt de douche dagelijks 12 minuten met een regendouche die 10l/min doet. 120l warm water bevat zo'n 0.56kWh aan energie.

Als je dan 365 dagen per jaar douched kost zonder de douche-WTW bij 0.30 euro/kWh stroomprijs je dat 61 euro per jaar. De besparing van 50% betekent dus een besparing van 30.5 euro/jaar. Gezien de meeste douche-WTWs meer dan 500 euro kosten is (in je eentje) de terugverdientijd dus 500/30.5=16 jaar.

Voor het geld hoef je het dus niet te doen, tenzij je met zeg meer dan twee mensen de douche gebruikt (bij drie is de terugverdientijd iets meer dan vijf jaar) Dan blijft enkel de "voor het milieu" factor over, al valt natuurlijk te betwijfelen of de productie en transport van de douche-WTW opweegt tegen dit minieme rendement.

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 26-06-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-05 13:07

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

pagani schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:15:
Let ook even op het volgende:
"Een douche-WTW levert zo'n 50% besparing op aan energie tijdens het douchen"

Stel (ik ga even uit van dat je het huis alleen koopt, omdat je overal mijn schrijft) je gebruikt de douche dagelijks 12 minuten met een regendouche die 10l/min doet. 120l warm water bevat zo'n 0.56kWh aan energie.

Als je dan 365 dagen per jaar douched kost zonder de douche-WTW bij 0.30 euro/kWh stroomprijs je dat 61 euro per jaar. De besparing van 50% betekent dus een besparing van 30.5 euro/jaar. Gezien de meeste douche-WTWs meer dan 500 euro kosten is (in je eentje) de terugverdientijd dus 500/30.5=16 jaar.

Voor het geld hoef je het dus niet te doen, tenzij je met zeg meer dan twee mensen de douche gebruikt (bij drie is de terugverdientijd iets meer dan vijf jaar) Dan blijft enkel de "voor het milieu" factor over, al valt natuurlijk te betwijfelen of de productie en transport van de douche-WTW opweegt tegen dit minieme rendement.
Staat ook bij de link in de TS. Echter rekenen ze daar met bijna het dubbele als besparing.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Even een status update:

Ik heb hierover nogmaals contact contact gehad met de bouwer, en een reactie teruggekregen.

Helaas blijft de bouwer bij het standpunt niet open te staan voor inbouw van een douche WTW installatie, en verwijst hierbij naar "seriematigheid van het project, waarbinnen dergelijke aanpassingen niet gewenst zijn". Verder benadrukt de bouwer dat de woning energieneutraal wordt uitgevoerd, met certificaat A++++.

Verder verwijst de bouwer naar zijn recht om verzoeken tot wijzigingen af te wijzen, en verwijst hierbij onder andere naar artikel 4 Algemene Voorwaarden Woningborg garantie-en waarborgregeling.

Tsja, ik vrees dat de situatie is zoals deze is, en ik deze dien te accepteren.

Maar toch blijf ik het vreemd vinden, in het licht van het aanbieden van verschillende typen opties en meerwerk (dat is feitelijk hetzelfde: een optie is een afwijking van de standaard oplevering van de woning). Opties voor mijn woning zijn zoal: inbouw/verplaatsing extra stopcontacten, inbouw spots in plafond + leidingwerk, plaatsing extra toilet, verplaatsing leidingwerk tbv wasmachine naar zolder, uitbouw van 2,5 meter begane grond, plaatsing waterontharder, een buitenkraan, grondkabel. Voor alle genoemde opties worden meerprijzen gerekend (en als ik kijk naar de prijzen zit daar een behoorlijke winstmarge op). Blijkbaar dus geen douche WTW installatie.

Badkamer casco opleveren is een mogelijkheid maar dat kost me uiteindelijk aanzienlijk meer en dat spreekt mij gewoon niet zo aan.

Vereniging Eigen Huis geeft aan dat inbouw van een Douche WTW volledig afhankelijk is van "goodwill van de bouwer", en dus feitelijk hetzelfde antwoord. Ik heb wel aan VEH teruggekoppeld dat ze misschien kunnen overwegen hierover de politiek/bestuurlijk Nederland te informeren, dit in het kader van de duurzaamheidsbeweging die we in Nederland (moeten) maken, en waarbij toch (ook) geldt: iedere kleine beetjes helpen (ook). En vooral bij nieuwbouwwoningen is het inbouwen het meest eenvoudig en kostentechnisch efficienst.

Dank u voor het meedenken tot dusver.

[ Voor 17% gewijzigd door pastafan op 26-06-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
pastafan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:30:
Even een status update:

Ik heb hierover nogmaals contact contact gehad met de bouwer, en een reactie teruggekregen.

Helaas blijft de bouwer bij het standpunt niet open te staan voor inbouw van een douche WTW installatie, en verwijst hierbij naar "seriematigheid van het project, waarbinnen dergelijke aanpassingen niet gewenst zijn". Verder benadrukt de bouwer dat de woning energieneutraal wordt uitgevoerd, met certificaat A++++.

Verder verwijst de bouwer naar zijn recht om verzoeken tot wijzigingen af te wijzen, en verwijst hierbij onder andere naar artikel 4 Algemene Voorwaarden Woningborg garantie-en waarborgregeling.

Tsja, ik vrees dat de situatie is zoals deze is, en ik deze dien te accepteren.

Maar toch blijf ik het vreemd vinden, in het licht van het aanbieden van verschillende typen opties en meerwerk (dat is feitelijk hetzelfde: een optie is een afwijking van de standaard oplevering van de woning). Opties voor mijn woning zijn zoal: inbouw/verplaatsing extra stopcontacten, inbouw spots in plafond + leidingwerk, plaatsing extra toilet, verplaatsing leidingwerk tbv wasmachine naar zolder, uitbouw van 2,5 meter begane grond, plaatsing waterontharder, een buitenkraan, grondkabel. Voor alle genoemde opties worden meerprijzen gerekend (en als ik kijk naar de prijzen zit daar een behoorlijke winstmarge op). Blijkbaar dus geen douche WTW installatie.

Badkamer casco opleveren is een mogelijkheid maar dat kost me uiteindelijk aanzienlijk meer en dat spreekt mij gewoon niet zo aan.

Vereniging Eigen Huis geeft aan dat inbouw van een Douche WTW volledig afhankelijk is van "goodwill van de bouwer", en dus feitelijk hetzelfde antwoord. Ik heb wel aan VEH teruggekoppeld dat ze misschien kunnen overwegen hierover de politiek/bestuurlijk Nederland te informeren, dit in het kader van de duurzaamheidsbeweging die we in Nederland (moeten) maken, en waarbij toch (ook) geldt: iedere kleine beetjes helpen (ook). En vooral bij nieuwbouwwoningen is het inbouwen het meest eenvoudig en kostentechnisch efficienst.

Dank u voor het meedenken tot dusver.
Zo gek is dat toch niet, de reden wordt al gegeven in de 1e comment?
Het maakt voor de bouwer niks uit, je koopt het huis toch wel, en anders voor jou iemand anders. en het levert alleen maar gedoe op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
roltor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:37:
[...]

Zo gek is dat toch niet, de reden wordt al gegeven in de 1e comment?
Het maakt voor de bouwer niks uit, je koopt het huis toch wel, en anders voor jou iemand anders. en het levert alleen maar gedoe op.
Verstoppingen komen haast nooit voor. Lees maar op:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1498194

Is het geen drogreden (vals excuus) van de bouwer?

[ Voor 3% gewijzigd door pastafan op 26-06-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:14
Vaak worden de vloer/plafond/muur-delen per project besteld in (grote) aantallen.
Wil jij hier van afwijken, moet er voor jou maatwerk besteld worden.
Dit kost meer (tijd en geld) en hier zal de bouwer geen trek in hebben.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Blijkbaar dus geen douche WTW installatie.
Een douche WTW, maar ook de schaam/zonnepanelen & ventilatie WTW zijn allemaal 'moetjes' voor bouwers. Die willen gewoon zo goedkoop mogelijk 'hakken over de sloot' huizen bouwen. Maar ja, er moet een A++++ label komen en dan is het puzzelen wat de goedkoopste optie is om dat te realiseren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:07

Koppensneller

winterrrrrr

pagani schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:15:

Nog een reden om het te doen: in combinatie met een warmtepomp en buffervat kun je bij een 50% besparing 2x zo lang douchen en kun je dus een kleiner vat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:40

Toppe

Oké ✅

TheGhostInc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Een douche WTW, maar ook de schaam/zonnepanelen & ventilatie WTW zijn allemaal 'moetjes' voor bouwers. Die willen gewoon zo goedkoop mogelijk 'hakken over de sloot' huizen bouwen. Maar ja, er moet een A++++ label komen en dan is het puzzelen wat de goedkoopste optie is om dat te realiseren.
Dit is wel extreem kort door de bocht. Wij wonen in een nieuwbouw wijk(je) en inderdaad, om ons heen zie je allemaal huizen met ventilatie type C (dus roosters boven de ramen) en zonnepanelen.

Wij hebben netjes ventilatie type D, geen panelen en drie-laags glas. De aannemer had ook kunnen kiezen voor 2-laags glas, ventilatie type C en 5 panelen op het dak.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
pastafan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:39:
[...]

Verplaats je eens in de situatie van de bouwer zou ik zeggen.
Het gaat er niet om dat een verstopping bijna nooit voorkomt, het gaat er om dat als het voorkomt, dit de bouwer geld en moeite kost.
Waarom zou hij hier aan mee werken? Voor 1000 euro extra omzet? Zou ik ook niet doen als ik hem was.

Er moet afgeweken worden van het standaardontwerp, en leidt tot extra risico voor de bouwer.
Bij alle genoemde opties, is dat extra risico veel minder.
En of het een drogreden is of niet, maakt niet zo veel uit. De bouwer kan gewoon nee zeggen, hoeft er toch geen geldige reden voor te geven?
Ik snap dat het jammer is voor jou (ik had zelf ook graag een WtW gewild in mijn nieuwbouwhuis), maar als je zulke flexibiliteit wilt, kun je beter zelf een huis bouwen in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:57:
Dit is wel extreem kort door de bocht. Wij wonen in een nieuwbouw wijk(je) en inderdaad, om ons heen zie je allemaal huizen met ventilatie type C (dus roosters boven de ramen) en zonnepanelen.

Wij hebben netjes ventilatie type D, geen panelen en drie-laags glas. De aannemer had ook kunnen kiezen voor 2-laags glas, ventilatie type C en 5 panelen op het dak.
Maar het dak vol panelen voor een redelijke prijs heb je dan vaak niet als optie. Het blijft of of.

(En ja, het was kort door de bocht >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Koppensneller schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Nog een reden om het te doen: in combinatie met een warmtepomp en buffervat kun je bij een 50% besparing 2x zo lang douchen en kun je dus een kleiner vat plaatsen.
Je kan niet langer douchen met een DWTW bij een warmtepomp. Met gas is dat anders omdat je dan veel koud moet bijmengen om de temperatuur lager te krijgen. Met een warmtepomp is de temperatuur in het vat lager.

En met een DWTW gaat je COP van de warmtepomp naar beneden :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-05 14:19

Sebazzz

3dp

Dre schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:37:
[...]

:? Een DWTW die verwarmd het inkomende leidingwater wat naar je mengkraan gaat, dat heeft niets met de COP van je warmtepomp te maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Sebazzz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:44:
[...]

:? Een DWTW die verwarmd het inkomende leidingwater wat naar je mengkraan gaat, dat heeft niets met de COP van je warmtepomp te maken.
Een DWTW bij een warmtepomp die je alleen aansluit op de mengkraan zal echt een waardeloos rendement hebben. De flow van koudwater naar de boiler toe is veel groter. Vereist soms wel wat ander leidingverloop.

Bij mij hoef ik vaak helemaal geen koud bij te mengen. Dan doet de DWTW helemaal niks als je die alleen op de mengkraan aansluit :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:45

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

Maar toch blijf ik het vreemd vinden, in het licht van het aanbieden van verschillende typen opties en meerwerk (dat is feitelijk hetzelfde: een optie is een afwijking van de standaard oplevering van de woning).
Het is niet vreemd: de aannemer heeft het duidelijk toegelicht. Hij heeft een lijst met “standaard” opties. Jouw wens staat daar niet op. Maatwerk toepassen op zo’n project is kostbaar. Waarom zou hij jou die optie bieden tegen vrijwel geen extra winst (op het totaal compleet verwaarloosbaar)? Terwijl het wel mogelijk “gezeik” oplevert als er iets niet goed is. Simpele kosten baten analyse.

Dat je het jammer vind snap ik, maar het is heel logisch dat de aannemer nee zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^ second that. Ze bouwen in een standaard. Alles wat er van afwijkt is duurder. EN in dit geval onderkennen ze ook een risico wat ze zelf niet af kunnen dekken.
Daarbij: zolang het huis er niet staat en je de ovedracht hebt gehad, is het niet jouw huis. Dus behalve het lief vragen, wat je gedaan hebt, kun je er verder niks mee.

Wil je het achteraf: complexe optie, klopt helemaal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 09:16
Dre schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:37:
[...]

Je kan niet langer douchen met een DWTW bij een warmtepomp. Met gas is dat anders omdat je dan veel koud moet bijmengen om de temperatuur lager te krijgen. Met een warmtepomp is de temperatuur in het vat lager.

Je kunt misschien niet langer douchen, maar wel de opwarmtijd enorm terugbrengen omdat het koude water in het vat >10 graden hoger is. Essentiëel is wel dat je de lauwwaterleiding aansluit op je boilervat.

COP gaat iets omlaag ja, maar je netto energieverbruik nog veel harder. Dat is het enige dat telt.

@pastafan is het niet mogelijk om het leidingwerk gunstig te laten leggen? Als jij later een DWTW ophangt, is dat niet meer zijn verantwoordelijkheid.

Of de nette afwerking (stucen e.d.) in eigen hand te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-05 14:19

Sebazzz

3dp

Dre schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:48:
[...]
Bij mij hoef ik vaak helemaal geen koud bij te mengen. Dan doet de DWTW helemaal niks als je die alleen op de mengkraan aansluit :X
Dan heb je je buffervat wel heel koud staan. Voor een warmtepompboiler is het niet ongebruikelijk dat de temperatuur >50 graden is en dat is toch net te warm voor douchen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Probeer je altijd je zin door te drijven? De bouwer zegt nee dus is het nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:31

Wokschotel

Op 6 wielen

pastafan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:39:
[...]

Ja, en dan nog? Je gaat deze discussie toch niet winnen en al helemaal niet met inhoudelijke argumenten. Leg je er bij neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Sebazzz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:21:
[...]

Dan heb je je buffervat wel heel koud staan. Voor een warmtepompboiler is het niet ongebruikelijk dat de temperatuur >50 graden is en dat is toch net te warm voor douchen.
Valt wel mee vind ik. 46°C maximaal. Als het gemiddelde van de bovenste twee sensoren onder de 41°C komt gaat ie weer verwarmen. Hysterese is dus 5°C. In de praktijk is de bovenste laag in het vat dan nog nauwelijks onder de 46°C, maar de laag eronder wel een stuk kouder.

offtopic:
Bij mijn vorige boiler had ik grafieken van de temperatuur op verschillende hoogten. Je ziet de gelaagheid en dat het bovenin de boiler lang warm blijft.

https://tweakers.net/i/5olNeMUPqm2ZszcxLwUHxrfpx7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYNfzA1UgnqRyVcx3xbzSkQd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Zwartoog schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Je kunt misschien niet langer douchen, maar wel de opwarmtijd enorm terugbrengen omdat het koude water in het vat >10 graden hoger is. Essentiëel is wel dat je de lauwwaterleiding aansluit op je boilervat.

COP gaat iets omlaag ja, maar je netto energieverbruik nog veel harder. Dat is het enige dat telt.

@pastafan is het niet mogelijk om het leidingwerk gunstig te laten leggen? Als jij later een DWTW ophangt, is dat niet meer zijn verantwoordelijkheid.

Of de nette afwerking (stucen e.d.) in eigen hand te nemen.
@Zwartoog ik heb hiervoor een verzoek ingediend bij de bouwer, nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:36
@pastafan wees blij met je nieuwbouw woning, je hebt met de isolatiewaarde al erg lage energiekosten in het vooruitzicht. Geniet van het feit dat je een woning heb weten te kopen in de huidige markt, en ga er eerst eens lekker wonen.

Kijk dan na een jaar eens wat je qua energiekosten hebt betaald, en ga daarna eens uitrekenen of een DWTW alsnog de moeite waard is. Want als ik @pagani moet geloven zijn de besparingen ten opzichte van de aanschafwaarde minimaal.

Je kunt het nut van zo'n DWTW dus pas echt uitrekenen als je er een jaar woont. Je bent voorlopig genoeg geld kwijt aan de inrichting, vloer en keuken. Hou het geld voorlopig even in je zak, het kan altijd nog.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
@Saeverix Dat ben ik zeker ook, en je hebt gelijk ook. Het gaat mij niet alleen om de investering en terugverdientijd, maar ook om het principe: warm water slechts 1 keer gebruiken terwijl hergebruik zo simpel is in te bouwen (bij nieuwbouw).

Vanuit breder perspectief gezien: waarom bouwen bouwers niet standaard bij nieuwbouw een Douche WTW in? Zelf den ik door een combinatie van factoren:
1. Bouwers zijn niet/onvoldoende bekend met Douche WTW
2. Bouwers zijn niet zo duurzaam: zolang ze voldoen aan de normen vinden ze het OK
3. Douche WTW heeft geen impact op de energieklasse bepaling van woning;
4. Er is geen verplichting, dus waarom zouden ze? (bouwers)?

Voor wat betreft punt 4: hier zie ik een rol in bestuurlijk/politiek Nederland (verplichting/ of een "pas toe of verklaar waarom niet" constructie).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nogmaals: omdat ze standaard bouwen. zo goedkoop en zo standaard mogelijk en met winstmaximalisatie. En daar hoort een douche WTW niet bij. Kosten baten niet interessant, en uiteraard omdat ze het niet verplicht zijn. Dus gebeurt het niet.

Ze bouwen inmiddels wel gasloos. Maar alleen omdat het moet, niet omdat het handig is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@The Eagle is mij voor.
Het gaat niet om de WTW specifiek, maar het gaat om de specifieke vragen buiten het standaard aanbod. De meeste bouwers hebben gewoon een eenduidige benadering: Alles wat niet aangeboden wordt is een nee. Het compliceert de bouw en levert risico op.

Casco of het gebeurt niet.

@pastafan die 4 punten zijn allemaal minder relevant.
Volgens mij relevanter:
Bouwer moest inschrijven op het project en moest dus scherp prijzen. Wat niet nodig is en geen voordeel oplevert laat je dus weg.
Niet bouwers maar projectontwikkelaars moeten duurzaam zijn. Tegelijkertijd is er nu een probleem dat nieuwbouw te duur wordt door de nu al hoge eisen. Ergens moet je een grens trekken.
Vooral de opdracht krijgen is voor de bouwer relevant en dus moeten ze een aanbod scherp neerzetten.

WTW is echt wel te klein om zoiets te verplichten vanuit de overheid vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
The Eagle schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:52:
Nogmaals: omdat ze standaard bouwen. zo goedkoop en zo standaard mogelijk en met winstmaximalisatie. En daar hoort een douche WTW niet bij. Kosten baten niet interessant, en uiteraard omdat ze het niet verplicht zijn. Dus gebeurt het niet.

Ze bouwen inmiddels wel gasloos. Maar alleen omdat het moet, niet omdat het handig is.
En dat moet dus veranderen (vind ik). Dus verplichting, of "pas toe of verklaar waarom niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Hann1BaL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:59:
@The Eagle is mij voor.
Het gaat niet om de WTW specifiek, maar het gaat om de specifieke vragen buiten het standaard aanbod. De meeste bouwers hebben gewoon een eenduidige benadering: Alles wat niet aangeboden wordt is een nee. Het compliceert de bouw en levert risico op.

Casco of het gebeurt niet.

@pastafan die 4 punten zijn allemaal minder relevant.
Volgens mij relevanter:
Bouwer moest inschrijven op het project en moest dus scherp prijzen. Wat niet nodig is en geen voordeel oplevert laat je dus weg.
Niet bouwers maar projectontwikkelaars moeten duurzaam zijn. Tegelijkertijd is er nu een probleem dat nieuwbouw te duur wordt door de nu al hoge eisen. Ergens moet je een grens trekken.
Vooral de opdracht krijgen is voor de bouwer relevant en dus moeten ze een aanbod scherp neerzetten.

WTW is echt wel te klein om zoiets te verplichten vanuit de overheid vind ik persoonlijk.
Waarom bieden bouwers (althans in mijn geval) dan wel andere (vaak duurdere opties) aan? zoals uitbouw, buitenkranen, grondkabels, extra/verplaatsing wandcontactdozen, verplaatsing leidingen voor wasmachine, etc. etc. Uiteraard allemaal tegen (hoge) meerprijzen. In mijn optiek valt douche WTW leiding in dezelfde categorie: geen bijzonder complexe handelingen (bij nieuwbouw).. dus waarom wel genoemde opties aanbieden en geen Douche WTW? Wat is het verschil (in dat opzicht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
ca. 40% energie besparing per doucheminuut, Als potentieel dan natuurlijk. Heb je enig idee hoeveel energie (J) dit bespaart op nationaal niveau (alle huishoudens bij elkaar gerekend), per dag/ per jaar? En dat noem je dan klein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Voor eigenlijk de meeste mensen (behoudens de topicstarter die duurzaamheid en energiebesparing hoog heeft) is een doucheWTW geen logische keuze aangezien je als koper hier niet direct van profiteert (uiteindelijk wel natuurlijk) en daarom geld liever zaken als uitbouwen, extra spots en extra WCD's.

Mogelijk dat de installateur van het hele spul wel wat welwillender is en dat zij dit wel willen installeren als het niet via de bouwer kan gaan? Het lijkt me verder iets als de bouwer zegt dat het niet kan het wel op een dood spoor komt omdat je hier voor zo'n project eigenlijk geen punt wil maken omdat je vaak genoeg zaken tegenkomt waar je mee moet dealen met de bouwer...

Hier overigens ook A++++ woning (oorspronkelijk A+++, want geleverd zonder zonnepanelen) met Vent D (= WTW), triple glas met een DoucheWTW. Maar als je me zou vragen wat ik minst ergst zou missen zou dit de DoucheWTW zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

pastafan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:18:
[...]

Waarom bieden bouwers (althans in mijn geval) dan wel andere (vaak duurdere opties) aan? zoals uitbouw, buitenkranen, grondkabels, extra/verplaatsing wandcontactdozen, verplaatsing leidingen voor wasmachine, etc. etc. Uiteraard allemaal tegen (hoge) meerprijzen. In mijn optiek valt douche WTW leiding in dezelfde categorie: geen bijzonder complexe handelingen (bij nieuwbouw).. dus waarom wel genoemde opties aanbieden en geen Douche WTW? Wat is het verschil (in dat opzicht)?
Omdat dat opties zijn die vaak gevraagd / voorkomen. Uitbouw kun je gewoon standaard tekening voor maken. Standaard buitenkraan ook, kwestie van leiding trekken. Schuurtje idem, is gewoon een 13 in een dozijn schuurtje wat ze zetten tegen hoofdprijs.
Douche WTW valt daar niet onder.

Vergelijk het met het kopen van een auto. Je hebt een basismodel, en een optielijst. Staat het niet op de optielijst, is het niet leverbaar. En dat heeft alles, maar dan ook alles te maken met de manier waarop die dingen gebouwd worden en de logistiek (en onderlinge afhankelijkheden, risico's etc) die er bij de bouw komt kijken.

Jij koopt een relatief standaard huis met standaard opties. Als je Built to order wilt kan dat, maar dan moet je geen standaard huis kopen maar alles op maat laten maken :)
Leesvoer: Wikipedia: Klantenorderontkoppelpunt
Dat werkt met boten, dat werkt met auto's, dat werkt met lucifers. Die laatste is heel erg standaard. Ze zijn van hout en hebben rode koppen, haal je zo in de supermarkt. Als jij ze met zwarte koppen wilt: pech gehad, we hebben alleen rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:31

Wuursj

want worst is al bezet

Ja ik heb enkele jaren geleden bedankt voor een nieuwbouwwoning omdat het gewoon te karig was en er te weinig kon. Dat was type C ventilatie, geen douche WTW en voor-en achter gevel slechts RC3,5 (waar bouwbesluit al meer verlangt). Wel triple glas en genoeg PV om de sommetjes met net voldoende te kunnen maken. Zit je dan met je roosters in triple glas :z Ik had al getekend maar geannuleerd en ons oude huis verbouwd met minstens twee +jes meer dan dat huis.

Ook daar kon niks worden aangepast aan die maatregelingen. Elke miniscule veranderingen kost bakken met geld kost bij zo'n gestandariseerde nieuwbouw woning. Zelfs het omdraaien van een draairichting van een deur kostte honderden euro's terwijl dat eigenlijk alleen administratie kosten zijn (en waarschijnlijk al inzetten op gemaakte fouten).
Als je ziet wat er aan leiding werk verlegd moet worden voor een WTW, zeker als je ook naar ingang boiler wilt gaan, is het niet gek dat ze het niet willen of een giga prijs voor vragen. Plus nog de verantwoordelijkheid achteraf.
_Richie_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:02:

Hier overigens ook A++++ woning (oorspronkelijk A+++, want geleverd zonder zonnepanelen) met Vent D (= WTW), triple glas met een DoucheWTW. Maar als je me zou vragen wat ik minst ergst zou missen zou dit de DoucheWTW zijn...
Ja hier op papier ook. Ventilatie D scheelt veel meer energie. Maar met 3 opgriende kinderen en de wasmachine aangesloten op de boiler, maakt bij ons de 200 liter wel krap en toen was die douche-wtw opeens wel een uitkomst. Niet alleen voor energie maar vooral voor de 'vergroting' van de boiler (en dus comfort).

Terugverdientijd van het triple glas was bij ons trouwens langer dan de douche WTW maar zonder kennis van installatiekosten is dat sommetje niet te maken. Ik zou echter het triple glas niet laten zitten alleen af voor comfort.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
The Eagle schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:42:
[...]

Omdat dat opties zijn die vaak gevraagd / voorkomen. Uitbouw kun je gewoon standaard tekening voor maken. Standaard buitenkraan ook, kwestie van leiding trekken. Schuurtje idem, is gewoon een 13 in een dozijn schuurtje wat ze zetten tegen hoofdprijs.
Douche WTW valt daar niet onder.
.
@The Eagle Dat lijkt mij typisch een gevalletje "Self-fulfilling prophecy": omdat douche WTW's nooit worden aangeboden, worden ze nooit gekozen als optie, blijft de bekendheid laag, -> worden ze nooit aangeboden omdat ze nooit gevraagd worden, etc.. (zie je de cirkel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zie de cirkel die je omschrijft, maar die is er niet. Een huis moet aan allerlei requirements voldoen, en dat wordt gebouwd. Daar is gewoon een bouwbesluit vor. Dan is er nog wat de architect bedenkt, en de zaken die er minimaal in moeten zitten aan sanitair en keuken. De rest is allemaal optioneel.
Een douche WTW is niet een van die dingen die er minimaal in moet zitten. Lampjes boven het keukenblad is er ook zo eentje, zit niet in een standaard huis, althans niet inbouw of vanaf de bouw uit. Je hangt maar iets onder je keukenkastjes als je dat graag wilt. Leiding in de muur kun je krijgen (die zien we vaker, niet specifiek voor dat doeleinde maar dus wel mogelijke optie). Maar de rest mag je zelf regelen.

Een douche WTW is ook niet iets dat het goed doet bij het publiek, of echt veel bespaart of oplevert. Ja, het scheelt absoluut wat. Maar het zijn geen zonnepanelen of een warmtepomp.

De wereld werkt volgens mij anders dan je denkt. @pastafan. Alles kan, mits je genoeg geld neerlegt. Minder geld neertellen is minder invloed op het eindproduct. Een aannemer werkt voor zijn eigen centjes, niet om jou tevreden te stellen. Iets anders denken is gewoon naief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

pastafan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:21:
[...]

ca. 40% energie besparing per doucheminuut, Als potentieel dan natuurlijk. Heb je enig idee hoeveel energie (J) dit bespaart op nationaal niveau (alle huishoudens bij elkaar gerekend), per dag/ per jaar? En dat noem je dan klein?
Ik heb gezien je reacties niet het idee dat je echt open staat voor de reacties. Het lijkt me vrij duidelijk uitgelegd dat het teveel een non-issue is, met de redenen waarom. Als iedereen er 1 zou willen hebben en daar een goede prijs voor zou willen betalen, dan hadden ze het vast en zeker aangeboden.

En wat noem ik klein:
Ik mag de vreugde ervaren van stadsverwarming en kan dus letterlijk zien hoeveel warmteenergie ik consumeer.
In de zomer is dat gewoon vrijwel niets met verwarmen in de winter. Dit gaat over een gezin van 4. En van die warmte, gaat het ook over bad water en keuken, dus wordt de hoeveelheid met de douche nog minder.

Ik zou iedereen elke vorm van besparing aan willen bevelen, maar in alle redelijkheid blijft die besparing klein voor de DWTW.
In januari was de warmteafname 10x dat van juni.

Het is gewoon niet interessant genoeg voor bouwers en een veranderend bouwbesluit en/of vergunningseisen is een potentiële game changer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
[...]

Ja hier op papier ook. Ventilatie D scheelt veel meer energie. Maar met 3 opgriende kinderen en de wasmachine aangesloten op de boiler, maakt bij ons de 200 liter wel krap en toen was die douche-wtw opeens wel een uitkomst. Niet alleen voor energie maar vooral voor de 'vergroting' van de boiler (en dus comfort).

Terugverdientijd van het triple glas was bij ons trouwens langer dan de douche WTW maar zonder kennis van installatiekosten is dat sommetje niet te maken. Ik zou echter het triple glas niet laten zitten alleen af voor comfort.
Wel slim om de wasmachine aan te sluiten op de boiler, maar vraag me af of je dat ook met de vaatwasser hebt gedaan , dat lijkt me tegenwoordig een no brainer als je de kans hebt.

Wij hadden in eerste instantie ook 200 liter boiler maar na aangegeven te hebben vloerverwarming ook op zolder te willen hebben en een extra uitbouw kregen we daar een warmtepomp ‘bij’ met een 200l extra boiler (die uitstaat overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
@TS, kijk ook eens naar goede waterbesparende douchekoppen. Scheelt je naast energie ook nog eens veel water.

Het grote besparende douchekop <7 l/m ervaringen topic

Wij hebben een <5L/min regendouche en een 3,5L/min handdouche (beiden met restrictors zover geknepen dat er geen voelbaar verschil is met meer waterverbruik) en douchen zonder verlies van comfort.
Het opwarmen van het 180L SWW vat door de warmtepomp kost ons dagelijks 0,6kWh elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

_Richie_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:31:
[...]

Wel slim om de wasmachine aan te sluiten op de boiler, maar vraag me af of je dat ook met de vaatwasser hebt gedaan , dat lijkt me tegenwoordig een no brainer als je de kans hebt.
Nee (nog) niet gedaan, de vaatwasser staat bij ons behoorlijk ver van de boiler af waardoor het effect beperkt is. Voor het warme water er is, is de machine al bijna halverwege het programma.
De wasmachine staat hier wel direct naast de boiler.
Een vaatwasser gebruikt ook veel minder (6x) water dan een wasmachine dus daar is het effect sowieso kleiner.

Het was wel lastig om een wasmachine te vinden met een hotfill aansluiting, die zijn niet meer zoveel te krijgen en kwam zodoende bij een dure Miele uit. Wel met een mooie app waardoor je de besparing van de boiler meteen ziet :P
Geen idee hoe gangbaar de hotfill bij een vaatwasser is.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
The Eagle schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:49:
Ik zie de cirkel die je omschrijft, maar die is er niet. Een huis moet aan allerlei requirements voldoen, en dat wordt gebouwd. Daar is gewoon een bouwbesluit vor. Dan is er nog wat de architect bedenkt, en de zaken die er minimaal in moeten zitten aan sanitair en keuken. De rest is allemaal optioneel.
Een douche WTW is niet een van die dingen die er minimaal in moet zitten. Lampjes boven het keukenblad is er ook zo eentje, zit niet in een standaard huis, althans niet inbouw of vanaf de bouw uit. Je hangt maar iets onder je keukenkastjes als je dat graag wilt. Leiding in de muur kun je krijgen (die zien we vaker, niet specifiek voor dat doeleinde maar dus wel mogelijke optie). Maar de rest mag je zelf regelen.

Een douche WTW is ook niet iets dat het goed doet bij het publiek, of echt veel bespaart of oplevert. Ja, het scheelt absoluut wat. Maar het zijn geen zonnepanelen of een warmtepomp.

De wereld werkt volgens mij anders dan je denkt. @pastafan. Alles kan, mits je genoeg geld neerlegt. Minder geld neertellen is minder invloed op het eindproduct. Een aannemer werkt voor zijn eigen centjes, niet om jou tevreden te stellen. Iets anders denken is gewoon naief.
@The Eagle ik snap volgens mij wel wat je zegt. De conclusie die ik voor mijzelf trek is dat ik van de bouwer (in mijn geval) niets hoef te verwachten, qua medewerking etc. En mijn gevoel zegt dat dat ook voor de meeste andere bouwers geldt (heb daar ook eerder een onderbouwing voor gegeven).

Als het aan de bouwers had gelegen bouwden we ook nog nu nog steeds huizen met gasaansluiting.

Kortom: het moet in mijn ogen van politiek/bestuurlijk Nederland komen, dat wil zeggen aanpassing van het Bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Hann1BaL schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Ik heb gezien je reacties niet het idee dat je echt open staat voor de reacties. Het lijkt me vrij duidelijk uitgelegd dat het teveel een non-issue is, met de redenen waarom. Als iedereen er 1 zou willen hebben en daar een goede prijs voor zou willen betalen, dan hadden ze het vast en zeker aangeboden.

En wat noem ik klein:
Ik mag de vreugde ervaren van stadsverwarming en kan dus letterlijk zien hoeveel warmteenergie ik consumeer.
In de zomer is dat gewoon vrijwel niets met verwarmen in de winter. Dit gaat over een gezin van 4. En van die warmte, gaat het ook over bad water en keuken, dus wordt de hoeveelheid met de douche nog minder.

Ik zou iedereen elke vorm van besparing aan willen bevelen, maar in alle redelijkheid blijft die besparing klein voor de DWTW.
In januari was de warmteafname 10x dat van juni.

Het is gewoon niet interessant genoeg voor bouwers en een veranderend bouwbesluit en/of vergunningseisen is een potentiële game changer.
@Hann1BaL dat je me niet overtuigd met feitelijke argumenten, is natuurlijk wat anders dan niet openstaat voor reacties ;-)

Ik snap natuurlijk wel de hele context (voor zover je dat geheel kunt zien): onbekendheid bij het publiek en de bouwers, bouwers hebben er geen belang bij, hebben andere doelen (voldoen aan het energielabel en aan bouwbesluit is genoeg), prima.
Van de bouwers hoeven we niets te verwachten (daarmee bedoel ik ook projectontwikkelaars).

Daarmee pleit ik dan ook voor wijziging van het Bouwbesluit: verplicht (of beargumenteer waarom niet) een Douche WTW bij nieuwbouw, een "pas toe of leg uit" (plaatsing van douche WTW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je graag een douche-wtw wilt, had je aan cpo of zelfbouw moeten doen. Of een project opzoeken waar een douche-wtw in zat. In ieder geval niet deze woning kopen. Ik zou je een vervelende klant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Cheesy schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:34:
Als je graag een douche-wtw wilt, had je aan cpo of zelfbouw moeten doen. Of een project opzoeken waar een douche-wtw in zat. In ieder geval niet deze woning kopen. Ik zou je een vervelende klant vinden.
*knip* op de man

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 05-07-2024 11:01 . Reden: niet vriendelijk en niet constructief. en op de man ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@pastafan die regelgeving is er al. Kort door de bocht: Volgens bouwbesluit moet je een bepaalde score halen qua energiezuinigheid. Dat kan met isolatie, warmtepompen, WTW voor ventilatie en ook voor douche WTW. Hij kan en mag dus een douche WTW gebruiken om de score te halen. Het levert voor de bouwer dus wel wat op.

Alleen betekend het dus dat hij op andere vlakken minder hoeft te scoren. Toen ik nog in de getallen zat, was een douche WTW ongeveer gelijk aan 3 zonnepanelen. Als de berekeningen goed zijn gedaan en de score goe is vastgesteld, zou de impact van een maatregeling met gelijke punten ook gelijke besparingen moeten opleveren. De paar zonnepanelen zijn echter goedkoper en gemakkelijk voor de bouwer en dus kiest ie daar vaak voor. Of voor betere isloatie etc.

Wetgeving houdt dus al rekening met een douche WTW.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 05-07-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Wuursj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Nee (nog) niet gedaan, de vaatwasser staat bij ons behoorlijk ver van de boiler af waardoor het effect beperkt is. Voor het warme water er is, is de machine al bijna halverwege het programma.
De wasmachine staat hier wel direct naast de boiler.
Een vaatwasser gebruikt ook veel minder (6x) water dan een wasmachine dus daar is het effect sowieso kleiner.

Het was wel lastig om een wasmachine te vinden met een hotfill aansluiting, die zijn niet meer zoveel te krijgen en kwam zodoende bij een dure Miele uit. Wel met een mooie app waardoor je de besparing van de boiler meteen ziet :P
Geen idee hoe gangbaar de hotfill bij een vaatwasser is.
Hier Siemens vaatwasser die een paar liter inderdaad maar gebruikt (zie ik terug) maar toch 1.3 kWh voor een ecowasbeurt. De Miele wasmachine 2 wasbeurten (1x 60graden en 1x 40graden) 'maar' 1.0 kWh in totaal voor beide wasbeurten!
(en vaatwasser draait hier echt ELKE dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Wuursj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:37:
@pastafan die regelgeving is er al. Kort door de bocht: Volgens bouwbesluit moet je een bepaalde score halen qua energiezuinigheid. Dat kan met isolatie, warmtepompen, WTW voor ventilatie en ook voor douche WTW. Hij kan en mag dus een douche WTW gebruiken om de score te halen. Het levert voor de bouwer dus wel wat op.

Alleen betekend het dus dat hij op andere vlakken minder hoeft te scoren. Toen ik nog in de getallen zat, was een douche WTW ongeveer gelijk aan 3 zonnepanelen. Als de berekeningen goed zijn gedaan en de score goe is vastgesteld, zou de impact van een maatregeling met gelijke punten ook gelijke besparingen moeten opleveren. De paar zonnepanelen zijn echter goedkoper en gemakkelijk voor de bouwer en dus kiest ie daar vaak voor. Of voor betere isloatie etc.

@Wuursj Is dit zo? Heeft een plaatsing van een Douche-WTW effect op het energieklasse bepaling van de woning dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:20
Je kunt ook de bouwer vragen om alleen koud water aan te sluiten? is wat gewenning maar dan bespaar je echt op je energie kosten! wellicht als je door blijft drammen doet de monteur dit uit zichzelf wel.

[ Voor 22% gewijzigd door flaskk op 05-07-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
pastafan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:38:
[...]

@Wuursj Is dit zo? Heeft een plaatsing van een Douche-WTW effect op het energieklasse bepaling van de woning dan?
Vermindert de 'Primair Energieverbruik' van een woning

https://www.handelbouwadv...ekening/beng-indicatoren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

pastafan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Toen ik in de markt was voor een nieuwbouw huis. kreeg je EPC aftrek voor een douche WTW ja. Dat was in het EPC=0,4 tijdperk. En had daarmee dus ook invloed op energie label.
Ik weet niet 100% zeker of dat in de huidige BENG nog steeds zo maar ik zou het gek vinden als dat niet zo was.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 05-07-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan

Ik snap dat je zegt dat je verschillende maatregelen aan de normering (van energiezuinigheid) kan voldoen en het aan de bouwer is welke deze te implementeren (extra zonnepanelen, of een douche WTW), echter een kenmerkende verschil van een douche-WTW t.o.v. zonnepanelen is dat een Douche WTW bij nieuwbouw veel makkelijker is (en goedkoper is), dan achteraf. In tegenstelling tot zonnepanelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
*knip* niet nodig

[ Voor 102% gewijzigd door twain4me op 05-07-2024 10:59 . Reden: niet vriendelijk en niet constructief. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
ga ik eens doornemen. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@pastafan mee eens dat zonnepanelen gemakkelijker toegevoegd kunnen worden en die hebben dan gelukkig in de BENG een minder prominente rol gekregen als vroeger.

Maar voor passief-norm isolatie, triple glas, ventilatie WTW etc. kun je hetzefde zeggen: ook die zijn lastig later toe te voegen en ook niet verplicht. Er is nu eenmaal wat vrijheid hoe je die score kan halen en dat is op zich prima lijkt mij. Er wordt met de steeds scherpere norm al best veel gestuurd. Blijkbaar past een douche WTW (nog) niet in de rekensom van de meeste ontwikkelaars.

En dat snap ik ook wel. Ik ben best fan van de douche WTW maar een goed, bereikbaar plekje vinden was hier thuis best een ding en dan nog aardig wat extra leidingwerk om hem aan te sluiten op zowel de twee afvoeren, twee douchekranen en ingang boiler. De mijne komt van marktplaats en ik bouw hem zelf in en zal dan heus wel renderen. Maar als ik er duizenden euro's aan zou moeten uitgeven, waren er wellicht wel andere puntjes geweest om aan te pakken.

Zomaar verplicht stellen lijkt me dan ook niet terrecht en er zijn zat huizen waar dat lastig gaat. Bovendien zijn huizen al duur genoeg en als er een goedkopere manier is om dezelfde besparing te halen: (waar het in de praktijk om draait) waarom niet?

Het is ook een ding dat niet bij iedereen tot een besparing zal leiden. Als je kort douchet of in bad gaat, heeft het ding geen nut.

[ Voor 62% gewijzigd door Wuursj op 05-07-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Weet je hoe de leidingen gaan lopen? is er een aparte leiding naar de douche? Je zou dat op kunnen vragen. Hier lopen de leidingen allemaal via een koof waar dus de wtw makkelijk in te zetten was voor de bouwer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blLw2pr-QAccaWWsBcUotnhDbcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pT42JTuKYChQf9C4EQjG20Cg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door _Richie_ op 05-07-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

_Richie_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:37:
[...]

Hier Siemens vaatwasser die een paar liter inderdaad maar gebruikt (zie ik terug) maar toch 1.3 kWh voor een ecowasbeurt. De Miele wasmachine 2 wasbeurten (1x 60graden en 1x 40graden) 'maar' 1.0 kWh in totaal voor beide wasbeurten!
(en vaatwasser draait hier echt ELKE dag)
Ja de vraag is alleen of als je van de ~10 liter die de vaatwasser gebruikt er pak hem beet 7 liter met 45 graden aanvoert veel gaat helpen. Ik weet niet precies wat een vaatwasser allemaal doet met de 1,3 kwh maar de pomp en water warm houden tijdens de urenlange eco run, zal de boiler weinig aan helpen.

Bij de wasmachine is dat 65 liter voor onze 9kg machine (waarvan een deel koud spoelwater).en scheelt de boiler ongeveer 0,6kwh (de helft) op een volle 9kg 60 graden was in niet-ecostand. (van 1,2kwh naar 0,6kwh). Hij warmt dan nog zelf het water op van 45-50 graden tot 60 graden en houdt het warm.

Maar niks houdt je tegen om de vaatwasser ook aan de boiler aan te sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 05-07-2024 11:02 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Wuursj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:55:
[...]

Ja de vraag is alleen of als je van de ~10 liter die de vaatwasser gebruikt er pak hem beet 7 liter met 45 graden aanvoert veel gaat helpen. Ik weet niet precies wat een vaatwasser allemaal doet met de 1,3 kwh maar de pomp en water warm houden tijdens de urenlange eco run, zal de boiler weinig aan helpen.

Bij de wasmachine is dat 65 liter voor onze 9kg machine (waarvan een deel koud spoelwater).en scheelt de boiler ongeveer 0,6kwh (de helft) op een volle 9kg 60 graden was in niet-ecostand. (van 1,2kwh naar 0,6kwh). Hij warmt dan nog zelf het water op van 45-50 graden tot 60 graden en houdt het warm.

Maar niks houdt je tegen om de vaatwasser ook aan de boiler aan te sluiten :)
Zie curve, denk dat verwarmen het eerste piek/plateau is en drogen aan het eind
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbHQWYoAGd5k9XkXcpqCRYZ70JE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a5LmIMh6k7GlAc81Xt1syh0q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Wuursj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:47:
@pastafan mee eens dat zonnepanelen gemakkelijker toegevoegd kunnen worden en die hebben dan gelukkig in de BENG een minder prominente rol gekregen als vroeger.

Maar voor passief-norm isolatie, triple glas, ventilatie WTW etc. kun je hetzefde zeggen: ook die zijn lastig later toe te voegen en ook niet verplicht. Er is nu eenmaal wat vrijheid hoe je die score kan halen en dat is op zich prima lijkt mij. Er wordt met de steeds scherpere norm al best veel gestuurd. Blijkbaar past een douche WTW (nog) niet in de rekensom van de meeste ontwikkelaars.

En dat snap ik ook wel. Ik ben best fan van de douche WTW maar een goed, bereikbaar plekje vinden was hier thuis best een ding en dan nog aardig wat extra leidingwerk om hem aan te sluiten op zowel de twee afvoeren, twee douchekranen en ingang boiler. De mijne komt van marktplaats en ik bouw hem zelf in en zal dan heus wel renderen. Maar als ik er duizenden euro's aan zou moeten uitgeven, waren er wellicht wel andere puntjes geweest om aan te pakken.

Zomaar verplicht stellen lijkt me dan ook niet terrecht en er zijn zat huizen waar dat lastig gaat. Bovendien zijn huizen al duur genoeg en als er een goedkopere manier is om dezelfde besparing te halen: (waar het in de praktijk om draait) waarom niet?

Het is ook een ding dat niet bij iedereen tot een besparing zal leiden. Als je kort douchet of in bad gaat, heeft het ding geen nut.
@Wuursj er is bij mij sprake van een nieuwbouwwoningen zonder bijzondere constructies. Natuurlijk is iedere situatie anders, maar het gaat in mijn geval om vrij "recht toe recht aan situatie". Met een boiler op zolder een een douche op de 1e etage, en een warmtepomp op de begane grond.

Ik pleit voor een wijziging van het Bouwbesluit naar "pas toe of leg uit constructie" (dat is iets anders dan een verplichting, omdat ik ook wel besef dat sommige situaties zich niet lenen (bijv. douche op begane grond, maar dan heb je wel weer alternatieven zoals een "horizontale douche wtw").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
_Richie_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:52:
Weet je hoe de leidingen gaan lopen? is er een aparte leiding naar de douche? Je zou dat op kunnen vragen. Hier lopen de leidingen allemaal via een koof waar dus de wtw makkelijk in te zetten was voor de bouwer

[Afbeelding]
Dank voor deze tip. Ik heb zojuist de bouwer hierom gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Wuursj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:47:

Dat hangt er vanaf wat je "nut" is. Een douche WTW begint al te werken na +/- 30 seconden. En je bespaart echt per minuut hoor, dus je bespaart altijd (als je mintens 30 seconden doucht dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

pastafan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Ik pleit voor een wijziging van het Bouwbesluit naar "pas toe of leg uit constructie"
Maarom specifiek wel voor douche WTW en waarom niet voor ventilatie WTW (die hier veel meer bespaart) of een andere maatregel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Wuursj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Maarom specifiek wel voor douche WTW en waarom niet voor ventilatie WTW (die hier veel meer bespaart) of een andere maatregel?
Ehm. We hebben het hier over een Douche WTW.... andere maatregelen, geen verstand van/geen mening over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 09:16

Dit is echt de zesjes-cultuur. Ik snap dat je niet overal een 9 gaat bouwen, want dat is voor veel mensen te duur. Maar als iemand bereid is ervoor te betalen, dan is het toch absurd om aan het absolute minimum vast te houden?

Koop een auto, en je kunt 1000-en-1 opties erbij doen. Koop een huis: "hij rijdt en remt, da's toch alles wat je nodig hebt"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Zwartoog Bij mijn N=1 projectbouw ervaring heb ik gemerkt dat bij projectbouw de faalkosten enorm zijn.
Alles wat afwijkt van de norm gaat zo'n beetje eerst fout en moet dus tweemaal betaald worden, want na drie huizen met identieke tekening gaan ze in jouw huis gewoon hetzelfde kunstje doen zonder de tekening te raadplegen.
Je relatie als koper met de bouwer is eigenlijk ook niet eentje van opdrachtgever. Je bent hooguit geldschieter voor hem, de projectontwikkelaar zit meer aan tafel.

Het is triest, maar dat de kosten voor afwijken van de standaard zo hoog zijn bij nieuwbouw heeft een reden.
Nog afgezien van het feit dat elke aanpassing langs drie of vier mensen moet. Een aannemer achteraf heeft veel directere lijntjes.

Dus voor @pastafan helaas, ook van mij het advies 'pick your battles' en kijk wat je achteraf kan fixen. Bij mij zat het mee en is het na oplevering vrij snel gelukt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Zwartoog schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Dit is echt de zesjes-cultuur. Ik snap dat je niet overal een 9 gaat bouwen, want dat is voor veel mensen te duur. Maar als iemand bereid is ervoor te betalen, dan is het toch absurd om aan het absolute minimum vast te houden?
Inderdaad. Projectontwikkelaars van seriebouw zijn precies de mensen die het liefst voor de 5,7 gaan. En jammer dat er weinig is aan te passen maar ook dat heeft te maken met de prijs.
En TS heeft nu eenmaal op dit gebied een zesje gekocht, daar kan ik verder ook niks aan doen. Wij hebben niet voor niks zo'n zesje laten schieten. Geen douche WTW mogelijk, geen lucht WTW. Bij aankoop van een 9 had TS prima een douche WTW kunnen laten aanleggen.
Gezien de woningnood en hoge bouwkosten, ben ik bang dat er nog veel zesjes gaan komen en kunnen we blij zijn dat het minimum tegenwoordig best in orde is in Nederland. TS is daar het voorbeeld van: toch A++++ kunnnen kopen met nauwelijks energie kosten, zonder die WTW's! Prima resultaat voor een zesje lijkt mij :)
Koop een auto, en je kunt 1000-en-1 opties erbij doen. Koop een huis: "hij rijdt en remt, da's toch alles wat je nodig hebt"?
Ja bij een dure auto wel ja. Maar bij een Dacia kan ik hoog of laag springen voor rood leren bekleding, ook die krijg ik niet en zal ik zelf moeten regelen achteraf. Ook dat kan maar doet (ook) niemand :P

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 05-07-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

pastafan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Ehm. We hebben het hier over een Douche WTW.... andere maatregelen, geen verstand van/geen mening over.
Dat is nou precies het punt: kijk naar het geheel.

Mensen die er (mag ik hopen) wel verstand van hebben, hebben hier wel een mening over en hebben voor andere mogelijkheden die potientieel meer besparing opleveren meer punten toegekend waardoor deze wel worden gebruikt in serie bouw door te kijken naar het geheel en niet naar1 specifiek puntje.

Een douche WTW kost geld en die pak hem beet 2000 euro kun je anders wellicht effectiever inzetten en dat is waar de huidige wetgeving op stuurt: haal minimaal je punten. De markt bepaalt dat het zo goedkoop mogelijk gebeurt. Voor veel huizenkopers juist een zegen omdat de bouwkosten al zo hoog zijn. Er zijn zat protesten gaande tegen verscherping van de normen omdat het huizen onbetaalbaar maakt. Verplichte douche WTW helpt daar niet.

Ventilatie WTW bijvoorbeeld was tot voor kort bijvoorbeeld ook weinig te vinden in seriebouw maar steeds meer door aangescherpte normen. En die is nog lastiger in te bouwen als een douche WTW maar bespaard potentieel 4x meer (bij ons).

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 05-07-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

pastafan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:31:
[...]

@Hann1BaL dat je me niet overtuigd met feitelijke argumenten, is natuurlijk wat anders dan niet openstaat voor reacties ;-)

Ik snap natuurlijk wel de hele context (voor zover je dat geheel kunt zien): onbekendheid bij het publiek en de bouwers, bouwers hebben er geen belang bij, hebben andere doelen (voldoen aan het energielabel en aan bouwbesluit is genoeg), prima.
Van de bouwers hoeven we niets te verwachten (daarmee bedoel ik ook projectontwikkelaars).

Daarmee pleit ik dan ook voor wijziging van het Bouwbesluit: verplicht (of beargumenteer waarom niet) een Douche WTW bij nieuwbouw, een "pas toe of leg uit" (plaatsing van douche WTW).
Dan lees je over de feiten heen, maar dat is natuurlijk prima.
Energieverbruik voor warm water is gewoon marginaal met je totaal warmteverbruik, dus is de meeste winst elders te halen.
Nieuwbouw huizen zijn al duur genoeg, laten we ze niet duurder maken middels een bouwbesluit.

Dit moet niet door een bouwbesluit gedaan worden, maar door een gemeente die dat aan de projectontwikkelaar voorlegt. Anders mag je straks nooit meer zonder bouwen, wat compleet onzinnig is. Dit is nu precies waar lokale overheden middels vergunningen eisen kunnen stellen.

Vooral een losse kavel kopen en zelf inbouwen. Als je echt zo overtuigd bent: Casco opleveren en laten installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 05-07-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

DWTW is toch geen doel op zich? Het is een middel.
Een doel is energieverbruik om laag brengen (bijv) En verschillende middelen dragen bij aan dat doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
Hann1BaL schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:26:
[...]

DWTW is toch geen doel op zich? Het is een middel.
Een doel is energieverbruik om laag brengen (bijv) En verschillende middelen dragen bij aan dat doel.
precies, helemaal gelijk. Zo zal in de meeste huizen nieuw en oud, de investering in deurdrangers al meer opleveren ;)

doen we ook niet want lelijk. Maar het werkt wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37
Wuursj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Dat is nou precies het punt: kijk naar het geheel.

Mensen die er (mag ik hopen) wel verstand van hebben, hebben hier wel een mening over en hebben voor andere mogelijkheden die potientieel meer besparing opleveren meer punten toegekend waardoor deze wel worden gebruikt in serie bouw door te kijken naar het geheel en niet naar1 specifiek puntje.

Een douche WTW kost geld en die pak hem beet 2000 euro kun je anders wellicht effectiever inzetten en dat is waar de huidige wetgeving op stuurt: haal minimaal je punten. De markt bepaalt dat het zo goedkoop mogelijk gebeurt. Voor veel huizenkopers juist een zegen omdat de bouwkosten al zo hoog zijn. Er zijn zat protesten gaande tegen verscherping van de normen omdat het huizen onbetaalbaar maakt. Verplichte douche WTW helpt daar niet.

Ventilatie WTW bijvoorbeeld was tot voor kort bijvoorbeeld ook weinig te vinden in seriebouw maar steeds meer door aangescherpte normen. En die is nog lastiger in te bouwen als een douche WTW maar bespaard potentieel 4x meer (bij ons).
Bij ons 2e hands huis zat er al een WTW systeem in en de verbetering ten opzichte van ventilatieroosters is bijna dag en nacht: in de winter *altijd* goede ventilatie bij een redelijke ingangstemperatuur en in de zomer enige koeling 's nachts in bypass-mode.
Als je dus de kans hebt om een ventilatie WTW in te laten bouwen moet je dat vooral doen, dat is vrijwel onmogelijk te realiseren nadat het huis staat. Ik denk wel dat er flink meerkosten aan vast zitten omdat er dus deugdelijk buizenwerk naar vrijwel alle ruimtes moet (bij ons: 2x aanvoer in woonkamer en afvoer in keuken/bijkeuken/WC, verder aanvoer in iedere slaapkamer en afvoer in de badkamer).

Wel wat extra werk om filters schoon te maken of te vervangen en de warmtewisselaar, maar ook de passieve filters van een ventilatierooster moeten ieder jaar een keer schoongemaakt worden.

Ik geef TS wel gelijk dat een douche WTW totaal anders is dan ventilatie WTW, dat laatste vereist nogal wat planning en ontwerp door het hele huis heen terwijl die douche vrij lokaal is. Als onze badkamer (nu 20 jaar oud) een keer aan de beurt is ga ik het zeker plaatsen. Het plaatsen van een douchegoot WTW ziet er niet zo spannend uit als ik naar de YT video's kijk.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Waarnemer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:43:
[...]

precies, helemaal gelijk. Zo zal in de meeste huizen nieuw en oud, de investering in deurdrangers al meer opleveren ;)

doen we ook niet want lelijk. Maar het werkt wél.
Wil jij nou eigenlijk zeggen dat je vrouw & kinderen niet getraind krijgt om deuren te sluiten? Tsk.
Ik ben al blij dat ze soms het licht uitdoen :)
Wel mocht ik een tijdelijke isolatiedrempel plaatsen naar de garage (wintermaanden), met een flinke mat erachter zodat ze een visuele duw krijgen hun voeten op te tillen. In het portaaltje erachter zit een inlaat voor de WTW, dus die ging vrolijk koude lucht binnenzuigen onder de deur door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
pastafan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:45:
@Saeverix Dat ben ik zeker ook, en je hebt gelijk ook. Het gaat mij niet alleen om de investering en terugverdientijd, maar ook om het principe: warm water slechts 1 keer gebruiken terwijl hergebruik zo simpel is in te bouwen (bij nieuwbouw).

Vanuit breder perspectief gezien: waarom bouwen bouwers niet standaard bij nieuwbouw een Douche WTW in? Zelf den ik door een combinatie van factoren:
1. Bouwers zijn niet/onvoldoende bekend met Douche WTW
2. Bouwers zijn niet zo duurzaam: zolang ze voldoen aan de normen vinden ze het OK
3. Douche WTW heeft geen impact op de energieklasse bepaling van woning;
4. Er is geen verplichting, dus waarom zouden ze? (bouwers)?

Voor wat betreft punt 4: hier zie ik een rol in bestuurlijk/politiek Nederland (verplichting/ of een "pas toe of verklaar waarom niet" constructie).
Volgens mij is het niet zo makkelijk als je denkt. Zelfs als een DWTW prima zou functioneren, dan nog moet er rekening mee gehouden worden in het ontwerp. Je koudwater- en rioolleiding moeten in de buurt van elkaar liggen om dit mogelijk te maken. Bij mijn (bestaande bouw) is het echt nauwelijks te realiseren, er is gewoon geen ruimte voor. Bij nieuwbouw heb je wat meer mogelijkheden, maar als in het ontwerp de koudwaterleiding en rioolpijp op totaal verschillende plekken liggen, dan is het nagenoeg niet meer te doen. Dus dan zou je er al bij de planning en het ontwerp van de woning rekening mee moeten houden, en dan doe je het dus meteen voor alle woningen, terwijl een groot deel van de eigenaren waarschijnlijk niet bereid is om er extra voor te betalen.

Je denkt dat je nieuwbouw koopt, maar omdat het ontwerp van de woning al gedaan is, koop je eigenlijk bestaande bouw die nog gebouwd moet worden. Seriematige bouw kun je niet aanpassen, want dan is het geen seriematige bouw meer en vervallen de kostenvoordelen die de bouwer daarmee behaalt.

Overigens heb ik er een heel hard hoofd in dat zo'n WTW echt veel bespaart. 50% besparen op je gasrekening voor douchen lijkt mij totaal onrealistisch. Je kunt beter de tapwatertemperatuur van je cv-ketel op 50 graden zetten, dan heb je een veel hoger rendement en hoef je minder koud bij te mengen, maar ja, dat durft niemand want legionella...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
PhilipsFan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:44:
[...]
Overigens heb ik er een heel hard hoofd in dat zo'n WTW echt veel bespaart. 50% besparen op je gasrekening voor douchen lijkt mij totaal onrealistisch.
Eens, 35% is een stuk realistischer.
Je kunt beter de tapwatertemperatuur van je cv-ketel op 50 graden zetten, dan heb je een veel hoger rendement en hoef je minder koud bij te mengen, maar ja, dat durft niemand want legionella...
Ik heb langere tijd de aanvoer op 43 graden gehad, omdat de enige tappunten waar we warm gebruiken de keuken en badkamer zijn. Onze CV stond beneden dus het water moet hoe dan ook een lange weg afleggen, maar alles gaat door hetzelfde pijpje die dus dagelijks netjes doorgespoeld wordt. Nu met de warmtepomp + boiler staat de temperatuur wat hoger, al is dat eigenlijk nog steeds overkill.

Bedenk ook dat het koude aanvoerwater altijd onder de 10 graden is, en we hadden alleen een mini hoeveelheid opslag in de platenwisselaar die minimaal 1x per dag flink opgestookt werd (dat was een trucje waarbij dit op minimaal 32 graden gehouden werd om de warmtesensor te gebruiken om warmwaterafname te meten, veel goedkoper en betrouwbaarder dan een stromingsmeter). Ofwel: tenzij je ergens halflauw water langere tijd stil hebt staan is het risico op legionalla vrij klein.

[ Voor 3% gewijzigd door mawashigeri op 05-07-2024 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:51
[...]

De douche WTW leveranciers hebben hun werk in ieder geval goed gedaan. Heb je je wel eens verdiept in de rekensom waarop ze de besparing baseren? Gaan ze niet stiekem uit van een CV-ketel met een hoge aanvoertemperatuur ipv een boiler vat met water van 45-50 graden. Hoe lang is de douchte beurt waarmee ze rekenen? Is dat wel een realistische aanname? Er komt geen bad? Daarbij werkt de douche WTW namelijk niet.

Energetisch gezien doet een douche WTW heel weinig op de totale energie kosten van een huis. Leuk als het allemaal past, maar zeker niet heilig. Zelf hier in de verbouwing bewust geen douche WTW geplaatst, primaire badkamer op de begane grond. Dus een pijp WTW past niet, een goot ding heeft een lager rendement, om de in te bouwen had de betonvloer uitgehakt moeten worden, om dan vervolgens een extra koudwaterleiding zo'n beetje het hele huis door te leggen.

Dus laten we dit soort zaken vooral niet gaan lopen verplichten, worden nieuwe huizen nog duurder van en wordt het nog minder interessant om instap woningen te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Oilman De watertemperatuur van de ketel is dankzij de thermostaatkraan niet echt een factor.
@PhilipsFan ergens tussen 35% en 55% is wel realistisch. Hangt af van manier van aansluiten (koud naar douche en/of koud naar ketel), doucheduur, debiet etc.
Bv ape2001 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Sowieso is dat topic een nuttige bron van praktijkdata, zie de gepinde posts.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 05-07-2024 15:25 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
mawashigeri schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Wil jij nou eigenlijk zeggen dat je vrouw & kinderen niet getraind krijgt om deuren te sluiten? Tsk.
Ik ben al blij dat ze soms het licht uitdoen :)
Ja, het is wat he? In opvoeden zit gewoon minder winst dan technische maatregelen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
Proton_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:22:
@Oilman De watertemperatuur van de ketel is dankzij de thermostaatkraan niet echt een factor.
Dat is het zeker wel. Een HR-ketel haalt het hoogste rendement als de temperatuur zo laag mogelijk is. Het gaat dan vooral om het aangevoerde water. Hoe hoger de temperatuur, hoe minder condensatie en hoe lager het rendement. Een DWTW verlaagt dus ook het rendement van de ketel, al weet ik niet hoeveel.
@PhilipsFan ergens tussen 35% en 55% is wel realistisch. Hangt af van manier van aansluiten (koud naar douche en/of koud naar ketel), doucheduur, debiet etc.
Bv ape2001 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Sowieso is dat topic een nuttige bron van praktijkdata, zie de gepinde posts.
Dat is een topic van enthousiastelingen, maar misschien hoort de TS daar ook wel bij. De totale hoeveelheid gas die gebruikt wordt voor warm water is niet zo groot, zeker niet als je al zuinig bent met douchen etc. Ik betwijfel echt hoeveel je per jaar bespaart, het zal hooguit 3 tientjes zijn. Als je dan ziet hoeveel moeite je moet doen voor die paar tientjes, dan denk ik dat die moeite beter ergens anders wordt besteed waar meer bespaard kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@PhilipsFan Jee. Na. De ketels die condenseren op SWW doen dat toch wel, er komt immers <35 graden binnen, met of zonder DWTW. Het zal misschien een paar procent schelen. Daar staat tegenover dat het rendement weer toeneemt onder lagere belasting, elke kW die de DWTW terugwint regelt de gasvlam terug waardoor de warmtewisselaar relatief oversized wordt.

Als je überhaupt nog een gasketel hebt.
Bij een boiler kan je ~30% langer douchen voordat-ie leeg is en is de boiler ook sneller weer op temperatuur. Moeilijker in geld uit te drukken maar vaak wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

PhilipsFan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:22:
[...]
Ik betwijfel echt hoeveel je per jaar bespaart, het zal hooguit 3 tientjes zijn.
Inderdaad is de besparing beperkt. Zonder douche WTW gebruik ik 1,1 kwh per dag voor de WP boiler. 124 euro per jaar voor een gezin van 5. Stel dat je daar 50% van bespaard... 5 euro per maand *O* Maar het is wel leuk :) Wasmachine-aan-WP-boiler bespaar ik meer mee, is stukken goedkoper en peanuts qua aansluiten.
En met PV overschot zoals nu is het financieel rendement van DWTW helemaal huilen...

Ik doe het meer voor de 'vergroting' van de boiler zoals @Proton_ als ander voordeel noemt.

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 05-07-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harapagornis
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-09-2024
Ons project - 24 huizen - hadden WTW. Allemaal lekkage. Wat ook door de verzekeraar netjes gedekt is. De adviseur die langskwam om te kijken zei gewoon dat WTW altijd lekkages gingen geven. Je energiewinst tov de problemen is het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDsvs
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:40
Harapagornis schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:56:
Ons project - 24 huizen - hadden WTW. Allemaal lekkage. Wat ook door de verzekeraar netjes gedekt is. De adviseur die langskwam om te kijken zei gewoon dat WTW altijd lekkages gingen geven. Je energiewinst tov de problemen is het niet waard.
Wat voor type douche WTW werd er gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:32:
@PhilipsFan Jee. Na. De ketels die condenseren op SWW doen dat toch wel, er komt immers <35 graden binnen, met of zonder DWTW. Het zal misschien een paar procent schelen. Daar staat tegenover dat het rendement weer toeneemt onder lagere belasting, elke kW die de DWTW terugwint regelt de gasvlam terug waardoor de warmtewisselaar relatief oversized wordt.

Als je überhaupt nog een gasketel hebt.
Bij een boiler kan je ~30% langer douchen voordat-ie leeg is en is de boiler ook sneller weer op temperatuur. Moeilijker in geld uit te drukken maar vaak wel wat waard.
Ik begrijp het ~30% langer douchen uit een (warmtepomp)boiler niet. Heb je misschien een rekenvoorbeeld met welke temperaturen en rendement je dan rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Dre schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Ik begrijp het ~30% langer douchen uit een (warmtepomp)boiler niet. Heb je misschien een rekenvoorbeeld met welke temperaturen en rendement je dan rekent.
Je mengt warm water uit de boiler met koud water om op 38 graden te komen. Als de DWTW het koude water voorverwarmt hoeft de boiler minder water te leveren dus duurt het langer voor je boiler koud is.
Komt nog bij dat je boiler wordt aangevuld met voorverwarmd water ipv steenkoud water.

Als je boiler uiteindelijk de 40 graden bereikt meng je niks meer bij vanaf de DWTW en valt de helft van je DWTW rendement weg, maar voor het zover is sta je al even een tijdje onder de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:21
Harapagornis schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:56:
Is ook mijn ervaring van wat ik gezien heb, heb het niet zo op die dingen, tenzij je ze in de kruipruimte kwijt kunt en zo maakt dat je ze kan uitbouwen om te inspecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dre bijvoorbeeld Seafarer in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?" meldt dat het debiet door de ketel met DWTW 20% lager is bij een hoger debiet en hogere temperatuur uit de douchekop.
Bij een ideaal stratificerende boiler op dezelfde temperatuur zou in dat geval dus 20% langer gedoucht kunnen worden.

Als we rekenen met een boiler van 60 graden (antilegionellatemperatuur), bij een watertemperatuur van 10 graden moet er dus 60:40 gemengd worden voor 40 graden uit de douchekop.
De DWTW krikt de watertemperatuur op naar 25 graden, dan moet er 43:57 gemengd worden.
Voor hetzelfde debiet uit de douchekop is dat 29% minder uit de boiler.
Je hebt gelijk dat met een lagere boilertemperatuur de langdouchebonus minder wordt, maar de opwarmtijdbonus wordt dan weer groter.
Bovendien krijg je met DWTW water van 25 graden in plaats van 10 als de boiler leeg is :)

Gecombineerd met een warmtepompboiler in spaarstand (45 graden) levert het maar 12.5% meer douchetijd op (de opwarmbonus uitrekenen laat ik aan jou). Met een zonneboiler op 80 graden gaat het over de 35%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

WTW systeem is heel verstopping gevoelig waar zo bouwbedrijf nooit aansprakelijk voor wilt zijn.

Rendement/energie besparing. Schrijf weg tegen de kosten van warm water wat met een cob 5 warmtepomp wordt opgewekt op de zonne energie waarvoor je anders 10cent per kWh voor krijgt.

Mocht je heel zuinig zijn met warm water dan zou ik zeggen gooi af toe toch even de heet water kranen open wil je niet dat je afvoer buizen dicht slippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

PhilipsFan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:22:
[...]
Dat is het zeker wel. Een HR-ketel haalt het hoogste rendement als de temperatuur zo laag mogelijk is. Het gaat dan vooral om het aangevoerde water. Hoe hoger de temperatuur, hoe minder condensatie en hoe lager het rendement. Een DWTW verlaagt dus ook het rendement van de ketel, al weet ik niet hoeveel.
Ik kan dit beamen, hier had ik warmtepomp boiler 50 graden met daarachter cv ketel die er 65 graden van maakte. Het was een HRe ketel 2015 maar rendement van de ketel was hier door niet geweldig.

Voor een warmtepomp geld dit trouwens ook. Die heeft minder energie nodig om water van 10 graden te verwarmen naar 20 graden van van 20 naar 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
Zoals ik douche: douchekraan geregeld dichtdraaien, werkt een douche wtw nóg minder.
Ik krijg vaak de indruk dat vele mensen de douchekraan continu open hebben staan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:26:
[...]

Voor een warmtepomp geld dit trouwens ook. Die heeft minder energie nodig om water van 10 graden te verwarmen naar 20 graden van van 20 naar 30 graden.
Klopt, maar dat gaat ie ook niet doen. Van 25 naar 50 kost minder energie dan van 10 naar 50. De T_ingesteld veranderd immers niet. COP mag best inkakken, het verbruik daalt toch en dat betaal je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:02
Ik had dit probleem ook bij mijn bouwer, baalde daar eerst best van.

Maar door de regels goed te lezen een gratis vat upgrade gehad naar 280Liter. En het geld wat ik niet uit kan geven aan de douche WTW heb ik in mijn hoofd maar besteed aan extra zonnepanelen (dak vol). Met een redelijk COP is die afweging niet eens zo verkeerd.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:21
natural colour schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:34:
Zoals ik douche: douchekraan geregeld dichtdraaien, werkt een douche wtw nóg minder.
Ik krijg vaak de indruk dat vele mensen de douchekraan continu open hebben staan.
Wel fijn als je doucht ja :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 14:07
Rendement/energie besparing. Schrijf weg tegen de kosten van warm water wat met een cob 5 warmtepomp wordt opgewekt op de zonne energie waarvoor je anders 10cent per kWh voor krijgt.

COP gaat meer richting de 1.4-1.8 bij deze temperatuurvraag.Dan is het ineens wat meer besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ik heb zelf een WTW en ik douche altijd koud maar ik kan het niet aanraden het water is precies even koud ik had kouder verwacht, jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:50
Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 01:18:
Ik heb zelf een WTW en ik douche altijd koud maar ik kan het niet aanraden het water is precies even koud ik had kouder verwacht, jammer.
Ik heb ook een WTW en ik douche nooit, dus ik kan het niet aanraden want het water is lekker warm, dat had ik niet verwacht. :+
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.