Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Het viel mij op dat er nog geen topic is over waterbesparende douchekoppen.
Dit is een van de meest makkelijke manier om serieus water en vooral gas mee te besparen.

Met dit topic roep ik ervaringen op, om ervaringen over douchekoppen en waterbesparende slangen te delen.
Dit topic gaat alleen over waterbesparende slangen en douchekoppen klasse Z.

Een gemiddeld verbruik per 50l warmwater bedraagt 0.2m3 gas (€0.25), volgens internet komt dit gemiddeld op 5 minuten douchen.
Wil je dus hetzelfde gasverbruik hebben maar ipv 5 minuten lekker 10 minuten douchen dat kan! Met een waterbesparende douchekop van 5l per minuut.
Een waterbesparende douchekop in Klasse Z is het zuinigst en laat maar 4 tot 7 liter water per minuut door.
Klasse D is het minst zuinig en telt 17 tot 22 liter per minuut.
Met een douchekop uit klasse Z verbruik je dus 40% minder water dan met een douchekop uit klasse D.
Maar de grote vraag is wat zijn goede? deel je evaring met elkaar en vermeld ook vooral de prijs erbij en misschien voor de leuk een berekening van hoelang het duurt voordat je het eruit hebt.

Meer leesvoer?
https://www.sanitairwinke...aterbesparende-douchekop/
https://www.milieucentraa...besparen-onder-de-douche/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

0,2 m³ gas komt op het moment ongeveer op 25 cent geloof ik.
Het water zelf is ongeveer 5 cent voor 50 liter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12
Ik heb een Damixa pine handdouche 6l/m naast mijn hoofddouche hangen. De pine is ook als hoofd douche te krijgen in minder luxe set. Het is een fijn en prima ding.

offtopic:
Hoogddouche is een van de zuinigste regendouches op de markt, Damixa silhouette met 10l/m. Daarmee off-topic voor hier, maar hij is met de kraan geknepen onder de 7 nog best fijn.

Ik heb een custom combinatie van Damixa. Mijn oog op waterbesparing en toch luxe, in combinatie voor het oog voor details werd door filiaal manager sanidump en vertegenwoordiger Damixa gewaardeerd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:08
Sinds een jaar een Niebla 5 l/m
https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/5-l-min/
Echt een top ding.
Daarvoor hadden we een 9 l/m Lidl random douchekop maar deze voelt lekkerder.
En bespaart ook nog.
Mijn vrouw heeft heel lang dik haar kan de shampoo er prima mee uitspoelen.
We douchen nu wel iets warmer omdat de losse druppels sneller afkoelen.
Maar dan blijft de ketel zacht branden ipv te pendellen.
Temp van warmwater staat op 63°c

[ Voor 9% gewijzigd door 3dmazter op 08-12-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Grohe vitalo joy hier.

Prima douche ervaring (voor een man.... kuch)

Gas kost dat niet, want douche wtw, en stroom direkt van de panelen via een Aton power to Heat en 450 hygienebuffer.
In de winter doet de 11 kW doorstromer mee.

Zit vaak rond de 40-45 ltr (totaal) met 5 minuten douchen
Heb er volgens mij ook nog een doorstroom begrenzer rubbertje in de slang zitten

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2023 16:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jappe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-04 21:11
Goed topic! Hier ook sinds enkele weken de Niebla 5 l/min. Voor mij persoonlijk een zeer goede douchekop die nauwelijks inlevert qua comfort. En ik hoef de thermostaatkraan niet warmer te zetten dan anders. Mijn vorige douchekop deed 12 l/min, dus dat is een behoorlijk verschil.

Heel anders is de ervaring van mijn vriendin.. zij geeft aan dat het uitspoelen van shampoo erg lastig is met deze douchekop. Zij staat er daardoor nu veel langer onder dan anders. Hierdoor is de besparing niet of nauwelijks.

Ik kijk dus met een schuin oog naar een andere douchekop. Het liefst een met verschillende standen, zodat je iets meer water hebt op het moment dat je je haren wil uitspoelen. Wat mij opvalt bij de zoektocht is dat veel fabrikanten geen specificaties van de besparing erbij zetten. Ze strooien vooral met kreten als "tot 30% besparing". Dat is voor mij al een reden om niet voor een dergelijke douchekop te kiezen.

Ik houd dit topic in de gaten, ik ben benieuwd naar andere ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:25:
Ik heb een Damixa pine handdouche 6l/m naast mijn hoofddouche hangen. De pine is ook als hoofd douche te krijgen in minder luxe set. Het is een fijn en prima ding.
Ik heb dezelfde. Werkt prima. Ik heb de kraan hooguit op 30% open staan en dat geeft ruim voldoende water.

Gasverbruik is ca. 0,1m3 per 10 minuten bij normale watertemperatuur (dus niet heet en niet lauw).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20

franssie

Save the albatross

Ik heb ooit een Niebla 5L geprobeerd, ik moest de watertemperatuur dermate omhoog jagen om het niet koud te krijgen dat het besparende effect weg was, en het comfort. Dat ding spoelt de shampoo niet uit mijn haar, nu was ik mijn haar niet heel vaak maar als ik doe moet het goed en geen 20 minuten duren.

Gek genoeg heb ik een Grohe douchekop die zo rond de 7L zit, ooit meegeleverd met een set van stang en douchekraan, maar die is niet niet los te koop.

Dus, goed topic, ik ben in de markt voor een douchekop die wel genoeg kracht heeft om door je haar te spoelen ipv de mest van de niebla en om ook zeep van je lichaam te spoelen ipv het alleen vochtig te krijgen.

Ik zag er al eentje langskomen hierboven waar ik verder onderzoek naar ga doen.

edit: Die Niebla kostte toen EUR 75 direct bij hunzelf, en bij Amazon kocht ik een zeer goed vergelijkbare Methven Satinjet Kiri SJK23 voor EUR 24 destijds.( twee jaar geleden)

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 31-12-2023 21:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ronald schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:25:

offtopic:
Hoogddouche is een van de zuinigste regendouches op de markt, Damixa silhouette met 10l/m. Daarmee off-topic voor hier, maar hij is met de kraan geknepen onder de 7 nog best fijn.

Ik heb een custom combinatie van Damixa. Mijn oog op waterbesparing en toch luxe, in combinatie voor het oog voor details werd door filiaal manager sanidump en vertegenwoordiger Damixa gewaardeerd.
Heb je typenummers nog ergens in je email staan? Ik vind er wel een paar - maar je ervaringen klinken belovend.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
franssie schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:26:
Ik heb ooit een Niebla 5L geprobeerd, ik moest de watertemperatuur dermate omhoog jagen om het niet koud te krijgen dat het besparende effect weg was, en het comfort. Dat ding spoelt de shampoo niet uit mijn haar, nu was ik mijn haar niet heel vaak maar als ik doe moet het goed en geen 20 minuten duren.

Gek genoeg heb ik een Grohe douchekop die zo rond de 7L zit, ooit meegeleverd met een set van stang en douchekraan, maar die is niet niet los te koop.

Dus, goed topic, ik ben in de markt voor een douchekop die wel genoeg kracht heeft om door je haar te spoelen ipv de mest van de niebla en om ook zeep van je lichaam te spoelen ipv het alleen vochtig te krijgen.

Ik zag er al eentje langskomen hierboven waar ik verder onderzoek naar ga doen.

edit: Die Niebla kostte toen EUR 75 direct bij hunzelf, en bij Amazon kocht ik een zeer goed vergelijkbare Methven Satinjet Kiri SJK23 voor EUR 24 destijds.( twee jaar geleden)
Je zet de temperatuur niet hoger je mengt minder koud bij.
Dus je bespaard wel water.
Maar omdat je minder Liter per minuut er doorheen krijgt maak je dus ook minder heet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

3dmazter schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:13:
[...]

Je zet de temperatuur niet hoger je mengt minder koud bij.
Dus je bespaard wel water.
Maar omdat je minder Liter per minuut er doorheen krijgt maak je dus ook minder heet water.
Zo kan je het ook berekenen, maar omdat ik er mijn haar niet mee kon wassen bleef ik er langer onder staan ...
Het zal werken als je kaal bent wellicht, maar die nevel doet niets als je shampoo wilt uitspoelen in mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12
franssie schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:44:
[...]

Heb je typenummers nog ergens in je email staan? Ik vind er wel een paar - maar je ervaringen klinken belovend.
Dit zou de losse douchekop moeten zijn, maar ook in diverse sets
https://damixa.nl/handdouche-p1337

Overigens is een paar graden meer temperatuur snel zuiniger dan meer debiet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:01
NicoHF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:12:
Het viel mij op dat er nog geen topic is over waterbesparende douchekoppen.
Deze is er wel: Waterbesparende douchekop, maakt het écht verschil?
franssie schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:26:
Niebla is gewoon rebranded Methven. ;) Op mijn Niebla douchekop besteld op niebla.nl staat ook "Methven".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Xander schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:41:
[...]

Deze is er wel: Waterbesparende douchekop, maakt het écht verschil?

[...]

Niebla is gewoon rebranded Methven. ;) Op mijn Niebla douchekop besteld op niebla.nl staat ook "Methven".
Die heb ik ook eerst gekocht maar na meten bleek deze geen 5L/min te geven maar meer.
zelfs meer dan de oude douchekop.
Meet hem eerst even zelf na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
3dmazter schreef op maandag 1 januari 2024 @ 01:20:
[...]

Die heb ik ook eerst gekocht maar na meten bleek deze geen 5L/min te geven maar meer.
zelfs meer dan de oude douchekop.
Meet hem eerst even zelf na.
Doet 4,7l/min hier. Minder dan de oude Grohe douchekop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
Leuk topic! Ontbrak idd nog op tweakers.

Omdat onze woning is opgeleverd met warmtepomp en 180L SWW voorraadvat, ben ik destijds voor de oplevering al opzoek gegaan naar een geschikte waterbesparende douchekop klasse Z.

Mijn ervaringen:

Eerst een Niebla, of eigenlijk Methven 5L/mij neveldouche geprobeerd. Het ding gaf inderdaad 5L/min aan nevel. Voor mijn gevoel koelt de nevel sneller dan een waterstraal, de nevel gaf veel vocht in de directe omgeving en de vrouw kreeg lang haar niet uitgespoeld.

Na veel gegoogle ben ik de ecosavers douchekop tegengekomen. Goedkoop ding van <€20,-. Verbruikt ca. 5,5L/min (zelf gemeten). Mengt lucht bij het water. Dit geeft iets meer geluid maar is niet hinderlijk. Inmiddels 3 jaar in gebruik naar tevredenheid.

Onlangs zag ik zuinige douchekoppen van ecorain. Model Charly van 13cm (3cm groter dan de ecosaver) zou 5,3L/min gebruiken en heeft 3 standen. Kost €29,95. Ik ben wel benieuwd of deze nog beter aanvoelt dan de ecosavers. Ze hebben overigens meerdere modellen, ook relatief zuinige regendouches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Laatst online: 24-11-2024
Ecosavers. €12.5.

Even wennen maar het bespaard zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr-schultzz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:50
Niet mooi wel effectief (ook qua kosten)

https://www.gamma.nl/asso...bo-saver-chroom/p/B374305

Ook de waterdruk/straal van de douche is significant beter, als je mensen met lange haren in huis hebt willen ze nooit anders meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
In het kader van een goede start van het nieuwe jaar, speciaal voor dit topic even een meting gedaan van onze ecosavers douchekop. Gewoon met een grote soeppan. De resultaten zijn nog een stukje gunstiger dan de 5,5L/min opgave door de fabrikant.

De meetopstelling 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIWFMX73KOWg8vJGVUULgzotjpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kucbN4JPrk6DBzbMnOlB9mXA.jpg?f=fotoalbum_large

Na 1 minuut zit er 4 liter warm water in de pan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHpWEeHgGQJgt9mFP2_ZyRcU7HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIABzMAaMxnWsf3wJ5Vi9K4i.jpg?f=fotoalbum_large

Op de vorige foto zie je dat het water erg troebel lijkt, dit komt door de bijgemengde lucht. Na douchen en afdrogen is de lucht uit het water en blijkt het verbruik zo'n 3,5L/min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2hdUvbTHlObxyjtOThVStvRkCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DCJ75vXbTR5qUIAQBxZAvgO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is gemeten bij de mengkraan volledig open, er zit nog een waterbesparende stand op de mengkraan, deze stand gebruik ik doorgaans. Dan komt er nog iets minder water uit de kraan, maar dit heb ik niet gemeten.

[ Voor 11% gewijzigd door G-addict op 01-01-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Er zitten vermoedelijk ook enkele nadelen aan (sommige) waterbesparende douchekoppen:
Een douche wtw wordt minder effectief (minder "rendabel"), met kalkhoudend water neemt de kans op verstoppingen toe, nog wat vergeten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Laatst online: 00:01
dunklefaser schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:44:
Er zitten vermoedelijk ook enkele nadelen aan (sommige) waterbesparende douchekoppen:
Een douche wtw wordt minder effectief (minder "rendabel"), met kalkhoudend water neemt de kans op verstoppingen toe, nog wat vergeten?
Het duurt langer voordat de douche warm is, immers dat gaat ook met minder liters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Aan de hand van de reactie van @3dmazter mbt Niebla douchekop was ik op onderzoek uit gegaan en kwam ik erachter dat de Methven hetzelfde merk is (de reacties die er nu staan dat het hetzelfde merk is dat stond er toen der tijd nog niet😉).
Op die manier kwam ik op onderstaande douchekop uit die ik gekocht had voor €28 (kost nu tijdens plaatsen van deze reactie €37)
Methven Satinjet Kiri
https://www.amazon.nl/Met...chekop%2Caps%2C123&sr=8-1

Is dit trouwens wel echt exact dezelfde of zit er toch nog verschil in?

Nadat ik die binnen had ben ik hem gaan testen en gaan meten en er kwam geen 5.5l uit maar 8 liter water, dat is veel te veel water, dus heb hem terug gestuurd.
Aan de hand van de reactie hierboven van @G-addict had ik geen rekening gehouden dat er extra lucht in het water zit, zou dat 2.5l lucht geweest kunnen zijn?

Deze douchekop beviel trouwens wel goed als de kraan voluit open stond dus met 8L, zodra je hem afknijpt met de kraan merk ik wel dat er te weinig water op me lichaam komt waardoor ik het koud kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
NicoHF schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:31:
Aan de hand van de reactie van @3dmazter mbt Niebla douchekop was ik op onderzoek uit gegaan en kwam ik erachter dat de Methven hetzelfde merk is (de reacties die er nu staan dat het hetzelfde merk is dat stond er toen der tijd nog niet😉).
Op die manier kwam ik op onderstaande douchekop uit die ik gekocht had voor €28 (kost nu tijdens plaatsen van deze reactie €37)
Methven Satinjet Kiri

De Niebla 5L/min douchekop is volgens mij exact hetzelfde als de Methven Kiri Low Flow zoals bijvoorbeeld hier: https://www.zuenco.nl/product/methven-kiri-mk2-low-flow/

Maar het model wat jij besteld heb is anders, die heeft veel meer spuitmondjes en ik zie bij amazon ook geen opgave van het waterverbruik staan.
Nadat ik die binnen had ben ik hem gaan testen en gaan meten en er kwam geen 5.5l uit maar 8 liter water, dat is veel te veel water, dus heb hem terug gestuurd.
Aan de hand van de reactie hierboven van @G-addict had ik geen rekening gehouden dat er extra lucht in het water zit, zou dat 2.5l lucht geweest kunnen zijn?
Geen idee, lijkt me veel. Ik controleer het verbruik met de watermeter die ik realtime uitlees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
NicoHF schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:31:
Methven Satinjet Kiri

Deze douchekop beviel trouwens wel goed als de kraan voluit open stond dus met 8L, zodra je hem afknijpt met de kraan merk ik wel dat er te weinig water op me lichaam komt waardoor ik het koud kreeg.
toon volledige bericht
De douchekop in de link is idd een 8L/min douchekop. Dat staat ook vermeld op 1 van de foto's waar deze douchekop van 8L/min wordt vergeleken met een standaard douchekop van 15L/min. Je moet de low flow versie even opzoeken als je verder wel tevreden bent over het nevelsysteem.

Niebla is exact hetzelfde als Methven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zie het nu pas dat er 8l bij staat in de afbeelding dat had wel iets duidelijker gemogen 😅
Thanks @G-addict en @Xander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
NicoHF schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:16:
Zie het nu pas dat er 8l bij staat in de afbeelding dat had wel iets duidelijker gemogen 😅
Thanks @G-addict en @Xander
Dan kun je nu mooi opzoek naar de juiste uitvoering, of je probeert een ecosavers/ecorain/whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
G-addict schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Dan kun je nu mooi opzoek naar de juiste uitvoering, of je probeert een ecosavers/ecorain/whatever.
Omdat de Kiri warmer water nodig heeft denk ik dat het meer gas kost.
De ecorain ziet er wel interessant uit mede door de brede douchekop.
Zelf ben ik best breed door sporten en heb vaak dat me schouders niet goed nat worden door smalle douchekoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
NicoHF schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Omdat de Kiri warmer water nodig heeft denk ik dat het meer gas kost.
Mijn gasverbruik tijdens douchen is van ca. 18L/min naar ca. 14L per minuut gegaan in een vergelijkbare periode*. Mijn waterverbruik van 8L naar 4,7L. Dus ja de procentuele besparing op gas is kleiner dan die op water maar het blijft een besparing, ik ben niet meer gaan gebruiken.

* De seizoenen zijn hier ook een grote invloed, in de winter is het leidingwater blijkbaar kouder dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-04 14:00
Ik heb iets meer dan een jaar de Hydrao Aloe, die heeft (instelbare) kleuren voor hoeveel je verbruikt hebt en een app waar je je verbruik mee kan bijhouden (helaas moet je hier wel een account voor aanmaken). Maar het gamificeren minder water te gebruiken werkt hier een stuk beter dan met een zandlopertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:08
Tim123 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Het duurt langer voordat de douche warm is, immers dat gaat ook met minder liters..
Emmertje onder de douche erbij, koude water opvangen en gebruiken om het toilet door te spoelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04
Xander schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:40:
De Niebla 5L/min douchekop is volgens mij exact hetzelfde als de Methven Kiri Low Flow zoals bijvoorbeeld hier: https://www.zuenco.nl/product/methven-kiri-mk2-low-flow/
Klopt, dat is dezelfde als die Niebla voor een veel te hoog bedrag verkoopt. 3 jaar terug was de Methven Kiri Low Flow (5,5 l/min) zo'n €35 bij bv. Saintairwinkel.nl die voeren ze echter helaas niet meer.

Nu vragen ze meer dan het dubbele voor exact hetzelfde ding met een ander naampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Xander schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Mijn gasverbruik tijdens douchen is van ca. 18L/min naar ca. 14L per minuut gegaan in een vergelijkbare periode*. Mijn waterverbruik van 8L naar 4,7L. Dus ja de procentuele besparing op gas is kleiner dan die op water maar het blijft een besparing, ik ben niet meer gaan gebruiken.

* De seizoenen zijn hier ook een grote invloed, in de winter is het leidingwater blijkbaar kouder dan in de zomer.
Als ik je goed begrijp is het gasverbruik naar beneden gegaan tegenover jou vorige douchekop?
Maar dat zegt nog niks over dat de Kiri meer gasverbruik heeft dan een andere die evenveel liters water gebruikt toch?

Mijn gedachte is namelijk als je meer warmwater moet toevoegen om de watertemperatuur omhoog te gooien dat het meer gas kost.
Als voorbeeld
Douchekop A gebruikt 5L per minuut temperatuur 38 graden
Douchekop B gebruikt 5l per minuut temperatuur 40 graden

Douchekop B verbruikt meer gas, dat klopt toch?

Edit niet alleen waterverbruik maar vooral ook gasverbruik vind ik belangrijk.
Gas kost namelijk het meeste en heeft ook meer milleu impact

[ Voor 6% gewijzigd door NicoHF op 01-01-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

NicoHF schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Als ik je goed begrijp is het gasverbruik naar beneden gegaan tegenover jou vorige douchekop?<>
Ja zo lees ik dat ook, en dat ik ook niet gek. Als de waterstroom lager is kost het meer energie om er warmte in te stoppen.
Net zoals de opmerking dat een WTW douche minder effectief werkt bij een lagere aanvoer van warm water.

Beide DUH als je dit principe begrijpt: Vissen halen effectief zuurstof uit water door dat in tegenstroom te doen op hun bloedstroom. Zo werkt een goede WTW ook met warmte.
En minder doorstroming danwel temperatuur is minder oogst | maar er blijft rendement. Wel zal de TVT afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
[...]

Als ik je goed begrijp is het gasverbruik naar beneden gegaan tegenover jou vorige douchekop?
Maar dat zegt nog niks over dat de Kiri meer gasverbruik heeft dan een andere die evenveel liters water gebruikt toch?
Precies, ik bespaar ten opzichte van de vorige douchekop.

Mogelijk zijn er andere douchekoppen met een gelijk waterverbruik waarbij de temperatuur minder hoog hoeft en het gasverbruik nog lager wordt, maar dan is het natuurlijk nog maar afwachten wat ik van het douchecomfort ga vinden. ;) Het water voelt wat kouder aan door bijgemengde lucht maar datzelfde zorgt ook voor een hardere straal.

Ik heb geen andere douchekoppen met een soortgelijk waterverbruik getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
[...]

Mijn gedachte is namelijk als je meer warmwater moet toevoegen om de watertemperatuur omhoog te gooien dat het meer gas kost.
Als voorbeeld
Douchekop A gebruikt 5L per minuut temperatuur 38 graden
Douchekop B gebruikt 5l per minuut temperatuur 40 graden

Douchekop B verbruikt meer gas, dat klopt toch?

Edit niet alleen waterverbruik maar vooral ook gasverbruik vind ik belangrijk.
Gas kost namelijk het meeste en heeft ook meer milleu impact
Je ketel maakt bijv 10L heet water van 75°c
daar moet 10 liter koud bij om het 35° te maken. want daar kun je onder douchen.
Je ketel gaat niet minder heet branden wel minder lang.
Nu komt er minder water door je douchekop.
Dus gaat de ketel even uit tot het hete water eruit is dan gaat hij weer aan om het nieuwe water op te warmen.
Dus minder gas verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
NicoHF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:12:
[...]

Maar de grote vraag is wat zijn goede? deel je evaring met elkaar en vermeld ook vooral de prijs erbij en misschien voor de leuk een berekening van hoelang het duurt voordat je het eruit hebt.
De Niebla is al vaker besproken op Tweakers. Omdat die douchekop relatief duur is, kan een snelle berekening best interessant zijn. Volgens https://www.nibud.nl/onde...ven/kosten-energie-water/ zijn de kosten van een douchebeurt als volgt:
Een douchebeurt kost gemiddeld 65 liter warm water, bij 7,5 minuten douchen. Daarvoor betaal je € 0,52 bij een gasboiler (ketel) en € 0,70 bij een elektrische boiler.
Als we die cijfers even extraheren naar een 5L douchekop:

Gemiddelde NederlandNiebla 5L
Waterverbruik (l)6537,5
Douchetijd (min)7,57,5
Kosten per beurt€ 0,52€ 0,3
Jaarlijks (2x per week)€ 49,92€ 28,8
Jaarlijks (7x per week)€ 187,2€ 108

Een simpele 7L douchekop kost twee tientjes in de bouwmarkt, de Niebla kost € 80. Dat prijsverschil (€ 60) haal je eruit vanaf één jaar (7x per week douchen) tot 3 jaar (2x per week douchen). Uiteraard kan het nog sneller als je de goedkopere Methven kan vinden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

XWB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:44:
[...]

De Niebla is al vaker besproken op Tweakers. Omdat die douchekop relatief duur is, kan een snelle berekening best interessant zijn. Volgens https://www.nibud.nl/onde...ven/kosten-energie-water/ zijn de kosten van een douchebeurt als volgt:

[...]

Waterverbruik (l)6537,5
Douchetijd (min)7,57,5

Een simpele 7L douchekop kost twee tientjes in de bouwmarkt, de Niebla kost € 80. Dat prijsverschil (€ 60) haal je eruit vanaf één jaar (7x per week douchen) tot 3 jaar (2x per week douchen). Uiteraard kan het nog sneller als je de goedkopere Methven kan vinden.
toon volledige bericht
Ik heb (voor de badkamer van onze kinderen) ook een waterbesparende douchekop aangeschaft, de Grohe Tempesta 100 . Die kost 24 euro en zou ook 5,7l per min moeten doen.

Dan ben je toch klaar voor 24 euro ? :)
Ik geloof best dat een duurdere kwalitatief beter kan zijn. Maar puur voor de besparing - in mijn geval een 300l boiler die met 5 gebruikt wordt - lijkt mij dit ok.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Laatst online: 24-11-2024
G-addict schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:29:
In het kader van een goede start van het nieuwe jaar, speciaal voor dit topic even een meting gedaan van onze ecosavers douchekop. Gewoon met een grote soeppan. De resultaten zijn nog een stukje gunstiger dan de 5,5L/min opgave door de fabrikant.

De meetopstelling 😉
[Afbeelding]

Na 1 minuut zit er 4 liter warm water in de pan.
[Afbeelding]

Op de vorige foto zie je dat het water erg troebel lijkt, dit komt door de bijgemengde lucht. Na douchen en afdrogen is de lucht uit het water en blijkt het verbruik zo'n 3,5L/min.
[Afbeelding]

Dit is gemeten bij de mengkraan volledig open, er zit nog een waterbesparende stand op de mengkraan, deze stand gebruik ik doorgaans. Dan komt er nog iets minder water uit de kraan, maar dit heb ik niet gemeten.
toon volledige bericht
Waarom kijkt iedereen hier naar die dure nieble terwijl bovendtaand apparaat van 12.5 prima voldoet.

Hij voelt nogal plastic aan maar na bijna 2 jaar ziet hij er nog uit als nieuw

Ik heb er nog een extra reduceerring van 4l ingedaan als experiment maar dat maakte geen verschil bij onze waterdruk.

Geen klachten bij de dames hier in huis en met een iets bewuster gedrag van 147m3 in 2021 naar 87 in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb nog een waterbesparende douchekop (grohe) en slang in de garage liggen, maar omdat de douchekop er zo bling bling uitzag toen we in dit huis kwamen nog niet gemonteerd. We douchen ook niet zo lang (3 minuten?), dus ik vraag me af of het echt zo veel bespaard.

Het duurt wel lang voor het warm water de douche bereikt heeft (zeker in de winter komt er eerst lang en veel koud water uit de kraan), volgens mij zouden we daar meer besparing uit kunnen halen maar dat wordt een beetje ingewikkeld om zelf op te lossen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

[...]

Waterverbruik (l)6537,5
Douchetijd (min)7,57,5

toon volledige bericht
Volgens mij klopt deze berekening niet.
Per 50 liter warm water wordt er namelijk 0.2m3 gas verbruikt dat betekend dat het per 65 liter 0.26m3 gas is dat komt neer met een gemiddelde prijs van €1.30 per m3 gas uit op €0.34 cent per douchebeurt.
De besparing is veel minder waardoor de terugverdientijd veel langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[...]
Uiteraard kan het nog sneller als je de goedkopere Methven kan vinden.
Niebla = Methven. De webshop die eerder de Methven douchekoppen goedkoper aanbood heeft ze niet meer in het assortiment. Methven komt uit het UK, misschien heeft de brexit wat invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Sport_Life schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:53:
[...]

Ik heb (voor de badkamer van onze kinderen) ook een waterbesparende douchekop aangeschaft, de Grohe Tempesta 100 . Die kost 24 euro en zou ook 5,7l per min moeten doen.

Dan ben je toch klaar voor 24 euro ? :)
Ik geloof best dat een duurdere kwalitatief beter kan zijn. Maar puur voor de besparing - in mijn geval een 300l boiler die met 5 gebruikt wordt - lijkt mij dit ok.
Grohe is ook gewoon premium kwaliteit hoor. Daarom is de Grohe ook 2x zo duur als een Ecosavers douchekop ;-) . Waarom mensen zoveel geld uitgeven aan een Methven/Niebla water vernevelaar is mij een raadsel, wellicht zit er goede marketing achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 09:13
G-addict schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Grohe is ook gewoon premium kwaliteit hoor. Daarom is de Grohe ook 2x zo duur als een Ecosavers douchekop ;-) . Waarom mensen zoveel geld uitgeven aan een Methven/Niebla water vernevelaar is mij een raadsel, wellicht zit er goede marketing achter?
Hier komt Grohe niet meer erin omdat ze juist een slechte kwaliteit leveren. Alles van Grohe krijgt hier een groene aanslag (roest van het chroom) zelfs zonder dat de kranen zijn schoongemaakt met poetsmiddel.

Grohe meldt dat het verkeerde poetsmiddel is gebruikt en er daardoor dus geen garantie op zit. Dit is dus binnen 2 jaar.

Een vernevelaar geeft meer comfort dan een douchestraal. Wij zoeken ook bewust een vernevelaar vanwege het besparen in combinatie met comfort, helaas zijn er niet zo heel veel keuzes daarin.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 08:06
Ik heb een tijd geleden een GROHE QuickFix Vitalio Start 250 Regendouche geplaatst.

Ik had al een Grohe kraan en douchestang, met dezelfde afstand tussen de schroefgaten in de tegelwand (dat zal wel de verwijzing zijn van de term "QuickFix"). Daardoor was het een eenvoudige klus om deze op te hangen met de bestaande gaten.

Deze regendouche heeft een extra keuzekraan, voor Eco/Regen/Hand. In de Eco-stand komt er voldoende water uit, ca. 5 L/min (gemeten via de watermeter pulsteller in HomeAssistant). Op de Regen-stand wordt dat ongeveer 6.5 L/min. Ik gebruik eigenlijk alleen de Eco stand nog ;)

De handdouche blijk ik niet echt meer te gebruiken, dus daar heb ik geen eigen verbruiksgegevens van, maar dat is volgens de informatie een reguliere Vitalo Start 100 douchekop, met 5.7 L/min.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 06:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

G-addict schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Badkamers zijn hetzelfde als keukens , onze 'master' badkamer hebben we door een badkamer winkel incl aannemer laten doen , totaal kosten 25k. Douche kost 1.500 euro , wastafel 2.000 etc.

Badkamer 2 hebben we zelf opgelapt, douchekop 24 euro, wastafel 500 euro... Etc.

Ik vraag me af of de kwaliteit ook zoveel beter is, maar ik vermoed dat de meeste marge in de portemonnee van die badkamer winkel valt .. En mocht de kwaliteit tegenvallen dan kan ik de komende 20 jaar nog 4 nieuwe wastafels kopen.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 03-01-2024 11:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Volgens mij klopt deze berekening niet.
Per 50 liter warm water wordt er namelijk 0.2m3 gas verbruikt dat betekend dat het per 65 liter 0.26m3 gas is dat komt neer met een gemiddelde prijs van €1.30 per m3 gas uit op €0.34 cent per douchebeurt.
De besparing is veel minder waardoor de terugverdientijd veel langer is.
De besparing is afhankelijk van meerdere factoren. Prijs van het water/gas/elektriciteit en hoeveel er gedoucht wordt.

In mijn geval, met een warmtepomp is er ook een flinke besparing doordat een SWW run 30-45 minuten duurt ipv 3 uur. De temperatuur in de woning daalt dus niet ver en de warmtepomp hoeft geen inhaalslag te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
G-addict schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:57:
[...]

De besparing is afhankelijk van meerdere factoren. Prijs van het water/gas/elektriciteit en hoeveel er gedoucht wordt.

In mijn geval, met een warmtepomp is er ook een flinke besparing doordat een SWW run 30-45 minuten duurt ipv 3 uur. De temperatuur in de woning daalt dus niet ver en de warmtepomp hoeft geen inhaalslag te maken.
De prijs van het Nibud is berekend op
*Deze kosten zijn gebaseerd op totaalverbruik onder het energieplafond waardoor het gastarief € 1,45 per m3 is en het elektriciteitstarief € 0,45 per kWh. En een gemiddeld watertarief van € 1,31 per m3.
Dus alleen gas en water

Inmiddels is de gasprijs al gedaald en zelfs als we de €1.45 per m3 aanhouden dan kom ik alsnog uit op €0.38 aan gas en water zal dan ongeveer €0.09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Hier komt Grohe niet meer erin omdat ze juist een slechte kwaliteit leveren. Alles van Grohe krijgt hier een groene aanslag (roest van het chroom) zelfs zonder dat de kranen zijn schoongemaakt met poetsmiddel.

Grohe meldt dat het verkeerde poetsmiddel is gebruikt en er daardoor dus geen garantie op zit. Dit is dus binnen 2 jaar.

Een vernevelaar geeft meer comfort dan een douchestraal. Wij zoeken ook bewust een vernevelaar vanwege het besparen in combinatie met comfort, helaas zijn er niet zo heel veel keuzes daarin.
Die groene aanslag heb ik bij geen enkele kraan meegemaakt. Raar dat Grohe zo moeilijk doet over garantie.

Over het comfort van een vernevelaar verschillen de meningen nogal. De een vind het fantastisch, de ander vind het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gameboy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:54:
Ik heb een tijd geleden een GROHE QuickFix Vitalio Start 250 Regendouche geplaatst.

Ik had al een Grohe kraan en douchestang, met dezelfde afstand tussen de schroefgaten in de tegelwand (dat zal wel de verwijzing zijn van de term "QuickFix"). Daardoor was het een eenvoudige klus om deze op te hangen met de bestaande gaten.

Deze regendouche heeft een extra keuzekraan, voor Eco/Regen/Hand. In de Eco-stand komt er voldoende water uit, ca. 5 L/min (gemeten via de watermeter pulsteller in HomeAssistant). Op de Regen-stand wordt dat ongeveer 6.5 L/min. Ik gebruik eigenlijk alleen de Eco stand nog ;)

De handdouche blijk ik niet echt meer te gebruiken, dus daar heb ik geen eigen verbruiksgegevens van, maar dat is volgens de informatie een reguliere Vitalo Start 100 douchekop, met 5.7 L/min.
Dat is erg zuinig! De opgave van grohe is 9,6L/min voor deze regendouche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gameboy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:54:

Aan de hand van jouw verhaal zijn we hier nu ook voor dezelfde douche in het zwart gegaan, maar dan met model met de kraan. De reden is dat alles in de douche hout, wit en mat zwart is. Behalve de douchekraan en het douchegarnituur, dat was nog chroom. Onlangs was de set netjes geprijsd en er zit nog een cashback op van €50,-.

Laatst dus even geplaatst, de kraan kon 1:1 over maar ik moest natuurlijk wel een gat boren om de stang te bevestigen. Ondanks dat was ik binnen 45 minuten klaar. Het verbruik lag hier heel wat hoger, zo'n 8-9L/min.
Dat past mij niet zo goed dus ik heb het opgelost door een 7,5L/min doorstroombegrenzer van avital (hornbach) in het rubber van de s-koppeling van de warme aanvoer te plaatsen (eerst het witte kunststof buisje eruit pielen!). Nu komt er zo'n 4,5L/min uit de regendouche, dit blijkt echt voldoende om fijn te kunnen douchen. De handdouche doet 4,2L/min in de minst zuinige stand, hiermee kan de vrouw zich prima douchen als d'r haren niet nat mogen worden.
Dit was nog een wens, maar niet belangrijk genoeg om eerder te doen.

Ik had ook een doucheset van ecorain besteld, zag er prima uit maar de handdouche kon niet hoog genoeg geplaatst worden naar onze zin. Deze stuur ik morgen terug, ik zal hiervan nog wat foto's maken voor de geïnteresseerden en deze hier later vandaag delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGeVVcfOpXoLCMDnVnbmzMIzB0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYbph5b7QdK4ZuIVXEwKBR9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf48Q6hRZKgsqfl4I4vPJBEbBUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qa28ZOhTaau3rqaL0I8BAwUK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxqGQK3cPQRk5e0IgPvnFzHeLvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8KvikpBlxREd7z2brOa7EVC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IwNACr2QM_xE_R4cX_03VfVgYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XBUVPxDKDhYxQuLgpE4or2z.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd wat foto's van de ecorain delen.
De thermostastkraan voelde degelijk aan, veel zwaarder dan de grohe. Naast hand- en hoofddouche zit er aan de onderkant ook uit opening, wellicht om een bad te vullen.

De hoofddouche is van ABS en ziet er goed uit, je kunt de douchekop enkele graden zwenken.

De handdouche vsn 13cm is ook van kunststof en heeft drie standen. Het verstelmechanisme beweegt soepel en met klikt netjes in de gevraagde stand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
Wij zijn even creatief bezig geweest. Mijn vrouw (en ik stiekem ook), vind het in de winter fijn om lang in de douche te zitten. We maken dan de muur warm met de hete douche en zetten de regendouche dan zo dat deze over ons heen sproeit als we tegen de muur aan zitten. Het is een beetje te vergelijken met een knuffel muur. Na 45 minuten is het warme water helaas wel op, de regendouche verbruikt ongeveer 9l/min en is dus al redelijk zuinig.

Met wat creatief denkwerk hebben we het comfort voor ons heel wat omhoog kunnen brengen met veel minder waterverbruik. Gardena heeft ons hierbij geholpen.

Het ziet er misschien stom uit maar het werkt wel perfect. We hebben volgens mij nu minder dan 4l/min qua verbruik, ik zal het dadelijk eens meten.

Het enige wat eigenlijk nodig was dat was een verloopstuk voor de doucheslang naar de Gardena snelkoppeling en daar een koppelings slang tussen zetten met een gardena sproeier eraan.

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTyjtwnPYu9bvef8fKbPaMRx34s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0uajW4BWz1aLFYxTutNyz3p.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Het verbruik is 4,4l/min, iets meer dan 4l/min dus, maar heel wat minder dan 9l/min. We hebben met deze methode ook nog niet gehad dat het buffervat van ongeveer 275l (met w/w warmtepomp) leeg is geraakt.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 06-02-2024 14:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:20:
Wij zijn even creatief bezig geweest. Mijn vrouw (en ik stiekem ook), vind het in de winter fijn om lang in de douche te zitten. We maken dan de muur warm met de hete douche en zetten de regendouche dan zo dat deze over ons heen sproeit als we tegen de muur aan zitten. Het is een beetje te vergelijken met een knuffel muur. Na 45 minuten is het warme water helaas wel op, de regendouche verbruikt ongeveer 9l/min en is dus al redelijk zuinig.

Met wat creatief denkwerk hebben we het comfort voor ons heel wat omhoog kunnen brengen met veel minder waterverbruik. Gardena heeft ons hierbij geholpen.

Het ziet er misschien stom uit maar het werkt wel perfect. We hebben volgens mij nu minder dan 4l/min qua verbruik, ik zal het dadelijk eens meten.

Het enige wat eigenlijk nodig was dat was een verloopstuk voor de doucheslang naar de Gardena snelkoppeling en daar een koppelings slang tussen zetten.

Het resultaat:
[Afbeelding]

Edit: Het verbruik is 4,4l/min, iets meer dan 4l/min dus, maar heel wat minder dan 9l/min. We hebben met deze methode ook nog niet gehad dat het buffervat van ongeveer 275l (met w/w warmtepomp) leeg is geraakt.
toon volledige bericht
Je gaat dus eerst de douchemuur een poos besproeien met warm water voordat je uiteindelijk tegenaan gaat zitten onder een 9L/min regendouche???

Volgens mij sla je dan de plank een beetje mis, helemaal in dit topic. 8)7

Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Je gaat dus eerst de douchemuur een poos besproeien met warm water voordat je uiteindelijk tegenaan gaat zitten onder een 9L/min regendouche???

Maar ieder zijn ding.
Yes en lees nu de rest van mijn verhaal eens ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Maar ieder zijn ding.
Opzich het is wel ontopic het is een Klasse Z douche op die manier of het nou zo verstandig is om 45 minuten lang te douchen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 19:41
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:20:

Het enige wat eigenlijk nodig was dat was een verloopstuk voor de doucheslang naar de Gardena snelkoppeling en daar een koppelings slang tussen zetten met een gardena sproeier eraan.

Het resultaat:
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Moet je je eens voorstellen als vrienden blijven slapen bij jullie en de volgende ochtend willen douchen en dit tegenkomen :+

Maar verder compleet on-topic. 4l p/minuut is niet veel. Al is dat met 45 minuten verschrompelend lang. Is een D-WTW iets voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
of een stoomcabine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
TereZz schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:28:
[...]

Moet je je eens voorstellen als vrienden blijven slapen bij jullie en de volgende ochtend willen douchen en dit tegenkomen :+

Maar verder compleet on-topic. 4l p/minuut is niet veel. Al is dat met 45 minuten verschrompelend lang. Is een D-WTW iets voor jullie?
Het scheelt dat je het zo kunt loskoppelen, er zit een gardena snelkoppeling aan geschroefd. Dus als er iemand blijft slapen dan halen we het wel even weg want het ziet er inderdaad wel vreemd uit.

Een D-WTW zou inderdaad wel ideaal zijn, helaas komen we niet zo makkelijk bij de leidingen om die te kunnen installeren.

Verder staat de regendouche nog steeds op de planning om vervangen te worden door iets wat nog zuiniger is dan de 9l/min, maar dat kan met deze oplossing wel iets langer op zich laten wachten.

De gardena sproeier heeft 2 voordelen, er komt weinig water uit en omdat mijn vrouw en ik op de grond zitten hoeft het water ook geen grote afstand af te leggen waardoor we de temperatuur ook relatief laag kunnen houden zonder op comfort in te leveren, er gaat minder warmte verloren in de badkamer waardoor die ook minder vochtig wordt.

Mijn vrouw is in elk geval heel blij met deze oplossing, ondanks dat het er raar uit ziet.

Edit: We hebben ook een bad, waar ik zelf wel graag in lig maar mijn vrouw niet zo.

Een stoomdouche zou ook wel fijn zijn, dat komt mogelijk wel als we de badkamer vernieuwen.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 06-02-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Opzich het is wel ontopic het is een Klasse Z douche op die manier of het nou zo verstandig is om 45 minuten lang te douchen :X
Als je zo douched kun je misschien beter in bad gaan. Samen in bad, dan heb je ook minder water nodig ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Als je zo douched kun je misschien beter in bad gaan. Samen in bad, dan heb je ook minder water nodig ;)
Ik las op internet dat er gemiddeld 120 a 150l water nodig is maar dat is voor één persoon als je met zijn tweeën erin gaat heb je minder nodig, laten we zeggen 100l~, dat water koelt ook weer af en zou je dus moeten bijvullen steeds om het warm te houden.
Met douchen is die 202.5L exclusief voorverwarmen van de tegels kwijt.
Al met al denk ik dat het elkaar niet zoveel zal ontlopen qua waterverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Even inhaken met het bad. Als ik het bad vol laat lopen met 1 persoon erin dan is het buffervat leeg. Ons bad is ongeveer 700 liter in totaal (zonder iemand erin).

1,90x0,90x0,60 (de bovenste 10-15cm ongeveer wordt niet gevuld)

Dus dit "douchen" is toch heel wat zuiniger dan in bad gaan, ook al is het 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:20:
Even inhaken met het bad. Als ik het bad vol laat lopen met 1 persoon erin dan is het buffervat leeg. Ons bad is ongeveer 700 liter in totaal (zonder iemand erin).

1,90x0,90x0,60 (de bovenste 10-15cm ongeveer wordt niet gevuld)

Dus dit "douchen" is toch heel wat zuiniger dan in bad gaan, ook al is het 45 minuten.
700 liter? Dat kan niet. Met die afmetingen zou het rond de 270 liter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:27:
[...]

700 liter? Dat kan niet. Met die afmetingen zou het rond de 270 liter zijn
Dat is waarschijnlijk de capaciteit op water van 38c. Ik heb ook een electrische boiler van 65L die aangeeft dat ie 140 liter capaciteit heeft op het display als ik deze op 75C zet, zet ik 'm heter dan neemt die capaciteit toe, zet ik 'm lager (65C bijvoorbeeld) dan neemt de aangegeven capaciteit- u raadt het al - af.

Ah je bedoelde capaciteit van het bad 8)7

edit 2:
19 dm * 9 dm * 5 dm = 855 liter.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 06-02-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Dat is waarschijnlijk de capaciteit op water van 38c. Ik heb ook een electrische boiler van 65L die aangeeft dat ie 140 liter capaciteit heeft op het display als ik deze op 75C zet, zet ik 'm heter dan neemt die capaciteit toe, zet ik 'm lager (65C bijvoorbeeld) dan neemt de aangegeven capaciteit- u raadt het al - af.

Ah je bedoelde capaciteit van het bad 8)7

edit 2:
19 dm * 9 dm * 5 dm = 855 liter.
Bedoelde idd de inhoud.
Meestal lopen de baden ook taps toe en zijn ze niet recht toe aan, niet rechthoekig dus.
Bij meerdere baden van die afmetingen zie ik in de specs rond de 270l staan met een bodem vulling van circa 45 cm, 60-15=45cm dus dat lijkt mij aardig te kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door NicoHF op 06-02-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Yes en lees nu de rest van mijn verhaal eens ;)
Ik heb alles gelezen. Je sproeit eerst 4,4L/min tegen de muur zonder er zelf nat van te worden.

Als de muur warm genoeg is gaat de tuinsproeier uit en de regendouche van 9L/min aan en blijf je er 45 minuten onder zitten (je weet dat het warme water na 45 minutenwop is dus zo lang zul je er dan wel zitten). Dat is 405L water, exclusief het voorverwarmen.

Dus wat heb ik gemist in je verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Nee want hij doucht niet onder die tuinsproeier. Hij doucht onder een 9L/min regendouche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
@DutchKel , wellicht moet je eens googlen op upfall shower. Dat is een douche die het gebruikte warme douchewater filtert en hergebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Nee want hij doucht niet onder die tuinsproeier. Hij doucht onder een 9L/min regendouche.
Het topic gaat over een waterbesparende douchekop, hij heeft een gardena waterbesparende douchekop (en een regendouche inderdaad). Het lijkt me gewoon ontopic, ook al heeft hij een ander doel dan wij :)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Ik dacht dat die dat ding voor in de plaatst van de regendouch had.
Zo lees ik dat tenminste in de tweede alinea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Nee, om de muur op te warmen :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:38:
@DutchKel , wellicht moet je eens googlen op upfall shower. Dat is een douche die het gebruikte warme douchewater filtert en hergebruikt.
Daar heb ik serieus naar gekeken. Dingen zijn niet goedkoop en alleen te testen als je een vakantiehuisje boekt waar zo een ding in staat. Ik ben in Almere geweest waar ze een showroom hadden.
Maar als je het over waterbesparing en energiebesparing hebt lijkt het een geniaal product. En met name als je een boiler hebt, daar kan geen waterbesparende douchekop tegenop, maar ja comfort comfort comfort. Het leven is te lang om slecht te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Nee, om de muur op te warmen :p
Aha
Dan is een bad zuiniger 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:37
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Daar heb ik serieus naar gekeken. Dingen zijn niet goedkoop en alleen te testen als je een vakantiehuisje boekt waar zo een ding in staat. Ik ben in Almere geweest waar ze een showroom hadden.
Maar als je het over waterbesparing en energiebesparing hebt lijkt het een geniaal product. En met name als je een boiler hebt, daar kan geen waterbesparende douchekop tegenop, maar ja comfort comfort comfort. Het leven is te lang om slecht te douchen.
het is een mooi product. je moet alleen oppassen met dr aansluitwaarde. Ik ken een voorbeeld waar ze 3 van deze douches gebruiken (ja groot huis 3 badkamers) en door de Upfall showers gaan ze naar een 3x35A aansluiting en betalen ze maandelijks €€€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fr33z schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:05:
[...]

het is een mooi product. je moet alleen oppassen met dr aansluitwaarde. Ik ken een voorbeeld waar ze 3 van deze douches gebruiken (ja groot huis 3 badkamers) en door de Upfall showers gaan ze naar een 3x35A aansluiting en betalen ze maandelijks €€€
Ah - dat is dus het addertje, ik ga weer eens de specs van dat systeem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Ik denk dat het comfort beter is dan met welke besparende douchekop dan ook. Het is een behoorlijke stortdouche die water hergebruikt en slechts een klein beetje bijmengt om het water op de gewenste temperatuur te houden. Tja, kost €4300,- en das veel geld. Wellicht te rechtvaardigen bij douchebeurten van 450 liter per keer 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Fr33z schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:05:
[...]

Dat zal erg afhankelijk zijn van hoe je deze douches voorziet van warm water. Met een 3 fase doorstromer per douche gaat het idd niet goed op een standaard 3x25A huisaansluiting. Je kunt de upfall ook aansluiten op een andere warmwatervoorziening zoals een cv ketel, zonneboiler of elektrische boiler.
En de meeste mensen hebben 1 badkamer, dan speelt dat probleem al weer veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:22:
[...]

Ik denk dat het comfort beter is dan met welke besparende douchekop dan ook. Het is een behoorlijke stortdouche die water hergebruikt en slechts een klein beetje bijmengt om het water op de gewenste temperatuur te houden. Tja, kost €4300,- en das veel geld. Wellicht te rechtvaardigen bij douchebeurten van 450 liter per keer 😉
Als je met haar de shampoo wil uitspoelen heb je niets aan een waterzuinige stortdouche, dan wil je waterdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Helemaal correct... De regendouche gebruiken we dan ook niet. Zoals ik al eerder zei, voorheen deden we de muur verwarmen met de normale douchekop en vervolgens de regendouche zo positioneren dat deze net op ons viel.

De Gardena sproeier heeft dat allemaal vervangen. De muur verwarmen hoeft niet echt meer omdat de Gardena sproeier meer op het lichaam komt dan de regendouche, die verspreid het water ook meer. Daardoor krijg je het ook sneller warm.

Ter vergelijking, de regendouche is een beetje in het midden geconcentreerd en de Gardena sproeier pakt de hele breedte en dat met maar de helft van het waterverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKzhMNfEWwUTEyeLHw8cOu2FObs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WOJDubeG2GKuukRqAMDuu4U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrJ89HN_d0KbwzQ4z7EQ52uYg7A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V14BCxJwvoUCga1yzSO67ds0.jpg?f=fotoalbum_tile
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Als je met haar de shampoo wil uitspoelen heb je niets aan een waterzuinige stortdouche, dan wil je waterdruk.
Je hebt dan ook veel waterdruk, meer dan normaal omdat het water wat door het putje gaat weer hergebruikt wordt en wordt aangevuld met heet water om de temperatuur te behouden.

Ik heb daar ook naar zitten kijken (helaas nadat de badkamer al klaar was) en als we de badkamer nog niet af hadden dan had ik het wel serieus overwogen. Maar om nu een badkamer die net 3 jaar oud is weer helemaal af te breken voor zoiets vind ik helaas zonde. Het enige wat ik nog wil vervangen is de regendouche en handdouche voor een zuiniger exemplaar. Maar omdat we nu de Gardena sproeier gebruiken voor de "wellness" heeft het een minder hoge prioriteit. De 2e reden is dat de huidige regendouche een budget prijs en kwaliteit is. Dus het chroom is na die 3 jaar al aangetast met groene aanslag (roest van het verchromen).

Ik heb ook al zitten kijken voor een neveldouche maar volgens mij staat dan de hele badkamer vol met mist.

[ Voor 106% gewijzigd door DutchKel op 06-02-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Gewoon een goede uitzoeken. We hadden geen problemen met onze ecosavers douchekop van 3,5-4L/min. En de nieuwe 4,5L/min grohe regendouche voldoet ook prima.

De upfall geeft heel veel meer liters per minuut, maar gebruikt gemiddeld maar 2L/min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:39:
[...]

Helemaal correct... De regendouche gebruiken we dan ook niet. Zoals ik al eerder zei, voorheen deden we de muur verwarmen met de normale douchekop en vervolgens de regendouche zo positioneren dat deze net op ons viel.

De Gardena sproeier heeft dat allemaal vervangen. De muur verwarmen hoeft niet echt meer omdat de Gardena sproeier meer op het lichaam komt dan de regendouche, die verspreid het water ook meer. Daardoor krijg je het ook sneller warm.

Ter vergelijking, de regendouche is een beetje in het midden geconcentreerd en de Gardena sproeier pakt de hele breedte en dat met maar de helft van het waterverbruik.
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Je hebt dan ook veel waterdruk, meer dan normaal omdat het water wat door het putje gaat weer hergebruikt wordt en wordt aangevuld met heet water om de temperatuur te behouden.

Ik heb daar ook naar zitten kijken (helaas nadat de badkamer al klaar was) en als we de badkamer nog niet af hadden dan had ik het wel serieus overwogen. Maar om nu een badkamer die net 3 jaar oud is weer helemaal af te breken voor zoiets vind ik helaas zonde. Het enige wat ik nog wil vervangen is de regendouche en handdouche voor een zuiniger exemplaar. Maar omdat we nu de Gardena sproeier gebruiken voor de "wellness" heeft het een minder hoge prioriteit. De 2e reden is dat de huidige regendouche een budget prijs en kwaliteit is. Dus het chroom is na die 3 jaar al aangetast met groene aanslag (roest van het verchromen).

Ik heb ook al zitten kijken voor een neveldouche maar volgens mij staat dan de hele badkamer vol met mist.
toon volledige bericht
Dan had ik je eerder verkeerd begrepen.

Je gedachte over een neveldouche kan ik overigens bevestigen.

Grohe wil je volgens mij niet. Wellicht is een hotbath cobber m106 iets. <6L/min volgens een kennis. Wel een premium prijs van >€350,- voor enkel een douchekop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:34:
[...]

Dan had ik je eerder verkeerd begrepen.

Je gedachte over een neveldouche kan ik overigens bevestigen.

Grohe wil je volgens mij niet. Wellicht is een hotbath cobber m106 iets. <6L/min volgens een kennis. Wel een premium prijs van >€350,- voor enkel een douchekop
Grohe hebben we nu. Die valt inderdaad af. Hotbath is wel een goed merk, maar inderdaad erg duur. Dus nog even verder kijken. Ecorain is misschien ook wel fijn, al weet ik niet hoe de kwaliteit is ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 13:03
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:40:
[...]

Grohe hebben we nu. Die valt inderdaad af. Hotbath is wel een goed merk, maar inderdaad erg duur. Dus nog even verder kijken. Ecorain is misschien ook wel fijn, al weet ik niet hoe de kwaliteit is ervan.
Wat is er mis met Grohe? Waarom valt deze af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
danny.s schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:12:
[...]

Wat is er mis met Grohe? Waarom valt deze af?
Alles wat we van Grohe op het moment hebben vertoont groene aanslag (roest van het verchromen). Bij andere merken die we hebben, heb ik dit nog niet gezien.

De badkraan is inmiddels vervangen. De douche begint nu ook groene aanslag te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 13:03
DutchKel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:21:
[...]

Alles wat we van Grohe op het moment hebben vertoont groene aanslag (roest van het verchromen). Bij andere merken die we hebben, heb ik dit nog niet gezien.

De badkraan is inmiddels vervangen. De douche begint nu ook groene aanslag te vertonen.
Ah goed om te weten, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik dacht dat Grohe ook een goed merk was? Er zullen wel duurdere merken zijn, maar het is niet goedkoop toch?

Ik heb 10 jaar een waterbesparende douchekop van Grohe gebruikt, daar is nog steeds niks mis mee (ligt nu al 4 jaar in de garage, dus heb hem eigenlijk al langer). We zijn verhuist en in dit huis hing een blinkende douchekop, als ik de Grohe nog kan vinden in de garage wissel ik het misschien toch weer om.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Grohe is ook geen rommel, het vooral een persoonlijk ding van Dutchkel. Al snap ik hem wel, zijn garantieverzoek is niet netjes afgehandeld. Persoonlijk nog nooit problemen gehad met dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sinds ik een waterbesparende douchekop (Grohe) heb, heb ik de derde doucheslang in 14 maanden. Grohe zegt dat ze 5 bar kunnen hebben, en geeft 5 jaar garantie, maar het gaat kapot. Door de opgebouwde druk wordt de doucheslang hard, en ik denk dat de buitenmantel dan scheurt doordat er teveel spanning op komt te staan bij het buigen (bij de douchekop). Na 2 keer terugsturen heb ik nu een stugge doucheslang gekozen (ook Grohe). Ik weet nog niet hoe lang dit goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:40:
[...]
Ecorain is misschien ook wel fijn, al weet ik niet hoe de kwaliteit is ervan.
Dat weet nog bijna niemand denk ik. Ik heb het even in mijn hand gehad, het voelt wel degelijk aan.
De douchekoppen zijn van kunststof, van mijn Grohe overigens ook.

Als je mijn foto van de ecorain douchekop in google gooit als zoekopdracht dan kom je overigens wel veel vergelijkbare dingen tegen in Chinese webshops ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:44:
Sinds ik een waterbesparende douchekop (Grohe) heb, heb ik de derde doucheslang in 14 maanden. Grohe zegt dat ze 5 bar kunnen hebben, en geeft 5 jaar garantie, maar het gaat kapot. Door de opgebouwde druk wordt de doucheslang hard, en ik denk dat de buitenmantel dan scheurt doordat er teveel spanning op komt te staan bij het buigen (bij de douchekop). Na 2 keer terugsturen heb ik nu een stugge doucheslang gekozen (ook Grohe). Ik weet nog niet hoe lang dit goed gaat.
Dat probleem herken ik.
Sinds ik zo een stugge heb bovenste plaatje heb ik er geen last meer van, de onderste gaan zo stuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LbG8sfvjF8geaNFVndHhemiqxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFT8DGSnO1K2levSCt4MT5KR.jpg?f=fotoalbum_large

Merken ken ik niet, dit is puur als voorbeeld^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RemcoDelft schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:44:
Ik had ook een grohe doucheslang, daar zaten waterbespaarders bij de slang die je daar in kon doen (2, ik had ze ook allebei in gebruik). Geen problemen mee gehad maar ik denk dat het ook komt omdat die op de uiteinden zaten en dan komt er al minder water in de slang en bouwt de druk daarvoor op.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
G-addict schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:40:
Grohe is ook geen rommel, het vooral een persoonlijk ding van Dutchkel. Al snap ik hem wel, zijn garantieverzoek is niet netjes afgehandeld. Persoonlijk nog nooit problemen gehad met dat merk.
De Grohe van vroeger is niet meer de Grohe van nu. Mijn badkamer is nog maar 3 a 4 jaar oud en er zijn nu inmiddels al 2 onderdelen die vervangen moeten worden.

Bij de kraan heb ik aan Grohe gevraagd hoe het kan en toen kwamen ze met het antwoord dat de kraan verkeerd is schoongemaakt en dat er dus geen garantie op zit. We hadden de badkamer toen net 2 jaar en de kraan hebben we nog nooit zelf schoongemaakt. Dus dat klopte al niet. Ik doe daar niet moeilijk over, het was maar een goedkope kraan van 80 of 90 euro van Grohe. Die had ik dus al snel vervangen. De douche heeft nu hetzelfde op een plek die wij niet schoonmaken omdat het daar niet nodig is, precies waar de handdouche vast zit aan de stang.

Overigens hebben we nu ook een goedkope regendouche, ik dacht dat deze 120 euro is bij de bouwmarkt (180 euro bij de badkamer zaak).

Mijn vorige badkamer had ook Grohe kranen en douches en daar was niks mis mee. Dus ik denk dat ze iets in het productieproces hebben aangepast om de productie goedkoper te maken. Het is tegenwoordig ook allemaal plastic met een laagje chroom eroverheen. Vroeger was het allemaal metaal.

Het kan natuurlijk ook zijn omdat we een van de goedkoopste onderdelen van Grohe hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:17:
[...]

De Grohe van vroeger is niet meer de Grohe van nu. Mijn badkamer is nog maar 3 a 4 jaar oud en er zijn nu inmiddels al 2 onderdelen die vervangen moeten worden.

Bij de kraan heb ik aan Grohe gevraagd hoe het kan en toen kwamen ze met het antwoord dat de kraan verkeerd is schoongemaakt en dat er dus geen garantie op zit. We hadden de badkamer toen net 2 jaar en de kraan hebben we nog nooit zelf schoongemaakt. Dus dat klopte al niet. Ik doe daar niet moeilijk over, het was maar een goedkope kraan van 80 of 90 euro van Grohe. Die had ik dus al snel vervangen. De douche heeft nu hetzelfde op een plek die wij niet schoonmaken omdat het daar niet nodig is, precies waar de handdouche vast zit aan de stang.

Overigens hebben we nu ook een goedkope regendouche, ik dacht dat deze 120 euro is bij de bouwmarkt (180 euro bij de badkamer zaak).

Mijn vorige badkamer had ook Grohe kranen en douches en daar was niks mis mee. Dus ik denk dat ze iets in het productieproces hebben aangepast om de productie goedkoper te maken. Het is tegenwoordig ook allemaal plastic met een laagje chroom eroverheen. Vroeger was het allemaal metaal.

Het kan natuurlijk ook zijn omdat we een van de goedkoopste onderdelen van Grohe hebben.
toon volledige bericht
Niet netjes van Grohe, 5 jaar garantie is 5 jaar garantie. De zaak zonder onderzoek even afdoen met verkeerde schoonmaak middel is natuurlijk waanzinnig slecht. Het maakt dan niet uit of de kraan €80 heeft gekost of €800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kunnen we de kranen discussie niet beter voeren in Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Het gaat niet over kranen, niet specifiek iig. Het ging even over grohe producten, waaronder z'n douchekop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Onlangs kwam ik op marktplaats een ongebruikte ecorain charly douchekop tegen, en in de buurt. Voor €10,- opgehaald en de handdouche van grohe vervangen door deze 13cm douchekop. Het verbruik was 5,5L/min. maar na het plaatsen van een extra doorstroombegrenzer iets minder dan 4L/min. Dit blijkt voldoende om lekker te douchen en shampoo uit de haren van de vrouw te spoelen.
Het verschil van 3cm merk je goed, aanrader dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 21:10
Interessant artikel: https://vrtnws.be/p.aD7XqmEBl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Om het linkdrop gehalte wat te verlagen :>
Wetenschappers van 3 Britse universiteiten, gespecialiseerd in duurzaamheid, maten 39 weken lang het verbruik in 290 douches aan de campus van de Universiteit van Surrey. Dat was samen goed voor 86.000 douchebeurten.

Wat bleek: hoe krachtiger de douchestraal, hoe minder water er verloren ging.
En dat is wel een punt dat ik ervoer met die neveldouches. Ik ging heter en langer douchen om een schoon gevoel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 09:05
Misschien is het al eerder benoemd in dit topic, maar ik zie een besparende douchekop als middel met als doel om energie en water te besparen.

Om hetzelfde doel te bereiken, draai ik de knop van de kraan minder open. Ik heb gemeten (douche kop 1 minuut in emmer water), en kom op 8 L / minuut verbruik.

Dan heb je toch ook besparing en heb je helemaal geen (nieuwe/dure) douchekop nodig.

Gewoon de kraan minder ver opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
pastafan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:43:
Misschien is het al eerder benoemd in dit topic, maar ik zie een besparende douchekop als middel met als doel om energie en water te besparen.

Om hetzelfde doel te bereiken, draai ik de knop van de kraan minder open. Ik heb gemeten (douche kop 1 minuut in emmer water), en kom op 8 L / minuut verbruik.

Dan heb je toch ook besparing en heb je helemaal geen (nieuwe/dure) douchekop nodig.

Met een warmtepomp heb je een beperkte voorraad warm water, dan kan het beslist zuiniger dan 8L/min. Ik heb een 20cm regendouche die met 4,5L/min heerlijk doucht. Daarbij nog een 3,5L/min handdouche. Dat is ongeveer de helft van jouw douche.

Besef ook dat het zo is dat als je minder warmwater je nodig hebt, je de doeltemperatuur van je warmtepomp omlaag kan stellen. Dit komt je COP en dus ook je elektriciteitsverbruik ten goede. Wij warmen bijvoorbeeld 1x per dag ons 180L vat op tot 42⁰C, douchen beiden in de avond en soms nog eens in de ochtend indien nodig. Verwarmen van warm water kost in deze tijd van het jaar ongeveer 0,6kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pastafan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:43:

Je douchekop moet er mee om kunnen gaan en de andere leden van het gezin.

/▌

Pagina: 1 2 Laatste