Het grote besparende douchekop <7 l/m ervaringen topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05:44
Gameboy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:54:
Ik heb een tijd geleden een GROHE QuickFix Vitalio Start 250 Regendouche geplaatst.

Ik had al een Grohe kraan en douchestang, met dezelfde afstand tussen de schroefgaten in de tegelwand (dat zal wel de verwijzing zijn van de term "QuickFix"). Daardoor was het een eenvoudige klus om deze op te hangen met de bestaande gaten.

Deze regendouche heeft een extra keuzekraan, voor Eco/Regen/Hand. In de Eco-stand komt er voldoende water uit, ca. 5 L/min (gemeten via de watermeter pulsteller in HomeAssistant). Op de Regen-stand wordt dat ongeveer 6.5 L/min. Ik gebruik eigenlijk alleen de Eco stand nog ;)

De handdouche blijk ik niet echt meer te gebruiken, dus daar heb ik geen eigen verbruiksgegevens van, maar dat is volgens de informatie een reguliere Vitalo Start 100 douchekop, met 5.7 L/min.
Dat is erg zuinig! De opgave van grohe is 9,6L/min voor deze regendouche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gameboy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:54:
Ik heb een tijd geleden een GROHE QuickFix Vitalio Start 250 Regendouche geplaatst.

Ik had al een Grohe kraan en douchestang, met dezelfde afstand tussen de schroefgaten in de tegelwand (dat zal wel de verwijzing zijn van de term "QuickFix"). Daardoor was het een eenvoudige klus om deze op te hangen met de bestaande gaten.

Deze regendouche heeft een extra keuzekraan, voor Eco/Regen/Hand. In de Eco-stand komt er voldoende water uit, ca. 5 L/min (gemeten via de watermeter pulsteller in HomeAssistant). Op de Regen-stand wordt dat ongeveer 6.5 L/min. Ik gebruik eigenlijk alleen de Eco stand nog ;)

De handdouche blijk ik niet echt meer te gebruiken, dus daar heb ik geen eigen verbruiksgegevens van, maar dat is volgens de informatie een reguliere Vitalo Start 100 douchekop, met 5.7 L/min.
Aan de hand van jouw verhaal zijn we hier nu ook voor dezelfde douche in het zwart gegaan, maar dan met model met de kraan. De reden is dat alles in de douche hout, wit en mat zwart is. Behalve de douchekraan en het douchegarnituur, dat was nog chroom. Onlangs was de set netjes geprijsd en er zit nog een cashback op van €50,-.

Laatst dus even geplaatst, de kraan kon 1:1 over maar ik moest natuurlijk wel een gat boren om de stang te bevestigen. Ondanks dat was ik binnen 45 minuten klaar. Het verbruik lag hier heel wat hoger, zo'n 8-9L/min.
Dat past mij niet zo goed dus ik heb het opgelost door een 7,5L/min doorstroombegrenzer van avital (hornbach) in het rubber van de s-koppeling van de warme aanvoer te plaatsen (eerst het witte kunststof buisje eruit pielen!). Nu komt er zo'n 4,5L/min uit de regendouche, dit blijkt echt voldoende om fijn te kunnen douchen. De handdouche doet 4,2L/min in de minst zuinige stand, hiermee kan de vrouw zich prima douchen als d'r haren niet nat mogen worden.
Dit was nog een wens, maar niet belangrijk genoeg om eerder te doen.

Ik had ook een doucheset van ecorain besteld, zag er prima uit maar de handdouche kon niet hoog genoeg geplaatst worden naar onze zin. Deze stuur ik morgen terug, ik zal hiervan nog wat foto's maken voor de geïnteresseerden en deze hier later vandaag delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGeVVcfOpXoLCMDnVnbmzMIzB0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYbph5b7QdK4ZuIVXEwKBR9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf48Q6hRZKgsqfl4I4vPJBEbBUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qa28ZOhTaau3rqaL0I8BAwUK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxqGQK3cPQRk5e0IgPvnFzHeLvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8KvikpBlxREd7z2brOa7EVC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IwNACr2QM_xE_R4cX_03VfVgYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XBUVPxDKDhYxQuLgpE4or2z.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd wat foto's van de ecorain delen.
De thermostastkraan voelde degelijk aan, veel zwaarder dan de grohe. Naast hand- en hoofddouche zit er aan de onderkant ook uit opening, wellicht om een bad te vullen.

De hoofddouche is van ABS en ziet er goed uit, je kunt de douchekop enkele graden zwenken.

De handdouche vsn 13cm is ook van kunststof en heeft drie standen. Het verstelmechanisme beweegt soepel en met klikt netjes in de gevraagde stand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
Wij zijn even creatief bezig geweest. Mijn vrouw (en ik stiekem ook), vind het in de winter fijn om lang in de douche te zitten. We maken dan de muur warm met de hete douche en zetten de regendouche dan zo dat deze over ons heen sproeit als we tegen de muur aan zitten. Het is een beetje te vergelijken met een knuffel muur. Na 45 minuten is het warme water helaas wel op, de regendouche verbruikt ongeveer 9l/min en is dus al redelijk zuinig.

Met wat creatief denkwerk hebben we het comfort voor ons heel wat omhoog kunnen brengen met veel minder waterverbruik. Gardena heeft ons hierbij geholpen.

Het ziet er misschien stom uit maar het werkt wel perfect. We hebben volgens mij nu minder dan 4l/min qua verbruik, ik zal het dadelijk eens meten.

Het enige wat eigenlijk nodig was dat was een verloopstuk voor de doucheslang naar de Gardena snelkoppeling en daar een koppelings slang tussen zetten met een gardena sproeier eraan.

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTyjtwnPYu9bvef8fKbPaMRx34s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0uajW4BWz1aLFYxTutNyz3p.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Het verbruik is 4,4l/min, iets meer dan 4l/min dus, maar heel wat minder dan 9l/min. We hebben met deze methode ook nog niet gehad dat het buffervat van ongeveer 275l (met w/w warmtepomp) leeg is geraakt.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 06-02-2024 14:47 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:20:
Wij zijn even creatief bezig geweest. Mijn vrouw (en ik stiekem ook), vind het in de winter fijn om lang in de douche te zitten. We maken dan de muur warm met de hete douche en zetten de regendouche dan zo dat deze over ons heen sproeit als we tegen de muur aan zitten. Het is een beetje te vergelijken met een knuffel muur. Na 45 minuten is het warme water helaas wel op, de regendouche verbruikt ongeveer 9l/min en is dus al redelijk zuinig.

Met wat creatief denkwerk hebben we het comfort voor ons heel wat omhoog kunnen brengen met veel minder waterverbruik. Gardena heeft ons hierbij geholpen.

Het ziet er misschien stom uit maar het werkt wel perfect. We hebben volgens mij nu minder dan 4l/min qua verbruik, ik zal het dadelijk eens meten.

Het enige wat eigenlijk nodig was dat was een verloopstuk voor de doucheslang naar de Gardena snelkoppeling en daar een koppelings slang tussen zetten.

Het resultaat:
[Afbeelding]

Edit: Het verbruik is 4,4l/min, iets meer dan 4l/min dus, maar heel wat minder dan 9l/min. We hebben met deze methode ook nog niet gehad dat het buffervat van ongeveer 275l (met w/w warmtepomp) leeg is geraakt.
Je gaat dus eerst de douchemuur een poos besproeien met warm water voordat je uiteindelijk tegenaan gaat zitten onder een 9L/min regendouche???

Volgens mij sla je dan de plank een beetje mis, helemaal in dit topic. 8)7

Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Je gaat dus eerst de douchemuur een poos besproeien met warm water voordat je uiteindelijk tegenaan gaat zitten onder een 9L/min regendouche???

Maar ieder zijn ding.
Yes en lees nu de rest van mijn verhaal eens ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Maar ieder zijn ding.
Opzich het is wel ontopic het is een Klasse Z douche op die manier of het nou zo verstandig is om 45 minuten lang te douchen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:20:

Het enige wat eigenlijk nodig was dat was een verloopstuk voor de doucheslang naar de Gardena snelkoppeling en daar een koppelings slang tussen zetten met een gardena sproeier eraan.

Het resultaat:
[Afbeelding]

Moet je je eens voorstellen als vrienden blijven slapen bij jullie en de volgende ochtend willen douchen en dit tegenkomen :+

Maar verder compleet on-topic. 4l p/minuut is niet veel. Al is dat met 45 minuten verschrompelend lang. Is een D-WTW iets voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

franssie

Save the albatross

offtopic:
of een stoomcabine

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
TereZz schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:28:
[...]

Moet je je eens voorstellen als vrienden blijven slapen bij jullie en de volgende ochtend willen douchen en dit tegenkomen :+

Maar verder compleet on-topic. 4l p/minuut is niet veel. Al is dat met 45 minuten verschrompelend lang. Is een D-WTW iets voor jullie?
Het scheelt dat je het zo kunt loskoppelen, er zit een gardena snelkoppeling aan geschroefd. Dus als er iemand blijft slapen dan halen we het wel even weg want het ziet er inderdaad wel vreemd uit.

Een D-WTW zou inderdaad wel ideaal zijn, helaas komen we niet zo makkelijk bij de leidingen om die te kunnen installeren.

Verder staat de regendouche nog steeds op de planning om vervangen te worden door iets wat nog zuiniger is dan de 9l/min, maar dat kan met deze oplossing wel iets langer op zich laten wachten.

De gardena sproeier heeft 2 voordelen, er komt weinig water uit en omdat mijn vrouw en ik op de grond zitten hoeft het water ook geen grote afstand af te leggen waardoor we de temperatuur ook relatief laag kunnen houden zonder op comfort in te leveren, er gaat minder warmte verloren in de badkamer waardoor die ook minder vochtig wordt.

Mijn vrouw is in elk geval heel blij met deze oplossing, ondanks dat het er raar uit ziet.

Edit: We hebben ook een bad, waar ik zelf wel graag in lig maar mijn vrouw niet zo.

Een stoomdouche zou ook wel fijn zijn, dat komt mogelijk wel als we de badkamer vernieuwen.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 06-02-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Opzich het is wel ontopic het is een Klasse Z douche op die manier of het nou zo verstandig is om 45 minuten lang te douchen :X
Als je zo douched kun je misschien beter in bad gaan. Samen in bad, dan heb je ook minder water nodig ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Als je zo douched kun je misschien beter in bad gaan. Samen in bad, dan heb je ook minder water nodig ;)
Ik las op internet dat er gemiddeld 120 a 150l water nodig is maar dat is voor één persoon als je met zijn tweeën erin gaat heb je minder nodig, laten we zeggen 100l~, dat water koelt ook weer af en zou je dus moeten bijvullen steeds om het warm te houden.
Met douchen is die 202.5L exclusief voorverwarmen van de tegels kwijt.
Al met al denk ik dat het elkaar niet zoveel zal ontlopen qua waterverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Even inhaken met het bad. Als ik het bad vol laat lopen met 1 persoon erin dan is het buffervat leeg. Ons bad is ongeveer 700 liter in totaal (zonder iemand erin).

1,90x0,90x0,60 (de bovenste 10-15cm ongeveer wordt niet gevuld)

Dus dit "douchen" is toch heel wat zuiniger dan in bad gaan, ook al is het 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:20:
Even inhaken met het bad. Als ik het bad vol laat lopen met 1 persoon erin dan is het buffervat leeg. Ons bad is ongeveer 700 liter in totaal (zonder iemand erin).

1,90x0,90x0,60 (de bovenste 10-15cm ongeveer wordt niet gevuld)

Dus dit "douchen" is toch heel wat zuiniger dan in bad gaan, ook al is het 45 minuten.
700 liter? Dat kan niet. Met die afmetingen zou het rond de 270 liter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:27:
[...]

700 liter? Dat kan niet. Met die afmetingen zou het rond de 270 liter zijn
Dat is waarschijnlijk de capaciteit op water van 38c. Ik heb ook een electrische boiler van 65L die aangeeft dat ie 140 liter capaciteit heeft op het display als ik deze op 75C zet, zet ik 'm heter dan neemt die capaciteit toe, zet ik 'm lager (65C bijvoorbeeld) dan neemt de aangegeven capaciteit- u raadt het al - af.

Ah je bedoelde capaciteit van het bad 8)7

edit 2:
19 dm * 9 dm * 5 dm = 855 liter.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 06-02-2024 17:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Dat is waarschijnlijk de capaciteit op water van 38c. Ik heb ook een electrische boiler van 65L die aangeeft dat ie 140 liter capaciteit heeft op het display als ik deze op 75C zet, zet ik 'm heter dan neemt die capaciteit toe, zet ik 'm lager (65C bijvoorbeeld) dan neemt de aangegeven capaciteit- u raadt het al - af.

Ah je bedoelde capaciteit van het bad 8)7

edit 2:
19 dm * 9 dm * 5 dm = 855 liter.
Bedoelde idd de inhoud.
Meestal lopen de baden ook taps toe en zijn ze niet recht toe aan, niet rechthoekig dus.
Bij meerdere baden van die afmetingen zie ik in de specs rond de 270l staan met een bodem vulling van circa 45 cm, 60-15=45cm dus dat lijkt mij aardig te kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door NicoHF op 06-02-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Yes en lees nu de rest van mijn verhaal eens ;)
Ik heb alles gelezen. Je sproeit eerst 4,4L/min tegen de muur zonder er zelf nat van te worden.

Als de muur warm genoeg is gaat de tuinsproeier uit en de regendouche van 9L/min aan en blijf je er 45 minuten onder zitten (je weet dat het warme water na 45 minutenwop is dus zo lang zul je er dan wel zitten). Dat is 405L water, exclusief het voorverwarmen.

Dus wat heb ik gemist in je verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Nee want hij doucht niet onder die tuinsproeier. Hij doucht onder een 9L/min regendouche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
@DutchKel , wellicht moet je eens googlen op upfall shower. Dat is een douche die het gebruikte warme douchewater filtert en hergebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Nee want hij doucht niet onder die tuinsproeier. Hij doucht onder een 9L/min regendouche.
Het topic gaat over een waterbesparende douchekop, hij heeft een gardena waterbesparende douchekop (en een regendouche inderdaad). Het lijkt me gewoon ontopic, ook al heeft hij een ander doel dan wij :)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Ik dacht dat die dat ding voor in de plaatst van de regendouch had.
Zo lees ik dat tenminste in de tweede alinea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Nee, om de muur op te warmen :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:38:
@DutchKel , wellicht moet je eens googlen op upfall shower. Dat is een douche die het gebruikte warme douchewater filtert en hergebruikt.
Daar heb ik serieus naar gekeken. Dingen zijn niet goedkoop en alleen te testen als je een vakantiehuisje boekt waar zo een ding in staat. Ik ben in Almere geweest waar ze een showroom hadden.
Maar als je het over waterbesparing en energiebesparing hebt lijkt het een geniaal product. En met name als je een boiler hebt, daar kan geen waterbesparende douchekop tegenop, maar ja comfort comfort comfort. Het leven is te lang om slecht te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Nee, om de muur op te warmen :p
Aha
Dan is een bad zuiniger 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:55
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Daar heb ik serieus naar gekeken. Dingen zijn niet goedkoop en alleen te testen als je een vakantiehuisje boekt waar zo een ding in staat. Ik ben in Almere geweest waar ze een showroom hadden.
Maar als je het over waterbesparing en energiebesparing hebt lijkt het een geniaal product. En met name als je een boiler hebt, daar kan geen waterbesparende douchekop tegenop, maar ja comfort comfort comfort. Het leven is te lang om slecht te douchen.
het is een mooi product. je moet alleen oppassen met dr aansluitwaarde. Ik ken een voorbeeld waar ze 3 van deze douches gebruiken (ja groot huis 3 badkamers) en door de Upfall showers gaan ze naar een 3x35A aansluiting en betalen ze maandelijks €€€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fr33z schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:05:
[...]

het is een mooi product. je moet alleen oppassen met dr aansluitwaarde. Ik ken een voorbeeld waar ze 3 van deze douches gebruiken (ja groot huis 3 badkamers) en door de Upfall showers gaan ze naar een 3x35A aansluiting en betalen ze maandelijks €€€
Ah - dat is dus het addertje, ik ga weer eens de specs van dat systeem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Ik denk dat het comfort beter is dan met welke besparende douchekop dan ook. Het is een behoorlijke stortdouche die water hergebruikt en slechts een klein beetje bijmengt om het water op de gewenste temperatuur te houden. Tja, kost €4300,- en das veel geld. Wellicht te rechtvaardigen bij douchebeurten van 450 liter per keer 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Fr33z schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:05:
[...]

Dat zal erg afhankelijk zijn van hoe je deze douches voorziet van warm water. Met een 3 fase doorstromer per douche gaat het idd niet goed op een standaard 3x25A huisaansluiting. Je kunt de upfall ook aansluiten op een andere warmwatervoorziening zoals een cv ketel, zonneboiler of elektrische boiler.
En de meeste mensen hebben 1 badkamer, dan speelt dat probleem al weer veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:22:
[...]

Ik denk dat het comfort beter is dan met welke besparende douchekop dan ook. Het is een behoorlijke stortdouche die water hergebruikt en slechts een klein beetje bijmengt om het water op de gewenste temperatuur te houden. Tja, kost €4300,- en das veel geld. Wellicht te rechtvaardigen bij douchebeurten van 450 liter per keer 😉
Als je met haar de shampoo wil uitspoelen heb je niets aan een waterzuinige stortdouche, dan wil je waterdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Helemaal correct... De regendouche gebruiken we dan ook niet. Zoals ik al eerder zei, voorheen deden we de muur verwarmen met de normale douchekop en vervolgens de regendouche zo positioneren dat deze net op ons viel.

De Gardena sproeier heeft dat allemaal vervangen. De muur verwarmen hoeft niet echt meer omdat de Gardena sproeier meer op het lichaam komt dan de regendouche, die verspreid het water ook meer. Daardoor krijg je het ook sneller warm.

Ter vergelijking, de regendouche is een beetje in het midden geconcentreerd en de Gardena sproeier pakt de hele breedte en dat met maar de helft van het waterverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKzhMNfEWwUTEyeLHw8cOu2FObs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WOJDubeG2GKuukRqAMDuu4U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrJ89HN_d0KbwzQ4z7EQ52uYg7A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V14BCxJwvoUCga1yzSO67ds0.jpg?f=fotoalbum_tile
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Als je met haar de shampoo wil uitspoelen heb je niets aan een waterzuinige stortdouche, dan wil je waterdruk.
Je hebt dan ook veel waterdruk, meer dan normaal omdat het water wat door het putje gaat weer hergebruikt wordt en wordt aangevuld met heet water om de temperatuur te behouden.

Ik heb daar ook naar zitten kijken (helaas nadat de badkamer al klaar was) en als we de badkamer nog niet af hadden dan had ik het wel serieus overwogen. Maar om nu een badkamer die net 3 jaar oud is weer helemaal af te breken voor zoiets vind ik helaas zonde. Het enige wat ik nog wil vervangen is de regendouche en handdouche voor een zuiniger exemplaar. Maar omdat we nu de Gardena sproeier gebruiken voor de "wellness" heeft het een minder hoge prioriteit. De 2e reden is dat de huidige regendouche een budget prijs en kwaliteit is. Dus het chroom is na die 3 jaar al aangetast met groene aanslag (roest van het verchromen).

Ik heb ook al zitten kijken voor een neveldouche maar volgens mij staat dan de hele badkamer vol met mist.

[ Voor 106% gewijzigd door DutchKel op 06-02-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Gewoon een goede uitzoeken. We hadden geen problemen met onze ecosavers douchekop van 3,5-4L/min. En de nieuwe 4,5L/min grohe regendouche voldoet ook prima.

De upfall geeft heel veel meer liters per minuut, maar gebruikt gemiddeld maar 2L/min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:39:
[...]

Helemaal correct... De regendouche gebruiken we dan ook niet. Zoals ik al eerder zei, voorheen deden we de muur verwarmen met de normale douchekop en vervolgens de regendouche zo positioneren dat deze net op ons viel.

De Gardena sproeier heeft dat allemaal vervangen. De muur verwarmen hoeft niet echt meer omdat de Gardena sproeier meer op het lichaam komt dan de regendouche, die verspreid het water ook meer. Daardoor krijg je het ook sneller warm.

Ter vergelijking, de regendouche is een beetje in het midden geconcentreerd en de Gardena sproeier pakt de hele breedte en dat met maar de helft van het waterverbruik.
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Je hebt dan ook veel waterdruk, meer dan normaal omdat het water wat door het putje gaat weer hergebruikt wordt en wordt aangevuld met heet water om de temperatuur te behouden.

Ik heb daar ook naar zitten kijken (helaas nadat de badkamer al klaar was) en als we de badkamer nog niet af hadden dan had ik het wel serieus overwogen. Maar om nu een badkamer die net 3 jaar oud is weer helemaal af te breken voor zoiets vind ik helaas zonde. Het enige wat ik nog wil vervangen is de regendouche en handdouche voor een zuiniger exemplaar. Maar omdat we nu de Gardena sproeier gebruiken voor de "wellness" heeft het een minder hoge prioriteit. De 2e reden is dat de huidige regendouche een budget prijs en kwaliteit is. Dus het chroom is na die 3 jaar al aangetast met groene aanslag (roest van het verchromen).

Ik heb ook al zitten kijken voor een neveldouche maar volgens mij staat dan de hele badkamer vol met mist.
Dan had ik je eerder verkeerd begrepen.

Je gedachte over een neveldouche kan ik overigens bevestigen.

Grohe wil je volgens mij niet. Wellicht is een hotbath cobber m106 iets. <6L/min volgens een kennis. Wel een premium prijs van >€350,- voor enkel een douchekop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
G-addict schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:34:
[...]

Dan had ik je eerder verkeerd begrepen.

Je gedachte over een neveldouche kan ik overigens bevestigen.

Grohe wil je volgens mij niet. Wellicht is een hotbath cobber m106 iets. <6L/min volgens een kennis. Wel een premium prijs van >€350,- voor enkel een douchekop
Grohe hebben we nu. Die valt inderdaad af. Hotbath is wel een goed merk, maar inderdaad erg duur. Dus nog even verder kijken. Ecorain is misschien ook wel fijn, al weet ik niet hoe de kwaliteit is ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 16:42
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:40:
[...]

Grohe hebben we nu. Die valt inderdaad af. Hotbath is wel een goed merk, maar inderdaad erg duur. Dus nog even verder kijken. Ecorain is misschien ook wel fijn, al weet ik niet hoe de kwaliteit is ervan.
Wat is er mis met Grohe? Waarom valt deze af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
danny.s schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:12:
[...]

Wat is er mis met Grohe? Waarom valt deze af?
Alles wat we van Grohe op het moment hebben vertoont groene aanslag (roest van het verchromen). Bij andere merken die we hebben, heb ik dit nog niet gezien.

De badkraan is inmiddels vervangen. De douche begint nu ook groene aanslag te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
DutchKel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:21:
[...]

Alles wat we van Grohe op het moment hebben vertoont groene aanslag (roest van het verchromen). Bij andere merken die we hebben, heb ik dit nog niet gezien.

De badkraan is inmiddels vervangen. De douche begint nu ook groene aanslag te vertonen.
Ah goed om te weten, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik dacht dat Grohe ook een goed merk was? Er zullen wel duurdere merken zijn, maar het is niet goedkoop toch?

Ik heb 10 jaar een waterbesparende douchekop van Grohe gebruikt, daar is nog steeds niks mis mee (ligt nu al 4 jaar in de garage, dus heb hem eigenlijk al langer). We zijn verhuist en in dit huis hing een blinkende douchekop, als ik de Grohe nog kan vinden in de garage wissel ik het misschien toch weer om.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Grohe is ook geen rommel, het vooral een persoonlijk ding van Dutchkel. Al snap ik hem wel, zijn garantieverzoek is niet netjes afgehandeld. Persoonlijk nog nooit problemen gehad met dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sinds ik een waterbesparende douchekop (Grohe) heb, heb ik de derde doucheslang in 14 maanden. Grohe zegt dat ze 5 bar kunnen hebben, en geeft 5 jaar garantie, maar het gaat kapot. Door de opgebouwde druk wordt de doucheslang hard, en ik denk dat de buitenmantel dan scheurt doordat er teveel spanning op komt te staan bij het buigen (bij de douchekop). Na 2 keer terugsturen heb ik nu een stugge doucheslang gekozen (ook Grohe). Ik weet nog niet hoe lang dit goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:40:
[...]
Ecorain is misschien ook wel fijn, al weet ik niet hoe de kwaliteit is ervan.
Dat weet nog bijna niemand denk ik. Ik heb het even in mijn hand gehad, het voelt wel degelijk aan.
De douchekoppen zijn van kunststof, van mijn Grohe overigens ook.

Als je mijn foto van de ecorain douchekop in google gooit als zoekopdracht dan kom je overigens wel veel vergelijkbare dingen tegen in Chinese webshops ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:44:
Sinds ik een waterbesparende douchekop (Grohe) heb, heb ik de derde doucheslang in 14 maanden. Grohe zegt dat ze 5 bar kunnen hebben, en geeft 5 jaar garantie, maar het gaat kapot. Door de opgebouwde druk wordt de doucheslang hard, en ik denk dat de buitenmantel dan scheurt doordat er teveel spanning op komt te staan bij het buigen (bij de douchekop). Na 2 keer terugsturen heb ik nu een stugge doucheslang gekozen (ook Grohe). Ik weet nog niet hoe lang dit goed gaat.
Dat probleem herken ik.
Sinds ik zo een stugge heb bovenste plaatje heb ik er geen last meer van, de onderste gaan zo stuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LbG8sfvjF8geaNFVndHhemiqxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFT8DGSnO1K2levSCt4MT5KR.jpg?f=fotoalbum_large

Merken ken ik niet, dit is puur als voorbeeld^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RemcoDelft schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:44:
Ik had ook een grohe doucheslang, daar zaten waterbespaarders bij de slang die je daar in kon doen (2, ik had ze ook allebei in gebruik). Geen problemen mee gehad maar ik denk dat het ook komt omdat die op de uiteinden zaten en dan komt er al minder water in de slang en bouwt de druk daarvoor op.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
G-addict schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:40:
Grohe is ook geen rommel, het vooral een persoonlijk ding van Dutchkel. Al snap ik hem wel, zijn garantieverzoek is niet netjes afgehandeld. Persoonlijk nog nooit problemen gehad met dat merk.
De Grohe van vroeger is niet meer de Grohe van nu. Mijn badkamer is nog maar 3 a 4 jaar oud en er zijn nu inmiddels al 2 onderdelen die vervangen moeten worden.

Bij de kraan heb ik aan Grohe gevraagd hoe het kan en toen kwamen ze met het antwoord dat de kraan verkeerd is schoongemaakt en dat er dus geen garantie op zit. We hadden de badkamer toen net 2 jaar en de kraan hebben we nog nooit zelf schoongemaakt. Dus dat klopte al niet. Ik doe daar niet moeilijk over, het was maar een goedkope kraan van 80 of 90 euro van Grohe. Die had ik dus al snel vervangen. De douche heeft nu hetzelfde op een plek die wij niet schoonmaken omdat het daar niet nodig is, precies waar de handdouche vast zit aan de stang.

Overigens hebben we nu ook een goedkope regendouche, ik dacht dat deze 120 euro is bij de bouwmarkt (180 euro bij de badkamer zaak).

Mijn vorige badkamer had ook Grohe kranen en douches en daar was niks mis mee. Dus ik denk dat ze iets in het productieproces hebben aangepast om de productie goedkoper te maken. Het is tegenwoordig ook allemaal plastic met een laagje chroom eroverheen. Vroeger was het allemaal metaal.

Het kan natuurlijk ook zijn omdat we een van de goedkoopste onderdelen van Grohe hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:17:
[...]

De Grohe van vroeger is niet meer de Grohe van nu. Mijn badkamer is nog maar 3 a 4 jaar oud en er zijn nu inmiddels al 2 onderdelen die vervangen moeten worden.

Bij de kraan heb ik aan Grohe gevraagd hoe het kan en toen kwamen ze met het antwoord dat de kraan verkeerd is schoongemaakt en dat er dus geen garantie op zit. We hadden de badkamer toen net 2 jaar en de kraan hebben we nog nooit zelf schoongemaakt. Dus dat klopte al niet. Ik doe daar niet moeilijk over, het was maar een goedkope kraan van 80 of 90 euro van Grohe. Die had ik dus al snel vervangen. De douche heeft nu hetzelfde op een plek die wij niet schoonmaken omdat het daar niet nodig is, precies waar de handdouche vast zit aan de stang.

Overigens hebben we nu ook een goedkope regendouche, ik dacht dat deze 120 euro is bij de bouwmarkt (180 euro bij de badkamer zaak).

Mijn vorige badkamer had ook Grohe kranen en douches en daar was niks mis mee. Dus ik denk dat ze iets in het productieproces hebben aangepast om de productie goedkoper te maken. Het is tegenwoordig ook allemaal plastic met een laagje chroom eroverheen. Vroeger was het allemaal metaal.

Het kan natuurlijk ook zijn omdat we een van de goedkoopste onderdelen van Grohe hebben.
Niet netjes van Grohe, 5 jaar garantie is 5 jaar garantie. De zaak zonder onderzoek even afdoen met verkeerde schoonmaak middel is natuurlijk waanzinnig slecht. Het maakt dan niet uit of de kraan €80 heeft gekost of €800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kunnen we de kranen discussie niet beter voeren in Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Het gaat niet over kranen, niet specifiek iig. Het ging even over grohe producten, waaronder z'n douchekop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Onlangs kwam ik op marktplaats een ongebruikte ecorain charly douchekop tegen, en in de buurt. Voor €10,- opgehaald en de handdouche van grohe vervangen door deze 13cm douchekop. Het verbruik was 5,5L/min. maar na het plaatsen van een extra doorstroombegrenzer iets minder dan 4L/min. Dit blijkt voldoende om lekker te douchen en shampoo uit de haren van de vrouw te spoelen.
Het verschil van 3cm merk je goed, aanrader dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:36
Interessant artikel: https://vrtnws.be/p.aD7XqmEBl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Om het linkdrop gehalte wat te verlagen :>
Wetenschappers van 3 Britse universiteiten, gespecialiseerd in duurzaamheid, maten 39 weken lang het verbruik in 290 douches aan de campus van de Universiteit van Surrey. Dat was samen goed voor 86.000 douchebeurten.

Wat bleek: hoe krachtiger de douchestraal, hoe minder water er verloren ging.
En dat is wel een punt dat ik ervoer met die neveldouches. Ik ging heter en langer douchen om een schoon gevoel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
Misschien is het al eerder benoemd in dit topic, maar ik zie een besparende douchekop als middel met als doel om energie en water te besparen.

Om hetzelfde doel te bereiken, draai ik de knop van de kraan minder open. Ik heb gemeten (douche kop 1 minuut in emmer water), en kom op 8 L / minuut verbruik.

Dan heb je toch ook besparing en heb je helemaal geen (nieuwe/dure) douchekop nodig.

Gewoon de kraan minder ver opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
pastafan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:43:
Misschien is het al eerder benoemd in dit topic, maar ik zie een besparende douchekop als middel met als doel om energie en water te besparen.

Om hetzelfde doel te bereiken, draai ik de knop van de kraan minder open. Ik heb gemeten (douche kop 1 minuut in emmer water), en kom op 8 L / minuut verbruik.

Dan heb je toch ook besparing en heb je helemaal geen (nieuwe/dure) douchekop nodig.

Met een warmtepomp heb je een beperkte voorraad warm water, dan kan het beslist zuiniger dan 8L/min. Ik heb een 20cm regendouche die met 4,5L/min heerlijk doucht. Daarbij nog een 3,5L/min handdouche. Dat is ongeveer de helft van jouw douche.

Besef ook dat het zo is dat als je minder warmwater je nodig hebt, je de doeltemperatuur van je warmtepomp omlaag kan stellen. Dit komt je COP en dus ook je elektriciteitsverbruik ten goede. Wij warmen bijvoorbeeld 1x per dag ons 180L vat op tot 42⁰C, douchen beiden in de avond en soms nog eens in de ochtend indien nodig. Verwarmen van warm water kost in deze tijd van het jaar ongeveer 0,6kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je douchekop moet er mee om kunnen gaan en de andere leden van het gezin.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Het idee van een waterbesparende douchekop is dat het toch nog voelt als een fatsoenlijke douchestraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:50:
[...]

Het idee van een waterbesparende douchekop is dat het toch nog voelt als een fatsoenlijke douchestraal.
Vooral dit inderdaad.
Bij een normale douchekop als je die afknijpt komt er onvoldoende druk uit en kan je niet lekker douchen.
Ik zelf heb een water besparende douchekop en icm dat zet ik ook vaak de kraan wat zachter waardoor er nog meer water wordt bespaard dat doe ik vooral ik er wat langer onder ga staan.
De straal is dan al een heel stuk minder maar nog wel te doen, als je dat bij een normale douchekop zou doen komt er nog amper een straaltje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
G-addict schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:04:
[...]

Met een warmtepomp heb je een beperkte voorraad warm water, dan kan het beslist zuiniger dan 8L/min. Ik heb een 20cm regendouche die met 4,5L/min heerlijk doucht. Daarbij nog een 3,5L/min handdouche. Dat is ongeveer de helft van jouw douche.

Besef ook dat het zo is dat als je minder warmwater je nodig hebt, je de doeltemperatuur van je warmtepomp omlaag kan stellen. Dit komt je COP en dus ook je elektriciteitsverbruik ten goede. Wij warmen bijvoorbeeld 1x per dag ons 180L vat op tot 42⁰C, douchen beiden in de avond en soms nog eens in de ochtend indien nodig. Verwarmen van warm water kost in deze tijd van het jaar ongeveer 0,6kWh.
@G-addict welke douchekoppen heb jij (merk model type)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

een update voor een ieder die twijfelt aan een Niebla of andere douchekop van 5L/min icm een DoucheWTW. Wij douchen hier nu al een jaar mee en zijn erg tevreden. Vorige week heb ik een 2.1m Technea Douche WTW geinstalleerd. Doordat er zo weinig water doorheen gaat is de efficientie erg hoog. Water wat er op 12 graden in gaat komt er rond de 25 graden uit.

Wij douchen hier icm een 50L boiler op 70 graden (gaat tzt dienen als extra buffer voor wpb), maar die 50L is na 30min douchen nog steeds voldoende, waar deze eerst na 20 minuten wel koud werd. Erg tevreden dus met zowel douchekop als WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
pastafan schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:25:
[...]

@G-addict welke douchekoppen heb jij (merk model type)?
Een Grohe vitalio start 250, complete set met thermostaatkraan.
De handdouche heb ik vervangen door een ecorain charly.
Beiden nog wat extra begrenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Alle berichten in dit forum gelezen hebbend, ga ik toch ook maar eens voor een besparende douchekop.

Mijn keuze neigt naar de Niebla 5L/minuut, via deze site

Alhoewel het wel een flinke prijs is vind ik.

Zijn er nog andere/betere suggesties, zowel qua douchekop (ander merk/model), als qua online winkel?

Wat ik wel belangrijk vind is dat als hij toch niet bevalt ik hem terug kan sturen en mijn geld terugkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:44
Je bespaart het meest door zuinig met het water om te gaan.
Dat wil zeggen: douche aan, natmaken, douche uit, inzepen, douche aan, afspoelen, douche uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pastafan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:25:
Alle berichten in dit forum gelezen hebbend, ga ik toch ook maar eens voor een besparende douchekop.

Zijn er nog andere/betere suggesties, zowel qua douchekop (ander merk/model), als qua online winkel?

Wat ik wel belangrijk vind is dat als hij toch niet bevalt ik hem terug kan sturen en mijn geld terugkrijg.
In dit topic is dacht ik eenzelfde kop te vinden voor twintig euro bij Amazon.

Edit: Methven Satinjet Kiri SJK23 die heb ik zelfs dacht ik ergens liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 19-07-2024 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
franssie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Nee dat is niet dezelfde.
Die heb ik ook al gekocht en retour gestuurd die verbruikt nog meer water dan mijn oude 9L/min douchekop.

Gewoon een niebla kopen is duur maar wel een topding.
Bespaard water en gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pastafan
Net even op Amazon.nl gekeken bij douchekoppen.
Je wordt doodgegooid met de meest exotische typen. Ze zijn haast allemaal "waterbesparend', maar een specificatie van hoeveel, of welke klasse. Nergens te vinden. Daar kun je dus weinig mee.

Zojuist die Niebla besteld. Bij Niebla zelf.

Ik ben benieuwd....

[ Voor 75% gewijzigd door pastafan op 19-07-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
3dmazter schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:55:
[...]

Die heb ik ook al gekocht en retour gestuurd die verbruikt nog meer water dan mijn oude 9L/min douchekop.

Bespaard water en gas.
Zit er in de waterstraal ook verschil tussen die twee?
Want ik had die van Amazon en ook weer retour gestuurt (gebruikte trouwens exact 8L zoals ook gespecificeerd staat in de afbeelding) en vond de waterstraal echt helemaal niks en moest ook de warmwater heter zetten voor hetzelfde warmte effect waardoor er juist meer gasverbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:45:
Dat wil zeggen: douche aan, natmaken, douche uit, inzepen, douche aan, afspoelen, douche uit.
In een ideale wereld douche je zo maar helaas werkt dat in de praktijk niet zo.
Dan sta je lekker te relaxen onder de douche en te genieten van het douche momentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
NicoHF schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:40:
[...]In een ideale wereld douche je zo maar helaas werkt dat in de praktijk niet zo.
Dan sta je lekker te relaxen onder de douche en te genieten van het douche momentje.
In mijn praktijk werkt het wel zo. (Al jaaaaren).
En daarmee heb ik al honderden euro's bespaard en hectoliters drinkwater.
Relaxen doe ik wel op andere momenten, heb ik geen douche voor nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:23:
[...]

In mijn praktijk werkt het wel zo. (Al jaaaaren).
En daarmee heb ik al honderden euro's bespaard en hectoliters drinkwater.
Relaxen doe ik wel op andere momenten, heb ik geen douche voor nodig.
Algemeen genomen douche bijna niemand op zo een manier en is dat ook niet realistisch om dat te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
NicoHF schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:42:
[...]Algemeen genomen douche bijna niemand op zo een manier en is dat ook niet realistisch om dat te verwachten.
Dat nu nog maar weinig mensen zo douchen is gegroeid omdat we in de jaren 50 ineens een onuitputtelijke goedkope voorraad gas en zowat onbeperkt goedkoop drinkwater kregen en de bomen de hemel in leken te groeien. Maar in '68 waarschuwde een groepje mensen in Rome al dat we zo niet door konden gaan. Alleen, daar werd (en word) nog steeds onvoldoende naar geluisterd, men steekt liever de kop in het zand en spoelt die daarna weer (langdurig) af onder een regendouche.
Op de een of andere manier moeten we toch weer terug naar een veel lager water- en energieverbruik.
Alleen met het monteren van een besparende douchekop en dan alsnog een half uur 'relaxen' gaan we de wereld niet redden, het lijkt alleen maar alsof je iets goed doet maar de echte verantwoordelijkheid voor een betere aarde voor het nageslacht wordt gewoon ontlopen.
Realistisch gezien zouden we met z'n allen de schouders eronder moeten zetten en zeggen: "Wij gaan ervoor zorgen dat onze (klein)kinderen ook nog prettig en gezond kunnen leven tot in lengte van dagen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Yaksa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:45:
Nog zuiniger is helemaal niet douchen. Uiteindelijk komen je vrienden dan ook minder vaak langs, zo bezuinig je ook nog op je boodschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
G-addict schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 07:16:
[...]Nog zuiniger is helemaal niet douchen. Uiteindelijk komen je vrienden dan ook minder vaak langs, zo bezuinig je ook nog op je boodschappen.
offtopic:
Tsja, mijn grootouders moesten het doen met een lampetkan, wasbekken en een washandje. Zijn ze ook oud mee geworden. Het is maar net waar je tevreden mee bent.
Overigens nemen al mijn vrienden altijd wat lekkers mee als ze op bezoek komen, altijd gezellig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict

Mocht de neveldouche niet bevallen, kijk dan eens naar de ecosavers douchekop. Chromen douchekop met 1 stand, veel plezier van gehad.
Inmiddels over op een grohe eco regendouche, afgesteld op 4,5L/min icm een ecorain charly handdouche, afgesteld op 3,5-4L/min. Beiden in het zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Edit: Methven Satinjet Kiri SJK23 die heb ik zelfs dacht ik ergens liggen.
De douchekop die Niebla verkoopt is de Methven Satinjet Kiri SJK32-LF ofwel low-flow (5.5 l/m) en deze is niet verkrijgbaar via Amazon NL of DE. De low-flow heeft minder nozzles en een andere restrictor en vebruikt daardoor fors minder water dan de gewone Satinjet.

Van de low-flow is ook een (nieuwe?) MK2 variant, de KRLFHSCP in chrome, met een ander uiterlijk en lijkt volgends de specificatie een iets andere restrictor te hebben en een iets andere vorm. Deze versie verkoopt Niebla als limited edition/full chrome.

De MK1 versie is iets goedkoper te verkrijgen via Amazon.co.uk, maar de verzending en importheffing is aanzienlijk.
De MK2 versie wordt door een UK shop ook aangeboden op ebay NL, maar ook dan is het voordeel beperkt door de hoge opslag.

Je zult een hoop water moeten besparen om dit aankoopbedrag terug te verdienen en of het een comfortabele douchekop is daar zijn de reviews het ook niet over eens.

Wel vreemd dat een merk als Methven niet direct in de EU verkoopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Flitzer op 20-07-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:22

Zelf erg goede ervaringen met deze douchekop. Betere straal dan de oude niet waterbesparende kop.

https://www.bol.com/nl/nl...om/9200000010413981/?s2a=

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pastafan
3dmazter schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:55:
[...]

Bespaard water en gas.
Ik heb die Niebla nu 2 dagen binnen maar is inderdaad een kwalitatief erg goede douchekop en hij verbruikt 5L/ per minuut.

Een dure aanschaf maar in mijn optiek z'n geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Meet je dat zelf na?

Ik heb nog een grohe waterbesparende douchekop (en doucheslang) in de garage liggen maar ben er nog niet aan toegekomen (woon hier pas 5 jaar :p)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
Marzman schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 06:50:
Meet je dat zelf na?

Ik heb nog een grohe waterbesparende douchekop (en doucheslang) in de garage liggen maar ben er nog niet aan toegekomen (woon hier pas 5 jaar :p)
Ja ik heb dat zelf nagemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Sjamo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Zelf erg goede ervaringen met deze douchekop. Betere straal dan de oude niet waterbesparende kop.

https://www.bol.com/nl/nl...om/9200000010413981/?s2a=
deze verbruikt bij mij 6 liter per minuut. Overigens wel de los meegeleverde maar niet standaard geplaatste O-ring (die het waterverbruik afknijpt denk ik?) plaatsen! Plaats je de O-ring niet verbruikt hij 11 Liter / minuut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:22
pastafan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:28:
[...]

deze verbruikt bij mij 6 liter per minuut. Overigens wel de los meegeleverde maar niet standaard geplaatste O-ring (die het waterverbruik afknijpt denk ik?) plaatsen! Plaats je de O-ring niet verbruikt hij 11 Liter / minuut!
Hier verbruikt de douchekop 5,5ltr water per minuut en ons gasverbruik voor douchen daalde destijds van 24m3 per maand naar 15m3 per maand. Het gaf hier dus een forse vermindering. Overigens zonder comfort in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Iemand hier die ervaring heeft met het Hansgrohe Eco Smart plus systeem? Deze zou 6l/min zijn. Heb nu een een Crometta Eco Smart, maar vind nog steeds dat deze teveel gebruikt, dus twijfel om deze te ‘upgraden’ naar eco smart plus, of dat ik toch voor een compleet ander merk moet gaan (die hier voor bij gekomen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Zoals ik het zie, zijn er 4 manieren om water te besparen met douchen:

1. Korter/minder vaak douchen
2. Waterbesparende douchekop gebruiken
3. Kraan minder ver openzetten
4. Waterbesparende o-ring gebruiken.

M.b.t. punt 4: heeft er iemand ervaring met waterbesparende o-ringen in combinatie met een standaard (niet besparende) douchekop.

Bijvoorbeeld deze hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTUoianjEsxV3uq45KjNW2ZLokU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YtrKJ3gaLfZX1UwBNKHvala3.png?f=fotoalbum_large

edit: hier zelfs nog goedkoper en zonder verzendkosten te verkrijgen

[ Voor 12% gewijzigd door pastafan op 02-08-2024 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
pastafan schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:21:

M.b.t. punt 4: heeft er iemand ervaring met waterbesparende o-ringen in combinatie met een standaard (niet besparende) douchekop.
Mijn ervaring is
  1. Doet wat het moet doen, namelijk het beperken van de flow. Ik gebruik overigens die gekleurde ringetjes, niet de "dure" groene. Werkt al een aantal jaren prima.
  2. Of het ook lekker doucht, dat ligt helemaal aan je douchekop en je wensen/verwachtingen. Ik heb een 9l/min-douchekop beperkt tot 6l/min; dat gaat prima (vinden wij). Ook getest om dezelfde douchekop tot 4l/min te beperken. Toen kwam er zo'n miezerig straaltje uit, dat was niet fijn. Conclusie: daar heb je dan echt een douchekop voor nodig die is gemaakt voor zulke lage flowrates, zoals in dit topic besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Hier ook doorstroombegrenzers i.c.m. waterbesparende douchekoppen. Geen verlies van comfort.

Verder sluit ik mij aan bij glaswerk, douchekop moet geschikt zijn voor een kleine volumestroom. Ik verwacht geen aangename ervaring bij een "normale" douchekop die je te ver afknijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 14:51
Hallo Allemaal,

Hele topic doorgelezen omdat ik ook interesse heb. Wat mij voornamelijk opvalt is dat mensen een gewone douchekop hebben/zoeken.

Zelf ben ik op zoek naar een waterbesparende regendouche. Momenteel zijn de kinderen nog klein maar ik merk dat we zoveel meer douchen en dat in combinatie met een warmtepompboiler voor het SWW ben ik aan het kijken om minder water door mijn douchekop te laten gaan.

Ik weet niet(zal het vandaag meten) hoeveel water er momenteel door de douchekop gaat maar volgens mij is dat best veel. Bij specificaties van mijn huidige kop staat: 6-8 liter per minuut op 60°C. Kunnen we hier iets mee?

Zelf had ik gekeken naar meerdere modellen maar het gaat snel in de +200.- EUR en dat vind ik teveel van het goede.

Iemand ervaring met:
https://www.ecorain.nl/pr...rechthoekig-melvin-chrome

Mocht je een andere weten, hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Awesomo4k schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:48:
. Bij specificaties van mijn huidige kop staat: 6-8 liter per minuut op 60°C. Kunnen we hier iets mee?
Welke heb je nu dan? Beetje bijzondere weergave. De temperatuur heeft niet zo'n invloed op het verbruik. Eigenlijk moet het verbruik in relatie tot de waterdruk worden weergegeven.
Let er dan wel op dat sommige merken een laag verbruik melden bij 1 bar waterdruk, in een woning is de druk snel 2-3 bar, dan is het waterverbruik ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Awesomo4k schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:48:
Hallo Allemaal,

Hele topic doorgelezen omdat ik ook interesse heb. Wat mij voornamelijk opvalt is dat mensen een gewone douchekop hebben/zoeken.

Zelf ben ik op zoek naar een waterbesparende regendouche. Momenteel zijn de kinderen nog klein maar ik merk dat we zoveel meer douchen en dat in combinatie met een warmtepompboiler voor het SWW ben ik aan het kijken om minder water door mijn douchekop te laten gaan.

Ik weet niet(zal het vandaag meten) hoeveel water er momenteel door de douchekop gaat maar volgens mij is dat best veel. Bij specificaties van mijn huidige kop staat: 6-8 liter per minuut op 60°C. Kunnen we hier iets mee?

Zelf had ik gekeken naar meerdere modellen maar het gaat snel in de +200.- EUR en dat vind ik teveel van het goede.

Iemand ervaring met:
https://www.ecorain.nl/pr...rechthoekig-melvin-chrome

Mocht je een andere weten, hoor het graag.
Je kunt eventueel ook kijken of een douche wtw mogelijk is bij jou. Dat bespaart ook veel warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ik heb zelf een handdouche van ecorain, de charly. Verbruik was hoger dan aangegeven op hun website, maar dat weer opgelost met een waterbespaarder ring in de slang.

Bij de melvin staat wel tegenstrijdige informatie. In de productspecificaties noemen ze 4,2-6,9L/min, iets eronder 6,9-8,7L/min. Er is geen druk bij vermeld.

Heb je overigens wel gezien dat de douchekop uitverkocht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Je kunt eventueel ook kijken of een douche wtw mogelijk is bij jou. Dat bespaart ook veel warm water.
Hij vindt €200,- teveel geld, een douchewtw kost nogal wat meer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
G-addict schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Hij vindt €200,- teveel geld, een douchewtw kost nogal wat meer....
Dat ligt eraan, ik vind 200 euro voor een douchekop ook veel, maar voor een douche wtw vind ik het weer goedkoop, terwijl je daarbij ook nog eens geen comfort inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
G-addict schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:48:
[...]

Welke heb je nu dan? Beetje bijzondere weergave. De temperatuur heeft niet zo'n invloed op het verbruik. Eigenlijk moet het verbruik in relatie tot de waterdruk worden weergegeven.
Let er dan wel op dat sommige merken een laag verbruik melden bij 1 bar waterdruk, in een woning is de druk snel 2-3 bar, dan is het waterverbruik ook hoger.
Momenteel heb ik deze kraan:

https://www.maxaro.nl/dou...che-thermostatisch-83323/

Reeds bij Maxaro gevraagd voor een waterbesparende kop maar die verkopen ze niet. Ik ga zo eens meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
DutchKel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Momenteel wil ik (nog) niet kijken naar wtw. Ik ga eerst kijken voor een douchekop :) Daar lijkt mij een snelle winst te halen namelijk.

In de toekomst kan ik altijd nog kijken voor een WTW(al heb ik de badkamer 3 jaar geleden opgeknapt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomo4k
G-addict schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:55:
Ik heb zelf een handdouche van ecorain, de charly. Verbruik was hoger dan aangegeven op hun website, maar dat weer opgelost met een waterbespaarder ring in de slang.

Bij de melvin staat wel tegenstrijdige informatie. In de productspecificaties noemen ze 4,2-6,9L/min, iets eronder 6,9-8,7L/min. Er is geen druk bij vermeld.

Heb je overigens wel gezien dat de douchekop uitverkocht is?
Ik heb inderdaad gezien dat hij uitverkocht is. Dezelfde is wel nog via Bol.com te krijgen bij een andere leverancier. Ik heb Ecosmart een mail gestuurd over de voorraadstatus EN over inderdaad de afwijking in de specs.

Hopend op een snel antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
DutchKel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:58:
[...]

Dat ligt eraan, ik vind 200 euro voor een douchekop ook veel, maar voor een douche wtw vind ik het weer goedkoop, terwijl je daarbij ook nog eens geen comfort inlevert.
Ik zou me eens in moeten lezen in wtw voor de douche. Geen idee hoe en of het nog mogelijk is... Ik heb een inloop douche die volledig tot boven betegeld is... geen idee of het dan mogelijk is. Moeten dan vloeren open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Op dit moment is de douchekop 12L/min. Dus als er een van 7/8 in kan.. is dat al een mooie vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Awesomo4k schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:03:
[...]

Ik zou me eens in moeten lezen in wtw voor de douche. Geen idee hoe en of het nog mogelijk is... Ik heb een inloop douche die volledig tot boven betegeld is... geen idee of het dan mogelijk is. Moeten dan vloeren open?
Een douche-warmteterugwinning (WTW) wordt vaak geplaatst in de leidingen richting de badkamer, bijvoorbeeld in een koof waar de afvoer- en waterleidingen samenkomen. Dit hoeft niet per se direct in de badkamer te gebeuren.

De werking is als volgt: wanneer je doucht, stroomt het warme afvalwater door een warmtewisselaar. Dit apparaat draagt de warmte over aan het inkomende koude water, waardoor dit wordt voorverwarmd voordat het de mengkraan of de boiler bereikt. Hierdoor is er minder energie nodig om het water op de gewenste temperatuur te krijgen.

Afhankelijk van hoe de WTW is aangesloten, kan deze op twee manieren werken:

1. Alleen op de koudwaterleiding van de douche – Dit betekent dat alleen het water dat naar de douche gaat wordt voorverwarmd. In dat geval blijft het koude water voor bijvoorbeeld de wastafel onveranderd.

2. Op de algemene koudwaterleiding van de badkamer – In dit geval stroomt al het koude water door de warmtewisselaar, ook dat voor de wastafel of het toilet. Echter, als er koud water wordt gebruikt (bijvoorbeeld om je handen te wassen), zal het afvalwater koud zijn en vindt er geen warmteoverdracht plaats. Het koude water blijft dan gewoon koud.

Een douche-WTW is dus met name effectief tijdens het douchen, omdat alleen dan warm afvalwater beschikbaar is voor warmteterugwinning. Voor andere toepassingen zoals een wastafel of toilet heeft het geen praktisch effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
DutchKel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:58:
[...]

Comfort inleveren? Met een waterbesparende douchekop? Dat is ook helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
DutchKel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Een douche-warmteterugwinning (WTW) wordt vaak geplaatst in de leidingen richting de badkamer, bijvoorbeeld in een koof waar de afvoer- en waterleidingen samenkomen. Dit hoeft niet per se direct in de badkamer te gebeuren.

De werking is als volgt: wanneer je doucht, stroomt het warme afvalwater door een warmtewisselaar. Dit apparaat draagt de warmte over aan het inkomende koude water, waardoor dit wordt voorverwarmd voordat het de mengkraan of de boiler bereikt. Hierdoor is er minder energie nodig om het water op de gewenste temperatuur te krijgen.

Afhankelijk van hoe de WTW is aangesloten, kan deze op twee manieren werken:

1. Alleen op de koudwaterleiding van de douche – Dit betekent dat alleen het water dat naar de douche gaat wordt voorverwarmd. In dat geval blijft het koude water voor bijvoorbeeld de wastafel onveranderd.

2. Op de algemene koudwaterleiding van de badkamer – In dit geval stroomt al het koude water door de warmtewisselaar, ook dat voor de wastafel of het toilet. Echter, als er koud water wordt gebruikt (bijvoorbeeld om je handen te wassen), zal het afvalwater koud zijn en vindt er geen warmteoverdracht plaats. Het koude water blijft dan gewoon koud.

Een douche-WTW is dus met name effectief tijdens het douchen, omdat alleen dan warm afvalwater beschikbaar is voor warmteterugwinning. Voor andere toepassingen zoals een wastafel of toilet heeft het geen praktisch effect.
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg. Klinkt voor nu even als toekomstmuziek maar ik zet hem wel op mijn lijstje om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 21:54
Ik heb na lezen van ervaringen hier de flows van mijn Grohe bad en douchekranen maar eens gemeten, want we douchen heel kort en zijn toch jaar door 20m3 aan gas kwijt voor alleen douchen met z'n 3tjes. Blijkt dat bad kraan netjes 5,5ltr/min doet in spaar stand(kraan open tot aan begrenzer), maar de euphoria rain douche doet in spaar stand ruim 9ltr/min uit hand douche en iets meer(nog geen 10) uit de regendouche.

Daarom de Ecorain handdouche chrome Charly 13cm besteld.
In de specificaties staat 5.9ltr per minuut.
Bij openen van de verpakking, waarbij de handset wel netjes in een stoffen tasje is verpakt, viel de oranje/gele doorstroom begrenzer er los uit. Ofwel de hele besparing zit niet in de kop, maar puur in het simpele ringetje, die ik los ook al had besteld, maar dan in 3, 4 en 5 ltr. Ofwel de douchekop van Ecorain doet er niet toe. Ook voelt het aan als goedkoop plastic ten opzichte van de Grohe Euphoria.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wU-7M66a9drzWJ7BFYvvgXU9ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMTN2KtJXRMzc0YFbzDNtXAi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcI2JY2tM4RmALshtsZFlIJuMP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abioMdh499gT0mtCWutRUsNq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuxiSbfOx95XCTAy3U_oQhceTT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1TskC4QX8SL8lj4cJJDUIRD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk2IVy8EeJd0jErJGTiTCJoVtos=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iWF3U8Mg4r8WwgxwAatQqHpL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
floriszz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:04:

Ofwel de hele besparing zit niet in de kop, maar puur in het simpele ringetje, die ik los ook al had besteld, maar dan in 3, 4 en 5 ltr. Ofwel de douchekop van Ecorain doet er niet toe.
Ik snap je teleurstelling, maar misschien heeft die douchekop nog wel nut als ie het weinige water dat ie krijgt, op een fijne manier over je weet uit te sproeien. Dat kunnen ze niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
In vele wat duurdere douchekoppen zit ook een simpele waterbespaarder. Al dan niet verlijmd of geperst. Mijn ecorain charly doet het echt prima op een laag debiet, het is net wat glaswerk zegt. En mijn grohe regendouche is trouwens ook van kunststof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

floriszz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:04:
Ik heb na lezen van ervaringen hier de flows van mijn Grohe bad en douchekranen maar eens gemeten, want we douchen heel kort en zijn toch jaar door 20m3 aan gas kwijt voor alleen douchen met z'n 3tjes. Blijkt dat bad kraan netjes 5,5ltr/min doet in spaar stand(kraan open tot aan begrenzer), maar de euphoria rain douche doet in spaar stand ruim 9ltr/min uit hand douche en iets meer(nog geen 10) uit de regendouche.

Daarom de Ecorain handdouche chrome Charly 13cm besteld.
In de specificaties staat 5.9ltr per minuut.
Bij openen van de verpakking, waarbij de handset wel netjes in een stoffen tasje is verpakt, viel de oranje/gele doorstroom begrenzer er los uit. Ofwel de hele besparing zit niet in de kop, maar puur in het simpele ringetje, die ik los ook al had besteld, maar dan in 3, 4 en 5 ltr. Ofwel de douchekop van Ecorain doet er niet toe. Ook voelt het aan als goedkoop plastic ten opzichte van de Grohe Euphoria.
Ja, tuurlijk dat ringetje kniijpt het water af, maar de douchkop zorgt er voor dat je toch nog kan douchen met minder water ipv dat het water op je druppelt :p

Bij mijn Grohe zaten twee ringetjes zelfs, had ze beiden geinstalleerd en dan kon je nog steeds prima douchen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 12-06-2025 12:41 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 21:54
@Marzman , bedankt voor de tip. Na het verwijderen van het zwarte zeefje uit de originele Grohe Euphoria douchekop kwam daar ineens ook zo'n (groene) doorstroom ringetje(groene doorstroom begrenzer) tevoorschijn. Deze groene is dus +-9ltr/min.
Zodra ik m'n bestelde doorstroom begrenzers setje van 3,4 en 6ltr binnen heb, gaan we zien wat die douchekop daarmee dan doet.
Ik snap dat de diameter grootte en aantal gaatje in de douchekop er ook toe zullen doen.
Pagina: 1 2 Laatste