Awesomo4k schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:03:
[...]
Ik zou me eens in moeten lezen in wtw voor de douche. Geen idee hoe en of het nog mogelijk is... Ik heb een inloop douche die volledig tot boven betegeld is... geen idee of het dan mogelijk is. Moeten dan vloeren open?
Een douche-warmteterugwinning (WTW) wordt vaak geplaatst in de leidingen richting de badkamer, bijvoorbeeld in een koof waar de afvoer- en waterleidingen samenkomen. Dit hoeft niet per se direct in de badkamer te gebeuren.
De werking is als volgt: wanneer je doucht, stroomt het warme afvalwater door een warmtewisselaar. Dit apparaat draagt de warmte over aan het inkomende koude water, waardoor dit wordt voorverwarmd voordat het de mengkraan of de boiler bereikt. Hierdoor is er minder energie nodig om het water op de gewenste temperatuur te krijgen.
Afhankelijk van hoe de WTW is aangesloten, kan deze op twee manieren werken:
1. Alleen op de koudwaterleiding van de douche – Dit betekent dat alleen het water dat naar de douche gaat wordt voorverwarmd. In dat geval blijft het koude water voor bijvoorbeeld de wastafel onveranderd.
2. Op de algemene koudwaterleiding van de badkamer – In dit geval stroomt al het koude water door de warmtewisselaar, ook dat voor de wastafel of het toilet. Echter, als er koud water wordt gebruikt (bijvoorbeeld om je handen te wassen), zal het afvalwater koud zijn en vindt er geen warmteoverdracht plaats. Het koude water blijft dan gewoon koud.
Een douche-WTW is dus met name effectief tijdens het douchen, omdat alleen dan warm afvalwater beschikbaar is voor warmteterugwinning. Voor andere toepassingen zoals een wastafel of toilet heeft het geen praktisch effect.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.