Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 10:00
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:20:
[...]

Handelen is niet rendabel. Laten we als voorbeeld morgen (20 November 2024) nemen op de day ahead met laden uit het net en NOM ontladen (het meest gunstige handel programma op day ahead).

Ex belasting is het laagste punt €0.08, en de hoogste €0.14. je spread is dus €0.06.

Als je ''financieel'' rekent voor jezelf op de manier dat je in ieder geval geen verlies maakt wil je de kostprijs afschrijven over het aantal cycli. Dus laten we zeggen 1400 euro elke cycli is 2.7kWh met 6000 cycli. Grof gerekend is dat 1400/(2.7*6000)= €0.086 wat je per cycli kost. Je kan morgen dus geen winst maken.

En dan nemen we heel veel factoren nog niet mee. (De batterij gaat niet vol in enkel het laagste uur, teruglevering kost je 14ct belasting (saldering), geen verlies in de omzetting, geen afnemend vermogen van de batterij over tijd en dat je 100% van de volledige batterij kan gebruiken.)

Doe je hetzelfde met zonne energie, krijg je de volledige stroom prijs incl belastingen, in veel gevallen €0.20~0.26. (gerekend zonder saldering) Je spread is dan dus gelijk aan dit bedrag. Je winst per cycli ligt dus vele malen hoger.

En als je zegt, er zijn genoeg dagen met wel genoeg spread. Het aantal dagen vorig jaar met een spread hoger dan €0.15 was 22, en waarbij het niet zonnig was is vorig jaar is maar 4. Je kon dus welgeteld op 4 dagen ''winst'' maken met je batterij met handelen door uit het net te laden en NOM te gebruiken.

Handelen op uur niveau is huidig gewoon een ''verkoop praat'' waar je geen enkele batterij mee terug kan verdienen.

Aanmerkingen:
Ik heb het hier niet over onbalans handelen.
Ik heb het ook niet over NOM binnen een dynamisch tarief laden en ontladen op de meest gunstige uren. Dit is namelijk wel iets waar we actief naar kijken.
mooie reactie @HomeWizard_NL
hierover
Ik heb het ook niet over NOM binnen een dynamisch tarief laden en ontladen op de meest gunstige uren. Dit is namelijk wel iets waar we actief naar kijken.

zou ik dan graag wat meer horen...... want dit vereist ook meer mogelijkheden als er nu zijn.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stil schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:04:
[...]

Eigenlijk zeg je hier dus gewoon dat HW ons belazerd (beet nemen) met een veel te rooskleurige rekenmethode m.b.t. het terugverdienen :) . Of dat wij ons laten belazeren. Tsja. Best stevig. Mogelijk terecht. Zou het toch wel zeer wenselijk achten dat een leverancier die hier aanwezig is hier aanleiding in ziet om te reageren?
Wat ik zeg is dat er gerekend wordt met niet realistische kWh prijzen om de TVT zo kort mogelijk te maken. Wat ik ook zeg is dat dit inherent is aan de branche. Of je nu zonnepanelen koopt of een thuisbatterij. Belazeren vind ik zwaar door dreunen. Dat zijn jouw woorden. Wel vind ik dat het meer fair kan. Reken met een 6 maands gemiddelde ofzo en dan niet de 6 maanden pakken die jezelf het beste uitkomen.

Kleine zijsprong..... heb jij ooit het verbruik gehaald van je auto vlgs fabrieksopgave? Daarom ieder zijn keus. Vind je het prima.... kopen anders cancellen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:53
Devke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:58:
[...]

Dat gegoochel met terugverdientijden slaat ook nergens op en is doorn in mijn oog. Echter zie je dit ook bij andere leveranciers. Daarnaast vraag voor de gein eens een offerte op van zonnepanelen. Ik heb er nog 1 liggen met een kWh prijs van 40 ct. De beste man snapte niet dat ik de offerte liet schieten. Alles om de prijs te rechtvaardigen. Op welke hoop je dit moet gooien? Ik noem het je klant beet nemen. De klant kan dan zelf bepalen of hij dat prima vind of niet. Als ze het door hebben. HW leest ook mee en er is al diverse keren om uitleg gevraagd. Die is er niet en die komt niet.

Bepaal voor jezelf of je eigen doelen behaald worden. Zoja lekker laten komen. Zonee. Cancellen.
Misschien moet je niet alleen vergelijken met de stroomprijs van vandaag maar met een schatting over de levensduur van de zonnepanelen en/of accu dus zeg het gemiddelde van de stroomprijs in de volgende 15 à 20 jaar.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38
Devke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:00:
[...]

Ja je vergeet dat je als je terugleverd ook een vergoeding had gekregen die je nu niet hebt.

Voorbeeld. Mijn kWh prijs is 26 ct. Mijn terugleverboete is 10 ct. De besparing kan per kWh die 10 ct maar zijn omdat ik anders nog steeds 16 ct had gekregen als die kWh het net op gefietst was.

Als jij geen terugleverboete hebt dan is je besparing zelfs 0.
Telkens als je energie in en uit je accu haalt heb je verlies. Minimaal 10 en wellicht wel 20%. Heb je dat al verdisconteerd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:04
stil schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:24:
[...]

mooie reactie @HomeWizard_NL
hierover

zou ik dan graag wat meer horen...... want dit vereist ook meer mogelijkheden als er nu zijn.
Deze functie verreist nog de nodige ontwikkeling van een voorspellend algoritme, we communiceren dit nu niet omdat het nog onduidelijk is wanneer/ of dat dit beschikbaar gaat zijn, we zullen eerst een periode moeten gaan testen met echte opstellingen. maar we streven naar 2025.

[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 19-11-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Handelen is niet rendabel. Laten we als voorbeeld morgen (20 November 2024) nemen op de day ahead met laden uit het net en NOM ontladen (het meest gunstige handel programma op day ahead).

Ex belasting is het laagste punt €0.08, en de hoogste €0.14. je spread is dus €0.06.

Als je ''financieel'' rekent voor jezelf op de manier dat je in ieder geval geen verlies maakt wil je de kostprijs afschrijven over het aantal cycli. Dus laten we zeggen 1400 euro elke cycli is 2.7kWh met 6000 cycli. Grof gerekend is dat 1400/(2.7*6000)= €0.086 wat je per cycli kost. Je kan morgen dus geen winst maken.

En dan nemen we heel veel factoren nog niet mee. (De batterij gaat niet vol in enkel het laagste uur, teruglevering kost je 14ct belasting (saldering), geen verlies in de omzetting, geen afnemend vermogen van de batterij over tijd en dat je 100% van de volledige batterij kan gebruiken.)

Doe je hetzelfde met zonne energie, krijg je de volledige stroom prijs incl belastingen, in veel gevallen €0.20~0.26. (gerekend zonder saldering) Je spread is dan dus gelijk aan dit bedrag. Je winst per cycli ligt dus vele malen hoger.

En als je zegt, ''er zijn genoeg dagen met wel genoeg spread''. Het aantal dagen vorig jaar met een spread hoger dan €0.15 was 22, en waarbij het niet zonnig was is vorig jaar is maar 4. Je kon dus welgeteld op 4 dagen ''winst'' maken met je batterij met handelen door uit het net te laden en NOM te gebruiken.

Handelen op uur niveau is huidig gewoon een ''verkoop praat'' waar je geen enkele batterij mee terug kan verdienen.

Aanmerkingen:

Overigens de prijs waarmee wij op de website rekenen voor de terugverdientijd de mediaan van de afgelopen 5 jaar. Onze verwachting is dat de prijs per kWh ook duurder gaat worden in de komende jaren. Je zal de prijs voor de komende jaren moeten weten wil je hier echt iets over kunnen zeggen, en als iemand die glazen bol heeft willen wij hem graag inzien :)
Fijn dat jullie reageren. Ik heb toch wel een paar vragen hierbij.

Jullie rekenen uit wat de kosten per cycli zijn. 8 ct. Ik denk dat jullie hier 8 ct per kWh bedoelen. Cycli prijs ligt op ruim 23 ct.

De berekening m.b.t zonneopwek gaat mijn idee mank. Wat jullie eigenlijk aangegeven is datje voor iedere kWh die je in de batterij stopt 20-26 cent ongeveer terug krijgt. Dat is niet waar. Als je nu die zelfde kWh het net in laat stromen dan krijg je een prijs die ergens daar ligt afhankelijk van een contract - de terug leverboete. Stel je neemt af tegen 26 ct per kWh en de TLB is 10 ct dan is mijn potentieel verdienmodel die 10 ct daar ik nog steeds geld krijg van de energieleverancier. Daarnaast gaan jullie al uit van einde saldering in de berekening. Ik weet dat je ergens een punt moet nemen maar er zijn nog een paar hobbels. Laat eerst dit kabinet de eindstreep maar eens halen en daarnaast er is (nog) geen meerderheid in de 1e kamer. Dus je rekent eigenlijk al met iets wat totaal niet zeker is.

Over de stroomprijzen kan je twisten, ook dat zal liggen aan of je een dynamisch contract had of vast. De overheid heeft toen het e.a. ook gecompenseerd waardoor ook dat gemiddelde wat lager zal liggen. ChatGPT geeft ook wel hogere prijzen aan maar daar liggen we nu ruim ruim onder.

Quote van ChatGPT. "Samenvatting van de gemiddelde kale stroomprijs over de afgelopen 5 jaar:
2019-2020: Ongeveer 30-35 cent per kWh.
2021: Ongeveer 40-50 cent per kWh.
2022: Ongeveer 80-100 cent per kWh (extreme prijsstijgingen).
2023: Ongeveer 40-60 cent per kWh".

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
royaljoop schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:26:
[...]

Telkens als je energie in en uit je accu haalt heb je verlies. Minimaal 10 en wellicht wel 20%. Heb je dat al verdisconteerd?
ik reageerde op een eerdere post. Ik weet dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkzelf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:24:
[...]

Misschien moet je niet alleen vergelijken met de stroomprijs van vandaag maar met een schatting over de levensduur van de zonnepanelen en/of accu dus zeg het gemiddelde van de stroomprijs in de volgende 15 à 20 jaar.
Ik kan iets zeggen over de laatste 12 jaar (ze liggen hier al 12 jaar maar wilde naar meer capaciteit). Van een ct of 18 naar nu 26. Als je dan nu al rekent met 40 ct als panelen legger dan hoef ik niet meer uit te leggen gok ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:48:
[...]

Fijn dat jullie reageren. Ik heb toch wel een paar vragen hierbij.

Jullie rekenen uit wat de kosten per cycli zijn. 8 ct. Ik denk dat jullie hier 8 ct per kWh bedoelen. Cycli prijs ligt op ruim 23 ct.

De berekening m.b.t zonneopwek gaat mijn idee mank. Wat jullie eigenlijk aangegeven is datje voor iedere kWh die je in de batterij stopt 20-26 cent ongeveer terug krijgt. Dat is niet waar. Als je nu die zelfde kWh het net in laat stromen dan krijg je een prijs die ergens daar ligt afhankelijk van een contract - de terug leverboete. Stel je neemt af tegen 26 ct per kWh en de TLB is 10 ct dan is mijn potentieel verdienmodel die 10 ct daar ik nog steeds geld krijg van de energieleverancier. Daarnaast gaan jullie al uit van einde saldering in de berekening. Ik weet dat je ergens een punt moet nemen maar er zijn nog een paar hobbels. Laat eerst dit kabinet de eindstreep maar eens halen en daarnaast er is (nog) geen meerderheid in de 1e kamer. Dus je rekent eigenlijk al met iets wat totaal niet zeker is.

Over de stroomprijzen kan je twisten, ook dat zal liggen aan of je een dynamisch contract had of vast. De overheid heeft toen het e.a. ook gecompenseerd waardoor ook dat gemiddelde wat lager zal liggen. ChatGPT geeft ook wel hogere prijzen aan maar daar liggen we nu ruim ruim onder.

Quote van ChatGPT. "Samenvatting van de gemiddelde kale stroomprijs over de afgelopen 5 jaar:
2019-2020: Ongeveer 30-35 cent per kWh.
2021: Ongeveer 40-50 cent per kWh.
2022: Ongeveer 80-100 cent per kWh (extreme prijsstijgingen).
2023: Ongeveer 40-60 cent per kWh".
Inderdaad, de berekening is per kWh.

Wij rekenen inderdaad zonder saldering, als deze blijft bestaan wordt naar waarschijnlijkheid te TLB hoger. Linksom of rechtsom gaat ergens de rekening betaald worden (hint: niet bij de energieleverancier, en waarschijnlijk ook niet bij de nederlanders zonder PV).

Als het je gaat om financieel gewin is het enkel met de TLB al rendabel om een batterij te hebben. echter niemand kan je vertellen hoe de komende 10 jaar eruit gaan zien, en iedereen die dat wel doet moet je zeker met een korrel zout nemen (Wie heeft hier die glazen bol? :+ ).

Los van het financiële stuk ben je zelfstandiger met je energie, minder afhankelijk van wat de energieprijzen doen. Doe je ook nog wat goed voor het milieu en het net en help je de energie transitie.

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 19-11-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:00:
[...]

Wij rekenen inderdaad zonder saldering, als deze blijft bestaan wordt naar waarschijnlijkheid te TLB hoger. Linksom of rechtsom gaat ergens de rekening betaald worden (hint: niet bij de energieleverancier).

Als het je gaat om financieel gewin is het enkel met de TLB al rendabel om een batterij te hebben. echter niemand kan je vertellen hoe de komende 10 jaar eruit gaan zien, en iedereen die dat wel doet moet je zeker met een korrel zout nemen. (Wie heeft hier die glazen bol? :+ )
Nope. Jullie mogen een x mee kijken met mijn simulatie maar de HW batterij ga je niet terugverdienen met 10 ct per kWh boete. Ik laat HA dan rekenen met een RTE van 80%. 10 ct boete. 26 ct afnameprijs. Gaat saldering eraf dan wordt het een ander verhaal. En ja de rekening ligt zeker bij de consument (les 1 economie 😜).

Mijn bedoeling van de batterij is lering en vermaak. Hobby kost geld. Glazenbol? Tja doe mij dr ook 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:07:
[...]

Nope. Jullie mogen een x mee kijken met mijn simulatie maar de HW batterij ga je niet terugverdienen met 10 ct per kWh boete. Ik laat HA dan rekenen met een RTE van 80%. 10 ct boete. 26 ct afnameprijs. Gaat saldering eraf dan wordt het een ander verhaal. En ja de rekening ligt zeker bij de consument (les 1 economie 😜).

Mijn bedoeling van de batterij is lering en vermaak. Hobby kost geld. Glazenbol? Tja doe mij dr ook 1.
Afhankelijk van welke aannames je neemt, is hiervan de uitkomst anders. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat dit topic al zoveel ''discussie'' oplevert. Wel fantastisch om te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:13:
[...]

Afhankelijk van welke aannames je neemt, is hiervan de uitkomst anders. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat dit topic al zoveel ''discussie'' oplevert. Wel fantastisch om te zien ;)
De enige aanname is de RTE van 80%. Rest zijn jullie prijs accu en specs en daarnaast mijn werkelijke tarieven. (Die verschillen per huishouding).

Ik zou zeggen verras ons 😜💪. Hopelijk delen we snel 1e ervaringen hier.

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 19-11-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 07:56
[...]

En als je zegt, ''er zijn genoeg dagen met wel genoeg spread''. Het aantal winterdagen vorig jaar met een spread hoger dan €0.15 was 22, en waarbij het niet zonnig was is vorig jaar is maar 4. Je kon dus welgeteld op 4 dagen ''winst'' maken met je batterij met handelen door uit het net te laden en NOM te gebruiken.

Aanmerkingen:

Overigens de stroomprijs waarmee wij op de website rekenen voor de terugverdientijd de mediaan van de afgelopen 5 jaar. Onze verwachting is dat de prijs per kWh ook duurder gaat worden in de komende jaren. Je zal de prijs voor de komende jaren moeten weten wil je hier echt iets over kunnen zeggen, en als iemand die glazen bol heeft willen wij hem graag inzien :)
LOL :) Met zo’n verhaal zou ik het, als marketing afdeling, ook wel aandurven het over een TVT van ongeveer 6 jaar te hebben.

Ok,…. En nu weer terug naar de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
Devke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:20:
[...]

De enige aanname is de RTE van 80%. Rest zijn jullie prijs accu en specs en daarnaast mijn werkelijke tarieven. (Die verschillen per huishouding).

Ik zou zeggen verras ons 😜💪. Hopelijk delen we snel 1e ervaringen hier.
Naast je aannames van je RTE zijn er natuurlijk wel nog een aantal variabelen, zoals verbruik van je huishouden, en hoeveel PV opwek, die kunnen ook veel invloed hebben op de berekeningen.

En daar heb ik geen glazenbol nodig 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met mijn extra eigen verbruik (tussen de 650 en 750 kWh per jaar) zal ik om hem in 15 jaar terug te verdienen zal ik tussen de 13 en 17 cent per kWh moeten besparen tov geen batterij. (medeafhankelijk van wat een teruggeleverde kWh waard is.)

Als ik hem in 6 jaar wil terugverdienen zal ik in het meest optimistische scenario (elk jaar 750 kWh extra eigen verbruik en geen terugleververgoeding, want dan is het rendementsverlies niet langer van invloed) 31 cent per kWh moeten besparen.

Het eerste gaat waarschijnlijk zeker wel gebeuren uiteindelijk. Het tweede vind ik onaannemelijk, ik verwacht dat de prijzen na de saldering eerder zullen dalen dan stijgen omdat de saldering gewoon duur is en dus de prijzen opdrijft. Maar onmogelijk is het niet per se. Als ik kijk naar de prijzen na de inval van Rusland dan denk ik dat de winterprijzen exploderen en de zomerprijzen superlaag blijven op de momenten dat de zon schijnt. Dus wel hoge inkoop, maar lage terugleververgoedingen.

Het is gewoon allemaal afhankelijk van de parameters van ieder persoonlijk, en daar bovenop de prognoses van de toekomstige prijzen. En ja alle bedrijven nemen dan prognoses die hun het beste uitkomen. En ja laten we eerlijk zijn als zij het niet doen maar de concurrent wel komen weer andere mensen in dit topic klagen dat de terugverdientijd bij de concurrent zoveel beter is.

Laten we het er gewoon op houden, is de TVT iets wat je over de streep moet halen, wacht dan tot de saldering echt definitief gestopt is, en kijk dan wat er op de markt is en bij je past. Want 2 jaar in deze business is echt extreem lang.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:28
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:33:
[...]

Deze functie verreist nog de nodige ontwikkeling van een voorspellend algoritme, we communiceren dit nu niet omdat het nog onduidelijk is wanneer/ of dat dit beschikbaar gaat zijn, we zullen eerst een periode moeten gaan testen met echte opstellingen. maar we streven naar 2025.
@HomeWizard_NL Laat tzt maar weten zodra er bèta testers nodig zijn dan. 👍🏼🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:23
hoakz schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:06:
Hier de accu geannuleerd. Ik zie na 2027 wel weer.
@hoakz hoe heb je de accu geannuleerd? Door een email te sturen of op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
hanev001 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:39:
[...]

Ik vind dit als een soort van chantage klinken.

Zo van : HW als je niet doet wat ik wil dan krijg je hem terug en dan blijven jullie met een onverkochte voorraad zitten.

Wat is er anders dan op het moment van bestellen, Niets, je opstelling is onredelijk.
Alleen de mensen die een verwachte levertijd in November hadden hebben grond tot annuleren wegens niet nakomen van de levertijd.
Ik denk dat je hem te aanvallend leest.

Ik communiceer mijn overwegingen waarop ik bepaal of dit product waarde toevoegt tov andere opties.
Voor nu heb ik een andere optie in gedachte tenzij HW toch de betere keuze wordt.

Een product wat geld zou moeten besparen maar een te lange tvt heeft verliest het wellicht zelfs van bankrente/obligaties.

[ Voor 7% gewijzigd door Henkoes op 19-11-2024 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkoes
[...]

Als de API om het laden/ontladen aan te sturen vrijgegeven wordt dan heb ik de mogelijkheid een voor mij passend algoritme in te zetten.
Dit zou de terugverdientijd positief beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
[...]

En als je zegt, ''er zijn genoeg dagen met wel genoeg spread''. Het aantal winterdagen vorig jaar met een spread hoger dan €0.15 was 22, en waarbij het niet zonnig was is vorig jaar is maar 4. Je kon dus welgeteld op 4 dagen ''winst'' maken met je batterij met handelen door uit het net te laden en NOM te gebruiken.

Aanmerkingen:

Overigens de stroomprijs waarmee wij op de website rekenen voor de terugverdientijd de mediaan van de afgelopen 5 jaar. Onze verwachting is dat de prijs per kWh ook duurder gaat worden in de komende jaren. Je zal de prijs voor de komende jaren moeten weten wil je hier echt iets over kunnen zeggen, en als iemand die glazen bol heeft willen wij hem graag inzien :)
Er in november al een aantal dagen geweest waarop de avondprijs fors duurder is dan momenten de dag er voor.
Dus voorladen is super interessant dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcootten
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:13
timenator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:19:
[...]

@hoakz hoe heb je de accu geannuleerd? Door een email te sturen of op een andere manier?
Je kunt via de chat op hun website je order annuleren. Geld staat met enkele dagen weer terug op je rekening. Heb zelf ook geannuleerd afgelopen weekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkoes
ArthurMorgan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:02:
Met mijn extra eigen verbruik (tussen de 650 en 750 kWh per jaar) zal ik om hem in 15 jaar terug te verdienen zal ik tussen de 13 en 17 cent per kWh moeten besparen tov geen batterij. (medeafhankelijk van wat een teruggeleverde kWh waard is.)

Als ik hem in 6 jaar wil terugverdienen zal ik in het meest optimistische scenario (elk jaar 750 kWh extra eigen verbruik en geen terugleververgoeding, want dan is het rendementsverlies niet langer van invloed) 31 cent per kWh moeten besparen.

Het eerste gaat waarschijnlijk zeker wel gebeuren uiteindelijk. Het tweede vind ik onaannemelijk, ik verwacht dat de prijzen na de saldering eerder zullen dalen dan stijgen omdat de saldering gewoon duur is en dus de prijzen opdrijft. Maar onmogelijk is het niet per se. Als ik kijk naar de prijzen na de inval van Rusland dan denk ik dat de winterprijzen exploderen en de zomerprijzen superlaag blijven op de momenten dat de zon schijnt. Dus wel hoge inkoop, maar lage terugleververgoedingen.

Het is gewoon allemaal afhankelijk van de parameters van ieder persoonlijk, en daar bovenop de prognoses van de toekomstige prijzen. En ja alle bedrijven nemen dan prognoses die hun het beste uitkomen. En ja laten we eerlijk zijn als zij het niet doen maar de concurrent wel komen weer andere mensen in dit topic klagen dat de terugverdientijd bij de concurrent zoveel beter is.

Laten we het er gewoon op houden, is de TVT iets wat je over de streep moet halen, wacht dan tot de saldering echt definitief gestopt is, en kijk dan wat er op de markt is en bij je past. Want 2 jaar in deze business is echt extreem lang.
1 fout wat mensen maken.

Je moet niet tegen de aanschaf waarde de terugverdientijd berekenen, maar tegen het bedrag incl misgelopen rente wat door nu vast te zetten bij de juiste bank 2,5-3% rente is. Stel we middelen naar 2,75% rente (deposito).

Stel we nemen 10 jaar terugverdientijd (met huidige verkoopprijs niet ondenkbaar) op 2,75%, geeft 1829 euro om terug te verdienen. Daarna maak je pas winst. De winst is dan de besparing die het apparaat oplevert totdat deze stukgaat.

Dus 1395 * 1,0275^10=1829 euro.

Dusja het moet wel lonen voor de consument.

Stel ik pak 0,15 cent als winst per kwh. Misgelopen net belasting en eventueel spread inkoop verkoop (je je krijgt met dynamisch bijna de marktprijs van dat moment), dan duurt het meer dan 13 jaar om die 1829 euro terug te verdienen. De 1829 euro was eigenlijk tegen 10jaar berekent.

Om dit goed uit te rekenen zou je het snijpunt van de twee functies (besparing per jaar batterij) en (spaarrente cumulatief) moeten bepalen.
Zou kunnen dat je dan on 15+ jaar uit komt.
Wel een interessante om van de week even uit te rekenen.

Mocht ik het mis hebben @HomeWizard_NL dan hoor ik het graag.

[ Voor 12% gewijzigd door Henkoes op 19-11-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
Henkoes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:35:
[...]

1 fout wat mensen maken.

Je moet niet tegen de aanschaf waarde de terugverdientijd berekenen, maar tegen het bedrag incl misgelopen rente wat door nu vast te zetten bij de juiste bank 2,5-3% rente is. Stel we middelen naar 2,75% rente (deposito).

Stel we nemen 10 jaar terugverdientijd (met huidige verkoopprijs niet ondenkbaar) op 2,75%, geeft 1829 euro om terug te verdienen. Daarna maak je pas winst. De winst is dan de besparing die het apparaat oplevert totdat deze stukgaat.

Bij bijvoorbeeld Trade Republic kan je momenteel 3,25% rente krijgen, vrij opneembaar. Stuk betere deal dan een deposito van 2,75% ;) En op 10 jaar tijd scheelt dat toch weer een extra 5%.

Maar, de fout die jij hierbij maakt is aannemen dat over de komende 10 jaar die rente 2,75% zal blijven. De afgelopen 2 jaar hebben al aangetoond dat spaarrentes alle kanten op kunnen vliegen.

Tenzij jij een deposito van 10 jaar hebt gevonden die 2,75% biedt, maar die kans acht ik vrij klein.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Hahn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:42:
[...]

Bij bijvoorbeeld Trade Republic kan je momenteel 3,25% rente krijgen, vrij opneembaar. Stuk betere deal dan een deposito van 2,75% ;) En op 10 jaar tijd scheelt dat toch weer een extra 5%.

Maar, de fout die jij hierbij maakt is aannemen dat over de komende 10 jaar die rente 2,75% zal blijven. De afgelopen 2 jaar hebben al aangetoond dat spaarrentes alle kanten op kunnen vliegen.

Tenzij jij een deposito van 10 jaar hebt gevonden die 2,75% biedt, maar die kans acht ik vrij klein.
Dit zijn details (ik zie nu pas je footer message). Ik hoop dat je essentie van mijn punt begrijpt dat HW echt de terugverdientijd lager moet maken wil de batterij lonen.

Centraalbeheer 2,85%. Kan je zelfs nog langer vastzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Henkoes op 19-11-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik beleg en maak de laatste 5 jaar echt meer dan 10% per jaar aan rendement. Maar om dat soort winsten gaat het mij niet om bij een investering in duurzaamheid. Terugverdientijd gaat (imho) sowieso over de tijd die het puur duurt om terug te verdienen, het rendement komt daarna. Dat bereken je vervolgens over de hele levensduur. En In principe is het idee dat na 15 jaar nog 80% van de capaciteit over is. Niet dat hij na 15 jaar de geest geeft.

Als ik naar mijn zonnepanelen kijk dan heb ik die net voor de salderingsregeling (waarschijnlijk) eindigt helemaal terugverdient, maar wel zonder rendement. Maar daarna heb ik puur de winst.

Om die reden werk ik ook bij de HW accu met een exacte TVT zonder ingebouwd rendement.

(Even afgezien van het feit dat ik hem niet koop met het oog er effectief rendement uit te halen. Maar die discussie hebben we hier nu wel genoeg gevoerd ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 19-11-2024 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Henkoes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:45:
[...]

Dit zijn details (ik zie nu pas je footer message). Ik hoop dat je essentie van mijn punt begrijpt dat HW echt de terugverdientijd lager moet maken wil de batterij lonen.

Centraalbeheer 2,85%. Kan je zelfs nog langer vastzetten.
En mijn punt was vooral dat je niet 10 jaar lang van een aardige rente uit kan gaan, en dat de gemiddelde Nederlander überhaupt geen rente trekt van tegen de 3%.

Ik denk dat HomeWizard geen enkele moeite heeft om markt te vinden voor deze accu. Sterker nog, ik gok zomaar dat ze zich verkeken hebben op hoe populair het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Hahn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:09:
[...]

En mijn punt was vooral dat je niet 10 jaar lang van een aardige rente uit kan gaan, en dat de gemiddelde Nederlander überhaupt geen rente trekt van tegen de 3%.

Ik denk dat HomeWizard geen enkele moeite heeft om markt te vinden voor deze accu. Sterker nog, ik gok zomaar dat ze zich verkeken hebben op hoe populair het is.
In dat geval als HW een te grote vraag krijgt en niet kan leveren,zou @HomeWizard_NL openstaan voor restitutie voor mensen die willen annuleren maar in de maart batch zitten? Ik zou graag mijn plek op willen geven tegen restitutie. Dan zal een ander super blij worden met mijn plek.

[ Voor 7% gewijzigd door Henkoes op 19-11-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Henkoes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:36:
[...]

In dat geval als HW een te grote vraag krijgt en niet kan leveren,zou @HomeWizard_NL openstaan voor restitutie voor mensen die willen annuleren maar in de maart batch zitten? Ik zou graag mijn plek op willen geven tegen restitutie. Dan zal een ander super blij worden met mijn plek.
Ik heb me in juni al lopen verbazen dat dat is hoe ze hun pre-orders laten werken van deze accu, want je aanbetaling houden als je annuleert is allesbehalve klantvriendelijk.

Maar HomeWizard heeft weinig reden om je terug te betalen (ook omdat als ze dat bij jou doen, ze het voor veel meer mensen zouden moeten gaan doen), dus ik ben bang dat je beter zelf op zoekt kunt naar iemand die 'm van je over zou willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Henkoes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:36:
[...]

Er is niemand die in jouw plaats komt, want iedereen die nu reserveert zit nog in de maartbatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Hahn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:42:
[...]

Ik heb me in juni al lopen verbazen dat dat is hoe ze hun pre-orders laten werken van deze accu, want je aanbetaling houden als je annuleert is allesbehalve klantvriendelijk.

Maar HomeWizard heeft weinig reden om je terug te betalen (ook omdat als ze dat bij jou doen, ze het voor veel meer mensen zouden moeten gaan doen), dus ik ben bang dat je beter zelf op zoekt kunt naar iemand die 'm van je over zou willen nemen.
Zal wel beter zijn voor het milieu.
Enorm zonde als mensen hem echt moeten laten leveren om hem dan weer terug te kunnen brengen en dan pas alles terug te ontvangen. Kost twee keer de reistijd/brandstof/uitlaatgassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 19-11-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:43
[...]

1 fout wat mensen maken.

Stel ik pak 0,15 cent als winst per kwh. Misgelopen net belasting en eventueel spread inkoop verkoop (je je krijgt met dynamisch bijna de marktprijs van dat moment), dan duurt het meer dan 13 jaar om die 1829 euro terug te verdienen. De 1829 euro was eigenlijk tegen 10jaar berekent.

Om dit goed uit te rekenen zou je het snijpunt van de twee functies (besparing per jaar batterij) en (spaarrente cumulatief) moeten bepalen.
Zou kunnen dat je dan on 15+ jaar uit komt.
Wel een interessante om van de week even uit te rekenen.

Mocht ik het mis hebben @HomeWizard_NL dan hoor ik het graag.
1 fout die je maakt: weglaten van inflatie, de koopkracht van 1 euro vandaag is niet de koopkracht van 1 euro over 10 jaar, zelfs niet die van 1 euro * 1.0275^10..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:39:
[...]
Naast je aannames van je RTE [..]
HomeWizard communiceert zelf 70-90% efficiency op hun website, een RTE van 80% is dus netjes voor een simulatie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:24:
[...]

1 fout die je maakt: weglaten van inflatie, de koopkracht van 1 euro vandaag is niet de koopkracht van 1 euro over 10 jaar, zelfs niet die van 1 euro * 1.0275^10..
Naja technisch gezien hebben we het over terugverdienen in euros. Als we koopkracht erbij gaan betrekken dan wordt het wel heel ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Laatst online: 00:41
De batterij wordt toch aangestuurd door de gegevens die hij ontvangt van een uit p1-dongle? Aangezien dit geen versleutelde gegevens zijn, lijkt het mijn voor de genieën onder de tweakers niet zo heel moeilijk om een virtuele meter op te zetten. Espboardje ofzo, en daarmee via de dongle de batterij aan te sturen zoals jij wilt?

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
RemmyB83 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:57:
De batterij wordt toch aangestuurd door de gegevens die hij ontvangt van een uit p1-dongle? Aangezien dit geen versleutelde gegevens zijn, lijkt het mijn voor de genieën onder de tweakers niet zo heel moeilijk om een virtuele meter op te zetten. Espboardje ofzo, en daarmee via de dongle de batterij aan te sturen zoals jij wilt?
Ik kan mij voorstellen dat je hiermee wellicht je aanspraak op garantie wegwuift. Iets met gebruik instructies en beoogd gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Henkoes op 19-11-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurneus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-08 19:17
Devke schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:26:
[...]

Oplaadbare batterij bestaat ook toch 😉
Volgens de wikipedia artikel batterij ben je dan een Belg :P :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

Maar dat ESP bordje moet wel door de installer app van HW-batterij herkent worden als een passende P1-meter om de gegevens van over te nemen.
De nieuwe API (met authenticatie) die HW ontwikkelt maakt dit wat lastiger dan de huidige. Maar voor een knutselaar is het vast mogelijk om een 'fake' P1-meter tegen de batterij te laten praten.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
Henkoes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:58:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat je hiermee wellicht je aanspraak op garantie wegwuift.
Hoe dan? Als jij een virtuele meter opzet die wordt uitgelezen door de dongle van homewizard. Dan gaat de baterijen handelen naar de gegevens die hij ontvangt. Dat heeft toch niets met garantie van de batterij te maken?

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
Bravo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:00:
[...]

Maar dat ESP bordje moet wel door de installer app van HW-batterij herkent worden als een passende P1-meter om de gegevens van over te nemen.
De nieuwe API (met authenticatie) die HW ontwikkelt maakt dit wat lastiger dan de huidige. Maar voor een knutselaar is het vast mogelijk om een 'fake' P1-meter tegen de batterij te laten praten.
Maar je kunt toch gewoon de dongle van homewizard kopen. Als je die kunt foppen door hem te laten denken dat er een echte meter aanhangt, maar dit is een espboardje die hem wat verbruik of afname gegevens stuurt ben je er toch? De batterij doet de rest..

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
RemmyB83 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:02:
[...]

Hoe dan? Als jij een virtuele meter opzet die wordt uitgelezen door de dongle van homewizard. Dan gaat de baterijen handelen naar de gegevens die hij ontvangt. Dat heeft toch niets met garantie van de batterij te maken?
Garantie krijg je als je de instructies van de leverancier volgt, dat is dan het beoogde gebruik.
Waar staat in de instructies dat je de p1 meter moet emuleren? Ook al zou de batterij hier tegen moeten kunnen omdat een p1 meter ook van alles zou kunnen aangeven, volg je op papier niet meer de instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is hier al eerder voorgesteld, je zou via de Open API de waardes uit kunnen lezen en een Slimme P1-meter emuleren of alle data opvangen en delen ervan vervangen. Maar dan moet ie wel herkend worden door de HW App en zal je bijv. een handshake en bijv. certificaten of (GU)ID's moeten faken, geen idee hoe lastig dat is.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
Henkoes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:08:
[...]

Garantie krijg je als je de instructies van de leverancier volgt, dat is dan het beoogde gebruik.
Waar staat in de instructies dat je de p1 meter moet emuleren? Ook al zou de batterij hier tegen moeten kunnen omdat een p1 meter ook van alles zou kunnen aangeven, volg je op papier niet meer de instructies.
De batterij moet gewoon volgens de regels zijn aangesloten, en vervolgens gewoon laden en ontladen. De gegevens die hij vanuit de dongle krijgt zijn verder alles behalve belangrijk voor de garantie. Het is immers totaal niet van belang welke gegevens je slimmemeter verder zou sturen ivm garantie.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
RemmyB83 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:14:
[...]

De batterij moet gewoon volgens de regels zijn aangesloten, en vervolgens gewoon laden en ontladen. De gegevens die hij vanuit de dongle krijgt zijn verder alles behalve belangrijk voor de garantie. Het is immers totaal niet van belang welke gegevens je slimmemeter verder zou sturen ivm garantie.
Wellicht goed als @HomeWizard_NL duidelijkheid kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
Taro schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:12:
[...]

Dit is hier al eerder voorgesteld, je zou via de Open API de waardes uit kunnen lezen en een Slimme P1-meter emuleren of alle data opvangen en delen ervan vervangen. Maar dan moet ie wel herkend worden door de HW App en zal je bijv. een handshake en bijv. certificaten of (GU)ID's moeten faken, geen idee hoe lastig dat is.
Ik bedoeld je gebruikt gewoon de dongle van homewizard. Je hebt dan wel is waar een 2de nodig maar dat lijkt mijn geen probleem. Je hebt dan alleen een printplaat nodig hebben waar je de dongle op aansluit(je virtuele slimmemeter). De enigste gegevens die van uit de printplaat naar de dongle gestuurd moeten worden, zijn denk dingen als voltage, amperage, aantal Watt enzo. En die gegevens zijn denk ik niet versleutelde ofzo. En van daaruit kun je hem dan laten laden en ontladen, door veel opwek of veel verbruik te laten ontvangen. Of denk ik te makkelijk?
Je kunt hem dan natuurlijk niet koppelen aan je al bestaande account. Maar dan voeg je gewoon een 2de huis toe.

[ Voor 5% gewijzigd door RemmyB83 op 19-11-2024 22:39 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04
RemmyB83 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:27:
[...]

Ik bedoeld je gebruikt gewoon de dongle van homewizard. Je hebt dan wel is waar een 2de nodig maar dat lijkt mijn geen probleem. Je moet dan alleen een printplaat nodig hebben waar je de dongle op aansluit(je virtuele slimmemeter). De enigste gegevens die van uit de printplaat naar de dongle gestuurd moeten worden, zijn denk dingen als voltage, amperage, aantal watt enzo. Van daaruit kun je hem dan laten laden en ontladen. Of ben ik nou denk ik te makkelijk?
Je kunt hem dan natuurlijk niet koppelen aan je al bestaande account. Maar dan voeg je gewoon een 2de huis toe.
Maar wat heb je eraan.
Het hele werkelijkheid van je verbruik data valt dan weg als je een HomeWizard systeem gebruikt.
Als je hiermee zal gaan klooien klopt ook de data niet meer in bijvoorbeeld HomeAssistant.
Of ik zie het verkeerd maar ik zie het nut ervan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37
[...]

De P1 poort heeft gewoon unencrypted seriële communicatie en volgt een specificatie. Een adapter die deze poort uitleest krijgt dus deze informatie toegestuurd. Dit is afhankelijk van de meter elke 10 seconden of elke seconde.

Ik neem dus aan dat Remmy bedoeld dat je een nieuwe P1 poort maakt met een esp die de data simuleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
peterbier schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:36:
[...]

Maar wat heb je eraan.
Het hele werkelijkheid van je verbruik data valt dan weg als je een HomeWizard systeem gebruikt.
Als je hiermee zal gaan klooien klopt ook de data niet meer in bijvoorbeeld HomeAssistant.
Of ik zie het verkeerd maar ik zie het nut ervan niet.
Wat heb je eraan? Nou op deze manier kun je met dynamische tarieven laden en ontladen.
Je kunt hem dan aansturen zoals jij zelf wilt, dus niet alleen als je zonnepanelen opwek hebt.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
RemmyB83 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:43:
[...]

Wat heb je eraan? Nou op deze manier kun je met dynamische tarieven laden en ontladen.
Je kunt hem dan aansturen zoals jij zelf wilt, dus niet alleen als je zonnepanelen opwek hebt.
Maar dan kloppen je gegevens toch niet meer opwek ,verbruik ,teruglevering.
Je kan dan een virtueel ding aan de HomeWizard batterij hangen maar dan klopt het geheel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
GHorsie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:37:
[...]

De P1 poort heeft gewoon unencrypted seriële communicatie en volgt een specificatie. Een adapter die deze poort uitleest krijgt dus deze informatie toegestuurd. Dit is afhankelijk van de meter elke 10 seconden of elke seconde.

Ik neem dus aan dat Remmy bedoeld dat je een nieuwe P1 poort maakt met een esp die de data simuleert.
Yes, dat heb ik net met heel veel woorden geprobeerd te vertellen 😅
Bedankt voor de samenvatting 🤗

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:49
Als je toch gaat knutselen kan je beter eigen batterij set maken en dynamisch aansturen. Wat ik persoonlijk wel zou willen is dat laden cq terugleveren kan pauzeren. Hopenlijk zit dat er in een anders denk ik zelf simpel te regelen met extra hw plug en wifi extender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
peterbier schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:47:
[...]

Je kan dan een virtueel ding aan de HomeWizard batterij hangen maar dan klopt het geheel niet meer.
Het is maar wat je zelf belangrijker vindt. Een leuk grafiekje op je telefoon of het optimaliseren van het financiële rendement. Uiteindelijk kloppen de cijfertjes die bij je energie leverancier komen gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
peterbier schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:47:
[...]

Uiteindelijk zit de stekker toch gewoon acher je echte meter. En kun je toch gewoon zien hoeveel hij daadwerkelijk heeft geladen met de 2de dongle. De rest van de gegevens van die 2de dongle zijn dan idd niet belangrijk. Maar in home assistant kun je verder wel een mooi overzicht maken met de dingen die jij wel belangrijk vind.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Ik hoop dat er een spanningstaak komt dat ik kan kiezen bij zoveel volt dat de batterij op gaat laden.
Bijvoorbeeld 245~250 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 20:07
[...]

Dit was voor mij nog net de missende functionaliteit die me over de streep doet trekken. Prima dat we er nog even op moeten wachten, maar goed om te horen dat het in ontwikkeling is.
Feit dat er überhaupt doorontwikkeling is maakt voor mij de hogere prijsstelling minder problematisch. Het verandert weinig aan de prijs per capaciteit verhouding, maar stelt me wel in staat de beperktere capaciteit gedurende het hele jaar beter te benutten.

Verder zou ik überhaupt heeeeel nieuwsgierig zijn naar de roadmap voor 2025 m.b.t. de batterij en de aansturing daarvan. Is er een mogelijkheid daar (uiteraard onder voorbehoud van haalbaarheid etc.) iets van te delen?
Ik verwacht dat veel Tweakers hier graag iets van willen zien. Gaan we zelf knutselen/programmeren om iets voor elkaar te krijgen, of wachten we dat de fabrikant onze gedroomde functionaliteiten toevoegt aan het product.

[ Voor 22% gewijzigd door JimBony op 20-11-2024 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Laatst online: 11:43
Henkoes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:46:
[...]

Naja technisch gezien hebben we het over terugverdienen in euros. Als we koopkracht erbij gaan betrekken dan wordt het wel heel ingewikkeld.
naja pak gewoon inflatiecijfer van CPB dan heb je aardige benchmark/indicatie

hoeveel zin heeft het om 3% rente mee te nemen als inflatie 4% is?? een rente of rendement meenemen heeft mijns inziens pas zin zodra dat hoger is dan de inflatie

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
JimBony schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:40:
[...]

Dit was voor mij nog net de missende functionaliteit die me over de streep doet trekken. Prima dat we er nog even op moeten wachten, maar goed om te horen dat het in ontwikkeling is.
Feit dat er überhaupt doorontwikkeling is maakt voor mij de hogere prijsstelling minder problematisch. Het verandert weinig aan de prijs per capaciteit verhouding, maar stelt me wel in staat de beperktere capaciteit gedurende het hele jaar beter te benutten.

Verder zou ik überhaupt heeeeel nieuwsgierig zijn naar de roadmap voor 2025 m.b.t. de batterij en de aansturing daarvan. Is er een mogelijkheid daar (uiteraard onder voorbehoud van haalbaarheid etc.) iets van te delen?
Ik verwacht dat veel Tweakers hier graag iets van willen zien. Gaan we zelf knutselen/programmeren om iets voor elkaar te krijgen, of wachten we dat de fabrikant onze gedroomde functionaliteiten toevoegt aan het product.
Uiteraard moet de grote uitrol van batterijen nog beginnen. En maken we dit product ook voor gebruikers die minder technisch zijn. In januari zullen de mogelijkheden tot aansturing puur NOM zijn (de ene NOM is de ander niet, ons doel hier is om de beste NOM te maken op de markt, en hier zit veel tijd in, ook hier zijn we nog aan het optimaliseren aan alle kanten).

Het allerbelangrijkste is gewoon een goed product neerzetten, zeker met de hoeveelheid mensen die in het eerste kwartaal hun batterij al krijgen.

Uiteindelijk kijken we voor nieuwe functionaliteit voornamelijk naar wat de klanten missen en wat ook daadwerkelijk nuttig is. Alle functies moeten in onze optiek financieel of ecologisch nut hebben (of moeten wel heel erg leuk zijn :9 ).

Ons algemene doel is dan ook algoritmes maken die ''semi'' automatisch de juiste keuzes maken op elk moment, en daarnaast een API om zelf aan te kunnen sturen. Het huidige algoritme (NOM) is perfect voor gebruikers met een vast contract en zonnepanelen (huidig de grootste doelgroep). De volgende is een geoptimaliseerde variant hierop voor dynamisch tarief gebruikers. Een ander onderdeel waar aan gewerkt wordt in 2025 is een API om zelf aan te sturen voor iedereen die liever wel graag de touwtjes in handen neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:34
Devke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:17:
Als je dat artikel ergens een x voorbij ziet komen weer... post hem gerust een x. De gedachte is interessant namelijk.
Nog even voor de volledigheid waar ik eerder over dit idee had gelezen de quote van @Taro op pagina 35 (!) van dit topic. Gisteren kon ik het niet vinden, maar dankzij andere posts van gisteren kwam ik op het zoekwoord "ESP".
Taro schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:13:
Bij een aantal merken / type apparaten is er reverse engineering gedaan, waardoor je apparaten alsnog via bijv. Home Assistant / API kunt aansturen terwijl ze dat native niet aankunnen. Stel dat HomeWizard besluit de software niet geschikt te maken voor bijv. handmatig of dynamisch laden en je de HomeWizard producten verder niet gebruikt, zou het dan een optie zijn om de P1 meter communciatie te analyseren en te kijken of dit te manipuleren valt door er iets tussen te plaatsen (Bijv. ESP32Home Wifi met een stukje software dat een specifieke waarde manipuleert)? Je kunt de accu dan triggeren om te laden door bijv. te doen alsof er teruglevering plaatsvindt tijdens negatieve dynamische uren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 10:00
HomeWizard_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:42:
[...]

Uiteraard moet de grote uitrol van batterijen nog beginnen. En maken we dit product ook voor gebruikers die minder technisch zijn. In januari zullen de mogelijkheden tot aansturing puur NOM zijn (de ene NOM is de ander niet, ons doel hier is om de beste NOM te maken op de markt, en hier zit veel tijd in, ook hier zijn we nog aan het optimaliseren aan alle kanten).

Het allerbelangrijkste is gewoon een goed product neerzetten, zeker met de hoeveelheid mensen die in het eerste kwartaal hun batterij al krijgen.

Uiteindelijk kijken we voor nieuwe functionaliteit voornamelijk naar wat de klanten missen en wat ook daadwerkelijk nuttig is. Alle functies moeten in onze optiek financieel of ecologisch nut hebben (of moeten wel heel erg leuk zijn :9 ).

Ons algemene doel is dan ook algoritmes maken die ''semi'' automatisch de juiste keuzes maken op elk moment, en daarnaast een API om zelf aan te kunnen sturen. Het huidige algoritme (NOM) is perfect voor gebruikers met een vast contract en zonnepanelen (huidig de grootste doelgroep). De volgende is een geoptimaliseerde variant hierop voor dynamisch tarief gebruikers. Een ander onderdeel waar aan gewerkt wordt in 2025 is een API om zelf aan te sturen voor iedereen die liever wel graag de touwtjes in handen neemt.
Mooie ontwikkelingen! En wat zijn de verwachtingen m.b.t. de prijsontwikkelingen?

[ Voor 5% gewijzigd door stil op 20-11-2024 09:46 ]

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Nou, dan gooi ik hem er nog een keer in: zonnetaken (reeds bestaand concept) om de batterij te kunnen vertellen 'alleen opladen bij >xxxW export' (voor in de zomer) en 'alleen ontladen bij >xxxW import' (voor in de winter), om te voorkomen dat de omvormer op 100W staat te werken terwijl het een uur later op 400W kan.

Eerst simpel (ik pas de instellingen zelf wel aan als we van de zomer naar de winter gaan), en later 'intelligent' op basis van bijvoorbeeld de weersvoorspelling, of AI-modellen die het toekomstig verbruik kunnen voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:44:
[...]

Nog even voor de volledigheid waar ik eerder over dit idee had gelezen de quote van @Taro op pagina 35 (!) van dit topic. Gisteren kon ik het niet vinden, maar dankzij andere posts van gisteren kwam ik op het zoekwoord "ESP".

[...]
Goed gezocht! Ik lees wel "of het te manipuleren valt". Is dus de vraag. Ik gok nu wel dat HW als ze dit niet willen en het kan wel dit gaan dichten 😜. Ze lezen mee 😂.

Ik vraag me wel af of je dan niet je hele app inhoud enzo ook verkeerd laat registreren zo. Verbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
stil schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:45:
[...]

Mooie ontwikkelingen! En wat zijn de verwachtingen m.b.t. de prijsontwikkelingen?
Zijn er plannen om op prijs per kwh meer te concurreren en dus de terugverdientijd te verkorten? @HomeWizard_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:55:
Goed gezocht! Ik lees wel "of het te manipuleren valt". Is dus de vraag. Ik gok nu wel dat HW als ze dit niet willen en het kan wel dit gaan dichten 😜. Ze lezen mee 😂.

Ik vraag me wel af of je dan niet je hele app inhoud enzo ook verkeerd laat registreren zo. Verbruik etc.
Wat ik hier lees is de P1-data serieel en onversleuteld, dus als je je emulator (of proxy met overschrijffunctionaliteit) goed maakt kan HW helemaal niet weten dat er niet een 'echte' slimme meter is aangesloten.

En ja, de HW-app gaat dan ook 'verkeerde' data registreren; dat zou je kunnen oplossen door een aparte P1-dongle te nemen t.b.v. de batterij, en je bestaande aan de slimme meter te houden. In HA kan je alles weer netjes aan elkaar knopen.

Maar goed, het heeft dus een nogal hoog tweakgehalte (ESP-bordje met custom software), dus ik denk dat er een vrij smalle doelgroep is die dit kan én wil. Maar als je goed bent met knutselen en software schrijven, maar het niet aandurft om rechtstreeks met stroom/batterijen te knutselen, dan is het een optie. Anders is ben je veel flexibeler en goedkoper met een volledige zelfbouwoplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24
[...]

Mijn grootste wens zou zijn om bij een bepaalde "afname" de invoeding door de HW batterij te laten stoppen. Zo zou ik willen voorkomen dat de HW batterij leegloopt op de Tesla die ik in de nacht aan het opladen ben. Er hoeft wat mij betreft geen signaal te zitten tussen de Tesla en de HW batterij, een instelbaar vermogen waarboven de HW batterij niet gaat meehelpen om een NOM te realiseren zou ik zeer op prijs stellen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Dan moet je ook box 3 meetellen, over 2,75% mogen veel mensen 36% aan de belastingdienst afdragen... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JimBony
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie en het inkijkje in de toekomstige ontwikkelingen/plannen. Schroom vooral niet om zo nu en dan nieuwe ontwikkelingen op dit gebied te delen _/-\o_

Een functionaliteit waar ikzelf erg mee geholpen zou zijn is dat ik het ontladen van de batterij kan beperken bij een te grote vraag. Mijn primaire doel is NOM gedurende de donkere uren. Ik zou het dan zonde vinden dat wanneer een van onze elektrische auto's wordt aangesloten om te laden, de batterij nog voor het vallen van de avond/nacht al leeg is getrokken.
Het zelfde geldt uiteraard voor elektrisch koken, wasmachine of iedere andere grootverbruiker.
Jullie P1 meter is momenteel ook al in staat het continu/sluip verbruik te monitoren. Precies dat gedeelte hoop ik weg te kunnen drukken met de opgeslagen zonnestroom in de batterij. Extreme pieken die de batterij snel doen ontladen zou ik buiten schot willen laten.

Volgens mij is bovenstaande haalbaar door te 'spelen' met de volgende waardes:
- Tijdsloten ontladen (Elke dag van 20:00 - 06:00, of nog mooier > gedurende zonsondergang)
- Drempel vermogen ontladen (door dit in te stellen op bijvoorbeeld 1100 watt, hoop ik te voorkomen dat de 11kW auto lader en wasmachine/droger de batterij te snel leeg gaan trekken)

Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar ik, en denk vele andere Tweakers, denken graag met jullie mee.

Edit: ik zie dat asing zojuist het zelfde heeft geplaatst toen ik dt aan het typen was. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:48
Inderdaad wat @JimBony aangeeft een "exclude" action op het moment dat de EV aan de laadpaal ligt zou al een mooi begin zijn. Zonde om dan de accu onnodig te belasten, in mijn geval wordt het laden thuis 1:1 vergoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Henkoes schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:09:
[...]

Zijn er plannen om op prijs per kwh meer te concurreren en dus de terugverdientijd te verkorten? @HomeWizard_NL
stil schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:45:
[...]

Er zal altijd iemand goedkoper zijn als je andere of goedkopere componenten kiest of een chinese OEM met een sticker. De zonnepanelen worden ook niet goedkoper omdat de terugverdientijd dan beter word, de energieprijs bepaalt de grondstofprijs niet, sterker nog, de prijs van lithium is juist aan het stijgen. Wij zetten onze producten altijd zo scherp mogelijk in de markt (zie onze andere producten). Betekend dit dat de prijs nooit omlaag gaat, nee dat niet. Maar op dit moment hebben wij eerder moeite om aan de vraag te voldoen van de batterij.

[ Voor 17% gewijzigd door HomeWizard_NL op 20-11-2024 13:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
asing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:12:
[...]

Mijn grootste wens zou zijn om bij een bepaalde "afname" de invoeding door de HW batterij te laten stoppen. Zo zou ik willen voorkomen dat de HW batterij leegloopt op de Tesla die ik in de nacht aan het opladen ben. Er hoeft wat mij betreft geen signaal te zitten tussen de Tesla en de HW batterij, een instelbaar vermogen waarboven de HW batterij niet gaat meehelpen om een NOM te realiseren zou ik zeer op prijs stellen.
Even los van het sentiment dat je met een batterij je auto vollaad in plaats van nachtstroom.

Wat zie je als financieel of ecologisch nut om dit te doen? Uitgaande van een vaste stroom prijs is het juist nuttig om deze zo snel mogelijk NOM leeg te krijgen met een zo'n efficient mogelijk vermogen.

Als het je gaat om dynamische tarieven dan nogmaals de verwijzing naar de eerder genoemde toekomstige functionaliteit. Laad je je auto op een goedkoop dynamisch moment, zal de batterij niet bijspringen, doe je het op een duur moment springt ie wel bij etc.

Dit is overigens geen opmerking om te zeggen dat we het niet willen, maar soms leggen we liever gebruikers uit waarom je iets niet moet willen, en horen we graag de achterliggende gedachte voordat we daadwerkelijk 1 op 1 gaan bouwen. Befaamde quote van Henry Ford: “If I had asked my customers what they wanted they would have said a faster horse.”

[ Voor 20% gewijzigd door HomeWizard_NL op 20-11-2024 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Nogmaals, aan iedereen die niet zijn EV wil opladen vanuit de HW-batterij: als je de HW-batterij gebruikt om met 800W je EV op te laden, dan werkt de omvormer van je HW-batterij optimaal, met minimaal verlies. Als je je HW-batterij gebruikt om met 100W je koelkast en je modem te laten draaien, dan heb je veel meer verlies in de omvormer van je HW-batterij.

Ik vroeg om dezelfde functionaliteit, maar met het omgekeerde doel: juist zorgen dat de omvormer zo veel mogelijk wordt gebruikt op maximaal/optimaal vermogen, en zo min mogelijk op laag vermogen.

In de winter moet je ieder wattje opwek in de batterij stoppen, omdat je hem anders niet vol krijgt, en in de zomer moet je je nachtverbruik uit de batterij halen omdat je hem anders niet leeg krijgt, maar je wil voorkomen dat je in de zomer met 100W aan het opladen bent, of in de winter aan het ontladen.

Als er energie in je HW-batterij zit, en je wil je EV opladen (of elektrisch koken), dan is het altijd een goed idee om dat uit de batterij te doen! Uitgaande van vaste/variabele contracten dan. Met dynamische contracten wordt het een heel ander verhaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24
HomeWizard_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:19:
[...]
Wat zie je als financieel of ecologisch nut om dit te doen? Uitgaande van een vaste stroom prijs is het juist nuttig om deze zo snel mogelijk NOM leeg te krijgen met een zo'n efficient mogelijk vermogen.
In mijn geval meet de laadpaal het opgenomen vermogen van de auto en hiervoor krijg ik een vergoeding van mijn werkgever. Thuis laden kost mij om die reden niets.

Als ik nu de Tesla een paar uur laat laden waarbij de HW batterij gaat proberen om NOM te creëren (succes tegen 11kW :9 ) dan kan ik die stroom niet meer gebruiken om NOM te creëren op het moment dat het mij wel geld kost.

Daar komt bij dat er altijd sprake is van omzetverliezen in AC/DC en en uiteraard slijt de accu extra door extra cycli.

Om die reden zet ik de inhoud van de batterij liever voor mezelf in dan voor de Tesla.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
asing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:32:
[...]

In mijn geval meet de laadpaal het opgenomen vermogen van de auto en hiervoor krijg ik een vergoeding van mijn werkgever. Thuis laden kost mij om die reden niets.

Als ik nu de Tesla een paar uur laat laden waarbij de HW batterij gaat proberen om NOM te creëren (succes tegen 11kW :9 ) dan kan ik die stroom niet meer gebruiken om NOM te creëren op het moment dat het mij wel geld kost.

Daar komt bij dat er altijd sprake is van omzetverliezen in AC/DC en en uiteraard slijt de accu extra door extra cycli.

Om die reden zet ik de inhoud van de batterij liever voor mezelf in dan voor de Tesla.
Volgensmij klopt deze beredenatie niet, die vergoeding van je laadpaal is voor het aantal kWh dat door je laadpaal heen gaat. Los van of je batterij, zonnepanelen, windmolen of fiets die stroom opwekt krijg je daar vergoeding voor, die dan net zo goed de kosten dekt van je nachtverbruik. Of die kWh uit de batterij nou je auto of je elektrische fiets in gaat, maakt geen verschil, de kosten per kWh is gelijk.

De slijtage van een accu is inherent, dan kun je hem beter helemaal uitzetten :). Die AC/DC verliezen heb je ook alsnog, maar dan s'nachts en minder efficient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimBony
HomeWizard_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:19:
[...]

Even los van het sentiment dat je met een batterij je auto vollaad in plaats van nachtstroom.

Als het je gaat om dynamische tarieven dan nogmaals de verwijzing naar de eerder genoemde toekomstige functionaliteit. Laad je je auto op een goedkoop dynamisch moment, zal de batterij niet bijspringen doe je het op een duur moment springt ie wel bij etc.

Dit is overigens geen opmerking om te zeggen dat we het niet willen, maar soms leggen we liever gebruikers uit waarom je iets niet moet willen, en horen we graag de achterliggende gedachte voordat we daadwerkelijk 1 op 1 gaan bouwen. Befaamde quote van Henry Ford: “If I had asked my customers what they wanted they would have said a faster horse.”
Laat ik beginnen te zeggen dat ik deze interactie met jullie tof vind. Leuk om te horen welke argumenten HomeWizard heeft om bepaalde functionaliteiten wel of (nog) niet toe te voegen.

Verder wil ik even ingaan op het stuk over dynamische tarieven;
Ik heb overdag mijn HomeWizard batterij volgeladen met 'gratis' zonnestroom. Deze wil ik gedurende de donkere uren gaan gebruiken voor NOM. Einde dag moet een van onze elektrische auto's laden voor de volgende dag. Voor ons regelt Jedlix het beste/goedkoopste laadmoment voor de auto. Laten we voor het verhaal zeggen dat dit tussen 00:00 en 03:00.
Om 00:00 schiet de vraag van mijn woning naar 11kW en wordt de batterij leeggetrokken. Het laden van de auto stopt om 03:00 en er is daarna geen capaciteit meer voor NOM gedurende de donkere uren. Sterker nog, de woning moet tegen piektarieven vanaf 06:00 tot 08:00 stroom van het net halen totdat er weer iets van zonneproductie komt.

Ik hoop dat bovenstaande situatie een beetje te volgen is en dat jullie begrijpen wat ik probeer te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
HomeWizard_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:39:
[...]

Volgensmij klopt deze beredenatie niet, die vergoeding van je laadpaal is voor het aantal kWh dat door je laadpaal heen gaat. Los van of je batterij, zonnepanelen, windmolen of fiets die stroom opwekt krijg je daar vergoeding voor, die dan net zo goed de kosten dekt van je nachtverbruik. Of die kWh uit de batterij nou je auto of je elektrische fiets in gaat, maakt geen verschil, de kosten per kWh is gelijk.

De slijtage van een accu is inherent, dan kun je hem beter helemaal uitzetten :). Die AC/DC verliezen heb je ook alsnog, maar dan s'nachts en minder efficient.
Is de 80% efficiency op basis van laden en ontladen, of alleen opladen en vervolgens ook weer 80% bij ontladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
JimBony schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:42:
[...]

Laat ik beginnen te zeggen dat ik deze interactie met jullie tof vind. Leuk om te horen welke argumenten HomeWizard heeft om bepaalde functionaliteiten wel of (nog) niet toe te voegen.

Ik heb overdag mijn HomeWizard batterij volgeladen met 'gratis' zonnestroom. Deze wil ik gedurende de donkere uren gaan gebruiken voor NOM. Einde dag moet een van onze elektrische auto's laden voor de volgende dag. Voor ons regelt Jedlix het beste/goedkoopste laadmoment voor de auto. Laten we voor het verhaal zeggen dat dit tussen 00:00 en 03:00.
Om 00:00 schiet de vraag van mijn woning naar 11kW en wordt de batterij leeggetrokken. Het laden van de auto stopt om 03:00 en er is daarna geen capaciteit meer voor NOM gedurende de donkere uren. Sterker nog, de woning moet tegen piektarieven vanaf 06:00 tot 08:00 stroom van het net halen totdat er weer iets van zonneproductie komt.

Ik hoop dat bovenstaande situatie een beetje te volgen is en dat jullie begrijpen wat ik probeer te vermijden.
Wij verwachten dat het algoritme dat eerder besproken is dit kan afvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Comment
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 22:49
Net een mailtje gekregen van HomeWizard, de thuisbatterij zal ook in België beschikbaar komen (vanaf 17 april 2025 toegestaan in Vlaanderen).

Gezien wij hier geen saldering hebben, kan de terugverdientijd een stuk lager zijn dan in Nederland. Volgens mijn eerste berekeningen zou ik met 2 batterijen een TVT van 6 jaar hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Henkoes schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:43:
[...]

Is de 80% efficiency op basis van laden en ontladen, of alleen opladen en vervolgens ook weer 80% bij ontladen?
We communiceren tussen de 70~90% efficiëntie, dit gaat over één kWh laden en ontladen.

Maar hoe efficient exact is afhankelijk van veel factoren. Cellspanning, grid spanning, temperatuur van de omgeving, hoe hard je laad en ontlaad etc. Grof gezegd kun je mogelijk gemiddeld 80% wel aannemen, maar dat verschilt per gebruik.

Onze omvormer hebben we geoptimaliseerd voor een zo vlak mogelijke verlies response. Hij is dus relatief efficiënter met lage vermogens dan andere omvormers, maar ook minder efficient met hoge vermogens dan omvormers die alleen voor piek vermogen zijn geoptimaliseerd.

[ Voor 21% gewijzigd door HomeWizard_NL op 20-11-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@HomeWizard_NL
Klopt deze email dat ik de batterij alvast kan betalen.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZwmeyLhUQ7v1l5EP6wvjpMhWaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OL6Y6EpCwgqAZ6SP508LYQix.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
peterbier schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:18:
@HomeWizard_NL
[Afbeelding]
Ja, we hebben een aantal aanvragen gehad van gebruikers waarbij volgend jaar de batterij geleverd wordt, maar die nog dit jaar willen betalen om binnen een ''subsidie'' regeling te vallen van de werkgever of gemeente. Vandaar dat we deze optie aanbieden. Deze functie hoef je dus ook alleen te gebruiken als je dit nodig hebt. Anders krijg je t.z.t. voor levering automatisch een bericht om te betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 20-11-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

No Comment schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:53:
Net een mailtje gekregen van HomeWizard, de thuisbatterij zal ook in België beschikbaar komen (vanaf 17 april 2025 toegestaan in Vlaanderen).

Gezien wij hier geen saldering hebben, kan de terugverdientijd een stuk lager zijn dan in Nederland. Volgens mijn eerste berekeningen zou ik met 2 batterijen een TVT van 6 jaar hebben.
Dat valt me eigenlijk nog best mee :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
HomeWizard_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:53:
[...]

Wij verwachten dat het algoritme dat eerder besproken is dit kan afvangen.
Vangt dir algoritme ook de afwisseling van een inductieplaat? Die gaat namelijk vaak aan en uit ipv dat hij op 1 niveau blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05
peterbier schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:18:
@HomeWizard_NL
[Afbeelding]
Ben benieuwd welke subsidie dat dan is/zijn, want wie weet kunnen meerdere mensen hier gebruik van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:52
No Comment schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:53:

YakuzA schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:42:
[...]

Dat valt me eigenlijk nog best mee :)
Ik vraag mij af of dit een bierviltjes berekening is geweest of effectief met cijfers? Ik heb zojuist eens de simulatie gedaan op mijn-thuisbatterij.be met een 3kW batterij (je kan geen batterijen met komma ingeven) met data die ik uit mijn Fluvius digitale meter heb gehaald en de cijfers van mijn huidige contract (23cent aankoop, 3 cent teruglevering)
Door minder te verbruiken betaal je €174 minder
Maar door minder te injecteren ontvang je €23 minder
Je totale winst op 367 dagen is
€151
Op 10 jaar wordt dit maximaal €1500.
Als ik 6kW kies (2x HW):
Door minder te verbruiken betaal je €232 minder
Maar door minder te injecteren ontvang je €30 minder
Je totale winst op 367 dagen is
€202
Op 10 jaar wordt dit maximaal €2010.
Vanuit financieel oogpunt (in mijn geval!) dus absoluut niet interessant. Zelfs op mijn maandelijkse pieken is er 0 impact. Je moet het echt doen voor het klimaat of om mee te spelen (tegen dat het in Vlaanderen mag, zal de API voor met Home Assistant te werken waarschijnlijk wel beschikbaar zijn).

Nu moet ik wel zeggen dat ik al zoveel mogelijk geoptimaliseerd heb. De warmtepomp van het zwembad werkt enkel als er overschot is van de zonnepanelen, we proberen ervoor te zorgen dat vaatwas en wasmachine na elkaar worden aangezet en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:28
HomeWizard_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:24:
[...]

Ja, we hebben een aantal aanvragen gehad van gebruikers waarbij volgend jaar de batterij geleverd wordt, maar die nog dit jaar willen betalen om binnen een ''subsidie'' regeling te vallen van de werkgever of gemeente. Vandaar dat we deze optie aanbieden. Deze functie hoef je dus ook alleen te gebruiken als je dit nodig hebt. Anders krijg je t.z.t. voor levering automatisch een bericht om te betalen.
Ik neem aan dat iedereen met een preorder deze e-mail had moeten ontvangen? Dan is er weer iets mis gegaan…. Hier niets ontvangen 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:40:
[...]

De betekenis van wat je hier schrijft ontgaat me volkomen. Wat heeft de fase met het gebruik van een HW batterij te maken? Het is een 1 fase apparaat dat wordt aangestuurd vanaf de P1-poort van de meter en die geeft alleen de som van alle fasen af als sturing. Hij wordt ook uitsluitend geladen als je een overschot hebt aan zon produktie dus wat je noemt voor 's-nachts laden kan helemaal niet.

Maar misschien weet jij iets wat mij onbekend is dus indien mogelijk wat meer verduidelijking.
Het kan goed zijn dat ik het als leek niet helemaal goed begrepen heb.
Maar hier mijn redenatie...

Ik heb een Wallbox die drie standen heeft (gewoon) aan/laden, 2 standen solar charging, eco = minder dan
6A en full green meer dan 6A.
Alle drie de fasen moeten separaat aan een drempelwaarde voldoen om deze standen te kunnen gebruiken.
Ik heb 1 fase die minder opbrengst heeft vanuit mijn PV. Op die fase sluit ik de BATT aan zodat dat als balancing kan werken op de fase zodat de wallbox langer in de solar charging modus blijft. En ja NOM is dan oke om dat te bewerkstellingen.

Eco = 460w per fase
Full green = 1400w per fase

In de nacht uren laden kan helaas niet maar ik laad de auto ook eens per week.

Trouwens ik kan in de HW app alle drie de fases apart uitlezen en in HA hou ik dat precies bij.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

We kunnen hem ook gebruiken waarvoor hij bedoeld is en onze wensen aan HW doorgeven. Of het er komt is 2. Zelf besturen lijkt mij ook mooi hoor. Wel dan gewoon met een lokale open api op de batterij en p1 meter zonder tussenkomst van boardjes enzo. Voelt als knip en plak werk.😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Comment
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 22:49
Horla schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:24:
[...]

[...]

Ik vraag mij af of dit een bierviltjes berekening is geweest of effectief met cijfers? Ik heb zojuist eens de simulatie gedaan op mijn-thuisbatterij.be met een 3kW batterij (je kan geen batterijen met komma ingeven) met data die ik uit mijn Fluvius digitale meter heb gehaald en de cijfers van mijn huidige contract (23cent aankoop, 3 cent teruglevering)
Effectief met dezelfde website. Hier is het huis full electric (warmtepomp enz.). We letten wel op dat we niet te veel tegelijkertijd aanzetten, en dat het meeste verbruik overdag plaatsvindt. Maar kan zeker nog beter ;)

Je kan de grootte van de batterij trouwens mét komma aanpassen in de url. Dat heb ik ook gedaan. Verder moet ik het wel nog verfijnen en de juiste tarieven opzoeken op dit moment.

2 batterijen zijn in mijn situatie nog rendabel, vanaf 3 heeft het quasi effect meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peterbier
Ik heb me aangemeld.
Ben reuze benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTbQaaoWmkhZGDdFxi39C3Cm9lI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9wHyMg0eJlzclRfKHW1bUSP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:47
Hoe kan ik mij hiervoor aanmelden?
Ik kan er op de site van HW niets over vinden. Ook geen mail gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

Vale Ouwe schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:44:
Hoe kan ik mij hiervoor aanmelden?
Ik kan er op de site van HW niets over vinden. Ook geen mail gekregen.
Deze mail is alleen verstuurd aan mensen in de november januari batch.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:47
Ok. Dank je wel.
Jammer, ik had wel graag deelgenomen (3x accu prognose maart).
Maar we gaan het verslag hier vast en zeker lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JimBony schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:42:
[...]

Ik heb deze situatie de afgelopen maanden hier ook al uitvoerig toegelicht en beschreven, dus denk dat ze het inmiddels wel begrijpen :) Verwacht dat het een kwestie van tijd is voordat ze hier ook rekening mee gaan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:27:
[...]

We kunnen hem ook gebruiken waarvoor hij bedoeld is en onze wensen aan HW doorgeven. Of het er komt is 2. Zelf besturen lijkt mij ook mooi hoor. Wel dan gewoon met een lokale open api op de batterij en p1 meter zonder tussenkomst van boardjes enzo. Voelt als knip en plak werk.😜
Ja, eens hoor, ik ga er zelf ook zeker niet aan beginnen, maar dat betekent niet dat ik niet technisch/inhoudelijk reageer op anderen over de mogelijkheden :)

Sleutelen doen we wel in andere ecosystemen zoals Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:55:
[...]

Vangt dir algoritme ook de afwisseling van een inductieplaat? Die gaat namelijk vaak aan en uit ipv dat hij op 1 niveau blijft.
De accu reageert op de P1 import/export meterwaardes, als daarin net een piek of dal terugkomt van de inductieplaat dan zal de accu op de P1 waarde reageren. Wordt die net op een piek doorgegeven dan reageert ie op de piek, wordt die net op een dag doorgegeven dan op het dal. Het is echt een momentopname met enige vertraging.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Ik moet nu 12 cent betalen per elke teruggeleverde kWh aan Essent. En het valt vast tegen om daar een terugverdien plaatje van te maken maar voor mij speelt ook erg mee dat ik het Essent gewoon niet gun. Ik maak het dan liever over naar homewizard en klooi zelf aan met een accu dan dat ik nog 10 jaar lang blind extra geld ga betalen.

• Henkoes
Taro schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:42:
[...]

De accu reageert op de P1 import/export meterwaardes, als daarin net een piek of dal terugkomt van de inductieplaat dan zal de accu op de P1 waarde reageren. Wordt die net op een piek doorgegeven dan reageert ie op de piek, wordt die net op een dag doorgegeven dan op het dal. Het is echt een momentopname met enige vertraging.
Het is een herhalend patroon wat je kan voorspellen. Dus je hoeft niet te wachten totdat je de piek waarneemt. Vandaar mijn vraag.

• Henkoes
alwind schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:45:
Ik moet nu 12 cent betalen per elke teruggeleverde kWh aan Essent. En het valt vast tegen om daar een terugverdien plaatje van te maken maar voor mij speelt ook erg mee dat ik het Essent gewoon niet gun. Ik maak het dan liever over naar homewizard en klooi zelf aan met een accu dan dat ik nog 10 jaar lang blind extra geld ga betalen.
Met dynamische tarieven betaal je maar 1/2 cent opslag en ontvang je de marktprijs ipv een zielige terugleververgoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Henkoes schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:52:
[...]

Met dynamische tarieven betaal je maar 1/2 cent opslag en ontvang je de marktprijs ipv een zielige terugleververgoeding.
Klopt. Maar ik betaal nu 0,19 cent per kWh en dynamische is vandaag 0,30. En aangezien ik geen auto laad en in de winter het meeste verbruik durf ik dat niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
alwind schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:45:
Snap ik, alleen even een vraag ? hoeveel % kun je dan met deze thuis-batterij opvangen ten opzichte van je totale teruglevering ? is dat 10-15% of 15-30% of .... Nu snap ik ook dat je dat Essent niet gunt, maar als dat betekend dat je circa 50 euro wilt besparen en daar voor 1.400 euro gaat uitgeven, dat is dus slechts 3,5% of anders om gezegt bijna 28 jaar TVT, dan zijn deze batterijen al lang overleden, lijkt dit meer om water naar de zee te dragen.
met een argument als milieu kan ik daar dus nog eerder inkomen, maar dit heeft volgens mij nog minder zin, kun je het geld beter aan de voedselbank doneren, dan hebben daar andere mensen in ieder geval nog iets aan.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
MacD007 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:24:
[...]

Snap ik, alleen even een vraag ? hoeveel % kun je dan met deze thuis-batterij opvangen ten opzichte van je totale teruglevering ? is dat 10-15% of 15-30% of .... Nu snap ik ook dat je dat Essent niet gunt, maar als dat betekend dat je circa 50 euro wilt besparen en daar voor 1.400 euro gaat uitgeven, dat is dus slechts 3,5% of anders om gezegt bijna 28 jaar TVT, dan zijn deze batterijen al lang overleden, lijkt dit meer om water naar de zee te dragen.
met een argument als milieu kan ik daar dus nog eerder inkomen, maar dit heeft volgens mij nog minder zin, kun je het geld beter aan de voedselbank doneren, dan hebben daar andere mensen in ieder geval nog iets aan.
Dat milieu argument is meer een geitenwollensokken gedachte wat tussen de oren zit. Ben het helemaal met je eens, will je wat voor het milieu doen dan is een thuisbatterij geen goed idee. (dat vindt zelfs milieucentraal) Overigens claimt geen van de aanbieders dit ook. HW wekt wellicht de suggestie door te roepen 0% kobalt en 0% mangaan, en zonneplan roept dat je het net groener gaat maken door je zonnestroom op te slaan voor later, maar geen enkele leverancier claimt dat het goed of beter zou zijn voor het milieu.

Wat ze wel allemaal claimen is dat je er mee bespaart (op je rekening dan wel te verstaan) en om dat waar te kunnen maken moet je dat ding natuurlijk wel terug kunnen verdienen en dat is in dit geval maar de vraag.

• RemmyB83
MacD007 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:24:
[...]

Reken ook vanaf 2027 de btw en energiebelasting mee. En het plaatje ziet er gelijk een stuk anders uit. Tot die tijd wacht ik in iedergeval nog even af, met het aanschaffen van een batterijtje.

Pijnacker Oost/West

Pagina: 1 ... 41 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.