Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:52:
[...]

Zoals gezegd heeft de HW Battery voor mij zeker een meerwaarde, maar het feit dat hij volledig ontlaadt als ik de EV ga laden en ik dat nu niet native kan voorkomen (maar met Home Assistant + slimme stekker wel: If laadpaal aan, then stekker uit en andersom), werkt de accu in mijn situatie niet, sterker nog, kost het extra geld.
volgens mij zou je dat ook prima binnen HW kunnen (verwacht ik even), mits je bv een kWh meter van HW hebt die verboden is aan je EV laadpaal.
Want dan kun je, daar ga ik van uit, gelijk aan andere reeds bestaande functies binnen het HW platform, in die situatie waar je aan het laden bent de Thuis-battarij op hold zetten. Oa kan dat nu ook al met een slime socket van HW. We zullen zien of dit ka, mogelijk dat Home wizzard hier al iets over kan zeggen (ik weet even niet of zij hier al op hebben geantwoord cq al iets over hebben gezegd).
Heel veel andere huishoudens zullen ook een EV hebben en hetzelfde effect gaan constateren: De dag of dagen waarop je de EV laadt, vooral wat later op de dag, zal je geen of onvoldoende lading in de HW Battery hebben om NOM te kunnen realiseren.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:40:
[...]
volgens mij zou je dat ook prima binnen HW kunnen (verwacht ik even), mits je bv een kWh meter van HW hebt die verboden is aan je EV laadpaal.
Want dan kun je, daar ga ik van uit, gelijk aan andere reeds bestaande functies binnen het HW platform, in die situatie waar je aan het laden bent de Thuis-battarij op hold zetten. Oa kan dat nu ook al met een slime socket van HW. We zullen zien of dit ka, mogelijk dat Home wizzard hier al iets over kan zeggen (ik weet even niet of zij hier al op hebben geantwoord cq al iets over hebben gezegd).

[...]
Daarvoor komt al een oplossing; vanaf Q1 of Q2 wordt ook de HW kWh meter ondersteund, dus als je de hoofdaansluiting door de kWh meter laat lopen en je laadpaal er buiten om laat ziet de accu deze niet en heb je denk ik wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
easywoods schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Daarvoor komt al een oplossing; vanaf Q1 of Q2 wordt ook de HW kWh meter ondersteund, dus als je de hoofdaansluiting door de kWh meter laat lopen en je laadpaal er buiten om laat ziet de accu deze niet en heb je denk ik wat je wilt?
Dank je, ik dacht namelijk dat dit met een kWh ook al kon, het moet natuurlijk ook met de batterij kunnen, en dat komt dus in Q1-2 ook, mooi op tijd voor de bulk leveringen denk ik.
Ik denk eerder dat je een apparte kWh meter voor je laadpaal gaat gebruiken, dat heb ik bv ook voor mijn warmtepomp. zo heb je meer overzicht over je specifiek gebruik.
op de groep van de warmtepomp zit ook alleen maar de warmtepomp.
voor een apparte kWh meter kun je omdat deze MID is ook deze gebruiken om dat bv met je werkgever af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Taro schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:52:
[...]

Zoals gezegd heeft de HW Battery voor mij zeker een meerwaarde, maar het feit dat hij volledig ontlaadt als ik de EV ga laden en ik dat nu niet native kan voorkomen (maar met Home Assistant + slimme stekker wel: If laadpaal aan, then stekker uit en andersom), werkt de accu in mijn situatie niet, sterker nog, kost het extra geld.

Heel veel andere huishoudens zullen ook een EV hebben en hetzelfde effect gaan constateren: De dag of dagen waarop je de EV laadt, vooral wat later op de dag, zal je geen of onvoldoende lading in de HW Battery hebben om NOM te kunnen realiseren.
Ik heb ook een EV maar heb een wel vast contract en constateer het tegenovergestelde. Ik laad mijn auto meestal vanaf een uur of 10:00 tot een uur of 14:00 helemaal vol. 's Morgens om 10 uur is mijn SimAccu alweer aardig gevuld en ja, tijdens het laden trek ik hem in 3 uur leeg. Maar 's middags laadt mijn SimAccu vaak ook weer volledig op. En op zo'n dag levert mijn SimAccu dus (2 tot soms 2,5) cycles terwijl op dagen dat ik mijn EV niet laad ik op 1 tot 1,5 cycle kom.

Dit is natuurlijk een zomer beeld en gaat er heel anders uit zien gedurende 6 maanden per jaar. Daarbij heb ik geen voorkeur waarvoor ik mijn opgeslagen zonnestroom gebruik, dus vind het prima om het in mijn EV te stoppen.
Ik heb geen slimme laadpaal dus waar ik nog wel mee wil spelen is mijn laadpaal terug te schakelen van 11kWh naar 3,6kWh en wat vaker kort (niet helemaal vol) te laden. Ik denk dat dat ook nog effect kan hebben (mijn ZP piek op een zonnige dag ligt iets boven de 4kW). Ik verwacht dat de accu dan nog wat efficiënter is door extra piek schaving.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Dank je, ik dacht namelijk dat dit met een kWh ook al kon, het moet natuurlijk ook met de batterij kunnen, en dat komt dus in Q1-2 ook, mooi op tijd voor de bulk leveringen denk ik.
Ik denk eerder dat je een apparte kWh meter voor je laadpaal gaat gebruiken, dat heb ik bv ook voor mijn warmtepomp. zo heb je meer overzicht over je specifiek gebruik.
op de groep van de warmtepomp zit ook alleen maar de warmtepomp.
voor een apparte kWh meter kun je omdat deze MID is ook deze gebruiken om dat bv met je werkgever af te rekenen.
Als je wilt dat de accu niet reageert op het gebruik van je laadpaal moet je juist een meetpunt hebben dat je laadpaal niet meet waarmee je je accu aan stuurt. Dan heb je dus een extra kWh meter nodig die de rest van je hoofdaansluiting meet exclusief je laadpaal.

Heb het nog even opgezocht maar op de HW website staan dat de accu vanaf Q2 2025 met een kWh meter kan worden aangestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flesym schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:02:
[...]
Ik heb ook een EV maar heb een wel vast contract en constateer het tegenovergestelde. Ik laad mijn auto meestal vanaf een uur of 10:00 tot een uur of 14:00 helemaal vol. 's Morgens om 10 uur is mijn SimAccu alweer aardig gevuld en ja, tijdens het laden trek ik hem in 3 uur leeg. Maar 's middags laadt mijn SimAccu vaak ook weer volledig op. En op zo'n dag levert mijn SimAccu dus (2 tot soms 2,5) cycles terwijl op dagen dat ik mijn EV niet laad ik op 1 tot 1,5 cycle kom.
Het nadeel is dus dat je bijv. om 2,7 kWh in de accu te krijgen, je er eigenlijk 2,7 + 0,27 (even uitgaande van 10% laadverlies) = 2,97 kWh heen stuurt en daarna van de 2,7 kWh die erin zit, maar 2,7 - 0,27 = 2.43 kWh naar je auto stuurt (ivm ontlaadverlies). Het was beter geweest om die direct vanaf de panelen de auto in te laten gaan ipv eerst nog naar de HW Battery icm extra RTE/omzetverliezen. Je hebt daarmee dus 2,97 kWh omgezet in 2,43 kWh en meer dan een halve kWh verloren door die extra stap. Ja, peanuts, maar met >100x per jaar en gedurende de hele levenscyclus toch zonde. Die extra cyclus is dus wat mij betreft helemaal niet wenselijk en moet je vooral niet als een voordeel zien, je accu schrijft ook veel sneller af en je verliest kWh's.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Het nadeel is dus dat je bijv. om 2,7 kWh in de accu te krijgen, je er eigenlijk 2,7 + 0,27 (even uitgaande van 10% laadverlies) = 2,97 kWh heen stuurt en daarna van de 2,7 kWh die erin zit, maar 2,7 - 0,27 = 2.43 kWh naar je auto stuurt (ivm ontlaadverlies). Het was beter geweest om die direct vanaf de panelen de auto in te laten gaan ipv eerst nog naar de HW Battery icm extra RTE/omzetverliezen. Je hebt daarmee dus 2,97 kWh omgezet in 2,43 kWh en meer dan een halve kWh verloren door die extra stap. Ja, peanuts, maar met >100x per jaar en gedurende de hele levenscyclus toch zonde. Die extra cyclus is dus wat mij betreft helemaal niet wenselijk en moet je vooral niet als een voordeel zien, je accu schrijft ook veel sneller af en je verliest kWh's.
Mee eens maar dat principe is van toepassing voor elke thuisbatterij. Het komt er dus op neer dat je geen tussenstap moet maken via zo'n batterij bij het laden van je auto. Is die tussenstap niet te vermijden dan maakt het niet uit welke batterij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Taro schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens.
A) ik heb geen slimme lader dus deze kan niet alleen zonne-energie gebruiken. Dus direct alleen zonne-energie laden kan niet en als ik eerder ga laden trek ik meer uit het net en zit vervolgens al vroeg de accu vol en leveren mijn zonnepanelen dermate veel dat de accu niet wordt gebruikt
B het verlies bij gebruik van de accu is er altijd verlies, ik ga uit van 80%. Zoals ik al zei maakt het mij niet uit waarvoor de opgeslagen energie wordt gebruikt. Mijn streven is naar maximaal hergebruik eigen stroom en minimaal net
C) het is een gegeven dat iedere cycle levensduur kost, maar het doel is de accu te gebruiken. Maakt het (financiëel) dan echt uit wanneer je deze gebruikt?
Dus ik probeer financieel te optimaliseren, niet qua levensduur. Volgens mij is dat het meest efficient, hoe sneller de investering is terugverdient hoe gunstiger dat is.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
[

[ Voor 99% gewijzigd door Flesym op 21-07-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Mee eens maar dat principe is van toepassing voor elke thuisbatterij. Het komt er dus op neer dat je geen tussenstap moet maken via zo'n batterij bij het laden van je auto. Is die tussenstap niet te vermijden dan maakt het niet uit welke batterij je hebt.
Klopt, maar, er zijn slimme thuisaccu's die hier wel rekening mee kunnen houden om dit effect te voorkomen.

Het lastige is dat je bijv. wel 1 of 2 stuks HW zou willen combineren met een andere oplossing, maar de kans dat die 2 oplossingen elkaar dwars gaan zitten heel groot is. Je moet dus eigenlijk maar 1 merk/type thuisaccu hebben OF het geheel moet centraal aangestuurd kunnen worden.

HomeWizard is nu vast druk bezig met alle voorbereidingen, testen, productie opschalen, etc. Daarna natuurlijk goed de eerste batch monitoren, bugifxes in de software doorvoeren als meer mensen het product gaan gebruiken en daarna zullen ze vast gaan kijken naar implementatie van verdere must haves en nice to haves :)

@Flesym Ik begrijp je standpunt en daar is ook zeker iets voor te zeggen. Je gebruikt zo inderdaad wel maximaal de eigen opwek.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 21-07-2024 15:15 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 06-10 14:28
Taro schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:12:
@Flesym Ik begrijp je standpunt en daar is ook zeker iets voor te zeggen. Je gebruikt zo inderdaad wel maximaal de eigen opwek.
Precies dit. Het is altijd het beste om zoveel mogelijk zonne-energie direct in je EV te laden. Maar als je EV niet aan de lader staat als de zon schijnt, én je HW-batterij is nog niet vol, dan kan je die beter vullen, toch?

En als er energie in de HW-batterij zit, en ja gaat je EV laden, dan kan je de energie beter uit de HW-batterIj halen dan uit het net. Want 1: met maximaal vermogen ontladen is efficiënter voor je HW-batterij en 2: je maakt kans om extra cycli uit je HW-batterij te halen.

Bovenstaande gaat minder/niet op i.c.m. dynamische contracten. En als je geen terugleverkosten betaalt heeft de HW-batterij geen financieel voordeel, maar wel nadeel (omzettingsverliezen).

En wat ik me ineens afvraag: vanaf welk moment is het, vanuit duurzaamheidsoogpunt, beter om 20% van je zonne-energie weg te gooien door een batterij op te warmen, t.o.v. het volledig naar het net te exporteren en door je buren te laten verbruiken? Ja, door/voor jou hoeven er 's nachts minder grijze centrales te draaien, maar je hebt ook duurzame kWh's 'verspild'

Acties:
  • +5 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:15:
[...]
En wat ik me ineens afvraag: vanaf welk moment is het, vanuit duurzaamheidsoogpunt, beter om 20% van je zonne-energie weg te gooien door een batterij op te warmen, t.o.v. het volledig naar het net te exporteren en door je buren te laten verbruiken? Ja, door/voor jou hoeven er 's nachts minder grijze centrales te draaien, maar je hebt ook duurzame kWh's 'verspild'
Dat is precies waarom dynamische tarieven heel veel problemen oplossen en het fijn zou zijn als HomeWizard hiervoor in de toekomst ondersteuning gaat bieden:
  1. De vraag en aanbod per uur worden een dag van tevoren op elkaar afgestemd door totstandkoming van een uurtarief waarop beide met elkaar in balans zijn.
  2. Is er een tekort, dan wordt de prijs heel hoog en stellen mensen waar mogelijk verbruik uit
  3. Is er een overschot aan stroom, dan wordt de prijs zelfs negatief en gaat men waar mogelijk extra verbruiken, bijv. het laden van auto's en accu's.
In de totstandkoming van dit tarief wordt rekening gehouden met de teruglevering door particuliere zonnepanelen. En dus zit in die prijs (uiteraard op verwaarloosbaar niveau) ook de teruglevering verwerkt van jouw en mijn zonnepanelen, de markt verwacht die kWh's en je buren zullen dan inderdaad jouw stroom verbruiken, dat is prima en alleen maar mooi, het wordt immers niet verspild.

Daarom heb ik persoonlijk al lang geleden het gevoel losgelaten dat ik de auto per se met eigen zonnestroom moet laden. Het stroomnet is er meer bij gebaat (en ik ook) om op de goedkoopste momenten (als er veel aanbod is) te laden en op duurdere momenten (weinig aanbod, of zelfs een tekort) terug te leveren.

Als je ook graag het stroomnet wil helpen, dan verbruik je dus op duurdere momenten stroom uit de HW Battery, laat je op duurdere momenten als er een tekort is je zonnepanelen terugleveren om bij te dragen (mits mogelijk door Oost/West opstelling) en verbruik je stroom op goedkope momenten (ook vaak maximale eigen opwek) én laad je op dat moment de accu's op.

Ik vermoed dat dynamische tarieven de toekomst zijn en daarom is het een mooie nice to have voor HomeWizard om dit in de toekomst te gaan ondersteunen, het lost namelijk niet alleen je lokale thuisprobleem op, maar draagt ook bij aan het bredere stroomverbruik en stroomnet. Het is juist mooi als jouw buren de opwek van jouw panelen kunnen gebruiken ipv dat er een gascentrale voor aan moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
a2aan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:15:
[...]
Ik koop groene stroom in dus of er grijze centrales voor mij draaien laat ik buiten beschouwing. Mijn streven is gebruik van mijn eigen opwek te maximaliseren, in eerste instantie door primair gebruik en als dat niet gaat via eigen opslag. Is volgens mij bij een vast groen contract de meest optimale strategie, zowel voor duurzaamheid als financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
Helaas is mijn eerdere vraag niet beantwoord.

Weet iemand wat de degradatie is van de HW per jaar zonder gebruik? Dus of deze lange tijd op de plank kan blijven liggen en nog wel goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:49:
Helaas is mijn eerdere vraag niet beantwoord.

Weet iemand wat de degradatie is van de HW per jaar zonder gebruik? Dus of deze lange tijd op de plank kan blijven liggen en nog wel goed blijft.
ik vrees dat je daar een beetje vroeg voor bent omdat we nog helemaal niet weten welk merk en type batterij daar in zit.
Een LiFePO4 (LFP) batterij heeft echter relatief een lage degradatie, zeker als je dat tegen de standaard Li-ion NMC batterijen gaat vergelijken.
Zelf geven ze aan met een verwachte levensduur tot 15 jaar en 6000 batterijcycli.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSdypaQxmMD_gsB0uqZ137jhh2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0nhNEAf03OIrYcnNruCi3EXZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 21-07-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Flesym schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:40:
Ik koop groene stroom in dus of er grijze centrales voor mij draaien laat ik buiten beschouwing. Mijn streven is gebruik van mijn eigen opwek te maximaliseren, in eerste instantie door primair gebruik en als dat niet gaat via eigen opslag. Is volgens mij bij een vast groen contract de meest optimale strategie, zowel voor duurzaamheid als financieel.
Maar energie verspillen is, in de basis, toch nooit duurzaam?

Als bij jou in de buurt een overschot aan zonnepanelen ligt dan heb je op een zonnige zomerdag misschien wel meer dan 20% verlies als je jouw overtollige zonne-energie exporteert. Maar bij mij in de buurt wordt de energie die ik (en een deel van mijn buren) opwek direct verbruikt in een van de grote flats die hier in de buurt staan...

En ja, ik heb ook een groen energiecontract, maar toch 'voelt' het beter om zoveel mogelijk zonne-energie zelf te verbruiken. Maar misschien heeft @Taro gelijk, en moeten we allemaal gaan omdenken. Al zie ik 'Henk en Ingrid' niet zo snel een dynamisch contract nemen, en zelf ben ik er ook nog niet helemaal aan toe, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:00:
[...]

dat ligt er helemaal aan hoe je duurzaam defineert.
een korte google geeft bv volgende definitie: "geen vervuiling, geen uitputting van de hulpstoffen en het in stand houden van de ecologie" als ik duurzaam m.b.t. milieu ga opvragen.
Als bij jou in de buurt een overschot aan zonnepanelen ligt dan heb je op een zonnige zomerdag misschien wel meer dan 20% verlies als je jouw overtollige zonne-energie exporteert. Maar bij mij in de buurt wordt de energie die ik (en een deel van mijn buren) opwek direct verbruikt in een van de grote flats die hier in de buurt staan...
wat de energieboeren je eigenlijk helemaal niet willen vertellen is dat in feite geen stroom, en dus ook geen PV stroom verloren gaat.

wat echter wel kan gebeuren dat ze mogelijk minder er aan gaan verdienen. Maar als je dat bekijkt met de milieu bril op zou dus uitschakelen helemaal niet zo'n slim idee zijn.

Wat wel gebeurt dat er transportverliezen optreden en omzet verliezen optreden, dus hoe korter de transport van jou als producent van zonnestroom is met een verbruiker hoe kleiner dit ook is.
waarbij jij ook nog de stroom op een hoger potentiaal het net op zet en dus vrijwel zal worden verbruikt binnen je eigen locale netwerk voor mensen die op dat moment stroom moeten importeren. Pas als binnen het locale net meer stroom wordt geproduceerd dan er opgewekt wordt verlaat het dit locale net via de wijktrafostation en wordt bv een hoogspanningsnetwerk (dit wordt vaak nog als middenspanning aangeduid, en is eigenlijk het transportnet van de netbeheerder tussen de verschillende stads/dorp/wijk travo's met ook verschillende spanningen tussen 20kV en 150kV. Ales boven de 150 kV wordt dan weer als hoogspanning aangeduid en is in beheer van Tennet, dat is de landelijke netbeheerder, die ook verantwoordelijk is voor de aansluitingen naar het buitenland.
In feite gaat er dus nooit echt stroom (muz van de verliezen) verloren.
En ja, ik heb ook een groen energiecontract, maar toch 'voelt' het beter om zoveel mogelijk zonne-energie zelf te verbruiken. Maar misschien heeft @Taro gelijk, en moeten we allemaal gaan omdenken. Al zie ik 'Henk en Ingrid' niet zo snel een dynamisch contract nemen, en zelf ben ik er ook nog niet helemaal aan toe, denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 21-07-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
a2aan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:00:
[...]

Maar dat is toch ook wat ik stel (en denk te doen): "Mijn streven is gebruik van mijn eigen opwek te maximaliseren, in eerste instantie door primair gebruik en als dat niet gaat via eigen opslag". Als er een buurtaccu zou zijn zou ik hier graag gebruik van maken maar ik ga niet zover dat ik 'buurthergebruik' kan orchestreren. Dus ik zie het 'energie verspillen' niet, anders dan als je het bekijkt vanuit een idealistische wereld (en dat is in mijn omgeving echt glazenbolkijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
MacD007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:16:
[...]
dat ligt er helemaal aan hoe je duurzaam defineert.
een korte google geeft bv volgende definitie: "geen vervuiling, geen uitputting van de hulpstoffen en het in stand houden van de ecologie" als ik duurzaam m.b.t. milieu ga opvragen.

Wat wel gebeurt dat er transportverliezen optreden en omzet verliezen optreden, dus hoe korter de transport van jou als producent van zonnestroom is met een verbruiker hoe kleiner dit ook is.
Precies. Ik denk dat we het eens zijn dat 'verlies' van zonne-energie in principe niet duurzaam is, tenzij je met een klein verlies een groter verlies elders, of op een ander moment voorkomt.

Dus het is, in principe, duurzamer als de buren mijn zonne-energie direct gebruiken dan wanneer ik het in een batterij stop (met 20% verlies). Maar als je ergens woont waar er op wijkniveau een overschot is, dan moet de stroom 2x worden omgezet naar/van middenspanning, en heb je 2x extra meters transport op laagspanning (wat het meeste verlies geeft). Geen idee of dat in de buurt van 20% komt, of maar een fractie is.

En hoe efficiënt is een gascentrale in omlaag moduleren? Als elders een gascentrale minder efficiënt draait doordat ik mijn energie exporteer, was het qua duurzaamheid misschien toch beter om zelf die 20% verlies thuis te pakken?

Voor mij levert een HW-batterij vooral een goed gevoel op (alhoewel ik nu begin te twijfelen of dat rationeel wel 'klopt'), en het bespaart op variabele lasten (al is dat, rationeel gezien, enigszins speculatief).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:03
a2aan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Precies. Ik denk dat we het eens zijn dat 'verlies' van zonne-energie in principe niet duurzaam is, tenzij je met een klein verlies een groter verlies elders, of op een ander moment voorkomt.

Dus het is, in principe, duurzamer als de buren mijn zonne-energie direct gebruiken dan wanneer ik het in een batterij stop (met 20% verlies). Maar als je ergens woont waar er op wijkniveau een overschot is, dan moet de stroom 2x worden omgezet naar/van middenspanning, en heb je 2x extra meters transport op laagspanning (wat het meeste verlies geeft). Geen idee of dat in de buurt van 20% komt, of maar een fractie is.

En hoe efficiënt is een gascentrale in omlaag moduleren? Als elders een gascentrale minder efficiënt draait doordat ik mijn energie exporteer, was het qua duurzaamheid misschien toch beter om zelf die 20% verlies thuis te pakken?

Voor mij levert een HW-batterij vooral een goed gevoel op (alhoewel ik nu begin te twijfelen of dat rationeel wel 'klopt'), en het bespaart op variabele lasten (al is dat, rationeel gezien, enigszins speculatief).
Een belangrijk ding van een thuisbatterij is voor mij dat het maakt dat we hier in de avondpiek geen elektriciteit hoeven af te nemen van het net. Ik vind het prettig dat we daarvoor onze eigen 100% groene stroom gebruiken, en dat er misschien wat minder fossiele brandstof nodig is om electriciteit te maken.

En ja, ik weet dat onze batterij niet de wereld gaat redden, maar als iedereen op z'n handen blijft zitten en denkt laat een ander het maar doen, dan komen we nooit ergens.

We hebben hier een gematigd verbruik, wel all electric maar geen ev. Niet nodig omdat we maar zo'n 2000km per jaar rijden. Geen problemen met lader etc hier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapieters
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-10 22:46
Ik heb ook een batterij besteld met als levertijd maart 2025.
Ik lees hier diverse verschillende reacties aangaande de TLT van de HW batterij maar daarvoor moet je deze niet kopen. Ik heb er diverse malen naar gerekend maar met het salderen en de TLB van dit moment kan je deze nooit terug verdienen volgens mij. Sterker nog, ik denk dat het voordeliger is zonder dan met accu of zie ik iets over het hoofd?
Stroom kost = 26.5 cent p/kwh
terug lever boete = 7.4 cent p/kwh

kosten afschrijving batterij = 8.6 cent p/kwh
effic. verlies batterij 10% = 2,6 cent p/kwh

Samengevat kost 1 kwh opslaan in de batterij dan 11,2 cent terwijl de terug lever boete 7,4 cent p/kwh is. Ik zal ongeveer 700kwh meer zelf gaan gebruiken via de batterij wat dan (700kwh x 3,8 cent= € 26,6) 26,60 duurder is dan zonder batterij.

Er vanuit gaand dat in 2027 het salderen stop zal het wel verbeteren maar is de TVT volgens mij nog steeds langer dan de levensduur van de batterij. Stel de stroom kost hetzelfde als nu, terug lever vergoeding 9 cent en de terug lever boete gaat er vanaf.
Elke kwh die ik opsla levert dan ( 26.5 cent - 11,2 cent afschrijving en verliezen) 15,3 cent op terwijl terugleveren waarschijnlijk 9 cent zal zijn. Als ik dan het verschil van 6,3 cent deel door de kosten van de aanschaf batterij kom ik op een TVT van 22222 kwh, in mijn geval 700kwh per jaar wat dan ruim 31 jaar is.

Mogelijk dat mijn berekening niet juist is maar ik vermoed dat dit wel klopt. Natuurlijk weten we nog niet exact wat ze in 2027 uit de hoge hoed zullen toveren maar ongeveer zal het er vermoedelijk zo wel gaan uitzien. Indien de stroom weer extreem duur zou worden zal het weer een ander plaatje zijn maar daar kan je nu niet vanuit gaan.

Zijn er nog meer mensen die het zo hebben berekend als mij?

Los van alles vindt ik het gewoon leuk om het te testen en zal ik 1 batterij zeker plaatsen om zodoende ervaring op te doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
hapieters schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:07:
Ik lees hier diverse verschillende reacties aangaande de TLT van de HW batterij maar daarvoor moet je deze niet kopen. Ik heb er diverse malen naar gerekend maar met het salderen en de TLB van dit moment kan je deze nooit terug verdienen volgens mij. Sterker nog, ik denk dat het voordeliger is zonder dan met accu of zie ik iets over het hoofd?

Samengevat kost 1 kwh opslaan in de batterij dan 11,2 cent terwijl de terug lever boete 7,4 cent p/kwh is. Ik zal ongeveer 700kwh meer zelf gaan gebruiken via de batterij wat dan (700kwh x 3,8 cent= € 26,6) 26,60 duurder is dan zonder batterij.

Er vanuit gaand dat in 2027 het salderen stop zal het wel verbeteren maar is de TVT volgens mij nog steeds langer dan de levensduur van de batterij. Stel de stroom kost hetzelfde als nu, terug lever vergoeding 9 cent en de terug lever boete gaat er vanaf.
Elke kwh die ik opsla levert dan ( 26.5 cent - 11,2 cent afschrijving en verliezen) 15,3 cent op terwijl terugleveren waarschijnlijk 9 cent zal zijn. Als ik dan het verschil van 6,3 cent deel door de kosten van de aanschaf batterij kom ik op een TVT van 22222 kwh, in mijn geval 700kwh per jaar wat dan ruim 31 jaar is.

Mogelijk dat mijn berekening niet juist is maar ik vermoed dat dit wel klopt. Natuurlijk weten we nog niet exact wat ze in 2027 uit de hoge hoed zullen toveren maar ongeveer zal het er vermoedelijk zo wel gaan uitzien. Indien de stroom weer extreem duur zou worden zal het weer een ander plaatje zijn maar daar kan je nu niet vanuit gaan.

Los van alles vindt ik het gewoon leuk om het te testen en zal ik 1 batterij zeker plaatsen om zodoende ervaring op te doen voor de toekomst.
Ipv teruglever boete is er ook een dynamisch contract als optie.
Dan zijn avond tarieven toch best duur en zou een batterij kunnen lonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ja, door de gigabatterij die saldering wordt genoemd komt je thuis-batterij natuurlijk niet aan, dus zolang dat salderen blijft bestaan zul je weinig effect met je thuisbatterij zien. Het enige, tenminste als je die hebt, zijn de bekende TLK, want de hier al gemiddeld 500 kWh op jaarbasis wat je zou kunnen besparen scheelt dat dus circa 55 euro. Dus daarmee je batterij terugverdienen, zal lastig worden.
De te verwachten levensduur zal boven de 20-25 jaar liggen, dus daarmee heb je de batterij waarschijnlijk net mee terugverdient. Hoewel ik niet verwacht dat de saldering nog zo lang blijft bestaan, dus deze batterij zal zich zeker kunnen terugverdienen, het zal niet direct de grote geldmachine worden, maar echt geld hiermee verliezen zul je er niet mee doen.
En vergeet niet, wat @Sjamo ook vandaag zo mooi heeft omschreven, je verbruik de avond/nacht je eigen stroom wat je overdag met je zonneenergie hebt geproduceerd, ik wordt daar gewoon blij van en ik denk met mij ook anderen, zeker als ik het succes hier zie.
En ja, ik heb dat geloof ik al eerder gezegt niet alles hoef je in geld uit te drukken, een goed gevoel is volgens mij ook heel veel waard. :) :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online

Ik zie deze gedachtengang hier wel vaker en ben zelf geen rekenwonder. Maar volgens mij zit hier een dubbel telling in. Als je de afschrijving eerst aftrekt van de prijs per kWh en vervolgens het resultaat deelt op de aanschafprijs om zo het aantal kWh's te berekenen die je moet opslaan ben je hem volgens mij 2x aan het afschrijven.
Dus mijns inziens moet je de afschrijving niet per kWh opnemen aan de operationele kant en alleen aanschaf delen door het resultaat van de netkosten/opbrengsten.

Dit was mijn simpele berekening maar misschien is die fout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQGBKGG0H_sRLsltFTzAiIIhaks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvkUTNs3R5TUdmJNn92fpk2e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 21-07-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:55:
[...]

ik vrees dat je daar een beetje vroeg voor bent omdat we nog helemaal niet weten welk merk en type batterij daar in zit.
Een LiFePO4 (LFP) batterij heeft echter relatief een lage degradatie, zeker als je dat tegen de standaard Li-ion NMC batterijen gaat vergelijken.
Zelf geven ze aan met een verwachte levensduur tot 15 jaar en 6000 batterijcycli.

[Afbeelding]
Misschien is het al eens voorbij gekomen, maar wat ik mij afvraag is wat het met de batterij doet, als hij in de 4 wintermaanden wel aanstaat, maar nagenoeg nooit volgeladen wordt. Ik heb een warmtepomp en als er al eens een beetje geladen kan worden is dat ook snel weer terug geleverd. Pas in april zal hij dan weer eens helemaal vol geladen zijn vermoed ik.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:43:
[...]

Misschien is het al eens voorbij gekomen, maar wat ik mij afvraag is wat het met de batterij doet, als hij in de 4 wintermaanden wel aanstaat, maar nagenoeg nooit volgeladen wordt. Ik heb een warmtepomp en als er al eens een beetje geladen kan worden is dat ook snel weer terug geleverd. Pas in april zal hij dan weer eens helemaal vol geladen zijn vermoed ik.
Als je niet teruglevert in die maanden dan zal de batterij zich ook niet vullen. Daarom roepen meer tweakers HW ook op om het systeem iets flexibeler te maken. Niet om mee te handelen maar wel om goedkoper te kunnen laden (bijvoorbeeld bij een dynamisch contract). Met een variabel of vast contract heeft dat geen zin.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

Dank voor het antwoord, maar wat ik bedoel is, wat zolang niet (voldoende) geladen worden doet met de veroudering van de batterij.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 21-07-2024 20:30 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:09:
[...]

Ik zie deze gedachtengang hier wel vaker en ben zelf geen rekenwonder. Maar volgens mij zit hier een dubbel telling in. Als je de afschrijving eerst aftrekt van de prijs per kWh en vervolgens het resultaat deelt op de aanschafprijs om zo het aantal kWh's te berekenen die je moet opslaan ben je hem volgens mij 2x aan het afschrijven.
Dus mijns inziens moet je de afschrijving niet per kWh opnemen aan de operationele kant en alleen aanschaf delen door het resultaat van de netkosten/opbrengsten.

[Afbeelding]
Ik denk dat de enige winst die je boekt per kWh de TLB is bij een vast/variabel contract. Die bespaar je. Niet de volledige kWh prijs want je mag nog salderen.

Dan heb je nog omzettingsverlies en de kosten per cycli. Soms vraag ik me af of ik niet beter gewoon de TLB boete kan gaan betalen daar dit toch voordeliger is. Lees minder kost. Heb er 1 in bestelling. Puur voor de hobby en ervaring op te doen met een makkelijke manier van instappen bij een thuisbatterij. Zonder salderen afschaffen verdien je hem niet terug binnen de levensduur.

11 ct boete hier per kWh. Op een volle cycli is dat 30 ct besparing. Haal daar 20% verlies af. 24 ct over. Een cycli kost 1395 /6000 is 23.5 ct.... dus een halve cent per cycli. Sigarendoosje berekening. Na salderen afschaffing wordt dat hier 15 ct hoger per kWh. Dan wordt het leuker.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:29:
Dank voor het antwoord, maar wat ik bedoel is, wat zolang niet (voldoende) geladen worden doet met de veroudering van de batterij.
Ik heb het nog niet gelezen. Maar kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb. Wel een goede vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Devke schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:36:
[...]

Ik denk dat de enige winst die je boekt per kWh de TLB is bij een vast/variabel contract. Die bespaar je. Niet de volledige kWh prijs want je mag nog salderen.
Klopt, daarom staat in de kop ook 'zonder salderen'. Ik wil weten wat de terugverdientijd is vanaf 2027
Dan heb je nog omzettingsverlies en de kosten per cycli.
Klopt, daarom reken ik met 80%.
Maar het was meer een reactie op het bericht van @hapieters omdat in zijn berekening in mijn ogen een rekenfout (dubbeltelling) zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Flesym op 21-07-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Flesym schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:16:
Klopt, daarom staat in de kop ook 'zonder salderen'. Ik wil weten wat de terugverdientijd is vanaf 2027
Er zijn nog zo veel onzekerheden dat je nu weinig meer kan doen dan gissen en filosoferen.

Als je de batterij niet voor de 'hobby' en/of de duurzaamheid koopt, maar ziet als belegging, dan is het eigenlijk net als beleggen op de beurs: er zijn mensen die geloven in de keuzes die ze maken, maar er is altijd een kans dat je je inleg (gedeeltelijk of geheel) verliest.

Wat als de overheid besluit om het salderen te handhaven én een verbod op terugleverkosten invoert? Dan heb je een hele dure kachel die met maximaal 80W kan verwarmen, op momenten die je zelf niet in de hand hebt, en een COP van 1...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:29:
[...]

Er zijn nog zo veel onzekerheden dat je nu weinig meer kan doen dan gissen en filosoferen.

Als je de batterij niet voor de 'hobby' en/of de duurzaamheid koopt, maar ziet als belegging, dan is het eigenlijk net als beleggen op de beurs: er zijn mensen die geloven in de keuzes die ze maken, maar er is altijd een kans dat je je inleg (gedeeltelijk of geheel) verliest.

Wat als de overheid besluit om het salderen te handhaven én een verbod op terugleverkosten invoert? Dan heb je een hele dure kachel die met maximaal 80W kan verwarmen, op momenten die je zelf niet in de hand hebt, en een COP van 1...
Dan krijgt de overheid een tikkie van me ;-p
Ophouden met dat gezwabber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:26
Daarom de komende jaren salderen en in 2027 als het stof neergedaald is de opvolger van deze batterij kopen, idealiter vandaag besteld morgen bezorgd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:53
Zie dat de batterij hype duidelijk afzwakt en er een wat meer realistischer gedachtengang voor in de plaats komt.
Is zeker een leuk product, maar volgens mij een echt hobby ding. Niks mis mee maar denk niet dat het een investering is die zich voorlopig gaat terugverdienen. Blijft het idealistisch motief over.

Gewoon een bierviltje berekening, geprojecteerd op mijn omstandigheden.

Minder opbrengst zonnepanelen dan afname, dus 100% salderen. (nog wel en onzeker)
Teruglever kosten ca 10 cent. (Vattenvall)
Vast contract 0.25 euro/Kwh.

Per dag ca 3 Kwh (positief denken) opslag dus 3x 10 is 0,30 euro verdiend door niet terug te leveren. (ca 210 dgn per jaar, in de winter en herfst niks over.)

Hierdoor wel 3Kwh -15% (verlies) minder te salderen maar dit kun je s'nachts uit de accu weer gebruiken. Dus netto -0,09 euro voordeel. (0,75-0,75x0,85)

Kosten accu per dag €1395 /365/15= 0,25 euro per dag.

Moet dus gewoon geld bij.

Weet wel vol met aannames en uitzonderingen, maar het is wel reëel om met de "nu" bekende gegevens te werken.

Zit er wel aan te denken om er 1 te bestellen maar wacht, inderdaad nog even, op de versie 2 uit voorraad.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wat er in 2027 gebeurt, niemand die het weet, opties zijn legio. bv Texel FC wordt Nederlands kampioen ?
eigenlijk niet, je kunt dan nog steeds je eigen zonnestroom in de avond/nacht verbruiken, het enige wat je dan niet hebt is een financieel voordeel, maar je hebt wel wat voor het milieu gedaan.
Stel dat nu 5 miljoen Nederlanders zouden doen, dan is er een behoorlijk effect merkbaar, namelijk minder teruglevering en minder verbruik in de avond en nacht geduurende circa 9 maanden.

overigens als dat gebeurt zou ik direct nog meer panelen er bij gaan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ross11 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:34:
Zie dat de batterij hype duidelijk afzwakt en er een wat meer realistischer gedachtengang voor in de plaats komt.
Is zeker een leuk product, maar volgens mij een echt hobby ding. Niks mis mee maar denk niet dat het een investering is die zich voorlopig gaat terugverdienen. Blijft het idealistisch motief over.

Gewoon een bierviltje berekening, geprojecteerd op mijn omstandigheden.

Minder opbrengst zonnepanelen dan afname, dus 100% salderen. (nog wel en onzeker)
Teruglever kosten ca 10 cent. (Vattenvall)
Vast contract 0.25 euro/Kwh.

Per dag ca 3 Kwh (positief denken) opslag dus 3x 10 is 0,30 euro verdiend door niet terug te leveren. (ca 210 dgn per jaar, in de winter en herfst niks over.)

Hierdoor wel 3Kwh -15% (verlies) minder te salderen maar dit kun je s'nachts uit de accu weer gebruiken. Dus netto -0,09 euro voordeel. (0,75-0,75x0,85)

Kosten accu per dag €1395 /365/15= 0,25 euro per dag.

Moet dus gewoon geld bij.

Weet wel vol met aannames en uitzonderingen, maar het is wel reëel om met de "nu" bekende gegevens te werken.

Zit er wel aan te denken om er 1 te bestellen maar wacht, inderdaad nog even, op de versie 2 uit voorraad.
3 x 10 ct is 30 ct idd. 15% van dat geld is omzettingsverlies. 4.5 ct dus. De rest zit gewoon als stroom in de batterij. Dan houd je 25.5 ct over. Afschrijving per cycle is 1395/6000= 23.5 ct. Je houdt onder de streep 2 ct over in jouw geval. Vlgs mij bereken je 2x omzettingsverlies waardoor je opmerking er moet geld bij niet klopt. Is het een vetpot? Absoluut niet. Hobby project zeker wel. Je draait vlak in mijn ogen in salderingsjaren. Pas daarna zou het rendabeler kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 00:53:
3 x 10 ct is 30 ct idd. 15% van dat geld is omzettingsverlies. 4.5 ct dus. De rest zit gewoon als stroom in de batterij. Dan houd je 25.5 ct over.
Als je op jaarbasis minder opwekt dan verbruikt, dan is dat verlies in de batterij gewoon extra verbruik, dat je voor vol tarief van het net moet inkopen.

De berekening van @Ross11 klopt dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:26
Met salderen gaat het inderdaad niet uit, pas interessant vanaf 2027 afhankelijk van wel/niet schrappen van de TLB. Mijn verwachting is dat TLV minimaal wordt, alles dat je niet direct verbruikt hooguit een paar cent oplevert.

Dat gezegd hebbende: snap het enthousiasme wel, dit is een leuk betaalbaar product dat alleen maar beter kan worden en in z'n huidige vorm op papier vanaf 2027 een acceptabele TVT heeft.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:20:
[...]

Als je op jaarbasis minder opwekt dan verbruikt, dan is dat verlies in de batterij gewoon extra verbruik, dat je voor vol tarief van het net moet inkopen.

De berekening van @Ross11 klopt dus wel!
Ik denk dat je een denkfoutje maakt. Als je minder opwekt dan verbruikt dan moest je zonder batterij die inkoop ook al doen. Dus dit kun je dan niet meenemen in de berekening nu. Die kosten waren er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:46:
[...]

Ik denk dat je een denkfoutje maakt. Als je minder opwekt dan verbruikt dan moest je zonder batterij die inkoop ook al doen. Dus dit kun je dan niet meenemen in de berekening nu. Die kosten waren er al.
Nee, het laad en ontlaad verlies is extra gebruik en dat moet je dan inderdaad inkopen tegen de volle prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Nee, het laad en ontlaad verlies is extra gebruik en dat moet je dan inderdaad inkopen tegen de volle prijs.
Maar je moet hem niet 2x 15% rekenen. Daarnaast als je 15% laadverlies rekent ivm verlies op die inkoop dan is 15% van 25 ct maar bijna 4 ct. Dus die -0.09 klopt niet mijn inziens.

Ook ik blijf van mening dat het verdienmodel er voor de bezitter met saldering er niet is hoor. Pas na salderingafschaf wordt het mooier, maar er hoeft geen geld bij. Anders komt hij er mooi hier niet ;-p

[ Voor 41% gewijzigd door Devke op 22-07-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 22-07-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:51:
[...]

Maar je moet hem niet 2x 15% rekenen. Daarnaast als je 15% laadverlies rekent ivm verlies op die inkoop dan is 15% van 25 ct maar bijna 4 ct. Dus die -0.09 klopt niet mijn inziens.

Ook ik blijf van mening dat het verdienmodel er voor de bezitter met saldering er niet is hoor. Pas na salderingafschaf wordt het mooier, maar er hoeft geen geld bij. Anders komt hij er mooi hier niet ;-p
Ik heb niet gekeken naar de berekening die je noemt en deze is afhankelijk van het gebruik en contract van het individu. Ook weten we nog niet wat het laad/ontlaad verlies in de praktijk zal zijn

Maar als je op jaarbasis meer verbruikt dan opwekt dan is het volgend principe altijd van toepassing.

Elke kwh die je verliest zal je extra moeten inkopen en tegen de volle prijs.
Elke kwh die je door het batterij gebruik extra in huis kan houden bespaart de teruglever heffing daarop.

Het saldo van die 2 posten kan zowel positief als negatief zijn. Dus dat je er op toelegt is niet uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mickel moen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:29:
Ik vrees dat het antwoord van @Devke niet helemaal compleet is, belangrijk is dat je een batterij niet compleet leeg gaat wegzetten.
Ook in de wintermaanden zal de batterij regelmatig iets worden opgeladen en weer leeggehaald worden, en dat is dus beter dan maanden uit het stopcontact laten staan.
Ik ga er van uit dat je de batterij nooit helemaal leeg gaat trekken, de BMS zal hiervoor wel een beveiliging hebben.
Als ik mijn eigen data zie zal de batterij toch regelmatig iets worden gebruikt, en dat is dus beter dan je deze voor maanden weg gaat zetten, aan de andere hand is de down time nu ook niet meer zo lang dat dit een duidelijk effect op de levensduur zal hebben. Temperatuur heeft daar een veel groter effect op. Dus bv in je onverwarmde garage plaatsen lijkt in de winter mogelijk niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:51:
[...]

Als we rekenen met 25ct importkosten, 10ct exportkosten, 85% efficiëntie, 1kWh die ik overdag (extra) opwek, en die ik de volgende nacht weer verbruik, dan heb je twee situaties (afschrijving van de batterij doen we later).
  1. Zonder batterij: 1kWh export kost 10ct, als ik die later weer uit het net haal kost die niks (want salderen). Netto kosten: 10ct.
  2. Met batterij: 1kWh in de batterij stoppen kost niks, 0,85kWh uit de batterij halen kost ook niks, maar ik moet nu 0,15kWh uit het net halen voor 3,75ct. Netto kosten: 3,75ct.
Per kWh die je in de batterij stopt bespaar je dan 10-3,75=6,25ct. In de berekening van @Ross11 ging hij uit van 3kWh per dag, dus dat is 18,75ct opbrengst per dag, tegenover 25ct kosten. Dan heb je dus toch echt een negatieve business case. Zeker als je bedenkt dat er (in het voorbeeld van @Ross11) ook nog dagen zijn dat de batterij wél veroudert, maar niks oplevert (omdat er niet genoeg opwek is).

Nou vind ik de afschrijving van de batterij wel iets lastigs om een 'zuiver' getal aan te hangen, omdat je, afhankelijk van hoe je hem gebruikt (veel) meer dan 15 jaar nodig hebt om er 6000 cycli uit te halen, je sowieso niet met 6000x100% capaciteit mag rekenen (vanwege degradatie van de batterij), maar hij (als het goed is!) na 6000 cycli ook weer niet volledig 'kapot' is.

Maar neem voor de lol maar gewoon die 19ct 'opbrengst' per dag (die je lang niet iedere dag van het jaar haalt), en vraag jezelf af of je daar €1395 euro voor over hebt. Puur financieel ga je dit niet kunnen verantwoorden. Maar voor de hobby, duurzaamheid, en als je wilt 'speculeren' op een fundamenteel andere situatie vanaf 2027 (of eerder, al dan niet i.c.m. dynamische contracten en nieuwe features van HW), is het een mooi apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:53
Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 00:53:
[...]

3 x 10 ct is 30 ct idd. 15% van dat geld is omzettingsverlies. 4.5 ct dus. De rest zit gewoon als stroom in de batterij. Dan houd je 25.5 ct over. Afschrijving per cycle is 1395/6000= 23.5 ct. Je houdt onder de streep 2 ct over in jouw geval. Vlgs mij bereken je 2x omzettingsverlies waardoor je opmerking er moet geld bij niet klopt. Is het een vetpot? Absoluut niet. Hobby project zeker wel. Je draait vlak in mijn ogen in salderingsjaren. Pas daarna zou het rendabeler kunnen zijn.
Het was ook maar een beerfiltje berekening. :)
Maar even voor de denk wijze, de 3 Kwh opslag in de accu ben ik gewoon kwijt op mijn saldering en moet ik dus later weer voor 3x0.25 kopen.
Krijg hier in mijn accu maar 0.85x3=2.55 Kwh voor terug. (omzetting verlies)

Kosten:
Teruglevering kosten 3x 10 ct is 0,30 euro (kan de 15% niet plaatsen Vattevall rekend gewoon 3 Kwh ä 10ct)
Opslag om weer te gebruiken 2.55x0.25= 0, 64 euro.
Inkoop wordt later (heb het wel nodig) 3x 0.25 is 0,75 euro
Verlies is zelfs 11 ct per 3Kwh cyclus
Afschrijving accu 0,235 euro

Simpel gedacht om de teuglever boete te beperken met 3x 10 ct heb ik 0.11 + 0.235 =0.345 euro kosten.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:39:
[...]

Als we rekenen met 25ct importkosten, 10ct exportkosten, 85% efficiëntie, 1kWh die ik overdag (extra) opwek, en die ik de volgende nacht weer verbruik, dan heb je twee situaties (afschrijving van de batterij doen we later).
  1. Zonder batterij: 1kWh export kost 10ct, als ik die later weer uit het net haal kost die niks (want salderen). Netto kosten: 10ct.
  2. Met batterij: 1kWh in de batterij stoppen kost niks, 0,85kWh uit de batterij halen kost ook niks, maar ik moet nu 0,15kWh uit het net halen voor 3,75ct. Netto kosten: 3,75ct.
Per kWh die je in de batterij stopt bespaar je dan 10-3,75=6,25ct. In de berekening van @Ross11 ging hij uit van 3kWh per dag, dus dat is 18,75ct opbrengst per dag, tegenover 25ct kosten. Dan heb je dus toch echt een negatieve business case. Zeker als je bedenkt dat er (in het voorbeeld van @Ross11) ook nog dagen zijn dat de batterij wél veroudert, maar niks oplevert (omdat er niet genoeg opwek is).

Nou vind ik de afschrijving van de batterij wel iets lastigs om een 'zuiver' getal aan te hangen, omdat je, afhankelijk van hoe je hem gebruikt (veel) meer dan 15 jaar nodig hebt om er 6000 cycli uit te halen, je sowieso niet met 6000x100% capaciteit mag rekenen (vanwege degradatie van de batterij), maar hij (als het goed is!) na 6000 cycli ook weer niet volledig 'kapot' is.

Maar neem voor de lol maar gewoon die 19ct 'opbrengst' per dag (die je lang niet iedere dag van het jaar haalt), en vraag jezelf af of je daar €1395 euro voor over hebt. Puur financieel ga je dit niet kunnen verantwoorden. Maar voor de hobby, duurzaamheid, en als je wilt 'speculeren' op een fundamenteel andere situatie vanaf 2027 (of eerder, al dan niet i.c.m. dynamische contracten en nieuwe features van HW), is het een mooi apparaat!
Die 25 ct kosten heeft hij niet over die 3 kWh. Per kWh was het 0.15 kWh uit het net halen. Dus nu 3x0.15 kWh = 0.45 kWh (11 ct geen 25) als ik het goed zie. Gerekend met inkooptarief van 25 ct/kWh @Ross11 die 3 kWh hoef je niet in te kopen. Die zit deels in je batterij. Het verlied koop je wel bij. Dat is dan wat ik hierboven aangeef.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 22-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 22-07-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:02:
Die 25 ct kosten heeft hij niet over die 3 kWh. Per kWh was het 0.15 kWh uit het net halen. Dus nu 3x0.15 kWh = 0.45 kWh (11 ct geen 25) als ik het goed zie. Gerekend met inkooptarief van 25 ct/kWh
Er lopen verschillende "25ct" door elkaar, namelijk het kWh-tarief, én de afschrijving van de batterij per dag.

Ik had geprobeerd die uit elkaar te halen, maar helaas niet duidelijk genoeg.

Als je afschrijving buiten beschouwing laat levert die batterij 6,25ct besparing op per kWh die je erin stopt. (punt).

Afschrijving van de batterij vind ik lastig om een getal aan te hangen, maar @Ross11 rekende met 1395/365/15=25ct per dag (uitgaande van een levensduur van 15 jaar). Daar kan je vanalles van vinden; ik vind dit nog wat optimistisch, omdat je een groot deel van het jaar helemaal geen 3kWh per dag in je batterij kan stoppen (dus minder/geen besparing), terwijl je afschrijving wel doortelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:11:
[...]

Er lopen verschillende "25ct" door elkaar, namelijk het kWh-tarief, én de afschrijving van de batterij per dag.

Ik had geprobeerd die uit elkaar te halen, maar helaas niet duidelijk genoeg.

Als je afschrijving buiten beschouwing laat levert die batterij 6,25ct besparing op per kWh die je erin stopt. (punt).

Afschrijving van de batterij vind ik lastig om een getal aan te hangen, maar @Ross11 rekende met 1395/365/15=25ct per dag (uitgaande van een levensduur van 15 jaar). Daar kan je vanalles van vinden; ik vind dit nog wat optimistisch, omdat je een groot deel van het jaar helemaal geen 3kWh per dag in je batterij kan stoppen (dus minder/geen besparing), terwijl je afschrijving wel doortelt.
Zo zie je dat tariefstelling per energieboer ook al het e.a. kan doen. Ik mijn eerdere post reken ik met de getallen die bij mij horen en dan zit er een halve cent op. Gaat nergens over. Wat dat betreft zijn we het daar wel over eens. Dus ik zal er zeer weinig aan terugverdienen tot 2027.

Doel is echter ervaring op te gaan doen. Dat kan met deze batterij tegen makkelijke manier van aansluiten en tegen een behapbare prijs. Gaat het mis dan is er geen man overboord. Daarnaast kan ik altijd nog kijken of dynamisch bij evt features het leuker kan maken. Beter dan tegen deze kosten en gemak als je toch wilt experimenteren dan bijvoorbeeld tegen 9k en dan maar zien ook. Ja de wintermaanden zijn ook wel een dingetje nog. Laat ik hem nou in November krijgen. Gelijk de vuurdoop mbt die maanden ;-p

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 22-07-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Achteraf gezien lijkt het aantal moment dat je met dynamisch tarief meer voordeel dan de afschrijving van de batterij hebt, vies tegen te vallen.

Bezorgd dat zonder saldering aanschaf de batterij idd niet terugverdiend kan worden, dus begin spijt van mijn reservering te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:49:
Achteraf gezien lijkt het aantal moment dat je met dynamisch tarief meer voordeel dan de afschrijving van de batterij hebt, vies tegen te vallen.

Bezorgd dat zonder saldering aanschaf de batterij idd niet terugverdiend kan worden, dus begin spijt van mijn reservering te krijgen.
Ik weet niet of de spread met dynamisch groter te maken is. Vandaag zie ik dat tegen 18ct de accu wel vol te krijgen is om de 32 ct piek te mijden. Maar dat is maar een uurtje. Zou je eigenlijk ook een simulate op moeten bouwen.

Het is gewoon een hobby project. Nu de stof neer daalt zie je wat andere zaken opdoemen. Het staat of valt met je eigen doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Ik weet niet of de spread met dynamisch groter te maken is. Vandaag zie ik dat tegen 18ct de accu wel vol te krijgen is om de 32 ct piek te mijden. Maar dat is maar een uurtje. Zou je eigenlijk ook een simulate op moeten bouwen.

Het is gewoon een hobby project. Nu de stof neer daalt zie je wat andere zaken opdoemen. Het staat of valt met je eigen doel.
Doel is geld besparen.

Maar zonder dat de HW batterij in de nacht op goedkope momenten in de winter kan laden, is de HW batterij met saldering niet terug te verdienen tijdens haar levensduur en kost dit alleen maar geld.
De 2.5KWH is op het moment niet voldoende om de TLB betekenisvol terug te dringen en hiermee de batterij terug te verdienen. Saldering afschaffing is immers nog onzeker wanneer dit gaat gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Henkoes op 22-07-2024 12:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:52
Henkoes schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Doel is geld besparen.

Maar zonder dat de HW batterij in de nacht op goedkope momenten in de winter kan laden, is de HW batterij niet terug te verdienen tijdens haar levensduur en kost dit alleen maar geld.
De 2.5KWH is op het moment niet voldoende om de TLB betekenisvol terug te dringen en hiermee de batterij terug te verdienen.
Als u zekerheid zoekt in een onzekere markt: succes.
Beter kan dan zijn een dividend aandeel (geen fonds) kopen. Voordeel kan zijn koerswinst en dividend.

Of geld gewoon op de bank laten tegen een bepaalde rente, de zekerheid, en daarmee de TLB betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:00

Pixelmagic

Ubergeek

De eerste serie zou deze maand aan testers geleverd worden, het is bijna eind van de maand. Het verrast me dat we hier nog niemand zien die de batterij heeft, of moest er een NDA worden getekend en is alles onder embargo ?

Men lijkt druk bezig te zijn voor firmware van de P1 lezer aan te passen (met bijbehorende issues) mogelijk voor de batterij ? Kan natuurlijk ook zijn dat er pas geleverd gaat worden als de problemen de wereld uit zijn.

Hoe dan ook, ik zou enige vorm van update niet vervelend worden, alles beter dan de reclame emails in het Engels die ik krijg sinds de bestelling... :O

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:14:
De eerste serie zou deze maand aan testers geleverd worden, het is bijna eind van de maand. Het verrast me dat we hier nog niemand zien die de batterij heeft, of moest er een NDA worden getekend en is alles onder embargo ?

Men lijkt druk bezig te zijn voor firmware van de P1 lezer aan te passen (met bijbehorende issues) mogelijk voor de batterij ? Kan natuurlijk ook zijn dat er pas geleverd gaat worden als de problemen de wereld uit zijn.

Hoe dan ook, ik zou enige vorm van update niet vervelend worden, alles beter dan de reclame emails in het Engels die ik krijg sinds de bestelling... :O
Is die batch er idd? Voor mijn gevoel staan ze al bij een aantal testers. Die reviews die op de website staan. Het zou niet netjes zijn als dat fake reviews zijn. Testersgroep had ik best bij willen zitten ;-p

Ik krijg geen mail. Zelfs niet in het Engels. Gok dat HW nu niet veel info zal delen. Zal echt van gebruikers moeten gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:28:
[...]

Is die batch er idd? Voor mijn gevoel staan ze al bij een aantal testers. Die reviews die op de website staan. Het zou niet netjes zijn als dat fake reviews zijn. Testersgroep had ik best bij willen zitten ;-p

Ik krijg geen mail. Zelfs niet in het Engels. Gok dat HW nu niet veel info zal delen. Zal echt van gebruikers moeten gaan komen.
Ik weet niet of die er is, maar de plannings was juli. Ik had er ook graag bij gezeten maar had het idee dat deze batch al weg was voordat het open ging.

Heb sinds de inschrijving 3 emails gehad, kan me wel afmelden maar heb een beetje fomo om dan andere zaken te missen, dat heb jij dan weer niet 8)

Ik hoop ook op info van gebruikers, verkooppraat is niet zo veel waard. Vind persoonlijk het herhaaldelijk vergelijken met anderen een beetje jammer. Met een goed product (wat dit de potentie voor heeft) is dat niet nodig vind ik, houd het daarbij.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:03:
[...]

Ik weet niet of die er is, maar de plannings was juli. Ik had er ook graag bij gezeten maar had het idee dat deze batch al weg was voordat het open ging.

Heb sinds de inschrijving 3 emails gehad, kan me wel afmelden maar heb een beetje fomo om dan andere zaken te missen, dat heb jij dan weer niet 8)

Ik hoop ook op info van gebruikers, verkooppraat is niet zo veel waard. Vind persoonlijk het herhaaldelijk vergelijken met anderen een beetje jammer. Met een goed product (wat dit de potentie voor heeft) is dat niet nodig vind ik, houd het daarbij.
Dan is Juli me even ontgaan. Ik heb dan denk ik de vinkjes bij bestellen niet gezet bij marketingmails. Krijg normaal al wel mails van ze maar rondom de batterij alleen de bevestiging gehad van bestelling.

Ik probeer al wat gevoel te krijgen zonder hem al te hebben. Er draait een simulatie in Home Assistant. Reallife is leuker natuurlijk maar ik denk dat het echt November pas wordt. Waar ik wel een beetje van baal is dat dan net de maanden beginnen waar terugleveren wel lastig wordt. Dus vullen van de accu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Dan is Juli me even ontgaan. Ik heb dan denk ik de vinkjes bij bestellen niet gezet bij marketingmails. Krijg normaal al wel mails van ze maar rondom de batterij alleen de bevestiging gehad van bestelling.

Ik probeer al wat gevoel te krijgen zonder hem al te hebben. Er draait een simulatie in Home Assistant. Reallife is leuker natuurlijk maar ik denk dat het echt November pas wordt. Waar ik wel een beetje van baal is dat dan net de maanden beginnen waar terugleveren wel lastig wordt. Dus vullen van de accu ook.
Helemaal eens dat het voor het mooie wat laat is, maar het is niet anders.

Ik wil ook wel de simulatie draaien maar zat te worstelen met een piek/dal meter en niet juist ingesteld krijgen. Er ging geen vermogen richting het net. Tegelijk misschien ook te weinig tijd in gestoken, misschien is er ondertussen een goeie stap voor stap instructie.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:01:
[...]

Helemaal eens dat het voor het mooie wat laat is, maar het is niet anders.

Ik wil ook wel de simulatie draaien maar zat te worstelen met een piek/dal meter en niet juist ingesteld krijgen. Er ging geen vermogen richting het net. Tegelijk misschien ook te weinig tijd in gestoken, misschien is er ondertussen een goeie stap voor stap instructie.
Kijk eens naar de bat_sim integratie en de energy flow card plus integratie. Als je deze download staat er een uitleg bij al is het wat vogelen nog. Heb zelf ook nog wat hulp gevraagd maar het draait. Vraag gerust als je moet weten welke entiteiten waar in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:59

wootah

They see me trollin'

Henkoes schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:49:

Ik heb nog geen bestelling staan, maar die verwachting had ik ook al een beetje. Als ik niet (eventueel zelf aangestuurd) slim kan laden ontladen dan valt het allemaal een beetje tegen.
Het overgrote deel gebruik ik al zonnestroom voor m'n auto op te laden of (vaat)wasmachines te draaien enzo dus dat loopt wel prima. Voor de rest zou het wel fijn zijn om goedkope energie te kunnen inzetten voor dingen die ik niet wil of kan verzetten qua tijd (koken/tv kijken) maar met een gesloten api kun je daar minder mee, vooral in de winter.

Maar, ik weet niet of dat iemand eerder had geopperd: zet een esphome bordje tussen de p1 meter en je de p1 poort en je kan wat neppe data richting de p1 meter sturen om te forceren dat de accu gaat laden of ontladen.
Misschien niet helemaal juist, maar die rauwe seriële data is het grootste en simpelste te punt om toch de accu zelf aan te sturen. 7(8)7
Sorry home wizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:37
Twee vraagjes:

Klopt het dat als je drie HomeWizards op drie verschillende fasen aansluit je dan ook met 3*800 Watt kan laden en onttrekken? Dus dat je kan rekenen met 2400 Watt ipv 800 Watt als onttrekking en laden van de accu.

Ik las wel dat ze in dat geval ook adviseren om met drie verschillende groepen te werken en ook dat er geen andere verbruikers op die groep mogen. Drie verschillende groepen kan volgens mij niet anders als je ook drie verschillende fase gaat benutten maar andere verbruikers lijkt mij eerder een kwestie van berekenen hoe zwaar die groep maximaal belast gaat worden. Zolang dat ruim 800 Watt onder de "zekering" blijft lijkt mij dat geen probleem. Maar zie ik hier wat over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
royaljoop schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:23:
Twee vraagjes:

Klopt het dat als je drie HomeWizards op drie verschillende fasen aansluit je dan ook met 3*800 Watt kan laden en onttrekken? Dus dat je kan rekenen met 2400 Watt ipv 800 Watt als onttrekking en laden van de accu.

Ik las wel dat ze in dat geval ook adviseren om met drie verschillende groepen te werken en ook dat er geen andere verbruikers op die groep mogen. Drie verschillende groepen kan volgens mij niet anders als je ook drie verschillende fase gaat benutten maar andere verbruikers lijkt mij eerder een kwestie van berekenen hoe zwaar die groep maximaal belast gaat worden. Zolang dat ruim 800 Watt onder de "zekering" blijft lijkt mij dat geen probleem. Maar zie ik hier wat over het hoofd?
Ja het kan op 3 verschillende groepen met gebruikers. Je kunt dan ook 3x800 ontladen als je die instelling aan zet. Homewizard heeft liever dat je 3 op een groep doet als je die instelling aan zet zonder extra gebruikers op die groep.

Het lastige is dat je op moet tellen. Dus een 16a zekering geeft maximaal 3.680 watt. Daar is je bedrading ook op ingesteld. Stel je doet daar 3x 800 watt bij dan kan er dus 6.080 watt door de groep gaan voor de zekering overbelast wordt.

Omdat niet iedereen die rekensom goed kan maken zijn de standaard instellingen 800 watt als je meerdere hebt of unlocken als je het op een losse groep doet.

[ Voor 15% gewijzigd door alwind op 23-07-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
alwind schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Omdat niet iedereen die rekensom goed kan maken zijn de standaard instellingen 800 watt als je meerdere hebt of unlocken als je het op een losse groep doet.
Als je met drie verschillende groepen werkt heb je maar te maken met maximaal 800 Watt per groep. Zolang je er maar voor zorgt dat je met 16 A zekering onder de (3680-800) 2880 watt blijft heb je nooit een probleem, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:32
royaljoop schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:27:
[...]

Als je met drie verschillende groepen werkt heb je maar te maken met maximaal 800 Watt per groep. Zolang je er maar voor zorgt dat je met 16 A zekering onder de (3680-800) 2880 watt blijft heb je nooit een probleem, lijkt mij.
Klopt maar als er ook verbruikers op dezelfde groep zitten wel. Maar goed, lijkt mij dat als je er voor kiest om er 3 te stapelen dat je dit dan op een losse/vrije groep doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Tazzy schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:28:
[...]

Klopt maar als er ook verbruikers op dezelfde groep zitten wel. Maar goed, lijkt mij dat als je er voor kiest om er 3 te stapelen dat je dit dan op een losse/vrije groep doet
Ik dacht juist om at op elke fase apart te doen. Of wordt er vereffent in de meter? Dan is het inderdaad niet zo direct nodig als je dan met 3*800 Watt kan onttrekken en laden.
Thx voor je reactie's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:47
royaljoop schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:48:
[...]

Ik dacht juist om at op elke fase apart te doen. Of wordt er vereffent in de meter? Dan is het inderdaad niet zo direct nodig als je dan met 3*800 Watt kan onttrekken en laden.
Thx voor je reactie's
Meer dan 800W ontladen mag niet via het stopcontact,
laden is geen punt.
Dit is al diverse keren in dit topic langs gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:28

Bravo

Second Best

royaljoop schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:48:
[...]

Thx voor je reactie's
Voor het unlocken van de teruglevering zul je de verschillende batterijen op een lever groep moeten aansluiten, dat kan ook een 1-fase groep zijn.
Nederlandse slimme meters vereffenen over de fases heen, je betaalt de som van het gebruik over de fases, dus het maakt niet uit op welke fase je teruglevert en verbruikt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Peterhardenberg schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:55:
[...]

Meer dan 800W ontladen mag niet via het stopcontact,
laden is geen punt.
Dit is al diverse keren in dit topic langs gekomen.
Yes, maar:
Daarom mijn de 3 fase oplossing. Dus elke HomeWizard accu op een eigen fase en groep om zodoende toch nog veilig en verantwoord te kunnen ontladen met 2,4 kW (3*800 Watt). Maar ik begrijp uit je reactie dat dit door HW wordt geblokkeerd. Dat is jammer en minder aantrekkelijk voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

royaljoop schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:07:
[...]

Yes, maar:
Daarom mijn de 3 fase oplossing. Dus elke HomeWizard accu op een eigen fase en groep om zodoende toch nog veilig en verantwoord te kunnen ontladen met 2,4 kW (3*800 Watt). Maar ik begrijp uit je reactie dat dit door HW wordt geblokkeerd. Dat is jammer en minder aantrekkelijk voor mij.
Je kunt de batterijen ontgrendelen, maar doe dit alleen op vrije groep (zonder andere verbruikers).

Uit de FAQ op de HW website:
Je kan maximaal 4 batterijen aansluiten (later mogelijk meer). Opstellingen van 1 tot 3 batterijen kun je zonder problemen aansluiten op meerdere stopcontacten. Wil je een opstelling met 4 batterijen, dan raden we aan deze op een eigen groep aan te sluiten via een installateur. Het maximale ontlaadvermogen is standaard altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen.

We adviseren een eigen groep (of zelfs meerdere eigen groepen per fase) als je met meer dan 800 watt wilt ontladen. Het is complex – en kan daardoor risicovol zijn – om de batterij over verschillende groepen of fases te verdelen zonder de juiste technische kennis. Dit verhoogt de kans op fouten en kan gevaarlijk zijn, doordat je met de elektriciteit in je woning bezig bent. Dit is waarom HomeWizard een expert adviseert als je met meer dan 800 watt wilt ontladen.

[ Voor 20% gewijzigd door PeteSplit op 23-07-2024 10:32 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hapieters
Flesym schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb zojuist dit eens aandachtig bekeken en begrijp wat je bedoeld. Dat was een denk foutje van mij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

[...]

Yes, maar:
Als je daadwerkelijk iedere batterij een eigen groep geeft, verdeelt over de fase, dan kan HomeWizard zonder problemen de blokkade van max ontladen eraf halen.
Persoonlijk vind ik een groep per batterij zodat je ze kunt verdelen over de verschillende fases kapitaalvernietiging. 3x een zekering, 3x bedrading en buizen. Terwijl het ook op eigen groep kan met 1 zekering en 1x bedrading en buizen.
Op een groep kun je 3600 W invoeden (4 batterijen), waarom zou je dat verdelen over meerdere groepen als de meter toch sommeert over de fases heen?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:29

watercoolertje

Untertitel

Bravo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Als je daadwerkelijk iedere batterij een eigen groep geeft, verdeelt over de fase, dan kan HomeWizard zonder problemen de blokkade van max ontladen eraf halen.
Persoonlijk vind ik een groep per batterij zodat je ze kunt verdelen over de verschillende fases kapitaalvernietiging. 3x een zekering, 3x bedrading en buizen. Terwijl het ook op eigen groep kan met 1 zekering en 1x bedrading en buizen.
Op een groep kun je 3600 W invoeden (4 batterijen), waarom zou je dat verdelen over meerdere groepen als de meter toch sommeert over de fases heen?
Als ze ieder op een eigen groep en fase aansluit mogen het toch bestaande (en gebruikte) groepen zijn? Dus dan heb je daar zelfs minder kosten aan dan 3 HW's op 1 groep aansluiten (dat kost je namelijk wel een extra groep).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
[...]

Yes, maar:
Je leest niet goed. Je kunt het zelf gewoon unlocked alleen je neemt dan zelf ook het risico. Waarbij het advies van hw is unlock het als je het op een aparte groep hebt.

Ik denk dat 85% van de mensen niet eens zeker weet welk stopcontact op welke groep zit. Dus de kans op fouten is daardoor groot. Vandaar de beveiliging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

watercoolertje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Als ze ieder op een eigen groep en fase aansluit mogen het toch bestaande (en gebruikte) groepen zijn? Dus dan heb je daar zelfs minder kosten aan dan 3 HW's op 1 groep aansluiten (dat kost je namelijk wel een extra groep).
Dan hebben we een verschillende definitie van 'een eigen groep'. Een eigen groep voor de batterij is voor mij een groep waar niets anders op zit, geen stopcontact, geen lamp, helemaal niets.
Als er wel iets anders op zit, is het niet meer een 'eigen groep', maar een gedeelde groep, zoals de meeste groepen in een regulier huis.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:16:
[...]

Je leest niet goed. Je kunt het zelf gewoon unlocked alleen je neemt dan zelf ook het risico. Waarbij het advies van hw is unlock het als je het op een aparte groep hebt.

Ik denk dat 85% van de mensen niet eens zeker weet welk stopcontact op welke groep zit. Dus de kans op fouten is daardoor groot. Vandaar de beveiliging.
Waar heb je de informatie vandaan dat je zelf kan ontlocken? Dat ben ik nergens op de HW site als optie tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

hanev001 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:23:
[...]

Waar heb je de informatie vandaan dat je zelf kan ontlocken? Dat ben ik nergens op de HW site als optie tegengekomen.
Van de website bij de veelgestelde vragen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n3cF5QPii-3_Qfd6a4YVuMFvts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EimhMtHXaQRqGXlpjmtYZh5g.png?f=fotoalbum_large

Dus als jij aan HomeWizard belooft dat je aan de voorwaarden voldoet om de batterijen te laten unlocken, dan doen ze dat voor je. Zij komen niet langs om te controleren of dit echt het geval is

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 23-07-2024 11:26 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:37:
[...]

We adviseren echt een eigen groep (of meerdere eigen groepen per fase als je dat wilt) voor het ongrendelen van het maximale ontladen. Doorsnee consumenten uitleggen dat ze batterijen over verschillende groepen of fases moeten verdelen zonder kennis van wat groepen of fases zijn is gewoon vragen om gebruikersfouten waar risico's aan zitten. Wij proberen het voornamelijk gewoon overzichtelijk en veilig te houden met dit standpunt.

Dus kort door de bocht. wil je de batterijen ontgrendelen, mogen er geen andere apparaten zitten op de groepen van de batterijen. Doe je dit toch, eigen risico.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Bravo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Dan hebben we een verschillende definitie van 'een eigen groep'. Een eigen groep voor de batterij is voor mij een groep waar niets anders op zit, geen stopcontact, geen lamp, helemaal niets.
Als er wel iets anders op zit, is het niet meer een 'eigen groep', maar een gedeelde groep, zoals de meeste groepen in een regulier huis.
Eigen groep ten opzichte van de andere batterijen, lijkt me ook logisch gezien het gewoon onder het limiet is van 800watt terugleveren op een (bestaande) groep.

Snap het verwarrende ook wel, kan ook zijn dat ik hem niet goed begrijp :D
[...]

https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Van de website bij de veelgestelde vragen:
[Afbeelding]

Dus als jij aan HomeWizard belooft dat je aan de voorwaarden voldoet om de batterijen te laten unlocken, dan doen ze dat voor je. Zij komen niet langs om te controleren of dit echt het geval is
Ja dat had ik ook gelezen. Maar dat is niet zelf doen maar via HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45
watercoolertje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:28:
[...]
Eigen groep ten opzichte van de andere batterijen, lijkt me ook logisch gezien het gewoon onder het limiet is van 800watt terugleveren op een (bestaande) groep.
[...]
Als ik het zo lees, moet je als je 4 batterijen wilt hebben, deze alle 4 op één groep laten aansluiten, waarbij deze exclusief voor de batterijen is. Niet dat je iedere batterij op een andere groep moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
DaCoTa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Als ik het zo lees, moet je als je 4 batterijen wilt hebben, deze alle 4 op één groep laten aansluiten, waarbij deze exclusief voor de batterijen is. Niet dat je iedere batterij op een andere groep moet zetten.
Is het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

DaCoTa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Het ging over 3 batterijen (verdelen over 3 fases en daarmee ook groepen) zodat juist elke fase 1 batterij heeft :)

[ Voor 5% gewijzigd door watercoolertje op 23-07-2024 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

watercoolertje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Het ging over 3 batterijen (verdelen over 3 fases en daarmee ook groepen) zodat juist elke fase 1 batterij heeft :)
HomeWizard heeft een product ontwikkeld met een stekker eraan wat kan terugleveren. Om als stekkerproduct stroom te kunnen (terug)leveren, gelden er een aantal spelregels voor, waaronder het maximaal 800 Watt terugleveren per groep.
Omdat HomeWizard verantwoordelijk is voor een deugdelijke installatie door het juist instrueren van de gebruikers door een handleiding, snap ik dat zij standaard 800 Watt als maximum zien. Juist bij meerdere batterijen, een fout is makkelijk gemaakt en dan zitten er twee batterijen op 1 groep. Mocht het mis gaan, wordt er gewezen naar Home Wizard die het te gemakkelijk maakt om foute installaties te maken.
Als je toch meer wilt kunnen leveren, adviseert HomeWizard om een losse/eigen groep aan te leggen (net zoals voor de zonnepanelenomvormer). Hiermee valt het product niet meer onder de 'stekker' regels en kan het als vaste installatie in het huis worden gezien.

Dus, als je de batterij als stekkerproduct wil inzetten, moet je je aan de stekker regels houden. Als je het extra vermogen wil gebruiken, dan moet het als vaste installatie worden geïnstalleerd.
Bevalt dat je niet? Dan is het voor eigen risico als je iets anders gaat doen.

Edit: Je kunt ook voor een Sessy kiezen, die kan bij de PV op de groep, en kan 1700 watt leveren, Of een Anker oplossing icm je zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 23-07-2024 12:10 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Je moet je ook afvragen of je het wel in je huis moet willen: meerdere ontgrendelde HW-batterijen waar de stekker nog aan zit. Zeker als je niet de enige bewoner bent.

Ja, je kan ze verschillende stopcontacten van verschillende groepen steken, maar wil je het risico lopen dat ze 'per ongeluk' toch bij elkaar op dezelfde groep komen? Als er een stekker aan zit is zo'n foutje makkelijk gemaakt...

Aan de andere kant: je moet behalve de 2+ batterijen óók voor meer dan 16A aan verbruikers op de groep hebben om het mis te laten gaan. En een heel bijzonder soort kortsluiting waarbij de stroom groot genoeg is voor problemen, maar kleiner dan 20-30A laat ik even buiten beschouwing, bij 'echte' kortsluiting vliegt je groep er alsnog wel snel genoeg uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
[...]

Yes, maar:
1 of 3 fase maakt niets uit het mag niet.
er worden voorwaarden aan een huis installatie gesteld, en daar staat naar mijn weten niet in dat je per fase 800W mag terug leveren.

Ook op een lege weg mag je niet harder rijden dan de toegestane snelheid. (maar het kan wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:14:
Je moet je ook afvragen of je het wel in je huis moet willen: meerdere ontgrendelde HW-batterijen waar de stekker nog aan zit. Zeker als je niet de enige bewoner bent.

Ja, je kan ze verschillende stopcontacten van verschillende groepen steken, maar wil je het risico lopen dat ze 'per ongeluk' toch bij elkaar op dezelfde groep komen? Als er een stekker aan zit is zo'n foutje makkelijk gemaakt...

Aan de andere kant: je moet behalve de 2+ batterijen óók voor meer dan 16A aan verbruikers op de groep hebben om het mis te laten gaan. En een heel bijzonder soort kortsluiting waarbij de stroom groot genoeg is voor problemen, maar kleiner dan 20-30A laat ik even buiten beschouwing, bij 'echte' kortsluiting vliegt je groep er alsnog wel snel genoeg uit.
Ik begrijp volkomen waarom HW voorzichtig is, het is hun reputatie die op het spel staat.
Maar als een groep al volledig belast is met gebruikers kan je er helemaal geen batterij bijzetten omdat als deze gaat laden de grens van de zekering wordt overschreden.
Dus zal je een groep moeten kiezen waar nooit meer dan de capaciteit van de zekering MIN het vermogen van de aangesloten batterij(en) aan gebruikers op zit. Doe je dat dan is er geen enkel probleem omdat je dan altijd binnen de grens van de zekering en de bekabeling blijft bij zowel laden als ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
hanev001 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Ik begrijp volkomen waarom HW voorzichtig is, het is hun reputatie die op het spel staat.
Maar als een groep al volledig belast is met gebruikers kan je er helemaal geen batterij bijzetten omdat als deze gaat laden de grens van de zekering wordt overschreden.
Dus zal je een groep moeten kiezen waar nooit meer dan de capaciteit van de zekering MIN het vermogen van de aangesloten batterij(en) aan gebruikers op zit. Doe je dat dan is er geen enkel probleem omdat je dan altijd binnen de grens van de zekering en de bekabeling blijft bij zowel laden als ontladen.
Bij ontladen ontlast je de zekering van de groep met 800W dit is nooit een probleem voor de zekering van de groep.
En die 800 W is minder dan een koffiezet apparaat, als je daar de stekker van in het stopcontact zet kijk je toch ook niet wat er nog meer op de groep zit?
En de stofzuiger neemt ook flink wat meer dan 800W op. Die gaat toch ook in elk stopcontact.

Laden is niet het probleem, ontladen kan gevaarlijke situaties opleveren, daarom is het niet toegestaan om meer dan 800W via stopcontact te invoeren op het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hapieters
a2aan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:14:

Als je een stopcontact hebt die alleen op een groep zit en waar verder geen gebruikers opzitten kan je toch meerdere accu's via de stekker aansluiten? Ik heb namelijk nog een stopcontact over waar vroeger een droger op stond, deze is nu vrij. Hier wil ik in maart de enkele accu plaatsen en als het salderen stopt in 2027 er een tweede bijplaatsen om zodoende 1600 kw te kunnen laden en ontladen. Als deze zonder stekker dient aangesloten te worden is dat niet zo handig. Dit kan en mag toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
hapieters schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Als je een stopcontact hebt die alleen op een groep zit en waar verder geen gebruikers opzitten kan je toch meerdere accu's via de stekker aansluiten? Ik heb namelijk nog een stopcontact over waar vroeger een droger op stond, deze is nu vrij. Hier wil ik in maart de enkele accu plaatsen en als het salderen stopt in 2027 er een tweede bijplaatsen om zodoende 1600 kw te kunnen laden en ontladen. Als deze zonder stekker dient aangesloten te worden is dat niet zo handig. Dit kan en mag toch gewoon?
Nee dit mag niet.
Op die stopcontacten kun je via 1 groep wel 4 accu's laden. 4x800=3200W
Maar maximaal 800W ontladen. een huisinstallatie mag nooit meer dan 800W invoeren via een stekker.
(ook niet als die op 3 verschillende groepen of fase's zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Peterhardenberg schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Nee dit mag niet.
Op die stopcontacten kun je via 1 groep wel 4 accu's laden. 4x800=3200W
Maar maximaal 800W ontladen. een huisinstallatie mag nooit meer dan 800W invoeren via een stekker.
(ook niet als die op 3 verschillende groepen of fase's zitten)
Als ik het zo dus lees, dan kan/mag de opstelling die ik zou gaan krijgen dus ook niet: 1x PowerStream solar (max 800w via stekker) + 1 of 2x HW accu (gelimiteerd op 800w)?
Edit: Beiden zouden op apparte groepen komen

[ Voor 3% gewijzigd door AWEF op 23-07-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
AWEF schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Als ik het zo dus lees, dan kan/mag de opstelling die ik zou gaan krijgen dus ook niet: 1x PowerStream solar (max 800w via stekker) + 1 of 2x HW accu (gelimiteerd op 800w)?
Heel goede vraag,
Het gaat om invoeden van stroom via het stopcontact.
Mag je meer dan 1 Powerstream aansluiten. Ik denk van niet. (kon niet zo snel Nederlandse website vinden)
Dus Accu en PV alle twee via stopcontact invoeren zal dus ook niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Peterhardenberg schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Heel goede vraag,
Het gaat om invoeden van stroom via het stopcontact.
Mag je meer dan 1 Powerstream aansluiten. Ik denk van niet. (kon niet zo snel Nederlandse website vinden)
Dus Accu en PV alle twee via stopcontact invoeren zal dus ook niet mogen.
https://www.ecoflow.nl/pr...tream-micro-omvormer.html.
Is een solar omvormer op een stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Bij ontladen ontlast je de zekering van de groep met 800W dit is nooit een probleem voor de zekering van de groep.
En die 800 W is minder dan een koffiezet apparaat, als je daar de stekker van in het stopcontact zet kijk je toch ook niet wat er nog meer op de groep zit?
En de stofzuiger neemt ook flink wat meer dan 800W op. Die gaat toch ook in elk stopcontact.

Laden is niet het probleem, ontladen kan gevaarlijke situaties opleveren, daarom is het niet toegestaan om meer dan 800W via stopcontact te invoeren op het net.
Dit is niet logisch. Als ik een 16A groep heb met daarop reeds 3600W aan gebruikers kan ik daar niet 800w aan lading bij doen.
Maar als ik mij beperk tot 2800W aan gebruikers om het laden met 800W mogelijk te maken dan is diezelfde 800W toch ook vrij om te ontladen
Of met andere woorden als ik op een stopcontact kan laden dan kan ik er ook met het zelfde vermogen op ontladen. De enige manier dat er problemen kunnen ontstaan met ontladen is als ik tijdens dat gebeuren extra gebruikers aan te groep ga toevoegen die het maximum van de zekering behalen waar dan de ontlading boven op komt. Maar dan ben je weer terug bij de eerste stelling dat je geen batterij kan aansluiten op een groep die reeds volledig belast is. Het is een kip en ei probleem.

Edit: je bent heel stellig in de uitspraak dat je niet meer dan 800W mag invoeren via een stekker. En hoe langer ik er over nadenk des meer ik het onzin vindt. Zeker je zal als gebruiker goed moeten nadenken over de bestaande maximum belasting van een groep maar als de som van de belasting plus de invoeding maar binnen de zekering grens blijft van de groep kan er geen probleem zijn. Als je de invoeding over meerdere groepen verdeeld dan is de grens van 800W totaal nonsens. Die verschillende groepen zien elkaar toch niet.

[ Voor 15% gewijzigd door hanev001 op 23-07-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Er zijn dus verschillende criteria:
  1. Wat mag het apparaat. De fabrikant van een stekkerapparaat moet zich aan de regel houden dat er maximaal 800W mag worden ingevoed. Het lijkt erop dat HW deze regel 'ruim' neemt, en een systeem met meerdere batterijen toch limiteert op 1x800W.
  2. Ik weet niet welke wetten er gelden voor consumenten om wel of niet meerdere terugleverende stekkerapparaten op dezelfde groep, of op verschillende groepen aan te mogen sluiten (bijvoorbeeld een HW-batterij en een PV-setje met stekker)
  3. Als een elektricien iets installeert (bijvoorbeeld meerdere HW-batterijen met vaste aansluitingen) moet het aan NEN 1010 voldoen. Die regels zijn nogal complex, maar 4x HW-batterij op een dedicated groep is toegestaan, en HW ontgrendelt dan (op verzoek) de batterijen waardoor ze ieder met 800W kunnen terugleveren
  4. De praktische risico's van dingen 'anders' doen zijn weer heel anders. Als ik 5kW aan (potentiële) zonneopwek heb (verspreid over meerdere groepen en/of fases), en op een andere groep 4x een ontgrendelde HW-batterij én de 2kW wasmachine zet, dan gaat het 'in theorie' mis als de zon niet schijnt, want de batterijen gaan 2kW aan de wasmachine leveren 'achter de zekering', maar in de praktijk raakt er niks overbelast. Maar als dan ineens de zon doorbreekt, dan vliegt de 16A automaat eruit, omdat de wasmachine en de HW-batterijen de volle 5KW van de zonnepanelen proberen af te nemen, wat allemaal door dezelfde zekering moet.
Ik vraag me af of het ontgrendelen van de HW-batterijen in de praktijk echt zo risicovol is, omdat de situatie dat je zekering er wél uitvliegt (bij opladen en verbruiken op dezelfde groep) eerder/vaker zal voorkomen dat de onveilige situatie waarin er achter de zekering meer dan 16A gaat lopen (want dan moet je heel toevalllig precies tijdens het ontladen extra verbruikers aan hebben staan), maar ik snap dat HW dit theoretisch gewoon goed dichtgetimmerd wil hebben, en ikzelf zou alsnog niet zo snel 'ongehoorzaam' willen zijn, want al is de kans klein, ik zou niet verantwoordelijk willen zijn voor de eventuele gevolgen.

[ Voor 7% gewijzigd door a2aan op 23-07-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Ik snap deze hele discussie niet. Het voorschrift volg je wel of je draagt zelf het risico. Dus allerlei beschouwingen erop loslaten voegt weinig toe. Ik kies voor veiligheid eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
hanev001 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:06:
[...]

Dit is niet logisch. Als ik een 16A groep heb met daarop reeds 3600W aan gebruikers kan ik daar niet 800w aan lading bij doen.
Maar als ik mij beperk tot 2800W aan gebruikers om het laden met 800W mogelijk te maken dan is diezelfde 800W toch ook vrij om te ontladen
Of met andere woorden als ik op een stopcontact kan laden dan kan ik er ook met het zelfde vermogen op ontladen. De enige manier dat er problemen kunnen ontstaan met ontladen is als ik tijdens dat gebeuren extra gebruikers aan te groep ga toevoegen die het maximum van de zekering behalen waar dan de ontlading boven op komt. Maar dan ben je weer terug bij de eerste stelling dat je geen batterij kan aansluiten op een groep die reeds volledig belast is. Het is een kip en ei probleem.

Edit: je bent heel stellig in de uitspraak dat je niet meer dan 800W mag invoeren via een stekker. En hoe langer ik er over nadenk des meer ik het onzin vindt. Zeker je zal als gebruiker goed moeten nadenken over de bestaande maximum belasting van een groep maar als de som van de belasting plus de invoeding maar binnen de zekering grens blijft van de groep kan er geen probleem zijn. Als je de invoeding over meerdere groepen verdeeld dan is de grens van 800W totaal nonsens. Die verschillende groepen zien elkaar toch niet.
Verdiep je eens verder in NEN 1010 huisinstallaties,

Als je 3600 watt aan verbruikers hebt achter je zekering, en je gaat 800 watt ontladen achter de zelfde zekering, Hoeveel gaat er dan door de zekering? 3600-800=2800W

Kleine link van HomeWizard zelf

[ Voor 4% gewijzigd door Peterhardenberg op 23-07-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Verdiep je eens verder in NEN 1010 huisinstallaties,

Als je 3600 watt aan verbruikers hebt achter je zekering, en je gaat 800 watt ontladen achter de zelfde zekering, Hoeveel gaat er dan door de zekering? 3600-800=2800W
En wat doet het als de batterij gaat laden 3600+800= 4400W. He!! Probleem dus ik kan maar 2800 aansluiten of geen batterij aan die groep toevoegen
En die zelfde som kan ik ook maken met 2 batterijen zijnde max aansluiten 2000W

Beperk me ik me tot 2000W aangesloten dan kan ik dus probleemloos 1600W invoeden.
Je kan allerlei regels bedenken maar als ze niet logische zijn horen ze in de prullebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
hanev001 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:35:
[...]

En wat doet het als de batterij gaat laden 3600+800= 4400W. He!! Probleem dus ik kan maar 2800 aansluiten of geen batterij aan die groep toevoegen
En die zelfde som kan ik ook maken met 2 batterijen zijnde max aansluiten 2000W

Beperk me ik me tot 2000W aangesloten dan kan ik dus probleemloos 1600W invoeden.
Je kan allerlei regels bedenken maar als ze niet logische zijn horen ze in de prullebak.
Je hebt een goed punt vwb het laden van je accu, mocht daar toch overbelasting plaatsvinden wordt gelukkig nog beveiligd door je zekering.
Maar dat terug leveren moet je je toch iets meer in verdiepen.
Ik ken niet alle details,
Maar een paar weken geleden is hier al eens prima uitgelegd waarom het zo onverstandig is om meer dan 800W via een stopcontact in te voeden.
Of doet HW dit om het gebruikers lastig te maken?

Als iets in jou ogen niet logisch is, kan dat natuurlijk ook gebrek aan kennis zijn.

Wat zegt de wet ervan

[ Voor 6% gewijzigd door Peterhardenberg op 23-07-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AWEF schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Ja, zolang je beide op een andere groep gaat plaatsen waarbij ook nog voldoende ruimte aanwezig is.
Die 800W limiet is nu juist bedoeld om een standaard 16A groep te te veel te overbelasten omdat je er van mag uitgaan dat op die groep ook nog andere verbruikers opstaan.
Overigens zijn er al voldoende bv Anker (Anker SOLIX Solarbank E1600) heeft deze, plug-in systemen verkrijgbaar met juist een geintegreerde batterij, dus dan heb je die HW thuis batterij eigenlijk niet meer nodig.
https://www.anker.com/eu-.....&variant=43046658572478

in de duitse site van anker kun je zien dat je aan de standaard E1600 basismodule van Anker Solix deze kunt uitbreiden met aanvullende opslag. per 1,6 kWh betaal je circa 700 euro.
https://www.anker.com/eu-...17c1-bms?ref=naviMenu_pps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D_tnCEHXw5u160ka2Sff25a9V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7beApXBQtqgyr2ZyQtDZ9yBV.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door MacD007 op 23-07-2024 15:17 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.