Als jij het ip-adres van de webserver bij ipinfo.io invult, krijg je alle domeinnamen te zien die hier op gehost zijn. Ook dat zou een manier kunnen zijn geweest om de domeinnamen achter te halenRobertMe schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:31:
[...]
Een reverse lookup verwijst normaliter toch vaak naar een server naam? En niet naar een klant-domeinnaam. Zeker in het geval van shared hosting. Hoe bepalen jullie dan welke klant-domeinnaam aan een server gekoppeld worden als er natuurlijk meerdere klanten / hosting pakketten op één server / IP actief zijn?
Reverse DNS met een "echte" domeinnaam is bij mijn weten iets dat normaliter alleen bij mail vereist is en daarmee juist iets is dat een eindgebruiker / klant alleen instelt bij een VPS waarbij de klant ook daadwerkelijk "eigenaar" van het IP adres is (/het IP huurt). Maar bij shared hosting is er natuurlijk ook geen "eigendom" van het IP en zou het raar zijn dat als pietje.nl en klaasje.nl die op dezelfde server draaien ineens een PTR record "pietje.nl" (of "klaasje.nl") hebben i.p.v. "server1337.mijn.host".
Edit:Dit dus. Dat is met het IP dat hier eerder vermeld is. Waarbij reverse DNS dus een mijn.host domeinnaam oplevert, en geen domeinnaam van een klant zoals je in de mogelijke verklaring aangeeft.$ dig -x 5.254.117.41 +short h41.mijn.host.
Enige waarbij reverse DNS zou kunnen werken is AFAIK dan bij VPSen waarbij de klant zelf de reverse DNS entry kan instellen voor het IP. Maar mijn indruk uit de reacties hier is dat ook (/alleen?) klanten met een (shared) hosting pakket getroffen zijn.
Zelf neem ik alleen een domeinnaam af, zelfs de nameservers verwijst ergens anders naar. En geen phishing mail gehad. Ook niks te zien in rspamd dat er aangeklopt zou zijn en hard afgewezen.
—
Zelf heb ik alle domeinnamen bij OXXA staan, maar toch kregen alle klanten die ik op mijn.host heb staan een mailtje over het domeinnaam. Klinkt dus echt meer als een bepaalde lookup die gedaan is o.b.v. IP
Websites die achter Cloudflare hangen kregen de mail namelijk niet.
/f/image/R4QPslqlKkgDZ5dMfNs5rIIr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X95xPZgknOY2DQcWNpJXrZ9M.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/c2Wy54ci36oTUNYpEaDpIvsY.png?f=user_large)
/f/image/uGJ3s3ekqseCbTz2ag8pWCFY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k0FrjrUFpNXi89kAnfVtPthP.png?f=fotoalbum_large)