Imiddels heb ik ook de SP11 met het fraaie OLED scherm. Ik heb een review geplaatst, maar omdat ik nog niet veel echte reviews heb gezien van de Flex Typecover, plaats ik die hier even apart.
Flex Typecover
Inleiding
Een echt nadeel van de nieuwe typecover geïntroduceerd bij de SP8 vond ik dat die die wat mij betreft toch wat plomper was dan de oude van de SP7. Dit vooral ter hoogte van de aansluiting. Bij de SP8 e.v. is daar ruimte gemaakt voor de pencil en dat is ontegenzeggelijk een goede oplossing, maar het maakt de typecover wat dikker. Zie verder
mijn review van destijds.
Ik gaf destijds aan waarom dat belangrijk is. Nou, de typecover van de SP7 is gewoon sneller en makkelijker weg te vouwen, iets wat ik heel belangrijk vind bij zo'n tablet apparaat. Bij de SP8 vouwt de typecover gewoon wat minder fraai en strak onder de tabel. Dat is bij de SP11 niet anders.
Ik quote even mijzelf omdat dit wat gevolgen heeft gehad.
Bij de SP8 zit de typecover wat sneller in de weg. Als dat zo is, zo is mijn ervaring, dan trek je die snel los en leg je die opzij. Dat kan bij deze apparaten natuurlijk prima, maar dan moet je bij de SP8 nog wel uitkijken dat je het niet te wild doet, want dan valt de pencil er uit. En dat wil je niet met zo'n dure pen. En als je dan weer wat tekst moet invoeren is de bij de SP7 nog aanwezige typecover snel weer teruggevouwen. En dat is natuurlijk vele malen handiger dan zo'n onscreen toetsenbord.
.
Na 1,5 jaar gebruik is door het veelvuldig eraf halen van de typecover deze overleden. In ieder geval doet die niks meer. Ik heb wel onder garantie een nieuwe gehad, maar het bewijs dat deze 'plompere' cover sneller slijt is inmiddels geleverd: ook de 2e variant is na 1,5 jaar overleden. En Microsoft geeft geen sjoege meer.
Mijn wens om ook een variant van de typecover te hebben die wat strakker om de tablet vouwt en die geen pencil opbergmogelijkheid zou hebben is niet gehonoreerd. Wel is dus de Flex Typecover geïntroduceerd.
Wijzingen
De Flex Typecover heeft een aantal wijzigingen t.o.v. de gewone typecover. De belangrijkste verschillen zijn:
- groter touchpad met hapische feedback
- eigen accu zodat de Flex ook los van de SP kan functioneren
- Stevigere backplate
- gewicht 340g vs. 281g
Ook de indeling is iets anders. Hieronder een plaatje.
En nog een plaatje van de Flex (zwart) naast de gewone (blauw)
Er zijn geen andere toetsen, maar zoals je ziet zitten bij de Flex de toetsen iets lager. Ook is het touchpad fors groter en zit de pencil op een wat andere plek. Bij de Flex is in aangekoppelde toestand de pencil bereikbaar. Bij de gewone cover niet. Zie ook het plaatje hieronder.
Ook de 'bobbel' aan de buitenzijde van de cover waar ik kritiek op had bij de SP8 zit op een iets andere plek (niet handiger of onhandiger - die van de SP7 was gewoon fijner).
In dichtgevouwen toestand maakt dat overigens niet zoveel verschil. Zie de aansluiting op de Surface hieronder.
:strip_exif()/f/image/enP0Thsr1cy7FfNPAnGU9bhJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruik
In gebruik is de Flex cover heel fijn. De type ervaring komt dichter in de buurt van een laptop omdat de cover minder 'veert' bij het typen. Belangrijker nog is dat je de typecover dus kunt loskoppelen en op een afstandje kunt zetten. Dat typt nog lekkerder. Bovendien kun je dan het losse uiteinde van de cover omvouwen.
Dan krijg je een lichte verhoging zoals je op de foto's hieronder kan zien
En zo is de aansluiting ook mooi weggewerkt.
Groot voordeel is ook dat als je het keyboard hebt verwijderd omdat je - bijvoorbeeld - op de bank zit, je de cover nog wel (los) kan gebruiken om snel wat tekst in de voeren. Dat is handig, want soms werkt het oncreen van Windows nog steeds niet perfect. En het opnieuw aankoppelen is dan ook weer net iets teveel gedoe. En ik hoop dat dit de slijtage aan het systeem ook voorkomt. Want in 3 jaar 2 keer een typecover verslijten vind ik geen aanbeveling voor de kwaliteit.
Een ander voordeel is de grotere touchpad met feedback. Dat werkt gewoon heel fijn en goed, maar is anderzijds ook weer geen enorme verbetering. Bovendien werk ik vaak met een aparte muis.
Wat je dus wel aan Microsoft kan overlaten is de gelikte manier waarop het werkt. Je hoeft de cover maar 1x tysiek te koppelen en het werkt direct ook draadloos. En ook altijd. En goed. Wel gaat de cover na een paar minuten in slaapstand, maar het drukken op een toets is voldoende om deze weer te activeren.
De batterijtijd zou 41 uur zijn. Dat heb ik niet getest. De Flex heeft geen eigen laadaansluiting en de accu laadt dus op als de Flex is gekoppeld. Dat is ook het geval als de Surface niet op de stroom is aangesloten, maar dan laadt het keyboard - indien nodig - bij tot ongeveer het accuniveau van de Surface. Dat lijkt mij logisch. Tot nu toe heb ik in ieder geval nog geen lege accu van de Flex gehad.
Conclusie
Kortom, veel te duur, maar de Flex cover is wel een hele fijne toevoeging aan de SP lijn. De stevige backplate, de fijne touchpad en - vooral- het draadloze gemak van de cover maakt deze wel een stuk fijner dan de standaard cover en de Surface Pro als geheel weer een stukje perfecter.
[
Voor 3% gewijzigd door
dirkjesdirk op 23-07-2025 13:02
]
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...