Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Voorwoord

Dit topic is bestemd om ervaringen uit te wisselen over de nieuwe, op Snapdragon gebaseerde, Surface lijn.

Microsoft heeft op 20 mei deze twee nieuwe modellen uit de doeken gedaan, als alternatief op de Surface Pro 10 en Laptop 6 welke respectievelijk in maart 2024 zijn aangekondigd met Intel processoren.

Microsoft belooft krachtigere prestaties per watt te kunnen leveren tezamen met een langere accuduur in een vernieuwd jasje en met extra AI functionaliteit t.o.v. de x86-x64 modellen.

Copilot+ PC

De nieuwe Surface lijn voldoet aan de nieuwe minimale systeemvereisten welke Microsoft opgesteld heeft voor zogeheten 'Copilot + PC's: namelijk een NPU die 45 TOPS kan leveren, 16GB RAM en een opslagcapaciteit ten minste van 250GB.

Surface Pro

De nieuwe Surface Pro bevat een Snapdragon X Elite of X Plus processor en biedt ondersteuning tot 3 4K schermen met 2 USB 4 poorten en een optioneel OLED / HDR beeldscherm. Verder is Wi-Fi 7 aanwezig en is er ondersteuning voor 5G.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5rqPC5psl9vGg3ibOoiZoUmI_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtigK6tJ9SPzy8ICDW9VLyWJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5r_cNG24kGfO4maPpr1lKkGAoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihI1j5dAVR81ZIVSeadxLyOE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb5x6OzboRaNowHMK8SrDYf_XqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7jexaguQOJ0ytugxsrLuRJc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs2gjCKGi43QFr4mv3KxnhnDvAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INx9kSU5JvbdeSAbs447GguL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL-5qgfDcjS4Hs-DPyH4eqRMDl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkQg9CNhkQpahI1kbxOI4ZLX.jpg?f=fotoalbum_tile

Surface Laptop 7

Ook de laptop 7 is vernieuwd met o.a. een 120Hz scherm, HDR en Dolby Vision IQ. De laptop komt in een 13.8" en 15" formaat en biedt tot 22 uur accuduur op het 15-inch model en tot 20 uur op het 13-inch model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCCCa9k4xF5l_NUNbreH9HhL4PY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQKiLhqsLo0zNDbe3z2P9t9I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Koi_3hzg55HHKb-mCruBU5aUdNU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPXs6oPmVa2WA32eUnFO0s27.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPYEHM6nP89EilROQZaKSV53wok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xsk3ygzNOrkowFnoTp7UEI0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jlQqh7615NLlEPMUHbT6rTNLB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWcI52rTR25uI4BOxHLfdWMP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McXShdU2YPUPFyvvMgpuwCTo5D0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMa540w0shGaNgeQvA96YeWi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-04 14:22
Ik moet zeggen dat ik meteen aan sta omdat ik de Surface Pro altijd een geweldig apparaat heb gevonden, maar ik heb nu OLED en dat is ook tof. Nu het beste van twee werelden?

Benieuwd naar de reviews. Ik verwacht zelf geen problemen met ARM voor mij omdat ik m.n. applicaties via de browser gebruik, zoals Salesforce en Business Central.

Dat toetsenbord is wel dik overpriced natuurlijk :D In de unboxing noemt hij ook niet dat het toetsenbord los te gebruiken is, hij kan draadloos verbonden zijn. Dat scheelt weer een toetsenbordje mee slepen. Hoewel ik verwacht dat een dedicated toetsenbord om mee te nemen, zoals de Logitech MX Keys Mini, nog altijd beter zijn. Ik vind alleen dat alcantara matig, het ziet er mooi uit maar ervaring leert dat het snel niet meer zo mooi is.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Er zijn nog geen reviews uitgebracht. Zie hieronder de reden. Review exemplaren zijn pas net ontvangen vanuit Microsoft.

https://www.windowscentra...-most-but-not-all-of-them

[ Voor 31% gewijzigd door Arjan90 op 19-06-2024 07:18 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-04 15:02

freddyathlon

McLaren Mercedes

Ik ben van plan de Elite aan te schaffen. Maar werkt de wat oudere Surface Pro Type Cover met Pen 2 ook op deze nieuwe Surface Pro? Of moet ik dan de nieuwe Flex aanschaffen? Dat is mij niet geheel duidelijk.

Verschil tussen de Pro en de Flex is volgens mij alleen het draadloos gebruik?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Arjan90 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:47:
Benieuwd naar de reviews. Ik verwacht zelf geen problemen met ARM voor mij omdat ik m.n. applicaties via de browser gebruik, zoals Salesforce en Business Central.
Bizar wel dat tech-outlets ook gisteren pas hun review exemplaren ontvangen hebben. Ik had gister eigenlijk al wat volwaardige reviews verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
freddyathlon schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:28:
Ik ben van plan de Elite aan te schaffen. Maar werkt de wat oudere Surface Pro Type Cover met Pen 2 ook op deze nieuwe Surface Pro? Of moet ik dan de nieuwe Flex aanschaffen? Dat is mij niet geheel duidelijk.

Doel je op dit toetsenbord?

Volgens de Microsoft site zijn de verschillen:
• Haptisch precisie-touchpad
• Achtergrondverlichting
• Surface Slim Pen 2 opslag en opladen
• Bluetooth Low Energy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:49
robcoenen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Doel je op dit toetsenbord?

Volgens de Microsoft site zijn de verschillen:
• Haptisch precisie-touchpad
• Achtergrondverlichting
• Surface Slim Pen 2 opslag en opladen
• Bluetooth Low Energy
En dat heb je ook nog deze. Het verschil met die in de link boven is mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-04 11:18
Heb zelf, na toch wat teleurgesteld te zijn van de hoe scheef de combinatie iPadOS en iPad M4 is, deze ingewisseld voor de nieuwe Surface Pro 11 met OLED scherm, 16GB RAM en het nieuwe keyboard. Waar ik de iPad veel voor gebruikte was remote desktop naar een Windows omgeving om toch wat productief te zijn met het Magic Keyboard, en dat dit ik hetzelfde zonder remoting op de Surface kan is achteraf best wel een (logische) openbaring, en de ARM soc maakt de ervaring toch weer meer als een 'reguliere' tablet met degelijke standby tijden en erg goede efficiëntie.

Ben tot nu toe enorm enthousiast, hij heeft geen enkel probleem met C++ development in een redelijk groot project waar ik normaal de remote omgeving voor gebruikte :) Dat is alleen wel volledig native ARM, heb de emulatie nog niet heel veel aan de tand kunnen voelen. Wel jammer dat het iets minder goed is in het tablet gedeelte dan de iPad, maar dat was voor mij toch niet echt de prioriteit. Het OLED scherm is goed maar de touchscreen digitizer is wel goed zichtbaar, en gaat echt veel minder fel dan de iPad M4. Batterij heb ik nog niet veel kunnen testen maar lijkt op eerste opzicht het ook prima vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Foxpat houd ons op de hoogte, leuk om het uit eerste hand te ervaren. Synthetische benchmarks zijn ook maar wat, het gaat om gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ik was verbaasd te horen dat de Surface Pro 11 en Laptop 7 ventilators hebben. Ik had gehoopt dat die niet nodig zouden zijn met de nieuwe Arm-processoren (Hi Ipad en Macbook Air!). Dus blijkbaar vreest Microsoft dat er toch veel warmteontwikkeling zal zijn, die niet via het chassis en de ventilatieopeningen alleen af te voeren zal zijn. Ik ben benieuwd naar praktijktesten over geluid- en warmteontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
Of-Aaargh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:44:
Ik was verbaasd te horen dat de Surface Pro 11 en Laptop 7 ventilators hebben. Ik had gehoopt dat die niet nodig zouden zijn met de nieuwe Arm-processoren (Hi Ipad en Macbook Air!). Dus blijkbaar vreest Microsoft dat er toch veel warmteontwikkeling zal zijn, die niet via het chassis en de ventilatieopeningen alleen af te voeren zal zijn. Ik ben benieuwd naar praktijktesten over geluid- en warmteontwikkeling.
Je hoort hem totaal niet tenzij hij echt druk bezig is. De Surface Pro werd wel erg warm bij de initiele setup maar daarna geen last meer van gehad, ik vind het erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld ARM Macbook Pro's qua warmte en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
I returned my SL7 - be cautious, there's still a lot of software not supported by ARM on Surface

Benieuwd of en hoe lang het gaat duren voordat dit een beetje glad gestreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taco zip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 17:58
Ik heb eergisteren mijn Surface 7 ontvangen en geinstalleerd. De meeste software die ik gebruik werkt, maar sommige, eigenlijk best wel essentiele applicaties, niet. Het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn goed komt. Ik twijfel sterk om 'm te retourneren en een surface 6 i7 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-03 13:11
Foxpat schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:12:
Heb zelf, na toch wat teleurgesteld te zijn van de hoe scheef de combinatie iPadOS en iPad M4 is, deze ingewisseld voor de nieuwe Surface Pro 11 met OLED scherm, 16GB RAM en het nieuwe keyboard. Waar ik de iPad veel voor gebruikte was remote desktop naar een Windows omgeving om toch wat productief te zijn met het Magic Keyboard, en dat dit ik hetzelfde zonder remoting op de Surface kan is achteraf best wel een (logische) openbaring, en de ARM soc maakt de ervaring toch weer meer als een 'reguliere' tablet met degelijke standby tijden en erg goede efficiëntie.

Ben tot nu toe enorm enthousiast, hij heeft geen enkel probleem met C++ development in een redelijk groot project waar ik normaal de remote omgeving voor gebruikte :) Dat is alleen wel volledig native ARM, heb de emulatie nog niet heel veel aan de tand kunnen voelen. Wel jammer dat het iets minder goed is in het tablet gedeelte dan de iPad, maar dat was voor mij toch niet echt de prioriteit. Het OLED scherm is goed maar de touchscreen digitizer is wel goed zichtbaar, en gaat echt veel minder fel dan de iPad M4. Batterij heb ik nog niet veel kunnen testen maar lijkt op eerste opzicht het ook prima vol te houden.
Wat je zegt over bet scherm dat je de digitizer of het “grain/screen-door effect” ziet vind ik wel vervelend op mijn SP11 OLED. Ik zit er zwaar aan te twijfelen om gewoon een LCD model te halen met dezelfde specificaties. Samsung was niet echt een goede keuze voor MS. Het LG paneel op de X Plus lijkt veel beter te zijn. (Wat ik ook lees op Reddit. In R/surface)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
DaniGeus schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:25:
[...]

Wat je zegt over bet scherm dat je de digitizer of het “grain/screen-door effect” ziet vind ik wel vervelend op mijn SP11 OLED. Ik zit er zwaar aan te twijfelen om gewoon een LCD model te halen met dezelfde specificaties. Samsung was niet echt een goede keuze voor MS. Het LG paneel op de X Plus lijkt veel beter te zijn. (Wat ik ook lees op Reddit. In R/surface)
Ik vind het niet heel storend, het viel me vooral op bij de setup waar alles fel wit is en ik nog bezig was om het scherm van wat dichterbij te inspecteren. Bij echt gebruik is het me niet meer opgevallen. Ik heb de LCD versie niet in het echt gezien maar ik heb zelf over het algemeen wel liever het contrast en kleurweergave van OLED dan een LCD waar de digitizer misschien niet zichtbaar is bij fel wit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Foxpat schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:10:
[...]

Ik vind het niet heel storend, het viel me vooral op bij de setup waar alles fel wit is en ik nog bezig was om het scherm van wat dichterbij te inspecteren. Bij echt gebruik is het me niet meer opgevallen. Ik heb de LCD versie niet in het echt gezien maar ik heb zelf over het algemeen wel liever het contrast en kleurweergave van OLED dan een LCD waar de digitizer misschien niet zichtbaar is bij fel wit :)
Ja nouja op een donker scherm valt het bijna niet op en misschien moet ik ook niet zo zeuren haha maar had het wel een beetje anders verwacht aangezien de ipad pro 13" dit "probleem" niet heeft.

Behalve dat ben ik heel erg tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniGeus op 21-06-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:38

DarkSide

theres no place like ::1

Ga voor een Surface Laptop 7.
Heb nu de 5 die het nog prima doet. Maar ben erg benieuwd na deze type laptops.
En of windows on arm eindelijk een keer volwassen wordt.

Denk na de zomervakantie dat ik de knoop doorhak.
Maar vooral benieuwd naar de accuduur.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
DaniGeus schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:16:
[...]

Ja nouja op een donker scherm valt het bijna niet op en misschien moet ik ook niet zo zeuren haha maar had het wel een beetje anders verwacht aangezien de ipad pro 13" dit "probleem" niet heeft.

Behalve dat ben ik heel erg tevreden.
Net als Microsoft heeft ook Apple pas dit jaar voor het eerst tablets met een OLED-scherm uitgebracht. Wellicht heeft Apple de digitizer beter verborgen. Of is het één maand na de introductie van een OLED-scherm op een Ipad nog te vroeg om conclusies te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Of-Aaargh schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:19:
[...]

Net als Microsoft heeft ook Apple pas dit jaar voor het eerst tablets met een OLED-scherm uitgebracht. Wellicht heeft Apple de digitizer beter verborgen. Of is het één maand na de introductie van een OLED-scherm op een Ipad nog te vroeg om conclusies te trekken.
Ik heb de iPads bekeken bij de koele blauwe. Daar viel het me nog niet op. Ik wil het wel even na gaan dus ik ga morgen nog even langs de winkel. Ik wil het ook vergelijken met het LCD model en de X Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-04 23:41
freddyathlon schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:28:

oudere type covers van de 8/9/10 zijn compatible. Een ander groot verschil met de flex is de touchpad. Deze is haptisch ipv mechanisch. Ook wel een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-04 23:41
Sinds gisteren de Surface Pro 11 OLED in gebruik hier. Mijn dagelijkse laptop is Surface Pro 8 die ik in 2022 had aangeschaft. Heb ze nu allebei side by side draaien. Je merkt aan de 11 wel gelijk dat alles wat vlotter is. Gewoon snappy met openen en sluiten van schermen, roteren van landscape naar portrait etc.

De klachten over de OLED kan ik zelf niet echt waarnemen. Ja, als je op een witte achtergrond je neus tegen het scherm drukt zie je wel de lijntjes van de touch interface lopen, maar mij stoort het niet.
Ik heb meteen een battery test gedraaid met een 4k youtube video en continue web browsen op 50% helderheid en recommended power settings. Daarmee haalde de Pro 11 12 uur. Erg indrukwekkend. De surface pro 8 doet onder dezelfde omstandigheden max 4 tot 4,5 uur.

Erg tevreden tot nu toe. Ik moet nog wat specifieke applicaties testen om te zien hoe en of deze op ARM werken. Twijfel nog wel of het de upgrade waard is t.o.v. de Pro 8. Het OLED scherm is prachtig, maar eerlijk gezegd is de oude LCD van de Surface ook niet slecht.

Vandaag in de MediaMarkt de Surface Laptop 7 13" gezien. Dat is echt een prachtig apparaat. Lijkt wel een macbook air. Begreep van de medewerker dat deze in de EU nog niet in andere kleuren dan zwart/zilver te koop komt. Wel jammer want de blauw die ik op de Surface Pro heb is wel mijn favoriete kleur in deze serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karpersmurf
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-04 08:53
Surface Laptop 7 1TB 32GB besteld als pre-order in de Microsoft Store. Is er iemand die bij de Microsoft Store heeft besteld en het apparaat al binnen heeft? Ben erg benieuwd wanneer deze binnen zal komen want staat geen verwachte leverdatum of iets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 12:40
Heb sinds vorige week een SL 7, moet zeggen dat ik (komend van een SP 7+) het een heerlijk ding vind. Ik draai meest Office of webbased applicaties, dus heb nog niets gemist qua software. De batterijduur is echt heel goed. Scherm fijn. Laptop is lekker snel. Het formaat (15 inch versus de 12 inch van de SP) is wel even wennen.

Wat me opvalt: ik heb in de windows settings ineens een lege Pen & ink sectie. Ik kan mijn stylus wel verbinden, hij geeft de accuduur, maar het scherm reageert niet op de stylus (een surface pen van 2 jaar oud, weet het precieze model niet). Komt dit door het scherm in de SL 7 of is het een missende feature op ARM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:48
3 tot 5 jaar? We gaan hier ook met het kip/ei probleem zitten. MS kan niet zomaar x86 achter zich laten en voor vele software developers is het een grote investering om ARM64 te ondersteunen. Adobe heeft jaren terug al een grote zak geld van MS gekregen om hun apps over te zetten, maar voor vele andere developers zal dat niet het geval zijn.

Ik hoop vooral dat er wel momentum komt om het nu te ondersteunen en dat MS binnen 2 a 3 jaar niet beslist van het platform te laten vallen.

Zelf op launch day een SL7 besteld, 15" maar wel slechts 256GB SSD, die heb ik de dag erop zelf verwisseld met een 1TB exemplaar voor een zesde van de meerprijs die MS er voor vroeg. Als Belg moet ik dan speciaal naar NL rijden om er 1 op te halen want ben, dankzij werkgever, gestandariseerd op qwerty.

Direct ook een dualboot van gemaakt. 1 Windows install voor mij, en 1 voor mijn werkgever, de ISO via uupdump zelf samengesteld daar er nog geen officiele ARM64 ISOs zijn. Ik wil zien hoe die CPU zou presteren in mijn dagelijkse bezigheden en wat er wel/niet ondersteund wordt. Zowel prive als zakelijk, want er komt een dag dat iemand binnen management gaat zeggen: we mogen die ARM boot niet missen, we willen ook die lange batterijduur!

Al zal ik daar met mijn eerste ervaring een negatief advies moeten geven daar onze anti-malwareoplossing niet ondersteund wordt op AARM64, grappig genoeg de VPN oplossing, die van dezelfde vendor komt, heeft al meer dan 4 jaar ondersteuning voor het platform.

Het valt me vooral op hoe vlot alles werkt op die laptop. Nog nooit zo snel office applicaties zien openen bijvoorbeeld. Voor mensen die niet meer dan een kantoor PC nodig hebben is dit zeker wel een aanrader. Al weet ik niet of dat glossy scherm voor iedereen zou werken. Iemand een goede aanbeveling voor een matte screen protector die ik erover kan kleven?

Wat me wel verbaasd heeft is dat deze apparaten in essentie een preview release van Win11 draaien. 24H2 wordt pas in september/oktober verwacht maar staat nu al als finale build op deze apparaten wat me dan weer de vraag doet stellen of we niet verkapte betatesters zijn geworden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-04 09:18
Na een haat-/liefde verhouding van 2 jaar met mijn macbook air m2 (ik kan maar niet wennen aan MacOS) hoopte ik de switch terug te kunnen maken naar een stille degelijke laptop met Windows.
Ik heb de Surface Laptop 7 13 inch nu enkele dagen in huis en nagenoeg alles is perfect, alleen: tekst is niet scherp. Alle beeldscherm-instellingen staan op standaard en ik heb de wizard doorlopen om clear-type lettertype te verbeteren.
Echter blijft de tekst onscherp en licht "dansen" voor mijn ogen. Dit resulteert in erg vermoeiend beeldschermwerk.

Ervaren meer mensen dit?
Op mijn Surface laptop 4 van mijn werk heb ik hier namelijk geen last van. Zodoende ga ik er van uit dat het aan het beeldscherm van de Surface ligt en niet aan het verschil in lettertype tussen MacOS en Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfdaniels
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-01 09:47
Ik heb nog nooit iets besteld via de Microsoft store, maar is er een optie om het toetsenbord te kiezen? Ik zit in België maar ik wil graag een qwerty International. Hoe kies ik dit?

Daarnaast zie ik enkel de opties voor 16Gb in zwart/grijs. Geen andere kleuren of meer ram in Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
jfdaniels schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:57:
Ik heb nog nooit iets besteld via de Microsoft store, maar is er een optie om het toetsenbord te kiezen? Ik zit in België maar ik wil graag een qwerty International. Hoe kies ik dit?

Daarnaast zie ik enkel de opties voor 16Gb in zwart/grijs. Geen andere kleuren of meer ram in Europa?
Je zou kunnen kijken of je in de Nederlandse store kunt bestellen? Daar zijn alle kleuren beschikbaar (al is zandkleur of blauw nu niet op voorraad). Je kunt inderdaad, in tegenstelling tot bv. Bij Apple, niet zelf je toetsenbord kiezen. In Nederland is dat altijd US International ANSI. Ik ga er van uit dat je kijkt naar de Laptop? Voor de Surface Pro kun je altijd elders een los querty toetsenbord kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfdaniels
Net even gaan kijken op de NL website, maar het lijkt erop dat ze ook daar enkel de 16GB versies aanbieden. Misschien komen ze later ook daar op voorraad gezien ze in de US gewoon beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:49

Volgens mij is de 32GB optie (voorlopig) alleen beschikbaar in de 15-inch variant? En was overigens ook uitverkocht in de Microsoft store.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:09
Gr4mpyC3t schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:20:
[...]

Volgens mij is de 32GB optie (voorlopig) alleen beschikbaar in de 15-inch variant? En was overigens ook uitverkocht in de Microsoft store.
Ik heb met de chat op de Microsoft store toch de 13.8" 32GB / 1TB weten te bestellen. Het duurt wel een paar dagen langer aangezien hij uit het buitenland komt.
Het is dus wel mogelijk maar kost iets meer moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Voor de zekerheid heb ik hem daarom bij een NL winkel gekocht.

De 15" versie is alleen verkrijgbaar in zwart of grijs, de 13.5" is in meerdere kleuren te verkrijgen, al is dat afhankelijk van de CPU die je kiest. En niet alle combinaties die in de VS te koop zijn, zijn hier te koop. Ik geloof dat ik op de MS site wel opties voor 32GB gezien heb, de 64GB lijkt sowieso voorlopig niet naar Europa te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Laatst online: 11-04 16:08
ismael86 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:24:
[...]

Ik heb met de chat op de Microsoft store toch de 13.8" 32GB / 1TB weten te bestellen. Het duurt wel een paar dagen langer aangezien hij uit het buitenland komt.
Het is dus wel mogelijk maar kost iets meer moeite.
Wat was de meerprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Ik heb net een quote binnen voor de 13.8" met 32GB RAM & 1TB SSD: 2.032 excl btw.
Zou leverbaar zijn vanaf 1 september (was wel via zakelijke klantendienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Lt.Mitchell schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:15:
[...]

Ik heb net een quote binnen voor de 13.8" met 32GB RAM & 1TB SSD: 2.032 excl btw.
Zou leverbaar zijn vanaf 1 september (was wel via zakelijke klantendienst).
Wow, da's zowat even duur als de 15" SD Elite 32GB/1TB. Kun je die dan niet beter kopen ipv de 13,8"? Die is wel gewoon te koop in de NL Microsoft store (2499,- incl BTW), en ook eerder leverbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Of-Aaargh op 22-07-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
Of-Aaargh schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Wow, da's zowat even duur als de 15" SD Elite 32GB/1TB. Kun je die dan niet beter kopen ipv de 13,8"? Die is wel gewoon te koop in de NL Microsoft store (2499,- incl BTW), en ook eerder leverbaar.
15" is voor mij te groot onderweg ;) En thuis / kantoor hangt die toch aan de docking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Damn, ik heb een issue. Heb mijn SL7 dual boot gemaakt en op 1 van de partities staat een Windows die niet in slaap mag gaan (vereiste werkgever) en daarom in hibernate wordt geduwd. Alle partities zijn ook BitLocker encrypted. En wanneer de laptop ontwaakt uit hibernate krijg ik telkens de melding van de Windows boot manager dat er geen partitie kan gevonden worden om van te starten.

Heb zelfs al 1 keer gehad dat ik via opstartmedia met bcdedit aan de slag moest om opnieuw een cleane boot te krijgen. Komt iemand dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Hoe zijn de ervaringen met de Snapdragon Surfaces met zwaar Office-gebruik? En dan met name Teams, dat bij videobellen een beruchte batterij-vreter is op Intel en AMD-chips. Ik vind op Youtube naast benchmarks alleen praktijktesten van foto-en videobewerking. Ik denk omdat dat het werk is wat Youtube-makers doen. Lekker makkelijk, of cognitieve dissonantie van 'content creators' die denken dat alle mensen PC's gebruiken zoals zij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Ik heb nu sinds kort een Surface Laptop 7 en ik ben echt helemaal weg van de laptop (looks en batterijduur zijn geweldig). Het enige wat niet werkt tot nu toe zijn verschillende PowerShell modules die niet geschikt zijn voor ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Of-Aaargh schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:34:
Hoe zijn de ervaringen met de Snapdragon Surfaces met zwaar Office-gebruik? En dan met name Teams, dat bij videobellen een beruchte batterij-vreter is op Intel en AMD-chips. Ik vind op Youtube naast benchmarks alleen praktijktesten van foto-en videobewerking. Ik denk omdat dat het werk is wat Youtube-makers doen. Lekker makkelijk, of cognitieve dissonantie van 'content creators' die denken dat alle mensen PC's gebruiken zoals zij doen.
nog niet op batterij nodig gehad, maar in tegenstelling tot die splinternieuwe HP G11 die hier naast mij staat heb ik op de SD nooit de ventilator horen aanslaan tijdens een teamcall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
RPHN schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:32:
Ik heb nu sinds kort een Surface Laptop 7 en ik ben echt helemaal weg van de laptop (looks en batterijduur zijn geweldig). Het enige wat niet werkt tot nu toe zijn verschillende PowerShell modules die niet geschikt zijn voor ARM.
Ben ik ook al tegenaan gelopen, en is inderdaad niet positief. Had echt gehoopt dat MS dat wel had zien aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:09
Ik zit te twijfelen of ik een surface laptop 7 ga aanschaffen. Meest van de tijd kijk ik alleen naar mijn email, nos.nl en tweakers. Dat zou hij moeten kunnen denk ik. Als extra zou ik af een toe een game willen spelen en dit zou ik willen doen door een game stream aan te slingeren die ik op een proxmox machine in een virtuele windows machine aan zet. Nou zie ik dat mensen daarvoor moonlight op de client voor gebruiken. Er is een arm versie. Heeft iemand hier ervaringen mee of dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:35
Zijn er ondertussen nog meer positieve en negatieve ervaringen mbt de ARM variant?
Ik heb nog nog een SP6 die aan vervanging toe is.

Ik rij veelal woonwerk met de motor, en dan is de SP wel een super formaat, schuif je zo ergens tussen. Nu zit ik alleen te twijfelen tussen de 10 en de 11, ik doe geen gekke dingen. Meeste is office apps, cloud bases dingen en wat foto/video bewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
vanisher schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:44:
Zijn er ondertussen nog meer positieve en negatieve ervaringen mbt de ARM variant?

Ik rij veelal woonwerk met de motor, en dan is de SP wel een super formaat, schuif je zo ergens tussen. Nu zit ik alleen te twijfelen tussen de 10 en de 11, ik doe geen gekke dingen. Meeste is office apps, cloud bases dingen en wat foto/video bewerken.
De Snapdragon processor maakt de Surface Pro 11 eindelijk tot de volwaardige tablet-PC die de Surface Pro altijd had moeten zijn. Met name standby tijd, en het feit dat nu de tablet écht in slaapstand gaat als je de type cover dichtdoet is een verademing tegenover de Intel-modellen t/m de 10. Ik heb te vaak meegemaakt dat ik een hete blazende Surface Pro met een grotendeels lege batterij in mijn tas had nadat ik 'm een uur eerder daarin had gestopt.
Het was de hoge prijs (minimaal 1979 euro voor tablet en toetsenbord/pen) die me weg heeft gehouden. Voor mij is het de 14 inch Samsung Book4 Edge geworden, wel wat groter qua oppervlak dan de Surface Pro natuurlijk. Maar het prijsverschil is best groot. De Book4 is nu 1350 euro bij MediaMarkt, en je krijgt er gratis een Samsung Galaxy Tab S9 bij. De Surface Pro met vergelijkbare specs (Snapdragon X Elite, OLED-scherm en 512GB opslag) kost 2329 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
vanisher schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:44:

Ik stond op het punt een latitude 7455 te bestellen tot ik merkte dat die geen hdmi aansluiting heeft, de surface mist die ook en dan heb ik copilot+ pc's maar laten varen.

(Usb-c aansluiting voor beamers & schermen zijn nog maar sporadisch te zien en continu een dongle meesleuren vind ik persoonlijk gewoon lastig)

De galaxy book4 edge heeft wel een hdmi aansluiting maar voorlopig max 16gb RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfdaniels
Ja ben ook aan het kijken voor een SL7, maar ik vind ze wel echt aan de prijzige kant. Upgrades naar 32 GB of grotere SSD zijn stevig. Enig idee hoe het normaal zit met kortingen? Hoe lang duurt het bij MS voordat ze daarmee beginnen?

• Of-Aaargh
jfdaniels schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:32:
Ja ben ook aan het kijken voor een SL7, maar ik vind ze wel echt aan de prijzige kant. Upgrades naar 32 GB of grotere SSD zijn stevig. Enig idee hoe het normaal zit met kortingen? Hoe lang duurt het bij MS voordat ze daarmee beginnen?
Reken bij Microsoft zelf maar op heel matige kortingen, zeker niet voordat de Laptop 8 en Pro 12 uitkomen. Als je in het onderwijs werkt of student bent krijg je wel altijd 10% korting, dat is ook waarom ik in eerste instantie naar de Laptop 7 of Pro 11 heb gekeken (voordat de Samsung Galaxy Edge met 512GB Snapdragon X Elite OLED en gratis Galaxy Tab S9 bij de Mediamarkt in de aanbieding kwam voor 1350,-).

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:35
SSD is overigens wel makkelijk te upgraden zie ik net.

• Of-Aaargh
vanisher schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:23:
SSD is overigens wel makkelijk te upgraden zie ik net.
Ja, dat is heel fijn. Bijna plug & play met standaard M2 30mm SSD's. Ik had al een 1TB SSD voor mijn Pro 11 gekocht voordat ik uiteindelijk besloot 'm terug te sturen.

• Blokker_1999
Heb zelf in de Laptop 7 een grotere third party SSD geplaatst en heb sindsdien wel opstartproblemen met het toestel. Als het eenmaal opgestart is, geen enkel probleem. Maar heel vaak een melding dat de SSD niet gevonden kan worden. Nog geen oorzaak gevonden. Het is niet alsof je die SSD slecht kunt plaatsen, en als er effectief een slecht contact zou zijn zou ik verwachten dat de laptop af en toe ook gewoon zou crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04 23:01

The_Scarabial

MTB for life!

Hier nog steeds in bezit van een Surface laptop 1, nog steeds zeer tevreden mee, enige minpuntje is dat nu zo langzamerhand de batterij iets minder begint te worden. Ben aan het kijken naar een vervanger, alleen twijfel nu, omdat de Laptop 7 een ARM chip heeft, is deze twijfel terecht of zou ik de overstap kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
The_Scarabial schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:44:
Hier nog steeds in bezit van een Surface laptop 1, nog steeds zeer tevreden mee, enige minpuntje is dat nu zo langzamerhand de batterij iets minder begint te worden. Ben aan het kijken naar een vervanger, alleen twijfel nu, omdat de Laptop 7 een ARM chip heeft, is deze twijfel terecht of zou ik de overstap kunnen maken?
Dat ligt er aan wat je er zoal mee doet/gaat doen. Kun je daar wat toelichting op geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04 23:01

The_Scarabial

MTB for life!

Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:42:
[...]

Dat ligt er aan wat je er zoal mee doet/gaat doen. Kun je daar wat toelichting op geven?
ja goeie dat was ik ff vergeten in mijn vraag. Voornamelijk licht Office gebruik (mail, excel, word), licht media gebruik (foto, video), en beetje browsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
The_Scarabial schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:57:
[...]

ja goeie dat was ik ff vergeten in mijn vraag. Voornamelijk licht Office gebruik (mail, excel, word), licht media gebruik (foto, video), en beetje browsen.
Voor dat gebruik is de Surface Laptop 7 zeer geschikt, maar het hang ook af van welke apps je gebruikt naast Office en browsers. Office en browsen is geen probleem, Microsoft Office en Edge hebben (uiteraard) een ARM-versie, de meeste andere browsers ook. Foto- en video-editing kan wat lastiger zijn. Als je de Windows-apps (Foto's, Clipchamp) gebruikt is het uiteraard geen probleem. Van Photoshop en Lightroom zijn ook ARM-versies. Dus kijk eerst welke specifieke apps naast Office en browsers je op je huidige laptop hebt staan en kijk of daar ARM-versies van zijn. Veel X64 apps kun je wel draaien in emulatie, maar hou dan rekening met wat trager werken, meer batterijverbuik en meer geluid van de ventilator. Games zijn vaak lastig, de Laptop 7 is geen PC voor gamers.
Overigens is met het verschijnen van de Laptop 7 de Laptop 5 een stuk goedkoper geworden, de Laptop 5 met i7 is nu zo'n 170 euro goedkoper dan de Laptop 7. Wel iets mindere prestaties, meer lawaai, veel mindere accuduur en stand-by tijd, maar compatible voor alle X64 applicaties.
Beperkt je overigens niet tot alleen Microsoft laptops. Ikzelf had al een Microsoft geleverd gekregen toen de aanbieding voor de Samsung Book4 Edge bij de Mediamarkt langskwam (14 inch Snapdragon Elite 16/512GB, OLED scherm voor 1399,- met ook nog een Galaxy Tab S9 gratis). De qua specs vergelijkbare Surface Laptop 7 kost 1650,- (of 2000,- voor de Surface Pro als je ook OLED wil). Ik heb dus de Microsoft teruggestuurd en ben nu erg blij met mijn Samsung laptop en tablet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievl
Ik heb voor werk een tijdje de 15 inch Surface Laptop 7 getest en nu de 13 inch. Heerlijke devices. Ik werk vooral in Office en dus in de browser of met Outlook als app, nergens last van. Lange batterijduur, stil. Ik ga zoals het er nu voor staat niet meer terug naar x64.

In mijn vakantie even Civilization 6 geïnstalleerd om te proberen en die draaide op de SL7 ook zonder problemen ondanks emulatie. Vond ik knap, want de Surface Pro 7+ die ik voorheen had, had het best moeilijk als ik eenmaal een paar honderd beurten had gespeeld.

Enige nadeel voor mij is dat het scherm wel touch maar geen stylus ondersteunt. Geen idee waarom ze die keuze hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
arievl schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:23:

Enige nadeel voor mij is dat het scherm wel touch maar geen stylus ondersteunt. Geen idee waarom ze die keuze hebben gemaakt.
Ja, dat vond ik ook zonde, de vorige Laptops ondersteunden nog wel de Surface Pen. Ik vrees dat die keuze een kwestie van product placement was, om het onderscheid met de Surface Pro voldoende groot te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievl
Of-Aaargh schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:36:
[...]

Ja, dat vond ik ook zonde, de vorige Laptops ondersteunden nog wel de Surface Pen. Ik vrees dat die keuze een kwestie van product placement was, om het onderscheid met de Surface Pro voldoende groot te houden.
Is dat een kwestie van drivers en ondersteuning of zou het scherm gewoon geen actieve stylus ondersteunen? Want in geval van het eerste kan het nog toegevoegd worden als er veel vraag naar komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
arievl schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:17:
[...]

Is dat een kwestie van drivers en ondersteuning of zou het scherm gewoon geen actieve stylus ondersteunen? Want in geval van het eerste kan het nog toegevoegd worden als er veel vraag naar komt.
Zoals Microsoft het zegt:
"Unfortunately, the Surface Laptop (7th edition) does not support Surface Pen. Based on customer feedback and usage patterns, we focused on improving the most utilized features by our customers, including touchscreen display, which now boasts 120Hz refresh rate, HDR technology, and supporting 10-finger touch functionality". Kleine middelvinger naar de klant dus, want op de Surface pro kunnen ze wel een 120Hz scherm met een pen digitizer zetten. Verwacht dus maar niet dat het ooit zal komen op de Laptop 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
Patch Tuesday is gepasseerd en mijn laptop is daardoor weer uitgeschakeld geweest met als gevolg dat deze opnieuw niet wenste op te starten. Gisterenavond dan maar een ticketje gelogd bij Corsair, om te zien of zij een idee hebben en vanochtend nog eens op zoek gegaan op het internet

Kom ik een interessante reddit post tegen waarin iemand eenzelfde probleem beschrijft als wat ik heb, alleen in extremere vorm, met regelmatig een BSOD erbij, maar wel met een schijf van een andere fabrikant. En er komen nog enkele mensen melden, sommige dat zij hetzelfde ervaren, anderen dat het bij hen zonder problemen werkt. Als je alles bij elkaar legt krijg je dan ook ineens een beeld dat erop lijkt te wijzen dat Gen 3 SSDs geen enkel probleem zijn voor de Surface Laptop 7, maar Gen 4 SSDs een karakteristiek lijken te hebben waar de laptop niet van houdt, mogelijks stroomverbruik. En niet enkel de SL7, 1 iemand kwam ook met een Dell Snapdragon laptop hetzelfde probleem tegen.

Als je er aan denkt om je SSD te vervangen, wees gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwerfkei
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-04 17:29
Ik ben geïnteresseerd in de Surface laptop 7 15 inch. Nu lees ik dat het scherm erg reflecterend is is. Hoe ervaren jullie dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
zwerfkei schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:45:
Ik ben geïnteresseerd in de Surface laptop 7 15 inch. Nu lees ik dat het scherm erg reflecterend is is. Hoe ervaren jullie dat?
Het scherm spiegelt heel erg. Het is met name vervelend met een raam in je rug, of als er net een lamp in je scherm reflecteert. Of buiten, maar ik gebruik mijn laptops nooit buiten. Maar de spiegeling is niet anders dan de vorige Surface Laptops of de Surface Pro, of veel andere tablets, telefoons of laptops met een glazen (touch-)scherm. Ik merkte eigenlijk pas toen ik mijn Snapdragon Samsung Book4 Edge kreeg, hoe prettig een glazen scherm met ontspiegelende coating is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:42
The_Scarabial schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:44:
Ik zou aanraden om bijvoorbeeld hier eens te kijken of al jouw apps ondersteund worden: https://windowsonarm.org/

Zelf heb ik nu inmiddels nu een aantal maanden een SP11 en ik kan alle software die ik gebruik er tot nu toe op draaien.
Ik ben begonnen met een SP1, daarna een 2, een 5 en een 7+ (allemaal Intel gebaseerd). Bij deze heb ik voor het eerst een volwaardig "tablet" gevoel in de zin dat ie minder lomp en zwaar is en je veel langer op een acculading kan werken. Dat het vermogen van de adapter van 65 Watt terug gebracht is naar 45 zegt ook wel iets. Daarbij voelt het allemaal gewoon vloeiender en sneller aan en ook nog heerlijk rustig; de fan heb ik nog niet gehoord.

[ Voor 5% gewijzigd door witterholt op 28-10-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:15

ralpje

Deugpopje

RPHN schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:32:
Welke PowerShell modules geven problemen? Zouden niet alle Powershell 'core' modules gewoon moeten werken op ARM?
Ik overweeg de aanschaf van een SP11, maar ben voor m'n werkzaamheden best vaak in PowerShell te vinden. Ik probeer een beetje te bedenken wat er niet zou werken :p

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
ralpje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:10:
[...]

Welke PowerShell modules geven problemen? Zouden niet alle Powershell 'core' modules gewoon moeten werken op ARM?
Ik overweeg de aanschaf van een SP11, maar ben voor m'n werkzaamheden best vaak in PowerShell te vinden. Ik probeer een beetje te bedenken wat er niet zou werken :p
Volgens mij werken alle PowerShell 6.x en PowerShell 7.x modules prima op ARM-spullen. Dat is .NET Core onder water. Heb er goede ervaringen mee op macOS (en Windows 11 virtueel via Parallels).

Modules voor 5.1 (of zelfs ouder, yikes!) werken vanzelfsprekend niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 06-11-2024 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:15

ralpje

Deugpopje

Gr4mpyC3t schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:19:
[...]

Volgens mij werken alle PowerShell 6.x en PowerShell 7.x modules prima op ARM-spullen. Dat is .NET Core onder water. Heb er goede ervaringen mee op macOS (en Windows 11 virtueel via Parallels).

Modules voor 5.1 (of zelfs ouder, yikes!) werken vanzelfsprekend niet.
Mijn daily driver nu is een Mac Pro M2. Daarnaast heb ik een iPad pro die ik wil gaan vervangen door een Surface Pro omdat ik meer cross-platform wil zijn en wel het mobiele gebruik / pengebruik wil. Hence the Surface Pro :) Als alles wat nu op m'n Mac werkt ook op de SP werkt (en dat verwacht ik wel, want Apple Sillicon is ook gewoon ARM) dan zou dat geen probleem moeten zijn.
Morgen maar een SP Plus / 16 / 512 met flex cover met pen ophalen bij Coolblue, een zien hoe dat bevalt.

Iemand nog een iPad Pro 11" met magic keyboard en apple pencil kopen? :p

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-04 16:26

wiz

Connecting the world

Heb al enige tijd een Surface Pro SD X Elite met 32gb ram en 1tb SSD. Uit Amerika gehaald toen ik daar was. Was hier toen nog niet verkrijgbaar. Fantastische machine die tegenwoordig vaker mee op reis gaat dan mijn Dragonfly G3.

Heb eigenlijk nooit echt issues gehad met Windows on Arm .. Al sinds de SPX 1 en 2 niet ... Maar mijn use case is dan ook beperkt tot veel reizen, veel rapportages, veel Excel en PowerBI, veel lees- en naslagwerk ... (Qua game is Asphalt 9 de enige game die ik speel ... en dat draait prima in de emulatie).

(Alleen jammer dat de 32Gb versie enkel in Platinum te krijgen is. Had hem graag in het zwart gehad 8) )

[ Voor 11% gewijzigd door wiz op 15-11-2024 22:05 ]

HP Dragonfly G3 Oled i7-1265U 16Gb 2Tb 5G / Surface Pro SD X Elite Oled 32Gb 2Tb + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
ralpje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:10:
[...]

Nope, ben er al tegengekomen die niet werken. Ik dacht o.a. de active directory modules, of was het exchange online?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deodorex
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 07:13
Ik ontvang volgende week de Surface Pro SD X Elite met 32gb ram en 1tb SSD. Met pen en flex keyboard. Ik heb een beetje dezelfde usecase die wiz hierboven al aangeeft. Veel onderweg, lezen, noteren, word, en gewoon veel dingen tegelijk doen. Game maar weinig meer. Heb trouwens een zwarte skin besteld bij dbrand. Vond het ook jammer dat de 32gb versie alleen in platina was. Dus de mijne krijgt dadelijk direct een makeover. Ben echt benieuwd - heb er veel zin in om de SP 11 te ontvangen en in te stellen. En om er gewoon meer aan de slag te gaan - want ik kom van een Surface Pro 3. Het wordt geweldig!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Deodorex schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:00:
Ik ontvang volgende week de Surface Pro SD X Elite met 32gb ram en 1tb SSD. Met pen en flex keyboard. Ik heb een beetje dezelfde usecase die wiz hierboven al aangeeft. Veel onderweg, lezen, noteren, word, en gewoon veel dingen tegelijk doen. Game maar weinig meer. Heb trouwens een zwarte skin besteld bij dbrand. Vond het ook jammer dat de 32gb versie alleen in platina was. Dus de mijne krijgt dadelijk direct een makeover. Ben echt benieuwd - heb er veel zin in om de SP 11 te ontvangen en in te stellen. En om er gewoon meer aan de slag te gaan - want ik kom van een Surface Pro 3. Het wordt geweldig!!!
Benieuwd naar je eerste bevindingen :-)

HP Dragonfly G3 Oled i7-1265U 16Gb 2Tb 5G / Surface Pro SD X Elite Oled 32Gb 2Tb + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:13
uberhaupt nieuwsgierig naar echte bevindingen. Binnenkort ook een nieuwe laptop/tablet aan te schaffen en twijfel tussen de LT7 en pro.
Voordeel van de LT7 is voor mij dat hij iets groter scherm heeft (zou dan de grootste nemen), mobiliteit is niet echt een ding daar ik met de auto ga. En dat ik hem makkelijker op schoot kan hebben.
De pro daarentegen heeft de mogelijkheid om er op te schrijven en ik hou van schrijven (daarom een supernote naast me). Het zou mooi zijn om dat in 1 apparaat te hebben bij meetings maar daar had ik de Ipad ooit voor bedoeld en dat schrijft voor geen meter (ivt supernote/remarkable).

Dus of de LT7 en schrijven op de supernote. Of een Pro en die met meetings meenemen en daar dan op schrijven. Moet het schrijven wel fijn werken

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deodorex
wiz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:05:
[...]

Benieuwd naar je eerste bevindingen :-)
Ja, de verwachte leverdatum is 5 december. Hoop dat ik hem dan krijg want ze moesten hem backorder bestellen. Heeft best wel een tijdje geduurd. Gelukkig ben ik een geduldig iemand. Ik zal zeker mijn bevindingen hier plaatsen, in alle details en met de nodige usecase(s) voor mij. Dus, zoals in de woorden van Han Peekel, wordt vervolgd…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
Als ik dit weekend de tijd vind zal ik me misschien eens voor een eerste keer aan een user review wagen, en ik nodig mede eigenaars uit om hetzelfde te doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Voor iedereen met een Windows op Snapdragon ARM64 install, Spotify voor ARM64 is te downloaden op

https://download.scdn.co/SpotifyFullSetupARM64.exe

(Tidal en Qobuz zijn er helaas nog niet voor ARM64)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Verder wat alternatieve locaties voor apps die al in ARM64 te krijgen zijn ...

https://armrepo.ver.lt/

https://www.windowscentra...ntial-windows-on-arm-apps

[ Voor 32% gewijzigd door wiz op 04-12-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Ook handig ... De laatste Qualcomm Adreno Graphics drivers v31.0.82.0 – Beta
(even een accountje aanmaken)

https://www.qualcomm.com/...napdragon-x-elite-devices

https://softwarecenter.qu...m/Windows_Graphics_Driver

CHANGELOG
• WebNN developer preview enablement
• Performance optimizations in AI hub models and other models
• Enable extended support for R9G9B9E5_SHAREDEXP

Game Stability Improvements
• Helldivers 2
• Last Epoch
• Black Myth: Wukong & Benchmark Tool
• Ark Survival Ascended BodyCam
• Jagged Alliance
• Need For Speed Heat
• Undisputed
• Shadow of Doub
• Kerbal Space Program 2
• Signalis
• Baldur's Gate 3
• Valheim

Game Performance Improvements
• Grand Theft Auto IV
• Dota 2
• Space Engineers
• Among Us
• Heroes of the Storm
• Warcraft III
• Diablo III
• Forge of Empires
• Garena DNF
• World War Z
• God of War
• Crysis
• Genshin Impact
• Starfield
• Diablo 4
• Hogwarts Legacy

App Stability & Performance Improvements
• Fidelity Active Trader Pro
• DaVinci Resolve
• Adobe After Effects
• iQiyi Video

[ Voor 79% gewijzigd door wiz op 04-12-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

wiz schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:03:
Heb al enige tijd een Surface Pro SD X Elite met 32gb ram en 1tb SSD. Uit Amerika gehaald toen ik daar was. Was hier toen nog niet verkrijgbaar. Fantastische machine die tegenwoordig vaker mee op reis gaat dan mijn Dragonfly G3.

Heb eigenlijk nooit echt issues gehad met Windows on Arm .. Al sinds de SPX 1 en 2 niet ... Maar mijn use case is dan ook beperkt tot veel reizen, veel rapportages, veel Excel en PowerBI, veel lees- en naslagwerk ... (Qua game is Asphalt 9 de enige game die ik speel ... en dat draait prima in de emulatie).

(Alleen jammer dat de 32Gb versie enkel in Platinum te krijgen is. Had hem graag in het zwart gehad 8) )
Ben er alleen nog steeds niet uit of ik het Flex keyboard (haptic/bluetooth/iets zwaarder) nu echt fijner vind dan het Pro Business keyboard ... Heb ze beiden en de tijdsverdeling is momenteel echt 50/50 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodorex
Korte update: heb deze week niets ontvangen. De leverdatum is verplaatst naar 12 december. Dus ik moet nog even geduld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Deodorex schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:20:
Korte update: heb deze week niets ontvangen. De leverdatum is verplaatst naar 12 december. Dus ik moet nog even geduld hebben.
Hè halen zeg … Kan me voorstellen dat je hier niet op zat te wachten, die vertraging…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Tip: Check even in de Task Manager bij Architecture of Onedrive (automatisch) in de Arm64 editie geinstalleerd wordt. Bij mij was het de x86 versie ..

Even een bezoekje aan Choose between the 64-bit, 32-bit, and ARM version of OneDrive - Microsoft Su... en daar de ARM64 editie downloaden corrigeerde dat ...

Ik kwam er eigenlijk achter omdat op de Surface Pro 11 Onedrive maar bleef synchroniseren (ik sync data via Onedrive tussen mijn Dragonfly en Surface Pro en terug) ... Handmatige update naar de echte ARM64 versie fixte dat ...

[ Voor 17% gewijzigd door wiz op 07-12-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deodorex
wiz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:57:
[...]

Hè halen zeg … Kan me voorstellen dat je hier niet op zat te wachten, die vertraging…
Komt goed - donderdag komt ie (althans is de verwachte leverdatum). En met deze echt wel donkere dagen voor Kerst, komt ie als geroepen. Nu lees ik wel dat Microsoft een Lunar Lake versie van de Surface Pro will uitbrengen begin 2025. De snapdragon voor mijn gebruik levert denk ik geen problemen op. Er is ondertussen al veel verschenen op ARM. Maar goed, heb er zin in! Ik laat wel wat weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:34
Sinds enkele weken blije eigenaar van een Surface Laptop 7 13 inch editie. Ben voor de Plus CPU gegaan, aangezien het niet echt een primair toestel is, en enkel voor licht gebruik (Office, Browsing).

Heb een nieuwe SSD apart besteld, de Corsair P310 1TB (via Amazon, die is daar nu erg in afslag). Ben benieuwd of de installatie ervan vlot gaat verlopen :).

Afgelopen dagen heb ik het device intensief gebruikt, heel de dag lang in de browser zitten werken met Youtube op (voor muziek, maar video draait natuurlijk ook). Tot nu toe kom ik op die manier toch op een 15-tal uren battery life. Wat een heerlijkheid! En ik kan de laptop ook aangenaam op mijn schoot gebruiken wanneer ik in de zetel zit.

Ben erg tevreden over mijn device!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Styxxy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:44:
Sinds enkele weken blije eigenaar van een Surface Laptop 7 13 inch editie. Ben voor de Plus CPU gegaan, aangezien het niet echt een primair toestel is, en enkel voor licht gebruik (Office, Browsing).

Heb een nieuwe SSD apart besteld, de Corsair P310 1TB (via Amazon, die is daar nu erg in afslag). Ben benieuwd of de installatie ervan vlot gaat verlopen :).

Afgelopen dagen heb ik het device intensief gebruikt, heel de dag lang in de browser zitten werken met Youtube op (voor muziek, maar video draait natuurlijk ook). Tot nu toe kom ik op die manier toch op een 15-tal uren battery life. Wat een heerlijkheid! En ik kan de laptop ook aangenaam op mijn schoot gebruiken wanneer ik in de zetel zit.

Ben erg tevreden over mijn device!
Ai ai ai, ik wens je success met die SSD, maar heb zelfs een slechte ervaring met Corsair in mijn SL7, al was dat wel een andere reeks, de P600 mini. Zelf uiteindelijk een andere SSD gekocht van Sabrent en die werkt sindsdien probleemloos.

Het wisselen van de SSD is evenwel een fluitje van een cent. De 4 voetjes verwijderen, de schroeven losdraaien en dan de bodem erafhalen en de SSD is direct zichtbaar en met dezelfde bit los te maken als de andere 4 schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Weet iemand of het verschil in resolutie tussen de Laptop 7 (2736 X 1824) en de Pro 7 (2880 X 1920) echt een verschil maakt in dagelijks gebruik? (Door de verschillende schermformaten is dat namelijk een verschil van 65ppi (201 ppi versus 266 ppi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:34
Blokker_1999 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:51:
[...]
Ai ai ai, ik wens je success met die SSD, maar heb zelfs een slechte ervaring met Corsair in mijn SL7, al was dat wel een andere reeks, de P600 mini. Zelf uiteindelijk een andere SSD gekocht van Sabrent en die werkt sindsdien probleemloos.

Het wisselen van de SSD is evenwel een fluitje van een cent. De 4 voetjes verwijderen, de schroeven losdraaien en dan de bodem erafhalen en de SSD is direct zichtbaar en met dezelfde bit los te maken als de andere 4 schroeven.
Ik had het gelezen, maar deze ssd zou wel supported zijn. Ik ga het er op wagen, als íe niet werkt in mijn SL7 kan ik die wel in een ander device gebruiken :D.

Yep, dat was mijn eerste zoektoch voor ik de SL7 h ad besteld, hoe makkelijk de SSD te vervangen was. Ik vond de meerprijs van de opties bij Microsoft nu niet bepaald verantwoord... Een SSD vervangen kan ik wel zelf voor de fractie van de prijs dat MS vraagt voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Ik heb er een 2tb WD SN770M inzitten. Tot nu toe geen probleem mee gehad :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Deodorex schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:46:
[...]

Komt goed - donderdag komt ie (althans is de verwachte leverdatum). En met deze echt wel donkere dagen voor Kerst, komt ie als geroepen. Nu lees ik wel dat Microsoft een Lunar Lake versie van de Surface Pro will uitbrengen begin 2025. De snapdragon voor mijn gebruik levert denk ik geen problemen op. Er is ondertussen al veel verschenen op ARM. Maar goed, heb er zin in! Ik laat wel wat weten!
En? ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deodorex
Tja, ik heb hem nog niet ontvangen. 12 december was de leverdatum. Ik hoop dat ie volgende week toch binnenkomt. Daarna begint op ons werk de Kerstvakantie, en dan zal ik in januari pas een pakketje kunnen ophalen. Ik hoop dus op komende week. Even duimen dan. Duim duim (dit maar even zo, door gebrek aan emojis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Deodorex schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:07:
Tja, ik heb hem nog niet ontvangen. 12 december was de leverdatum. Ik hoop dat ie volgende week toch binnenkomt. Daarna begint op ons werk de Kerstvakantie, en dan zal ik in januari pas een pakketje kunnen ophalen. Ik hoop dus op komende week. Even duimen dan. Duim duim (dit maar even zo, door gebrek aan emojis).
Ai balen zeg .. Ik Duin met je mee 🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene_Seq
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:11
Ik heb mijn Surface Pro 11 binnen en hiervoor ook een Corsair MP600 mini 2TB besteld. Weet iemand of ik hiervoor nog een speciale thermal pad / kit nodig heb? Zo ja, welke zou goed passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Gene_Seq schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:45:
Ik heb mijn Surface Pro 11 binnen en hiervoor ook een Corsair MP600 mini 2TB besteld. Weet iemand of ik hiervoor nog een speciale thermal pad / kit nodig heb? Zo ja, welke zou goed passen?
Deze https://www.amazon.nl/Hea...&pd_rd_i=B0CD3CVZ15&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Deodorex schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:07:
Ik hoop dat hij uiteindelijk gearriveerd is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodorex
wiz schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:49:
[...]

Ik hoop dat hij uiteindelijk gearriveerd is? ;)
Ja, dus niet. Dustin liet weten dat ze volgende week pas konden leveren. Maar ja, dan is de plek waar ik werk gesloten ivm de Kerstvakantie. Maw: het wordt in de week 6 januari (althans: "I believe it when I see it"). Wel heb ik het flex keyboard ontvangen een tijdje terug. Dus ik kan alvast oefenen met typen zonder computer. En ik moet je zeggen, dat toetsenbord voelt best lekker aan. Ben benieuwd naar de echte ervaring. Hoe dan ook, bedankt voor het navragen, maar ik moet, (of ondertussen wij) :)nog even geduld hebben. Heel fijne feestdagen voor jou en voor iedereen hier op Tweakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Poeh balen zeg …

Ondertussen staat mijn 100gb aan strips (Alle Storm, Trigië, Yoko Tsuno, Carthago etc etc) op de Surface en is Covers (striplezer) geïnstalleerd… Laat de kerst maar komen 😂

Fijne dagen allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodorex
wiz schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:48:
Poeh balen zeg …

Ondertussen staat mijn 100gb aan strips (Alle Storm, Trigië, Yoko Tsuno, Carthago etc etc) op de Surface en is Covers (striplezer) geïnstalleerd… Laat de kerst maar komen 😂

Fijne dagen allemaal!
Oh ja, ik herinner me Storm. Die strip las ik ook in mijn jongere jaren. Trigië heb ik ook van gehoord - en wel eens vroeger zien liggen in de lokale bibliotheek. Is van dezelfde tekenaar toch, Don Lawrence? Om die op je Surface Pro met 120hz en Oled scherm te lezen moet heerlijk zijn. Ik ga eens neuzen op internet of ik ergens een aflevering van Storm kan vinden. Fijne Kerstdagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
Gene_Seq schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:45:
Werkte de MP600 bij jouw zonder problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
By the way, iemand ervaring met paper like screen protectors op een surface device? Begin meer en meer zin te krijgen om naast de SL7 ook een SP aan te kopen om op te kunnen schrijven, maar schrijven op glas gaat gewoon niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Blokker_1999 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:43:
By the way, iemand ervaring met paper like screen protectors op een surface device? Begin meer en meer zin te krijgen om naast de SL7 ook een SP aan te kopen om op te kunnen schrijven, maar schrijven op glas gaat gewoon niet goed.
Ik heb zelf een Brotect matte screenprotector op mijn Samsung Tab S9, die net zo'n spiegelend scherm heeft.
Ook te krijgen voor SP11
Voordelen: Het verhelpt heel goed de weerspiegeling van het scherm, je ziet geen vingerafdrukken, en het schrijven met de pen voelt een stuk fijner.
Nadelen: het contrast wordt wat minder, en door de refractie van het licht ziet bv. tekst er wat korreliger uit. En het opbrengen kan lastig zijn: veel meer oppervlak waar een stofje onder kan komen tijdens het aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gene_Seq
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:11
Dankje. Ik heb hem besteld.
Blokker_1999 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:09:
[...]

Werkte de MP600 bij jouw zonder problemen?
Laat ik weten zodra ik de thermal kit heb ontvangen. Probeer dan ook de ssd te clonen zodat ik niet alles opnieuw moet inrichten. KYP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Ok, voorlopig alleen voor die-hards die de Canary builds van W11 testen .. Maar wel een teken dat Microsoft X64 compatibilieit serieus neemt ... :-)

Microsoft Implements New Prism:
Windows on ARM Gets Major Gaming Boost with Prism Update

https://windowsonarm.org/...00-4b5f-a707-28a2a7888da9

Pagina: 1 2 Laatste