Ik ben benieuwd hoe ARM zich in 2025 ontwikkelt op Windows 11. Het ziet er inderdaad naar uit dat Microsoft er serieus werk van maakt.
Tsjah, niet de eerste keer? Wie herinnert er zich de iOS en Android bridges nog die ze aan het ontwikkelen waren voor hun telefoon platform?
Als eigenaar van een SL7 en, sinds dit weekend, SP11 hoop ik natuurlijk dat het geen dode platformen zijn.
Als eigenaar van een SL7 en, sinds dit weekend, SP11 hoop ik natuurlijk dat het geen dode platformen zijn.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
net even de base install op mijn SL7 naar de canary build gezet en 27764 binnengehaald. Horizon crashed nog altijd van zodra de spelwereld wordt geladen, en hoewel Shadow of the Tomb Raider zijn benchmark nu iets stabieler lijkt te draaien dan voorheen, blijft dat rond de 20FPS draaien met stuttering bij de audio weergave. Geen grote verbeteringen duswiz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:45:
Ok, voorlopig alleen voor die-hards die de Canary builds van W11 testen .. Maar wel een teken dat Microsoft X64 compatibilieit serieus neemt ... :-)
Microsoft Implements New Prism:
Windows on ARM Gets Major Gaming Boost with Prism Update
https://windowsonarm.org/...00-4b5f-a707-28a2a7888da9
En nog altijd geen Recall te zien in mijn opties
Qualcomm heeft nu op de CES ook een Snapdragon X CPU aangekondigd voor de onderkant van de markt, voor alle entry-level laptops. Met de nieuwe X1-26-100 maakt dit het ARM platform weer een stukje levensvatbaarder ....Deodorex schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:27:
Ik ben benieuwd hoe ARM zich in 2025 ontwikkelt op Windows 11. Het ziet er inderdaad naar uit dat Microsoft er serieus werk van maakt.
https://www.thurrott.com/...evel-snapdragon-x-pc-chip
https://www.windowscentra...comm-snapdragon-x-ces2025
Met de nieuwe X1-26-100 komt het aantal Snapdragon X CPU modellen nu op 9
HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022
Kom maar op met die Snapdragon X Surface Go 5!wiz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:07:
[...]
Qualcomm heeft nu op de CES ook een Snapdragon X CPU aangekondigd voor de onderkant van de markt, voor alle entry-level laptops. Met de nieuwe X1-26-100 maakt dit het ARM platform weer een stukje levensvatbaarder ....![]()
https://www.thurrott.com/...evel-snapdragon-x-pc-chip
https://www.windowscentra...comm-snapdragon-x-ces2025
Met de nieuwe X1-26-100 komt het aantal Snapdragon X CPU modellen nu op 9
Alsof de plus en elite zulke krachtige systemen zijn ...
Is de Surface er nu eigenlijk al?Deodorex schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:27:
HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022
Je zult het niet geloven. Ja en nee. De Surface Pro 11 is inmiddels verstuurd maar ligt sinds de Kerstvakantie te wachten in een DHL-depot voor uitlevering. Best wel frusterend want ik kan er zo naartoe rijden maar ik of mijn werkgever, heeft geen afhaalkaartje ontvangen. En de verstuurder van het pakket laat op dit moment ook even niets van zich horen. Dus we staan "on hold".

Update: als ik de tijdlijn van DHL moet geloven dan krijg ik hem morgen (dinsdag) binnen.Deodorex schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:50:
[...]
Je zult het niet geloven. Ja en nee. De Surface Pro 11 is inmiddels verstuurd maar ligt sinds de Kerstvakantie te wachten in een DHL-depot voor uitlevering. Best wel frusterend want ik kan er zo naartoe rijden maar ik of mijn werkgever, heeft geen afhaalkaartje ontvangen. En de verstuurder van het pakket laat op dit moment ook even niets van zich horen. Dus we staan "on hold".Gek gedoe allemaal, zeg. Ik houd jullie op de hoogte.
En….binnen? Hoe is ie?Deodorex schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:12:
[...]
Update: als ik de tijdlijn van DHL moet geloven dan krijg ik hem morgen (dinsdag) binnen.Kan niet wachten. Ik houd jullie op de hoogte!
Ik durf bijna niet meer te posten hier. Ik heb hem nog steeds niet binnen. En dat is geen grap. Inmiddels met alle partijen contact opgenomen. Het apparaat ligt gewoon in het depot hier in de buurt (te volgen via track en trace) maar blijkbaar is er een fout in het distributieproces. En fin, wat een klucht.

Ik zie dat steeds vaker gebeuren helaas .. Ik heb een pakje verstuurd naar Amerika dat nu al een week in Nederland ligt te wachten op "clearance by a government agency" voor het uberhaupt de grens over mag richting de USA ....
En ook een pakje dat ligt te wachten op het moment dat ik mijn invoerrechten betaal .. Maar niemand weet hoeveel dat is en waar het verzoek om betaling naartoe is ....
En ook een pakje dat ligt te wachten op het moment dat ik mijn invoerrechten betaal .. Maar niemand weet hoeveel dat is en waar het verzoek om betaling naartoe is ....

Ondertussen de SSD ook geïnstalleerd. Was op zich niet erg moeilijk met het juiste materiaal (iFixit setje). Tot nu toe geen enkele issues opgemerkt bij gebruik laptop; werkt erg vlot.Styxxy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:44:
Heb een nieuwe SSD apart besteld, de Corsair P310 1TB (via Amazon, die is daar nu erg in afslag). Ben benieuwd of de installatie ervan vlot gaat verlopen.
Voor 85€ SSD van 1TB ipv een erg hoge upgrade-fee bij Microsoft.
Straks een Pro 11 SD Elite 16GB / 512GB ophalen in Leuven bij de Fnac.
Daar was hij een week geleden in de aanbieding voor 1007 EUR.
Dus ik ga de wondere wereld van Arm ook betreden op Windows gebied.
Van mijn werk heb ik al een Macbook pro 2024, op hardware vlak een geweldig apparaat.
Het moet de opvolger worden van mijn SP4 die nu echt dreigt te overlijden. Het scherm staat bol van de uitgezette accu en bij hoog CPU gebruik treden er matrix effecten op
.
Is het nog steeds mogelijk een local account op te zetten ipv een Microsoft Account?
Daar was hij een week geleden in de aanbieding voor 1007 EUR.
Dus ik ga de wondere wereld van Arm ook betreden op Windows gebied.
Van mijn werk heb ik al een Macbook pro 2024, op hardware vlak een geweldig apparaat.
offtopic:
Op OS vlak daarentegen
.
Op OS vlak daarentegen

Het moet de opvolger worden van mijn SP4 die nu echt dreigt te overlijden. Het scherm staat bol van de uitgezette accu en bij hoog CPU gebruik treden er matrix effecten op
Is het nog steeds mogelijk een local account op te zetten ipv een Microsoft Account?
Nu de accu van mijn Surface Pro 5 na 6,5 jaar trouwe dienst erg slecht wordt en de pen het begeven heeft overweeg ik deze te vervangen voor een Surface Pro 11 of iPad Pro 13. Doeleinden zijn vooral het lezen van kranten (Trouw/FD, wat dat betreft heeft de iPad de voorkeur), Tweakers/Reddit lezen en een beetje Excel.
Weet iemand misschien of het originele Surface dock werkt op de Surface Pro 11? Dat zou voor mij wel een flinke pré zijn voor de Surface Pro namelijk
Weet iemand misschien of het originele Surface dock werkt op de Surface Pro 11? Dat zou voor mij wel een flinke pré zijn voor de Surface Pro namelijk
Beste allemaal,
Ik heb mijn Surface Pro 11 32gb eindelijk ontvangen. En ik moet zeggen, al het wachten was het waard. Lekker snel, scherp scherm en lekker stil. Ben nu alles aan het updaten. De komende dagen zal zeker meedoen aan allerlei discussies hier - zeker ook omdat Microsoft vandaag de Lunar Lake van de Surface Pro variant lanceert (althans dat dacht ik). Maar voor nu ga ik weer effe verder met alles instellen. Tot snel
Ik heb mijn Surface Pro 11 32gb eindelijk ontvangen. En ik moet zeggen, al het wachten was het waard. Lekker snel, scherp scherm en lekker stil. Ben nu alles aan het updaten. De komende dagen zal zeker meedoen aan allerlei discussies hier - zeker ook omdat Microsoft vandaag de Lunar Lake van de Surface Pro variant lanceert (althans dat dacht ik). Maar voor nu ga ik weer effe verder met alles instellen. Tot snel
Je kunt de compatibiliteit hier checken Het Surface-dockingstation en functies identificeren - Microsoft OndersteuningSirhc_95 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:12:
Nu de accu van mijn Surface Pro 5 na 6,5 jaar trouwe dienst erg slecht wordt en de pen het begeven heeft overweeg ik deze te vervangen voor een Surface Pro 11 of iPad Pro 13. Doeleinden zijn vooral het lezen van kranten (Trouw/FD, wat dat betreft heeft de iPad de voorkeur), Tweakers/Reddit lezen en een beetje Excel.
Maar in principe geldt dat alle nieuwe docks voor alle Surface modellen vanaf de 3 tot aan de nieuwste modellen werken. Alleen de eerste dockingstations (waar je hem schuin insteekt) zijn niet compatibel.
NB Er zijn ook third party docks zoals deze https://www.amazon.nl/Sur...rosoft/dp/B0CKV9WBBY?th=1
[ Voor 5% gewijzigd door wiz op 31-01-2025 09:29 ]
Windows neemt met ARM processor veel meer ruimte op C: dan met Intel??
Graag jullie ervaringen!
Op de nieuwe Samsung SAMSUNG Galaxy Book4 Edge van mijn vrouw heb ik de 500 GB SSD verdeeld in een Windows partitie van ca. 100 GB en de rest voor de data op D:. Precies zoals bij haar oude Lenovo laptop.
Tot mijn teleurstelling is de C-schijf nu meer dan 90% 'vol' terwijl er nauwelijks programma's zijn geïnstalleerd. Weghalen van hiberfil.sys en beperken grootte pagefile.sys geven nu wat lucht, de ruimte blijft erg krap.
Op mijn PC met Intel chip heb ik hetzelfde gedaan met een 120 GB C-schijf en daar heb ik nog 50% ruimte vrij terwijl ik flink wat programma's heb geïnstalleerd.
Met Windirstat als Admin gedraaid zie ik deze mappen op de Samsung laptop als grootste:
91 GB C: totaal
39 GB Windows op mijn PC 20 GB
35 GB Program Files op mijn PC 14 GB
7 GB System Volume op mijn PC 1 GB
4 GB Users op mijn PC 20 GB
Het gaat mij om de grootte van de Windows en program Files mappen, is die bij iedereen zo groot?
De enige map die misschien daaruit weg kan is WinSxS, maar daarmee schiet ik ook nog niet veel op.
Ik ben tevreden met de programma's die nu op haar C-schijf staan, maar ik durf oude update bestanden etc. toch nog niet zomaar weg te gooien. Schijfopruiming incl. systeembestanden biedt geen oplossing.
Heeft iemand een suggestie? Of moet ik de C partitie gewoon maar vergroten?
Ben zeer benieuwd!
Graag jullie ervaringen!
Op de nieuwe Samsung SAMSUNG Galaxy Book4 Edge van mijn vrouw heb ik de 500 GB SSD verdeeld in een Windows partitie van ca. 100 GB en de rest voor de data op D:. Precies zoals bij haar oude Lenovo laptop.
Tot mijn teleurstelling is de C-schijf nu meer dan 90% 'vol' terwijl er nauwelijks programma's zijn geïnstalleerd. Weghalen van hiberfil.sys en beperken grootte pagefile.sys geven nu wat lucht, de ruimte blijft erg krap.
Op mijn PC met Intel chip heb ik hetzelfde gedaan met een 120 GB C-schijf en daar heb ik nog 50% ruimte vrij terwijl ik flink wat programma's heb geïnstalleerd.
Met Windirstat als Admin gedraaid zie ik deze mappen op de Samsung laptop als grootste:
Het gaat mij om de grootte van de Windows en program Files mappen, is die bij iedereen zo groot?
De enige map die misschien daaruit weg kan is WinSxS, maar daarmee schiet ik ook nog niet veel op.
Ik ben tevreden met de programma's die nu op haar C-schijf staan, maar ik durf oude update bestanden etc. toch nog niet zomaar weg te gooien. Schijfopruiming incl. systeembestanden biedt geen oplossing.
Ben zeer benieuwd!
Heb de oplossing niet, maar vraag me vooral af waarom je überhaupt partities maakt?Black Tern schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:35:toon volledige bericht
Windows neemt met ARM processor veel meer ruimte op C: dan met Intel??
Graag jullie ervaringen!
Ben zeer benieuwd!
Have you tried turning it off and on again?
Ik vind het handig om alle data op aparte partitie te houden. Eenvoudige back up naar een externe schijf.
De programma's hoef je echt te back-uppen, van een stel programma zet ik de instellingen ook op D:
De programma's hoef je echt te back-uppen, van een stel programma zet ik de instellingen ook op D:
Aha, in mijn beleving was partitioneren handig voor het defragmenteren op HDD’s. Maar hé, ieder zo zijn wensen.Black Tern schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:59:
Ik vind het handig om alle data op aparte partitie te houden. Eenvoudige back up naar een externe schijf.
Misschien Windows er gewoon eens opnieuw installeren met een versie vanuit Microsoft? Ik herken het in ieder geval niet op mijn eigen Windows 11 ARM-machine.
Dank, hoe groot zijn jouw mappen Windows en Program Files, om het kwantitatief te houden?
Er staat nogal wat van Samsung op, en dat wil ik (nog) niet kwijt.Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:22:
[...]
Misschien Windows er gewoon eens opnieuw installeren met een versie vanuit Microsoft? Ik herken het in ieder geval niet op mijn eigen Windows 11 ARM-machine.
Windows map: ~22 GBBlack Tern schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:35:
Dank, hoe groot zijn jouw mappen Windows en Program Files, om het kwantitatief te houden?
Program Files (gecombineerd): ~15 GB
Systeem is geïnstalleerd in december 2024 en draait nu op Windows 11 Enterprise 24H2. Dus ongeveer twee maandjes oud. Staan wat Office-applicaties op en wat andere software dat ik nodig heb.
Hé, bij jou op ARM systeem dus vergelijkbaar met mijn Intel-chip PC en veel lager dan de Samsung Book4.
Dankjewel voor het delen.
Ik dacht nog dat het misschien in emulatiesoftware zat, maar die zal er bij jou toch ook bij zitten.
Geeft hoop dat ik het kan opschonen. Ik wacht nog even af of er meer reacties komen.
Ik dacht nog dat het misschien in emulatiesoftware zat, maar die zal er bij jou toch ook bij zitten.
Geeft hoop dat ik het kan opschonen. Ik wacht nog even af of er meer reacties komen.
Ik denk dat een flink deel van jouw grotere omvang ligt aan de specifieke Samsung software. Samsung heeft bv. een heel eigen instellingenmenu toegevoegd aan Windows, en een boel toegevoegde apps, soms dubbelop met standaard Windows toepassingen (bv. Gallery, Notes, Pass, Smart Switch, Smart Things....).Black Tern schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:08:
Hé, bij jou op ARM systeem dus vergelijkbaar met mijn Intel-chip PC en veel lager dan de Samsung Book4.
Zóveel?
Ca. 2 x zoveel GB's in de mappen Windows en Program Files?
Ik begin te begrijpen waarom er soms zo geklaagd wordt over bloatware als dit zou kloppen!
Dank voor suggestie @Of-Aaargh
Ca. 2 x zoveel GB's in de mappen Windows en Program Files?
Ik begin te begrijpen waarom er soms zo geklaagd wordt over bloatware als dit zou kloppen!
Dank voor suggestie @Of-Aaargh
En? Hoe gaan de wittebroodsweken?Deodorex schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:50:
Beste allemaal,
Hallo! Het gaat fantastisch. Alles gaat lekker vlot en werkt prima. Zelfs met een oude HP printer die ik thuis heb, kan ik wireless printen. Bij mijn workflow ondervind ik geen problemen met ARM.Misschien eentje: Cisco VPN voor ARM - is die inmiddels geupdate? Maar dit is geen onoverkomelijke horde. Dus alles bij elkaar ben ik zeer tevreden met mijn Surface Pro 11. Heerlijk ding! Ik hoef niet meer terug naar Intel. Hoe gaat het hier?
cisco-secure-client-win-arm64-5.1.3.62-core-vpn-predeploy-k9.msiDeodorex schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:58:
Oh ja, het scrollen bij webpagina's of ...het lezen van Storm strips (Trigië heb ik ik ook inmiddels binnen) gaat lekker soepel.
Cisco AnyConnect Download | XBASE Technologies: https://www.xbase.com/ac/
Volgens mij werkt deze volledig native ... Als je het aandurft deze van een non-Cisco site te downloaden. Maar lijkt wel 100% legit te zijn ....
(Zit alleen geen connect before login in, mocht je dat nodig hebben .. )
En dan is er ook deze nog: https://mirror.wide-net.org/pub/any/
anyconnect-win-arm64-4.10.08029-predeploy-k9.zip
[ Voor 14% gewijzigd door wiz op 11-02-2025 14:30 ]
Bedankt voor deze informatie, Wiz. Zal straks op mijn gemak de links kritisch bekijkeken.wiz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:25:
[...]
cisco-secure-client-win-arm64-5.1.3.62-core-vpn-predeploy-k9.msi
Cisco AnyConnect Download | XBASE Technologies: https://www.xbase.com/ac/
Volgens mij werkt deze volledig native ... Als je het aandurft deze van een non-Cisco site te downloaden. Maar lijkt wel 100% legit te zijn ....
(Zit alleen geen connect before login in, mocht je dat nodig hebben .. )
En dan is er ook deze nog: https://mirror.wide-net.org/pub/any/
anyconnect-win-arm64-4.10.08029-predeploy-k9.zip
Fantastisch! De VPN verbinding is helemaal gelukt. Bedankt voor de tip!
Wat kan ik nog meer vertellen Ik ben geen gamer. Maar laatst probeerde ik Angry Birds 2 (gedownload vd Windows Store). De kleuren geweldig. Wat me echter het meest opviel was het geluid. Alsof je er echt inzat. Is dat nu wat ze zeggen een "immersive experience"? Je hoort van alles van alle kanten. Hebben jullie misschien ook een andere game tip waarbij dit het geval is?
Wat kan ik nog meer vertellen Ik ben geen gamer. Maar laatst probeerde ik Angry Birds 2 (gedownload vd Windows Store). De kleuren geweldig. Wat me echter het meest opviel was het geluid. Alsof je er echt inzat. Is dat nu wat ze zeggen een "immersive experience"? Je hoort van alles van alle kanten. Hebben jullie misschien ook een andere game tip waarbij dit het geval is?
Ik heb dit ook even geprobeerd en ben inderdaad ook positief verrast door het geluid.Deodorex schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:16:
Fantastisch! De VPN verbinding is helemaal gelukt. Bedankt voor de tip!
Ook muziek klinkt nogal goed voor zo'n klein apparaat. Helemaal in vergelijking met mijn SP4.
Het Flex toetsenbord is trouwens erg fijn. Blij dat ik dat nog op de kop kon tikken voor een leuk bedrag.
Heeft iemand de Lunar Lake variant van de Surface Pro 11 besteld? Ik ben benieuwd naar de eerste indrukken. Niet dat ik wil switch van ARM naar Intel (de snapdragon werkt prima voor mijn taken), maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Ik ben ook wel benieuwd, vooral naar de prestaties van de Surface Laptop 7 Lunar Lake variant eigenlijk en dan met name accu. Ze geven zelf aan dat de accu net zo lang mee gaat, maar kan het me niet voorstellen.Deodorex schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:51:
Heeft iemand de Lunar Lake variant van de Surface Pro 11 besteld? Ik ben benieuwd naar de eerste indrukken. Niet dat ik wil switch van ARM naar Intel (de snapdragon werkt prima voor mijn taken), maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Ben zelf in de markt voor een nieuwe laptop (momenteel 9 jaar oude Dell XPS 4k). Maar ik twijfel of ik nog wacht op een nieuwe generatie X Elite processor (X2), of alsnog voor de huidige X Elite (of Lunar) ga.
Ik denk dat de tweede X Elite generatie nog wel tot het einde van dit jaar op zich laat wachten. De huidige X Elite bevalt mij prima. Ik mis Intel niet. Maar als je programma's gebruikt die alleen op Intel draaien, dan is Lunar Lake de logische keuze. Moet je alleen wat meer centen meebrengen. Ik heb begrepen dat ze duurder zijn dan de Snapdragons.Majesty schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:40:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd, vooral naar de prestaties van de Surface Laptop 7 Lunar Lake variant eigenlijk en dan met name accu. Ze geven zelf aan dat de accu net zo lang mee gaat, maar kan het me niet voorstellen.
Ben zelf in de markt voor een nieuwe laptop (momenteel 9 jaar oude Dell XPS 4k). Maar ik twijfel of ik nog wacht op een nieuwe generatie X Elite processor (X2), of alsnog voor de huidige X Elite (of Lunar) ga.
Dat zou goed kunnen ja, zo lang mogelijk de huidige Snapdragon generatie verkopen natuurlijk.Deodorex schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:45:
[...]
Ik denk dat de tweede X Elite generatie nog wel tot het einde van dit jaar op zich laat wachten. De huidige X Elite bevalt mij prima. Ik mis Intel niet. Maar als je programma's gebruikt die alleen op Intel draaien, dan is Lunar Lake de logische keuze. Moet je alleen wat meer centen meebrengen. Ik heb begrepen dat ze duurder zijn dan de Snapdragons.
Voor mijn gebruik zou ARM ook prima werken denk ik, voornamelijk browser werk met Spotify/Proton VPN/Slack/Signal en wat Microsoft applicaties.
Ik ga de komende tijd met vergelijkingen tussen Lunar Lake en X Elite nog wel even afwachten
Ik zag een leak van de Dell ontwikkelplannen voor hun 2025 laptops inclusief de ARM versies. Ze verwachten dat ze eerste samples van de nieuwe Snapdragon chips in het midden van 2025 ontvangen en daarna hun product kunnen voorbereiden, het lijkt dat ze in Q4 2025 op hun vroegst een nieuwe laptop met de nieuwe generatie klaar kunnen hebben. Dus ja aan het einde van het jaar lijkt mij ook reeel.Deodorex schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:45:
[...]
Ik denk dat de tweede X Elite generatie nog wel tot het einde van dit jaar op zich laat wachten. De huidige X Elite bevalt mij prima. Ik mis Intel niet. Maar als je programma's gebruikt die alleen op Intel draaien, dan is Lunar Lake de logische keuze. Moet je alleen wat meer centen meebrengen. Ik heb begrepen dat ze duurder zijn dan de Snapdragons.
De opvolger zou in het 3nm TSMC process gemaakt worden en de verwachting is dat er een snleheidswinst behaald wordt van 10-20%. Daarnaast zal hij zuiniger zijn en betere grafische capaciteiten hebben.
Maar er gaan ook geruchten rond in verband met NVIDIA, die zouden ook een ARM chip ontwikkelen, vooral op het grafische vlak zou dat een verbetering worden.
Ik ben blij dat ik niet gewacht heb. Mijn Yoga slim 7x laptop is lekker snel en in mijn workflow ben ik slechts een echt probleem tegen gekomen (VirtualBox werkt niet). Ik hoop dat dit snel wordt opgelost. De akkuduur is echt heel goed en de fan noise is ook bijzonder weinig te horen. Hij is muisstil bij dagelijks gebruik.
Oh, die ontwikkeling bij Dell wist ik niet. Dus einde dit jaar begin volgendejaar nieuwe Snapdragon X chips. Top! Ja,van de Arm ontwikkeling bij NVIDIA had ik gehoord. Er wordt dus aardig aan de weg getimmerd in Arm land. Met de software zit het, althans voor mij, ook wel snor. En voor degenen die nieuwsgierig zijn kunnen deze site eens bezoeken https://armrepo.ver.lt/ (Native software voor Arm op Windows). Is misschien al een keer op dit draaadje geplaatst. Dan nu nogmaals.Fred13 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:33:toon volledige bericht
[...]
Ik zag een leak van de Dell ontwikkelplannen voor hun 2025 laptops inclusief de ARM versies. Ze verwachten dat ze eerste samples van de nieuwe Snapdragon chips in het midden van 2025 ontvangen en daarna hun product kunnen voorbereiden, het lijkt dat ze in Q4 2025 op hun vroegst een nieuwe laptop met de nieuwe generatie klaar kunnen hebben. Dus ja aan het einde van het jaar lijkt mij ook reeel.
De opvolger zou in het 3nm TSMC process gemaakt worden en de verwachting is dat er een snleheidswinst behaald wordt van 10-20%. Daarnaast zal hij zuiniger zijn en betere grafische capaciteiten hebben.
Maar er gaan ook geruchten rond in verband met NVIDIA, die zouden ook een ARM chip ontwikkelen, vooral op het grafische vlak zou dat een verbetering worden.
Ik ben blij dat ik niet gewacht heb. Mijn Yoga slim 7x laptop is lekker snel en in mijn workflow ben ik slechts een echt probleem tegen gekomen (VirtualBox werkt niet). Ik hoop dat dit snel wordt opgelost. De akkuduur is echt heel goed en de fan noise is ook bijzonder weinig te horen. Hij is muisstil bij dagelijks gebruik.
Ik zag hier https://www.xda-developer...snapdragon-x-elite-gen-2/ nog informatie over de volgende generatie Qualcomm chips. De genoemde getallen lijken me wel aan de hoge kant maar misschien is het wel hun doelstellling. Zijn in elk geval mooie verbeteringen.
/f/image/eWxkuoXGnXqPmYbqeWANwXJu.png?f=fotoalbum_large)
Kan iemand hier voor mij een snelle test doen? Ik wil denk ik voor de Pro 11 gaan met oled, maar wil alleen zeker weten dat Windows in deze vorm goed mijn pianotooltje emuleert. Zou iemand voor me kunnen kijken of onderstaande driver goed installeert en je de app kan openen? De app doet verder weinig dan naar je browser gaan voor de juiste website. Als iemand dat kan doen, fantastisch. 
https://pianomarvel.com/download
https://pianomarvel.com/download
Top! Thanks. De rest is alleen een kabeltje aan je piano hangen en in je Surface Pro 11. Als hij de driver pakt en de tool opent, geeft dat wel genoeg vertrouwen. Ik denk dat ik voor de Pro 11 Elite ga in platinum, met 512GB en de pen erbij in het grijs. Dat is dan bij elkaar 1632 euro op Amazon momenteel, wat me wel een aardige prijs lijkt.Deodorex schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:24:
Hallo,
Zojuist geprobeerd - app gedownload en geïnstalleerd (op de Surface Pro 11 Snapdragon X Elite). Kan de app openen - via firefox kom ik dan bij een aanmeldmenu. De foto is de app op mijn Surface Pro 11:
[Afbeelding]
Als er effectief drivers nodig zijn, dan kan het natuurlijk wel problematisch worden en wordt het ook moeilijk om te testen. De installer zal dan mogelijks wel netjes akkoord gaan, maar de drivers zullen mogelijks niet geladen kunnen worden daar een aRM based Windows geen x64 drivers kan laden.
Hm, goed punt. Het enige wat ze zelf noemen is dat het een "plugin" is. Maar ja, ik denk dat dan de enige optie hem via Amazon bestellen is en retourneren binnen 30 dagen als dit niet gaat, right? Ik ga niet 1632 euro betalen voor een Go 2-vervanging die niet doet waar ik nu de Go 2 nog alleen maar voor gebruik, hahaha.Blokker_1999 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:37:
Als er effectief drivers nodig zijn, dan kan het natuurlijk wel problematisch worden en wordt het ook moeilijk om te testen. De installer zal dan mogelijks wel netjes akkoord gaan, maar de drivers zullen mogelijks niet geladen kunnen worden daar een aRM based Windows geen x64 drivers kan laden.
Edit: ik heb daarnaast een FP90x, maar als ik de instructies voor zijn voorganger mag geloven, moet dat via usb ook geen gedoe geven, of ik mis iets?If you are using a PC or a Mac, you can click the "Launch Web App" link above to log in to the piano practice area. You should receive a prompt to download a software plugin. If you did not receive a prompt, you can download the appropriate plugin from the links below.
https://support.roland.co...-Connecting-to-a-Computer1. Connect the FP-90 to your computer using a standard USB cable. The FP-90 is "Class Compliant" so you don't need to install a USB driver on your computer for it to communicate correctly.
[ Voor 18% gewijzigd door ap3nr0ts op 28-02-2025 12:43 ]
Die foto is de Bing Image of the Day van gisteren. Draai je toevallig ook de Dynamic Theme app?Deodorex schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:24:
Hallo,
Zojuist geprobeerd - app gedownload en geïnstalleerd (op de Surface Pro 11 Snapdragon X Elite). Kan de app openen - via firefox kom ik dan bij een aanmeldmenu. De foto is de app op mijn Surface Pro 11:
[Afbeelding]
Ik weet niet hoe het heet (nu dus waarschijnlijk wel), maar ik heb inderdaad een Bing dinges die elke dag een mooie nieuwe foto voor me klaarzet op het bureaublad.witterholt schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:37:
[...]
Die foto is de Bing Image of the Day van gisteren. Draai je toevallig ook de Dynamic Theme app?
Op dit moment is de Surface Pro 11 Elite met 1TB SSD in totaal 1521 euro op Amazon.de.ap3nr0ts schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:35:
[...]
Top! Thanks. De rest is alleen een kabeltje aan je piano hangen en in je Surface Pro 11. Als hij de driver pakt en de tool opent, geeft dat wel genoeg vertrouwen. Ik denk dat ik voor de Pro 11 Elite ga in platinum, met 512GB en de pen erbij in het grijs. Dat is dan bij elkaar 1632 euro op Amazon momenteel, wat me wel een aardige prijs lijkt.
Fun, het toetsenbord is in het Spaans, en de doos van de Surface zag eruit alsof hij in een vuilnisbak heeft gezeten. Ik test even mijn usecase uit, maar ik vind die voor zo'n bedrag erg jammer. Dan maar weer chatten en mailen met Amazon.
Sinds vandaag ook van de partij met een nieuwe Surface 7 laptop. De 512GB versie kost evenveel als de 256GB versie dus dat was prima. Vervolgens het halve land door want bij elke grote rode winkel werd ik na reserveren van een apparaat vantevoren (want volgens de app op voorraad) afgepoeierd met "geen voorraad". Ik wilde per se de blauwe, maar zelfs zilvergrijs was er niet meer.
Toen naar zo'n grote blauwe winkel, die had 'm wel. Enfin, ik heb hem. Wat een prachtig apparaat! Ik kom van jarenlang Asus Zenbooks af, dat vond ik altijd al mooi, maar allemaal wat traag en de build is nogal fragiel (de halve laptop deukt in bij het typen).
Ik zoek nog wel een passende (en waar mogelijk OEM) sleeve, iemand er al eentje voor de 13,8 inch met positieve ervaringen en pasvorm?
Toen naar zo'n grote blauwe winkel, die had 'm wel. Enfin, ik heb hem. Wat een prachtig apparaat! Ik kom van jarenlang Asus Zenbooks af, dat vond ik altijd al mooi, maar allemaal wat traag en de build is nogal fragiel (de halve laptop deukt in bij het typen).
Ik zoek nog wel een passende (en waar mogelijk OEM) sleeve, iemand er al eentje voor de 13,8 inch met positieve ervaringen en pasvorm?
:strip_exif()/f/image/iEl7yWIyS9lidW0pVPjnmmyE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er fantastisch uit. Geniet ervan!
Heb je nu zo’n ding aangesloten op een x86 systeem? Dan zou je kunnen kijken wat de hardware id’s zijn en of daar drivers voor zijn.ap3nr0ts schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:35:
[...]
Top! Thanks. De rest is alleen een kabeltje aan je piano hangen en in je Surface Pro 11. Als hij de driver pakt en de tool opent, geeft dat wel genoeg vertrouwen. Ik denk dat ik voor de Pro 11 Elite ga in platinum, met 512GB en de pen erbij in het grijs. Dat is dan bij elkaar 1632 euro op Amazon momenteel, wat me wel een aardige prijs lijkt.
Toevallig afgelopen week nog wat aangesloten op een arm van een klant. De leverancier had geen drivers, maar door wat rond te zoeken uiteindelijk wel wat gevonden.
Is het een usb naar serieel converter wellicht?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ondanks de vuilnisbakdoos heb ik hem wel even eruit gehaald en geprobeerd. Zonde om niet te doen natuurlijk. Het werkte al met de piano zonder plugin installeren überhaupt.ZeRoC00L schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:39:
[...]
Heb je nu zo’n ding aangesloten op een x86 systeem? Dan zou je kunnen kijken wat de hardware id’s zijn en of daar drivers voor zijn.
Toevallig afgelopen week nog wat aangesloten op een arm van een klant. De leverancier had geen drivers, maar door wat rond te zoeken uiteindelijk wel wat gevonden.
Is het een usb naar serieel converter wellicht?
Wel alles teruggestuurd naar Amazon al zondag. Als je me een Spaans toetsenbord opstuurt en een doos die al vies is bij aankomst, ben je geen klandizie van 1632 euro waard. Toetsenbord opnieuw besteld bij Microsoft (helaas de enige met dezelfde aanbieding), en de tablet bij Coolblue. Komt vandaag binnen!
Edit: het is trouwens een algemene USB-driver die hij gebruikt, lijkt het op. Dus hij pakte eigenlijk de piano - die herkend werd in de web-app - zonder verder iets te hoeven doen. Nice. Om je vraag echt te beantwoorden, haha.
[ Voor 8% gewijzigd door ap3nr0ts op 03-03-2025 11:00 ]
Klopt, was bij mij ook. Heb hen er op gewezen dat ze nergens aangeven wat de layout is op de pagina en dat MS ook geen goede oplijsting heeft van productcodes (die wel op de pagina staat) en de bijhorende layout. Kan dus goed zijn dat jij het toetsenbord hebt dat enkele maanden terug bij mij heeft gestaan en ondertussen mogelijks al enkele andere potentiele eigenaars is gepasseerd. Al was de doos bij mij nog wel verzegeld en in goede staat.ap3nr0ts schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:43:
Fun, het toetsenbord is in het Spaans, en de doos van de Surface zag eruit alsof hij in een vuilnisbak heeft gezeten. Ik test even mijn usecase uit, maar ik vind die voor zo'n bedrag erg jammer. Dan maar weer chatten en mailen met Amazon.
Same! De doos van het toetsenbord was gewoon pristine. Die van de Surface zelf was dus bijzonder vies.Blokker_1999 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:09:
[...]
Klopt, was bij mij ook. Heb hen er op gewezen dat ze nergens aangeven wat de layout is op de pagina en dat MS ook geen goede oplijsting heeft van productcodes (die wel op de pagina staat) en de bijhorende layout. Kan dus goed zijn dat jij het toetsenbord hebt dat enkele maanden terug bij mij heeft gestaan en ondertussen mogelijks al enkele andere potentiele eigenaars is gepasseerd. Al was de doos bij mij nog wel verzegeld en in goede staat.
Hallo,
Ik drop hier even een vraagje. Ik probeer mijn Surface Pro 11, ARM, te casten (Windows knop + K) naar een Samsung TV. De TV wordt gevonden, en ik selecteer om te verbinden, zie op de TV dat er wordt getracht de verbinding tot stand te brengen maar het lukt (steeds) niet. Echter, via een oudere Intel laptop die ik nog had liggen, kan ik wel gelijk verbinding maken en streamen. Is dit misschien een Arm dingetje? Wat denken jullie?
Ik drop hier even een vraagje. Ik probeer mijn Surface Pro 11, ARM, te casten (Windows knop + K) naar een Samsung TV. De TV wordt gevonden, en ik selecteer om te verbinden, zie op de TV dat er wordt getracht de verbinding tot stand te brengen maar het lukt (steeds) niet. Echter, via een oudere Intel laptop die ik nog had liggen, kan ik wel gelijk verbinding maken en streamen. Is dit misschien een Arm dingetje? Wat denken jullie?
Ik laat hier ook even een vraag achter. Ik probeer de driver voor de Canon printer te installeren maar die stopt telkens als ik hem wil openen. Zou dit kunnen komen door ARM?
Ah sich niet zo’n ramp, print ik wel vanaf m’n telefoon maar toch wat gek..
Zijn er hier nog mensen die van een 15,6" (in mijn geval XPS 15 9550 4k) zijn overgestapt naar de 15" Surface Laptop 7? Ben benieuwd wat jullie van het verschil in de ratio vinden. Heb hier volgens mij ook nog geen 15" eigenaren voorbij zien komen?
Also: ik heb een grijze variant in real life gezien (zou zelf voor de zwarte gaan) maar tijdens het snel testen (in de mediamarkt) merkte ik dat scrollen op Tweakers in Microsoft Edge botervloeiend ging, maar in Firefox best wel stotterend.
Toen ik naar deze website ging zag ik ook dat hij niet op 120hz draaide: https://www.testufo.com/
Na wat nader onderzoek lijkt het erop dat Firefox niet om kan gaan met een variabele refreshrate. Iemand ervaring mee?
Also: ik heb een grijze variant in real life gezien (zou zelf voor de zwarte gaan) maar tijdens het snel testen (in de mediamarkt) merkte ik dat scrollen op Tweakers in Microsoft Edge botervloeiend ging, maar in Firefox best wel stotterend.
Toen ik naar deze website ging zag ik ook dat hij niet op 120hz draaide: https://www.testufo.com/
Na wat nader onderzoek lijkt het erop dat Firefox niet om kan gaan met een variabele refreshrate. Iemand ervaring mee?
Ongetwijfeld. Software kan men nog door een emulatielaag proberen te duwen, maar drivers moeten wel voor het platform zijn gemaakt. Anders werken ze niet.pixels66 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:54:
Ik laat hier ook even een vraag achter. Ik probeer de driver voor de Canon printer te installeren maar die stopt telkens als ik hem wil openen. Zou dit kunnen komen door ARM?
Vanwege problemen met de ogen heb ik expliciet voor de 15" gekozen, en door voorgaande ervaring met een Surface Book (1st gen) had ik al ervaring met de 3:2 beeldverhouding, en ik vind het een verademing ten opzichte van 16:9. Heb persoonlijk de verhouding van 16:9 altijd ergerlijk gevonden want het is gewoon een aspect ratio wat niet ontwikkeld is voor computergebruik, maar simpelweg is overgenomen uit de TV wereld en wat, zeker op een laptop met de veelgebruikte resolutie van 1920x1080 vaak te smal is om 2 vensters naast elkaar te zetten terwijl 1 enkele app net het probleem heeft van te veel white space over te laten.Majesty schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:24:
Zijn er hier nog mensen die van een 15,6" (in mijn geval XPS 15 9550 4k) zijn overgestapt naar de 15" Surface Laptop 7? Ben benieuwd wat jullie van het verschil in de ratio vinden. Heb hier volgens mij ook nog geen 15" eigenaren voorbij zien komen?
Is inderdaad een Arm dingetje. Hebt het op de SPX nog niet aan de praat, maar ook de Lenovo SPX van mijn vrouw heeft er last van. Mijn oude (onvolprezen) Dragonfly G3 heeft geen enkele moeite met castenDeodorex schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:08:
Hallo,
Nou, casten blijkt wel prima te werken met de MS Display adapter. Laatst een pp presentatie geoefend met mijn dochter - zij moest presenteren voor school. Ging uitstekend. Dus, er is een work around. Weet wel niet hoe het met nieuwe TV's gaat. Die van mij is toch al een redelijk aantal jaren oud. Heeft iemand ook proberen te casten naar een redelijk nieuwe TV?
Projecteren van een SL7 naar een LG C1 gaat zonder problemen
Volgens mij komt dat omdat de MS Display Adapter werkt met Miracast, waarvan de implementatie in Windows sowieso standaard is. Misschien moet ik me er opnieuw eens in verdiepen .. Stream de laatste tijd eigenlijk voornamelijk vanaf een Android deviceDeodorex schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:40:
Nou, casten blijkt wel prima te werken met de MS Display adapter. Laatst een pp presentatie geoefend met mijn dochter - zij moest presenteren voor school. Ging uitstekend. Dus, er is een work around. Weet wel niet hoe het met nieuwe TV's gaat. Die van mij is toch al een redelijk aantal jaren oud. Heeft iemand ook proberen te casten naar een redelijk nieuwe TV?
Ik hoop dat dit de opvolgers van de Surface Go en Laptop Go gaan zijn, met de gepresenteerde midrange specs. Maar ik vrees voor 'Pro' prijzen van fiks meer dan 600 euro.Deodorex schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:01:
De nieuwe Surface Pro 12 is gelekt. Nu alleen de prijs nog. Zie hier
En hier voor de nieuwe Surface Laptop
Ja, ik vrees het ook. Ik geloof niet lager dan 800 of 900€. Vandaag worden ze gepresenteerd. Ik ben benieuwd.Of-Aaargh schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 06:58:
[...]
Ik hoop dat dit de opvolgers van de Surface Go en Laptop Go gaan zijn, met de gepresenteerde midrange specs. Maar ik vrees voor 'Pro' prijzen van fiks meer dan 600 euro.
Voor diegenen die Flipboard gebruiken ... :-)
https://flipboard.com/@wditters/surface-authority-4ogmlcs3y
https://flipboard.com/@wditters/surface-authority-4ogmlcs3y
Heb die ook overwogen ter vervanging van mijn Dragonfly G3 .. Maar is uiteindelijk een HP Elitebook Utra 1Gi geworden ... Toegang houden tot beide platformen (ARM en Intel) was toch iets te belangrijk ...Deodorex schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:06:
Ziet er fantastisch uit. Geniet ervan!
Oef, vanaf eur 980 voor de 'budget' Surface Pro (zonder toetsenbord en pen) en 1099,- voor de 'budget' 13 inch laptop. Pittige prijzen voor instapmodellen met de afgeknepen Snapdragon X. Ik vrees het ergste voor de verkoopcijfers. Niet interessant voor particulieren, tenzij je Microsoft-adept bent.Deodorex schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:19:
[...]
Ja, ik vrees het ook. Ik geloof niet lager dan 800 of 900€. Vandaag worden ze gepresenteerd. Ik ben benieuwd.
Dat zijn inderdaad pittige prijzen! Ik was er al een beetje bang voor. Jammer - na de zomer zullen ze wel gaan dalen. Maar dan gaan we toch al langzaam toe naar de opvolger van de Snapdragon X Elite. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen use case en budget. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn de de Surface Pro 12 inch aantrekkelijk vinden voor de prijs.Of-Aaargh schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:31:
[...]
Oef, vanaf eur 980 voor de 'budget' Surface Pro (zonder toetsenbord en pen) en 1099,- voor de 'budget' 13 inch laptop. Pittige prijzen voor instapmodellen met de afgeknepen Snapdragon X. Ik vrees het ergste voor de verkoopcijfers. Niet interessant voor particulieren, tenzij je Microsoft-adept bent.