X2 elite schijnt dat de cpu 50% sneller multitasking aankan en 0,8 Ghz hogere kloksnelheid en de GPU boost is 23% beter. Het stroomverbruik bij mixed gebruik zal ook + 40% beter zijn, maar bij zware apps of games zal dat wellicht flink afnemen en vergelijkbaar uitkomen als met de X1 qua batterij duur.
Een voorbeeld De witcher 3 op de X1 Elite die op 1920x1080 en gemiddelde kwaliteit is ingesteld met v-sync draait tussen de 30 en 40 frames en met de X2 ergens tussen de 35 en 45 frames uitkomen.
Een spel als company of heroes kun je tot 3 uur spelen op 50% helderheid van het scherm met gemiddelde instellingen op de surface pro 11. De wticher 2 uur op 50% helderheid maar dat speel je op de batterij en zal de frame rate met 2-3% afnemen en dat is netjes als je dat vergelijk met handheld met AMD Z1 extreme.
Je kan overigens een FSR gebruiken die de frames verhoogt die in games zitten en Surface pro 11 ondersteunt het net zoals met een andere techniek lossless scaling gebruikt waarbij je veel meer settings kunt instellen, maar werkt soms ook tegen icm met emulatie. Dus je kan bij bepaalde games er meer frames uitkauwen.
De vraag is dan wat wil je met je tablet en dan is de X1 wellicht in de aanbieding nu goedkoper met blackfriday in november dan de X2 elite tenzij je gaat voor een laptop.
Als het puur office is en soms wat foto's bewerken dan zou ik sowieso gaan voor de surface pro 11 x plus met 10 cores. Die is in single en multi gelijkwaardig en wil je soms ook games spellen dan kan dat op beide in combinatie met lossless scaling alleen zal die op de elite beter qua frames zijn mede doordat de gpu als ik het goed heb meer overclocked is en icm met processor standaard en boost de prestatie op rond de 20%.
bij normaal gebruik merk ik geen verschil tussen de x plus of x elite en denk dan aan surfen, soms een foto bewerken en werken met een lichte tekenprogramma waarmee ik alles kan en tekstverwerken en lezen. Het verschil zit in games en oled scherm.
[
Voor 54% gewijzigd door
Noresponse op 09-10-2025 11:40
]