Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:21
t_captain schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:50:
Als er een situatie ontstaat waar iemand de gezamenlijke woning gebruikt als een instrument om de ex bij wijze van sprke te gijzelen, dan kan een kantonrechter inderdaad verkoop afdwingen.

Daarvoor vindt wel een belangenafweging plaats. Het recht op eigendom (en de bijbehorende keuzevrijheid over wat er met je eigendom moet gebeuren) is een zwaarwegend rechtsprincipe. Ook het argument dat de woning wordt gebruikt voor eigen bewoning en er geen alternatieve woning is, weegt behoorlijk mee.

Dan moet de andere partner wel wat meer in de schaal leggen dan “ik kan nu geen hypotheek krijgen” met mijn nieuwe levenspartner. Want hoe ongemakkelijk die situatie ook, vaak zijn er alternatieven zoals intrekken bij de nieuwe partner, huren of gewoon een stuk van de hypotheek afbetalen.
Maar de TS heeft al gewoon getekend voor de verkoop he. Zo te horen al weken of maanden geleden aangezien de kopers al aan de max van hun voorbehoud financiering termijn zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:41:
[...]
Je ex heeft gewoon recht op de helft van die 390K voor 2% rente. Het rentevoordeel wat dat oplevert is gewoon geld waard, en zal dus contant gemaakt moeten worden. Oftewel, je zult je ex daar dan voor moeten betalen.

Maar daarnaast, je gaf toch al eerder aan dat je zelf tegen 2% rente maximaal 320.000 euro mag lenen. Je weet het antwoord op die vraag dan toch allang?
Je kan dit natuurlijk ook afkopen. Ik heb mijn het rentevoordeel gegeven aan mijn ex, dat ondertekend bij de hypotheekverstrekker, zodat zij in de woning kon blijven wonen. Het financiele voordeel voor haar hebben we onderling / met de boedel verrekend.

/Edit: laat maar. Heb de OP gelezen, gezien er een contactverbod is tussen de TS en zijn/haar ex zal dit niet aan de orde zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 21-06-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 01:32

thof

FP ProMod
t_captain schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:29:
[...]

Woning staat op twee namen, geen huwelijk of samenlevingscontract. Dan zijn beide eigenaren nodig om tot verkoop te komen. Tot verkoop of uitkoop is je ex gewoon voor de helft eigenaar van woning en van hypotheekschuld.

Dwang tot verkoop is in principe niet mogelijk.De ene eigenaar staat niet boven de ander.
Heb het niet meer scherp, maar is het huis samen gekocht en is er evenredig veel ingelegd (eigen vermogen) van beide kanten en hebben beide ook evenveel afgelost? Zou dat dan nog uitmaken in hoe het huis verdeeld kan worden? Ik heb er even gauw op gezocht en vond dit:
Uit elkaar met koophuis zonder samenlevingscontract
Zijn jullie niet getrouwd, hebben jullie geen samenlevingscontract, maar wel samen een huis gekocht? Jullie verdelen het huis dan in dezelfde verhouding als jullie inbreng. Vaak zal dit 50/50 zijn, maar het kan ook best zijn dat jij bijvoorbeeld meer dan je ex-partner hebt geïnvesteerd. Deze inbreng zou je dan moeten terugkrijgen als je ex-partner je uitkoopt of bij verkoop van de woning.
Bron: uitelkaar.nl
Maar komt er eigenlijk op neer... het is maar wat je (achteraf) met elkaar afspreekt... Denk niet dat ze er nog in mee gaat dat jij bv. al 60% eigenaar bent en zij maar 40% ;)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:51

Agent47

I always close my contracts.

@Snoll3bulk Ben je al wat verder in je eventuele beslissing?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snoll3bulk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 11:03
Ik houd jullie op de hoogte. De huidige stand van zaken is dat de kopers afgelopen maandag opnieuw wilden verlengen. Ik had hier geen akkoord op gegeven, waardoor de kopers nu de afwijzing van de bank moesten aantonen. Dit hebben ze niet gedaan, waardoor ze nu vastzitten aan de woning en de financiering rond moeten krijgen.

Lukt dit niet, dan moeten ze een boete betalen van 10% van de koopsom. Ze hebben hiervoor de tijd tot 8 juli.

Een ander scenario is dat ik eventueel een tweede baan zou kunnen nemen via een kennis, voor 8 uur per week. Bij NN mag je in totaal 48 uur inkomen meenemen voor de hypotheek. Zo zou ik het huis eventueel toch kunnen behouden.

[ Voor 38% gewijzigd door Snoll3bulk op 27-06-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:20
Snoll3bulk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:38:
Ik hou jullie op de hoogte. De stand van zaken is nu dat de kopers weer wilde verlengen afgelopen maandag. Ik had geen akkoord gegeven, nu moesten de kopers de afwijzing van de bank aantonen. Dit hebben ze niet gedaan waardoor ze nu dus vast zitten aan de woning en dus de financiering moeten rond krijgen.

Lukt dit niet dan moeten ze een boete betalen van 10% van de koopsom. Ze hebben nu tot 8 juli de tijd.
Ze hebben nu tot 8 juli, want dan is de overdracht bij de notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Eärendil schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:52:
[...]

Ze hebben nu tot 8 juli, want dan is de overdracht bij de notaris?
Klopt, 8 juli is de overdrachtsdatum. En morgen moeten ze de bankgarantie afgeven.

Dus voor mij zou dus het meest positieve zijn, de boete, langer wonen in dit huis, en nog wat langer de tijd hebben om te kijken om de woning op mijn naam te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:28
Een ander scenario is dat ik eventueel een tweede baan zou kunnen nemen via een kennis, voor 8 uur per week. Bij NN mag je in totaal 48 uur inkomen meenemen voor de hypotheek. Zo zou ik het huis eventueel toch kunnen behouden.
Snap dat je in een rottige situatie zit. Maar zelfs al krijg je de hyptheek, wil je in een situatie zitten waarbij je 48 uur moet werken om rond te komen? Vergeet niet dat je dadelijk ook alle andere vaste lasten (van welk huis dan ook) volledig zelf moet gaan betalen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat (ook met bijvoorbeeld kinderen, eten, etc) je alleen meer betaald dan de helft van 2. (Je verbruik van water van douchen is misschien de helft maar als je de wasbak vol lied lopen voor een afwas heb je dat verbruik volledig of je er nu 1 of 2 borden in stopt).

Ik weet nu niet goed of ik je toe moet wensen dat het wel of niet gaat lukken om die hypotheek te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:55
Snoll3bulk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:14:
[...]

Klopt, 8 juli is de overdrachtsdatum. En morgen moeten ze de bankgarantie afgeven.

Dus voor mij zou dus het meest positieve zijn, de boete, langer wonen in dit huis, en nog wat langer de tijd hebben om te kijken om de woning op mijn naam te krijgen.
Gezien je verhaal hier acht ik de kans klein dat je een oplossing gaat vinden waarmee je het huis op jouw naam kunt krijgen. Want als je dat de 1e maand niet lukt, is de kans klein dat je later wel een goede optie gaat vinden. En zelfs als dat lukt zit je met een torenhoge hypotheek/schuld met bijbehorende lasten, terwijl je er tegelijkertijd voor je kinderen wil zijn. Oftewel fulltime werken, dan nog krap zitten en tegelijkertijd nog tijd moeten vinden voor persoonlijke zaken.

Heel cru gezegd denk ik dan ook dat de beste optie voor jou zou zijn dat het huis wel verkocht wordt en je daarna op een normale manier de boel weer op kunt gaan bouwen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 10:30
Ik houd jullie op de hoogte. De huidige stand van zaken is dat de kopers afgelopen maandag opnieuw wilden verlengen. Ik had hier geen akkoord op gegeven, waardoor de kopers nu de afwijzing van de bank moesten aantonen. Dit hebben ze niet gedaan, waardoor ze nu vastzitten aan de woning en de financiering rond moeten krijgen.

Lukt dit niet, dan moeten ze een boete betalen van 10% van de koopsom. Ze hebben hiervoor de tijd tot 8 juli.
Let er wel op dat als deze situatie zich voordoet het koopcontract vaak niet automatisch ontbonden is. Het is een boete voor te laat betalen. Maar het huis is nog steeds verkocht.
Als je rekent : 20% meer uren (van 40 naar 48) zou dan 20% meer loon en dus 20% meer hypotheek kunnen zijn. Dus van 320k naar 384k als je in deze woning blijft. Daarbij de helft van 10% boete van 500k geeft 409k. Terwijl je 445k nodig hebt (390k hypotheek plus 55k voor je ex).

Maar belangrijker : drie kinderen waarvan je er één in huis wil nemen (10 jaar oud oid?), één jonger kind voor 50% (co-ouderschap) en één in het weekend (bezoekregeling, 13 jaar oud oid?) met daarbij een werkweek van 48 uur ? Dat wordt heel veel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 08:58
Controleer ook bij je huidige werkgever of zij wel akkoord gaan met een nevenbaan van 8 uur in de week. Je zit daarmee namelijk op het maximum van de arbeidstijdenwet die voorschrijft dat je over een periode van 16 weken gemiddeld per week maximaal 48 uur mag werken.
Afhankelijk van de baan die je hebt kan dat een probleem vormen omdat dan overwerk -wanneer nodig- eigenlijk niet meer mogelijk is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Eärendil
[...]

Maar op 8 juli ga je dus naar de notaris en moet jij het dus leeg opleveren?

Om de tijdlijn rond te hebben:
  • Paar weken geleden verkocht onder voorbehoud van financiering
  • 24 juni (afgelopen maandag) verliep de deadline voor het voorbehoud, er is geen beroep gedaan op het voorbehoud en de koop is nu dus definitief
  • 8 juli (over 11 dagen): Overdracht aan de nieuwe bewoners (ervan uit gaande dat die de financiering ook echt rond krijgen)
Waar woon jij vanaf 8 juli?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lukt dit niet, dan moeten ze een boete betalen van 10% van de koopsom.
Let op dat die 10% door een rechter gematigd kán worden. Hij is bedoeld als schadeloosstelling voor de kosten die een verkoper eventueel moet maken. Ik zou mijzelf hier niet mee rijk rekenen.

Daarnaast is de boete volgens het standaard koopcontract ook niet automatisch 10%. De boete is 3 promille per dag, met een maximum van 10%. Een weekje vertraging levert dan zeker geen boetebedrag van 10% op.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Question Mark schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Let op dat die 10% door een rechter gematigd kán worden. Hij is bedoeld als schadeloosstelling voor de kosten die een verkoper eventueel moet maken. Ik zou mijzelf hier niet mee rijk rekenen.

Daarnaast is de boete volgens het standaard koopcontract ook niet automatisch 10%. De boete is 3 promille per dag, met een maximum van 10%. Een weekje vertraging levert dan zeker geen boetebedrag van 10% op.
Maar afzien van de koop wel. Maar idd, kan gematigd worden door rechter :
https://www.flib.nl/stand...t-houdt-niet-altijd-stand

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Maar de TS heeft al gewoon getekend voor de verkoop he. Zo te horen al weken of maanden geleden aangezien de kopers al aan de max van hun voorbehoud financiering termijn zitten.
Uit de TS:
Ik en mijn ex vriendin zijn begin februari dit jaar uit elkaar gegaan. 3 dagen daarna schakelde zij al meteen een makelaar in om het huis te verkopen.
Dat is 5 maanden geleden, en zoals @Eärendil al tredend stelde, de TS heeft nog 11 dagen voordat die hoogstwaarschijnlijk de sleutels moet overhandigen. Ik snap helemaal dat dit rot is voor de TS, maar ik denk dat die ook meer dan genoeg tijd heeft gehad om z'n boel op orde te krijgen. Ik weet niet wat er gebeurd is tussen "begin februari" en het begin van dit topic op 15 juni, maar ik heb het idee dat er hier een beetje struisvogelgedrag is vertoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:15
Los van of het huis verkocht gaat worden aan deze koper: ik zou het verkopen en opnieuw beginnen. Je tijd met je kinderen lijkt me waardevoller dan extra werken om een duur huis af te betalen.

Als er een boete komt voor de kopers, dan kun je jouw gedeelte daarvan mooi steken in een nieuw huis. Je maakt veel meer kans op een goed huis met je inkomen en overwaarde dan een gemiddelde alleenstaande.

Daarnaast kan er een nieuwe liefde komen in je leven, waarmee je wellicht een ander huis wilt kopen, omdat deze nieuwe liefde andere woonwensen heeft. Ik zou dit huis dus los laten.

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 20:16
320 hypotheek, en je geeft aan dus 70k "te kort te komen".

70k/ 4.5 (4.5 is een vuistregel), dus kom je ongeveer 15.555 inkomen te kort om het rond te maken.
bij 320k hypotheek is je inkomen ongeveer 70k, dat is op de 4.5 vuistregel.

Zie je mogelijkheden om je salaris te verhogen? Bijvoorbeeld extra uren te draaien, of een promotie te maken?
Nu gaan de lonen dit jaar ongeveer 5% stijgen. Dat brengt je iets dichter bij, maar niet helemaal.

Eventueel kun je dit issue met je werkgever bespreekbaar maken. Afhankelijk van hoe belangrijk rust, stabiliteit voor de organisatie is, zou je misschien een lening kunnen bespreken bij de werkgever, of een loonsverhoging om dit rond te krijgen. Maar een loonsverhoging van 20% is wel fors natuurlijk, maar als je nu bijvoorbeeld 36 uur werkt, en je kunt naar 40, dan is de eerste klap al gemaakt.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:53
Beste TS: de kans is gewoon levensgroot dat je over 2 weken het huis uit moet. Ga alsjeblieft regelen dat je ergens kunt wonen want het kan zomaar dat de overdracht gewoon door gaat heh. Als je kopers gewoon zorgen dat het geld er op 8 juli is dan maakt het dus niks uit dat jij mss dan ineens de hypotheek zelf rond zou kunnen krijgen, er is namelijk een contract waar jij je ook aan moet houden.

Haal je hoofd uit t zand en zorg dat je ergens heen kunt want je gaat gewoon op straat komen te staan binnenkort.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:18
Tja, ik heb nog wel een kartonnen doos en een zeiltje voor TS.....
Het is werkelijk ongelooflijk dat talloze goedbedoelde en legitieme antwoorden in de wind worden geslagen, ik had gehoopt dat de tunnelvisie 'blijven wonen waar ik woon' wel zou verdwijnen, maar meneer wenst vol te houden aan hetgeen hij in zijn openingspost heeft gesteld. Waarom open je dan zo'n topic?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-05 21:54
Fr33z schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:26:
Beste TS: de kans is gewoon levensgroot dat je over 2 weken het huis uit moet. Ga alsjeblieft regelen dat je ergens kunt wonen want het kan zomaar dat de overdracht gewoon door gaat heh. Als je kopers gewoon zorgen dat het geld er op 8 juli is dan maakt het dus niks uit dat jij mss dan ineens de hypotheek zelf rond zou kunnen krijgen, er is namelijk een contract waar jij je ook aan moet houden.

Haal je hoofd uit t zand en zorg dat je ergens heen kunt want je gaat gewoon op straat komen te staan binnenkort.
En die boete valt dan de andere kant op ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik had nog hoop voor TS maar mijn hoop is gevlogen.
Hoop voor je dat het goed komt, maar verzorg alsjeblieft dat je de juiste beslissingen gaat nemen en vooral jezelf niet op kosten gaat jagen.
Want jij zelf maar ook je kinderen zijn daar dan de dupe van

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:07

Qwerty-273

Meukposter

... 48 uur inkomen meenemen voor de hypotheek ...
48 uur werken en alleenstaande ouder (of met co-ouderschap wat eigenlijk het zelfde is als deeltijd alleenstaande ouder als de kinderen tussen de huizen van de ouders ping-pongen). Hoe zie je dat voor je, wie zorgt er dan voor de kinderen?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Fr33z schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:26:

Tja, en zelfs als de kopers zich zouden terug trekken dan is dat als nog maar een redelijk klein uitstel van de executie. Een gezinswoning van 500K in de randstad heeft je makelaar zo een nieuwe koper voor gevonden. Dat wat eigenlijk ook het meest vreemde vind aan dit hele verhaal: waarom is het na 5 maanden nog niet verkocht als je na 3 dagen al tekende dat het verkocht mag worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:24
Yaksa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:48:
Tja, ik heb nog wel een kartonnen doos en een zeiltje voor TS.....
Het is werkelijk ongelooflijk dat talloze goedbedoelde en legitieme antwoorden in de wind worden geslagen, ik had gehoopt dat de tunnelvisie 'blijven wonen waar ik woon' wel zou verdwijnen, maar meneer wenst vol te houden aan hetgeen hij in zijn openingspost heeft gesteld. Waarom open je dan zo'n topic?
Tja, met alle respect maar zelfs op de dag dat je dit plaatst is er weer een tweaker die hier komt aanzetten en gaat vertellen dat het misschien wel lukt met wat extra werk |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Laatst online: 11:13
Het klinkt als een hele nare situatie. Heel veel sterkte de komende tijd.

Het komt op mij over alsof de verkoop van het huis vrijwel zeker doorgaat. Dat is natuurlijk enorm zuur, maar wel realiteit. Het is niet anders.

Hoewel het waarschijnlijk niet zo voelt, is het misschien wel beter zo. Hele lange dagen werken gecombineerd met de zorg voor kinderen is verre van ideaal. Niet voor jou en zeker niet voor de kinderen. Zelfs als je een mooi huis hebt. Uiteindelijk zijn het maar stenen.

Probeer de situatie enigszins te accepteren en te kijken wat nu het beste is om te doen. Voor jou en de kinderen. Misschien toch kijken of er iets in de buurt te koop is, ook al is het maar half zo groot als wat je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:16
President schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 03:58:
[...]

Tja, met alle respect maar zelfs op de dag dat je dit plaatst is er weer een tweaker die hier komt aanzetten en gaat vertellen dat het misschien wel lukt met wat extra werk |:(
Juist expres, om te tonen wat dat zou betekenen. Je moet zoveel uren extra oppakken. Dus die heb je niet meer voor je kinderen.
Dat terwijl je kinderen hebt uit 2 verschillende relaties, dan heb je niet zomaar extra tijd. 3 kinderen die elkaar maar weinig zien, dus je moet thuis zijn als ze bij je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 22:30
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Zij wilde na 3 dagen al het huis in de verkoop gooien toen het uit was. Ik had amper kans om na te denken.

Maar inderdaad, zij komt een huis en verwacht een overwaarde vanuit de woning die nog niet is verkocht. Officieel nog niet. Ze zet mij hierom zeker voor het blok ja.

Ze denkt voornamelijk aan zichzelf als je het zo moet zeggen. Als ik uiteindelijk terecht kom onder een brug boeit het haar nog niet.
Nu ik dit net las moet het toch al langer niet goed hebben gezeten?
Hoe kan de breuk zo als verrassing voor je gekomen zijn?
Het leest alsof er heel wat voorgevallen is tussen jullie, waarom hou je er dan nog rekening mee dat ze je wil helpen met daar te blijven wonen?

Iedere week dat je wacht wordt het huis ook weer meer waard, dus die taxatie kan nog laag zijn als je even wacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:47
Jaer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Nu ik dit net las moet het toch al langer niet goed hebben gezeten?
Hoe kan de breuk zo als verrassing voor je gekomen zijn?
Het leest alsof er heel wat voorgevallen is tussen jullie, waarom hou je er dan nog rekening mee dat ze je wil helpen met daar te blijven wonen?

Iedere week dat je wacht wordt het huis ook weer meer waard, dus die taxatie kan nog laag zijn als je even wacht?
Hier heeft OP toch niks aan. Terwijl de ex bezig was met het voorbereiden van een exit plan was OP aan het vechten om de relatie goed te houden. Dat kan hard en onverwachts aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 22:30
NMMNG schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:32:
[...]

Hier heeft OP toch niks aan. Terwijl de ex bezig was met het voorbereiden van een exit plan was OP aan het vechten om de relatie goed te houden. Dat kan hard en onverwachts aankomen.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Maar wat je nu zelf schetst is er ook een beeld van het gaat niet langer goed t.o.v. het gebeurd allemaal "opeens". En dat is waar mijn vraag over ging.

Een hoop suggesties van tweakers en ook van TS zelf betreffen een coulante ex. Als ik dat zo lees kwam daar niet uit naar voren dat ze ook maar iets zal doen om TS te helpen.

Dat is verder helemaal niet lomp bedoeld, maar gewoon als vraag aan TS of dat klopt.
Want dan vallen heel wat opties af.

Hoop oprecht dat TS snel een huis vindt waar hij en zijn kinderen een fijn plekje hebben.
Als dat niet zo overkwam excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:21
[...]

Of: bijkomend voordeel is dat je als de boete ook daadwerkelijk op korte termijn te innen is, je ook weer een klap minder financiering nodig hebt.

Mocht het zover komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:20
Ivow85 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:35:
[...]

Of: bijkomend voordeel is dat je als de boete ook daadwerkelijk op korte termijn te innen is, je ook weer een klap minder financiering nodig hebt.

Mocht het zover komen.
En de helft van de boete gaat naar de ex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
saaltink schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:36:
[...]

En de helft van de boete gaat naar de ex?
Uiteraard. Neemt niet weg dat de helft naar TS gaat wat ook weer tegen de woning (deze of toch een andere) gesmeten kan worden.

Ik vrees alleen dat het daadwerkelijk uitbetaald krijgen van de boete op korte termijn nog wel lastig kan worden wanneer de bankgarantie niet wordt afgegeven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Jaer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Een hoop suggesties van tweakers en ook van TS zelf betreffen een coulante ex. Als ik dat zo lees kwam daar niet uit naar voren dat ze ook maar iets zal doen om TS te helpen.
De TS heeft een contactverbod met z'n ex, dus ik zal niet rekenen op enige samenwerking.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bvdbos
@Snoll3bulk, ik neem aan dat de kopers niet hebben laten horen dat ze van de koop af willen zien en dat je er dus van uit moet gaan dat je over negen dagen je huis leeg moet opleveren? Ik hoop dat je een tijdelijke woonruimte hebt gevonden en wens je veel succes met het leeghalen de komende dagen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Is de bankgarantie er ?

En wat doe je als ze toch je huis afnemen, heb je dan zefl al iets anders ?
Wordt wel kortdag....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:29
appel001 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:19:
320 hypotheek, en je geeft aan dus 70k "te kort te komen".

70k/ 4.5 (4.5 is een vuistregel), dus kom je ongeveer 15.555 inkomen te kort om het rond te maken.
bij 320k hypotheek is je inkomen ongeveer 70k, dat is op de 4.5 vuistregel.

Zie je mogelijkheden om je salaris te verhogen? Bijvoorbeeld extra uren te draaien, of een promotie te maken?
Nu gaan de lonen dit jaar ongeveer 5% stijgen. Dat brengt je iets dichter bij, maar niet helemaal.

Eventueel kun je dit issue met je werkgever bespreekbaar maken. Afhankelijk van hoe belangrijk rust, stabiliteit voor de organisatie is, zou je misschien een lening kunnen bespreken bij de werkgever, of een loonsverhoging om dit rond te krijgen. Maar een loonsverhoging van 20% is wel fors natuurlijk, maar als je nu bijvoorbeeld 36 uur werkt, en je kunt naar 40, dan is de eerste klap al gemaakt.
Hij komt nog wel meer inkomen tekort, hij mag alleen 320k gebruiken als hij in de huidige woning blijft. Die woning is al verkocht.

Voor verhuizing mag hij uit m’n hoofd 250k lenen. Dus TS heeft een lager salaris, als je dan in dat dure huis blijft wonen houdt hij helemaal geen geld over voor leuke dingen met z’n kinderen. Of eten met z’n kinderen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
ZeRoC00L schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:23:
[...]

Is de bankgarantie er ?

En wat doe je als ze toch je huis afnemen, heb je dan zefl al iets anders ?
Wordt wel kortdag....
Ze waren afgelopen vrijdag te laat met de bankgarantie. Ze hebben nu nog maandag tm vrijdag om de financiering rond te krijgen. Anders moeten ze 10% boete betalen en is het huis niet verkocht.

Dat gaat dan om 25k pp. Op zich ook niet verkeerd.

Voor mij, het slechtste scenario is dat ze het deze week wel rond krijgen en dan moet ik dus per 8 juli uit de woning.. :'( :'( :'( :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TinusXIII
Eerlijk is eerlijk, daar ben je wel rijkelijk laat mee.

Heb je ondertussen al wat anders gevonden of gekeken naar andere huizen.

Wel snel overigens. De bankgarantie deze week en dan de week erop al de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
TinusXIII schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:54:
Eerlijk is eerlijk, daar ben je wel rijkelijk laat mee.

Heb je ondertussen al wat anders gevonden of gekeken naar andere huizen.

Wel snel overigens. De bankgarantie deze week en dan de week erop al de overdracht.
Ja klopt maar ik kon niet anders dan afwachten of het huis ook echt verkocht zou zijn. Deze mensen wilde afgelopen maandag ontbinden maar hadden geen afwijzing van de bank, dus moesten ze hoe dan ook verder met het kopen van de woning.

Ik heb wel de rechtsbijstand ingeschakeld om te kijken of er toch niet iets van een schadevergoeding aan vast zit omdat alles zo lang heeft geduurd.

Het is nog maar de vraag of ze het deze week rond gaan krijgen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TinusXIII
Maar je komt in de OP met een heel verhaal dat je graag dit huis wil houden in je eentje en dat je daar x bedrag voor tekort komt. Terwijl je dus al wist dat de oplevering op 8 juli was, dat weet je al een tijdje.

Nog geen antwoord op m’n vraag trouwens, hoe gaat het met jouw huizenjacht?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 01:32

thof

FP ProMod
Snoll3bulk schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Ja klopt maar ik kon niet anders dan afwachten of het huis ook echt verkocht zou zijn. Deze mensen wilde afgelopen maandag ontbinden maar hadden geen afwijzing van de bank, dus moesten ze hoe dan ook verder met het kopen van de woning.

Ik heb wel de rechtsbijstand ingeschakeld om te kijken of er toch niet iets van een schadevergoeding aan vast zit omdat alles zo lang heeft geduurd.

Waarom dat niet eerder voet bij stuk gehouden en het er zo erg op aan laten komen? De tijdslijnen worden nu wel heel krap, voor beide partijen.
Bij mij was het bod geaccepteerd op 5 april, ontbindende voorwaarden tot 20 mei (6 weken) en diende de waarborg/bankgarantie op 27 mei in orde te zijn (7 weken) bij een overdracht op 1 juli (12 weken).

Maar goed, achteraf is makkelijk praten. Je hebt te dealen met de huidige situatie en de huidige realiteit. Een koophuis regelen in een week lijkt mij onmogelijk: werkgeversverklaring, hypotheekaanvraag en aanvaarding, notaris regelen, verzekeringen etc. Dus dan kom je uit op at is het (back-up)plan? Bij ouders/vrienden/familie? Vakantiehuisje? Het is echt tijd om aan de bak te gaan, anders sta je op straat of zijn er andere financiële consequenties (of beide).

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-05 17:44
En wat is nou concreet je plan voor beide scenario's?

Ze krijgen het wel rond, wat doe je dan? Dan zal je er toch echt uit moeten, effectief per direct, en ik denk dat je van een schadevergoeding niet te veel moet voorstellen als je al iets zou kunnen krijgen in dat geval, want dan hebben ze gewoon aan de voorwaarden voldaan die jij/jouw ex aan de verkoop hebben gesteld waar jij akkoord mee bent gegaan.

Ze krijgen het niet rond, wat dan? Die 10% heb je niet meteen, en zelfs dan nog heb je het geld niet om er te blijven wonen. Ga je dan weer 3-4 maanden kop in het zand steken en de illusie volhouden dat je er wel kan blijven wonen? Of nog even je ex dwars zitten door niet akkoord te gaan met een verkoop? Dan pakt ze het samenlevingscontract/trouwpapieren en slaat ze je daarmee om de oren, en als je dat volhoudt tot jullie voor de rechter staan, dan ben je helemaal de pineut.

Wees realistisch, in beide scenario's kan je er niet blijven wonen, en dat weet je al maanden. Wanneer ga je ook daadwerkelijk acties ondernemen die daarbij passen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
[...]

Schadevergoeding voor wat? Je zegt “lang geduurd” maar als ze het uiterlijk op de overdrachtsdatum rond hebben is hen helemaal niets te verwijten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Snoll3bulk schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:52:
[...]

Ze waren afgelopen vrijdag te laat met de bankgarantie. Ze hebben nu nog maandag tm vrijdag om de financiering rond te krijgen. Anders moeten ze 10% boete betalen en is het huis niet verkocht.

Voor mij, het slechtste scenario is dat ze het deze week wel rond krijgen en dan moet ik dus per 8 juli uit de woning.. :'( :'( :'( :'(
Ik zie dat je nog steeds elk herhaaldelijk advies wat je niet aanstaat negeert en liever je kop int zand steekt? Je gaat echt geen 50k krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 30-06-2024 23:41 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvdbos
[...]

Ze hebben niet t/m vrijdag, ze hebben tot 8 juli, het moment dat de overdracht is. Op dat moment moet de notaris het geld op de rekening hebben staan. En een half uur vóórdat de overdracht is moet je aan hen laten zien dat de woning klaar is voor overdracht. Dus leeg is. Wachten tot eind deze week betekend dat je twee dagen hebt om de woning leeg te maken. Anders voldoe jij niet aan de voorwaarden uit het contract en kunnen jullie een boete betalen aan de kopers. |:( |:( |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
bvdbos schreef op maandag 1 juli 2024 @ 02:57:
[...]

Ze hebben niet t/m vrijdag, ze hebben tot 8 juli, het moment dat de overdracht is. Op dat moment moet de notaris het geld op de rekening hebben staan. En een half uur vóórdat de overdracht is moet je aan hen laten zien dat de woning klaar is voor overdracht. Dus leeg is. Wachten tot eind deze week betekend dat je twee dagen hebt om de woning leeg te maken. Anders voldoe jij niet aan de voorwaarden uit het contract en kunnen jullie een boete betalen aan de kopers. |:( |:( |:(
Ehhh, nee.
De datum waarop de bankgarantie of 10% aanbetaling aan de notaris afgegeven moet zijn, is een harde datum in het koopcontract.

Momenteel zijn de verkopers in gebreke, ze voldoen niet aan de eis tot het afgegeven van die 10% garantie. En is het aan te raden dat TS, ex, notaris en rechtsbijstand even om de tafel gaan zitten om de vervolgstappen te bespreken.
Gezien de korte tijd tussen vandaag en de datum van overdracht heeft het in dit specifieke geval alleen niet zo veel effect om met een ingebrekestelling te eisen dat binnen een week alsnog de bankgarantie/aanbetaling bij de notaris afgegeven wordt en zo niet dat de koopovereenkomst ontbonden wordt met daarbij vordering van de overeengekomen boeteclausules én het meerdere wanneer de daadwerkelijke schade hoger blijkt te zijn.

Wanneer er veel tijd zit tussen de datum waarop de bankgarantie gestort moet worden en de overdrachtsdatum, kun je op deze manier wel tijd winnen wanneer de kopers in gebreke zijn. Je kan dan immers als verkoper de boel al ontbinden vóór de afgesproken overdrachtsdatum als ook na de ingebrekestelling (met nieuwe deadline van bijvoorbeeld een week of 10 dagen) er geen aanbetaling/bankgarantie gestort wordt.

TS kan dus gebruik makem van het feit dat de bankgarantie niet is gestort door vandaag een ingebrekestelling te sturen met vrijdag 12u als nieuwe harde deadline, waarna de koopovereenkomst ontbonden wordt.

Als vrijdag 12u dan geen bankgarantie binnen is, kan vrijdagmiddag bericht gestuurd worden dat de overdracht wordt opgeschort en hoeft TS dus niet de woning leeg te ruimen komend weekend.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 01-07-2024 07:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:25
Voor de waarborgsom geldt (mijn n=1 ervaring) wel degelijk dat het niet tijdig nakomen (in een standaard NVM-contract) beboetbaar is met 3 promille per dag. Dus niet standaard hup 10%. En komt men na, ik meen, acht dagen alsnog niet over de brug, dan heeft verkoper de keuze om bijv. alsnog te ontbinden en de 10% schadevergoeding op te eisen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En als verkoper kun je naar mijn idee ook met een ingebrekestelling te maken krijgen. Bijvoorbeeld indien is afgesproken dat de woning leeg wordt opgeleverd, en je dit nalaat. Dan heb je nog een korte periode (8 dagen) om alsnog te ontruimen en daarna rinkelt de kassa voor de wederpartij met 3 promille per dag: €1500 per dag tot je wel nakomt of 10% boete is bereikt. Dan ben je dus nog verder van huis (no pun intended): geen huis en boete verschuldigd.

Maar lees het gerust zelf na in je contract of de toelichting (artikel 11).

Ik wens je succes, probeer de ratio weer de overhand te laten krijgen.

Edit: bedrag gewijzigd, typefout waar @Theo terecht op wees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
Ivow85 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:14:
[...]

TS kan dus gebruik makem van het feit dat de bankgarantie niet is gestort door vandaag een ingebrekestelling te sturen met vrijdag 12u als nieuwe harde deadline, waarna de koopovereenkomst ontbonden wordt.

Als vrijdag 12u dan geen bankgarantie binnen is, kan vrijdagmiddag bericht gestuurd worden dat de overdracht wordt opgeschort en hoeft TS dus niet de woning leeg te ruimen komend weekend.
Standaard wordt 8 dagen gehanteerd (zie ook het linkje van marcelcee in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?" ). Het zou kunnen dat in het contract van @Snoll3bulk een afwijkende termijn is gehanteerd (of een compleet andere soort van overeenkomst is gebruikt, een bierviltje voldoet ook, mondeling voldoet zelfs) maar als die erg nadelig is voor één van de partijen dan zal de rechter (voor zover die zich er op een gegeven moment mee zou bemoeien) dit als onredelijk terzijde schuiven.

Gezien de opmerkingen van @Snoll3bulk is er een gerede kans dat de kopers niet kunnen doen aan hun verplichtingen. Dan moeten ze in gebreke gesteld worden en moet er een termijn gegeven worden waarin ze alsnog hun verplichtingen moeten nakomen. Als ze dat niet doen dan zijn ze een boete verschuldigd van 10%. Maar of ze aan de overeenkomst gaan voldoen weet @Snoll3bulk wellicht pas op het moment dat ze bij de notaris zitten. En dan is bij de voorinspectie al vastgesteld dat @Snoll3bulk niet voldoet aan zijn deel van de overeenkomst, namelijk het gekochte vrij van gebruik, leeg en ontruimd (artikel 7.2) opleveren. Dat zal de koper aangrijpen om niet tot levering over te kunnen gaan, ongeacht of er geld bij de notaris staat of niet...

Dus koper is in overtreding van de waarborg (en daar zou ik ze sowieso voor aanschrijven met een termijn van 8 dagen of het feitelijke moment van betaling van de gehele koopsom) maar dat zou een minor iets moeten zijn bij een overdracht op zo'n korte termijn. Daarna is de verkoper dus eerder in verzuim dan de koper (niet leeg wordt eerder geconstateerd dan niet betaald). Ik heb wel eens een koop meegemaakt waarbij tijdens de afspraak bij de notaris het geld nog binnenkwam op de derdenrekening dus dit verzuim blijkt pas tijdens het voorlezen van de akte.

[ Voor 38% gewijzigd door bvdbos op 01-07-2024 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 20:48

Theo

moederbord

marcelcee schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:43:
Voor de waarborgsom geldt (mijn n=1 ervaring) wel degelijk dat het niet tijdig nakomen (in een standaard NVM-contract) beboetbaar is met 3 promille per dag. Dus niet standaard hup 10%. En komt men na, ik meen, acht dagen alsnog niet over de brug, dan heeft verkoper de keuze om bijv. alsnog te ontbinden en de 10% schadevergoeding op te eisen.

***members only***

En als verkoper kun je naar mijn idee ook met een ingebrekestelling te maken krijgen. Bijvoorbeeld indien is afgesproken dat de woning leeg wordt opgeleverd, en je dit nalaat. Dan heb je nog een korte periode (8 dagen) om alsnog te ontruimen en daarna rinkelt de kassa voor de wederpartij met 3 promille per dag: €150 per dag tot je wel nakomt of 10% boete is bereikt. Dan ben je dus nog verder van huis (no pun intended): geen huis en boete verschuldigd.

Maar lees het gerust zelf na in je contract of de toelichting (artikel 11).

Ik wens je succes, probeer de ratio weer de overhand te laten krijgen.
3 promille per dag is 3 euro per 1.000 euro per dag. Met 500K aan verkoopsom is dit dan geen 150 euro per dag maar 1.500 euro per dag dat de TS mag betalen per dag..

Maar met 3 promille per dag duurt het 33 dagen voordat je aan de 10% zit. Dat is dan wel een leuke huur (voor de nieuwe bewoners dan), 50K voor een maandje..

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 01-07-2024 08:43 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
[...]
Dat blijf je zeggen, maar wat ga je dan doen? Dan zit je nog steeds in een huis waarvoor je geen hypotheek kunt krijgen en die dus verkocht moet worden. Als ze het niet rond krijgen zorgt dat dus voor wat uitstel, maar je probleem wordt er niet kleiner op, dat wordt ie pas als het huis verkocht is en je echt verder kunt.

Dus wat is je plan als het huis wel verkocht is, en wat ga je doen als het niet verkocht is? In beide gevallen heb je nl. een heel urgent probleem.

[removed]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:21
Precies wat @redwing zegt.
Al dat gegoochel met vergoedingen en in gebreke stellingen geeft hooguit even lucht maar het echte probleem is dat je als een haas een ander huis moet zoeken en een verhuizing gaat regelen!
Ga er nou maar vanuit dat je nog maar een paar dagen hebt om dit alles voor elkaar te krijgen dus je moet nu iets doen...
Ik begin steeds meer de overtuiging te krijgen dat TS hulp nodig heeft om stappen te zetten. Alleen gaat dit niet lukken. Dus zoek hulp...

[ Voor 17% gewijzigd door KNed op 01-07-2024 09:29 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-05 21:52

P_Tingen

omdat het KAN

Ik krijg steeds meer het idee dat dit een treinramp is in slow motion. TS zit als een hert in de koplampen te kijken. Zoek een huis, vraag hulp, maar DOE iets!

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_A
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:51
[...]

Ik zou met z'n allen om de tafel gaan zitten. Los van of de TS de woning gefinancieerd krijgt is er momenteel maar 1 persoon die de woning daadwerkelijk wil verkopen/kopen, want TS wil niet, en de kopers blijkbaar ook niet. Dat moet dan toch te regelen zijn dat met wederzijds goed vinden de koop wordt ontbonden. Dan heb je adem ruimte en meer tijd om te zien hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rick_A schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:45:
[...]

Ik zou met z'n allen om de tafel gaan zitten. Los van of de TS de woning gefinancieerd krijgt is er momenteel maar 1 persoon die de woning daadwerkelijk wil verkopen/kopen, want TS wil niet, en de kopers blijkbaar ook niet. Dat moet dan toch te regelen zijn dat met wederzijds goed vinden de koop wordt ontbonden. Dan heb je adem ruimte en meer tijd om te zien hoe of wat.
De TS wil inderdaad niet verkopen, maar hij wil ook niet niet verkopen omdat hij denkt zo de boete te kunnen cashen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• KNed
[...]
Dan heb je adem ruimte en meer tijd om te zien hoe of wat.
NEE, ga nou niet uit van ademruimte. Want mochten deze kopers toch afhaken dan staan er volgende week andere kopers op de stoep en dan begint het hele feestje opnieuw. Dus nu actie ondernemen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
[...]

Je focust jezelf veel te veel op de kopers die misschien de financiering niet rond krijgen en dan jou een percentage moeten betalen. Maar besef je wel dat het ook andersom werkt? Als jij niet op tijd uit dat huis bent, dan moet jij een boete aan hen betalen. Je krijgt nu al de hypotheek niet rond, wat als jij dan nog eens 10% moet betalen omdat jij de zaken niet op orde hebt?

Om het simpel te stellen, je had nu al ergens anders moeten wonen en alleen nog de laatste spullen uit het huis moeten weghalen voor de overdrachtsdatum. Dus eens met @KNed , zoek hulp! Zorg dat je deze week de woning helemaal leeg hebt gehaald. Je gaat er echt niet onderuit komen, of die kopers het nu wel op tijd lukt of niet, je moet eruit. En nee, leuk is het niet ,maar je haalt jezelf alleen maar meer problemen op de hals door nu in die woning te blijven zitten.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:41
[...]

Iets zegt mij dat de ex niet zomaar akkoord zal gaan, aangezien zij blijkbaar ook afhankelijk is van de verkoop van het huis om haar nieuwe huis te kunnen betalen.

TS: Hard gezegd, je moet nu actie ondernemen. Je lijkt je vast te bijten op boete+ontbinden.
Zelfs als dat gebeurt (en dan nog is het maar de vraag of je zo die 10% kunt innen) dan blijf je met het gat van 120k zitten.
Er is geen magische toverstaf die je even 120k gaat geven.

Huis verkopen en iets nieuws kopen is het enig zinnige nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 17:24
Het is al gezegd. maar zoek hulp. je hebt echt een tunnelvisie nu.
Klop aan bij de huisarts en vraag om een praktijkondersteuner. Zet met hem/haar je prioriteiten op papier.

In mijn ogen is dat: woonruimte vinden (huur!), kom tot rust, bekijk later je mogelijkheden als alles geregeld is en je weet wat je onder aan de streep over houdt.

Ik heb dit ook ooit zo gedaan en heb toen betaalbaar een chaletje kunnen huren. Knus en voelt snel als thuis. Nu in de zomer wel lastiger te vinden en duur. Sla je spullen op bij bijvoorbeeld Allsafe.

Een chalet op een vakantiepark is voor de kinderen ook nog eens leuk. Meestal is er veel te doen.

Wat betreft de financiën: Staar je niet blind op die rente. Het is veel belangrijker dat je straks een woning hebt waar je je zelf lang ziet wonen. Je eisen nu zijn misschien heel anders dan over 3 jaar. Het is mooi dat je bij je kinderen in de buurt wil wonen, maar je hebt ook zelf nog een heel leven voor je. Wellicht ontmoet je uiteindelijk de vrouw van je dromen en die woont ook weer ergens anders. Nu huren maakt je flexibel en geeft je ademruimte.

Sterkte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

De kopers willen vast kopen, anders hadden ze zich al lang terug getrokken. En als deze kopers het niet willen of kunnen kopen dan heeft de makelaar zo een volgende gegadigde gevonden voor een gezinswoning in de randstad met een redelijke prijs. Wie het koopt is aan het einde van de dag totaal niet belangrijk.

En gezien er al een contactverbod is tussen de TS en de ex gaat samenwerking er echt niet komen (afgezien van dat de ex het geld gewoon nodig heeft om haar woning te financieren en verder geen boodschap heeft aan wat de TS doet). De TS moet gewoon afscheid nemen van deze woning en zich richten op de toekomst ipv blijven hangen in het verleden met een huis wat simpelweg boven zijn stand is.

Zoals iemand hier boven al zei: een treinramp in slow motion, we kunnen dit topic al bijna bookmarken als een case studie hoe gewone mensen dakloos worden... Klinkt ongetwijfeld erg hard, maar de tijd voor iets anders dan harde actie is al een paar maanden over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-05 11:31

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Een betaalregeling treffen voor het restant met je ex-partner lijkt mij een optie. Moet je dat wel met elkaar willen doen, want je zit langer "aan elkaar vast".

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht als vraag aan de zijkant, woont er nu op dit moment überhaupt één of meerdere kinderen bij jouw? Of wonen ze alle drie bij hun eigen moeder? Dat is vooral bedoeld om ook voor hun duidelijkheid te hebben of ze wel of niet per 8 juli op straat staan.

En ook of je wel een huis/woning moet zoeken voor 4 personen (de drie kinderen en jij) of dat je ook uit de voeten kan met een één-persoonswoning op de korte termijn om dan vervolgens op de middel lange termijn iets te zoeken wat bij jouw wensen past met eventueel de optie dat de kinderen ook (deels) bij jou (kunnen/mogen) wonen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

RagingPenguin schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:59:
En gezien er al een contactverbod is tussen de TS en de ex gaat samenwerking er echt niet komen (afgezien van dat de ex het geld gewoon nodig heeft om haar woning te financieren en verder geen boodschap heeft aan wat de TS doet).
Als ik het goed begrijp uit het topic is het contactverbod er met de eerste ex, niet met de tweede ex waar ze samen eigenaar zijn van een huis.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-05 22:01
*knip* gebruik daar dan de rapporteer knop voor

De ts heeft nog 7 dagen tot aan oplevering van zijn woning maar heeft nog geen andere woning en hoopt op 10% vergoeding vanuit de kopers die mogelijk in gebreke blijven.

Ik begrijp dat stress een slechte raadgever is maar stelselmatig je kop in het zand steken ondanks 50 keer de tip: ga snel actie ondernemen in welke vorm dan ook vind ik toch wel bijzonder.

*knip*
. Als je over 8 dagen geen woning hebt dan kan je überhaupt je kinderen niet ontvangen, die kunnen niet mee van bank naar bank totdat je uiteindelijk in de daklozenopvang terechtkomt wat uiteindelijk gaat gebeuren als je blijft hopen en niets onderneemt.

P.s. de daklozenopvang zit best wel vol met werkende mensen met een fatsoenlijke baan die hun kop in het zand hebben gestoken. Probeer uit alle macht te zorgen dat je daar weg blijft, dan maar hogere rente over 2 jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 03-07-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
superkoex9 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:09:
Ik vraag me serieus af of het geen troll topic is.
Dat had ik ook al in gedachten, bijna te gekke gang van zaken om waar te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
KNed schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:49:
[...]

NEE, ga nou niet uit van ademruimte. Want mochten deze kopers toch afhaken dan staan er volgende week andere kopers op de stoep en dan begint het hele feestje opnieuw. Dus nu actie ondernemen!
En dat nieuwe feestje duurt toch minimaal 2 maanden. En een overdracht over 3, 4, 5 of zelfs 6 maanden afspreken is ook niks geks. Dus als het nu afgeblazen wordt is er minimaal 2 tot 6 maanden ademruimte.

De kans dat TS daarmee de woning kan behouden is en blijft klein. Maar het is wel ademruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Ja, en als de nieuwe overdracht dan 2 maanden duurt dan gaat TS weer minimaal 1,5 maanden niets doen??
Sorry dat ik zo cynisch ben maar TS laat zien dat hij totaal geen actie onderneemt. Lees de startpost nog een keer door en verbaas je (nogmaals).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:41
Ivow85 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:14:
[...]

En dat nieuwe feestje duurt toch minimaal 2 maanden. En een overdracht over 3, 4, 5 of zelfs 6 maanden afspreken is ook niks geks. Dus als het nu afgeblazen wordt is er minimaal 2 tot 6 maanden ademruimte.

De kans dat TS daarmee de woning kan behouden is en blijft klein. Maar het is wel ademruimte.
Gezien de tactiek waar TS zich tot nu toe in heeft vastgebeten weet ik niet of dat erg veel gaat schelen.
Hooguit uitstel van executie.

TS moet er van uit gaan dat de kopers toch iets weten te regelen en dat hij het huis binnen een paar dagen uit moet. Al het andere is gokken met uit het huis gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

KNed schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:11:
[...]

Dat had ik ook al in gedachten, bijna te gekke gang van zaken om waar te zijn...
Dat kan, maar hoeft in principe niet.
Dat er een overdracht gaat plaatsvinden op 8 juli, dat betwijfel ik. Als de kopers de financiering afgelopen vrijdag nog niet rond hadden, dan zou het wel verbazingwekkend snel zijn als ze nu in een weekje geregeld krijgen dat er te ondertekenen aktes liggen en dat het geld bij de notaris op zijn derdengeldenrekening staat.

Maar over het algemeen moet je dan om te beginnen koper nog formeel in gebreke stellen en nog iets van een redelijke termijn geven om alsnog na te komen. En dat kost dan wel elke dag geld, maar dat is niet direct die 10%.

Maar inderdaad, vanuit kopers zijde is dit wel een zooitje. En eerlijk gezegd, had ik toch al wel verwacht dat er inmiddels een waarborgsom of bankgarantie bij de notaris zou zijn. Dus ja, een zooitje... dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Dat kan, maar hoeft in principe niet.
Dat er een overdracht gaat plaatsvinden op 8 juli, dat betwijfel ik. Als de kopers de financiering afgelopen vrijdag nog niet rond hadden, dan zou het wel verbazingwekkend snel zijn als ze nu in een weekje geregeld krijgen dat er te ondertekenen aktes liggen en dat het geld bij de notaris op zijn derdengeldenrekening staat.

Maar over het algemeen moet je dan om te beginnen koper nog formeel in gebreke stellen en nog iets van een redelijke termijn geven om alsnog na te komen. En dat kost dan wel elke dag geld, maar dat is niet direct die 10%.

Maar inderdaad, vanuit kopers zijde is dit wel een zooitje. En eerlijk gezegd, had ik toch al wel verwacht dat er inmiddels een waarborgsom of bankgarantie bij de notaris zou zijn. Dus ja, een zooitje... dat is het.
Kan ook zoiets stoms zijn als een werkgeversverklaring die niet helemaal goed is. Dan levert de hypothgeekverstrekker nog niets op, dus geen waarborgsom.
En wellicht heeft zijn ex wel wat te horen gekregen? Gezien er nagenoeg geen communicatie is tussen die twee...

Hoop aannames, maar een dat TS het wel erg op zijn beloop laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 01:31
glaerox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:57:
..

Ik heb dit ook ooit zo gedaan en heb toen betaalbaar een chaletje kunnen huren. Knus en voelt snel als thuis. Nu in de zomer wel lastiger te vinden en duur. Sla je spullen op bij bijvoorbeeld Allsafe.

Een chalet op een vakantiepark is voor de kinderen ook nog eens leuk. Meestal is er veel te doen.
...
Nou de komende twee maanden kan je misschien van chalet naar chalet hoppen voor €1000 per week op de gangbare parken en hopen dat de 'polen parken' dan binnen een half jaar wat beschikbaar hebben. Voor de hoofdprijs:

"Op Duinrell verhuren wij vier verschillende type tijdelijke woonruimtes van november 2024 t/m maart 2025. Beschikbaar vanaf €1950 per 4 weken."

Er is echt iets aan de hand met woonruimte in NL, zelfs een hotelkamer van €3000/maand wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Laatst online: 27-05 17:24
jnr24 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Nou de komende twee maanden kan je misschien van chalet naar chalet hoppen voor €1000 per week op de gangbare parken en hopen dat de 'polen parken' dan binnen een half jaar wat beschikbaar hebben. Voor de hoofdprijs:

"Op Duinrell verhuren wij vier verschillende type tijdelijke woonruimtes van november 2024 t/m maart 2025. Beschikbaar vanaf €1950 per 4 weken."

Er is echt iets aan de hand met woonruimte in NL, zelfs een hotelkamer van €3000/maand wordt lastig.
Absurd!
Het Chalet koste mij in 2022 denk ik 800 euro voor een maand (maart). Daarna van april tm oktober (dus in hoogseizoen) 1300 per maand voor een 2 kamer bungalow voor 5 personen. De kinderen hadden een hele bovenverdieping en die vonden het prachtig. Gratis toegang tot zwembad en speelvijver en enorm veel speeltoestellen.

Ik verdiende te veel voor sociale huur en particulier ook lastig te vinden.
maar als dit de prijzen nu zijn, dan is ook dat niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IJsbeer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Kan ook zoiets stoms zijn als een werkgeversverklaring die niet helemaal goed is. Dan levert de hypothgeekverstrekker nog niets op, dus geen waarborgsom.
En wellicht heeft zijn ex wel wat te horen gekregen? Gezien er nagenoeg geen communicatie is tussen die twee...

Hoop aannames, maar een dat TS het wel erg op zijn beloop laat.
TS zal hoe dan ook in actie moeten gaan komen als hij ook maar een cent aan vergoeding wil zien. Als je alle termijnen gewoon laat verstrijken en niets doet om "iets" veilig te stellen... dan kun je dus dit krijgen.

Als verkoper zou ik gewoon voor een realistisch gepland verkoop- en leveringstraject gaan waarin gewoon duidelijk de termijnen voor eventuele voorbehouden en waarborgen beschreven staan. En zeker in het geval van een waarborg, moet je als verkoper gewoon op je strepen gaan staan. Als er op datum X een bankgarantie of waarborgsom moet zijn, dan valt er te praten over een weekje respijt, maar daarna houdt het toch echt op. Dan gewoon in gebreke stellen, daarna ontbinden en de schadevergoeding voor je kosten e.d. claimen. Het helpt dan wel, als je ook gewoon redelijke termijnen hanteert waar gewoon al wat speling in zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-07-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

glaerox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:59:
[...]

Absurd!
Het Chalet koste mij in 2022 denk ik 800 euro voor een maand (maart). Daarna van april tm oktober (dus in hoogseizoen) 1300 per maand voor een 2 kamer bungalow voor 5 personen. De kinderen hadden een hele bovenverdieping en die vonden het prachtig. Gratis toegang tot zwembad en speelvijver en enorm veel speeltoestellen.

Ik verdiende te veel voor sociale huur en particulier ook lastig te vinden.
maar als dit de prijzen nu zijn, dan is ook dat niet echt een optie.
Ik heb dat in 2021 ook eens gedaan voor ruim 5 weken, toen in onze woning de keuken, badkamer en toiletten gedaan werden. De kosten hangen heel erg af van:
- vooral de periode waarin je zoiets huurt. Wij zaten gunstig (buiten de vakantieperiodes rond maart/april)
- je eisen qua tijdelijke huisvesting. Grotere, luxere huisjes gaan je snel meer geld kosten over die langere periode.

Maar.... juli / augustus is gewoon kansloos. Vol hoogseizoen, als je al nog iets kunt vinden wat het hele hoogseizoen (!!!) leeg staat... dan ga je de hoofdprijs betalen. Dan kun je waarschijnlijk beter een oude caravan kopen en 2 maandjes "de traveller" uithangen. :)

Ik heb ooit ook eens een maand een kleine oude tussenwoning gehuurd via AirBnB. Dat was in feb. 2020. Dat was natuurlijk niet enorm super goedkoop, maar ook nog wel te doen. Maar ook weer, niet in het hoogseizoen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-07-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:03:
[...]
Maar ook weer, niet in het hoogseizoen.
Nou zeg maar gerust historisch diep laagseizoen, namelijk midden in de coronatijd….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

jnr24 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:54:
Het probleem is natuurlijk ook de bescherming van de huurder vanuit de overheid. Nu heb ik zelf ooit eens voor andere halve maand in Den Haag gehuurd. Het standaard aanbod is voor zo'n periode eigenlijk alleen een "long-stay" hotel. De rest wilt eigenlijk niet kijken naar deze termijn want je zit met veel te veel rechten als huurder snel vast in een woning. Toch bij verschillende kleine verhuurkantoortjes binnen gelopen met de vraag of ze toch iets beschikbaar hebben, voornamelijk nee, maar wel via daar weer in contact gekomen met een verhuurder die de gok wel wilde nemen om een leegstaande woning voor die periode te verhuren (het stond toch leeg, met een forse huurprijs maar wel de helft van wat een long-stay hotel zou kosten, en bij een nieuwe huurder zou die anderhalve maand geen significante vertraging opleveren). Maar dat is wel op goed vertrouwen dat je dan aan het einde van de korte verhuurperiode er echt uitgaat en dat je niet gaat zeuren voor nog een dagje of weekje .......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.Kauw
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 23:30
Hier ook ervaring.

Via allerlei creatieve routes zou het gelukt kunnen zijn om het huis over te nemen. Uiteindelijk gooide de ex het op (onbewezen) trauma ellende bij de kinderen waardoor de rechter verkoop van de woning heeft opgelegd.

Knappe jongen als je het financieel weet te dragen, maar als ze je zonder vaseline wilt pakken dan kan ze dat linksom of rechtsom ook via de kinderen spelen.

Helaas is met dit soort situaties één ding overduidelijk als vaderfiguur: je bent altijd de lul.

Leer van je fouten en zorg dat je niet meer in zo'n situatie terechtkomt. Een relatie kun je ook aangaan zonder dit soort financiele verplichtingen te hebben. Iedere euro die je er in stopt is weg gegooid geld.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Citroentjuh schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:22:
[...]

Nou zeg maar gerust historisch diep laagseizoen, namelijk midden in de coronatijd….
Dat van 2020 was in februari, dus net voor corona. 2021 was inderdaad tijdens corona, maar park zat voor laagseizoen eigenlijk best vol. Maar dat doet er nu verder niet toe. Het is nu gewoon hoogseizoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 08:25

Badderbeest

De enige echte

Verkoop dat hok gewoon. Begrijpende uit je verhaal ben je ab-so-luut niet meer in staat om een redelijk gesprek met je ex te voeren. Laat staan dat je met haar kunt komen tot een financiële afhandeling waarbij je haar niet eens kunt bieden waar ze recht op heeft.

Pak die € 55K aan overwaarde, zoek een nieuw huisje en begin vooral niet weer aan een financieel hoofdstuk met een potentiële derde ex.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
De kopers hebben gisteren een renteaanbod gekregen van een andere bank. Maandag is de overdracht bij de notaris. Dit gaat die mensen nooit meer lukken. (Zegt een hypotheekadviseur)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• bvdbos
Snoll3bulk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:24:
De kopers hebben gisteren een renteaanbod gekregen van een andere bank. Maandag is de overdracht bij de notaris. Dit gaat die mensen nooit meer lukken. (Zegt een hypotheekadviseur)
Maar dan kunnen ze dus kopen, alleen een paar dagen later wellicht. Dan ga je die 10% boete uiteindelijk niet krijgen, daar zal een rechter (als het zo ver komt) matigen of van tafel vegen als jij de hakken in het zand zet en niet een paar dagen uitstel wil geven. Dit temeer daar jij geen harde afspraken hebt (in de problemen komt door een paar dagen uitstel) over een nieuwe koopwoning. En dat geeft je dan een paar dagen meer om het huis leeg op te leveren. Heb je een alternatief en ben je begonnen met het huis leeghalen? Want dat is wat iedereen hier vraagt maar waar je niet op reageert....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Eärendil
Als iedereen weet dat er haast bij is kunnen dat soort procedures best snel gaan. Dan krijg je wellicht de situatie die @bvdbos beschreef dat het geld tijdens de overdracht opeens op de derdenrekening van de notaris verschijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kan zijn dat de overdrachtsdatum niet gehaald wordt (let op: kán). Dan treedt de boeteclausule in werking. Bij twee weken vertraging krijgen jij en je ex dan 14 * 3 promille * 512K = ~10K per persoon. Áls de clausule gehandhaaft blijft.

Dan haal je er misschien nog iets meer geld uit, maar kun je nog steeds niet in je woning blijven. Die is immers verkocht.

Je begrijpt toch wel wat de situatie nu is? De kopers gaan nog steeds door met de aankoop van de door jullie verkochte woning, en hebben nu al een aanbod van een partij. De verkoop gaat dan ook door...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:34

[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 03-07-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:34
Scheelt hooguit een paar dagen, is het huis al leeg en heb je vervangende woonruimte?

Iemand die z'n kop zo diep in het zand heeft dat er geen zicht is op een ander hok zal ook de huidige woning niet bezemschoon leeg hebben...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 09:46
Van renteaanbod tot geld bij de notaris duurde bij ons maar een dag of drie. Als het renteaanbod is gedaan, is het dossier vrijwel gehaal compleet. Als ze de dat direct tekenen, word het geld nog morgen of vrijdag overgemaakt naar de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

barbarbar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Van renteaanbod tot geld bij de notaris duurde bij ons maar een dag of drie.
Een renteaanbod is nog geen bindend bod. Alle financiele stukken moeten dan nog worden gecontroleerd, pas bij akkoord wordt er een bindend bod gedaan. Met een spoedprocedure kan het vrij vlot, maar 8 juli zal wel krap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Laatst online: 30-05 13:37
barbarbar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Van renteaanbod tot geld bij de notaris duurde bij ons maar een dag of drie. Als het renteaanbod is gedaan, is het dossier vrijwel gehaal compleet. Als ze de dat direct tekenen, word het geld nog morgen of vrijdag overgemaakt naar de notaris.
RA is het eerste wat je krijgt zonder dat er nog maar een document is aangeleverd, dossier hoeft dus verre van compleet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Fiorano schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:59:
[...]

RA is het eerste wat je krijgt zonder dat er nog maar een document is aangeleverd, dossier hoeft dus verre van compleet te zijn.
*hoeft*. Gezien de kopers al een tijd bezig zijn, vermoed ik dat ze alles al compleet hebben bij de adviseur en die bij een andere aanbieder een net iets lagere rente heeft gezien, dan ben je zo in een paar dagen klaar. Was bij ons in ieder geval wel zo, na tekenen van renteaanbod was het geld er ook snel. 's ochtends aanbod getekend, zelfde dag nog definitieve offerte. Dat direct getekend, en de volgende ochtend had de notaris de hypotheekstukken al binnen. Geld werd twee dagen voor het passeren overgemaakt door de aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-05 16:15
De ex zal de verkoop sowieso door willen laten gaan omdat dit geld nodig is voor de verbouwing van het nieuwe huis. De ex zal best wel een paar weken extra willen wachten denk ik en niet al te moeilijk doen over boetes e.d. om ze te vriend te houden.

Ga er maar vanuit dat het huis verkocht is.

Wat gebeurt er als er de overdracht is en de ts heeft nog niets verhuisd? Kunnen de kopers dan omgekeerd ook een boete vragen?

Dit topic lijkt zo veel op trollen maar de ts is al lang geleden geregistreerd.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Laatst online: 30-05 13:37
barbarbar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:06:
[...]

*hoeft*. Gezien de kopers al een tijd bezig zijn, vermoed ik dat ze alles al compleet hebben bij de adviseur en die bij een andere aanbieder een net iets lagere rente heeft gezien, dan ben je zo in een paar dagen klaar. Was bij ons in ieder geval wel zo, na tekenen van renteaanbod was het geld er ook snel. 's ochtends aanbod getekend, zelfde dag nog definitieve offerte. Dat direct getekend, en de volgende ochtend had de notaris de hypotheekstukken al binnen. Geld werd twee dagen voor het passeren overgemaakt door de aanbieder.
Zeker, maar als ze het allemaal zo op de datum aan laten komen zal de switch niet zijn om dat de rente elders ietsje lager is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wodkabuikje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:08:
Wat gebeurt er als er de overdracht is en de ts heeft nog niets verhuisd? Kunnen de kopers dan omgekeerd ook een boete vragen?
Ja, het "standaard" boetebeding werkt twee kanten op. Als TS en zijn ex de woning niet opleveren, volgt een ingebrekestelling gaat het beding in werking. 3 promille per dag, met een max van 10%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barbarbar
Question Mark schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Ja, het "standaard" boetebeding werkt twee kanten op. Als TS en zijn ex de woning niet opleveren, volgt een ingebrekestelling gaat het beding in werking. 3 promille per dag, met een max van 10%.
Plus, als de ex er al wel uit is, kan zij wellicht haar deel daarvan ook gewoon op OP verhalen. Dus blijft OP lekker zitten (verkeerd gegokt), dan is hij z'n overwaarde snel kwijt en worden z'n mogelijkheden alleen nog maar minder. Vermoedelijk gaat OP er alleen uit als de deurwaarder en politie hem er uit sleept, en al z'n spullen op de stort wordt gegooid. Heeft ie toch weer een paar maandjes gerekt, want dat duurt ook wel even voordat je zover bent. Kunnen we verder in het topic "Huis afgepakt door ex! Dakloos en mag niks huren en kan niks kopen"

[ Voor 5% gewijzigd door barbarbar op 03-07-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:21
Question Mark schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Het is meestal geen max van 10%. Het is 10% als de koper of verkoper de overeenkomst niet nakomen, maar meestal staat er dat als de daadwerkelijke schade meer dan 10% is dat ook verhaald kan worden. Al zal dat in dit geval onwaarschijnlijk zijn, omdat verkopers altijd gedwongen kunnen worden om te leveren en een paar maanden hotel en wat rechtszaken onwaarschijnlijk zo in de papieren zullen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-05 21:54

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 03-07-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zal maar alvast verhuizer gaan regelen want alleen redt je dat denk ik niet meer😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:24
Bel vandaag nog heel veel verhuisbedrijven, bel je huisarts voor een afspraak, ga rond bellen fo je bij je ouders, familie of vrienden tijdelijk kan slapen en breng je kinderen naar je ex voor de komende maanden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Fiorano schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:10:
[...]

Zeker, maar als ze het allemaal zo op de datum aan laten komen zal de switch niet zijn om dat de rente elders ietsje lager is...
Maar aangezien er geen afwijzing is, zal het probleem ergens in de documenten liggen en niet in de haalbaarheid.
Maakt geen bal uit, dan krijg je misschien een paar promille extra vanwege de uitstel, maar de koop gaat dan alsnog door. Als die kopers een rente-aanbod hebben gekregen en dus de financiering rond krijgen, is dat huis verkocht.

Oftewel snel een verhuizing + opslag regelen en een goede kartonnen doos zien te scoren zodat je nog een beetje droog buiten kunt verblijven. Bedenk dat de boete ook andersom werkt, als jij er niet tijdig uitbent mag je hun juist gaan betalen (met geld wat je voor een ander huis nodig hebt)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Hielko schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Het is meestal geen max van 10%. Het is 10% als de koper of verkoper de overeenkomst niet nakomen, maar meestal staat er dat als de daadwerkelijke schade meer dan 10% is dat ook verhaald kan worden. Al zal dat in dit geval onwaarschijnlijk zijn, omdat verkopers altijd gedwongen kunnen worden om te leveren en een paar maanden hotel en wat rechtszaken onwaarschijnlijk zo in de papieren zullen lopen.
Andersom kan het ook verlaagd worden als er veel minder 'schade' is. In het geval van TS die nog niets heeft geregeld is de schade nihil en is de kans groot dat de vergoeding ook nihil wordt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Een renteaanbod betekent nog niks, kan nog steeds afgewezen worden door de bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Snoll3bulk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:14:
Een renteaanbod betekent nog niks, kan nog steeds afgewezen worden door de bank.
Gezien dit al een tijdje loopt zal het gros van de documenten al door de bank bekeken zijn. Dat renteaanbod betekent dat de bank het wel ziet zitten en de kans heel groot is dat er zeer binnenkort een echt akkoord komt. Je kunt je daar beter op voorbereiden dan je kop in het zand te steken. Blijf je nl. afwachten zit je straks zonder huis, maar daarmee ook zonder kids.

[removed]

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Goed, er zijn hier teveel mensen die er enkel zijn voor de popcorn, daarom gaat de quickreply uit.

Nogmaals: reageer vriendelijk, behulpzaam en on-topic - of reageer niet. Als je iets ziet dat niet door de beugel kan: dien een TR in. Maar ga niet zelf de regels overtreden.