Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoll3bulk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 11:03
Hallo,

Ik en mijn vriendin gaan uit elkaar en ik wil hier heel graag blijven wonen. Nu kom ik 120.000 euro te kort , ook omdat ik haar moet uitkopen. Ik mag 320.000 op mijn naam laten staan. Wat voor mogelijkheden zou ik evt hebben?

Even de uitleg.

Ik en mijn ex vriendin zijn begin februari dit jaar uit elkaar gegaan. 3 dagen daarna schakelde zij al meteen een makelaar in om het huis te verkopen. Ze stelde een ouderschapsplan op (allemaal heel snel) en een verdeling van de spullen. (Grootste spullen). Nu zijn er dus evt al kopers voor de woning maar die gaan het waarschijnlijk financieel niet redden. Als dit niet door gaat begint alles weer opnieuw, bezichtigingen etc etc.
Daarom had ik nu het idee (al die tijd al gehad) om hier te blijven wonen. Maar het is dus financieel lastig omdat ik een flink bedrag mis. In theorie mis ik 70.000 euro, maar ik moet haar dus nog uitkopen.

Op dit moment hebben wij nog de. totale hypotheek van 390.000 euro tegen 2% rente. Het huis is nu waard, 500.000 euro. Ik heb dus met een hypotheekadviseur gesproken en die zegt dat ik 320.000 euro op mijn naam mag laten staan. Ik mis daarin dus 70.000 euro om richting die 390.000 euro te gaan. Daarnaast moet ik mijn ex vriendin uitkopen tegen 55.000 euro. Nu neemt zij van die 390.000 euro de helft mee (lening) naar haar nieuwe huis met 2% rente. Dit is zo afgesproken en op papier ook voor getekend. Wij zitten nu bij de Nationale Nederlanden.

Ik heb zelf in totaal 3 kinderen. Twee van 6 en 11 jaar bij mijn 1e ex. Hier betaal ik 225 euro alimentatie voor. Mijn dochter van 6 woonde sinds januari 2023 bij mij permanent, hier was ik zelf ook erg blij mee omdat de situatie bij hun moeder niet goed is. Zij geeft ze teveel eten en beide kids hebben overgewicht. Ook dit is lastig iets aan te doen, jeugdzorg etc is al betrokken enz. Daarom het idee om dit huis te behouden zodat zij ook weer bij mij kan komen wonen.

Mijn 2e ex waar ik dit huis nu mee heb, heb ik een zoontje van bijna 3 jaar. Zij heeft nu dus al een huis gekocht voor 235.000 waar nog veel aan moet gebeuren. Zij rekent dus op 55.000 euro aan overwaarde om te gaan verbouwen. Maar als de koop nu niet door gaat door deze kopers, dan zit zij ook in de problemen. Mijn zoontje van 3 wil ik dus uiteindelijk een week om week regeling mee en zal dus wel in de buurt moeten gaan wonen. Anders blijf je op en neer rijden. Zij heeft nu dus een huis gekocht in Dinteloord.

Daarnaast is er een contactverbod (heel verhaal) met mijn ex waardoor communicatie nu heel erg moeilijk is.

Als er iets niet duidelijk is laat het weten dan voeg ik het hier toe.

[ Voor 125% gewijzigd door Snoll3bulk op 09-07-2024 11:35 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Onderhands in de vorm van een familiehypotheek, of maatwerk bespreken met de bank.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:16
Het huis verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Ik wil er juist blijven wonen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ouders? Opa en oma?
Maar daarna houd het wel op.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Dit voegt niks toe

[ Voor 160% gewijzigd door Outerspace op 16-06-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit soort opmerkingen zijn redelijke dooddoeners

[ Voor 72% gewijzigd door Outerspace op 16-06-2024 12:31 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:41
Snoll3bulk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Ik wil er juist blijven wonen
Dat je dat wil je begrijp ik, maar je hebt klaarblijkelijk het geld er niet voor. Dan moet je dus of ineens aan veel geld komen (in jouw geval dus 120k van je ouders als gift krijgen, of de criminaliteit ingaan) of accepteren dat het hem niet gaat worden.

Het enige wat je kan doen is wat @new_guy al zegt: verkopen, dit huis en dit leven afsluiten en je richten op een nieuwe toekomst in een ander huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Is het ook mogelijk dat mijn ex partner voorlopig nog mede eigenaar blijft maar ook ondertussen haar eigen huis koopt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Snoll3bulk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:04:
Is het ook mogelijk dat mijn ex partner voorlopig nog mede eigenaar blijft maar ook ondertussen haar eigen huis koopt?
Zij kan waarschijnlijk geen hypotheek krijgen, of een heel stuk minder, als ze mede eigenaar blijft van een ander huis.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:22

Kraz

Saving the world

Dat lijkt me heel sterk.
Zij zal beide hypotheken moeten kunnen draaien.

Ga naar een hypotheekadviseur en vraag hun wat de mogelijkheden zijn.
Maar ik gok dat het huidige huis er niet meer in zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:48
Als jullie onderling afspreken dat zij nog mede eigenaar blijft kan dat uiteraard, maar de bank zal er ongetwijfeld iets van vinden wanneer zij voor 2 verschillende huizen een hypotheek af wil sluiten.

Kortom: als zij eerst gaat huren zou het in theorie kunnen (of je het moet willen is een tweede), maar als zij ook een nieuw huis wil kopen wordt dit voor haar waarschijnlijk erg lastig.

Heb je al contact gehad met een onafhankelijke hypotheekadviseur om de mogelijkheden te bespreken? Wellicht is er bij andere hypotheekverstrekkers meer mogelijk dan waar je nu zit

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:52

Fiber

Beaches are for storming.

Snel een nieuwe vrouw/vriendin levenspartner zoeken met genoeg geld en/of een goedbetaalde baan.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• President
De enige oplossing om je huis te houden:
Bied excuses aan voor elke fout die je hebt gemaakt, smeek haar om bij je terug te komen, accepteer alle fouten die zij heeft gemaakt, accepteer haar volledige karakter, etc.

Dan, alleen dan, kan je lekker in je huis blijven wonen. Wel zal je je huis met haar moeten delen natuurlijk, maar dat heb je er vast voor over?

Wil je niet met haar verder? Dan is verkopen de enige optie. Dit is echt een gevalletje pleister. Het beste kan je de pleister er in 1x vanaf trekken, in plaats van milimeter voor milimeter...

[ Voor 9% gewijzigd door President op 15-06-2024 22:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Snoll3bulk

Jij moet de helft van de overwaarde aan haar betalen?
Dat kun je toch dekken met (een hypotheek op/uitbreiden over) jouw helft van de overwaarde?

Even een rekenvoorbeeld:

Huis met waarde 500.000,-
Hypotheek nog 250.000,-
Beide 50/50 eigenaar dus beide €125.000,- (de rest is van de bank).

Dan kun je toch over jouw €125.000,- een hypotheek nemen /huidige uitbreiden, waarmee je de vriendin uitkoopt?

Of wil de bank er niet in mee gaan omdat je niet genoeg per maand verdient om de hypotheek dermate hoog te maken?

___
Een andere optie, geen idee of dat gangbaar/mogelijk is, dat jij een schuld /persoonlijke lening van €120.000,- tegenover haar (of een andere persoon met geld?) aangaat en daar afspraken m.b.t. rente+aflossing over maakt.
___
Als je het maandbedrag met geen mogelijkheid kunt betalen, kun je d'r simpelweg niet wonen.

Of je moet echt creatief worden en vrienden bij je laten inwonen en met die opbrengsten het hogere maandbedrag kunnen realiseren.
Maar dat gaat niet zomaar, gedeeltelijke verhuur moet van de hypotheekverstrekker ook mogen.

[ Voor 44% gewijzigd door Accretion op 16-06-2024 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
Accretion schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:28:
@Snoll3bulk

Jij moet de helft van de overwaarde aan haar betalen?
Dat kun je toch dekken met (een hypotheek op/uitbreiden over) jouw helft van de overwaarde?

Even een rekenvoorbeeld:

Huis met waarde 500.000,-
Hypotheek nog 250.000,-
Beide 50/50 eigenaar dus beide €125.000,- (de rest is van de bank).

Dan kun je toch over jouw €125.000,- een hypotheek nemen /huidige uitbreiden, waarmee je de vriendin uitkoopt?

Of wil de bank er niet in mee gaan omdat je niet genoeg per maand verdient om de hypotheek dermate hoog te maken?

___
Een andere optie, geen idee of dat gangbaar/mogelijk is, dat jij een schuld /persoonlijke lening van €120.000,- tegenover haar (of een andere persoon met geld?) aangaat en daar afspraken m.b.t. rente+aflossing over maakt.
___
Als je het maandbedrag met geen mogelijkheid kunt betalen, kun je d'r simpelweg niet wonen.

Of je moet echt creatief worden en vrienden bij je laten inwonen en met die opbrengsten het hogere maandbedrag kunnen realiseren.
Maar dat gaat niet zomaar, gedeeltelijke verhuur moet van de hypotheekverstrekker ook mogen.
Ehm.nee. Want TS heeft in jouw voorbeeld al 375k hypotheek nodig en geeft aan tot ~320k te kunnen lenen. En jouw voorbeeld is al heel positief met relatief veel.overwaarde en een beperkte hypotheek. TS vraagt of hij/zij ergens 120k vandaan kan halen dir bljkbaar niet van de bank gaat komen in de vorm van een hypotheek. Meestal is dat antwoord duidelijk helaas.... Nee dus.

Bij uitbreiden/ophogen hypotheek wordt gekeken naar de verhouding inkomen en leenbedrag/maandlasten. Het is dus niet zo simpel.als 'ik heb veel overwaarde dus ik kan vast wel wat meer hypotheken'. Dat kan alleen als je het bijpassend inkomen hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 16-06-2024 05:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:49
Heb je NHG?

Dan naar de financieel adviseur gaan en vragen naar de haircut regeling.

https://relatiestress.nl/...Dregeling%20mogelijk%20is

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
idd als nhg, neem contact op met ze.

Door hun is een hoop mogelijk

mijn ex en ik gingen na de aankoop van het huis uit elkaar.
geen van de partijen het huis alleen betalen.

door de Nhg garantie kon mijn ex het huis op haar naam alleen krijgen.
Ondanks dat ze officieel geen kans zou maken. (niet voldoende inkomen/hoge hypotheek

Wat ik er van weet, is er in samenspraak met de bank en de nhg besloten dat:
De rente aangepast werdt naar huidig (toen dus lager)
De hypotheek tijd is terug gezet naar 30 jaar (dus ''nieuwe'' hypotheek)

Het enigste dat mijn ex niet kon doen was mij uitkopen via de nieuwe hypotheek.
Tuurlijk had ze dit op andere manieren mogen doen, bv familie of op afspraak per maand.

Maar ik heb er voor gekozen af te zien van uitkoop.
Niet meer hoofdelijk aansprakelijk zijn, geen verlies hebben op het huis, een woonplek voor mijn katten en ex waren belangrijker voor mij dan een uitkoopbedrag

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 16-06-2024 20:39 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:02

OmeJoyo

This is me

Ik zou beginnen met heel, heel veel meer informatie geven.

Wat is je huidige hypotheek, wat is de waarde van de woning, inkomen?
Waarom komt die niet rond, verdien je gewoon te weining? Of zijn er andere leningen/schulden, creditcard?
Of is het huis volgens de bank niet genoeg waard? Hoeveel moet je je ex betalen?

Heb je NHG en wat heb je zelf al geprobeerd? Heb je al gesprekken gehad bij andere aanbieders?
Is dit wat de bank bied op basis van de standaard, of is dit al de maatwerk optie?

Kortom, je vraag is verre van compleet om met je mee te denken, want nu kunnen we allemaal hooguit gokken waar het aan ligt en daar snel op antwoorden :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Accretion schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:28:

Schuld is schuld, de bank zal hiermee niet akkoord gaan, omdat deze schuld ook de hypotheek zal drukken. Het niet aangeven van deze schuld bij de bank is fraude, dus deze weg is geen optie om de hypotheek te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

OmeJoyo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 06:57:
[...]

Schuld is schuld, de bank zal hiermee niet akkoord gaan, omdat deze schuld ook de hypotheek zal drukken. Het niet aangeven van deze schuld bij de bank is fraude, dus deze weg is geen optie om de hypotheek te krijgen. :)
De hypotheek heeft hij toch al; en als hij gewoon netjes het maandbedrag blijft betalen?

Wellicht dan een tijd op een houtje bijten/heel zuinig leven, wel even narekenen of je dan nog rond komt.

Al durf ik inderdaad niet te zeggen of zij dan zomaar uit de hypotheek gehaald kan worden.

En ja, als je niet de maandelijkse kosten kunt voor de financiering van een huis kunt betalen, kun je d'r ook niet wonen.
Dus moet je op zoek naar:
- meer geld / maand (of iemand die meebetaald)
- andere financierder die meer 'risico' wil nemen
- maatwerk met bank/nhg bespreken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Accretion schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:18:
[...]

De hypotheek heeft hij toch al; en als hij gewoon netjes het maandbedrag blijft betalen?

Wellicht dan een tijd op een houtje bijten/heel zuinig leven, wel even narekenen of je dan nog rond komt.

Al durf ik inderdaad niet te zeggen of zij dan zomaar uit de hypotheek gehaald kan worden.

En ja, als je niet de maandelijkse kosten kunt voor de financiering van een huis kunt betalen, kun je d'r ook niet wonen.
Dus moet je op zoek naar:
- meer geld / maand (of iemand die meebetaald)
- andere financierder die meer 'risico' wil nemen
- maatwerk met bank/nhg bespreken
Uiteraard gaat de bank niet klagen als je de hypotheek blijft betalen. Maar dat is geen oplossing voor haar, want dan krijgt ze geen hypotheek en de meeste huurders zullen er ook over vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-05 07:21
Wij hadden in 2014 een soortgelijk iets, alleen bleef zij in het huis wonen. Veel geneuzel met de bank die alleen de uitkoop optie wilde. Uiteindelijk is zij daar nog 8 jaar blijven wonen met het huis nog op beide namen. Het was voor mij geen probleem om een nieuwe hypotheek te krijgen. Uiteindelijk was dit verreweg de goedkoopste/meest gunstige oplossing voor ons.
De omstandigheden;
- We zijn als vrienden uit elkaar gegaan en zijn dat nog steeds.
- We hadden allebei een goed inkomen uit een vaste betrekking in verhouding tot de hypotheek (dwz, we zaten niet onderwater en ook niet aan een top hypotheek)
- We hebben vooraf goede afspraken gemaakt over bijvoorbeeld wat als ze het huis later wil verkopen, erfrecht (we hebben kinderen) en belastingaftrek.

Bedenk dat een bank je niet kan dwingen een huis te verkopen, zolang je netjes blijft betalen. Beide namen staan op de hypotheek dus je moet elkaar wel vertrouwen want als de een problemen veroorzaakt is de ander gewoon aansprakelijk vanuit de hypotheek verstrekker.

Het is dus mogelijk maar wel van een flink aantal factoren afhankelijk.

Edit1: we hebben veel meer voordelen gehad van de coach die ons hielp met de scheiding zodat het wederzijds vertrouwen bleef, dan aan enige hypotheek adviseur die alleen het eigen belang en dat van de bank diende.
Edit2: het bedrag van de overwaarde op het huis waar mijn ex in bleef wonen werkte als zekerheid voor de bank voor mijn nieuwe hypotheek. Bij uitkoop/verkoop had dat maar de helft geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door Refthoom op 16-06-2024 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Bedankt voor de reacties. De situatie is zo:

Huis is 500.000 waard.
De hypotheek is nog 390.000, ik moet haar dus uitkopen dat is dus 55.000 euro.

Zelf mag ik met mijn salaris 320.000 laten staan op mijn naam als ik hier blijf wonen. Ga ik een ander huis kopen dan krijg ik max 240.000 aan hypotheek. Ik heb geen NHG helaas.

Ik mis dus rond de 120.000 euro aan hypotheek. Ik heb met een adviseur gesproken en die zegt eigenlijk dat de enige optie is dat mijn ouders een deel van hun overwaarde aan mij schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Maar krijg ik geen NHG over Max 430.000?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:54:
.

Ik mis dus rond de 120.000 euro aan hypotheek. Ik heb met een adviseur gesproken en die zegt eigenlijk dat de enige optie is dat mijn ouders een deel van hun overwaarde aan mij schenken.
Jups en gaan je ouders je 120k schenken? Is ook maar de vraag of die dat zomaar kunnen verzilveren.

Echt, verkoop je huis en ga goedkoper wonen .. ik snap dat je blij bent met je grote mensenhuis en dat dat meer ruimte is dan een appartement, maar is het ook denk je niet handiger om ergens te beginnen waar je niet overal herinneringen hebt met je vriendin?

[ Voor 18% gewijzigd door President op 16-06-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
President schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:57:
[...]

Jups en gaan je ouders je 120k schenken? Is ook maar de vraag of die dat zomaar kunnen verzilveren.

Echt, verkoop je huis en ga goedkoper wonen .. ik snap dat je blij bent met je grote mensenhuis en dat dat meer ruimte is dan een appartement, maar is het ook denk je niet handiger om ergens te beginnen waar je niet overal herinneringen hebt met je vriendin?
Je hebt aan een kant gelijk maar we hebben zoveel aan dit huis gedaan en het is echt helemaal af. Die herinneringen heb ik niet veel last van als ik de boel anders ga inrichten of muren ga verven etc. Ik zou dan wel even flink aan de slag gaan in huis. Ik heb ook drie kids en ik kan ook hun kamers behouden etc.

Ik zie het niet zitten om weer opnieuw te beginnen, in mijn eentje krijg ik ook geen huis van 240.000 + 55.000 euro overwaarde met genoeg kamers enzo. Het is al met al heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Dan lijkt het erop dat jij de hypotheek ook niet in je eentje zou kunnen dragen met je huidige inkomen, zelfs als je hem zou kunnen krijgen. Want je inkomen zal rond de 3200 netto zijn en je bruto hypotheek rond de 2000.
Uiteraard krijg je daar je renteaftrek over terug maar het is een hele hoop geld.

Dus ja ik snap in deze situatie dat de bank daar niet mee akkoord gaat, het is een enorm risico. Maar de vraag ernaast, moet je het willen?

In de afgelopen twee jaar dezelfde uitdaging gehad, ik heb hem wel rond gekregen, maar met een behoorlijk hoger inkomen maar dat vraagt al erg verstandig met geld omgaan. Gaat nog wel even duren namelijk voor er weer echt genoeg spaargeld is, maar we komen er wel :)

Je bent opzoek naar 1/3 meer dan dat je eigenlijk kunt betalen maximaal en dat is een hele hoop. Hoe zuur het ook is, ga voor de verkoop, dan heb je daarna ook meteen "cash" geld om bij de aankoop van je volgende huis makkelijker een hypotheek rond te krijgen. Want ja, de bank gaat niet alleen kijken naar je hypotheek, als je op de max zit hebben ze ook absoluut wensen/eisen aan wat je overhoudt i.v.m. de zorgplicht.

Hoe dan ook, sterkte met dit alles!

Edit:

Ik zie nu ook dat je kinderen hebt, was je getrouwd met je ex of geregistreerd partner? Wie had het meeste inkomen en is er nog sprake van partnerallimentatie? Want die telt beide kanten op mee voor je hypotheek namelijk. En voor de bank niet, maar wel voor jezelf, afhankelijk van wat jullie afspreken qua omgangsregeling zul je je ook moeten kijken wat de kinderallimantatie met je netto inkomen gaat doen.

[ Voor 15% gewijzigd door OmeJoyo op 16-06-2024 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:03:
. Ik heb ook drie kids en ik kan ook hun kamers behouden etc.

Ik zie het niet zitten om weer opnieuw te beginnen, in mijn eentje krijg ik ook geen huis van 240.000 + 55.000 euro overwaarde met genoeg kamers enzo. Het is al met al heel lastig.
Ah, met drie kinderen snap ik je wil om het huis te houden een stuk beter.

Maar: als je geen geld hebt een houdt het helaas op... Je kinderen zullen ook deels bij je vrouw gaan wonen, dus de 'genoeg kamers' zullen ze ook in het nieuwe huis van hun moeder waarschijnlijk niet gaan hebben?

En is je inkomen nu ook al voorbereid om bijvoorbeeld alimentatie betalen voor de kinderen? De gemeentelijke belastingen alleen en alle andere uitgaven voor je eigen woning?

Ik snap dat je voor je gevoel weer opnieuw moet beginnen... Maar eerlijk: je zult in je eentje waarschijnlijk nooit het huis waar je nu in woont zelf kunnen gaan kopen en daarnaast nog genoeg geld overhouden voor leuke dingen met de kinderen.

[ Voor 24% gewijzigd door President op 16-06-2024 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:14
Optie : Samen een klein appartement bijkopen en om-en-om in huis wonen. Of één van de twee een appartement/huis huren en het restant-bedrag als rentedragende lening uitgeven aan degene die in het huis blijft wonen. Een lening van 120K tegen 4% geeft dan een bijdrage in de maandhuur van 400 euro.

[ Voor 68% gewijzigd door bvdbos op 16-06-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
OmeJoyo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:06:
Dan lijkt het erop dat jij de hypotheek ook niet in je eentje zou kunnen dragen met je huidige inkomen, zelfs als je hem zou kunnen krijgen. Want je inkomen zal rond de 3200 netto zijn en je bruto hypotheek rond de 2000.
Uiteraard krijg je daar je renteaftrek over terug maar het is een hele hoop geld.

Dus ja ik snap in deze situatie dat de bank daar niet mee akkoord gaat, het is een enorm risico. Maar de vraag ernaast, moet je het willen?

In de afgelopen twee jaar dezelfde uitdaging gehad, ik heb hem wel rond gekregen, maar met een behoorlijk hoger inkomen maar dat vraagt al erg verstandig met geld omgaan. Gaat nog wel even duren namelijk voor er weer echt genoeg spaargeld is, maar we komen er wel :)

Je bent opzoek naar 1/3 meer dan dat je eigenlijk kunt betalen maximaal en dat is een hele hoop. Hoe zuur het ook is, ga voor de verkoop, dan heb je daarna ook meteen "cash" geld om bij de aankoop van je volgende huis makkelijker een hypotheek rond te krijgen. Want ja, de bank gaat niet alleen kijken naar je hypotheek, als je op de max zit hebben ze ook absoluut wensen/eisen aan wat je overhoudt i.v.m. de zorgplicht.

Hoe dan ook, sterkte met dit alles!

Edit:

Ik zie nu ook dat je kinderen hebt, was je getrouwd met je ex of geregistreerd partner? Wie had het meeste inkomen en is er nog sprake van partnerallimentatie? Want die telt beide kanten op mee voor je hypotheek namelijk. En voor de bank niet, maar wel voor jezelf, afhankelijk van wat jullie afspreken qua omgangsregeling zul je je ook moeten kijken wat de kinderallimantatie met je netto inkomen gaat doen.
Nee niet getrouwd en ook geen geregistreerd partnerschap. Er dus geen partneralimentatie maar wel kinderalimentatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
bvdbos schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:12:
Optie : Samen een klein appartement bijkopen en om-en-om
En als TS of zijn ex vrouw een nieuwe partner krijgen?

Hoe leuk die oplossing ook is: op lang termijn geloof ik niet dat zoiets goed gaat werken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:57
bvdbos schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:12:
Optie : Samen een klein appartement bijkopen en om-en-om
Daar zou ik helemaal nooit aan beginnen, buiten het gesjouw iedere keer is het erg lastig op het moment dat 1 van de 2 een nieuwe partner krijgt.

Dit is gewoon een kwestie van verkopen en opnieuw beginnen. Ik snap de emotie en het willen bieden van eigen kamers voor de kinderen maar dat zit er financieel niet in.

Stapelbedden it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:14:
[...]

Nee niet getrouwd en ook geen geregistreerd partnerschap. Er dus geen partneralimentatie maar wel kinderalimentatie.
Ok, al berekend hoeveel die alimentatie gaat worden?

Welk bedrag kinderalimentatie betalen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
CornermanNL schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:15:
[...]

Daar zou ik helemaal nooit aan beginnen, buiten het gesjouw iedere keer is het erg lastig op het moment dat 1 van de 2 een nieuwe partner krijgt.

Dit is gewoon een kwestie van verkopen en opnieuw beginnen. Ik snap de emotie en het willen bieden van eigen kamers voor de kinderen maar dat zit er financieel niet in.

Stapelbedden it is.
Idd en dan een keer in het jaar een dagje naar Duinrell of een weekendje Roompot of iets dergelijks.

Beter dat dan een pappa die straks helemaal niks kan doen en amper geld heeft voor nieuwe schoenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:14:
[...]

Ik klink misschien onaardig, maar ik wens je oprecht het beste toe. Maar het is simpel: je wil iets waar je het geld niet voor hebt. Stel je kind wil vandaag een PlayStation 5 van 500 euro kopen, maar het heeft maar 350 euro. Ga je dan:
- die 150 geven (zoals je een schenking van je ouders zou kunnen krijgen)
- vertellen dat je kind naar de bank kan gaan om het te lenen, terwijl de bank jouw kind echt niks gaat lenen als minderjarige (de bank gaat jou die 120k ook niet uitlenen)
- je kind vertellen dat hij maar buiten op zoek moet gaan naar geld dat op straat ligt (zoals jij nu manieren aan het zoeken bent om iets te kunnen krijgen, terwijl je na je gesprek met je adviseur wel weet dat er geen andere mogelijkheid is)

Fase van rouw (waar het dus bij het verlies van een huis ook om gaat):
- Ontkenning,
- (onderdrukte) woede,
- onderhandelen
- depressie
- aanvaarding

Zit je nu in de eerste fase van ontkenning of de derde fase van onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Dit is mijn scenario straks:

De netto maandlasten voor je hypotheek zijn als volgt berekend:

1. **Hypotheek van €200.000 met 2% rente**:
- Rentecomponent per maand: €333,33
- Belastingteruggave: €123,57 per maand

2. **Hypotheek van €120.000 met 4,5% rente**:
- Rentecomponent per maand: €450,00
- Belastingteruggave: €166,82 per maand

Totale belastingteruggave: €123,57 + €166,82 = €290,38 per maand

### Netto maandlasten:
- Bruto maandlasten: €1347,26
- Netto maandlasten: €1347,26 - €290,38 = €1056,88

Dus, je netto maandlasten zijn ongeveer €1056,88 per maand.

Nu mis ik dus alleen die 120.000 euro nog..

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:29:

Ik mis mijn Ferrari ook nog...

Wel grappig dat je zegt dat je 'alleen' 120k mist, alsof het niks is. Dat terwijl je dus feitelijk maar 55k aan vermogen hebt (jouw deel van de overwaarde) en de rest van het huis geld is dat je al van de bank leent...

Al zou je 500 euro netto per maand kunnen sparen dan is die 'maar 120k' dus feitelijk 240 maanden sparen, dus een jaar of 20 :X

Als je even je eigen situatie loslaat

Iemand wil een huis kopen van 450k, maar kan maar 330k lenen van de bank. Wat zou je aan deze persoon adviseren als hij je komt vragen wat hij moet doen? Zou je hem niet gewoon vertellen op funda te gaan kijken naar woningen met een vraagprijs tot maximaal 300k?

[ Voor 35% gewijzigd door President op 16-06-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos

### Netto maandlasten:

Je gaf toch aan in Snoll3bulk in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?" dat je hypotheek nog 390.000 is? Waar is die 190.000 gebleven? En daarboven wil je nog 120.000 hypotheek/lening. Met een woningwaarde van 500.000 ?

[ Voor 4% gewijzigd door bvdbos op 16-06-2024 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
Extra gaan werken in het weekend. (of 's avonds) Tweede baan dus. Als dat met vast contract kan kan je misschien extra hypotheek krijgen.

Je vriendin een huur betalen. Zij blijft mede-eigenaar, het voordeel voor haar is dat ze profiteert van de stijgende woningwaarde. Ze moet dan wel gaan huren voor zichzelf, maar heeft ook huurinkomsten van jou. Als ze al bij een nieuwe partner of ouders intrekt is dit zeker voor haar ook interessant.

Edit: ik had nog niet gelezen over drie kinderen. Dan wordt bijwerken en extreem zuinig leven allemaal lastig. Ik zou dus liever ook adviseren de boel te verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door jnr24 op 16-06-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Waarom dat tweede deel? En hoeveel is dan nu de rente op de huidige hypotheek?

Als je zorgt dat die 320 tegen die 2% kunt houden is de rente op die 120k aan je ouders ook nog wel op te brengen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

StevenK schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Als je zorgt dat die 320 tegen die 2% kunt houden is de rente op die 120k aan je ouders ook nog wel op te brengen.
Er was eerst sprake van 390 dus er is wel meer om uit te leggen. Dat de hypotheek nu al uit 2 delen bestaat kan natuurlijk heel veel redenen hebben. Verhuizing, verbouwing, of oorspronkelijk aflosvrij geweest enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
[...]

Ik denk dat het huidige huis van TS al een tweede huis is. Dus het 1e leningdeel is al afgesloten voor het eerste huis, het tweede leningdeel is erbij gekomen toen ze het huidige huis kochten. Dan moet er nu dus een 3e deel bij komen van 120k, zodat uiteindelijk 445k van het huis van de bank is en de 55k de overwaarde...

Dit terwijl TS dus maar 320k aan hypotheek kan krijgen van de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
bvdbos schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:34:
[...]

Je gaf toch aan in Snoll3bulk in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?" dat je hypotheek nog 390.000 is? Waar is die 190.000 gebleven? En daarboven wil je nog 120.000 hypotheek/lening. Met een woningwaarde van 500.000 ?
De hypotheek is nog 390.000 samen met mijn ex. Als ik 320.000 op mijn naam kan laten staan moet ik haar dus de helft van die 390.000 meegeven vanwege die lage rente. Dat deel moet ik weer opnieuw lenen maar dan tegen 4,5% rente. Daarnaast mis ik dus die 70.000 wat ik niet kan lenen met mijn salaris en die 55.000 aan overwaarde die zij mee moet krijgen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:51
Misschien eens een eenduidig totaal verhaal geven, ipv elke keer kleine stukjes van een puzzel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
The Fatal schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:07:
Misschien eens een eenduidig totaal verhaal geven, ipv elke keer kleine stukjes van een puzzel
De hypotheek is nu nog 390.000 met 2% rente.
Zij heeft een huis gekocht met de hoop dat dit huis verkocht zou gaan worden en neemt dus de helft van die 390.000 als lening mee naar haar nieuwe huis vanwege de lage rente.

Ik hou dan afgerond 200.000 over met 2% rente. Ik mag zelf 320.000 euro op mijn naam laten staan dus moet ik 120.000 euro bijlenen tegen 4,5% rente.

Dan zit ik afgerond op 1000 euro netto per maand

Maar om dit his te houden mis ik dus 120.000 euro aan geld. 70.000 euro te weinig om te lenen en 55.000 euro aan overwaarde waar ik haar mee moet uitkopen.

Nu zouden mijn ouders dan bedrag kunnen lenen aan 500 euro netto per maand vanuit hun overwaarde. Dan zit ik dus totaal aan hypotheek op 1500 euro netto.

Dan nog de verzekeringen, belastingen , gas water licht, alimentatie etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 12:57
[..]
Dat lukt alleen als hij de rente die hij aan zijn ouders betaalt weer geschonken krijgt. Anders heeft een familie hypotheek ook invloed op wat hij van de bank kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 12:57
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:11:
[...]
Nu zouden mijn ouders dan bedrag kunnen lenen aan 500 euro netto per maand vanuit hun overwaarde. Dan zit ik dus totaal aan hypotheek op 1500 euro netto.
Als jouw ouders (of iemand anders) jou geld lenen, gaat dit ten koste van je maximale leencapaciteit bij de bank. Heb je daar rekening mee gehouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Jimster schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Als jouw ouders (of iemand anders) jou geld lenen, gaat dit ten koste van je maximale leencapaciteit bij de bank. Heb je daar rekening mee gehouden?
Dit had ik inderdaad ook al eerder genoemd, het maakt niet uit waar het geleend wordt, de hypotheek zal dan evenredig verlaagd woren door de bank.

Enkel als die het krijgt van iemand is die gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
OmeJoyo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Dit had ik inderdaad ook al eerder genoemd, het maakt niet uit waar het geleend wordt, de hypotheek zal dan evenredig verlaagd woren door de bank.

Enkel als die het krijgt van iemand is die gered.
Ja niet als zij het schenken maar ik het onderling aan hun terug betaaal.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Je bedoelt als je fraude gaat plegen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

[...]

De bank zal uit hun zorgplicht en de regels omtrent witwasfraude gaan vragen hoe jij aan dat geld komt en of je het terug moet betalen.

Daarnaast, stel het lukt, worden je maandelijkse lasten bijna 1600 euro als ik kijk naar alles wat je tot nu toe hebt gedeeld. Is dat echt wat je wilt? En is dat ook haalbaar als je nu een overzicht maakt van je vaste lasten?

Ik weet wat ik aan allimentatie betaal voor twee kinderen met een co-ouderschap, dan vraag ik me af of je bij 3 kinderen dan uberhaupt uit gaat komen. ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:23
[...]

Dus een lening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Er zijn allerlei manieren voor ouders om bij te dragen. Achtergestelde lening is voor de bank geen probleem want genoeg zekerheid voor de bank (als de ouders maar aan kunnen tonen hoe ze aan het geld komen). Of rentedragende lening bij ouders waarvan de rente maandelijks bij de lening wordt opgeteld. Of ander idee: ouders deels eigenaar van het huis laten worden (let op : dan worden ze ook mede-verantwoordelijk voor het hypotheekdeel wat je bij de bank hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:55:
[...]

De hypotheek is nog 390.000 samen met mijn ex. Als ik 320.000 op mijn naam kan laten staan moet ik haar dus de helft van die 390.000 meegeven vanwege die lage rente. Dat deel moet ik weer opnieuw lenen maar dan tegen 4,5% rente. Daarnaast mis ik dus die 70.000 wat ik niet kan lenen met mijn salaris en die 55.000 aan overwaarde die zij mee moet krijgen.
Dat die 2% voor de helft met haar meegaat is een keuze die in het overleg met de mediator en hypotheekadviseur(s) gemaakt wordt. Dat wordt opgenomen in het totaalplaatje van de kosten/bijdragen/inkomsten per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:29
Beste optie die ik zie: ga meer werken. Je kan prima een baan erbij nemen, dan krijg je meer inkomen, waardoor je die 120k bij elkaar kan sparen + je hogere hypotheek krijgt.

Als je dat niet wilt, verkoop het huis. Jammer maar helaas.

Ps voor iedereen die zegt dat kan niet, wat denk je dat iedereen doet die naast hun werk studeert, of andersom. Gewoon paar jaar flink aanpoten met 60u / week.
Dan verdien je helft meer bruto, 20% meer netto.

Bank kijkt naar bruto, dus je kan ineens stuk meer lenen.

Nu verdien je al bijna 70k per jaar. (Gezien je 320 mag lenen).
Je moet naar 94k per jaar...

[ Voor 44% gewijzigd door 99ruud99 op 16-06-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

99ruud99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:35:
Beste optie die ik zie: ga meer werken. Je kan prima een baan erbij nemen, dan krijg je meer inkomen, waardoor je die 120k bij elkaar kan sparen + je hogere hypotheek krijgt.

Natuurlijk niet alleen een kwestie van willen, het moet ook kunnen fysiek/mentaal, maar ook tijd hebben voor je kinderen. :) Als TS nu al 40 uur werkt en dagelijks nog 2 uur in de auto zit zou ik niet zomaar willen zeggen dat die "prima er een baan bij kan nemen", dat is wel een forse aanname.

En laat hem er dan 1000 euro per maand netto uit kunnen halen, dat is nog steeds 10 jaar werken en binnen die tijd moet dit toch wel een keer rond zijn lijkt me. Al kan met dat geld natuurlijk wel die hypotheek worden verhoogd, echter gaat de bank dan ook vragen stellen of je dit gaat vol houden.

[ Voor 7% gewijzigd door OmeJoyo op 16-06-2024 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
99ruud99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:35:

Ps voor iedereen die zegt dat kan niet, wat denk je dat iedereen doet die naast hun werk studeert, of andersom. Gewoon paar jaar flink aanpoten met 60u / week.
Dan verdien je helft meer bruto, 20% meer netto.

Bank kijkt naar bruto, dus je kan ineens stuk meer lenen.
En wie gaat er dan in die uren voor de kinderen zorgen? Of moeten de 3 kinderen dan maar voor elkaar zorgen?

Ik zie een Veilig Thuis je aankomen..

40 uur werken in de traditionele vorm van 7.30u richting werk en rond 17u thuis zijn is met 3 kinderen al lastig... Dan zit je dus sowieso elke lange schooldag met opvang en ook op de woensdag.

Al kan dat natuurlijk prima als je accepteert dat je sleutel kindjes hebt of als de kinderen 13+ zijn, maar om als vader dan ook de weekenden weg te zijn... Ik denk dat de kinderen op langer termijn dan echt beter af zijn met een stapelbed in een appartement

[ Voor 23% gewijzigd door President op 16-06-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:49
Bij meerdere banen gaat een hypotheekverstrekker doorgaans echt wel kijken naar het totaal aantal uren dat je werkt. Is dat meer dan 40? Dan bestaat er een kans dat ze je inkomens naar rato van 40u totaal gaan tellen. Ze willen zekerheid over je betaalcapaciteit. Dus sluiten ze alle risico's zoveel mogelijk uit. Dus ook die route is geen zekerheid. Verre van.

Het is vaker gemeld, maar 120k is echt teveel om even bij elkaar te schrapen. Ik vrees dat het geen haalbare kaart is om te blijven wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Je vergeet dat de kinderen over algemeen 75% bij moeders zijn...
Helaas is dat een vrij standaard uitspraak.

Dus de dagen dat ze niet bij jou zijn werk je 2 uur per dag over, dan heb je al dat je bruto inkomen genoeg stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:36
99ruud99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:49:

Dus de dagen dat ze niet bij jou zijn werk je 2 uur per dag over, dan heb je al dat je bruto inkomen genoeg stijgt.
Moet ook maar net kunnen, 2 uur extra bij huidige werkgever, of überhaupt 2u/dag in de avond bij een andere werkgever, zonder in te leveren qua uurloon. De theorie is waarschijnlijk makkelijker dan de praktijk.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 16-06-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:58
Een groot deel van het probleem is natuurlijk ook dat voor het geld dat de ts beschikbaar heeft het moeilijk is om een soortgelijke woning te kopen. Hij zal dus of wel moeten inleveren (kleinere woning, minder slaapkamers) ofwel meer inkomen kunnen genereren.

Ouders laten bijspringen voor de 120k en in de week dat de kinderen bij de moeder zijn een Jobje nemen om je ouders terug te betalen. Dit bestempelen als fraude tov banken is ook overdreven vind ik. Net alsof de banken zo'n lekker trackrecord hebben over het beste voor hebben met hun klanten? Die kijken naar risico dat ze niet terugbetaald worden. Dit is minder van toepassing bij de ouders (vermoedelijk). En anders een schenking of een voorlopig ontvangen deel vd erfenis? Beetje afhankelijk natuurlijk van de familiale relatie en eventuele broers/zussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tja, gevalletje van uithuilen en opnieuw beginnen.
Klinkt hard, maar zo werkt het waarschijnlijk wel het beste voor jezelf en je ex.
Overigens heeft kleiner wonen ook z'n voordelen, (meestal) minder energiekosten, lagere maandlasten, je hoeft minder schoon te maken en je bent van een hoop 'spullen' af waar je toch al geen waarde aan hechtte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

99ruud99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:49:

Die de laatste tijd enorm aan het draaien is, ik ken helaas 10 paren die recent gescheiden zijn, op 2 na is het 50/50, de andere zijn 75% moeder en 90% vader.

Verder is het maar net wat ze afspreken, er is niets geregeld van te voren en zijn niet getrouwd, dus ze kunnen zonder rechter afspreken wat ze willen dus er komt geen uitspraak tenzij het op ruzie aankomt.

Daarnaast ga je hier nog steeds voorbij aan de zorgplicht van de bank die meer dan 40 uur werken niet zomaar gaan accepteren, zeker niet als het nu in ene is voor de hypotheek. En met 25% extra inkomen is TS er zeker nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
[...]

Zij heeft een huis gekocht met de hoop dat dit huis verkocht zou gaan worden en neemt dus de helft van die 390.000 als lening mee naar haar nieuwe huis vanwege de lage rente.

Ik hou dan afgerond 200.000 over met 2% rente. Ik mag zelf 320.000 euro op mijn naam laten staan dus moet ik 120.000 euro bijlenen tegen 4,5% rente.

Dan zit ik afgerond op 1000 euro netto per maand

Maar om dit his te houden mis ik dus 120.000 euro aan geld. 70.000 euro te weinig om te lenen en 55.000 euro aan overwaarde waar ik haar mee moet uitkopen.

Dan nog de verzekeringen, belastingen , gas water licht, alimentatie etc
Let er op dat wanneer je ouders je geld lenen voor de woning dit wordt gezien als schenking zover ik weet, vroeger had je de jubelton: https://www.nn.nl/Beter-m...-afschaffing-jubelton.htm maar die is vervallen.

Als je ouders je geld lenen vanuit een lening dan heeft dat invloed op je hypotheek.

In principe wil je een woning kopen met een waarde van 500k middels een hypotheek op naam van 1 persoon, dat wordt best lastig.
Waar komt overigens de waarde van 500k vandaan? Is dit een taxatie, het kan zijn bij verkoop dat de woning namelijk meer oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:57
Meer werken gaat niet helpen, zoveel komt er niet bij voor je leencapaciteit met een 2e deeltijd baan. Dit is weer een van de nadelen van een exponentiële stijging van de huizenprijzen van de laatste jaren. Overwaarde waar je geen mallemoer aan hebt als je niet over voldoende leencapaciteit beschikt in dit soort gevallen.

Je bent met zijn tweeën een financiële eenheid. Nu niet meer en er moet afgerekend worden. Zo simpel is het. Je hebt nu onvoldoende leencapaciteit om je ex uit te kopen. Verkopen is je enige optie. Hoe eerder je dat accepteert hoe makkelijker het proces wordt.

Het had allemaal nog veel gekker gekund, stel dat je dit huis ooit heel goedkoop had gekocht. En het toevallig heel veel in waarde is gestegen. Laten we zeggen ooit gekocht voor 250k en nu 600k waard. Hypotheek al goeddeels afgelost en je gaat scheiden. Je hebt altijd al een bescheiden maar prima salaris gehad. Maar je kan nu ook nog maar 250k leven. Kom je ook 50k te kort om je ex uit te kopen. Hoe dan ook, als je van 2 naar 1 gaat en er is weinig tot geen liquide vermogen heb je zonder leencapaciteit geen mogelijkheden om dat huis te behouden.

[ Voor 31% gewijzigd door CornermanNL op 16-06-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Enige optie is een achtergestelde lening vanuit je ouders dat houdt in dat ze geen borg of onderpand voor hun lening eisen. Of ze dat risico willen en de bank daarmee akkoord gaat is de vraag.

Maar zoals al eerder gesteld klinkt dit als te hoog gegrepen het gat tussen a en b is erg groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

### Netto maandlasten:

Dit zegt ChatGPT 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:12
[...]

Mis ik iets, of zet dit permanent een streep door jouw wens om in het huis te blijven wonen? Even losstaand van die 120k die je moet financieren.

Ik ga ervan uit dat jullie beide eigenaar zijn van het huis. Dan kan jij willen wat je wilt, maar dat heeft maar zeer beperkt waarde in dit verhaal?

Zij wilt dus de helft van de huidige hypotheek inzetten om een nieuw huis te financieren? Sterker nog, dit heeft ze al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:20
Houd er wel rekening mee dat over een eventuele schenking van je ouders 10% belasting moet worden betaald.

Lenen gaat de bank ook niet mee akkoord, net zoals elke andere lening je hypotheek mogelijkheden verlaagd.

Hoe graag je het ook wilt en hoe zuur het ook is: je kan het simpelweg niet betalen op dit moment (tenzij je ouders je het bedrag schenken).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Viper® schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Let er op dat wanneer je ouders je geld lenen voor de woning dit wordt gezien als schenking zover ik weet, vroeger had je de jubelton: https://www.nn.nl/Beter-m...-afschaffing-jubelton.htm maar die is vervallen.

Als je ouders je geld lenen vanuit een lening dan heeft dat invloed op je hypotheek.

In principe wil je een woning kopen met een waarde van 500k middels een hypotheek op naam van 1 persoon, dat wordt best lastig.
Waar komt overigens de waarde van 500k vandaan? Is dit een taxatie, het kan zijn bij verkoop dat de woning namelijk meer oplevert.
Taxatie. En ik heb een hypotheek dan van totaal 450.000 omdat mijn eigen overwaarde natuurlijk in het huis zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 23:49
Probeer het wat te rekken en een ander huis te vinden. Laat het in ieder geval indien mogelijk niet op rechtzaken uitlopen of iets dergelijks, dat is ook heel erg duur en zonde van het geld.
Ik begrijp wel dat je er wil blijven wonen maar hoe slim is dat als het al lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
bastian433 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:32:
Probeer het wat te rekken en een ander huis te vinden. Laat het in ieder geval indien mogelijk niet op rechtzaken uitlopen of iets dergelijks, dat is ook heel erg duur en zonde van het geld.
Ik begrijp wel dat je er wil blijven wonen maar hoe slim is dat als het al lukt?
Ja het zal maandelijks niet makkelijk worden maar ik zou het net kunnen redden financieel. En evt een nieuwe partner ontmoeten, samenwonen, en haar geld uiteindelijk gebruiken voor de vaste lasten zoals boodschappen etc. Maar dan ben ik nog steeds enige eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
bastian433 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:32:
En gelet op je inkomen, wat hou je nog over om leuk te leven. Alimentatie nog niet eens meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
TinusXIII schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:33:
[...]

En gelet op je inkomen, wat hou je nog over om leuk te leven. Alimentatie nog niet eens meegeteld.
Maar tegenwoordig heb je amper een huis voor 250.000, huizen zijn zo duur geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Ja het zal maandelijks niet makkelijk worden maar ik zou het net kunnen redden financieel. En evt een nieuwe partner ontmoeten, samenwonen, en haar geld uiteindelijk gebruiken voor de vaste lasten zoals boodschappen etc. Maar dan ben ik nog steeds enige eigenaar.
En je nieuwe partner dan? Die wil waarschijnlijk ook (deels) eigenaar van een huis zijn. Dan kun je haar geld dus niet besteden, want dat gaat dan grotendeels naar haar eigen huis.

Je komt niet een klein beetje tekort, maar ongeveer 25 procent van het bedrag wat je in totaal moet financieren. Als er een wonder route was om dat dan toch geregeld te krijgen, dan deed iedereen dat.

Je kunt alleen "enige eigenaar" zijn, als je het volledige bedrag ZELF kunt financieren. En de bank zal vaak in deze situatie iets soepeler zijn, maar geen 120k soepeler.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-06-2024 11:50 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:33:
[...]
8)7

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:31

Grvy

Bot

Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Maar tegenwoordig heb je amper een huis voor 250.000, huizen zijn zo duur geworden
Ja, jongen, zo zit het nou eenmaal nu. Kun je over blijven klagen maar dat is de wereld nu.
Ja, het is ruk, ja, het is oneerlijk.

Nu man up, verkoop dat huis en zadel ook geen toekomstige partners op met jouw domme keuzes.
Man man, wat een topic. Je wilt iets maar kan het niet betalen, hoe kan ik het toch? Niet. dat is het antwoord. Niet.

Nu plan B volgen en verder met je leven.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:15
Vergeet niet dat als je ouders het geld schenken dat je nog schenkingsbelasting moet betalen.

Overigens zou ik niet nu al in je berekeningen op input van een eventuele nieuwe partner rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
martin_v_z schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:59:
Vergeet niet dat als je ouders het geld schenken dat je nog schenkingsbelasting moet betalen.

Overigens zou ik niet nu al in je berekeningen op input van een eventuele nieuwe partner rekenen.
Reken ik ook niet, maar het zou het financieel makkelijker maken.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• TinusXIII
- Goh wat zoek je in een nieuwe partner/relatie?
- Nou het zou fijn zijn als je een beetje lekker verdiend want ik kan alleen m’n hypotheek en lening betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoll3bulk
TinusXIII schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:06:
- Goh wat zoek je in een nieuwe partner/relatie?
- Nou het zou fijn zijn als je een beetje lekker verdiend want ik kan alleen m’n hypotheek en lening betalen.
Ja als het het zo bekijkt, daarom zoek ik geen partner natuurlijk. Ik zeg alleen, het zou het makkelijker maken als dit punt is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Men raedt u, tere naer nere te stellen,

Dat, nae t' ghewin, sulck zy de slete.

Want, die het houdt gaende, sonder tellen,

Hem staet te ver-wachten een bitter bete:

Bijster-veldt geeft menighe een aefsche smete.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Ja als het het zo bekijkt, daarom zoek ik geen partner natuurlijk. Ik zeg alleen, het zou het makkelijker maken als dit punt is bereikt.
Uiteraard, maar dat kan zomaar 10 jaar duren. Dus je moet er zeker van zijn dat de lasten nu te dragen zijn zonder partner.

Geld via je ouders kan alleen dus als het een schenking is. Dat moeten je ouders wel echt beseffen. Ze kunnen officiële dan geen enkele aanspraak maken op terugbetaling vanuit jouw kant. Je ouders deels eigenaar maken van jouw woning is niet zo makkelijk, ze moeten dan ook op de hypotheek staan en als ze al zelf een hypotheek hebben dan moet dat nog getoetst worden of het financieel haalbaar is.

Als het geld van jouw ouders uit een overwaarde komt van hun woning betekent dit dat ze een nieuwe lening moeten aangaan voor dat deel. Dat maakt het moeilijk om te verhuizen en ze moeten wel gewoon rente betalen.

Allemaal dingen om rekening mee te houden als je het pad kiest van schenking. Wel een optie om uit te zoeken natuurlijk, gezien dat vooralsnog je beste keus lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 07:31
Volgens mij moet je je tijd en moeite nu vooral in het zoeken van een nieuw huis stoppen, want dit gaat hem gewoon niet worden, tenzij je de loterij tussendoor wint.

Ik wil, ik wil, ik wil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Travelan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:23:
Volgens mij moet je je tijd en moeite nu vooral in het zoeken van een nieuw huis stoppen, want dit gaat hem gewoon niet worden, tenzij je de loterij tussendoor wint.

Ik wil, ik wil, ik wil...
Ja het is een lastig verhaal, het is niet zo zeer , ik wil. Maar meer om de rust te behouden, ook voor mijn kids zou het de beste optie zijn om hier te blijven. Ook vanwege mijn autisme vind ik veranderingen extreem moeilijk. Deze situatie vooral.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Ja het is een lastig verhaal, het is niet zo zeer , ik wil. Maar meer om de rust te behouden, ook voor mijn kids zou het de beste optie zijn om hier te blijven. Ook vanwege mijn autisme vind ik veranderingen extreem moeilijk. Deze situatie vooral.
Ik zou gewoon rustig met je ouders om tafel gaan. Veel ouders willen hun kinderen graag helpen als het kan. Alleen is het simpelweg de vraag of het haalbaar is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik verplaats dit even naar PFSL, daar hoort het topic :) Mag ik je verzoeken @Snoll3bulk om de volgende keer je topicstart uitgebreider te beschrijven? Nu moeten mensen gaan gissen of informatie uit je trekken om een goed antwoord te geven.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Outerspace schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:30:
[mbr]Ik verplaats dit even naar PFSL, daar hoort het topic :) Mag ik je verzoeken @Snoll3bulk om de volgende keer je topicstart uitgebreider te beschrijven? Nu moeten mensen gaan gissen of informatie uit je trekken om een goed antwoord te geven.[/]
Yes zal ik doen, excuses.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Travelan
  • Laatst online: 13-05 07:31
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Snap ik helemaal. Oprecht.

Maar (ja sorry, 'maar'...) juist met autisme, en een stabiele toekomst voor je kinderen als doel, moet je er ernstig rekening mee houden dat je je moet richten op een nieuw huis. Geen nieuw leven zoals anderen zeggen, je hebt er namelijk maar 1. Maar die gaat sowieso veranderen, in dit huis of buiten dit huis. Bescherm jezelf dan wel een beetje, en maak een plan A en een plan B. Stop in beide evenveel energie. Geef plan A (blijven wonen) een realistische deadline en doe het niet alleen. Zorg dat anderen in je omgeving je helpen (ouders, goede vrienden, familie, etc). Maar hak de knoop wel z.s.m. door als het echt hopeloos is. Want als je niet goed met verandering om kan gaan, dan is het abrupt niet kunnen blijven wonen straks een véél grotere aanslag op je psyche dan dat het nu is.

En heel flauw, maar je kids maakt het echt niet uit of ze een grote of kleine kamer hebben, maar wel of ze een gelukkige pappa hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Je kunt zelf 320k lenen EN na verkoop heb je nog zo'n 55k aan overwaarde. Dus jij hoeft helemaal niet te kijken naar huizen van 250k maar kunt in de categorie tot 360-370k kijken.

Je hypotheeksommen zijn niet heel duidelijk maar.ik haal er uit dat jij je ex 55k mee moet geven en daarmee op een totale hypotheek van rond de 440k komt. Volgens jou sommetjes zal dat rond de 1600-1700 euro/maand netto kosten. Daar komt dan ook nog eens onderhoud bij etc. Dat wordt financieel echt huilen met de pet.op, daarom wil de bank t ook niet aan je uitlenen.

Verkopen, goedkoper/kleiner wonen en zorgen voor een nieuwe stabiele situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 14:25
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:55:
[...]

De hypotheek is nog 390.000 samen met mijn ex. Als ik 320.000 op mijn naam kan laten staan moet ik haar dus de helft van die 390.000 meegeven vanwege die lage rente.
Van wie moet dat? Als jullie de hut verkopen hebben jullie allebei geen lage rente en allebei het risico dat de overwaarde toch lager uitvalt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Fr33z schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Je kunt zelf 320k lenen EN na verkoop heb je nog zo'n 55k aan overwaarde. Dus jij hoeft helemaal niet te kijken naar huizen van 250k maar kunt in de categorie tot 360-370k kijken.

Je hypotheeksommen zijn niet heel duidelijk maar.ik haal er uit dat jij je ex 55k mee moet geven en daarmee op een totale hypotheek van rond de 440k komt. Volgens jou sommetjes zal dat rond de 1600-1700 euro/maand netto kosten. Daar komt dan ook nog eens onderhoud bij etc. Dat wordt financieel echt huilen met de pet.op, daarom wil de bank t ook niet aan je uitlenen.

Verkopen, goedkoper/kleiner wonen en zorgen voor een nieuwe stabiele situatie.
Als ik er blijf wonen kan ik 320.000 behouden, koop ik iets nieuws dan kan ik max 240.000 lenen + 55.000 overwaarde. Daar gaat kosten koper ook nog af , dus wil je nog verbouwen dan moet ik iets vinden van Max 260.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Als ik er blijf wonen kan ik 320.000 behouden, koop ik iets nieuws dan kan ik max 240.000 lenen + 55.000 overwaarde. Daar gaat kosten koper ook nog af , dus wil je nog verbouwen dan moet ik iets vinden van Max 260.000
En, al wat gevonden op funda?
En nee, dat zal niet in jouw straat zijn en ook zelfs misschien niet in je wijk of dorp

[ Voor 10% gewijzigd door President op 16-06-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
President schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:00:
[...]

En, al wat gevonden op funda?
Helaas niets wat in de buurt is van waar mijn ex nu woont. Dit vanwege een week om week regeling waar ik naar toe wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:04:
[...]

Helaas niets wat in de buurt is van waar mijn ex nu woont. Dit vanwege een week om week regeling waar ik naar toe wil
Wat noem je 'in de buurt'? Maximaal 5 kilometer afstand? 10 kilometer? 20 kilometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Mag je van je hypotheek je huis onderverhuren? Dan zou je ook 2 huisgenoten kunnen zoeken.

Levert ook weer wat geld op, al is de bank er niet erg happig op.

En in de buurt is 50 km neem ik aan, 1x per week half uurtje rijden is niet zo erg.

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 16-06-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-05 14:42
Hoe is je ex-partner eigenlijk aan haar nieuwe woning gekomen? Want die zal wel dezelfde eisen hebben gehad qua hoeveelheid kamers e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

99ruud99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:12:
Mag je van je hypotheek je huis onderverhuren? Dan zou je ook 2 huisgenoten kunnen zoeken.

Levert ook weer wat geld op, al is de bank er niet erg happig op.

En in de buurt is 50 km neem ik aan, 1x per week half uurtje rijden is niet zo erg.
De kids moeten ook naar school heh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Greldinard schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:15:
Hoe is je ex-partner eigenlijk aan haar nieuwe woning gekomen? Want die zal wel dezelfde eisen hebben gehad qua hoeveelheid kamers e.d.
Met haar heb ik maar 1 kind, ze heeft iets heel goedkoops op de kop weten te tkkken en gebruikt die overwaarde om te verbouwen. Huis heeft drie slaapkamers.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Goed, er zijn hier teveel mensen die er enkel zijn voor de popcorn, daarom gaat de quickreply uit.

Nogmaals: reageer vriendelijk, behulpzaam en on-topic - of reageer niet. Als je iets ziet dat niet door de beugel kan: dien een TR in. Maar ga niet zelf de regels overtreden.