Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 11:03
99ruud99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:12:
Mag je van je hypotheek je huis onderverhuren? Dan zou je ook 2 huisgenoten kunnen zoeken.

Levert ook weer wat geld op, al is de bank er niet erg happig op.

En in de buurt is 50 km neem ik aan, 1x per week half uurtje rijden is niet zo erg.
Zat ik ook aan te denken om 1 kamer te verhuren, maar dan vraag ik me af moet ik dan nu al een huurder zien te vinden voor de bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:54:
[...]
Huis is 500.000 waard.
[...]
Zelf mag ik met mijn salaris 320.000 laten staan op mijn naam als ik hier blijf wonen.
[...]
Je enige optie om de woning te behouden is dat ex jou de woning gunt tegen €320.000 verkoopprijs (ex financierings- en transactiekosten).
Zij zal daar wel iets tegenover verwachten. Bijv. een afspraak dat haar deel van de overwaarde+extra'tje alsnog op haar rekening verschijnt bijvoorbeeld in maandelijkse betalingen voor een X periode.

disclaimer: advies op basis van boeren verstand, geen juridische kennis

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
JJ Le Funk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Je enige optie om de woning te behouden is dat ex jou de woning gunt tegen €320.000 verkoopprijs (ex financierings- en transactiekosten).
Zij zal daar wel iets tegenover verwachten. Bijv. een afspraak dat haar deel van de overwaarde+extra'tje alsnog op haar rekening verschijnt bijvoorbeeld in maandelijkse betalingen voor een X periode.

Is niet eens zo’n heel gek idee dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 13:54

OmeJoyo

This is me

[...]

De belastingdienst gaat dat zien als schenking, dus er komt wat extra belasting bij, maar het kan wel.
Daarnaast is het als ze dat geld terug wilt dan onder aan de streep een lening en dat is uiteindelijk fraude voor de hypotheek.

[ Voor 9% gewijzigd door OmeJoyo op 16-06-2024 13:20 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Alleen verwacht zij waarschijnlijk meteen de overwaarde op haar rekening omdat het huis wat ze gekocht heeft direct verbouwd moet gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:04
Dus je ex heeft het geld wat eventueel beschikbaar komt al uitgegeven. Als ik jou was zou ik tijdelijk (indien mogelijk) terug gaan naar je ouders. Totdat het huis verkocht is en de afrekening gemaakt is.

Dan vanuit die nieuwe positie kijken wat er mogelijk is. Een scheiding is altijd duurder dan hij op papier uitvalt namelijk.

Maar weinig mensen hebben echt een goed beeld van wat ze maandelijks uitgeven en na alimentatie blijft er in de praktijk vaak veel minder over dan de excel sheet aanvankelijk leek te suggereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Zijn er al afspraken gemaakt over de tijdverdeling van het kind? Wie verdiende er trouwens meer jij of je ex?
Dat beide samen gaat invloed hebben uiteraard op de allimentatie. Maakt voor het bruto hypotheek verhaal niet uit maar wel voor het netto verhaal.

En uit je verhaal lijk je nog een ex te hebben en twee kinderen, betaal je daar nog partner/kind allimentatie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
OmeJoyo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:42:
Zijn er al afspraken gemaakt over de tijdverdeling van het kind? Wie verdiende er trouwens meer jij of je ex?
Dat beide samen gaat invloed hebben uiteraard op de allimentatie. Maakt voor het bruto hypotheek verhaal niet uit maar wel voor het netto verhaal.

En uit je verhaal lijk je nog een ex te hebben en twee kinderen, betaal je daar nog partner/kind allimentatie voor?
Zij verdient bijna hetzelfde, eerste ex is ook alleen kinderalimentatie. 225 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:07
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Reken ik ook niet, maar het zou het financieel makkelijker maken.
Lening van je ouders tbv huis (aantonen bij de BD. Daarover betaal je een marktconforme rente aan je ouders (aantonen bij de BD), die rente is dan aftrekbaar. Je ouders mogen je vervolgens (jaarlijks) - op dit moment - 6600 euro belastingvrij schenken (geven je je rente terug). Daarnaast geldt er dit jaar nog een verhoogde vrijstelling als je tussen 18 en 40 bent: https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

Uiteraard zullen ze rekening moeten houden met eventuele andere kinderen (toekomstige erfgenamen) om scheve gezichten/familieruzie te voorkomen. Er kan dus nog wel iets via je ouders als die het geld hebben maar in al die gevallen: Laat dingen notarieel vastleggen inclusief terugbetalingsverplichting etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Heb je het je ouders al gevraagd? Of ze überhaupt het kunnen/willen en of je broers/zussen wellicht ook nog al een greep in de erfenis moeten doen.

Maar we moeten de boel wel uit je trekken niet? Opeens zijn er 2 kinderen van een ex, 1 van jezelf. Dus je alimentatie loopt leuk op.

Wat verdien je? Want snap de slag van max 240k bij een nieuwe woning niet. Is dat incl alimentatie, zonder?

En ondertussen al rekenen op inbreng nieuwe partner. Nou zou gezien je rugzak wellicht even daar niet op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:34
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Als ik er blijf wonen kan ik 320.000 behouden, koop ik iets nieuws dan kan ik max 240.000 lenen + 55.000 overwaarde. Daar gaat kosten koper ook nog af , dus wil je nog verbouwen dan moet ik iets vinden van Max 260.000
Nu heb ik er niet heel veel verstand van maar waarom kan je meer lenen als je er blijft wonen maar 80k minder als je verhuist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
TinusXIII schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:12:
[...]

Nu heb ik er niet heel veel verstand van maar waarom kan je meer lenen als je er blijft wonen maar 80k minder als je verhuist?
Goede vraag, dit is omdat je de woning al hebt. Een nieuwe woning brengt weer meer risico’s met zich mee. Ik denk dat het hierom is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 14:45
[...]

Dit is meestal coulance vanuit de hypotheek verstrekker richting scheidende partners. gebeurd vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:55
[...]

Opgelopen rente als je nieuwe hypotheek moet afsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 14:06
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:19:
[...]

Is niet eens zo’n heel gek idee dit
Ik kan dit alleen maar afraden, je zit daardoor jaren nog harder aan elkaar vast terwijl je een eigen leven wilt opbouwen (en je krijgt ik wil nu toch mijn geld situaties)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[...]

Er is een resthypotheek van 390k, dus de enige manier hoe dit werkt is dat de ex afstand neemt van 55k overwaarde en ook nog cash 70k aan de bank betaald? Er is dan niet eens een officiële belofte dat OP het geld terugbetaald, want dan is het een lening en dat kan niet naast die hypotheek van 320k van OP.

Eindpunt van dit plan is OP een overwaarde van 180k euro, en ex schenkt OP ~125k om dit mogelijk te maken. Waarom zou ex daarmee akkoord gaan? Oh, en er is ook nog iemand die de schenkbelasting aan de belastingdienst moet betalen - die is 30% lijkt het?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zoals ik het zie zijn er twee opties.

1: je ouders het missende deel laten lenen a €500 per maand.
2: verkopen en alle financiële rompslomp afhandelen.

Geloven dat je ex jou 125k gaat schenken/gunnen/kwijtschelden is naïef, dat gaat ze nooit doen en waarom zou ze.
Ze heeft het geld ook nodig voor de verbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusXIII
Maar met 500 per maand voor een lening gaat zijn maximale hypotheek toch ook naar beneden, kom je nog niet aan je benodigde hypotheek. Om nog maar niet te beginnen over wat je nog over houdt om te leven.

Hoe moeilijk ook, verkopen is de enige reeële optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
Wat gaat hier trouwens fout qua timing? Hoezo heeft je ex al een woning gekocht zonder dat jullie dit deel duidelijk hebben afgesproken? En t klinkt alsof zij dus wel een geschikt huis al heeft kunnen kopen ZONDER de overwaarde en lage rente etc van jullie huis. Dan moet dat voor TS toch ook kunnen? In ieder geval heeel raar dat zij alvast wat anders heeft gekocht, was hier overleg over? Want ze zet TS daarmee natuurlijk voor t blok...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:14
Fr33z schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:22:
Wat gaat hier trouwens fout qua timing? Hoezo heeft je ex al een woning gekocht zonder dat jullie dit deel duidelijk hebben afgesproken? En t klinkt alsof zij dus wel een geschikt huis al heeft kunnen kopen ZONDER de overwaarde en lage rente etc van jullie huis. Dan moet dat voor TS toch ook kunnen? In ieder geval heeel raar dat zij alvast wat anders heeft gekocht, was hier overleg over? Want ze zet TS daarmee natuurlijk voor t blok...
Hoezo voor het blok? Standaard is dat alles verdeeld wordt en dus heeft ze recht op dat geld. Dat TS wil blijven wonen en probeert in het huis te blijven snap ik best, maar de ex heeft gewoon rechts op dat geld en hoeft daar niet op te gaan wachten omdat TS het huis niet wil verkopen. Uiteindelijk is het heel simpel, of TS zorgt voor het geld om het huis te kopen, of het moet verkocht worden. In beide gevallen zal de ex dat geld moeten krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Het kan ook dat ze meer spaargeld had, of wel geld gekregen van ouders, kennissen, vrienden, hoger inkomen er zijn nogal wat opties, maar bijzonder is het wel :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Zij wilde na 3 dagen al het huis in de verkoop gooien toen het uit was. Ik had amper kans om na te denken.

Maar inderdaad, zij komt een huis en verwacht een overwaarde vanuit de woning die nog niet is verkocht. Officieel nog niet. Ze zet mij hierom zeker voor het blok ja.

Ze denkt voornamelijk aan zichzelf als je het zo moet zeggen. Als ik uiteindelijk terecht kom onder een brug boeit het haar nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
OmeJoyo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:31:
[...]

Het kan ook dat ze meer spaargeld had, of wel geld gekregen van ouders, kennissen, vrienden, hoger inkomen er zijn nogal wat opties, maar bijzonder is het wel :Y
Haar huis heeft 235.000 gekost en met 55.000 aan overwaarde kan je flink gaan klussen. Voor zover ik weet heeft ze geen extra geld gekregen van familie of kennissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:35:
Ze denkt voornamelijk aan zichzelf als je het zo moet zeggen. Als ik uiteindelijk terecht kom onder een brug boeit het haar nog niet.
Tja, mogelijk geeft ze niets om jouw woonsituatie, maar de woonsituatie van jullie kinderen wordt door jullie beiden hopelijk wel meegewogen. Als ik lees dat de kinderen nu hun eigen kamer hebben en dat bij verkoop van het huis niet meer hebben, dan moeten jullie bedenken of verkoop wel zo verstandig is.

Het kan ook een strategie van moeder zijn om de kinderen (permanent) bij haarzelf te laten wonen omdat vader geen ruimte heeft....

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:36:
[...]

Haar huis heeft 235.000 gekost en met 55.000 aan overwaarde kan je flink gaan klussen. Voor zover ik weet heeft ze geen extra geld gekregen van familie of kennissen.
Maar de bank moet toch wel wat aan zekerheid hebben gehad doormiddel van een splitsingsakte bijvoorbeeld, maar dan zou er op papier ook al meer geregeld moeten zijn en afspraken zijn gemaakt.

Want anders krijgt ze niet zomaar even een nieuwe hypotheek erbij voor dat bedrag, terwijl de bank helemaal nog niet weet of dat huis wel of niet verkocht wordt.

Is er al wat geregeld/afgesproken op papier?

Al veranderd er niet veel in de situatie, je hebt feitelijk geen echte keuze is volgens mij inmiddels wel duidelijk de conclusie van alle reacties. Hoe vervelend ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
Disclaimer: ik ben niet thuis in de hypotheken ect. Dus wellicht is mijn antwoord niet juist ect.

Maar moet je niet alleen de overwaarde naar je ex overmaken dus die 55k en voor de rest de hypotheek over maken naar de bank zoals je nu doet (dus alle kosten en rente maandelijks betalen, vervolgens je ex uitschrijven op de hypotheek). In mijn ogen zal de bank op dit moment een rotzorg zijn hoe ze aan het geld komen, zodra je niet betaald komen ze het onderpand halen. Wellicht kun je dan doe 55k ergens via een onderhandse lening regelen.

P.s. had ik al gezegd dat ik niks van hypotheken weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Zij wilde na 3 dagen al het huis in de verkoop gooien toen het uit was. Ik had amper kans om na te denken.

Maar inderdaad, zij komt een huis en verwacht een overwaarde vanuit de woning die nog niet is verkocht. Officieel nog niet. Ze zet mij hierom zeker voor het blok ja.

Owja en als mijn ex zo iets zou dan zou ik ook scorched earth spelen. Net zolang rekken als mogelijk. Als het haar niet zou uitmaken dat ik op straat kwam te staan, dan zal de overwaarde over +-6mnd pas op haar rekening staan. Als ik moet verkopen laat haar dan ook maar met de dubbele lasten zitten en vertragen wat vertragen kan >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoll3bulk
epicfailguy23 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:27:
[...]

Owja en als mijn ex zo iets zou dan zou ik ook scorched earth spelen. Net zolang rekken als mogelijk. Als het haar niet zou uitmaken dat ik op straat kwam te staan, dan zal de overwaarde over +-6mnd pas op haar rekening staan. Als ik moet verkopen laat haar dan ook maar met de dubbele lasten zitten en vertragen wat vertragen kan >:)
Precies zo denk ik er ook over. Het is niet mijn probleem dat zij al iets anders koopt en verwacht dat dit huis snel is verkocht. Ik zit wel prima waar ik zit en betaal nog steeds netjes de hypotheek.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Wat een verhaal dit... Je hebt gewoon te weinig geld om in dit huis te blijven wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:21
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:42:
[...]

Precies zo denk ik er ook over. Het is niet mijn probleem dat zij al iets anders koopt en verwacht dat dit huis snel is verkocht. Ik zit wel prima waar ik zit en betaal nog steeds netjes de hypotheek.
En voor onze beeldvorming: wanneer liet je ex dit weten? Want je doet nu net alsof het pas een paar dagen of paar weken geleden is?

Speel in ieder geval geen struisvogel, maar ga alvast op zoek naar een makelaar om jullie huis te verkopen en zoek alvast op funda voor een nieuw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
President schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:48:
[...]

En voor onze beeldvorming: wanneer liet je ex dit weten? Want je doet nu net alsof het pas een paar dagen of paar weken geleden is?

Speel in ieder geval geen struisvogel, maar ga alvast op zoek naar een makelaar om jullie huis te verkopen en zoek alvast op funda voor een nieuw huis
Dit liet ze 3 dagen na dat het uit was al weten. Ik wordt alleen enorm voor het blok gezet om mee te gaan in de verkoop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
[...]

Het is ook niet haar probleem dat jij niet genoeg geld hebt om in dit huis te blijven wonen en ook geen ander huis kan vinden. Je hebt besloten uit elkaar te gaan en helaas betekent dat dat de waarde van het huis opgesplitst moet worden. En daarvoor zul je haar toch uit moeten kopen. Wel zal zij tot het moment dat dat gebeurt de helft van de hypotheek moeten betalen.

En het is natuurlijk een klote-situatie, maar punt blijft dat je geld tekort komt en dat dat toch echt jouw probleem is. Je kunt moeilijk verwachten dat je ex die 55k aan jou schenkt of je dat gratis laat lenen. En dat is wel wat je doet als je stelt dat je prima in dit huis zit en zij maar moet wachten. Hetzelfde geldt voor de bank, waarvan je nu geld leent ruim boven wat je eigenlijk aan kan en ook nog eens tegen een rente die te laag is (want dat rente-deel is van je ex.)

Dus de enige optie die ik hier zo zie is dat je ouders je geld zullen moeten schenken of iig garant moeten staan voor een deel van de hypotheek, anders zul je toch echt moeten verkopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:37
epicfailguy23 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:27:
[...]

Het ligt allemaal wat ingewikkelder. Zij is ook de moeder van de drie kinderen, je wil geen vechtscheiding en je wil ook niet dat die kinderen (later) gaan begrijpen welke spelletjes er werden gespeeld. Het kunnen heel subtiele zaken zijn zoals de gebruikelijke (eenvoudige) vakantie die ineens ook niet meer kan.

Ik heb niet het hele draadje uitgeplozen, maar TS wil toch zelf het huis houden? Daar kan de ex niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
jnr24 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:01:
[...]

Het ligt allemaal wat ingewikkelder. Zij is ook de moeder van de drie kinderen, je wil geen vechtscheiding en je wil ook niet dat die kinderen (later) gaan begrijpen welke spelletjes er werden gespeeld. Het kunnen heel subtiele zaken zijn zoals de gebruikelijke (eenvoudige) vakantie die ineens ook niet meer kan.

Ik heb niet het hele draadje uitgeplozen, maar TS wil toch zelf het huis houden? Daar kan de ex niets aan doen.
Ik wilde ook geen vechtscheiding maar na 4 weken vlogen de condooms om me oren in dit huis en heeft ze twee weken geleden ineens heel veel spullen weg gehaald uit het huis waaronder bijna alle keuken spullen en glazen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
jnr24 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:01:
[...]

Zij is de moeder van één kind toch? De twee andere kinderen van TS zijn van een ander.

TS wil het huis houden maar kan dat niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:17
[...]

Dat wordt het wel als je niets doet. Zoek eens op 'machtiging tegeldemaking' e.d. Niets doen wordt vanzelf een geforceerde actie. Dat werkt niet in je voordeel.

Steek je kop niet zo diep in het zand. Het is uit. Jij kan het niet (makkelijk) financieren. Zoek een oplossing, en maak duidelijke afspraken over de afwikkeling...

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 16-06-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
TinusXIII schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Zij is de moeder van één kind toch? De twee andere kinderen van TS zijn van een ander.

Klopt , zij is de moeder van ons zoontje. De andere twee zijn van mijn 1e ex en wonen bij hun moeder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 13:37
Nog iets om mee te nemen, vaak kan maar 1 van de 2 de (lage) rente meenemen. Check dat dus ook, het is zeker niet vanzelfsprekend dat je beide voor de lage rente de helft van de hypotheek kunt meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Ambianz schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:08:
Nog iets om mee te nemen, vaak kan maar 1 van de 2 de (lage) rente meenemen. Check dat dus ook, het is zeker niet vanzelfsprekend dat je beide voor de lage rente de helft van de hypotheek kunt meenemen!
Hier is al voor getekend dat zij dus 50% mee neemt van die lage rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 13:37
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:08:
[...]

Hier is al voor getekend dat zij dus 50% mee neemt van die lage rente.
Getekend tussen jullie, of ook met de bank? Veel banken bieden dit nml niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

<knip> Zoals het er nu staat, is dit niet toegestaan. Als je richting oprecht advies had willen gaan, had je het anders moeten verwoorden.

[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 16-06-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Ambianz schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:10:
[...]

Tussen ons en besproken met de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zulke suggesties mogen niet meer sinds dat ene incident.

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 16-06-2024 21:56 . Reden: Bezorg ons dan ook niet meer werk door erop te reageren en het te quoten, ipv een TR in te dienen. ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 03-07-2024 14:13 . Reden: Originele post al aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:07:
[...]

Klopt , zij is de moeder van ons zoontje. De andere twee zijn van mijn 1e ex en wonen bij hun moeder
Dus voor haar waarschijnlijk ook makkelijker geweest om een huis te vinden? Zij heeft niet zoveel slaapkamers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
TinusXIII schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:11:
[...]

Dus voor haar waarschijnlijk ook makkelijker geweest om een huis te vinden? Zij heeft niet zoveel slaapkamers nodig.
Nee klopt in principe zijn twee slaapkamers voor haar voldoende. Er komt ook een vriendin van haar bij haar wonen die de helft gaat betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:18
FirePuma142 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:44:
Onderhands in de vorm van een familiehypotheek, of maatwerk bespreken met de bank.
Ga met de bank in gesprek, maatwerk is bij een scheiding niet ongebruikelijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:15:
Disclaimer: ik ben niet thuis in de hypotheken ect. Dus wellicht is mijn antwoord niet juist ect.

Maar moet je niet alleen de overwaarde naar je ex overmaken dus die 55k en voor de rest de hypotheek over maken naar de bank zoals je nu doet (dus alle kosten en rente maandelijks betalen, vervolgens je ex uitschrijven op de hypotheek). In mijn ogen zal de bank op dit moment een rotzorg zijn hoe ze aan het geld komen, zodra je niet betaald komen ze het onderpand halen. Wellicht kun je dan doe 55k ergens via een onderhandse lening regelen.

P.s. had ik al gezegd dat ik niks van hypotheken weet?
Waarom zou de ex dan geen recht hebben op haar eigen inleg* die ze al in de hypotheek gestopt heeft?

*Weet niet exact hoeveel zij ingelegd heeft en wat de afspraken tussen haar en TS zijn mbt het inleggen van de hypotheek en eigen vermogen plus eventuele verbouwingskosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
TinusXIII schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Oeps, ja sorry niet het hele draadje doorgelezen en helaas blijkbaar wel een complex verhaal!
@Snoll3bulk hou je taai!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Dit liet ze 3 dagen na dat het uit was al weten. Ik wordt alleen enorm voor het blok gezet om mee te gaan in de verkoop.
Hoelang is het geleden? Een week? Een maand? Een half jaar?

Maar natuurlijk moet je verkopen, is dat je nog steeds niet duidelijk na alle reacties hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wat zijn eigenlijk de gebruikelijke termijnen om in zulke situaties je ex af te betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
Besef wel hoe vreselijk veel relaxter leven je hebt als je lekker klein gaat wonen.

Ik heb recht spreken, ik ben een paar keer van heel groot naar heel klein 'gedwongen'. Niks mis mee. Ook voor de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 22:24

Rmg

NicoHF schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:27:
Wat zijn eigenlijk de gebruikelijke termijnen om in zulke situaties je ex af te betalen?
1 :?

Hoe lang zou jij afhankelijk willen zijn van een ex? :?

Huis verkopen of ex uitkopen, geld/schulden, verdelen.

Constructietjes geven alleen maar drama.

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 16-06-2024 18:47 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:13:
[...]

Nee klopt in principe zijn twee slaapkamers voor haar voldoende. Er komt ook een vriendin van haar bij haar wonen die de helft gaat betalen
Hoeveel verrassingen ga je nog melden voordat we het hele verhaal hebben gekregen eigenlijk?

Niet lullig bedoeld, maar er wordt geprobeerd je te helpen en om de zoveel posts komt er weer een stukje informatie bij die het verhaal anders maakt. Soms duidelijker, soms juist minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Ambianz schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:10:
[...]

Rabobank iig wel. weet niet of dat alleen met plusvoorwaarden is overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
In het kader van out of the box denken. De maximale hypotheek die je kunt afsluiten wordt grotendeels bepaald door je salaris. Als je dus een hoger salaris kunt krijgen, dan kan je ook een hogere hypotheek krijgen. Een gat van 120.000 is natuurlijk moeilijk op te vullen op die manier. Maar misschien heb je familie met een eigen bedrijf dat je een vast contract wilt geven? Of werk je zelf toevallig geen 40 uur maar een stuk minder momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Rmg schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:44:
[...]

1 :?

Hoe lang zou jij afhankelijk willen zijn van een ex? :?

Huis verkopen of ex uitkopen, geld/schulden, verdelen.

Constructietjes geven alleen maar drama.
Afhankelijkheid heeft er in dit geval niet zo veel mee te maken, het gaat mij om de juridische termijnen.
Dit soort zaken, het verkopen van een woning, vervangende woning vinden kost nou eenmaal tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
OmeJoyo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:48:
[...]

Hoeveel verrassingen ga je nog melden voordat we het hele verhaal hebben gekregen eigenlijk?

Niet lullig bedoeld, maar er wordt geprobeerd je te helpen en om de zoveel posts komt er weer een stukje informatie bij die het verhaal anders maakt. Soms duidelijker, soms juist minder.
Ik zal vanavond het eerste bericht even bijwerken met meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:27

vrotogel

leest vooral mee

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar misschien heeft je werkgever (als je die hebt) een vangnet voor dergelijke situaties. Ik ken werkgevers waar je een renteloze lening kunt krijgen in schrijnende situaties en tevens begeleiding in de afhandeling van dit soort situaties.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
vrotogel schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:07:
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar misschien heeft je werkgever (als je die hebt) een vangnet voor dergelijke situaties. Ik ken werkgevers waar je een renteloze lening kunt krijgen in schrijnende situaties en tevens begeleiding in de afhandeling van dit soort situaties.
Baas, ik wil graag 120k lenen omdat ik nu een groot huis heb met mijn tweede vrouw, mijn 2 kinderen van haar en 1 kind van een andere vrouw. Dit omdat ik niet wil verhuizen naar een kleiner huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 22:24

Rmg

NicoHF schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:02:
[...]

Afhankelijkheid heeft er in dit geval niet zo veel mee te maken, het gaat mij om de juridische termijnen.
Dit soort zaken, het verkopen van een woning, vervangende woning vinden kost nou eenmaal tijd.
"Normaal" gesproken is uitkopen een kwestie van taxeren en hypotheek/lening regelen dus dat kan in een week of 6 wel rond zijn.

Verkopen hangt een beetje van de markt af, je wil de beste prijs, dus zeg 3 weken tussen makelaar en finale bod als je een beetje doorwerkt en 2 tot 3 maanden tussen verkoop en overdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:27

vrotogel

leest vooral mee

President schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Baas, ik wil graag 120k lenen omdat ik nu een groot huis heb met mijn tweede vrouw, mijn 2 kinderen van haar en 1 kind van een andere vrouw. Dit omdat ik niet wil verhuizen naar een kleiner huis
Het is duidelijk dat jouw werkgever een dergelijke regeling niet heeft. Loopt misschien ook wel niet via 'Baas' .

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:29

Blokker_1999

Full steam ahead

Alleen zitten we, wat mij betreft, hier niet in een schrijnende situatie en gaat zoiets meestal over veel kleinere leningen. 120k is ook geen klein bedrag, voor vele mensen zijn dat meerdere jaarlonen. Ik kan me inbeelden dat werkgevers een voorschot willen geven op je volgende maandloon of zelfs maandlonen. Maar zo een lening van dat bedrag, dat betaal je niet op enkele maanden terug, dat is een commitment van meerdere decennia. Wie zegt dat TS zo lang bij die werkgever wenst te blijven? Wie zegt dat de werkgever hem misschien niet zal ontslaan bij bijvoorbeeld een reorganisatie? En dan wat? Dan mag je alsnog in 1 klap heel het restbedrag ophoesten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:06

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

We kunnen er lang over praten, allerlei suggesties ertegenaan gooien maar er is maar 1 conclusie mogelijk (al terug lezend): verkopen, financieel afronden en met schone lei opnieuw beginnen in je eigen leventje/nieuwe (huur)huis.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 16:59
Blokker_1999 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:32:
[...]

Alleen zitten we, wat mij betreft, hier niet in een schrijnende situatie en gaat zoiets meestal over veel kleinere leningen. 120k is ook geen klein bedrag, voor vele mensen zijn dat meerdere jaarlonen. Ik kan me inbeelden dat werkgevers een voorschot willen geven op je volgende maandloon of zelfs maandlonen. Maar zo een lening van dat bedrag, dat betaal je niet op enkele maanden terug, dat is een commitment van meerdere decennia. Wie zegt dat TS zo lang bij die werkgever wenst te blijven? Wie zegt dat de werkgever hem misschien niet zal ontslaan bij bijvoorbeeld een reorganisatie? En dan wat? Dan mag je alsnog in 1 klap heel het restbedrag ophoesten.
Ik heb in het verleden ook leningen verstrekt aan mijn personeel, looptijd max 4 jaar en rente en aflossing moest wel van salaris betaald kunnen worden. Voordeel : in die vier jaar gaan ze niet in op de talloze berichten van recruiters die via Linkedin binnenstromen. En wat te doen bij ontslag: dat valt makkelijk in een overeenkomst vast te leggen... Maar dat ging om kleinere bedragen of om bedragen die tijdelijk waren (bijvoorbeeld als overbrugging bij echtscheiding) en waarbij de toekomstige woonsituatie wel bij het verdienvermogen van de medewerker paste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:19
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:11:
[...]
Tussen ons en besproken met de bank
Als jullie dit onderling getekend hebben en ook besproken hebben met de bank, is het dus niet zo gek dat je partner een nieuwe woning heeft kunnen kopen. Op basis van haar inkomen en de ondertekende afspraak met jou, kan die financiering rondkomen.
Voor jou ligt hetzelfde pad open, maar jij wilt dat niet inslaan. Terwijl het je toch snel duidelijk zal zijn geworden dat het financieel niet haalbaar is. Bedenk goed waarom je dit niet wilt. Als de oudste twee kinderen bij hun moeder wonen, heb je toch niet per se voor elk kind een kamer nodig? Dan is een woning met twee slaapkamers voor jou ook genoeg. Wees daar eerlijk in voor jezelf en gebruik het niet als een excuus om je kop in het zand te steken. Waarschijnlijk had je dit huis ook niet kunnen kopen zonder haar inkomen mee te rekenen?
Let op dat de bank kan eisen dat het huis in de verkoop gaat, om de wederzijdse afspraak na te komen. Tenzij je op korte termijn duidelijk maakt hoe je de totale woning wilt financieren, inclusief het uitkopen van je ex. Dus het is geen kwestie van ‘ik doe lekker niks, ze zoekt het maar uit’, want je gaat aan het kortste eind trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
PeepPeepPeep schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:34:
We kunnen er lang over praten, allerlei suggesties ertegenaan gooien maar er is maar 1 conclusie mogelijk (al terug lezend): verkopen, financieel afronden en met schone lei opnieuw beginnen in je eigen leventje/nieuwe (huur)huis.
Dit of de familie moet bijspringen. Als ouders meebetalen dan kan de bank moeilijk gaan doen omdat er dan geen afloscapaciteit is om beide leningen af te lossen. Als de rente en aflossing van de ouders jaarlijks wordt geschonken en dit is op papier vastgelegd dan kan een bank best wel medewerking verlenen.

Maar waar ik me nog steeds over verbaas: hoe krijgt zij een huis gefinancierd terwijl er al een lopende hypotheek is... Het is voor een financier wel logisch om te veronderstellen dat op afzienbare termijn de hypotheek van het gezamenlijke huis zal vrijvallen maar ik kan me niet voorstellen dat de bank hiervoor geen door beide eigenaren getekende verklaring wil zien. Dit aangezien in de tussentijd de partner gewoon haar bijdrage in de woonlasten moet blijven voldoen (let hierop @Snoll3bulk ) en ze dus met dubbele woonlasten zit. Sowieso : met zijn 2-en een huis kopen zonder samenlevingscontract wordt door banken al liever niet gefinancierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:12
Personeelsvereniging bij een groot bedrijf gaat het dan misschien wel om, dat is dus niet de werkgever. Bedragen kunnen behoorlijk groot zijn, denk aan huisuitzetting voorkomen, etc. Ter vergelijking: Bij al die schuld-hulp TV gaat het al snel over tienduizenden euro's. Dus als de mogelijkheid bestaat, zou ik zeker eens contact met de PV opnemen. Misschien kunnen ze helpen, maar je hebt wel een heel, heel erg groot gat wat gevuld moet worden.

Hoeveel kan je familie voor je betekenen in dit geval? Dat is wel gevraagd, maar is nog geen antwoord op gekomen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
bvdbos schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:49:
[...]
Maar waar ik me nog steeds over verbaas: hoe krijgt zij een huis gefinancierd terwijl er al een lopende hypotheek is... Het is voor een financier wel logisch om te veronderstellen dat op afzienbare termijn de hypotheek van het gezamenlijke huis zal vrijvallen maar ik kan me niet voorstellen dat de bank hiervoor geen door beide eigenaren getekende verklaring wil zien.
Ze hebben een door beiden ondertekende afspraak. De uitkoopwaarde (55K) is nodig voor een verbouwing, dat kan met een overbruggingsfinanciering, of met tijd/geduld (als in: ze kan er gaan wonen zonder de verbouwing).
De extra woonlasten door huidige hypotheek zijn op basis van 2% en daar dan de helft van. Dat is te overzien.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 16-06-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Rmg schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:17:
[...]

"Normaal" gesproken is uitkopen een kwestie van taxeren en hypotheek/lening regelen dus dat kan in een week of 6 wel rond zijn.

Verkopen hangt een beetje van de markt af, je wil de beste prijs, dus zeg 3 weken tussen makelaar en finale bod als je een beetje doorwerkt en 2 tot 3 maanden tussen verkoop en overdracht?
Plus het vinden van een nieuwe woning?
Of moet iemand dan maar op straat gaan leven als er verkocht moet worden omdat de ex geld wilt zien?

Verkopen van de woning is makkelijk en zo gedaan maar een nieuwe woning vinden daar in tegen is toch wel een heel ander ding, zeker in de huidige tijd wat steeds moeilijker gaat worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-05 15:43
President schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Andersom. 1 kind van haar, 2 van een andere vrouw.

En na zorgvuldig info doorkammen, blijkt dat die 2 kinderen bij hun moeder wonen en niet bij TS.

8000000 berichten later moet dit huis nog steeds verkocht worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Ik heb het eerste bericht aangepast, mocht er iets niet duidelijk zijn laat het weten dan voeg ik het toe aan dit bericht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 14:45
Dus je komt 120k te kort om in je huidige woning te blijven wonen, je hebt genoeg slaapkamers in dit huis voor 3 kinderen maar 2 daarvan wonen (permanent?) bij hun moeder en komen dan alleen in het weekend bij jullie? of zie je ze uberhaupt niet?

Goed je hebt dus 1 kind met de ex. De ex koopt een nieuwe woning want heeft maar 2 slaapkamers nodig.
Afhankelijk van de regeling tussen jou en je 1ste ex heb jij dus ook maar 2 slaapkamers nodig.

Je ex kan binnen 3 dagen een woning kopen voor 240k en 55k verbouwing. Waarom zou jij dit niet kunnen?

Ik denk dat vooral moet gaan wennen aan het idee dat je niet genoeg geld hebt om in het huis te blijven dus naar andere oplossingen moet gaan zoeken. En iedereen die begint over dat je onder een brug moet gaan wonen bla bla weet blijkbaar ook niet wat het is om zelf verantwoording te nemen over je eigen situatie.

Het leven is af en toe gewoon even kut en daar moet je ook hard voor werken om daar mee om te gaan. Maar zodra je bij de pakken neer gaat zitten houd het ook op natuurlijk.

Ik wens je veel succes maar ik zou je vooral adviseren te gaan denken in andere mogelijkheden en oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 15:33
Ik denk dat alle oplossingen wel langs zijn gekomen in dit topic. Gift van familie, snel nieuwe partner vinden, nieuwe baan met hoger salaris, etc.

Deze opties zijn vaak niet mogelijk, anders had je het vast al gedaan. Helaas zijner geen magische oplossingen voor even 120.000 euro krijgen, anders woonde ik ook wel groter. Als het om het formaat woning gaat, kan je dan niet kijken naar een woning in een goedkopere regio? In plaats van de overwaarde afkopen, krijg je opeens zelf de helft beschikbaar als je je huis verkoopt. Dat is 55.000 euro dus. Dat plus 320.000 euro aan hypotheek geeft je 375.000 om een huis mee te kopen, daar zijn royale tussenwoningen mee te krijgen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wacht even. Ik lees dat jouw ouders die 120 000 euro kunnen uitlenen.
Kunnen ze daarmee niet notarieel mede eigenaar worden van het huis? Dus die 120 000 inbrengen, beschrijven bij de notaris en jij blijft wonen. Tegen een huurprijs naar rato eventueel.

Geen idee hoe dit technisch is, maar je zou dit met de adviseur kunnen bespreken :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
svenk91 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:49:
Ik denk dat alle oplossingen wel langs zijn gekomen in dit topic. Gift van familie, snel nieuwe partner vinden, nieuwe baan met hoger salaris, etc.

Deze opties zijn vaak niet mogelijk, anders had je het vast al gedaan. Helaas zijner geen magische oplossingen voor even 120.000 euro krijgen, anders woonde ik ook wel groter. Als het om het formaat woning gaat, kan je dan niet kijken naar een woning in een goedkopere regio? In plaats van de overwaarde afkopen, krijg je opeens zelf de helft beschikbaar als je je huis verkoopt. Dat is 55.000 euro dus. Dat plus 320.000 euro aan hypotheek geeft je 375.000 om een huis mee te kopen, daar zijn royale tussenwoningen mee te krijgen in Nederland.
Dat klopt niet, €240k kan die lenen + €55k overwaarde
Snoll3bulk in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Je zit wel in een wat goedkoper deel van Nederland gelukkig. Als ik op Funda kijk op Steenbergen +10 km kom ik 255 woningen tegen tot drie ton. Daar 104 van hebben minimaal drie slaapkamers, daar moet toch wel iets tussen zitten voor je? Hou je ook nog meer geld over om te leven en leuke dingen te doen met je kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Ene kant denk verhuizen want je inkomen is eigk te laag maar andere kant verband je juist weer geld door zo’n verhuizing
- makelaarskosten
- inrichting
- verhuizing
- evt andere rente? Dat je je hypotheek(rente) bij nieuwe woning niet mag meenemen maar bij blijven zitten wel?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 12:44
TinusXIII schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:10:
Je zit wel in een wat goedkoper deel van Nederland gelukkig. Als ik op Funda kijk op Steenbergen +10 km kom ik 255 woningen tegen tot drie ton. Daar 104 van hebben minimaal drie slaapkamers, daar moet toch wel iets tussen zitten voor je? Hou je ook nog meer geld over om te leven en leuke dingen te doen met je kinderen.
Tijd en geld met je kinderen is inderdaad goud waard. Kun je de wereld met ze intrekken, leuke dingen doen, herinneringen maken. De tijd is zo voorbij. Een huis is maar een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
laurens0619 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:25:
Ene kant denk verhuizen want je inkomen is eigk te laag maar andere kant verband je juist weer geld door zo’n verhuizing
- makelaarskosten
- inrichting
- verhuizing
- evt andere rente? Dat je je hypotheek(rente) bij nieuwe woning niet mag meenemen maar bij blijven zitten wel?
Daarnaast moet ik binnen 6 maanden na verkoop van mijn woning een andere woning vinden om dus die goedkope 2% rente mee te nemen. Hierna vervalt je rente en moet je dus gaan kopen met een volle hypotheek tegen 4,5%

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• President
Snoll3bulk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:36:
[...]

Daarnaast moet ik binnen 6 maanden na verkoop van mijn woning een andere woning vinden om dus die goedkope 2% rente mee te nemen. Hierna vervalt je rente en moet je dus gaan kopen met een volle hypotheek tegen 4,5%
Heb je op funda al een selectie gemaakt van 10 woningen? Of geloof je nog steeds dat er ergens een pot met 120k verschijnt neergezet door elfjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:06

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

[...]

Wees eens echt duidelijk, zet feiten neer, dat je ex helft huis leeghaalt is niet relevant. Kan je 120k via ouders krijgen? Anders is het simpel: geen 120k = verkopen, uithuilen, ander huis en opnieuw beginnen.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:18
TinusXIII schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:10:
Om maar een voorbeeld te noemen, bewoonbaar/ redelijk instapklaar huis voor geen 3 ton: https://www.funda.nl/deta...-edisonstraat-65/89986424

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Laatst online: 20:57
Devian schreef op zondag 16 juni 2024 @ 06:18:
Heb je NHG?

Dan naar de financieel adviseur gaan en vragen naar de haircut regeling.

https://relatiestress.nl/...Dregeling%20mogelijk%20is
Ik herhaal mezelf nog maar een keer.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvdbos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Tja, als je het niet kan betalen heb je toch geen andere optie? Je hebt al een deel afbetaald waarschijnlijk, je hebt waarschijnlijk een overwaarde en misschien nog wat gespaard en als dat niet genoeg is dan kan het niet tenzij je je ex kan vervangen met een andere financier of nog iets duurs hebt liggen om te verkopen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Devian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:01:
[...]

Ik herhaal mezelf nog maar een keer.
Is al duidelijk aangegeven dat die er niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
@Snoll3bulk Waar nog geen antwoord op is gegeven : Is er een kans dat je ouders of grootouders een bijdrage leveren?

Als je € 120.000 nodig hebt dan mogen je ouders eenmalig € 31.813 belastingvrij schenken. Als je ouder(s) dit niet kunnen maar je grootouder(s) wel, dan kan dit natuurlijk getrapt -> eerst schenken aan je ouders en dan doorschenken naar jou.

Resteert € 88.187. Met een rente van 4% is de jaarlijkse last daarvan € 3.527,48. Je ouders mogen jaarlijks € 6.633 belastingvrij schenken. Dat zou betekenen dat je ouders jaarlijks € 3.105,52 als aflossing kunnen schenken (afschrijven op lening). Dan zit je op "aflossingstermijn" van ruim 28 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 17-06-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Laatst online: 20:57
OmeJoyo schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:39:
[...]

Is al duidelijk aangegeven dat die er niet is.
Duidelijk? Er staan tientallen berichten van de TS, hij gaf aan de TS bijgewerkt te hebben dus die heb ik nogmaals doorgenomen, staat niet gemeld dat hij geen NHG heeft, op een gegeven moment houd het op ;-).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Devian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:00:
[...]

Duidelijk? Er staan tientallen berichten van de TS, hij gaf aan de TS bijgewerkt te hebben dus die heb ik nogmaals doorgenomen, staat niet gemeld dat hij geen NHG heeft, op een gegeven moment houd het op ;-).
Wel alle moeite doen voor deze twee reacties, maar niet om de letters nhg in de zoekbalk te typen en zoeken te klikken.

Voor mij doe je dan enorm mee aan topic vervuiling, maargoed dat is mijn mening.

Het zal hopelijk nu iig voor iedereen duidelijk zijn dat hij geen NHG heeft, kon ook niet met het initiële bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09-2024
Niet dat het gaat uitmaken, maar ik lees in je TS dat je een auto van de zaak hebt. Let wel, dat dit ook uit maakt op je inkomen, en best wel een beetje. Vaak is het financieel veer voordeliger om een tweedehans bakkie te halen en dat geld van de lease bij je inkomen te krijgen. Soms kan dat gewoon 500 - 600 Euro per maand schelen! Veel mensen vinden een mooie nieuwe auto vet, maar dat geld komt ergens vandaan natuurlijk.

Ik weet trouwens niet of de bank met zijn berekeningen daar al rekening mee houd natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door oliveroms op 17-06-2024 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 15:33
[...]

De hypotheekrente met NHG (en dat kan je krijgen toch, als je iets koopt dat bij je salaris past?) is nu onder de 3.8%. Na hypotheekrente aftrek is het verschil met je 2% nu toch ook niet bijster groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
redwing schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:28:
[...]

Hoezo voor het blok? Standaard is dat alles verdeeld wordt en dus heeft ze recht op dat geld. Dat TS wil blijven wonen en probeert in het huis te blijven snap ik best, maar de ex heeft gewoon rechts op dat geld en hoeft daar niet op te gaan wachten omdat TS het huis niet wil verkopen. Uiteindelijk is het heel simpel, of TS zorgt voor het geld om het huis te kopen, of het moet verkocht worden. In beide gevallen zal de ex dat geld moeten krijgen.
Leuk maar je koopt.toch niet zoiets groots als een huis zonder dat er uberhaupt een idee van een afspraak ligt? Uitgaan van toekomstig geld dat er nog (lang) niet is is ook riskant en vaak onverstandig. Dus ex doet zeker rare dingen in dit geval.

Ik weet niet of jij vaak alvast dingen koopt terwijl je hoopt op een bepaald bedrag over 6 maanden te ontvangen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:17
Fr33z schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Leuk maar je koopt.toch niet zoiets groots als een huis zonder dat er uberhaupt een idee van een afspraak ligt? Uitgaan van toekomstig geld dat er nog (lang) niet is is ook riskant en vaak onverstandig. Dus ex doet zeker rare dingen in dit geval.

Ik weet niet of jij vaak alvast dingen koopt terwijl je hoopt op een bepaald bedrag over 6 maanden te ontvangen...
Ligt eraan. Als ze zelf de nieuwe woning zonder problemen kan financieren en alleen de overwaarde in wilt zetten voor een verbouwing, dan is dit toch geen hele rare actie met een bizar hoog risico. Dat geld, daar heeft de ex gewoon recht op. En de kans dat huizen opeens significant dalen in prijs, lijkt me ook niet enorm aannemelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Fr33z schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Ik ga er van uit dat de bank wel moeilijk zou doen als ze echt de overwaarde nodig had gehad om het huis te kopen. En de bank is duidelijk al akkoord aangezien wel al de helft van de hypotheek (met de lage rente) is overgezet naar haar (is iig voor getekend).

Ze zal de overwaarde dus gaan gebruiken voor verbouwen, maar heeft het niet nodig voor het huis zelf. En dan zou ik er zonder problemen wel op gokken dat dat geld er gaat komen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:18
oliveroms schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:32:
Niet dat het gaat uitmaken, maar ik lees in je TS dat je een auto van de zaak hebt. Let wel, dat dit ook uit maakt op je inkomen, en best wel een beetje. Vaak is het financieel veer voordeliger om een tweedehans bakkie te halen en dat geld van de lease bij je inkomen te krijgen. Soms kan dat gewoon 500 - 600 Euro per maand schelen! Veel mensen vinden een mooie nieuwe auto vet, maar dat geld komt ergens vandaan natuurlijk.

Ik weet trouwens niet of de bank met zijn berekeningen daar al rekening mee houd natuurlijk.
Een lease auto via je werk maakt niks uit. Private lease daarentegen wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39
svenk91 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:20:
[...]

De hypotheekrente met NHG (en dat kan je krijgen toch, als je iets koopt dat bij je salaris past?) is nu onder de 3.8%. Na hypotheekrente aftrek is het verschil met je 2% nu toch ook niet bijster groot?
Wel of geen aftrek, 3,8 is bijna het dubbele van 2,0.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
Snoll3bulk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:40:

Op dit moment hebben wij nog de. totale hypotheek van 390.000 euro tegen 2% rente. Het huis is nu waard, 500.000 euro. Ik heb dus met een hypotheekadviseur gesproken en die zegt dat ik 320.000 euro op mijn naam mag laten staan. Ik mis daarin dus 70.000 euro om richting die 390.000 euro te gaan. Daarnaast moet ik mijn ex vriendin uitkopen tegen 55.000 euro. Nu neemt zij van die 390.000 euro de helft mee (lening) naar haar nieuwe huis met 2% rente. Dit is zo afgesproken en op papier ook voor getekend. Wij zitten nu bij de Nationale Nederlanden.
Heb jij hier voor getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miljanair
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:31
NACrat schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Een lease auto via je werk maakt niks uit. Private lease daarentegen wel.
Maakt wel uit als je een mobiliteitsvergoeding kan krijgen door een eigen auto te kopen i.p.v. leasen. Deze netto vergoeding telt dan gewoon mee in de hypotheekaanvraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Miljanair schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Maakt wel uit als je een mobiliteitsvergoeding kan krijgen door een eigen auto te kopen i.p.v. leasen. Deze netto vergoeding telt dan gewoon mee in de hypotheekaanvraag.
Dat is gewoon onwaar. Alle vergoedingen met een doelbesteding tellen niet mee en dat geldt niet alleen voor de NHG.

https://www.nhg.nl/faq/we...rkgeversverklaring-staan/

Mocht je een hypotheek aanvragen met een betaalbaarheidtoets, dan kan het eventueel meetellen, maar dan gaan ze wel weer berekenen dat je zelf onderhoud moet doen.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Goed, er zijn hier teveel mensen die er enkel zijn voor de popcorn, daarom gaat de quickreply uit.

Nogmaals: reageer vriendelijk, behulpzaam en on-topic - of reageer niet. Als je iets ziet dat niet door de beugel kan: dien een TR in. Maar ga niet zelf de regels overtreden.