Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Miljanair schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Maakt wel uit als je een mobiliteitsvergoeding kan krijgen door een eigen auto te kopen i.p.v. leasen. Deze netto vergoeding telt dan gewoon mee in de hypotheekaanvraag.
Toevallig zit ik net in het traject van een hypotheekaanvraag. Ik heb een netto mobiliteitsvergoeding van EUR 1800 per maand en bij mij telt deze niet mee voor het maximaal te lenen bedrag. Al zou het wel mogen meetellen, dan vermoed ik dat het de topic starter sowieso niet gaat helpen om een gat van EUR 120k te overbruggen.
Daarover gesproken, de kans dat het @Snoll3bulk lukt om de financiering rond te krijgen is nihil. Als er al iemand bereid is om EUR 120k te verlenen, dan zal de bank dit meetellen voor de maandlasten. En het jaarinkomen is klaarblijkelijk (duidelijk eigenlijk) onvoldoende toereikend, ook al zou je je leasebedrag verruilen voor brutoloon of een mobiliteitsvergoeding.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 11:03
De bedrijfsauto is zakelijk en kost mij 300 netto bijtelling per maand en telt niet mee met de hypotheekberekening.

[ Voor 31% gewijzigd door Snoll3bulk op 17-06-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
Miljanair schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Maakt wel uit als je een mobiliteitsvergoeding kan krijgen door een eigen auto te kopen i.p.v. leasen. Deze netto vergoeding telt dan gewoon mee in de hypotheekaanvraag.
Helaas niet.. Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Laatst online: 20:40

OmeJoyo

This is me

Ik had exact dezelfde link er al direct onder gepost 8)7

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Ik heb nog geïnformeerd bij de hypotheekadviseur, een schenking vanuit mijn ouders van 120.000 euro moet ik 18% belasting over betalen en ook kunnen aantonen dat ik dat geld op mijn rekening heb.

Dat is dus ook geen optie.

Die kopers hebben nu weer met een week verlengd, en moeten nu de financiering rond krijgen deze week. Zo niet, dan moet mijn ex haar huis of annuleren, of er mee doorgaan maar dan heeft dus dubbele lasten. Niet te vergeten dat de huidige hypotheek dan duurder wordt omdat 200.000 tegen 5,35% aan rente opnieuw wordt toegevoegd omdat zij die 200.000 meeneemt tegen 2%.

Beste voor haar is dus om haar koophuis dan te annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:39
Snoll3bulk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:16:
Ik heb nog geïnformeerd bij de hypotheekadviseur, een schenking vanuit mijn ouders van 120.000 euro moet ik 18% belasting over betalen en ook kunnen aantonen dat ik dat geld op mijn rekening heb.

Maar als ze voldoende overwaarde/afgelost hebben, kunnen ze wel garant staan voor een hypotheek (tegenwoordig is dat meetekenen omdat er strengere voorwaarden zijn). Eventueel is dat nog een optie om te bekijken.
Die kopers hebben nu weer met een week verlengd, en moeten nu de financiering rond krijgen deze week. Zo niet, dan moet mijn ex haar huis of annuleren, of er mee doorgaan maar dan heeft dus dubbele lasten. Niet te vergeten dat de huidige hypotheek dan duurder wordt omdat 200.000 tegen 5,35% aan rente opnieuw wordt toegevoegd omdat zij die 200.000 meeneemt tegen 2%.

Dat moet je haar laten beslissen en je verder niet druk over maken. Ze zal zelf moeten bepalen wat ze wel/niet kan/wil betalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Hoezo is de schenking geen optie? Als je ouders 120k willen doneren is dat toch mooi dan kan je daar blijven wonen.
Ja je betaald dan wel 18% belasting maar je hebt dan wel je woning en bespaard ook weer een rijtje kosten die waarschijnlijk evenveel of zelfs nog meer kost dan die 18%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:41:
[...]

Hoezo is de schenking geen optie? Als je ouders 120k willen doneren is dat toch mooi dan kan je daar blijven wonen.
Ja je betaald dan wel 18% belasting maar je hebt dan wel je woning en bespaard ook weer een rijtje kosten die waarschijnlijk evenveel of zelfs nog meer kost dan die 18%.
Als je ouders die 18% zonde vinden wat ik kan begrijpen dan zou je kunnen aanbieden om die 18% weer terug te betalen

Edit. Er ging wat fout wou mijzelf niet quoten maar een wijzingen doorvoeren

[ Voor 7% gewijzigd door NicoHF op 17-06-2024 17:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:24

Jouw hypotheekadviseur heeft het fout... Ervan uitgaande dat je jonger bent dan 40 mag er sowieso eenmalig een bedrag van € 31.813 belastingvrij geschonken worden. Als je het overige ook als schenking krijgt dan betaal je over dat bedrag 10% ofwel € 8.818,70... Voor de schenking van 120.000 euro heb je dus effectief 7,4% schenkbelasting. Als je ouder bent dan 40, dan is het belastingvrije bedrag lager maar geldt die 10% nog steeds.. Dan kom je op € 11.336,7 ofwel ca. 9,4%.

Of je leent het van hen, zie mijn berekening in bvdbos in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?"

[ Voor 8% gewijzigd door bvdbos op 17-06-2024 17:46 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:49
Als je ouders niets willen of kunnen schenken dan houdt het op. Je ex is ook al voor de troepen uitgelopen. Wat vast ook nog een financiële consequentie gaat krijgen.

Al met al zijn jullie beide veel te snel gegaan en hebben blijkbaar wel gedacht dat het op te lossen was op een manier waarbij jij de huidige woning kan behouden en zij alvast een nieuwe woning kon kopen.

Totaal voorbij gegaan aan het feit dat de benodigde euro’s er op een gegeven moment gewoon moeten zijn. En niet alleen in theorie.

Spijt mij zeer maar dat is op zijn minst niet heel slim. Ik zou zeggen ga met je ex om de tafel om de schade te beperken en kijk naar het hele verhaal eens kritisch en zorg dat je niet nog meer financiële schade gaat veroorzaken.

Het geld is er namelijk niet op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:14

Welke kopers bedoel je precies? Zijn er al kopers voor jullie huis? Want dan ga ik er vanuit dat je vriendin graag flexibel is qua overdrachtsdatum als die kopers meer tijd nodig hebben om de financiering te regelen. Daarnaast is een tijdje dubbele lasten hebben niet heel raar, dat hebben veel mensen die verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Qoine schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:58:
[...]

Welke kopers bedoel je precies? Zijn er al kopers voor jullie huis? Want dan ga ik er vanuit dat je vriendin graag flexibel is qua overdrachtsdatum als die kopers meer tijd nodig hebben om de financiering te regelen. Daarnaast is een tijdje dubbele lasten hebben niet heel raar, dat hebben veel mensen die verhuizen.
Dat staat ook in de topic-start:
Nu zij er dus evt al kopers voor de woning maar die gaan het waarschijnlijk financieel niet redden
Makelaar is dus al bezig en er zijn nu kopers. De vraag is alleen of die het gaan redden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qoine
redwing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:19:
[...]

Dat staat ook in de topic-start:

[...]

Makelaar is dus al bezig en er zijn nu kopers. De vraag is alleen of die het gaan redden.
Ah, dat had ik even gemist, dankjewel voor de opheldering. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:46
Ik hoop voor jou en voor je ex dat de kopers de financiering rond krijgen. Voor jou een last van je schouders, alleen ga je het huis toch niet kunnen betalen en dan kan je je concentreren op het vinden van een nieuw huis en beginnen met een nieuw deel van je leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
CornermanNL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:50:

Spijt mij zeer maar dat is op zijn minst niet heel slim. Ik zou zeggen ga met je ex om de tafel om de schade te beperken en kijk naar het hele verhaal eens kritisch en zorg dat je niet nog meer financiële schade gaat veroorzaken.

Samen om tafel zitten wordt lastig als TS een contactverbod heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
NicoHF schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:42:
[...]

Als je ouders die 18% zonde vinden wat ik kan begrijpen dan zou je kunnen aanbieden om die 18% weer terug te betalen

Edit. Er ging wat fout wou mijzelf niet quoten maar een wijzingen doorvoeren
Die 18% moet ik zelf betalen en op mijn rekening hebben. Ik heb helaas geen 23.000 euro op mijn rekening staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:54
Snoll3bulk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:19:
[...]

Die 18% moet ik zelf betalen en op mijn rekening hebben. Ik heb helaas geen 23.000 euro op mijn rekening staan.
Waar komt die 18% vandaan?
Het is 10% tenzij het niet je ouders zijn. Zie ook
https://www.belastingdien...even-schenkbelasting-2024
Neem aan dat je dit zelf ook wel kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
CornermanNL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:50:
Als je ouders niets willen of kunnen schenken dan houdt het op. Je ex is ook al voor de troepen uitgelopen. Wat vast ook nog een financiële consequentie gaat krijgen.

Al met al zijn jullie beide veel te snel gegaan en hebben blijkbaar wel gedacht dat het op te lossen was op een manier waarbij jij de huidige woning kan behouden en zij alvast een nieuwe woning kon kopen.

Totaal voorbij gegaan aan het feit dat de benodigde euro’s er op een gegeven moment gewoon moeten zijn. En niet alleen in theorie.

Voornamelijk is zij veel te snel gegaan. Na 3 dagen schakelde ze al een makelaar in en werd ik bijna gedwongen om te tekenen om het huis te verkopen. Het is inderdaad niet netjes verlopen.

Maar ze heeft alleen zichzelf ermee als het huis nu deze week niet rond komt bij deze kopers. Dan zal ze haar nieuwe huis toch moeten annuleren anders is het financieel niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Qoine schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:58:
[...]

Ja er zijn kopers, deze hebben al met twee weken verlengd en vandaag was de datum om nogmaals met een week te verlengen. Vandaar dat ik dit topic ben gestart, ik had vandaag de kans om te zeggen liever niet te verlengen met de hoop om dit huis op mijn naam te krijgen op de één of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Homer-Simpson schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Waar komt die 18% vandaan?
Het is 10% tenzij het niet je ouders zijn. Zie ook
https://www.belastingdien...even-schenkbelasting-2024
Neem aan dat je dit zelf ook wel kunt vinden.
Ja de hypotheekadviseur zei vandaag 18% omdat ik al 37 jaar ben. Ik weet natuurlijk niet of dit ook echt klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:41
[...]

Voor een huis van 5 ton is dat wel de aanbevolen buffer voor huis, tuin en inboedel. Misschien goed om te beseffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
eric.1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:27:
[...]

Voor een huis van 5 ton is dat wel de aanbevolen buffer voor huis, tuin en inboedel. Misschien goed om te beseffen.
In principe staat alles er al en is het huis qua verbouwing ook helemaal klaar. Veel meubels en inboedel neem ik zelf over. Ik kan er dus zo weer gaan wonen als ik dit zou willen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:48
Snoll3bulk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Voornamelijk is zij veel te snel gegaan. Na 3 dagen schakelde ze al een makelaar in en werd ik bijna gedwongen om te tekenen om het huis te verkopen. Het is inderdaad niet netjes verlopen.

Maar ze heeft alleen zichzelf ermee als het huis nu deze week niet rond komt bij deze kopers. Dan zal ze haar nieuwe huis toch moeten annuleren anders is het financieel niet haalbaar.
Dit vind ik dus heel raar, eigenlijk naief. Hoe kan zij in haar eentje een makelaar regelen en het huis verkopen. Daar is jouw goedkeuring/krabbel ook voor nodig. En waarom heb je dat dan direct getekend?? Zonder verder eerst uit te zoeken hoe of wat???
Dat zij zo snel wilt gaan, betekent niet dat jij dat ook moet. Zeker niet met dit soort lastige financiele kewsties

[ Voor 8% gewijzigd door morm op 17-06-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
morm schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:31:
[...]

Dit vind ik dus heel raar, eigenlijk naief. Hoe kan zij in haar eentje een makelaar regelen en het huis verkopen. Daar is jouw goedkeuring/krabbel ook voor nodig. En waarom heb je dat dan direct getekend?? Zonder verder eerst uit te zoeken hoe of wat???
Ik heb ook gezegd niet te willen tekenen, maar wat ik zeg werd ik zo wat bijna gedwongen en ik was nog helemaal niet klaar met de relatie. Ook haar vader ging zich ermee bemoeien. Ik wilde er vooral geen strijd van maken en dacht, laat die bezichtingen maar komen en we zien dan wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morm
Snoll3bulk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:32:
[...]

Ik heb ook gezegd niet te willen tekenen, maar wat ik zeg werd ik zo wat bijna gedwongen en ik was nog helemaal niet klaar met de relatie. Ook haar vader ging zich ermee bemoeien. Ik wilde er vooral geen strijd van maken en dacht, laat die bezichtingen maar komen en we zien dan wel weer verder.
Vorig jaar soortgelijke situatie gehad met een scheiding (toevallig ook in de regio Steenbergen), maar dat dwingen ging er bij mij toch echt niet in. Daarvoor waren de belangen voor mij op alle vlakken toch echt te groot en niet te overzien in eerste instantie. Zeker niet in 3 dagen...

[ Voor 10% gewijzigd door morm op 17-06-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
morm schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:34:
[...]

Vorig jaar soortgelijke situatie gehad met een scheiding (toevallig ook in de regio Steenbergen), maar dat dwingen ging er bij mij toch echt niet in. Daarvoor waren de belangen voor mij op alle vlakken toch echt te groot en niet te overzien in eerste instantie. Zeker niet in 3 dagen...
Nee het is ook heel lastig, je wilt geen strijd maar aan de andere kant wilde ik ook niet verkopen. Bloed zweet en tranen zitten er in dit huis en een hoop herinneringen. Maar als zij en haar vader behoorlijk dwingend (ook met chantage) toch zeggen dat ik moet tekenen.

Ze denkt voornamelijk aan zichzelf :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morm
Snoll3bulk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:37:
[...]

Nee het is ook heel lastig, je wilt geen strijd maar aan de andere kant wilde ik ook niet verkopen. Bloed zweet en tranen zitten er in dit huis en een hoop herinneringen. Maar als zij en haar vader behoorlijk dwingend (ook met chantage) toch zeggen dat ik moet tekenen.

Ze denkt voornamelijk aan zichzelf :X
Intimidatie, chantage en noem maar op is er hier ook aan te pas gekomen, maar ze kreeg toch mooi lik op stuk. Ik tekende nergens voor, voordat de gevolgen voor mij duidelijk waren. Ook hier waren er kinderen in het spel en werden die uiteraard ingezet om mij te bewegen. Mediation heeft daar bij geholpen gelukkig. Die drukte haar regelmatig met de neus op de feiten.
Uiteindelijk de woning verkocht met flinke overwaarde (ieder de helft) en daarmee een hele fijne, mooie woning aan kunnen kopen om met een schone lei te beginnen.

[ Voor 14% gewijzigd door morm op 17-06-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
morm schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:39:
[...]

Intimidatie, chantage en noem maar op is er hier ook aan te pas gekomen, maar ze kreeg toch mooi lik op stuk. Ik tekende nergens voor, voordat de gevolgen voor mij duidelijk waren. En mediation heeft daar ook bij geholpen gelukkig. Die drukte haar regelmatig met de neus op de feiten.
Uiteindelijk de woning verkocht met flinke overwaarde (ieder de helft) en daarmee een hele fijne, mooie woning aan kunnen kopen om met een schone lei te beginnen.
Goede afloop gelukkig.

Mediation hebben wij toen niet gedaan omdat we duidelijke afspraken maakte aan het begin om alles samen te regelen en met respect met elkaar om te blijven gaan. Die respect heb ik niet veel van gemerkt dus mediation is voor mij nog steeds wel een optie om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
TinusXIII schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:00:
[...]

Samen om tafel zitten wordt lastig als TS een contactverbod heeft.
Dat had ik even gemist, dan moet TS er een advocaat op gaan zetten. Meditation zou in redelijkheid ook moeten kunnen. Maar blijkbaar is dat station gepasseerd.

Waarom maken mensen toch altijd slechte afspraken vooraf. Of passen ze die nadien nooot meer aan? In de huidige maatschappij ligt heel veel bij mensen zelf. Maar telkens weer blijken mensen heel slecht hun financiële positie en risico’s in kaart te hebben en heel slecht te zijn om binnen relaties als deze nog goed zijn te communiceren en exit af te spreken mocht het zover komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Accretion schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:18:
[...]

De hypotheek heeft hij toch al; en als hij gewoon netjes het maandbedrag blijft betalen?

Wellicht dan een tijd op een houtje bijten/heel zuinig leven, wel even narekenen of je dan nog rond komt.

Al durf ik inderdaad niet te zeggen of zij dan zomaar uit de hypotheek gehaald kan worden.

En ja, als je niet de maandelijkse kosten kunt voor de financiering van een huis kunt betalen, kun je d'r ook niet wonen.
Dus moet je op zoek naar:
- meer geld / maand (of iemand die meebetaald)
- andere financierder die meer 'risico' wil nemen
- maatwerk met bank/nhg bespreken
Dit kan je alleen onder de pet houden als ex eigenaar blijft. Zodra je dat gaat veranderen is de situatie tussen klant en bank verandert en begin je weer opnieuw. Al dit soort trucjes zijn natuurlijk al geprobeerd en zijn dus meer dan bekend bij financiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-05 08:10
Als je er zelf voor tekent, dan heb je toch ook voor de helft jezelf voor het blok gezet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mother_lepard
Mother_lepard schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Als je er zelf voor tekent, dan heb je toch ook voor de helft jezelf voor het blok gezet?
Nu zijn er opeens al kopers voor het huis, dat je zelf niet kan financieren. Het wordt steeds complexer. Wat heb je nog meer niet verteld?

[ Voor 3% gewijzigd door Mother_lepard op 17-06-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Volgens @Homer-Simpson zal het 10% zijn.
Als je ouders 120k kunnen geven dan denk ik dat iets meer ook wel kan dan kan je daar de belasting van betalen.
De belasting betaal je trouwens als het goed is pas het jaar erop dus je hebt nog een ongeveer een jaar om het bij elkaar te sparen.
Je moet het namelijk voor 1 Maart 2025 doen.

https://www.belastingdien...henkbelasting-binnen-zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mother_lepard schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Nu zijn er opeens al kopers voor het huis, dat je zelf niet kan financieren. Het wordt steeds complexer. Wat heb je nog meer niet verteld?
Dat is allang gemeld

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 12:22

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ik weet niet wat TS hier verder nog wil bereiken??? Het is duidelijk, die 120K komt er niet en komt er nooit. Dus simpele conclusie: verkopen. Of denkt TS dat er hier iemand opstaat en zegt, kom die 120K maar halen want ik vind je zo zielig? 8)7 ;w

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
@Snoll3bulk
Maar even alle ruis weghalen nu; Heb je al voor een ander huis gekeken wat je wel kunt betalen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Yaksa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:33:
@Snoll3bulk
Maar even alle ruis weghalen nu; Heb je al voor een ander huis gekeken wat je wel kunt betalen?
Ik kijk natuurlijk wel rond maar ik wil niet in een dorp / stad gaan wonen waar ik niemand ken, omdat het toevallig dichtbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Mother_lepard schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Dit staat in de 1e post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Gaan we weer.........

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
FirePuma142 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:44:
Onderhands in de vorm van een familiehypotheek, of maatwerk bespreken met de bank.
Familiehypotheek betekent eigenlijk dat de volledige hypotheek op je familie komt te staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
120k ga je niet als bij toverslag vinden, je ouders willen of kunnen niet. Iedere andere onderhandse poging gaat in mindering op wat de bank je wil lenen.

Extra werken gaat je ook niet naar 120k extra tillen. Kortom verkopen en opnieuw beginnen. En de volgende keer even 3 keer nadenken hoe je een en ander wil en gaat regelen met een eventuele partner.

Verder neem een advocaat in de arm om het met je ex te regelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Snoll3bulk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:38:
[...]Ik kijk natuurlijk wel rond maar ik wil niet in een dorp / stad gaan wonen waar ik niemand ken, omdat het toevallig dichtbij is.
Klinkt misschien hard, maar op dit moment heb je ff niks te willen.
Kijk vooruit, bekijk het positief; misschien kom je in dat vreemde dorp wel naast een hele leuke buurvrouw te wonen........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +57 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:33
+1 voor hèt stereotype tweakerstopic dezer dagen. Een vaag, langzaam opbouwend verhaal dat nergens toe leidt, een serie adviezen waar toch niet naar geluisterd wordt en ondertussen zitten we op pagina 5.

Lang leve een slowchat met goedbedoelde tips, een topicstarter die geen stap verder komt maar ach, als buitenstaander een vermakelijk proces, zo half tijdens het voetbal kijken.

En doorrr.... (y)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Emotioneel en het gezonde verstand willen nog wel eens botsen :)
Ik zou ook zeggen aan de TS, ga je niet van familie afhankelijk maken als je dit zelf op kan lossen door het huis te verkopen.

Ik las eerder dat je niet snel last gaat hebben van de herinneringen, maar dat kun je nu nog helemaal niet inschatten. Dat gaat hoe dan ook komen, een dergelijke breuk kost eenmaal tijd om te verwerken en je koestert nu waarschijnlijk nog aan het vertrouwde door het huis waar je nu nog in woont.

Persoonlijke ervaring: neem afstand van wat je samen had, dat geeft verlichting en kansen voor jezelf om weer wat nieuws te starten. Dat doet zij immers ook, ze is zo te lezen al heel wat stappen verder dan jij.

Neem daarbij wel genoeg tijd in het achterhoofd, dus zaken als wanneer is de overdracht, wanneer kun je zelf een andere woning betrekken?
Eventuele overbruggingskrediet wat meeweegt in de maandlasten, laat je goed adviseren en kijk goed rond wat er te koop is.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snoll3bulk
BakkerM schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:46:
+1 voor hèt stereorype tweakerstopic dezer dagen. Een vaag, langzaam opbouwend verhaal dat nergens toe leidt, een serie adviezen waar toch niet naar geluisterd wordt en ondertussen zitten we op pagina 5.

Lang leve een slowchat met goedbedoelde tips, een topicstarter die geen stap verder komt maar ach, als buitenstaander een vermakelijk proces, zo half tijdens het voetbal kijken.

En doorrr.... (y)
Je hoeft dit topic natuurlijk niet te lezen of erop te reageren. Het doel is juist om te onderzoeken wat er mogelijk is. Hoewel er al 24 keer is gezegd ‘VERKOPEN’, is het mogelijk dat iemand nog een gouden tip heeft of dat er andere regels gelden bij scheidingen. Ik wil niet na de verkoop ontdekken dat ik het huis misschien met een bepaald financieel trucje had kunnen behouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 16:07

Jan20

CMJJKFE

Vervelende situatie maar gezien de financiële situatie is er eigenlijk maar 1 uitkomst en dat is verkopen van het onderpand. Je ouders willen of kunnen je niet 120,000 euro schenken (wat gezien de veranderende fiscaliteit ook minder aantrekkelijk is geworden).

Ik ben zelf ook ongeveer 1.5 jaar geleden gescheiden en snap dat je gehecht ben aan de woning en al helemaal als je er veel tijd en moeite in hebt gestopt dan kan het afstand nemen van de je vertrouwde plek in een lastige situatie erg zuur voelen.

In bepaalde situaties kan een bank een maatwerk product aanbieden maar omdat het bedrag dat jij wilt lenen gewoon niet draagbaar is op jou inkomen is dit uitgesloten en ook gewoon onwenselijk.

Gezien de situatie zou ik echt snel een mediation traject starten en deze vervelende situatie accepteren. Uiteindelijk is het belangrijkste dat jullie samen ouders zijn van jullie kind probeer dit echt te onthouden.

CMJJKFE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Snoll3bulk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:56:
[...]

Je hoeft dit topic natuurlijk niet te lezen of erop te reageren. Het doel is juist om te onderzoeken wat er mogelijk is. Hoewel er al 24 keer is gezegd ‘VERKOPEN’, is het mogelijk dat iemand nog een gouden tip heeft of dat er andere regels gelden bij scheidingen. Ik wil niet na de verkoop ontdekken dat ik het huis misschien met een bepaald financieel trucje had kunnen behouden.
Ik geef je groot gelijk daarin, onderzoek is heel belangrijk om te doen.
Maar gedegen onderzoek vraagt wel duidelijkheid van jou zijde en dat ontbrak in het begin, we moesten het echt uit je halen voordat we meer wisten.
Je zou naar een financieel specialist kunen gaan die je kan inhuren en de opties bekijkt en met je doorneemt, in dat geval is het wel heel belangrijk dat je alle details goed formuleert.

Ik blijf bij mijn eerdere samenvatting en denk niet dat er andere oplossingen zijn.
1 Geld van je ouders krijgen waar je zelf mee aan kwam of 2 verkopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wolkeh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 08:02
Een financieel trucje van 120k. Klinkt niet gegrond in de realiteit. Niemand gaat dit gat voor je kunnen overbruggen. Heel je situatie komt ook vrij rommelig over. Misschien tijd om orde op zaken te scheppen en dingen nu goed te regelen. Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

[...]

Hoewel er al 24 keer is gezegd ‘VERKOPEN’, is het mogelijk dat iemand nog een gouden tip heeft of dat er andere regels gelden bij scheidingen.
Je zoekt iets wat er niet is. Besef dat nu eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Snoll3bulk kan de verkoop rekken voor het vinden van een oplossing. Bijv. In die tijd als zzper in een maatschap stappen met x jaar commitment tegen y bedrag aan voorschot en % commissie afdracht. Hoewel een hypotheek als zzper weer andere obstakels kent. Of: i.p.v. leaseauto, een hypotheek.

[ Voor 31% gewijzigd door JJ Le Funk op 17-06-2024 23:30 ]

~

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
*knip* geen HK

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 03-07-2024 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mother_lepard
Ja na mijn reactie. Er komt telkens wat bij in die openingspost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

Weet je zeker dat je zelf het bedrag niet kan lenen? Bij overnemen gelden hele andere en ruimere criteria dan bij afsluiten.

Misschien is een second opinion vragen bij een tweede adviseur?

En zou realistisch zijn om die 55k om haar uit te kopen op andere manier bij elkaar te sprokkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Sethro schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:19:
[...]

Weet je zeker dat je zelf het bedrag niet kan lenen? Bij overnemen gelden hele andere en ruimere criteria dan bij afsluiten.

Misschien is een second opinion vragen bij een tweede adviseur?

En zou realistisch zijn om die 55k om haar uit te kopen op andere manier bij elkaar te sprokkelen?
Er is door de bank al ruimte toegekend vanwege de overname, dit staat al hier : Snoll3bulk in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?"

Hij krijgt 80K extra als de blijft wonen.

Daarnaast de regels voor "maatwerk" zijn veel strakker geworden afgelopen jaren en banken passen ze ook nog een stricter toe nadat ze op hun vingers zijn getikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03

Agent47

I always close my contracts.

Die 120k ga je nooit zo snel redden. Ik denk dat TS zichzelf ondanks zijn autisme, toch moet aanpassen. Verkoop de hut, los de openstaande schuld(en) af en probeer desnoods je toekomst verder te gaan in een huurhuis? Sta je ingeschreven?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 13:10
Als je al de bank zo gek krijgt hoop ik dat je lering trekt uit dit topic. Er is al meerdere keren aangegeven dat je alle details moet vertellen, je lijkt dit punt niet echt te snappen. Als je straks op de zelfde eigenwijze wijze een finance aanvraag traject met de bank in gaat krijg je het nooit op tijd afgerond. Geen idee waarom dit punt zo’n uitdaging voor je is maar ik hoop dat je na 11 pagina’s snapt dat je waarschijnlijk binnen twee pagina’s een zeer duidelijk antwoord had kunnen hebben. Dit verhaal lijkt wel een Netflix serie waar elke week een nieuw cruciaal detail opduikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-05 13:57
Ik weet niet of het al eens is voorgelegd, maar je ouders zouden je ook 120.000 kunnen lenen. De rente betaal je gewoon terug etc. en je ouders schenken je de rente elk jaar weer. Uiteindelijk zou je over een paar jaar kunnen beginnen met aflossen van de lening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mother_lepard schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:24:
[...]

Ja na mijn reactie. Er komt telkens wat bij in die openingspost :+
Dat is niet waar, lees de TS reacties maar eens door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 23:38
Laat dit topic voor TS en vooral voor andere woningzoekenden een tip zijn. Koop in de huidige tijd geen huis samen met je partner. Hoop een huis dat je zelf kunt betalen, en waarvan de hypotheek alleen op je eigen naam staat.

Dat zal dan geen huis van 500.000 euro zijn, maar wel een huis waar je kunt blijven wonen als de relatie stuk loopt.

Chookity-pok

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Tdv98 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:57:
Ik weet niet of het al eens is voorgelegd, maar je ouders zouden je ook 120.000 kunnen lenen. De rente betaal je gewoon terug etc. en je ouders schenken je de rente elk jaar weer. Uiteindelijk zou je over een paar jaar kunnen beginnen met aflossen van de lening.
Lees alsjeblieft eerst het topic voordat je iets meld wat al meer dan 10x voorbij is gekomen :O

Ook is al meerdere malen vermeld waarom dit niet kan, een lening, is een lening, dit gaat in mindering op de hypotheek, niet melden is fraude en de bank zal zeker gaan uitzoeken waarom je in ene wel 120k hebt, dat moeten ze vanuit hun zorgplicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:32
Er is een oplossing.

Vind een nieuwe vriendin met goede baan die het ziet zitten om gelijk met je te gaan samenwonen.

Zo heb ik het ook gedaan 7jr geleden :+

Leuk moment bij de notaris met mijn ex en nieuwe vriendin. Mn ex die nog snel in mn vriendin haar oor fluistert "Weet je het zeker, ik zou het niet doen". De 50% van mijn ex ging gelijk over naar mijn vriendin :P.

[ Voor 39% gewijzigd door Devian op 18-06-2024 09:45 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-05 15:01
Saeverix schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:26:
Laat dit topic voor TS en vooral voor andere woningzoekenden een tip zijn. Koop in de huidige tijd geen huis samen met je partner. Hoop een huis dat je zelf kunt betalen, en waarvan de hypotheek alleen op je eigen naam staat.

Dat zal dan geen huis van 500.000 euro zijn, maar wel een huis waar je kunt blijven wonen als de relatie stuk loopt.
want de gemiddelde Nederlander verdiend 6k bruto per maand ? :*) huizen onder de 4 ton zijn bijna niet te vinden, behalve als je in Groningen of andere verweggiestan plaats gaat wonen.

ik denk trouwens dat TS moet verkopen, geen idee wat hij verdiend maar als hij bij sociale huur wat kan krijgen zou ik daar proberen wat te regelen, die hebben vaak ook kleine woningen met aantal slaapkamers. ergste geval even een periode wat minder gaan werken zodat je onder die grens komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
flaskk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:47:
[...]

want de gemiddelde Nederlander verdiend 6k bruto per maand ? :*) huizen onder de 4 ton zijn bijna niet te vinden, behalve als je in Groningen of andere verweggiestan plaats gaat wonen.

[...]
Als je niet te hoge eisen stelt dan zijn er genoeg huizen te vinden. Probleem is dat men tegenwoordig ook een hele lange lijst met eisen heeft waar het (eerste) huis aan moet voldoen. Bijvoorbeeld: Twee onder een kap, oprit voor auto, leuke rustige buurt, goede ligging van de tuin etc...

Als je geld teveel hebt dan kun je zulke eisen gaan stellen, maar anders zul je toch echt water bij de wijn moeten doen.

Als ik de maximale prijs van het huis op 275.000 zet en zoek op 50km rondom Amsterdam dan vind ik al 185 (waarvan 77 beschikbaar) woonhuizen: https://www.funda.nl/zoek...ct_type=%5B%22house%22%5D

Keuze genoeg dus als je flexibel bent.

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Laat dit topic voor TS en vooral voor andere woningzoekenden een tip zijn. Koop in de huidige tijd geen huis samen met je partner. Koop een huis dat je zelf kunt betalen, en waarvan de hypotheek alleen op je eigen naam staat.

Je moet vooral vooraf bedenken wat je dan gaat doen en wat de mogelijkheden zijn. Samen iets kopen is vaak een prima oplossing, maar je moet wel weten wat je plannen zijn als het toch mis gaat. En dat is iets dat je vooraf moet bepalen, want mocht het mis gaan kom je tijd en fut tekort om het alsnog goed te regelen.

Jouw oplossing wordt nl. nogal lastig als je met zijn 2'en in 1 huis wilt gaan wonen. Want beide de volledige hypotheek van dat ene huis op je naam hebben staan is knap lastig. Daarbij zijn de mogelijkheden om een huis te kopen in de meeste gevallen wel heel beperkt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Saeverix schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:54:
[...]

Als je niet te hoge eisen stelt dan zijn er genoeg huizen te vinden. Probleem is dat men tegenwoordig ook een hele lange lijst met eisen heeft waar het (eerste) huis aan moet voldoen. Bijvoorbeeld: Twee onder een kap, oprit voor auto, leuke rustige buurt, goede ligging van de tuin etc...

Als je geld teveel hebt dan kun je zulke eisen gaan stellen, maar anders zul je toch echt water bij de wijn moeten doen.

Als ik de maximale prijs van het huis op 275.000 zet en zoek op 50km rondom Amsterdam dan vind ik al 185 (waarvan 77 beschikbaar) woonhuizen: https://www.funda.nl/zoek...ct_type=%5B%22house%22%5D

Er wordt alleen nog steeds flink overboden in de randstad, dus de vraagprijs is één, of je het echt daadwerkelijk kunt krijgen is twee. Vorig jaar in dezelfde situatie gezeten, ik kon uiteindelijk de woning houden, mijn ex heeft 10% overboden bij vele woningen en bij geen van deze succes gehad. Ze kon gelukkig met veel moeite een huurwoning bemachtigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

redwing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Je moet vooral vooraf bedenken wat je dan gaat doen en wat de mogelijkheden zijn. Samen iets kopen is vaak een prima oplossing, maar je moet wel weten wat je plannen zijn als het toch mis gaat. En dat is iets dat je vooraf moet bepalen, want mocht het mis gaan kom je tijd en fut tekort om het alsnog goed te regelen.

Jouw oplossing wordt nl. nogal lastig als je met zijn 2'en in 1 huis wilt gaan wonen. Want beide de volledige hypotheek van dat ene huis op je naam hebben staan is knap lastig. Daarbij zijn de mogelijkheden om een huis te kopen in de meeste gevallen wel heel beperkt.
Hier ben ik het ook erg mee eens. :) Wat er vaak vergeten wordt is kijken naar en nadenken over "wat als?"
En ja dat kan zijn dat je ook ingeschreven staat voor huur, of dat je sowieso genoeg ruimte hebt om meer te lenen, maar simpelweg sparen voor als het misgaat is hier ook gewoon een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 18:56
[...] is het mogelijk dat iemand nog een gouden tip heeft of dat er andere regels gelden bij scheidingen. Ik wil niet na de verkoop ontdekken dat ik het huis misschien met een bepaald financieel trucje had kunnen behouden.
Al je spaargeld op rood in het casino, in opties op de beurs, of in staatsloten. Dat is zo ongeveer de enige manier waarop je die 120k bij elkaar gaat krijgen. Je kunt ook zo'n snel-geld-verdienen youtuber benaderen, misschien heeft die nog tips.

Inmiddels mag duidelijk zijn dat dit hele verhaal financieel niet haalbaar is zonder buitenproportionele financiele risico's te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-05 15:01
[...]

Dat klopt. echter als je kinderen hebt wil je niet verder dan 20km uit de buurt wonen, Dronten-Amsterdam is zeker geen 50km, eerder 70. wellicht hemelsbreed wel.

Als je ochtends je kinderen wil weg brengen naar school dan zit je al met een probleem. Of je moet voor kiezen om beide in een dorpje ergens te gaan wonen en beide nieuw werk te gaan zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
redwing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Je moet inderdaad een hele stevige basis relatie hebben om veilig samen een hypotheek af te sluiten. Het is niet meer zoals vroeger, waarbij je in de meeste gevallen na trouwen (en kinderen) voor de rest van je leven bij elkaar bleef.

In mijn oplossing kun je prima samen gaan wonen met je partner. Je kunt er dan voor kiezen om alleen de hypotheek te blijven betalen, en dat je partner de boodschappen en andere vaste lasten voor zich neemt. Dit zal echter wel in goed overleg moeten, want dat zou betekenen dat je partner niets kan opbouwen op dat moment.
OmeJoyo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Er wordt alleen nog steeds flink overboden in de randstad, dus de vraagprijs is één, of je het echt daadwerkelijk kunt krijgen is twee. Vorig jaar in dezelfde situatie gezeten, ik kon uiteindelijk de woning houden, mijn ex heeft 10% overboden bij vele woningen en bij geen van deze succes gehad. Ze kon gelukkig met veel moeite een huurwoning bemachtigen.
Dat is waar, het is een treurige tijd voor de starter. Het is helaas niet meer zoals vroeger, waarbij je even een flink huis kocht op basis van 1 loon. Je zult nu ergens onderaan bij een klein huis met lage energiewaarde moeten beginnen. Een echt klushuis waar je nog veel geld in moet steken op het moment dat je er gaat wonen.
flaskk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Dat klopt. echter als je kinderen hebt wil je niet verder dan 20km uit de buurt wonen, Dronten-Amsterdam is zeker geen 50km, eerder 70. wellicht hemelsbreed wel.

Als je ochtends je kinderen wil weg brengen naar school dan zit je al met een probleem. Of je moet voor kiezen om beide in een dorpje ergens te gaan wonen en beide nieuw werk te gaan zoeken.
Dat is zeker waar. Als je kinderen hebt wordt je keuze nog beperkter. Dit is direct ook een extra tip om extra goed na te denken over een eventuele kinderwens. De gevolgen zijn vaak groter dan waar je op dat moment aan denkt. En zoals we allemaal weten is een relatie tegenwoordig zomaar voorbij.

[ Voor 15% gewijzigd door Saeverix op 18-06-2024 10:22 ]

Chookity-pok

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dus in een relatie iedereen zijn eigen huis kopen en dan elke dag afwisselen ofzo? Of ga je er vanuit dat de dame altijd het domme tutje is die toch geen geld heeft en de man maar alles moet regelen? (tip: zoek een relatie waarbij beide partners elkaar op ooghoogte benaderen)

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 18-06-2024 10:16 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
fsfikke schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Dus in een relatie iedereen zijn eigen huis kopen en dan elke dag afwisselen ofzo? Of ga je er vanuit dat de dame altijd het domme tutje is die toch geen geld heeft en de man maar alles moet regelen? (tip: zoek een relatie waarbij beide partners elkaar op ooghoogte benaderen)
Dat is wel bijna wat ik zeg inderdaad. Een van beide zal geen hypotheek/vermogen opbouwen in zo'n geval. Maar als je beide de woning niet kunt betalen, dan zit je tegenwoordig op een tikkende tijdbom. Dan is het hopen dat de relatie goed blijft, want anders kun je beide op zoek naar een nieuwe woning. En zoals meerdere keren is aangeven, is dat tegenwoordig geen makkelijke opgave.

De constructie die je omschrijft zie je inderdaad steeds meer tegenwoordig. Mensen die eenmaal een woning voor zichzelf hebben willen die niet zomaar weer verkopen. Veel stellen blijven daarom steeds vaker apart van elkaar wonen, en gaan bijvoorbeeld om de week bij elkaar logeren.

Quote van https://www.vn.nl/alleenstaanden-in-nederland/
Door emancipatie, idealen van zelfverwerkelijking, toegenomen welvaart en vergrijzing is single zijn nu iets dat mensen meerdere keren in hun leven kan overkomen, op verschillende leeftijden. Zo stellen jongvolwassenen samenwonen en kinderen krijgen uit. Volgens het CBS woont in 2030 naar verwachting twintig procent van de Nederlanders tussen de 30 en de 35 jaar alleen.

Ook als er wel sprake is van een relatie, blijven veel volwassenen alleen wonen, zeker na scheidingen. Alleenstaande ouders of co-ouders die ‘latten’ moeten hun eigen huishoudens financieel en praktisch draaiend houden.

[ Voor 24% gewijzigd door Saeverix op 18-06-2024 10:27 ]

Chookity-pok

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• redwing
Saeverix schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:13:
[...]
In mijn oplossing kun je prima samen gaan wonen met je partner. Je kunt er dan voor kiezen om alleen de hypotheek te blijven betalen, en dat je partner de boodschappen en andere vaste lasten voor zich neemt. Dit zal echter wel in goed overleg moeten, want dat zou betekenen dat je partner niets kan opbouwen op dat moment.
En je partner zou wel stapelgek zijn om daar mee in te stemmen. Die mag dan wel het salaris afstaan, maar staat als het uit gaat per direct op straat zonder enige buffer. Dat is niet echt een optie waarvoor je moet kiezen. Zodra de hypotheek op 1 naam staat, krijg je vanaf het begin een heel scheve situatie welke je gewoon niet moet willen in een relatie. Wil je een relatie die gedoemd is om te mislukken moet je voor zo'n constructie gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
redwing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:30:
[...]

En je partner zou wel stapelgek zijn om daar mee in te stemmen. Die mag dan wel het salaris afstaan, maar staat als het uit gaat per direct op straat zonder enige buffer. Dat is niet echt een optie waarvoor je moet kiezen. Zodra de hypotheek op 1 naam staat, krijg je vanaf het begin een heel scheve situatie welke je gewoon niet moet willen in een relatie. Wil je een relatie die gedoemd is om te mislukken moet je voor zo'n constructie gaan.
Ik heb het niet bedacht he. Dat is tegenwoordig helaas zoals het is. Of je koopt beide een huis, of je gaat samenwonen in een huis waarvan de hypotheek op 1 persoon staat. In het laatste geval kun je inderdaad beter niet samen gaan wonen, en dat is ook direct waarom het aantal woningen met 1 bewoner aan het stijgen is.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Saeverix schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Ik heb het niet bedacht he. Dat is tegenwoordig helaas zoals het is. Of je koopt beide een huis, of je gaat samenwonen in een huis waarvan de hypotheek op 1 persoon staat. In het laatste geval kun je inderdaad beter niet samen gaan wonen, en dat is ook direct waarom het aantal woningen met 1 bewoner aan het stijgen is.
En dat zorgt weer voor een extra groot woningprobleem en weer extra dure huizen.... Ik weet hoe de situatie is, ik wil alleen aangeven dat jouw 2e optie gewoon geen optie is. Als je gaat samenwonen in een huis waarvan de hypotheek/eigenaarschap op 1 naam staat is dat wachten op relatieproblemen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
redwing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:38:
[...]

En dat zorgt weer voor een extra groot woningprobleem en weer extra dure huizen.... Ik weet hoe de situatie is, ik wil alleen aangeven dat jouw 2e optie gewoon geen optie is. Als je gaat samenwonen in een huis waarvan de hypotheek/eigenaarschap op 1 naam staat is dat wachten op relatieproblemen.
Beetje kort door de bocht is het wel. De 2e optie kan zeker een optie zijn. Stel je hebt net een nieuwe partner, en je krijgt het idee om samen te gaan wonen. Dan kun je eerst een aantal jaar in het huis van je partner trekken om te kijken hoe het gaat. Veel relaties gaan pas stuk op moment van samenwonen.

Als je dan 1-2 jaar bij je partner intrekt (die de hypotheek op zijn/haar naam heeft), dan kun je daarna alsnog samen een huis kopen. Mocht het in die 1-2 jaar toch stuklopen, dan hebben jullie beide nog een woning.

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goldstriker
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 20:15
DjoeC in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?"
Tdv98 in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?"

Is al door twee Tweakers genoemd, maar (correct me if I'm wrong) volgens mij wordt er door de massa overheen gelezen: de leen-schenk constructie.

Inderdaad, als je ergens leent, dan ziet de hypotheekverstrekker het ook gewoon als lening en gaat je hypotheekruimte omlaag. TENZIJ je de afspraak maakt met je ouders dat zij de rente en aflossing die je moet betalen terugschenken (binnen de jaarlijkse vrijstelling). Als je dit goed vastlegt en laat zien bij de hypotheekverstrekker, dan gaan sommigen daarmee akkoord.

Dus:
1. Lening bij je ouders --> je krijgt minder hypotheek
2. Schriftelijke afspraak met je ouders dat zij de rente en aflossing terugschenken --> je krijgt ALSNOG de volledige hypotheek
3. Past het terugschenken binnen de jaarlijkse vrijstelling, dan betalen je ouders dus ook geen belasting.

Hier een bron, er zijn er vast meer:
https://www.consumentenbo...nken-bij-familiehypotheek

Edit: gaat om terugschenken van zowel de rente als aflossing kennelijk, dank @OmeJoyo OmeJoyo in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?"

[ Voor 14% gewijzigd door goldstriker op 18-06-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Ik kan ook niet gaan huren omdat ik binnen 6 maanden een woning moet kopen om 200.000 euro aan lening tegen 2% mee moet nemen.

Na die 6 maanden is die rente weg en moet ik dus een huis kopen tegen 5,35% rente.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Staatslot kopen. Winnen. Belastingvrije uitkering!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-05 14:38
Saeverix schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:13:
[...]
Ook jij hebt dus het ene regeltje gemist waarin de TS aangeeft dat hij een contactverbod aan zijn broek heeft hangen. Gezien alle (in eerste instantie lompe) acties van zijn ex, het autisme, de enorme plaat voor zijn hoofd, vissen naar truucjes (lees: fraude) denk ik niet dat de ex nog wil samenwonen. (het klinkt hard, maar ik som alleen maar wat dingen op uit dit topic)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snoll3bulk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:51:
Ik kan ook niet gaan huren omdat ik binnen 6 maanden een woning moet kopen om 200.000 euro aan lening tegen 2% mee moet nemen.

Na die 6 maanden is die rente weg en moet ik dus een huis kopen tegen 5,35% rente.
Je fixeert jezelf veel te veel op wat je hebt, niet op wat mogelijk en wenselijk is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
107mb schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Ook jij hebt dus het ene regeltje gemist waarin de TS aangeeft dat hij een contactverbod aan zijn broek heeft hangen. Gezien alle (in eerste instantie lompe) acties van zijn ex, het autisme, de enorme plaat voor zijn hoofd, vissen naar truucjes (lees: fraude) denk ik niet dat de ex nog wil samenwonen. (het klinkt hard, maar ik som alleen maar wat dingen op uit dit topic)
Ook jij hebt dus mijn reacties niet goed gelezen. Lees even goed waar ik op reageer. Ik heb het hier niet over de partner van TS, maar over "je partner" in algemene zin.

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qoine
Snoll3bulk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:51:

Hoe kom je aan die 5,35% rente? Als ik bijvoorbeeld bij de ING kijk is de 10-jaarsrente met NHG op dit moment 3,85%. Een stuk hoger dan de 2% die je nu betaalt, maar niet zo extreem als jij schetst. In de praktijk wordt de netto rente op die €200.000 een kleine €200 per maand hoger dan nu.

Zet voor jezelf op een rijtje wat je aan hypotheek mogelijkheden hebt, en wat je verwacht van een nieuw huis. Dan kun je gericht gaan zoeken op Funda. Waarschijnlijk blijkt dan dat je wensen en mogelijkheden niet overeenkomen, en zul je dus moeten gaan bedenken wat je belangrijker vindt: locatie, grootte, of kwaliteit van het huis, en daar je zoektocht op aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-05 22:06
[...]

Dit is wel te kort door de bocht. Doordat Amsterdam zo'n grote gemeente is, kom je met een cirkel van 50km ook in Dronten uit. Dronten ligt op 73km van Amsterdam centraal station. Als je werkelijk alles op een bepaalde locatie hebt (werk, kinderen (en hun school), familie en vrienden) dan is een uur in de auto (zonder file, reken dus rustig op minimaal anderhalf uur) veel te veel van het goede.

Verklein je cirkel eerst maar eens naar 15km. Dan kom je qua resultaten op 30 minuten rijden wat rondom Amsterdam alsnog rustig richting het uur gaat. Kijk vervolgens alleen naar beschikbare woningen (in onderhandeling ben je in de huidige huizenmarkt al veel te laat) en je komt op 11 beschikbare woningen. In de huidige woningmarkt is overbieden nog steeds een veel voorkomend begrip, dus met een budget van 275k blijven er maximaal zo'n 5 tot 6 woningen over.

Nu weet ik dat Amsterdam geen maatstaaf is maar het gaat een beetje om het principe. Het ligt deels aan wensen en eisen van kopers maar door de huizenmarkt is het gewoonweg nog steeds ontzettend lastig om als starter of alleenstaande er tussen te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 14-05 14:38
Saeverix schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Ook jij hebt dus mijn reacties niet goed gelezen. Lees even goed waar ik op reageer. Ik heb het hier niet over de partner van TS, maar over "je partner" in algemene zin.
was niet zo persoonlijk richting jou bedoeld, maar heel veel tweakers komen met opties waarbij enig tot veel flexibiliteit van de ex gevraagd wordt. Spoiler: Dat komt er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
AlxRoelofs schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Dit is wel te kort door de bocht. Doordat Amsterdam zo'n grote gemeente is, kom je met een cirkel van 50km ook in Dronten uit. Dronten ligt op 73km van Amsterdam centraal station. Als je werkelijk alles op een bepaalde locatie hebt (werk, kinderen (en hun school), familie en vrienden) dan is een uur in de auto (zonder file, reken dus rustig op minimaal anderhalf uur) veel te veel van het goede.

Verklein je cirkel eerst maar eens naar 15km. Dan kom je qua resultaten op 30 minuten rijden wat rondom Amsterdam alsnog rustig richting het uur gaat. Kijk vervolgens alleen naar beschikbare woningen (in onderhandeling ben je in de huidige huizenmarkt al veel te laat) en je komt op 11 beschikbare woningen. In de huidige woningmarkt is overbieden nog steeds een veel voorkomend begrip, dus met een budget van 275k blijven er maximaal zo'n 5 tot 6 woningen over.

Nu weet ik dat Amsterdam geen maatstaaf is maar het gaat een beetje om het principe. Het ligt deels aan wensen en eisen van kopers maar door de huizenmarkt is het gewoonweg nog steeds ontzettend lastig om als starter of alleenstaande er tussen te komen.
Je laatste alinea is eigenlijk ook precies wat ik zei. Als je echt een woning nodig hebt (en dat is best belangrijk, laten we eerlijk zijn), dan heb je niet de luxe om te zeggen: Ik wil maximaal zover van mijn familie/vrienden en werk vandaan wonen. Je kunt tegenwoordig makkelijker nieuwe vrienden en werk vinden dan een huis, dus die afweging moet je maken.

Het kinderen stuk maakt het een stuk lastiger inderdaad. Daar heb je zelf geen invloed op, dus zul je een huis moeten vinden in de regio waar je ex gaat wonen. In dit geval Dinteloord (15km rondom), waar momenteel 38 woningen te koop staan met een vraagprijs van maximaal 275.000. Daar zou toch iets tussen moeten zitten, mits je bereid bent in te leveren op bepaalde dingen.

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 15:48

ThunderNet

Flits!

Saeverix schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:23:
[...]
Het kinderen stuk maakt het een stuk lastiger inderdaad. Daar heb je zelf geen invloed op, dus zul je een huis moeten vinden in de regio waar je ex gaat wonen. In dit geval Dinteloord (15km rondom), waar momenteel 38 woningen te koop staan met een vraagprijs van maximaal 275.000. Daar zou toch iets tussen moeten zitten, mits je bereid bent in te leveren op bepaalde dingen.
In het geval van de TS heeft hij rekening te houden met 2 exen..

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

goldstriker schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:50:
DjoeC in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?"
Tdv98 in "Scheiding en krijg hypotheek niet rond, wat nu?"

Is al door twee Tweakers genoemd, maar (correct me if I'm wrong) volgens mij wordt er door de massa overheen gelezen: de leen-schenk constructie.

Inderdaad, als je ergens leent, dan ziet de hypotheekverstrekker het ook gewoon als lening en gaat je hypotheekruimte omlaag. TENZIJ je de afspraak maakt met je ouders dat zij de rente die je moet betalen over de lening terugschenken (binnen de jaarlijkse vrijstelling). Als je dit goed vastlegt en laat zien bij de hypotheekverstrekker, dan gaan sommigen daarmee akkoord.

Dus:
1. Lening bij je ouders --> je krijgt minder hypotheek
2. Schriftelijke afspraak met je ouders dat zij de rente die je betaalt terugschenken --> je krijgt ALSNOG de volledige hypotheek

Hier een bron, er zijn er vast meer:
https://www.consumentenbo...nken-bij-familiehypotheek
In je eigen artikel staat iets heel belangrijks die je hier niet noemt :)

als ouders de rente en aflossing van de familiehypotheek terugschenken.

Zijn ouders moeten dan dus beloven dat die niets gaat betalen, omdat ALLES wordt teruggeschonken en er is al eerder genoemd dat zijn ouders wel willen meewerken maar dan tegen 500 euro per maand.

Ook als je marktconform kijkt met aflossing in 30 jaar en rente, dan is nog even de vraag of je voor 120000 euro als ouder wel genoeg kan schenken binnen de vrije ruimte. Anders komen er dus nogmaals kosten bij in vorm van belasting.

Dan speelt in dit geval ook nog mee dat er door de bank al meer wordt verstrekt vanwege de scheiding, dat betekend dat ze nog steeds een volledige maatwerk analyse gaan doen. Persoonlijk denk ik niet dat ze dit risico willen lopen, maar dat is mijn gevoel gebaseerd op eigen ervaringen en wat ik zoal lees online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 15:48

ThunderNet

Flits!

Is er al gekeken naar de mogelijkheid dat je ouders mede-eigenaar worden van het huis?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoll3bulk
het enige wat ik kan bedenken is dat ik max 280.000 kan uitgeven aan een woning inclusief de overwaarde. De rest gaat naar kosten koper etc.

Een huis zoeken van max 320.000 en dat kleine stukje van mijn ouders lenen. Voor dat bedrag heb je al veel meer huis namelijk. Zie dit:

https://www.funda.nl/deta...stvoorstraat-38/89976610/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
ThunderNet schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:35:
Is er al gekeken naar de mogelijkheid dat je ouders mede-eigenaar worden van het huis?
Dit mag dus niet zomaar meer tegenwoordig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Snoll3bulk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:38:
het enige wat ik kan bedenken is dat ik max 280.000 kan uitgeven aan een woning inclusief de overwaarde. De rest gaat naar kosten koper etc.

Een huis zoeken van max 320.000 en dat kleine stukje van mijn ouders lenen. Voor dat bedrag heb je al veel meer huis namelijk. Zie dit:

Wat een bedrag voor het wonen tegenover een druk parkeerterrein/boven winkels, dat terzijde.

Heb niet alle pagina's teruggelezen maar hier zijn er ook diverse particuliere verhuurders (bijv. de eigenaar van de Hubo die een woning bezit erboven). Misschien dat zoiets een tijdelijke oplossing kan zijn maar dan moet er ook net iets tussen zitten en vrijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Snoll3bulk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Dit mag dus niet zomaar meer tegenwoordig
Dit is een andere optie dan de familiehypotheek, en kan tegenwoordig nog steeds. Er zijn wel wat strengere regels voor, maar ik zou eerst eens goed navragen wat de mogelijkheden zijn. Die optie kost jouw en je ouders nl. helemaal niets, alleen zorgt het wel voor wat extra risico richting je ouders.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:24

Op zich niets mis met dit appartement maar uitgaande van drie kinderen zou ik een woning met tuin willen. Dan kom je (uitgaande vier slaapkamers) wel in Steenbergen uit...
https://www.funda.nl/deta...duivenvoorde-47/89999332/

Onderhoudsvriendelijke tuin 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
bvdbos schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Op zich niets mis met dit appartement maar uitgaande van drie kinderen zou ik een woning met tuin willen. Dan kom je (uitgaande vier slaapkamers) wel in Steenbergen uit...
https://www.funda.nl/deta...duivenvoorde-47/89999332/

Onderhoudsvriendelijke tuin 8)
Mooi huis, de schilder kan beter een andere baan gaan zoeken 8)7
Appartement heeft wel een dakterras.

[ Voor 3% gewijzigd door Snoll3bulk op 18-06-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII

Er zijn wel betere woningen te vinden dan zo’n bovenwoning toch? Is niet ideaal met kinderen. Ik zie 137 woningen tot 3,25 ton te koop staan in een straal van 10 km rond Steenbergen met drie slaapkamers. Daar moet echt wel wat leuks voor je tussen zitten met een leuke tuin voor de kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zag net hier in dit desbetreffende dorp ook div. huizen te koop staan met een te koop bord voor de deur, maar die niet op Funda staan volgens mij. Kan sowieso geen kwaad om los van Funda 's te kijken bij Breure op hun site maar ook zeker bij Buuron en Kuipers.

[ Voor 5% gewijzigd door Exorcist op 18-06-2024 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Laat los dat je ex een nieuwe woning wil gaan kopen.

Jullie hebben al afspraken gemaakt over de financiële afwikkeling rondom jullie eigen huis. Met de gevolgen van die afspraken moet je rekening houden. Ongeacht of je ex nu woning A, B of C gaat kopen. Als de verkoop van jullie woning nu niet doorgaat, zal de woning wel de markt op gegooid worden en dan komen er wel andere kopers....

Linksom of rechtsom zal je een gat van 120K moeten overbruggen, wat op basis van je huidige inkomen niet gaat lukken.

Hoe is de marktwaarde van de woning nu bepaald? Is dit een taxatie van een makelaar geweest, hebben jullie zelf een bedrag gekozen? Als de woning de vrije verkoop ingaat, bestaat er een kans dat er flink overboden zal worden en de overwaarde meer wordt.

Afhankelijk van hoe de afspraken met de ex geformuleerd zijn, krijg je daar minimaal de helft van. Dat kan je weer schelen in je zoektocht naar een nieuwe woning...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Question Mark schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:08:
[...]

Hoe is de marktwaarde van de woning nu bepaald? Is dit een taxatie van een makelaar geweest, hebben jullie zelf een bedrag gekozen? Als de woning de vrije verkoop ingaat, bestaat er een kans dat er flink overboden zal worden en de overwaarde meer wordt.

Afhankelijk van hoe de afspraken met de ex geformuleerd zijn, krijg je daar minimaal de helft van. Dat kan je weer schelen in je zoektocht naar een nieuwe woning...
De woning is getaxeerd op 500.000, en te koop gezet voor 525.000.
Meerdere bezichtingen gehad en nu dan verkocht voor 512.500. (Tenminste als de kopers het rond krijgen)

[ Voor 3% gewijzigd door Snoll3bulk op 18-06-2024 14:16 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Goed, er zijn hier teveel mensen die er enkel zijn voor de popcorn, daarom gaat de quickreply uit.

Nogmaals: reageer vriendelijk, behulpzaam en on-topic - of reageer niet. Als je iets ziet dat niet door de beugel kan: dien een TR in. Maar ga niet zelf de regels overtreden.