[macOS 15 Sequoia] - Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om een film in atmos te luisteren/bekijken?

Mijn receiver krijg met VLC of IINA nog geen atmos signaal door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:56
amphora schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:43:
[...]

Yes, gevonden!
[Afbeelding]
Nu nog keybinds er aan zien te koppelen en dan kan Magnet de deur uit.
Edit: fn-control-F lijkt default keybind te zijn
Kan je 'keybindings' toevoegen aan het venster links, rechts of fullscreen juist? Zo ja, hoe?
Ben geen hele ervaren Mac-gebruiker, maar deze functie miste ik wel heel erg toen ik vanuit Windows overkwam. In de tussentijd inderdaad opgelost met Magnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09
FabianNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:05:
[...]

Kan je 'keybindings' toevoegen aan het venster links, rechts of fullscreen juist? Zo ja, hoe?
Ben geen hele ervaren Mac-gebruiker, maar deze functie miste ik wel heel erg toen ik vanuit Windows overkwam. In de tussentijd inderdaad opgelost met Magnet.
Als je in instellingen gaat naar 'Keyboard' en dan iets met 'short cuts' en dan 'alle apps' dan kan je dat hier aanpassen/toevoegen.

Hopelijk vind je hiermee de juiste richting, ik ben nu aan het werken op een [*ahum] Windows machine [/*ahum] dus kan vanavond thuis pas kijken wat het juiste pad is :+

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57
Heeft iemand toevallig Ivanti Secure Access Client draaien op Sequoia? Ik wil graag upgraden maar VPN moet wel blijven werken i.v.m. werk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tripwire999 op 17-09-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:41
Poops_McGhee schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 00:08:
Vanavond de update geïnstalleerd op m'n Mac Mini M2. Beetje teleurgesteld dat iPhone Mirroring niet in de EU beschikbaar is. Dat is toch wel de feature waar ik het meest naar uitkeek.
Kan je voorbeelden noemen waar je dit voor zou gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Er een beetje mee spelen tot de nieuwigheid er vanaf is, gok ik. Ik kan er in elk geval niet direct praktische toepassingen voor bedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:48
Drials schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:13:
[...]
Kan je voorbeelden noemen waar je dit voor zou gebruiken?
Mijn auto heeft een geweldige app voor iOS, maar niet voor macOS (al zou het technisch kunnen), nu kan ik vanaf mijn Mac deze app bedienen en hoef ik niet mijn telefoon te pakken. Plus dat notificaties van deze app ook op de Mac weergegeven worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Joyous-P op 18-09-2024 09:28 ]

• baco101
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:20
sinds de update van zowel mijn iPhone 13 en mijn MacBook Air werkt het copy en paste tussen de 2 niet meer, heb ze allebei al opnieuw opgestart en bij beide wifi en Bluetooth uitgezet. Ook vliegstand op telefoon aan en uitgezet, maar zonder resultaat.

Weet iemand wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:54
[...]

Ja, dat kan maar hier staan de default keybindings allemaal: https://support.apple.com...chl9674d0b0/15.0/mac/15.0

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
jdiezrequejo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:01:
[...]

Was jij er al achter? Je kan het namelijk in settings uitzetten bij desktop & Dock (bureaublad & Dock) de setting 'tiled windows have margins' uitzetten

[Afbeelding]
Ik vind het nog steeds geen succes, bovenin blijven er bij mij nog wat pixels tussen zitten.

Voorlopig blijf ik dus bij BetterTouchTool i.c.m. Window Snapping.

Ook in BetterTouchTool blijkbaar hetzelfde probleem :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7i20WksRdglRG2Mzo1VQ74LggLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DqcRvbSFkhmqUs2i9Djs5Xzq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 18-09-2024 14:06 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Tijdje terug hier ook al besproken maar het commando:

sudo spctl --master-disable

Lijkt gewoon te werken in terminal, moest wel even bij instellingen nog bevestigen.

nieuws: MacOS Sequoia kan niet-ondertekende apps niet meer openen via rechter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWW-ULTEP__1unJPalFU9b0DpFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wRnRlOMluz6YreikpJ74TGy3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZQKTZe0hIjPFyc3FWgw-Fn924U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/99XiFVn714m9y867mFr4Zw61.png?f=fotoalbum_large

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
Die Macintosh wallpaper is erg mooi. Mag voor mij ook naar iPhone komen.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Lekker dan, vanmiddag bezig geweest met een schone installatie op een externe SSD om even al mijn programma's op compatibiliteit e.d. te testen.

Daarna netjes afgesloten, geen crashes, foutmeldingen of wat dan ook.

Daarna weer even Sonoma opgestart om wat bestanden over te zetten en nu kan ik niet meer vanaf de externe SSD met Sequoia opstarten (Ook niet als ik de Mac aan/uit zet en de opstart opties laad, zelfde foutmelding).

Ik wacht dus nog even met een schone installatie op mijn primaire Mac.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9sgT2_V6MDZi2E5_vOCZau2Jb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8yo5zgLoxfsgyfRUnIhSZ9nr.png?f=fotoalbum_large

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:39
Ik draai updates graag via de terminal, omdat het sneller is en ik alles in één keer kan doen. Voor niet-apps kun je dat via homebrew doen, voor macOS kan dat via softwareupdate. En voor de appstore zou dat moeten kunnen via 'mas'. Maar wat ik bij die laatste merk is dat hij bepaalde beschikbare updates met 'mas outdated' niet ziet, terwijl die wel zichtbaar zijn via de de Appstore.app.

Is hier een oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awenger
  • Laatst online: 05-04 23:47
Ik ben nog niet te spreken over de upgrade naar Sequoia. Na de upgrade geen verbinding meer via WiFi of via LAN. Alleen als ik eerst met mijn hotspot verbind en dan overschakel naar mijn verbinding thuis doet deze het. Merkwaardig…..

• Poops_McGhee
  • Laatst online: 14:59
awenger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:12:
Ik ben nog niet te spreken over de upgrade naar Sequoia. Na de upgrade geen verbinding meer via WiFi of via LAN. Alleen als ik eerst met mijn hotspot verbind en dan overschakel naar mijn verbinding thuis doet deze het. Merkwaardig…..
Beetje hetzelfde hier. Wifi en LAN connecten wel met m'n router, maar hebben geen internet access. Ik moet de netwerkverbindingen een paar keer aan- en uitzetten in m'n settings, voordat m'n Mac access heeft tot internet. Beetje irritant (beetje boel), maar zodra hij het doet, dan verliest hij de verbinding niet meer.

Geen idee hoe het te fixen is.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24
Ik ben over, maar heb een paar issues.

1. Ik gebruik een tiling window manager (Yabai), maar deze werkt sinds de update maar half het verplaatsen van een window naar een anders space mag niet meer.
1. Wifi verbind niet altijd lekker, zoals bij meerdere
1. Mijn Nuphy keyboard wordt niet altijd goed herkend

Ik mis Yabai echt enorm, MacOS tiling komt niet eens in de buurt.
[...]

Like this?
https://support.apple.com...mac-help/mchl9674d0b0/mac

[ Voor 41% gewijzigd door joint_me op 19-09-2024 09:44 ]

Hello fellow humans

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:47
makooy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:23:
Ik heb sinds beta 2 dat alle lokale websites via Chrome niet meer te bereiken zijn, via Safari gaat het wel goed.

Dus 192.168.1.1 etc

Safari werkt wel, heb Chrome zelfs al verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Iemand een idee?
Maanden later, maar ja: "Address unreachable" in browser, maar ping werkt

Wat voor netwerkhardware (met name router) gebruik je?

[ Voor 6% gewijzigd door mfkne op 19-09-2024 09:47 ]

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:52
mfkne schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:45:
[...]

Maanden later, maar ja: "Address unreachable" in browser, maar ping werkt

Wat voor netwerkhardware (met name router) gebruik je?
Unifi UDM Pro met Pi-hole voor ad blocking.

Inmiddels werkt alles weer bij mij.
Sequoia 15.1 beta 4

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:24
joint_me schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:41:
Ik ben over, maar heb een paar issues.

1. Ik gebruik een tiling window manager (Yabai), maar deze werkt sinds de update maar half het verplaatsen van een window naar een anders space mag niet meer.
1. Wifi verbind niet altijd lekker, zoals bij meerdere
1. Mijn Nuphy keyboard wordt niet altijd goed herkend

Ik mis Yabai echt enorm, MacOS tiling komt niet eens in de buurt.

[...]

Like this?
https://support.apple.com...mac-help/mchl9674d0b0/mac
https://github.com/koekeishiya/yabai/issues/2425 Dit issue m.b.t. yabai toevallig? Iemand heeft daar een uitleg staan hoe het weer werkend te krijgen, misschien heb je er wat aan.

https://github.com/koekei...5#issuecomment-2359250067

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
makooy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:59:
[...]

Sequoia 15.1 beta 4
Vreemd, ik heb dit in de finale versie nog steeds op twee Macs. Ook bij mij gaat het om een UniFi netwerk, langzaamaan begin ik te denken dat het iets daarmee te maken heeft, want anders had ik verwacht dat die bug veel spraakmakender zou zijn dan nu het geval is.

• joint_me
JanW schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:03:
[...]

https://github.com/koekeishiya/yabai/issues/2425 Dit issue m.b.t. yabai toevallig? Iemand heeft daar een uitleg staan hoe het weer werkend te krijgen, misschien heb je er wat aan.

https://github.com/koekei...5#issuecomment-2359250067
Werkt alleen als je SIP disabled, niet een optie op mijn werk laptop.

Hello fellow humans

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Hier ook UDM Pro maar geen problemen met Wifi op Sequoia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
makooy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:59:
[...]

Sequoia 15.1 beta 4
Ik had hier ook last van in Arc (chrome), bleek dat je specifiek toegang voor moet geven in de settings.

code:
1
system settings >  privacy & security > local network

Hello fellow humans

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:52
joint_me schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:13:
[...]

Ik had hier ook last van in Arc (chrome), bleek dat je specifiek toegang voor moet geven in de settings.

code:
1
Google Chrome staat daar 3x in bij mij, 2x op "OFF" en 1x op "ON".
Diegene die op "ON" staat heeft geen Chrome logo als icon maar een terminal icon

Edit:

Wanneer ik Chrome met het Terminal icoontje uit zet kan ik inderdaad de lokale sites niet meer raadplegen.

[ Voor 11% gewijzigd door makooy op 19-09-2024 11:31 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• mfkne
joint_me schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:13:
[...]

code:
1
Dat was het inderdaad! Ik heb nu mijn MacBook Air geupgrade naar de final van Sequoia en voor het eerst vroeg me macOS of ik Chrome toestemming wilde geven om naar devices op het lokale netwerk te zoeken. Na deze toestemming te hebben gegeven werkt alles na behoren.

Alleen erg misleidend dat "local network" dan blijkbaar alleen "op hetzelfde subnet" betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
50 New macOS Sequoia Features and Changes Worth Checking Out

https://www.macrumors.com...oia-features-and-changes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:04
Ik heb sinds twee dagen, dat ik in mail wel de mailtjes binnen krijg, maar dat er geen afbeeldingen gedownload worden. Ik heb geen instellingen gewijzigd. Dus hoe kan dit. Daarnaast dacht ik net de 15.1 Beta te installeren, in de hoop dat mijn mail weer goed zou zijn. Maar ook dan krijg ik de melding dat er iets fout gegaan is. Ik heb een Mac mini M2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:04
Het probleem met mijn mail heb ik op gelost door te herstarten.

Andere probleem qua update nog niet. van het weekend nog eens verder zoeken

• awenger
  • Laatst online: 05-04 23:47
Poops_McGhee schreef op donderdag 19 september 2024 @ 01:45:
[...]

Beetje hetzelfde hier. Wifi en LAN connecten wel met m'n router, maar hebben geen internet access. Ik moet de netwerkverbindingen een paar keer aan- en uitzetten in m'n settings, voordat m'n Mac access heeft tot internet. Beetje irritant (beetje boel), maar zodra hij het doet, dan verliest hij de verbinding niet meer.

Geen idee hoe het te fixen is.
Ik heb een verse installatie gedaan. Sneller dan gaan zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik vermoed dat het met restanten van een VPN applicatie van doen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoMagicMike
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-03 23:07
Ik merk sinds de update dat een veelvoorkomend bluetooth probleem weer terug is. In Sonoma en Ventura had ik er geen last van, (wel in Monterey)

Het probleem is als volgt.

Ik gebruik bij mij M1 Air een los toetsenbord en muis, dit werkt perfect, echter zodra ik mijn Air pods aansluit voor bijvoorbeeld een zoom call kakt het bluetooth volledig in.

Air pods laten mij en de andere users klinken als robots,
Muis heeft letterlijk een polling rate van 1hz, wordt maar 1 keer per seconde geüpdatet qua locatie
Keyboard slaat absurd veel toetsen over

Zodra ik zoom afsluit of de airpods terug in het doosje doe is alles weer als normaal.

Nu gebruik ik voor werk weer de simpele bedraade Earpods, echter is dit niet ideaal. Helaas mogen wij vanwege veileigheidsvoorschriften op het werk niet met USB dongles werken voor de KB+muis Alles via bluetooth of niet

Heeft iemand hetzelde probleem ervaren?

Edit: bovenstaande problemen kunnen worden opgelost door "Airplay Receiver" in de settings uit te schakelen

[ Voor 5% gewijzigd door NotSoMagicMike op 25-09-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Ik heb als sinds jaren het probleem dat Office365 en andere "niet Apple" applicaties ontzettend traag opstarten (air M2). 10-15x stuiteren voor ze uiteindelijk starten. Het lijkt er nu op dat dat met Sequoia is opgelost (2-3x stuiteren). Hoop dat dit zo blijft !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Laatst online: 14:59
awenger schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 05:29:
[...]

Ik heb een verse installatie gedaan. Sneller dan gaan zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik vermoed dat het met restanten van een VPN applicatie van doen had.
Mijn Mac Mini M2 heb ik net een maand of 2 en heb er geen VPN apps op gedraaid.
Gekke is, de ene dag pakt hij internet access meteen op, de andere dag duurt het even en soms is het herstarten van Wifi nodig om internet access te krijgen. Router, Wifi pods, alles al herstart, maar het verschilt per opstart of het direct werkt of niet. Pre Sequoia heb ik daar geen last van gehad. Mijn Macbook heeft er geen last van, maar die heb ik nog niet overgezet naar Sequoia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-10-2024

KarlHungus

I fix the cable.

Ik gebruik MacOS mail met meerdere email accounts. Een van die accounts vereist elke week een MFA inlog. Prima natuurlijk, maar ik krijg met geen mogelijkheid deze melding / pop-up weg als mail open staat, en ik even niet opnieuw wil inloggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C4dw8Gjmq_neibj2oIISDjc3qc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xLeSTrnl9PJNviw23ICvJDJN.png?f=user_large

Onder Systeeminstellingen-Meldingen kan ik nergens aangeven dat ik deze melding niet wil zien; de mail melding staat overigens gewoon uit. De melding verschijnt zelfs ook als ik 'Niet Storen' focus aan heb staan.

Overigens niet een uniek Sequoia probleem, ik had het al eerder. Het begint me nu echter stierlijk te vervelen... :+

Iemand suggesties?

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@KarlHungus Is het toevallig niet dit probleem? Apple mail blijft om wachtwoorden vragen

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

Dank je voor de tip. Ik heb het topic doorgelopen, maar de oplossing daar is al mijn instelling (ingesteld als Exchange).

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:21
Ik heb een heel eigenaardig probleem met de synchronisatie tussen mijn MacBook en mijn zakelijke Exchange account (1). E-mail ontvangen en versturen gaat goed, maar het toevoegen van afspraken in mijn agenda of het aanmaken van een nieuwe herinnering of notitie wordt op geen enkele wijze gesynchroniseerd. De synchronisatie met mijn iPhone en iPad gaat soepel.

Tevens ook nog getest met een ander zakelijk Exchange account (2) en ook daar werkt de synchronisatie niet. Dit account synchroniseert ook niet met mijn iPad maar wel met mijn iPhone.

In de systeeminstellingen onder internetaccounts staat alles netjes aangevinkt. Verder alle instellingen bekeken die mij logisch lijken en helemaal niets geks gezien 8)7

Als test heb ik ook de To Do app geïnstalleerd op mijn MacBook en als ik daar een taak aanmaak dan synchroniseert het direct naar mijn iPhone en iPad maar niet naar de Agenda en Herinneringen app op mijn MacBook.

[ Voor 13% gewijzigd door Talkshowhost op 27-09-2024 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 20:17
Goedemorgen.

Gisteren heb ik mijn MacBook Air M2 ge-update naar Sequoia. Nu mis ik een optie in Chrome die ik erg vaak gebruikte. Hoe die optie heet, weet ik niet, waardoor het lastig zoeken is naar een oplossing. Dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen. Dank alvast :)

Ik gebruik Gmail in mijn browser (de laatste versie van Chrome, 129). Voorheen kreeg ik in het dialoogvenster "bestanden bijvoegen" de optie om de meest recent folder te kiezen. Dat mist nu. Ik heb Chrome overigens volledige schijftoegang gegeven.

Om mijn probleem -hopelijk- wat duidelijker te maken een voorbeeld:
Ik sloeg voorheen bijvoorbeeld via Photoshop een JPG op in Afbeeldingen in de map JPG. Deze JPG wilde ik vervolgens mailen. In Gmail via Chrome kreeg ik in het dialoogvenster de optie om direct die specifieke recente folder te kiezen. Dat scheelde heel veel doorklikken door allerlei folders. Al helemaal omdat ik ook veel folders heb die verder weg staan dan b.v. Afbeeldingen.

In Safari mist de optie trouwens ook, waardoor ik niet denk dat het een bug is in Chrome, maar systeem wijd. Hopelijk heeft iemand een fix.

Edit:
Ik heb een screenshot kunnen vinden van hoe het voorheen was. Zie hieronder. Daaronder een screenshot van hoe het nu is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQW_apYaCqAMdeC85a2GG_vcQSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X6LrCrVUKYFDY0XcjkyaBPg5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKBD4gBgSOptW_3AMxmEiuNJ5ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a6SiDEDxW00WPzKuFERCHegB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door kesj op 02-10-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@kesj Heb je bij de instellingen van Finder "recent" wel aangevinkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ6E2oMIzDyeLuG17g2in7zPuC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L4UEFY9k6gSal7w6ZEYDkG1Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
Greatsword schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:13:
@kesj Heb je bij de instellingen van Finder "recent" wel aangevinkt?

[Afbeelding]
Dank voor je reactie! Die stond inderdaad uit. Maar nu hij wel aanstaat, verschijnt de optie "recente locaties" nog niet in het Chrome/Gmail dialoogvenster. Wel kan ik via de navigatiekolom (favorieten) bij de recente bestanden (zie screenshot), ware het niet dat daar dan weer niet alle recente bestanden staan.

Overigens zie ik net dat de optie "recente locaties" ook mist in Photoshop. Niet alleen in het dialoogvenster "opslaan", maar de hele navigatiekolom/favorieten is niet te zien. Dat is wel echt heel irritant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMGl7pam1Hs5e2DZE5yrESAUD4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M4YnRVb4TraMVGHBAWXFV2eE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door kesj op 02-10-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kesj
Opgelost. Op de een of andere manier stond in een ver verstopt systeemmenu -en helemaal onderaan- de "recente documenten" op "geen" ingesteld. Die heb ik nu 15 gezet en alles werkt zoals voorheen.

Ik heb dit nooit aangepast, vreemd. Maar hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Vp2o5Q3C52vcCFTX9DnUPRJyhQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eAX6z811F1QusdgWDz4NprEm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

Zojuist eens 15.1 Developer beta geïnstalleerd voor Apple Intelligence, Die waiting list was niet echt een waiting list, ik haalde koffie uit de keuken en het was al gelukt.

Maar ook in het Engels vind ik allemaal niet zo bijzonder. Simpel herschrijfwerk, foto's die je kunt bewerken, en dat is het wel.

Ik heb veel liever dat de iPhone Mirroring gaat werken in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
  • Laatst online: 19:41
Nou, ik kan het dus niet vinden, dus hopelijk hebben jullie de gouden tip.

Ik heb mijn 2x 27" omgeruild voor een 34" widescreen. Ik krijg het niet voor elkaar om twee vensters naast elkaar te gebruiken buiten fullscreen. Ik sleep 1 app naar rechts, en dan vult hij netjes het halve scherm. Als ik dan een andere app naar links schuif vult deze ook het halve scherm... maar is er steeds maar 1 van de 2 op het beeld(de actieve).

Ik kan het wel in fullscreen doen door middel van het groene bolletje rechtsboven>schermvullend, dan werkt het wel. Maar ik wil dus dus niet in fullscreen.

Is dit mogelijk?

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:19
Royy90 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:36:
Nou, ik kan het dus niet vinden, dus hopelijk hebben jullie de gouden tip.

Ik heb mijn 2x 27" omgeruild voor een 34" widescreen. Ik krijg het niet voor elkaar om twee vensters naast elkaar te gebruiken buiten fullscreen. Ik sleep 1 app naar rechts, en dan vult hij netjes het halve scherm. Als ik dan een andere app naar links schuif vult deze ook het halve scherm... maar is er steeds maar 1 van de 2 op het beeld(de actieve).

Ik kan het wel in fullscreen doen door middel van het groene bolletje rechtsboven>schermvullend, dan werkt het wel. Maar ik wil dus dus niet in fullscreen.

Is dit mogelijk?
ik zou bettersnaptool proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-04 20:57
_birdie_ schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:30:
Ik heb als sinds jaren het probleem dat Office365 en andere "niet Apple" applicaties ontzettend traag opstarten (air M2). 10-15x stuiteren voor ze uiteindelijk starten. Het lijkt er nu op dat dat met Sequoia is opgelost (2-3x stuiteren). Hoop dat dit zo blijft !
Goed dat je het zegt! klopt idd heb me er altijd aan zitten ergeren koop je ene snelle Mac start office op na 13 keer stuiteren nu 3 x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
frenkied schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Goed dat je het zegt! klopt idd heb me er altijd aan zitten ergeren koop je ene snelle Mac start office op na 13 keer stuiteren nu 3 x
Helaas is die snelheid nu al weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
_birdie_ schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Helaas is die snelheid nu al weer weg.
En @frenkied Hebben jullie dit ook bij een schone installatie en ik neem aan dat je de Apple Sillicon versies hebt geïnstalleerd?

Net even getest en hier ook 12 bounces. Lijkt een beetje hoe zwaarder de applicatie hoe meer bounces of zo.

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 12-10-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ik heb dat bij Office ook hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:47:
[...]

En @frenkied Hebben jullie dit ook bij een schone installatie en ik neem aan dat je de Apple Sillicon versies hebt geïnstalleerd?

Net even getest en hier ook 12 bounces. Lijkt een beetje hoe zwaarder de applicatie hoe meer bounces of zo.
Zowel Davinci Resolve, Affinity Photo 2, Affinity Designer 2 als Affinity Publisher 2 hebben bij mij minder bounces nodig, dus dat denk ik niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Het valt me nu op maar de agenda widget is niet in de Nederlandse taal, het blijft in Engels.
De agenda zelf is wel in Nederlands.

Enig idee of dit altijd zo was, en hoe is dit op te lossen?

Edit: Schijnt een bug te zijn, je moet als workaround bij het selecteren van de widget "van iPhone" selecteren, dan is het wel in het Nederlands.

bron: https://www.reddit.com/r/...idget_localization_issue/

[ Voor 50% gewijzigd door Slasher op 13-10-2024 12:10 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tompcs
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-10-2024
ik heb ook problemen met iphone mirroring de foutmelding is dat het niet beschikbaar is in mijn land of regio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
tompcs schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:03:
ik heb ook problemen met iphone mirroring de foutmelding is dat het niet beschikbaar is in mijn land of regio
Werkt ook niet in NL.

nieuws: Apple stelt macOS Sequoia beschikbaar

[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 13-10-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
Sinds upgrade naar Sequoia (MBP intel) ben ik bijna dagelijks op willekeurige momenten mijn klok en notificatiecentrum kwijt, verdwijnen alle icoontjes in mijn System Settings én wordt het beeld op mijn Studio Display heel korrelig. Na een reboot is het weg, maar nooit voor lang...

Waar zou ik het in kunnen zoeken? P-RAM/SMC reset al gedaan, zo veel mogelijk achtergrond-applicaties uitgezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Gluten Parody op 16-10-2024 10:50 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Gluten Parody schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:49:
Sinds upgrade naar Sequoia (MBP intel) ben ik bijna dagelijks op willekeurige momenten mijn klok en notificatiecentrum kwijt, verdwijnen alle icoontjes in mijn System Settings én wordt het beeld op mijn Studio Display heel korrelig. Na een reboot is het weg, maar nooit voor lang...

Waar zou ik het in kunnen zoeken? P-RAM/SMC reset al gedaan, zo veel mogelijk achtergrond-applicaties uitgezet.
Al eens een schone installatie gedaan i.p.v. upgrade?

Probeer dit desnoods op een externe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:23
Ben nu voor een paar dagen in Londen, begint opeens de iPhone mirroring te werken. Dat is wel heel handig. Erg jammer dat dit nog niet in NL actief is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
ben benieuwd ,nu bezig met 15.1 te downloaden, of er nog bijzondere veranderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-04 13:15
Ik dacht dat als je je Mac taal en Siri Taal op English US staan hebt, dat Apple Intelligence geënabled zou zijn?
Blijkbaar heb je enkel de optie om je je op een wachtlijst te zetten?

In photos kan ik echter wel de 'cleanup' functie gebruiken na de update naar 15.1.
Snap het niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQcO52EOWv0KVmJ9PAKgnqVoJjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/goT10mqJOnyUUjq3oazsgVxv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-04 13:15
Redondo77 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:22:
Ik dacht dat als je je Mac taal en Siri Taal op English US staan hebt, dat Apple Intelligence geënabled zou zijn?
Blijkbaar heb je enkel de optie om je je op een wachtlijst te zetten?

In photos kan ik echter wel de 'cleanup' functie gebruiken na de update naar 15.1.
Snap het niet goed.

[Afbeelding]
Opgelost.
Na een dik uurtje wordt Apple Intelligence geactiveerd na het joinen van de waitlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:11
Agenda widget is nu volledig Nederlands in 15.1...bug opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door jejeh op 29-10-2024 00:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
bij mij blijft apple intelligence op preparing hangen sinds de update, heb al een paar keer opnieuw opgestart, van regio gewisseld (naar us en weer terug naar Nederland) taal staat op us engels. Ik heb geen Amerikaans apple account is dat het probleem?
siri staat ook in US english

het verwijderen van objecten is foto's werkt wel.

heeft er iemand nog een tip?

[ Voor 4% gewijzigd door baco101 op 02-11-2024 10:08 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:07
Ik loop er zelf tegenaan dat de writing tools niet werken. Ik zie bijv. in Notes wel de knop in de toolbar, wanneer ik hierop klik verschijnt ook het menu. Maar ongeacht wat ik kies gebeurt er verder niets, behalve dan dat de geselecteerde tekst zo'n "magische" gloed krijgt.
In het Intelligence Report vanuit Privacy en Security zie ik ook geen activiteit gelogd worden.

Rebooten, uit- en inschakelen van Intelligence, het stoppen van het generativeexperiencesd process en uiteindelijk het opschonen van diverse bestanden zoals hier beschreven op Reddit hebben allen geen effect.

Iemand nog een suggestie, op een clean install na?

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Zijn er hier mensen die MacOS Sequoia (of Sonoma) op een externe SSD hebben geïnstalleerd en daar nu ook vanaf kunnen booten?

Ik ben echt de hele middag bezig geweest om het voor elkaar te krijgen maar het lukt niet meer. Zeker 8x geprobeerd. Paar maanden terug met de Beta geen enkel probleem op een Samsung T7.

Ik doe echt elk jaar meerdere schone installaties dus de stappen kan ik inmiddels dromen. Het gaat hier om een MacBook Pro M1 Max.

Wat ik allemaal al gedaan heb:

Samsung T7 en een T9 volledig geformatteerd (er staat dus helemaal geen software o.i.d. meer op), Verschillende USB-C kabels en poorten geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9KiIcocaL1uzGnMvCs5jEceG9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P1Y0sd3kcUFBshxjAIGRPcC0.png?f=fotoalbum_large

macOS Sonoma/Seqouia gedownload via de Apple Store. Het installatiebestand staat dan ook gewoon netjes tussen de Apps. (Alternatief geprobeerd om via https://mrmacintosh.com/m...load-directly-from-apple/ ) rechtstreeks het installatiebestand te downloaden.

Na het downloaden geprobeerd om het OS rechtstreeks te installeren op de T7 of T9.
Ook geprobeerd om eerst een bootable USB te maken en dan vanaf daar de installatie uitvoeren.

De opstartbeveiliging aangepast zoals hieronder zodat je ook gewoon daarvandaan kan booten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYcHDTRzv8qzey-OSZE90Fb7XRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pLbbEE4953VfXNyJGC6gc7K.jpg?f=fotoalbum_large

De installatie lukt gewoon volledig, echter bij het opnieuw opstarten Boot hij niet vanaf de T7 of T9.

Als ik in Finder kijk, lijkt het alsof de installatie wel gewoon helemaal gelukt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szBg0HWsW-BFTLfCJjyn_2Gj7IA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8B6VNKSe8efLvtAbUFIjWOBp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxeXP7AuHvZHTCZlDeDm7AVCSNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dp8aWpx9ClBDvkX3ja8ZUfq0.png?f=fotoalbum_large

Als ik de Mac opnieuw opstart en de Powerknop ingedrukt houdt om de opstart opties te laden zie ik ook de T7 of T9, als ik daar echter op klik om op te starten gebeurt er niks.

Als ik gewoon vanaf mijn Macbook opstart (Sonoma) en daar de opstartschijf probeer aan te passen, blijf ik onderstaande melding krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMmGnPiZFJ0De8lTgIxuoKGJCb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/84VLKBYZqXK9tW0XWe08ly13.png?f=fotoalbum_large

Na wat googelen (" macos sequoia samsung t7 not booting ") kwam ik wat Reddit berichten tegen van meer mensen die hier tegen aanlopen maar niks lijkt te werken.

Ik kwam ook een artikel tegen om de DFU USB-C poort te gebruiken voor de installatie en ook dat zorgt niet voor de oplossing.

Ik kan nu dus zowel Sonoma als Sequoia niet booten vanaf de externe SSD's.

https://support.apple.com/en-us/120694

Heeft iemand nog raad, want ik snap er echt niks meer van en zoals ik al zei doe ik dit normaliter jaarlijks zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29
Greatsword schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:10:
Zijn er hier mensen die MacOS Sequoia (of Sonoma) op een externe SSD hebben geïnstalleerd en daar nu ook vanaf kunnen booten?

Ik ben echt de hele middag bezig geweest om het voor elkaar te krijgen maar het lukt niet meer. Zeker 8x geprobeerd. Paar maanden terug met de Beta geen enkel probleem op een Samsung T7.

Ik doe echt elk jaar meerdere schone installaties dus de stappen kan ik inmiddels dromen. Het gaat hier om een MacBook Pro M1 Max.

Wat ik allemaal al gedaan heb:

Samsung T7 en een T9 volledig geformatteerd (er staat dus helemaal geen software o.i.d. meer op), Verschillende USB-C kabels en poorten geprobeerd.

[Afbeelding]

macOS Sonoma/Seqouia gedownload via de Apple Store. Het installatiebestand staat dan ook gewoon netjes tussen de Apps. (Alternatief geprobeerd om via https://mrmacintosh.com/m...load-directly-from-apple/ ) rechtstreeks het installatiebestand te downloaden.

Na het downloaden geprobeerd om het OS rechtstreeks te installeren op de T7 of T9.
Ook geprobeerd om eerst een bootable USB te maken en dan vanaf daar de installatie uitvoeren.

De opstartbeveiliging aangepast zoals hieronder zodat je ook gewoon daarvandaan kan booten

[Afbeelding]

De installatie lukt gewoon volledig, echter bij het opnieuw opstarten Boot hij niet vanaf de T7 of T9.

Als ik in Finder kijk, lijkt het alsof de installatie wel gewoon helemaal gelukt is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik de Mac opnieuw opstart en de Powerknop ingedrukt houdt om de opstart opties te laden zie ik ook de T7 of T9, als ik daar echter op klik om op te starten gebeurt er niks.

Als ik gewoon vanaf mijn Macbook opstart (Sonoma) en daar de opstartschijf probeer aan te passen, blijf ik onderstaande melding krijgen.

[Afbeelding]

Na wat googelen (" macos sequoia samsung t7 not booting ") kwam ik wat Reddit berichten tegen van meer mensen die hier tegen aanlopen maar niks lijkt te werken.

Ik kwam ook een artikel tegen om de DFU USB-C poort te gebruiken voor de installatie en ook dat zorgt niet voor de oplossing.

Ik kan nu dus zowel Sonoma als Sequoia niet booten vanaf de externe SSD's.

https://support.apple.com/en-us/120694

Heeft iemand nog raad, want ik snap er echt niks meer van en zoals ik al zei doe ik dit normaliter jaarlijks zonder problemen.
Ik zag op YouTube dat dit niet meer mogelijk is bij macOS Sequoia i.v.m. Apple Intelligence.
Bron: https://www.youtube.com/w...nel=MacSoundSolutionsinc.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-04 21:16
Als je foto in iCloud staat en je hebt een low res versie op je iPhone en dan ga je deze gaan importeren van je iPhone naar de Photos app in macOS, krijg je dan een download van de full res in je Photos bibliotheek of de low res vanop je iPhone?

Kan daar precies geen sluitend antwoord over vinden en uit een test lijkt het op de full res download maar ik wou het toch zeker zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:14
PrettigGestoord schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:13:
Als je foto in iCloud staat en je hebt een low res versie op je iPhone en dan ga je deze gaan importeren van je iPhone naar de Photos app in macOS, krijg je dan een download van de full res in je Photos bibliotheek of de low res vanop je iPhone?

Kan daar precies geen sluitend antwoord over vinden en uit een test lijkt het op de full res download maar ik wou het toch zeker zijn :)
Je synchroniseert toch met je iCloud op de Mac? Je gaat de foto’s niet importeren vanaf je telefoon, toch?

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-04 13:12
Weet niet of het hier thuis hoort, maar ik werd gisteren beetje gek van de activation lock als je een Mac mini (M1) reset, dus alles eraf. Je ziet een prompt om de activation lock (Find my Mac) uit te zetten, maar hij doet niets. Dus na een reboot blijft ie er op zitten. Wat wel werkt is Find My Mac apart uit zetten, dan opp de erase knop drukken.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@loekf2 Heb deze stappen gevolgd, want zo werkt het officieel.

Wat je moet doen voordat je je Mac verkoopt, weggeeft, inruilt of laat recyclen.

https://support.apple.com/nl-nl/102664

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Haas schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:37:
[...]

Ik zag op YouTube dat dit niet meer mogelijk is bij macOS Sequoia i.v.m. Apple Intelligence.
Bron: https://www.youtube.com/w...nel=MacSoundSolutionsinc.
Uiteindelijk toch gelukt om extern te booten met de USB-C poort aan de rechterkant van de MacBook.

Jouw artikel gaat over dat Apple Intelligence dan niet zou werken, maar dat was voor mijn test niet van belang maar wel goed om te weten ;)

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-04 21:16
ChrisM schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:49:
[...]

Je synchroniseert toch met je iCloud op de Mac? Je gaat de foto’s niet importeren vanaf je telefoon, toch?
En nu heb ik even een andere manier nodig :)
Zat mensen die tegen de limiet van 1000 stuks aanlopen wanneer je deze uit icloud via de browser wil downloaden.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:14
PrettigGestoord schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:00:
[...]

En nu heb ik even een andere manier nodig :)
Zat mensen die tegen de limiet van 1000 stuks aanlopen wanneer je deze uit icloud via de browser wil downloaden.
:P OK.
Ik zou denken... als je exporteert, dan download je iPhone de foto op full-res, want dat doet ie ook als je ze bekijkt.. dus komt vast goed. :)
Gemakkelijk te testen trouwens!

• loekf2
Greatsword schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:59:
@loekf2 Heb deze stappen gevolgd, want zo werkt het officieel.

Wat je moet doen voordat je je Mac verkoopt, weggeeft, inruilt of laat recyclen.

https://support.apple.com/nl-nl/102664
Thx. Ik zou alleen nog steeds aanraden om eerst Find My Mac altijd eerst uit te zetten, vooral bij Apple Silicon Macs.

Wat er in dat artikel staat herken ik wel, maar ik heb dus een iets andere route gevolgd.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Laatst online: 15:13
loekf2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:33:
Ik zou alleen nog steeds aanraden om eerst Find My Mac altijd eerst uit te zetten, vooral bij Apple Silicon Macs.
Dat is nu juist een van de onderdelen die de nieuwe methode 'Wis alle inhoud en instellingen' doet, om te voorkomen dat je dat vergeet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDbJ3JxMgkyMOkx0zMDCr69pbyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0Creu3feJn3lTuTQX22mEkb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door sonderpa op 15-11-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
sonderpa schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:34:
[...]

Dat is nu juist een van de onderdelen die de nieuwe methode 'Wis alle inhoud en instellingen' doet, om te voorkomen dat je dat vergeet.

[Afbeelding]
Wat ik nog herinnner is dat ik in overlappende prompts voor je account password en Apple account/ID password terecht kwam. Die zijn bij mij verschillend. Dus na een paar reboots & pogingen maar eerst zelf Find my Mac uitegezet, toen ging wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:35:
[...]

Iets dat eerder (voor zover ik me kan herinneren) niet werkte werkt nu wel!
'sudo launchctl config user path <PATH>' zet nu daadwerkelijk het pad voor de user domains
opgelost dus...
Net een beetje aan de slag met macOS 15.1 op een nieuwe MacBook Pro M4. Het bovenstaande werkt nog steeds, maar mij is opgevallen dat de hostname in de prompt van de terminal nu "Mac" is.

De hostname was altijd de computernaam. Ook de DHCP-server op mijn router heeft nu in plaats van de ingestelde computernaam "Mac" doorgekregen. Met scutil is de hostname in te stellen (scutil --set HostName [hostnaam]. Hostname is in principe leeg (net als bij eerder macOS-versies), ComputerName/LocalHostName staan al correct) Dat had wat mij betreft mogen blijven zoals het bij eerdere macOS-versies werkte. Weet iemand wat achter deze verandering zit?

Verder lijkt Sequoia prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
In mijn geval is het "macbookpro" geworden i.p.v. de computernaam, ook richting het netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Versie 15.1.1 is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:18
Ja ik had deze ook al even naar binnen gehengeld. Voor zover ik kan zien alleen security updates.

Idempotent.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:39
Herkennen jullie dit en weten julliie waardoor het komt:

In de terminal heb je [user_name]@[computer_name]. Ik heb geregeld dat wanneer ik daar te lang rond hang de computername opeens of "MacBook" geworden is, of één of andere vage code van cijfers en letters is. Terminal opnieuw opstarten helpt niet. Maar een system reboot helpt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:30
PrimusIP schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:09:
Herkennen jullie dit en weten julliie waardoor het komt:

In de terminal heb je [user_name]@[computer_name]. Ik heb geregeld dat wanneer ik daar te lang rond hang de computername opeens of "MacBook" geworden is, of één of andere vage code van cijfers en letters is. Terminal opnieuw opstarten helpt niet. Maar een system reboot helpt wel.
Ja ik herken dit, maar wist tot voor kort niet waar het door kwam. Ik vond in in dit topic op superuser.com wat praktische tips en verklaringen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In dit topic komt het ook al voor. Ik weet nog steeds niet wat het verschil in gedrag tussen macOS 13 en 15 veroorzaakt (heb me er verder ook niet meer in verdiept, gebruik nu een workaround met een terminalpromptconfiguratie die de computernaam in plaats van de hostnaam gebruikt).

[ Voor 54% gewijzigd door begintmeta op 13-12-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Ik update de M3 iMac en de M4 Mini en ja Apple Intelligence kun je aanzetten, maar niet onder de indruk. Siri kan ChatGPT gebruiken, maar beetje verbaasd over de traagheid van de response, zeker 10 seconden.

(ik heb US engels als taal aanstaan trouwens, country NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
loekf2 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:51:
Ik update de M3 iMac en de M4 Mini en ja Apple Intelligence kun je aanzetten, maar niet onder de indruk. Siri kan ChatGPT gebruiken, maar beetje verbaasd over de traagheid van de response, zeker 10 seconden.

(ik heb US engels als taal aanstaan trouwens, country NL)
Waar ben je niet van onder de indruk? Het is duidelijk nog niet voor de Nederlandse markt, dus verbaast me ook niet echt vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavyE82
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2024
ik heb een probleem met Safari.

Als je een comment typt in YouTube krijg je geen tekst te zien. Er staat wel tekst maar het blijft zwart. enig idee hoe je dat kan oplossen in safari.

ik heb een prinsscreen gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-orPvRF06UVaj1PxRnP_N9d0ZGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xWBTSgCJ7NVqD6ANxEuhZzJK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
DavyE82 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:18:
ik heb een probleem met Safari.

Als je een comment typt in YouTube krijg je geen tekst te zien. Er staat wel tekst maar het blijft zwart. enig idee hoe je dat kan oplossen in safari.

ik heb een prinsscreen gemaakt.

[Afbeelding]
Als die cursor nog staat zoals in je screenshot; probeer eens Shift+Pijl>
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavyE82
RoRoNL schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:32:
[...]

?
oke geprobeerd met het bovenstaande. De tekst blijf zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavyE82
RoRoNL schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:32:
[...]

?
Ik ben er al achter. Ik heb dark mode aanstaan in Mac OS en dat werkt blijkbaar niet met de YouTube website. Dus nu zie ik wel de tekst die ik typ in de comment.

Dat is wel een bug :( terwijl dark mode al zo lang bestaat. dat is toch raar in Safari. Ik ben toch niet de enige die dit heeft! of gebruikt iedereen google chrome of microsoft edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
DavyE82 schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:24:
[...]

Ik ben er al achter. Ik heb dark mode aanstaan in Mac OS en dat werkt blijkbaar niet met de YouTube website. Dus nu zie ik wel de tekst die ik typ in de comment.

Dat is wel een bug :( terwijl dark mode al zo lang bestaat. dat is toch raar in Safari. Ik ben toch niet de enige die dit heeft! of gebruikt iedereen google chrome of microsoft edge.
Ik heb dan gewoon witte letters. Heb je de dark mode van YouTube zelf en niet een of andere dark mode extensie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavyE82
Zapato schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:49:
[...]

Ik heb dan gewoon witte letters. Heb je de dark mode van YouTube zelf en niet een of andere dark mode extensie?
Ik heb gewoon Dark mode vanuit systeem instellingen standaard aanstaan en bij de Youtube instelling staat de instelling gebruik de systeem instelling dus Dark mode, maar dat moet ik dus nu naar "Light" zetten, anders zie ik geen letters de letters zijn dan gewoon zwart als ik een comment wil typen.

Nee ik heb geen andere extensies of andere rommel draaien. Ik ben namelijk net overgestapt van windows naar een nieuwe MacBook Air en geüpdatet van 15.1 naar 15.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
DavyE82 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:02:
[...]

Ik heb gewoon Dark mode vanuit systeem instellingen standaard aanstaan en bij de Youtube instelling staat de instelling gebruik de systeem instelling dus Dark mode, maar dat moet ik dus nu naar "Light" zetten, anders zie ik geen letters de letters zijn dan gewoon zwart als ik een comment wil typen.

Nee ik heb geen andere extensies of andere rommel draaien. Ik ben namelijk net overgestapt van windows naar een nieuwe MacBook Air en geüpdatet van 15.1 naar 15.2.
Vreemd, ik heb exact dezelfde settings. En heb ook geen extensies en andere rommel draaien ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavyE82
Zapato schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:04:
[...]

Vreemd, ik heb exact dezelfde settings. En heb ook geen extensies en andere rommel draaien ;-)
Misschien tzt een clean install doen van 15.2. Wellicht is er iets vernageld op de achtergrond. Ik heb geen idee.

Bij Windows doe ik meestal een clean install bij een grote update :D . had jij verwacht dat ik dit niet hoefde te doen bij MacOs. Ik vind het mooi draaien... Lekker stil ook zo een MacBook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavyE82
DavyE82 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:26:
[...]

Misschien tzt een clean install doen van 15.2. Wellicht is er iets vernageld op de achtergrond. Ik heb geen idee.

Bij Windows doe ik meestal een clean install bij een grote update :D . had jij verwacht dat ik dit niet hoefde te doen bij MacOs. Ik vind het mooi draaien... Lekker stil ook zo een MacBook Air.
Zojuist even microsoft edge geïnstalleerd en getest en wederom hetzelfde probleem. Ook daar staat alles op dark mode en als je een comment wilt typen zie je niks. De letter zijn hier ook zwart. Het maakt dus niet uit of je Safari of microsoft edge gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
DavyE82 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:48:
[...]

Zojuist even microsoft edge geïnstalleerd en getest en wederom hetzelfde probleem. Ook daar staat alles op dark mode en als je een comment wilt typen zie je niks. De letter zijn hier ook zwart. Het maakt dus niet uit of je Safari of microsoft edge gebruikt.
Op Reddit wordt de bug ook besproken. Misschien helpt het je.

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavyE82
Zapato schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:59:
[...]

Bedankt voor jouw hulp _/-\o_ ik ga even kijken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DavyE82
Zapato schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:59:
[...]

Yes het is gelukt je moet onder Apearance de highlight color veranderen naar Green en dan krijgt de tekst een andere kleur, als je op YouTube voor Dark mode hebt gekozen.

zie de screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DVRZ4KOD_uv3o6C0LvRRKE-OgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GD2faQlLbFCVeqWZ0da8bKFW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 21:04
Ik heb een aparte bug die wel niet op te lossen zal zijn zonder hele Macbook restoren maar misschien heeft iemand nog een idee.... Ik kan de achtergrond niet meer veranderen. Hij blijft na een paar tellen altijd terug springen naar een foto uit de standaard collectie (Londen by night). De laatste update stond nog klaar deze week dus hoopte daarmee er meteen vanaf te zijn, maar hij blijft terug komen, ook na herstarten....

*edit: nu ik mij erin verdiept heb blijkt de oplossing vrij simpel: het is een bekende bug van TopNotch. Die uitgezet en wallpaper blijft staan :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 25-12-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb een vreemde bug met window snapping. Als ik twee normale vensters van safari heb en ik zet er elk een aan elke kant, dan gaat alles goed.
Als ik één ventster heb en ik trek een tabblad uit safari als nieuw venster, dan is macOS helemaal de weg kwijt als ik dat venster wil 'snappen', die komt dan halverwege het scherm te staan. Is er iemand dit dat ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

@iAR ik krijg niet hetzelfde voor elkaar en zover ik kan zien gebeurt er precies wat je zou verwachten.. (tab eruit trekken krijg ik netjes bijna een gemaximaliseerd scherm.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:27
Nevermind

[ Voor 97% gewijzigd door B-Real op 28-01-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 21:04
Heeft iemand misschien wat ervaring met de iOS-emulators voor MacOS?

Komende week wordt vanwege veiligheid bij ons op werk de teugels verder aangehaald en kan ik op mijn Mac als het goed is Outlook en OneNote niet meer gebruiken, ook niet via browser 365-online. Natuurlijk hebben we wel een Windows-laptop, maar op klantlocatie gebruik ik echt alleen Outlook en OneNote en dan is een Mac zoveel fijner dan Windows. (Ondanks het vervelend is, ik snap het wel. Heb collega’s zien werken op persoonlijke devices zonder enige inlogcode oid).

Maar ik kan wel een persoonlijke iPad laten managen door Intune.

Als ik de beschrijvingen van die emulators lees is het vooral bedoeld om applicaties te testen.
Maar is het ook mogelijk een compleet iOS of iPadOS device te emuleren?

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 22-03-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Dennisdn schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:08:
Heeft iemand misschien wat ervaring met de iOS-emulators voor MacOS?

Komende week wordt vanwege veiligheid bij ons op werk de teugels verder aangehaald en kan ik op mijn Mac als het goed is Outlook en OneNote niet meer gebruiken, ook niet via browser 365-online. Natuurlijk hebben we wel een Windows-laptop, maar op klantlocatie gebruik ik echt alleen Outlook en OneNote en dan is een Mac zoveel fijner dan Windows. (Ondanks het vervelend is, ik snap het wel. Heb collega’s zien werken op persoonlijke devices zonder enige inlogcode oid).

Maar ik kan wel een persoonlijke iPad laten managen door Intune.

Als ik de beschrijvingen van die emulators lees is het vooral bedoeld om applicaties te testen.
Maar is het ook mogelijk een compleet iOS of iPadOS device te emuleren?
Ja, heb ik. In principe kom je een eind met de simulator in Xcode, maar helaas heb je geen toegang tot de App Store en kun je niet inloggen met een eigen Apple Account. Net nog geprobeerd om via de browser in de simulator in te loggen op Microsoft Teams, dat lukt ook niet.

Dit zal dus niet het middel zijn waar je naar op zoek bent. :/

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een bèta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook de huisregels.