"Address unreachable" in browser, maar ping werkt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:47
Hoi,

ik zit met een probleem waar ik echt niet verder weet, en ik dacht alles alles zo'n beetje te hebben gezien. Hopelijk weet iemand hier verder.

Ik heb een MacBook Air op 15.0 Beta (24A5327a), verbonden met mijn thuisnetwerk (gebaseerd op UniFi) via WiFi.

Op dit MacBook kan ik plotseling (ben vier weken op vakantie geweest ermee en net weer terug) geen diensten op het lokale netwerk met de browser meer benaderen, tenzij de dienst op een ander subnet zit. Telkens krijg ik ERR_ADDRESS_UNREACHABLE in Chrome, Firefox meldt "Connection refused" (beiden ook in private mode en met een nieuw profiel), en in Safari werkt er alles.

Diensten op het lokale netwerk (maar ander subnet) zijn zonder problemen benaderbaar.
Het probleem doet zich ook niet voor als ik een VPN verbinding naar mijn thuisnetwerk open.

Ten allen tijden werkt ping perfect, en ook DNS resolutie is niet het probleem. Een proxy is er niet ingesteld in de netwerk instellingen.

Ook werkt alles vlekkeloos op een iPad en een iPhone op hetzelfde WiFi netwerk als de MacBook, het probleem lijkt dus specifiek op de MacBook te bestaan, en alleen HTTP(S) te betreffen want SSH werkt ook prima.

Ik heb al het netwerk verwijderd uit de lijst van WiFi netwerken, heb al de router (USG Ultra) herstart, ook al had ik geen verandering verwacht, aangezien het probleem zich alleen op de MacBook voordoet. Een vast IP addres heeft ook niet geholpen.

Zoals ik zei, ik was vier weken weg en ben net weer terug, voor de vakantie bestond dit probleem niet, en de enige wijziging op de MacBook zelf binnen die vier werken was een update naar de laatste versie van de Sequoia beta.

Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door mfkne op 26-08-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 16:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als ik het dus goed begrijp:

- SSH naar een hostname die zich in hetzelfde subnet bevindt: werkt
- SSH naar een IP adres dat zich in hetzelfde subnet bevindt: werkt
- HTTP(S) met Chrome en Firefox: werkt niet
- HTTP(S) met Safari: werkt
- ping: werkt
- DNS lookup: werkt

Ik wil DNS nog niet meteen helemaal uitsluiten. Safari gaat namelijk anders met DNS resolution om dan Chrome.. Wat doet curl?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
$ curl -LJ tweakers.net | head

% Total    % Received % Xferd  Average Speed   Time    Time     Time  Current
                                 Dload  Upload   Total   Spent    Left  Speed
  0     0    0     0    0     0      0      0 --:--:-- --:--:-- --:--:--     0
<!doctype html><!-- © 1998 - 2024 DPG Media B.V. -->

<html dir="ltr" lang="NL" ><head>
        <meta charset="UTF-8">
<meta property="fb:app_id" content="188199811217403">
<meta name="viewport" content="width=device-width">
<meta name="description" content="Welkom op Tweakers, sinds 1998 de grootste website in Nederland over technologie en elektronica met nieuws, reviews en de bekroonde Pricewatch.">

<title>Tweakers - Jouw thuis voor tech</title>
        <link rel="navigator" title="Spring voorbij navigatie" href="https://tweakers.net/#headlines-start">

En voor een niet-werkende site:
code:
1
2
$ curl -LJ http://non.existent.host.tld/
curl: (6) Could not resolve host: non.existent.host.tld

Probeer dat eens voor een host die wel werkt in Safari, maar niet in Chrome.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Dankjewel voor je reactie! Curl werkt ook prima, dat was ik vergeten te vermelden.

Ik heb nog een netwerk trace met Chrome gedaan, daar zie ik een os error 65, no route to host, wel met juist IP en poort.

Dit is me echt een raadsel, begin me af te vragen of dit een bug in de beta van Sequoia zou kunnen zijn, al vraag ik me af waarom dit alleen HTTP(S) en dan alleen van Chrome en Firefox uit betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Ik heb het nog ff verder geprobeerd met een andere router, daar heb ik met de MacBook hetzelfde probleem. Ik denk steeds meer dat dit een bug in Sequoia moet zijn, want anders kan ik het gewoon niet verklaren.

• CertLog
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zoek in Chrome/Firefox naar de optie:
DNS over HTTPS (DoH)
en zet deze uit.

If you cannot dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

• mfkne
Heb ik gedaan, zonder resultaat - verbaast me ook niet, omdat ik diensten in een ander subnet via HTTP(S) kan benaderen. Maar toch bedankt voor je input!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:54
Gebruik je een plugin die een VPN verbinding opzet? Of heb je een proxy (script) ingesteld?
Kan zijn dat het internetverkeer dan via die proxy gaat, die je lokale netwerk niet (terug) kan routeren.

let the past be the past.

• mfkne
Nee, geen plugins in gebruik, en geen proxy ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooyco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-04 11:04
Heb je Safari private browsing aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Nee, en nota bene treedt het probleem in Safari juist niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Een update: Nu Sequoia uit de beta is heb ik een update gedaan naar de final versie, maar ook dit hielp niet. Na complete herinstallatie van Sonoma echter werkt alles weer - geen flauw idee wat er aan de hand was.

[ Voor 4% gewijzigd door mfkne op 15-09-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-04 13:51
Ah, ik dacht dat ik gek werd; hier hetzelfde probleem.

M1 Macbook Pro op Sequoia (nieuwste RC). In Chrome en Firefox geen verbinding naar het hetzelfde subnet (192.168.1.x) mogelijk. In Safari werkt het gewoon. Vanaf een nieuw netwerk met een ander subnet (192.168.5.x) kan ik gewoon alles op 192.168.1.x bereiken. Ook i.c.m. met een Gateway Ultra. Ping werkt ook gewoon, SSH werkt, SMB share werkt, curl werkt, alleen HTTP(S) werkt niet in Firefox en Chrome. Overige apparaten kunnen zonder problemen met elkaar communiceren, het probleem is alleen aanwezig op m'n Macbook.

Voor nu dus met een omweg opgelost door m'n Macbook op een ander subnet te gebruiken, maar toch een vreemd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Dat zou dus echt een kromme bug in Sequoia moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Nog een update: Ik zie dit probleem ook op een Mac Mini (Intel) na update naar de official release van Sequoia.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:52

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukniewenhuijs
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-10-2024
Bij mij werkt überhaupt helemaal niets, ook Safari niet. Deze blijft hangen. Sowieso kan ik ook niet bij eerder geïnstalleerde apps die Wifi vereisen, bv Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dit is een (inmiddels) bekende bug in macOS 15.0. Crowdstrike (ja die...) producten werken hierdoor ook niet meer onder macOS 15. Apple houd zijn lippen stijf op elkaar.

Het probleem is dat de firewall verkeer van sommige apps, waaronder Chrome en Firefox dus, tegenhoudt terwijl dat in de UI van de firewall niet zichtbaar is. Via de terminal kun je de apps weer toegang geven.

Edit: Zie ook LTT Technews van vandaag hierover: YouTube: Apple knew this would happen.

[ Voor 26% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-09-2024 10:22 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick vd Wal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb het op kunnen lossen door in System settings -> Privacy & Security -> Local Network m'n browser toestemming te geven om te communiceren met devices in het lokale netwerk. Daarna loopt het als een zonnetje.
Pagina: 1