Inderdaad wordt er door AI chatbots flink wat afgelogen, gewoon zelf googelen. Overigens: De Skoda Elroq en de Kia EV3 bieden beiden 'voorbereiding op V2H/V2G". Maar dat stelt nog niks voor, daar kun je in de praktijk nog niets mee. En ja, de Kia EV3 biedt V2L, maar wat wil je daarmee? Op de camping de föhn van je vrouw aansluiten of zo? Of een kabel van je auto via de voordeur je huis intrekken om een schemerlamp te laten branden bij stroomuitval? Kortom, dat V2L lijkt een leuk speeltje en dat is het ook, meer niet in mijn ogen.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
VRAAG IK ZOJUIST AAN CO-PILOT NAAR V2L VAN DE EV3!
Dan krijg ik als antwoord dat de ev3 helemaal geen mogelijkhied heeft of zelfs krijgt voor V2L!
Mocht dit waar zijn dan ben ik toch regelrecht bedonderd door de dealer omdat dit voor mij het verschil maakte voor mijn keuze tussen de kia of de scoda elroq.
Mijn EV3 staat in bestelling. Ter voorbereiding op het rijden wil ik graag de handleiding doorlezen. Ik kan echter nergens een PDF vinden. Zit de handleiding alleen nog in de app? Die is alleen bruikbaar als je de auto al rijdt lijkt het. Iemand een suggestie?
Geen PDF, maar twee URLs naar de handleidingen op het web:jdbiggelaa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:21:
Mijn EV3 staat in bestelling. Ter voorbereiding op het rijden wil ik graag de handleiding doorlezen. Ik kan echter nergens een PDF vinden. Zit de handleiding alleen nog in de app? Die is alleen bruikbaar als je de auto al rijdt lijkt het. Iemand een suggestie?
handleiding EV3
handleiding ccNC
Have fun .. and happy dreamingjdbiggelaa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:21:
https://media.kia.nl/productenDb/documents/306.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door _birdie_ op 13-03-2026 20:56 ]
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Heb je al gekeken of er een V2L adapter in je kofferbak ligt? Bij de Niro was V2L alleen bij de executive versie mogelijk.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
Dan krijg ik als antwoord dat de ev3 helemaal geen mogelijkhied heeft of zelfs krijgt voor V2L!
Mocht dit waar zijn dan ben ik toch regelrecht bedonderd door de dealer omdat dit voor mij het verschil maakte voor mijn keuze tussen de kia of de scoda elroq.
Niro EV Exec 07-2023
Ik heb de plus uitvoering, waar geen V2L adapter bij wordt geleverd. Maar heb er een voor een paar tientjes besteld op Amazon, en het werkt gewoon prima.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
Blijft handig om zelf te blijven nadenken met AI
@Skipper_NH In de regel zou elke auto DC V2x moeten kunnen, dat is leuk in theorie. Maar de praktijk is weerbarstiger.
Ik snap de vraag niet helemaal, maar als het om de adapter gaat, inclusief bij GT-Line en GT-PlusLine en los verkrijgbaar voor overige versies. Werkt dus wel, zelf nadenken is ook nog altijd een optie.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Denk je?THE_BASE schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:18:
[...]
Ik snap de vraag niet helemaal, maar als het om de adapter gaat, inclusief bij GT-Line en GT-PlusLine en los verkrijgbaar voor overige versies. Werkt dus wel, zelf nadenken is ook nog altijd een optie.
Niet altijd.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
dit klopt niet;THE_BASE schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:18:
[...]
Ik snap de vraag niet helemaal, maar als het om de adapter gaat, inclusief bij GT-Line en GT-PlusLine en los verkrijgbaar voor overige versies. Werkt dus wel, zelf nadenken is ook nog altijd een optie.
er zijn uitvoeringen zonder 230v stopcontact in de achterbank, ik meen de air en de business.
deze ondersteunen geen v2l, ook niet als je de adapter besteld
Die adapter werkt via de Laadpoort, moet gewoon werken.
Heeft niets met de V2L aansluiting "in" de auto te maken.
Wat @uray zegt dus.AbelR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:56:
[...]
dit klopt niet;
er zijn uitvoeringen zonder 230v stopcontact in de achterbank, ik meen de air en de business.
deze ondersteunen geen v2l, ook niet als je de adapter besteld
uray schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:13:
Die adapter werkt via de Laadpoort, moet gewoon werken.
daar ben ik mij van bewust, ik heb zelf ook een v2l-adapter.
echter zijn er twee varianten iccu, één met v2x en één zonder.
de air trim en business trim zijn uitgevoerd met de goedkope iccu zonder v2x en hebben daarom geen stopcontact onder de achterbank en geen mogelijkheid tot v2l met een ccs2 adapter.
zie hieronder een door kia aangeleverde vergelijking van de specificaties tussen de business line en de plus.
daarnaast nog een screenshot van de officiële Nederlandse kia ev3 specificatielijst voor de air.
ik heb dit toendertijd nagevraagd, laten uitzoeken en bevestigen per mail door kia.
:strip_exif()/f/image/DxmUHEeM52TtiB4EdS21gCpw.jpg?f=fotoalbum_large)
zie rechtsonder, onboard charger (iccu) met v2x.
De Air heeft dus inderdaad geen VTX voorbereiding.AbelR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:51:
[...]
[...]
daar ben ik mij van bewust, ik heb zelf ook een v2l-adapter.
echter zijn er twee varianten iccu, één met v2x en één zonder.
de air trim en business trim zijn uitgevoerd met de goedkope iccu zonder v2x en hebben daarom geen stopcontact onder de achterbank en geen mogelijkheid tot v2l met een ccs2 adapter.
zie hieronder een door kia aangeleverde vergelijking van de specificaties tussen de business line en de plus.
daarnaast nog een screenshot van de officiële Nederlandse kia ev3 specificatielijst voor de air.
ik heb dit toendertijd nagevraagd, laten uitzoeken en bevestigen per mail door kia.
[Afbeelding]
zie rechtsonder, onboard charger (iccu) met v2x.
[Afbeelding]
De ‘business’-uitvoering ook niet. Ik vermoed dat lease maatschappijen, de voornaamste afnemers van deze uitvoering, geen gedonder willen met klanten die klagen dat medewerkers overdag op het werk laden en dan ‘s-avonds thuis het huis van energie voorzien op kosten van de werkgever.
ik vermoed kosten verlagen.jdbiggelaa schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:56:
De ‘business’-uitvoering ook niet. Ik vermoed dat lease maatschappijen, de voornaamste afnemers van deze uitvoering, geen gedonder willen met klanten die klagen dat medewerkers overdag op het werk laden en dan ‘s-avonds thuis het huis van energie voorzien op kosten van de werkgever.
Je kunt namelijk gewoon een "niet-Business" versie leasen. Het is slechts een naam.
:strip_exif()/f/image/Yj3XHg0xzdUrkpSX7C8rKgsy.jpg?f=fotoalbum_large)
2 weken terug de Kia EV3 GT-Businessline opgehaald.
Echter vind ik de actieradius nog wel erg tegenvallen. Nu snap ik best dat me deze temperaturen de 588km nooit gehaald kan worden. Van het weekend een ritje gedaan naar Duitsland ritje van 140km enkel en dan zit ik toch wel op een verbruik van 19kwh op 100km. Waarbij het verwarmingsverbruik op zo'n 4% zit.. omdat het zonnetje lekker scheen en de verwarming weinig energie nodig had om de auto warm te houden.
Inmiddels 2x gebruik gemaakt van een snellader (beetje ongepland) waardoor ik de batterijconditionering niet heb aangezet, de piek zat op zo'n 55kw. Of komt het ook deels dat de batterij te koud is? 10 graden buitentemperatuur. Mag hopen als ik straks naar Zuid-Frankrijk rij icm preconditionering, dat die 128kw wel aangetikt wordt..
Voor de rest rijdt de auto als een zonnetje
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
Dit zijn ‘normale’ waarde voor de Kia EV3 in deze periode. Hier ook ongeveer 19/100, maar toen het een paar weken geleden bijna 20 graden was zat ‘ie alweer op 16/100. No worries!AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
[Afbeelding]
Echter vind ik de actieradius nog wel erg tegenvallen. Nu snap ik best dat me deze temperaturen de 588km nooit gehaald kan worden. Van het weekend een ritje gedaan naar Duitsland ritje van 140km enkel en dan zit ik toch wel op een verbruik van 19kwh op 100km. Waarbij het verwarmingsverbruik op zo'n 4% zit.. omdat het zonnetje lekker scheen en de verwarming weinig energie nodig had om de auto warm te houden.
Inmiddels 2x gebruik gemaakt van een snellader (beetje ongepland) waardoor ik de batterijconditionering niet heb aangezet, de piek zat op zo'n 55kw. Of komt het ook deels dat de batterij te koud is? 10 graden buitentemperatuur. Mag hopen als ik straks naar Zuid-Frankrijk rij icm preconditionering, dat die 128kw wel aangetikt wordt..
afhankelijk veelal van je voet icm eco stand rijden (of mydrive met eco en sportief sturen) en niet veel harder dan 100 rijden, verwarming (als je alleen rijdt driver only), temp in de auto (ik gebruik bij voorkeur alleen stoel/stuur verwarming rond de 19 graden), veel regenereren met iPdal lvl3. Bij mij hielp het met de actie radius stand / verbruik te kijken wat energie kost. Ik wil niet zeggen dat ik alleen op besparing rijd maar ik vind het wel grappig om te weten wat en hoe ik het verbruik. Mijn laatste AC lading tot 100% gaf aan een actie radius van 556 (heel dicht bij de 563 die voor de A+ wordt opgegeven (het is ook wel eens 640 geweest). Ik heb bv nog maar 1x in sport gereden omdat ik de eco al goed genoeg vind. Ik vergeet natuurlijk ook wel eens uit de normal mode te schakelen (ik wil dat het onthouden wordt (wie niet))AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
[Afbeelding]
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Ik heb preconditionering nog nooit gebruikt en in de zomer gebruik gemaakt van Tesla snelladers. Ik weet de piek zo niet meer, maar 50kw laden duurt tussen de 25 en 30 min.AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
[Afbeelding]
Ik warm de batterij altijd netjes voor wanneer ik ga snelladen. Steevast ~105kWh hier met de standard range bij een Tesla supercharger. Vanaf 50% gaat ie wat lager; ~90kWh en vanaf ongeveer 65-70% gaat het hard naar beneden en dan zit je rond de 50kWh.
Al met al een hele nette laadcurve.
Als je niet voorverwarmt (met deze temperaturen) dan kan ik me voorstellen dat je al op 70% zit voordat de batterij überhaupt warm genoeg is om zijn max te leveren en dan zit je batterij al zo vol dat er teveel weerstand is om meer dan 50kWh te laden.
Al met al een hele nette laadcurve.
Als je niet voorverwarmt (met deze temperaturen) dan kan ik me voorstellen dat je al op 70% zit voordat de batterij überhaupt warm genoeg is om zijn max te leveren en dan zit je batterij al zo vol dat er teveel weerstand is om meer dan 50kWh te laden.
Vorig jaar eind mei/begin juni van Zuid-Spanje naar Noord-Spanje gereden, en weer terug. Onderweg steeds bij Tesla superchargers geladen zonder preconditionering. Onze EV3 met 78 kWh batterij behaalde onder de 65% steevast zijn piek laadsnelheid van tussen de 125 kW - 133 kW.AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
Ik reed vorig jaar van Nederland naar Montenegro. Bij alle ionity snelladers, zonder voorverwarmen. Vrijwel altijd max 128 kW.
Ik denk vooral de rechtervoet? Ik heb de mijne nu een jaar (17000 km) en het overall gemiddelde staat op 13,7. Dit was aan het begin van de winter 13,4. In de zomer haal je de 600 kilometer gewoon echt!AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
[Afbeelding]
En de soort wegen... ik haal best ritten met 13 kWh/100km, voornamelijk 50 en stukje 80-weg... maar als je ook nog eens de snelweg pakt, is 13,4 kWh naar mijn mening echt niet zomaar makkelijk te halen als gemiddelde.Sigmasailor schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:05:
[...]
Ik denk vooral de rechtervoet? Ik heb de mijne nu een jaar (17000 km) en het overall gemiddelde staat op 13,7. Dit was aan het begin van de winter 13,4. In de zomer haal je de 600 kilometer gewoon echt!
Hier sinds augustus 2025 in bezit, gemiddelde staat op 18,6 kWh, met vrij rustig rijgedrag, maar wel gewoon met het verkeer mee.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Ik rijd nog geen EV3, wel besteld, maar wel al 5 jaar EV. Ik zie ook hier in het forum hetzelfde patroon als bij mijn huidige auto: alles hangt af van:
- de gemiddelde temperatuur: in de winter verlies je niet alleen flink wat range als je je auto normaal verwarmt, maar gaat ook het laden een stuk trager. Mijn auto haalt in de zomer op zijn sloffen 125 kW, mits de batterij bijna leeg én warm is; in de winter met een koude en niet lege batterij kom ik ook niet verder dan 50 kW.
- het gedrag van je rechtervoet. Ik ben geen ‘hypermiler’, maar rijd mijn EV zoals mijn benzine auto’s. Het kan vast een stuk zuiniger, maar ik ben ook niet van de stoplichtsprintjes, daar is de lol al lang vanaf.
Mijn huidige EV is een maatje groter en zwaarder dan de EV3 en ik heb een 5-jarig gemiddelde van 17,4 kWh/100 km en dat is redelijk normaal voor een EV van bijna 2 ton.
Ik zie wel uit naar mijn EV3, mét preconditionering van de batterij.
- de gemiddelde temperatuur: in de winter verlies je niet alleen flink wat range als je je auto normaal verwarmt, maar gaat ook het laden een stuk trager. Mijn auto haalt in de zomer op zijn sloffen 125 kW, mits de batterij bijna leeg én warm is; in de winter met een koude en niet lege batterij kom ik ook niet verder dan 50 kW.
- het gedrag van je rechtervoet. Ik ben geen ‘hypermiler’, maar rijd mijn EV zoals mijn benzine auto’s. Het kan vast een stuk zuiniger, maar ik ben ook niet van de stoplichtsprintjes, daar is de lol al lang vanaf.
Mijn huidige EV is een maatje groter en zwaarder dan de EV3 en ik heb een 5-jarig gemiddelde van 17,4 kWh/100 km en dat is redelijk normaal voor een EV van bijna 2 ton.
Als ik al jullie gebruikerservaringen lees, moet het wel goedkomen, ik moet gewoon nog even wachten op beter weer, het is tenslotte nog winter... ;-)
Ach en als het beter weer is zijn er weer die erover beginnen te miepen dat ze met een volle accu maar 419 kilometer kunnen rijden in plaats van 420 km en dat dat komt door harde tegenwind, bergop, vogelstrontje op de auto, automatten lagen scheef of nog meer zwaarwegende oorzaken.AMDFreak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:57:
Als ik al jullie gebruikerservaringen lees, moet het wel goedkomen, ik moet gewoon nog even wachten op beter weer, het is tenslotte nog winter... ;-)
Ik had voor mijn EV-3 een E-Niro uit 2020 en het verval van het wltp in de winter is wel een stuk groter dan met de E-Niro het geval was. Naar ik aanneem door het gemis van de warmtepomp.jdbiggelaa schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:38:
Ik rijd nog geen EV3, wel besteld, maar wel al 5 jaar EV. Ik zie ook hier in het forum hetzelfde patroon als bij mijn huidige auto: alles hangt af van:
Maar inderdaad, in de zomer laat ie zien wat de boekjes beloven.
Sinds vandaag gaat mijn CarPlay niet meer automatisch in donkere modus zodra het buiten donker wordt. Ik heb de sensor op het dashboard al afgestoft, maar verder geen idee wat dit kan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het gebeurt zowel op mijn telefoon als op die van mijn vriendin, dus het lijkt echt een issue met de auto. Niet heel prettig rijden met zo’n volle bak licht in je gezicht
Het gebeurt zowel op mijn telefoon als op die van mijn vriendin, dus het lijkt echt een issue met de auto. Niet heel prettig rijden met zo’n volle bak licht in je gezicht
Heb je de verlichting nog op auto staan?posttoast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:06:
Sinds vandaag gaat mijn CarPlay niet meer automatisch in donkere modus zodra het buiten donker wordt. Ik heb de sensor op het dashboard al afgestoft, maar verder geen idee wat dit kan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Nee op “aan”. Maar… je hebt me wel geholpen, even op auto en weer terug en het werkte weer
Je kan de positie van de camera aanpassen.
Als je hem in z'n achteruit zet, kan je linksboven in je display de positie aanpassen, dat je ook recht naar beneden kijkt..
Als je hem in z'n achteruit zet, kan je linksboven in je display de positie aanpassen, dat je ook recht naar beneden kijkt..
[ Voor 4% gewijzigd door AMDFreak op 18-03-2026 11:21 . Reden: in je display ]
Vandaag m'n zomerbanden er weer onder laten zetten bij de dealer. Weer ietsje hoger op de weg.
Meteen hebben ze de 'kraak' aangepakt. Ik had de medewerker bij de balie een foto laten zien uit dit topic waar vilt aangebracht was en ook dat er siliconenspray in slot van de kofferbak gespoten kon worden. Heb een stuk gereden (en niet eens gekeken of er stukje vilt zat ;-)) maar ik hoor niets meer...opgelost...
Ik had ook gevraagd of ze de software update konden doen van de kaarten. Dat konden ze niet alleen 'technische update' ? Ik kan namelijk niet de (wat een aantal van jullie beschrijven) de update OTA afnemen en betalen ervoor. Maar ik zie het nergens staan. Medewerker verwees me naar KIA NL.....
Kan iemand delen of dit nu de laatste versies zijn (die de OTA wel voor elkaar kreeg?). Ik heb een GT PlusLine (met de snijplank ;-)).
Huidige versie 26.1.1
Voertuigmodel SV1AE.SCBMC.EU
Software van infotainmentsysteem SV1.EUR.ccNC.001.002.251118
Kaartversie EUR.18.47.47.400.941.0
Ik meen dat de kaartversie anders is maar ik kan het ook mis hebben.
Meteen hebben ze de 'kraak' aangepakt. Ik had de medewerker bij de balie een foto laten zien uit dit topic waar vilt aangebracht was en ook dat er siliconenspray in slot van de kofferbak gespoten kon worden. Heb een stuk gereden (en niet eens gekeken of er stukje vilt zat ;-)) maar ik hoor niets meer...opgelost...
Ik had ook gevraagd of ze de software update konden doen van de kaarten. Dat konden ze niet alleen 'technische update' ? Ik kan namelijk niet de (wat een aantal van jullie beschrijven) de update OTA afnemen en betalen ervoor. Maar ik zie het nergens staan. Medewerker verwees me naar KIA NL.....
Kan iemand delen of dit nu de laatste versies zijn (die de OTA wel voor elkaar kreeg?). Ik heb een GT PlusLine (met de snijplank ;-)).
Huidige versie 26.1.1
@PrimaBB jij hebt:PrimaBB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:03:
[...]
Na update (via USB) zie ik het volgende in de app.
In de navigation updater tool staat 'Release month' op 2026.02, maar de EV3 neemt die niet over in 'Current version' lijkt het.
[Afbeelding]
Current version 25.12.1
Vehicle model SV1AE.SCBMC.EU
Infotainment system software SV1.EUR.ccNC.001.002.251118
Navigation map version EUR.18.47.48.420.942.0
Nogsteeds?
Alleen je kaartversie is niet up-to-date:WTM schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:35:
Vandaag m'n zomerbanden er weer onder laten zetten bij de dealer. Weer ietsje hoger op de weg.
Huidige versie 26.1.1
Deze is nu: EUR.18.47.48.420.942.0
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
Bedankt voor je bezorgdheidWTM schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:38:
[...]
@PrimaBB jij hebt:
Current version 25.12.1
Vehicle model SV1AE.SCBMC.EU
Infotainment system software SV1.EUR.ccNC.001.002.251118
Navigation map version EUR.18.47.48.420.942.0
Nogsteeds?
Mijn vermoeden is dat nadat ik de USB update afgerond dacht te hebben er alsnog na starten van de EV3 de consent gegeven moest worden.
Zonder stereotypisch over te komen denk ik dat mijn vrouw, die toch meestal in de EV3 rijdt, die dialoog een tijdje lang onbewust weggedrukt heeft en dus niet op ‘akkoord’ heeft gedrukt. Terwijl ik wel dacht dat de installatie afgerond was.
Kan dit haar niet kwalijk nemen, want Kia toont die dialoog precies als je net weggereden bent. Superonhandig.
Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (J1.1) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Ik heb gisteren de 30000 km beurt gehad. Kraak is verholpen dmv 1.) stukje afstelling van de klep (geen vilt) en 2.) dmv een software update. Geen idee wat precies maar de kraak is geheel wegWTM schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:35:
Ik vind dat knap. Mijn rechtervoet is wat zwaarder, na 1 jaar (+/- 30.000 km) op 18,5 gemiddeld, op 19 inch all seasons. Maar goed, zoals al eerder aangegeven, dat scheelt dus 5 kwh per 100 km dus met thuisladen 1 euro per 100 km. Daarvoor ga ik niet mijn voet minder zwaar maken....Sigmasailor schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:05:
[...]
Ik denk vooral de rechtervoet? Ik heb de mijne nu een jaar (17000 km) en het overall gemiddelde staat op 13,7. Dit was aan het begin van de winter 13,4. In de zomer haal je de 600 kilometer gewoon echt!
Contact gehad met KIA. De debit card optie is verdwenen, alleen nog niet aangepast in de app.deMercer schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:06:
[...]
Een debit card werkt ook. En het is mogelijk om deze te verwijderen - althans, die optie is bij mij aanwezig in de app.
Dus alleen creditcard is nog mogelijk. Deze is overigens wel te verwijderen na aanschaf van je product, in mijn geval de OTA update optie.
Bestelproces werkt verder prima, maar (helaas) toch eerst je credit card registreren.
Ook dan niet.. Ik meen ook dat ik de trekhaak altijd zag in de tweede (standaard) stand.🤔AMDFreak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:21:
Je kan de positie van de camera aanpassen.
Ik zou eens even achter de auto kijken of de trekhaak nog wel gemonteerd is...
Goed punt, maar is wel echt zo. 🙂DutchKel schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:29:
[...]
Ik zou eens even achter de auto kijken of de trekhaak nog wel gemonteerd is...
Heel vreemd ze hebben de trekhaak softwarematig eruit gehaald. Die van mij is ook niet zichtbaar, op geen enkele manier.
Ik heb net in de kofferruimte gekeken bij mij, daar zie ik hem nog steeds liggen.DutchKel schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:45:
[...]
Heel vreemd ze hebben de trekhaak softwarematig eruit gehaald. Die van mij is ook niet zichtbaar, op geen enkele manier.
Op de A wegen hangt het vooral van de snelheid af. Het verschil tussen 100-110 en gewoon tot 90 op de rechterrijstrook aanhouden is heel aanzienlijk. In verbruik dan, qua aankomsttijd maakt het in ons overvolle landje nauwelijks uit (max 5 minuutjes op een rit van 100 kilometer). Bonus: je komt overal heerlijk relaxed aan.Steeffoon schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:15:
[...]
En de soort wegen... ik haal best ritten met 13 kWh/100km, voornamelijk 50 en stukje 80-weg... maar als je ook nog eens de snelweg pakt, is 13,4 kWh naar mijn mening echt niet zomaar makkelijk te halen als gemiddelde.
Hier sinds augustus 2025 in bezit, gemiddelde staat op 18,6 kWh, met vrij rustig rijgedrag, maar wel gewoon met het verkeer mee.
Ik rijd echt zélden sneller dan 100 km/u. Wil nog wel eens 105 km/u zijn als ik haast heb, haha. Bij hóge uitzondering rijd ik 130 km/u waar het mag laat op de avond als ik wel snel naar huis wil.Sigmasailor schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:28:
[...]
Op de A wegen hangt het vooral van de snelheid af. Het verschil tussen 100-110 en gewoon tot 90 op de rechterrijstrook aanhouden is heel aanzienlijk. In verbruik dan, qua aankomsttijd maakt het in ons overvolle landje nauwelijks uit (max 5 minuutjes op een rit van 100 kilometer). Bonus: je komt overal heerlijk relaxed aan.
En als ik even snel ergens heen moet: beter binnendoor, dat is zuiniger. Al was dat echt even omschakelen.
100 rijden is inderdaad heerlijk relaxed op de snelweg, ook op momenten dat het sneller mag.THE_BASE schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:42:
[...]
Ik rijd echt zélden sneller dan 100 km/u. Wil nog wel eens 105 km/u zijn als ik haast heb, haha. Bij hóge uitzondering rijd ik 130 km/u waar het mag laat op de avond als ik wel snel naar huis wil.
En als ik even snel ergens heen moet: beter binnendoor, dat is zuiniger. Al was dat echt even omschakelen.
Ook hier even wennen, maar binnendoor rijden met de ev3 is zoveel fijner en zuiniger dan onze vorige benzinewagen. Nooit meer schakelen bij rotondes, drempels en bochten. Voelt dan echt als lekker touren met oudoom Aad.
Laats nog even een schakelbak geleend, dat is best weer even wennen; ineens moest de linkervoet weer aan het werk en vergat ik bijna te remmen
Dat is nog niks... Bij mij slaat de motor eerst 3 keer af met starten omdat ik vergeet dat ik dan eerst een koppeling moet intrappen.koelkast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 00:19:
[...]
100 rijden is inderdaad heerlijk relaxed op de snelweg, ook op momenten dat het sneller mag.
Ook hier even wennen, maar binnendoor rijden met de ev3 is zoveel fijner en zuiniger dan onze vorige benzinewagen. Nooit meer schakelen bij rotondes, drempels en bochten. Voelt dan echt als lekker touren met oudoom Aad.
Laats nog even een schakelbak geleend, dat is best weer even wennen; ineens moest de linkervoet weer aan het werk en vergat ik bijna te remmen
Ik zat gisteren weer een keertje zelf achter het stuur van de EV3 en hoorde weer duidelijk rond de 83-87km/h het ‘motorgeluid’, soort brommergeluid. Lijkt toch een soort resonantie van de motor bij bepaalde toeren.
Het snelheids-window waarin het geluid te horen is is echt klein. Onder de 80km/h en boven de 90km/h is niets te horen. En dan ook alleen bij ‘gas’ geven. Niet bij uitrollen.
Volgens andere forums betreft het met name de eerste EV3 batches met dit issue en is dit geluid normaal, niet iets om je druk over te maken.
Toch vind ik het geluid storend (zeker als je het weet) en vraag me af of dit wel zo normaal is.
Ik vraag me af. Hebben andere rijders hier ook last van en wie is hiervoor al eens naar de dealer geweest?
Het snelheids-window waarin het geluid te horen is is echt klein. Onder de 80km/h en boven de 90km/h is niets te horen. En dan ook alleen bij ‘gas’ geven. Niet bij uitrollen.
Volgens andere forums betreft het met name de eerste EV3 batches met dit issue en is dit geluid normaal, niet iets om je druk over te maken.
Toch vind ik het geluid storend (zeker als je het weet) en vraag me af of dit wel zo normaal is.
Ik vraag me af. Hebben andere rijders hier ook last van en wie is hiervoor al eens naar de dealer geweest?
[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 21-03-2026 18:55 ]
Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (J1.1) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Voor de stukken binnen Nederland maakt het niet uit.. Maar als je op vakantie gaat en je hebt 1200km voor de boeg dan is 120-130km p/u rijden wel handiger dan 100..
Maargoed wellicht kunnen ze in de toekomst uitvinden om het rijden zuiniger te maken, ook bij constant hoge snelheden.
Maargoed wellicht kunnen ze in de toekomst uitvinden om het rijden zuiniger te maken, ook bij constant hoge snelheden.
Zeker. Heb hem op de lijst voor de 30k beurt binnenkort maar reken niet op een fix. Daarnaast de vaker genoemde kraak bij de achterklep. En ik krijg de opbergruimte in de middenconsole niet open 😉.PrimaBB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:52:
Hebben andere rijders hier ook last van en wie is hiervoor al eens naar de dealer geweest?
Ik verwacht hierin ook niet veel vd dealer inderdaad.jonk schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:12:
[...]
Zeker. Heb hem op de lijst voor de 30k beurt binnenkort maar reken niet op een fix. Daarnaast de vaker genoemde kraak bij de achterklep. En ik krijg de opbergruimte in de middenconsole niet open 😉.
Kraak achterklep hebben ze me wel vanaf geholpen. Dat geluid is ook behoorlijk storend.
O nee, hoe moet het nu met mijn dagelijkse aankopen?!Kia Connect Store zal tijdelijk niet beschikbaar zijn vanaf 23 maart vanwege een systeemmigratie en wordt naar verwachting in de ochtend van 26 maart weer beschikbaar.
Dapper dat je zoiets er in 2026 nog 3 etmalen uit durft te gooien. (ik moet wat aardiger zijn online)
[ Voor 6% gewijzigd door jonk op 22-03-2026 17:57 ]
Zal niet echt lukken; natuurkunde dicteert dat luchtweerstand (rolweerstand is meer lineair en vergeet ik maar even) helaas kwadratisch met de snelheid omhoog gaat. Even simpel zonder me druk te maken over de eenheden het verschil tussen 90 of 110: (90*90)/(110*110) = 0,67. Dus 'mijn' gemiddelde van 13,7 wordt dan 20,45: ja zo hard gaat dat!AMDFreak schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:11:
Voor de stukken binnen Nederland maakt het niet uit.. Maar als je op vakantie gaat en je hebt 1200km voor de boeg dan is 120-130km p/u rijden wel handiger dan 100..
PS: bij 130 ipv van 90 spreek je over een verdubbeling.
[ Voor 8% gewijzigd door Sigmasailor op 22-03-2026 22:00 ]
Grappig ervaring die ik niet eerder gehad heb, ik moest vandaag voor het eerst snelladen en koos voor Tesla Supercharger. Dus de batterij alvast opgewarmd en aan de lader gehangen en dat ging behoorlijk vlot. Ik was alleen thuis nog gewend en niet aan een DC-lader. Binnen 10 minuten 20% erbij met 122 kW. Voor nog geen 8 euro konden we weer op huis aan!
Dar heb je volgende week bijna n liter benzine voor.THE_BASE schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:16:
Grappig ervaring die ik niet eerder gehad heb, ik moest vandaag voor het eerst snelladen en koos voor Tesla Supercharger. Dus de batterij alvast opgewarmd en aan de lader gehangen en dat ging behoorlijk vlot. Ik was alleen thuis nog gewend en niet aan een DC-lader. Binnen 10 minuten 20% erbij met 122 kW. Voor nog geen 8 euro konden we weer op huis aan!
Jup heb ik ook. Tussen de 80 en 90km/h. Dan lijkt het weer even te verdwijnen en rond de 110km/h komt het dan weer terug. Van lezen heeft het iets te maken met de lagers. Nou scheelt het dat ik lease rijd (don't be gentle, it's a rentalPrimaBB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:52:
Ik zat gisteren weer een keertje zelf achter het stuur van de EV3 en hoorde weer duidelijk rond de 83-87km/h het ‘motorgeluid’, soort brommergeluid. Lijkt toch een soort resonantie van de motor bij bepaalde toeren.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
20% is toch ongeveer 16 kwh, is dat niet erg duur voor 8 euro, of maak ik een rekenfoutTHE_BASE schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:16:
Nee hoor, ik meen dat het zo rond de 50 cent per kWh lag. Laden aan een AC paal lag zo rond de 65 cent, dus Tesla was het voordeligst en ook nog lekker snel.knarfbo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:35:
[...]
20% is toch ongeveer 16 kwh, is dat niet erg duur voor 8 euro, of maak ik een rekenfout
Wanneer je abonnement bij Tesla hebt lopen de prijzen afhankelijk van locatie en tijdstip uiteen van onder de 30 tot ergens in de 40 cent per kWh. Straatladen is bij mij 60+ 😶.
[ Voor 11% gewijzigd door jonk op 24-03-2026 10:03 ]
gewoon meer concurrentie, dan zakt het wel, Bij Vattenval bij mijn moeder is straatladen 30-40 cent elke keer. Thuis laadt ik aan een eigen laadpaal (appartement notabe ;-)).jonk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:02:
Wanneer je abonnement bij Tesla hebt lopen de prijzen afhankelijk van locatie en tijdstip uiteen van onder de 30 tot ergens in de 40 cent per kWh. Straatladen is bij mij 60+ 😶.
[ Voor 6% gewijzigd door eboellie op 24-03-2026 10:14 ]
Als jouw gemeente uitsluitend 1 aanbieder toelaat die nieuwe laadpalen mag plaatsen nieteboellie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:13:
[...]
gewoon meer concurrentie, dan zakt het wel, Bij Vattenval bij mijn moeder is straatladen 30-40 cent elke keer. Thuis laadt ik aan een eigen laadpaal (appartement notabe ;-)).
Hier ook noodgedwongen een jaarabonnement van Tesla afgesloten. AC laden is niet te doen hier.
Zojuist mijn EV3 Plus Advanced in ontvangst genomen. Even een schrik moment want de "snijplank", het tafeltje tussen de voorstoelen zat er niet in. Toch maar even gevraagd of ik niet toevallig de verkeerder uitvoering had gekregen. Bleek dat sinds begin 2026 ze dat tafeltje hebben vervangen door twee opbergvakken in de middenconsole. Beter! Heb ik gewoon een plek voor de zonnebril.
Haal mijn Kia EV3 Advanced Plus morgen op, ben benieuwd of de “snijplank” er bij mijn auto nog in zit.
I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.
Iedereen zijn mening natuurlijk, maar ik vind die plank wel wat chique's hebbenNaZGuLL schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:23:
Haal mijn Kia EV3 Advanced Plus morgen op, ben benieuwd of de “snijplank” er bij mijn auto nog in zit.
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
Leuke gadget die snijplank, maar geef mij maar gewoon een afsluitbaar opbergvak.noppie63 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:33:
[...]
Iedereen zijn mening natuurlijk, maar ik vind die plank wel wat chique's hebben
Ik gaf overigens geen mening
I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.
Zou je voor de Plus Advanced ook het nieuwe opbergvak los kunnen bestellen of zelf vervangen? Ik ruil graag mijn snijplank om!
ik denk niet alleen 1 aanbieder. Ik woon in Utrecht, met genoeg verschillende aanbieders, en hier zie ik hogere prijzen. Ik denk ook dat ze de prijzen verhogen als ze zien dat de laadpalen bezet zijn ipv regelmatig ongebruikt staan.JBarn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:
[...]
Als jouw gemeente uitsluitend 1 aanbieder toelaat die nieuwe laadpalen mag plaatsen niet![]()
Hier ook noodgedwongen een jaarabonnement van Tesla afgesloten. AC laden is niet te doen hier.
Dat zou ik ook wel willen, maar helaas is er nergens online info over te vinden? dus dat we dit enkel via een Kia werkplaats kunenn te wweten komen!koelkast schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:50:
Zou je voor de Plus Advanced ook het nieuwe opbergvak los kunnen bestellen of zelf vervangen? Ik ruil graag mijn snijplank om!
Was ook niet specifiek naar jou toeNaZGuLL schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:30:
Ik gaf overigens geen mening
Oeh, dat wil ik ook wel! Dat is echt het enige aan mijn auto wat ik echt stom vind.koelkast schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:50:
Met die KIA connect store update kan ik nu ook eindelijk mijn OTA updates aanschaffen.
bij de kia pv5 heb je tussen 75 en 85 een zachte maar heel hoge piep/fluit, dis soms harder is, en dan weer zachter..beetje afhankelijk wat voor regenerate level de boel staat..PrimaBB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:52:
Klopt. Dat woeiii/fluit/piep geluid hebben alle EVs wel. Dat geluid vind ik niet zo zorgelijk.DIKKEHENK schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:28:
[...]
bij de kia pv5 heb je tussen 75 en 85 een zachte maar heel hoge piep/fluit, dis soms harder is, en dan weer zachter..beetje afhankelijk wat voor regenerate level de boel staat..
Die brom, is een soort van resonantie die me wat minder bevalt.
Ja klopt._birdie_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:13:
Met die KIA connect store update kan ik nu ook eindelijk mijn OTA updates aanschaffen.
En ik zie dat ze nu 2 verschillende 'abonnementen' hebben.
Een van € 99,99 en een van € 89,00
Zo snel te zien is die van 99,99 met online kaarten, altijd up-to-date kaarten.
Die van 89,00 volgens mij geen online kaarten maar 2x per jaar een kaart update.
Ja voor dat tientje verschil??
Overigens geven ze bij beide aan 'Dit product is niet beschikbaar voor uw voertuig'
Ik heb die van 99,99 al gekocht, dus dat kan ook de reden zijn waarom hie dit bij mij aangeeft..
Toch net weer niet duidelijk genoeg......
ik heb die van 99 gekocht. Die andere staat na aanschaf van die van 99 op 0. Dus ik ga er vanuit dat het dezelfde is. En levenslang staat er ipv 7j. Nou zal dat in de praktijk ook wel 6-7j zijn._EV_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:51:
[...]
Ja klopt.
En ik zie dat ze nu 2 verschillende 'abonnementen' hebben.
Een van € 99,99 en een van € 89,00
Zo snel te zien is die van 99,99 met online kaarten, altijd up-to-date kaarten.
Die van 89,00 volgens mij geen online kaarten maar 2x per jaar een kaart update.
Ja voor dat tientje verschil??
Overigens geven ze bij beide aan 'Dit product is niet beschikbaar voor uw voertuig'
Ik heb die van 99,99 al gekocht, dus dat kan ook de reden zijn waarom hie dit bij mij aangeeft..
Toch net weer niet duidelijk genoeg......
Ik heb ook die van € 99,99 gekocht en bij mij staat ‘in gebruik’ links boven_birdie_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:17:
[...]
ik heb die van 99 gekocht. Die andere staat na aanschaf van die van 99 op 0. Dus ik ga er vanuit dat het dezelfde is. En levenslang staat er ipv 7j. Nou zal dat in de praktijk ook wel 6-7j zijn.
/f/image/w0dN5CbCJfWvsKE0uZ8trkuZ.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee wat ze aan het doen zijn, maar zo ongeveer alle artikelen in de store zijn niet geschikt voor mijn auto. Beide OTA's voor kaarten en infotainment (hoewel ik die eerder al aangeschaft heb), thema's, games, verlichtingsmodellen, RSPA2, boost... Lijkt allemaal voor de EV9 te zijn, terwijl de VIN toch klopt. Schoonheidsfoutje in het portaal?
Nu zag ik ook in de store, dat de OTA update niet voor mijn auto geschikt was. Dus maar eens geinformeerd, bij KIA via de app hoe dat kan, omdat ik in januari tot wel 99 euro betaald had voor die software- en kaarten update (levenslang zoals bij die aanbieding staat). Als nu zou blijken dat die update niet voor mijn auto kan, dan vraag ik me af waar ik dan die 99 euro voor betaald heb. Volgens het antwoord van KIA is die 99 euro voor 2 OTA updates en moet er dan weer betaald worden voor volgende updates. Hoezo levenslang????
Sowieso vreemd dat bij KIA voor de OTA updates betaald moet worden. Heb je ooit moeten dokken voor de OTA updates van je telefoon? Mijn Enyaq krijgt regelmatig OTA updates en ik heb geen enkel betaald abonnement op die auto. De ingebouwde navigatie is ruk, die gebruik ik dus ook niet. Die 7+3 jaar garantie is mooi, maar die betaal je deels als sigaar uit eigen doos lijkt het…
Klopt niet.onzenuub schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:55:
Nu zag ik ook in de store, dat de OTA update niet voor mijn auto geschikt was. Dus maar eens geinformeerd, bij KIA via de app hoe dat kan, omdat ik in januari tot wel 99 euro betaald had voor die software- en kaarten update (levenslang zoals bij die aanbieding staat). Als nu zou blijken dat die update niet voor mijn auto kan, dan vraag ik me af waar ik dan die 99 euro voor betaald heb. Volgens het antwoord van KIA is die 99 euro voor 2 OTA updates en moet er dan weer betaald worden voor volgende updates. Hoezo levenslang????
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Dat klopt, heb ik allemaal meegemaild, ook de bestelling waarop staat dat de geldigheid is voor langere tijd, echter klantenservice blijft volhouden dat de aankoop is voor 2 updates. Denk dat ze daar de eigen aanbiedingen via de KIA Connect Store niet kennen.
Juridisch nog wel een dingetje denk ik, aangezien bij het boeken toch echt staat dat het langer dan 2 jaar is. Ben benieuwd...onzenuub schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:23:
[...]
Dat klopt, heb ik allemaal meegemaild, ook de bestelling waarop staat dat de geldigheid is voor langere tijd, echter klantenservice blijft volhouden dat de aankoop is voor 2 updates. Denk dat ze daar de eigen aanbiedingen via de KIA Connect Store niet kennen.
Volgens mij zit het zo:onzenuub schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:23:
[...]
- Levenslang gebruik
- 2 updates van infotainment software per jaar
- maandelijks online kaarten update
Overigens kost hij bij mij € 99,99 en geen € 99,00
Waarom moet ik 99 cent meer betalen???
/f/image/lQwlKDCXjhiA8oWzhtnguzC6.png?f=fotoalbum_large)
Dit is het antwoord wat ik kreeg;
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp de verwarring. Je hebt inderdaad rechts op updates gedurende de gebruiksperiode.
Het verschil zit in hoe je de updates uitvoerd. Je kan de updates zelf kosteloos uitvoeren, of per 2 updates de 99 euro betalen voor OTA.
Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp de verwarring. Je hebt inderdaad rechts op updates gedurende de gebruiksperiode.
Het verschil zit in hoe je de updates uitvoerd. Je kan de updates zelf kosteloos uitvoeren, of per 2 updates de 99 euro betalen voor OTA.
Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Ik heb nu bij meerdere publieke laad palen gehad dat ik het laden start, en na enkele minuten het laden stopt en ik een melding krijg dat het laden succesvol afgerond is. Dit terwijl er dan maar voor enkele procenten (of zelfs geen) geladen is. Het lijkt ook niet aan de staat van de accu te liggen, nu dus ook bij 50%. In de app staat niets aan kwa limieten of op vaste tijden laden. Mijn aanname voorheen was dat dit te maken had met net overbelasting oid, gezien die bij de paal bij mij in de straat gedurende de nacht wel laad tot 100% maar overdag dus niets doet. Snellader gaat overigens wel goed, en ik zie geen foutmeldingen in zowel de auto als app.
Iemand anders met dezelfde ervaring?
Iemand anders met dezelfde ervaring?
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
En naar aanleiding van verdere vragen van mij weer het antwoord gehad:_EV_ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:57:
[...]
Volgens mij zit het zo:
- Levenslang gebruik
- 2 updates van infotainment software per jaar
- maandelijks online kaarten update
Overigens kost hij bij mij € 99,99 en geen € 99,00
Waarom moet ik 99 cent meer betalen???![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
'
De juiste informatie is dat voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro twee OTA updates. Elk jaar worden ongeveer twee updates gepubliceerd. Als beide OTA updates zijn verbruikt kan je ze weer opnieuw aanschaffen in de Kia Connect store.
Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Wat beroerd van de klantenservice. Er staat in de app 'levenslang'.
Overigens staat er bij mij ook dat hij niet geschikt is voor mijn auto. Kennelijk komt dat er te staan als je het hebt afgesloten.
Overigens staat er bij mij ook dat hij niet geschikt is voor mijn auto. Kennelijk komt dat er te staan als je het hebt afgesloten.
Dat denk ik ook en dat was mijn initiële vraag. Het antwoord zou dan ook simpel geweest kunnen zijn dat op het VIN nummer die upgrade al was aangekocht en dat dat daarom zo stond. Nee, in plaats daarvan krijg ik te horen dat de aankoop van 99 euro is voor twee OTA updates en dat er dan weer voor volgende OTA updates weer 99 euro betaald moet worden.Chris12345 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:48:
Wat beroerd van de klantenservice. Er staat in de app 'levenslang'.
Bij mij staat ook “levenslang” in de app. Maar op de factuur staat dat dit geldt gedurende de gratis periode van Kia Connect, wat kennelijk 7 jaar na aanschaf is. Stukken beter dan elk jaar EUR 99,- moeten aftikken, maar toch anders dan wat ik onder “levenslang” versta.
NB Ik heb in februari EUR 99 betaald, inmiddels staat bij mij in de Connect Store ook EUR 99,99 als prijs.
NB Ik heb in februari EUR 99 betaald, inmiddels staat bij mij in de Connect Store ook EUR 99,99 als prijs.
Helemaal hetzelfde is het niet, maar wij laden thuis normaliter enkel met het overschot aan zonnestroom. Dat kan betekenen dat het laden tijdelijk wordt onderbroken omdat het overschot minder is dan de minimaal benodigde 1,4 kW. Op dat moment geeft de KIA app de melding dat het laden is voltooid, en brandt ook het lampje in de laadpoort groen.aidanl schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:54:
Ik heb nu bij meerdere publieke laad palen gehad dat ik het laden start, en na enkele minuten het laden stopt en ik een melding krijg dat het laden succesvol afgerond is. Dit terwijl er dan maar voor enkele procenten (of zelfs geen) geladen is.
Kennelijk maakt de app / auto geen onderscheid tussen het stoppen van het laden omdat 1) de ingestelde SoC is bereikt, of omdat 2) de laadpaal het laden heeft gestopt voordat de ingestelde SoC is bereikt. Wellicht is iets dergelijks ook aan de hand in jouw geval?
Die heb ik ook, de oude voorwaarden dan begrijp ik? Dus hebben ze het nu aangepast, dat zou wel echt belachelijk zijn.NVranya schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:48:
Hier ook besteld met de oude prijs en “levenslang” (zolang Kia Connect gratis is, dus inderdaad 7 jaar)
[Afbeelding]
Ik heb ze al gewaarschuwd dat er nogal wat mailtjes aan zullen gaan komen.THE_BASE schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:37:
[...]
Die heb ik ook, de oude voorwaarden dan begrijp ik? Dus hebben ze het nu aangepast, dat zou wel echt belachelijk zijn.
Zal morgen eens even een leuke mail naar ze opstellen, als het echt slechts 2 updates zijn mogen ze de koop ontbinden.onzenuub schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:00:
[...]
Ik heb ze al gewaarschuwd dat er nogal wat mailtjes aan zullen gaan komen.
:strip_exif()/f/image/fKceBaEgrpEvkuq6CE9wcUFD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/thyXL6wPMF1GF2Ogb8MuhSxt.jpg?f=fotoalbum_large)