copykat schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:07:
https://www.ad.nl/auto/ma...rboden-flitsapp~a6614dc3/
Pff, effe ranten, niet dat ik veel in het buitenland rij maar die "hetse" tegen rij informatieapps is langzamerhand best lastig te weten wat wel en wat niet mag/ mogelijk is.
Mijn intentie is niet (bewust) te hard te rijden en ik heb een blackbox om dit te bewijzen er zullen vast kleine momenten zijn van ongehoorzaamheid maar percentagegewijs is mijn km ers die ik te hard overbrug zeer laag. Ik rij effectief graag precies toegestane max snelheid en bij scholen en andere plekken waar je opeens een opstakel kan tegenkomen gewoon zo rustig dat ik om me heen kan kijken en relaxen. Die paar minuten langer onderweg boeit niet.
1 Huidige auto heeft bord herkenning leuk maar de 6-19 en 19-6 100 -120-130 wisselingen snapt hij niet net als 90 bij regen kan hij niet lezen. Verder is in de stad met alle huidige snelheids mogelijkheden zn sugestie soms ronduit lachwekkend.
Centrum Bussum kwam ie met geen 30 meer dus je mag vast 130......
( wegens t witte bord einde 30km zone wat verrassend veel lijkt op einde snelheids beperking.)
Sommige snelweg secties heb ik 2 ikoontjes eentje met klokje dus die weet hij blijkbaar te onderscheiden.
2 waze, redelijk tot goed, instaat om juiste info tegeven. Geen gemeten gemiddelde snelheid tussen a en b bij trajectmeting helaas ( maar als je altijd 100km rijd niks aan t handje.) Ander facet is natuurlijk in nederland is een TIJDELIJKE matrix beperking resultaat dat de meting van iedereen gewist word. Dus even 70 door auto op vluchtstrook, file is einde meting. Wat volgens mij ook geld voor kortstondige werk inuitvoering strook vertraging. ( andere mobiele flitsers niet mee gerekend) langdurigere beperking op matrix is volgens mij wel ingeregeld als meting. MAAR hoe is dit in Belgie of duitsland of enz.
Ik rij altijd gewoon aangegeven snelheid zelfs als vracht wagens mij in halen. Ok ok maasvlakte bocht 80km is bij droog goed zicht weer absurd dus daar laat ik 100 staan op de acc. En advies snelheden ( blauw) zijn eh advies.
Maar waze geeft ook veel goede bij informatie, net als FM, rommel op de weg, hulpdienst die er langs wil, baan afsluiting, (kapotte) auto op vluchtstrook. Vooral in de randstad is de wegbezetting zo hoog dat die informatie t verschil is tussen owh shit en ik heb je al gezien en gereageerd.
Dit geld ook voor verkeersborden de drukte , opletten op overig verkeer, navigatie enz zorgt er voor dat je borden mist, geblokkeert voor je zicht of om dat je even kijkt wat visualisatie je nav geeft om de juiste afslag te pakken. Dus FM, Waze enz zijn eigenlijk best belangrijk geworden in onze auto informatie apparatuur.
Waarom zorgt de app aanbieder er niet voor dat de app rekening houd met de lokale land wetgeving welke diensten er mogen aanstaan? Dan is dit hele gelul van die app of die app mag niet ook meteen over.
Kijk flitsers , zeker vaste flitsers, moeten gevaarlijke plekken minder gevaarlijk maken. Dus een melding als "gevaarlijke zone" in je navigatie maakt het dan ook veiliger.( snelheid én je let beter op.) Ik neem aan dat regering wil dat we netjes rijden en extra info dat dit op sommige plekken extra belangrijk is om ongelukken te verminderen daar aan bijdraagt..
( overigens als er een VIDE (verkeers informatie dienst europa) app komt die volgens dit systeem werkt prima. Gebruik ik die.)
Misschien moet FlitsMeister omgedoopt worden tot VerkeersInfoMeister...
Wat ik overigens erg appart vind is dat Waze ook valt onder ilegale apps. GMaps dan ook?
Of is dan alleen je auto interne nav systeem legaal? Die gebruik ik al 16 jaar niet.
Altijd oude weg data, geen actieve aanpassingen op drukte en afsluitingen, snelheid aanpassing enz. (Zal met de android connectie misschien nu beter zijn maar ik kan of op auto info rijden of op Auto Andriod in mn midden scherm.)
Einde rant.