Het ligt eraan wat je erop doet. Mailen, agenda, een reisje uitstippelen met Maps/Tripadvisor/Booking, notities maken, foto's bewerken en organiseren, online vergaderen, je CRM systeem raadplegen, briefje typen. Dat gaat er prima goed op. Met als voordeel dat je zonder toetsenbord enkel een tablet hebt, en dat je minder onderhoud aan het OS hebt en je niks kapot kan maken. Wat dat betreft kun je er inmiddels meer mee dan veel mensen denken. Ik denk dat ambtenaren, sales-mensen, projectmanagers en bepaalde creatievelingen (om maar wat te noemen) prima met een iPad uit de voeten kunnen.
Wat ik minder goed vind is het window-management (ook met Stage Manager). Dat haalt het niet bij macOS. Het resizen voelt knullig met het verspringen van UI-elementen in de app die je aan het resizen bent. Als ik een presentatie maak kan ik op mijn Mac razendsnel met drag-and-drop een afbeelding van de ene app naar de andere app slepen (of even wat uitzoeken en op m'n desktop zetten). Bij iPadOS kan het ook, maar heb ik meer handelingen nodig of lukt het niet lekker.
En sommige dingen die ik erop doe gaan gewoon niet. Development is een no-go: dan heb je toegang tot het file-system nodig, Docker, diverse tooltjes, etc. Ook UX kan ik er niet op doen, maar dat is voornamelijk vanwege de beperkte screen-estate/resolutie.
Overigens vind ik het Magic Keyboard nog best wat gewicht toevoegen, nodig ook om te zorgen dat ie opengeklapt blijft staan en niet omvalt bij touch. Het openen gaat onhandig, daar heb je twee handen voor nodig. Alsnog voelt het geheel wat topzwaar, op schoot daardoor minder stabiel. Jaren geleden had ik een
12" MacBook: ik vond die ervaring eigenlijk beter.
In mijn gebruik zal de iPad vast z'n plekje vinden, en vind het altijd leuk om eens te proberen (afgelopen jaren heb ik iMac's, grote en kleine MacBook's, iPad's en Mac Studio geprobeerd). Een MacBook vervanger is het voor mij zeker niet