Goed, ik wilde (onlangs de vele ervaringen) toch ook graag even mijn bevindingen hier vermelden. Enerzijds om niet alleen maar te lezen maar ook iets bij te dragen. Anderzijds om iemand wellicht te helpen een keuze te maken als diegene in een vergelijkbare situatie zit / zat als ik.
Ik kom van een iPad Pro 11”, M1 256. Deze heb ik gekocht eind 2021 en gebruikte ik icm met een Apple Pencil 2 en de Logitech Combo Touch.
De M1 beviel eigenlijk altijd perfect. Supersnel, mooi scherm, nooit vertraging wat ik er ook mee deed. Was echt niks op aan te merken.
Het enige gevoel dat ik in de loop der jaren steeds meer kreeg: ‘iets groter zou tóch wel fijn zijn’.
Dit werd gevoed als ik de 12.9” bij iemand zag .
Dus ik wilde al een tijd naar de 12.9” toen het iPad event werd aangekondigd.
Tijdens het kijken van het event dacht ik eigenlijk bij de presentatie van de 13” Air: “Dat is m! Perfect, groter formaat, van mijn huidige M1 naar de M2, what’s not to like….
Maar toen kwam de presentatie van de Pro. “Veel te duur” was mijn eerste gedachten. Maar er bleven toch wat zaken hangen.
Zo ben ik erg gehecht en gewent aan face-ID, ik voelde er niks voor om (voor mijn gevoel) een stap terug te doen naar Touch-ID.
Daarnaast had mijn M1 promotion, en ook dat had 13” Air niet.
De stap van 4 speakers terug naar 2 leek me ook niet prettig, net als de mindere (2 ipv 4) microfoons.
De 12.9 M2 was best serieus stevig aan de prijs nog.
Dus ik heb de vergelijking gemaakt tussen:
13 inch Pro, 256, wifi
Apple Pencil Pro
Logitech Combo touch
en
13 inch Air, 256, wifi
Apple Pencil Pro
Logitech Combo Touch
De Pro kwam op totaal
€ 2002,00.
De Air kwam in totaal op
€ 1532,00
Voor de zuiverheid ook de 12.9” M2 meegenomen. Daar hoefde ik geen Pencil te kopen (want kon de Pencil 2 blijven gebruiken).
Maar samen met een Logitech Combo Touch kwam die op € 1583.
Toen ik de Air en Pro zo naast elkaar zag dacht ik: Tja, dan is de pro nog “maar” € 470,- duurder, waarbij alle “nadelen” van de Air wegvallen en ik de stap zet van 11 naar 13 inch.
Daarnaast heb ik mijn M1 incl hoes en Pencil verkocht, dus dat kon ik weer van de prijs afhalen.
Dus: de Pro 13”!! Direct op de dag van uitkomst bij Media markt gehaald samen met de Pencil. De combo touch had ik een dag eerder al via Apple ontvangen.
Waarom als toetsenbord niet de MKB? Los van het feit dat die nog een stuk duurder was dan de combo touch heb ik met de laatste geweldige ervaringen.
Het grote voordeel vindt ik dat je het toetsenbord kunt verwijderen, en de iPad dan nog steeds in een bescherming zit. Toetsenbord typt geweldig, heeft een enorm trackpad, functietoetsen had ie al in de versie met m’n M1, backlight, alles zit erop. Daarnaast kan ik de iPad zonder het toetsenbord in alle hoeken plaatsen die ik wil. Van rechtop voor video-calls tot helemaal plat.
Met de MKB kan ik de iPad niet neerzetten zonder toetsenbord en is dan ook direct alle bescherming verdwenen.
Ervaring
Zoals gezegd, ik kom van een 11” M1 Pro. Vanaf het moment dat ik de doos opende van de M4 wist ik, dit is de goede keuze. Wat een prachtig formaat die 13”. Echt een klap groter dan 11.
De iPad is echt indrukwekkend dun, zelfs in de hoes van de Logitech nog. Het OLED scherm is prachtig, maar het scherm in m’n M1 vond ik ook al erg fraai. Maar de zwartwaardes hier zijn echt wel indrukwekkend.
Snelheid merk ik niet zo heel veel van. Ja, de M4 is bloedsnel maar dat was m’n M1 ook. Qua performance is het niet een stap die nodig was.
Maar man man man, wat ben ik er blij mee. Het is sowieso een klap geld, of je nou de Air 13”, de 12.9” M2 of de 13” M4 koopt.
Maar het is een aankoop voor de komende jaren weer.
Enige waar ik van balalde is dat mijn Pencil 2 niet gewoon gebruikt kon worden. De Pencil Pro bevalt prima, maar is niet baanbrekend beter. Het drukken voor een menu is fijn, maar nogmaals, als de Pencil 2 ermee had gewerkt had ik die nog vrolijk blijven gebruiken.
Kortom: ik ben er super blij mee. Het formaat, het gewicht, het scherm. Helemaal top!
[
Voor 4% gewijzigd door
mister9 op 29-05-2024 13:57
]