Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purgie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik heb het huis van mijn ouders verkocht en heb daardoor een behoorlijk bedrag geerft. Ik zou in principe in 1 keer mijn huis kunnen aflossen. Ik heb nog een hypotheek van 140.000 tegen 2.3% en hou naar aflossen dan nog zo'n 20.000 euro over aan spaargeld.

Nu heb ik geen kinderen of partner dus mijn vraag is. Is het nu verstandig om mijn huis (deels) af te lossen met dit geld of niet.

Sparen levert namelijk ook weinig op en van aandelen en andere investeringen heb ik weinig kaas gegeten..

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 17:07
purgie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:57:
Ik heb het huis van mijn ouders verkocht en heb daardoor een behoorlijk bedrag geerft. Ik zou in principe in 1 keer mijn huis kunnen aflossen. Ik heb nog een hypotheek van 140.000 tegen 2.3% en hou naar aflossen dan nog zo'n 20.000 euro over aan spaargeld.

Nu heb ik geen kinderen of partner dus mijn vraag is. Is het nu verstandig om mijn huis (deels) af te lossen met dit geld of niet.

Sparen levert namelijk ook weinig op en van aandelen en andere investeringen heb ik weinig kaas gegeten..

...
Dit is een beetje lastige vraag omdat het ook afhankelijk is van de hoeveelheid hypotheekrenteaftrek die je krijgt.

Mijn boerenverstand zegt dat het een slecht idee is als je meer spaarrente krijgt dan 2.3%, maar er zijn meer factoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Los van vraag wat financieel het beste is moet je denk ik kijken waar je het fijnst bij voelt, tussen de regels door lees ik dat je het geld nu an-sich niet nodig hebt om rond te komen.

Naast aflossen kan je ook een beleggingsrekening openen waar je alleen geld op stort en verder geen omkijken na hebt, veel bekende banken bieden iets dergelijks aan, maar bv ook brand new day is zo'n aanbieder.

Ben je binnenkort van plan om te gaan verhuizen oid? Dan zou ik het geld vooralsnog nergens instoppen, heeft je meer vrijheid voor overbieden of verbouwen oid.

Je kan ook een deel aflossen, als je nu vaste rente hebt is het maar de vraag of je alles wel mag aflossen, vaak zit hier een limiet op van x % per jaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:22

FreakNL

Well do ya punk?

Als je überhaupt gaat aflossen; Ik zou dat sowieso alleen doen tot de VRH grens.

Zelf ben ik meer van spreiden;

Beetje aflossen
Beetje beleggen
Beetje vrij sparen
Beetje deposito
Beetje crypto
Beetje lijfrente

Ik zou zeker niet aflossen en dan maar 20k spaargeld overhouden. Dat is in deze tijd in 1 kleine verbouwing op.

[ Voor 99% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2024 14:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:45
Je kunt vrij eenvoudig meer sparen dan die 2,3%, dan houd je ook het geld vrij beschikbaar voor onvoorziene uitgaven etc. en zit het niet in de stenen.
Die hypotheek is juist eerder gunstig om aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dutchgio schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:06:
Je kunt vrij eenvoudig meer sparen dan die 2,3%, dan houd je ook het geld vrij beschikbaar voor onvoorziene uitgaven etc. en zit het niet in de stenen.
Die hypotheek is juist eerder gunstig om aan te houden.
Als hij nog HRA krijgt is het effectieve rentepercentage zelfs nog minder dan die 2.3%

Aflossen zou ik dit geval ook niet mijn eerste keuze zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:17
Wat al gezegd is. Wat wil je in de toekomst doen?
Je hele huis aflossen is lekker, dan heb je maandelijks voordeel omdat je geen afbetalingen meer hoeft te doen. En wellicht kun je dan meer sparen. Maar wil je nog gaan verduurzamen aan je huis? Een grote verbouwing, dure aankoop.....? Dan is het wellicht handig om wat meer geld achter de hand te houden. Je kunt een deel aflossen om de maandlasten lager te krijgen of juist om de looptijd in te korten, of een combi daarvan.

een kwestie van je gevoel en bedenken wat je wil doen. Lijkt me ook een beetje af te hangen van je leeftijd. Als je jonger bent heb je nog langer te gaan en heb je wellicht nog een hele lijst "wensen". Als je al wat ouder bent heb je wellicht een grotere buffer, je zaken meer op orde......

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:08:
[...]

Als hij nog HRA krijgt is het effectieve rentepercentage zelfs nog minder dan die 2.3%

Aflossen zou ik dit geval ook niet mijn eerste keuze zijn.
Dit dus.. netto ga je naar de 1,5%. Je hebt binnen een paar dagen een gratis Bunq spaarrekening geopend met 2,46% rente die wekelijks wordt uitbetaald. En met een deposito heb je zo nog hogere percentages te pakken, allemaal met nauwelijks moeite. Dan heb je al een stuk meer rendement te pakken dan nu aflossen.

En ben je van plan ooit nog te verhuizen? Dan is het meeverhuizen van een 140k hypotheek tegen 2.3% rente erg fijn. Als je nu alles aflost en je verhuist naar een duurdere woning zal je dan weer een nieuwe hypotheek moeten afsluiten waarschijnlijk.. als er dan 4% hypotheekrente is ben je ineens zuur dat je nu afgelost hebt.

Of heb je nog verbouwplannen? Dan is een flinke bankrekening ook aan te raden in plaats van alles in stenen pompen.

Bij een hypotheekrente van 4,5% zou ik aflossen begrijpen, maar bij 2.3% is het financieel niet echt rendabel. Maar wellicht is het emotioneel rendabel voor gemoedsrust, kan ook wat waard zijn. Schuldenvrij zijn is een mooi streven, maar gek genoeg niet altijd de meest rendabele optie.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 03-05-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
...
Sparen levert namelijk ook weinig op ...
Dat kan zo zijn, maar nog nu wel nog meer dan die 2,3% (wat ook nog eens bruto is)
Zonder vastzetten kan je op dit moment 4% of meer krijgen.
die 140k kost je dus max 3200 euro netto
en sparen levert je dus 5600 euro op (rente wijzigingen voorbehouden, zonder vrh)
ik zou het wel weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vrh maakt het plaatje nog wel een beetje anders.

Maar daarom zeg ik ;
Spreiden.

Als alleenstaande heb je niet 140k op de bank nodig. Dat is ook wel wat zonde van de VRH. Dus los wat af, stort wat in een lijfrentepot (is vrijgesteld van VRH) en doe nog iets met een deposito…

Persoonlijk zou ik rond de 70-80k vrij opneembaar houden. Dan valt de VRH post ook mee (grens is 57k).

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2024 14:34 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Han2 retail
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik ben al 30 jaar hypotheekvrij, daardoor is de fiscale bijtelling in de inkomstenbelasting al die jaren achterwege gebleven. Dat was de wet Hillen, die wordt nu afgebouwd, maar het werkt nog steeds. Met de ze fiscale bijtelling houdt kennelijk niemand rekening.
Uiteraard hoef je niet af te lossen als je hyp. rente veel lager is als de spaarrente.
De grote winnaar van de hyp. rente aftrek is de hypotheekbank. Volgens mij krijg je van elke euro hypotheek slechts 30% retour. De bank vangt echter 100% als hyp. rente.
Succes met rekenen, al mijn kennissen hebben geen hypotheek meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 21:44
W1ck1e schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Dat kan zo zijn, maar nog nu wel nog meer dan die 2,3% (wat ook nog eens bruto is)
Zonder vastzetten kan je op dit moment 4% of meer krijgen.
die 140k kost je dus max 3200 euro netto
en sparen levert je dus 5600 euro op (rente wijzigingen voorbehouden, zonder vrh)
ik zou het wel weten ;)
Waar spaar je dan?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Trade Republic en N26 (metal) bieden beide de genoemde 4%.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 03-05-2024 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat vraag ik me ook af.

Zal wel een hakkietakkie bank zijn.

Ik ga alleen uit van Nederlandse banken en dan is bijvoorbeeld LPB een goeie optie voor een deposito

/
Edit , ah dat zijn op zich prima banken maar ik denk dat de TS dat te spannend vind. Zelf ga ik ook liever niet voor een buitenlandse bank.

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
In die 2,3% hypotheek: hoeveel risico opslag zit daar bij in?
Als je minder dan 55% (dacht ik) van de woning waarde als hypotheek heb daalt ook de rente die je over de hele hypotheek betaalt. (markt-schuldwaarde)
Verschil per bank welke tredes er zijn en hoeveel opslag er op zit.
bijv bij ING https://www.ing.nl/partic...arktwaarde-tabel-historie

kan dus zomaar zijn dat een klein deel extra aflossen de hele hypotheek goedkoper maakt.
Onder de 55% marktschuldwaarde extra aflossen heeft (minder) nut

Is natuurlijk heel situatie specifiek maar zeker iets om naar te kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hij zal wel een NHG hypotheek hebben en dan gaat bovenstaand niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 17:00

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou lekker de helft afbetalen en de rest beetje investeren / opzij zetten.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:44

Herman

FP ProMod
1) Denk je op termijn een grote uitgave te gaan doen? Bijvoorbeeld aankoop auto o.i.d.? Zo ja, hou hier dan in ieder geval rekening mee m.b.t. de hoogte van de aflossing.

2) Houd rekening met de box III vermogensrendementsheffing. Spaartegoeden e.d. boven het heffingsvrij vermogen van € 57.000 ga je inkomstenbelasting betalen.

3) Spaartegoeden hebben invloed op je toeslagen. Het zou voor eventuele toeslagen voordelig kunnen zijn om je hypotheekschuld af te lossen. Bedenk dus goed of je nu of op termijn in aanmerking denkt te komen op toeslagen.

4) Hoeveel kun je boetevrij aflossen? Vaak ben je boeterente verschuldigd zodra je méér dan 10% extra gaat aflossen.

Al deze factoren wegen mee om te bepalen wat in jouw geval verstandig is.
Mijn eerste ingeving: los een deel van je woning af en zet het restant op een deposito-rekening. Zo bespaar je vermogensrendementsheffing, behoud je in de toekomst recht op eventuele toeslagen en heb je alsnog een appeltje voor de dorst als je een grote uitgave wilt doen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:51
Doe ook vooral een stukje onverstandig!
Bijvoorbeeld 15 of 20%: koop die motor/auto maar die je graag zou willen hebben.
Of ga lekker elke week de komende tijd uit eten.

Life is short, je hebt nu mogelijkheden die je voorheen misschien niet had. Geniet er ook een beetje van :Y
Tuurlijk, niet alles kapot slaan op een ferrari maar gewoon even "proosten" op je ouders is ook niet gek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
FreakNL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:35:
,,, maar ik denk dat de TS dat te spannend vind. ...
Op basis van ? Ken jij @purgie ? (heeft maar een paar berichten geplaatst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han2 retail
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-05-2024
ybos schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:45:
Doe ook vooral een stukje onverstandig!
Bijvoorbeeld 15 of 20%: koop die motor/auto maar die je graag zou willen hebben.
Of ga lekker elke week de komende tijd uit eten.

Life is short, je hebt nu mogelijkheden die je voorheen misschien niet had. Geniet er ook een beetje van :Y
Tuurlijk, niet alles kapot slaan op een ferrari maar gewoon even "proosten" op je ouders is ook niet gek :P
Mee eens, maar het is een mindset of je geld VERDIENEN spannender vindt dan VERBRASSEN,

Werken is leuker dan je denkt. Verhuren is werken, Beleggen is werken etc...Ik hou van spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

...
Inkoppertje maar als je eens contact op zou nemen met De Hypotheker, wellicht hebben zij een helder advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Herman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:45:
1) Denk je op termijn een grote uitgave te gaan doen? Bijvoorbeeld aankoop auto o.i.d.? Zo ja, hou hier dan in ieder geval rekening mee m.b.t. de hoogte van de aflossing.

2) Houd rekening met de box III vermogensrendementsheffing. Spaartegoeden e.d. boven het heffingsvrij vermogen van € 57.000 ga je inkomstenbelasting betalen.

3) Spaartegoeden hebben invloed op je toeslagen. Het zou voor eventuele toeslagen voordelig kunnen zijn om je hypotheekschuld af te lossen. Bedenk dus goed of je nu of op termijn in aanmerking denkt te komen op toeslagen.

4) Hoeveel kun je boetevrij aflossen? Vaak ben je boeterente verschuldigd zodra je méér dan 10% extra gaat aflossen.

Al deze factoren wegen mee om te bepalen wat in jouw geval verstandig is.
Mijn eerste ingeving: los een deel van je woning af en zet het restant op een deposito-rekening. Zo bespaar je vermogensrendementsheffing, behoud je in de toekomst recht op eventuele toeslagen en heb je alsnog een appeltje voor de dorst als je een grote uitgave wilt doen :)
ik zou ook proberen te voorkomen om onnodig belasting te gaan betalen.
wel een leuk idee om net onder die vermogens heffing te blijven.

daar staat tegenover dat je met een aardig kapitaal ook kan gaan beleggen, als dat goed uitpakt ziet je pensioen er ook weer wat rooskleuriger uit?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 20:23
De vraag is ook welke type hypotheek je hebt. Bijstorten in een (bank)spaarhypotheek is aantrekkelijker dan aflossen van een aflossingsvrije hypotheek. Ook relevant: hoe lang geldt die rente van 2,4% nog?
In principe is aflossen geen goed idee, dat doe je bij een huurwoning ook niet. De hypotheek wordt vanzelf dragelijker en de huur niet. Wanneer dan wel je hypotheek wel (deels/extra) aflossen?
- Als je onder water staat geeft het wat gemoedsrust om geen nettoschuld te hebben.
- Omdat het (soms) financieel interessant kan zijn, bijvoorbeeld als je geen hypotheekrenteaftrek meer hebt of hoge hyp-rente.
- Om jezelf tegen domme acties te beschermen (foute investeringen / consumptieve uitgaven).
- Om iets aan je kinderen na te laten (die jij niet hebt).
Bedenk: het geld dat je er in stopt krijg je er nooit meer uit, tenzij je het huis verkoopt maar zelfs dan moet je de opbrengst in je volgende huis stoppen. Stel je wil een paar jaar tot je pensioen overbruggen is het niet verkeerd om 1,5 ton te hebben. Maar zoals anderen al aangaven: fiscaal kan het interessant zijn wat geld op een lijfrenterekening te zetten (pensioensparen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ga eens in gesprek met een financieel adviseur. Zet in ieder geval al je schulden op een rijtje zoals hypotheek, studieschuld en consumptieve kredieten. Zoek ook uit hoe het zit met toekomstige inkomsten: krijg je een pensioen? Hoeveel heb je daar de afgelopen jaren op ingelegd?

En het belangrijkste: wat zijn je wensen en dromen? Geld is maar geld. Simpelweg een middel en geen doel op zich. Het gaat er om wat je er mee wil doen. Wil je vroeg met pensioen en de wereld over? Wil je een sabbatical? Wil je wat nalaten? Wil je een boot? Een dikke videokaart?

Als je dat allemaal goed op een rijtje hebt staan kan iemand je pas echt goed advies geven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:38
Liquide vermogen is king. Het biedt mogelijkheden, weerbaarheid, flexibiliteit en eventueel rendement.

De hypotheek met hypotheekrenteaftrek is een fooi. Het biedt totaal geen voordeel dat af te lossen.

Aflossen heeft eigenlijk alleen zin als je geen financiële discipline hebt en alles over de balk zou gooien.

Er is niets moeilijks aan sparen en beleggen - saai is goed genoeg. Er is ook geen verschil tussen 1000 euro of een ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 18:10

Sparen levert namelijk ook weinig op en van aandelen en andere investeringen heb ik weinig kaas gegeten...
Sparen levert meer op dan je hypotheekrente nu kost. Bij Trade Republic krijg je momenteel 4% rente, zonder er iets voor te doen (tot maximaal 50k).

Aangezien het wel om een flinke smak geld gaat, zal je wel rekening moeten houden met vermogensbelasting. Dus je zou ook kunnen kijken naar groene spaarrekeningen (waarmee je tot 30k belastingvrijstelling kan krijgen) en eventueel extra pensioeninleg doen.

Lang verhaal kort: zolang spaarrentes hoger zijn dan je hypotheekrente is het verstandiger om niet af te lossen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 14:40
Met een afgeloste woning kan je in principe niets meer gebeuren. Denk dat je meer rust in je leven hebt als je niet meer over een hypotheek hoeft na te denken, dan dat je je vertrouwen moet stoppen in hypothetische rendementen van beleggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Het is ook en beetje afhankelijk van hoeveel spaargeld/buffer je nu hebt en wat voor grote uitgaven je de komende jaren verwacht wat verstandig is. Moet je bijvoorbeeld in de komende jaren de keuken/badkamer vervangen van jouw woning of verwacht je een auto aan te moeten gaan schaffen, dan is het niet handig om nu alles af te lossen of in beleggingen te stoppen en dan opeens geld tekort hebben om dan een tegenvaller op te vangen.

Zeker met zo een relatief lage rente voor de hypotheek, is aflossen eigenlijk niet interessant omdat je met sparen momenteel vergelijkbare of betere rentes kan halen (ook als je niet naar buitenlandse banken wilt kijken).

Wel wil ik je gezien het bedrag wel adviseren het te spreiden over meerdere banken, zodat het volledige bedrag onder het depositogarantiestelsel valt als een bank omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Er staat bijna letterlijk in de OP dat hij 160k heeft.

Ik zou , wat ik al eerder zei, een beetje spreiden.

[ Voor 38% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
FreakNL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Beetje lijfrente
[...]
Dit, Sinds vorig jaar zijn de regels veranderd en kun je een hoop extra inleggen. Ook dit jaar nog van vorig jaar.

Geld in een pensioenpotje bij een toko als brand new day telt niet mee voor je vermogensbelasting. En wat je dit jaar inlegt is ook nog eens van je inkomen aftrekbaar. Misschien kun hierdoor zelfs meer toeslagen krijgen.

Het geld zit wel vast tot je pensioen, dus vandaar ook net als de overige tips: verspreid het lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
MiguelXL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:39:
Met een afgeloste woning kan je in principe niets meer gebeuren. Denk dat je meer rust in je leven hebt als je niet meer over een hypotheek hoeft na te denken, dan dat je je vertrouwen moet stoppen in hypothetische rendementen van beleggingen.
Op zich kan ik best meekomen met het argument 'als je geen hypotheek meer hebt, dan hoef je je daar ook geen zorgen meer over te maken', wat tot op zekere hoogte klopt.

Maar het gaat hier om iemand met een hypotheek van 140k en die nu 160k op de bank heeft staan. Wat zijn dan precies de zorgen / welke rust kan er gewonnen worden?

En een beetje moeite ergens in stoppen zal in heel veel gevallen betere resultaten opleveren dan de makkelijkste uitweg doet. En aangezien TS dit topic aangemaakt heeft, gok ik dat 'ie niet per se voor de makkelijkste oplossing wil gaan, als dat financieel gezien een iets minder sterke oplossing is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:05
Los van wat het financieel het slimst is, zou ik goed nagaan waar je zelf ook goed bij voelt. Het is uiteraard maar geld, maar wel geld uit een erfenis. Wat hadden je ouders graag gezien dat je er mee doet? Denk je over 10 of 20 jaar: had ik toch maar dit of dat gedaan, dat hadden ze leuk gevonden...

Weten ze dat je graag veel reist? Zet het in een deposito met verschillende looptijden, en maak er een mooie reizen van de komende decennia.
Hadden ze het vaak over kleinkinderen (die misschien nog komen? je vermeld geen leeftijd), los een deel van je hypotheek af en zet de rest in een deposito voor over een paar jaar.
Waren ze zelf van het sparen en jij ook? Los gewoon je hypotheek af, ongeacht of je ergens anders meer rendement kon krijgen. De rest van je leven hoef jij je niet druk te maken over je grootste uitgave.

Als ik zo vrij mag zijn om mijn eigen ideeën te projecteren: Het zou fijn als m'n kinderen de erfenis gebruiken voor hun: opleiding, hun kinderen, financiële zekerheid (huis aflossen, wat over is beleggen), reizen van wat nog over is. Ik zou op z'n minst iets doen met de erfenis waar je je leven lang plezier van hebt, zodat je altijd kunt terug denken: dát was goed besteed, daar zullen ze blij mee geweest zijn. En dat kan zeker de hypotheek aflossen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door barbarbar op 03-05-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:51
Han2 retail schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:54:
[...]

Mee eens, maar het is een mindset of je geld VERDIENEN spannender vindt dan VERBRASSEN,

Werken is leuker dan je denkt. Verhuren is werken, Beleggen is werken etc...Ik hou van spanning.
Toevallig verhuren wij ook een en ander. Het doel is om dit uit te bouwen. Niet om miljonair te worden, maar net wat je zegt, het is een mooi "spel" (uiteraard ook met regelmatig gezeik, maar dat is deel van het spel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-05 21:32
Rukapul schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:21:
Liquide vermogen is king. Het biedt mogelijkheden, weerbaarheid, flexibiliteit en eventueel rendement.

De hypotheek met hypotheekrenteaftrek is een fooi. Het biedt totaal geen voordeel dat af te lossen.

Aflossen heeft eigenlijk alleen zin als je geen financiële discipline hebt en alles over de balk zou gooien.

Er is niets moeilijks aan sparen en beleggen - saai is goed genoeg. Er is ook geen verschil tussen 1000 euro of een ton.
Ik sluit me hier bij aan. Eenmaal in het huis krijg je het er bijna niet meer uit. Zeker met zo’n lage hypotheekrente zou dat niet m’n voorkeur zijn.

Argument van VRH vind ik ook niet zo spannend, die kosten zijn beperkt.

Maar vooral ook doen wat goed voelt. Je kan ook eerst iets extra aflossen en later bepalen of je nog meer wilt aflossen. As said: eenmaal afgelost dan heb je het niet zomaar terug.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 18:58

Clush

Do as I say...

Hahn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:37:
[...]

Op zich kan ik best meekomen met het argument 'als je geen hypotheek meer hebt, dan hoef je je daar ook geen zorgen meer over te maken', wat tot op zekere hoogte klopt.
Ik vind het toch gewoon slecht advies. Allereerst is 'er kan je niks meer gebeuren' gewoon niet waar. Alle vervelende dingen die geld kosten kunnen nog steeds gewoon gebeuren, daar verandert een afgeloste hypotheek niets aan. Wat wel verandert is dat je al je geld in stenen hebt zitten en er dus minder snel weer bij kan. Wat vooral vervelend is op het moment dat er 'iets' gebeurt.

Het is gewoon een stuk makkelijker om geld in je huis te stoppen dan om het er weer uit te krijgen, helemaal nadat je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt bent geraakt. Gemoedsrust van een afgeloste hypotheek is echt een wassen neus.

Als je in Nederland een resterende hypotheek van 140k tegen 2,3% hebt, heb je ongetwijfeld al behoorlijk wat overwaarde. Een klappende huizenmarkt kan je waarschijnlijk wel opvangen zonder dat je 'onder water' komt te staan. Als dat inderdaad het geval is, heeft nog meer aflossen dan je maandelijks al doet eigenlijk geen toegevoegde waarde meer. Zeker met een keurige lage rente als 2,3%.

En wat je vaak ziet in dit soort vraagstukken is dat men met rekenvoorbeelden komt over wat over, zeg, 20 jaar de meest rendabele optie zou zijn. Wat vaak vergeten wordt is dat je je geld ook (deels) kan gebruiken om die 20 jaren zelf wat aangenamer te maken. Staar je dus niet volledig blind op een rendement ver in de toekomst. Er is niks mis mee om gewoon een deel uit te geven. Je kan er bijvoorbeeld 20 jaar lang je vakanties van betalen, waardoor je ook nog eens meer van je normale jaarinkomen overhoudt (om maar iets geks te noemen).

... not as I do.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

VidaR-9 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Ik sluit me hier bij aan. Eenmaal in het huis krijg je het er bijna niet meer uit. Zeker met zo’n lage hypotheekrente zou dat niet m’n voorkeur zijn.

Argument van VRH vind ik ook niet zo spannend, die kosten zijn beperkt.

Maar vooral ook doen wat goed voelt. Je kan ook eerst iets extra aflossen en later bepalen of je nog meer wilt aflossen. As said: eenmaal afgelost dan heb je het niet zomaar terug.
Dit ben ik op zich wel met je eens hoor. Maar als je 160k hebt liggen en je gaat daar NIET mee beleggen (of iets anders financieels) en het geld verder 0 doel heeft kun je het net zo goed voor een deel in je hypotheek stoppen. Maar uiteraard niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:36
Als ikzelf de keuze zou hebben zou ik vastgoed aan kopen voor de verhuur of gaan beleggen met het geld.
Het rendement op ons vastgoed en de overige beleggingen is hier nog altijd hoger dan 10%. Maar die keuze maakt ieder voor zich natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 19:22

inhico

pw

Wat wij doen:
We willen onze (aflossingsvrije) hypotheek in ca 20 jaar afgelost hebben (vóór ons pensioen). We zijn nu 14 jaar onderweg. De rente op onze hypotheek (20 jaar vast) is 2%. Dat is minder dan de maximaal te behalen spaarrente. Wij zetten daarom het bedrag van wat we zouden moeten aflossen jaarlijks op een spaarrekening en/of deposito met de hoogste rente. Aan het einde van die 20 jaar zien we wel wat we doen.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Laatst online: 07:50
winiustyco schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:07:
Als ikzelf de keuze zou hebben zou ik vastgoed aan kopen voor de verhuur of gaan beleggen met het geld.
Het rendement op ons vastgoed en de overige beleggingen is hier nog altijd hoger dan 10%. Maar die keuze maakt ieder voor zich natuurlijk
Dat is niet juist, door de nieuwe regels van de overheid loont het op dit moment totaal niet om een beleggingshypotheek af te sluiten. De overdracht belasting is 15%. En dan heb je kosten koper nog, er is een reden dat heel veel particulieren met vastgoed alles van de hand doen…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:14
Beleggen in eenvoudige ETF’s en beleggingsfondsen leveren gemiddel 7% op. Haal daar een 0.2% aan beheerskosten vanaf en houdt rekening met vermogensbelasting. Maar veel vaker dan niet levert het meer op dan aflossen. Plus je geld zit in een huis en kun je niet makkelijk ‘terug’ krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
CrazyFool schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Dat is niet juist, door de nieuwe regels van de overheid loont het op dit moment totaal niet om een beleggingshypotheek af te sluiten. De overdracht belasting is 15%. En dan heb je kosten koper nog, er is een reden dat heel veel particulieren met vastgoed alles van de hand doen…
Overdrachtsbelasting is 10,4%. Met een cashflow van 9.6k op 195k heb je ongeveer 5% nodig aan waardestijging om 10% bruto rendement te halen. Verder zijn er ook nog wel woningen rond de 140k als je goed rondkijkt en aankoopt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mij lijkt 160k echt te weinig om in vastgoed te stappen.

Dan ben je juist weer niet aan het spreiden, zoals we hier propageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:19
winiustyco schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:54:
[...]

Overdrachtsbelasting is 10,4%. Met een cashflow van 9.6k op 195k heb je ongeveer 5% nodig aan waardestijging om 10% bruto rendement te halen. Verder zijn er ook nog wel woningen rond de 140k als je goed rondkijkt en aankoopt
Je vergeet box 3. Over die 9.6k omzet moet je al 4.29k rendementsheffing betalen. Mag je van de rest van de "opbrengsten"het onderhoud doen, wat WOZ afdragen, de periodes overbruggen zonder huurder en het risico lopen dat de huurder helemaal niet meer betaalt. Komt nog bij: als de huurder er een rotzooi van maakt, zit jij met een probleem.

Niet aan beginnen, een huis kopen om te verhuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40
MiguelXL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:39:
Onjuist, hangt van een hoop factoren af. Maar stel je raakt arbeidsongeschikt en hebt net even geen mogelijkheden meer om te lenen. En maar 20k op de bank.

Stel je revalidatie wordt na een bepaalde termijn niet vergoed, dan is 20k zo weg. Of meer hulp inhuren dat is ook wel zo fijn. Eigen keuze hulpmiddelen. Ook lekker.

Geen verdiencapaciteit is geen leencapaciteit dan is een flink liquide vermogen veel veiliger dan dat veilig geachte volledig afgeloste huis.

Een eigen huis is gewoon vermogen. Nu is TS single en geen kinderen. Dan is het zeker gezien de rente geen beletsel om de hypotheek lekker door te laten lopen.

Bovendien na een bepaald moment van aflossen doet het niets meer aan verlaging van het risico, alle alternatieven in de markt inclusief sociale huur zijn al duurder.

Het gaat om balans in je portefeuille, en een huis volledig aflossen is zelden interessant of risico verlagend na een bepaald bedrag.

Dan is het toevoegen van een aantal andere categorieën veel beter op risico gebied.

Deel op een spaarrekening (deposito) deel beleggen enzovoort.

Of bouw een income factory (boektitel) even geen link bij de hand.

Maar alle eieren in een mandje? Nooit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

inhico schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:33:
Wat wij doen:
We willen onze (aflossingsvrije) hypotheek in ca 20 jaar afgelost hebben (vóór ons pensioen). We zijn nu 14 jaar onderweg. De rente op onze hypotheek (20 jaar vast) is 2%. Dat is minder dan de maximaal te behalen spaarrente. Wij zetten daarom het bedrag van wat we zouden moeten aflossen jaarlijks op een spaarrekening en/of deposito met de hoogste rente. Aan het einde van die 20 jaar zien we wel wat we doen.
Mja maar de TS heeft waarschijnlijk niet eens een aflossingsvrije hypotheek. Dan is aflossen (of het bedrag bij elkaar sparen) nog minder relevant.

Ik heb ook nog zo’n 120k openstaan tegen (zelfs) 3.4%. Ook (of zelfs) voor mij is (compleet) aflossen niet rendabel. Ik stop er weleens wat in hoor, maar dat is als ik echt geld “over” heb. Maar ik spreid ook gewoon. Het lijstje wat ik eerder postte. En daarbij heeft aflossen zo’n beetje de laagste prio.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2024 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Laatst online: 07:50
winiustyco schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:54:
[...]

Dat is reken je rijk, je mag er niet vanuit gaan dat je elk jaar 5% aan waardestijging op je verhuurde woning gaat halen.

Aanschaf woning: 195.000
Overdrachtsbelasting: 19.500
Kosten taxatie: 500
Kosten makelaar: 2000
Totaal nodig: 217.000

Rente beleggingshypotheek: 5% meest gunstigste geval.
Benodigde hypotheek 77.000

Huurprijs: 800 * 12 = 9600
Jaarlijkse kosten gemiddeld: 1000 (onderhoud, ozb, etc etc)

Rente op eigen vermogen 1e jaar: 3.37%
Rente op eigen vermogen na 10 jaar: 4.73%...

Die 10% rendement ga je niet halen..... En dan heb je nog het puntensysteem waardoor je woning aan ik weet niet hoeveel kwaliteitseisen moet voldoen. Omdat anders je huurder een puntentelling laat doen door huurcomissie...

Lekker laten allemaal en gewoon gaan voor deposito's, index beleggen, en spaarrente vangen...
Heb je aardig wat minder werk van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:17
Gewoon lekker aflossen.
Belasting betalen over je spaarcenten en rente betalen over je hypotheek is geld weggooien.
Aflossen en een zorg minder, heerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
ASS-Ware schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:06:
Gewoon lekker aflossen.
Belasting betalen over je spaarcenten en rente betalen over je hypotheek is geld weggooien.
Aflossen en een zorg minder, heerlijk.
Gewoon lekker op een spaarrekening zetten.
Je hypotheek aflossen in plaats van rente trekken over je spaargeld is geld laten liggen.

Het werkt allebei de kanten op ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 03-05-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
CrazyFool schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:52:
[...]

Dat is reken je rijk, je mag er niet vanuit gaan dat je elk jaar 5% aan waardestijging op je verhuurde woning gaat halen.

Aanschaf woning: 195.000
Overdrachtsbelasting: 19.500
Kosten taxatie: 500
Kosten makelaar: 2000
Totaal nodig: 217.000

Rente beleggingshypotheek: 5% meest gunstigste geval.
Benodigde hypotheek 77.000

Huurprijs: 800 * 12 = 9600
Jaarlijkse kosten gemiddeld: 1000 (onderhoud, ozb, etc etc)

Rente op eigen vermogen 1e jaar: 3.37%
Rente op eigen vermogen na 10 jaar: 4.73%...

Die 10% rendement ga je niet halen..... En dan heb je nog het puntensysteem waardoor je woning aan ik weet niet hoeveel kwaliteitseisen moet voldoen. Omdat anders je huurder een puntentelling laat doen door huurcomissie...

Lekker laten allemaal en gewoon gaan voor deposito's, index beleggen, en spaarrente vangen...
Heb je aardig wat minder werk van...
toon volledige bericht
Overdrachtsbelasting had ik er al bij ingerekend, huur indexeert ook jaarlijks en ik ben er wel van overtuigd dat de waardestijging in de categorie starterswoning voor minimumloon ver boven de 5% per jaar eindigt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 22:25
Geen hypotheek meer hebben is heel fijn. Je profiteert ook nog een paar jaar van de in afbouw zijnde wet Hillen (verminderd eigenwoningforfait).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Mirickle schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:48:
Geen hypotheek meer hebben is heel fijn. Je profiteert ook nog een paar jaar van de in afbouw zijnde wet Hillen (verminderd eigenwoningforfait).
Ik heb liever een hypotheek en cash, dan geen hypotheek en geen cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou zeggen kom eens buurten bij: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

TL;DR , pak een goedkoop indexfonds, die doen historisch gezien gemiddeld 7% per jaar. Start met die 160k, gooi er iedere maand 100 euro bij en je hebt over 20 jaar iets van 7 ton en over 30 jaar bijna anderhalf miljoen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 05:08

Honesty

kattenneus!

Wij hebben er destijds wel voor gekozen om alles af te lossen. Maar onze rente liep af in 2026, met de kennis van nu had ik het ook niet gedaan omdat we nu 2,4% op de rabobank hebben en slechts 1,9% hoefden te betalen.
Maar het gevoel van een afgelost huis is wel lekker natuurlijk maar omdat je slechts 140k hypotheek hebt en 2% rente betaald, is je hypotheekbedrag toch al lekker laag.
Zal denk ik ook wat sparen of genieten, wij zijn heel spaarzaam maar omdat we kinderen hebben weten we ook dat wat wij niet opmaken, zij het wel doen.

Festina lente

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
@purgie eerst open je een topic in mei van dit jaar. Vervolgens reageer je NIETS op alle vragen die je krijgt. En het is augustus en je opent doodleuk een nieuw topic met exact dezelfde vraag.

Waarom zou iemand de moeite doen om je van advies te voorzien als je te lui bent om te reageren? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Laatst online: 09-05 08:00
Zelf zat ik in dezelfde situatie.

Ik heb er voor gekozen om mijn huis volledig af te lossen. Het is toch een vinkje waar niet meer over hoeft na te denken.

En ja natuurlijk zou ik meer rendement kunnen behalen. Ik had het ook in een passief index fonds stoppen en meer rendement kunnen behalen. Maar dit geeft mij meer rust.

Een lening is een risico. En dan ben je daar mooi vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 09-05 11:52
Als ik zelf in deze situatie zou komen zou ik het volgende doen (door sparen kom ik sowiso over een paar jaar in deze situatie):

1. Hypotheek aflossen boven VRH (€57.000), dit heeft redelijke impact op je rendement van je vrije geld.
2. Liggend aan komende grote uitgaven meer of minder op hand houden. (Groot onderhoud huis bv buiten verven hele woning, verduurzaming, nieuwe auto, etc,)
3. Overig geld spreiden: deel vrij aanhouden (7-10k), deel beleggen.
4. Rekening houden met eigenwoningforfait, hypotheek volledig aflossen heeft daar sowiso invloed op. Als je volledig aflost krijg je die kosten er wel bij (nu nog beperkt, maar loopt t/m 2048 langzaam). Zie ook https://www.belastingdien..._kleine_eigenwoningschuld

Bij fiscale partners bedragen verdubbelen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Ikke_Niels op 07-08-2024 11:36 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ikke_Niels schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:32:
Als ik zelf in deze situatie zou komen zou ik het volgende doen (door sparen kom ik sowiso over een paar jaar in deze situatie):

1. Hypotheek aflossen boven VRH (€57.000), dit heeft redelijke impact op je rendement van je vrije geld.
2. Liggend aan komende grote uitgaven meer of minder op hand houden. (Groot onderhoud huis bv buiten verven hele woning, verduurzaming, nieuwe auto, etc,)
3. Overig geld spreiden: deel vrij aanhouden (7-10k), deel beleggen.

Bij fiscale partners bedragen verdubbelen :)
Punt 1 niet mee eens. Die 2.2% hypotheekrente is bruto, blijft netto iets van 1.5% over. Bij Santander behaal je met 3.35% rente gewoon meer rendement... Ook met VRH. Mocht hij ooit nog gaan verhuizen dan wil je die hypotheek ook graag meeverhuizen gezien de gunstige rente, al is de rentevasteperiode onbekend. Hypotheek aflossen biedt in deze dus alleen emotionele rust. Maargoed dit is wat jij zou doen, er is ook geen goed of fout :)

Aangezien hij meerdere topics aanmaakt, niet reageert en geen beslissing maakt zou ik het wel verdelen inderdaad:

30% naar hypotheek aflossen
30% spaarrekening
30% aandelen/deposito
10% verbrassen aan leuke dingen

Dan is de kans op spijt achteraf nihil denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 07-08-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
stin00 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Punt 1 niet mee eens. Die 2.2% hypotheekrente is bruto, blijft netto iets van 1.5% over.
2,3% hypotheekrente staat er in de startpost ;) Met 36,97% hypotheekrenteaftrek er vanaf, houd je 1,45% hypotheekrente over.

Vermogensbelasting is 1,03%, dus zolang je ergens meer dan 2,5% rente kan krijgen, is aflossen financieel gezien niet beter.
Bij Santander behaal je met 3.35% rente gewoon meer rendement... Ook met VRH. Mocht hij ooit nog gaan verhuizen dan wil je die hypotheek ook graag meeverhuizen gezien de gunstige rente, al is de rentevasteperiode onbekend. Hypotheek aflossen biedt in deze dus alleen emotionele rust. Maargoed dit is wat jij zou doen, er is ook geen goed of fout :)

Aangezien hij meerdere topics aanmaakt, niet reageert en geen beslissing maakt zou ik het wel verdelen inderdaad:

30% naar hypotheek aflossen
30% spaarrekening
30% aandelen/deposito
10% verbrassen aan leuke dingen

Dan is de kans op spijt achteraf nihil denk ik.
Waarom 30% hypotheek aflossen aanraden als je net zelf beargumenteert dat je met dat punt niet eens was..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

2,3% hypotheekrente staat er in de startpost ;) Met 36,97% hypotheekrenteaftrek er vanaf, houd je 1,45% hypotheekrente over.

Vermogensbelasting is 1,03%, dus zolang je ergens meer dan 2,5% rente kan krijgen, is aflossen financieel gezien niet beter.

[...]

Waarom 30% hypotheek aflossen aanraden als je net zelf beargumenteert dat je met dat punt niet eens was..?
Dat vermeld ik toch? Omdat TS meerdere topics heeft aangemaakt over dit onderwerp en geen knopen doorhakt. Dan zou ik een verdeel strategie toepassen.

Zie: Hypotheek Aflossen of niet

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 07-08-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
stin00 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

Dat vermeld ik toch? Omdat TS meerdere topics heeft aangemaakt over dit onderwerp en geen knopen doorhakt. Dan zou ik een verdeel strategie toepassen.
Je vermeldt dat, maar ik snap niet wáárom. Omdat TS niet reageert, ga je iets voorstellen wat financieel gezien geen goed idee is. Wat is het idee daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:07
Imho no brainer, sp500 die gemiddeld 10% doet en je bent over 20 jaar vrij vermogend. Hypotheek afbetalen met zo’n lage rente dan ben je financieel gezien een dief van eigen portemonnee. Mocht de overheid geen hypotheek aftrek meer gegeven dan is het een ander verhaal.

Indexfondsen zijn vrij defensief qua belegging. Indexfondsen stijgen ook meer dan huizenprijzen op lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:14
Hahn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Je vermeldt dat, maar ik snap niet wáárom. Omdat TS niet reageert, ga je iets voorstellen wat financieel gezien geen goed idee is. Wat is het idee daar achter?
We kunnen allemaal wel tegen elkaar gaan argumenteren waarom bepaalde oplossing de beste is, maar zonder extra input van de TS blijft het speculeren.
Gedachte om nu toch al iets extra af te lossen kan zijn omdat de maandelijkse lasten toch wel zwaar op zijn inkomsten drukken.
Maar zoals gezwegd Zonder extra input van de TS is er eigenlijk geen zinnig advies te geven. Er zijn 101 mogelijkheden en het is heel persoonlijk wat het beste bij de TS past. Beleggen, sparen, aflossen, verduurzamen, verhuizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
BulMi schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

We kunnen allemaal wel tegen elkaar gaan argumenteren waarom bepaalde oplossing de beste is, maar zonder extra input van de TS blijft het speculeren.
Gedachte om nu toch al iets extra af te lossen kan zijn omdat de maandelijkse lasten toch wel zwaar op zijn inkomsten drukken.
Maar zoals gezwegd Zonder extra input van de TS is er eigenlijk geen zinnig advies te geven. Er zijn 101 mogelijkheden en het is heel persoonlijk wat het beste bij de TS past. Beleggen, sparen, aflossen, verduurzamen, verhuizen...
Ik stel de vraag aan @stin00 ;) Omdat ik het idee heb dat 'ie voor TS dingen aan het invullen/aannemen is. En nu ben jij aan het invullen/aannemen wat iemand anders mogelijk aan het invullen/aannemen is voor TS :+

Maar zolang er niet meer input is van TS, lijkt mij het verstandigste om zo objectief mogelijk te blijven, en dan is dus zoals al gezegd, ook door stin00 zelf, je hypotheek aflossen financieel gezien niet beter dan het op een spaarrekening zetten met 2,5% of meer rente.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 07-08-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ikke_Niels schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:32:...4. Rekening houden met eigenwoningforfait, hypotheek volledig aflossen heeft daar sowiso invloed op. Als je volledig aflost krijg je die kosten er wel bij (nu nog beperkt, maar loopt t/m 2048 langzaam). Zie ook https://www.belastingdien..._kleine_eigenwoningschuld
Bij niet aflossen betaal je daar toch ook voor :?

Voor de rest: financiële aspecten zijn één, maar het gevoel om at te lossen is voor sommige mensen belangrijk. Iedereen is anders en maakt zijn-haar eigen keuze.

@purgie, wat vind jij belangrijk? Heb je meer info over je situatie en de karakteristieken van je hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

BulMi schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Dat is natuurlijk geen factor met zoveel geld op de bank. Desnoods "leen" je wat je tekort komt van jezelf.

Ervanuitgaande dat hij ook nog HRA krijgt is het (met deze lage rente) EN hij weinig risico wil lopen is de beste optie gewoon om (een deel van) het geld voor een langere periode vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stin00 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Punt 1 niet mee eens. Die 2.2% hypotheekrente is bruto, blijft netto iets van 1.5% over. Bij Santander behaal je met 3.35% rente gewoon meer rendement... Ook met VRH. Mocht hij ooit nog gaan verhuizen dan wil je die hypotheek ook graag meeverhuizen gezien de gunstige rente, al is de rentevasteperiode onbekend. Hypotheek aflossen biedt in deze dus alleen emotionele rust. Maargoed dit is wat jij zou doen, er is ook geen goed of fout :)
Mee eens.

Als je het vergelijkt met 10 jaar terug is de spaarrente relatief hoog en de hypotheekrente relatief laag.

Ik heb een hypotheek gehad van 4.1% en toen stond de spaarrente op 0. Dan is aflossen (zeker boven de VRH) echt wel rendabel. Af en toe wel gedaan (maar niet teveel)...

Inmiddels betaal heb ik een hypotheekrente van 3.4% (dat is nog steeds relatief hoog maar gelukkig is mijn schuld laag) en zelfs bij die hoge rente is aflossen (met de huidige spaarrente) geen goed idee, zelfs niet als je de VRH meeneemt.

Ik zou het gewoon per periode bekijken. Aflossen kan altijd nog, maar eenmaal afgelost zit het in stenen. Ik heb in februari een fiks bedrag vastgezet tegen 3.3% bij LPB. Ik heb ook gekeken wat datzelfde bedrag aflossen zou opleveren (en dan heb ik alles meegenomen) en vastzetten bij LPB leverde meer op. En dan zie ik in februari 2026 wel weer verder...

https://www.berekenhet.nl...ssen-of-niet.html#calctop

https://www.hypotheekshop...extra-aflossen-hypotheek/

Uitgaande van een hypotheek van 145k en aflossen van 50k en sparen tegen 3% is dit het plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ5Rvs6f3iJOaeMaEdpFo0aWMMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMCcjNnzia4qR9f3kFFqjZFS.jpg?f=fotoalbum_large

Daar moet dan nog wel de VRH overheen, die is zo'n 200 euro per jaar op 50k...

Dus levert zo'n 700 per jaar meer op dan aflossen in de situatie van de TS..

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 15:40
Anoniem: 2080528 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:55:
[...]

Inkoppertje maar als je eens contact op zou nemen met De Hypotheker, wellicht hebben zij een helder advies.
Mijn ervaring met de Hypotheker is niet heel goed. Zelfstandige adviseurs kunnen vaak veel beter meedenken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:28
Gehyped door boeken en vrienden die hypotheekloos zijn ben ik het ook (bijna.) Het gevoel dat je vrij bent is mi onbeschrijfelijk en het geld helemaal waard. Gewoon de bende verhuren als ik wil en met de camper weg… het kan.
Het geld dat ik bespaar gaat indexfondsen in.
Ook net 5 maanden niet gewerkt: omdat het prima kan zo…
Het ging me niet alleen om het idee dat “een technopeuter geen schulden heeft” maar ook gewoon minder beweging op de rekening en minder administratie.
Schoner en simpel leven vind ik dat.

Als ik voorstel dat je met het geld van DUO moet gaan beleggen dan verklaart iedereen je voor gek. Hier mag het opeens wel, waar gaat dat dan mis?

[ Voor 34% gewijzigd door technopeuter op 07-08-2024 16:12 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:55

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Wat ik nog niet snel voorbij zie komen is of je überhaupt wel volledig kunt aflossen zonder problemen.

Bij de meeste banken kan dat namelijk maar deels. In mijn geval bijvoorbeeld maximaal 10% van het totale hypotheekbedrag dat ik per jaar boetevrij mag aflossen. Dan worden gelijk een boel berekeningen zoals het gespreid uitgeven/investeren/afbetalen op de langere termijn ook al anders, omdat er niet in één keer geen hypotheek meer is.

Voor de rest is het meeste wel gezegd. Hoe dan ook zou ik me laten adviseren door een professional - maar dat is ook al gezegd :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:25
TS reageert vrijwel niet in zijn eigen topics. Vind het altijd wel jammerlijk voor iemand die zoveel gratis adviezen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:59
@Inverted_World Dan kaap ik hem wel heel even.

Wij hebben onlangs eerste huis gekocht, na het verbouwen houden we waarschijnlijk nog 60k eigen geld over, en ik wilde dit dus aflossen onze rente is 3.87%, maar met de hypotheek rente aftrek kun je dit dus beter investeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

flaskk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:30:

Wij hebben onlangs eerste huis gekocht, na het verbouwen houden we waarschijnlijk nog 60k eigen geld over, en ik wilde dit dus aflossen onze rente is 3.87%, maar met de hypotheek rente aftrek kun je dit dus beter investeren?
Misschien dat er in dit topic wel antwoorden te vinden zijn op die vraag?

Of anders in een van de andere honderd vergelijkbare topics: https://gathering.tweaker...eyword=Hypotheek+Aflossen

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 07-08-2024 16:38 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
flaskk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:30:

Het is een simpele rekensom. Het hangt van je hypotheekrenteaftrek en mogelijke spaarrentes af.

Hypotheekrenteaftrek is 36,97%, dus met een hypotheekrente van 3,87% betaal je uiteindelijk 2,44%. Dus elke spaarrekening die 2,45% of meer betaalt, levert je meer op dan je hypotheek (deels) aflossen.

Je hebt het ook over 'ons', dus ik neem aan dat je samenwoont, en dus een vermogensgrens van €114.000 hebt. Daar kom je met 60k eigen geld over bij lange na niet aan. Dus je hoeft je geen zorgen te maken over vermogensbelasting.

Lang verhaal kort: zet je spaargeld op een leuke spaarrekening. Of investeer het op elke andere manier waarmee je meer dan 2,45% rendement behaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

...
mijn stelregel is: zolang de inflatie hoger is dan de lopende rente, is versneld aflossen kapitaalvernietiging en zal ik pas weer overwegen als de rentevast-periode is afgelopen (uitgaande van een renteverhoging tegen die tijd). Zodat de inflatie de schuld deels opeet en er vermogen vrij blijft voor investeringen die beter renderen dan de max spaarrente (bij Bunq?).

[ Voor 20% gewijzigd door JJ Le Funk op 07-08-2024 18:58 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:36
Het hoeft niet of of te zijn he, je kunt ook deels aflossen & deels opbouwen in wat voor fonds dan ook.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
Alle uitstekend besrgumenteerde reacties zijn allemaal nutteloos helaas. Want TS heeft geen zin om te reageren. Is om 13.28 nog online geweest, maar heeft niet de moeite genomen om te reageren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
Ik snap niet dat zoveel mensen nog steeds adviseren om te aflossen. Het geld zit vast in stenen, het groeit niet mee met de wereldeconomie en je kunt hogere rendementen halen op de markt. Ik woon in Zweden en hier lost niemand af op de hypotheek zodra de LTV >50% is (geen wettelijke verplichting zoals men dat in Nederland wel kent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-05 11:17
Ik heb vorig jaar een huis gekocht na een jaar huur. Dit kon ik zonder hypotheek doen.
Was ook wel verstandig gezien de rente overal rond de 4% was.

Maar met 2,3% op 140.000 euro - rente aftrek...
Misschien een klein deel ervan afbetalen gezien je boven 57.000 euro belasting mag betalen over je spaargeld.

Wat wel is, zonder hypotheek. Je voelt je vrij. Kan minder gaan werken de rest van je leven. Is ook lekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-05 11:17
Orangelights23 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:53:
Ik snap niet dat zoveel mensen nog steeds adviseren om te aflossen. Het geld zit vast in stenen, het groeit niet mee met de wereldeconomie en je kunt hogere rendementen halen op de markt. Ik woon in Zweden en hier lost niemand af op de hypotheek zodra de LTV >50% is (geen wettelijke verplichting zoals men dat in Nederland wel kent).
Niet helemaal mee eens. Het geld zit idd in stenen. Maar huizen worden alleen maar meer waard. Nadeel je kan niet meer bij je geld tot je het verkoopt.

En idd aandelen zou kunnen, maar ook dat is een risico. Daar kan je ook veel verliezen. En ik ken verhalen van mensen die veel verloren hebben. Nu gaat alles goed dus dan hoor je niemand klagen en hoor je alleen maar goede verhalen. Laat je niet gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Mastergo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Niet helemaal mee eens. Het geld zit idd in stenen. Maar huizen worden alleen maar meer waard. Nadeel je kan niet meer bij je geld tot je het verkoopt.

En idd aandelen zou kunnen, maar ook dat is een risico. Daar kan je ook veel verliezen. En ik ken verhalen van mensen die veel verloren hebben. Nu gaat alles goed dus dan hoor je niemand klagen en hoor je alleen maar goede verhalen. Laat je niet gek maken.
Kijkende naar Europa zijn vele stedelijke gebieden in landen al op hun toppunt qua prijsstijging. De verwachting is dat mijn huis ongeveer 1% in waarde zal stijgen in de komende 12 maanden. Nu is dat in mijn geval nog steeds meer dan een ruim netto jaarsalaris, maar dat zijn wel tekenen dat mensen niet zo zeer ‘moeten’ verhuizen. In Nederland is de prijs bijna verdubbeld in 8 jaar tijd. Het zou mij niets verbazen dat het ook weer eens zakt. Daarom geen gouden regel dat huisprijzen alleen maar stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 13:19
Orangelights23 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:33:
[...]

Kijkende naar Europa zijn vele stedelijke gebieden in landen al op hun toppunt qua prijsstijging. De verwachting is dat mijn huis ongeveer 1% in waarde zal stijgen in de komende 12 maanden. Nu is dat in mijn geval nog steeds meer dan een ruim netto jaarsalaris, maar dat zijn wel tekenen dat mensen niet zo zeer ‘moeten’ verhuizen. In Nederland is de prijs bijna verdubbeld in 8 jaar tijd. Het zou mij niets verbazen dat het ook weer eens zakt. Daarom geen gouden regel dat huisprijzen alleen maar stijgen.
Indien je een huis van + 3 miljoen (gezien je 1% van je huiswaarde als ruim netto jaarsalaris ziet) hebt is het niet zo gek dat de stijgingen lager zijn, maar ga je kijken naar het segment van rond de 400k dan is de verwachting een stuk hoger dan 1% stijging in 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

technopeuter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:05:
Gehyped door boeken en vrienden die hypotheekloos zijn ben ik het ook (bijna.) Het gevoel dat je vrij bent is mi onbeschrijfelijk en het geld helemaal waard. Gewoon de bende verhuren als ik wil en met de camper weg… het kan.
Het geld dat ik bespaar gaat indexfondsen in.
Ook net 5 maanden niet gewerkt: omdat het prima kan zo…
Het ging me niet alleen om het idee dat “een technopeuter geen schulden heeft” maar ook gewoon minder beweging op de rekening en minder administratie.
Schoner en simpel leven vind ik dat.

Als ik voorstel dat je met het geld van DUO moet gaan beleggen dan verklaart iedereen je voor gek. Hier mag het opeens wel, waar gaat dat dan mis?
Als ik 5 maanden niet wil werken heb ik daar geen afgeloste hypotheek voor nodig. Ik kan wel 2 jaar thuisblijven dan is er nog geen paniek.

Verhuren mag ik ook gewoon… minder werken ook geen probleem als ik dat zou willen…

Allemaal non argumenten dus. Versneld aflossen is alleen maar schuiven met geld. Totaal niet spannend. Ik kan die 140k beter in de toekomst aflossen want dan is het minder waard (inflatie).

Ja, je bespaart geld (rente) als je eerder aflost maar dat kun je compenseren met iets anders (nu zelfs gewoon spaarrente).

Aflossen is niet zo verstandig met de huidige spaarrente tarieven.

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 08-08-2024 07:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:47
FreakNL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Als ik 5 maanden niet wil werken heb ik daar geen afgeloste hypotheek voor nodig. Ik kan wel 2 jaar thuisblijven dan is er nog geen paniek.

Verhuren mag ik ook gewoon… minder werken ook geen probleem als ik dat zou willen…

Allemaal non argumenten dus. Versneld aflossen is alleen maar schuiven met geld. Totaal niet spannend. Ik kan die 140k beter in de toekomst aflossen want dan is het minder waard (inflatie).

Ja, je bespaart geld (rente) als je eerder aflost maar dat kun je compenseren met iets anders (nu zelfs gewoon spaarrente).

Aflossen is niet zo verstandig met de huidige spaarrente tarieven.
Puur cijfermatig gezien is aflossen waarschijnlijk niet het handigste.
Wat @technopeuter aangeeft is dat het een heerlijk gevoel en dat het het geld helemaal waard is.
Gevoel en harde cijfers gaan vaak slecht samen.
De waarde van het goede gevoel is niet echt te meten maar dat is het voor technopeuter waard. voor jou valt die waardering anders uit, misschien omdat je er meer cijfermatig naar kijkt, misschien vanwege een willekeurige andere reden. Ieder zo z'n overweging en juist verschillende zienswijzen zijn handig voor de TS om te bepalen wat hem het meeste waard is.

Overigens zou ik ook niet aflossen, mijn voorkeur gaat uit naar het financieel gunstige scenario ipv het gunstige gevoel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• purgie
Goedemorgen allemaal, heel erg bedankt voor jullie adviezen, het duizelt mij wel een beetje. En dat ik niet reageer is wel waar. Was het vorige topic vergeten en had wat persoonlijke misere. Ook werk ik 40 uur en heb niet altijd tijd om snel te reageren..

Nog wat extra info, ik heb nog een schuld op mijn hypotheek van rond de 140k. En de huizen gaan op dit moment weg voor 450k. Onderwater sta ik dus niet. Ik ben een annuiteiten hypotheek, die waren volgens mij toen ik het afsloot 10 jaar geleden verplicht..

Verhuisplannen heb ik misschien omdat ik hier recht onder de startbaan van Schiphol zit maar ik lastig weg kan omdat ik voor mijn zus zorg. Zij woont vlakbij in een Woonvoorziening omdat zij geestelijk beperkt is. Ik ben haar mentor en financieel bewindvoerder nu mijn ouders niet meer leven.

Ik heb een normaal salaris van ongeveer 4000 in de maand (bruto) als software developer.

Sinds mijn relatie uit is ben ik er achter gekomen dat alleen reizen echt wel leuk is. Dus misschien moet ik daar mijn geld aan spenderen.

En ik denk dat ik een groot deel van mijn geld misschien maar op een Deposito rekening moet gaan zetten. Ik denk gewoon maar bij mijn eigen bank. (ASN, 2.75% rente). Maar misschien is een buitenlandse bank ook een optie. Vind dit wel wat 'eng' maar misschien zijn die zorgen onterecht.. Beleggen heb ik geen verstand van..

[ Voor 11% gewijzigd door purgie op 08-08-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:47:
Het hoeft niet of of te zijn he, je kunt ook deels aflossen & deels opbouwen in wat voor fonds dan ook.
Iedereen mag doen wat 'ie zelf wilt met z'n eigen geld, en als je gelukkiger wordt van een lagere hypotheek, vooral doen.

Dat verandert echter niks aan het feit dat als je hypotheekrente minder kost dan je spaarrente oplevert, het financieel gezien slimmer is om niet af te lossen :)

En soms is het dus ook beter om niet al teveel naar je gevoel te luisteren, want daar kan je later spijt van krijgen. Zo heb ik een paar jaar geleden een aardig deel van m'n hypotheek afgelost, toen spaarrentes op 0% stonden bij Nederlandse banken, en daar had ik achteraf gezien toch beter even mee gewacht.
t14wo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:19:
Alle uitstekend besrgumenteerde reacties zijn allemaal nutteloos helaas. Want TS heeft geen zin om te reageren. Is om 13.28 nog online geweest, maar heeft niet de moeite genomen om te reageren.
TS heeft inmiddels gereageerd, maar dat alle reacties hier nutteloos zouden zijn als dat niet was gebeurd is onzin. Ook als iemand niet reageert kan diegene er baat bij hebben gehad, en zo niet TS, dan wel andere mensen.
purgie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:09:

En ik denk dat ik een groot deel van mijn geld misschien maar op een Deposito rekening moet gaan zetten. Ik denk gewoon maar bij mijn eigen bank. (ASN, 2.75% rente). Maar misschien is een buitenlandse bank ook een optie. Vind dit wel wat 'eng' maar misschien zijn die zorgen onterecht.. Beleggen heb ik geen verstand van..
Een buitenlandse bank is niet veel enger dan een Nederlandse bank, die kunnen net zo goed omvallen. Zolang je het bij banken houdt die onder het Europese stelsel vallen en er niet meer dan 100k op zet, zal het allemaal wel loslopen.

En anders spreid je je spaargeld een beetje. Bijvoorbeeld 50% op een buitenlandse rekening met meer dan 3% rente, en 50% op een Nederlandse rekening (Santander is bijvoorbeeld 3,35% vrij opneembaar, stuk interessanter dan een ASN Deposito van een jaar voor minder rente).

[ Voor 52% gewijzigd door Hahn op 08-08-2024 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• purgie
Ik heb er zeker baat bij alleen zijn het zoveel reacties dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik moet alles lezen en daarop mijn eigen beslissingen bepalen. En dat is een flinke klus. De een zegt dit, de andere komt met een tegenargument.. Op zicht super interessant maar lastig om daarin mijn eigen koers te bepalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
purgie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:46:
Ik heb er zeker baat bij alleen zijn het zoveel reacties dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik moet alles lezen en daarop mijn eigen beslissingen bepalen. En dat is een flinke klus. De een zegt dit, de andere komt met een tegenargument.. Op zicht super interessant maar lastig om daarin mijn eigen koers te bepalen...
Tip voor een volgende keer: je mag ook prima even aangeven dat je later zult reageren / druk bent / whatever. Kost je misschien een minuutje.

En je hoeft niet op alles en iedereen te reageren. Reageren is sowieso niet verplicht, ondanks dat sommige mensen hier dat wel lijken te denken/vinden, maar het is natuurlijk wel zo aardig en netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Laatst online: 09-05 08:00
Orangelights23 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:53:
Ik neem aan dat je een aflossingsvrije hypotheek hebt en dat al je geld op de beurs wordt belegd. Een lening is een risico.

Of je dat risico wilt lopen is een persoonlijke keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin3punt0 op 08-08-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

purgie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:09:
..
Buitenlands vind ik ook eng. Alhoewel dat echt gevoel is (en nergens op slaat)...

Alsnog zou ik je wel willen aanraden om er een avondje aan te besteden. Centraal beheer geeft 3% op 3 jaar vast, dat is toch 125,- meer op jaarbasis tov ASN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Even een quote van mijzelf uit je andere, gesloten, topic.

Er zijn verschillende invalshoeken:

Financieel
Kun je significant meer krijgen op een spaarrekening (rekeninghoudend met vermogensbelasting) dan je netto rentelast (dus na HRA) op je huis, dan maakt niet aflossen dat je kunt verdienen aan je huis.

Praktisch
Als je de komende jaren een grote uitgave wil gaan doen is aflossen niet handig. Als je dat niet in de planning hebt staan is aflossen minder een probleem, want je spaargeld vult zich dan toch snel weer doordat je geen rente en aflossing meer betaalt. Ook als je een ander huis gaat kopen binnen afzienbare tijd dan is aflossen niet handig. Je verliest dan immers flexibiliteit.

Emotioneel
Als je het fijn vind je schuld weg te werken omdat dit je bijvoorbeeld een gevoel van vrijheid geeft, dan is aflossen een aantrekkelijke optie.

Kanttekeningen
Je hoeft uiteraard ook besluiten een deel af te lossen. Daarnaast is het belangrijk hoe lang je rentevaste periode nog is. Want als die volgend jaar afloopt en je moet dan tegen de 4%voor je hypotheek betalen, dan wordt de rekensom heel anders uiteraard dan als dat nog 10 jaar loopt.

[ Voor 0% gewijzigd door Roenie op 08-08-2024 15:50 . Reden: Woordje vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Roenie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:54:

Financieel
Kun je significant meer krijgen op een spaarrekening (rekeninghoudend met vermogensbelasting) dan je netto rentelast (dus na HRA) op je huis, dan maakt aflossen dat je kunt verdienen aan je huis.
Volgens mij staat hier het omgekeerde van wat je eigenlijk probeert te zeggen (lees: ik denk dat je niet aflossen bedoelt).

En wat is 'significant meer'? Met 0,1% meer spaarrente dan hypotheekrente verdien je er ook al aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Volgens mij staat hier het omgekeerde van wat je eigenlijk probeert te zeggen (lees: ik denk dat je niet aflossen bedoelt).

En wat is 'significant meer'? Met 0,1% meer spaarrente dan hypotheekrente verdien je er ook al aan ;)
Aangepast :)

Significant is voor iedereen anders afhankelijk van de persoonlijke situatie lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purgie
Ik heb een spaarrekening geopend bij Santander, ging redelijk gemakkelijk. 3.35% rente. Niet verkeerd..

Ik heb besloten een beetje af te lossen. Weet alleen nog niet hoeveel. Voor wie zou ik moeten aflossen. Misschien kan ik ooit de overwaarde van mijn huis 'opeten' als ik met pensioen ga. (En er nog overwaarde is)

Bedankt voor de informatie allemaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
purgie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:42:
Ik heb een spaarrekening geopend bij Santander, ging redelijk gemakkelijk. 3.35% rente. Niet verkeerd..

Ik heb besloten een beetje af te lossen. Weet alleen nog niet hoeveel. Voor wie zou ik moeten aflossen. Misschien kan ik ooit de overwaarde van mijn huis 'opeten' als ik met pensioen ga. (En er nog overwaarde is)

Overwaarde opeten betekent simpelweg een hypotheek nemen. Waarom zou je dan nu aflossen gezien de rentestand van hypotheek en spaarrekening als de kans groot is dat je dat wil doen?

Hoe lang staat je rente nog vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
purgie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:42:

Om het even in perspectief te zetten, met de 3,35% bij Santander die je nu krijgt: voor elke €10.000 die je aan je huis aflost gooi je €190* aan winst van rente weg, per jaar.

* Als je boven de vermogensgrens zit, dan loopt dit terug tot €90 winst van rente per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purgie
Ik snap het ff niet maar misschien weet een van jullie dit. Ik heb een spaarrekening bij Santander afgesloten. Ging op zich makkelijk maar de enige beveiliging is een gebruikersnaam en wachtwoord. Daar ga ik echt geen spaargeld neerzetten. Mij te onveilig.. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 19:18

tuinïnen

Eventus stultorum magister

purgie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:40:
Ik snap het ff niet maar misschien weet een van jullie dit. Ik heb een spaarrekening bij Santander afgesloten. Ging op zich makkelijk maar de enige beveiliging is een gebruikersnaam en wachtwoord. Daar ga ik echt geen spaargeld neerzetten. Mij te onveilig.. Of zie ik iets over het hoofd?
Waarschijnlijk een unieke tegenrekening zodat het alleen van en naar jouw betaalrekening kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Laatst online: 23:45
En het wijzigen van je tegenrekening gaat wel middels 2FA.
Ze kunnen dus niet bij je spaargeld ook al weten ze je wachtwoord te achterhalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MercedesCLS
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
De situatie is voor iedereen anders.

Wij hebben heel veel extra afgelost de afgelopen jaren. Uiteraard hebben we ook een berekening gemaakt, en in theorie hou je onderaan de streep meer als je dat niet doet en het geld belegt, achteraf gezien helemaal als je kijkt naar de afgelopen jaren. Rationeel/theoretisch gezien is het (vaak) beter om niet af te lossen.

Wij zouden echter nooit zo'n groot bedrag in beleggingen hebben gestopt. Het extra aflossen bespaart ons langjarig met 100% zekerheid veel euro's aan hypotheekrente per jaar. We hoeven er nu ook niet naar om te kijken. De vraag is maar of de spaarrente zo 'hoog' blijft. Je moet er mee bezig blijven. Wat we nu veel meer overhouden in de maand kunnen we alsnog zonder zorgen beleggen en sparen. Dit gevoel is ons veel waard.
Pagina: 1 2 Laatste