superkoex9 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:43:
[...]
Wat mij betreft ben je veel te stellig.
TS geeft aan dat hij 2% rente heeft. Eventuele HRA eraf maakt minder dan 1,5% rente. Zonder veel zoeken kan je 3% rente ontvangen op je spaargeld. Deposito voor 3 jaar op 3,6% Gaat nog een beetje vermogensrendementheffing af maar bij spaargeld boven de 100K is dat ongeveer 0,4%. Door gewoon te sparen houd je dus ongeveer 1%-1,5% van het bedrag per jaar meer over dan met aflossen. (als het volledige bedrag boven de vrijstelling voor spaargeld á 100K zit).
Stel dat je netto 1%-1,5% overhoudt. Dat is op dit bedrag 1600 tot 2400 euro. Zeg maar rond de 2000 euro per jaar. Op een bedrag van 160.000 euro is dat niet veel.
Als je zou aflossen, bespaar je 1,5% en dat is dan 2400 euro per jaar.
Met andere woorden, sparen of aflossen, het levert weinig tot geen extra's op.
Het maakt ook niet uit of je geld in de stenen vast zitten of in jarenlange deposito.
Het is ook wel logisch dat hypotheek <> sparen gelijk opgaat. Die rentes ontlopen elkaar niet veel. En je krijgt dan HRA en betaalt vermogensbelasting. Alles heft elkaar op.
Als je zou investeren in aandelen kun je rekenen met >6% rendement. Met risico uiteraard. Dat is meer voor als je op lange termijn rijker wil proberen te worden.
Zelf zou ik van alles een beetje doen:
- hypotheek (deels) aflossen.
- investeren in zonnepanelen/verbouwing/enz.
- investeren in aandelen met een deel van het geld.
- een deel op depositosparen (dat doe ik zelf niet)
Welke verhoudingen, dat is aan iedereen zelf.
Ik heb zelf relatief veel in de stenen gestopt en daarnaast maandelijkse aankoop van aandelen.