Zekerheid en gevoelens zijn natuurlijk niet in geld uit te drukken, maar feitelijk gezien heeft het aflossen de afgelopen jaren je minimaal 20% gekost, en als je net na de corona-crash had gaan beleggen bijna 200%.MercedesCLS schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:52:
De situatie is voor iedereen anders.
Wij hebben heel veel extra afgelost de afgelopen jaren. Uiteraard hebben we ook een berekening gemaakt, en in theorie hou je onderaan de streep meer als je dat niet doet en het geld belegt, achteraf gezien helemaal als je kijkt naar de afgelopen jaren. Rationeel/theoretisch gezien is het (vaak) beter om niet af te lossen.
Wij zouden echter nooit zo'n groot bedrag in beleggingen hebben gestopt. Het extra aflossen bespaart ons langjarig met 100% zekerheid veel euro's aan hypotheekrente per jaar. We hoeven er nu ook niet naar om te kijken. De vraag is maar of de spaarrente zo 'hoog' blijft. Je moet er mee bezig blijven. Wat we nu veel meer overhouden in de maand kunnen we alsnog zonder zorgen beleggen en sparen. Dit gevoel is ons veel waard.
Zelf heb ik de overwaarde van mijn vorige huis belegd in plaats van in ons nieuwe huis gestoken, enerzijds omdat ons huis dan nu daadwerkelijk 50-50 van ons beide is, anderzijds met de hoop op wat er is gebeurd op de markt.
Achteraf is het dan altijd makkelijk praten, maar met geld wat ik vandaag niet heb en eigenlijk ook niet nodig heb, zou ik (en heb ik dan ook gedaan) best een risico durven nemen. Met een 10% gemiddeld rendement voor de S&P500 over de afgelopen tig jaar ga je dan een stuk harder dan met 3,3%. Na 10 jaar zit je met 140k start en 10% op 363.000 euro en met 3,3% op 193.000 euro.
Omdat TS geen kaas heeft gegeten van beleggen zou ik dat niet zelf zomaar gaan doen uiteraard, maar wel meenemen in de overweging.
Dat gevoel is je blijkbaar (om met de cijfers van TS te rekenen) 170k waard de komende 10 jaar. Dat zijn 4,5 netto jaarlonen..Wat we nu veel meer overhouden in de maand kunnen we alsnog zonder zorgen beleggen en sparen. Dit gevoel is ons veel waard.
[ Voor 6% gewijzigd door Thomas18GT op 13-08-2024 11:21 ]