Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• chrpmm
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:24
Inwoners van BE hebben ook een nieuwe IBAN gekregen. Het is nog steeds de Duitse variant maar nu echt van TR ipv de partnerbank. De limiet van 50K voor het ontvangen van rente is weg en er wordt nog steeds gewerkt met een tegenrekening die op dezelfde naam moet staan. De overschrijvingen gaan nu ook echt instant.
Naar mijn gevoel zijn we beteraf dan de NL residents.

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-11 22:02
@RoRoNL daarom vind ik deze fora ook zo waardevol. Google geeft tegenwoordig vaak AI antwoorden, deze ook. Zo zie je maar dat dit soms niet correct is. Hartelijk dank voor het antwoord.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
kbus schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb sinds kort een rekening bij Trade Republic en daar zit een virtuele VISA debit kaart bij. Ik lees hier dat je in de winkels met deze virtuele kaart kunt betalen. Ik had aan google gevraag of je ermee kunt betalen in winkels, toen kwam het antwoord dat dat niet kon en je dan een fysieke kaart aan moet vragen.
Maar hier zitten allemaal ervaringsdeskundigen, vandaar mijn vraag.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Wij boeken zelfs hotels ermee, eigenlijk alles waar onze NL bankpas niet werkt, werkt wel met TR Visa.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Doen ze niet mee aan VoP, naam-IBAN check?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:02

Dido

heforshe

Bschnitz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:31:
Wij boeken zelfs hotels ermee, eigenlijk alles waar onze NL bankpas niet werkt, werkt wel met TR Visa.
offtopic:
Goed kans dat dat tegenwoordig ook wel werkt met je normale bankpas, tenzij je nog met zo'n oud maestro ding zit opgescheept - maestro-passen worden vervangen door MC/Visa debit-cards, die veel breder online inzetbaar zijn.

Wat betekent mijn avatar?

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
rindertb schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:16:
Doen ze niet mee aan VoP, naam-IBAN check?
Nog niet, dit komt er wel aan uiteraard.

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-11 18:13

rokl

test

Weet iemand wanneer TR met IDEAL kan worden gebruikt?

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
rokl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:17:
Weet iemand wanneer TR met IDEAL kan worden gebruikt?
Ik heb nog geen plannen gehoord / aankondigingen gelezen

• GKenzovoort
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-11 16:54
Sinds vandaag krijg ik mail en reclame in de app ook over de nieuwe vaste rente / fixed interest categorie.
Vandaag introduceren we de volgende beleggingscategorie - Vaste Rente.
- Verdien 1-3 % meer rente dan op je gewone spaarrekening.
- Kies de looptijd. Zet de rente voor jaren vast.
- Blijf flexibel. Haal geld eerder terug als je het nodig hebt.
Ik heb ernaar gekeken maar snap er eerlijk gezegt niet heel veel van. Meer rente dan de gewone spaarrekening (2%) klinkt natuurlijk mooi maar wat is het risico profiel? Is het gegarandeerde rente? Of zijn dit obligaties ofzo? Of een deposito spaarrekening?
Is er iemand die er verstand van heeft die het wel begrijpt en mij kan uitleggen waarom dit wel of niet een goed idee is om er geld in te stoppen?

• chrpmm
GKenzovoort schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:22:
Sinds vandaag krijg ik mail en reclame in de app ook over de nieuwe vaste rente / fixed interest categorie.

[...]

Ik heb ernaar gekeken maar snap er eerlijk gezegt niet heel veel van. Meer rente dan de gewone spaarrekening (2%) klinkt natuurlijk mooi maar wat is het risico profiel? Is het gegarandeerde rente? Of zijn dit obligaties ofzo? Of een deposito spaarrekening?
Is er iemand die er verstand van heeft die het wel begrijpt en mij kan uitleggen waarom dit wel of niet een goed idee is om er geld in te stoppen?
Het zijn termijnrekeningen (je krijgt iets meer rente als je je geld een bepaalde tijd vastzet en een boete als je vroegtijdig uitstapt)

Het is een goed idee als je je geld met 100% zekerheid een bepaalde tijd kan missen en geen risico wilt lopen op het kapitaalbedrag.

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:08
Voor de Nederlandse belastingdienst vallen alle 3 de categorieën voor box3 onder beleggingen (dus hoog fictief rendement). Dus alleen interessant als je nog binnen je box3 vrijstelling zit qua vermogen. De fixed interest opties vallen daarnaast ook buiten het deposito garantie stelsel.

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:17

[...]

Ik heb die email vorige week gehad, wat mij bijstaat is dat het niet echt loont want voor 1 jaar vastzetten krijg je 2,1 % rente tegenover 2% wat je nu krijgt bij je vrije opname.

• chrpmm
xxaixx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:08:
Voor de Nederlandse belastingdienst vallen alle 3 de categorieën voor box3 onder beleggingen (dus hoog fictief rendement). Dus alleen interessant als je nog binnen je box3 vrijstelling zit qua vermogen. De fixed interest opties vallen daarnaast ook buiten het deposito garantie stelsel.
Ben je zeker? In BE zijn dit (niet-gereglementeerde) spaarrekeningen.
Die vallen volgens mij wel onder het deposito garantie stelsel. Dit is Europese wetgeving en is dus ook van toepassing in NL en DE.
Het fixed interest aanbod is wel tweedelig bij TR. Je hebt de termijnrekeningen en de obligaties. Obligaties vallen idd niet onder het deposito garantie stelsel.

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:08
Klik maar eens door bij een product bij fixed interest en dan meer info, je ziet dan dat bijvoorbeeld iShares er achter zit en dat je geld in een mandje wordt gestoken.

• chrpmm
Nu zie ik het ook en die dingen hebben een ISIN code.... het zijn dus gewoon fondsen (geldmarkt) met TER kosten die voorgesteld worden als termijnrekeningen want ze beloven vaste rente.
Niet erg netjes van TR dit...

@GKenzovoort negeer mijn antwoord op jouw post maar aub. daar klopt dus niets van :-(

• GKenzovoort
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-11 16:54
Ok, bedankt voor alle reacties. Dus als ik het goed begrijp valt het toch onder beleggen en is het geen spaarproduct. In dat geval vind ik het niet interessant aangezien ik dan beter gewoon het geld kan beleggen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik denk dat het ook wijs is om bij 'Trade' in TradeRepublic er standaard vanuit te gaan dat ze meer en meer richting beleggings- en geldmarktfondsen gaan en niet miraculeus goed renderende spaarproducten proberen te slijten.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-11 21:18
Wel ironisch dit toch, door hun eigen aanbod van gewoon de ECB depositorente uit te betalen op het kassaldo, concurreren ze hun nieuwste aanbod om je geld te beleggen in geldmarktfondsen weg :+

Maar leuk dat ze met nieuw aanbod en functionaliteiten komen, laat ze dat vooral doen.
Er moeten genoeg mensen hieraan deelnemen, anders kan die hoge rente, cashback en gratis beleggen ook niet op de langere termijn blijven bestaan.

In vino veritas, in aqua sanitas

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:01

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor zover ik zie is het vooral marketing en zijn het simpelweg min of meer bonds in een ander jasje (en zo zal de belastingdienst het ook zien). Kortom als je interesse hebt, dan beter gewoon goed kijken naar bonds met goede voorwaarden/rendementen ipv hier fixed in te blijven.

Of zie ik het verkeerd?

youtube.com/@hisrep

• JohanNL
DeNachtwacht schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:19:
Voor zover ik zie is het vooral marketing en zijn het simpelweg min of meer bonds in een ander jasje (en zo zal de belastingdienst het ook zien). Kortom als je interesse hebt, dan beter gewoon goed kijken naar bonds met goede voorwaarden/rendementen ipv hier fixed in te blijven.

Of zie ik het verkeerd?
Ja, maar de belastingdienst komt echter al je rendement - als die er al is - met het huidige systeem weer wegsnoepen, dus totaal niet interessant.
Die obligaties met goede voorwaarden/rendementen zijn vooral in de praktijk opties die extra risico's met zich meebrengen.
Het idee van TR is dan natuurlijk dat je moet gaan handelen op hun platform en ze hier wat aan kunnen verdienen.

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-11 20:47

[...]

Je belegt in obligaties. Als je de termijn uitzit dan is het een gegarandeerde redement, maar als je eerder wilt liquideren, dan krijg je de marktwaarde op basis van de huidige rente.

Als de rente daalt, dan is het meer waard en heb je koerswinst. Als de rente stijgt, dan daalt de waarde en heb je koersverlies.

Met deze constructies zijn kleine banken in de VS in de problemen gekomen.

Als je de rit kan uitzitten dan is het een gegarandeerd rendement.

Hoe hoger de rente, deste hoger ook het debiteurenrisico. Je hebt geen garantie zoals spaarrekeningen.

Ik ben bang dat er ongelukken kunnen gebeuren. Ze hebben wat films gemaakt om op de risico's te wijzen, maar ik heb mijn bedenkingen of iedereen het zal begrijpen.

Voordeel is wel dat ze obligaties zeer toegankelijk maken, als je weet welke risico's je loopt en die wilt nemen.

Verder valt het onder overig dus hoog VRH tarief.

• Sandernochill
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-11 15:33
Hoe kan ik op desktop in de web versie een uitdraai krijgen van een bepaalde periode?
In de mobiele app kan dit, maar in desktop browser lijkt deze optie te ontbreken? Dat is toch bijna ondenkbaar?

Heeft tevens iemand ervaring hoe ik deze uitdraai dan kan omzetten naar een .csv? Ik zag via google aan het e.e.a. aan githubs en appjes die gebruikers zelf hebben gemaakt, maar dat werkte vooralsnog niet met mijn 'nederlandse' posten overzicht.

• Locolau
  • Laatst online: 08-11 14:58
Sandernochill schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:33:
Hoe kan ik op desktop in de web versie een uitdraai krijgen van een bepaalde periode?
In de mobiele app kan dit, maar in desktop browser lijkt deze optie te ontbreken? Dat is toch bijna ondenkbaar?

Heeft tevens iemand ervaring hoe ik deze uitdraai dan kan omzetten naar een .csv? Ik zag via google aan het e.e.a. aan githubs en appjes die gebruikers zelf hebben gemaakt, maar dat werkte vooralsnog niet met mijn 'nederlandse' posten overzicht.
Dit gebruik ik:
https://kontoauszug.jonathanpagel.com/#csv-export

• Sandernochill
Deze had ik ook gevonden, als ik mijn 'rekeningoverzicht.pdf' dan upload die ik vanuit de mobile app haal, krijg ik "Er zijn geen transacties gevonden. Controleer de PDF."

• rokl

rokl

test

Heeft iemand ook ervaringen met afgewezen transacties (debit) omdat de zender alleen mijn eerste voornaam plus achternaam gebruikte i.p.v. alle drie voornamen plus achternaam zoals in mijn passport vermeld? Vreemd genoed werd een eerdere transactie van dezelfde zender geaccepteerd, maar de meest recente niet meer. Ik gebruik nooit mijn tweede en derde voornaam, altijd alleen mijn eerste. Bij alle overige banken waarmee ik samenwerk is dat tot op heden nooit een issue geweest. Meerdere pogingen gedaan om van de klantenservice van TR een antwoord te krijgen, maar ze gaan helemaal niet in op mijn vraag en zeggen altijd dat de zender alle drie voornamen plus achternaam moet gebruiken voor het overboeken.

• rindertb
  • Nu online
rokl schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:42: … van de klantenservice van TR een antwoord te krijgen, maar ze gaan helemaal niet in op mijn vraag en zeggen altijd dat de zender alle drie voornamen plus achternaam moet gebruiken voor het overboeken.
Ik heb ook een bizarre chat met hen lopen. Waarbij ze wel steeds reageren maar niet ingaan op mijn simpele vraag. Ze zeggen geen bot te zijn :)

Inhoudelijk gezien is wat TR hier doet opmerkelijk. Volgens mij is de regel dat een overboeking naar een geldige IBAN gewoon uitgevoerd wordt. Ook VoP, die bij TR ontbreekt, waarschuwt, maar weerhoudt niet.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03
rokl schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:42:
Heeft iemand ook ervaringen met afgewezen transacties (debit) omdat de zender alleen mijn eerste voornaam plus achternaam gebruikte i.p.v. alle drie voornamen plus achternaam zoals in mijn passport vermeld? Vreemd genoed werd een eerdere transactie van dezelfde zender geaccepteerd, maar de meest recente niet meer. Ik gebruik nooit mijn tweede en derde voornaam, altijd alleen mijn eerste. Bij alle overige banken waarmee ik samenwerk is dat tot op heden nooit een issue geweest. Meerdere pogingen gedaan om van de klantenservice van TR een antwoord te krijgen, maar ze gaan helemaal niet in op mijn vraag en zeggen altijd dat de zender alle drie voornamen plus achternaam moet gebruiken voor het overboeken.
Overmaken naar TR (met 2 voornamen) geeft bij de naam check bij de verzendende bank de vraag of het niet '1e voornaam 2e voornaam achternaam' moet zijn, als je als naam alleen '1e voornaam achternaam' gebruikt.
Dit is slechts een waarschuwing en de overboeking zou gewoon door moeten komen, want is alleen gebaseerd op de IBAN.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Ik zou bij de support niet beginnen over de naam, maar gewoon vragen of ze kunnen nagaan waarom de transactie niet is bijgeschreven. gebruik hier eventueel extra referentie nrs etc vanuit de verzendende bank bij.

• rokl

rokl

test

Wally2002 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Overmaken naar TR (met 2 voornamen) geeft bij de naam check bij de verzendende bank de vraag of het niet '1e voornaam 2e voornaam achternaam' moet zijn, als je als naam alleen '1e voornaam achternaam' gebruikt.
Dit is slechts een waarschuwing en de overboeking zou gewoon door moeten komen, want is alleen gebaseerd op de IBAN.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Ik zou bij de support niet beginnen over de naam, maar gewoon vragen of ze kunnen nagaan waarom de transactie niet is bijgeschreven. gebruik hier eventueel extra referentie nrs etc vanuit de verzendende bank bij.
Heb ik al gedaan, zelfs meerdere keren. Krijg steeds hetzelfde antwoord: de verzendende bank gebruikt een naam die niet overeen komt met de naam die bij TR bekend staat (d.w.z. de volledige naam in mijn passport): de verzendende bank gebruikte voornaam 1 + achternaam; bij TR sta ik bekend als voornaam 1, voornaam 2, voornaam 3 + achternaam

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:26
rokl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:23:

Heb ik al gedaan, zelfs meerdere keren. Krijg steeds hetzelfde antwoord: de verzendende bank gebruikt een naam die niet overeen komt met de naam die bij TR bekend staat (d.w.z. de volledige naam in mijn passport): de verzendende bank gebruikte voornaam 1 + achternaam; bij TR sta ik bekend als voornaam 1, voornaam 2, voornaam 3 + achternaam
Heb je nog een andere tegenrekening en waar de tenaamstelling wel past bij die van TR ?
Ja, dan zou ik die gebruiken om te storten.
Nee, dan zou ik de tenaamstelling bij TR proberen te wijzigen.

• Wally2002
[...]

Vermoedelijk heb je dit wel gedaan maar nog even Checkvraag: je bent wel overgestapt naar de TR betaalrekening?

Edit: ter verduidelijking: je zou dan ook betalingen van derden moeten kunnen ontvangen, en daar is natuurlijk helemaal geen match met de naam.

[ Voor 11% gewijzigd door Wally2002 op 19-10-2025 14:13 ]

• W1ck1e
Wally2002 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:11:

Vermoedelijk heb je dit wel gedaan maar nog even Checkvraag: je bent wel overgestapt naar de TR betaalrekening?

Edit: ter verduidelijking: je zou dan ook betalingen van derden moeten kunnen ontvangen, en daar is natuurlijk helemaal geen match met de naam.
Ik denk dat jij op het goede spoor zit.
Met het NL IBAN kan het geld in principe overal vandaan komen en naartoe gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 19-10-2025 14:28 ]

• rindertb
  • Nu online
[...] Heb ik al gedaan, zelfs meerdere keren. Krijg steeds hetzelfde antwoord: de verzendende bank gebruikt een naam die niet overeen komt met de naam die bij TR bekend staat (d.w.z. de volledige naam in mijn passport): de verzendende bank gebruikte voornaam 1 + achternaam; bij TR sta ik bekend als voornaam 1, voornaam 2, voornaam 3 + achternaam
Mijn beide Nederlandse grootbanken gebruiken alleen mijn voorletter in de tenaamstelling. De ING zelfs met de aanduiding Hr ervoor. TR mijn voornaam voluit. TR doet bij mij niet moeilijk hierover. Anderzijds kan ik me niet voorstellen dat een bank niet AL je voornamen meeneemt in je tenaamstelling maar ook niet dat er een bank bestaat die ze allemaal volledig meeneemt. Wat ik wil zeggen is dat ik zou begrijpen dat TR al je voorletters terug wil zien.

Blijft staan dat op een betaalrekening betalingen ongeacht de tenaamstelling geaccepteerd zouden moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door rindertb op 19-10-2025 14:35 ]

• rokl

rokl

test

Wally2002 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

Ja zeker. Heb TR de laatste weken gebruikt als betaalrekening inkl salaris enz.

• rokl

rokl

test

rindertb schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Mijn beide Nederlandse grootbanken gebruiken alleen mijn voorletter in de tenaamstelling. De ING zelfs met de aanduiding Hr ervoor. TR mijn voornaam voluit. TR doet bij mij niet moeilijk hierover. Anderzijds kan ik me niet voorstellen dat een bank niet AL je voornamen meeneemt in je tenaamstelling maar ook niet dat er een bank bestaat die ze allemaal volledig meeneemt. Wat ik wil zeggen is dat ik zou begrijpen dat TR al je voorletters terug wil zien.

Blijft staan dat op een betaalrekening betalingen ongeacht de tenaamstelling geaccepteerd zouden moeten worden.
Inderdaag TR wil al mijn voornamen zien, alhoewel, zoals ik al eerder aangaf, ze dat niet consistent doen. Een eerdere overboeking van dezelfde verzendende bank hadden ze geaccepteerd.

• rindertb
  • Nu online
rokl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:28:
[...] Inderdaag TR wil al mijn voornamen zien, alhoewel, … ze dat niet consistent doen. …
TR gedraagt zich nog niet als een bank. De absurde chat die ik met hen heb over de ontbrekende VoP laat dit ook zien.

• Wally2002
rokl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Inderdaag TR wil al mijn voornamen zien, alhoewel, zoals ik al eerder aangaf, ze dat niet consistent doen. Een eerdere overboeking van dezelfde verzendende bank hadden ze geaccepteerd.
De afgelopen dagen merk ik zelf dat overboekingen niet altijd instant aankwamen bij TR en ook bij overboeken vanaf TR. Mogelijk dat er een probleem is bij de clearing en een transactie ergens is blijven hangen.

Ander optie is dat de transactie eruit is gepikt i.v.m. mogelijk fraude of witwassen.

• Tha_TiCK
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-10 09:39
Ik heb ook met TR gestoeid, maar dan juist omdat ik geen overboekingen wil doen met mijn officiële (doop) namen. In de chat gaf men aan dat de naam niet gewijzigd kan worden naar initialen, omdat ze precies overeen moet komen met het ID bewijs / paspoort. TR heeft nog wel wat stappen te zetten voordat ik mijn inkomen hier naartoe laat boeken..

• rokl

rokl

test

Tha_TiCK schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:37:
Ik heb ook met TR gestoeid, maar dan juist omdat ik geen overboekingen wil doen met mijn officiële (doop) namen. In de chat gaf men aan dat de naam niet gewijzigd kan worden naar initialen, omdat ze precies overeen moet komen met het ID bewijs / paspoort. TR heeft nog wel wat stappen te zetten voordat ik mijn inkomen hier naartoe laat boeken..
Mee eens. Daarom laat ik nu mijn salaris weer naar mijn oude ABN-AMRO rekening overmaken.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Ik snap even de discussie mbt naamgeving niet. Sinds er NL IBANs zijn en je van iedere rekening kunt overmaken, is dat toch geen issue meer?

• JohanNL
stefxx schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:55:
Ik snap even de discussie mbt naamgeving niet. Sinds er NL IBANs zijn en je van iedere rekening kunt overmaken, is dat toch geen issue meer?
Voor het aanmeldproces nog wel

• stefxx
  • Nu online
JohanNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:00:
[...]
Voor het aanmeldproces nog wel
Ik heb vorige week nog een rekening geopend voor een familie lid, gewoon ID en gezicht scannen, klaar.

• W1ck1e
Volgens mij lukt het @rokl zelf of anderen niet om geld over te maken naar diens rekening. Anderen gebruiken blijkbaar? niet de juiste naam van de ontvanger bij het overmaken.

• rokl

rokl

test

stefxx schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:55:
Dan ben ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. Een voorbeeld: je hebt drie voornamen in je passport staan, bijv. Noah, Luca, Adam en je achternaam is Jansen. Iemand met een rekening bij de ABN-AMRO maakt een bedrag over naar je rekening bij TR. Hij gebruikt als je naam Noah Jansen. Op je TR rekening komt dus een bedrag binnen voor Noah Jansen, maar TR wijst de overboeking af omdat de naam Noah Jansen niet overeenkomt met de naam in je passport (die is Noah Luca Adam Jansen). Althans, eerdere overboekingen in het verleden aan Noah Jansen werden door TR wel geaccepteerd, maar de laatste niet.

Nu probeer ik al twee weken van TR te horen waarom eerdere overboekingen wel werden geaccepteerd maar de laatste niet. Ik krijg gewoon geen antwoord van TR op deze simple vraag. Hier het laatste antwoord van TR:

"Hello xxx, I apologize for the inconvencience. In certain cases, transactions may be declined when they do notmeet specific regulatory or internal criteria that financial institutions are obliged to follow. Please not that these measures are in place to ensure complicance with applicable standards and to maintain the overall integrity of payment processes. We understand this may cause inconvenience and sincerely appreciate your understanding. You may wish to review the transaction details and, if appropriate, attempt the payment again or consider an alternative method."

Soms heb ik het gevoel dat het antwoord door AI is gegenereerd. Bijvoorbeeld blijkt uit het antwoord dat ze aannemen dat ik een transactie van mijn TR rekening naar een andere rekening heb geinitieerd met een onvolledige naam van de ontvanger. Dat is niet zo. Bovendien vraag ik me af of in mijn geval voor TR ueberhaupt iets te controleren valt. Immers ontvang ik geld op mijn TR rekening van een niet-TR rekening.

Enfin, ik gebruik vanaf nu de TR rekening niet meer als een bankrekening en zeker niet voor het storten van mijn salaris. Erbij komt dat ik soms 3-4 dagen moet wachten voordat ik ueberhaupt een antwoord van de klantenservice ontvang en dan heb ik het niet eens over antwoorden, die helemaal niets te maken hebben met mijn vraag.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@rokl misschien wat bot gezegd, maar dit probleem is er al sinds dag 1 van TR. Stortingen die niet aankomen vanwege naamcheckproblemen en de klantenservice die eigenlijk niet bereikbaar is voor dat probleem. Ik zou het dus totaal niet als een praktische optie zien voor een reguliere betaalrekening?

• JohanNL
stefxx schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Ik heb vorige week nog een rekening geopend voor een familie lid, gewoon ID en gezicht scannen, klaar.
Ik dacht dat ze nog steeds een eerste overboeking vereisten van een tegenrekening waarbij de naam overeenkomt met die van de TR rekening.

• stefxx
  • Nu online
JohanNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:56:
[...]
Ik dacht dat ze nog steeds een eerste overboeking vereisten van een tegenrekening waarbij de naam overeenkomt met die van de TR rekening.
Nee, in deze case in ieder geval niet.

• Wally2002
Even wat anders, vandaag 2 transacties succesvol via Apple Pay gedaan in winkels/supermarkt (ochtend en avond) maar in het transactieoverzicht zijn deze niet zichtbaar.
Meer mensen last van?

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:58
Is er vandaag een storing? Meerdere betalingen gedaan met Apple Pay en geen een is in het transactieoverzicht van TR te vinden. De transacties staan wel in de Apple Wallet.

Edit @Wally2002 Ja dus 😌

[ Voor 8% gewijzigd door Napsju op 20-10-2025 19:58 ]

Lekker!

• Wally2002
@Napsju een storing dus :) transacties inderdaad wel in de wallet zichtbaar.

Edit: ik had ook nog de app bijgewerkt naar de laatste versie en zekerheidshalve uitgelogd en weer ingelogd maar dat hielp niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Wally2002 op 20-10-2025 20:00 ]

• Nargoth
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-10 09:27
Nu je het zegt. Net in de States (bij een Walmart) een betaling gedaan met pin via TR maar geen afschrijving in de app. Betaling is wel goed gegaan verder.

Wel een verademing dat je gewoon nul kosten betaalt per transactie. Bij de ING liep je erop leeg, al die currency conversion charges.

• Wally2002
Met vertraging zijn de transacties inmiddels wel zichtbaar hier.

• JohanNL
Wou zojuist mijn Beyond Meat positie verkopen, omdat deze pre-market hoog staat en TR het mogelijk maakt deze dan ook te verkopen.
Maar helaas, krijg de foutmelding ' Internal error ' na het plaatsen van de verkooporder.
Jammer hoor en natuurlijk de koers nu alweer een stuk lager :(

• Sandernochill
Hi,
Ik reageer hier nog ff weer op, hoe krijg je dit voor elkaar?
Ik krijg via TR web sowieso geen afschriften in uitdraai, enkel via de app.
Die exporteer ik dan, en als ik het 'rekeningoverzicht' probeer in te laden, krijg ik via de jouw gelinkte site een foutmelding: Keine Transaktionen gefunden – bitte prüfe das PDF.

Ik hoor graag van je hoe jij het voor elkaar krijgt, thx!

• spacefreek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-10 13:33
Hi, ik maak al een lange tijd meerdere keren per week geld over naar Trade Republic. Eerst ging daar een dag(deel) overheen, later (sinds een paar maanden) werd dit instant. Voorheen gaf ING altijd aan dat de naam en rekeningnummer niet gecontroleerd kon worden, sinds vandaag gebeurt dat wel (hij suggereert mijn voorletter aan te passen naar mijn voornaam). Ik heb het zojuist een paar keer geprobeerd (met en zonder wijziging van naam), maar het geld staat nog niet op Trade Republic. Heeft iemand ook iets ervaren qua controleren van naam en rekeningnummer door de grootbank, en het verlies van instant betalingen naar TR?

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11 21:09
Zojuist dezelfde ervaring. 20 minuten geleden geld overgemaakt, tot op heden staat het er nog niet op, apart, dus nog even wachten.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Locolau
Sandernochill schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:46:
[...]

Hi,
Ik reageer hier nog ff weer op, hoe krijg je dit voor elkaar?
Ik krijg via TR web sowieso geen afschriften in uitdraai, enkel via de app.
Die exporteer ik dan, en als ik het 'rekeningoverzicht' probeer in te laden, krijg ik via de jouw gelinkte site een foutmelding: Keine Transaktionen gefunden – bitte prüfe das PDF.

Ik hoor graag van je hoe jij het voor elkaar krijgt, thx!
Ik heb het even geprobeerd en werkt hier ook niet, geen idee meer of ik het een tijd geleden gebruikt hebt (voor ActualBudget), maar had er wel een bookmark van gemaakt, miss omdat ik er nog naar moest kijken. Heb maar weinig transacties, want is m'n spaar / buffer.

Ik heb de eigenaar gemaild met dat NL niet werkt, verder kan ik je helaas niet helpen en blij gemaakt met een dooie mis. Miss is het te proberen je taal naar Duits of Engels te zetten en dan kijken of het werkt? Succes.

• W1ck1e
@spacefreek @Bravertal @Locolau
Mijn test van ING naar TR loopt nog, naamstelling klopt volgens ING, maar nog niet aangekomen.
Echter mijn inkomen is ook nog niet bijgeschreven (ASN)
Misschien is er een groter probleem dan alleen rond TR

edit: bij mij is het dus een testbedrag, dus geen probleem
voor grotere bedragen geldt dat zolang het vandaag nog aankomt je geen serieuze rente misloopt.
En de laatste tijd is dat bij mij steeds nog gebeurd.
Desondanks stort ik echt grote bedragen liever op maandag tot/met donderdag.

edit2: een klein uur later aangekomen, tikkie door naar ASN, nog niet aangekomen (ook mijn inkomen niet).
edit3:de rest van boekingen is inmiddels aangekomen.

[ Voor 50% gewijzigd door W1ck1e op 24-10-2025 16:34 ]

• Floxs
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-10 22:22
Helaas ook hier hetzelfde qua instant overschrijving naar TR. Nooit problemen ondervonden, maar geld nu ook nog niet bijgeschreven. Stiekem wel opgelucht dat ik niet de enige ben… ;-) Het is speculeren naar de oorzaak natuurlijk, maar suggesties hierboven lijken wel legitiem.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11 21:09
Zojuist toch nog binnengekomen. :)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Locolau
Update re: CSV export.
Ik heb de eigenaar gemaild met fout en hij vroeg mij de Engelse headers, blijkbaar veranderd TR die nogal vaak. Die gemaild en hij gaat het updaten.

• spacefreek
Bij mij zijn een tweetal kleine test betalingen inmiddels doorgekomen, zowel met de door de ING gewijzigde volledige voornaam alsook met enkel de geforceerde voorletter (zoals altijd), dus daar lijkt geen relevantie te zitten qua weigering door TR. M'n eerdere (grotere) overschrijving is nog niet doorgekomen (edit: inmiddels ook binnen), maar zal uiteindelijk nog wel aankomen/in de backlog zitten. Zojuist nog een extra test-overschrijving gedaan: De huisbank boekt het direct terug met de melding: 'Bank begunstigde niet beschikbaar', er lijkt dus vooral wat fout te gaan/storing te zitten aan de kant van Trade Republic.

[ Voor 4% gewijzigd door spacefreek op 24-10-2025 12:20 ]

• Sandernochill
Locolau schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:03:
Update re: CSV export.
Ik heb de eigenaar gemaild met fout en hij vroeg mij de Engelse headers, blijkbaar veranderd TR die nogal vaak. Die gemaild en hij gaat het updaten.
Bedankt voor je moeite!

• Wally2002
M.b.t. vertraagde transacties: misschien nog een staartje van de landelijke problemen gisteren?

• spacefreek
Dat zou inderdaad goed kunnen @Wally2002. Al mijn (test-)overschrijvingen zijn inmiddels met enige vertraging weer binnen/verwerkt. Wat ik dan wel kan concluderen is dat ING (en mogelijk ook de andere NL-grootbanken?) inmiddels de combinatie van rekeningnummer en naam ook kunnen controleren voor een TR-rekening zoals we gewend zijn voor andere banken, dat was voorheen nog niet het geval.

• Wally2002
spacefreek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:27:
Dat zou inderdaad goed kunnen @Wally2002. Al mijn (test-)overschrijvingen zijn inmiddels met enige vertraging weer binnen/verwerkt. Wat ik dan wel kan concluderen is dat ING (en mogelijk ook de andere NL-grootbanken?) inmiddels de combinatie van rekeningnummer en naam ook kunnen controleren voor een TR-rekening zoals we gewend zijn voor andere banken, dat was voorheen nog niet het geval.
Vanaf Rabo is de naamcontrole al ietsje langer beschikbaar.
ING is dan wel te laat.
De naamcontrole is verplicht vanaf 9 oktober 2025 binnen de eurozone.

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Zijn er nog Tweakers die Trade Republic (zo goed als) volledig gebruiken voor salaris en vaste lasten en werkt het ook goed?

Gebruik de bank nu al geruime tijd en vind het fijn werken maar mis nog wel iDeal. Daarnaast lijkt het mij een beter alternatief dan Nationale Nederlanden die sinds Mei nog weinig hebben toegevoegd.

[ Voor 22% gewijzigd door Youtl op 28-10-2025 07:25 ]

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:31
Youtl schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:22:
Zijn er nog Tweakers die Trade Republic (zo goed als) volledig gebruiken voor salaris en vaste lasten en werkt het ook goed?

Gebruik de bank nu al geruime tijd en vind het fijn werken maar mis nog wel iDeal. Daarnaast lijkt het mij een beter alternatief dan Nationale Nederlanden die sinds Mei nog weinig hebben toegevoegd.
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Buiten het missen van de iDeal mogelijkheid (waarbij ik me afvraag of dat een geval van missen is of een geval van gewenning aangezien je natuurlijk ook altijd met je CC kan betalen) vind ik het ook wel jammer dat je niet verschillende potjes/rekeningen kunt aanmaken.

Ik bankier nu ook bij de ING en ik merk dat ik toch wel redelijk in hun eco-systeem zit. Daarbij werkt die ING app (voor mij) ook heel prettig.

Eric, Signing off !!

• rokl

rokl

test

W1ck1e schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Heb je nog een andere tegenrekening en waar de tenaamstelling wel past bij die van TR ?
Ja, dan zou ik die gebruiken om te storten.
Nee, dan zou ik de tenaamstelling bij TR proberen te wijzigen.
Je kunt de tenaamstelling bij TR niet wijzigen tenzij je naam in je passport is aangepast. TR gebruikt voor de tenaamstelling je passport.

• rokl

rokl

test

Ik had dit een maand lang gedaan. Maar na wat rare ervaringen met de klantenservice het ik alles weer teruggedraaid naar mijn ABN-AMRO rekening en gebruikt ik TR alleen nog vanwege de rente.

• W1ck1e
rokl schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:11:

Je kunt de tenaamstelling bij TR niet wijzigen tenzij je naam in je passport is aangepast. TR gebruikt voor de tenaamstelling je passport.
Dan blijft de andere optie voor jou over.
BTW mijn TR rekening kent mij met volledige voornamen
ING & ASN gebruiken alleen maar de initialen van de voornamen.
Het werkt met beide. (N=1, N=2)

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:46

Ik gebruik het zo goed als volledig, alleen mijn salaris wordt nog op mijn oude ABN Amro rekening gestort en wat incasso's gaan daar nog vanaf.
iDeal miste ik aan het begin, tot ik door had dat je net zo goed met creditcard kan betalen. Ik ben wel enkele webshops tegengekomen die dat niet ondersteunen.
Zowel online als fysiek betalen gaat zeer vlot, geen enkele problemen mee gehad. Het enige dat ik een beetje mis is wat meer informatie in die app. Het ziet er allemaal net iets te strak uit en de customer service is gewoon niet te bereiken. Voor beleggen verschaft DEGIRO echt veel meer informatie.
Verder zou het fijn zijn om aparte spaarrekeningen te kunnen maken zoals bij ING, omdat alles op een grote hoop ligt voelt het toch minder onaantastbaar.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-11 14:47
huppelepups schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:51:
[...]

Ik gebruik het zo goed als volledig, alleen mijn salaris wordt nog op mijn oude ABN Amro rekening gestort en wat incasso's gaan daar nog vanaf.
iDeal miste ik aan het begin, tot ik door had dat je net zo goed met creditcard kan betalen. Ik ben wel enkele webshops tegengekomen die dat niet ondersteunen.
Zowel online als fysiek betalen gaat zeer vlot, geen enkele problemen mee gehad. Het enige dat ik een beetje mis is wat meer informatie in die app. Het ziet er allemaal net iets te strak uit en de customer service is gewoon niet te bereiken. Voor beleggen verschaft DEGIRO echt veel meer informatie.
Verder zou het fijn zijn om aparte spaarrekeningen te kunnen maken zoals bij ING, omdat alles op een grote hoop ligt voelt het toch minder onaantastbaar.
Hou er wel rekening mee dat als je een kaart gebruikt icm bv een streaming die levenslange korting heeft gegeven, en je kaart verloopt en de streamer kan niet innen, jij die korting kwijt ben. Je kan wel een nieuwe kaart toevoegen, maar die actie met die korting loopt niet meer!

Wat betref iDEAL is dat binnen enkele maanden natuurlijk opgelost met de komst van Wero.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08
huppelepups schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:51:
[...]

Ik heb juist DEGIRO opgezegd en alles overgeheveld naar TR omdat ik alleen beleg in ETFs en je bij DEGIRO niet automatisch periodiek kan inleggen én de app van TR veel overzichtelijker is en genoeg info biedt voor mijn doeleinden. Die van DEGIRO is echt een hel.
Ik gebruik het dan weer niet als bankrekening, puur als beleggingsplatform. O ja, en als goedkope manier om cash te pinnen hier in Zwitserland.

PSN: Sluuz

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-10 00:22
Hier alles omgezet van Rabo naar TR, paar maanden aan het proefdraaien. Alles gaat goed, paar nadelen:

- geen Ideal, niet ideaal.
- een TR bankrekeningnummer wordt (nog) niet overal geaccepteerd als tegenrekeningnummer. Bijv. bij Marktplaats lukte het mij niet om het TR bankrekeningnummer te gebruiken voor betalingen via Marktplaats. Dit was wel tot nu toe de enige waarbij het niet lukte. Bijv. Bij Degiro, Vinted en Paypal lukte dat weer wel.
- geen mogelijkheid tot tikkie of qr code aanmaken als iemand iets wil betalen aan je zonder cash (bijv. verkoop van een artikel via marktplaats en hij/zij komt het ophalen).

Deze nadelen zijn allemaal wel te omzeilen/op te lossen maar is gewoon wel wat onhandig.

Idd geen mogelijk om potjes aan te maken of een aparte spaarrekening, het is gewoon 1 rekening met daarop 2% rente zonder beperkingen. Dat laatste is wel ideaal en dat biedt geen enkele andere bank (behoudens 'lokkertjes' die na een beginperiode met altijd een veel lagere rente komen). En geen maandelijkse terugkerende kosten voor het aanhouden van de rekening. Bij Rabo/ING/Abn Amro kunnen ze er nog wat van leren..

Voor beleggingen gebruik ik DeGiro, voor mij is dat een betere app omdat ik regelmatig handel. Voor alleen ETF's is TR ook prima hoor.

Dus gematigd enthousiast.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:32

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Nu al een aardig tijdje meegelezen in dit topic en ik denk dat ik overstag ga.
Beleg momenteel maandelijks mij Meesman, Maar dit wil ik gaan overhevelen naar Trade Republic.
Ook de maandelijke cashback met de betaalkaart, ook al is dit slechts tot €15, is leuk meegenomen.

Enige is dat ik nog geen keuze gemaakt heb met betrekking tot een wereld ETF.
Zie meerdere interessante opties voorbijkomen van Vanguard en Ishares, beide Accumulating.

bijv;
- Vanguard FTSE All‑World UCITS ETF Acc (VWCE, ISIN IE00BK5BQT80): FTSE All‑World, TER 0,19%, accumulerend, EUR‑notering op Xetra (VWCE.DE).
- iShares Core MSCI World UCITS ETF Acc (ISIN IE00B4L5Y983): MSCI World, TER 0,20%, accumulerend, EUR‑notering o.a. Xetra (EUNL) en Euronext Amsterdam (IWDA).

[ Voor 26% gewijzigd door WishmasterNL op 29-10-2025 12:01 ]

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Het passief beleggen draadje hier kan je helpen met de keuze voor de beste wereld ETF voor jou.

De beurs waar de ETF op handelt is bij TR niet relevant, je handelt via hun schaduwbeurs.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08
Zou gewoon kijken op JustETF.com en dan eentje kiezen met lage kosten

PSN: Sluuz

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:49

Internet Janny

He does it for free

WishmasterNL schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:54:
Nu al een aardig tijdje meegelezen in dit topic en ik denk dat ik overstag ga.
Beleg momenteel maandelijks mij Meesman, Maar dit wil ik gaan overhevelen naar Trade Republic.
Ook de maandelijke cashback met de betaalkaart, ook al is dit slechts tot €15, is leuk meegenomen.

Enige is dat ik nog geen keuze gemaakt heb met betrekking tot een wereld ETF.
Zie meerdere interessante opties voorbijkomen van Vanguard en Ishares, beide Accumulating.

bijv;
- Vanguard FTSE All‑World UCITS ETF Acc (VWCE, ISIN IE00BK5BQT80): FTSE All‑World, TER 0,19%, accumulerend, EUR‑notering op Xetra (VWCE.DE).
- iShares Core MSCI World UCITS ETF Acc (ISIN IE00B4L5Y983): MSCI World, TER 0,20%, accumulerend, EUR‑notering o.a. Xetra (EUNL) en Euronext Amsterdam (IWDA).
WEBN is ook beschikbaar op TR. Let wel op de standaard waarschuwingen bij het handelen.

Zero compensation

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@WishmasterNL bedenk je wel dat je met ETF’s behalve WEBN snel duurder uit bent vanwege het dividendlek. Als je daarnaast wenst om bij normale beurzen te handelen zoals je in je lijstje benoemt zit je bij TR sowieso verkeerd omdat die dat niet aanbiedt (dan moet je naar de normale broker). Ik zou eerlijk gezegd 2x nadenken of het gras daar echt groener is dan bij Meesman. Om nog maar over de klantenservice te zwijgen. Maar ik sluit me bij @Radiodurans aan: het Passief Beleggen met Indexfondsen topic is de aangewezen plek om dit breder te verkennen en te bediscussiëren.

• Mike80
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-11 09:34
Bedankt dat iedereen zijn/haar ervaringen hier deelt, al een hoop van opgestoken!

Toch nog even een check vraag: ik heb een NL IBAN en krijg dus geadverteerde 2% rente.

Onder welke categorie valt dit:

A. Banktegoeden (Spaargeld) 1,44%
B. Beleggingen (Overige bezittingen) 5,88%

Ik weet dat dit onderwerp al een paar keer voorbij is gekomen, maar het is mij toch niet helemaal helder.

Thanks!

• W1ck1e
Mike80 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:33:
Bedankt dat iedereen zijn/haar ervaringen hier deelt, al een hoop van opgestoken!

Toch nog even een check vraag: ik heb een NL IBAN en krijg dus geadverteerde 2% rente.

Onder welke categorie valt dit:

A. Banktegoeden (Spaargeld) 1,44%
B. Beleggingen (Overige bezittingen) 5,88%

Ik weet dat dit onderwerp al een paar keer voorbij is gekomen, maar het is mij toch niet helemaal helder.

Thanks!
In dit draadje is volgens mij geen consensus over hoe het wordt gezien. Ik denk dat je zelf een keuze moet maken waar je achter staat. Mocht je twijfelen bij een keuze dat het spaargeld is kan je altijd ervoor zorgen dat rond de aanstaande jaarwisseling gedurende een periode langer dan 3 maanden (in dagen) je geld elders op een spaarrekening staat.

BTW mijn opnames vandaag op zaterdag kwamen beide instant aan bij ING en ASN.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Mike80 zolang de app niet toont dat het bedrag (of een deel) in een geldmarktfonds zit telt het als normaal los geld op een rekening courant zoals bij andere brokers. Laag tarief dus.

Ik weet niet goed wat @W1ck1e bedoelt met dat er geen consensus over zou bestaan, in mijn beleving speelde dat pas als er wél een deel in een geldmarktfonds zit. Daar beweerden enkelen van dat ze dan ‘vonden’ dat het alsnog vrij geld was (en dus lager tarief) maar dat is niet hard te maken als TR het als een fondsinvestering weergeeft. Dat is namelijk ook wat de Belastingdienst van TR ontvangt als zij de tegoeden opvraagt en dat past men dan toe voor de VRH. Voor zover mij bekend zijn er tot nu toe alleen meldingen voorbij gekomen dat er in Duitsland overheveling naar geldmarktfondsen plaatsvindt, in NL (nog) niet.

N.b. dat ik hier het woord ‘spaar’ weglaat want dat is een snel vertroebelende term en heeft geen technische waarde voor de kwestie van de VRH. Die kijkt slechts of het vrij/los/deposito geld is (wat voor soort rekening is niet relevant noch het doel zoals ‘sparen’) dan wel in een fonds/aandeel/obligatie/etc zit.

• W1ck1e
@The Third Man Ik zit in "jouw kamp". n=2 ;) Met jouw terechte toevoeging over de plek van je saldo, Elke keer (na invoering van het NL iban) dat ik keek waar mijn geld staat/stond zag ik daar "HSBC Partnerbank". Volgens mij is het dan bij mij spaargeld. Mijn saldo is "riant".

• JohanNL
Dan nog de vraag wat ze doorgeven aan de BD; nu dat er een Nederlandse IBAN is zullen ze alles naar verwachting gedetailleerd doorgeven.

• Wally2002
JohanNL schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:26:
Dan nog de vraag wat ze doorgeven aan de BD; nu dat er een Nederlandse IBAN is zullen ze alles naar verwachting gedetailleerd doorgeven.
Dat heeft dan niet zozeer met de NL IBAN te maken lijkt mij maar meer met de gehele 'structuur' van de rekening. Immers binnen de EU is er geen onderscheidt in IBAN's.

• JohanNL
Wally2002 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:07:
[...]

Dat heeft dan niet zozeer met de NL IBAN te maken lijkt mij maar meer met de gehele 'structuur' van de rekening. Immers binnen de EU is er geen onderscheidt in IBAN's.
Meer gegevens van Nederlandse rekeningen worden altijd automatisch doorgeven aan de fiscus, zoals o.a. het exacte saldo, spaargeld of beleggingen, ingehouden dividendbelasting.
Bij buitenlandse rekeningen altijd enkel dát er een rekening op jouw naam staat.
Zaken als het saldo en ingehouden dividendbelasting moet je dan zelf invullen.

• Wally2002
JohanNL schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:57:
[...]

Meer gegevens van Nederlandse rekeningen worden altijd automatisch doorgeven aan de fiscus, zoals o.a. het exacte saldo, spaargeld of beleggingen, ingehouden dividendbelasting.
Bij buitenlandse rekeningen altijd enkel dát er een rekening op jouw naam staat.
Zaken als het saldo en ingehouden dividendbelasting moet je dan zelf invullen.
Ook buitenlandse rekeningen in EU worden saldo, ingehouden dividendbelasting doorgegeven. Ik heb daar zelf al jaren ervaring mee bij N26, Vivid, Revolut (toen ze nog LT IBAN hadden).

• JohanNL
Wally2002 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:12:
[...]

Ook buitenlandse rekeningen in EU worden saldo, ingehouden dividendbelasting doorgegeven. Ik heb daar zelf al jaren ervaring mee bij N26, Vivid, Revolut (toen ze nog LT IBAN hadden).
Oh interessant, hier nog nooit meegemaakt en ik heb al aardig wat buitenlandse rekeningen op mijn naam (gehad) :)
Ook Vivid & Revolut specifiek, enkel zo'n notering dat de rekening aanwezig is zonder verdere details.

• Wally2002
JohanNL schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:20:
[...]

Oh interessant, hier nog nooit meegemaakt en ik heb al aardig wat buitenlandse rekeningen op mijn naam (gehad) :)
Ook Vivid & Revolut specifiek, enkel zo'n notering dat de rekening aanwezig is zonder verdere details.
I stand corrected :)

Ik heb het even gecheckt, inderdaad alleen het rekening nr. Je hebt gelijk.

Ik werd op het verkeerde been gezet door Vivid, daar was wel dividend zichtbaar, maar dat kan wel kloppen omdat het om de Nederlandse NV van Vivid Money gaat waar de beleggingen ondergebracht zijn.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:12:
[...]

offtopic:
Elke keer als ik aangifte doe en ik zie -automatisch ingevuld- al die fintechs voorbijkomen met nul saldo, dan denk ik "oh ja, die moet ik nog opzeggen!" en vergeet het prompt tot weer de volgende aangifte :D

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Sandernochill
Ik kreeg afgelopen weekend ineens een melding van mijn TR:
Transactie geblokkeerd, verdachte transactie gesignaleerd (of iets in die woorden).

Bleek dat er ergens in Harlem, new york is getracht te pinnen met mijn TR 'pas'. Mijn pas lag nog bij mij in de kast dus vermoedelijk ergens geskimd ofzo toen ik in september op vakantie was in NYC.
Hoe dan ook, er waren 2 ATM pogingen en deze zijn op voorhand geblokkeerd, en mijn pas was uit voorzorg gedeactiveerd.
Ik kon hierna simpel de transactie openen en zeggen 'dit was ik' of 'dit was ik niet'. Binnen een minuut was mijn pas geblokkeerd, en na het verder klikken had ik na 30 seconden ook weer een nieuwe (virtuele) VISA pas om te gebruiken voor mijn betalingen.

Dikke pluim voor TR!

• Mike80
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik ga ervan uit dat het geld wat niet belegd is gewoon als kasgeld gezien wordt en als zodanig vermeld wordt in de Voor Ingevulde Aangifte (VIA). Dat is uiteindelijk hoe TR dit zelf aangeeft bij de belastingdienst.

Nog een andere vraag: ik probeerde Rabo certificaten te kopen, maar kan ze niet vinden. Doe ik iets verkeerd, of is dit product niet beschikbaar? (zou mij wel verbazen, het is één van de meest populaire beleggingen in NL).

• JohanNL
Mike80 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:53:
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik ga ervan uit dat het geld wat niet belegd is gewoon als kasgeld gezien wordt en als zodanig vermeld wordt in de Voor Ingevulde Aangifte (VIA). Dat is uiteindelijk hoe TR dit zelf aangeeft bij de belastingdienst.
Dit is nog helemaal niet zeker.
Maar gelukkig zijn die voor ingevulde gegevens slechts een hulpmiddel.
Mike80 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:53:
Nog een andere vraag: ik probeerde Rabo certificaten te kopen, maar kan ze niet vinden. Doe ik iets verkeerd, of is dit product niet beschikbaar? (zou mij wel verbazen, het is één van de meest populaire beleggingen in NL).
Rabo certificaten zijn een speciaal type beleggingen, die niet zo gangbaar zijn en daarom ook niet overal verhandelbaar.

• Mike80
Johan, bedankt voor je snelle antwoord. Twee opmerkingen:

1. Mocht de belastingdienst deze rekening toch zien als belegging (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt) dan kan je altijd als backup nog het werkelijk rendement doorgeven. Op die manier hoef je niet bang te zijn om in een hoger tarief ingedeeld te worden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/

2. De Rabo certificaten zijn inderdaad een wat andere vermogenstitel dan de reguliere aandelen, echter in NL wel de tweede grootste belegging onder huishoudens (retail) : https://www.dnb.nl/statis...d2-4a38-a040-08a277cd19d7

Ik kan de certificaten helaas niet vinden onder TR. Ik zou ze graag aanvragen als toevoeging, maar vindt de contact mogelijkheden zeer beperkt. Bijvoorbeeld deGIRO is telefonisch veel beter bereikbaar voor dit soort vragen. (Ter info)

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Mike80 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:18:
Johan, bedankt voor je snelle antwoord. Twee opmerkingen:

1. Mocht de belastingdienst deze rekening toch zien als belegging (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt) dan kan je altijd als backup nog het werkelijk rendement doorgeven. Op die manier hoef je niet bang te zijn om in een hoger tarief ingedeeld te worden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/
Maar je betaalt alsnog meer dan als je op banktegoedtarief was ingedeeld (1,44%). Maar ik ben het ermee eens dat het zeer onwaarschijnlijk is, misschien wel onmogelijk, omdat het geld letterlijk op een DGS beschermde rekening staat (argument 1) en niet in een fonds is ingedeeld, met een ISIN en waar men een KID etc beschikbaar voor moet hebben (argument 2). Omgekeerd, als het ooit dus wel in fonds X terechtkomt met ISIN Y kom je er ook niet onderuit dat het wel om een belegging gaat.
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste