GKenzovoort schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:22:
Sinds vandaag krijg ik mail en reclame in de app ook over de nieuwe vaste rente / fixed interest categorie.
[...]
Ik heb ernaar gekeken maar snap er eerlijk gezegt niet heel veel van. Meer rente dan de gewone spaarrekening (2%) klinkt natuurlijk mooi maar wat is het risico profiel? Is het gegarandeerde rente? Of zijn dit obligaties ofzo? Of een deposito spaarrekening?
Is er iemand die er verstand van heeft die het wel begrijpt en mij kan uitleggen waarom dit wel of niet een goed idee is om er geld in te stoppen?
Je belegt in obligaties. Als je de termijn uitzit dan is het een gegarandeerde redement, maar als je eerder wilt liquideren, dan krijg je de marktwaarde op basis van de huidige rente.
Als de rente daalt, dan is het meer waard en heb je koerswinst. Als de rente stijgt, dan daalt de waarde en heb je koersverlies.
Met deze constructies zijn kleine banken in de VS in de problemen gekomen.
Als je de rit kan uitzitten dan is het een gegarandeerd rendement.
Hoe hoger de rente, deste hoger ook het debiteurenrisico. Je hebt geen garantie zoals spaarrekeningen.
Ik ben bang dat er ongelukken kunnen gebeuren. Ze hebben wat films gemaakt om op de risico's te wijzen, maar ik heb mijn bedenkingen of iedereen het zal begrijpen.
Voordeel is wel dat ze obligaties zeer toegankelijk maken, als je weet welke risico's je loopt en die wilt nemen.
Verder valt het onder overig dus hoog VRH tarief.