rr7r schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 07:42:
[...]
Dus ik koop enthousiast een beetje ethereum omdat de spread daar 0.1% is ipv 0,8% bij BTC et al., kan je alleen marktorders opgeven en geen limietorders. OK. Ik dat doen en voert ie m uit tegen een hogere laatkoers dan gequoteerd werd (2782 vs <2749). Meteen 2% verlies in de boeken. Als ze dat met uitgeven ook doen dan dekt dat die hogere 1% meerkosten niet eens.
Kleine rectificatie: spread was 0.8%, ik kan niet rekenen. Maar laat verschil tussen laatkoers en uitvoeringskoers onverlet (1,18%).
Dit zat er dik in want TR of hun 'schaduwbeurs' hebben waarschijnlijk helemaal geen eigen crypto exchange, maar baseren hun handel op iets anders, waarschijnlijk een of andere crypto derivaten handelaar.
Die handelaar of beurs heeft dan al een redelijk ruime spread, deze hanteert TR dan ook of maakt deze nog wat ruimer als de handel te laag is.
Echter, bij veel gerenommeerde crypto platformen betaal je je ook blauw als je ' even ' wat crypto wilt aankopen.
Met een beetje pech betaal je dan bovenop de spread ook nog forse transactiekosten.
Maar of het nog voordelig uitkomt door crypto te kopen en dit dan weer te gebruiken voor betalingen, waarschijnlijk niet nee.
Er blijft gewoon altijd wat aan de strijkstok hangen.