Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:46
TanteBeth schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:38:
@ratzz Ehhh, jawel een reguliere bank zet het spaargeld gewoon op een 'spaarrekening'. Ze lenen het niet uit aan een ander of zo. ...
Ik mag hopen dat ze het geld wel uitlenen aan mensen/bedrijven die er om vragen. Tegen een hogere rente.
Mensen die een bedrijf willen starten of een huis willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:22
Het zal in Europa niet veel anders zijn dan in de UK.
Als je 14 minuten hebt:
YouTube: Why savings are dead money – and what we should do instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En als je geen 14 minuten hebt? Kan je een TLDW geven? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:01

The Third Man

The Third Jellyfish

anandus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

En als je geen 14 minuten hebt? Kan je een TLDW geven? :)
Spaargeld doet erg weinig voor de economie, in tegenstelling tot uitgaves of investeringen. De regeringen zouden investeringen moeten stimuleren en niet 'dood' sparen. Of met andere woorden: het begrip geld opzijzetten is goed, maar 'sparen' is een achterhaald synoniem voor geld op een spaarrekening zetten. Het feit dat pensioenfondsen niet als spaarrekening functioneren zegt ook al wat natuurlijk.

[ Voor 54% gewijzigd door The Third Man op 18-08-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Maar ook hoe spaargeld en geld uitlenen bij een bank werkt. En daar ging de oorspronkelijke vraag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

TanteBeth schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:40:
Maar ook hoe spaargeld en geld uitlenen bij een bank werkt. En daar ging de oorspronkelijke vraag over.
Er is op de bebehorende blog pagina veel discussie te vinden of banken nou daadwerkelijk geld gestort geld uitlenen of niet, zelfs specifiek voor het Verenigd Koninkrijk lijkt dat niet duidelijk noch met bronnen gestaafd. Ik zou dus niet te sterk afgaan op de boodschap in de video.

Echter lijkt het me ook verder niet al te relevant, immers geld is al virtueel dus het hele concept is geen geldschuiverij maar kredietschuiverij, de bank is nog X verschuldigd aan particulier A en leent Y aan bedrijf B dat weer een schuld heeft aan krediteur C en ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
The Third Man schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Spaargeld doet erg weinig voor de economie, in tegenstelling tot uitgaves of investeringen. De regeringen zouden investeringen moeten stimuleren en niet 'dood' sparen. Of met andere woorden: het begrip geld opzijzetten is goed, maar 'sparen' is een achterhaald synoniem voor geld op een spaarrekening zetten. Het feit dat pensioenfondsen niet als spaarrekening functioneren zegt ook al wat natuurlijk.
Of dit nu jouw mening is of die uit het filmpje (niet gekeken), ik ben het er niet mee eens. Regeringen zouden neutraal moeten zijn over sparen/beleggen/investeren door burgers/belastingbetalers. Ik wil voornamelijk sparen, van beleggen heb ik minder verstand, en van investeren nog minder. Ik laat dat graag over aan bedrijven waar ik dan eventueel vervolgens spaar of beleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@W1ck1e is de mening van het filmpje. Maar ik ondersteun het deels want het is nu niet neutraal, het spaarrekening-sparen wordt gestimuleerd en het beleggen niet. Dat is ieders eigen keus en de regering zou er m.i. meer werk van moeten maken om mensen breder te laten kijken. Terwijl het pensioenstelsel, schoolvoorbeeld van de langetermijninvestering, door diezelfde regeringen op beleggingen is gebouwd.

En met je laatste zin raak je juist de crux van de discussie, het geld wat jij spaart wordt niet belegd maar hooguit uitgeleend. Juist als je belegt laat je het aan bedrijven om er iets meer mee te doen. Door zo breed mogelijk te beleggen laat je de markt de optimale verdeling bepalen. Dat is een orde van grootte breder en zinniger verdeeld dan een spaartegoed.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 18-08-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@The Third Man Als er nu een bedrijf of een starter met een businessplan naar de bank gaat om geld te lenen, dan is dat toch beleggen of investeren door de bank ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@W1ck1e een financierder geeft geld en krijgt dat geld met wat rente terug. Meer niet. Een belegger krijgt een aandeel in het bedrijf en krijgt de groei van het bedrijf als waardevermeerdering van diens aandeel terug samen met invloed op de bedrijfsvoering. Het bedrijf heeft ook nog een verantwoordelijkheid naar de aandeelhouders wat het praktische reilen en zeilen van de directie bepaalt, niet naar de financierders (die boeit het enkel dat de afbetaling en rentebetaling doorloopt). Een aandeelhouder wordt uiteindelijk rijker en rijker gaandeweg de levensduur van het bedrijf, de financierder verdient nooit meer dan de genoemde vergoeding.

De economische groei is de waardegroei van al die bedrijven en diens aandeelhouders bij elkaar, de financierders staan slechts aan de zijlijn. Niet onmisbaar, maar niet hetzelfde.

Bekijk het ook maar aan de kant van de hypotheek. Het zal ze een worst zijn wat er met het huis gebeurt als de hypotheek maar afbetaald wordt en dat als de hypotheek opgebroken wordt ze niet minder voor het huis krijgen dan de schuld. Dus mag je niet onderverhuren of andere risicovolle zaken doen. Downside risk management. Dat je huis misschien wel veel meer waard zal worden met aanpassingen, of simpelweg door de locatie of wat niet al boeit de verstrekker totaal niet want ze verdienen daar niet aan. Alleen de eigenaar doet dat. Dat geeft dat nuanceverschil aan, een krediteur is alleen bezig met het binnenhalen van de afgesproken winst en niet met potentiele groei daarbuiten.

[ Voor 39% gewijzigd door The Third Man op 18-08-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Spaart een financierder of is het een belegging of investering ? Kan hij zijn geld kwijt raken ? Of is het veilig sparen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@W1ck1e een belegging of investering is gericht op winstmaximalisatie op basis van groeipotentie. Ik geef geld en hoop dat het steeds meer wordt of ik koop zelfs extra met nog meer winst. Dat heeft een risico want bedrijven gaan ook soms kopje onder natuurlijk. Maar tegen elkaar afgezet staat er een onbegrensd groeipotentieel (alle winst is voor mij) tegenover een vast risico (inleg kwijt).

Een financiering kent dat aspect niet, je leent X euro uit en krijgt Y rente en opgeteld staat je winst vast. Dat heeft ook een risico net als bij de belegging, dat klopt, ook hier kan de inleg verdwijnen. Alleen daar staat niet dezelfde winstpotentieel tegenover, immers de lening had nooit meer opgebracht dan de vastgestelde winst. Maar er zit dus ook een duidelijk ander belang bij: een belegger heeft meer winst naarmate een bedrijf waardevoller wordt en een financierder niet (zie mijn hypotheek voorbeeld hierboven).

De essentie is dus een andere risico-winstbalans. En het algemeen aangenomen kantelpunt waarbij beleggen positiever uitpakt dan sparen is zo’n 5-10 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 18-08-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:20
Het staat best duidelijk op de site van Trade Republic, toch?

https://support.traderepu...How-is-my-money-protected

https://assets.traderepub...ECTION_20220816121214.pdf

Hier staat verder dat het om “ savings and interest” gaat. (En dus als spaargeld in box 3 gezien wordt: https://traderepublic.com/en-nl/interest)

Daar staat ook nog een keer het DSG als garantie genoemd.

Gek dat deze discussie steeds weer terug komt hier. Het staat zelfs netjes in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:52
The Third Man schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Er is op de bebehorende blog pagina veel discussie te vinden of banken nou daadwerkelijk geld gestort geld uitlenen of niet, zelfs specifiek voor het Verenigd Koninkrijk lijkt dat niet duidelijk noch met bronnen gestaafd. Ik zou dus niet te sterk afgaan op de boodschap in de video.
Bij de Rabobank is geen discussie. Uitlenen komt tot stand middels wederzijdse schuldaanvaarding, en de deposito's zijn daar het gevolg van.

https://www.rabobank.nl/k...9-hoe-werkt-geldschepping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:15
xxxMaverick schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:06:
Ik overweeg te stoppen met sparen bij tr en vanaf nu raisin te gebruiken . Puur door gebrek aan beveiliging . Welke keuzes hebben andere tweakers hierin gemaakt ?
Vanaf komende week eerst een half jaar garanti (2,55%) en een slapende TR voor de cashback. Na dat halfjaar zie ik wel weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:58
Je begrijpt dat er zoiets als 2.9% inflatie is? En dan evt. nog VRH eroverheen? Geef het dan meteen weg aan een goed doel :+

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Radiodurans schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:37:
[...]

Je begrijpt dat er zoiets als 2.9% inflatie is? En dan evt. nog VRH eroverheen? Geef het dan meteen weg aan een goed doel :+
Je begrijpt dat je in het TR-topic zit, en dat TR 'slechts' 2% rente biedt?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e

@xxxMaverick schrijft dat hij overweegt te stoppen met sparen bij TR. Hij vraagt naar de keuzes die anderen hebben gemaakt. Het kan zomaar zijn dat hij beleggingen heeft, maar ook vrij opneembaar geld wil hebben.

@Fredericm antwoordt dat hij het komende half jaar gaat sparen bij garanti.

Daarnaast kijkt niet iedereen naar de inflatie bij sparen, toename van het saldo kan voor hen voldoende zijn.
Jouw tip neem ik even niet serieus, dus wat is jouw keuze dan wel ?

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 19-08-2025 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
Bravertal schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:07:
Ik ben ook over naar NL-iban. Mijn dochter heeft echter nog geen melding ontvangen, ze is sinds september 2023 klant bij TR.. Zijn er nog meer mensen die geen melding hebben ontvangen om om te zetten naar NL-iban?
Iemand?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
[...]

Wat is je alternatief ?

Ik heb crypto , beleggingen , een huis , box 3 hypotheek en spaargeld . Zo robuust mogelijk dus . En ja daar hoort helaas een stuk ‘ verlies ‘ nemen op je spaargeld . Aan de andere kant ‘ verdien’ ik op mijn hypotheek. Financiële planning.

En spaargeld in deze tijden zou ik iedereen aanraden als buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Bravertal schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:07:
Ik ben ook over naar NL-iban. Mijn dochter heeft echter nog geen melding ontvangen, ze is sinds september 2023 klant bij TR.. Zijn er nog meer mensen die geen melding hebben ontvangen om om te zetten naar NL-iban?
Ik niet, maar heeft je dochter wel saldo bij TR (is misschien van belang) ?
Kan je dochter niet even contact opnemen met TR ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
W1ck1e schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:13:
[...]

Ik niet, maar heeft je dochter wel saldo bij TR (is misschien van belang) ?
Kan je dochter niet even contact opnemen met TR ?
Bedankt voor je reactie, ze heeft saldo. Ik zal vanavond nog even kijken of het inmiddels mogelijk is (afgelopen weekend nog niet) en anders maar even contact opnemen met de KS van TR.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
Bravertal schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Bedankt voor je reactie, ze heeft saldo. Ik zal vanavond nog even kijken of het inmiddels mogelijk is (afgelopen weekend nog niet) en anders maar even contact opnemen met de KS van TR.
Hebben jullie ook al in de app gekeken bij (rare plek maar daar stond het bij bij) saldo -> rente ->omzetten naar NL iban.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
[...]

Je kunt ook beleggen bij TR, voor ieder wat wils dus!
Maar beleggen kan een stuk risicovoller zijn en ingewikkelder, dan is 2,55% rente met een inflatie van 2,9% zo gek nog niet.
Bij TR nu 2% maar het unieke daaraan is dat het nu letterlijk een betaalrekening is geworden waar je rente op ontvangt.
Uiteindelijk moet je ook uitgaven doen, in euro's, dan is het beste wat je hierin kunt doen wat slim omgaan met het parkeren van dit geld tegen een zo'n hoog mogelijke rente.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wausser90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:26
Ik heb zojuist eindelijk direct vanaf de Rabo geld kunnen overmaken naar mijn TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:05
Even ter info. Gisteren nieuwe telefoon aangeschaft (Android -> Android incl smart switch of hoe dat heet). In Google Wallet is de TR kaart netjes mee gegaan, de Rabobank kaart niet. Bij de TR app moest ik vanochtend bij het instellen een gezichtsscan doen en kon toen direct door en bij mijn geld. Dus het lijkt erop dat die gezichtsscan voor verificatie gewoon een AI/scriptje/dingetje is i.p.v. een echt persoon zoals bij de eerste registratie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
spacewagon schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:06:
Het staat best duidelijk op de site van Trade Republic, toch?

https://support.traderepu...How-is-my-money-protected

https://assets.traderepub...ECTION_20220816121214.pdf

Hier staat verder dat het om “ savings and interest” gaat. (En dus als spaargeld in box 3 gezien wordt: https://traderepublic.com/en-nl/interest)

Daar staat ook nog een keer het DSG als garantie genoemd.

Gek dat deze discussie steeds weer terug komt hier. Het staat zelfs netjes in de OP.
Ja in principe heb je gelijk en alles wijst er sterk op dat het tot 100K onder DGS valt en dat het dus per definitie spaargeld is. Zo dacht ik er eerst ook over. Maar, er vanuit gaande dat TR zeer nauwkeurig formuleert, zijn er toch wel wat verwoordingen die mij hebben doen twijfelen. Toen ik hierover opheldering probeerde te krijgen via de chat en ze zeer gerichte Ja/Nee vragen heb gesteld bleven er ontwijkende antwoorden komen. Op basis van de ontwijkende antwoorden denk ik dat de realiteit toch iets anders is dan wordt gesuggereerd met de teksten op de website.
Polster in "Discussie over & Ervaringen met Trade Republic"
Polster in "Discussie over & Ervaringen met Trade Republic"
How is my money protected?
Cash balances at Trade Republic’s trusted partner banks accounts are protected by the deposit protection guarantee up to €100,000. For Trade Republic IBAN customers in Germany, France and Italy, funds diversified into liquidity funds are segregation protected by safeguarding them within separate custody accounts.

Deposit protection: Funds held at our partner banks Crédit Agricole, Deutsche Bank AG, HSBC Continental Europe S.A. and J.P. Morgan SE are protected up to €100,000 per account and customer.
Separate custody account: The funds held in liquidity funds are held directly in a separate custody account. These assets are strictly safeguarded and segregated from Trade Republic’s own assets. They are protected without limit.
Cash balances zijn beschermd onder DGS. Maar ze zeggen niet hoeveel van je spaargeld tot 100k als savings wordt aangehouden en hoeveel in een liquidity fund (wat feitelijk een belegging is) wordt gestopt. Hier lijk je geen eigen keuze in te hebben. De chat wilde mij hier iig geen duidelijkheid over geven.
How is my money protected?

All funds in the cash account are legally protected up to €100,000 per investor. They are held in an omnibus trust account at one of our partner banks. These currently are Deutsche Bank, J.P. Morgan SE and Citibank Europe plc.

Deutsche Bank and J.P. Morgan SE are subject to supervision by the Deutsche Bundesbank and the BaFin (Federal Financial Supervisory Authority Germany). Citibank Europe plc is supervised by the Central Bank of Ireland.

The securities in your custody account are not covered by the deposit guarantee scheme, they are your property instead. They are held by Trade Republic Bank GmbH in the respective domestic and international depositories. Therefore, the securities are always yours.
Waarom staat hier "legally protected up to €100,000". Wat betekent in deze context legally protected? Waarom staat er niet gewoon: 100K of cash is covered under the DGS? Ze mixen cash and liquidity funds door elkaar en geven nergens aan wanneer en hoeveel van je cash in een liquidity fund wordt gestopt.

Verder nog wat puntjes die mijn achterdocht triggerde en waarom ik de customer service om opheldering vroeg:
- Voorheen was alles tot €50.000 echt spaargeld. Saldo daarboven werd in een MMF gestopt. Nu is de 50K cap. er afgehaald maar de voorheen duidelijke scheidslijn wordt nergens meer besproken. Is die er nog steeds? Is die ook opgehoogd? Vreemd om niet te benoemen toch?
- In Duitsland hadden de klanten dezelfde regeling als wij voorheen. Toen zij omgezet werden naar een eigen IBAN kwamen er berichten dat ook bedragen onder de 50K in een MMF werden gestopt:
https://www.reddit.com/r/...h_in_blackrock_under_50k/
En zij zien dezelfde tekst over de bescherming van hun cash geld tot 100K:
https://support.traderepublic.com/de-de/743
- De neo-banks die erg lijken op Trade Republic zoals Trading 212, Scalable Capital en Wise geven vergelijkbare rente maar melden daarbij wel duidelijk dat delen van het cash-saldo in een MMF kan worden gestopt Polster in "Discussie over & Ervaringen met Trade Republic". TR kan het natuurlijk anders doen maar het is opvallend.

Ik denk overigens niet dat geld van Nederlandse klanten op dit moment in MMF's wordt gestopt, maar de opening lijkt er, in mijn ogen, wel te zijn. Het feit dat deze vraag telkens terug blijft komen geeft ook wel aan dat er toch vaag gecommuniceerd wordt. Als een financiële institutie vaag gaat communiceren let ik extra op ;)

Overigens ben ik geen financieel expert, wellicht interpreteer ik het helemaal verkeerd. Dus als je het anders ziet of misschien wel andere antwoorden van de klantenservice hebt gekregen dan hoort iedereen dat denk ik graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TanteBeth
en geven nergens aan wanneer en hoeveel van je cash in een liquidity fund wordt gestopt.
Je kunt het van je eigen geld wel nakijken, Bij Saldo en dan helemaal onderaan bij Ontdek hoe je geld wordt toegewezen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Nu online
Ja dat is achteraf nadat het gebeurd is. Ze geven geen inzage in wanneer zij besluiten je geld te verschuiven. Ook krijg je hier geen signaal van. Je kunt er dus niet op plannen.

In het slechtste geval verplaatsen ze al je geld op 31 december in een MMF, zonder dat je hier van op de hoogte bent. Wordt vervolgens leuk met de belastingaangifte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Polster schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:10:
Ja dat is achteraf nadat het gebeurd is. Ze geven geen inzage in wanneer zij besluiten je geld te verschuiven. Ook krijg je hier geen signaal van. Je kunt er dus niet op plannen.

In het slechtste geval verplaatsen ze al je geld op 31 december in een MMF, zonder dat je hier van op de hoogte bent. Wordt vervolgens leuk met de belastingaangifte...
Als je daar bang voor bent, maak screenshots zolang het geld nog op een bank staat, en neem het saldo op aan het eind van het jaar (tussen kerst en oudjaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Nu online
Mogelijk kun je daarmee de discussie aangaan met de Belastingdienst maar hou wel rekening met Pijldatumarbitrage:
https://www.belastingdien...-verplaatsen-binnen-box-3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
Polster schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:26:
Mogelijk kun je daarmee de discussie aangaan met de Belastingdienst maar hou wel rekening met Pijldatumarbitrage:
Hier volgt een mening, even kort door de bocht geformuleerd: als het via TR op een bank staat is het voor mij spaargeld, geen overige bezittingen. Dan kan ik het prima opnemen en voor of na oud en nieuw op een andere spaarrekening zetten.
Als je het hier niet mee eens bent moet je het niet doen, maar je hoeft ook niet te doen als het er wel mee eens bent. Jouw geld, jouw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
Ik ben wat ouder en heb dus heel bewust 2000, 2001, 2002 tm maart 2003 meegemaakt. Ik wil graag een spaarbuffer voor geld wat ik de eerste 5 jaar tekort kom. Beleggen is op de langere termijn altijd beter. Momenteel druk bij Collin bezig. Dus vandaar keuze voor TR of andere spaarrekeningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Polster schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:26:
Is bijgevoegd document dan niet meer relevant? Moeten we om een update vragenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkEi9_KzMRRPpMxeHwmU_XyHAbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNwnMSv5SCxwzeCGVHitObCB.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv4mrqCrDiVgsLchqo6hsQoHaJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4wuvdsGD31jC623joI6Qaht.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:17
W1ck1e schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Hier volgt een mening, even kort door de bocht geformuleerd: als het via TR op een bank staat is het voor mij spaargeld, geen overige bezittingen. Dan kan ik het prima opnemen en voor of na oud en nieuw op een andere spaarrekening zetten.
Als je het hier niet mee eens bent moet je het niet doen, maar je hoeft ook niet te doen als het er wel mee eens bent. Jouw geld, jouw verantwoordelijkheid.
Als het volgens jou spaargeld is, hoef je helemaal dus geen geld tijdelijk ergens anders te parkeren. Ik deel overigens die mening vooral op basis van de brief van de BD.

Echter in je bericht daarvoor tipte jij om je geld tussen kerst en oud en nieuw weg te halen als je het toch niet vertrouwd.
De opmerking over peildatum van @Polster daarop die je nu quote is echter zeer terecht, voor diegenen die jou tip zouden opvolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polster
  • Nu online
Onze mening hierover doet er natuurlijk niet toe. Het gaat er om hoe TR het inschiet en wat de "mening" van de BD is.
Of de brief nog waarde heeft durf ik niet te zeggen, deze heeft namelijk betrekking op de oude situatie.

Om nog even te quoten uit mijn andere post, ik denk dat NL klanten op dit moment nog veilig zitten en dat de spreiding, die ze in de chat een feature noemen (lol), nog niet wordt gebruikt in NL.
Trade Republic Agent:
I already informed you that, currently, your funds are not allocated to a liquidity fund. If this feature becomes available, you will be notified, and if you prefer not to use this feature, we will not allocate your funds.

Trade Republic Agent:
You asked us about the liquidity funds. I informed you that they are not available in the Netherlands. Don't hesitate to create another chat if you have any more questions in the future. I wish you a great day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Polster

Deze quote is van een bericht op 3 augustus:
Trade Republic Agent:
I already informed you that, currently, your funds are not allocated to a liquidity fund. If this feature becomes available, you will be notified, and if you prefer not to use this feature, we will not allocate your funds.

Trade Republic Agent:
You asked us about the liquidity funds. I informed you that they are not available in the Netherlands. Don't hesitate to create another chat if you have any more questions in the future. I wish you a great day.
Deze is van de 19de.

Uit het bericht van de agent maak ik op dat het opt-in is. Dus dan geef je van tevoren aan wat of je het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Nu online
@W1ck1e Klopt, al is het de vraag hoeveel waarde we moeten hechten aan een uitspraak van een klantenservice medewerker. Feit is dat de Duitse klanten géén melding krijgen van het verschuiven van hun geld, vandaar mijn, misschien iets te vergaande, conclusie.

Dus voor nu denk ik nog geen problemen in NL maar wel iets om scherp op te zijn en blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Polster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:52:
@W1ck1e Klopt, al is het de vraag hoeveel waarde we moeten hechten aan een uitspraak van een klantenservice medewerker. Feit is dat de Duitse klanten géén melding krijgen van het verschuiven van hun geld, vandaar mijn, misschien iets te vergaande, conclusie.
Ik ben geen jurist, maar als je specifiek iets navraagt bij de bank moet je ervan uit kunnen gaan dat het antwoord klopt. Je raadpleegt immers geen algemene webpagina, FAQ of iets dergelijks maar stelt een gerichte vraag (neemt niet weg dat door onjuiste info de kans bestaat dat jij hier alsnog problemen door krijgt, maar dan zou ik het wel aandurven om daar een zaak van te maken).

Ik snap verder dat de ontwikkelingen van de Duitse tak hier interssant zijn, maar is dat 1 op 1 te koppelen aan de NL branch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Polster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:31:
Onze mening hierover doet er natuurlijk niet toe. Het gaat er om hoe TR het inschiet en wat de "mening" van de BD is.
Of de brief nog waarde heeft durf ik niet te zeggen, deze heeft namelijk betrekking op de oude situatie.

Om nog even te quoten uit mijn andere post, ik denk dat NL klanten op dit moment nog veilig zitten en dat de spreiding, die ze in de chat een feature noemen (lol), nog niet wordt gebruikt in NL.

[...]
Even andersom bekeken, de BD moet natuurlijk ook wel het signaal krijgen dat het geld om een ' belegging ' gaat ipv ' spaartegoeden '
En als zij beweren - of eventueel automatisch - het te beschouwen als een belegging, dan kun jij uiteindelijk dit weer als spaartegoeden aangeven in je belastingaangifte.
Gaan ze er niet mee akkoord, dan heb je toch genoeg bewijs in het portaal van TR staan dat het gewoon om spaargeld bij een (spaar)bank gaat.
De BD kan dus wel een mening hebben, maar moeten dit ook kunnen onderbouwen uiteindelijk.

De mening van ons doet er dus wel degelijk toe, zolang je er maar onderbouwing voor hebt.
Net zoals die van de BD, maarja eerlijkgezegd weet ik niet echt waarmee ze zouden moeten komen.
Het spaarsaldo van TR is duidelijk en als er ook nog duidelijk bij staat dat ál het geld bij de partnerbank staat, dan moeten ze toch wel met iets heel overtuigends komen waarom het dan toch een belegging zou moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door JohanNL op 20-08-2025 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polster
  • Nu online
In de screenshots van Duitse klanten is te zien dat delen van het geld aan een ISIN worden gealloceerd (BlackRock ICS Euro Liquidity Fund). TR zal dit dus als belegging moeten doorgeven aan de BD en als klant kun je daar dan denk ik ook niet meer onderuit.

Maar goed misschien is het teveel speculatie aangezien dit nu nog niet is gebeurd in NL. Zelf vind ik de teksten en antwoorden van de klantenservice veel te vaag, icm wat er in Duitsland is gebeurd heb ik er zelf geen vertrouwen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

We blijven inderdaad in een apart kringetje gaan dat hier opeens zou tellen wat de vermogende persoon vindt dat z'n geld is in plaats van wat de financiele instelling in z'n administratie zal hebben staan. Klinkt een beetje als wensdenkerij: ik heb het met de bedoeling voor sparen erop gezet, de instelling stopt het in een geldmarktfonds, ik vind stom en dus blijf het lekker 'sparen' noemen en de BD stikt er maar in. Tja die gaan je hard uitlachen als je met zo'n verhaal bezwaar tegen je hogere VRH berekening gaat indienen.

Ja TR houdt apart in de administratie bij wat in welk potje zit en ja de BD krijgt dit gewoon overgedragen. Jij hebt als aangever geen poot om op te staan dat jij het iets anders vindt omdat je er andere bedoelingen of gevoelens bij hebt. En nee, er is geen wet of jurisprudentie dat de mening mee laat wegen welk VRH tarief er gebruikt wordt. Anders kunnen we ook wel van mening worden dat obligaties of crowdfunding een vorm van sparen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door The Third Man op 20-08-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Polster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:30:
In de screenshots van Duitse klanten is te zien dat delen van het geld aan een ISIN worden gealloceerd (BlackRock ICS Euro Liquidity Fund). TR zal dit dus als belegging moeten doorgeven aan de BD en als klant kun je daar dan denk ik ook niet meer onderuit.

Maar goed misschien is het teveel speculatie aangezien dit nu nog niet is gebeurd in NL. Zelf vind ik de teksten en antwoorden van de klantenservice veel te vaag, icm wat er in Duitsland is gebeurd heb ik er zelf geen vertrouwen in.
Natuurlijk kun je daar wel onderuit komen, als ze bijvoorbeeld een fout hebben gemaakt bij het doorgeven van deze informatie.
In het verleden heb ik zoiets wel gehad in mijn aangifte IB en dan ben je gewoon gerechtigd en in zekere zin verplicht dit te corrigeren.
Als ze het daadwerkelijk in een fonds hebben geïnvesteerd (en dit ook in je account staat) is dit een ander geval.

^ Ik dacht dat de kwestie vooral hierom ging, dat mensen bang zijn dat de BD het spaargeld zou beschouwen als belegging, ongeacht of het nou in zo'n fonds zit of als regulier spaargeld bij een bank.
De BD kan dan deze mening hebben, maar als het gewoon bij een (spaar)bank staat, dan kun jij zelf van mening zijn dat het dus daadwerkelijk spaargeld is en dit ook redelijkerwijs aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@JohanNL alhoewel je niks uit kan sluiten is die kans erg klein, want geld kan niet op een vrije rekening staan (en dus niet onder een of meer ISIN's vallen) en tegelijkertijd een belegging zijn. Ik had ook niet het idee dat hierboven werd gesuggereerd dat men daar bang voor was, eerder dat men bang was onaangenaam verrast te worden omdat TR het geld op een moment, deels of volledig, in een MMF blijkt te hebben gestopt. Iets wat in Duitsland dus al is gebeurd.

[ Voor 41% gewijzigd door The Third Man op 20-08-2025 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandernochill
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 18:12
Uniciteit schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:55:
Beetje ervaring delen vanuit de betaalzijde:

Nog niet zo lang geleden de fysieke bankpas besteld en meegenomen naar een trip in het buitenland. Voornamelijk vanwege de afwezigheid van opnamekosten (gratis >€100, daaronder €1) en koersopslag. Dat is goed gegaan! Instant push notificaties, wisselkoers tot meerdere cijfers achter de komma (zelfs afhankelijk van het tijdstip en fluctueert dus door de dag heen), geen problemen bij pinautomaten, werkte ook voor digitale betalingen (als creditcard), etc. :)
Ik quote een oude post vanuit de zoekfunctie ^, heb ook zojuist een fysieke pas besteld met het oog op de komende vakantie in het buitenland. De (meerdere) posts in dit topic hebben me overtuigd en vooral de fee van de ING vorig jaar vond ik echt te veel van het goede.

Dus, o.a. @Uniciteit bedankt voor wat de ervaring die je hebt gedeeld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:31
Sandernochill schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

Ik quote een oude post vanuit de zoekfunctie ^, heb ook zojuist een fysieke pas besteld met het oog op de komende vakantie in het buitenland. De (meerdere) posts in dit topic hebben me overtuigd en vooral de fee van de ING vorig jaar vond ik echt te veel van het goede.

Dus, o.a. noline bedankt voor wat de ervaring die je hebt gedeeld!
Voor de zekerheid wel even in NL (Europa?) activeren dmv 1 betaling hier en misschien zelfs niet contactloos de eerste keer maar in de sleuf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
  • Laatst online: 19:21
Uniciteit schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:55:
Beetje ervaring delen vanuit de betaalzijde:

Nog niet zo lang geleden de fysieke bankpas besteld en meegenomen naar een trip in het buitenland. Voornamelijk vanwege de afwezigheid van opnamekosten (gratis >€100, daaronder €1) en koersopslag. Dat is goed gegaan! Instant push notificaties, wisselkoers tot meerdere cijfers achter de komma (zelfs afhankelijk van het tijdstip en fluctueert dus door de dag heen), geen problemen bij pinautomaten, werkte ook voor digitale betalingen (als creditcard), etc. :)
Heb je geen vragen gehad over de naam van de bank? Werkt het gewoon als een normale mastercard of zitten daar nog beperkingen aan? Voor €5 overal zonder kosten kunnen pinnen klinkt wel goed. Ik ga volgend jaar naar Japan dus dan kan ik het daar wel gebruiken dus

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:32
empowerfreedom schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Heb je geen vragen gehad over de naam van de bank? Werkt het gewoon als een normale mastercard of zitten daar nog beperkingen aan? Voor €5 overal zonder kosten kunnen pinnen klinkt wel goed. Ik ga volgend jaar naar Japan dus dan kan ik het daar wel gebruiken dus
De card werkt zoals omschreven en goedkoop met zelfs saveback.

Het is echter een debitcard en geen creditkaart. Je kunt er geen auto mee huren, waar ze voorzover ik weet een echte creditkaart willen.

Je moet voldoende saldo hebben om te betalen en te pinnen.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:33

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

In landen zoals Thailand verhogen de pinautomaten het opnamebedrag met 250 baht, dat betaal je wel gewoon.

• Sandernochill
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 18:12
FCTW schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:35:
[...]

Het is echter een debitcard en geen creditkaart. Je kunt er geen auto mee huren, waar ze voorzover ik weet een echte creditkaart willen.

Werkt de cashback ook met virtuele kaart betalingen, en met kaart afschriften? (Apple / Google pay, en kaart details etc invullen online) en zo ja, waar kan ik de cashback status of 'reserveringen' vinden? Heb wat in de app rondgezocht maar vind hier helemaal niks van terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TanteBeth
@Sandernochill
Ik neem aan dat je minstens 50 euro maandelijks periodiek (automatisch) belegt. Dat is de voorwaarde voor Cashback.
Tegenwoordig kun je de cashback vinden bij Saldo, Transacties, klik op een betaling die je met de kaart hebt uitgevoerd, kopje Voordelen. Hier ze je per betaling hoeveel cent cashback. Klik op zo;n regel en je ziet de totaalstand van de lopende maand. Van dat bedrag wordt volgende maand een door jou gekozen belegging uitgevoerd. Je moet dus wel ook ingesteld hebben welk aandeel, ETF of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door TanteBeth op 21-08-2025 10:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 20:16
(jarig!)
Voor de iphone gebruiker: Kijk even onder 'Cash' > vervolgens vind je een afbeelding van de kaart in je scherm > klik je daar op kom je in de details van je kaart terecht > onderaan staat je saveback > klik daarop en zie je de details.

edit: IOS
edit 2: Tante was me voor.

Een risico mijdende strategie hiervoor kan zijn om bijvoorbeeld maandelijks XEON aan te kopen, een moneymarketfund die de euro + actuele rente van de ECB tracked. Na een aantal maanden verkoop ik deze weer en heeft dit toch weer 2% rente gevangen.

[ Voor 44% gewijzigd door Rolfjes op 21-08-2025 10:07 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:34

Oekol

waka waka hey hey

Zijn er al mensen die een gezamenlijke rekening hebben geopend bij TR ipv bij de NLe grootbanken? Of is een en/of nog niet mogelijk?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

T/m €99,99 geld opnemen kost €1, daarboven gratis. Qua wisselkoers is er sowieso geen opslag (ook niet voor kleine betalingen van bijv. 50 cent) dus dat scheelt nog eens extra.

Wat wel kan is dat de geldautomaat zelf nog een fee in rekening brengt. Maar die betaal je bijv. ook met Rabobank, ING, etc.

Het werkt verder eigenlijk als een gewone bankpas, maar is het ‘gedrag’ creditcard-achting. Je kunt in de app het ‘creditcard nummer’ zien met vervaldatum en CVV code. Die kun je online gebruiken als ‘creditcard betaalmethode’ (bijv. bij Booking voor je accomodaties). Wel moet je voldoende saldo hebben, want je kan niet - zoals bij een echte creditcard - achteraf ‘aflossen’. Ook hier in vreemde valuta geen wisselkoers opslag.

In de app zelf kun je bij beveiligingsinstellingen nog beperkingen opleggen. Bijv. hoeveel je maximaal per dag kan pinnen, contactloos pinnen aan/uit, het aan/uitzetten van online betalingen, het aan/uitzetten van de geldopname mogelijkheid met de fysieke pas, etc.

Tot slot kun je ‘m nog toevoegen aan je Apple Pay wallet en binnen Apple Pay wordt hij ook als creditcard herkent, waardoor je ‘m ook kan gebruiken voor bijv. iCloud betalingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 21-08-2025 11:52 ]

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Uniciteit schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

T/m €99,99 geld opnemen kost €1, daarboven gratis. Qua wisselkoers is er sowieso geen opslag (ook niet voor kleine betalingen van bijv. 50 cent) dus dat scheelt nog eens extra.

Wat wel kan is dat de geldautomaat zelf nog een fee in rekening brengt. Maar die betaal je bijv. ook met Rabobank, ING, etc.

Het werkt verder eigenlijk als een gewone bankpas, maar is het ‘gedrag’ creditcard-achting. Je kunt in de app het ‘creditcard nummer’ zien met vervaldatum en CVV code. Die kun je online gebruiken als ‘creditcard betaalmethode’ (bijv. bij Booking voor je accomodaties). Wel moet je voldoende saldo hebben, want je kan niet - zoals bij een echte creditcard - achteraf ‘aflossen’. Ook hier in vreemde valuta geen wisselkoers opslag.

In de app zelf kun je bij beveiligingsinstellingen nog beperkingen opleggen. Bijv. hoeveel je maximaal per dag kan pinnen, contactloos pinnen aan/uit, het aan/uitzetten van online betalingen, het aan/uitzetten van de geldopname mogelijkheid met de fysieke pas, etc.

Tot slot kun je ‘m nog toevoegen aan je Apple Pay wallet en binnen Apple Pay wordt hij ook als creditcard herkent, waardoor je ‘m ook kan gebruiken voor bijv. iCloud betalingen.
Zijn de aankopen ook verzekerd zoals bij credit card betalingen wat je weet?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:47

amphora

Websites & Fotografie

Oekol schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Nee, althans kan het me niet voorstellen. Verzekeren kost geld en je betaald al zo goed als niets bij TR (in tegenstelling tot creditcards waarbij de verkoper 1,8 - 2,8% kosten betaald)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe

• empowerfreedom
  • Laatst online: 19:21
FCTW schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:35:
[...]

Uniciteit schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Heeft een van jullie ook Revolut gebruikt? Die lijkt ietsjes duurder of ik moet wat missen. Maar TR lijkt dus echt de goedkoopste te zijn van allemaal als je in het buitenland wil betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Oekol schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Onder een aankoopverzekering zoals gebruikelijk bij creditcards gaat het om de verzekering tegen verlies, beschadiging of diefstal van (bepaalde) aankopen die met de kaart zijn gedaan. Vaak wel beperkt tot bepaalde categorieën goederen en/of binnen x maanden na aankoop en/of tot een bepaald bedrag. Dit kom je soms ook tegen bij duurdere debit kaarten.

Iets anders is de mogelijkheid van een chargeback zoals gelinkt door @GeEkIe. Die mogelijkheid wordt opgelegd door en wordt afgehandeld via de kaartschema's (VISA in het geval van TR maar ook door MasterCard), ook voor debitkaarten. Dit gaat om het betwisten van transacties in het geval er bijvoorbeeld niets geleverd is, of je iets heel anders heb ontvangen dan besteld (of het zijn gewoon frauduleuze transacties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:36
empowerfreedom schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:55:
Heeft een van jullie ook Revolut gebruikt? Die lijkt ietsjes duurder of ik moet wat missen. Maar TR lijkt dus echt de goedkoopste te zijn van allemaal als je in het buitenland wil betalen?
Tenzij ATM operators in de landen waar je heen reist (zoals in Thailand, etc.) kosten rekenen voor het opnemen van contanten. Dan heeft Openbank met Travel+ een streepje voor, omdat zij die kosten vijfmaal per maand vergoeden, naast het besparen van wisselkoersopslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:59
Na de discussie hier over de introductie van de Nederlandse IBAN en het gebrek aan enige barrières tijdens het geld overmaken naar andere rekeningen heb ik het geld weggehaald.

Ondanks de prettige renteconstructie heb ik geen zin om me zorgen te maken of mijn geld veilig is. Toegegeven, dit is een gevoel en gebaseerd op de onderbuik.

Geen idee wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen, ben vooral teleurgesteld. :(

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
empowerfreedom schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

[...]

Ik maak gebruik van Trade Republic, N26 en Revolut. Ben een week geleden nog in Zuid-oost Azië geweest en Trade Republic is by far het goedkoopste. Zowel qua wisselkoers (want geen opslag) maar ook met pinnen (wel minimaal 100 euro pinnen zoals ook door anderen genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:14:
Na de discussie hier over de introductie van de Nederlandse IBAN en het gebrek aan enige barrières tijdens het geld overmaken naar andere rekeningen heb ik het geld weggehaald.
...
Zijn er dan in dit draadje al berichten van klanten waar geld door derden is geincasseerd of overgemaakt zonder instemming van de klant ?
Of zijn er hier berichtjes positief of negatief over overboekingen door de klant naar een rekening van iemand anders ?
Of op trustpilot of reddit ?

edit: dit is een voorbeeld van naar mijn mening positief bericht op tweakers.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 23-08-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
W1ck1e schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Zijn er dan in dit draadje al berichten van klanten waar geld door derden is geincasseerd of overgemaakt zonder instemming van de klant ?
Of zijn er hier berichtjes positief of negatief over overboekingen door de klant naar een rekening van iemand anders ?
Of op trustpilot of reddit ?
Nee, in principe is er nog niets gebeurd voor zover ik dat weet. Op Trustpilot (via @GeEkIe) staan wel wat negatieve reviews, maar dat heeft ieder bedrijf. Het gaat vooral om de rooksignalen:
  • Er zijn redelijk wat posts in dit topic geplaatst waar men niet super tevreden was met de ondersteuning van de klantenservice.
  • Geld overmaken naar een willekeurige IBAN vanaf de TR-rekening kan/mag zonder problemen. Logisch, maar ik had liever de tegenrekening-constructie gehad. Dit was geen optie.
  • Ik heb zelf geen informatie en/of functionaliteit kunnen vinden om mijn geld te beschermen áls er toch ongeautoriseerde overboekingen plaatsvinden.
En dan denk ik: waar rook is, is vuur. Dat wekt bij mij niet veel vertrouwen. Als er om welke reden dan ook toch iets aan de hand is, maak ik me zorgen dat TR onbereikbaar is en mijn geld verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:51:

Nee, in principe is er nog niets gebeurd voor zover ik dat weet. Op Trustpilot (via @GeEkIe) staan wel wat negatieve reviews, maar dat heeft ieder bedrijf. ...
Via de link zie ik op Trustpilot niet meteen berichten met betrekking tot de NL IBAN rekeningen waar iets mis is gegaan. Dus daar kan ik niet zo veel mee. Misschien is er een link naar een specifiek bericht.

Ik heb zelf geen slechte ervaringen met TR. Dus ik blijf er nog wel even sparen.
Maar zoals ik vaker schrijf: jij moet zelf je afwegingen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
W1ck1e schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Via de link zie ik op Trustpilot niet meteen berichten met betrekking tot de NL IBAN rekeningen waar iets mis is gegaan. Dus daar kan ik niet zo veel mee. Misschien is er een link naar een specifiek bericht.

Ik heb zelf geen slechte ervaringen met TR. Dus ik blijf er nog wel even sparen.
Maar zoals ik vaker schrijf: jij moet zelf je afwegingen maken.
Het klopt dat je nergens leest dat er problemen zijn met de IBAN-structie, maar als je mijn vorige reactie nog eens leest, zie je dat ik nergens beweer dat er directe problemen zijn. Wel zie ik signalen dat het niet volledig waterdicht is. In elk geval krijg ik niet de informatie daarover van TR die ik zoek.

Als jij daar wilt blijven sparen, moet je dat zeker doen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 23-08-2025 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Je kan elk random bedrijf hier droppen. Vooral bedrijven die niet actief TP gebruiken zullen heel slecht scoren. En sommige bedrijven leidden je bij een klacht naar hun eigen klantenservice en bij een positief verdict naar Trustpilot. Het is maar wat je wilt geloven :)

Bijv. Trunkrs deed dit in Nederland. In een mail beide smaken door middel van twee knoppen. Ze hadden een 4,7 als beoordeling. Nadat het gemeld is bij Trust pilot hebben ze nog een 3,6 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

.

[ Voor 98% gewijzigd door Oekol op 23-08-2025 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Oekol schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:06:
[...]
Je kan elk random bedrijf hier droppen.
Weet ik--vandaar dat ik Hmmm zei ;)
Vooral bedrijven die niet actief TP gebruiken zullen heel slecht scoren. En sommige bedrijven leidden je bij een klacht naar hun eigen klantenservice en bij een positief verdict naar Trustpilot. Het is maar wat je wilt geloven :)
Dat wist ik nog niet: goed om te weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Het overmaken naar een tegenrekening met alleen de pincode of vingerafdruk is toch wel mager, ik zou graag een smscode willen als extra beveiliging, maar dat zit er niet op. Ik krijg hier niet echt een veilig gevoel van.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:05
Sponz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:06:
Het overmaken naar een tegenrekening met alleen de pincode of vingerafdruk is toch wel mager, ik zou graag een smscode willen als extra beveiliging, maar dat zit er niet op. Ik krijg hier niet echt een veilig gevoel van.
Is bij de SNS app niet anders in mijn geval.

• W1ck1e
Puddi Puddin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:20:

Vermoedelijk staat op jouw sns rekening minder saldo. Dat kan een rol spelen.

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Puddi Puddin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:20:
[...]

Ja, bij mijn normale betaal rekening ook niet maar daar staat geen ton ofzo op.

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:59
En die sms komt op dezelfde telefoon binnen als waarop jij je vingerafdruk moet scannen. Dit zal dus niet een echte extra beveiligingslaag zijn die je graag wenst. Ik vraag me af of er iets is qua beveiliging dat in de buurt komt van de oude situatie met een vaste tegenrekening.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:05
W1ck1e schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Vermoedelijk staat op jouw sns rekening minder saldo. Dat kan een rol spelen.
Nee dat staat bij TR, maar kan me niet herinneren dat ik er iets aanvullends voor moest doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
xxaixx schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

En die sms komt op dezelfde telefoon binnen als waarop jij je vingerafdruk moet scannen. Dit zal dus niet een echte extra beveiligingslaag zijn die je graag wenst. Ik vraag me af of er iets is qua beveiliging dat in de buurt komt van de oude situatie met een vaste tegenrekening.
Men zou een standaard limiet voor overmaken kunnen instellen, en een wachttijd als je die wilt verhogen. Zo wordt het bij veel banken gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin99_8
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-08 16:25
Klopt! Veiligheid is écht achteruit gegaan. Het was mooi geweest als je zelf kon kiezen voor één vaste tegenrekening of niet.
En (optioneel door de klant zelf te kiezen) een betaallimiet met wachttijd.

[ Voor 7% gewijzigd door edwin99_8 op 29-08-2025 08:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1ck1e
Een tijdje geleden na de overstap naar een NL IBAN heb ik gechat over de beveiliging. Naast de unlock methode van je telefoon en je TR pincode: "Voor je veiligheid kan het zijn dat grotere overmakingen extra verificatie vereisen. Je wordt door dit proces in de app geleid en ontvangt een melding zodra de overmaking is goedgekeurd." (zinnen uit de chat).
Ik heb hier nog geen ervaringen mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Polster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:30:
Kijkend naar het jaaroverzicht die je kunt maken in de TR app onder "Tax report". Is er een duidelijke scheiding. De rekening is omschreven als "Geldrekening" en er staat gewoon normaal rente bij. Dit doet lijken op een normale spaarrekening waar rente maandelijks aan bijgeschreven wordt. De aandelen staan apart.

Voor BD is dit gewoon een spaarrekening, iig in de stukken.

[ Voor 27% gewijzigd door ELD op 01-09-2025 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@ELD je beschrijft de status quo, niemand bestrijdt dat de rekening daar 100% als spaartegoed wordt gezien. Zij beschrijven de eventuele, toekomstige situatie *als* TR alsnog delen naar een MMF verschuift, zoals in Duitsland wel na introductie van de TR-IBAN gebeurde. Dán wordt het een ander verhaal omdat iets in een ISIN per definitie geen spaargeld kan zijn. Spaargeld staat op de balans van de bank zelf, met faillissementsrisico en dus daarom DGS. Geld in een ISIN staat op de balans van de fondsbeheerder het fonds en diens beheerder is wettelijk verplicht het in een bewaarfirma onder te brengen (en dus Beleggerscompensatie en geen DGS).

Maar logischerwijs ga je een mogelijk toekomstscenario niet in een terugkijkend jaaroverzicht vinden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 02-09-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Schweino schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:26:
[...]

Ik maak gebruik van Trade Republic, N26 en Revolut. Ben een week geleden nog in Zuid-oost Azië geweest en Trade Republic is by far het goedkoopste. Zowel qua wisselkoers (want geen opslag) maar ook met pinnen (wel minimaal 100 euro pinnen zoals ook door anderen genoemd).
Ik zelf gebruik in het buitenland al jaren N26 en daarmee is ook geen koersopslag bij betalingen met de pas. Bij geldopname wel iets van 1,7% als ik het mij goed herinner.

Misschien dat TR een andere wisselkoers gebruikt dat die goedkoper is? Want anders zou het niet moeten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:29
amphora schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Vanmorgen nog 500 overgemaakt naar onze e/o ING rekening (die overigens al eerder gevalideerd was voor IBAN overstap) en was instant. Zou de TR bank waar je geld staat hier van invloed op zijn? Mijn geld staat bij Citibank
Hier ook instant, in 2 seconden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Mijn echtgenote maakte euro 4.500 naar een contact. Ze moest een selfie maken. Hebben mensen het al een keer aangedurfd om als een test een ander gezicht te gebruiken? Wij waren bang voor een rekening blokkade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:12
Vandaag in de nieuwsbrief reclame voor een of ander T-shirt. Toch wel spijtig dat ze dat soort onzin blijven sturen. Alleen uitschrijven doe ik ook liever niet want soms komt er wel iets nuttigs langs (bijv. veranderingen van de rente)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
skimine schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:08:
Vandaag in de nieuwsbrief reclame voor een of ander T-shirt. Toch wel spijtig dat ze dat soort onzin blijven sturen. Alleen uitschrijven doe ik ook liever niet want soms komt er wel iets nuttigs langs (bijv. veranderingen van de rente)...
Nou ik dacht dat - wij klanten - gratis zo'n T-shirt zouden kunnen krijgen, uit blijk van waardering en dat het toch een soort van reclame voor TR is om met zo'n shirt te lopen.
Maar nee en ook nog de hoofdprijs vragen voor zoiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Fredericm schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:02:
Mijn echtgenote maakte euro 4.500 over naar een contact. Ze moest een selfie maken. Hebben mensen het al een keer aangedurfd om als een test een ander gezicht te gebruiken? Wij waren bang voor een rekening blokkade.
Dank je wel voor deze info. Dan krijgen we een beeld van de beveiliging van de rekening. Ik zou het zelf niet willen testen met een ander gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
skimine schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:08:
JohanNL schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:10:
[...]

Nou ik dacht dat - wij klanten - gratis zo'n T-shirt zouden kunnen krijgen, uit blijk van waardering en dat het toch een soort van reclame voor TR is om met zo'n shirt te lopen.
Maar nee en ook nog de hoofdprijs vragen voor zoiets :+
Trade Republic doneert 25% van de aankoopprijs
aan de finlit foundation, een organisatie die jongeren in Europa vaardigheden bijbrengt op het gebied
van ondernemerschap EN financiële geletterdheid door middel van praktijkgerichte
onderwijsprogramma's.
https://assets.traderepub...ssRelease_Kappa_NL_NL.pdf

Staat alleen niet bij in hoeverre TR of Kappa er zelf nog iets aan overhouden. }:O
The Third Man schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:13:
Dán wordt het een ander verhaal omdat iets in een ISIN per definitie geen spaargeld kan zijn. Spaargeld staat op de balans van de bank zelf, met faillissementsrisico en dus daarom DGS. Geld in een ISIN staat op de balans van de fondsbeheerder en die is wettelijk verplicht het in een bewaarfirma onder te brengen (en dus Beleggerscompensatie en geen DGS).
Geld in een ISIN bestaat niet. ISIN is een ID code. Een geldmarktfonds is een beleggingsfonds. Als je "geld erin stopt" koop je participaties van dat beleggingsfonds. Je participaties zijn aandelen en je bent dan dus aandeelhouder. Het geld komt op de balans van het beleggingsfonds zelf, en dus niet op de balans van de fondsbeheerder.
W1ck1e schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:23:
[...]

Dank je wel voor deze info. Dan krijgen we een beeld van de beveiliging van de rekening. Ik zou het zelf niet willen testen met een ander gezicht.
Ik ben geen deskundige maar ik vermoed dat dat "testen" als een poging tot fraude kan worden gezien. Het lijkt me lastig om je goede intenties naderhand aantoonbaar te maken. Ik vermoed dat de voorwaarden ook zullen voorschrijven dat je de toegang tot de app niet aan derden verstrekt, wat je met een selfie van een ander feitelijk wel doet.

[ Voor 13% gewijzigd door 44aardbeien op 02-09-2025 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

44aardbeien schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 02:34:
Geld in een ISIN bestaat niet. ISIN is een ID code. Een geldmarktfonds is een beleggingsfonds. Als je "geld erin stopt" koop je participaties van dat beleggingsfonds. Je participaties zijn aandelen en je bent dan dus aandeelhouder. Het geld komt op de balans van het beleggingsfonds zelf, en dus niet op de balans van de fondsbeheerder.
Als een agent een huis met nummer 14 is binnengegaan zegt ie ook dat hij ‘bij nummer 14 binnen is’. Kan je ook bijdehand gaan doen dat ‘in een huisnummer binnen zijn niet bestaat’, want een huisnummer is slechts een identificatie, maar je snapt wel dat dermate spijkers op laag water zoeken de discussie niet vooruit helpt.

Waar het tenslotte om ging is dat het geld niet meer op een courante rekening staat waar op basis van het courant zijn het als spaartegoed kan worden aangemerkt. Zodra het in een fonds zit of je daar participaties van bezit, hoe je het ook noemt, kan het per definitie dat niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deusesque
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:34
Fredericm schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:02:
Mijn echtgenote maakte euro 4.500 naar een contact. Ze moest een selfie maken. Hebben mensen het al een keer aangedurfd om als een test een ander gezicht te gebruiken? Wij waren bang voor een rekening blokkade.
Bedankt voor de info. Ik ben net als jij waarschijnlijk nog steeds benieuwd of dit niet gewoon een false sense of security stap is, of dat er ook echt iets gecheckt en dus tegengehouden kan worden. Ik kan mij niet meer herinneren of ik mijn gezicht heb moeten laten scannen bij aanmelden, ik dacht van niet namelijk...

Was het zo'n heftige procedure met flitsende kleuren in je gezicht? KNAB gebruikt die ook en ga ervan uit dat zij wel echt checken met mijn eerdere selfies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Deusesque schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor de info. Ik ben net als jij waarschijnlijk nog steeds benieuwd of dit niet gewoon een false sense of security stap is, of dat er ook echt iets gecheckt en dus tegengehouden kan worden. Ik kan mij niet meer herinneren of ik mijn gezicht heb moeten laten scannen bij aanmelden, ik dacht van niet namelijk.....
Zouden ze de pasfoto als referentie gebruiken? Iets anders kan ik me er niet bij voorstellen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
The Third Man schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:10:
[...]
Als een agent een huis met nummer 14 is binnengegaan zegt ie ook dat hij ‘bij nummer 14 binnen is’. Kan je ook bijdehand gaan doen dat ‘in een huisnummer binnen zijn niet bestaat’, want een huisnummer is slechts een identificatie, maar je snapt wel dat dermate spijkers op laag water zoeken de discussie niet vooruit helpt.

Waar het tenslotte om ging is dat het geld niet meer op een courante rekening staat waar op basis van het courant zijn het als spaartegoed kan worden aangemerkt. Zodra het in een fonds zit of je daar participaties van bezit, hoe je het ook noemt, kan het per definitie dat niet meer zijn.
Je schreef dat het geld wat een geldmarktfonds heeft op de balans van de fondsbeheerder staat. Dat is gewoon desinformatie als je het zo goed weet.

[ Voor 13% gewijzigd door 44aardbeien op 02-09-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

44aardbeien schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:49:

Je schreef dat het geld wat een geldmarktfonds heeft op de balans van de fondsbeheerder staat. Dat is gewoon desinformatie als je het zo goed weet.
Waarvan akte :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:32
Meer mensen toevallig vertraging in stortingen gehad vandaag? Sinds nl iban was het eigenlijk altijd instant. Maar vandaag niet, rabo geeft wel aan dat het geld overgemaakt zou zijn (in de app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:12
44aardbeien schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 02:34:
[...]

[...]

[...]

https://assets.traderepub...ssRelease_Kappa_NL_NL.pdf

Staat alleen niet bij in hoeverre TR of Kappa er zelf nog iets aan overhouden. }:O
Die andere 75% - productiekosten gok ik. Gezien de shirts verkocht worden voor € 75 en € 80 gok ik dat er nog een aanzienlijk bedrag overblijft.
Wat betreft de liefdadigheidscomponent; als het me daar om te doen was geweest dan had ik zelf dat bedrag wel gedoneerd. Ben je onderaan de streep goedkoper uit, én heb je niet zo'n foeilelijk shirt bekomen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Laatst online: 07:37
crryp schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:37:
Meer mensen toevallig vertraging in stortingen gehad vandaag? Sinds nl iban was het eigenlijk altijd instant. Maar vandaag niet, rabo geeft wel aan dat het geld overgemaakt zou zijn (in de app)
Same ook niet meer instant als ik van een andere bank stort. Ook het versturen vanaf TR gaat niet instant momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Yep, hier ook naar Revolut. De transactie stond hier in behandeling maar is nu afgewezen volgens TR, door de ontvangende bank.
Geadviseerd wordt de transactie opnieuw te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:32
Transactie kwam hier 2 uur later binnen. Zal wel een hickupje zijn daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Laatst online: 07:37
Overboekingen werken nu weer instant hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Gisteren (denk 14:00) overgemaakt van KNAB naar mijn nieuwe TR account (NL IBAN). Geld is er nog steeds niet :?

IBAN gekopieerd uit de TR app en ook nog nagekeken, moet goed zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 03-09-2025 08:46 ]

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste