Ja in principe heb je gelijk en alles wijst er sterk op dat het tot 100K onder DGS valt en dat het dus per definitie spaargeld is.
Zo dacht ik er eerst ook over. Maar, er vanuit gaande dat TR zeer nauwkeurig formuleert, zijn er toch wel wat verwoordingen die mij hebben doen twijfelen. Toen ik hierover opheldering probeerde te krijgen via de chat en ze zeer gerichte Ja/Nee vragen heb gesteld bleven er ontwijkende antwoorden komen. Op basis van de ontwijkende antwoorden denk ik dat de realiteit toch iets anders is dan wordt gesuggereerd met de teksten op de website.
Polster in "Discussie over & Ervaringen met Trade Republic"
Polster in "Discussie over & Ervaringen met Trade Republic"How is my money protected?
Cash balances at Trade Republic’s trusted partner banks accounts are protected by the deposit protection guarantee up to €100,000. For Trade Republic IBAN customers in Germany, France and Italy, funds diversified into liquidity funds are segregation protected by safeguarding them within separate custody accounts.
Deposit protection: Funds held at our partner banks Crédit Agricole, Deutsche Bank AG, HSBC Continental Europe S.A. and J.P. Morgan SE are protected up to €100,000 per account and customer.
Separate custody account: The funds held in liquidity funds are held directly in a separate custody account. These assets are strictly safeguarded and segregated from Trade Republic’s own assets. They are protected without limit.
Cash balances zijn beschermd onder DGS. Maar ze zeggen niet hoeveel van je spaargeld tot 100k als
savings wordt aangehouden en hoeveel in een
liquidity fund (wat feitelijk een belegging is) wordt gestopt. Hier lijk je geen eigen keuze in te hebben. De chat wilde mij hier iig geen duidelijkheid over geven.
How is my money protected?
All funds in the cash account are legally protected up to €100,000 per investor. They are held in an omnibus trust account at one of our partner banks. These currently are Deutsche Bank, J.P. Morgan SE and Citibank Europe plc.
Deutsche Bank and J.P. Morgan SE are subject to supervision by the Deutsche Bundesbank and the BaFin (Federal Financial Supervisory Authority Germany). Citibank Europe plc is supervised by the Central Bank of Ireland.
The securities in your custody account are not covered by the deposit guarantee scheme, they are your property instead. They are held by Trade Republic Bank GmbH in the respective domestic and international depositories. Therefore, the securities are always yours.
Waarom staat hier "legally protected up to €100,000". Wat betekent in deze context
legally protected? Waarom staat er niet gewoon:
100K of cash is covered under the DGS? Ze mixen cash and liquidity funds door elkaar en geven nergens aan wanneer en hoeveel van je cash in een liquidity fund wordt gestopt.
Verder nog wat puntjes die mijn achterdocht triggerde en waarom ik de customer service om opheldering vroeg:
- Voorheen was alles tot €50.000 echt spaargeld. Saldo daarboven werd in een MMF gestopt. Nu is de 50K cap. er afgehaald maar de voorheen duidelijke scheidslijn wordt nergens meer besproken. Is die er nog steeds? Is die ook opgehoogd? Vreemd om niet te benoemen toch?
- In Duitsland hadden de klanten dezelfde regeling als wij voorheen. Toen zij omgezet werden naar een eigen IBAN kwamen er berichten dat ook bedragen onder de 50K in een MMF werden gestopt:
https://www.reddit.com/r/...h_in_blackrock_under_50k/
En zij zien dezelfde tekst over de bescherming van hun cash geld tot 100K:
https://support.traderepublic.com/de-de/743
- De neo-banks die erg lijken op Trade Republic zoals Trading 212, Scalable Capital en Wise geven vergelijkbare rente maar melden daarbij wel duidelijk dat delen van het cash-saldo in een MMF kan worden gestopt
Polster in "Discussie over & Ervaringen met Trade Republic". TR kan het natuurlijk anders doen maar het is opvallend.
Ik denk overigens niet dat geld van Nederlandse klanten op dit moment in MMF's wordt gestopt, maar de opening lijkt er, in mijn ogen, wel te zijn. Het feit dat deze vraag telkens terug blijft komen geeft ook wel aan dat er toch vaag gecommuniceerd wordt. Als een financiële institutie vaag gaat communiceren let ik extra op
Overigens ben ik geen financieel expert, wellicht interpreteer ik het helemaal verkeerd. Dus als je het anders ziet of misschien wel andere antwoorden van de klantenservice hebt gekregen dan hoort iedereen dat denk ik graag.